+ All Categories
Home > Documents > In Formatie

In Formatie

Date post: 24-Sep-2015
Category:
Upload: prodan-sabina
View: 39 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
Description:
lkjh
37
Identitatea unei firme inseamna mai mult decat un logo, un website si o pozitie intr-o anumita industrie. Imaginea personala a angajatilor are o influenta directa asupra felului in care ceilalti percep nu doar competentele profesionale, creativitatea si personalitatea acestora, ci si pe acelea ale firmei dumneavoastra. Clientii - potentiali si actuali - isi formeaza opinii despre compania dvs si decid sa demareze proiecte comune bazandu-se atat pe reputatia si integritatea brandului, dar si pe imaginea reflectata de angajati. Fiecare dintre acestia sunt un ambasador al firmei, de la secretara la director. Pentru ca identitatea si imaginea firmei sa fie uniforma, toti angajatii ar trebui sa beneficieze de acelasi tip de instruire. Pentru a veni in sprijinul clientilor corporate, am dezvoltat programe care ofera participantilor principiile de baza si conceptele a ceea ce inseamna imagine, comunicare si tinuta profesionala, precum si elemente de baza ale managementului ”impresiei pozitive”. Imagine, maniere, bun gust, comunicare verbală și mai ales nonverbală. Despre asta ne-a vorbit Mihaela Berciu azi la workshopul eva.ro. A început prin a ne explica faptul că evaluarea unei persoane dureaza 2 secunde, apoi mai beneficiezi de inca 60 de secunde dupa care gata, ai fost deja catalogat. Interlocutorul tău și-a creat părerea despre tine și va reacționa în consecință. Ca atare, trebuie ăa exploatezi la maxim cele 2 secunde și apoi minutul pe care îl ai la dispoziție. Mereu trebuie să comunicam mesaje consistente și consecvente despre imaginea proprie, trebuie să ne cunoaștem valoarea și să ne controlam tot timpul reputația. O strângere de mâna fermă, fara sa îi rupi degetele celuilalt trebuie mereu însoțită și de contact vizual și nu uita niciodată să zâmbești. Chiar dacă e vara, nu trebuie să ne lăsăm furate de peisajul de vacanță și să ne facem apariția cu degetelele de la picioare la vedere. O ținută business niciodată nu va fi alcatuită cu acest tip de încălțăminte. Așa că oricât de toridă este ziua, nu veniți în șlapi la birou, sau sandale cu toc de seară – mai ales la întâlniri! Există și pantofi mai confortabili cu tocuri medii precum și încalțăminte estivală cu botul închis. Putem construi o garderobă extrem de funcțională cu 20 de piese, obținand cam 80 ținute diferite, toate având ca piesă centrală sacoul. Accesoriile mereu vor pune accente în ținută, dar trebuie să fie discrete și de calitate, iar ceasul este înca un « must ». Butonii unei cămași albe mereu vor fi mult mai drăguți decât un șir de brățări
Transcript

Identitatea unei firme inseamna mai mult decat un logo, un website si o pozitie intr-o anumita industrie. Imaginea personala a angajatilor are o influenta directa asupra felului in care ceilalti percep nu doar competentele profesionale, creativitatea si personalitatea acestora, ci si pe acelea ale firmei dumneavoastra.Clientii - potentiali si actuali - isi formeaza opinii despre compania dvs si decid sa demareze proiecte comune bazandu-se atat pe reputatia si integritatea brandului, dar si pe imaginea reflectata de angajati. Fiecare dintre acestia sunt un ambasador al firmei, de la secretara la director.Pentru ca identitatea si imaginea firmei sa fie uniforma, toti angajatii ar trebui sa beneficieze de acelasi tip de instruire. Pentru a veni in sprijinul clientilor corporate, am dezvoltat programe care ofera participantilor principiile de baza si conceptele a ceea ce inseamna imagine, comunicare si tinuta profesionala, precum si elemente de baza ale managementului impresiei pozitive.

Imagine, maniere, bun gust, comunicare verbal i mai ales nonverbal. Despre asta ne-a vorbit Mihaela Berciu azi la workshopul eva.ro. A nceput prin a ne explica faptul c evaluarea unei persoane dureaza 2 secunde, apoi mai beneficiezi de inca 60 de secunde dupa care gata, ai fost deja catalogat. Interlocutorul tu i-a creat prerea despre tine i va reaciona n consecin. Ca atare, trebuie a exploatezi la maxim cele 2 secunde i apoi minutul pe care l ai la dispoziie. Mereu trebuie s comunicam mesaje consistente i consecvente despre imaginea proprie, trebuie s ne cunoatem valoarea i s ne controlam tot timpul reputaia. O strngere de mna ferm, fara sa i rupi degetele celuilalt trebuie mereu nsoit i de contact vizual i nu uita niciodat s zmbeti.

Chiar dac e vara, nu trebuie s ne lsm furate de peisajul de vacan i s ne facem apariia cu degetelele de la picioare la vedere. O inut business niciodat nu va fi alcatuit cu acest tip de nclminte. Aa c orict de torid este ziua, nu venii n lapi la birou, sau sandale cu toc de sear mai ales la ntlniri! Exist i pantofi mai confortabili cu tocuri medii precum i ncalminte estival cu botul nchis.

Putem construi o garderob extrem de funcional cu 20 de piese, obinand cam 80 inute diferite, toate avnd ca pies central sacoul. Accesoriile mereu vor pune accente n inut, dar trebuie s fie discrete i de calitate, iar ceasul este nca un must . Butonii unei cmai albe mereu vor fi mult mai drgui dect un ir de brri glgioase, iar cerceii cu siguran nu trebuie sa se blngane n continuu.

n viaa profesional, culorile sunt i ele purttoare de cuvnt, alaturi de croieli i textura materialelor. Este clar c tebuiesc evitate decolteele generoase, fustele foarte scurte, culorile iptoare sau texturile foarte fluffy sau transparente, ori cu imprimeuri mari precum i mesaje de orice natur.

n concluzie, ar cam trebui mereu s afim seriozitate si profesionalism, dincolo de mesajele i caracteristicile personale. Asta pentru c n cele 8 ore de lucru suntem reprezentantele unei companii, purtatoarele unui brand cu toate valorile sale (fie el i brand personal).

Importanta imaginii in cariera

Cat de importanta este imaginea si tinuta profesionala pentru cariera ta? Pana te gandesti la un raspuns, am sa iti spun o poveste.

de Irina Markovits, consultant de stil Image MattersIn urma cu cativa ani, o cunostinta de-a mea, care publica destul de frecvent articole de specialitate, a publicat unul care a fost extrem de bine receptionat de cei din breasla sa. Drept rezultat, doamna respectiva a inceput sa fie invitata sa tina prezentari. Cum fiecare dintre aceste ocazii includea un onorariu substantial, femeia era din ce in ce mai entuziasmata, pentru ca descoperise ceea ce credea ca este un al doilea salariu. Dupa ce a tinut cateva astfel de speech -uri, ofertele au incetat la fel de brusc cum au inceput.

Nu a stiut niciodata ce s-a intamplat. Desi a trecut peste acest incident fara sa verse prea multe lacrimi, era evident pentru toti cei din jurul ei ca episodul respectiv o framanta. Din nefericire, in ciuda a numeroase aluzii, aceasta doamna a refuzat sa creada ca era vorba de o problema foarte simpla si, culmea!, una care putea fi rezolvata: imaginea ei profesionala.

La 1,80 m inaltime si 92 de kilograme, masiva si cu o coama foarte creata, aceasta femeie era o prezenta formidabila. Daca ar fi ales haine care sa o reduca vizual, cum ar fi imbracamintea in culori inchise, linii verticale si bijuterii adecvate, ar fi reusit sa castige respect si sa atraga atentia, continuand sa aiba o imagine profesionala. In schimb, ea se imbraca asa cum dorea sotul ei: tocuri inalte, fuste scurte, parul despletit, bluze mulate. Majoritatea hainelor ii erau mici; nici unele nu erau de calitate si din materiale durabile.

Intreaga ei infatisare contrasta atat de puternic cu varsta (circa 40 de ani), venitul (aproape 3.000 / luna) si pozitia ierarhica (director executiv), incat, atunci cand o intalneau pentru prima oara, interlocutorii sai nu se puteau stapani sa nu o masoare de sus pana jos.

Din nefericire, imaginea ei neprofesionala a insemnat si sfarsitul carierei sale de prezentator. Citind ceva scris de ea, femeia parea competenta, foarte bine educata, si evident foarte pregatita in domeniul ei. Dar in realitate arata ridicol. Audienta ei astepta o persoana profesionista; in schimb, vedeau o incrucisare intre Scarlett O'Hara si o amazoana. Educatia ei, vasta experienta profesionala si talentul la scris erau inutile; cand aparea pe un podium, doamna respectiva pierdea din credibilitate din cauza felului in care arata.

E nedrept? Poate. Dar, avand in vedere educatia, profesia si pozitia sa sociala, ar fi trebuit sa stie ca imaginea conteaza. Toti colegii sai de breasla se imbracau mai conservator decat ea, iar cativa dintre ei i-au spus pe sleau ca e cazul sa se imbrace altfel, mai profesional. Dar ea vroia sa faca doar ce vroia ea: sa se imbrace cum doreste, iar ceilalti sa-si vada de treaba.

Evident, acesta este un exemplu extrem, dar, intr-un anume fel, nu foarte rar intalnit. Exista multi oameni care cred ca educatia, inteligenta si experienta vorbesc de la sine; nu au nevoie de un ambalaj.

Comunicarea inseamna:

55% infatisare, limbaj corporal si proxemica

38% tonul, ritmul si volumul vocii

7% continutul mesajului

Sigur putem cita din memorie numele catorva indivizi care au reusit sa aiba o cariera de succes, in ciuda unei infatisari neingrijite: un computer genius care se imbraca mereu cu acelasi tricou murdar si mirosind a transpiratie sau antreprenorul multimilionar obez, cu jeansi uzati si care e la volanul unei masini de mana a doua. Acest grup minoritar pare sa fi reusit in ciuda infatisarii. Sau poate ca infatisarea lor face parte dintr-un efort calculat, intentionat sa comunice lipsa lor de interes fata de niste probleme relativ neinsemnate. Talentele lor sunt atat de formidabile, incat nu mai au nevoie de sprijin extern.

Totusi, cei mai multi dintre noi nu suntem atat de binecuvantati de la natura. Avem nevoie de sprijin, mai ales cand e vorba de prezenta vizuala.

De ce? Pentru ca, atunci cand te afli intr-un mediu profesional, totul despre tine trebuie sa comunice profesionalism. Mersul, privirea, strangerea de mana, hainele, vocea, pana si machiajul sunt componente ale acestei comunicari.

Mai mult de jumatate (55%) din mesajul pe care il comunici se bazeaza pe infatisare, limbajul corporal si proxemica (modul in care ocupam spatiul). 38% se bazeaza pe felul in care transmiti mesajul (tonul, volumul si ritmul vocii) si doar 7% se bazeaza pe cuvinte.In plus, primele impresii se formeaza in mai putin de 7 secunde din momentul intalnirii, iar studiile sociologice arata ca aceste prime impresii sunt corecte in 67% din cazuri. Sigur ti s-a intamplat sa cunosti pe cineva si sa gandesti: Nu stiu de ce, dar chiar mi-a facut o impresie buna! sau, din contra: Hm, e ceva la tipul asta care nu-mi place.

Tocmai ti-ai format o parere despre acea persoana. Pentru ca aceste impresii sunt subconstiente, nu realizezi ca se refera la:

Cati bani castiga;

Nivelul sau de educatie;

Personalitatea sa si daca stie sa se faca placut(a);

Cata incredere are in sine;

Cat de inteligent(a) este;

Succesul, competentele si etica profesionala;

Cat de responsabil(a) este si daca poti avea sau nu incredere in el/ea.

Inca un adevar general valabil: oamenilor le place sa interactioneze si sa relationeze cu cei asemenea lor, cu cei cu care se simt in largul lor sau cu cei cu care se asteapta sa arate, sa vorbeasca si sa se comporte conform rolului lor.Am sa iti dau cateva exemple:

Esti directoarea unei firme si trebuie sa te intalnesti cu managerul unei banci pentru a discuta un imprumut. Cum te astepti sa fie imbracat? In jeansi si o camasa cadrilata sau intr-un costum la 4 ace si cu cravata?

Cainele tau este bolnav si trebuie sa faci o vizita unui cabinet veterinar. Ai fi surprinsa ca medicul sa fie imbracat ca un surfer? Ai avea incredere in diagnosticul sau?

Esti parintele unui copil neastamparat, iar tanara invatatoare te invita la o discutie serioasa. Sa presupunem ca aceasta va fi imbracata intr-o fusta scurta, cu un tricou fara maneci, transparent si incaltata cu o pereche de papuci de plaja. Ii vei acorda acelasi respect si incredere pe care i le-ai fi acordat daca ar fi fost imbracata cu o camasa alba cu maneci si o pereche de pantaloni lungi de stofa?

Nu-i asa ca incepe sa fie logic? Acum poti sa constientizezi faptul ca, desi nu poti CONTROLA ce gandesc altii, poti INFLUENTA modul in care esti perceput, creandu-ti o imagine adecvata.

Adevarul este ca exista mult mai multe cariere trase pe linie moarta sau intrerupte din cauza unei infatisari neprofesionale decat iti poti inchipui. Cei mai multi vinovati recunosc sa fi facut urmatoarele 3 greseli: au gandit ca nu au suficient timp sau bani pentru a se imbraca bine; pentru ei, infatisarea era o chestiune superficiala si lipsita de importanta; regulile situatiilor si imaginii profesionale nu li se aplicau si lor.

Daca recunosti aceste tipare de gandire in propriul tau comportament, probabil ca nu castigi atat de multi bani pe cat ai putea. Iata cateva semne clasice a faptului ca infatisarea ta poate dauna carierei:

1. Un superior ierarhic ti-a atras atentia ca ar trebui sa te imbraci mai bine pentru a fi promovata;

2. O colega de birou se simte in permanenta obligata sa-ti aduca aminte sa te imbraci frumos pentru intalniri, prezentari sau alte ocazii speciale;

3. O alta colega, avand acelasi capacitati profesionale ca ale tale daca nu chiar mai putine -, dar cu o garderoba buna, a fost promovata inaintea ta;

4. In zilele in care faci un efort si te imbraci frumos, colegii te intreaba daca te duci la un interviu;

5. Ai cerut de cateva ori sa ti ofere un rol mai vizibil in organizatie, dar ti s-au delegat doar mai multe sarcini.

Daca te regasesti in vreunul dintre aceste scenarii, inseamna ca infatisarea ta profesionala lasa de dorit si chiar are un impact negativ asupra carierei tale. Ca iti convine sau nu, va trebui sa faci niste schimbari (in special in garderoba) pentru ca sa poti merge inainte.

A te imbraca pentru a avea succes nu inseamna a imbraca un anume costum, a avea o anume tunsoare sau a purta un anume ceas. Inseamna a te imbraca astfel incat sa poti relationa fara grija cu cei cu care doresti sa faci afaceri. Inseamna a fi un cameleon. Inseamna a te adapta.

Asa cum spuneam mai devreme, oamenii doresc sa se asocieze cu cei asemenea lor. Daca nu esti pe picior de egalitate cu ei in ceea ce priveste imbracamintea, manierele sau pozitia, vei fi privita ca un outsider. E posibil ca acesti oameni sa nu se simta niciodata in largul lor alaturi de tine, pentru ca sa poata sa te cunoasca mai bine, cu atat mai putin sa faca afaceri.

Acum ai doua optiuni: poti respinge toate aceste lucruri, condamna superficialitatea si ingustimea acestora, declarandu-te deasupra unor prostii ca astea si ramanand etern frustrata ca oamenii nu te trateaza asa cum meriti. Sau poti folosi aceste informatii in avantajul tau, incepand sa-ti construiesti o imagine profesionala.

Pleaca la drum cu gandul ca imaginea inseamna mai mult decat imbracaminte. Imaginea profesionala are 4 componente: infatisarea (care include imbracamintea si accesoriile), prezenta (comunicarea non-verbala, manierele), ingrijirea personala, machiajul si coafura.

Cand te hotarasti sa iti creezi imaginea dorita, va trebui sa tii cont de audienta (persoanele cu care lucrezi: clienti, pacienti, studenti, potential angajator), locatia (locul unde iti vei desfasura activitatea - birou, sala de conferinte, sala de clasa) si scopul tau (ce incerci sa obtii: sa semnezi un contract? Sa fii angajat? Sa pari o persoana de incredere? Sa castigi respectul celor din jur? Ce anume?)

Raspunde-ti la 4 intrebari:

Ce incerc sa comunic prin infatisarea mea?

Cum sunt sau voi fi perceput(a)?

Ce asteapta audienta de la mine?

Am mai mult de un singur tip de audienta?

Cu alte cuvinte: ce va spune infatisarea mea (hainele, in special) despre mine si despre organizatia in care lucrez?

De asemenea, trebuie sa tii cont de sectorul in care lucrezi si de codul vestimentar impus de organizatie (daca exista). De exemplu, un psiholog care lucreaza intr-un centru care se ocupa de femei agresate in familie sau o doctorita intr-un spital de copii bolnavi de cancer se vor imbraca asemanator imaginea lor trebuie sa transmita profesionalism, dar si faptul ca sunt persoane deschise, prietenoase, de incredere, al caror rol este sa isi ajute pacientii sa treaca prin momente dificile. In schimb, un avocat se va imbraca diferit de o actrita-diva, desi poate castiga la fel de mult.

In cazul schimbarii cursului sau accelerarii unei cariere, cel mai des intalnit scop este castigarea respectului, increderii si crearea unei impresii pozitive. Acest lucru il poti realiza cel mai usor apeland la articole vestimentare care comunica autoritate.

Aceste haine care transmit credibilitate si iti subliniaza capacitatile profesionale contin elemente cheie, cum sunt reverele, gulerul tare, manecile lungi, pantalonii si fustele cu croiala clasica, sacourile sau haine din tesaturi cu tinuta si in culori neutre. Articolele care comunica autoritate iti imprumuta din consistenta lor, apoi dispar imediat in fundal, lasand audienta sa se concentreze pe ceea ce spui sau demonstrezi. Imbracata in astfel de tinute, vei fi vazuta ca fiind o persoana competenta, care merita atentie. Fara ele nu esti. De fapt, chiar ai putea sa fii ridiculizata sau ignorata, in functie de situatie.

In cazul in care doresti o promovare, va trebui sa cauti acele detalii care iti vor imbunatati imediat infatisarea, cu cheltuieli foarte mici: pantofi intotdeauna lustruiti si ingrijiti, o geanta de calitate, haine curate si calcate, machiaj adecvat, o tunsoare mai putin tinereasca. Studiaza lungimile fustelor, manichiura, bijuteriile si accesoriile grupului din care vrei sa faci parte. Aceste informatii te vor ajuta pe parcurs.

Ai impresia ca spun ca ar trebui sa iti petreci mai mult timp incercand sa arati bine, decat a fi competenta? Bineinteles ca nu. Daca nu te pricepi la ceea ce faci, nici un fel de haina nu va putea ascunde acest lucru. A arata bine DESCHIDE usi; competentele tale profesionale iti permit sa ramai in camera. Tocmai de aceea trebuie sa iti adaptezi infatisarea profesionala, pentru ca oamenii sa acorde, tie si experientei tale, respectul cuvenit.

Sper ca te-am convins de importanta infatisarii pentru o cariera de succes. Crezi ca infatisarea ta te ajuta sau iti pune piedica? Aminteste-ti de povestea de la inceput si judeca singura

Se pare ca omul poate fi caracterizat destul de bine dupa mers. Tipul mersului da indicii despre personalitatea si tipologia omului respectiv. Ai mai jos analizate si descrise cateva tipuri de mers si semnificatia pe care acesta o da personalitatii omului:Mersul calm, sigur - indica un om puternic, care-si cunoaste posibilitatile si limitele; este echilibrat si intelept. Mersul nervos si apasat - indica dezechilibru, o personalitate negativa, sau un timid care braveaza pentru a-si da curaj. Mersul cu pasi scurti, inegali, precipitati - fire nervoasa si imprevizibila. Mersul vioi si agitat - fire nervoasa si dezordonata. Mersul usor si foarte regulat - este cel al oamenilor cu preocupari elevate. Mersul cu pasi foarte masurati - scrupulozitate, constiinciozitate, nehotarire. Mersul cu pieptul aplecat in fata - ii caracterizeaza pe cei melancolici, placizi sau modesti; mai poate fi expresia celor care pozeaza intr-o atitudine de blazare ori de falsa nemultumire. Mersul pe virful picioarelor (usor) aplecat in fata - finete in gindire; foarte adesea ii dezvaluie pe intriganti, birfitori. Mersul cu pasi mici, nesiguri si silentiosi - mersul intrigantilor. Mersul cu pasi rari si lenti - este cel al omului satisfacut. Mersul cu pasi descrescind in lungime, crescind apoi si descrescind din nou - este cel al omului nemultumit. Mersul cu pasul oblic - om viclean si/ sau nesincer. Mersul cu virful picioarelor spre interior - slabiciune, lipsa perseverentei. Mersul cu virful picioarelor spre exterior - mersul celor ingimfati, foarte multumiti de ei insisi sau narcisistilor.Mai este si un alt mers... cel greoi de om bolnav sau... prea obosit.

Vestimentaia n organizaiiVestimentaia, n funcie de epoci i timpuri de civilizaie, a furnizat indicii cu privire la rolul i status-ul persoanei, apartenena la un anumit grup sau la o anumit arie geografic.

Influena mbrcmintei asupra imaginii percepute a unei persoane se poate extinde i asupra organizaiei i instituiei pe care aceast persoan o reprezint ca efect secundar (efectul ultimei informaii).De exemplu, E.W.Stuard i B.K.Fuler (1991) au studiat imaginea pe care doi ageni de vnzri din dou companii diferite o au n legtur cu vnztorul i cu firma pe care acesta o reprezint. Confruntnd apte moduri diferite de vestimentaie (tradiionale i informale) reproduse prin fotografii, s-a observat c atunci cnd vnztorul era mbrcat n una din cele patru variante de vestimentaie tradiional era perceput ca fiind mai competent, mai ambiios, stpn pe sine i optimist, iar firma la care era angajat ca avnd o ofert divesificat de produse[14].

Chiar dac tindem s fim de acord cu expresia important este cum gndim i nu cum ne mbracm, n viaa de zi cu zi vestimentaia joac un rol important n percepia persoanelor. Oamenii au dreptul s adopte orice form de imbrcminte doresc, ei trebuie totui s fac distincia ntre munc i distracie i s-i adapteze vestimentaia atmosferei de afaceri create de patronul lor.[15]Hainele sunt semne ale statutului social, simboluri ale puterii sociale influentand stima de sine a celor care le poart i de asemenea, influenand modul n care ceilali se comport fa de noi. Pentru argumentarea acestor afirmaii este sugestiv experimentul lui M. Lefkovitz, R.R. Blake i J.S. Monton (1955). Pentru a testa influena hainelor cu autoritate asupra comportamentului celorlali, autorii menionai au folosit un complice, un tnr de 32 de ani care a primt indicaia s traverseze o strad pe trecerea de pietoni n timp ce semaforul pietonilor indica culoarea rosu. S-a constat c numrul pietonilor care l-u urmat pe complice a fost de 3,5 ori mai mare n situaia n care vestimentaia complicelui sugera autoritate costum de foarte bun calitate i cravat scump dect n situaia n care complicele era mbrcat modest[16].Din acest experiment se poate deduce un sfat simplu pentru cei care vor s devin manageri: imbrac-te cu autoritate dac vrei ca subordonaii s te urmeze. Pentru orice manager gestionarea impresiei pe care subordonaii si-o formeza despre el este o condiie importanta pentru succes, vestimentaia reprezentnd un important mijloc de management al impresiei. ntr-o lucrare dedicat puterii de influenare a vestimentaiei ca mijloc de comunicare a impresiiilor despre noi, Jacqueeline Murray (1989) stabilete mai multe categorii de vestimenie n funciie de mesajul pe care acestea l transmit despre noi. Vom reda aceste categorii de vestimentaie.[17] Niciun emitor nu se poate desprinde de realitatea social i cultural n care este implicat. Importante sunt i locul su n acest sistem, rolurile pe care i le asum, prestigiul su, imaginea sa despre lume, credinele sale i valorile dominante, atitudinile sale, dar i ateptrile celorlali n privina sa. Mediul social i cultural determin cuvintele pe care oamenii le folosesc n discuii, canalele de comunicare ales pentru comunicare, motivaiile celor spuse sau scrise[18]. Principiul gestaltismului funcioneaz i n cazul vestimentaiei: reconstituim impresia despre o persoan (intregul) pe baza informaiilor accesibile (pe baza cunoasterii anumitor pri ale ntregului): astfel, valoarea pozitiv sau negativ atribuit costumaiei unei persoane se extinde i se generalizeaz i asupra altor aspecte, de exemplu asupra competenelor, asupra persoanlitii, asupra caracterului. Confruntai cu dorinele i emoiile noastre, cu realitatea noastr i cu cea a persoanei de lng noi trim comunicarea ca pe o reflexie a lumii noastre interioare. Asadar, a comunica nseamn a exprima lumea nostr interioar, ns doar fragementar; nseamn a exprima doar o reflexie a ei.Pentru a argumenta aceast idee voi relata un experiment realizat de ctre M. Lapitsky i T.S. Smith (1981) i prezentat de ctre S.B. Kaiser (1986). n cazul acestui experiment, autorii au pus 160 de studente s scrie un eseu pe o anumit tem, urmnd ca ulterior eseurile s fie evaluate de nite observatori. Eseurile persoanelor cu o vestimentaie atractiv au primit evaluri mai pozitive din partea observatorilor, dect persoanele cu o vestimentaie mai puin atractiv. Informaiile observatorilor-evaluatori (vestimentaia atractiv) au influenat evalurile sarcinii realizate de ctre subiecii de experiment (evaluarea eseului).A. Rafaeli i M.G. Pratt (1993) ne ofer un model de analiz a vestimentaiei oganizaionale innd cont de relaiile pe care organizaiile le au cu mediul social.

Conform acestui model, vestimentaia organizaional este privit ca un indicator al influenelor att din interiorul organizaiei, cat si din exteriorul acesteia, din mediul socio-cultural. n interiorul unei organizaii exist att presiuni formale- care i au expresia n codurile i regulamentele interne, ct i presiuni informale- care i au expresia n anumite modele care se pot impune la un moment dat ntr-o organizaie n vederea adoptrii unui anumit tip de vestimentaie.

Acest model de analiz cuprinde trei dimensiuni ale vestimentaiei organizaionale:

Atributele vestimentaiei constnd n culorile, materialele i stilul vestimentaiei;

Omogenitatea vestimentaional se refer la gradul de variaie n ceea ce privete vestimentaia, printre membrii aceleiai organizaii; Diferenierea se refer la gradul de difereniere al vestimentaiei angajailor dintr-o organizaie n raport cu vestimentaia persoanelor din afara organizaiei.Influente extra-organizationale Standarde societale Standarde instituionale

Influente intra-organizaionale Valorile organizaiei Structura organizaional

Vestimentaia organizaionalAtributele vestimentaieiOmogenitate Diferentiere (Conspicuouness)

Efecte ale vestimentaiei la nivel individual: Complian Legitimitate

Efecte ale vestimentaiei la nivel organizaional: Efecte reflectate n imaginea organizaiei Utilizarea resurselor umane

Fig. 2: Dimensiuni, factori de influen si efecte ale vestimentaiei organizaionale (adaptare dup A. Rafaeli i M.G. Pratt, 1993, p. 33).Vestimentaia influeneaz stima de sine i comportamentul celorlali. Puterea de influenare a hainelor cu autoritate este mare. Blake i J.S. Mouton ne ofer un model revelator de analiz a vestimentaiei ntr-un ora din Texas . Cercettorii au folosit ca asociat (complice) un brbat de treizeci i unu de ani, care n cadrul experimentului avea sarcina s treac strada pe rou, n timp ce ali pietoni ateptau schimbarea culorii semaforului. Cnd complicele purta un costum de foarte bun calitate i cravat scump, trectorii care erau la semafor l-au urmat ntr-un numr de trei ori i jumtate mai mare dect atunci cnd era mbrcat cu o cma ieftin i pantaloni de lucru.[19]

Culorile n cadrul vestimentaiei organizaionale are la baz informaia simbolic pe care o trasmit i depinde de cultura individuluiOrganizaiile opteaz pentru anumite culori ale vestimentaiei angajailor n funcie de semnificaia social a acestora: Culorea maro folosit la uniformele UPS sugereaz intredere. n mod similar, spitalele foloses culoarea alb pentru a sugera puritate si curenie, iar organizaiile poliiste utilizeaz culori nchise pentru a sugera putere.

Culorile influeneaz i ele comunicarea, evideniind atitudinea omului fa de via i fa de cei din jur. Culoarea vestimentaiei folosit ne comunic o serie de lucruri despre acesta.[20]Rou - om plin de sentimentePortocaliu - sunt organizat i hotrt s-mi realizez planulGalben - doresc s discutmVerde - imi place schimbareaBleu - sunt inventivBleumarin - imi place s fiu ef i s dau ordineNegru - tiu foarte bine ce am de facut

Semnificaia culorilor poate fi diferit n alte culturi. De exemplu: n timp ce n Europa negrul este culoarea tristeii, n China i Japonia albul nseamn tristee.Culorile calde (rou, portocaliu, galben) favorizeaz comunicarea iar cele reci (gri, verde, albastru) o inhib. Comunicarea se desfoar greoi i n cazul monotoniei sau varietii excesive de culori.Tabelul 1. Operationalizarea conceptului de vestimentaie organizaional (dup A. Rafaeli i A.G. Pratt, 1993, p.36)Aspectul vestimentaieiPosibilitiOperaionalizare

Atributele vestimentaieiAlbastru, rosu, auriuCe culoare?

Fibre naturale, sinteticeDin ce este fcut?

Formal, casualCare este stilul?

Omogenitatea vestimentaieiOmogenitatea aleatoareCt de liber este variabilitatea vestimentaiei angajailor i variabilitatea dintre subgrupele organizaiei?

Omogenitatea stratificat

Omogenitate complet

Evidenierea prin vestimentaieVariabilitate ridicatCt de diferit este vestimentaia, comparativ cu membriidin afara organizaiei?

Variabilitate moderat

Variabilitate sczut

Acest gril poate fi util att din punct de vedere al analizei unei organizaii, ct i din punct de vedere al expertizei n organizaii. Astfel, dac ntr-o organizaie strategia organizational promovat de ctre top management merge pe ideea diferenierii interne ntre departamentele reprezentative ale organizaiei, criteriul omogenitatea vestimentaiei (n sensul de omogenitate stratificat), devine foarte important. Acesta se traduce prin vestimentaii diferite, pentru angajaii unor departamente diferite. De asemenea, n cazul n care strategia vizeaz diferenierea organizaiei fa de alte organizaii concurente, criteriul evideniere prin vestimentaie primeaz. Aceste dimensiuni ale vestimentaiei n organizaii pot fi orservate i n viaa de zi cu zi. Bncile, companiile multinaionale etc, opteaz att n interior ct i n exterior pentru vestimentaii specifice care s permit pe de o parte o mai bun definire a rolurilor n interior, iar pe de alt parte s permit o mai bun difereniere a organizaii lor n exterior. De ceea, regulamentele de ordine interioar din cadrul acestor tipuri de organizaii, includ i norme clare n ceea ce privete vestimentaia angajailor din cadrul diferitelor departamente. Materialul vestimentaiei este important datorit asocierilor pe care le declaneaz. Astfel, utilizarea unei vestimentaii din fibre sintetice sugereaza apartenea la clasa de jos, iar utilizarea unei vestimentaii din fibre naturale sugereaz un status social ridicat. In cadrul organizaiilor, vestimentaia din materiale naturale este specific staff-ului managerial, in timp ce n cazul uniformelor angajatilor de la baza ierarhiei magageriale se poate opta i pentru fibre sintetice [21].Stilul vestimentar i succesul n afaceri

rin intermediul mbrcmintei comunicm celorlali ateptrile noastre asupra modului n care dorim s fim tratai: un costum clasic comunic dorina noastr de a ne relaiona la nivel oficial, o mbrcminte mai puin formal poate fi interpretat ca intenie de a da o not mai cald, mai personal relaiei de afaceri.[22] Tinuta vestimentar impus este n legatur direct cu valorile instittuiei respective i nu urmeaz neaprat codul industriei.

Principii de baz ale inutei vestimentare

Hainele reflecta personalitatea, bunul-gust sau absena lui, statutul social, respectul pe care il ai pentru interlocutorul tu. Imaginea, modul in care ne-am construit apariia, fie ea studiat sau natural, sunt definitorii pentru felul in care relaionm pe viitor cu partenerii notri i pentru modul in care

suntem percepui.

inuta vestimentar n afaceri

Omul de afaceri datorit poziiei sociale i a nivelul su profesional superior,trebuie s adopte o inut decent, potrivit mediului de afaceri, in ziua de astzi hainele nu mai sunt simple invelitoare ale trupului ci mai degrab o marc personal, prima carte de vizit.[23] Prima impresie n lumea afacerilor este dat de imaginea vizual a perceperii de ctre cellalt, adic mbrcmintea accesoriile, formaz un tot ce constituie suportul oentru prima impresie. Vestimentaia devine astfel principalul generator de credibilitate ntr-o lume unde sigurana, bunstarea, puterea i profesionalismul se cldete calitatea vestimentaiei. Hainele uzate, nengrijite, sugereaz nu numai srcie, ci i dispre fa de colectivitatea n mijlocul creia trieti i lucrezi. n concluzie, inuta, ca mesaj al primei impresii, poate conduce la perceperea unei persoane ca lipsit de profesionalism i dezinteres fa de afecerea la care ia parte.

Evenimentele externe din cadrul companiei ne vor obliga s adoptm o vestimentaie mai protocolar dect cele interne, fiindc este pus n joc imaginea companiei. Nu vom purta haine decoltate, din materiale moi, confortabile i cu o cromatic strident dac, pe plan intern, are loc o vizit anunat a top managementului sau urmeaz s semnm un contract, nici dac, pe plan extern, susinem o prezentare n public, participm la o sesiune de training sau la un business cocktail, targ sau ceremonie de premiere.

Codul vestimentar - imaginea companiei

Dac intr-o organizaie strategia organizaional promovat de top management merge pe ideea diferenierii interne ntre departamentele reprezentative ale organizaiei, criteriul omogenitatea vestimentaiei" (n sensul de omogenitate stratificat) devine foarte important. Acesta se traduce prin vestimentaii diferite pentru angajaii unor departamente diferite.

De asemenea, n cazul n care strategia vizeaz diferenierea organizaiei fa de alte organizaii concurente, criteriul evideniere prin vestimentaie" primeaz. Aceste dimensiuni ale vestimentaiei n organizaii pot fi observate i n viaa de zi cu zi.

Bncile, companiile multinaionale opteaz, att n interior, ct i n exterior, pentru vestimentaii specifice, care s permit pe de o parte o mai bun definire a rolurilor in interior, iar pe de alt parte - o mai bun difereniere a organizaiei lor n exterior. De aceea, regulamentele de ordine interioar din cadrul acestor tipuri de organizaii includ i norme clare n ceea ce privete vestimentaia angajailor din cadrul diferitelor departamente.

Companiile de asigurri tratau cu mare seriozitate codul vestimentar, culorile admise de acestea fiind numai negru, bleumarin i gri inchis. In plus, maneta cmii trebuia s ias din mneca hainei de la costum nu mai mult de doi centimetri, parfumul trebuia s fie puin sau neutru, machiajul discret, fr decolteu sau fust scurt, fr nclri decupate, nici mcar vara.Ciorapii de mtase erau ns obligatorii inclusiv vara, iar brbaii nu aveau voie cu barb sau musta, cu prul lung sau femeile cu prul prea scurt. Coafura trebuia s fie aranjat, fr gel, fr culori stridente de pr. De atunci, lumea s-a mai schimbat, iar mediile corporatiste au devenit mai puin rigide i mai colorate. Cu toate acestea, s-au pastrat cteva reguli.

Nu trebuiesc purtate urmatoarele:

haine rupte sau ifonate;

haine foarte largi sau foarte mulate;

pantaloni scuri sau fuste mini;

pantaloni cu talie foarte joas, epci.

Deintorul unei companii de consultan fiscal afirm c e mult mai simplu s te mbraci relaxat i s treci peste barierele stricte ale codului vestimentar din mediul de afaceri. Conventiile tradiionale sunt n continu schimbare i cererile din ultima vreme sunt s renunm la prea multa sobrietate

Specialisti din HR susin c imaginea conteaz foarte mult i mai ales mesajul transmis de codul nostru vestimentar de la birou. Nu este vorba ns despre a te imbraca ca s

arai bine, ci de a construi o imagine care s spun "noi vorbim business" ("we mean

business"), fr a arta prea sofisticat.

Unele companii romneti de call-center i sftuiesc angajaii s poarte costum la serviciu, cu toate c acetia nu comunic cu clienii dect prin telefon. Acest lucru, spun managerii companiilor, are efect psihologic, i ajut pe angajai s vorbeasc cu clienii de la egal la egal i s fie, astfel, mai eficient. Multe alte companii au adoptat modelul american, permind angajailor s vin mbrcai casual o singur zi pe sptmn, n general vineri. In astfel de situaii sunt permii i blugii i inutele sport.

Nu toate companiile impun angajailor un anumit cod vestimentar. In acest caz, sintagma dress for success, intens utilizat de toi consultanii de imagine, resurse umane i

job-hunting, este, de fapt, parte a unei filozofii mai ample ce are la baz necesitatea de a te

regsi pe tine nsui n tot ceea ce faci i de a-i proiecta personalitatea i aspiraiile n toate

aspectele vieii, inclusiv n codul vestimentar adoptat.

Standarde internaionale minimale

Mihaela Berciu n lucrarea Succesul detaliilor prezint tipuri de inute pe care trebuie s le adopte omul de afaceri: resort casual si after-hours casual, general business, business casual, basic casual, casual pentru directori, power business.

inuta Casual

inuta casual exprim libertate n vestimentaie i nu este indicat n relaionarea direct cu clienii sau cu mediul extern, este mai puin protocolar n sfera activitii profesionale. Sacoul poate fi nlocuit cu bluze, tricouri, cma czut peste pantalon att la brbai, ct i la femei. Tricourile nchise la culoare sau cele kaki, cu mneci lungi sau scurte sunt potrivite ca mbrcminte de business casual att pentru brbai i ct i pentru femei Femeile pot opta pentru un pulover sau o jachet, sacourile sport fiind mai potrivite pentru brbai. inuta casual nu interzice extravagana, att brbaii, ct i femeile pot purta bijuterii strlucitoare, pantaloni scuri, haine tip sport.[24]

Aceast inut este indicat n domeniile care necesit inut comod, de exemplu: nvmnt, consultan individual, sau dac lucrezi n IT.

inuta Business Casual sau Smart-casausal

Business casual, indic un stil vestimentar ngrijit i elegant pentru a putea fi purtat n timpul unei ntlniri de afaceri, dar i ndeajuns de comod. mbrcmintea trebuie s transmit mesajul de business la fel ca o inut de afaceri tradiional. Acest tip de cod vestimentar a aprut n Statele Unite, n Silicon Valley, la nceputul anilor 90 i este cel mai potrivit pentru majoritatea joburilor n care este nevoie att de imaginea i credibilitatea unui om de afaceri, ct i de avantajul unei haine commode, dar personalizat.

inuta Business causal este ideal pentru ntlnirile ce par intmpltoar cu un client sau un partener de afaceri, atunci cnd avem nevoie de o atitudine relaxat, dar s ne i impunem prin imaginea business

Codul vestimentar poate fi impus de organizaia n care se lucreaz sau de ocazia n care te afli.

Baseline casual poate fi adoptat in companiile ale cror cod este relaxat, informal. n momentul cnd codul organizaiei este protocolar acest tip de vstimentaie se lege doar ntr-o situaie informal, cum ar fi o zi n care trebuie s cltoreti, un eveniment de tip team-building sau la un training intern.

Mainstream casual este indicat pentru inutele activitilor zilnice de bussines. Pentru brbai, este vorba de pantaloni din stofa, cmi sport cu mneci lungi, pulovere cu guler polo sau alte tipuri de rscroieli, iar pentru femei pantaloni sau fuste, un pulover tricotat, un sacou, o jacheta sau o vest.

Executive casual este recomandat managerilor (sau celor care doresc s devin manageri), n special n companii cunoscute. De asemenea este indicat i n departamentele de comunicare cu exteriorul (PR, Marketing, Customer Service).[25] Femeile poart o inut format din pantaloni, cma, un sacou n culori asortate, iar pentru brbai se impune la o pereche de pantaloni de culoare inchis, o un sacou i eventual o cravat.

Ce nu include stilul business casual:[26]

Jeansi, n special cei cu croieli foarte sport, cei de culoare deschis, fr s mai discutm de cei murdari, cu tivul franjurat, cu aplicaii din paiete sau fire colorate. Verific cu cei din departamentul de RH dac este permisa purtarea acestora.

bermude sau alte tipuri de pantaloni scurti

tricouri inscripionate sau orice altceva care poart un slogan

cmi sport cu mnec scurt, hanorace i maieuri;

pantaloni de training

bocanci, adidasi, flip-flops, orice alt fel de incaltaminte sport sau casual

orice obiect de imbracaminte care este murdar, patat, deteriorat. Orice nu este curat si calcat, nu isi are locul in birou.

inuta business

inuta business comunic i informaii despre compania pe care o reprezint persoana i despre atitudinea acestei persoane i acelei companii fa de partenerul de afaceri.[27]

Hainele transmit informaii importante despre statutul soccial, ocupaional, al partenerului.[28]

inuta business pentru brbai const n costum, cmas cu mnec lung i, n mod obligatoriu, cravat. Mametele cmii vor fi cu aproximativ dou degete peste lungimea mnecilor sacoului. Butonii de la manet vor fi mai curnd bijuterii sobre, dect simple accesorii vestimentare. Acul de cravat i ceasul sunt accesorii conservatoare care merg pe aceeai linie. Pantofii sunt din piele, de regul, de culoare neagr. Uzual, este considerat ca fiind cumva prea conservator portul cravatelor negre sau albe. Acestea rmn strict obligatorii n mediile de afaceri mai rigide.

Varianta 1

Daca mergiem zilnic la serviciu imbracat in costum, atunci trebuie ca in fiecare anotimp s ne cumperi cel putin unul nou. Culorile care vor fi mereu la mod n ceea ce priveste aceste piese vestimentare sunt albastrul marin si negrul. Costumele cu dungulite verticale discrete sunt in tendinte.

Varianta 2

In general, companiile mari au adoptat pentru ziua de vineri o tinuta casual. In cazul in care vrei sa fii casual, dar si elegant in acelasi timp, atunci apeleaza cu incredere la o pereche de jeans clasici intr-o culoare inchisa. Ii poti asorta cu o jacheta sport si o camasa sau un pulover de lana intr-o culoare deschisa.

Varianta 3

Pentru intalnirile de HYPERLINK "http://www.askmen.ro/Afaceri_de_la_A_la_Z-c45.html" \t "_blank" afaceri foarte importante aceasta combinatie vestimentara este ideala. Acest costum din doua piese este foarte masculin, culoarea gri sobolan fiind si ea in tiparele modei actuale. Asorteaza-l cu o camasa bleu si o cravata intr-o culoare inchisa contrastanta si pantofi maro inchis sau negri.

Comunicarea prin vestimentaie

Prin intermediul mbrcmintei comunicm celorlali ateptrile noastre asupra modului n care dorim s fim tratai: un costum clasic comunic dorina noastr de a ne relaiona la nivel oficial, o mbrcminte mai puin formal poate fi interpretat ca intenie de a da o not mai cald, mai personal relaiei.

Mesajele transmise de vestimentatie

Multe profesii impun purtarea unei inute standardizate, uneori pn n cele mai mici amnunte. Armata, justiia, poliia, biserica, spitalele, cile ferate, utilizeaz uniforme care simbolizeaz putere, autoritate, credibilitate i competen, adic principalele elemente ale misiunii lor sociale.

nfiarea, modul de a se mbrca specislitii ntr-un anumit domeniu constituie un element esenial al comunicrii n afaceri, al relatiilor ce se stabiles cintre angajat i angajator.

Uniforma doctorilor , accesoriile stetoscopul, ecusonul dau n procesul comunicrii de putere i statut.

Pereii spitalelor nu ar trebui s aib culoarea alb, ci crmizie, culoarea durerii i a neputinei[29]

Un studiu al lui Cope (1987), publicat n revista Achives of Internal Medicine, arat c pacieniisunt mai dispui s urmeze recomandrile medicului (credibilitate) i s considere c vor fi bine tratai dac medicul are o nfiare conform cu stereotipul social: este mbrcat corespunztor statutului su profesional, nu este supraponderal i nu are prul prea lung, dac este brbat.[30]

Conventiile traditionale sunt in continu schimbare i cererile din ultima vreme sunt s renunm la prea mult sobrietate. Imaginea conteaz foarte mult i mai ales mesajul transmis de codul nostru vestimentar de la birou, susin specialiti din HR. Trebuie s construim o imagine care s spun "noi vorbim business" ("we mean business"), fr a arta prea sofisticat.

Un studiu realiat in SUA arata ca patru din cinci angajati considera ca un cod vestimentar mai relaxat conduce catre o mai bun productivitate. Nou din zece fimre de avocatur afirm c o cravat nu este necesar in codul lor vestimentar.

De cele mai multe ori suntem tentai s asociem persoanele mbrcate corect cu unele inteligena, elegana, credibilitatea, (non) conformismul i succesul.[31] Putem folosi aceste mesaje non-verbale n interesul nostru, deoarece exist legturi puternice ntre inut, identitate vizual i imaginea persoanl.

Organizaiile, mai ales cele din sfera serviciilor, comunic prin intermediul uniformei nu numai o imagine public care reflect personalitate companiei, ci i simbolul calitii i uniformitii serviciului oferit

Nesaje despre purttor

La o prim ntlnire de vnzri sau o prim rund de negocieri. inuta comunic despre persoana purttorului ctva informaii n legtur cu:

tipul su personalitate. Dominant conservatoare i conformist sau dominant creativ, novatoare i nonconformist, ca i despre atenia acordat detaliilor;

statutul social i nivelul veniturilor sale. De pild, hainele de calitate i accesoriile de bun gust sugereaz bunstare i succes;

nivelul i factura educaiei primite. De exemplu, un stilou asortat cu brocheta, butonii i acul de cravat pot sugera rafinament i educaie aleas;

excperien i profesionalism. inuta perfect adecavt ocaziei sugereaz experiena acumulat n astfel de ntlniri i statutul de profesionist;

ataamentul fa de compania pe care o reprezint i fa de valorile ei;

Mesaje despre organizaie

Angajaiii unei organizaii sunt cei mai credibili purttori de imagine ai acesteia. De pild, vnztorul este omul din prima linie. Prin el clientul ia contact cu afacerea. Dac vnztorul e bun, firma este vzut bine. Dac este penibil, firma este vzut ru. Comportamentul, diplomaia i abilitatea de comunicare i negociere a agenilor de vnzri sunt elemente decisive pentru imaginea afacerii. Un vnztor prost mbrcat transmite automat mesajul c este prost pltit.

Mesaje derspre relaia cu clientul

n afaceri este cert c oamenii se mbrac i pentru clieni. inuta comunic ntotdeauna mesaje legate de respectul acordat clientului. Cnd persoana pe care o ntlneti va purta un costum impecabil, a marge la ntlnire ntr-un costum sport poate fi sinonim cu lipsa de respect. n schimb, cnd recunoti raportul de fore i valoarea clientului, vom evita s purtm un costum mai bun ca a lui i cele mai scumpe accesorii cu putin. n plus, lipsa de atenie fa de rpria inut sugereaz lipsa de importan acordat ntlnirii de afaceri.

n situaii de interviu, purtarea mbrcmintei formale comunic angajatorului capacitatea candidatului de a nelege cerinele formale privind inuta i disponibilitatea de a adopta standardele organizaiei i contribuie la formarea impresiei despre personalitatea lui.

Organizaiile au tendina de a respinge, nc de la angajare, indivizii care nu se potrivesc la nfiare cu imaginea pe care ele o promoveaz.

ncrederea pe care o inspir o persoan i capacitatea sa de se impune depind de hainele pe care le poart: un experiment al lui Bickman, din 1974, a demonstrat c, indiferent de genul vrsta, rasa i statutul economic al subiecilor, ei erau mai predispui s fie oneti cu persoanele ale cror haine indicau un statut social ridicat dect cu persoanele al cror statut social prea modest.[32]

Complicele experimentatorului lsa o moned n telefonul public i ntreba apoi subiecii care telefonau dup el dac au gsit moneda. Subiecii au returnat moneda n proporie de 77% atunci cnd complicele era bine mbrcat i doar n 38% atunci cnd complicele era prost mbrcat n perspectiv organizaional, hainele ndeplinesc mai multe funcii: confort i siguran, decen i expresie cultural.[33] Confortul i mai ales sigurana sunt supuse unor reguli explicite n majoritatea organizaiilor productive n funcie de natura activitii, angajaii poart haine i diverse dispozitive de protecie. Funcia de decen este exprimat prin reguli scrise sau nescrise: la locul de munc angajaii trebuie s-i exprime statutul i personalitatea n limitele impuse de organizaie i n conformitate cu imaginea public pe care organizaia o promoveaz. n funcie de tipul de activitate al organizaiei, definiia inutei acceptabile, chiar recomandabile variaz sunt recomandate sau interzise croieli, accesorii, culori etc. Expresia cultural: dincolo de variabilitatea individual, unele evenimente i contexte sociale presupun reguli mai mult sau mai puin stricte pentru participani n ceea ce privete inuta formal exist evenimente i contexte n care se impune sacoul, cmaa i cravata, rochia lung; n unele locuri publice sunt afiate avertismente referitoare la inuta obligatorie.

Evaluarea mesajului transmis prin vestimentaie n afaceri

n cadrul interaciunilor sociale, vestimentaia unei personae ofer observatorilor informaii accesibile ce permit formarea impresiilor despre ceilali, ceea ce psihosociologii denumesc efectul primei impresii ( primarcy effect), adic influena exercitat preponderent de primele informaii primite, comparativ cu cele ultwrioare, datorti procesrii mesajului n funcie de acestea[34]

Valoarea pozitiv sau negativ atribuit vstimentaiei unei pesoane se extinde i se generalizeaz i asupra altor aspecte, de exemplu asupra competenelor, asupra personalitii i asupra reuitei n afaceri.

Pentru vestimentaia profesional unitatea de msur este adecvarea la ocazie i partenerii de discuie. Factorii care dau msura acestei adecvri sunt stilul, codul vestimentar, culorile i accesoriile. Stilul vestimentar este un element foarte personal i internalizat, o semntur personal.

De pild, o femeie care se regsete n stilul casual va purta un minimum de accesorii i se va mbrca mai curnd ntr-un costum cu pantalon i probabil va fi tuns scurt sau va avea prul aranjat cu naturalee; n schimb, o femeie care prefer un stil clasic, va opta pentru un set asortat de cercei i colier, purtai la un taior sobru, cu prul strns ntr-un coc, spune Markovits. Fiind o reflexie a personalitii i gusturilor stilul vestimentar d partenerilor de discuii indicii despre temperamentul sau stilul de via al persoanei respective prin factori att de mruni precum texturile, culorile sau imprimeurile alese, tipul de accesorii i felul n care acestea sunt purtate.

Chiar dac tindem s fim de acord cu expresia important este cum gndim i nu cum ne mbrcm", n viaa de zi cu zi vestimentaia joac un rol important n percepia persoanelor. Un renumit consultant n domeniul managementului i dezvoltrii resurselor personale, Richard Denny, susinea ntr-o lucrare a sa c, dei oamenii au dreptul sa adopte orice forma de imbracaminte doresc, ei trebuie totusi sa faca distinctia intre munca si distractie si sa-si adapteze vestimentatia atmosferei de afaceri create de patronul lor". [35]

Cuvintele care caracterizeaza costumul de afaceri ideal sunt aceleasi ca si cele care descriu o afacere reusita: seriozitate, simplitate, impact maxim.

Principii de baz a vestimentaiei n ruita afacerii:

O inut sobr, formal, conservatoare; la locul de munc, att pentru brbai ct i pentru femei, stilul clasic i convenional rmne ntotdeauna cel mai potrivit, fiind recomandat i n domeniul afacerilor, n special n activitatea financiar-bancar:

Pentru brbat, inuta sobr, un stil clasic i convenional presupune:

cma alb, cu cravat simpl (culori sobre, neiptoare, n dungi i modele simple) sau cma cu dungi fine i o cravat cu imprimeu simplu;

hain la un rnd (care d o inut zvelt i care poate s stea i descheiat) sau hain la dou rnduri, care este adecvat pentru persoane nalte i nu prea solide, care trebuie s stea totdeauna ncheiat;

inuta oficial, respectiv costum cu vest, din materiale nchise la culoare, care creeaz impresia de suplee, sau n imprimeuri mrunte; la costum este indicat cmaa cu mnec lung; cmaa cu mnec scurt se poart fr hain, cnd este foarte cald, n afara orelor de serviciu;

nclmintea, de preferin clasic, cu ireturi, trebuie s fie bine ntreinut; ciorapii vor fi de culoare nchis (negri, bleumarin sau gri nchis), atunci cnd costumul este de culoare sobr; la costum maro sau kaki se poart ciorapi maro;

cravata se va asorta cu costumul i cmaa; un brbat nalt va purta cravate lungi, n timp ce unul scund va purta cravate scurte potrivit taliei; atunci cnd este purtat n permanen, papionul devine o caracteristic a individului;

bijuteriile brbteti vor fi ntotdeauna sobre, discrete, lipsite de extravagan, de

bun calitate.

Pentru femei la locul de munc, inuta sobr i de bun gust nseamn:

taioare, fuste clasice sau rochii cu croial clasic, simpl; o femeie este atrgtoare la birou atunci cnd este mbrcat n rochie potrivit, n bluze moi, feminine, fuste i pulovere de diverse combinaii i atunci cnd i supravegheaz atent, discret, aspectul exterior;

nclmintea va fi aleas cu mult grij: pantofi de bun calitate, asortai cu geanta, ntotdeauna curai, bine lustruii cu tocuri nu prea nalte i n foarte bun stare; la locul de munc, la coal nu este deloc recomandat s se foloseasc nclminte excentric; ciorapii vor fi de culoarea pielii, fr modele, nedantelai, nebrodai cu flori sau cu alte figuri, deoarece vor iei n eviden i vor atrage, n permanen atenia; dresul va fi bine ntins pe picior, avnd grij s nu fac cute;

accesoriile purtate vor fi ntotdeauna discrete, ele neavnd rolul de a atrage vdit atenia asupra fizicului; poeta ntotdeauna n stare bun, trebuie bine organizat, pentru a evita scotocitul prin interiorul ei, aspect ce d o imagine cu totul neprofesional; poeta nu va fi inut la vedere, nu va fi expus i mai ales nu va fi lsat pe mas pe birou pe scaun, atunci cnd se prsete ncperea;

bijuteriile purtate vor fi n general simple, silenioase; bijuteriile zgomotoase sunt nu numai iritante, dar distrag atenia; n nici un caz nu se amestec bijuteriile de aur cu cele de argint; este recomandabil s se poarte un singur inel, mai deosebit, sau dou piese mici: un colier de perle i o pereche de cercei vor crea o inut adecvat unui cadru sobru, de afaceri;

machiajul va fi cu totul discret, sprncenele vor fi permanent aranjate, ngrijite;

inuta femeii aflat la tribun nu va fi n nici un caz strident, iptoare, dimpotriv, va fi una simpl, care nu necesit micarea permanent a gtului pentru a-i aranja accesoriile pe care le poart;

ntr-o asemenea situaie, se recomand o fust bine croit, o bluz de culoare pastelat, eventual cu un papion, purtat la un taior ce va crea un efect favorabil persoanei n cauz.

Ca regul general, trebuie evitat, pe ct posibil, s se poarte hainele strmte; la birou nu trebuie purtate veminte care se potrivesc numai pentru ocazii i din materiale pretenioase: satin, brocard, catifea, lam etc.

Companiile de asigurri tratau cu mare seriozitate codul vestimentar, culorile admise de acestea fiind numai negru, bleumarin i gri inchis. Maneta camii trebuia s ias din mneca hainei de la costum nu mai mult de doi centimetri, parfumul trebuia s fie puin sau neutru, machiajul discret, fr decolteu sau fust scurt, fr inclri decupate, nici mcar vara.

Cercetrile asupra percepiilor umane arat cum anumite reguli vestimentare transmit mesaje care sunt decodate drept profesionale. Putem fi percepui ca profesioniti prin simpla prezen i alegere vestimentar. In mod evident, este nevoie s completm aceast impresie printr-un comportament potrivit situaiei in care ne aflm.

Adesea este nevoie de numai jumatate de minut pentru formarea unei prime impresii despre un om. Si totul depinde de imaginea sa. In viata profesional aceste 30 de secunde capat o importan capital atunci cnd de ele atrn semnarea unui contract. Orict de superficial ar parea, aceasta lege nescris din lumea businessului poate fie s te ridice pe culmile gloriei, fie s aduc "falimentul profesional".

Vestimentatia business se adapteaz cu fiecare sezon, iar oamenii de afacerii i managerii de pretutindeni incearc i ei s in pasul. Imaginea are o importan din ce in ce mai mare, mai ales in lumea business.

"Prima si cea mai important regul in vestimentaie este c haina il face pe om. Cel puin in mediul de business i cel politic. Atunci cnd ne intalnim cu cineva, 90% din informaie este transmis de vestimentaie i doar restul de discursul persoanei in cauz", spune Oana Tatu, brand manager al magazinului de articole vestimentare Dinasty.

[1] Eco,Umberto, (2003), O teorie a semioticii, Editura Meridiane, Bucureti, p.15

[2] Floch, Jean Marie, (1990), Smiotique, marketing et communication, n HYPERLINK "http://www.librarie.net/autor/7440/daniela-roventa-frumusani" \o "carti Daniela Roventa-Frumusani" Daniela Roventa-Frumusani (1999), HYPERLINK "http://www.librarie.net/carti/62655/Semiotica-societate-cultura-Daniela-Roventa-Frumusani" \o "Semiotica societate cultura" Semiotica, societate, cultura, Editura HYPERLINK "http://www.librarie.net/editura/Institutul%20European" \o "Carti editura Institutul European" Institutul European Bucureti, p.133

[3] Gerbner, G., Toward a general model of communication, cf. Borum D., T. Bora, (2007), Semiotica vizualului, Editura Tehnica, Bucureti, p. 7

[4] Frte, Ghe., I., (2004), Teoria comunicrii,, Editura Universitii Alexandru Ioan Cuza, Iai p.80

[5] Marinescu, V., (2003), Introducere n teoria comunicrii, Edit. Tritonic, Bucureti, p.140

[6] Idem, p.142

[7] Jaques Le Goff, Imaginarul medieval, Editura Meridiane, Bucureti, 1991.

[8] Haines, I., (1988), Introducere in teoria comunicarii, Bucureti, Editura Fundaiei Romnia de Mine, pag.9

[9] Pu, V., A., (2006), Comunicare i resurse umane, Editura Polirom, Iai, p.63

[10] Marinescu, V., (2003), Introducere n teoria comunicrii. Principii, modele, aplicaii, Editura Tritonic, Bucureti, p. 115

[11] Idem, p.68

[12] Idem, p.72

[13] Duduciuc, A. (2004). Vestimentaia i valorile sociale, n Septimiu Chelcea (coord.). Comunicarea nonverbal n spaiul public, Editura Tritonic, Bucureti, p. 199

[14] Marinescu, V.,op.cit., p. 72

[15] Richard, Denny, Cum s comunici ca s ctigi, Iai, Editura Polirom, 2003, p. 75

[16] Chelcea, S. i Chelcea Adina (2005). Mesajele corpului uman: cercetri experimentale i stereotipuri sociale. Editura Comunicare.ro. Bucureti, p. 53

[17] Charles U. Larson, (2003), Persuasiunea. Receptare i responsabilitate, Editura Polirom, Iai, p. 287

[18] Chiru, Irena, (2003),Comunicarea Interpersonal, Editura Tritonic, Bucureti, p.128

[19] HYPERLINK "http://www.google.ro/url?sa=t&source=web&cd=2&ved=0CCAQFjAB&url=http%3A%2F%2Fsociologie.webgarden.com%2Fmenu%2Fcomunicarea-nonverbal&ei=jVfCTdjPLo3dsgbz0vCUAQ&usg=AFQjCNEzCva-5_-elMdwq3zWhgXg50Zp6g" Comunicarea nonvebal, - sociologia si psihologia muncii, sociologie, webgarden.com/menu/comunicarea-nonverbala

20 Limbajul culorii, www.informatiiprofesionale.ro

[21] Rolul vestimentatiei in comunicarea organizationala, blog.ses.ro/.../rolul-vestimentatiei-in-comunicarea-organizationala/ , accesat la 13.05.2011


Recommended