+ All Categories
Home > Documents > Informatica Notiuni introductive

Informatica Notiuni introductive

Date post: 11-Jul-2015
Category:
Upload: damian-raluca
View: 246 times
Download: 2 times
Share this document with a friend

of 31

Transcript

Cap1. Notiuni IntroductiveInformaticaTermenul de informatic provine din limba francez i este o contrac ie a cuvintelor (lb fr. Information Automatique). Acesta ar insemna in traducere direct automatizarea informa iei. n limba enlez termenul nu exist, iar un echivalent al lui ar fi (lb. eng. computer science). Informatica astfel poate fi definit ca o tiin care se ocup cu studiu prelucrrii informa iilor cu ajutorul sistemelor electronice (automate) de calcul n vederea colectrii, stocarea(memorare), organizarea, regasirea, distribuirea, tratarea informa iilor precum i cu studiul metodelor mijloacelor, procedeelor i sistemelor pentru realizarea prelucrrii lor. Informatica se ocup i de instrumentul cu care i realizeaz obiectivele adic de sistemul automat de calcul care poate fi un calculator dar i un ansamblu de echipamente (calculatoare, echipamente periferice, linii de comunicatie, alte instrumente de msurat i control sau traductoare) care au un rol n realizarea obiectivelor.Sistem automat de calcul intrri inform Proceseaz stocheaz iesiri

Dac la nceput aplica iile informatice erau axate pe calcule numerice progresele tehnologice legate de echipamente, calculatoare i retele de comunicatie precum i cele conceptuale din informatic i matematic cum ar fi prelucrrile complexe de imagini i sunete (obiecte multimedia) au dezvoltat incontiuu obiectivele i domeniile de aplicabilitate n informa ic. Avnd n vedere aceast dezvoltare exponen ial att a resurselor tehnologice ct i a tehnicilor informa ionale se vehiculeaz azi termenul de Tehnologia Informa iilor sau IT (Information Technology) ca nglobind o multitudine de resurse pentru prelucrarea informa iilor.

No iunea de Informa ie, No iunea de Date, No iunea de Cunotin eLuarea unei decizii n viata de zi cu zi este condi ionat de existen a de informa ii referitoare la situa ii concrete asupra creia trebuie s decidem. O decizie care nu se bazeaz pe informa ii clare, corecte, complete i la zi poate s fie fr nici o valoare sau mai ru poate fi chiar duntoare. No iunea de informa ie fiind o no iune primar exist foarte multe defini ii de uz curent care prezint informa ia ca o formulare avnd o func ie de comunicare, care pune pe cineva la curent cu o situa ie sau ntr-un sens mai general o formulare care aduce o cunotin sau o defini ie mai tiin ific: informa ia este echivalent cu ridicarea unei nedeterminri (Shannon). Datele sunt fapte culese din lumea real pe baz de msurtori sau observa ii.Ele sunt de fapt reprezentri (codificri) ale informa iilor cu ajutorul unor simboluri sau semnale pe un suport sau mediu pe care se pot pstra i prelucra. Trsatura caracteristic ce separ datele de informa ii este utilitatea i faptul c informa ia este legat de semnifica ia (semantica) datelor iar datele de reprezentarea informa iilor. Putem spune ca datele au un caracter obiectiv iar informa ia are un caracter subiectiv legat de contex i domeniu. Informa ia are valoare doar dac ea influen eaz n procesul de luare a unei decizii i determin luarea unei decizii mai bune pe baza ei. De aceea informa ia trebuie sa fie disponibil n timp util, clar, corect, necontradictorie, neredundant i s aib o form adecvat factorului de decizie. Aceste cerinte sunt realizabile prin existen a unui volum imens de date care trebuiesc culese, meomorate (stocate) , organizate, regsite i prelucrate n mod corespunzator i prezentate intr-o form ct mai util factorului decizional. No iunea de cunotin e are i un aspect istoric n perspectiva n care inglobeaz experientele anterioare i se consider a fi format toate informa iile gsite utile de-a lungul timpul pentru un domeniu. Cunotin ele acumulate de-a lungul timpului dintr-un anumit domeniu ne ajut sa luam decizii mai bune, 1

mai corecte i mai rapide. Cuntin ele presupun i ele o form de arhivare i regsire rapid de pstrare sub form de date, precum i traducerea lor rapid n informa ii. Datele n contextul informatici pot fi reprezentate n diverse forme sau formate: - numeric - sub forma unor calificative logice (da/nu, bolnav/sanatos, etc) - sub forma unor texte (literal) - sub forma unor date calendaristice (luna/zi/an sau momente de timp ora/minut/secunda) - sub forma unor diagrame - prin scheme sau desene - prin simboluri care au o anumit semnifica ie - sunet - imagine (fotografie) - video (film) - etc. Prelucrarea datelor cu sistemele electoronice de calcul presupune reprezentarea i memorarea lor n echipamentele specifice. Aceast problem este legat de problema circuitelor electrice, electronice i de comunica ie i de evolu ia lor tehnologic. O unitate de memorare (i reprezentare) numit bit (notat b) a fost conceput in ial ca un mic circuit electronic capabil s nmagazineze 2 valori 0 sau 1 (0 inchis 1 deschis) pornind de la aceast reprezentare binar i avnd n vedere c orice numr poate fi reprezentat ca o sucesiune de 0 i 1 (folosind teoria bazelor de numera ie din matematic) s-a ajuns la o reprezentare a informa iei n sucesiuni de 0 i 1. ca o sucesiune de puteri ale lui 2. 1 1 0 1 1 0 1 1 Tot din considerente electrice i electronice sa considerat o succesiune de 8 bi i o unitate de memorare numita byte (sau octet). 1byte = 8bi i i se noteaz cu B spre 27 26 25 24 23 22 21 20 deosebire de bit. Intr-un Byte se pot memora numere de la 0 la 255 (28-1) sau dac primul bit este considetat semn de la (-127 la 128). n exemplul de mai sus este memorat numarul 27 +26 + 24 +23 + 21 +20 = 219. Din motive de comand i control a acestor unita i de memorare ele se consider a fi grupate n 2, 4 sau cel mai frecvent 8 asemenea Byte (pentru a preprezenta numere mai mari de 255). Pentru numere reale i foarte mari se foloseste reprezentarea din matematic sub form de mantis i exponent, astfel se pot memora numere foarte mari i cu o prezicie foarte mare (cu foarte multe zecimale) necesare n calculele tiin ifice (astronomice, de proiectare etc.). Pentru celelate tipuri de date se folosesc codificri i standardizri de reprezentare (de exemplu pentru caractere exist mai multe coduri cel mai folosit fiind codul ASCII care atribuie fiecarui caracter un cod numeric (a=97, b=98, etc.). Pentru imagini exist de asemenea codificri care asociaz fiecarui punct (sau grupuri de puncte) sau fiecrui punct de pe ecran (numit pixel) o succesiune de bi i (de exemplu 8 pentru intensitate, 8 pentru culoarea roie, 8 pentru culoarea verde i 8 pentru culoarea albastr). La fel i pentru sunete i pentru filme (imagini n miscare care au asociat i sunet). Deoarece datele sunt memorate n sistemele de calcul n acest fel, Byte-ul a devenit o unitate de msur nu numai a capacitatii de memorare ci nsi a cantit ii de informa ie. (De exemplu se spune ca un satelit a trimis informa ii i imagini de at ia GigaByte pe zi sau pe or). Uzual se folosesc chiar mutipli ai byte ului: - 1 Kilobyte (1KB) = 1024 byte (1024=210) - 1 Megabyte (1MB) =210 KB - 1 Gigabyte (1GB) =210 MB - 1 Terrabyte (1TB) =210 GB - 1 Petabyte (1PB) =210 TB - 1 Exobyte (1EB) =210 PB

Sisteme economice. Sisteme informa ionale. Sisteme informa iceNo iunea de sistem este folosit n mod frecvent n diferite domenii de activitate existnd astfel: sisteme de afaceri, sisteme politice, sisteme de produc ie, sisteme biologice, sisteme educa ionale etc. 2

Toate aceste sisteme au n comun faptul c sunt alctuite dintr-un numr de elemente ce interac ioneaz att ntre ele ct i cu mediul nconjurtor n vederea realizrii unui obiectiv comun. Un sistem s-ar defini astfel ca: O mul ime de elemente ntre care exist rela ii sau raporturi nentmpltoare n vederea realizrii unui obiectiv comun. In domeniul economiei ntreprinderea poate fi privit ca un sistem alctuit dintr-o multitudine de elemente (oameni, maini, materii prime, instala ii, energie informa ii) ntre care exist rela ii tehnologice, economice, informa ional decizionale interumane i care au ca obiectiv realizarea unor produse si-sau servicii a cror desfacere trebuie s asigure un profit maxim. Elementele unui sistem sunt entit i de diferite tipuri sau pot fi ele nsele sisteme. Sistemul poate fi el nsui subsistem al unui sistem mai complex dup cum el poate fi format din subsiteme. Astfel de exemplu o ntreprindere poate fi descompus n sisteme (sec ii, ateliere, locuri de munc) i la rndul ei ntreprinderea poate fi privit ca un subsistem al unei ramuri sau a economiei na ionale. Descompunerea unui sistem n subsisteme se face pn la stadiul la care are relevan pentru domeniul respectiv. Sistemul informa ional poate fi privit ca un subsistem al unui sistem economic adic a unei unit i economice. SIE cuprinde toate documentele, informa iile i fluxul lor (circuitul documentelor) dintr-o unitate economic n vederea asigurrii informa iilor necesare conducerii pentru luarea deciziilor pentru desfurarea n condi ii bune a activit ii conducere economice. SIE cuprinde - documente - decizii - informa ii i asigur canalul de acces spre conducere a informa iilor din interiorul sistemului i tot el propag napoi n jos spre elementele productive ale sistemului deciziile celulelor de conducere Sistemul informa ic (SI) este tot un subsistem al sistemului economic i este un ansamblu cooerent structurat de: echipamente electronice de calcul programe, procese, proceduri automate i manuale utilizate ca instrumente de prelucrare automat a datelor documente de intrare sau de ieire pe suport magnetic, pe hrtie colec ii de date memorate n sisteme de calcul unele defini ii adaug i cadrul organizatoric i resursele umane implicate n proceul de prelucrare. folosite n scopul realizrii sistemului informa ional al unit ii economice. Obiectivul SI : culegerea , transmiterea, stocarea i prelucrarea automat a datelor cu ajutorul calculatoarelor pentru satisfacerea diferitelor nivele de conducere cu informa iile necesare lurii deciziilor n condi ii de eficien sporit. Realizarea SIE prin SI a devenit necesar datorit: unor cerin e din ce n ce mai stringente de informare rapid i eficient, volumului mare de informa ii ce trebuie prelucrat necesitatea minimizrii duratei procesului de prelucrare a datelor creterea vitezei de rspuns la ntrebrile utilizatorului adaptarea mai facil a sistemelor informa ice la evolu ia n timp a sistemelor informa ionale dezvoltarea puternic a sistemelor de calcul att ca i capacitate ct i ca performan e posibilitatea rspunsului rapid la ntrebri noi neanticipate de proiectantul sistemului informa ional utilizarea din ce n ce mai facil a sistemelor de calcul chiar de nespecialiti asigurarea integrit i i securit ii datelor accesul rapid la informa iile stocate n echipamente de calcul 3

Din acest punct de vedere SI al unit ii economice poate fi privit ca un SIE modernizat realizat cu ajutorul echipamentelor electronice de calcul. No iunile de SI i SIE se ntreptrund n practic deoarece i n SIE se folosesc calculatoare pentru anumite opera ii iar n SI din practic sunt multe opera ii care trebuiesc fcute manual. n cr i de specialitate ve i gsi i nite defini ii mai severe n sensul c un SI este unul complet automatizat dac sunt proceduri care se efectueaz manual acesta nu ar fi SI ci SIE. Noi vom considera ca un SI asigur conservarea sau memorarea i prelucrarea automat a unei pr i a informa iilor din unitatea economic i rspunde urmtoarelor cerin e: asistarea i sprijinirea procesului de conducere i n mod deosebit a procesului decizional asigur simplificarea i ameliorarea lucrrilor i procedurilor informa ionale ce presupun simpla execu ie a unor prelucrri de rutin. Folosirea calculatorului pentru rezolvarea unui grup omogen de lucrri sau probleme ale unit ii economice constitue o aplica ie informa ic iar un SI poate cuprinde mai multe aplica ii informatice. Un SI integrat asigur prelucrarea unic a fiecrei informa ii i difuzarea acesteia tuturor aplica iilor ce o solicit. Adic memorarea fiecrei informa ii astfel ca s corespund integral tuturor cerin elor specifice ale aplica iilor i s fie disponibile pentru fiecare dintre aplica ii.

Arhitectura unui calculator electronic, Software i HardwareExist pe pia o multiudine de calculatoare elecronice care sunt ntr-o continu evolu ie legat de necesit ile de prelucrare i descoperile tiin ifice, tehnice i tehnologice dintr-o mutitudine de domenii (de la matematic i fizic pn la electronic i telecomunica ii). Indiferent de genera ia din care face parte, de viteza de prelucrare de destina ia lui un calculator electronic are cteva componente de baz care se regasesc n diferite forme n toate tipurile :Procesor Unitate Central de Prelucrare UCP Memorie Intern Memorie Intern principalal

Memorie Extern (dispozitive de memorare -stocare HDD, CD,etc)

UCC

UAL

Regitri interniMagistrala

Memorie intemediar ( cache)

Controler de dispozitiv periferic 1

Controler de dispozitiv periferic 2

Controler

Controler Tastatur

Controler

Monitor

Imprimant

Dispozitive Periferice

Unitatea central de prelucrare UCP Unitatea central de prelucrare UCP are 2 prti care sau pstrat de la prima genera ie de calculatoare Unitatea de Comand i Control UCC asigur execu ia comenzilor (a programelor) pe care le primete i controleaz ntreaga activitate a dispozitivelor, trimite prin intermediul magistralelor datele spre memorii i dispozitive periferice Unitatea Aritmetic i logic UAL efectueaz cu o vitez foarte mare calcule aritmetice i logice necesare. 4

O dat cu dezvoltarea electronicii i conceperea micrporocesorului (anii 70) cele 2 componente mpreun cu cteva elemente ajuttoare (regitrii, ceas intern etc.) au fost nglobate n microprocesoare care i ele la rndul lor au cunoscut mbunt iri tehnologice, au fost dezvoltate deja mai multe genera ii de microprocesoare . Magistrala este utilizat pentru transmiterea comenzilor i a datelor n cadrul legturilor func ionale dintre diferitele componente ale unui calculator. Magistala este compus dintr-un sistem de conductori de semnal care transport o anumit cantitate de date, mai repede sau mai ncet, n func ie de l imea magistralei. Controlere de dispozitive periferice. Sunt dispozitive electronice prevzute pentru a degreva Unitatea Central de Prelucrare de controlul dispozitivelor periferice i au avut ca scop initial marirea vitezei dar au rezolvat i adaptarea diferitelor dispozitive periferice i conceptiei diferi ilor producatori de dispozitive periferice la activitatea unit ilor centrale. Memoria intern. Este format din celulele elementare de memorie capabile s memoreze 1bit de informa ie. Ea are rolul de a stoca informa iile cu care se lucreaz la un moment dat. (De exemplu imaginea care este afiat la un moment dat pe ecran este pstrat n aceast memorie, fiecare modificare de pe ecran fiind facut n aceast memorie i este trimis spre afiare cu viteze ce nu sunt perceptibile pentru ochiul uman). Memoria inten nu este persistent (la ntreruperea functionrii calculatorului ea i pierde informa ia) de aceea ea patreaz in general datele i programele n curs de execu ie sau prelucrare. Datele persistente, cele care sunt remanente sunt memorate n aa numita memorie extern. Aceste date sunt transferate n memoria intern spre prelucrare i retransmise memoriei externe spre pstrare. Tot pentu rapiditate, anumite dispozitive au alocate pr i din memoria intern care pot sa fie stocate chiar pe controlerele lor; de exemplu placa video asigur controlul ecranului monitorului i are prevzut (tot pentru rapiditate) posibilitatea de a stoca la un moment dat 8 sau 16 imagini de pe ecran. De-a lungul timpului i ca o consecin a minaturizrii circuitelor electronice, memoria intern a ajuns de la capacit i de 128KB la capacit i actuale de 4 sau chiar 16GB (exist servere care au memoria intern de ordinul TB). Memoria extern. Este de fapt organizat sub forma unor dispozitive folosite pentru stocarea datelor. Aceast memorie extern este men ionat de unii autori sub form de dispozitive de memorare i sunt introduse n categoria dispozitivelor periferice. Faptul c orice calculator are astfel de dispozitive i faptul c toate calculatoarele personale au inglobate n carcase astfel de dispozitive ne-a facut s le introducem ca o categorie distinct. Categoria cea mai important i a reprezentativ memoriei externe este cea format de Hard-discuri . Sunt discuri de mare capacitate (au evoluta si ele de la capacit i de de ordinul zecilor de MB la ordinul a 160GB ct este azi uzual in calculatorele personale) ntr-o mare varietate tehnologic care se monteazunul sau mai multe n carcasa unit ilor de calcul . Dispozitivele periferice sau unitatile periferice sunt dispozitive care extind capacitatile sistemului de calcul. Ele pot fi incluse n mai multe categorii: dispozitive care asigura interfata cu utilizatorul, dispozitive care asigura acesarea diverselor medii de stocare etc. Dispozitivele care asigura interfata cu utilizatorul pot fi impartite n 2 mari categorii: dispozitive de intrare (citesc informa ii de pe diferite suporturi i le transforma n date ce vor fi prelucrate i memorat) dispozitive de iesire (transform datele prelucrate n informa ii pentru utilizator). Printre dispozitivele de intrare amintim:

5

mouse,

tastatura,

joyistick,

touchpad-ul,

scanner,

microfon,

camera foto digitala,

camera video digitala,

light-

pen-ul etc. Printre dispozitivele de iesire amintim imprimanta, (

cu ace,

cu

jet

de

cerneal,

laser)

ploter,

boxe, monitor ( CRT sau LCD), etc. Exista de asemeni o clasa de dispozitive care au functiuni att de intrare ct i de iesire cum ar fi

modemul, touchscreen-ul (niste monitoare acoperite cu o folie speciala sensibila la atingere prin care utilizatorul poate sa selecteze direct de pe ecran i sa transmita comenzi) etc. Dispozitive care asigur acesarea diverselor medii de stocare sunt dispozitive care se pot ataa exterior sistemelor de calcul pentru a accesa medii de stocare cum ar fi discuri, benzi magnetice, dvduri. Acestea pot fi incluse i n categoria memoriei externe (stocheaz date) dar i n categoria dispozitivelor periferice de ieire (stocheaz rezultatele prelucrrilor). 6

Hardware i Software n afar de toate aceste componente fizice care formeaz aa numitul hardware al sistemului de calcul, pentru ca un sistem de calcul sa func ioneze sunt necesare i o colectie de comenzi care spune mainii ce sa fac. Un program este un set de instructiuni (sau comenzi) prin care calculatorul poate s ndeplineasc anumite sarcini. Deci un calculator posed pe lng componentele hard (sau harware) i o colectie de programe i date numita software care permite utilzarea lui. Software-ului se poate mpr i n 3 clase mari: - Sistemul de operare are un rol esential i este reponsabil cu gestionarea tuturor resurselor sistemului de calcul i permite dialogul cu utilizatorii - Software de baz software compus dintr-o serie de unelte (medii de programare, compilatoare, linkeditoare, interpretoare) care permit scrierea de noi programe: atta sistemelor de operare sau alte software-uri de baz ct i software-uri de aplica ii. Dintre limbajele sau mediile de programare amintim: Fortran, Basic, Cobol, Pascal etc pentru dezvoltarea unor aplica ii algoritmice i de calcul C++, C#, pentru programe de aplicatii dar i pentru alte sisteme de operare sau software de baz Java, Php etc folosite pentru aplica ii Web i aplica ii n Internet dar nu numai LISP, Prolog etc limbaje folosite n cercetare, inteligen artificial, controlul proceselor, etc Sisteme de gesiune a bazelor de date cu limbaje i medii specifice cum ar SQL, MySQL, Progres, Visual i non Visual Fox etc - Software aplicativ - programe sau colec ii de programe destinate unor aplica ii specifice dintre care amintim Editoare de texte (Word, Latex, etc) Aplica ii pentru tabele electronice de calcul (Excel, Lotus etc) Aplica ii de gestiune a bazelor de date (Acces , Delphi, etc) Editoare de desene, scheme i diagrame folosite n proiectare (Coreldraw, AutoCad , Paint) Editoare de imagini i prelucrari de poze (Adobe Photo shop, CorelPhoto, etc) Editoare pentru prelucrari de filme i imagini video Editoare pentru prelucrari de sunet i muzica Programe pentru calcule statistice (EPIINFO) Aplicatii pentru calcul matematic (Mathlab, Matematics) Aplicatii pentru navigare pe internet Editoare pentru pagini Web (DreamViewer), Software educativ Aplicatii de inteligen artificial: sisteme expert, etc Sisteme de documentare automat Software eucativ Etc.

7

Retele de calculatoareO retea de calculatoare este un ansamblu de doua sau mai multe calculatoare conectate mpreun prin intermediul unei configuratii hardware i software. Dintre multiplele avantaje a interconectrii amintim: partajarea datelor i a altor resurse existente pe calculatoare, accesul la baze de date i aplica ii de interes general, accesul la surse comune de documentare, accesul la capacit i superioare de prelucrarea datelor. Din punct de vedere hardware: conexiunea inseamn existenta unei controler de retea (placa de re ea) n fiecare calculator sau echipament care vrem sa fac parte din retea cablul sau alt mediu de legatur (cablu dedicat sau conectarea pe cablurile existente de telefonie,fibra optica sau cabluri TV, unde radio, etc) echipamente de interconectare (modemuri, huburi, schwich-uri,rutere, repetoare etc) Din punct de vedere a software-ului pentru a realiza conexiunea este necesar un software de re ea (programe care dirijeaz modul n care se face comunicarea) care s asigure schimbul de date. Softwareul de re ea urmeaz un set de reguli numite protocoale de comunicatie menite s asigure comunicarea ntre calculatoare avnd configuratii i principi tehnologice diferite chiar i alte sisteme de operare . Exist n practic o mare varietate de re ele o clasificare a lor se poate face dup : aria de ntindere; - (Re ele locale (LAN Local Area Network) - Re ele metropolitane (MAN Metropolitan Area Network) - Re ele de larg acoperire (WAN Wide Area Network) - Re ele globale (GAN Global Area Network) tipul de arhitectur - Re ele Punct la Punct (Peer to Peer) fiecare calculator interconectat are acces la resursele altui calculator - Re ele client-server un calculator din retea este desemnat server el servind celorlate calculatoare din retea serviciile necesare comunicarii topologia re elei (avem retele de tip bus, retele de tip inel, retele de tip stea etc) protocolul folosit Se poate vorbi de clasificare n func ie de protocolul folosit pentru comunicatie ntre nodurile re elei. La ora actual cel mai folosit este protocolul Ethernet n re elele LAN. Re ele LAN Sunt retele private organizate la nivel local n aceea i cldire sau un campus de cldiri la cel mut citva kilometri care deservesc o organiza ie, departament ntreprindere etc. De obicei sunt realizate n diferite topologii utiliznd cabluri dedicate (nu se suprapun peste linia de telefonie, sau alta re ea de comunica ie) pot s se interconecteze cu alte re ele locale (LAN) sau s se conecteze la re ele MAN sau WAN. Internetul Este o re ea global de calculatoare legat cu ajutorul liniilor de comunica ie, format dintr-un numr mare de servere de internet, fiecare server avnd conectat la el un numr de sta ii sau un numr de alte re ele Internetul pune la dispozi ie mai multe tipuri de servicii Serviciul de pot electronic (E-mail) Serviciul de grupuri de informare (Usenet) Serviciul de transferul de fiiere (FTP File Transfer Protocol) Serviciul de acces la calculatoarele server (Telnet) Serivicul de conversa ie (IRC Internet Relay Chat) Serviciul WWW (World Wide Web) sau WEB Intranetul Este o platform de colaborare ntre membrii unui grup care se bazeaz pe: 8

Infrastructura unei re ele locale de calculatoare sau a mai multor re ele locale adiacente, interconectate - Principii i metode de lucru caracteristice Internetului Intranetul este - fie o re ea de uz intern pentru organiza ie, ea este apt s se conecteze la internet - fie o re ea privat conectat la internet dar protejat de atacurile din internet prin asa numitele firewalls.

-

Cap2. Sisteme de operareSistemele de operare sunt pachete de programe care gestioneaz ntreaga activitate a unui sistem de calcul. Func imediaiile unui sistem de operare sunt: Gestiunea resurselor sistemului de calcul (fie hardware -dispozitivele de intrare, iesire, memorie; fie software programe, fie datele) Gestiunea interfe ei cu utilizatorul Asigurarea de suport pentru realizarea aplica iilor Exista o mutitudine de sisteme de operare dintre ele amintim: familia de sistemele de operare Windows (Windows 95, Windows 98, Windows NT, Windows 2000, Windows XP, Windows Millenium, Windows Vista etc) familia de sisteme de operare UNIX cu variantele SCO Unix, Linux, etc familia de sistemele de operate MACINTOSH. Deoarece cel mai utilizat sistem de operare la ora actual este Windows, vom descrie n continuare cteva caraceristici ale acestui sistem de operare i modul de lucru n acest sistem de operare. 2.1. Gestionarea datelor i organizarea lor. No iunea de fisiere, no iunea de folder. No iunea de fiier. Datele care se doresc a fi pstrate i refolosite se memoreaza n memoria extern mai exact pe diferite medii de stocare (Discuri, benzi, CD-uri DVD uri etc) sub forma de fiiere. Fiierul este un concept de baz n informatica i este definit ca o colectie de date de acelasi fel, sau altfel spus o colectie de sinestttoare de nregistrri cu o anumit structur. Fiierele pot fi de diverse tipuri dintre care amintim: fiiere executabile : programe executabile (secven e de instructiuni n codul procesorului) fiiere sursa (programe sursa) adic secven e de instruc iuni scrise ntr-un limbaj de programareele sunt concepute de programatori pentru a programa anumite opera ii de efectuat fiiere de comenzi - secven e de comenzi ale sistemului de operare fiiere de date colec ii de date text, numerice, imagini, grafic etc fiiere multimedia: filme, muzic, poze documente, foi de calcul, pezentari, baze de date toate create de software- ul de aplica ii fiiere jurnal create de sistemul de operare sau de software-ul de aplica ii pentru a monitoriza activitatea calculatorului etc. Un fisier are: nume (compus din caractere alfanumerice i caractere speciale ) tip sau extensie format din 3 caracte (exe, bin, doc,xls ) continut ex: word.exe - este un fisier executabil numit word picture1.jpg o imagine (o poza) cursul Informatica.doc este un document creat cu editorul de texte Word 0234567895.tmp este un fiier temporar sistemul de operare i pastreaz temporar nite informa ii care le consider la un moment dat importante desktop.ini un fiier ce con ine o configura ie de ini ializare

9

C:\

poze

Poze01-11-08 Poza-mea.jpg Adresa101/208.doc cursInfo.doc .

8976512.jpg 8976513.jpg

documente programe sistem

Modul de organizare pe un disc a fisierelor este gruparea lor n directoare sau cataloage (dosare) care sunt organizate ntr-un arbore de directoare adic ntr-o structur arborescent.: Pentru uurin n reprezentare sa convenit ca directoarele sau cataloagele s fie reprezentate prin nume fr extesie (la unele sisteme de operare directoare sunt sub forma nume_director. ) Sistemul de operare WINDOWS foloseste pentru directoare sau cataloage numele de folders, nume care poate fi tradus n romn ca biblioraft sau dosar fiind mult mai expresiv. Este clar c un biblioraft (dosar) poate con ine la rndul lui alte dosare sau foi separate (fiiere) i poate s fie parte dintr-un alt dosar. n afar de organizarea datelor sistemele de operare trebuie s pun la dispozi ia utilizatorilor i metode de a naviga spre fiierul dorit (metode de a le localiza, accesa etc)

2.2 Sistemele de operare de tip WindowsWindows este un sistem de operare grafic sau cu interfa grafic produs de firma Microsoft care este la ora actual cel mai utilizat sistem de operare. Dintre avantajele lui amintim: interactivitate ridicat, uurin n exploatare, interfa a grafic foarte prietenoas execu ie simultan de mai multe programe etc 2.2.1Gestiunea interfe ei cu utilizatorul 2.2.1.1.Elemente esentiale: - Desktop - Ferestre (windows) Desktop - Icoane (imagine - Shortcut de fundal) - Bare de meniuri - Taskbar

icoane

Buton de start

Task bar (bara de sarcini)

10

Desktop (masa de lucru) este suprafa a ecranului cu toate instrumentele care se gsesc pe ecran Background ("fundal") este suprafa a pe care se aeaz toate celelalte elemente. Fundalul poate fi gol, adic monocrom sau poate prezenta un "tapet" sau o imagine, chiar o fotografie. Con inutul lui are mai mult importan estetic dar un fundal gol va lsa mai mult memorie liber programelor folosite, care astfel vor merge mai bine; Icon ("iconi " sau "pictogram") este un mic simbol grafic care se asociaz unei unelte sau resurse. Sunt desene la care se asociaz un text i apar pe desktop (dar nu numai) avnd un rol asemntor unor butoane ce servesc la pornirea unor aplica ii sau la ac ionarea unor comenzi frecvent folosite. Pictogramele pot fi create, terse, mutate pe ecran, redenumite, i chiar li se poate schimba aspectul grafic sau rolul.

exemple de pictograme predefinite Shortcut ("scurttur") pictogram care are n col ul din stnga jos o sgeat mic. Adesea, numele lor include cuvintele "Shortcut to..". Realizeaz o legtur cu o aplica ie astfel de exemplu permite deschiderea direct a unui editor de texte, procesor de calcul tabelar, limbaj de programare, etc. Aceasta are acelei efect cu aplica ia n sine.

exemple de shortcut-uri Bare de meniuri Un meniu este un grup de comenzi care "spun" sistemului ceea ce dori i s face i. Comenzile din meniuri sunt organizate sub form de grupuri logice. De exemplu, toate comenzile care se refer la lansarea unei ac iuni se afl n meniul Start. Numele meniurilor disponibile se afl n meniul Start sau n bara de meniuri dintr-o fereastr aplica ie. Meniurile permit o desfurare confortabil a activit ii n Windows, deoarece nu trebuie s se tasteze i nici s se memoreze nimic. Este suficient s se parcurg meniurile pn cnd se gsete op iunea dorit i se face click pe aceasta. Este incomparabil mai uor dect s se tasteze toate comenzile cu care s-a lucrat, aa cum se procedeaz sub alte sisteme de operare, cum ar fi DOS. Se numesc bare de meniuri deoarece toate sunt grupate pe o bar. Mai corect spus ar fi c Windows-ul ofera dou tipuri de meniuri: - meniul bar (bar menu) la care op iunile sunt una lng cealalt ex. de meniu bar - meniuri popup (popup menu) au op iunile una sub cealalt i se deschid (apar) cnd sunt activate. Se ma numesc si meniu pull-down pentru c ele se deschid pe vetical , de asemenenea se deschid cnd se selecteaz o anumit op iune dintr-o bar de meniuri

Meniul start care se deschide la apsarea butonului Start

Meniu imediat ce se deschide cu cu click dreapta

11

Taskbar ("bara de lucru" sau "bara de programe") este acea bar care de obicei apare la baza desktopului i care con ine mai multe elemente cu urmtoarele roluri :

Butonul Start

Butonul unei ferestre inactive

Butonul ferestrei active

Butonul unei ferestre inactive

Indicator de asignare a tastaturii

Ceasul sistem

. 2.2.1.2.Ferestre n Windows pe ecran sunt tot felul de obiecte i elemente cu nume specifice, dar cele mai importante obiecte de pe ecran sunt ferestrele. nsui numele sistemului (Windows) nseamn ferestre. Orice aplicatie sau unealt ce se deschide lucreaz ntr-o fereastr, care este o por iune dreptunghiular de pe ecran conceput ca o entitate de sine stttoare n care se pot rula aplica ii se afiseaz rezultate sau pot vedea diferite caracteristici. Ceea ce apare la nceput pe ecran, adic desktopul, poate fi vzut ca o fereastr special, care rmne permanent deschis n spatele tuturor celorlalte obiecte i ferestre. Pentru a deschide o fereastr dintr-o pictogram, se execut dublu click pe aceasta sau, se indic pictograma apoi se execut click cu butonul drept al mouse-ului iar din meniul care apare se selecteaz comanda Open. Pentru fiecare fereastr deschis pe ecran, apare i un icon pe bara de lucru, pe care este scris (ct ncape) titlul ferestrei.Pictogram ce identifica fereastra Meniu principal Bara de instrumente titlul fereastrei Butoane de control Bara de titlu

Bara de defilare Bara de stare

Elementele caracteristice ale unei astfel de ferestre sunt urmtoarele: Bordura ferestrei (border n englez) este rama dreptunghiular care ncadreaz orice fereastr. Uneori e mai groas, alteori foarte sub ire sau inexistent. La majoritatea ferestrelor, dac "tragem" de bordur n lateral sau n sus/jos cu mouse-ul putem modifica dimensiunile ferestrei, pe orizontal sau pe vertical, iar dac "tragem" de un col al bordurii, modificarea se face pe dou direc ii simultan. Bara de titlu (title bar) este bara din partea de sus a ferestrei, i ea con ine numele ferestrei, n care de obicei se scrie numele programului deschis n acea fereastr. Uneori, aici apare n plus i numele fiierului cu care se lucreaz n acel program. O fereastr care nu ocup tot ecranul se poate muta pe ecran, innd butonul stng al mouse-ului apsat deasupra zonei de titlu i "trgndu-l" pe ecran. O fereastra activ este activ dac bara s de titlu are o culoare diferit sau are o culoare mai intens fa de barele de titlu ale celorlalte ferestre (numite inactive). Butoanele de control ale ferestrei sunt acele butoane aflate la capetele barei de titlu. Butoanele cel mai des intlnite sunt:

12

Butonul de nchidere a ferestrei (Close) se afl la captul din dreapta al barei de titlu. Un click pe el determin nchiderea imediat a ferestrei respective. Butonul de maximizare (Maximize) se afl imediat lng cel de nchidere. Un click pe el determin maximizarea ferestrei, adic ntinderea ferestrei pe toat suprafa a disponibil. Odat cu aceasta, butonul de maximizare i schimb aspectul i func ia, devenind buton de restaurare (Restore), cu rolul de a readuce fereastra la dimensiunea dinaintea maximizrii.

Butonul de minimizare (Minimize) este al treilea la rnd, de la dreapta spre stnga, i "apsarea" lui (cu un click) determin minimizarea ferestrei, adic reducerea eila o simpl pictogram pe bara de lucru. Practic, fereastra dispare de pe ecran, dar fr s fie nchis, i rmne pictograma ei pe taskbar. Un click pe butonul respectiv din bara de task-uri va redeschide fereastra pe ecran. Butonul meniului de control se afl n stnga barei de titlu, i un click pe el face s se deschid un meniu (numit meniul de control al ferestrei - Control Menu) din care se pot efectua diversele opera ii cu fereastra, opera ii posibile fie din butoanele descrise mai sus, fie din mouse - mutare (Move), redimensionare (Resize). Meniul de control apare i dac se d click-dreapta pe pictograma ferestrei de pe bara de lucru. Bara de meniuri (Menu bar) exist la My Computer, Windows Explorer etc., sau la editoare de texte, procesor de calcul tabelar sau limbaj de programare, fiind bara pe care se gsesc meniurile de comenzi ale programului deschis n fereastr, ncepnd adesea cu meniul File. Se poate efectua un click pe oricare dintre meniuri, pentru a deschide un submeniu de comenzi sau op iuni. Nu toate ferestrele au o bar de meniuri. Bara de instrumente (unelte) standard (Toolbar) se afl de regul sub bara de meniuri, i uneori poate fi mutat i n alt parte pe ecran, acolo unde este mai la ndemn. Exist la My Computer, Windows Explorer etc. i, mai ales la programe mari i este format dintr-o serie de butoane sau pictograme, care pun la dispozi ie ci mai scurte pentru comenzile cele mai frecvent utilizate din meniu. Adesea, bara de instrumente standard poate fi personalizat, adic pot fi aranjate pe ea butoanele dorite de utilizator, i n ce ordine alege acesta, pentru a avea la ndemn butoanele mai frecvent folosite. Dac bara nu este vizibil, se selecteaz meniul View din bara de meniuri, se efectueaz un click pe Toolbars i apoi se bifeaz op iunea Standard. Spa iul de lucru este adesea zona cea mai mare a ferestrei, i n el se pot vedea adesea ferestre interne ale programului n uz, sau alte elemente denumite generic controale, cu func ii foarte diverse. Cele mai frecvente controale sunt butoanele, barele de defilare i listele derulante: Bara de defilare (Scroll bar) apare n partea dreapt a ferestrei (bara vertical - n cazul de fa ) i/sau n partea de jos (bara orizontal) atunci cnd informa ia con inut n fereastr ocup mai mult spa iu dect suprafa a la care este dimensionat fereastra. Bara de stare (Status Bar) apare n multe programe la baza ferestrei, i n ea sunt afiate informa ii utile pentru lucrul n fereastra activ, reflectnd starea curent a operrii n fereastra respectiv. Multe programe permit ascunderea anumitor componente generale mai pu in importante ale ferestrei, printre care se numr i bara de stare. Dac bara de stare nu este vizibil, se alege Status bar din meniul View. Bara de instrumente de formatare exist mai ales la programe i este format dintr-o serie de butoane care pun la dispozi ie ci mai scurte pentru comenzile frecvent utilizate din meniu, de exemplu comenzi pentru formatarea caracterelor. Dac bara de instrumente de formatare nu este vizibil pe ecran, se selecteaz comanda View din bara de meniuri, se efectueaz un click pe Toolbars i apoi se bifeaz op iunea Formating.

13

Manevrarea ferestrelor Deplasarea unei ferestre Pentru a deplasa o fereastr este suficient s deplasa i cu mouse-ul bara s de titlu spre o nou pozi ie liber pe desktop (desigur, restul ferestrei va urma fidel bara de titlu). Pentru aceasta, se indic bara s de titlu, se apas i se men ine apsat butonul din partea stng al mouse-ului dup care se deplaseaz fereastra n pozi ia dorit. Redimensionarea unei ferestre Pentru a redimensiona o fereastr, fcnd-o mai ngust, mai lat, mai nalt sau mai scurt, se pozi ioneaz cursorul mouse-ului pe oricare margine a ferestrei. Atunci cnd cursorul ia forma unei sge i cu dou capete, se deplaseaz mouse-ul inndu-l, pn cnd conturul ferestrei ajunge la forma i dimensiunile dorite, apoi se elibereaz butonul. Pentru anularea redimensionrii se apas tasta naintea eliberrii butonului mouse-ului. 28 Comutarea ntre ferestre De fiecare dat cnd se deschide o fereastr, ea este listat n bara de task-uri, pn cnd este nchis. Fcnd click pe numele ei din bara de task-uri, fereastra se redeschide. Se poate trece ciclic prin aceste ferestre apsnd combina ia de taste Alt+Esc sau Alt+Tab. Diferen a este c Alt+Esc selecteaz butoanele din bar i ferestrele deschise una cte una, n timp ce Alt+Tab afieaz o caset de dialog cu pictogramele tuturor ferestrelor deschise. Dac se ine apsat tasta Alt i se apas Tab n mod repetat, caseta de salec ie se va muta de la o pictogram la alta, pe rnd. Eliberarea tastei Alt va aduce n prim plan fereastra selectat n mod curent. Aranjarea ferestrelor Pentru a aranja n desktop ferestrele deschise, se efectueaz un click cu butonul din dreapta ntr-o zon liber din bara de task-uri i se utilizeaz comenzile ncorporate: Cascade (ferestre suprapuse), Tile Horizontally (mozaic pe orizontal - ferestrele deschise vor deveni mai mici pentru a ncpea pe l imea suprafe ei de lucru), Tile Vertically (mozaic pe vertical - stivuiete ferestrele n sus i n jos sau Show the Desktop (minimizeaz toate ferestrele). Casete de dialog O categorie frecvent ntlnit de ferestre este caseta de dialog (Dialog Box), care apare, de regul, de fiecare dat cnd trebuie efectuat o alegere (op iune) sau trebuie furnizate informa ii suplimentare unui program. Ca i o fereastr, o caset de dialog poate fi mutat prin deplasarea barei sale de titlu cu mouse-ul. Spre deosebire de o fereastr, dintr-o caset de dialog nu se poate iei dect apsnd OK sau Cancel. Fiecare caset de dialog con ine obiecte numite instrumente de control sau op iuni, care permit realizarea diferitelor opera iuni. Astfel, caseta de dialog Font a meniului Format specific cu ajutorul instrumentelor de control (op iuni) modul de formatare a caracterelor i anume: setul de caractere ales (Font), modul de scriere (Regular, Bold, Italic sau Bold Italic), mrimea caracterelor (Size), subliniere (Underline), culoarea de scriere (Color), o serie de efecte (Effects) etc. Efectele se selecteaz, dup preferin e, efectund un click pe ele.

14

2.2.1.3.Lucrul cu meniuri i programe Dup ce se deschide un meniu, exist o mul ime de metode pentru a selecta o op iune din acesta. Dac se utilizeaz mouse-ul, atunci: dac op iunea este marcat cu semnul , se efectueaz click pe op iune, ceea ce va duce la deschiderea unui submeniu; dac op iunea nu este marcat cu semnul , se efectueaz click pe ea, declanndu-se astfel comanda selectat. Dac se utilizeaz tastatura, atunci: dac op iunea este marcat cu semnul se activeaz prin apsarea tastelor i , apoi Enter, ceea ce va duce la deschiderea unui submeniu; dac op iunea nu este marcat cu semnul , se activeaz prin apsarea tastelor i , apoi Enter, ceea ce va duce la declanarea comenzii selectat. Pentru unele op iuni din meniu pot aprea i alte marcaje dect . Unele marcaje ntlnite sunt punctele de suspensie (), care arat c selectarea op iunii respective va deschide o caset de dialog, sau marcaje de tip tast+tast, care indic o tast sau combina ie de taste cu ajutorul crora se poate selecta op iunea fr a mai deschide meniul. Un marcaj de tip bifare () sau punct (.), arat c o op iune este n mod curent selectat (sau activat). Revenirea din meniuri Uneori, din greeal, se deschide un meniu, sau se deschide un meniu n locul altuia. Tehnicile de mai jos se pot folosi pentru a reveni la starea anterioar fr a efectua vreo selec ie: se efectueaz click oriunde ntr-o zon liber n afara meniului; se aps tasta Esc pentru a nchide doar meniul curent sau pentru revenirea la op iunea anterioar; se aps tasta Alt pentru a nchide o serie ntreag de meniuri. Atunci cnd se utilizeaz meniurile fixe ale unui program i nu se cunoate care este efectul unei anumite op iuni, se activeaz aceasta i se privete bara de stare din partea de jos a ecranului. Exista i setari n care raminerea cu mouse-ul un timp pe obtiunea respectiva afiseaza o mica caseta expicativa pentru obtiunea respectiva. Lucrul cu programe Lansarea n executie a unu program se realizeaza prin activarea meniului Start i selectarea cu mouse-ul a obtiunii All Programs se selecteaza programul dorit i se lanseaza dnd click stnga. O mare parte a meniului Start poate fi personalizat, adugnd sau tergnd elemente n/din submeniuri, dup dorin . Cea mai simpl modalitate de a adauga un element n meniul Start este prin tragere. De exemplu, pentru a aduce n meniul Start o scurttur existent pe ecran, se execut click pe ea, se ine apsat butonul mouse-ului i se deplaseaz indicatorul mouse-ului pe butonul Start. Pentru eliminarea unui element din meniu, se execut click pe butonul Start i apoi se elibereaz Elementele dintr-un meniu pot fi redenumite prin dreapta-click pe elementul dorit i alegerea op iunii Rename. nchiderea unui program Pentru a nchide fereastra unui program se utillizeaz oricare dintre tehnicile de mai jos: Se efectueaz click pe butonul din col ul dreapta-sus al ferestrei programului ; Dac fereastra programului este activ se tasteaz Alt+F4 ; Se alege File, Exit din bara de meniuri a programului; Se efectueaz click cu butonul din dreapta al mouse-ului pe butonul corespunztor programului din bara de task-uri i se alege Close;

15

Se efectueaz dublu click pe pictograma meniului de control, din col ul din stnga sus al ferestrei. Dac modificrile cele mai recente nu au fost salvate, ve i fi ntrebat dac dori i s le salva i. Pentru a iei din program cu salvarea modificrilor, se efectueaz click pe butonul Yes, se introduce un nume de fiier i se efectueaz click pe OK. Pentru a iei fr salvare, se efectueaz click pe No. Pentru a reveni la program fr a salva se efectueaz click pe Cancel sau se aps tasta Esc. Oprirea unui program inghetat Uneori, un program se poate bloca (adic va nceta s mai func ioneze), fr vreun motiv aparent. Calculatorul va prea nghe at i nu se mai poate face nimic. Dac se ntmpl aa ceva, este posibil ca unica alternativ care rmne s fie nchiderea for at a programului. Pentru aceasta se tasteaz Ctrl+Alt+Del (resetare). Pe ecran va fi afiat caset de dialog Windows Task Manger. Se selecteaza fila Application. Pentru a nchide un anumit program, se efectueaz click pe el, n list, apoi se efectueaz click pe End Task i se urmeaz eventualele instruc iuni suplimentare care apar; Pentru a reveni n Windows, fr a nchide for at nici un program, se efectueaz click pe Cancel sau se apas tasta Esc; Comutarea ntre programe Utilznd Windows se poate comuta ntre programe. De exemplu, se poate deschide, n acelai timp, un program de prelucrare grafic i o prelucrare de text n Word. Imaginile grafice pot fi copiate i apoi pastate ntr-un documentul Word doar prin simpla opera ie de comutare ntre cele dou programe (acest lucru se realizeaz cu ajutorul taskbar-ului). Se pot deschide oricte programe. Pe taskbar, se execut click pe numele programului dorit i acesta se va activa. 2.2.2.Gestionarea datelor i organizarea lor Am vazut ca datele sunt pastrate pe diferite suporturi de memorare sub forma de fisiere. Pe calculator, fiierele sunt organizate ntr-un sistem de dosare sau cataloage (folders), care pot fi considerate asemenea directoarelor sau cataloagelor din alte sisteme de operare sau versiuni mai vechi de Windows. Un astfel de dosar poate con ine orice tip de fiiere precum i alte dosare. Am vazut ca n afar de organizarea datelor sistemele de operare trebuie sa ofere instrumente spre a gasi, utiliza i naviga spre fisierul dorit. Pentru a utiliza un obiect (fiier sau dosar) se parcurg trei pai: 1. Se gsete obiectul dorit; 2. Se selecteaz obiectul sau obiectele cu care se lucreaz; 3. Se efectueaz ac iunea dorit cu obiectul respectiv. Exist mai multe metode pentru a gsi un obiect pe calculator i anume: Dac obiectul a fost utilizat de curnd, dar nu exist pe ecran o pictogram pentru el, se poate deschide cu ajutorul comenzii Start, Documents; Dac se cunoate numele obiectului (fiier, dosar), dar nu exist pictogram pentru el pe ecran i nici n meniul Start, Documents, se alege comanda Start, Search; Dac nu se cunoate numele obiectului dorit sau dac se prefer explorarea pentru a vedea ce exist pe calculator, atunci se poate explora cu My Computer sau cu Windows Explorer. 16

Fisierele sunt memorate pe discurile Discurile n calculator se numesc folosind literele alfabetului n ordine astfel : A: i B: sunt rezervate pentru floppy discuri iar hard discurile i unitatile de CD sau DVD n ordinea de la instalarea lor incepind cu C: D: etc

Cnd se execut click pe pictogramele unit ilor (A:) (C:) sau (D:) se deschide o fereastra numita Explorer care afieaz lista tuturor elementelor con inute de unitatea respectiv. Pentru deplasarea dintrun dosar n altul, se execut click pe pictogramele de dosar din ferestrele Windows Explorer, iar pentru ca Windows Explorer s deschid fiecare dosar ntr-o fereastr separat, se procedeaz n felul urmtor:

1. Dintr-o fereastr Windows Explorer se alege op iunea Folder Options din meniul Tools; 2. n eticheta General, se selecteaz Open Each Folder n Its Own Window. Fereastra Windows Explorer are o serie de bare de lucru sau bare de instrumente care se pot configura din meniul Wiew / Toolbars. De asemeni se poate configura barele de explorare Folders,Hhistory sau Search care sa fie active pentru o explorare mai eficienta. Navigarea cu ajutorul barei History Acest panou afieaz structura cu locurile recent vizitate - inclusiv siturile Internet i fiierele i dosarele locale i de re ea. n cazul n care se execut click pe butonul View din partea de sus a barei History, se poate opta pentru afiarea pe bara History dup dat, dimensiune, dup siturile cele mai vizitate i dup ordinea de vizitare. Navigarea cu ajutorul barei Search n cazul n care barele Folders i Search de pe bara de instrumente nu sunt suficiente pentru a ajuta la localizarea resursei necesare, se ncearc bara Search care va permite specificarea elementul dorit, dup nume (ntreg sau par ial), con inut sau dup tip sau cautare avansata. Navigarea cu ajutorul barei Address Bara Address ofer nc o modalitate de navigare. Se tasteaz numele dosarului care se dorete a fi vizualizat, direct n bara Address, sau se execut click pe sgeata de pe bara Address aflat lng butonul Go i se face o alegere din lista de destina ii posibile. 17

Selectarea fiierelor sau dosarelor n multe din opera iile sub Windows - deschidere, copiere, mutare etc, primul pas l reprezint selectarea dosarului sau fiierului respectiv. Cnd este selectat un dosar sau un fiier, pictograma i titlul acestora sunt afiate ntr-o culoare diferit de cea a elementelor neselectate. Aceasta se face printr-un simplu click pe numele su, cu ajutorul sage ilor de navigare sau prin tastarea primelor litere ale titlului. Pentru a selecta mai multe elemente simultan, se procedeaz ntr-unul din urmtoarele moduri: se men ine apsat butonul mouse-ului n timp ce se traseaz un patrulater n jurul membrilor grupului; se men ine apsata tasta Ctrl i se execut click pe fiecare element din grup; n cazul n care elementele sunt alturate, se execut click pe primul element. Apoi , n timp ce se execut click pe ultimul element se ine apsata tasta Shift; Manipularea obiectelor (fiiere i dosare) Dup ce obiectul a fost gsit i selectat, se pot face o mul ime de opera iuni cu acesta. Opera iunile permise asupra fiierelor i dosarelor sunt urmtoarele: crearea dosarelor; editarea - deschiderea un fiier, astfel nct s se poat vedea i/sau schimba con inutul; copierea (copy) - copiaz dosarul sau fiierul n memoria tampon (clipboard); decupare (cut) - mut dosarul sau fiierul n memoria tampon; inserare (paste) - copiaz con inutul memoriei tampon (clipboard); redenumire - schimb numele unui fiier sau dosar; tergerea - terge dosarul sau fiierul i (de obicei) l pune n Recycle Bin; crearea unei scurtturi - creeaz un icon n desktop, care permite accesul rapid la director sau fiier; propriet i - afieaz i permite modificarea diferitelor caracteristici ale obiectului; imprimare - imprim con inutul unui document sau fiier de date pe hrtie; explorare - deschide un dosar (nu un fiier) n Windows Explorer; Crearea dosarelor Anumite fiiere sau dosare sunt create automat la instalarea unui program. De exemplu, atunci cnd se instaleaz Word for Windows, programul de instalare va crea un dosar pe discul fix i va copia fiierele Word for Windows n acel dosar. Dosarele sunt utile pentru organizarea pictogramelor, inclusiv alte dosare i fiiere, n grupuri de obiecte nrudite. Pentru a crea un dosar cu ajutorul programului Windows Explorer, se procedeaz n felul urmtor: 1. Se efectueaz dublu click pe pictograma Windows Explorer, n desktop; 2. Se deschide dosarul n care se dorete crearea unui subdosar, acesta putnd fi i desktop-ul; 3. Din meniul File sau din meniul contextual al ferestrei de navigare (meniul ob inut prin executarea unui click cu butonul drept al mouse-ului ntr-o zon liber a ecranului) se selecteaz op iunea New i apoi se selecteaz Folder din noul meniu. Sistemul creeaz o nou pictogram cu titlul New Folder i permite utilizatorului s i modifice titlul. Numele nou nlocuiete cuvintele New Folder pe msur ce se tasteaz. Se apas tasta Enter i Windows va redenumi noul dosar. De asemenea, se poate crea un dosar cu ajutorul lui My Computer, parcurgnd paii: 1. Se efectueaz dublu click pe pictograma My Computer, n desktop; 2. Se efectueaz dublu click pe pictograma unit ii C; 3. Se selecteaz din bara de meniuri comanda File, New, Folder; apare pictograma noului dosar, iar numele acestuia se tasteaz la New Folder i se apas Enter.

18

Deschiderea unui fiier Cel mai obinuit lucru care se poate face cu un fiier este deschiderea lui. Ce se ntmpl cnd se deschide fiierul, depinde, desigur, de tipul de informa ii pe care acesta le con ine. De exemplu, dac este vorba de un program de editare de text, cum ar fi MicroSoft Word, programul se va lansa n execu ie. Dac este vorba de un document de tip text, se va lansa programul de editare de text asociat, care va deschide documentul respectiv ntr-o fereastr. Exist mai multe modalit i de a deschide un fiier: Se efectueaz dublu click pe fiier n fereastra de exploatare sau n desktop; Se efectueaz click pe butonul din dreapta al mouse-ului i se alege op iunea Open din meniu; Utiliznd meniul Start se deschide aplica ia n care documentul a fost creat. De exemplu, dac fiierul este o scrisoare creat cu Microsoft Word, atunci se folosete meniul Start pentru a deschide aplica ia Word. Dup ce acesta a fost deschis se execut click pe meniul File i se selecteaz Open... Cu ajutorul cutiei de dialog Open se caut dosarul sau fiierul care se deschide. O dat localizat, fisierul se va selecta i se va deschide cu comanda Open. Se selecteaz documentului din meniul Documents; Copierea i mutarea obiectelor Adesea se dorete copierea un obiect dintr-un loc n altul sau mutarea un obiect n alt parte. Atunci cnd se copiaz un obiect, se ob ine un duplicat fidel al acestuia. O copie exist nc n locul originar, iar alta ntr-un alt loc. Atunci cnd se mut un obiect, se terge obiectul din locul originar i se copiaz ntr-un nou loc . Copierea i mutarea obiectelor se poate realiza prin mai multe modalit i: Copierea i mutarea prin Clipboard Clipboard-ul este o zon n memoria calculatorului care poate stoca temporar un obiect sau o informa ie. Aceast informa ie poate fi orice: o por iune de text, un fiier sau un dosar, o imagine sau o secven sonor. Dup ce informa ia a fost plasat n Clipboard, se poate insera (Paste) oriunde. Utilizarea Clipboard-ului pentru a muta sau a copia un obiect: 1. Se selecteaz obiectul; 2. Se plaseaz obiectului n Clipboard printr-una dintre metodele: Pentru a copia obiectul, se alege Edit, Copy din bara de meniuri, sau se aps tastele Ctrl+C, sau se efectueaz un click cu butonul drept al mouse-ului pe obiect i se alege Copy. O copie a obiectului va fi plasat n Clipboard, iar obiectul original va rmne la locul su; Pentru a muta obiectul, se alege Edit, Cut din bara de meniuri, sau se aps tastele Ctrl+X, sau se efectueaz un click cu butonul drept al mouse-ului pe obiect i se alege Cut. Obiectul original va fi plasat n Clipboard, i va disprea din locul unde se afl; 3. Se selecteaz obiectul n care se plaseaz con inutul Clipboard-ului. Dac se plaseaz con inutul acestuia n fereastra unui director deschis, se efectueaz un click pe bara de titlu a ferestrei, nu pe obiectul din fereastr; 4. Se alege Edit, Paste din bara de meniuri, sau se aps tastele Ctrl+V sau se efectueaz un click cu butonul drept al mouse-ului i se alege Paste. Clipboard-ul poate fi folosit pentru a copia i muta nu numai fiiere i directoare, ci i texte i por iuni de texte. De exemplu, se poate utiliza Clipboard-ul pentru a copia sau muta por iuni de text dintr-o parte a unui document n alta sau dintr-o aplica ie n alta. Paii de baz pentru utilizarea Clipboard-ului sunt mereu aceiai. nti se selecteaz informa iile de copiat sau de mutat, apoi se copiaz (Copy) sau se decupeaz (Cut) informa iile respective, astfel nct s ajung n Clipboard. n final se insereaz (Paste) n locul dorit. Pentru efectuarea opera iilor de copiere i mutare prin Clipboard se pot folosi i butoanele corespunztoare existente n bara de instrumente. Astfel :

19

Butonul Copy ofer posibilitatea de a face o copie a unui fiier sau dosar. Se selecteaz fiierul apoi se execut click pe butonul Copy i fiierul este copiat n memorie. Dac se deschide un alt dosar i se execut click pe Paste, fiierul va exista i n vechea loca ie i n noul dosar. Butonul Cut ofer posibilitatea de a muta un fiier dintr-o loca ie n alta. Se selecteaz fiierul cu un click apoi se execut click pe butonul Cut i fiierul este mutat din loca ia sa curent i copiat n memoria calculatorului. Dac se deschide alt dosar i se execut click pe butonul Paste fiierul va fi mutat din prima sa loca ie i pozi ionat n noul dosar. Butonul Paste ofer posibilitatea de a repozi iona un fiier dup ce acesta a fost copiat n memoria calculatorului. Se selecteaz un fiier executnd click pe el o singur dat. Se alege Cut sau Copy. Se deschide un nou fiier i se execut Paste pentru a pune fiierul n noua loca ie. Butonul Undo ofer posibilitatea de a revoca ac iunea de copiere sau de mutare. Orice obiect plasat n Clipboard va rmne acolo pn cnd se depune altceva n loc sau pn cnd se nchide Windows-ul. Copierea i mutarea prin metoda Drag-and-Drop Dac nu se utilizeaz Clipboard-ul, se poate utiliza aceast metod pentru copieri sau mutri, astfel: 1. Se selecteaz obiectul n vederea copierii sau mutrii; 2. Asigura i-v c se poate vedea i obiectul (de exemplu, dosarul) n care se dorete plasarea copiei obiectului selectat; 3. Pentru a copia un obiect dintr-un dosar n altul: pe aceeai parti ie (unitate de disc), se aps tasta Ctrl n timp ce se deplaseaz (se "trage") obiectul cu ajutorul mouse-ului pn la destina ie; un semn "+" va aprea lng imaginea deplasat de mouse, pentru a arta c se adug o copie a obiectului la noua destina ie; ntr-o alt parti ie, (unitate de disc), se deplaseaz (se "trage") obiectul cu ajutorul mouse-ului pn la destina ie; 4. Pentru muta un obiect dintr-un dosar n altul: pe aceeai parti ie (unitate de disc), se deplaseaz (se "trage") obiectul cu ajutorul mouse-ului pn la destina ie;. ntr-o alt parti ie, (unitate de disc), se aps tasta Ctrl n timp ce se deplaseaz (se "trage") obiectul cu ajutorul mouse-ului pn la destina ie. Copierea i mutarea prin tehnica clickului cu butonul drept al mouse-ului O a treia cale de a muta sau copia un obiect este deplasarea acestuia pn la noua pozi ie, folosind butonul drept al mouse-ului, dup care se elibereaz butonul acestuia. n meniul care apare, se efectueaz click pe Copy Here (pentru a-l copia) sau pe Move Here (pentru a-l muta). Redenumirea obiectelor Pentru a schimba numele unui obiect, se parcurg urmtorii pai: 1. Se selecteaz obiectul care urmeaz s fie redenumit; 2. Se efectueaz un click cu butonul drept al mouse-ului pe obiectul respectiv i apoi pe Rename sau se selecteaz File, Rename din bara de meniuri, sau se efectueaz click pe numele care se schimb. Un dreptunghi va aprea n jurul numelui obiectului i ntregul nume va fi selectat (marcat); 3. Se nlocuiete prin tastare noul nume. tergerea obiectelor Atunci cnd nu mai este nevoie de un obiect, acesta poate fi ters. Pentru a terge obiectele se procedeaz astfel: 1. Se selecteaz obiectul de ters; 2. Se efectueaz una din urmtoarele ac iuni: 20

Se plaseaz obiectul n Recycle Bin prin metoda Drag-and-Drop; Se apas tastele Delete i Enter, sau se efectueaz un click cu butonul drept al mouse-ului pe obiect i se alege Delete, sau File, Delete din bara de meniuri. 3. Se alege Yes dac se dorete tergerea obiectul, sau No, n caz contrar. tergerea obiectelor se poate realiza i prin intermediul butonului Delete . Dup ce sunt terse, obiectele rmn disponibile n Recycle Bin o anumit perioad de timp. Dei exist o singur pictogram Recycle Bin, n realitate Windows ntre ine cte un tomberon de reciclare pentru fiecare hard-disc al sistemului. Dimensiunea prestabilit este de 10% din capacitatea hard-discului pe care se afl. Cnd un tomberon de reciclare depete capacitatea limit, Windows ncepe tergerea definitiv a datelor, ncepnd cu fiierele care au cea mai mare vechime n Recycle Bin. Golirea tomberonului nseamn tergerea definitiv de pe hard-disc a elementelor aflate n Recycle Bin. Pentru a recupera fiierele terse din greeal, se deschide Recycle Bin, se execut click dreapta pe fiierul dorit i se selecteaz Restore din meniul rapid. Crearea unei scurtturi (shortcut) Uneori este convenabil s se poat lucra cu un fiier, un director, un program (limbaj de programare, procesor de calcul tabelar, editor de texte), din orice loc, nu doar din pozi ia sa curent. Pentru aceasta trebuie creat o scurttur (shortcut) ctre obiectul respectiv i apoi se utilizeaz pictograma scurtturii ca orice alt pictogram. Scurttura (shortcut) este un fiier de dimensiune mic ce asigur legtura la un program, document, dosar sau o adres de Internet. Fiierul este reprezentat printr-o pictogram care con ine o sgeat neagr n co ul din stnga-jos. Adesea, numele lor include cuvintele Shortcut to (Scurttur pentru). Dac scurttura este legat la un fiier sau dosar, acel fiier sau dosar se poate afla oriunde pe un harddisc local, pe o dischet, pe un server de re ea sau n Internet. n cazul n care scurtturile pentru programe i documente se stocheaz pe suprafa a de lucru, se poate ajunge la ele foarte uor, oricnd. De exemplu, dac se utilizeaz multe programe n fiecare zi, cel mai convenabil este ca scurtturile programelor respective s fie depuse pe suprafa a de lucru. Acest lucru este valabil i pentru programele aflate n meniul Start la o adncime de mai multe nivele, fiind mult mai simplu s se ajung la ele prin intermediul scurtturilor de pe suprafa a de lucru. Pentru crearea scurtturilor exist trei metode: tragerea i plasarea, tierea i lipirea i vizitarea expertului Create Shortcut Wizard. Prin tragere i plasare. Dac elementul pentru care se creaz scurttura este vizibil n fereastra Windows Explorer sau n meniul Start, se trage-dreapta acel element n locul n care se dorete s apar scurttura. Apoi, din meniul rapid, se alege Create Shortcut(s) Here. Prin copy-paste. O alt modalitate de a construi o scurttura este prin executarea unui clickdreapta pe element i alegerea comenzii Copy din meniul rapid, apoi deplasarea n locul n care se dorete s apar scurttura, se execut click-dreapta i din meniul rapid se alege op iunea Paste Shortcut. Cu ajutorul expertului: Se ncepe prin executarea unui click-dreapta pe suprafa a de lucru. Din meniul rapid, se alege New i apoi Shortcut. Este afiat expertul Create Shortcut Wizard.

n cazul n care se cunoate linia de comand necesar pentru rularea unui program sau pentru deschiderea unui document, se tasteaz i se execut click pe butonul Next. Dac nu, se execut click pe Browse. n caseta de dialog Browse For Folder, se 21

localizeaz elementul pentru care se creaz scurttura. Apoi click pe Ok.Cnd se creaz pentru prima dat o scurttur, Windows i d un nume prestabilit, n func ie de obiectul de baz. Pentru a redenumi o scurttur: 1. Se execut click-dreapta pe scurttur 2. Din meniu rapid, se alege Rename 3. Se tasteaz numele dorit.

Atribuirea altor propriet i unei scurtturiUnei scurtturi i se poate atribui o tast rapid, permi nd activarea scurtturii respective cu o combina ie de taste.

Repozi ionarea scurtturilorExist mai multe modalit i: Se folosete mouse-ul pentru a face o aliniere aproximativ a pictogramelor; Click-dreapta pe suprafa a de lucru; Din meniul rapid se alege Arrange Icons By se selecteaz ordinea dorit.

2.2.3.Gestiunea resurselor sistemului de calcul (dispozitivele de intrare iesire, memoria) Gestionarea resurselor sistemului de calcul se face cu ajutorul panoului de control asa numitul Control Panel.Cu ajutorul lui putem controla functionalitatea i modul de afisare n calculatorul nostru, adaugarea i scoaterea de programe , setarea conexiunilor i retelor, configura utilizatorilor etc. Fereastra control panel contine unelte pentru fiecare dispozitiv periferic instalat pe calculator, pentru configurari de sistem, de controlol al programelor i taskurilor precum i o serie de alte unelte administrative.

22

Cap3. Software aplicativ.3.1 Editoare de texte. Editorul Word al firmei MicrosoftUnul din cele mai populare domenii n care a fost necesar utilizarea calculatoarelor este domeniul editarii de texte. Dea lungul timpului i n acest domeniu software-ul a evoluat de la primele editoare care formatau documentele prin coduri de control pe care utilizatorul trebuia sa le cunoasc sau s le intuiasc pn la editoarele perfomante de azi care introduc i imagini n texte, folosesc stiluri pentru fiecare capitol n parte i numerotare automat de capitole , organizeaz cuprinsuri i bibliografi etc. Un astfel de editor din categoria wysiwyg (What you see is what you get) este editorul de texte Word al firmei Microsoft. Facilit ile pe care le ofer acest editor sunt: - Facilit i de formatare a documentului formatarea paginii, a paragrafelor i a fonturilor folosite - Facilit i de includere de imagini, diagrame i desene - Facilit i de a scrie pe coloane ca de ziar - Facilit i de includere de alte obiecte tabele, foi de calcul - Facilit i de verificare ortografic a documentului - Facilit i de creere de stiluri i numerotare automat a capitolelor subcapitolelor i paragrafelor. - Facilit i de realizarea automat a cuprinsului - Facilit i de mbinare de documente i mbinarea corespondentei (mail merge) 3.1.1 Editarea textului Dup deschiderea unui document n partea superioar a zonei de lucru apare cursorul de text- o mic liniu clipitoare pe ecran- care marcheaz loca ia curent de prelucrare a documentului. n zona de text putem .- insera caractere de la tastatur (se insereaz n fata cursorului) - deplasa cu ajutorul mouse-lui, sau cu ajutorul tastelor de deplasare (,,,, Pag/Up, Pag/Down, Home si End) - selecta anumite elemente :o liter, un cuvnt, o linie, o por iune de text, o imagine, un obiect etc. - insera simboluri (caractere speciale care nu sunt pe tastatur) folosind meniul Insert/Symbol 00E2 00C2

0103 00EE 015F 0163

0102 00CE 015E 0162

Cod hexazecimale al caracterului urmat de tastele ALT +X

- cuta (meniul Edit/Find ) , nlocui (meniul Edit/Replace ) sau muta n acelai document sau n alte documente por iuni de text. Mutarea se face prin Decuparea /Copierea elementului i apoi punerea lui n locul dorit (Paste) folosind una din metodele de mai jos.

Decupez Edit Cut

Copiez Edit Copy

Paste Edit Paste

3.1.2.Formatarea caracterelor Prin caractere desemnm literele, cifrele,semnele de punctua ie i spa iere. n clasa caracterelor intr i caracterle speciale de exemplu litere romneti sau specifice altor limbi. Prin formatarea caracterelor n elegem stabilirea caracteristicilor care le au aceste caractere: fontul (corpul de liter) , dimensiunea 23

culoarea, aspectul etc. Formatarea se refer la un caracter sau la un grup de caractere. Formatarea se poate face asupra unei prtiuni de text selectate sau se poate seta ca de la locul cursorului mai departe s se foloseasc o anumit formatare pn cnd se schimb formatarea. Formatarea caracterelor se poate face din meniul Format/Font sau din bara de instrumente rapide Formatig

Format

Font

Marimea

Forma literelor

Culoarea Culoarea

Sublinierea

Efecte

Fereastra de previzualizare

3.1.3. Formatarea paragrafelor n viziunea Word un paragraf este o cantitate de text , imagini grafice, obiecte (de ex.ecua ii matematice) separate de o marca de paragraf . Marca de paragraf este dat la apasarea tastei ENTER. Se pot vizualiza mrcile de paragraf apsnd butonul (ShowcHide) De asemeni Word permite i nteruperile de linie. Cteodat este necesar introducerea unei linii noi dei textul vrem s apar in aceluiai paragraf. Pentru aceasta se poate ac iona SHIFT + ENTER. Caracterul afiat n modul (Show/Hide) este: Formatarea paragrafelor se poate face din meniul Format/Paragraf sau din bara de instrumente rapide Formatig. n Word formatarea paragrafului const din spa ierea liniilor, identarea (retragerea ) paragrafului, spa ierea ntre paragrafe.

24

Format

ParagrafAlinierea Stinga, centru,dreapta sau justify Retragerea Retragerea Valori negative sau pozitive Primul rind (first) Tot paragraful (none) Restul in afara de primul rind (Hanghig) dimensiunea retrageri

Spatierea inainte si dupa paragrafeSpatierea intre linii in interiorul

Definire tabulatori

Tot n cadrul formatrii paragrafului Word mai permite: - definirea tabulatorilor - definirea de liste marcate sau numerotate - definiri de borduri i hasurare tabulatori n Word se pot defini mai multe tipuri de tabulatori , care se pot seta fie din butonul Tabs al filei Format/Paragraf fi selectnd butonul din dreapta riglei orizontale tabulatorul dorit i apoi click-area pe rigl n pozi ia dorit.

Left tab Center Tab Right tab Decimal Tab Bar tab

liste marcate i numerotateList marcat: List numerotat:

London Paris Berlin

London 1.1 West Side 1.2 Center 2. Paris 3. Berlin

Listele marcate sau numerotate se formatateaz folosind meniul Format/Bullet ans Numbering sau butoanele din bara de instrumente rapide Formatig. Hasurare, borduri i haurare Word permite aplicarea de linii de bordur i haurri: Paragrafului actual Paragrafelor selectate Celulelor unui tabel Imaginilor Textelor selectate Paginilor diferitelor obiecteFormat Borders and shading

Tipul bordurii Tipul liniei Culoarea linieiZona de aplicare

Haurrile pot s imprime si o anumit culoare de fundal zonelor specificate mai sus precum i textura 25

Pentru definirea bordurilor i haurri se folosete meniul Format/Borders and shading sau butoanele din bara de instrumente rapide Formatig. 3.1.4. Formatarea paginii n Word pentru pagin se poate stabili: - dimensiunea (formate standard A3,A4,... sau formate utilizator) i orientarea hrtiei (Portret sau Landscape) - marginile pentru nceperea scrisului n pagin : Stanga Dreapta Sus Jos - Gutter (margine de indosariere). Formatarea paginii se stabilete din meniul File/Page Setup Editorul Word permite si stabilerea pentru fiecare pagin de antete i subsoluri (informa ii care s apar n partea de sus sau de jos a fiecrei pagini a documentului). Acestea se pot configura acesnd meniul: Edit/Header and Footer . Dup accesarea meniului va apare: -Regiunea care este rezervat antetului/subsolului ntr-un dreptunghi . - cursorul text in interiorul acestui dreptunghi - bara de instrumente Header and Footer. In caseta rezervat anteltului/subsolului se poate introduce text obinuit fomatat dupa regulile specifice Word i instruc iuni de cmpcu ajutorul butoanelor din bara de instrumente. Instruc iunile de cmp sunt folosite de Word pentru a introduce date care sufer modificri n timp(de exemplu numarul de pagini, data i ora creerii etc).Butoane rapide de Comutare header/footer Vizualizare pag. Urmat/preced

Inserare nr paginii la locatia cursorului Inserare nr total de pagini la locatia cursorului Stabilirea formatului si numarului de pagina

Afisare/ ascundere text Buton rapid pt Page format Inserare timpului Inserare datei

3.1.5. Inserarea de obiecte Editorul Word permite pe lng textul obinuit posibilitatea de a introduce alte obiecte n documentele create. Astfel de obiecte ar fi: Tabele, Imagini (Poze), Diagrame (Chart-uri ), Organigrame, alte scheme desenate cu instrumentele de desenare, etc 3.1.5.1 Tabele Tabele sunt obiecte care permit creerea si editarea datelor organizate n rnduri (pe orizontal) i coloane (pe vertical) care pot fi despr ite prin linii de bordur. Elementele lor caraceristice sunt: liniile (row), colanele (columns), celule (cells) i bordurile sau liniile verticale i orizontale (borders). Toate ob iunile de setri ale tabelelor se gasesc n meniul Table din meniul principal. Pentru formatarea aspectului tabelului se pot folosi comenzile de formatare din celelalte meniuri descrise inainte. Creearea unui tabel Pentru introducerea unui tabel n document avem mai multe posibilit i:

26

- Meniu Insert Table - Butonul rapid de Insert Table aflat n bara standard - Bara de instrumente rapide :Tables and Borders Pentru creerea unui tabel definim numrul de linii i coloane iar pentru dimensiunea coloanelor avem 3 ob iuni referitoare la l imea coloanelor: -Fixed column with: coloanele vor avea dimensiune fixat de user n caseta (Auto) -AutoFit to contents: editorul stabilete automat dimensiunea coloanei dup continut -AutoFit to window: tabelul va fi astfel dimensionat s ncap n fereastra unui program de navigare De asemeni editorul pune la dispozitie o serie de formate predefinite pentru tabele (formate ce se pot selecta la ob iunea de AutoFormat.... Editarea datelor in tabel . pentru editarea datelor in tabel se pot folosii tastele de navigare, mouse-ul pentru pozi ionare sau selectarea de cuvinte portiuni etc specifice editarii in general urmate de inserare propriuzis ( inserare sau suprascrierei) ,. In plus se poate face selectarea tabelului ntreg , a unor linii sau coloane precum si a unei sau mai multor celule pentru a formata sau modifica respectivele linii sau coloane. Inserarea de linii si coloane noi. Intr-un tabel se pot insera noi linii, coloanele sau chiar celule folosind toate cele 3 metode specifice editrii (din meniul Table /Insert) seleclarea elementului( click dreapta insert) sau butoane rapide, bara de instrumente. Unirea de celule.Impr irea celulelor. Conceptul de Mege Cell nseamn unirea a 2 sau mai multe celule pentru a func iona ca o singur celul. Se folosete dac se dorete s se introduc informa ii de totalizare, sumarizare, informa ii mai lungi etc. Conceptul de Split Cells este invers i nseamn mpar irea unei celule n 2 sau mai multe celule. Pentru unirea celulelor se procedeaz astfel : - se selecteaz celulele dorite a se uni - se activez ob iunea de Merge Cells (din meniul Table, sau din barele de butoane rapide). n exemplu din figur celulele 1 i 2 sau unit prin op iunea de Merge . ! Atentie No iunea de merge/ split este diferit de stergerea bordurilor unei celule. Con inutul este vzut ca o singur celul spre deosebire detergerea liniilor de bordur cnd con inutul din celule se afl n celule separate dar liniile celulei sunt invizibile. Formatri n cadrul tabelului. n cadrul tabelului se pot aplica toate formatrile specifice de la caractere, paragraf, i respectiv pagin, folosindu-ne att de meniurile (Format/Fonts ; Format/Paragraf ; Format/Bullet and Numberig respectiv File/Page setup) Modificarea bordurii unui element (celula/linie/colana) din tabel. n cadrul tabelului se poate modifica dimensiunea, forma i culoarea pentru fiecare linie a unui element fie c acesta este celul, linie sau coloan. Pentru aceasta : - se selecteaz elementul - se configureaz din meniul Format/ Border and Shading sau se folosesc butoanele rapide. Modificare haurrii (umplerii) unui element din tabel. Culoarea de umplere (de fond) din fiecare celul precum i textura se poate defini n meniul de haurri-shading- sau folosind butoanele rapide. (meniul Format/Border and Shading) Meniul de draw table. Grupeaz toate butoanele cu care se poate controla aparen a unui tabel. Se ob ine fie de la View/ Toolbars/Tables and border fie de la Table/ Draw Table. Acest meniu are o serie de instrumente: - creion -se pot trasa lini de mpar ire pe coloane, rnduri sau celule(se face un split cells)

27

-

radiera ( se pot terge linii de pe vertical sau orizontal se face un merge cells) - se poate defini forma liniei - se poate defini grosimea liniei - se poate defini culoarea liniei - Buton rapid pentru bordere - Buton rapid pentru umplere - buton pentru inserare de tabela de calcul (excel) - buton pentru unirea de celule (Merge Cell) - buton pentru impartirea de celule (Split Cell) - butoane rapide pentru egalizarea rindurilor /coloanelor ca dimensiune - Butoane rapide pentru aliniere - butoane rapide pentru sensul de scriere - Butoane pentru sortri alfabetice pe coloane - buton de sumarizare Meniul de Table Properties Ca orice obiect i tabelul are asociat un meniu de propriet i cu ajutorul cruia putem s controlm apari ia tabelului, n pagin dar i apari ia rndurilor, colanelor si a celulelor. Apari ia rndurilor i coloanelor se refer la faptul ca putem s definim o anume nl ime respectiv l ime, precum i alinierea pe vertical ntr-o celul (sus, la mijloc, i jos). Meniul de Table Properties se obtine fie activindul din meniul principal Table/Table property fie selectnd tot tabelul si apoi click dreapta.

3.1.5.2 Imagini Editorul Word permite inserarea de imagini grafice, diagrame, scheme n documente. Acest lucru se face de la meniul Insert/Picture dup cum se vede i n figura alaturat. Editorul are i o galerie predefinit de imagini plus o galerie (ClipArt) disponibil pe Internet. De asemeni se pot introduce diagrame sau scheme organiza ionale pentru toate existnd acelai tip de controale. Fiecare din aceste obiecte au - propriet i - activate cu click dreapta (meniul format proprieties) unde putem controla alinierea n pagin adic dac imaginea se alinieaz stnga, dreapta sau centru, dac se inconjoar cu scrisul sau nu bloca aspectul pentru ca utilizatorul s nu poat trage imaginea cu mouse-ul stabili o nal ime respectiv lungime fix culoare intensitatea culorilor strlucirea etc - borduri (stabilim dimensiunea, forma i culoarea) chenarelor pentru imagine - posibilit i de formatare i editare - Bare de instrumente

28

3.1.5.3 Desenare. Instrumente pentru desenare. Editorul Word pune la dispozitia utilizatorului i o bar de instrumente pentru desenare. Aceasta de obicei este localizat n partea de jos a ferestrei deasupra barei de stare, dar user-ul o poate muta oriunde pe ecran.Desenare Inserare deformate artistice pentru cuvinte imagini

Stabilirea

linie dreptunghi cerc

Grosime liniei

Forma liniei

diagrame

Forma sagetilor

Meniu de prorietati Selectie comutare in mod desenare Inserare de forme predefinite (cercuri, romburi etc ) Inserare de casete de text cu scrisul orizontal sau vertical

De umplere Pentru linii Pentru caractere Definirea culorii Stilul de umbre

Userul poate s deseneze obiecte din obiectele puse la dispozitie de bara de instrumente, sau trasa linii drepte, curbe -n puncte- (adic stabilirea punctelor de curbur) sau linii libere ( dup cum se mic mouse-ul pe ecran). Acest obiecte pot fi rotite, torsionate, colorate etc. 3.1.5.4 Inserare de alte obiecte In editorul Word se mai pot insera si alte obiecte ca de exemplu casete de ecuatii matematice, el avnd o ob iune si un editor de ecuatii conceput tot intr-o maniera grafic. Editorul are definite si simboluri grafice pentru to i operatorii i simbolurile din matematic(radical, integrale, frac ii etc) Toate aceste obiecte sunt tratate ca i imaginile adic se pot redimensiona, muta n anumite locuri n document i controla aspectul lor din meniul de proriet i a obiectului respectiv. 3.1.6. Alte facilit i 3.1.6.1 Scrierea cu coloane de ziar Din meniul Format/Columns se poate aranja aspectul textului sub forma de coloane de ziar. Se pot defini 2 sau mai multe colane, echidistante (prin bifarea obtiunii de equal column with sau se poate defini de asemenea in cm sau in inchi dimensiunea fiecarei coloane, spatierea dintre coloane precum si daca coloanele vor fi separate cu o linie sau nu.. 3.1.6.2 Imbinare corespondent (mail merge) Prin aceasta functie editorul poate creea un sir de documente personalizate din 2 documente distincte: Un document principal ablon (format din text si comenzi numite si cimpuri sau etichete) O lista de valori (de obicei reprezentat ptrintr-un tabel Word sau foaie e calcul Excel sau baza de date Access ) . De fapt editorul construiete pornind de la documentul principal cte o scrisoare n care fiecare etichet ia pe rnd o valoare din lista de adrese. Utilizatorul trebuie deci s : 29

1. creeze lista de adrese 2. creeze documentul principal n care s pun si comenzile (etichetele necesare) 3. mbine documentul principal cu lista de adrese:ablon Ctre .... Stimate Domnule , V felicitm pentru alegerea fcuta i v asteptm miercuri 5 decembrie s v ridica i comanda. Cu stim, Lista de adrese Nume Pop Pan Lupu Sas Adam Bob Man Prenume Dan Ion Lia Olga Mihai Lia Bogdan Localitate Satu Mare Carei Seini Cluj Arad Oradea Carei Adresa Str.Lacului 11 Str.Mare 13 bl 4 ap 5 Str.Mic nr.9 Bd.M.Viteazu nr.76 Str.Clujului nr 4 Str.Lunii bl. 7 apt. 3 Str. Republicii nt 43

Word-ul dispune de un expert care n 6 pasi ghideaz utilizatorii pentru mbinarea corespondentei. Expertul se lanseaz din meniul Tools/Letters and Mailing/ MailMerge Wizard. n primi 4 pai se creeaz documentul principal (lista de adrese se considera ca exist apriori) . n pasul al 5 -lea se verific iar n pasul al 6-lea se face mbinarea efectiv. La primi 2 pasi se selecteaz tipul documentului pe care vrem s-l creem i documentul surs. n pasul al treilea se stabileste sursa listei de adrese. Etichetele sau comenzile se introduc n pasul al 4 cnd expertul la selectarea obtiunii More Items afiseaz ntr-o fereastr cu lista cimpurilor Insert Merge Field din care utilizatorul poate sa insereze cmpul dorit. 3.1.6.3 Corectarea gramatical i ortografic Dac are instalat ob iunea de corector Wordul poate semnala greelile gramaticale, avnd chiar posibilit ti de corectare automat (n limba documentului) precum i un mic dictionar de sinonime pe care editorul l stie folosi n sensul c prezint utilizatorului ob iunile pe care le are de a nlocui un cuvnt gresit. Acest dic ionar poate fi ntre inut de utilizator n sensul c utilizatorul poate s adauge cuvinte noi. Dac ob iunea de corectare este activat editorul va semnala cuvintele greite subliniidu-le cu o linie roie ondulat. Utilizatorul trebuie deci s : 1. activeze ob iunea de corectare automata din meniul: Tools/Option/Speling & Grammar selectnd ob iunea Check spelling as you type 2. seteze pentru tot documentul limba respectiv din meniul Tools/Language/Set Language (de ex. pentru lb.romn se selecteaz tot documentul apoi se activeaz din meniul de mai sus) 3. se lanseaz procesul de corectare automat din meniului Tools/ Speling & Grammar (sau F7) 4. alternativele corecte respectiv utilizarea dictionarului se face cu ajutorul tastelor SIFT +F7 respectiv ALT +F7 3.1.7 Modificarea prezentrii ferestrei document Pentru confortul utilizatorului i performa maxim in utilizare se pot face mai multe configurri i se poate modifica setarea standard a ferestrei documentului : Se poate alege din 4 moduri de vizualizare a paginii de lucru : Normal (folosit n cazul inserrii rapide a textului, nu ne intereseaz cum arat la imprimant nu se vizualizeaz grafic imaginile, antetele subsolurile etc) cu aspect de pagin de imprimant (foaia pe ecran arat exact ca cea ob inut la View Normal tiprire), aspect de pagin Web i modul schi (outlined).Cele patru moduri se pot alege din Web Layout partea superioar a meniului View sau din cele 4 Print Layout butonae rapide aflate n col ul din stnga jos, pe Outlined bara de defilare orizotal a documentului. Se poate modifica dimensiunea de vizualizare a documentului pe ecran (zoom) Meniul View/Zoom sau de pe bara de intrumente rapide . 30

Se pot adauga din meniul View/toolbars noi bare cu instrumente rapide sau se pot selecta aceste bare pe perioada lucrului cu aceste elemente. De exemplu cnt lucrm un tabel putem activa bara cu instrumente Tables and Borders i s o folosim la nevoie: Se poate modifica modul de prezentare i din meniul Tools/Otions.

Vizualizarea barelor de defilare verticale si orizonzontale

Vizualizarea barei de stare

Se pot ascunde sau nu riglele de pe vertical i orizontal, etc.

n functie de versiune i edi ie editorul Microsoft Word are i alte ob iuni i func ii noi prezentndu-le aici doar pe cele mai des utilizate. De asemeni el prezint un foarte puternic Help i posibilit i de documentare i ajutor chiar i pe internet.

31


Recommended