+ All Categories
Home > Documents > INTROD_DR_Romanesc_Rezumat.doc

INTROD_DR_Romanesc_Rezumat.doc

Date post: 27-Sep-2015
Category:
Upload: flanja
View: 246 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
376
Avram Cezar INTRODUCERE ÎN ISTORIA DREPTULUI ROMÂNESC
Transcript

INTRODUCERE N ISTORIA STATULUI I DREPTULUI

Avram CezarINTRODUCERE N ISTORIA DREPTULUI

ROMNESCOBIECTUL CURSULUI INTRODUCERE N ISTORIA DREPTULUI ROMNESCOBIECTIVUL PRINCIPAL

Disciplina Introducere n istoria dreptului romnesc reprezint acel domeniu al sistemului tiinelor juridice al crui obiect de studiu l formeaz prezentarea coninutului normelor, instituiilor i concepiilor juridice romneti din cele mai vechi timpuri pn n zilele noastre. Studiul va contribui la cunoaterea i nsuirea de ctre studeni a evoluiei dreptului autohton i a interdependenei acestuia cu dreptul contemporan n plan european; la nelegerea specificului normelor, instituiilor i concepiilor juridice ale poporului romn din cele mai vechi timpuri i pn astzi. Autorul a avut n vedere faptul c vechiul drept reprezint o periodizare a luptei romnilor pentru formarea, organizarea i conservarea fiinei statale, implicit a instituiilor juridice romneti. Interdependena dintre istorie, stat i drept, precum i influena reciproc a legislaiei i a instituiilor statale constituie o motivaie a prezentrii cursului Introducere n istoria dreptului romnesc.n dezvoltarea istoric a societii, o instituie are rdcini adnci n formele instituionale trecute. Viitorul jurist are datoria de a studia istoria dreptului, precum i istoria n general, n scopul acumulrii unei culturi consistente, care s-i permit a emite deliberri adecvate n cauze diverse. A cunoate o instituie juridic fr a cunoate mprejurrile istorice din care a ieit este un nonsens. Fr istoria dreptului ... nu poi nelege instituiile ... A studia o instituie fr a o studia istoricete n trecut, ... este a ne reduce la un studiu care poate s aib o oarecare nsemntate practic, care nu formeaz mintea adevratului jurist.Pornind de la realitatea c dreptul, nainte de a fi un fenomen juridic, este un produs istoric, un fenomen social dinamic i cuprinztor, disciplina folosete ca metode de cercetare metoda istoric i metoda comparativ. Prin intermediul acestora au fost surprinse principalele caracteristici ale instituiilor juridice n contextul creat de existena obiectiv a epocilor istorice i de particularitile diferitelor popoare. Caracterul pluridisciplinar a fost astfel evideniat prin folosirea metodei reconstituirii, metodei observaiei, metodei logice, metodei sociologice etc. Studiul Introducere n istoria dreptului romnesc, precum i istoria doctrinelor politico-juridice n general, reprezint produsul cercetrilor referitoare la evoluia ideilor despre stat i drept, n urma analizei datelor oferite de ctre tiinele auxiliare (arheologie, paleografie, epigrafie, heraldic, numismatic etc.) n contextul existenei statului, privit ca o categorie istorico-filosofic. Studiul istoriei statului i dreptului romnesc reprezint o prioritate n societatea contemporan deoarece specificul naional, trecutul, prezentul i viitorul nostru constituie baza contiinei morale, politice i juridice a ceea ce reprezint astzi Romnia n concertul naiunilor lumii. Etapele evoluiei noastre istorice (de la etnogenez la statul naional unitar contemporan), coninutul i determinrile dreptului ca fenomen de suprastructur i de interdependen a vieii socio-economice cu politicul condiionat de cauzele interne i externe sunt abordate din perspectiva acumulrilor istoriografice, precum i prin prisma coordonatelor statului de drept contemporan.DREPTUL I ACCEPIUNILE SALEDerivat din latinescul directus, luat n sens metaforic (directus de la dirigo, dirigere, care nsemna drept orizontal sau vertical de-a dreptul, direct, direcie, linie dreapt), cuvntul drept este folosit n mai multe accepiuni. n limba latin ns cuvntul corespunztor substantivului drept era jus. Aceast noiune este ntlnit i n alte limbi, cu aceeai semnificaie: droit, la francezi; right, la englezi; diritto, la italieni; recht, la germani; derecho, la spanioli.

Cuvntul drept desemneaz, ntr-un prim sens, tiina dreptului, adic ansamblul ideilor, noiunilor, conceptelor i principiilor care explic dreptul i prin intermediul crora dreptul poate fi gndit.

n cadrul tiinelor sociale, dreptul ocup un loc distinct att prin specificitatea obiectului su de cercetare realitatea juridic, parte component a realitii sociale ct i prin relativa sa autonomie metodologic. tiin despre societate, dreptul este eo ipso tiin social-uman, care studiaz juridicul n toate formele sale de manifestare, dar, n primul rnd, ca o dimensiune inalienabil a existenei umane n condiii social-istorice determinate.

Att dreptul, ct i alte componente ale tiinelor sociale (istoria, sociologia, etica, politologia etc.) se ndreapt spre dimensiunea juridic a societii, pentru a-i cerceta legitile, regularitile, geneza i modalitile de implicare i determinare a comportamentului uman.

tiina dreptului studiaz legile existenei i ale dezvoltrii statului i a dreptului, instituiile politice i juridice, formele lor concret-istorice, corelaia cu celelalte componente ale sistemului social, modul n care instituiile politico-juridice influeneaz societatea i suport, la rndul lor, influen social.

Dreptul, ca fenomen normativ, reprezint o ncercare de disciplinare, de coordonare a relaiilor sociale, cu scopul de a promova valori larg receptate de societate, cum sunt: proprietatea, sigurana juridic i securitatea libertilor individuale, societatea civil etc.

tiina dreptului, ca tiin explicativ, studiaz natura juridicului, caracteristicile structurale ale acestuia, raporturile cu alte tiine, legturile interne ale sistemului juridic. Astfel, dreptul reprezint o generalizare a experienei umane ntr-un anumit sector de activitate i conine o serie de date verificate i sistematizate, un complex de noiuni, categorii, concepte i principii, dar i un ansamblu metodologic, n baza cruia fenomenele pot fi studiate, investigate.

Ceea ce analizeaz tiina dreptului este domeniul participrii oamenilor la circuitul juridic, ca purttori de drepturi i obligaii juridice, cu toate consecinele ce decurg de aici. Cooperarea oamenilor n acest domeniu al realitii sociale implic intervenia dreptului n vederea conducerii i dirijrii comportamentelor, impunndu-le reguli normative, modele, programndu-le, ntr-un anumit sens, aciunile i limitndu-le dreptul absolut de manifestare.

Dreptul nu se oprete la studiul normei juridice, al jurisprudenei, al contractului etc., el supune unui amplu proces explicativ contextul social-cultural n care apar i i duc viaa normele i instituiile juridice, colabornd n acest proces cu toate tiinele sociale (economia politic, istoria, sociologia, demografia, statistica etc.).

tiina dreptului cunoate o dezvoltare i o afirmare crescnd n domenii dintre cele mai variate. Evoluia relaiilor sociale, complexitatea lor, multiplicarea fr precedent a relaiilor intra i intersociale, au determinat apariia unor noi ramuri de drept: dreptul populaiei, dreptul nuclear, dreptul spaial, dreptul comunitar etc. Are loc o lrgire a sferei de aciune a dreptului, atestabil pe planuri multiple, fapt ce amplific rolul explicativ i normativ al tiinei juridice, a crei funcie de cercetare i descifrare a realului se diversific i se adncete, adugndu-i i latura de prospecie a realului dat.

Dreptul nu este numai tiin, el este, n egal msur, tehnic i art. Dreptul, ca ansamblu de norme care organizeaz viaa n comun, este o tehnic a convieuirii umane, destinat s disciplineze comerul uman i s apere societatea de excese.

ntr-un alt sens, dreptul mbin necesitatea i libertatea. Necesitatea, ca un domeniu specific dreptului, rezult chiar din scopurile generale ale vieii sociale, scopuri prefigurate n ansamblul normelor legale. Acest ansamblu alctuiete dreptul obiectiv.

Dreptul obiectiv conine norme juridice obligatorii ce se adreseaz tuturor oamenilor, astfel nct societatea s fie aprat de excese. Regulile de conduit n acest caz au un caracter general, deoarece se adreseaz fie tuturor subiecilor de drept, fie numai unor categorii de subiecte de drept. O alt trstur caracteristic acestor reguli de conduit se refer la faptul c ele sunt obligatorii, putnd fi aduse la ndeplinire prin fora de constrngere a statului, n cazurile n care nu au fost respectate de bunvoie. Aceste reguli trebuie s i gseasc un cadru minim de legitimitate pentru a putea fi condiia existenei posibile a societii. Dreptul obiectiv cuprinde norme juridice impersonale abstracte, care nu se adreseaz unei persoane anume.

Cuvntul drept mai semnific i facultatea unui subiect de a-i valorifica sau de a-i apra mpotriva terilor un anumit interes, legalmente protejat. n diferite declaraii asupra drepturilor omului se urmrete o astfel de accepie a drepturilor individuale. Acesta este dreptul subiectiv i el implic categoria de libertate. Drepturile subiective sunt legate intrinsec de persoan, iar esena prerogativelor const n a pretinde ceva de la altcineva.

ntre cele dou accepiuni (drept obiectiv i drept subiectiv) exist o legtur logic, n sensul c drepturile subiective exist i se pot exercita numai dac sunt recunoscute i reglementate de dreptul obiectiv.

Potrivit lui Hegel, ceea ce este drept n sine este pus n existena sa obiectiv, adic este determinat de gnd pentru contiin i este cunoscut ca fiind ce este drept i valabil legea; n virtutea acestei determinri, dreptul este pozitiv n genere.

Dreptul pozitiv cuprinde totalitatea normelor juridice n vigoare (active) la un moment dat ntr-un stat. n concret, dreptul pozitiv este dreptul care se aplic imediat i continuu, obligatoriu i susceptibil de a fi adus la ndeplinire, atunci cnd este nesocotit, prin fora de coerciie a statului.

Dreptul este ns i o art, adic ansamblul mijloacelor, procedeelor i instrumentelor pe care le folosesc att organele care creeaz dreptul, ct i cele care le aplic. Legiuitorul trebuie s tie s selecteze din ansamblul trebuinelor sociale pe cele care rspund unor nevoi reale; judectorul trebuie s posede arta de a aplica legea n conformitate cu litera i spiritul su i potrivit cu multitudinea condiiilor de timp, spaiu i persoane n care se deruleaz aspectele de via; arta procurorului, avocatului sau organului administrativ dezvluie priceperea acestora de a investiga, de a identifica probele necesare stabilirii adevrului, de a administra ntregul probatoriu, de a exploata toate metodele i mijloacele care pot conduce la finalizarea cazurilor instrumentate.

ns, n niciun moment, montajul artistic al dreptului nu poate fi desprit de tiina dreptului, care rmne marele regizor al ntregii montri, al fascinantului proces care este crearea i realizarea dreptului.

Cuvntul drept mai este asociat, ca adjectiv, n aprecierile de natur moral (de exemplu, om drept, pedeaps dreapt etc.). n afara termenului de drept, se ntrebuineaz i termenul de juridic. Acesta este utilizat att ca adjectiv (de exemplu, norm juridic, raport juridic etc.), ct i ntr-o aciune ce excede noiunii de drept (obiectiv sau subiectiv). Juridicul este un fenomen complex care funcioneaz obiectiv pe un fundal social, constituind unul din modurile de reflectare pe plan social a existenei umane. Juridicul are un caracter unitar, dei prezint o compunere complex (psihologic, instituional, relaional). Unicitatea fenomenului juridic determin unicitatea tiinei dreptului (tiinei juridice) care este o tiin explicativ-normativ, ce nu se limiteaz la descrierea i explicarea funcionrii unor elemente de tehnicitate i construcii logice, ci se refer la caracterul operaional al conceptelor prin intermediul crora se fundamenteaz ontologia, gnoseologia, axiologia i metodologia juridic.

Juridicul definete o parte component a realitii sociale, alturi de politic, etic, economic etc. n sociologie, se vorbete despre fenomenul juridic i despre juridicitate, ca un criteriu de distincie a fenomenelor sociale. n acest sens, toate fenomenele juridice pot fi privite ca fenomene sociale, deoarece chiar un sentiment pur solitar al dreptului implic o laten a societii, un drept robinsonian neputndu-se concepe. Dar nu toate fenomenele sociale sunt i juridice, ceea ce vine s pun n discuie criteriul pe baza cruia pot fi distinse , din ansamblul fenomenelor sociale, cele juridice. Acest criteriu este tocmai juridicitatea, reflectat ndeosebi pe plan normativ.

Definirea dreptului aduce n discuie natura lui permanent. n pofida formelor istorico-spaiale de mare diversitate, n pofida unor componente uneori opuse, dreptul rmne prin natura sa permanent identic cu sine. Se poate face o asemuire cu morala, de exemplu, cu morala triburilor arhaice din Creta preminoic, a triburilor din podiul indian Dekan din mileniul IV .Chr., a popoarelor aztece, a celor scandinave din primul mileniu .Chr., a mongolilor din primul mileniu al erei noastre, a dacilor, a romnilor, a populaiei bantu etc. ns toate aceste sisteme au o natur permanent care le face s fie morale. Se poate face o asemuire cu omul, fiin raional i volitiv, spre exemplu, omul primitiv, omul asiatic, omul mongol, omul aristocrat i cel czut n sclavie, omul copil i cel btrn, femeie i brbat, omul cosmonaut, dar, indiferent de diversul particular istoric sau de singularitate, exist o natur permanent ce ne permite s spunem c orice om este om, adic este fiin raional, volitiv i afectiv.

n existena sa milenar dreptul a primit numeroase definiii. Romanii au nceput prin a defini dreptul fcnd referiri la categorii ale moralei: jus est ars boni et aequi dreptul este arta binelui i a echitii att binele, ct i echitatea fiind categorii etice. Aceast definiie a lui Celsus inea ns cont de realitatea caracteristic a vremii dreptul nu se emancipase de sub tutela moralei, iar scopul su era realizarea binelui moral.

n mod normal, definirea dreptului a adus n discuie chiar natura sa. S-a pus ntrebarea: este dreptul o realitate transcendent care se impune raiunii sau, dimpotriv, este un ansamblu de fenomene sociale perceptibile prin experien? La prima parte a ntrebrii a dat rspuns coala dreptului natural. Era vorba de acel drept pe care natura l-a dat tuturor. n De Republica (III, 17), Cicero scria: Est quidem vera lex, recta ratio, nature congruens difussa in omnes, constans sempiterna Huic lege nec abrogari fas est reque derogari licet Nec erit alia Romae, alia Athenis, alia nunc, alia posthac sed et omnes gens et omni tempore una lex et sempiterna et immutabilis continebit (Este o lege adevrat, dreapta raiune, conform cu natura, rspndit n toi, constant, etern. Aceast lege nu este permis s fie abrogat i nici nu se poate deroga de la ea. Nici nu este alta la Roma, alta la Atena, alta acum, alta mai trziu, ci o singur lege i etern i neschimbtoare va crmui pe toi oamenii i n toate timpurile.).

Dezvoltat n opera lui Grotius, ideea dreptului natural este prezent i la alctuirea Codului civil francez Il est un droit universel et immuable, source de toutes les lois positives (Este un drept universal i neschimbtor, sursa tuturor legilor pozitive), se specifica n primul articol al crii preliminare a Codului. Dei n textul viitorului Cod, ideea nu se regsete ad literam, concepia care a condus la elaborarea acestuia a fost de factur jusnaturalist.

Un punct de vedere nou, ce zdruncin credina n existena unui drept natural, este adus de coala istoric german a dreptului, cu cei doi mari reprezentani ai si Savigny i Puchta. Potrivit concepiei acestei coli, dreptul este un produs istoric, altfel nu se explic diversitatea concepiilor juridice i a fenomenelor de drept diferite de la popor la popor i de la o epoc la alta.

Savigny scria: n momentul n care gsim o istorie bazat pe documente recunoatem n ele un drept cu caracter propriu poporului cruia el se aplic, ca i limba i obiceiurile acelui popor. Deci dreptul nu este un produs arbitrar, pe care mprejurrile sau nelepciunea omului l creeaz.

Reprezentanii acestei coli mai susin c dac s-ar urma doctrina lui Grotius, atunci pentru orice activitate a omului ar exista reguli de drept natural, pe care ar trebui s cutm a le descoperi spre a le transforma n lege, ceea ce ar transforma dreptul natural ntr-o concepie pur subiectiv. coala istoric, potrivit creia dreptul ia natere i se dezvolt asemenea limbii, nregistreaz transformri continue n cadrul unui proces evolutiv lent, exercit o influen covritoare asupra modului de a nelege i a defini dreptul, asupra spiritului su.

Istoria dreptului este legat de istoria popoarelor. Aa cum viaa popoarelor se schimb de-a lungul veacurilor, tot astfel dreptul, ramur a acestei viei, se schimb i el cu vremea, se dezvolt odat cu poporul cruia i aparine i se adapteaz diferitelor faze din dezvoltarea lui. n definiia dreptului, Puchta reine scopul su, i anume faptul c dreptul determin i hotrte raporturile dintre indivizi.

Cu toat influena sa, coala istoric nu a putut elimina complet ideile dreptului natural, concepute mai trziu ca drept raional, alctuit din ideile conductoare generale desprinse din raiunile impuse de justiie, echitate i bunul sim.

Concepiile socialiste au pus accentul, n explicarea i definirea dreptului, pe rolul factorilor materiali ce constituie baza societii, pe care se ridic suprastructura (din care face parte i dreptul). n aceast concepie, dreptul nu este dect o form pe care o mbrac economicul, form derivat i subaltern economicului i politicului.

Fcnd din noiunea dreptului o noiune metafizic, metafizicienii dreptului au prezentat-o ca un concept reprezentativ al unui element nematerial i esenial al vieii omenirii, tip neschimbtor i existnd n mod real i distinct n afar de lucrurile concrete

Pozitivitii, n frunte cu Leon Duguit, reacioneaz fa de acest mod de explicare i definire a dreptului, sistemul juridic al popoarelor moderne subliniind funcia social a dreptului, ceea ce duce la elaborarea unui sistem nou, realist, care se opunea celui metafizic.

n direcia realist se nscrie i concepia lui Ihering, care pune la baza dreptului interesul legalmente ocrotit: dreptul este forma n care statul i organizeaz, prin constrngere, condiiile de via ale societii.

Uneori, dreptul este asimilat cu conceptele sale. Dreptul este o tentativ de aprehensiune i clasificare prin schemele gndirii conceptuale ale atitudinilor ontologice fundamentale ale existenei n lume i a relaiilor ontologice, ale existenei cu cellalt, avnd la baz socialitatea originar a oamenilor.

Anita Naschitz definete dreptul ca un complex de reguli de conduit, avnd menirea ca, pe calea unor dispoziii generale referitoare la raporturile generale tipice, s reglementeze ntr-un anumit scop conduita previzibil a oamenilor, cel puin ct privete cadrul ei (cci altfel regula nu ar avea sens).

Eugeniu Sperania definea dreptul ca un sistem deductiv de norme sociale destinate ca printr-un maximum de justiie realizabil s asigure un maximum de socialitate ntr-un grup social determinat.

Dreptul este unul dintre cele mai profunde concerne ale civilizaiei omului, pentru c el ofer protecia contra tiraniei i anarhiei, este unul din instrumentele principale ale societii pentru conservarea libertii i a ordinii, mpotriva amestecului arbitrar n interesele individuale.

Dreptul este ansamblul regulilor asigurate i garantate de ctre stat, care au ca scop organizarea i disciplinarea comportamentului uman n principalele relaii din societate, ntr-un climat specific manifestrii coexistenei libertilor, a aprrii drepturilor eseniale ale omului i a statornicirii spiritului de dreptate.

n concluzie, n tiina juridic, cuvntul DREPT cunoate urmtoarele accepiuni eseniale:1. n primul rnd, el exprim facultatea unei persoane (subiect) de a svri un act care s fie recunoscut sau s nu fie interzis de lege. De aceea, cu acest sens, el se numete Drept subiectiv. n acest caz, legea ocrotete actul mpotriva acelora care se opun exercitrii lui prin sanciuni externe i reale.

2. Al doilea sens exprim totalitatea regulilor juridice care asigur exerciiul drepturilor subiective. n acest neles, Dreptul este definit ca ansamblul legislaiei i se numete Drept obiectiv (general), structurat pe categorii i diviziuni: civil, penal, comercial etc.

3. Cel de-al treilea sens desemneaz dreptul pozitiv, alctuit din totalitatea normelor juridice n vigoare ntr-un stat. Dreptul pozitiv este un drept aplicabil imediat i continuu, obligatoriu ntr-o perioad dat, care este susceptibil de a fi adus la ndeplinire prin fora de coerciie a statului, exercitat prin intermediul anumitor instane i organe special abilitate n acest sens.

4. Un alt sens privete tiina Dreptului, respectiv ansamblul de idei, noiuni, concepte i principii care explic dreptul i prin intermediul crora dreptul poate fi gndit.

5. Din vechime, dreptul a fost socotit o art, o adevrat vocaie. n sensul su de art, dreptul desemneaz ansamblul de mijloace pe care le ntrebuineaz organele i persoanele care creeaz dreptul sau care l aplic.NORMA JURIDIC

Normarea activitii umane reprezint o cerin indispensabil convieuirii omului n societate, indiferent de gradul evoluiei sale sau de perioada istoric. Varietatea i complexitatea relaiilor sociale a dus la necesitatea existenei unei multitudini de norme sociale care reglementeaz i influeneaz conduita oamenilor n societate: norme morale, norme obinuielnice, norme politice, norme tehnice, norme religioase, norme juridice. Cele mai eficiente norme care asigur reglarea comportamentului interuman sunt normele morale (etice) i normele juridice. Plecnd de la faptul c ambele au ca obiect raporturile dintre oameni, pentru a armoniza interesele individuale cu interesul general, Morala i Dreptul sunt nrudite. Morala are ca obiect aprecierea caracterului faptelor interne de contiin ale indivizilor, n timp ce dreptul vizeaz aprecierea faptelor externe ale persoanelor n raporturile lor cu alte persoane. Morala este abstract i idealist, innd de contiina uman un factor luntric deci, implicnd sanciuni emoionale, n timp ce Dreptul este practic i realist, deci pozitiv, stabilind norme juridice obligatorii impuse prin sanciuni externe i reale. Morala poate fi privit i ca un criteriu de verificare a corespondenei dreptului pozitiv cu echitatea n sensul c orice norme juridice care ncalc principiile morale sunt injuste. Totui, exist i norme juridice crora principiile morale le sunt indiferente, de exemplu normele economice, regulile de circulaie pe drumurile publice etc.

Norma juridic este o regul de conduit cu caracter general, impersonal i obligatoriu, al crei scop este acela de a asigura ordinea i coeziunea social, regul ce poate fi adus la ndeplinire pe cale statal, la nevoie, prin fora de constrngere a statului. Normele juridice reglementeaz acele relaii sociale care vizeaz buna desfurare a raporturilor interumane i care constituie fundamentul ntregii ordini sociale (aprarea drepturilor i libertilor fundamentale ale omului, raporturi ce se ivesc n procesul conducerii sociale etc.), motiv pentru care beneficiaz de un ntreg sistem de forme i mijloace de aplicare i de asigurare a transpunerii lor n practic care nu se ntlnesc la nici o alt categorie de norme sociale. nclcarea normelor morale este sancionat prin oprobiul public, prin blamul moral care se abate asupra celui care are un comportament imoral, n timp ce eficiena normelor juridice este asigurat prin sanciunile juridice obligarea la plata unor despgubiri, confiscarea unor bunuri, lipsirea unor acte de efectele urmrite, amenzi, privarea de libertate. Date fiind importana i consecinele lor, normele juridice sunt supuse unui proces foarte strict reglementat n ceea ce privete intrarea lor n vigoare, principiile activitii lor, momentul intrrii i ieirii din vigoare, publicarea etc.Fiecare domeniu, tiin, societate i are istoria sa. De aceea, studierea i cunoaterea sunt pentru practicani o obligaie, o necesitate. Pentru argumentarea unei soluii sau aprarea unei cauze, juristul este tributar incursiunii n istorie pentru a-i culege i mai ales a-i fundamenta explicaiile logice; practica anterioar generaiilor de juriti constituie un izvor important al deciziilor actuale. Istoria descrie procesul de formare i evoluie a statului i dreptului, nfind rolurile determinante ale religiei, moralei i obiceiurilor n modul de organizare i funcionare a societilor. n consecin, nsuirea de cunotine din istoria dreptului nu constituie doar o problem de cultur general, cu care trebuie s fie dotat orice intelectual, ci una de competen profesional.IZVOARELE DREPTULUITeoreticienii acestei tiine au identificat ca izvoare principale: obiceiul, legea, doctrina i jurisprudena.

1. Obiceiul (datinile juridice). Obiceiurile sunt modele de conduit care exprim necesiti ale grupurilor sociale i sunt legate de valorile specifice grupului. Ca norme sociale, ele preced dreptul, motiv pentru care constituie cel mai vechi izvor de drept. n plan istoric, dreptul obiceiul juridic sau dreptul cutumiar a constituit prima form a dreptului pozitiv. Dreptul consuetudinar sau cutumiar const ntr-o sum de reguli de conduit nescrise, formate prin repetarea ndelungat a unor practici generale, regionale sau locale. Pentru ca un obicei s devin juridic, deci s se constituie ntr-un izvor de drept, trebuie s ndeplineasc trei condiii: o condiie obiectiv, constnd ntr-o practic veche i incontestabil, rod al experienei de via a unei comuniti; o condiie subiectiv, conform creia practica respectiv are caracter obligatoriu, caracter ce se poate revendica sub sanciune juridic; a treia condiie privete caracterul precis al regulii de conduit impus prin repetare. Obiceiul a jucat un mare rol la toate popoarele aflate n primele faze ale dezvoltrii lor juridice (n Frana, pn la redactarea oficial a obiceiurilor, n secolul al XVI-lea, la coutume a reprezentat principalul izvor de drept, ca i la romni de altfel, pn n secol al XVII-lea).

2. Legea (actul normativ juridic). Actul normativ este izvorul de drept creat de organe ale autoritii publice, investite cu competene normative (Parlament, Guvern, organe administrative locale), dup o anumit procedur reglementat legal. Totalitatea actelor normative alctuiesc dreptul scris.

Sistemul actelor normative este alctuit din: legi, hotrri i ordonane ale Guvernului, decrete, regulamente i ordine ale ministerelor, decizii ale organelor administrative locale.

Poziia central n sistemul actelor normative l ocup legile. Conceptul de lege prezint dou accepiuni: n sens larg, ea desemneaz orice act normativ emis de un organ de stat mputernicit s emit astfel de acte, conform unei proceduri prestabilite; n sens strict, trebuie inelese numai actele normative emise, dup o procedur specific, de ctre Parlament.

n cadrul legilor, cea mai mare importan o au Constituia i legile constituionale. Constituia este legea fundamental a unui stat, care fixeaz regulile eseniale de organizare i funcionare a ordinii din statul respectiv i consacr majoritatea principiilor fundamentale politico-juridice.

3. Doctrina i jurisprudena sunt considerate izvoare secundare. Doctrina reprezint ansamblul analizelor, investigaiilor, interpretrilor pe care autorii de specialitate le dau fenomenului juridic. Doctrina rezult din lucrrile unor juriti ilutri, care explic i comenteaz regulile juridice, expun teoriile de drept, concepiile lor n problemele juridice controversate. Jurisprudena (practica judectoreasc) se definete ca fiind totalitatea soluiilor date de instanele de judecat de toate gradele n speele judecate. ncepnd din antichitate i pn n epoca modern, istoria dreptului ofer exemple celebre de jurispruden.TIPOLOGIA SISTEMELOR DE DREPT Trecerea n revist a alctuirilor juridice aplicabile n prezent n diferite state relev categorii mai largi, gruparea sistemelor juridice naionale, obiect prin excelen al dreptului comparat, neles nu ca un ansamblu de norme de drept aplicabile n raporturile sociale, ci ca un ansamblu de procedee, potrivit crora se realizeaz compararea unor norme, reglementri, instituii sau sisteme juridice din alte ri, n scopul practic de a evidenia asemnrile i deosebirile dintre ele i a propune mbuntirea unora sau celorlalte.

Existena unor constante juridice nu exclude procesul schimbrii, al devenirii permanente a dreptului. Acest proces implic transformri n coninutul normativ al dreptului, modificri cantitative i calitative n compunerea instituiilor i a ramurilor dreptului, n raport de un complex de factori: economici, sociali, ideologici, culturali. Cu mult timp nainte, s-a evideniat faptul c transformarea dreptului este un reflex al evoluiei economico-sociale, neputnd exista legislaie valabil tuturor timpurilor. n aceast idee s-a admis i ideea progresului juridic.

Istoria dreptului scoate la iveal sisteme suprapuse de drept, realitate ce aduce n discuie tipologia acestor sisteme, clasificarea lor.

Clasificarea tipurilor de drept trebuie s plece de la considerarea att a laturilor coninutului dreptului, ct i de la trsturile specifice ale modului de exprimare a acestui coninut. n tipologia dreptului mai pot fi luate n calcul i multe alte criterii, cum ar fi: dependena de tipologia sistemelor de organizare social, apartenena (conectarea) la un bazin de civilizaie juridic etc.

n raport de criteriul propus de Poirier (dependena de tipologia sistemelor de organizare social) se poate constitui un tablou al sistemelor de drept n plan suprapus istoric: dreptul sclavagist, dreptul feudal, dreptul burghez, dreptul socialist. Fiecare dintre aceste sisteme de drept, denumite uneori i tipuri istorice de drept, prezint trsturi specifice n coninutul instituiilor fundamentale, n figura juridic a construciilor juridice, n ponderea izvoarelor etc. O astfel de tipologie nu anuleaz diferenele specifice ale diverselor sisteme particulare coexistente n acelai spaiu istoric.

Conform criteriului apartenenei drepturilor la un bazin de civilizaie juridic, n dreptul comparat s-a realizat i o alt tipologie familia de drept. Ren David analizeaz urmtoarele familii de drept: romano-germanic, anglo-saxon (common law), dreptul socialist, sistemele religioase i tradiionale (dreptul musulman, hindus, chinez, japonez i dreptul Africii negre i al Madagascarului).

Unii autori (spre exemplu, F.S. Canizares) reduc toate aceste sisteme la trei grupe: occidentale, socialiste i religioase.

Pornindu-se de la criteriul evoluiei istorice a dreptului s-ar putea distinge ca tipuri istorice de drept: dreptul incipient (spre sfritul comunei primitive); dreptul antic; dreptul medieval; dreptul modern; dreptul contemporan. Acesta din urm se difereniaz n mai multe grupe, unele dintre ele corespunztoare sistemelor sau familiilor de drept amintite n clasificrile precedente. Se pot diferenia, n mod relativ i convenional, urmtoarele grupe: dreptul societilor democratice n care se include i dreptul din rile foste socialiste, aflate n faza de tranziie spre democraie i statul de drept; dreptul rilor n curs de dezvoltare sau a lumii a III-a, care mai pstreaz puternice elemente tradiionale i religioase.

O alt clasificare a societii omeneti distinge (remarcndu-se i un tip de drept corespunztor) societatea arhaic (holistic), preindustrial, industrial i postindustrial, fr ca aceste tipuri de societi s fie omogene, pure, cu rupturi definitive.

Societatea informatizat, dezvoltarea puternic a relaiilor i colaborrii internaionale fac posibil i necesar apropierea i influenarea reciproc a sistemelor de drept din toate rile existente astzi pe glob. Cu att mai mult se poate remarca acest lucru, cu ct s-a mers pn la unificarea n rile cuprinse n diverse forme de colaborare internaional, cum este Uniunea European, fapt care a dus i la naterea unui sistem propriu de drept denumit drept comunitar.

PERIODIZAREA ISTORIEI DREPTULUI

Periodizarea const n mprirea timpului istoric n intervale delimitate de anumite evenimente semnificative i caracterizate prin anumite trsturi politice, economice, culturale i sociale specifice.

Organizarea politic i instituiile juridice au determinat periodizarea istoriei dreptului:a) Istoria dreptului antic (Egipt, Babilon, India, China, Grecia, Roma);b) Istoria dreptului medieval: sec. al V-lea 1789; c) Istoria dreptului modern: 1789-1918;d) Istoria dreptului contemporan: 1918- pn n prezent.

PERIODIZAREA ISTORIEI DREPTULUI ROMNESC1. Dreptul monarhiei dacice: perioada delimitat de formarea statului geto-dac centralizat i cucerirea Daciei de ctre romani (106).

2. Dualismul juridic n Dacia roman (106-271/274).

3. Dreptul feudal: a) etapa frmirii feudale, delimitat de retragerea aurelian i formarea statelor romneti centralizate, n care procesul de formare a Legii rii (Ius Valachicum vechiul drept cutumiar agrar), s-a derulat; b) etapa monarhiei centralizate, delimitat de formarea statelor romneti i Revoluia din anul 1821, n care se finalizeaz dreptul cutumiar romn (Ius Valachicum) i apar primele legi scrise.

4. Dreptul capitalist, care cuprinde perioada revoluiilor burgheze din anii 1821 i 1848, formarea statului modern romn, statului naional unitar romn, perioada interbelic i cea postbelic pn n anul 1947.

5. Dreptul socialist (dictatura comunist), care cuprinde perioada 30 decembrie 1947 22 decembrie 1989.

6. Dreptul de tranziie, dup 22 decembrie 1989 octombrie 2003 (revizuirea Constituiei adoptate la 8 decembrie 1991).

Trecutul, prezentul poporului romn, contiina sa moral, politic i juridic, instituiile aferente acestora, din cele mai vechi timpuri i pn astzi, ca baz a prefigurrii viitorului constituie esena cursului Introducere n istoria statului i dreptului.

DREPTUL ANTICSTATUL, CREATOR AL DREPTULUI

Statul, expresie potenial a societii, reprezint un ansamblu de instituii politice al cror specific este dat de organizarea n numele interesului comun a puterii centrale, pe un teritoriu delimitat, unde i exercit prerogativa de a elabora i aplica dreptul.

Statul a aprut ntr-un anumit moment al dezvoltrii societii cnd evoluia vieii materiale a cerut o form superioar de organizare social, avnd drept criterii constitutive teritoriul, populaia i puterea de stat. Primele organizri statale s-au constituit n Orientul antic, n urm cu aproape 6 milenii (Egipt, Babilon, China, India, Persia). Platon vorbea de statul etern, creat de demiurg, iar Aristotel considera c statul cel mai bun era acela care se baza pe suveranitatea poporului. Statele medievale aveau ca form de conducere preferabil monarhia absolut. Liberalismul clasic plasa ceteanul n centrul preocuprilor statului modern, iar ideologia materialist-istoric plasa ntreaga problematic a statului n contextul luptei de clas. De la Platon la Marx, din antichitate pn n prezent, istoria statului a cunoscut numeroase crize. Coninutul puterii, structura intern i extern au determinat forma statului: forma de guvernmnt, structura de stat i regimul politic. Ca form de guvernmnt (monarhia - monarhie absolut, constituional, parlamentar etc. i republica republic parlamentar, prezidenial etc.), structur de stat (stat unitar, federativ, simplu, compus sau unional) i regim politic (democratic, oligarhic, monocratic), statul a reprezentat tot timpul voina puterii politice. Avnd garania forei statului, dreptul s-a manifestat ca expresie a puterii politice.

La nceputul mileniului al III-lea, se deruleaz o vie dezbatere despre actuala criz a statului i dreptului, a ceea ce este i ar trebui s fie statul-providen, egalitatea real a ceteanului, Justiia social, imobilismul, funcia normativ i chiar negarea statelor. Efectele globalizrii i pun amprenta asupra definirii funciilor statului, asupra garantrii securitii i pcii civile i, desigur, a coeziunii societii.

Puterea de stat apare astzi ca o component esenial a coninutului statului, fiind definit de o serie de prerogative printre care suveranitatea guverneaz ntregul angrenaj social, economic i politic. Funcia legislativ, funcia executiv i administrativ, funcia jurisdicional i funcia extern sunt expresii ale manifestrii suveranitii poporului.

Istoria omenirii are o vrst matusalemic. Chinezii din Antichitate considerau apariia cerului, pmntului, a fiinelor cu 594.000 de ani n urm. Babilonienii evaluau la 1.680.000 de ani durata formrii primelor grupri sociale, iar egiptenii i menionau o via nomad nainte de stabilirea lor n valea Nilului. n mileniul al IV-lea .Chr. au aprut primele formaiuni statale; cele mai vechi state s-au dezvoltat pe vile marilor fluvii, Nilul, Tigrul, Eufratul, Indus, Gange, Huan-Ho etc., sub forma despoiilor orientale, apoi sub forma statelor sclavagiste clasice (Atena, Roma etc.). Proprietatea comun asupra pmntului n cadrul obtilor steti, apoi proprietatea privat au determinat o suprastructur social i politic mereu n transformare care a necesitat reguli i moralitate ce s-au materializat n legi, instituii, forme de stat i de regimuri politice.Bazinul mediteranean a constituit centrul unor civilizaii strlucitoare care au luat uneori forma unor mari imperii ce i-au disputat stpnirea asupra circuitelor economice i bunurilor materiale din aceast parte a lumii i nu numai: la sud, imperiul egiptean al faraonilor; la est, cetile feniciene care au dominat zona de coast; la nord, micenienii ce s-au manifestat ca motenitori ai civilizaiei cretane i au nglobat, n a doua jumtate a mileniului II .Hr., Sicilia, coastele Italiei de Sud, Etruria i importante inuturi ce se ntindeau pn la Adriatica; grecii, ce au constituit o civilizaie ce avea s influeneze cultura material i spiritual a numeroase popoare euro-asiatice; latinii, care au constituit secole de-a rndul un univers compus din Occidentul latin i Orientul greco-latin, univers ce avea s se disocieze, n Antichitatea trzie, n lumea din jurul Romei i lumea din jurul Constantinopolelui.

Bazinul occidental, Peninsula Iberic, ca i regiunile litorale ale Magrebului, locuite de populaii cu o dezvoltare material foarte diferit, au fost influenate de vechile civilizaii i au influenat, la rndul lor, statele ce vor aprea n aceast zon pe tot parcursul epocii medievale.

STATUL ROMAN

nceputurile Romei aparin legendei, care menioneaz fondarea cetii n anul 754 . Chr., prin fuziunea a trei triburi de origine latin, sabelic i etrusc. Apariia, ca ora i cetate, a Romei a fost legat de aezarea etruscilor n Italia central i meridional i instaurarea dinastiei venite din Etruria. Organizarea statului roman va consacra tipurile de stat: regalitatea, republica, imperiul.

Regalitatea

Regalitatea (754-509 . Chr.), inaugurat de urcarea pe tron a regelui Servius Tullius, a reprezentat epoca primitiv a Romei antice, n care structura social a fost format, n general, din patricieni i plebei. Patricienii (populus romanus), la origine, membrii celor trei triburi care au fondat Roma, au reprezentat clasa deintoare a unor puteri depline care exercita n exclusivitate conducerea treburilor sociale. Plebeii, la origine, membrii populaiilor autohtone nvinse de Roma (resturile populaiei ligurice), crora li s-au adugat persoanele ce practicau negoul sau diverse meserii, au reprezentat categoria exclus de la viaa politic pn la reforma regelui Servius Tullius (organizarea politic a etruscilor avea n frunte un rege leucomo - care domnea peste o cetate; ulterior, mai multe ceti au alctuit o lig).

Populus romanus era organizat n gini (mai multe familii avnd origine comun, acelai nume comun nomen gentilicium, acelai cult; 300 de gini), curii (zece gini) i triburi (zece curii). Societatea era condus de ctre comitia curiata (adunarea poporului), rege (magistrat numit pe via de ctre comitia curiata, cu atribuii de ordin administrativ, ef militar, ef suprem al religiei, judector suprem) i senat (format din efii ginilor, cu rolul de a confirma hotrrile adunrii poporului i de a-l sftui pe rege n hotrrile importante).

Republica romann secolele VI-V . Chr. regalitatea a fost treptat nlocuit printr-o republic oligarhic. Republica (509-27 . Chr.), care a durat aproximativ 5 secole, a meninut adunarea poporului i senatul, nlocuind ns pe rege cu doi consuli. Conducerea politic a trecut la magistrai (Colegiul magistrailor) care erau alei anual, din cadrul familiilor aristocraiei gentilico-tribal. Conducerea cavaleriei a fost preluat de un magister equitum, iar conducerea anumitor expediii era ncredinat unui magister populi, investit cu imperium.

Reformele lui Servius Tullius (o nou organizare teritorial i militar; reform fiscal prin care criteriul rudeniei de snge a fost nlocuit cu cel al averii, populaia Romei fiind mprit n centurii repartizate pe clase dup averea fiecruia; reform politic) au pregtit Republica. Republica roman a fost un stat al proprietarilor de sclavi; termenul de republic sublinia organizarea democratic pentru proprietarii de sclavi i pentru oamenii liberi din interiorul statului i nu pentru populaiile supuse. n aceast perioad plebea a primit dreptul s-i organizeze organele politice proprii, persoana tribunului a devenit inviolabil, questura ca magistratur secundar a fost deschis plebeilor, comitia centuriata a devenit principalul organism legislativ, iar comitia curiata i-a pierdut din importan, favoriznd apariia, n cadrul adunrilor poporului, a instituiei comitia tributa (adunare n care votul se fcea dup criteriul circumscripiilor electorale, fiecare unitate administrativ avnd un vot, cu competena de a alege pe questori i pe edilii curuli, de a judeca unele procese penale ca instan de apel, de a elabora legi ncepnd cu aul 287 . Chr.) i a instituiei concilium plebis (adunarea plebeilor, convocat de ctre triburi) etc. Comitiile centuriate aveau atribuii electorale, legislative i judiciare. Adunrile centuriate votau legile, fr a avea ns dreptul nici de a aduce amendamente, nici de iniiativ. Activitatea lor se afla sub controlul riguros al magistrailor. Adunrile centuriate aveau i atribuii jurisdicionale penale, avnd competen n judecarea proceselor de nalt trdare sau de paricid. De asemenea, ele dezbteau hotrrile de condamnare la moarte sau de pedepsire la plata unor amenzi foarte mari, pronunate de ctre magistrai, tribuni, questori, edili curuli, consuli.

n continuare Senatul i-a pstrat rolul politic important. Senatul, din punct de vedere juridic, era organul cel mai competent, fiind implicat n toate domeniile. Pe plan legislativ, Senatul confirma legile semnate n comiii, iar din secolul al III-lea . Chr. ddea i avizul proiectelor de lege ce urmau a fi dezbtute n comiii. Senatul ntocmea bugetul i era depozitarul tezaurului. n domeniul politicii externe, Senatul era cel care ducea tratativele, numea trimiii Romei, primea ambasadorii strini, hotra asupra tratativelor, decidea asupra continurii rzboiului sau ncheierii pcii. n caz de pericol grav extern sau intern (rscoale ale sclavilor), Senatul putea numi un dictator sau putea pune ntreaga putere la dispoziia magistrailor, fr a renuna ns la controlul asupra lor.

Magistraii erau nali demnitari care cumulau puterea administrativ i pe cea militar. Organizarea magistraturii avea la baz principiul eligibilitii pe termen scurt (de un an), colegialitatea i responsabilitatea. n afar de dictator, investit cu putere pe un termen de ase luni, i cenzor, avnd mandat de 18 luni, toi magistraii deineau funcia pe un an. n ceea ce privete colegialitatea, edilii curuli, chestorii i tribunii erau organizai n colegii. Puterea magistratului consta n dou atribute principale: potestas i imperium. Potestas consta n capacitatea de a exprima voina cetii sub forma unor reguli obligatorii pe toat durata mandatului magistratului care le-a edictat, precum i n posibilitatea de a exercita o oarecare for de constrngere care permitea magistratului s se asigure asupra modului n care erau ndeplinite dispoziiile sale, procednd la luarea de gajuri sau darea de amenzi. Imperium consta n dreptul de a comanda trupele aflate n campanie, dreptul de a face recrutri, de a numi comandani n diverse funcii, de puterea disciplinar absolut (inclusiv dreptul de via i de moarte) asupra trupelor, dreptul de a constrnge i de a aresta pe cetean, precum i dreptul de a convoca adunrile i Senatul.Consulii (consules), n numr de doi, exercitau puterea n form colegial, fiind cei mai nali magistrai. La nceput, erau alei numai dintre patricieni, fiind numii de comitia centuriata, ulterior fiind alei i dintre plebei. Ei dispuneau de comanda armatei (imperium militiae), de puterea de poliie n teritoriul oraului (imperium domi), de puterea de a convoca senatul i comitia curiata (ius agendi cum populo et cum patribus).

Pretorul (praetor) era ales de comitia centuriata i dispunea i el de imperium i potestas (ca i consulii), ocupndu-se cu prioritate de organizarea Justiiei. Alturi de pretorul urban (care organiza judecarea proceselor dintre cetenii romani), ncepnd cu anul 242 .Chr., a fost creat i magistratura pretorului peregrin (nsrcinat cu exercitarea jurisidciei dintre cetenii romani i peregrini sau dintre peregrini).

Cenzorii (censores), magistrai alei dintre fotii consuli odat la cinci ani (aproape n exclusivitate) de ctre comitia centuriata, se ocupau cu ntocmirea listelor electorale pe baz de cens i cu supravegherea moravurilor.

Edilii curuli (aediles curules) erau magistraii care supravegheau funcionarea pieelor, ocupndu-se cu aprovizionarea oraelor, cu vnzarea vitelor i a sclavilor etc.

Questorii (quaestores), magistrai cu atribuii n cadrul procesului penal, se ocupau cu administrarea tezaurului public, a arhivelor statului etc.

Consulii, pretorul, cenzorii, edilii curuli, questorii alctuiau cursus honorum. Potrivit Lex Cornelia de magistratibus (82-81 .Chr.), ocuparea magistraturii de consul necesita deinerea anterioar a magistraturilor de questor i pretor, precum i vrsta minim de 30 de ani pentru questori, 32 ani pentru edili, 38 ani pentru pretor, 40 ani pentru consul, 45 ani pentru cenzor.

Tribunii plebei (tribuni plebis), numii dup anul 471 de ctre comitia tributa, erau principalii magistrai ai plebei, avnd dreptul de veto asupra hotrrilor Senatului sau a edictelor date de magistrai.

Dictatorul (dictator) era acel magistrat cu puteri nelimitate numit de consul n perioada republican, pe o durat de 6 luni, n scopul soluionrii unor situaii excepionale.

Magistratura, monopol al patricienilor pn n anul 356 .Chr., a devenit, dup aceast dat, accesibil i plebeilor.

Imperiul romanImperiul a cunoscut dou forme: principatul (27 .Chr.- 285 d.Chr.) i dominatul (285-565 d.Chr.).

Principatul, caracterizat prin faptul c mpratul guverna mpreun cu Senatul, a pstrat toate magistraturile republicane. mpratul a concentrat ntreaga putere, reprezentnd autoritatea suprem n stat, consulii i-au pstrat doar competene n materie jurisdicional, pretorii restrngndu-i mult prerogativele, cenzorii i tribunii plebei disprnd, edilii curuli pstrndu-i doar atribuii referitoare la poliia pieelor, chestorii pstrnd doar dreptul de a administra arhivele statului, iar Senatul, organ dependent de mprat, avnd doar dreptul de a alege pe magistrai, de a cerceta pricinile civile i de a judeca n prim instan procesele penale grave.

Dominatul s-a caracterizat prin nlocuirea senatului cu sfatul imperial (consistorium sacrum), format din oamenii de ncredere ai mpratului, prin organizarea administraiei imperiului pe principiul strictei ierarhii, prin mprirea funcionarilor imperiali n dou mari categorii, determinate de funciile deinute (dignitates; officia). Birocraia imperial atotcuprinztoare se afla n serviciul mpratului; tezaurul imperial (fiscus) servea elurilor mpratului, n timp ce tezaurul Romei (aerarium-ul) era la dispoziia Senatului. Principalii funcionari imperiali erau cei doi prefeci ai pretoriului care judecau n numele mpratului i aveau o competen dincolo de o sut de mile de Roma, asupra Italiei i provinciilor. Ali funcionari cu titlul de prefeci recrutai din rndul cavalerilor erau nsrcinai cu supravegherea ordinii de noapte, cu problemele aprovizionrii, strinilor etc. Ei dispuneau de 7 cohorte pentru paza de noapte. Provinciile supuse unui regim uniform de conducere, dar care prezentau i particulariti locale aveau n frunte pe guvernatori, numii din rndul senatorilor. Guvernatorii aveau la dispoziie un officium, alctuit din civili i militari, dispunnd de legai i questori dac conduceau o provincie senatorial.

Forma de organizare statal, dar i normele juridice au constituit un exemplu pentru o mare parte a statelor europene.

Dreptul romanImportana dreptului roman

Prin logica i pragmatismul su, legislaia roman a fost cea care a influenat puternic legislaiile care i-au urmat i n mod deosebit marile codificri care au avut loc n Europa continental a secolului al XIX-lea.

Dreptul roman nu a rmas un simplu document arheologic ca alte legislaii din antichitate, ci a depit, sub aspectul formei, limitele societii care l-a creat, exercitnd o influen hotrtoare asupra dreptului de mai trziu.

Creat i perfecionat de-a lungul a peste o mie de ani, dreptul roman constituie, pe drept cuvnt, cea mai original contribuie a poporului roman la bunul comun al civilizaiei.

Juritii din epoca modern au mprumutat din dreptul roman numeroase construcii i categorii juridice, precum i o serie de instituii i principii generale pe care le-au pus la baza dreptului privat de mai trziu.

Studiul dreptului privat roman reprezint un vast cmp de verificare a tezelor cu privire la geneza i evoluia general a dreptului. Astfel, se constat c fenomenul juridic nu poate fi cercetat n afara cadrului social n care funcioneaz. Datele variate i complexe pe care le implic elaborarea normelor i instituiile de drept, strnsa mpletire ntre fenomenul juridic i celelalte ramuri ale vieii sociale confirm tezele privitoare la originea i rolul social al dreptului, la raportul dintre forma i coninutul su social-economic, la intercondiionarea planurilor pe care la manifest acest raport.Universalitatea terminologiei juridice

Pentru prima dat n istoria omenirii, romanii au reuit s creeze un sistem unitar de concepte prin intermediul crora s traduc interesele fundamentale ale societii romane.

Dreptul roman joac n istorie rolul unui adevrat alfabet juridic, conceptele juridice romane putnd da expresie concret celor mai variate i mai subtile reguli de drept.

Limbajul juridic creat de romani a reuit s se remarce printr-o excepional precizie, oferind simetrie construciilor juridice i reprezentnd instrumentul ideal al gndirii juridice.

Alte sisteme de drept antice (babilonian, iudaic, egiptean) nu au reuit s dezvolte o terminologie juridic bine conturat, distinct de limbajul comun.

tiina dreptului roman a creat n epoca sa de apogeu un sistem de concepte, categorii abstracte, sinteze de o impresionant amploare, a formulat principii generale i a sistematizat pe baza lor ntreaga materie. Astfel, multe din conceptele i categoriile juridice actuale i au originea n dreptul roman (ex. conceptul de obligaie contractual, transferul sau stingerea obligaiilor, termenul, condiia, reprezentarea succesoral, etc.).

Dreptul romnesc s-a format i a evoluat sub influena dreptului roman. Astfel, dreptul roman a servit ca izvor de inspiraie n special n materia bunurilor i a obligaiilor.Periodizarea dreptului roman cuprinde: perioada vechiului drept roman - ncepe cu regalitatea i se termin aproximativ la sfritul Republicii (respectiv prin sec. I .d.Chr.). Mai este denumit Ius Quiritium, iar n aceast perioad instituiile juridice se caracterizeaz prin formalism i rigiditate. Izvoarele dreptului le reprezentau cutuma (reguli tradiionale transmise din generaie n generaie) i legea (ceea ce poporul liber hotra n adunrile populare). Din punct de vedere tiinific, dreptul roman vechi reprezint o suprastructur pragmatic, lipsit de subtiliti teoretice, foarte apropiat de concepia utilitarist despre lume i via (gravitas).

perioada clasic - dureaz pn la Diocletian (284 305 d.Chr.). Cuprinde ultimul secol al Republicii i ntreaga perioad a Principatului. n aceast perioad cuceririle aduc n Roma bogii mari, crete activitatea comercial, iar filozofia greac ptrunde tot mai puternic n viaa intelectual a Cetii Eterne. Vechiul drept rigid i formalist face loc unor reglementri care permit ncheierea de acte juridice neformale, fiind nlocuit cu dreptul clasic, mai suplu; vechiul principiu al prioritii formei este nlocuit cu principiul bunei credine i al echitii. tiina dreptului evolueaz foarte mult, se scriu acum operele nemuritoare ale juritilor.

epoca postclasic - cuprinde perioada Dominatului. Sclavajul intr n faza declinului, iar Imperiul Roman ntr-o criz economico-social din care nu va mai iei. Decade arta, literatura n drept, originalitatea i puterea de creaie dispar. Noile lucrri sunt mai mult opere de practic dect de tiin, lucrrile de compilaie substituie pe cele de creaie. Asupra dreptului din aceast epoc apar influene greco-orientale. Compilaia lui Iustinian a nsemnat ns salvarea de la pieire a ceea ce a rmas mai de seam din dreptul roman i punctul de plecare al dezvoltrii unor noi instituii i reglementri juridice, de care avea nevoie Imperiul Bizantin.

n acest context, termenul de compilaie desemneaz copierea de ctre juritii lui Iustinian a operelor clasice i adaptarea lor la noile realiti socio-economice, pentru a putea fi aplicate diferitelor cazuri ivite n practica dreptului postclasic.

Subdiviziunile dreptului roman

Romanii au mprit dreptul n dou mari diviziuni:

dreptul public, constituit din dreptul administrativ i dreptul penal, este ramura care apr interesle statului i reglementeaz raporturile dintre stat i ceteni;

dreptul privat, reprezentnd ramura dreptului care apr interesele particularilor, avnd ca subramuri: ius naturae (legile naturale, stabilite de divinitate; ius civile (dreptul quiritar, care reglementa n exclusivitate raporturile dintre cetenii romani); ius gentium (dreptul ginilor, alctuit din normele juridice care se aplicau raporturilor dintre strini i cetenii romani).Izvoarele dreptului roman includeau:

obiceiul (dreptul consuetudinar), cel mai vechi izvor de drept, definit ca fiind voina poporului exprimat prin lucruri i fapte, mbrca forma unor reguli strvechi care reglementau nu numai relaiile dintre oameni, ci i dintre acetia i divinitate. Odat cu dezvoltarea i consolidarea statului roman, obiceiul i pierde treptat din importan, n favoarea altor izvoare, n principal a legii, pentru a-i recpta apoi statutul n epoca dominatului. Legea a devenit treptat, n vremea Republicii, cel mai important izvor de drept. n funcie de organul emitent, se mpreau n: leges rogatae (adoptate de ctre popor) i leges datae (date de magistrai n baza unei delegaii legislative n unele probleme speciale: acordarea ceteniei, ntemeierea de colonii etc. Cea mai veche lege roman, Legea celor XII table, a fost ntocmit n sec. V . Chr. de ctre o comisie trimis n Grecia s studieze opera lui Solon. Considerat izvorul tuturor legilor adoptate mai trziu, ea cuprindea o varietate de dispoziii de drept public (privind dreptul penal, procedura de judecat etc.) i drept privat (referitoare la proprietate, succesiuni, organizarea familiei). Cu toate c marele proges economic i social din epoca clasic a fcut ca multe dintre disoziiile sale s devin anacronice, Legea celor XII table nu a fost abrogat niciodat, rmnnd n vigoare timp de unsprezece secole. Edictele magistrailor erau date de magistraii superiori la intrarea lor n funciune (consuli, pretori, cenzori, edili curuli, guvernatori de provincie), perioada lor de valabilitate fiind de un an. Edictul nu obliga dect pe respectivul magistrat, nu i pe cei care i urmau n funcie, cu excepia cazului n care magistraii urmtori nu alegeau s introduc n edictul lor dispoziii vechi care se dovediser utile. Cele mai importante erau edictele pretorului prin care acesta aducea modificri importante dreptului n vigoare. Aa s-a nscut dreptul pretorian, de multe ori aflat n opoziie cu dreptul civil. Senatusconsultele erau hotrrile senatului care, n timpul republicii, aveau numai un rol de interpretare a dreptului pentru ca n epoca principatului s devin izvor de drept, avnd putere de lege dac erau votate de senat la propunerea mpratului. Constituiile imperiale erau dispoziiile luate de mprat, clasificndu-se n: edicte (dispoziii juridice cu caracter general), mandate (instruciuni cu caracter administrativ date funcionarilor superiori i guvernatorilor de provincii), decrete (hotrri date de mprat n diferitele pricini pe care le judeca) i rescripte (consultaii juridice date la solicitarea magistrailor sau a unor particulari). Jurisprudena reprezenta, spre deosebire de sensul actual, tiina dreptului, doctrina elaborat de jurisconsulii romani pe calea interpretrii legilor. Jurisconsulii erau oameni de tiin capabili s interpreteze cu ingeniozitate normele de drept, dar nu aveau statutul de juriti n sensul tehnic al cuvntului. Activitatea lor mbrca patru forme: - respondere, n care intrau consultaiile date cetenilor n diverse materii;

- cavere reprezenta explicaiile date cetenilor n legtur cu forma actelor juridice i modelul de redactare;

- agere erau ndrumrile date judectorilor n legtur cu felul n care trebuie condus un proces;

- scribere reprezenta activitatea de scriere a tratatelor de drept i de redactare n scris a actelor juridice.

Dezvoltarea societii, apariia unor raporturi sociale noi, nereglementate, au impus jurisconsulilor s creeze reguli noi, prin interpretarea textelor de lege vechi. Astfel, jurisconsulii au creat un drept nou, corespunztor noii fizionomii a societii romane, sub aparena c interpreteaz vechile reglementri.

Dac n epoca veche jurisprudena avea un caracter empiric, de spe, n epoca clasic a atins culmea strlucirii sale. i acum jurisprudena are un pronunat caracter practic, dar aceasta este perioada n care jurisconsulii, pornind de la anumite spee, au constatat existena unor elemente comune, n baza crora, printr-o puternic sintez, au format reguli i principii juridice.

Lucrrile jurisconsulilor clasici erau urmtoarele:

- Institutiones manuale elementare de drept n cuprinsul crora sunt expuse instituiile dreptului civil i pretorian;

- Questiones culegeri de spee (cazuri teoretice) imaginare destinate studiului didactic;

- Sententiae spee reale comentate utilizate att n nvmnt, ct i n practic;

- Comentariile ad edictum cerceteaz edictul pretorului sau al edililor curuli;

- Digestele lucrri cu caracter enciclopedic cuprinznd dreptul civil i pretorian.

Ulterior, n timpul mpratului Hadrian, jurisconsulii ataai puterii imperiale dobndesc ius publice respondendi, iar ndrumrile lor devin obligatorii pentru judector, att pentru spea n cauz, ct i pentru speele asemntoare. n acest moment se poate spune c rspunsurile jurisconsulilor au devenit izvoare formale de drept. Opera legislativ a lui Iustiniann secolul al aselea d.Chr. Iustinian a iniiat o uria oper de sistematizare a dreptului care, dei nu a reuit s opreasc declinul economico-social al Imperiului Roman, a avut totui o importan tiinific deosebit contribuind la cunoaterea i valorificarea gndirii juridice romane.

Opera legislativ a lui Iustinian cuprinde 4 lucrri:

- Codul (codex), care cuprindea toate Constituiile imperiale adoptate din epoca lui Hadrian i pn n 534 d.Chr., att n materia dreptului public, ct i a dreptului privat.

- Digestele (digesta) cuprinse ntr-o culegere de fragmente extrase din operele jurisconsulilor, adaptate la realitile vremii. Digestele ocup locul central n cadrul operei lui Iustinian. Elaborarea lor a reprezentat ceva mai mult dect o simpl compilaie, n sensul c operele clasice, pentru a fi mai bine adaptate la noile condiii social-economice, nu numai c au fost modificate n parte, dar au fost i completate cu 50 de constituiuni prin care s-a pus capt controverselor existente ntre operele clasice i au fost abrogate instituiile depite.

- Institutele (institutiones), care cuprind extrase din Institutele clasice i se adreseaz studenilor. Spre deosebire de cele din epoca clasic, Institutele lui Iustinian erau obligatorii.

- Novelele (novelae), ntocmite dup moartea lui Iustinian, cuprind constituiile publicate dup anul 534 d.Chr.Interpelaiunile reprezentau modificri pe care juritii lui Iustinian le-au adus, cu bun tiin, lucrrilor jurisconsulilor clasici i constituiilor imperiale cu ocazia nfptuirii operei de sistematizare, n vederea adaptrii legislaiei vechi la realitile secolului al VI-lea.

Glosele sunt alteraiuni de texte fcute din eroare, cu ocazia copierii manuscriselor clasice.Dreptul public romann vrful ierarhiei administraiei centrale se afla mpratul care era i comandantul suprem al armatei, desemna reprezentanii si n provincii, numea guvernatorii acestora i fixa mrimea impozitelor. n domeniul civil, mpratul era sursa dreptului. Pentru a-i ndeplini atribuiile i a-i ransite ordinele, el era ajutat de o administraie central divizat n birouri conduse de cte un ef subrdonat questorului palatului.

Teritoriul statului roman era mprit n provincii care, n timpul mpratului Diocletian, au fost grupate n dioceze. Din punct de vedere al organizrii administrative, se distingeau trei tipuri juridice de ceti:

Cetile peregrine, care se repartizau, n funcie de statutul lor fa de Roma, n: ceti tributare (plteau tribut, fiind supuse Romei), ceti libere (teoretic, erau autonome, dar, n fapt, drepturile lor fuseser concesionate printr-un act unilateral al Romei; unele erau scutite de tribut), ceti libere federate (ncheiaser un tratat cu Roma de pe picior de egalitate);

Municipiile erau ceti care s-au format pe baza unei comuniti peregrine preexistente, creia Roma i acord fie dreptul roman, fie dreptul latin, n funcie de condiiile istorice n care a fost acordat dreptul.

Coloniile erau ceti noi, ntemeiate prin aducerea de coloni pe pmnturile luate cetilor sau popoarelor nvinse, care adopt n integralitate dreptul roman. Coloniile erau nfiinate printr-o hotrre a senatului roman care stabilea locurile ce urmau a fi ocupate, numrul colonitilor, ntinderea teritoriilor ce urmau a fi mprite, suprafaa fiecrui lot n parte.Organizarea instituional depindea de statutul fiecrei ceti. Astfel, cetile peregrine i-au pstrat magistraii i legile lor specifice, n timp ce, n municipii i colonii, instituiile erau copiate dup cele ale Romei. Corpul civic (populus), repartizat n curii i reunit n comisii, alege magistraii care sunt adevraii conductori ai cetii: doi questori ce se ocup de problemele financiare, doi edili care reglementeaz i controleaz aprovizionarea cu alimente, organizarea i funcionarea pieelor, drumurile, construciile etc. i doi magistrai nsrcinai cu nfptuirea Justiiei. Magistraii sunt ajutai de un senat local (ordinul decurionilor), format din foti magistrai i notabili locali bogai care au n sarcin toate serviciile municipale.

Delicte publice i delicte private. n dreptul roman, materia delictelor a cunoscut o evoluie extrem de complex, n cadrul creia s-au format numeroase categorii de instituii juridice. Astfel, s-a conturat noiunea delictului, s-au fixat sensurile sale, precum i regimul juridic propriu fiecrui delict. ntr-un sens general, delictele erau considerate de romani ca fapte ilicite, sancionate prin plata unor sume de bani. Aceste fapte erau foarte variate i puteau genera consecinele cele mai diverse, de la prejudicii materiale la vtmarea sau uciderea unor persoane.

n epoca veche, delictele erau clasificate n dou categorii: publice i private.

Delictele private nu se nscriau n sfera obligaional i aveau identitate proprie, fiind judecate dup procedura civil i sancionate cu amend ctre victim (despgubiri), fa de cele publice care erau judecate dup procedura penal de ctre instane speciale i erau pedepsite cu moartea, exilul sau amenda.Delicte publice (infraciuni). Cele mai multe infraciuni i-au gsit iniial reglementarea n dreptul roman. Trdarea intereselor republicii sau orice alte semne de mpotrivire la adresa mpratului (proferarea de injurii, mutilarea statuilor) erau considerate sacrilegii, iar vinovaii erau condamnai la moarte prin aruncare n cuca animalelor slbatice, bunurile fiindu-i confiscate i copiii deczui din dreptul de motenire i obligai s duc o via de mizerie. n dreptul roman se fcea deosebire ntre omorul comis cu intenie i cel svrit din greeal. n cazul omorului din culp, pretorul obliga pe infractor s predea un ap familiei celui ucis pentru ca animalul s fie sacrificat n cadrul unei ceremonii religioase destinat s-l purifice pe cel care a greit.

O infraciune asemntoare cu delapidarea era infraciunea de peculat sustragere de bunuri din averea public, sancionat la nceput cu expulzarea sau munca n mine, mai trziu cu condamnarea la galere, confiscarea bunurilor sau chiar moartea.

Un mare accent punndu-se pe aparatul administrativ extrem de dezvoltat i complex al Romei, insulta unui funcionar public era cosiderat la fel de grav ca i jignirea adus mpratului. Dac fptuitorul folosea i violene asupra funcionarului aflat n timpul serviciului sau dac insultele priveau fapte ale funcionarului n legtur cu serviciul, pedeapsa era ntotdeauna moartea. Foarte important era la nceput probitatea moral i corectitudinea magistrailor, motiv pentru care judectorii care primeau mit erau condamnai la moarte. Mai trziu, cnd corupia a luat o mare amploare, s-a permis magistrailor s primeasc daruri, ns n limitele unei anumite sume anuale. Cu confiscarea averii erau pedepsii cei care practicau jocuri de noroc i proxeneii (ulterior, acetia erau exilai sau codamnai la munc n mine).

La romani, adulterul soului se pedepsea cu o amend numai dac acesta aducea o concubin n locuina conjugal, pierzndu-i n acelai timp dreptul de a mai cere tragerea la rspundere a soiei pentru adulter. n cazul femeii adulterine, dreptul de a cere condamnarea acesteia aparinea soului, familiei acestuia i, ntr-o vreme, chiar persoanelor strine de familie; mai trziu, acest drept a fost recunoscut numai soului i membrilor familiei i, n final, numai soului.

n materia pedepselor, iniial, Legea celor XII table aducea o recunoatere a legii talionului, prevznd c cel care a rupt o mn sau un picior altuia fr s ajung la o nelegere cu victima trebuie s sufere un ru asemntor (Si membrum rupsit, ne cum eo pacit, taleo, esto). Ulterior, pedepsele au cunoscut o diversificare i o cruzime uimitoare: cei condamnai la moarte erau mai nti lovii cu vergelele, apoi decapitai sau aruncai de pe stnca tarpeian, ori erau nchii ntr-un sac i aruncai n mare sau ari de vii, crucificai, aruncai n cutile animalelor slbatice. Mai trziu s-a introdus tierea cu sabia i spnzurtoarea. n timpul domniei lui Nero, cruzimea supliciilor a ajuns la paroxism: se fceau tore din corpurile omeneti unse cu pcur, condamnaii erau dai hran petilor sau aruncai animalelor slbatice. O alt practic barbar a fost introdus de Tiberius: pentru c un vechi obicei roman interzicea trimiterea la moarte a fetelor virgine, acesta a poruncit s fie violate de clu nainte de execuie. Un alt obicei care mpiedica executarea pedepsei era refugiul condamnatului la altarul sau n templul unui zeu. O soluie pentru a-l obliga pe condamnat s prseasc refugiul s-a gsit ns i n acest caz: erau adui copiii i rudele acestuia i torturai sub ochii celui care se pusese sub protecia zeilor.

Ca i grecii, romanii foloseau pedepse diferite pentru sclavi i pentru oamenii liberi; chiar i cetenii liberi erau pedepsii diferit, n funcie de poziia lor n societate. De exemplu, n cazul furtului flagrant, dac houl prins asupra faptului era om liber, era btut cu vergile i atribuit victimei ca sclav de ctre magistrat; dac era sclav, era ucis.

Tot n dreptul roman i au originea cele mai multe mprejurri care nltur caracterul penal al faptei: legitima aprare, starea de necesitate, constrngerea, nebunia.n dreptul roman, complicii i instigatorii erau asimilai cu autorii, deseori primind aceeai pedeaps. Erau pedepsii att cei care ddeau un ajutor material la comiterea infraciunii, ct i cei care ddeau sfaturi, directive sau ncurajri (ajutor moral). Dac, n vederea svririi infraciunii, copiii sau sclavii erau folosii ca instrumente (de exemplu, stpnul i ndemna sclavul s fure sau s ucid), cel care rspundea era stpnul, copilul sau sclavul fiind absolvii de rspundere.

Dreptul privat romanSub aspect istoric, noiunile fundamentale ale dreptului civil i au rdcinile n dreptul privat roman. Romanii au creat un drept contractual empiric i logic, cu un grad mare de perfeciune i cu valoroase constante pentru posteritate, cum ar fi stabilirea elementelor eseniale, de validitate, ale contractelor (capacitatea de a contracta, consimmntul prilor, obiectul i cauza) i formularea a numeroase reguli sub form de maxime, reguli care se pstreaz i n dreptul actual.

Contractele. n dreptul roman i-au fcut apariia n mod succesiv cele trei categorii tradiionale de contracte, care n dreptul actual constituie o summa divisio:

- contractele formale, care se ncheiau prin svrirea de forme prestabilite, la nceput sacramentale (fas), mai trziu laice (ius);

- contractele reale, care se ncheiau prin simpla predare a lucrurilor (traditio);

- contractele consensuale, a cror ncheiere s-a redus la simplul acord de voin al prilor contractante (solo consensu).

Referitor la elementele eseniale ale contractelor (condiiile de validitate), primele consacrate au fost: capacitatea de a contracta, consimmntul i obiectul. n ceea ce privete cauza, la romani, aceasta se confunda cu motivele. Dup opinia interpreilor, cauza care influena n mod decisiv soarta actelor juridice n dreptul roman era aa-zisa causa civilis vel obligandi, care consta dintr-un element subiectiv, consimmntul (animus), ori dintr-un element obiectiv formal (cuvinte, nscris) sau real (prestaie), ori specific fiecrui contract n parte (merx i pretium n vnzare; res i merces n locatio rei etc.).

Prile erau deci libere s ncheie un contract fr cauz determinat, ntrebuinnd forma stipulaiunii, dar, n lips de stipulaiune i de cauz determinat, precum i n cazul unei cauze imorale ori ilicite, contractul nu putea lua fiin, naterea lui fiind subordonat existenei unei forme sau unei cauze care trebuia s fie moral i licit.

Viciile de consimmnt (eroarea, dolul, violena) nu aveau nici o nrurire asupra actelor formale, iar n contractele neformale constituiau la nceput cauze de resciziune i abia mai trziu cauze de nulitate propriu-zis. Desfiinarea actului nu era opera Justiiei, ci opera prilor care erau presupuse c au consimit s-i dea concursul la desfiinarea lui. Dac actul nu fusese executat i partea victim a erorii, violenei sau dolului voia s-l desfiineze, iar cealalt parte se mpotrivea, magistratul o putea constrnge la aceasta, impunndu-i s fac o stipulaiune pretorian, iar actul se desfiina printr-un contrarius consensus. Dac actul neregulat fusese executat, magistratul acorda reclamantului, dup caz i n funcie de mprejurri, o condictio, o restitutio in integrum (repunerea n situaia anterioar) etc. i trimitea prile n faa judectorului.

Noiunea de nulitate, n sensul evoluat al acestui cuvnt, apare ceva mai trziu, odat cu procedura extraordinar. n aceast faz, judectorul putea s pronune nulitatea unui act defectuos, s desfiineze, chiar n mod retroactiv, efectele produse de actul respectiv i s ordone executarea manu militari a sentinei aa cum a fost dat. n literatura de specialitate s-a apreciat c, n concepia roman, un act era fie valabil, fie pe deplin nul, noiunea de nulitate relativ nefiind cunoscut. Astfel, nulitatea din dreptul roman mbrca fizionomia nulitii absolute din dreptul actual. Un act nul se considera ca i cum n-ar fi existat, ca i cum n-ar fi fost fcut niciodat: nullum est negotium, nihil actum est. Aceast concepie se apropia mai mult de teoria inexistenei actului juridic civil. La nceput, nulitatea era civil; ea se producea n mod automat, de plin drept, fr s mai fie nevoie ca nulitatea s fie pronunat de Justiie. Ulterior, apare, alturi de nulitatea civil, o nulitate pretorian, care nu putea fi pronunat dect de magistrat, n urma unei aciuni n Justiie.

Rezoluiunea i are originea pe terenul contractului de vnzare-cumprare (emptio-venditio), primul contract consensual aprut n sistemul contractual roman, care era nsoit de diferite pacte rezolutorii, dintre care, cele mai frecvente, erau: lex commisoria (pactul comisoriu), o convenie prin care prile prevedeau c, n cazul n care cumprtorul nu pltea preul ntr-un anumit termen, vnzarea se desfiineaz, la invocarea ei de ctre vnztor; in diem addicatio (adjudecarea la termen), care permitea vnztorului s invoce rezoluiunea contractului dac, naintea unei date fixate, un alt cumprtor oferea un pre mai ridicat; pactum de retrovendendo (pactul de rscumprare), prin care prile conveneau ca vnztorul s-i poat relua bunul, ntr-un anumit termen, sub condiia restituirii preului i a cheltuielilor de vnzare; pactum displicentiae (vnzarea pe ncercate), care permitea cumprtorului s restituie bunul, ntr-un anumit timp, dac el nu corespundea cerinelor avute n vedere.

i excepia de neeexecutare a contractului a fost enunat pentru prima dat tot n dreptul roman, sub denumirea de exceptio non adimpleti contractus. Ea a avut ns o aplicabilitate mai restrns, i anume numai pe trmul ctorva contracte consensuale: vnzarea-cumprarea, locaiunea, societatea.n sistemul contractual roman, chiar i dup apariia contractelor consensuale, contractele formale erau regula, iar contractele reale i cele consensuale constituiau excepia. Contractele formale erau de mai multe feluri:

Contractele n form religioas: sponsio religioas (nelegere ntre garant i pguba, nsoit de un jurmnt religios); jurmntul dezrobitului (dezrobitul se obliga la un numr anual de zile de munc n beneficiul patronului).

Contracte n form verbal: sponsio laic (numai pentru cetenii romani); stipulaiunea (pentru a permite peregrinilor s ncheie contracte cu cetenii); constituirea de dot (dotis dictio) declaraie unilateral de dot fcut viitorului so, n termeni solemni, de debitorul (tatl, fratele etc.) viitoarei soii, la ordinul acesteia.

Nexum era un contract solemn n form autentic. Cnd debitorul nu putea plti o datorie nscut din stipulaiune, prile, n baza unei nelegeri prealabile, se prezentau n faa magistratului, unde creditorul afirm c serviciile debitorului i sunt aservite pentru o sum stabilit pn la o dat ulterioar. Debitorul tcea, iar magistratul ratifica declaraia creditorului prin cuvntul addico.

Contractul litteris (forma scris). Dezvoltarea economic la sfritul Republicii duce la nevoia siguranei referitoare la dovada actelor juridice ncheiate, ntruct n contractele verbale proba lor se fcea cu martori, ceea ce crea dificulti. Astfel, ncepe s se foloseasc mai frecvent forma scris a contractelor.

Contractul litteris a aprut n legtur cu obiceiul cetii de a ine un registru n care erau transcrise lunar operaiunile de ncasri i pli.

n epoca lui Iustinian, contractul litteris are un mod propriu de formare i o funcie proprie. Astfel, debitorul care a recunoscut printr-un nscris primirea unei sume de bani, dup trecerea unui interval de timp, nu mai are dreptul s fac dovada c nu a primit n realitate aceast sum i rmne, deci, obligat n baza acestui nscris.

Contractele reale au aprut la sfritul epocii vechi i nceputul epocii clasice, cu excepia gajului, care a fost sancionat abia n secolul al II-lea e.n. Sunt caracterizate de faptul c se formeaz printr-o convenie nsoit de remiterea material a lucrului (res) i cuprindeau:- Mutuum era un contract prin intermediul cruia romanii realizau mprumutul de consumaie prin care debitorul se obliga s restituie creditorului su lucruri de acelai fel, aceeai calitate i aceeai cantitate cu cele pe care le-a primit n vederea consumaiunii. Mutuum se formeaz prin convenia prilor, nsoit de remiterea material a lucrului, care apare ca o condiie (ad validitatem) necesar pentru naterea contractului i nu ca efect al contractului. ntruct lucrurile mprumutate erau destinate consumului, creditorul le transmitea debitorului cu titlu de proprietate. Creditorul trebuia s aib calitatea de proprietar; simplul posesor sau detentor nu putea s transmit lucruri n vederea consumaiunii, cci nu avea drept de dispoziie. Era un contract gratuit.

- mprumutul cu dobnd era folosit pentru mprumutul unor sume de bani. La nceput a mbrcat forma stipulaiunii, n cadrul creia debitorul primea o sum i se obliga s restituie o alt sum mai mare. Dup apariia lui mutuum, mprumutul cu dobnd a mbrcat i forma acestui contract nsoit de o stipulaie a dobnzilor (stipulaia dobnzilor era necesar, deoarece mutuum era un contract cu titlu gratuit).

- Fiducia era contractul real care nscut prin transmiterea lucrului n forma mancipaiunii sau a lui in iure cessio, nsoit de o convenie prin care dobnditorul promitea s retransmit proprietatea asupra lucrului, celui de la care l-a primit. Mancipaiunea fiduciar era folosit i pentru atingerea altor scopuri dect vnzarea unui lucru, cum ar fi: adopia, emanciparea, cstoria cu manus, testamentul.

- Gajul se formeaz prin transmiterea posesiunii unui lucru de ctre debitor creditorului su, n forma tradiiunii, transmitere nsoit de o convenie prin care creditorul promite s retransmit posesiunea lucrului, dup ce debitorul i va fi pltit datoria. Spre deosebire de fiducie, gajul prezenta o serie de avantaje: era i la ndemna peregrinilor, se transmitea posesia i nu proprietatea (debitorul rmnea proprietarul lucrului, bucurndu-se de drept de urmrire i de drept de preferin), creditorul era asigurat n raport cu debitorul care nu putea intra n stpnirea lucrurilor nainte de a-i plti datoria.

- Comodatul se formeaz prin transmiterea deteniunii unui lucru n forma tradiiunii de ctre creditor (comodant) debitorului su (comodatar), n vederea folosinei, transmitere nsoit de o convenie prin care debitorul promitea s restituie lucrul la termen. Era un contract cu titlu gratuit, att pentru lucrurile mobile, ct i pentru cele imobile. Comodatarul nu stpnea lucrul pentru sine, ci pentru comodant, la termen trebuind s l restituie. n cazul dispariiei lucrului individual determinat, comodatarul rspundea att pentru dol, ct i pentru culp.

- Depozitul era un contract gratuit care presupunea transmisiunea unui lucru prin tradiiune de ctre o persoan, numit deponent, altei persoane, numit depozitar, transmitere nsoit de o convenie prin care depozitarul promitea s pstreze lucrul i s-l restituie la cererea deponentului. Ca i comodatarul, depozitarul era un simplu detentor i nu dispune de mijloace juridice proprii de aprare fa de teri, ns restituie lucrul la cererea deponentului, spre deosebire de comodatar care-l restituie la termenul fixat. De asemenea, depozitarul nu are dreptul de folosin a lucrului pe care l are comodatarul. Obiectul contractului de depozit putea fi format numai de un lucru mobil, individual determinat.

Contractele consensuale se nasc prin simplul acord de voin al prilor contractante i reprezint forma cea mai evoluat pe care a cunoscut-o tehnica de redactare a obligaiilor n dreptul roman. Spre deosebire de contractele solemne, care sunt dominate de un formalism riguros, i de contractele reale, pentru a cror natere este necesar remiterea lucrului, contractele consensuale se formeaz exclusiv pe calea manifestrii de voin a prilor, constituind un exemplu de subiectivizare a actelor juridice.

Aceast evoluie va fi nregistrat i de alte instituii juridice, astfel c, n epoca lui Iustinian, drepturile subiective reale sau personale vor izvor din simpla manifestare de voin. De altfel, n dreptul postclasic, termenul contractus are nelesul de convenie destinat s creeze obligaiuni.

La contractele consensuale, obligaiile sunt doar promise, urmnd s fie executate ulterior, conform conveniei prilor, spre deosebire de contractele reale la care unul din actele materiale se face n scopul formrii actului, astfel nct numai al II-lea act material constituie obiectul obligaiei. De aici rezult caracterul bilateral al contractelor consensuale (se nasc obligaii pentru ambele pri contractante), spre deosebire de caracterul unilateral imperfect al contractelor reale (una din activitile materiale s-a realizat cu scopul ncheierii contractului, ca o condiie a existenei acestuia, urmnd ca ulterior s se execute i cealalt prestaie).

Contractele consensuale erau: vnzarea, locaiunea, societatea i mandatul.Vnzarea este contractul prin care o parte, numit vnztor, se oblig s transmit posesiunea linitit a unui lucru celeilalte pri, numit cumprtor, n schimbul unei cantiti de metal, numit pre, pe care cumprtorul se oblig la rndul su s i-o transmit.

Operaiunea juridic a vnzrii s-a realizat nc din epoca foarte veche, dar contractul consensual de vnzare, ca form de realizare a acestei operaiuni, a aprut abia spre sfritul Republicii, dup o ndelungat evoluie. Vnzarea consensual (prin simpla convenie) a fost practicat mai nti n dreptul public i numai dup aceea n dreptul privat. Astfel, prizonierii de rzboi erau vndui de ctre stat sau soldai n pieele publice. ntruct spre sfritul Republicii, n plin epoc a rzboaielor de cucerire, numrul prizonierilor a crescut foarte mult, vnzarea lor n formele solemne ale mancipaiunii sau stipulaiunii devenise cu totul nepractic. n scopul accelerrii ritmului acestor operaiuni juridice, romanii au admis ca simplu acord de voin dintre questori (magistrai nsrcinai cu vnzarea sclavilor) i particulari este suficient pentru formarea vnzrii. Cu timpul, datorit avantajelor pe care le prezenta, aceast practic, insuficient conturat pe plan tehnic n dreptul public, a fost preluat de ctre particulari i perfecionat prin intervenia pretorului. Se presupune c vnzarea consensual a fost mai nti utilizat n raporturile dintre ceteni i peregrini.Vnzarea cunotea urmtoarele forme: Vnzarea mancipaiune. Funcia principal a mancipaiunii a fost aceea de a transmite proprietatea asupra lucrurilor mancipi, n schimbul unei cantiti de aram. Astfel, mancipaiunea este cea mai veche form pe care a mbrcat-o operaiunea juridic a vnzrii. Deoarece mancipaiunea era un act solemn, momentul formrii contractului coincide cu execuia sa (transmiterea metalului-pre constituia o condiie de form a mancipaiunii). Aceast unitate dintre forma vnzrii i executarea sa prezenta dificulti, mai ales n cazurile n care cumprtorul nu putea face plata imediat. n scopul de a separa formarea contractului de vnzare de executarea sa, romanii au adoptat procedee mai subtile. Vnzarea prin stipulaiuni. ntruct stipulaiunea avea posibilitatea s afecteze haina juridic a oricrei convenii, romanii au utilizat-o n scopul realizrii vnzrii. Cele dou prestaii, predarea lucrului i plata preului, fceau obiectul a dou stipulaiuni distincte. Prima genera obligaia de a preda preul (Promii s-mi dai 100?, Promit!), iar cea de a doua, obligaia de a preda lucrul (Promii s-mi dai pe sclavul Filipus?, Promit). n felul acesta, o operaiune juridic unitar se realizeaz prin acte distincte, iar scopul prilor este atins, adic executarea obligaiilor are loc dup naterea lor.

Locaiunea era contractul prin care o parte se obliga s procure folosina unui lucru, anumite servicii sau s execute o lucrare determinat, n schimbul preului (merces) pe care cealalt parte promitea s-l plteasc. Era de mai multe feluri:

Locatio rei (locaiunea unui lucru) - consta n transmiterea folosinei unui lucru (teren sau cas), de ctre proprietarul su, unei persoane n schimbul preului pe care acesta se oblig s-l plteasc. n dreptul modern, din locatio rei s-au desprins mai multe contracte cu finaliti distincte (nchiriere, arendare). Locatio operarum (locaiune de servicii) - era contractul prin care un om liber i oferea serviciile n schimbul unei sume de bani (ex: lucrtorul care se obliga s munceasc ntr-o min pentru patronul su n schimbul unei sume de bani). Locatio operis faciendi (locaiunea pentru executarea unei lucrri determinate) - era convenia prin care proprietarul unui teren (clientul) se nelegea cu un ntreprinztor pentru ca acesta din urm s execute o anumit lucrare (ex: s-i construiasc o cas).

Societatea era contractul consensual prin care dou sau mai multe persoane puneau n comun activitatea lor sau mai multe lucruri, n scopul de a realiza un ctig. Societatea era de mai multe feluri:

Societas omnium bonorum (societatea tuturor bunurilor prezente i viitoare) - prezenta unele puncte comune cu antiquum consortium (codevlmia asupra pmntului i a unor bunuri mobile ntre membrii aceleiai familii, care aveau dreptul s dispun att de partea ce li se cuvenea, ct i de ntregul patrimoniu). Societas unius rei (a unui singur lucru) - se realiza prin punerea n comun a unui singur bun (ex: un sclav). Societas quaestus (cu privire la venituri) - se ncheia de obicei ntre acei negustori care se nelegeau s pun n comun toate ctigurile realizate de pe urma unor acte cu titlu oneros. Bunurile dobndite cu titlu gratuit (donaiile) nu urmau a fi puse n comun.

Mandatul era convenia prin care o persoan, numit mandatar, se obliga s presteze un serviciu gratuit n folosul altei persoane, numit mandant. Mandatul trebuie s fie gratuit datorit relaiei speciale existente ntre mandant i mandatar, ntemeiate pe ncredere reciproc. La origine, cei care ndeplineau anumite nsrcinri n interesul altora sau sclavi sau dezrobii, care nu puteau pretinde o remuneraie pentru serviciile fcute n folosul stpnului sau patronului. Mandatul presupune svrirea faptului material sau a actului juridic n interesul mandantului. ntruct romanii nu au admis, n principiu, reprezentaiunea n materia contractelor, actele ncheiate de ctre mandatar produceau efecte asupra sa i nu asupra mandantului. Datorit acestui fapt, dup efectuarea operaiunilor juridice cu care a fost mputernicit, mandatarul trebuia s dea socoteal mandantului, transfernd asupra acestuia drepturile i obligaiile dobndite.

Donaiunea era actul prin care o parte, numit donator, i micora patrimoniul n favoarea celeilalte pri, numit donatar, cu scopul de a o mbogi. Se clasifica n: Donaiunea ntre vii obinuit. Pn n epoca postclasic, donaia nu producea efecte juridice conform principiului nudo pacto actio non nascitur. Pentru a obine efectele donaiei, romanii recurgeau la unele moduri de dobndire a proprietii (mancipatio traditio), fie la unele moduri de creare sau stingere a obligaiilor (stipulatio, acceptilatio). Donatorul putea revoca donaia pentru ingratitudine, n situaia naterii unui copil (al donatorului) sau pentru neexecutarea sarcinii (n cazul donaiei cu sarcini).

Donaiunea ntre soi este o form a donaiei ntre vii i cunoate unele reguli specifice: era posibil dup apariia cstoriei fr manus (pentru c femeia nu avea bunuri). ntruct se obinuia ca unul din soi s execute presiuni asupra celuilalt pentru a-l determina s-i fac donaii, romanii au interzis o perioad donaiile dintre soi, ns aceast interdicie a fost ocolit prin folosirea altor procedee.

Dota este format din bunurile pe care femeia le aduce cu ocazia cstoriei, n scopul de a contribui la susinerea sarcinilor care apas asupra vieii de familie. Spre deosebire de donaiunea ntre vii, dota se constituie pentru sprijinirea noii familii i nu pentru a procura un beneficiu dup contractarea cstoriei. n epoca veche, brbatul avea drepturi nelimitate asupra bunurilor dotale. Ulterior, drepturile brbatului asupra bunurilor dotale au fost limitate (ex: dreptul de nstrinare a bunurilor dotate).

Donaia ante nuptias apare ca un echivalent al dotei, cci se constituie prin remiterea unor bunuri de ctre viitorul so viitoarei soii, pentru a fi utile acesteia n cazul divorului sau al decesului brbatului. i are originea n vechiul obicei de a face daruri viitoarei soii nainte de cstorie. n epoca lui Iustinian s-au permis i donaiunile propter nuptias (constituite n timpul cstoriei). Donaia ante nuptias se deosebete de dot ntruct e constituit pentru asigurarea mijloacelor de trai pentru soie dup ncetarea cstoriei.

Donaiunea mortis causa se constituie sub condiia ca donatorul s moar naintea donatarului. Ea se poate face sub condiie suspensiv (urmeaz s-i produc efectele n momentul morii donatorului) sau sub condiie rezolutorie (i produce efectele imediat, dar este desfiinat n mod automat dac nu se ndeplinete condiia - donatorul nu moare naintea donatarului). Spre deosebire de donaiunea ntre vii, aceast form de donaie poate fi revocat numai n anumite cazuri i nu se consolideaz definitiv dect dac donatorul moare naintea donatarului. Donaiunea mortis causa se poate desfiina de drept dac donatarul moare naintea donatorului.

Persoanele. Societatea roman era extrem de complex, cunoscnd numeroase compartimentri. Clasificarea fundamental a persoanelor cuprindea oameni liberi (cu personalitate juridic) i sclavi (fr personalitate juridic). n timp ce sclavii erau considerai lucruri, categoria oamenilor liberi cuprindea numeroase subdiviziuni.

Oamenii liberi cuprindeau:

Ingenui oameni liberi care s-au nscut din oameni liberi sau care s-au nscut liberi din prini dezrobii; se clasificau n ceteni i neceteni; Dezrobii oameni liberi care fuseser sclavi, de asemenea clasificai n ceteni i neceteni; Oameni liberi cu o condiie juridic special;

Oameni semiliberi (coloni).Calitatea de cetean se dobndea prin natere, prin beneficiul legii (strinul care ntrunea condiiile cerute de lege devenea cetean), prin naturalizare (strinii puteau dobndi, individual sau n colectiv, cetenia roman printr-o lege dat de poporul roman sau de ctre un delegat al su), prin dezrobire (sclavul dezrobit devenea cetean roman dac stpnul su fusese cetean roman), prin adopiune (adoptatul dobndea cetenia roman dac adoptatorul era cetean roman). Cetenii romani se bucurau de urmtoarele drepturi: ius commercii (dreptul de a ncheia acte jurid