+ All Categories
Home > Documents > index tematic a-l - pildele-cartilor-sfinte.compildele-cartilor-sfinte.com/fisiere/index tematic...

index tematic a-l - pildele-cartilor-sfinte.compildele-cartilor-sfinte.com/fisiere/index tematic...

Date post: 09-Feb-2018
Category:
Upload: tranthu
View: 238 times
Download: 6 times
Share this document with a friend
782
1/782 INDEX TEMATIC A-L A accepta/ Acceptarea, toleranţa şi iertarea sunt lecţiile ce ne străbat întreaga viaţă. (Jessica Lange) Dacă ispita plăcerii trebuie respinsă, ispita durerii trebuie acceptată . Ispita plăcerii aduce plăcere simţuri- lor şi întristare sufletului, iar încercarea, adică ispita durerii, aduce întristare simţirii şi bucurie sufletului. (Sfântul Maxim Mărturisitorul) Dacă s-ar baza toţi pe premiza că lucrurile acceptate ca adevărate sunt într-adevăr adevărate nu ar mai exista speranţă de progres. (Orville Wright) Omul trebuie să crească, să cerceteze în, şi prin Dumnezeu care l-a creat. Acceptând ispita , Adam s-a rupt de Dumnezeu şi a rămas numai la sine, şi în el s-a infiltrat satana, denaturând eul lui prin mândrie şi provocând apoi ura, minciuna, crima şi toate celelalte. 8.9, vezi Minciuna/ Omul trebuie să-şi aleagă şi nu să-şi accepte destinul. (Paulo Coelho) Orice adevăr trece prin trei etape. Prima dată, e ridiculizat. A doua oară, negat vehement. A treia oară, e acceptat ca fiind de la sine înţeles. (Arthur Schopenhauer) Prin acceptarea suferinţei , Îi dăm voie lui Hristos să participe la suferinţa noastră. (Sfinţii Părinţi) Truda şi postul, sărăcia şi umilinţa nu sunt grele pentru cei ce le acceptă , ci pentru cei ce nu vor să le accepte . (Salvianus, scriitor bisericesc din veacul al cincilea) Un om se consideră cu adevărat liber, atunci când acceptă să devină robul lui Dumnezeu. (Sfântul Maxim Mărturisitorul) A acoperi/ A întrebat un frate pe Avva Pimen: De voi vedea greşala fratelui meu, bine este să o acopăr ? Şi i-a răspuns lui bătrânul: În orice ceas vom acoperi greşala fratelui nostru şi Dumnezeu o acoperă pe a noastră, şi în orice ceas o arătăm pe a fratelui şi Dumnezeu o arată pe a noastră. Acoperi-i-vei pe ei în cortul Tău de împotrivirea limbilor. (Psalmi 30.21) Cel ce acoperă un păcat caută prietenie , iar cine scoate la iveală un lucru (uitat) desparte pe prieteni. (Solomon 17.9) Cine dă la cel sărac nu duce lipsă; iar cine îşi acoperă ochii lui va fi mult blestemat . (Solomon 28.27) Dacă ai multe fapte bune, poţi uşor să-ţi acoperi cu ele păcatele; dar dacă eşti gol de fapte bune, fieca- re păcat îţi face o rană de moarte. Ca să nu se întâmple asta, să ne înarmăm cu fapte bune. (Sfântul Ioan Gură de Aur) Deci nu vă temeţi de ei, căci nimic nu este acoperit care să nu iasă la iveală şi nimic ascuns care să nu ajungă cunoscut. (Matei 10.26) El scoate din întuneric lucrurile ascunse şi aduce la lumină ceea ce era acoperit de umbră . (Iov 12.22) Fereastra spre lume poate fi acoperită cu un ziar. (Stanislaw Jerzi Lec) Fericiţi cărora s-au iertat fărădelegile şi cărora s-au acoperit păcatele . (Psalmi 31.1) Fraţii mei, dacă vreunul va rătăci de la adevăr şi-l va întoarce cineva, să ştie că cel ce a întors pe păcătos de la rătăcirea căii lui îşi va mântui sufletul din moarte şi va acoperi mulţime de păcate . (I Petru 5.19, 20) Iar când se pogora Moise din Muntele Sinai, având în mâini cele două table ale legii, el nu ştia că faţa sa strălucea, pentru că grăise Dumnezeu cu el. Deci Aaron şi toţi fiii lui Israel, văzând pe Moise că are faţa strălucitoare, s-au temut să se apropie de el . Atunci i-a chemat Moise şi au venit la el Aaron şi to- ate căpeteniile obştei şi Moise a grăit cu ei. După aceasta s-au apropiat de el toţi fiii lui Israel şi el le-a poruncit tot ce-i grăise Domnul în Muntele Sinai. Iar după ce a încetat de a grăi cu ei, Moise şi-a aco - perit faţa cu un văl . Când însă intra el înaintea Domnului, ca să vorbească cu El, atunci îşi ridica vălul până când ieşea; iar la ieşire spunea fiilor lui Israel cele ce i se porunciseră de către Domnul. Şi ve - deau fiii lui Israel că faţa lui Moise strălucea şi Moise îşi punea iar vălul peste faţa sa, până când in- tra din nou să vorbească cu Domnul . (Ieşirea 34.29-35) Iar Domnul a zis către Moise: "Întindeţi mâna asupra mării, ca să se întoarcă apele asupra Egiptenilor, a - supra carelor lor şi asupra călăreţilor lor". Şi şi-a întins Moise mâna asupra mării şi spre ziuă s-a întors apa la locul ei, iar Egiptenii fugeau împotriva apei . Şi aşa a înecat Dumnezeu pe Egipteni în mijlocul mă - rii . Iar apele s-au tras la loc şi au acoperit carele şi călăreţii întregii oştiri a lui Faraon, care intrase du -
Transcript
  • 1/782 INDEX TEMATIC A-L A accepta/ Acceptarea, tolerana i iertarea sunt leciile ce ne strbat ntreaga via. (Jessica Lange)

    Dac ispita plcerii trebuie respins, ispita durerii trebuie acceptat. Ispita plcerii aduce plcere simuri- lor i ntristare sufletului, iar ncercarea, adic ispita durerii, aduce ntristare simirii i bucurie sufletului.

    (Sfntul Maxim Mrturisitorul) Dac s-ar baza toi pe premiza c lucrurile acceptate ca adevrate sunt ntr-adevr adevrate nu ar mai

    exista speran de progres. (Orville Wright) Omul trebuie s creasc, s cerceteze n, i prin Dumnezeu care l-a creat. Acceptnd ispita, Adam s-a rupt de Dumnezeu i a rmas numai la sine, i n el s-a infiltrat satana, denaturnd eul lui prin mndrie i provocnd apoi ura, minciuna, crima i toate celelalte. 8.9, vezi Minciuna/ Omul trebuie s-i aleag i nu s-i accepte destinul. (Paulo Coelho) Orice adevr trece prin trei etape. Prima dat, e ridiculizat. A doua oar, negat vehement. A treia oar,

    e acceptat ca fiind de la sine neles. (Arthur Schopenhauer) Prin acceptarea suferinei, i dm voie lui Hristos s participe la suferina noastr. (Sfinii Prini) Truda i postul, srcia i umilina nu sunt grele pentru cei ce le accept, ci pentru cei ce nu vor s le accepte. (Salvianus, scriitor bisericesc din veacul al cincilea) Un om se consider cu adevrat liber, atunci cnd accept s devin robul lui Dumnezeu.

    (Sfntul Maxim Mrturisitorul) A acoperi/ A ntrebat un frate pe Avva Pimen: De voi vedea greala fratelui meu, bine este s o acopr? i i-a rspuns lui btrnul: n orice ceas vom acoperi greala fratelui nostru i Dumnezeu o acoper pe a noastr, i n orice ceas o artm pe a fratelui i Dumnezeu o arat pe a noastr. Acoperi-i-vei pe ei n cortul Tu de mpotrivirea limbilor. (Psalmi 30.21) Cel ce acoper un pcat caut prietenie, iar cine scoate la iveal un lucru (uitat) desparte pe prieteni.

    (Solomon 17.9) Cine d la cel srac nu duce lips; iar cine i acoper ochii lui va fi mult blestemat. (Solomon 28.27) Dac ai multe fapte bune, poi uor s-i acoperi cu ele pcatele; dar dac eti gol de fapte bune, fieca- re pcat i face o ran de moarte. Ca s nu se ntmple asta, s ne narmm cu fapte bune.

    (Sfntul Ioan Gur de Aur) Deci nu v temei de ei, cci nimic nu este acoperit care s nu ias la iveal i nimic ascuns care s nu

    ajung cunoscut. (Matei 10.26) El scoate din ntuneric lucrurile ascunse i aduce la lumin ceea ce era acoperit de umbr. (Iov 12.22) Fereastra spre lume poate fi acoperit cu un ziar. (Stanislaw Jerzi Lec) Fericii crora s-au iertat frdelegile i crora s-au acoperit pcatele. (Psalmi 31.1) Fraii mei, dac vreunul va rtci de la adevr i-l va ntoarce cineva, s tie c cel ce a ntors pe pctos de la rtcirea cii lui i va mntui sufletul din moarte i va acoperi mulime de pcate. (I Petru 5.19, 20) Iar cnd se pogora Moise din Muntele Sinai, avnd n mini cele dou table ale legii, el nu tia c faa sa strlucea, pentru c grise Dumnezeu cu el. Deci Aaron i toi fiii lui Israel, vznd pe Moise c are faa strlucitoare, s-au temut s se apropie de el. Atunci i-a chemat Moise i au venit la el Aaron i to- ate cpeteniile obtei i Moise a grit cu ei. Dup aceasta s-au apropiat de el toi fiii lui Israel i el le-a poruncit tot ce-i grise Domnul n Muntele Sinai. Iar dup ce a ncetat de a gri cu ei, Moise i-a aco- perit faa cu un vl. Cnd ns intra el naintea Domnului, ca s vorbeasc cu El, atunci i ridica vlul pn cnd ieea; iar la ieire spunea fiilor lui Israel cele ce i se porunciser de ctre Domnul. i ve- deau fiii lui Israel c faa lui Moise strlucea i Moise i punea iar vlul peste faa sa, pn cnd in- tra din nou s vorbeasc cu Domnul. (Ieirea 34.29-35) Iar Domnul a zis ctre Moise: "ntindei mna asupra mrii, ca s se ntoarc apele asupra Egiptenilor, a- supra carelor lor i asupra clreilor lor". i i-a ntins Moise mna asupra mrii i spre ziu s-a ntors apa la locul ei, iar Egiptenii fugeau mpotriva apei. i aa a necat Dumnezeu pe Egipteni n mijlocul m- rii. Iar apele s-au tras la loc i au acoperit carele i clreii ntregii otiri a lui Faraon, care intrase du-

  • 2/782 p Israelii n mare, i nu a rmas nici unul dintre ei. Fiii lui Israel ns au trecut prin mare ca pe uscat i apa le-a fost perete la dreapta i stnga lor. (Ieirea 14.26-29) Iertarea este vemntul care acoper orgoliile i mndriile nemsurate. Iertarea ne smerete, iertarea ne nal. Cine iart, nvinge ntotdeauna. (Printele Dumitru Pduraru) n vremea aceea, Moise ptea oile lui Ietro, preotul din Madian, socrul su. i deprtndu-se odat cu turma n pustie, a ajuns pn la muntele lui Dumnezeu, la Horeb; iar acolo i S-a artat ngerul Domnului ntr-o par de foc, ce ieea dintr-un rug; i a vzut c rugul ardea, dar nu se mistuia. Atunci Moise i-a zis: "M duc s vd aceast artare minunat: c rugul nu se mistuiete". Iar dac a vzut Domnul c se apropie s priveasc, a strigat la el Domnul din rug i a zis: "Moise! Moise!". i el a rspuns: "Iat- m, Doamne!" i Domnul a zis: "Nu te apropia aici! Ci scoate-i nclmintea din picioarele tale, c locul pe care calci este pmnt sfnt!" Apoi i-a zis iari: "Eu sunt Dumnezeul tatlui tu, Dumnezeul lui Avraam i Dumnezeul lui Isaac i Dumnezeul lui Iacov!" i i-a acoperit Moise faa sa, c se temea s priveasc pe Dumnezeu. Zis-a Domnul ctre Moise: "Am vzut necazul poporului Meu n Egipt i strigarea lui de sub apstori am auzit i durerea lui o tiu. M-am pogort dar s-l izbvesc din mna Egiptenilor, s-l scot din tara aceasta i s-l duc ntr-un pmnt roditor i larg, n ara unde curge miere i lapte, n inutul Canaaneilor, al Heteilor, al Amoreilor, al Ferezeilor, al Ghergheseilor,

    al Heveilor i al Iebuseilor. (Ieirea 3.1-8) ntru strlucire i n mare podoab Te-ai mbrcat; Cel ce Te mbraci cu lumina ca i cu o hain; Cel ce ntinzi cerul ca un cort; Cel ce acoperi cu ape cele mai de deasupra ale lui; Cel ce pui norii suirea Ta; Cel ce umbli peste aripile vnturilor; Cel ce faci pe ngerii Ti duhuri i pe slugile Tale par de foc; Cel

    ce ai ntemeiat pmntul pe ntrirea lui i nu se va cltina n veacul veacului. (Psalmi 103.2-6) Mndria nu reuete niciodat ca atunci cnd este acoperit de modestie. (Antoine Gombaud, chevalier

    de Mr) Modestia acoper ntotdeauna meritul fr ns a-l ascunde. (Benjamin Franklin) Pzete-m, Doamne, ca pe lumina ochilor; cu acopermntul aripilor Tale acoper-m de faa necre-

    dincioilor care m necjesc pe mine. Vrjmaii mei sufletul meu l-au cuprins; cu grsime inima lor i-au ncuiat, gura lor a grit mndrie. (Psalmi 16.8-10)

    Pe prieten a-l acoperi nu m voi ruina i de la faa lui nu m voi ascunde deloc. (Ecclesiasticul 22.28) S-a suit deci Moise i Iosua n munte i un nor a acoperit muntele. Slava Domnului s-a pogort pe Muntele Sinai i l-a acoperit norul ase zile, iar n ziua a aptea a strigat Domnul pe Moise din mij- locul norului. Chipul slavei Domnului de pe vrful muntelui era n ochii fiilor lui Israel, ca un foc mis- tuitor. i s-a suit Moise pe munte i a intrat n mijlocul norului; i a stat Moise pe munte patruzeci

    de zile i patruzeci de nopi. (Ieirea 24.15-18) S ndurm suferinele, cci nimeni nu se ncununeaz dac n-a fost rnit n lupt i n-a fost acoperit

    de praf. (Sfntul Vasile cel Mare) Smerenia este acopermntul faptelor bune. 7.1 Sperana este valul naturii care acoper nuditatea adevrului. (Alfred Nobel) i a grit Domnul cu Moise i a zis: "Am auzit crtirea fiilor lui Israel. Spune-le dar: Disear carne vei mnca, iar diminea v vei stura de pine i vei cunoate c Eu, Domnul, sunt Dumnezeul vostru". Iar, dac s-a fcut sear, au venit prepelie i au acoperit tabra, iar dimineaa, dup ce s-a luat roua dimprejurul taberei, iat, se afla pe faa pustiei ceva mrunt, ca nite grune, i albicios, ca grindina pe pmnt. i vznd fiii lui Israel, au zis unii ctre alii: "Ce e asta?" C nu tiau ce e. Iar Moise le-a zis: "Aceasta e pinea pe care v-o d Dumnezeu s o mncai. Iat ce a poruncit Domnul: Adunai fiecare ct s v ajung de mncat; cte un omer de om, dup numrul sufletelor voastre; fiecare ci are n

    cort, attea omere s adune!" (Ieirea 16.11-16) i ntorcndu-Se ctre ele, Iisus le-a zis: Fiice ale Ierusalimului, nu M plngei pe Mine, ci pe voi plnge- i-v i pe copiii votri. Cci iat, vin zile n care vor zice: Fericite sunt cele sterpe i pntecele care n-au nscut i snii care n-au alptat! Atunci vor ncepe s spun munilor: Cdei

    peste noi; i dealurilor: Acoperii-ne. (Luca 23.28-30) i i-a ntins Aaron mna sa asupra apelor Egiptului i ele au scos broate; i au ieit broate i au

    acoperit pmntul Egiptului. (Ieirea 8.6) Team i cutremur au venit asupra mea i m-a acoperit ntunericul. i am zis: Cine-mi va da mie aripi ca de porumbel, ca s zbor i s m odihnesc? Iat m-a ndeprta fugind i m-a sllui n pustiu.

  • 3/782 (Psalmi 54.5-7)

    Ura aduce ceart, iar dragostea acoper toate cusururile. (Solomon 10.12) Urgie mare este femeia beiv i ruinea sa nu o va acoperi nimic. (Ecclesiasticul 26.9) A ademeni/ Atunci, pzete-te, s nu se ademeneasc inima ta, ca s uii pe Domnul Care te-a scos din pmntul Egiptului i din casa robiei. (Deutoronomul 6.12) Domnul cel Atotputernic prin mna unei femei i-a nimicit, cci Olofern al lor n-a fost dobort de tineri voinici, i nici feciorii uriailor nu l-au lovit pe el, i nici nu i-au stat mpotriv oameni nali ca munii, ci Iudita, fiica lui Merari, l-a dezarmat cu frumuseea feei ei. Cci ea s-a dezbrcat de vemintele ei de vduvie pentru ntrirea celor ntristai ai lui Israel; ea i-a uns faa cu miresme, i-a prins prul sub tur- ban i s-a mbrcat cu vemnt de in, ca s-l ademeneasc. Cu sandalele ei i-a luat ochii, frumuseea ei i-a robit inima, i cu sabia i-a retezat capul. Perii s-au ngrozit de ndrzneala ei i Mezii de cutezana ei. (Iudita 16.5-10) Iar n ziua a aptea au zis aceia ctre femeia lui Samson: "Ademenete pe brbatul tu s dezlege ghici- toarea; altfel te vom arde cu foc pe tine i casa tatlui tu; ne-ai chemat, oare, ca s ne jefuii?" (Judectori 14.15) nceteaz, fiul meu, s asculi ademenirea i s te lai ndeprtat de nvturile nelepte. (Solomon 19.27) O, galateni fr de minte, cine v-a ademenit pe voi, s nu v ncredei adevrului, - pe voi, n ochii cro- ra a fost zugrvit Iisus Hristos rstignit? (Galateni 3.1) Pn s ia mprumutul, srut mna celui ce-i d i pentru banii aproapelui vorbete cu glas ademenitor,

    iar cnd este vremea s ntoarc trgneaz, i se apr cu cuvinte de lene i nvinuiete vremea. (Ecclesiasticul 29.5, 6)

    Spune nelepciunii: "Tu eti sora mea!", i numete priceperea prietena ta, ca ea s te pzeasc de femeia strin, de femeia altuia, ale crei cuvinte sunt ademenitoare. (Solomon 7.4, 5) i sculndu-se, s-a mpodobit cu vemintele ei i cu tot felul de podoabe femeieti, iar roaba ei s-a dus nainte i i-a ntins blana naintea lui Olofern, pe care Bagoas i-o dduse Iuditei pentru trebuina ei zil- nic, ca s se poat ntinde pe ea ca s mnnce. i Iudita a intrat i s-a aezat. i inima lui Olofern a fost cu totul rpit i mintea lui tulburat, cci el dorea mult s fie mpreun cu ea. i din ziua n

    care o vzuse, el cuta prilejul s-o ademeneasc. (Iudita 12.15, 16) Un ocrtor este vinul, un zurbagiu butura mbttoare i oricine se las ademenit nu este nelept.

    (Solomon 20.1) A aduce/ A zis ctre ei: Ai adus la mine pe Omul acesta, ca pe un rzvrtitor al poporului; dar iat eu, cercetndu-L

    n faa voastr, nici o vin n-am gsit n acest Om, din cele ce aducei mpotriva Lui. (Luca 23.14) A-i aduce aminte de Dumnezeu e mai necesar dect a respira. 6.5 Adevrat, adevrat zic vou c dac gruntele de gru, cnd cade n pmnt, nu va muri, rmne singur; iar dac va muri, aduce mult road. Cel ce i iubete sufletul l va pierde; iar cel ce i urte sufle- tul n lumea aceasta l va pstra pentru viaa venic. (Ioan 12.24, 25) Adevrata cinstire pe care o acordm Fiului lui Dumnezeu, ca i cea pe care o aducem lui Dumnezeu, ca printe, const mai ales ntr-o via cinstit. (Origen) Adu-i la lumin incontientul, altfel i va conduce el viaa, i tu i vei spune destin. (Carl Gustav Jung,

    medic psihiatru i psiholog elveian) Aducerea aminte a rului este rugina sufletului. (Sfntul Ioan Scrarul) Aducei jertfe i intrai n curile Lui. nchinai-v Domnului n curtea cea sfnt a Lui. (Psalmi 95.8) Am nvat s pun alturi de alte virtui i prietenia, aducndu-mi aminte de cel care a spus cu nelep- ciune, referindu-se aici la Aristotel, c prietenul e un al doilea eu. (Sfntul Vasile cel Mare) Am observat c tot timpul ndurarea aduce rezultate mai bune dect justiia strict. (Abraham Lincoln) Apoi a mai zis iari Domnul Dumnezeu ctre Noe: "Iat, ca semn al legmntului, pe care-l nchei cu voi i cu tot sufletul viu ce este cu voi din neam n neam i de-a pururi, pun curcubeul Meu n nori, ca s fie semn al legmntului dintre Mine i pmnt. Cnd voi aduce nori deasupra pmntului, se va arta curcubeul Meu n nori, i-Mi voi aduce aminte de legmntul Meu, pe care l-am ncheiat cu voi i cu tot sufletul viu i cu tot trupul, i nu va mai fi apa potop, spre pierzarea a toat fptura. Va fi deci curcu- beul Meu n nori i-l voi vedea, i-Mi voi aduce aminte de legmntul venic dintre Mine i pmnt i

    tot sufletul viu din tot trupul ce este pe pmnt!" (Facerea 9.12-16)

  • 4/782 Apoi Domnul mi-a spus: "Tu s nu te rogi pentru poporul acesta spre binele lui. De vor posti, nu voi auzi strigarea lor; de vor aduce arderi de tot i prinoase, nu voi primi, ci cu sabie, cu foamete i cu molim i voi pierde". (Ieremia 14.11, 12) Att optimistul, ct i pesimistul i-au adus contribuia la dezvoltarea societii. Optimistul a inventat

    avionul i pesimistul parauta. (Gladys Bronwyn Stern) Cci ei ntind curse tocmai mpotriva sngelui lor, i sufletului lor i ntind ei lauri. Aceasta este soarta celor lacomi de ctig; lcomia le aduce pierderea vieii. (Solomon 1.18, 19) Cci ntristarea cea dup Dumnezeu aduce pocin spre mntuire, fr prere de ru; iar ntristarea lumii aduce moarte. C iat, nsi aceasta, c v-ai ntristat dup Dumnezeu, ct srguin v-a adus, ba nc i dezvinovire i mhnire i team i dorin i rvn i ispire! ntru totul ai dovedit c voi niv suntei curai n acest lucru. (II Corinteni 7.10, 11) Cci unul este Dumnezeu, unul este i Mijlocitorul ntre Dumnezeu i oameni: omul Hristos Iisus, Care S-a

    dat pe Sine pre de rscumprare pentru toi, mrturia adus la timpul su. (I Timotei 2.5, 6) Cnd i aduci aminte de Dumnezeu nmultete rugciunea, ca atunci cnd l uii, Domnul s-i aduc aminte de tine. (Sfntul Marcu Ascetul) Ce folos aduc banii n mna celui nebun? Ar putea dobndi nelepciune, dar nu are pricepere.

    (Solomon 17.16) Ce se va ntmpla cu omul, cnd Dumnezeu i va ntoarce pivirea Sa dreapt asupra sufletului su i nu va gsi nimic bun ntrnsul? Aducei-v aminte ce-a pit smochinul n care Domnul nu a gsit niciun fel de rod. (Sfntul Tihon din Zadonsk) Cei care i aduc aminte de iad, nu vor ajunge acolo. Cei care nu-i aduc aminte, nu vor scpa de el. (Sfntul Vasile cel Mare) Cel ce e smerit n cugetul su i mplinete o lucrare duhovniceasc, cnd citete dumnezeietile Scripturi

    pe toate le aduce n legtur cu sine i nu cu altul. (Sfntul Marcu Ascetul) Dac ispita plcerii trebuie respins, ispita durerii trebuie acceptat. Ispita plcerii aduce plcere simuri- lor i ntristare sufletului, iar ncercarea, adic ispita durerii, aduce ntristare simirii i bucurie sufletului.

    (Sfntul Maxim Mrturisitorul) Dac maurii au civilizat Spania dup ce au cucerit-o, mongolii au cucerit Rusia fr s-i aduc algebra.

    (Pukin) Dac-i va aduce aminte omul de pcatele sale, Dumnezeu va lua de la el trndvia.(Sfntul Ioan Scrarul) Darul cu care fiecare a fost nzestrat s-l aib de la Dumnezeu, s-l nmuleasc spre facerea de bine,

    aducnd folos multora, cci nimeni nu este nemprtit de buntatea lui Dumnezeu. (Sfntul Vasile cel Mare)

    Dai butur mbttoare celui ce este gata s piar i vin celui cu amrciune n suflet, ca s bea i s uite srcia i s nu-i mai aduc aminte de chinul lui. (Ecclesiastul 31.6, 7) De aceea, cel cruia i se pare c st neclintit s ia seama s nu cad. Nu v-a cuprins ispit care s fi fost peste puterea omeneasc. Dar credincios este Dumnezeu; El nu va ngdui ca s fii ispitii mai mult dect putei, ci odat cu ispita va aduce i scparea din ea, ca s putei rbda.

    (I Corinteni 10.12, 13) Deci, dac i vei aduce darul tu la altar i acolo i vei aduce aminte c fratele tu are ceva mpotriva ta, las darul tu acolo, naintea altarului, i mergi nti i mpac-te cu fratele tu i apoi, venind, adu darul tu. (Matei 5.23, 24) Diavolul ne aduce n minte, n timpul rugciunii, toate lucrrile i prerile oamenilor, ngrmdete toate

    grijile i ne aduce cele mai bune soluii ale problemelor care ne preocup. 9.10 Diavolul nu poate s se apropie de om, sau s-i aduc ispite, dac Dumnezeu nu ngduie.

    (Sfntul Isaac Sirul) Este un lucru bun s citeti cri de citate, pentru c citatele, atunci cnd sunt gravate n memo-

    rie, i aduc gnduri bune. (Winston Churchill) Fcnd vlv n jurul jignirii ce i s-a adus nu micorezi amrciunea, dar mreti ruinea. (Boccaccio) Frnicia este omagiul pe care viciul l aduce virtuii.( Franois de La Rochefoucauld) Fericit este brbatul care rabd ispita, cci lmurit fcndu-se va lua cununa vieii, pe care a fgduit-o Dumnezeu celor ce l iubesc pe El. Nimeni s nu zic, atunci cnd este ispitit: De la Dumnezeu sunt ispitit, pentru c Dumnezeu nu este ispitit de rele i El nsui nu ispitete pe nimeni. Ci fiecare este is-

  • 5/782 pitit cnd este tras i momit de nsi pofta sa. Apoi pofta, zmislind, nate pcat, iar pcatul, odat

    svrit, aduce moarte. (Iacob 1.12-15) Fericirea nu depinde de ce eti sau de ce ai, ci doar de ceea ce gndeti. Mulumirea aduce fericire chiar i sracului, iar nemulumirea aduce srcie chiar i bogatului. Viitorul vine ctre noi bucic dup bu- cic, puin cte puin. Nu tim niciodat ce ne ateapt, dar dac pstrm o atitudine pozitiv, va fi mereu loc pentru o nou ans i vom putea fi mulumii. (Confucius) Gndul cu care ai dat, acela i aduce rsplata. (Sfntul Ioan Gur de Aur) Iar smna semnat n pmnt bun este cel care aude cuvntul i-l nelege, deci care aduce rod i face:

    unul o sut, altul aizeci, altul treizeci. (Matei 13.23) ntmplarea dureroas face pe nelept s-i aduc aminte de Dumnezeu, i ntristeaz pe msura ei

    pe cel ce a uitat de Dumnezeu. (Sfntul Marcu Ascetul) ntristarea cea dup Dumnezeu aduce mntuirea. (Sfntul Vasile cel Mare) neleptul merge pe crarea vieii ce duce n sus, ca s ocoleasc drumul iadului care merge n jos. (Solomon 15.24) nvierea lui Hristos aduce n inima omului ndejdea mntuirii 11.21 Mai cumplit este dezndejdea dect pcatul. Cel care i-a pierdut sperana a pierdut totul. i Iuda i Pe- tru au pctuit; cel dinti a czut n dezndejde, curmndu-i viaa, cel de al doilea a czut n dezn-

    dejde, dar s-a ridicat prin speran, iar cina i-a adus iertarea lui Dumnezeu. (Ioan Carpatinul) Marea ascez nseamn a rbda bolile i a aduce cntri de mulumire lui Dumnezeu. (Amma Sincletica) Mustrarea de contiin aduce mult trezvie minii. 9.14 Nencrederea n adevr aduce moarte, dup cum ncrederea n adevr aduce via. (Pitagoreanul Filon, autorul crii Despre Moise) Neptimirea aduce cu sine lipsa de tulburare a inimii omului. 12.5 Nimic nu aduce atta odihn i linite sufletului nostru, ca buntatea i smerenia.(Sfntul Ioan Gur de Aur) Nimic nu este mai dulce pentru un copil dect mama. Da, copii, iubii-v mama! Viaa nu v aduce nicio

    alt dragoste care s fac atta bine. (Euripide) Nu socotii c am venit s aduc pace pe pmnt; n-am venit s aduc pace, ci sabie. (Matei 10.34) Numai binecuvntarea Domnului mbogete, iar truda zadarnic nu aduce spor. (Solomon 10.22) O afacere care aduce numai bani, este o afacere proast. (Henry Ford) Ocara de la oameni aduce ntristare inimii, dar se face pricin de curie celui ce o rabd.

    (Sfntul Marcu Ascetul) Omul nu este creat doar pentru a ngriji i conduce lumea, ci i pentru a o transfigura, pentru a o

    transforma n lumin i a o aduce ca ofrand de mulumire Creatorului. 6.3 Orice ru aduce mai mult vtmare celui care-l face dect celui care-l ndur. (Sfntul Toma de Aquino) Pzii-v deci de vorbele crtitoare i dearte i ferii limba voastr de clevetire, fiindc vorba cea mai tai- nic nu va trece fr pedeaps i gura mincinoas aduce sufletului moarte. (Cartea nelepciunii

    lui Solomon 1.11) Pentru robii stomacului, pntecele este Dumnezeu sensibil. Prin lcomie, omul aduce jertf pntecelui i

    gurii sale, n loc s aduc jertf curat lui Dumnezeu. (Sfntul Grigorie Palama) Pizma i mnia mpuineaz zilele i grija aduce btrneile mai nainte de vreme. (Ecclesiasticul 30.25) Psihicul are dou pri: contientul i incontientul. Sinele este centrul incontientului; Eul este centrul con- tientului. Cu aducerea incontientului n contient, Sinele este mrit, iar Eul redus. Reducerea Eului

    este un lucru bun, deoarece mai puine dorine sunt create i activate, permind senintatea. (Carl Gustav Jung, medic psihiatru i psiholog elveian)

    Rbdarea i timpul i aduc mai multe dect puterea i pasiunea. (La Fontaine) Rutatea i de la Dumnezeu pe oameni i-a ndeprtat i pe unii de alii ne-a dezbinat. De aceea, cu toat osrdia s cutm fapta cea bun, care i la Dumnezeu ne aduce i pe unii cu alii ne unete. (Avva Isidor) S faci corbiei o fereastr la un cot de la acoperi, iar ua corbiei s o faci ntr-o parte a ei. De aseme- nea s faci ntr-nsa trei rnduri de cmri: jos, la mijloc i sus. i iat Eu voi aduce asupra pmntului potop de ap, ca s pierd tot trupul de sub cer, n care este suflu de via, i tot ce este pe pmnt va pieri. Iar cu tine voi face legmntul Meu; i vei intra n corabie tu i mpreun cu tine vor intra fiii ti,

    femeia ta i femeile fiilor ti. (Facerea 6.16-18)

  • 6/782 S ne aducem aminte necontenit de Dumnezeu, iar acest lucru se nfptuiete mai ales prin rugciune. (Sfntul Vasile cel Mare)

    S ne aducem aminte nencetat de moarte, s ne supraveghem imaginaia pentru ca satana s nu poat furi gnduri mincinoase. (Sfntul Isihie Sinaitul) S nu v ndeprtai de Hristos, cci este o fericire a suferi pentru El. (Sfntul Mucenic Trifon a refuzat s aduc jertf zeilor i-i ndemna i pe ceilali cretini s nu se ndeprteze de Hristos.

    A murit n urma torturilor n anul 202) "Scoal i du-te la Sarepta Sidonului i ezi acolo, cci iat am poruncit unei femei vduve s te hrneas- c!" i s-a sculat el i s-a dus la Sarepta. i cnd a ajuns la porile cetii, iat o femeie vduv aduna vreascuri i a chemat-o Ilie i i-a zis: "Adu-mi puin ap ca s beau! " i s-a dus ca s-i aduc, dar

    Ilie a strigat-o i i-a zis: "Adu-mi i o bucat de pine s mnnc!" (III Regi 17.9-11) Se cuvine s te mrturiseti fr ruinare, cci ruinarea pe care o nfrngi cnd te mrturiseti i aduce mrire i dar de la Dumnezeu. De ce te ruinezi pctosule? Cnd ai fcut pcatul nu te-ai ruinat i acum cnd caui s-l uurezi, te ruinezi? Nu tii c ruinea aceasta este de la dia- vol, care cnd face pcatul i d ndrzneal i neruinare, iar cnd l mrturiseti i d

    fric i ruinare? .. (Sfntul Nicodim Aghioritul, vezi Pcatul/) Sfnta Liturghie, care are n centru prefacerea darurilor de pine i de vin n Trupul i Sngele Domnului, o svrim sau participm la ea, n primul rnd spre aducere aminte de jertfa Mntuitorului Hristos, pentru mntuirea noastr i spre mplinirea poruncii pe care Mntuitorul a rostit-o la cina cea de tai- n: Aceasta s facei ntru pomenirea Mea. (Din nvturile Bisericii) Sufletul bun, gndul curat i contiina sntoas sunt cele mai bune jertfe care i se pot aduce lui Dumnezeu. (Minucius Felix) Sunt prieteni aductori de nenorocire; dar este i cte un prieten mai apropiat dect un frate.

    (Solomon 18.24) i aduceau la El copii, ca s-i pun minile peste ei, dar ucenicii certau pe cei ce-i aduceau. Iar Iisus, vznd, S-a mhnit i le-a zis: Lsai copiii s vin la Mine i nu-i oprii, cci a unora ca acetia este mpria lui Dumnezeu. Adevrat zic vou: Cine nu va primi mpria lui Dumnezeu ca un copil nu

    va intra n ea. i, lundu-i n brae, i-a binecuvntat, punndu-i minile peste ei. (Marcu 10.13-16) i iat Eu voi aduce asupra pmntului potop de ap, ca s pierd tot trupul de sub cer, n care este suflu de via, i tot ce este pe pmnt va pieri. Iar cu tine voi face legmntul Meu; i vei intra n corabie

    tu i mpreun cu tine vor intra fiii ti, femeia ta i femeile fiilor ti. (Facerea 6.17, 18) i nu numai att, ci ne ludm i n suferine, bine tiind c suferina aduce rbdare, i rbdarea ncercare, i ncercarea ndejde Iar ndejdea nu ruineaz pentru c iubirea lui Dumnezeu s-a vrsat n

    inimile noastre, prin Duhul Sfnt, Cel druit nou. (Romani 5.3-5) i regele s-a mhnit adnc, dar pentru jurmnt i pentru cei ce edeau cu el la mas, n-a voit s-o ntriste-

    ze. i ndat trimind regele un paznic, a poruncit a-i aduce capul. (Marcu 6.26, 27) Tcerea femeilor le aduce respect. (Sofocle) Toat slava fiicei mpratului este nuntru, mbrcat cu esturi de aur i prea nfrumuseat. Aduce-se- vor mpratului fecioare n urma ei, prietenele ei se vor aduce ie. Aduce-se-vor ntru veselie i

    bucurie Aduce-se-vor n palatul mpratului. (Psalmi 44.15-18) inerea de minte a rului se dizolv n aducerea aminte de frica lui Dumnezeu i de frica sfritului.

    (Sfntul Efrem Sirul) Un dar micu de Crciun pentru un srman poate aduce veselie timp de un an. (Walter Scott) Un inventator este un om care privete n jurul lui i nu este mulumit de lucruri aa cum sunt. Vrea s m-

    bunteasc tot ceea ce vede, vrea s aduc foloase lumii. (Alexander Graham Bell) Ura aduce ceart, iar dragostea acoper toate cusururile. (Solomon 10.12) Varga i certarea aduc nelepciune, iar tnrul care este lsat (n voia apucturilor lui) face ruine maicii

    sale. (Solomon 29.15) Vntul aduce ploaia, gluma btaia. (Proverb persan) Vntul de la miaznoapte aduce ploaie i limba clevetitoare aduce o fa mhnit. (Solomon 25.23) Viaa fr Hristos, moarte este, iar moartea pentru El nseamn via. (Sfntul Zenovie, episcopul Ciliciei, cnd i s-a cerut s se lepede de Hristos i s aduc jertf zeilor pentru a scpa cu via.) Vorba dulce mult aduce. (Proverb)

  • 7/782 Zbava aduce pierdere, amnare, pericol. (Desiederius Erasmus) A aduna/ Adunarea minii. 1.1, 2.3 Adunarea minii n ea nsi. 2.1 Adun nelepciune, dobndete pricepere! Nu le uita i nu te deprta de la cuvintele gurii mele!

    (Solomon 4.5) Bogat nu este cel care adun mult, ci acela care druiete mult. (Sfntul Vasile cel Mare) Cei pe care adevrul i nelepciunea i conduc n via, pot aduna miere i de buruieni. (William Cowper) Cel care i zidete cas cu bani strini asemenea este celui care i adun pietre de mormnt.

    (Ecclesiasticul 21.9) Cel ce adun n timpul verii este un om prevztor, iar cel care doarme n vremea seceriului este de ocar.

    (Solomon 10.5) Cine nu este cu Mine este mpotriva Mea i cine nu adun cu Mine risipete. (Matei 12.30) Cuvntul adun Biserica pentru a se ntrupa n ea. (Teologul Alexander Schmemann) De aceea facem semnul crucii nainte de rugciune, ca s ne ordoneze i s ne adune, s ne cuprind gn- durile i inima i voina n Dumnezeu. Dup rugciune, ca s rmn n noi ceea ce ne-a druit

    Dumnezeu, ca s ne apere de primejdii. (Romano Guardini, 8.7) Deci adunai fiind ei, Pilat le-a zis: Pe cine voii s vi-l eliberez, pe Baraba sau pe Iisus, care se zice Hristos? C tia c din invidie L-au dat n mna lui. (Matei 27.17, 18) Exist o singur Biseric adevrat, aceea care este cu adevrat veche, n care potrivit planului lui Dumnezeu sunt adunati drepii pentru c exist un singur Dumnezeu i un singur Domn. De aceea, se cuvine laud Bisericii pentru singularitatea ei, fiind o copie a principiului unic. Biserica cea Una este motenitoarea Celui care prin fire este Unic i pe aceast Biseric se silesc ereziile s-o m- part n multe biserici. Spunem deci c numai Biserica Veche i Universal este una i n ce privete fiina ei, si n ceea ce privete nceputul ei, i n ceea ce privete superioritatea ei.

    (Cuviosul Clement Alexandrinul) Iar Dumnezeu i-a zis: Nebune! n aceast noapte vor cere de la tine sufletul tu. i cele ce ai pregtit ale cui vor fi? Aa se ntmpl cu cel ce-i adun comori siei i nu se mbogete n Dumnezeu.

    (Luca 12.16-21) Ierusalime, Ierusalime, care omori pe prooroci i cu pietre ucizi pe cei trimii la tine; de cte ori am voit

    s adun pe fiii ti, dup cum adun pasrea puii si sub aripi, dar nu ai voit. (Matei 23.37) Lucrul cel mai important nu este numrul de idei adunate n mintea ta, ci legile care le unete.

    (Titu Maiorescu) Mna leneilor pricinuiete srcie, iar mna celor nelepi adun avuii. (Solomon 10.4) Nu aduna bani, adun-te cu oameni buni! (Nikolai Gogol) Nu judecai oamenii dup cei cu care se adun. Nu uitai c Iuda avea amici ireproabili.

    (Ernest Hemingway) Nu v adunai comori pe pmnt, unde molia i rugina le stric i unde furii le sap i le fur. Ci adunai- v comori n cer, unde nici molia, nici rugina nu le stric, unde furii nu le sap i nu le fur.

    (Matei 6.19, 20) Srguii-v, dar, s v adunai mai des pentru Euharistia lui Dumnezeu i spre slava Lui. Cnd v adunai des sunt nimicite puterile satanei, iar prin unirea credinei voastre se risipete prpdul lui.

    (Sfntul Ignatie Teoforul) Un om care rtcete de pe drumul nelepciunii, se va odihni curnd n adunarea celor mori.

    (Solomon 21.16) Unde sunt doi sau trei, adunai n numele Meu, acolo sunt i Eu n mijlocul lor. (Matei 18.20) Vznd ns poporul c Moise ntrzie a se pogor din munte, s-a adunat la Aaron i i-a zis: "Scoal i ne f dumnezei, care s mearg naintea noastr, cci cu omul acesta, cu Moise, care ne-a scos din ara Egiptului, nu tim ce s-a ntmplat". (Ieirea 32.1) A agonisi/ Agonisindu-i lor bun temelie n veacul viitor, ca s dobndeasc, cu adevrat, viaa venic. (II Timotei 6.19) Agonisita celui drept este spre via; roadele celui fr de lege spre pcat; (Solomon 10.16) Alexandru Macedon a avut trei dorine nainte de moarte: S fie purtat spre mormnt de ctre medicii emineni ai vremii sale, pentru a arta ct de neputincioi suntem n faa morii. A doua dorin era

  • 8/782 s arunce bani i pietre scumpe pe marginea ultimului su drum, semn c tot ceea ce agonisim r- mne pe pmnt. Iar ultima dorin, probabil se tie mai bine dect celelalte, a fost ca minile sale s atrne n afara sicriului, pentru c murim cum ne-am nscut. Apoi fiilor lui Israel s le spui: Omul care va huli pe Dumnezeu i va agonisi pcat. (Leviticul 24.15) Bun e la gust pinea agonisit cu nelciune, dar dup aceea gura se umple de pietricele. (Solomon 20.17) Cei ce rabd neagoniseala, necaz adevrat au cu trupul, dar odihn cu sufletul. Cci precum hainele ce- le vrtoase, clcndu-se i cu sila fcndu-se se spal, aa i sufletul cel tare, prin srcia cea de bun voie, mai mult se ntrete. (Amma Singlitichia) Mai degrab puin i cu dreptate, dect agoniseal mult cu strmbtate. (Solomon 16.8) S fac ce e bine, s se navueasc n fapte bune, s fie darnici, s fie cu inim larg, agonisindu-i lor

    bun temelie n veacul viitor, ca s dobndeasc, cu adevrat, viaa venic. (II Timotei 6.18, 19) i i agonisesc osnd, fiindc i-au clcat credina cea dinti. (I Timotei 5.12) i Simon vznd c prin punerea minilor apostolilor se d Duhul Sfnt, le-a adus bani, zicnd: Dai-mi i mie puterea aceasta, ca acela pe care voi pune minile s primeasc Duhul Sfnt. Iar Petru a zis ctre el:

    Banii ti s fie cu tine spre pierzare! Cci ai socotit c darul lui Dumnezeu se agonisete cu bani. Tu n- ai parte, nici motenire, la chemarea aceasta, pentru c inima ta nu este dreapt naintea lui Dumnezeu.

    (Faptele Apostolilor 8.18-20) A ajunge/ Alturi de un prieten adevrat este cu neputin s ajungi la dezndejde. (Honor de Balzac)

    Am s v spun eu ce realizeaz pustnicii. Dac mergi foarte departe, ntr-o pdure, i devii foarte tcut, vei ajunge s nelegi c eti conectat la tot. (Alan Watts)

    Ascultai nvtura, ca s ajungei nelepi, i nu o lepdai. (Solomon 8.33) Avem n noi i o dorin sau un impuls de a fi sau de a ajunge mai presus de lumea aceasta. Noi oamenii, fiind i o prticic a dumnezeiescului, purtm n piept dragostea pentru viaa viitoare. (Sfntul Grigorie de Nazianz) Calul nemblnzit ajunge nrva, aa i un copil lsat n voia lui ajunge ru-crescut.

    (Ecclesiasticul 30.8) Clcnd pe moarte, ajungem la Dumnezeu. 11.13 Cnd a ajuns la trepte, a trebuit, de furia mulimii, s fie purtat de ostai. Cci mergea dup el mulime de

    popor, strignd: Omoar-l! (Faptele Apostolilor 21.35, 36) Cnd ajungi n vrf, atunci ncepe urcuul. (Michael Caine) Cnd te gseti n fundul prpastiei s nu disperi, iar dac ai ajuns pe vrful muntelui s nu ameeti. i s

    tii c aceast a doua primejdie, este mai mare dect cea dinti. Pentru c, n fundul prpastiei apelezi la rugciune ca izvor de putere. Cnd ai ajuns n vrful muntelui, uii de ea. (Mitropolitul

    Bartolomeu Anania) Cnd uii de propriile tale defecte ajungi mndru. (Democritus) Ce folos are pctosul de curviile sale din tineree, dac la btrnee ajunge povar pentru copiii si? (Printele Savatie Batovoi) Cei care i aduc aminte de iad, nu vor ajunge acolo. Cei care nu-i aduc aminte, nu vor scpa de el. (Sfntul Vasile cel Mare) Cel care slujete lui Dumnezeu, cu bunvoin va fi primit i rugciunea lui pn la nori va ajunge. Rug- ciunea celui smerit va ptrunde norii i nu se va mngia pn nu va ajunge acolo.

    (Ecclesiasticul 35.17, 18) Cel ce se nsoete cu cei nelepi ajunge nelept, iar cel ce se ntovrete cu cei nebuni se face ru.

    (Solomon 13.20) Cel ce umbl dup dreptate ajunge la via, iar cel ce fuge dup ru, la moarte. (Solomon 11.19) Cel mai bun prieten i poate ajunge cel mai mare duman, i invers. (Machiavelli) Chibzuiala omului silitor duce numai la ctig, iar cel ce se zorete ajunge la pagub. (Solomon 21.5) Cine nu ine postul Bisericii, ajunge s in postul doctorului. (Sfntul Vasile cel Mare, medic de profesie) Cine vrea s cread, ajunge s poat s cread. 7.15 Concentreaz-te asupra unui singur lucru i f-l foarte, foarte bine; astfel, vei ajunge foarte, foarte

    departe. (Kevin Systrom) Cu ct rutatea se lupt cu virtutea, cu att ajunge mai slab. (Sfntul Ioan Gur de Aur)

  • 9/782 Cuvntul lui Dumnezeu S-a fcut om, ca i tu s afli de la om, c omul poate ajunge Dumnezeu.

    (Cuviosul Clement Alexandrinul) Dac te-ai lepdat de tine i te-ai dedicat lui Iisus, El te-a schimbat n izvor de ap vie. Numai aa poate sufletul s ajung la sine nsui, la el, cel adevrat, lepdndu-se de sine i strmutndu-se n

    Dumnezeu. (Printele Arsenie Boca, 9.7) Dac vrem s ajungem la fericire, ntregului neam omenesc i este de neaprat trebuin nvtura i

    virtutea. (Cuviosul Clement Alexandrinul) De ce te tulburi de grija unei zile, pe care nu eti sigur c-o mai ajungi? (Sfntul Ioan Gur de Aur) Dumnezeu a zidit pe om spre nestricciune i l-a fcut dup chipul fiinei Sale. Iar prin pizma diavolului moartea a intrat n lume i cei ce sunt de partea lui vor ajunge s-o cunoasc.

    (Cartea nelepciunii lui Solomon 2.23, 24) Este o mare nenorocire s ajungi sub stpnirea demonilor i s devii unealta lor! O nenorocire care cu-

    prinde lumea ntreag i nu este priceput de lume. (Patericul) Fii stpn pe pasiunile tale ca ele s nu ajung stpne pe fptura ta. (Epictet) Gloria este un scop la care aspir orice suflet deosebit, dar la care nu se ajunge cu dorina, ci cu capa-

    citatea. (Lorenzo Stramusoli) Iar prin pizma diavolului moartea a intrat n lume i cei ce sunt de partea lui vor ajunge s-o cunoasc.

    (Cartea nelepciunii lui Solomon 2.24) i mulumesc lui Dumnezeu pentru handicapurile mele, cci prin ele am ajuns la mine nsmi, la El, i am putut s dau la iveal opera mea. [Scriitoarea american Helen Keller (1880-1968). Cnd avea 19 luni, a rmas fr auz i vz, n urma unei boli, pierzndu-i apoi i capacitatea de a vorbi. Cinci ani mai trziu i-a nceput educaia cu Anne Sullivan, care a nvat-o numele obiectelor prin apsarea n palm a alfabetului surdo-muilor. n cele din urm, Keller a nvat s citeasc i s scrie n alfabetul Braille. A scris mai multe cri, printre care i Povestea vieii mele.] n aa fel c lanurile mele, pentru Hristos, au ajuns cunoscute n tot pretoriul i tuturor celorlali; i cei mai muli dintre fraii ntru Domnul, mbrbtai prin lanurile mele, au mai mult ndrzneal s propovduiasc fr team cuvntul lui Dumnezeu. (Filipeni 1.13, 14) n acel timp, omul acela fiind eliberat de povara celor trectoare, ajunge la msura desvririi, curat i liber de pcat. (Sfntul Macarie Egipteanul) ncet, ncet, departe ajungi. (Robert H. Schuller) La Dumnezeu ajungem printr-un anumit mod de via, nu printr-un anume fel de a gndi.

    (Christos Yannars) Milostenia ajunge mai repede la Dumnezeu dect rugciunea. (Sfntul Ioan Gur de Aur) Moartea dezleag sufletul de trup i astfel sufletul ajunge la cunoaterea nemuririi sale. 7.6 Nefericit condiie a oamenilor! Spiritul de-abia a ajuns la maturitate, i trupul ncepe s slbeasc.

    (Denis Diderot) Nimeni nu ajunge la Dumnezeu dect ridicndu-se prin jertf. (Sfntul Chiril al Ierusalimului) Nimeni nu ajunge la nelepciune din ntmplare. (Seneca) Nimeni nu poate ajunge la desvrirea suprem. 11.17 Nu ajunge att de tolerant nct s tolerezi intolerana. (Bill Maher) Nu ajungi la bucurie dect trecnd prin suferin. 6.15 Nu ajungi la nviere dect trecnd prin moarte. 6.15 Nu ajungi la lumin dect trecnd prin ntuneric. 6.15 Nu ajungi la slav dect trecnd prin umilin. 6.15 Nu e nimic mai frumos pe lumea asta dect copilria, dar i dai seama de asta abia cnd ajungi la o

    anumit vrst. (Marin Moraru) Nu iubi somnul, ca s nu ajungi srac; ine ochii deschii, numai aa vei fi ndestulat de pine.

    (Solomon 20.13) Nu putem ajunge la Dumnezeu ocolind pe semenul nostru. (Sfinii Prini) Nu te osteni s ajungi bogat; nu-i pune iscusina ta n aceasta. (Solomon 23.4) Nu v ngrijii de ziua de mine, cci ziua de mine se va ngriji de ale sale. Ajunge zilei rutatea ei.

    (Matei 6.34) Omul nu ajunge niciodat att de btrn nct s nu mai poat face nc o prostie. (Woody Allen)

  • 10/782 Omul nu ajunge s triasc nici o sut de ani, dar se frmnt i i face griji pentru o mie de ani. (Mitropolitul Filaret) Pentru a ajunge la Dumnezeu, omul are nevoie de un ndrumtor, de un printe duhovnicesc. 7.8 Plecnd de la libertatea nelimitat se ajunge la despotismul nelimitat. (Dostoievski) Prin cin se ajunge la adevrata rugciune. (Sfntul Ioan Casian) Prostia se zbate mereu s ajung n primele rnduri pentru a fi observat; inteligena st n spate pentru

    a observa. (Regina Elisabeta a Romniei) Roag-te cum poi, ca s ajungi s te rogi cum trebuie. (Sfinii Prini) Rugciunea care nu pornete din inim se mprtie nainte de-a ajunge la cer. Ea nu slvete, ci insult

    pe Acela Cruia se adreseaz. (Henri Lacordaire) Rugciunea celui smerit va ptrunde norii i nu se va mngia pn nu va ajunge acolo. (Ecclesiasticul 35.18) Succesul este nlimea la care ajungi dup ce te-ai ridicat de jos. (General George Patton) Sufletul se formeaz prin deprinderi i ajungi s gndeti dup cum trieti. (Demostene) Supunem trupul la chinul nfrnrii, ca s putem ajunge prin acest post la curia inimii.

    (Sfntul Ioan Casian) Toate tiinele lumii au ajuns la bacalaureat; numai teologia a ajuns la licen pentru c lucreaz cu adevruri absolute. (Petre uea) Toi oamenii vor pacea, dar nu stiu cum s ajung la ea. 11.4 Trebuie s ne folosim de fiecare ntmplare din viaa noastr pentru a dobndi rsplata cea bun a alege- rii pe care o facem. Este de neaparat trebuin s nvm cum s folosim fiecare din ntmplrile care vin peste noi, pentru ca printr-o bun vieuire raional s ajungem la viaa venic. (Cuv. Clement Alexandrinul) Trebuie s nu pierdem din vedere nicio clip elurile i principiile eseniale i s tim unde suntem i unde

    vrem s ajungem. Astfel ne vom menine pe drumul cel bun al pozitivitii. (Colin Turner) Unde nu ajunge spada legii, ajunge biciul satirei. (Alexandr Sergheevici Pukin) Viaa noastr e scurt, ca s ajungem mai repede n rai! (Rspunsul unui copil de clasa a 5-a) Vorbele nu pot s ajung la nelesul lucrurilor, dar tcerea este ca un strugure copt.

    (Printele Savatie Batovoi) Un pic de poezie ajunge s nmiresmeze un ntreg secol. (Jose Marti) Zgomotul va ajunge pn la marginea pmntului, cci Domnul deschide procesul neamurilor; intr la ju-

    decat cu tot trupul i pe cei nelegiuii i va da sabiei", zice Domnul. (Ieremia 25.30) A ajuta/ Ajut pe aproapele tu dup puterea ta i ia aminte s nu cazi. (Ecclesiasticul 29.23) Ajutorul meu de la Dumnezeu, Cel ce mntuiete pe cei drepi la inim. (Psalmi 7.10) Atunci a grit Domnul cu Moise i a zis: "Ia seminia lui Levi i o pune la ndemna lui Aaron preotul, ca s-l ajute n slujba lui. (Numerii 3.5, 6) Cnd noi facem tot ce trebuie fcut, Dumnezeu ne ajut cu prisosin. (Sfntul Ioan Gur de Aur) Cheam norocul n ajutor, dar d i din mini. (Plutarh) Dac nu poi s-l ajui, cel puin nu-l ncurca. (Proverb arab) D celui bun, i nu ajuta pe cel pctos. (Ecclesiasticul 12.9) De ce s comptimeti n loc s ajui, dac poi? (Cicero) Doamne, ajut-m ca, aa cum am iubit pcatul, s Te iubesc pe Tine. (Fericitul Augustin) Domnul este ajutorul i aprtorul meu, n El a ndjduit inima mea i mi-a ajutat. (Psalmi 27.9) Dreapta judecat este o virtute, ce nu pote fi cuprins cu mintea omeneasc, dac nu suntem ajutai de harul divin. (Sfntul Ioan Casian) Duhurile raionale din cer sunt rnduite de Dumnezeu spre ajutorul nostru. (Sfntul Chiril al Alexandriei) Dumnezeu i ajut ntotdeauna pe cei ce se ajut singuri. (Benjamin Franklin) Eu m duc, dar de acolo de unde voi fi am s v ajut mai mult ca i pn acum. (Printele Arsenie Boca) Frate ajutat de frate este ca o cetate tare i nalt i are putere ca o mprie ntemeiat. (Solomon 18.19) Grija i spaima dispar atunci cnd omul crede din adncul sufletului c Dumnezeu l poate ajuta. 11.9 Grijile nu sunt altceva dect o deprindere mental foarte duntoare, iar eu mi pot schimba orice deprin-

    dere cu ajutorul lui Dumnezeu. (Norman Vincent Peale) Hristos, Arhiereul jerfelor noastre, ocrotitorul i ajutorul slbiciunii noastre, prin El vedem ca-ntr-o oglind,

  • 11/782 neptata i preanalta Lui Fa, prin El s-au deschis ochii inimii noastre, prin El nepriceputa i ntunecata noastr minte nflorete la lumina Lui, prin El Stpnul a voit s gustm cunotina

    cea nemuritoare. (Sfntul Clement Romanul) Iar ea, venind, s-a nchinat Lui, zicnd: Doamne, ajut-m. El ns, rspunznd, i-a zis: Nu este bine s iei

    pinea copiilor i s-o arunci cinilor. (Matei 15.25, 26) Iar El, rspunznd, a zis: Nu sunt trimis dect ctre oile cele pierdute ale casei lui Israel. Iar ea, venind, s-a nchinat Lui, zicnd: Doamne, ajut-m. El ns, rspunznd, i-a zis: Nu este bine s iei pinea copiilor i s-o arunci cinilor. Dar ea a zis: Da, Doamne, dar i cinii mnnc din frmiturile care cad de la ma- sa stpnilor lor. Atunci, rspunznd, Iisus i-a zis: O, femeie, mare este credina ta; fie ie dup cum vo-

    ieti. i s-a tmduit fiica ei n ceasul acela. (Matei 15.24-28) Iar Marta se silea cu mult slujire i, apropiindu-se, a zis: Doamne, au nu socoteti c sora mea m-a lsat singur s slujesc? Spune-i deci s-mi ajute. i, rspunznd, Domnul i-a zis: Marto, Marto, te ngri- jeti i pentru multe te sileti; dar un lucru trebuie: cci Maria partea bun i-a ales, care nu se va lua

    de la ea. (Luca 10.40-42) Iar poruncile, ca nite jaloane, ne ajut s nu rtcim ntr-o parte sau ntr-alta, ci s facem din sufletele noastre o iesle curat n care s Se nasc Domnul Iisus Hristos. (Mitropolitul Andrei) n tcere suntem inundai de energia lui Dumnezeu care ne ajut s facem toate lucrurile n bucurie.

    (Maica Tereza) nelepciunea l-a sprijinit cnd a fost s-l jecmneasc stpnii hrprei i l-a ajutat s dobndeasc mari averi. (Cartea nelepciunii lui Solomon 10.11) nelepciunea ne ajut s rezistm, pasiunile ne ajut s trim. (Nicolas Chamfort) nvai s facei binele, cutai dreptatea, ajutai pe cel apsat, facei dreptate orfanului, aprai pe vduv! (Isaia 1.17) Norocul i ajut pe cei care sunt pregtii. (Louis Pasteur) Nu cuta plcerea prietenilor, cci ei nu te pot ajuta cnd vei muri. Caut pritenia lui Hristos, care ne

    ajut i dup moarte. (Sfntul Ioan Iacob de la Neam) Nu umbla dup tiri din viaa lumeasc pentru c din aa ceva nu vei avea niciun folos, dup cum spune psalmistul: S nu griasc gura mea lucruri omeneti. Cci cel cruia i place s vorbeasc bucuros des- pre treburile oamenilor pctoi, acela repede trezete n sine pofte spre plceri. Mai curnd fii dornic s cunoti viaa oamenilor drepi, cci aceasta i va fi de mare ajutor. (Sfntul Vasile cel Mare) Nu-l pot nva nimic pe omul matur, dar l pot ajuta s gseasc rspunsul n el nsui. (Galileo Galilei) Numai rbdarea cuminte ne va ajuta s cucerim o fericire venic. (Pablo Neruda) Omul nu e niciodat att de mare ca atunci cnd se las n genunchi s ajute un copil. (Pitagora) Orice critic este un compliment i un ajutor. (Kurt Tepperwein) Poezia este arta de a pune n micare imaginaia noastr cu ajutorul cuvintelor. (Arthur Schopenhauer) Ridicat-am ochii mei la muni, de unde va veni ajutorul meu. Ajutorul meu de la Domnul, Cel ce a fcut cerul i pmntul. (Psalmi 120.1, 2) i a zis Domnul Dumnezeu: "Nu este bine s fie omul singur; s-i facem ajutor potrivit pentru el". (Facerea 2.18) i de multe ori l-a aruncat i n foc i n ap ca s-l piard. Dar de poi ceva, ajut-ne, fiindu-i mil de noi. Iar Iisus i-a zis: De poi crede, toate sunt cu putin celui ce crede. i ndat strignd tatl copilului, a zis cu lacrimi: Cred, Doamne! Ajut necredinei mele. [(Marcu 9.22-24) ntr-un comentariu la aceast pil- d, printele Mihai Hau spunea c: Tatl copilului nu era sut la sut credincios, dar era sut la sut sincer.] i l-a ntrebat pe tatl lui: Ct vreme este de cnd i-a venit aceasta? Iar el a rspuns: din pruncie. i de mul- te ori l-a aruncat i n foc i n ap ca s-l piard. Dar de poi ceva, ajut-ne, fiindu-i mil de noi. Iar Iisus i-a zis: De poi crede, toate sunt cu putin celui ce crede. i ndat strignd tatl copilului, a zis cu lacrimi: Cred, Doamne! Ajut necredinei mele. (Marcu 9.21-24) Voi ns spunei: Cel care va zice tatlui su sau mamei sale: Cu ce te-a fi putut ajuta este druit lui Dumne- zeu, acela nu va cinsti pe tatl su sau pe mama sa; i ai desfiinat cuvntul lui Dumnezeu pentru datina voastr. (Matei 15.5, 6) A alege/ Alegerea gndurilor bune. 4.14 Dumnezeu nu l-a creat pe om muritor, i nici nemuritor. Dumnezeu l-a creat capabil i de una i de alta, n

  • 12/782 funcie de libera lui alegere. (Sfntul Teolit al Antiohiei)

    Fiule! Din tinereile tale alege nvtura i pn la crunteile tale vei afla nelepciune. Ca i cel ce ar i seamn, apropie-te de ea i ateapt roadele ei cele bune. Cci cu lucrarea ei puin te vei osteni i

    curnd vei mnca roadele ei. (Ecclesiasticul 6.18-20) Iar ei, vzndu-l de departe, pn a nu se apropia de ei, au nceput a unelti asupra lui s-l omoare; i au zis unii ctre alii: "Iat vistorul acela de vise vine! Haidem s-l omorm, s-l aruncm ntr-un pu i s zi- cem c l-a mncat o fiar slbatic i vom vedea ce se va alege de visele lui!" (Facerea 37.18-20) ntre caractere i inteligene n-ar trebui s existe alegere. Inteligenele se gsesc foarte adesea, caracterele

    foarte rar. (Mihai Eminescu) Libertatea de a alege 8.9, 10.17 Libertatea v confer facultatea de a alege ntre bine i ru, adic ntre datorie i egoism. Educaia este

    ns aceea care v nva s facei alegerea. (Giuseppe Mazzini) Marea nelepciune e s-i alegi prieteni care nu te vor sili la compromisuri. (Camil Petrescu) Natura este o staie de radio nelimitat, prin care Dumnezeu ne vorbete tot timpul, doar s alegem

    postul. (George Washington Carver) Niciodat nu se minte att de mult ca naintea unor alegeri, n timpul unui rzboi sau dup o vntoare.

    (Georges Clemenceau) Niciodat nu se spun mai multe minciuni dect n timpul rzboiului, dup vntoare i nainte de alegeri. (Otto von Bismarck) Omul are libertatea de a alege, i mintea pentru a nelege. 10.17 Omul n-ar trebui s fac aceeai prostie de dou ori. Exist atta prostie, c ai de unde alege.

    (Bertrand Russell) Omul trebuie s-i aleag i nu s-i accepte destinul. (Paulo Coelho) Printele duhovnicesc este medierea pe care Dumnezeu o alege i ne-o druiete, pentru a ne face s

    cunoatem voina Sa. 9.22 Pesimistul este cel care, atunci cnd trebuie s aleag ntre dou rele, le alege pe amndou.

    (Oscar Wilde) Politicianul se gndete la viitoarele alegeri, omul de stat la urmtoarele generaii. (Otto von Bismarck) Sracul, care nu poate oferi mult, alege un lemn care nu putrezete; i caut un meter iscusit ca s fac

    un idol care s nu se clatine. Nu tii voi, oare, n-ai auzit, nu vi s-a spus oare de la nceput, n-ai neles voi ce v nva ntemeierea lumii? El st n scaun deasupra cercului pmntului; pe locuitori i vede

    ca pe lcuste; El ntinde cerul ca un vl uor i l desface ca un cort de locuit. (Isaia 40.20-22) i lund seama cum i alegeau la mas cele dinti locuri, a spus celor chemai o pild, zicnd ntre ei: Cnd vei fi chemat de cineva la nunt, nu te aeza n locul cel dinti, ca nu cumva s fie chemat de el al- tul mai de cinste dect tine. i venind cel care te-a chemat pe tine i pe el, i va zice: D acestuia locul.

    i atunci, cu ruine, te vei duce s te aezi pe locul cel mai de pe urm. (Luca 14.7-9) Trebuie s ne folosim de fiecare ntmplare din viaa noastr pentru a dobndi rsplata cea bun a alegerii pe care o facem. Este de neaparat trebuin s nvm cum s folosim fiecare din ntmplrile care vin peste noi, pentru ca printr-o bun vieuire raional s ajungem la viaa venic.

    (Cuviosul Clement Alexandrinul) elurile ni le alegem. Rostul trebuie s-l descoperim. (Colin Turner) Un popor care alege politicieni corupi, impostori, hoi i trdtori, nu este victim, ci complice.

    (George Orwel) A aluneca/ Cele ce s-au poruncit ie, acelea cu cuviin le cuget, c nu-i sunt de nevoie cele ascunse. n multele ta-

    le ndeletniciri nu te ine de lucrurile zadarnice, c i s-au descoperit destule din cunotinele ome- neti. C pe muli i-a nelat prerea lor i socoteala rea a fcut s alunece cugetele lor.

    (Ecclesiasticul 3.21-23) De departe este cunoscut cel cu limba tare, i cel nelept l tie cnd alunec. (Ecclesiasticul 21.8) Doamne, Printele i Stpnul vieii mele, nu m lsa s m duc gura mea cum va vrea ea i nu ngdui

    s alunec din pricina ei! (Ecclesiasticul 23.1) Este cte unul care alunec, dar nu din suflet, i cine n-a greit cu limba sa? (Ecclesiasticul 19.16) Fericit brbatul care n-a alunecat cu gura sa i nu se rnete cu amrciunea pcatului.

    (Ecclesiasticul 14.1)

  • 13/782 Iar mie, puin a fost de nu mi-au alunecat picioarele, puin a fost de nu s-au poticnit paii mei.

    (Psalmi 72.2) n mine sunt, Dumnezeule, fgduinele pe care le voi aduce laudei Tale, c ai izbvit sufletul meu de la moarte, picioarele mele de alunecare, ca bine s plac naintea lui Dumnezeu, n lumina celor vii.

    (Psalmi 55.12) Nu te uita la femeia linguitoare, cci buzele celei strine picur miere i cerul gurii sale e mai alunector dect untdelemnul, dar la sfrit ea este mai amar dect pelinul, mai tioas dect o sabie cu

    dou ascuiuri. (Solomon 5.3) Nu te uita la vin cum este el de rou, cum scnteiaz n cup i cum alunec pe gt, cci la urm el ca

    un arpe muc i ca o viper mproac venin. (Solomon 23.31, 32) Pe povrniul viciului aluneci uor i fr s bagi de seam; pentru a atinge ns culmile perfeciunii, urci

    ncet i ntmpini multe i mari greuti. (Feuchtersleben) A alunga/ Acolo unde sfnta pietate e alungat, domnete desfrul. (Publilius Syrus) Alungarea demonilor 1.3 Alungarea gndurilor proprii. 5.2 Alungarea gndurilor rele. 6.4 Ceart, Doamne, duhurile cele necurate i alung-le de la faa mea, a nepriceputului. (Sfinii Prini) Este necesar mult atenie i mult srguin pentru a alunga gndurile pe care ni le trimite vicleanul pentru a ne fura de la rugciune. 2.13 Gndete-te s duci o via binecredincios i aa creznd, te vei mprti cu binecuvntarea care alung nu numai moartea, ci i bolile din noi, cci venind Hristos n noi slbete legea care stpnete n mod slbatic n mdularele trupului nostru, nvioreaz evlavia fa de Dumnezeu i omoar patimile, neinnd seama de pcatele n care ne aflm, ci videcndu-ne mai degrab ca pe nite bolnavi. Cci ntrete pe cel zdrobit, ridic pe cel czut ca un pstor bun care-i pune sufletul pentru oile Sale.

    (Sfntul Chiril al Alexandriei) Grija privegherii gonete aipirea i ca boala grea alung somnul. (Ecclesiasticul 31.2) Iar crturarii, care veneau din Ierusalim, ziceau c are pe Beelzebul i c, cu domnul demonilor, alung de- monii. i chemndu-i la Sine, le-a vorbit n pilde: Cum poate satana s alunge pe satana? Dac o mp- rie se va dezbina n sine, acea mprie nu mai poate dinui. i dac o cas se va dezbina n sine, ca- sa aceea nu va mai putea s se in. i dac satana s-a sculat mpotriva sa nsui i s-a dezbinat, nu

    poate s dinuiasc, ci are sfrit. (Marcu 3.22-26) Istovete-i trupul cu postul i cu privegherea, i vei alunga gndul chinuitor al iubirii de plceri.(Sfntul

    Serafim de Sarov) n iubire nu este fric, ci iubirea desvrit alung frica, pentru c frica are cu sine pedeapsa, iar cel ce se teme nu este desvrit n iubire. (I Ioan 4.18) Netiina d natere ntunericului, iar din pricina ntunericului cdem n pcate pentru c ne este slbit vederea fa de adevr. Cunotina este deci luminare; ea alung netiina i ne d puterea de a vedea bine. (Cuviosul Clement Alexandrinul) N-am postit i am fost alungai din rai. S postim, dar, ca s ne ntoarcem n rai. 6.9 O atitudine vesel, sprijinit de relaxare este doctorie care ne alung din drum fantomele fricii.

    (George Matthew Adams) Postul face sufletul mai cuviincios, sfinete cugetarea, alung dracii. 2.10 i a intrat Iisus n templu i a alungat pe toi cei ce vindeau i cumprau n templu i a rsturnat mesele schimbtorilor de bani i scaunele celor care vindeau porumbei. i a zis lor: Scris este: "Casa Mea,

    cas de rugciune se va chema, iar voi o facei peter de tlhari!" (Matei 21.12, 13) i a tmduit pe muli care ptimeau de felurite boli i demoni muli a alungat. Iar pe demoni nu-i lsa s

    vorbeasc, pentru c-L tiau c El e Hristos. (Marcu 1.34) A amna/ Am zis: i voi mprtia i voi terge pomenirea lor dintre oameni. Dar am amnat aceasta, pentru rutatea vrjmailor, ca vrjmaii lor s nu se mndreasc i s zic: Mna noastr este puternic i toate

    acestea nu le-a fcut Domnul. [Deutoronomul 32.26(24), 27(25)] Amnarea este cea mai criminal form de negare. (Colin Turner) Nu ntrzia a te ntoarce la Domnul i nu amna din zi n zi. C fr de veste va izbucni mnia Domnului i n vremea rzbunrii vei fi dat pieirii. Nu te ncrede n avuiile ctigate pe nedrept, c nimic nu-i

  • 14/782 vor folosi n ziua judecii. (Ecclesisticul 5.8-10)

    Omul nu este stpn pe duhul su de via, ca s-l poat opri; la fel nu este stpn pe ziua morii i n a- ceast lupt nu ncape amnare. Nelegiuirea nu va scpa pe cel care o svrete. (Ecclesiastul 8.8)

    Plata celor care lucreaz pentru tine nu o amna pe mine, ci d-le-o ndat, cci i ie i se va rsplti, de vei sluji lui Dumnezeu. Ia seama, fiul meu, n toate lucrrile tale i fii bine crescut n toat

    purtarea ta! (Tobit 4.14) S nu amnm niciodat svrirea faptelor bune, ca s nu fim ntmpinai cu ntrebarea Sfntului Am- brozie al Milanului: De ce ami pentru ziua de mine?, i apoi cu mustrarea lui: Poi s lucrezi i azi, fiindc s-ar putea s-o pierzi pe cea de azi, i pe cea de mine s n-o mai apuci. Nici pierderea unei singure ore nu nseamn o pagub mic. Chiar i o singur or este o parte din via. (Printele Narcis

    Stupcanu, la emisiunea Cuvntul care zidete) i iari a fost cuvntul Domnului ctre mine i mi-a zis: "Fiul omului, iat casa lui Israel zice: "Vedenia pro- oroceasc, pe care a vzut-o acesta, se va mplini dup mult vreme, pentru c el proorocete pentru nite timpuri deprtate". De aceea spune-le: "Aa griete Domnul Dumnezeu: Nici unul din cuvintele Mele nu va fi amnat, ci cuvntul pe care-l voi rosti se va mplini", zice Domnul Dumnezeu.

    (Iezechiel 12.26-28) i s nu zici: Mila Lui este mare, va curi mulimea pcatelor mele. C mila i mnia de la El sunt i peste cei pctoi va odihni mnia Lui. Nu ntrzia a te ntoarce la Domnul i nu amna din zi n zi. (Ecclesiasticul 5.6-8) Zbava aduce pierdere, amnare, pericol. (Desiederius Erasmus) A apra/ Ajutorul meu i aprtorul meu eti Tu; Dumnezeul meu nu zbovi. (Psalmi 39.23) Ca s vad i s-i dea seama, s cerceteze i s priceap cu toii c mna Domnului a fcut acestea i c Sfntul lui Israel le-a zidit! Venii i v aprai pricina voastr, zice Domnul; apropiai-v cu dovezile

    voastre, zice regele lui Iacov. (Isaia 41.20, 21) Cci dac dreptul este fiul lui Dumnezeu, atunci Dumnezeu l va apra i-l va scoate din mna potrivnicilor si. (Cartea nelepciunii lui Solomon 2.18) Ceea ce arat fapta legii scris n inimile lor, prin mrturia contiinei lor i prin judecile lor, care i nvino- vesc sau i i apr, n ziua n care Dumnezeu va judeca, prin Iisus Hristos, dup Evanghelia

    mea, cele ascunse ale oamenilor. (Romani 2.15, 16) Ceea ce tii voi, tiu i eu i nu sunt deloc mai prejos dect voi. Dar eu vreau s vorbesc cu Cel Atotputer- nic, vreau s-mi apr pricina naintea lui Dumnezeu. Cci voi suntei nite nscocitori ai minciunii,

    suntei cu toii nite doctori neputincioi! (Iov 13.2-4) Ceea ce te inspir, te i ghideaz i te apr. (Richard Bach) Dac vrem s ajungem la fericire, ntregului neam omenesc i este de neaprat trebuin nvtura i

    virtutea. (Cuviosul Clement Alexandrinul) Domnul este ajutorul i aprtorul meu, n El a ndjduit inima mea i mi-a ajutat. (Psalmi 27.9) Domnul este aprtorul vieii mele; de cine m voi nfricoa? (Psalmi 26.2) Domnul este ntrirea poporului Su i aprtor mntuirilor unsului Su. (Psalmi 27.11) Domnul este ntrirea poporului Su i aprtor mntuirilor unsului Su. (Psalmi 27.11) Este mult mai bine s dojeneti dect, tcnd, s fierbi de mnie, i cel care se mrturisete va fi aprat de pagub. (Ecclesiasticul 202.1, 2) Iubi-Te-voi Doamne, vrtutea mea. Domnul este ntrirea mea i scparea mea i izbvitorul meu, Dum- nezeul meu, ajutorul meu i voi ndjdui spre Dnsul, Aprtorul meu i puterea mntuirii mele i

    sprijinitorul meu. (Psalmi 17.1-3) Nu e de osndit njosirea care apr de o primejdie. (Publilius Syrus) Pn s ia mprumutul, srut mna celui ce-i d i pentru banii aproapelui vorbete cu glas ademenitor,

    iar cnd este vremea s ntoarc trgneaz, i se apr cu cuvinte de lene i nvinuiete vremea. (Ecclesiasticul 29.5, 6)

    S m apere Dumnezeu de prieteni; de dumani pot s m apr i singur. (Voltaire) Sracii sunt portarii mpriei cerurilor, judectori aspri pentru cei nemilostivi i avocai, sau aprtori puternici, pentru cei milostivi. (Sfntul Grigorie de Nazianz) Scoate-m-vei din cursa aceasta pe care mi-au ascuns-o mie, c Tu eti aprtorul meu. (Psalmi 30.4) i dndu-i-se voie, Pavel, stnd n picioare pe trepte, a fcut poporului semn cu mna. i fcndu-se mare

  • 15/782 tcere, a vorbit n limba evreiasc, zicnd: Brbai frai i prini, ascultai acum, aprarea mea

    fa de voi! (Faptele Apostolilor 21.40, 22.1) Toat albina i apr cscioara cu acele i cu veninul su. (Grigore Ureche) Vai ce grea e aprarea faimei! (Publilius Syrus) A aprinde/ C Tu vei aprinde fclia mea, Doamne; Dumnezeul meu, vei lumina ntunericul meu. (Psalmi 17.31) Cnd se mndrete necredinciosul, se aprinde sracul; se prind n sfaturile pe care le gndesc.

    (Psalmi 9.22) Cnd stomacul e plin, se aprind i dorinele dup alte plceri; iar cnd se afl n lips, rmn i acestea

    linitite i mai potolite. (Sfntul Nil Ascetul) Cerceteaz-m, Doamne, i m cearc; aprinde rrunchii i inima mea. (Psalmi 25.2) Dragostea ndelung rabd; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiete, nu se laud, nu se trufe- te. Dragostea nu se poart cu necuviin, nu caut ale sale, nu se aprinde de mnie, nu gndete rul. Nu se bucur de nedreptate, ci se bucur de adevr. Toate le sufer, toate le crede, toate le ndj- duiete, toate le rabd. Dragostea nu cade niciodat. Ct despre proorocii - se vor desfiina; darul limbilor va nceta; tiina se va sfri; pentru c n parte cunoatem i n parte proorocim. Dar cnd va veni ceea ce e desvrit, atunci ceea ce este n parte se va desfiina. (I Corinteni 13.4-10) Educaia nu este umplerea unei glei, ci aprinderea unui foc. (William Butler Yeats) Foc am venit s arunc pe pmnt i ct a vrea s fie acum aprins! i cu botez am a M boteza, i ct nerbdare am pn ce se va ndeplini! (Luca 12.49, 50) nceputul unei certe e ca slobozirea apei (dintr-un iezer); nainte de a se aprinde, d-te la o parte! (Solomon 17.14) La nici o vduv i la nici un orfan s nu le facei ru! Iar de le vei face ru i vor striga ctre Mine, voi auzi plngerea lor, i se va aprinde mnia Mea i v voi ucide cu sabia i vor fi femeile voastre vduve i copiii votri orfani. (Ieirea 22.22-24) Mnia ucide pe cel fr de minte, iar aprinderea omoar pe cel rtcit. (Iov 5.2) Modestia este plasa cu care se prinde gloria. (Proverb arab) Muzica trebuie s fie scnteia care aprinde focul n sufletul omenesc. (Ludwig van Beethoven) Nu e nimic mai tare dect blndeea. Dup cum apa aruncat pe foc a stins de multe ori focul, tot aa i un cuvnt spus cu blndee, stinge o mnie mai aprins dect cuptorul i ndoit ne este ctigul. Cti- gm prin aceea c ne-am purtat cu blndee i prin aceea c slobozim de tulburare mintea fratelui nostru punnd capt mniei. Cci ce este apa pentru foc, aceea e blndeea i buntatea

    pentru mnie. (Sfntul Ioan Gur de Aur). Nu te aprinde mpotriva rufctorului i nu-i ntrta rvna mpotriva celor fr de lege. Cci cel ce

    face ru nu propete, i sfenicul celor nelegiuii se va stinge. (Solomon 24.19) O lumnare nu pierde nimic dac aprinde o alt lumnare. (Thomas Jefferson) Omul mnios a cearta, pe cnd cel domol linitete aprinderea. (Solomon 15.18) Pn cnd, Doamne, Te vei ntoarce? Pn cnd se va aprinde ca focul mnia Ta? (Psalmi 88.45) Sfenicul l va aprinde Aaron i fiii lui, de seara pn dimineaa, naintea Domnului. Aceasta e lege ve-

    nic pentru fiii lui Israel din neam n neam". (Ieirea 27.21) i a mai zis Domnul ctre Moise: "Eu M uit la poporul acesta i vd c este popor tare de cerbice; la- s-M dar acum s se aprind mnia Mea asupra lor, s-i pierd i s fac din tine un popor mare!" Moise ns a rugat pe Domnul Dumnezeul su i a zis: "S nu se aprind, Doamne, mnia Ta asu- pra poporului Tu, pe care l-ai scos din ara Egiptului cu putere mare i cu braul Tu cel nalt, ca nu cumva s zic Egiptenii: I-a dus la pieire, ca s-i ucid n muni i s-i tearg de pe faa pmntului. ntoarce-i iuimea mniei Tale, milostivete-Te i nu cuta la rutatea poporului Tu.

    (Ieirea 32.9-12) i au grit mpotriva lui Dumnezeu i au zis: "Va putea, oare, Dumnezeu s gteasc mas n pustiu?"

    - Pentru c a lovit piatra i au curs ape i praiele s-au umplut de ap. "Oare, va putea da i pine, sau va putea ntinde mas poporului Su?" Pentru aceasta a auzit Domnul i S-a mniat i foc s-a

    aprins peste Iacob i mnie s-a suit peste Israel. (Psalmi 77.22-25) Voi suntei lumina lumii; nu poate o cetate aflat pe vrf de munte s se ascund. Nici nu aprind fclie

    i o pun sub obroc, ci n sfenic, i lumineaz tuturor celor din cas. (Matei 5.14, 15) A apuca/ Ajungnd curnd la desvrire, dreptul a apucat ani ndelungai. (Cartea nelepciunii lui

  • 16/782 Solomon 4.13)

    Cel ce umbl fr prihan va fi mntuit, iar cine apuc pe ci strmbe va cdea ntr-o groap. (Solomon 28.18) Copilul imit tot ceea ce vede. Totul i este pild n formarea obiceiurilor, gesturilor, apucturilor, vor-

    birii i caracterului su. (Samuel Smiles) Dar Iisus, apucndu-l de mn, l-a ridicat, i el s-a sculat n picioare. Iar dup ce a intrat n cas, ucenicii Lui L-au ntrebat, de o parte: Pentru ce noi n-am putut s-l izgonim? El le-a zis: Acest neam de demoni

    cu nimic nu poate iei, dect numai cu rugciune i cu post. (Marcu 9.27-29) De aceea se ntmplau certuri ntre pzitorii vitelor lui Avram i pzitorii vitelor lui Lot. Pe atunci locuiau n pmntul acela Canaaneii i Ferezeii. Atunci a zis Avram ctre Lot: "S nu fie sfad ntre mine i tine, ntre pstorii mei i pstorii ti, cci suntem frai. Iat, nu e oare tot pmntul naintea ta? Desparte- te dar de mine! i de vei apuca tu la stnga, eu voi apuca la dreapta; iar de vei apuca tu la dreapta, eu voi apuca la stnga". (Facerea 13.7-9) Fiica Babilonului, ticloasa! Fericit este cel ce-i va rsplti ie fapta ta pe care ai fcut-o nou. Fericit este

    cel ce va apuca i va lovi pruncii ti de piatr. (Psalmi 136.8, 9) Judec, Doamne, pe cei ce-mi fac mie strmbtate; lupt mpotriva celor ce se lupt cu mine; apuc arma i pavza i scoal-Te ntru ajutorul meu; scoate sabia i nchide calea celor ce m prigonesc; spune

    sufletului meu: "Mntuirea ta sunt Eu!" (Psalmi 34.1-3) Pzii-v s nu se mndreasc inima voastr i s nu v abatei, nici s v apucai s slujii altor dumnezei i s v nchinai lor. C atunci se va aprinde mnia Domnului asupra voastr, va nchide cerul i nu va fi ploaie i pmntul nu-i va da roadele sale; iar voi vei pieri curnd de pe pmntul cel bun pe care

    Domnul vi-l d. (Deutoronomul 11.16, 17) Pentru c a asuprit fr mil pe sraci i a furat o cas, n loc s o zideasc. El nu va cunoate pacea lun- tric i el nu va scpa nimic din toate cte preuiete. Nimic nu scap de lcomia lui, de aceea nflorirea lui nu va ine deloc. Cnd bogia lui va fi la culme, tulburarea l va apuca deodat i toate loviturile ne- norocirii vor cdea n capul lui. (Iov 20.19-22) Puii leilor mugesc ca s apuce i s cear de la Dumnezeu mncarea lor. Rsrit-a soarele i s-au adunat i n culcuurile lor se vor culca. (Psalmi 103.22, 23) Rugciunea este braul cu care omul apuc puterea iubirii divine. (Ellen G. White) S nu amnm niciodat svrirea faptelor bune, ca s nu fim ntmpinai cu ntrebarea Sfntului Ambro- zie al Milanului: De ce ami pentru ziua de mine?, i apoi cu mustrarea lui: Poi s lucrezi i azi, fiindc s-ar putea s-o pierzi pe cea de azi, i pe cea de mine s n-o mai apuci. Nici pierderea unei singure ore nu nseamn o pagub mic. Chiar i o singur or este o parte din via.

    (Printele Narcis Stupcanu, la emisiunea Cuvntul care zidete) i ajungnd la Iordan, s-au apucat de tiat copaci. i cnd a prvlit unul o brn, i-a czut toporul n ap i a strigat acela i a zis: "Ah, stpnul meu! Acesta l luasem mprumut!" A zis omul lui Dumnezeu: "Un- de a czut?" i acela i-a artat locul. Iar Elisei a tiat o bucat de lemn i, aruncnd-o acolo, a ieit to- porul deasupra. Apoi a zis: "Ia-i-l!" i acela a ntins mna i l-a luat. (IV Regi 6.4-6) i apucnd pe copil de mn, i-a grit: Talita kumi, care se tlcuiete: Fiic, ie zic, scoal-te! i ndat s-a sculat copila i umbla, cci era de doisprezece ani. i s-au mirat ndat cu uimire mare. (Marcu 5.41, 42) i iat un om avnd mna uscat. i L-au ntrebat, zicnd: Cade-se, oare, a vindeca smbta? Ca s-L n- vinuiasc. El le-a zis: Cine va fi ntre voi omul care va avea o oaie i, de va cdea ea smbta n groap, nu o va apuca i o va scoate? Cu ct se deosebete omul de oaie! De aceea se cade a face bine

    smbta. (Matei 12.10-12) i rspunznd, Moise a zis: "Dar de nu m vor crede i nu vor asculta de glasul meu, ci vor zice: "Nu i S-a artat Domnul!", ce s le spun?" Zis-a Domnul ctre el: "Ce ai n mn?" i el a rspuns: "Un to- iag!" "Arunc-l jos!" i zise Domnul. i a aruncat Moise toiagul jos i s-a fcut toiagul arpe i a fugit Moise de el. i a zis Domnul ctre Moise: "ntinde mna i-l apuc de coad!" i i-a ntins Moise mna i l-a apucat de coad i s-a fcut toiag n mna lui. Apoi a zis Domnul: "Aa s faci naintea lor, ca s te cread c i S-a artat Dumnezeul prinilor lor, Dumnezeul lui Avraam, Dumnezeul lui Isaac i Dumnezeul lui Iacov!" (Ieirea 4.1-5) Uitai-v la mine i mirai-v foarte i punei mna la gur. Cci, cnd m gndesc, m apuc groaza i

  • 17/782 toat carnea de pe mine tremur. Pentru ce ticloii au via, ajung la adnci btrnee i sporesc n

    putere? Urmaii lor se ridic voinici n faa lor i odraslele lor dinuiesc sub ochii lor. (Iov 21.5-8) Varga i certarea aduc nelepciune, iar tnrul care este lsat (n voia apucturilor lui) face ruine maicii

    sale. (Solomon 29.15) Vzndu-L umblnd pe mare, ucenicii s-au nspimntat, zicnd c e nluc i de fric au strigat. Dar El le- a vorbit ndat, zicndu-le: ndrznii, Eu sunt; nu v temei! Iar Petru, rspunznd, a zis: Doamne, dac eti Tu, poruncete s vin la Tine pe ap. El i-a zis: Vino. Iar Petru, coborndu-se din corabie, a mers pe ap i a venit ctre Iisus. Dar vznd vntul, s-a temut i, ncepnd s se scufunde, a strigat, zicnd: Doamne, scap-m! Iar Iisus, ntinznd ndat mna, l-a apucat i a zis: Puin credinciosule, pentru ce te-ai ndoit? i suindu-se ei n corabie, s-a potolit vntul. Iar cei din corabie I s-au nchinat, zicnd:

    Cu adevrat Tu eti Fiul lui Dumnezeu. (Matei 14.26-33) A arta/ A artat cu certitudine c Evanghelia lui Hristos este actual i vie. Fragment din predica printelui Boris Bobrinskoi la nmormntarea lui Olivier Clment (Ziarul Lumina din 23.12.2014) A ntrebat un frate pe Avva Pimen: De voi vedea greala fratelui meu, bine este s o acopr? i i-a rspuns lui btrnul: n orice ceas vom acoperi greala fratelui nostru i Dumnezeu o acoper pe a noastr, i n orice ceas o artm pe a fratelui i Dumnezeu o arat pe a noastr. Apoi a mai zis iari Domnul Dumnezeu ctre Noe: "Iat, ca semn al legmntului, pe care-l nchei cu voi i cu tot sufletul viu ce este cu voi din neam n neam i de-a pururi, pun curcubeul Meu n nori, ca s fie semn al legmntului dintre Mine i pmnt. Cnd voi aduce nori deasupra pmntului, se va arta curcubeul Meu n nori, i-Mi voi aduce aminte de legmntul Meu, pe care l-am ncheiat cu voi i cu tot sufletul viu i cu tot trupul, i nu va mai fi apa potop, spre pierzarea a toat fptura. Va fi deci curcubeul Meu n nori i-l voi vedea, i-Mi voi aduce aminte de legmntul venic dintre Mine i pmnt i tot sufletul viu din tot

    trupul ce este pe pmnt!" (Facerea 9.12-16) Arat-mi un om sntos i i-l voi vindeca. (Carl Gustav Jung, medic psihiatru i psiholog elveian) Arogana este un monstru. Ea nu are simuri, ci numai o limb ascuit si un deget arttor. (Toba Beta) Binele nu este o simpl calitate etic sau aptitudine moral, ci un reflex al harului, o raz arttoare de Dumnezeu, o lucrare ndumnezeitoare care vine n om din Binele ultim, suprem, care este

    Dumnezeu. (Calist Catafygiotul) C nelepciunea ndreptete numele ei i nu la muli este artat. (Ecclesiasticul 6.23) Cile Tale, Doamne, arat-mi, i crrile Tale m nva. (Psalmi 24.4) Cnd se afl n dubiu, omul bun urmrete drumul indicat de intuiie. (Kalidasa) Cert este faptul c postul ne face mai nelepi, ne poate arta pregtii pentru toate ispitele i valurile vieii. Alte roade pe care le dobndim n urma postului sunt tainice. (Sfntul Vasile cel Mare) Cum a fost lucrat pomul, arat rodul lui; aa i cuvntul arat gndul cel din inima omului. S nu lauzi pe

    nimeni nainte de a vorbi cu el, cci cuvntul este piatra de ncercare a omului. (Ecclesiasticul 27.6, 7) Da, avem muli savani i oameni de tiin, dar att de ignorani n realitile divine; avem o mulime de filo- sofi, dar att de puini oameni ai lui Dumnezeu, pentru care Hristos este totul i care pot s arate semenilor drumul drept spre mntuire. (Sadhu Sundar Singh, un vestit hindus convertit la

    cre


Recommended