Home >Documents >Initiere in LabView - partea 1

Initiere in LabView - partea 1

Date post:12-Feb-2017
Category:
View:226 times
Download:1 times
Share this document with a friend
Transcript:

Initiere in LabView - partea 1

Initiere in LabView - partea 1

n general, termenul de "Instrument Virtual" se folosete cu referire la un instrument de msur sau de automatizare simulat printr-un program i se realizeaz pe baza unui software, un program de simulare i a unui element hardware, compus din module de prelucrare a semnalelor i plci de achiziie de date.

Denumirea provine de la faptul c, n primele sale versiuni, LabVIEW a fost strict dedicat pentru realizarea unor programe de monitorizare a proceselor. Programele respective nlocuiau o serie de aparate i instrumente electronice, primind, astfel, numele de Instrumente Virtuale. Acestea nlocuiesc instrumentele de msur clasice, sunt de sine stttoare, mult mai flexibile, fiind suficient o modificare a programului pentru a reproduce un alt instrument, cu acelai sistem fizic.

n mediul de programare grafic oferit de LabVIEW, instrumentul virtual definete un modul software, un program, ce const dintr-o interfa cu utilizatorul, panoul frontal (ce simuleaz intuitiv partea din fa a instrumentului clasic) i un program de tip schem-bloc (o diagram, accesibil numai programatorului).

Panoul frontal este interfaa dinspre utilizator a instrumentului virtual i elementul de baz al programelor elaborate n LabVIEW deoarece cu ajutorul su se realizeaz introducerea sau extragerea datelor n/din mediul de programare. n panoul frontal, comenzile care implic intervenia utilizatorului sunt n foarte mare msur simplificate, fiind preferate elementele de comand i afiare grafice, denumite controale sau indicatoare. Controalele reprezint intrrile n instrumentul virtual, cele care introduc datele, iar ieirile, cele care comunic operatorului datele rezultate din proces, poart numele de indicatoare (elemente de afiare).

Controalele au diferite aspecte, precum: butoane, ntreruptoare, comutatoare, cursoare, cadrane etc., fiecrui tip corespunzndu-i un element dintr-un instrument clasic (Figura 1).

Fig. 1. Exemple de controale

n LabVIEW pot fi tratate structuri de date de la simple pn la foarte complexe, valori numerice, iruri de texte, grafice etc. La indicatoare, aceste structuri de date gestionate de program i stabilesc singure forma optim a reprezentrii datelor pe care le primesc.

ntrrile i ieirile de date sunt duble, fiind destinate att operatorului, ct i programului, iar distincia ntre controale i indicatoare nu este rigid, dei unele sunt exclusiv elemente de afiare, iar altele de comand.

Diagrama bloc nsoete panoul frontal i poate fi imaginat ca fiind un cod surs, aa cum este cunoscut n limbajele de programare clasice. Componentele sale reprezint nodurile programului, precum structurile de decizie, operatorii matematici, funciile de prelucrare logice etc. ntre componente, legturile se realizeaz prin fire (wire) care descriu fluxul de date n interiorul instrumentului virtual creat de program.

Fig. 2. Exemplu de diagram bloc

Diagrama bloc reprezint, de fapt, o schem prin care programatorul descrie algoritmul dup care aplicaia va efectua calculele i raionamentele necesare pentru preluarea i prelucrarea informaiilor. n majoritatea cazurilor, dup ce programatorul a realizat o aplicaie i a livrat-o unui utilizator, acesta din urm nu mai are acces la diagram, aa cum utilizatorii altor programe nu au acces la codul surs al acestora.

Conectorul este elementul care transform un instrument virtual ntr-un obiect pentru a fi folosit ulterior ca pe o subrutin n diagrama bloc a altor instrumente virtuale.

Atunci cnd un element de control sau indicator este dispus n panou, n diagrama bloc este inserat automat un simbol specific, numit terminal, care va reprezenta elementul respectiv n cadrul fluxului de date. Terminalele elementelor se difereniaz prin culoare, n funcie de tipul mrimii scalare: portocaliu pentru valori numerice reale, verde pentru valori booleene i roz pentru valori alfanumerice (string).

Fig. 3. Exemple de terminale (dreapta) ale elementelor de control (stnga)

Paleta de controale este o fereastr (Figura 4) ce apare doar atunci cnd se lucreaz n cadrul panoului i contine sub-palete cu elemente de control i indicatoare de diverse tipuri, precum: Numeric, Boolean, String&Path, Array&Cluster, List&Table, Graph etc.

Fig. 4. Paleta de controale

Afiarea paletei de controale se poate efectua n dou moduri: apsnd butonul din dreapta al mouse-ului atunci cnd cursorul acestuia se afl ntr-o zon liber a panoului sau, selectnd din meniul Windows comanda Show Controls Palette. n primul caz, sub-paletele se deschid automat atunci cnd cursorul mouse-ului trece pe deasupra lor iar paleta rmne vizibil doar pn la selectarea unui element. n al doilea caz, o sub-palet se deschide (nlocuind paleta de controale) atunci cnd se apas cu mouse-ul pe simbolul su. Paleta rmne vizibil i dup selectarea unui element.

Dispunerea unui element de control sau indicator pe panou ncepe cu selectarea elementului dorit din paleta de controale, apoi se deplaseaz cursorul mouse-ului pn n poziia de pe panou n care se dorete dispunerea, iar elementul primete o etichet implicit care intr automat n modul de editare. Textul afiat de etichet poate fi modificat imediat pentru a fi mai sugestiv.

Paleta de unelte este o fereastr (Figura 5) ce apare att n cadrul panoului ct i al diagramei. Afiarea paletei de unelte se efectueaz selectnd din meniul Windows, comanda Show Tools Palette.

Uneltele din aceast palet sunt utilizate pentru: operare (modificarea valorilor unor elemente de control), selectare (poziionare, dimensionare), editare a textelor (n panou i n diagram), conectare, afiare a meniurilor proprii, deplasare a imaginii ntr-o fereastr, inserarea de puncte de oprire a rulrii, inserarea de puncte de prob, selectarea de culori icolorarea.

Fig. 5. Afiarea paletei de unelte

Afiarea temporar a paletei de unelte se realizeaz innd apsat tasta Shift i apsnd butonul drept al mouse-ului. Paleta devine vizibil doar pn n momentul selectrii uneia dintre uneltele sale.

Paleta de funcii este o fereastr (Figura 6) ce apare doar atunci cnd se lucreaz n cadrul diagramei i conine sub-palete cu diverse categorii de funcii, proceduri sau structuri specifice de programare.

Fig. 6. Paleta de funcii

Afiarea paletei de funcii se efectueaz n dou moduri: apsnd butonul din dreapta al mouse-ului atunci cnd cursorul acestuia este ntr-o zon liber a diagramei, sau selectnd din meniul Windows comanda Show Functions Palette. n primul caz, sub-paletele se deschid automat atunci cnd cursorul mouse-ului trece pe deasupra lor iar paleta rmne vizibil doar pn la selectarea unei functii. n al doilea caz, o sub-palet se deschide (nlocuind paleta de funcii) doar cnd se face un click pe simbolul su. Paleta rmne vizibil i dup selectarea unei funcii.

Initiere in mediul de programare grafica LabVIEWPartea a II-a

n timpul lucrului, programatorul are deseori nevoie de informaii privind sintaxa de utilizare a elementelor din diagrama bloc, iar LabVIEW i le ofer ntr-un mod foarte intuitiv, prin intermediul meniului Help contextual.

Astfel, selectarea din meniul Help a comenzii Show Context Help conduce la deschiderea unei ferestre n care sunt afiate un minim de informaii referitoare la funcia corespunztoare simbolului deasupra cruia este poziionat cursorul mouse-ului. De asemenea, atunci cnd utilizatorul deschide paleta de funcii i navigheaz prin subpaletele acesteia, n fereastra Context Help apar aceste informaii (Figura 1).

Fig. 1. Afiarea de informaii referitoare la un element din Paleta de funcii

Dac un simbol de funcie a fost deja dispus n diagram iar cursorul mouse-ului este poziionat deasupra acestuia, n fereastra Context Help apar informaii referitoare la funcia respectiv (Figura 2).

Fig. 2. Afiarea informaiilor referitoare la un simbol de funcie

Se recomand utilizatorilor, care vin prima oar n contact cu mediul de programare LabVIEW, s navigheze prin ntreaga structur a paletei de funcii, avnd fereastra Context Help deschis i s observe modul n care informaiile afiate se modific atunci cnd cursorul mouse-ului trece pe deasupra diverselor simboluri de funcii.

Paleta de funcii conine numeroase funcii grupate pe categorii, n subpalete, dintre care cele mai importante i des utilizate, n lucrul curent, sunt: Numeric, Boolean, String, Array, Comparison, Mathematics etc.

n subpaleta Numeric se afl funciile pentru valori numerice n care se remarc o prim categorie, dedicat funciilor aritmetice simple: adunare (Add), scdere (Subtract), nmulire (Multiply), mprire (Divide), incrementare (Increment), decrementare (Decrement), valoare absolut (Absolute Value), rotunjire la cel mai apropiat ntreg (Round To Nearest), rotunjire la ntregul inferior (Round To -Infinity), rotunjire la ntregul superior (Round To +Infinity), generator de numere aleatoare ntre 0 i 1 (Random Number 0-1), rdcina ptrat (Square Root), compunere aritmetic (Compound Arithmetic), schimbare de semn (Negate), produsul dintre o valoare x i o putere a lui 2 (Scale By Power Of 2), inversare (Reciprocal) etc., aa cum se observ n Figura 3.

Fig. 3. Funciile grupate n subpaleta Numeric

De asemenea, tot n subpaleta Numeric se afl elementul Numeric Constant (constant numeric), care, la momentul inserrii n diagram, capt implicit valoarea 0 i intr n modul de editare, invitnd utilizatorul s introduc valoarea numeric dorit.

Dintre funciile pentru valori booleene, grupate n subpaleta Boolean (Figura 4), se remarc funciile logice simple i (And), Sau (Or), Sau Exclusiv (Exclusive Or), Negare (Not), i Negat (Not And), Sau Negat (Not Or), Sau Negat Exclusiv (Not Exclusive Or), Implic (Implies) etc. Subpaleta Boolean conine i cele dou constante logice: Adevrat (True) i Fals (False).

Fig. 4. Funciile grupate n subpal

Click here to load reader

Embed Size (px)
Recommended