Home >Documents >Ingineria utilizabilitatii

Ingineria utilizabilitatii

Date post:03-Jan-2016
Category:
View:46 times
Download:0 times
Share this document with a friend
Description:
Ingineria utilizabilitatii. HCI – curs 10. Ingineria utilizabilitatii. Proces care se desfasoara de-a lungul ciclului de viata al unui program Fiecare proiect e diferit si fiecare interfata va arata altfel Activitatile care duc la un rezultat bun sunt aceleasi - PowerPoint PPT Presentation
Transcript:
  • Ingineria utilizabilitatiiHCI curs 10

  • Ingineria utilizabilitatiiProces care se desfasoara de-a lungul ciclului de viata al unui program

    Fiecare proiect e diferit si fiecare interfata va arata altfel

    Activitatile care duc la un rezultat bun sunt aceleasi

    Usability peanut butter metaphor

    Un sistem de help extraordinar nu va transforma un sistem prost conceput in unul acceptat de utilizatori

  • Ingineria utilizabilitatiiIn general, pare o activitate costisitoare (experti, utilizatori potentiali, sesiuni de testare, echipamente)

    Abordari ieftine:Observatia utilizatorilor si sarcinilorScenariiProtocoale think aloudEvaluare euristica

  • User centered design

  • Usability Engineering (UE) vs Software Engineering (SE)SE:Abordarea sistematica in dezvoltarea sistemelor informaticeFoloseste modele ale proceselor care definesc activitati, secventa in care acestea se desfasoara si rezultatele lorScopul: identificarea proceselor si a structurilor de date care vor participa la realizarea solutiei

    UE:Cum sa dezvoltam sisteme usor de folosit?Abordare in dezvoltarea de sisteme informatice care care implica participarea utilizatorilor inca de la inceput, care garanteaza eficacitatea produsului prin intermediul unor metrici ale utilizabilitatii si a unor specificatii legate de utilizabilitateFoloseste modele care descriu activitati si rezultatele lor si ordinea in care aceste activitati se desfasoaraScopul:Identificarea de metode de implementare a nevoilor utilizatorilor si asigurarea eficientei, operativitatii si satisfactiei

  • UE vs SECerinte: SE orientate pe sistem (functionale, hard)UE nevoi ale utilizatorilor si fluxuri de activitati (analiza sarcinilor)Evaluare:SE Verificare corectitudinea functionalitatilor implementate (codului) + Validare acceptare din partea utilizatorilor (QA)UEindeplinirea nevoilor utilizatorilor si completitudinea workflow-ului (testarea utilizabilitatii)

  • Cine sunt utilizatoriiCe sarcini executaDescrieri utilizatori si sarciniScopuri:Metode:Rezultate:Idei de proiectareProiectare centrata pe utilizator/sarciniProiectare participativaEvaluare sarciniPsihologieImplicare utilizatoriReprezentari/metafore

    Metode de prototipizare ieftinePrototipuri pe hartie (SE ARUNCA)

    ScenariiProiectari rafinateDesign graficRecomandariPrincipiiMetode de prototipizare avansatePrototipuri executabileTestarea utilizabilitatii

    Evaluare euristicaProiectare finalaSisteme finalizateTestareProiectarea interfetelor si ingineria utilizabilitatii

  • Evaluarea utilizabilitatiiMetode cantitativeMetriciChestionare

    Metode calitativeInterviuriFocus group-uriObservatia

    Avantaje/dezavantaje

    Cel mai usor de aplicat (pentru noi) metode cantitative uneori calculate automat

  • Metrici ale utilizabilitatiiUna din modalitatile de a masura utilizabilitatea

    Preferabila uneori - rezultatele numere

    Permit:Urmarirea progresului de la o versiune la alta

    Pentru a-ti evalua pozitia pe piata

    Pentru a decide daca e momentul pentru a lansa un produs sau nu

  • Cum masuram?Utilizabilitatea se masoara relativ cu performanta utilizatorului in raport cu o multime de sarcini

    Metricile fundamentale sunt relationate de definitia utilizabilitatii ca metrica a calitatii:Rata de succes (pot utilizatorii sa realizeze o sarcina?)Timpul necesar realizarii unei sarciniRata erorilorSatisfactia subiectiva a utilizatorilor

    Exista si metrici specifice:Procentajul de timp in care utilizatorii urmeaza un drum optimal prin sarcinaNumarul de ocazii in care utilizatorii trebuie sa revina dintr-o stare in realizarea sarcinii

    Metricile pot fi calculate atat pentru experti, cat si pentru novici

  • Metode cantitative vs metode calitative?

    Metode calitative: 3-5 utilizatori suficienti

    Metode cantitative recomandat cel putin 20 utilizatori, dar e nevoie de un expert care sa conduca studiul

  • Compararea a doua proiectariTest de utilizabilitate organizat de Macromedia pentru un site dezvoltat folosind Flash

    Un site reproiectat conform unor principii si recomandari de utilizabilitate

    Cele doua versiuni testate cu acelasi grup de utilizatori

  • Rezultate calcul metrici

  • RecomandariSarcinile pe care trebuie sa le indeplineasca utilizatorii sa nu fie extrem de simple (cateva secunde), ci mai complexe si orientate pe scop (durata de cateva minute)

    Probleme legate de interpretarea relatiei sarcina-timp:Adunarea timpilor necesari realizarii celor 4 sarcini va da o masura a imbunatatirii modului de realizare a sarcinilor (in cazul nostru imbunatatirea e de 242%), DARE esential sa stim care din sarcini se executa mai frecvent (ex: daca utilizatorii efectueaza mai des Task 3 si celelalte mai rar, imbunatatirea nu e chiar atat de mare)Atunci cand sarcinile nu se executa cu aceeasi frecventa, atunci se va calcula separat pt fiecare sarcina imbunatatirea:Task 1: scor relativ 200% (imbuntatatire de 100%). Task 2: scor relativ 500% (imbuntatatire de 400%). Task 3: scor relativ 113% (imbuntatatire de 13%). Task 4: scor relativ 350% (imbuntatatire de 250%).

    Calculand astfel imbunatatirea este de 150%, nu 242%

  • RecomandariEste recomandabila folosirea mediei geometrice in locul mediei aritmetice in evaluarea utilizabilitatii

    ex: 2 metrici:Pentru prima metrica utilizabilitatea creste cu 200%

    Pentru a doua metrica utilizabilitatea se injumatateste 50%

    Media aritmetica: 125% - imbunatatire cu 25% - nerealist

    Media geometrica este 2*0.5=1, rezultat mai realist

  • RecomandariOdata adunate rezultatele metricilor, acestea trebuie interpretate si in raport cu satisfactia utilizatorilor

    In exemplul Macromedia, satisfactia utilizatorilor a crescut cu 66%

    Este un lucru comun ca la reproiectare scorul de utilizabilitate sa se dubleze

  • Alegerea numarului de persoaneNumarul de probleme identificate la un test de utilizabilitate cu n utilizatori este

    N(1-(1-L)n) (Nielsen, Landauer), unde :

    N este numarul total de probleme de utilizabilitate

    L este procentul din numarul de probleme identificate de un singur utilizator

  • In general0 utilizatori 0 probleme de utilizabilitate

    1 utilizator 1/3 probleme de utilizabilitate

    Al 2-lea utilizator majoritatea problemelor identice cu cele descoperite cu primul utilizator si inca mici noutati

    Al 3-lea utilizator va face o mare parte din lucrurile pe care le-ati vazut la primul sau al doilea sau la ambii si va aduce un mic aport de noutati

    Cu cat se adauga de acum inainte mai multi utilizatori, vei afla din ce in ce mai putina informatie

    5 utilizatori sunt in general suficienti pentru a identifica probleme de utilizabilitate si a te putea intoarce la reproiectare

  • Curba numar de utilizatori-numar probleme de utilizabilitate identificate pentru L=31%

  • RecomandariDaca exista buget pentru testare cu 15 utilizatori, e recomandabil sa faceti 3 teste cu cate 5 utilizatori

    De ce nu 15 teste cu un singur utilizator?Exista riscul de a fi dusi in eroare de comportamentul unei singure persoane care realizeaza anumite actiuni accidental poate sau intr-o maniera nereprezentativa

    Analiza cost-beneficiu arata ca 3-5 utilizatori aduc cele mai bune rezultate

    E recomandat un numar mai mare de utilizatori atunci cand exista mai multe grupuri distincte de utilizatori

  • Metode de evaluare a utilizabilitatiiMetode de inspectareEvaluare euristicaCognitive walkthroughAction analysis

    Metode de testareThink aloudField observationchestionare

  • Evaluarea euristicaMetoda informala, simpla

    Foloseste o echipa de specialisti care stabileste daca fiecare element al interfetei respecta standardele

    Fiecare evaluator lucreaza individual, iar la final e permis sa comunice si sa schimbe pareri relative la interfata

    La o sesiune de evalure, evaluatorul parcurge interfata de mai multe ori si compara interfata cu principiile de utilizabilitate recunoscute (euristicile de utilizabilitate ale lui Nielsen)

    Este nevoie de 3-5 evaluatori

  • Evaluare euristicaAvantajeAplicarea unor principii acceptate si recunoscute

    Evaluarea se poate face in fazele initiale ale dezvoltarii unui produs

    Identificarea efectiva si rapida problemelor majore si minore de utilizabilitate

    Dezavantaje:Nu foloseste utilizatori realiAbilitatile expertilor in evaluare difera

  • Planificarea testarii utilizabilitatiiStabilirea obiectivelor utilizabilitatii

    Stabilirea locatiei de realizare a testarii si resursele necesare

    Alegerea participantilor la testare

    Consimtamantul utilizatorilor

    Stabilirea sarcinilor utilizatorilor

    Interviuri pre- si post-test

    Chestionare post-test

  • 1. Stabilirea obiectivelor utilizabilitatiiObiectiv al utilizabilitatii = aspect masurabil al utilizabilitatii

    Obiectivele utilizabilitatii trebuie sa aiba 3 componente identificabile:Performanta: CE trebuie sa fie capabil sa faca utilizatorul?

    Conditii: IN CE CODITII ar trebui sa fie capabil utilizatorul sa realizeze sarcinile?

    Criteriile: CAT DE BINE trebuie indeplinite aceste sarcini?

  • 1. Stabilirea obiectivelor utilizabilitatii

    Usurinta si eficienta navigarii gasesc utilizatorii informatia de care au nevoie ? (exista un pattern de navigare care sa se potriveasca modelului menta al utilizatorului)

    Utilitatea continutului ce vor/au nevoie utilizatorii? Informatia este grupata astfel incat utilizatorii sa gaseasca rapid informatia?

    Eficienta prezentarii designul grafic, fonturile si culorile marcheaza caile de navigare si continutul, facand site-ul usor de navigat

Click here to load reader

Embed Size (px)
Recommended