+ All Categories
Home > Documents > Influența hristologiei Sfântului Grigorie de Nazianz asupra lui Teodoret de Cir

Influența hristologiei Sfântului Grigorie de Nazianz asupra lui Teodoret de Cir

Date post: 18-Jan-2016
Category:
Upload: istvan-pasztori-kupan
View: 52 times
Download: 2 times
Share this document with a friend
Description:
Singura preaslăvire adusă Cuvântului înomenit, sau unica venerație aparținând celui careeste „unul și același” în două naturi este o idee și învățătură profundă a hristologiei chalcedoniene. În acest context atât teologia alexandrină, cât și cea a lui Grigorie de Nazianz șia lui Teodoret, a autorului Formulei de Reunire, este într-adevăr indispensabilă și pentruteologia contemporană.
18
Transcript
  • REVELAII ALE UNITII LA SFINII PRINI CAPADOCIENI

    COORDONATORI:

    IOAN-VASILE LEB GABRIEL-VIOREL GRDAN

    DACIAN BUT-CPUAN

  • REVELAII ALE UNITII LA SFINII PRINI CAPADOCIENI

    COORDONATORI:

    IOAN-VASILE LEB GABRIEL-VIOREL GRDAN

    DACIAN BUT-CPUAN

    PRESA UNIVERSITAR CLUJEAN 2013

  • Volum publicat cu sprijinul financiar al Consiliului Naional al Cercetrii tiinifice din nvmntul Superior (CNCSIS)

    prin proiectul ID_2422, intitulat Diaspora ortodox romneasc din America de Nord. Izvoare narative i epistolare,

    director de proiect: pr. lect. univ. dr. Gabriel-Viorel Grdan

    ISBN 978-973-595-568-7

    2013 Coordonatorii volumului. Toate drepturile rezervate. Reproducerea integral sau parial a textului, prin orice mijloace, fr acordul coordonatorilor, este interzis i se pedepsete conform legii.

    Tehnoredactare computerizat: Alexandru Cobza Universitatea Babe-Bolyai Presa Universitar Clujean Director: Codrua Scelean Str. Hasdeu nr. 51 400371 Cluj-Napoca, Romnia Tel./fax: (+40)-264-597.401 E-mail: [email protected] http://www.editura.ubbcluj.ro/

  • 1

    Cuprins

    Cuvnt nainte ...................................................................................................................... 5

    Ioan CHIRIL Rolul Sfinilor Prini n viziunea eclesiologic a lui George Florovsky ......................... 9

    Miguel DE SALIS AMARALn spiritul nvturii Sfinilor i de Dumnezeu purttorilor notri Prini ............. 23

    Mircea BASARABUnitate i multiplicitate n gndirea teologic a Prinilor capadocieni ....................... 43

    Ion POPESCUDumnezeu Sfnta Treime n teologia Sfntului Grigorie de Nazianz ......................... 53

    Valer BELUnitatea Bisericii i modelul treimic al acesteia la Sfinii Prini capadocieni ............. 57

    Ioan CHIRILUmorul ca expresie retoric la Sfntul Vasile cel Mare .................................................. 65

    Konstantin NIKOLAKOPOULOSPnevmatomahism i pnevmatologie nvtura Sfinilor Vasile cel Mare i Grigorie de Nazianz despre Sfntul Duh ..................................................................... 71

    Pr. Prof. Dr. Nicolae CHIFREpistola ctre Coloseni a Sf. Apostol Pavel n tratatul Despre Sfntul Duh al Sfntului Vasile cel Mare. O reflecie a teologiei biblice noutestamentare ............. 87

    Stelian TOFAN, Olimpiu N. BENEA Ia aminte la tine nsui! Dinamismul virtuii cretine n Omiliile Sfntului Vasile cel Mare .............................................................................. 113

    tefan ILOAIECntri la Liturghia Sfntului Vasile cel Mare n colecii romneti (Transilvania i Banat) din secolele XIXXX ................................................................ 121

    Vasile STANCIU

  • 2

    Sfntul Vasile cel Mare i Fericitul Augustin despre natur i peisaj o paralel ..... 135Adolf Martin RITTER

    Sfntul Vasile cel Mare i mpratul Valens ntr-o confruntare a autoritilor ......... 143Nicu DUMITRACU

    Unitatea Bisericii n concepia Sfntului Vasile cel Mare ............................................. 151Aurel PAVEL

    Contribuia Sfinilor Prini Capadocieni la unitatea Bisericii ................................... 163Vasile SORESCU

    Influena hristologiei Sfntului Grigorie de Nazianz asupra lui Teodoret de Cir ...... 173PSZTORI-KUPN Istvn

    Prietenia dintre Sfntul Vasile cel Mare i Sfntul Efrem Sirul: realitate sau metafor? .................................................................................................... 183

    Ovidiu IOANTradiia dinamic n lucrarea Despre Sfntul Duh a Sfntului Vasile cel Mare ......... 191

    Ana BACIUTipologii iconografice la Sfinii Prini capadocieni ..................................................... 195

    Constantin MRUOIU, Victor Constantin MRUOIUDesvrirea cretin dup Sfntul Grigorie de Nyssa ................................................ 205

    Ioan-Vasile LEBntruparea lui Hristos i ndumnezeirea omului la Prinii capadocieni .................... 215

    Marius TELEAEpistolar Vasilian. Corespondena Sfntului Vasile cel Mare cu Sfntul Amfilohie de Iconiu ....................................................................................... 227

    Gabriel-Viorel GRDANSfnta Liturghie Modalitate concret de perpetuare a nvturii Mntuitorului ............................................................................................. 237

    Mircea OROSLucrri ale Sf. Grigorie Teologul tiprite n secolul al XVI-lea de crturari evanghelici la Braov ................................................................................. 243

    Hermann PITTERS

  • 3

    Cuvnt i pastoraie la Sfntul Vasile cel Mare ............................................................. 247Dorel MAN

    Influena Sfntului Vasile cel Mare asupra Sfntului Teodor Studitul ....................... 251Mircea Dinu BIDIAN

    Unitatea teleologic a sfinilor n gndirea Sf. Grigorie al Nyssei. Encomion n cinstea Sf. Vasile cel Mare ......................................................................... 263

    Adrian PODARUSfntul Vasile cel Mare n frescele cu caracter liturgic din Serbia medieval ............ 269

    Alin Rzvan TRIFARelaia BisericStat. Legislaia pn n secolul al V-lea ............................................. 283

    Emilian ROMANSfntul Vasile cel Mare i cretinismul daco-roman din nordul Dunrii .................... 291

    Alexandru MORARUDelictele sexuale n canoanele Sfntului Vasile cel Mare i aplicarea canoanelor lui n practic ............................................................................ 305

    Anargyros ANAPLIOTISDespre medicin la Sf. Vasile cel Mare .......................................................................... 317

    Mircea Gelu BUTAExigenele slujirii preoeti n gndirea Sfntului Grigorie de Nazianz ..................... 337

    Dacian BUT-CPUANOra de religie. Aprecieri, estimri i evaluri ................................................................ 345

    Vasile TIMILista autorilor .................................................................................................................. 357

  • 173

    Influena hristologiei Sfntului Grigorie de Nazianz asupra lui Teodoret de Cir

    PSZTORI-KUPN Istvn Institutul Teologic Protestant din Cluj-Napoca

    [email protected]

    Opera Eranistes (Ceretorul) compus de Teodoret n mijlocul controversei eutihiene (n anul 447) marcheaz ntr-un fel punctul culminant al disputei teologice legate de existena i interaciunea celor dou firi ale lui Hristos. Episcopul din Cir i-a stabilit reputaia de autoritate de referin n probleme doctrinale deja naintea i dup cel de-al treilea conciliu ecumenic din Efes (431). Prima dat, n sens negativ, la cererea lui Ioan de Antiohia n februarie 431 n numele antiohenilor a compus rspunsurile la anatematismele lui Chiril de Alexandria1. n acestea, mai ales n rspunsurile sale la anatemele nr. 2 i 3, care conin termenii de a fi unit dup ipostas [ ] i unire natural [ ], Teodoret se dovedete a fi un discipol fidel al lui Grigorie de Nazianz. n primul rnd menioneaz c termenul de unire ipostatic este total strin i diferit de Sfintele Scripturi i de prinii care au interpretat acestea. Faptul c n 431 acest termen era ntr-adevr necunoscut n doctrina hristologic, singurul teolog care l-a folosit naintea lui Chiril nsui fiind Apolinarie de Laodicea, este suficient dovedit de cercetarea n domeniu.2 Expresia unire ipostatic a fost o noutate care n cursul a dou decenii s-a dovedit pn la urm a fi benefic, fiind inclus i n Definiia sinodului din Chalcedon. n ceea ce privete ns termenul de unire natural, disputele hristologice i terminologice ale secolului al V-lea au determinat Biserica cretin s renune la acesta din cauza eutihianismului. n anatema 3 Chiril de Alexandria spunea:

    Dac cineva desparte n Hristos Cel unul ipos-tasurile, unindu-le pe acestea doar printr-o unire dup vrednicie sau cel puin dup autoritate supre-m sau putere, i nu mai degrab n sensul unei

    1 Teodoret ntr-adevr a compus aceste replici privitoare la anatemele ndreptate mpotriva lui Nes-

    torie de ctre Chiril la cererea explicit a lui Ioan din Antiohia. Acest fapt este coroborat e.g. de Epistola 1a (Coll. Vat. 167) a episcopului din Cir adresat lui Ioan. Vezi Thodoret, Correspondance IV, Sources Chrtiennes 429, ed. Yvan Azma, Cerf, Paris, 1998, p. 62. Cf. expli-caia lui Blomfield Jackson n Blomfield Jackson, trans., The Ecclesiastical History, Dialogues and Letters of Theodoret, Nicene and Post-Nicene Fathers III, ed. by Henry Wace and Philip Schaff, James Parker, Oxford, 1892, p. 324.

    2 Pentru o prezentare a dovezilor relevante vezi Psztori-Kupn Istvn, Theodoret of Cyrus, Rou-tledge, London, 2006, pp. 6065 (n continuare: Psztori, Theodoret). Cf. Marcel Richard, Lintroduction du mot hypostase dans la thologie de lIncarnation, Mlanges de science religieuse 2 (1945), pp. 532, 243270; Luise Abramowski, ber die Fragmente des Theodor von Mopsuestia in Brit. Libr. add 12.516 und das doppelt berlieferte christologische Fragment, Ori-ens Christianus 79 (1995), 18.

  • 174

    .

    combinri conforme unei uniri naturale, s fie anatema.3

    n rspunsul su, Teodoret ridic o obiecie mpotriva termenului unire natural, spu-nnd c natura/firea deja presupune ceva ce se ntmpl din necesitate,4 la care Cuvntul divin nu poate fi supus. n consecin, argumenteaz n favoarea termenului unire [] fr alte precizri, punnd de asemenea accent pe proprietile diferite ale naturii divine i ale celei umane. Episcopul din Cir nu s-a referit n zadar la sfinii prini, care au interpretat Scripturile divine. De exemplu, Grigorie de Nazianz, n Cuvntarea 30, cu-noscut i sub titlul A doua cuvntare despre Fiu, n contextul doctrinei trinitare spune urmtoarele:

    . - . . . ;

    Ori de cte ori naturile sunt distincte, n min-tea noastr concomitent se difereniaz i denumi-rile. Ascult ce spune Pavel: Dumnezeul Domnu-lui nostru Isus Hristos, Tatl slavei5. Pe de o parte Dumnezeul lui Hristos, pe de alta Tatl slavei.Chiar dac cele dou laolalt una sunt, acest lucrunu se ntmpl prin fire, ci prin punerea laolalt alor. Ce ar putea fi mai clar?6

    Grigorie de Nazianz a fost ntr-adevr un mare precursor al hristologiei diofizite, o idee adoptat i de antioheni. Acest fapt se datoreaz n mod special criticii foarte precise a lui Grigorie ndreptate mpotriva doctrinei apolinariste. n acest context, Grigorie militeaz foarte clar n favoarea asumrii de ctre Hristos a unei naturi umane complete, care s in-clud i mintea uman, duhul raional sau intelectul omenesc. n celebra sa Epistol 101 adresat ctre prezbiterul Cledonie din anul 382, citat de altfel i n lucrarea Eranistes de Teodoret, prelatul din Nazianz enun urmtoarele:

    - . - - . - .

    Hai s vedem i relatarea lor n privina nome-nirii sau a ntruprii, cum spun ei. Dac aceasta s-a ntmplat cu scopul ca Dumnezeu, fiind de altfel necuprins, s devin cuprins, i ca s poat comuni-ca cu oamenii prin mijlocirea trupului su caprintr-un vl, pentru ei masca i drama ipocriziei este ingenioas; ca s nu mai spun c pentru El eraposibil s vorbeasc i altfel cu noi, cum a fcut mai nainte, din rugul cu foc sau n form uman. Dardac aceasta s-a ntmplat ca El s distrug con-damnarea pcatului prin sfinirea asemntorului cu asemntorul, atunci, aa cum a avut nevoie de trup de dragul trupului condamnat i de suflet de dragul sufletului, n acelai mod a avut nevoie i de minte de dragul minii, care nu numai a euat n Adam, ci a fost cea dinti afectat, aa cum spun doctorii despre boli. Aceea care a primit porunca este i cea

    3 ACO I, 1, 6, p. 116. 4 . ACO I, 1, 6, p. 116. 5 Efez 1, 17. 6 Grigorie de Nazianz, Oratio 30 De Filio 8 (TLG). Vezi Gregor von Nazianz, Die fnf theologis-

    chen Reden, ed. J. Barbel, Patmos, Dsseldorf, 1963.

  • 175

    .[] - . .

    care n-a mplinit-o; iar aceea care n-a mplinit-o este i cea care a ndrznit s-o ncalce; iar aceea care a nclcat porunca este i cea care are cea mai mare nevoie de mntuire; iar aceea care a avut nevoie demntuire este i cea care a fost asumat de Domnul. n consecin, mintea a fost asumat. [] Iar dac ei, copleii de aceste argumente, caut scpare spunnd c i este cu putin lui Dumnezeu s mn-tuiasc omul chiar i fr minte, atunci acest lucru este posibil n mod evident i fr trup, numai prin voina lui, aa cum i pe toate celelalte le lucreaz i le-a lucrat neavnd trup. nltur, deci, i trupul mpreun cu mintea, pentru ca rtcirea ta s fiedeplin.7

    Raionamentul de mai sus nseamn, de fapt, c n scopul mntuirii depline a fiinei umane, Domnul Isus Hristos trebuia s asume ntreaga natur uman, inclusiv mintea sau intelectul, deoarece de la mintea uman pornesc toate deciziile care afecteaz existena i soarta ntregii fiine. Aa cum elucideaz Grigorie, Dumnezeu nu a avut nevoie de trup ca s poat comunica cu oamenii: el a putut s fac acest lucru i nainte, fr trup. Mntuirea ns este efectiv numai dac este i complet, adic se extinde la absolut toate aspectele i componentele afectate de pcatul uman comun (de eecul lui Adam, cum spune Grigorie). Principalul su argument privind necesitatea incontestabil a asumrii minii umane de ctre Hristos este c, n contextul cderii n pcat, mintea nu a jucat un rol minor sau secun-dar, ci dimpotriv: a fost primul i principalul component uman afectat de pcat. Din mo-ment ce porunca Domnului se adreseaz minii, guvernatorului fiinei umane, decizia de a nclca aceast porunc a trebuit s porneasc tot de acolo. Mintea nu poate fi absolvit nici de aceast responsabilitate, nici de consecinele ei. Ea se afl n cea mai mare nevoie de mntuire, deci nu poate lipsi din persoana lui Isus Hristos, care sfinete asemntorul cu asemntorul, adic trupul cu trupul, sufletul cu sufletul i mintea cu mintea. Dac nu s-ar fi ntmplat aa, ntreaga oper a mntuirii ar fi incomplet, i, n consecin, zadarnic.

    Pentru a observa n ce msur a rmas Teodoret credincios acestor idei exprimate de Grigorie idei care, de altfel, sunt n consonan i cu cele ale lui Diodor de Tars i Teodor de Mopsuestia , vom cita mai nti dintr-o oper a sa scris naintea conciliului din Efes. Aceast lucrare, care n mod curios a supravieuit sub numele lui Chiril de Alexandria, este intitulat Despre nomenirea Domnului [ ]. n capitole-le 18 i 19 regsim toate elementele importante ale argumentului prezentat de Grigorie de Nazianz cu aproape o jumtate de secol n urm. Capitolul 18 este intitulat Explicaia faptu-lui c asumarea intelectului uman a fost potrivit.8 Teodoret scrie:

    7 Grigorie de Nazianz, Epistola 101 ad Cledonium 5055 (TLG). Vezi Grgoire de Nazianze, Lettres

    thologiques, Sources Chrtiennes 208, Cerf, Paris, 1974. Cf. Theodoret, Eranistes, ed. Gerard H. Ettlinger, Clarendon Press, Oxford, 1975, Florilegium I, pp. 104105.

    8 Capitolele 18 i 19 n ediia lui Migne n PG apar ca fiind capitolele 17 i 18. Pentru clarificarea diferenelor n numerotarea capitolelor din aceast lucrare vezi Eduard Schwartz, Zur Schriftstellerei Theodorets, Sitzungsberichte der Bayerischen Akademie der Wissenschaften, Philosophisch-philologische und historische Klasse, 1 (1922), 3040, i Psztori-Kupn Istvn, An unnoticed title in Theodoret of Cyrus , The Journal of Theological Studies 53 (2002), 102111.

  • 176

    . [] - - . - ;

    Dar s ne rentoarcem la subiectul nostru propus i s artm c nomenirea9 Mntuitorului nostru era necesar. Tot omul a fost nelat i a ajuns n ntregime sub pcat; mintea ns a ac-ceptat nelciunea naintea trupului, deoarece consimmntul iniial al minii contureaz pca-tul, iar mai apoi, prin aciune, trupul i d form. De aceea Stpnul Hristos, n dorina sa de a ridica natura czut, i ntinde mna ctre toi i ridic, spun eu, att trupul dobort, ct i mintea fcut dup chipul Creatorului. [] Astfel [Hris-tos] nu a dispreuit aceast [component] att de preioas, care are nevoie de vindecare. El nici nu a asumat ceea ce este coruptibil, supus bolii, mbtrnirii i morii, dar a i dispreuit ceea ce este raional i nemuritor i fcut dup chipul [lui], cci acestea erau ntr-o stare rea, dup cum spun ei. Dimpotriv: el a rennoit ntreaga natur nvechit. Oare a rennoit numai trupul, lsnd nevindecat mintea mbtrnit i distrus? Dar aceasta era cea mai preioas, onorat cu imorta-litate i mpodobit cu raiune, menit a mpr-ti soarta [creaturilor] raionale. Ct de nepotri-vit ar fi fost ca Hristos s ia, s asume i s aeze de-a dreapta maiestii [lui Dumnezeu] trupul din praf i cenu, care este legat de pasiuni, i s neglijeze mintea invizibil i nemuritoare, nea-cordnd acesteia onoarea oferit trupului! [Fiind-c mintea] este conductorul fiinei [umane], fiind fcut dup chipul divin, i este onorat cu incoruptibilitate. Mintea este vizitiul10, crmaciul i muzicianul trupului, prin care natura uman nu este iraional, ci plin de nelepciune, art i

    9 Expresia n literatura patristic att pentru antiohieni, ct i pentru ceilali era un

    terminus technicus nsemnnd att planul divin privind mntuirea omenirii, ct i toate aspectele legate de ntruparea lui Hristos, inclusiv ceea ce astzi numim soteriologie i hristologie. Cnd Te-odoret vorbete despre , se refer att la ntruparea Mntuitorului neleas n toate cazurile ca nomenire sau devenire n om () i nu o simpl ntrupare () ct i la activitile lui mntuitoare. n textul de mai sus este echivalentul expresiei , contrastat cu termenul apolinarist . De aici rezult necesitatea oikonomiei, adic a asumrii ntregii naturi umane, i nu numai a trupului.

    10 Expresia reprezint o aluzie ct se poate de clar la opera Phaedrus (Phaidros) de Platon, unde filozoful antic folosete ca simbol al sufletului imaginea unui vizitiu i a carului la care sunt nhmai doi cai buni n cazul zeilor, sau un cal bun i un cal ru n cazul oamenilor. Vezi Platon, Phaidros 246a247e. Aceast imagine a sufletului raional sau a minii/intelectului ca fiind viziti-ul ntregii fiine umane o regsim n mai multe locuri n opera lui Teodoret. Vezi de exemplu Graecarum affectionum curatio 5, 31; Eranistes 192, 11; Historia religiosa 14, 4; 21, 26; De pro-videntia orationes decem PG 83: 560, 576, 580, 584, 600, 616, 633, 645, 648, 649, 672, 724, 733. Cf. Theodoret of Cyrrhus, A History of the Monks of Syria, trans. R.M. Price, Cistercian Studies 88, Mowbray, Oxford, 1985, p. 6; Theodoret of Cyrus, On divine providence, trans. Thomas P. Halton, Ancient Christian writers 49, Newman Press, New York, 1988, p. 75. Pentru rezumatul acestei conexiuni platonice n gndirea lui Teodoret vezi Psztori, Theodoret, p. 34.

  • 177

    - - .

    cunoatere. Datorit minii, trupul a devenit prta al creaiei raionale. Datorit minii s-au dat legile i profeiile; datorit minii s-au dat luptele, ntrecerile, victoriile, laudele i coroane-le. Prin ea chiar i trupul participant n competi-ie primete premiul eforturilor sale: mpria cerurilor. Chiar i venirea propriu-zis a Mntui-torului nostru s-a ntmplat datorit minii, reali-zndu-se aceast tain a nomenirii [a oiko-nomiei, i.e. mntuirii]: deoarece El nu a acceptat suferinele mntuitoare de dragul unor [creaturi] fr suflet sau fr minte, nici de dra-gul unor animale iraionale sau pietre nensuflei-te, ci de dragul oamenilor, care posed un suflet nemuritor nluntrul lor!11

    Modul expunerii textului de mai sus nici nu necesit prea mult comentariu. Episcopul din Cir i axeaz ntregul discurs pe raionamentul lui Grigorie, adoptnd nu numai ideea c ntreaga fiin uman a fost nelat i a ajuns n ntregime sub pcat, dar i faptul c mintea a acceptat nelciunea naintea trupului, adic ea este responsabil n mod pri-mordial de eecul omului, fiind partea care contureaz pcatul. Conexiunea platonic privind rolul minii, al duhului raional ca vizitiul fiinei umane o aluzie de altfel destul de frecvent n operele lui Teodoret vine s ntreasc argumentul privind necesitatea asumrii de ctre Hristos a minii, a intelectului, care are cea mai mare nevoie de mntuire. Practic, rostul nomenirii lui Dumnezeu este vindecarea i salvarea minii, de dragul creia de fapt se ntmpl toate n ntreaga istorie a mntuirii. Principalul argument al lui Grigorie, care a devenit parte integrant a tradiiei patristice privind hristologia ortodox, se regsete ntru totul n explicaia de mai sus a episcopului din Cir. Aa cum Grigorie nsui a formulat n aceeai epistol:

    . - .

    Dac cineva sper ntr-un om fr minte, estentr-adevr lipsit de minte i nu merit deloc s fie mntuit. Deoarece ceea ce nu a fost asumat, nu a fostvindecat, iar ceea ce s-a unit cu Dumnezeu, a fost i mntuit.12

    n ceea ce privete obiecia apolinarist cum c Dumnezeu ar fi putut mntui omul chiar i fr asumarea minii umane, episcopul din Nazianz, aa cum am vzut mai nainte, a rspuns clar c mntuirea ar fi posibil chiar i fr asumarea trupului, numai prin voina divin. n urmtorul capitol al lucrrii Despre nomenirea Domnului a lui Teodoret regsim nu numai argumentul, dar i expresiile-cheie ale printelui capadocian:

    .

    Apolinarie, care a preferat vorbele goale n locul adevrului, i a rnduit propria flec-real peste nvturile pioase, a spus c Dumnezeu Cuvntul a asumat trupul i l-a folosit ca pe un vl. Nu a avut nevoie de minte, deoarece Cuvntul nsui a luat locul

    11 Teodoret, Despre nomenirea Domnului 18 [17] n PG 75, 14451448. Cf. Theodoret, On the

    Inhumanation of the Lord 18 [17] n Psztori, Theodoret, pp. 153154. 12 Grigorie de Nazianz, Epistola 101 ad Cledonium 32 (TLG).

  • 178

    - - - .

    minii n trup. Dar dragul meu, i-ar putea spune cineva, Dumnezeu Cuvntul n-ar avea nevoie nici de trup, fiind suficient n sine! Ar fi putut nfptui mntuirea noastr chiar nu-mai printr-o porunc! Dar el a vrut ca i noi s avem prtie la ndreptarea [svrit] de el: de aceea a luat natura cea pctoas i a ndreptat-o prin propriile sale suferine, a eliberat-o de sub tirania amar a pcatului, a diavolului i a morii. A onorat-o cu tron divin, iar prin ceea ce a fost asumat, a conferit libertatea ntregii rase [umane].13

    Autoritatea i influena Sfntului Grigorie de Nazianz se resimte n aproape fiecare pro-poziie a acestui tratat, compus de Teodoret naintea conciliului din 431.14 La sinodul din Efes (431) Teodoret a fcut parte din conciliabulum-ul antiohian, refuznd maniera n care lucrrile conciliului au fost ncepute de Chiril n ciuda protestelor reprezentantului impe-rial naintea sosirii lui Ioan de Antiohia i a episcopilor sirieni15. Dup ncheierea ambelor concilii, n toamna anului 431 antiohienii au prezentat o formul doctrinal pentru impera-tor, compus de Teodoret nsui.

    Faptul c Teodoret era autorul acestui document crucial n perioada efeso-chalcedonian a fost dovedit n secolul al 19-lea de ctre Albert Ehrhard16. n epistola adresat clugrilor din Orient (scris n iarna din 431432), Teodoret repet aproape cuvnt cu cuvnt ntreaga Formul Antiohian17, iar la sfritul Capitolului 34 [32] al tratatului Despre nomenirea Domnului (tratat care precede conciliul din Efes) sunt exprimate aceleai idei ca i n con-cluzia Formulei. Pentru a se putea observa similitudinile clare, reproducem aceste dou texte n paralel:

    13 Teodoret, Despre nomenirea Domnului 19 [18] n PG 75, 1448. Cf. Theodoret, On the

    Inhumanation of the Lord 18 [17] n Psztori, Theodoret, pp. 154155. 14 n privina datrii tratatelor Despre Sfnta Treime dttoare de via i Despre nomenirea Domnu-

    lui compuse de Teodoret, vezi e.g. Psztori-Kupn Istvn, Theodoret of Cyrus Double Treatise On the Trinity and On the Incarnation: The Antiochene Pathway to Chalcedon, Transylvanian District of the Reformed Church in Romania, Cluj, 2007, pp. 2534.

    15 Vezi ACO I, 1, 1, pp. 120121 i ACO I, 1, 5, pp. 119120. Cf. C.J. Hefele, A History of the Coun-cils of the Church from the original documents, vol. III, T. & T. Clark, Edinburgh, 1883, p. 46. Cf. Norman Russell, Cyril of Alexandria, Routledge, London, 2000, pp. 4748.

    16 Vezi Albert Ehrhard, Die Cyrill von Alexandrien zugeschriebene Schrift ein Werk Theodorets von Cyrus, Theologische Quartalschrift 70 (1888), pp. 179243, 406450, 623653 (p. 644, nota 2). Cf. Marijan Mandac, L union christologique dans les oeuvres de Thodoret antrieures au Concile d phse, Ephemerides Theologicae Lova-nienses 47 (1971), pp. 6496; William Bright, The Age of the Fathers, Longmans, London, 1903, II, p. 338.

    17 Vezi Thodoret, Correspondance IV, Sources Chrtiennes 429, pp. 102104. Pentru mai multe detalii privind calitatea lui Teodoret de autor al Formulei, vezi Psztori-Kupn Istvn, Theodoret of Cyrus Double Treatise On the Trinity and On the Incarnation: The Antiochene Pathway to Chal-cedon, Transylvanian District of the Reformed Church in Romania, Cluj, 2007, pp. 3233, 199200 etc.

  • 179

    Sfritul Cap. 34 [32] din Despre nomenirea Domnului (compus ntre 429 i 431)18:

    . - - .

    Propovduim deosebirea dintre naturi, dar iunitatea persoanei. Astfel distrugem blasfemia luiArie i Eunomie, atribuind cele spuse i fcute cusmerenie, n chip de rob, [Fil 2,7], Mntuitorului Hristos, iar cele sublime, dumnezeieti i mree leconferim divinitii sublime i mree, care ntreceorice pricepere [cf. Fil 4,7].

    Concluzia Formulei Antiohene prezentate n toamna anului 431 (semnat de ambele pri n 433)19:

    - .

    tim c teologii pe de o parte unific anumite afirmaii evanghelice i apostolice despre Domnul ca referitoare la unica persoa-n, iar altele le aplic distinct celor dou naturi, atribuind enunurile dumnezeieti divinitii lui Hristos, iar cele smerite umanitii sale.

    n ceea ce privete faptul c, ntr-adevr, au existat teologi care au aplicat acest princi-piu de atribuire a diferitelor afirmaii biblice fie singurei persoane a lui Hristos, fie vreuneia dintre cele dou naturi ale lui, putem s verificm florilegiul anexat celui de-al doilea Dia-log al operei Eranistes intitulat (neconfundat). Aici, printre ilustraiile patristice l gsim i pe Grigorie de Nazianz, care, n Cuvntarea 30, explicnd mesajul din Mat 24,36 (despre ziua aceea i despre ceasul acela nu tie nimeni: nici ngerii din ceruri, nici Fiul, ci numai Tatl), spune:

    , ; [] .

    Nu este clar pentru toat lumea, c el tie ca Dumnezeu, dar nu tie ca om? [] Aadar, pentru a da un sens ct mai evlavios acestei netiine, o considerm c ine de partea uman i nu de cea divin.20

    Textul nemodificat al formulei teodoretiene din 431 va fi semnat n 433 de ctre princi-palii antagoniti ai controversei nestoriene: Chiril de Alexandria, reprezentnd partea ale-xandrin, i Ioan de Antiohia, reprezentantul celor din Orient. Astfel, dup doi ani de la compunerea sa de ctre episcopul din Cir, formula antiohian devine renumita Formul de Reunire prin care cele dou grupri teologice reprezentnd mai mult sau mai puin tradiia alexandrin i cea antiohian ajung la o nelegere comun, srbtorit de Chiril nsui printr-o epistol festiv.21

    Limitele prezentei lucrri sunt inadecvate pentru analizarea temeinic a Formulei de Reunire. ns influena teologiei capadocienilor i a lui Grigorie de Nazianz asupra compu- 18 PG 75, 1473. Cf. de exemplu cu afirmaia lui Grigorie din lucrarea In sancta lumina: ;

    ; - (PG 36, 348349).

    19 ACO I, 1, 4, p. 17. 20 Grigorie de Nazianz, Epistola 101 ad Cledonium 32 (TLG). 21 Vezi epistola Laetentur caeli a lui Chiril n ACO I, 1, 4, pp. 1520. Formula se afl pe p. 17.

  • 180

    nerii acestei declaraii de ctre Teodoret este ct se poate de evident. Textul conine recu-noaterea ambelor naturi ntregi ale lui Hristos (partea uman incluznd mintea sau duhul raional: ) precum i dubla sa omoousie (cu Dumnezeu i cu oamenii). For-mula o numete pe Sfnta Fecioar nsctoare de Dumnezeu ()22 n sensul unirii fr confuzie ( ) a celor dou naturi unite ntr-un singur Hristos, Fiu i Domn. Natura uman asumat de Hristos este denumit i templu (), un terminus technicus de lung tradiie, frecvent n operele grigoriene, adoptat i de antiohieni. Formula lui Teodoret este extrem de important i din punct de vedere ecume-nic, deoarece pe ea se bazeaz ntr-o foarte mare msur i Definiia de la Chalcedon.

    n ceea ce privete lucrarea Eranistes (Ceretorul), compus de Teodoret n 447, princi-palele expresii i termeni tehnici care vor aprea n Definiia de la Chalcedon din 451 sunt deja anticipai de autor. De exemplu, termenii (neschimbat) i (neamestecat) att de importante pentru doctrina chalcedonian, constituie nsei titlurile Dialogului I i II al lucrrii. La sfritul primului dialog dintre Orthodoxos i Eranistes privind imutabilitatea naturii divine, Ceretorul i mulumete lui Orthodoxos pentru inter-pretarea sa biblic, dar este totui curios s afle cum au explicat nvtorii vechi ai Bisericii pasajul Cuvntul s-a fcut trup. Orthodoxos l atenioneaz c ar fi trebuit s fie convins deja prin dovezile apostolice i profetice un principiu extrem de important pentru Teodo-ret dar se ofer totui s prezinte interpretrile sfinilor prini ca medicament.23 n cadrul acestei demonstrri, dup o referin la Sf. Atanasie apare i numele lui Grigorie de Nazi-anz:

    Orth.: Grigorie, de asemenea [lui Atanasie], al crui renume este mare printre toi, care la nceput a condus oraul imperial n gura Bosforului, iar dup aceea a locuit n Nazianz, aa a scris ctre Cledonie mpotriva preiozitii lui Apolinarie. Eran.: El a fost un brbat ilustru i un lupttor de prim rang al evlaviei. Orth.: Ascult-l atunci, ce spu-ne: Expresia Cuvntul s-a fcut trup mi pare a fi paralel i cu ceea ce se spune despre el c a devenit pcat i blestem [2Cor 5, 21 i Gal 3, 13], nu ca i cum Domnul s-ar fi transformat [] n acestea (cum s se transforme?), dar pentru c a accep-tat acestea cnd a luat asupra lui frdelegile noastre i a purtat suferinele noastre [Cf. Isa 53, 45].24

    Aceast transformare sau transmutare a Domnului n altceva (trup, om, materie) n cursul ntruprii (n loc de unirea cu natura uman) este ideea principal mpotriva creia au luptat toi teologii evlavioi. Ideea apolinarist amenina cu introducerea unui amestec ob-scur n persoana lui Hristos, supunndu-l n acest fel schimbrii i, n consecin, timpului (ca unitatea de msur a schimbrii). Teodoret a refuzat orice interpretare n acest sens deja cu muli ani n urm. Desemnnd actul de nomenire a lui Hristos drept pur filantropie (o expresie foarte frecvent i n operele lui Grigorie), episcopul de Cir descrie acest mo-ment crucial n istoria mntuirii cu urmtoarele cuvinte:

    22 Vezi de exemplu afirmaia categoric a lui Grigorie n aceeai Epistol 101 ctre Cledonie: dac

    cineva nu o consider pe Sfnta Maria ca fiind Nsctoare de Dumnezeu, este fr Dumnezeu [ ] Ep. ad Cledonium 101, 16.

    23 Theodoret, Eranistes, ed. Ettlinger, Florilegium I, p. 91. 24 Theodoret, Eranistes, ed. Ettlinger, Florilegium I, pp. 9192. Cf. Grigorie de Nazianz, Ep. 101 ad

    Cledonium, 61.

  • 181

    - - - - .

    Atunci se ntmpl misterul cel mare i inefabil al oikonomiei: deoarece Cuvntul lui Dumnezeu nsui, furitorul ntregii creaii, nemsurabilul, nedescrisul i imutabilul, izvorul vieii, lumina din lumin, chipul viu al Tatlui, oglindirea slavei lui i amprenta ipostasului lui [Evr. 1, 3] ia natura uman i-i reface propriul su chip care a fost distrus prin pcat. Renno-iete statuia nvechit de rugina [sau otrava] rului, artnd-o i mai frumoas dect prima [adic natura lui Adam], dar nu o furete din rn, ca pe vremuri, ci asumnd-o El nsui. Nu transform natura divin n natur uman, ci unete divinul cu umanul. Rmnnd astfel ceea ce a fost, a luat ceea ce nu a fost.25

    Concluzia raionamentului de mai sus este direct consonant cu afirmaia clasic a lui Grigorie cum c n persoana lui Hristos nu s-a unit un altcineva cu altcineva ( ), ci un altceva cu un altceva ( )26. Pe lng multiplele exemple de acest gen pe care le gsim n Eranistes (i n florilegiile ataate acesteia), o ultim tendin comun a celor doi teologi Grigorie i Teodoret merit s fie meniona-t, i anume: preocuparea amndurora de a susine caracteristicile ambelor naturi ale lui Hristos, insistnd n acelai timp asupra unitii Persoanei, refuznd astfel orice idee de a introduce doi Fii n oikonomia. Dup ce a terminat lucrarea Eranistes n 447, Teodoret a suferit o serie de umiliri din partea gruprii eutihiene. Cu puin naintea sinodului din Efes din 449 (Latrocinium Ephesinum) el compune o scurt lucrare apologetic cu urmtorul titlu sugestiv: Domnul nostru Isus Hristos este un singur Fiu chiar i dup nomenire.27 mpreun cu proclamaia hristologiei diofizite, episcopul din Cir accentueaz faptul c vorbete despre un singur Fiu al lui Dumnezeu, cruia i ofer o singur preaslvire:

    . . -

    Cei care au compus calomnii mpotriva noastr susin c noi mprim unicul nostru Domn Isus Hristos n doi fii. Noi ns suntem aa de departe de a concepe aa ceva, nct i acuzm de impietate pe cei care ndrznesc mcar s rosteasc asemenea lucruri. Deoarece am fost nvai de Sfnta Scriptur s preasl-vim unicul Fiu, Domnul nostru Isus Hristos, pe singurul nscut Fiu al lui Dumnezeu, Dumne-

    25 Teodoret, Despre nomenirea Domnului 8; PG 75, 1425; Psztori, Theodoret, pp. 141142. 26 Ep. 101 ad Cledonium, 2021; Sources Chrtiennes 208, pp. 4446. 27 Aceast lucrare intitulat

    a fost ataat Epistolei 151 adresat monasticilor orientali (scris n iarna 431432). Vezi PG 83, 14331440. Marcel Richard a dovedit ns, c aceast lucrare a fost compus mult mai trziu, dup Eranistes, cu puin timp naintea sinodului de la Efes (449) ca o apologie a ortodoxiei sale. Vezi Marcel Richard, Un crit de Thodoret sur lunit du Christ aprs lIncarnation, Revue des sciences philosophiques et thologiques, 24 (1935), 3461 (p. 52). Cf. Psztori, Theodoret, pp. 188192.

  • 182

    zeu Cuvntul nomenit.28

    Ideea propovduirii unui singur Fiu prin oferirea unei singure preaslviri aparinnd Cuvntului nomenit apare i n Epistola 102 a lui Grigorie n felul urmtor:

    .

    Deoarece s-a pus problema privind no-menirea sau ntruparea divin, transmite i acest lucru tuturor despre mine: c eu m altur celui Unic, Fiului lui Dumnezeu, celui nscut din Tatl i dup aceea de Sfnta Fecioar Maria, i c eu nu l desemnez [ca fiind] doi Fii, ci l preaslvesc ca pe unul i acelai n nemprita divinitate i veneraie.29

    Singura preaslvire adus Cuvntului nomenit, sau unica veneraie aparinnd celui ca-re este unul i acelai n dou naturi este o idee i nvtur profund a hristologiei chal-cedoniene. n acest context att teologia alexandrin, ct i cea a lui Grigorie de Nazianz i a lui Teodoret, a autorului Formulei de Reunire, este ntr-adevr indispensabil i pentru teologia contemporan.

    i mulumesc colegului meu Adrian Podaru pentru asistena sa excepional. Prescurtri ACO = Acta Conciliorum Oecumenicorum, Series I, ed. E. Schwartz et J. Straub, Walter de Gruyter,

    Berlin, 19141984; Series II, ed. sub auspiciis Academiae Scientiarum Bavaricae Walter de Gruyter, Berlin, 1984ff.

    PG = Patrologiae Cursus Completus, Series Graeca, ed. Jacques Paul Migne, 161 vols, Paris, 18571887

    TLG = Thesaurus Linguae Graecae (CD-rom)

    28 PG 83, 1433. 29 Ep. 102 ad Cledonium, 4; Sources Chrtiennes 208, p. 72.

    12


Recommended