+ All Categories
Home > Documents > În Cadrul Dezvoltării Psihice Şi Al Formării Personalităţii Adulte

În Cadrul Dezvoltării Psihice Şi Al Formării Personalităţii Adulte

Date post: 16-Nov-2015
Category:
Upload: elena-albot
View: 34 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
FAMILIA ŞI STILURILE PARENTALE, CA PRIM FACTOR DE EDUCAŢIE
52
În cadrul dezvoltării psihice şi al formării personalităţii adulte, învăţarea ocupă un loc central, deoarece prin învăţare individul dobândeşte comportamente noi. Începând cu deprinderile şi priceperile şi terminând cu operaţiile intelectuale, toate se dobândesc prin activitatea de învăţare. A. N. Leontiev definea învăţarea ca fiind “procesul dobândirii experienţei intelectuale de comportare”, înţelegând prin aceasta asimilarea de informaţii şi, mai mult decât atât, formarea gândirii, a sferei afective, a voinţei, deci formarea sistemului de personalitate. Dată fiind importanţa învăţării, în realizarea ei sunt implicate toate procesele şi activităţile psihice, iar acestea sunt constituite şi structurate prin actul de învăţare, deci se poate spune că învăţarea antrenează întreg psihicul şi are un rol generativ, formativ şi constructiv faţă de acesta. O scurtă incursiune în istoria diferitelor teorii ale învăţării arată complexitatea acestui proces, care a fost abordat în mod diferit de-a lungul timpului de către oamenii de ştiinţă şi care nici astăzi nu este un subiect lipsit de controverse. Primele teorii ale învăţării apărute au fost teoriile lui I. P. Pavlov, E. L. Thorndike şi J. B. Watson, care căutau explicarea învăţării prin prisma teoriilor asociaţioniste ale lui H. Spencer şi H. Taine. I. P. Pavlov definea învăţarea într-un mod simplist, ca pe o substituire de stimuli, realizată intern prin formarea temporară a unor legături între diferiţi centri nervoşi, şi considera drept factori principali ai învăţării întăririle aplicate subiectului, imitaţia şi curiozitatea lui. E. L. Thorndike a formulat “legea efectului”, învăţarea fiind o succesiune de încercări şi erori, din care subiectul reţine încercările soldate cu succese şi respinge căile ce au dus la eşec. În concepţia lui E. L. Thorndike învăţarera este o “substituire de reacţii” , având la bază formarea de conexiuni în creier, de unde şi numele de “conexionism”. O altă teorie a învăţării se desprinde din teoria psihogenezei operaţiilor intelectuale şi îl are ca promotor pe J. Piaget. Acesta a demonstrat pe baza observaţiilor făcute asupra intelectului copiilor de diferite vârste, că acţiunile mintale, operaţiile mentale se nasc prin interiorizarea acţiunilor reale. “Epistemologia genetică” fondată de J. Piaget a influenţat în mod pozitiv psihologia contemporană şi studiile asupra învăţământului.
Transcript

n cadrul dezvoltrii psihice i al formrii personalitii adulte, nvarea ocup un loc central, deoarece prin nvare individul dobndete comportamente noi. ncepnd cu deprinderile i priceperile i terminnd cu operaiile intelectuale, toate se dobndesc prin activitatea de nvare.A. N. Leontiev definea nvarea ca fiind procesul dobndirii experienei intelectuale de comportare, nelegnd prin aceasta asimilarea de informaii i, mai mult dect att, formarea gndirii, a sferei afective, a voinei, deci formarea sistemului de personalitate. Dat fiind importana nvrii, n realizarea ei sunt implicate toate procesele i activitile psihice, iar acestea sunt constituite i structurate prin actul de nvare, deci se poate spune c nvarea antreneaz ntreg psihicul i are un rol generativ, formativ i constructiv fa de acesta.O scurt incursiune n istoria diferitelor teorii ale nvrii arat complexitatea acestui proces, care a fost abordat n mod diferit de-a lungul timpului de ctre oamenii de tiin i care nici astzi nu este un subiect lipsit de controverse.Primele teorii ale nvrii aprute au fost teoriile lui I. P. Pavlov, E. L. Thorndike i J. B. Watson, care cutau explicarea nvrii prin prisma teoriilor asociaioniste ale lui H. Spencer i H. Taine. I. P. Pavlov definea nvarea ntr-un mod simplist, ca pe o substituire de stimuli, realizat intern prin formarea temporar a unor legturi ntre diferii centri nervoi, i considera drept factori principali ai nvrii ntririle aplicate subiectului, imitaia i curiozitatea lui.E. L. Thorndike a formulat legea efectului, nvarea fiind o succesiune de ncercri i erori, din care subiectul reine ncercrile soldate cu succese i respinge cile ce au dus la eec. n concepia lui E. L. Thorndike nvarera este o substituire de reacii , avnd la baz formarea de conexiuni n creier, de unde i numele de conexionism.O alt teorie a nvrii se desprinde din teoria psihogenezei operaiilor intelectuale i l are ca promotor pe J. Piaget. Acesta a demonstrat pe baza observaiilor fcute asupra intelectului copiilor de diferite vrste, c aciunile mintale, operaiile mentale se nasc prin interiorizarea aciunilor reale. Epistemologia genetic fondat de J. Piaget a influenat n mod pozitiv psihologia contemporan i studiile asupra nvmntului.Teoria genetic-cognitiv a lui J. Bruner a fost fondat pe baza operei lui J. Piaget. El prezenta posibilitatea cunoaterii lumii prin manipularea liber a obiectelor i exersarea, procese indispensabile n formarea priceperilor i deprinderilor, dar i n achiziionarea primelor cunotine. Aceast modalitate este caracteristic primilor ani de via. Modalitatea iconic se bazeaz mai ales pe imagini vizuale fr manipulare efectiv i este caracteristic vrstei ntre 5 i 7 ani. O alt modalitate este cea simbolic, atunci cnd simbolurile, cuvintele sau alte semne convenionale, nlocuiesc imaginile, permind apariia noiunilor i a conceptelor.B.F.Skinner, cu ajutorul cutiei negre pentru instruire i a mediului controlat atent n vederea ntririi sau reprimrii comportamentului porumbeilor i a obolanilor, a preluat o teorie relativ simpl i a demonstrat nesfritele variaii i aplicaii la multe forme de nvare. Ingeniozitatea lui B. F. Skinner a influenat educatorii i a servit ca model pentru multe cercetri. Teoriile lui s-au dovedit aplicabile n multe situaii n care au fost implicai copii i aduli.Modificarea comportamental este n prezent un procedeu utilizat n multe sli de clas i nu numai.J. B. Watson a fost adeptul unei psihologii strict obiective, pe baza observaiei comportamentului, el considera nvarea o succesiune de reflexe condiionate.TEORIA BEHAVIORIST APLICAT N EDUCAIA COPILULUIFoarte mult timp psihologia a fost considerat o tiin a strilor de contiin, iar singura metod aplicabil era introspecia. n opoziie cu aceast tez, la nceputul secolului XX s-a nscut o nou doctrin a crui promotor a fost John B. Watson. El definete psihologia ca o tiin natural pur experimental, ce urmrete predicia i controlul comportamentului, excluznd introspecia, limitndu-i studiul la observaia organismului ntr-o situaie dat. Organismul supus unei aciuni tinde s neutralizeze efectele acesteia, fie acionnd asupra obiectului care o produce, fie modificndu-se el nsui. Raportnd aceste conduite la stimuli pare posibil s se stabileasc legile datorit crora putem prevedea reaciile unui individ la un stimul cunoscut, sau s deducem natura unui stimul pornind de la observarea unei reacii.ntr-un text de maturitate al lui John B. Watson The Battle of Behaviorism, lucrare polemic din 1929 se ntlnete urmtoarea definiie a behaviorismului: acel domeniu al tiinelor naturii ce se ocup cu comportamentul uman, cu ce face i ce tie, att nvat, ct i nenvat. (Grigore Nicola, 2001, pag. 117)Totul este nvare, chiar i expresia emoiilor, comportamentele putnd fi modificate prin educaie.( Larousse- Dicionar de psihologie)Singura cale de formare a comportamentului, afirma Watson, o reprezint obinuina, nvarea, procese ce ncep nc din uter sub influena stimulatoare a mediului, acesta din urm fiind totul, iar ereditatea neavnd nici un rol. Potrivit lui J.B.Watson, individul este produsul unui proces de condiionare lent i o dat format este foarte greu de schimbat pentru c ar trebui ca mai nti s fie decondiionat i abia apoi reconstruit.John B. Watson credea c observarea i descrierea comportamentului erau suficiente pentru predicia i controlul lui. Nici o alt teorie a nvrii nu s-a bucurat de o atenie mai mare dect condiionarea operaional, n care rspunsul subiectului sau organismului constituie instrumentul de obinere a ntririi. Rspunsurile simple sau complexe care sunt recompensate ori ntrite tind s persiste, deci ntr-o anumit situaie cel mai posibil rspuns este acela care a fost recompensat ori ntrit anterior.n primii ani de via copilul nva c pentru a obine ceea ce i place ori pentru a evita ceea ce-i displace depinde de purtrile pe care prinii si le consider bune.Aplicarea behaviorismului la copii i tineri a nceput n anii 60 n America i a atins apogeul n anii 70, ctignd o influen puternic asupra educaiei copiilor. Acest sistem i obinuia pe copii s se comporte n modul dorit, folosindu-se acea determinare pozitiv, adic introducerea unui element pozitiv n mediul copilului, respectiv determinare negativ, adic retragerea unui posibil element pozitiv din mediul copilului, precum i pedeapsa, adic introducerea unui element negativ n mediul copilului. Un exemplu de determinare pozitiv este rspltirea copiluluipentru un comportament convenabil, oferindu-i-se o bomboan sau un fruct, etc. Un exemplu dedeterminarea negativ ar fi interzicerea de a se uita la televizor, pentru c s-a comportat incorect.Modificarea comportamental a devenit tendina dominant a gndirii la nivelul programelor de pregtire psihologic, mai ales c a ctigat un accept att de larg. Criticile la adresa acestui mod de educaie se refer la faptul c se pune un accent exagerat pe comportament neinndu-se seama de nevoile emoionale ale copilului i c ntre copil i cobaii de laborator este o diferen enorm. n anii urmtori modificarea comportamental a ajuns principalul sistem de educaie n SUA, chiar dac nu a fost etichetat ca atare. Copiii care sunt educai dup acest model vor ajunge s aib o atitudine necorespunztoare fa de sarcinile de ndeplinit i vor cuta ntotdeauna o motivaie material, extrinsec. Prima reacie a lor va fi: Eu cu ce m aleg?. Cnd prinii urmeaz un sistem de educaie, care pune accentul pe modificarea comportamental i pe reacia n raport cu anumite comportamente ei nu vor reui s satisfac nevoile emoionle ale copiilor. De aceea copiii vor rmne nepregtii n anumite direcii, n special n depirea momentelor de mnie. Acest lucru va duce implicit la o lips de respect pentru orice fel de autoritate ceea ce n zilele noastre este o problem din ce n ce mai vizibil.Aceast atitudine care nu reuete s satisfac mai nti nevoile emoionale ale copilului, ci doar s aib o slab reacie la comportamentul su este nsi esena behaviorismului, afirm Dr.Ross Campbell reputat psihiatru i consilier familial american, n cartea sa Educaia prin iubire. Recunoate ns, c modificarea comportamental este uneori eficient i adecvat, dar dup prerea lui, niciodat nu poate fi principala modalitate de abordare a copilului.Majoritatea behavioritilor nu afirm deschis c sunt pentru modificarea comportamental, iar stilul lor de lucru este foarte convingtor.Foarte muli prini sunt preocupai de educaia copiilor lor, unii apeleaz chiar la specialiti: psihologi, psihiatri, psihanaliti.J. B. Watson, printele micrii behavioriste, a fost primul autor de best-seller-uri din istoria psihologiei, cu lucrarea sa Asistena psihologic pentru copiii mici i mari. Unii psihologi profesioniti s-au situat pe poziii critice afirmnd c aceast carte pune n pericol statutul de cercettor serios al autorului. Mesajul lui J. B.Watson era simplu: copiii trebuie educai n mod tiinific i nu emoional sau dup metodele tradiionale. (Eysenck, 2001, pag.182). El susinea c nu este bine s ne rsfm copiii, s le artm prea mult afeciune pentru c astfel ei vor deveni dependeni de o afectivitate permanent. n cele din urm J. B. Watson a ajuns s regrete c a scris aceast carte, pentru c spunea el: nu tiam destule lucruri pentru a scrie o astfel de carte.Dup curentul anti-iubire i anti-toleran a lui J. B. Watson, pendulul a trecut n direcia opus i s-a ncercat o permisivitate excesiv, mamele de pretutindeni se puteau lsa n voia sentimentelor i emoiilor, fapt pentru care erau foarte recunosctoare. Acest model educaional a fost promovat de ctre psihanalistul dr. Spock, n cartea sa Creterea copiilor mici i mari. Amndou abordrile se ntemeiaz pe un punct de vedere prea ngust, n cele din urm i Spock a recunoscut c recomandrile fcute fuseser greite. J. B. Watson s-a bazat pe un behaviorism fundamentalist, iar Spock vroia s promoveze n mod excesiv crezul su freudian.n urma aplicrii acestor modele au avut de suferit i copiii i prinii, fie prin excesele de duritate, autoritarism i rceal, fie prin exagerarea blndeii, permisivitii i demonstrativitii emoionale.Dnd aceste dou exemple Eysenck vrea s evidenieze faptul c, chiar i psihologi i psihiatri de renume pot comite greeli privind educaia copiilor.Ceea ce este cert i o putem spune oricrui printe care vine s cear un sfat legat de copilul su este c nu exist doi copii identici, deci nici metod unic valabil universal, fiecare copil are personalitatea lui distinct i nu putem s nu inem cont de ea. Un alt lucru de care trebuie s se in cont este ereditatea, la natere prinilor nu li se pune n brae o bucat de plastelin din care pot modela orice doresc.Ross Campbell n cartea sa Educaia prin iubire(2001), d cteva rspunsuri la multitudinea de probleme pe care le ntmpin prinii n educaia copilului. El afirm c aceste rspunsuri nu sunt simple, dei multe dintre probleme i au originea la nivel educaional: felul cum reacionm n raport cu nevoile copiilor notri (pag. 10). El evideniaz dou formulri care rezum felul n care prinii rezolv nevoile copiilor lor: unii prini practic metoda educaiei prin reacie, care urmrete n special ceea ce fac copiii, iar alii aplic o metod proactiv la nivelul educaiei, adic se urmresc nevoile copilului. Metoda prin reacie presupune o educaie care are la baz un sistem de pedepse, metoda proactiv anticipeaz i ncearc s satisfac nevoile elementare ale copiilor. Ross Campbell afirm c metoda pozitiv proactiv este cea mai eficient n privina educaiei copilului, iar la baza educaiei eficiente st exprimarea consecvent a iubirii fa de copil. Ceea ce conteaz cu adevrat este ca prinii s satisfac nevoile copilului i ca acesta s se simt iubit cu adevrat.(Ross Campbell, 2001, pag. 11).n general, prinii au o idee clar despre copiii lor i despre scopurile educaiei pe care le-o dau, dar rareori se ntreab ce imagine a lor nii le ofer copiilor i cum i-i reprezint acetia pe aduli. Totui educaia nu poate exista dect prin intermediul schimbului intelectual sau afectiv.NVAREA SOCIALOmul a avut izvoare i are vrste. Pe cele dinti i le-au relevat mitologiile, i le-au relevat religiile. Pe cele din urm le traverseaz pe cont propriu. (I. Ianosi, Vrstele omului). Despre vrstele omului putem vorbi din nenumrate puncte de vedere. Cei mai muli teoreticieni au ncercat s realizeze o mprire n etape a vieii. Cnd vorbim despre dezvoltarea uman, trebuie s ne gndim la diferite faze ce trebuiesc parcurse, etape prin care s se realizeze dezvoltartea.Trecerea de la o vrst la alta se face prin schimbare, o schimbare influenat de muli factori, fr de care dezvoltarea uman nu ar fi posibil.Psihologii au cercetat dezvoltarea copilului prin diferite metode, de la tipurile de influene care se exercit asupra copiilor, ncepnd cu primele interaciuni care au loc ntre prini i copiii lor, pn la modalitatea de cretere i educare a copiilor din diferite culturi. Principalele perspective de analiz s-au concretizat n teorii. Una dintre teorii este cea a nvrii sociale, n care sunt luate n consideraie contactele pe care le are copilul cu alte persoane, pentru a determina influena acestora asupra dezvoltrii copilului.Teoreticienii acestei abordri accept ideea c personalitatea sau comportamentul copilului se dezvolt ca urmare a interaciunii sociale prin recompense i pedepse, imitare, identificarea cu anumite modele de rol i conformarea la expectane. n cursul dezvoltrii copilului intr n joc toate procesele sociale: percepia social i nelegerea comportamentului oamenilor, rolulurile sociale i comportamentele asociate i comunicarea, att verbal ct i non-verbal.Copilul se nate pregtit s reacioneze fa de prini ntr-o anumit manier, i prinii, la rndul lor, se comport i ei ntr-un anumit fel. Pe msur ce aceast interaciune se dezvolt, copilul i prinii se acomodeaz i treptat se formeaz ntre ei o relaie de ataament. Muli cercettori au artat c la copil exist o tendin de sociabilitate foarte puternic.O alt modalitate important de interaciune ntre aduli i copii este imitarea. S-a dovedit c pn i copiii foarte mici (la doar cinci sptmni) imit expresiile mamelor lor, iar mamele afieaz deseori expresii faciale exagerate atunci cnd le vorbesc copiilor.Comunicarea non-verbal fundamenteaz dezvoltarea ataamentelor ntre copil i prini, constituind o prim experien care va fi util n interaciunile sociale viitoare.n dezvoltarea copilului putem observa c acesta presupune un proces de socializare, n care copilul nva s se conformeze normelor societii i s acioneze adecvat. Natura foarte sociabil a copiilor presupune o disponibilitate foarte mare de a nva i de a rspunde la influenele sociale.Exist trei modaliti de ncurajare a socializrii la copil, prin procesul de imitare i identificare, prin educaia direct, implicnd pedepse i recompense i prin transmiterea expectanelor sociale. Muli teoreticieni ai nvrii sociale consider c procesul de imitare i de identificare este cel mai important dintre cele trei.Copilul observ i imit persoanele din jurul su, comportamente ce le va utiliza mai trziu. Imitarea este considerat o scurttur n nvare, ea presupune copierea unei anumite aciuni ce permite copilului s dobndeasc o serie de deprinderi fizice, foarte rapid i eficient.Teoreticienii nvrii sociale consider c prezena modelelor de rol este foarte important n dezvoltare. Ei susin c n jurul copilului trebuie s existe oameni pe care acesta s-i poat copia, s-i poat forma o idee despre felul n care o fiin uman se comport ntr-un anumit rol social.Bandura i colaboratorii (1963) au realizat o serie de experimente prin care au investigat imitarea la copii: acetia au imitat de preferin modelele pe care le-au considerat similare lor, de exemplu cele de acelai sex. Ali cercettori au investigat felul n care ntritoarele pozitive cum ar fi lauda sau ncurajarea pot influena nvarea prin imitare. Dac o purtare agresiv este ignorat sau pedepsit atunci este mai puin probabil s se repete. S-a constatat c bieii care au relaii de afeciune calde cu taii lor, se identific puternic cu masculinitatea, la fel i la fete , cu ct relaia mam-fiic este mai strns cu att mai puternic va fi i identificarea acesteia cu feminitatea i rolurile pe care le implic aceasta. Din aceste exemple reiese c imitarea i identificarea pot fi mecanisme importante de nvare pentru copii.Exist i unele lucruri care sunt dobndite prin intermediul reaciilor directe din partea adulilor, aceasta fiind o modalitate important de pregtire a copiilor pentru a se comporta conform exigenelor societii.Fiecare societate modeleaz comportamentul copiilor si prin recompense i laude, exist o latur a educaiei pe care fiecare societate o utilizeaz: pedepsirea purtrii rele sau inadecvate social. n societatea occidental, tipul de pedepse pe care le utilizeaz prinii pare s se coreleze cu dezvoltarea unui sim puternic al conduitei la copil. Copilul simte c aciunea sa i-a dezamgit pe prini sau c a cauzat, inutil suferin altcuiva, dar n afar de a-i cere scuze nu poate face nimic n compensaie. Treptat, acest lucru se interorizeaz, astfel nct n loc s spun doar mi pare ru, copilul ajunge chiar s-i par ru i mai trziu s se simt vinovat i responsabil. Pe de alt parte, dac este pedepsit fizic, copilul poate vedea lucrurile mult mai superficial, ca pe o amend pe care trebuie s-o plteasc pentru un comportament inadecvat, dar nimic mai mult. Deci singurul efect al pedepsei fizice ar fi teama de a nu fi descoperit i nu neaprat dezvoltarea unei contiine puternice.Pentru copii, importana explicaiilor, pentru a li se clarifica expectanele adulilor i motivele regulilor, este un alt aspect al socializrii care poate fi diferit de la un grup social la altul. Explicaiile par s ncurajeze copilul s se comporte adecvat cerinelor societii. Un alt factor foarte important n dezvoltarea copilului este felul n care nelege ceea ce se ntmpl n jurul su i raiunea pe care o d regulilor i comportamenelor observate.FAMILIA, CA PRIM FACTOR DE EDUCAIEFamilia este, o instituie social bazat pe sexualitate i pe tendinele materne i paterne, a crei form variaz de la o cultur la alta. n societatea occidental familia are drept funcie esenial asigurarea securitii membrilor si i educarea copiilor. Acetia dobndesc aici limbajul, obiceiurile i tradiiile grupului lor. Prin jocul imitrii i identificrii cu prinii, ei i elaboreaz personalitatea, i formeaz caracterul i trec de la egoism la altruism. Familia este necesar dezvoltrii copilului, dar calitatea sa depinde de valoarea acesteia. (Larousse- Dicionar de psihologie, pag.125)Familia reprezint nucleul social n care se nate copilul i de la care primete primele elemente de educaie. Ea este prima coal a copilului i exercit influene i asupra dezvoltrii ulterioare a lui.Familia este factorul educativ care are sub ndrumare individul uman pe cea mai lung durat din viaa sa. Copilul triete cea mai mare parte din timpul su n familie, unde nva limba, obiceiurile i comportamentele civilizate, de aceea se spune c cei apte ani de-acas au un rol hotrtor asupra formrii ulterioare a personalitii. n perioada celor apte ani, copilul se afl n perioada celei mai mari plasticiti a sistemului nervos, fapt ce ofer familiei posibilitatea producerii prin educaie a primelor modificri care dau direcia dezvoltrii i formrii personalitii.Potenialul educogen al familiei este condiionat de structura, de nivelul material i cel cultural, de atmosfera relaional i afectiv din cadrul familiei: nelegere ntre soi, via normal, bun organizare, de responsabilitatea lor fa de educaia copiilor.Dar mediul familial reprezint doar condiia esenial a educaiei, ori acest mediu prin sine nsui nu realizeaz obiectivele educaiei. Potenialul su educativ se afirm prin desfurarea vieii de familie, prin stilul de via, prin relaiile care se stabilesc n cadrul familiei.Prin comportamentul membrilor familiei, n primul rnd al prinilor, ei constituie un model pentru copil.Prin modul cum i formeaz i-i menin autoritatea fa de copii, cum i manifest dragostea fa de ei, cum rezolv situaiile conflictuale, prinii pot avea rol de educatori autentici sau pot pierde aceast calitate. Acest rol l poate ndeplini numai o familie stabil i sntoas. Responsabilitatea pentru educaia copiilor nu este o chestiune particular a prinilor. Copiii de astzi vor fi cetenii de mine, de aceea ntreaga societate este interesat i trebuie s se implice direct.Datorit faptului c responsabilitatea familiei s-a deteriorat n timp, ducnd la apariia copiilor strzii i a delicvenei juvenile cu tot felul de abateri de la normele convieuirii sociale, pentru reabilitarea potenialului educogen al familiei se impune o educaie a prinilor.Copilria nu e niciodat o profesie blnd, neted, regulat, spune Rene Zazzo. Ea se compune dintr-un ir de conflicte, de contradicii, de izbucniri ancestrale n mijlocul celor mai autentice progrese.(1970, pag. 46) Atunci cnd copilul crete i se dezvolt n condiii armonioase el i menine un echilibru stabil att cu sine nsui ct i cu mediul su de via. Prin influenele pe care le exercit, familia asupra copilului, aceasta constituie o tripl dependen: biologic, genetic i social.nc din secolul al IXX-lea, Ellen Kay, o pedagog suedez, lanseaz o cald chemare pentru respectarea copilriei i a copilului: att timp ct tatl i mama nu-i vor pleca fruntea n rn, n faa mreiei copilului; att timp ct nu vor nelege c vorba copil nu este dect o alt expresie pentru ideea de majestate; att timp ct nu vor simi c n braele lor doarme viitorul nsui, sub nfiarea copilului, c la picioarele lor se joac istoria, nu-i vor da seama c au tot att de puin dreptul i puterea de a dicta legi acestei noi fiine pe ct n-au puterea i nici dreptul de a impune legi n mersul atrilor.(Ion Gh. Stanciu, 1983, pag.18)Metafora lui Ellen Kay din lucrarea Secolul copilului, vizeaz un singur aspect: libertatea copilului de a aciona potrivit cerinelor naturii sale, evitarea oricrei constrngeri.Pedagoga Ellen Kay alturi de Lev Tolstoi a preluat i continuat concepia pedagogic a lui Jean Jacques Rousseau care se nscrie n educaia nou, ei promovnd curentul educaiei libere. Ei se ridic mpotriva sistemului tradiional de educaie organizat, dirijat, prin care copiii sunt formai n conformitate cu unele tipare preconcepute i pledeaz pentru drepturile copilului la o educaie liber. nceputul secolului XX punea n centrul preocuprilor sale copilul, cu particularitile proprii copilriei.J. J. Rousseau i-a prezentat concepia sa despre educaia liber n romanul pedagogic Emil sau despre educaie, unde pedagogul francez se dovedete a fi un aprtor al copilriei. Natura dorete ca, copiii s fie copii, nainte de a deveni vrstnici, spune J.J.Rousseau. El cere educatorilor nu numai cunoaterea copilriei, ci i nelegerea acestei perioade de vrst care-l deosebete pe copil de adult nu numai prin numrul anilor ci n mod special prin trsturile caracteristice vrstei. Copilul nu trebuie vzut ca un adult n devenire ci ca o fiin cu particulariti specifice, cu trsturi, cerine i nzuine proprii.Ellen Kay a fost ea nsi crescut dup principiile lui Rousseau, ea a intuit specificul educativ al nceputului de secol i a cutat s rspund cerinelor acestuia. Ea afirm c, educatorul n loc s-i lase copilului libertatea de a-i dezvolta personalitatea dup legile firii sale, el i bruscheaz personalitatea cutnd s-o formeze dup tiparele i concepia sa. Pedagoga suedez recomand educaia natural, aceea care ine cont de cerinele fireti ale copilului i asigur dobndirea cunotinelor prin experiena sa personal.Ellen Kay nu nelege libertatea n sens de libertinaj, copilul trebuind s aib i unele ngrdiri i limite, s nvee s se supun legilor vieii, obinuinelor familiale care nu contravin legilor naturii. Din dorina de a apra individualitatea copilului ea este mpotriva socializrii exagerate prin educaie i prefer educaia n familie, considernd-o apt s asigure respectarea individualitii copilului.Dar ce se ntmpl dac familia nu reprezint un model demn de urmat, dac aceasta nu are valori care s se regseasc n valorile societii?Copilul are ns mare nevoie de o ndrumare spre valorile autentice ale societii, el va tri nu numai n familie, el are nevoie de societate i trebuie s se ncadreze n ea. Copilul poate fi educat fr s i se anihileze spontaneitatea i originalitatea.Johann Heinrich Pestalozzi se numr printre continuatorii concepiei teoretice a lui J.J.Rousseau privind educaia copilului. La ferma sa din Elveia, el s-a ocupat de copii sraci i vagabonzi, pe care i-a instruit i i-a nvat cum s munceasc pentru a se descurca n via. La fel ca i J.J.Rousseau se pronuna pentru o educaie conform cu natura, dar el merge mai departe i consider rolul familiei ca fiind primordial n educarea copilului.n 1801 public lucrarea care l-a fcut renumit ca pedagog Cum i nva Gertruda copiii, n care subliniaz rolul familiei, dar n special al mamei, n formarea copilului pentru via. n concepia lui J.H.Pestalozzi cel mai simplu element care putea stimula dezvoltarea forelor morale ale copilului era sentimentul de dragoste fa de mama sa. Mai trziu, acest sentiment se va extinde i asupra celorlali membri ai familiei, iar odat cu intrarea copilului la coal, el va simi o apropiere i o preuire i fa de colegii si. Extinzndu-se i mai mult acest sentiment va constitui fundamentul pe care se va cldi contiina apartenenei sale la umanitate. (Eugen David, 2001, pag.54)Familia reprezint primul mediu social de dezvoltare i favorizeaz stabilirea contactelor copilului cu societatea, el primete aici primele elemente de educaie. O caracteristic important a familiei este aceea c ofer stabilitate i o afectivitate puternic, lucru ce favorizeaz nvarea. n general se spune c ntr-o familie, mama reprezint afectul, iar tatl autoritatea. Problema care se pune din acest punct de vedere este aceea de a stabili un echilibru i un mediu securizant, favorabil dezvoltrii armonioase a copilului. Din pcate condiiile de via ale copiilor din ara noastr sunt stresante, prinii sunt copleii de grija zilei de mine, de nesigurana locurilor de munc pe de o parte, iar pe cealalt parte divorul, abuzurile i agresivitatea manifestate asupra copiilor reprezint cteva aspecte negative n dezvoltarea normal, fireasc a copilului.Pregtirea prinilor sau a potenialilor prini pentru realizarea competenelor educative constituie un obiectiv al sistemului colar.Efortul pedagogiei din a doua jumtate a secolului nostru s-a ndreptat spre realizarea unui echilibru ntre intervenie i nonintervenie n procesul educativ, ntre o educaie directiv i una nondirectiv.FAMILIA CONTEMPORAN ROMNEASCFamilia romneasc este puternic prin tradiiile i prin modelele pe care le transmite generaiiolr tinere. n acelai timp aceasta este i slbiciunea ei. Tocmai faptul c familia a fost teritoriul de pstrare i consolidare a unor modele necesare transmiterii identitii i unicitii sale culturale a determinat o anumit rigiditate i inflexibilitate, devenit barier n perspectiva educaiei moderne.Familia a fost definit de Claude Levi-Strauss ca un grup, avnd la baz cstoria, alctuit din so, soie i copiii nscui n acest cadru, pe care i unesc drepturi i obligaii morale, juridice, economice i sociale. Familia este o unitate social, un sistem deschis, care este supus unor schimbri rapide, radicale, paralele cu viaa social (Carmen Ciofu, 1998, pag. 104).n secolul al XIX-lea i n prima parte a secolului XX, n societile de cultur european s-a generalizat sistemul familiei nucleare, n care soul era principala surs de venituri ale familiei i exercita cea mai mare parte a autoritii, soia era preocupat, n principal, de gospodrie i depindea din punct de vedere economic de so. Copiii minori erau ngrijii n interiorul familiei. Vrsta partenerilor la cstorie era relativ sczut, iar numrul de copii rezultai din cstorie era mare. Rata divorurilor era sczut.Acest tip de familie s-a impus ca model, iar tot ce nu se ncadra n acest model era considerat devian (maternitatea solitar, divorul, concubinajul).ncepnd cu anii 1970 familia nuclear tradiional a nregistrat un regres rapid n foarte multe societi i s-a datorat idealurilor individualiste i creterii independenei economice a femeilor, extinderii metodelor contraceptive, creterii nivelului de educaie, mobilitii sociale i demografice, fapt ce a eliberat muli tineri de presiunea sistemului convenional de valori ale prinilor i comunitii de provenien.Familia romneasc a evoluat de-a lungul istoriei marcat de stabilitate i s-a bazat pe complementaritatea rolurilor masculine i feminine. Sistemul familial a suportat metamorfoze structurale treptate de-a lungul ultimei jumti de veac: de la o structur extins multigeneraional, cu dominan autoritar de tip patern, n cadrul creia raporturile prini-copii erau reglate de scheme tradiionale relativ rigide i valori spirituale, morale, educaionale i materiale transmisibile prin legi nescrise, ctre o structur familial relativ restrns de tip nuclear: prinii i copiii lor, dar avnd ca specific pstrarea unor raporturi semnificative cu familiile de origine, ceea ce i-a conferit un dinamism interpersonal i intergeneraional deosebit.Familia, n ultimii 50 de ani s-a dovedit a fi o structur social deschis la comunicare i coeziv n raporturile sociale cu exteriorul. Consensualitatea sa cu structurile de apartenen i-a compensat sentimentul de insecuritate social-politic i frustraiile economice i spirituale pe care anii de dictatur comunist le-au accentuat dincolo de suportabil. n acest context au aprut o serie de disfuncionaliti familiale cum ar fi: conflictul conjugal, violena familial, abandonul copilului, divorul emoional, abnormalizarea relaiilor prini-copii datorate exercitrii defectuoase a rolurilor parentale prin existena prinilor multipli. n perioada sus amintit, ca urmare a unei legislaii restrictive i abuzive viznd problematica divorului, a interzicerii avorturilor, concomitent cu interzicerea utilizrii metodelor contraceptive, familia romneasc a fost supus unui stres de dezvoltare, unor restricii, care i-au crescut anxietatea, i-au zduncinat stabilitatea emoional i liberul arbitru. n consecin au aprut reacii nevrotice familiale i comportamente aberante de tip familial ale cror consecine se menin i se amplific n perioada postcomunist, de tranziie. Extremismul unor reacii ce demonstreaz criza familial se reflect n diminuarea masiv a ratei demografice, cu o cretere ngrijortoare a avorturilor i n scderea numrului de cstorii la cuplurile tinere.Familia tnr este deosebit de vulnerabil n prezent i este supus unor piedici imense n calea autorealizrii datorate lipsei de locuine i creterii ratei omajului.Un alt aspect a perioadei comuniste a fost urbanizarea forat, fapt ce a dus la consecine psihosociale nefaste n relaiile i n structura familiei.Absena prelungit din familie n special a tatlui, dar i a mamei, ca urmare a locurilor de munc ndeprtate de rezidena familial, a avut drept consecin slbirea raporturilor de comunicare i intimitate, fapt ce a dus la divoruri. Procesul de adaptare la mediul de via urban al familiilor de provenien rural a produs rupturi spiritual-morale, iar preluarea unor modele de comportament improrii au afectat raporturile interpersonale familiale n special ale soilor, dar implicit i ale prinilor cu copiii.O alt problem care a contribuit la scderea funciei educative a familiei i la diminuarea suportului su afectiv- moral a fost ateizarea forat prin ntregul sistem de influene instrucionale i mass-media, fapt ce a dus la formarea unor conduite sociale care au implicaii sociologice i morale.Generaiile tinere au fost lipsite de o educaie religioas, fapt ce duce la o frustraie important i care se evideniaz n cadrul crizelor de identitate i de dezvoltare. Aa se explic ntoarcerea exploziv a tinerilor ctre valorile spirituale religioase i cultural-umaniste, proces normal, care va duce cu timpul la o nsntoire moral a familiei romneti.Constelaia problemelor familiale postcomuniste cuprinde: Creterea anxietii de relaie, a suspiciunii i conflictualitii familiale, a diminurii autocontrolului vieii instictuale. n direct legtur cu acestea, fenomenul violului i al abuzului sexual al copilului se manifest ca o trist realitate. O influen nefast avnd-o impactul cu sursele de informaie pornografic, care au ptruns pe pia complet necontrolat. Proliferarea fenomenului copiii strzii- victime ale abandonului i dezorganizrii familiale, srcirii i prbuirii morale. Oarecare rezisten psihologic a femeilor de peste 30 de ani i a cuplurilor n general, ca urmare a unor carene educaionale fa de utilizarea mijloacelor contraceptive, practicndu-se n mod abuziv avorturile. Nenelegeri familiale, tensiuni i disfuncii ale cuplului tnr, a crui durat de via este n scdere. Preferarea a ct mai numeroase cupluri tinere a formelor de convieuire nelegiferate -uniuni libere- , n cadrul crora nivelul comunicrii afectiv-sexuale este nalt, liberul arbitru le aparine, dar exist o respingere vizibil a procreerii, copiii nefiind dorii de ctre cei mai muli. Cuplurile de vrst medie, de obicei familii cu 1-3 copii, prezint o tendin de deresponsabilizare fa de vrstnici, raporturile cu acetia fiind resimite ca mpovrtoare. Abandonul btrnilor i dificultile materiale i emoionale deosebite ale familiei vrstnice constituie o problem i se datoreaz pe de o parte presiunii psihosiciale ale acestora asupra tinerilor, conflictele intergeneraionale repercutndu-se din sfera social n cea familial. Distana psihologic ntre generaii pare a fi n cretere, se accentueaz raporturile emoionale de opoziie i de negare reciproc.Tranziia care are loc n ara noastr creeaz nu numai metamorfoze atitudinal-valorice i comportamentale ea crete riscul unor tensiuni familiale ce necesit msuri i soluii adecvate legislative, terapeutice i de asisten social-educaional.Se presupune c, n viitor rolul familiei va suferi schimbri, i va crete semnificaia i funciile, va trebui s dovedeasc mai mult flexibilitate i adaptabilitate la cererile tot mai complexe ale vieii sociale.n educaia romneasc trebuie pstrat un echilibru ntre tradiia constructiv i modernismul utilitar, ntre metodele, mijloacele i formele directe i cele indirecte, ntre ceea ce avem bun i eficient n tradiia educativ a familiei romneti i tendinele, cerinele i direciile educaiei mileniului III, ntre autoritatea adultului preluat ca model i responsabilizarea copilului valorizat i lsat s-i rezolve singur situaiile-problem. (Ecaterina Vrjma, 2002, pag.226)FUNCIILE FAMILIEIDatorit multiplelor sale funcii, familia reprezint o importan deosebit n cadrul arhitectonicii de ansamblu a activitii economico-sociale, datorit unei depline comuniti de interese ntre societate i familie.Dup Nicolae Mitrofan funciile familiei sunt:1. Funcia economic, care presupune contribuia celor doi soi la asigurarea mijloacelor de ordin material pentru buna desfurare a vieii conjugale i familiale.2. Funcia biologic-sexual ofer cuplului conjugal posibilitatea satisfacerii trebuinelor sexuale, a instinctului sexual. Comportamentul sexual este integrat n mod armonios n sistemul relaionrii interpersonale, al comunicrii dintre cei doi parteneri.3. Funcia reproductiv este nsi raiunea de a fi a cuplului conjugal, fiecare familie are datoria de a da natere i de a crete copii sntoi, care s constituie generaia de mine, productoarea de bunuri materiale i spirituale la nivelul societii.4. Funcia psihoafectiv a familiei se evideniaz prin faptul c aceasta ofer un cadru bun pentru recreere i reconfortare, n familie individul regsete un climat psihosocial pozitiv, cu mari posibiliti de influen n sens integrativ i adaptativ.5. Funcia educativ-formativ se refer la organizarea i exercitarea influenelor educativ-modelatoare asupra copiilor, astfel contribuind n mod substanial la formarea personalitii i implicit la atingerea obiectivelor societii. Aceast funcie se exercit n dou moduri: prin influenele exercitate indirect asupra copiilor prin modelele psihocomportamentale ale prinilor, prin atmosfera i climatul psihosocial existent la nivelul grupului familial. Pe de alt parte prinii exercit o influen educativ activ asupra copiilor n direcie informaional n sens de culturalizare, i n direcie formativ prin transmiterea unor convingeri i atitudini pozitive, a unor judeci apreciative asupra valorilor sociale.Funciile universale ale familiei ar putea fi rezumate astfel (dup Carmen Ciofu): Funcia de supravieuire i securitate; familia asigur nevoile de baz: hran, mbrcminte, locuin, hotrte dimensiunile ei (planificarea familial), recrutare de noi membri, tratarea bolnavilor, meninerea sntii, asigurarea resurselor financiare etc. Asigur dezvoltarea social i emoional a membrilor ei prin suport n perioade de stress, educaie, pedepsire, compensaii, sistem normal de comunicare, acces la educaie, protecia membrilor de influene nedorite din afara familiei. Educarea copiilor; n cadrul familiei se nva valorile morale, culturale, religioase, pstrarea identitii etnice, contiina civic, patriotismul. Familia asigur membrilor norme de comportament acceptate social, dezvoltarea personalitii, socializarea, independen, spiritul de iniiativ.CLIMATUL SOCIOFAMILIAL I INFLUENA SA ASUPRA DEZVOLTRII COPILULUIClimatul familial se refer la un ansamblu de stri psihice, moduri de relaionare interpersonal, atitudini i un anumit nivel de satisfacie ce caracterizeaz grupul familial. Acest climat poate fi: pozitiv, echilibrat, constituind o premis important a maturizrii intelectuale i afective a copilului sau negativ caracterizat prin dezechilibre emoionale, tensiune, violen, conflicte ntre membrii familiei. Climatul familial poate facilita sau diminua influenele educaionale i transformarea acestora n achiziii psiho-comportamentale la nivelul personalitii copilului. Familia, ca matrice pentru aduli i copii, trebuie s aib capacitatea de suport emoional i financiar, s asigure securitatea membrilor i s-i ncurajeze n situaii dificile, sau s le suin iniiativele.Mediul n care triete i se dezvolt copilul, nivelul de educaie al prinilor valorile morale care sunt transmise noilor generaii i pun amprenta pe relaiile vieii de familie. n general, n familiile cu un nivel de cultur mai ridicat exist o atitudine mai liberal privind independena i iniiativa copilului, controlul vieii acestora, respectul mutual pentru drepturile fiecrui membru.ntr-o familie n care domnete o atmosfer de stim reciproc, care manifest stabilitate, iar membrii ei se declar satisfcui de rezultatele interaciunilor, copilul ocup un loc central. Existena unui copil poart o semnificaie pozitiv, ns complic relaia bidirecional dintre soi, transformnd-o ntr-una tridimensional. Copilul i exercit influena asupra familiei, restructurndu-i activitatea, impunnd o modificare adaptativ. n condiii normale acest lucru nu duce la un dezechilibru familial ci doar la o nou organizare, impus de eluri considerate de prini demne de sacrificiile lor.Nu doar copilul este cel care influeneaz echilibrul familial, mai ales lund n considerare adevrul demonstrat de psihopediatri i anume c interaciunea dintre dou persoane se schimb m prezena celei de-a treia, chiar dac este vorba de duplexul mam-copil, iar persoana care se interpune este tatl copilului.Familiile dezorganizate au n mod caracteristic tiparul de comunicare afectat, echilibrul familiei este sever tulburat de existena conflictelor. Alianele, coaliiile dintre membrii familiei, ca i ostilitatea lor au un rol deosebit n direcionarea comunicrii. n situaiile n care ntre soi intervin tensiuni interaciunile prini-copii au mult de suferit.Familia poate influena copilul pe multiple ci, iar rezultatele disfunciei familiale se situeaz undeva ntre cei doi poli: hiperprotecie i neglijare.Tensiunile i conflictele dintre prini i copii, pot avea intensiti diferite i durate variabile distingndu-se forme simple, cum ar fi: cearta, nenelegerea, contrazicerea, refuzul asumrii unei obligaii conjugale sau forme complexe, precum agresivitatea fizic, violena, plecarea unui partener de la domiciliu.Este suficient o singur caren a familiei pentru a afecta planul vieii psihice a copilului, antrennd o serie de neajunsuri, printre care i dificulti n activitatea lui dominant; pot aprea traume de natur psihic sau moral, copilul eund n stri maladive de natur psihic, n conduite reprobabile.ntr-o familie dezbinat, n care raportul so-soie s-a destrmat sau este pe cale s se distrug, copilul, contientiznd drama ce are loc, ncepe s se frmnte, s-i pun tot felul de ntrebri, de probleme crora nu le gsete un rspuns favorabil, i simte sufletul ncrcat, este chinuit de perspectivele sumbre pe care le ntrevede. Trepat i pierde ncrederea n ceea ce reprezenta dragostea, securitatea, linitea.Cercetrile arat c exist dificulti mai mari n cazul copiilor provenind din familii n care soii convieuiesc, dar n care predomin nenelegerile i certurile, dect n cazul separrii celor doi soi. M.J.Chombart De Lave arta c n cazul familiilor n care predomin nenelegerile, certurile, alcoolismul, nervozitatea, copiii pot prezenta tulburri psihomotorii, instabilitate, nervozitate, ticuri, enurezis, manifestri de mnie, opoziie fa de prini, minciun, comportamente predelicvente precum furtul, fuga de acas, violena. Autorul menionat pledeaz pentru separare n condiiile unor familii n care domin conflictele, n ciuda faptului c va exista o adaptare dificil a copiilor la noile condiii de via, la noua configuraie a familiei n care unul dintre prini va lipsi.Familiile care nu-i pot soluiona singure problemele, n strintate, pot apela la servicii de asisten familial, precum consiliere i terapie pentru prevenirea disoluiilor sau pentru rezolvarea problemelor specifice.n Olanda, de exemplu, o familie aflat ntr-o situaie critic, are parte de un spijin intensiv pe o perioad de 4 sptmni, timp n care familia petrece sptmnal 15 ore n compania unui terapeut de familie n propriul domiciliu.Copilul necesit dragoste, disciplinare i obinerea treptat a unui grad de independen. El nu este vinovat dac nu corespunde expectanelor prinilor, dac copilul real nu are calitile copilului ideal. Copilul are dreptul la interaciuni care s-i asigure sigurana i dezvoltarea fizic, comunicarea, educarea trsturilor pozitive, nelegere i toleran. (Carmen Ciofu, pag. 109)Prinii sunt n primul rnd persoane i apoi prini. Ei au drepturi cel puin egale cu ale copilului n cadrul familiei, au nevoie de respect ca autoritate familial i ca persoane. Prinii au dreptul la un timp propriu, la intimitate i la fericire personal.Relaia prini-copii n cadrul familiei ar trebui s fie un exerciiu de perfeciune, dar din pcate exist slbiciuni i lips de armonie n orice cuplu familial. Prinii accept cu uurin c ei nu pot fi perfeci, dar ar dori nite copii perfeci care s le ndeplineasc propriul lor ideal moral sau comportamental.Prinii trebuie s accepte copilul aa cum este el cu caliti i defecte, s-l iubeasc i s-l sprijine necondiionat.TIPOLOGII PARENTALEMartin Cohen spune c sentimentul de siguran este dat de autoritatea printeasc i c pe copii i nspimnt lipsa acesteia. Autoritatea, conform dicionarului de pedagogie, nseamn puterea sau dreptul de a da ordine, de a obliga s fie ascultate, de a trece la fapte sau de a lua decizii finale. Una dintre cele mai mari nevoi ale copilului este s aib nite prini care s-i neleag poziia autoritar n planul dinamic al unei familii.Prinii trebuie s fie un exemplu, s conduc, s cluzeasc, s direcioneze, s corecteze i s ncurajeze. Personalitatea prinilor st la baza structurii autoritii pe care o impune o familie. Viitorul unui popor ntreg st n minile prinilor, pentru c acesta depinde de copiii notri i de lumea pe care ei o vor construi i-i vor ntemeia viziunea zilei de mine.Rose Vincent prezint urmtoarele tipuri de conduit parental, evideniind i consecinele acestora asupra personalitii copilului.Prini rigizi: impun copiilor propriile idei, opinii, modul de a tri i a vedea, obinuinele lor, fr nici o abatere i fr s in cont de particularitile individuale ale fiecruia. Asemenea prini intipresc n mintea copiilor repere foarte precise n timp i spaiu, care pot ajuta la nelegerea lumii nconjurtoare. Dac ns rigiditatea se combin cu o ngustime de vederi i de interese, vor aprea drept consecine n dezvoltarea copiilor unele atitudini de infantilism i renunare, iar mai trziu o srcie a personalitii.Prini boemi: acetia las copiii mai mult n seama altor persoane sau n voia lor. Ca o consecin poate s apar la copii o lips de prezen care s provoace o delsare moral, lipsa unor puncte de reper n via i a unei baze suficiente care s le garanteze un sentiment de securitate.Prinii anxioi: fac ca asupra copilului s planeze o presiune, deoarece acesta se simte spionat i strict supravegheat. Deoarece din gesturile sale se nate teama, copilul ajunge la un fel de deposedare de el nsui.Prinii infantili: refuz s se autodefineasc n calitate de prini i se retrag din faa oricrei responsabiliti, fiind, de regul, prea absorbii de propriile lor probleme de afirmare personal. Aceast deprtare se anuleaz uneori brusc, prinii adoptnd o poziie prea apropiat de cea a copilului, printr-o identificare exagerat. Drept consecin, copiii prinilor infantili risc s nu aib prea mare ncredere n forele proprii i s fie dependeni i uor influenabili.Prinii incoereni: se caracterizeaz printr-o mare instabilitate privind modul de relaionare cu copiii. Activitatea educativ prezint multiple neregulariti, exigenele cele mai nemsurate alterneaz brusc cu perioade de libertate total. Dac copilul nu are sprijinul unei personaliti puternice care s se substituie prinilor, el va prezenta adesea o stare accentuat i continu de descumpnire.Prinii prea indulgeni: nu manifest nici un fel de limit i nici un fel de rezerv n a acorda copilului tot ce acesta i dorete. Drept consecin, copilul nu va putea mai trziu s suporte nici o frustrare, cultivnd totui un anumit sentiment de vinovie.Prinii prea tandri: creeaz, de regul, un climat prea ncrcat de stimulente afective, fiecare printe revrsndu-i fr nici o rezerv ntreaga lui afectivitate. Asemenea atitudini pot favoriza uneori conturarea la copii, pe msur ce cresc, a unor comportamente deviante pe linie sexual.Specialitii nu au putut formula o reet comportamental care s fie aplicat, dup prerea mea un printe trebuie s ia cte puin din fiecare stil parental i s l adapteze n funcie de personalitatea copilului i de situaia care se impune.Prinii normali , cu un stil optim de interaciune cu copilul, combin autoritatea i fermitatea n luarea hotrrilor cu o modalitate de relaie cu copilul cruia i cultiv independena i recunoaterea drepturilor.STILURI EDUCATIVE ALE PRINILORFiecare familie are stilul ei educativ, care este n principal dependent de stilul parental, acesta referindu-se la modul prinilor de acionare asupra copiilor i poate fi o unitate armonic sau dizarmonic ntre stilurile personale de educaie ale celor doi prini.Elisabeta Stnciulescu consider c acest concept vizeaz natura i caracteristicile raporturilor familiale n cadrul crora se realizeaz procesul educaiei. Analiza acestui aspect se poate realiza n funcie de urmtoarele determinante: socio-culturale i de clas mediul general, modelele culturale i educative generale i particulare, tradiiile, gradul de cultur, condiia social, structura familiei. O alt determinant este cea socio-economic, aceasta fiind dependent de profesiile prinilor. Cea de-a treia determinant este cea psihologic individual i se refer la trsturi de personalitate ale prinilor i copiilor din familie. O alt determinant luat n considerare este cea psihologic interindividual, care se descrie n funcie de relaionare tipic n familie i de tradiia interiorizat a modelelor culturale i educative.Tipurile de stil n familii se pot plasa pe dou axe: axa autoritate-liberalism sau constrngere-permisivitate i axa dragoste-ostilitate sau ataament-respingere.n primul caz sunt utilizai indicatori care reflect limitele i constrngerile impuse de prini activitii copiilor, responsabilitile atribuite acestora modul n care este exercitat controlul parental, rigoarea cu care sunt aplicate i controlate regulile.n cel de-al doilea caz, indicatorii reflect gradul de angajare al prinilor n activitatea copilului, suportul pe care i-l ofer, timpul pe care i-l consacr, receptivitatea fa de strile lui emoionale i fa de nevoile sale.Prin combinarea celor dou variabile, control parental i suport parental se identific dou modele de aciune parental: modelul permisiv i modelul autoritar.Modelul permisiv se cararcterizeaz prin nivelul sczut al controlului, asociat identificrii printelui cu strile emoionale ale copilului. Acestuia i sunt impuse puine norme de conduit i responsabiliti, iar modul n care el rspunde ateptrilor parentale este supus unui control slab. Prinii se strduiesc s rspund i s neleag nevoile copilului.Modelul autoritar asociaz un nivel nalt al controlului cu o slab susinere a activitii copilului. Acestuia i se impun principii i reguli de conduit inviolabile.Autoritatea, tradiia, munca, ordinea, discilplina sunt valorile pe care prinii le transmit sistematic.Din combinaia celor dou modele rezult modelul autorizat, care imbin controlul sistematic cu un nivel nalt al suportului parental. Prinii formuleaz reguli i controleaz respectarea lor, dar nu le impun, ci sunt deschii la schimburi verbale cu copiii, explicndu-le raiunile pentru care regula a fost formulat i trebuie respectat, situaiile n care ea se aplic, stimulnd totodat i autonomia copilului n gndire i n comportament. Astfel copilul se bucur de respect, i crete stima de sine i implicit stima pentru autoritatea printeasc, iar regulile vor fi acceptate i respectate.Ali cercettori identific stiluri directive (autoritare) i stiluri nondirective (liberale).innd cont de funcia de socializare a familiei, M. Voinea n Psihologia familiei identific urmtoarele tipuri de familii: familii nalt educogene, care asigur educarea copiilor, oferindu-le condiii pentru realizarea profesional i cultural adecvat, pentru petrecerea timpului liber n mod util i plcut, colabornd cu coala pentru a realiza controlul activitilor din aceast sfer. familii educogene satisfctoare, care asigur copiilor condiii obiective i au scopuri n educaia familial, urmresc realizarea profesional a copiilor lor, dar fr a controla sistematic activitile acestora. familii nesatisfctoare educogen, se caracterizeaz printr-un climat psihic necorespunztor, exist o relaionare defectuoas, indiferen, cu un slab control parental urmat de insuccese profesionale ale copiilor.Din pcate exist familii care promoveaz ele nsele comportamente antisociale, ncurajeaz vagabondajul i delicvena juvenil.Indiferent de stilul educativ, fiecare printe proiecteaz pentru copilul lui aspiraii i dorine pe care nu le-a realizat n via, neinnd cont de posibilitile copilului, prinii consider propriul copil o ans de a nu repeta greelile pe care le-au fcut ei n via.n cadrul fiecrei familii trebuie s sporeasc calitatea ndeplinirii acestei nobile sarcini ce revin profesiunii de printe. (I. Mitrofan, N. Mitrofan, 1991). Ambii soi trebuie s acioneze n mod unitar asupra copilului i s evite adoptarea unor strategii educaionale care pot s influeneze negativ comportamentul copilului i s contribuie la formarea armonioas a personalitii sale.Eu sunt convins c nici un printe nu-i dorete un copil dificil, neadaptat social, un copil rsfat, cu probleme de comportament, c fiecare printe vrea doar ce e mai bun pentru copilul su, dar cu toate acestea ntlnim la fiecare pas copii problem. Cauzele pot fi multiple ele regsindu-se n personalitatea fiecrui individ, n situaia economic a societii, n contextul vieii sociale.Ceea ce putem face noi, educatorii, psihologii este promovarea unei educaii pentru prini prin care s-i pregtim pentru indeplinirea cu competen a rolului de educatori ai propriilor copii, narmndu-i cu cunotine teoretice i practice privind procesul de cretere i educare a acestora i formndu-le temeinice convingeri despre necesitatea unei susinute munci educative n familie (Dicionar de pedagogie, 1979, pag.143)EDUCAIA PRINILOR -O NECESITATE A CONTEMPORANEITIISocietatea actual face eforturi s reconsidere familia ca instituie uman i s-i acorde rolul principal n rezolvarea problemelor sale. Dezvoltarea tiinelor socio-umane demonstreaz c experienele primilor ani din viaa copiilor sunt hotrtoare pentru devenirea personalitii lor. De foarte multe ori prinii nu sunt n stare s-i rezolve propriile probleme cu copiii lor. Folosesc autoritatea excesiv, violena sau sunt indifereni, nu observ cnd copiii au probleme.Educaia familiei i a prinilor are n vedere acele aciuni ndreptate spre exersarea funciei educative i spre dezvoltarea unor practici eficiente de comunicare i de interacionare n familie.Educaia prinilor contribuie la emanciparea social i spiritual a acestora. Ca subsistem al educaiei permanente, ea rspunde unor nevoi specifice, concrete i ofer modaliti alternative i condiii de autoeducaie.Pentru ndeplinirea funciei fundamentale a familiei, cea de securizare a copilului, i a rolului su socializator, finalitatea definitorie a educaiei prinilor const n formarea contiinei educative a acestora, contiina necesitii unui efort continuu pe msura evoluiei nevoilor, inclusiv de educaie, ale copilului.n comparaie cu sistemele educaionale democratice din alte ri, n Romnia nu s-au constituit ca forme instituionalizate ale educaiei prinilor i ale colaborrii coal-familie, nici asociaii de prini, nici coli de prini, nici consilii de administraie colar n care prinii s aib rol decizional, s-au organizat doar comitete de prini pe clas i pe coal, dar acestea nu au rol decizional, ele doar sprijin coala n rezolvarea unor probleme administrativ-gospodreti.nc de la nceputul secolului trecut, Im. Kant scria: Prinii care au primit ei nii o educaie sunt deja nite modele dup care se ndreapt copiii.(Kant, Im. 1992, p. 15).Din perspectiva istoric, educaia prinilor ca i educaia n general, este o necesitate, att pentru creterea i educarea copiilor, ct i ca o cale de emancipare spiritual i social, ca un vector al democratizrii educaiei i societii.Evoluiile rapide din viaa social genereaz o cerere de continuare a proceselor de rennoire a cunotinelor, deprinderilor i valorilor pe durata vieii. Din perspectiva unei analize sistemice, educaia prinilor apare ca o dimensiune a educaiei permanente i desigur, a educaiei adulilor. Educaia permanent este un proces de perfecionare a dezvoltrii personale, sociale i profesionale pe durata ntregii viei a indivizilor n scopul mbuntirii calitii vieii, att a indivizilor, ct i a colectivitii lor. Aceasta este o idee comprehensiv i unificatoare care include nvarea formal, nonformal i informal pentru dobndirea i mbogirea unui orizont de cunoatere care s permit atingerea celui mai nalt nivel de dezvoltare posibil n diferite stadii i domenii ale vieii (Dave, R. H., 1991, p. 47-48).Sentimentul de siguran singurul care permite copilului s se emancipeze i s-i dobndeasc personalitatea depinde de urmtoarele condiii (Osterrieth, P.): protecia mpotriva loviturilor din afar; satisfacerea trebuinelor elementare; coerena i stabilitatatea cadrului de dezvoltare; sentimentul de a fi acceptat de ai si ca membru al familiei, s fie iubit, s druiasc dragoste, s fie izvor de bucurie i de mulumire pentru aduli.n acelai timp este necesar s fie condus i ndrumat, ca fiin uman s i se accepte caracteristicile individuale, s aib posibilitatea de aciune i experien personal, s aib asigurat o anumit arie de libertate.Un sistem de educaie pentru aduli este bine organizat, funcional atunci cnd este ntemeiat pe motivaii i centrat pe obiective care rezolv problemele indivizilor sau grupurilor de aduli. Nu putem stimula motivaiile lor de nvare i de participare la programe educaionale fr strategii care s se ntemeieze pe cunoaterea nevoilor lor reale, specifice, de educaie.Accelerarea transformrilor sociale, democratice, emanciparea femeii, la preocuprile materne i gospodreti adugndu-se preocuprile profesionale i de studiu, modificarea statutului copilului, dispersia familiei, ncercarea de a restitui prestigiul educaiei familiale, pe care l-a avut pn la introducerea nvmntului obligatoriu, progresele sociologiei i psihologiei, precum i alte cauze au dus la nelegerea faptului c orice sistem de educaie rmne neputincios dac se izbete de indiferena sau de opoziia prinilor.Tendina civilizaiei moderne este naintarea persoanei spre mai mult libertate i fericire, dar n acelai timp un numr din ce n ce mai mare de copii vin din familii dezorganizate sau din medii analfabete, comunicarea dintre prini i copii ridic probleme serioase deoarece prini nscui i educai ntr-o lume aproape imobil au copii nscui ntr-o lume n plin micare i transformare.Au existat ntotdeauna educatori buni i prini iubitori, care au educat copii ce au devenit oameni responsabili, dar care nu i-au pus attea probleme i totui au reuit foarte bine. Poate c acest lucru era mai uor ntr-o lume foarte statornic, n care tradiia avea ultimul cuvnt.Informarea i formarea prinilor n ceea ce privete colaritatea copilului presupune ca fiecare printe s cunoasc obligaiile legale privind educaia copilului, importana atitudinii lui pentru reuita colar a copilului, metodele de colaborare cu coala. n acest sens este nevoie de un dialog ntre educatori i prini: educatorii trebuie s primeasc o pregtire n materie de relaie cu prinii, iar prinii trebuie pregtii pentru a juca rolul lor educativ n cooperare cu educatorii, colile trebuie s ofere prinilor asistena necesar.Se prevede ca n rile Comunitii Europene s se treac la o nou etap a colaborrii colii cu familia n care accentul este pus pe un angajament mutual clar stabilit ntre prini i educatori, care s in cont de copil ca individualitate aparte, iar relaia familie-coal nu trebuie s mai fie opional ci trebuie s funcioneze ca un sistem de obligaii reciproce.Singura cale de a forma copii buni este s devenim mai nti prini bunicopiii notri sunt singura speran pentru viitor, tot aa cum noi, prinii, suntem singura lor speran pentru prezentul i viitorul imediat. (Zig Ziglar). JUSTIFICRILE EDUCAIEI PRINILORn literatura de specialitate exist preocuparea de a gsi acele argumente care s sprijine existena programelor de educare a prinilor. Aceste teze pornesc de la nelegerea prinilor ca resposabili principali de creterea i dezvoltarea iniial a copilului, precum i de la cerinele sociale crescute n favoarea unei cotientizri i organizri a influenelor parentale. Astfel Ecaterina Vrjma n opera citat, enumer urmtoarele argumente n favoarea aciunilor de educaie a prinilor: prinii doresc s se informeze asupra dezvoltrii copilului lor i asupra rolurilor educative pe care le au; exist suficiente informaii i competene utile care pot fi sistematizate pentru a fi transmise prinilor; implicarea prinilor n educaie mbogete calitatea relaiilor interindividuale n comunitate; lucrul cu prinii amplific rezultatele obinute n activitile socio-culturale desfurate cu copiii n coal sau n alte instituii educaionale; educaia prinilor favorizeaz emanciparea adultului i copilului n interdependen i activeaz autonomia, mbogete personalitatea, ncurajeaz maturitatea prin dezvoltarea responsabilitilor sociale; prinii devin n mod obligatoriu parteneri atunci cnd copilul manifest tulburri afective sau de alt natur; prevenirea situaiilor problem, riscurilor n educaie i dezvoltare nu este dect recunoaterea importanei rolului pe care l au prinii i faptului c trebuie sprijinii ca s l joace cu succes; studiile demonstreaz eficacitatea educaiei prinilor n special n ceea ce privete traiectul colar al copilului; activitile desfurate cu prinii sprijin i flexibilizeaz legturile dintre generaii, faciliteaz cunoaterea i descoperirea de sine; educaia prinilor ajut parteneriatul educaional i respectarea drepturilor copilului realiznd puntea necesar ntre tradiie i modernism n educaie.Actualmente, problematica educaiei prinilor este orientat spre o serie de probleme pe care Convenia cu privire la Drepturile Copilului le-a evideniat: reducerea abuzului asupra copiilor i eliminarea pedepselor fizice; reducerea conflictului dintre generaii; sprijinirea prinilor care au copii cu cerine educative speciale; responsabilizarea ambilor prini i rolul tatlui; sprijin pentru mama care lucreaz; relaiile dintre frai; prevenirea comportamentelor deviante i a criminalitii n rndul copiilor; asigurarea climatului afectiv necesar vrstei timpurii; cunoaterea i luarea n consideraie a nevoilor i opiniilor copiilor pentru a asigura participarea lor la propria formare.A fi printe este, poate, cea mai dificil profesie, pe care nu o nva nimeni, educaia prinilor se adreseaz tuturor actualilor i viitorilor prini.PRINCIPIILE EDUCAIEI PRINILORBruno Bettelheim (1987) descria unicitatea soluiilor la problemele educaionale ale familiei, pornind de la unicitatea acestei instituii umane. Fiecare printe este unic, aa cum unic este i fiecare copil.Istoria vieii lor este de asemenea unic, aa cum unice sunt i reaciile lor n situaii particulare. De aceea este imposibil s faci recomandri precise, s dai soluii n situaiile de via cu care se confrunt prinii i copiii. Comune pot fi doar principiile pe care se contruiete procesul de educaie al prinilor.Ecaterina Vrjma prelucreaz urmtoarele principii:1. Dezvoltarea copilului este dependent de calitatea relaiilor dintre el i prinii lui. Prima grij a prinilor trebuie s fie cunoaterea nevoilor copiilor lor. Este de remarcat c nu exist numai un mod bun de a crete copiii i nu exist o familie perfect, de aceea este important s se cunoasc i s se respecte modele diferite de prini i familii.2. Abilitile parentale reflect nivelul individual de ncredere n propriile fore, cunotine i abiliti. Munca cu prinii cere dezvoltate cunotine, valori i construirea pe fundamentul propriilor lor deprinderi, experiene i abiliti pentru a nu induce dependena i sentimentul de vinovie.3. Proiectele i serviciile planificate n colaborare strns cu prinii i bazate pe propriile lor nevoi vor fi mai uor acceptate i vor putea deveni practici uzuale.4. Parenialitatea nseamn n mod obinuit implicarea mamei i a tatlui, de aceea orice educaie a prinilor trebuie s porneasc de la a fi relevant n aceeai msur femeilor i brbailor;5. Toi prinii au nevoie de sprijin i ajutor n anumite perioade dar, cel mai adesea, nevoile lor sunt diferite n funcie de stadiul n care se afl copilul, de aceea identificarea i rezolvarea problemelor educaionale necesit ci diferite.6. Parenialitatea este un proces continuu. Dezvoltarea unui printe ncepe cu naterea i continu cu copilria mic, copilria, colaritatea, primele relaii, prieteniile i colaborrile, sarcina, naterea, parenialitatea i nepoii.7. Calitatea de printe trebuie nvat i perfecionat continuu. A fi printe nu nseamn doar o conducere a creterii copilului, ci o interaciune constant ntre prini i copiii care se dezvolt n permanen.8. n societile multietnice, diversitatea cultural este exprimat prin diversitatea modelelor de cretere i educare a copiilor, ca i prin perspectivele diferite de a vedea viaa, lucru care trebuie respectat n orice tip de sprijin a prinilor.9. Parenialitatea este un proces secvenial, care se adreseaz personalitii n ansamblul ei, ea are implicaii asupra tuturor celor care lucreaz cu copiii i prinii n momente diferite ale vieii, cu cei care au nevoie s-i neleag implicarea lor ca o parte component a sprijinului acordat.10. Creterea copiilor este vzut n oricare context ca o necesitate fundamental, ce presupune sprijin financiar, ngrijiri n instituii potrivite i cldura cminului familial.PRINTELE BUNEste din ce n ce mai cert faptul c este nevoie de o educaie pentru a fi printe bun i pentru realizarea calitii vieii de familie. Toate programele urmresc devenirea unor prini buni. n concepia lui Bruno Bettelheim (1987) printele bun este acela care vine n ntmpinarea nevoilor copilului su i face tot ce este mai bine pentru acesta.Dup Mia Kellmer Pringle (1975) copilul are urmtoarele nevoi: compania n diferite activiti; fizice de baz cum ar fi : nevoia de cldur, hran, odihn, ngrijire i igien, precum i ocrotirea n faa primejdiilor; afective care include: contactul fizic, admiraia i tandreea, rbdarea, timpul acordat, atenia i observarea comportamentelor, aprobarea i de securitate care implic: ngrijire permanent, mediu predictibil, modele de ngrijire permanente i respectarea unor reguli elementare, reguli simple i consistente de control, o familie unit i stabil, un grup de familie armonios; de stimulare a potenialului nnscut, ncurajarea curiozitii i comportamentelor de explorare, dezvoltarea deprinderilor de participare la joc i rspuns la ntrebri, promovarea ocaziilor de dezvoltare; direcionare i control se refer la deprinderea copilului cu comportamente sociale adecvate printre care i disciplina; responsabilizare, care are n vedere atragerea copilului n realizarea unor sarcini casnice, implicarea lui n decizii; independena se refer la luarea de decizii, la-nceput n lucruri mrunte, dar ncurajndu-l c este foarte important ceea ce face el.Calitatea relaiilor experimentate de copil n interaciunea lui cu adulii din familie este fundamental pentru dezvoltarea personalitii sale.Pearce (1991) descrie setul de relaii pozitive i negative care pot influena dezvoltarea copilului i constituie punctul de plecare n educarea unor comportamente ct mai adecvate ale prinilor.CalitiDefecte

Cldur i afeciuneRceal i ostilitate

Stabilirea clar a limitelorngrijire insuficient

Recunoaterea rapid a nevoilorLips de rspuns la nevoi

Acceptarea defectelorRespingere

Predictibilitate i consistenImpredictibilitate

Respectarea individualitiiLips de respect

Recunoaterea calitilorSuperioritate

Studiile au artat c printele bun este acela care reuete s rspund adecvat nevoilor copilului su, dezvoltnd nu obediena, ci respectul individualitii i autonomia de la vrstele cele mai fragede. Relaiile permisive determin comportamente imprecise, agresive i de neascultare, cele autoritare determin supunere i lips de iniiativ i de respect de sine, iar cele supraprotectoare tind s realizeze comportamente pasive, dependen i lips de reacie.Deprinderile sau calitile unui printe bun au n vedere n principal deprinderi sociale care in de dezvoltarea lor personal i care asigur o funcionalitate adecvat n societate: s asigure o autoritate optim fr a fi supraprotector, cu autoritate total sau permisiv; s ofere copiilor dragoste i acceptare i s fie sensibili la nevoile lor; s formuleze ateptri realiste; s gseasc timp s mprteasc experiena copiilor lor, s mnnce mpreun, s se joace, s petreac timpul liber mpreun; s promoveze un mediu sigur, stabil, cu reguli clare; s comunice liber cu copiii, s ndrume activitile lor i s ncurajeze exprimarea lor liber, s asculte i s reflecteze; s ia decizii i s accepte responsabiliti; s stpneasc stresul i s rezolve conflictele; s vad lucrurile i din punctul de vedere al copilului; s nu permit pedepsele dure, ci s ncurajeze ntrirea pozitiv a comportamentului adecvat;Exist cercetri care identific o serie de factori legai de comportamentele prinilor i care afecteaz dezvoltarea personalitii copiilor: lipsa unor reguli clare n relaiile dintre prini i copii; cerine confuze i vagi fa de copii; supravegherea inadecvat, cnd prinii nu cunosc programul i activitile propriilor copii; disciplin fr consisten; ignorarea comportamentelor adecvate i pedepsirea celor inadecvate; lipsa unei comunicri i a mprtirii experienelor; conflictele dintre prini; lipsa unui sistem de sprijin pentru prini; ateptri prea mici sau prea mari fa de copil; incapacitatea unor prini de a fi empatici cu copiii lor; ncrederea puternic n valoarea pedepsei, la prinii care abuzeaz fizic copiii; rolul inversat unii prini caut n copii mplinirea propriilor nevoi;Este tiut faptul c simul de dreptate sau nedreptate se formeaz prin nvarea social, determinat de contextul social n care cresc copiii. Dup cum reacioneaz prinii la comportamentul lor, aa i formeaz i ei imaginea despre cum trebuie s reacioneze n situaii diferite.Printele bun este ncreztor n copilul su i competent n msurile pedagogice pe care le ia. Un alt aspect demonstrat prin studii este faptul c situaiile sociale dificile cum ar fi srcia, analfabetismul determin dificulti n ndeplinirea rolurilor parentale i n realizarea comportamentelor care definesc printele bun, dar acest lucru nu ndreptete realizarea educaiei cu bul.RELAIA COAL-FAMILIEUn Raport asupra relaiilor dintre coal i familie n rile Comunitii Europene (Macbeth, Al., 1984), bazat pe cercetri comparative, documentare i empirice, prin ancheta de opinie cu chestionare aplicate pe un lot de 1744 conductori de instituii colare enumer patru motive pentru care coala i familia se strduiesc s stabileasc legturi ntre ele: prinii sunt juridic responsabili de educaia copiilor lor, legislaia reflect astfel libertatea prinilor de a-i crete copiii aa cum doresc; exist diferene ntre ri privind msura n care prinii pot alege ntre diferitele coli i cursuri pe care s le urmeze copiii lor; msura n care prinii trebuie consultai de responsabilii colari, etc.; nvamntul nu este dect o parte din educaia copilului; o bun parte a educaiei se petrece n afara colii; cercetrile pun n eviden influena atitudinii parentale asupra rezultatelor colare ale elevilor, n special asupra motivaiilor nvrii, precum i faptul c unele comportamente ale prinilor pot fi favorizate datorit dialogului cu coala; grupurile sociale implicate n instituia colar, n special prinii i profesorii, au dreptul s influeneze gestiunea colar.Obstacolele relaiei coal-familie pot fi de ordin comportamental ntlnite, att ntre prini, ct i la profesori i administratori colari, sau de ordin material, relaia coal-familie cere un surplus de efort material i de timp.Dificultile pot rezulta din ideile divergente privind: responsabilitatea statului i a familiei privind educaia copiilor; libertatea de alegere a colii de ctre prini sau unicitatea nvamntului; impactul mediului familial asupra rezultatelor colare ale copilului; randamentul pedagogic i datoria parental; participarea prinilor la gestionarea i procesul decizional din instituia colar.Se consider, n general, c problema este de atitudine; este dificil de pretins, att la prini, ct i la profesori, ca relaia de colaborare coal-familie este doar un drept de opiune.Reprourile care li se fac prinilor privind colaborarea cu coala sunt: apatia, nu vin la reuniuni anunate; lipsa de responsabilitate, timiditate, lipsa de ncredere n sine, critic cu impertinen coala; preocupri excesive, exclusive pentru randamentul colar: notele copilului; rolul parental ru definit, nu neleg corect funciile i rolurile n educaia copilului; contacte limitate cu coala numai n situaii excepionale, de criz n comportarea copilului; conservatorism: reacii negative la idei noi.Reprourile care li se fac profesorilor privind colaborarea cu familiile elevilor sunt similare, inclusiv privind dificulti de a stabili relaia cu adulii, trateaz prinii ca pe copii i nu ca parteneri n educaia copilului, definirea imprecis a rolului de profesor oscileaz ntre autonomia tradiional i perspectivele noi ale parteneriatului; lipsa pregtirii privind relaia coal-familie.n condiiile unei societi democratice cu o economie de pia se pune i problema: prinii i elevii sunt utilizatori sau consumatori? Se exprim urmtoarele puncte de vedere: deoarece guvernanii finaneaz coala n profitul public, guvernanii i electorii lor sunt clienii instituiei colare; deoarece prinii poart responsabilitatea fundamental a educaiei copilului (pna la vrsta de 16 ani), iar colile nu sunt dect ca s-i ajute, prinii trebuie considerai clienii colii, iar elevii drept consumatori; atitudine intermediar consider prinii drept clieni ai colii din punct de vedere al copilului; colectivitatea drept client al colii sub unghiul gestiunii instituiei colare i guvernul drept client al colii n planul politicii generale a educaiei.O bun parte din problem se rezolv n msura n care prinii i profesorii dispun de mecanisme de evaluare a activitii colare. Discuiile critice ale specialitilor si politicienilor despre instituia colar, protestele elevilor, studenilor i cadrelor didactice, alte tensiuni de acest gen au tendina de a slbi susinerea parental a colii. Relaia familie-coal apare justificat n masura n care restabilete ncrederea colectivitii n instituia educativ.Informarea i formarea prinilor n ceea ce privete colaritatea copilului presupune, cel puin, ca fiecare printe s cunoasc obligaiile legale privind educaia copilului, drepturile de care dispune pentru educaia copilului, importana atitudinii lui pentru reuita colar a copilului, metodele de colaborare cu coala. n acest scop este necesar un dialog ntre profesori i prini, profesorii trebuie s primeasc o pregtire n materie de relaie cu prinii, iar competena lor n aceast materie trebuie considerat ca o aptitudine profesional. Parinii trebuie sa fie pregtii pentru a juca rolul lor educativ n cooperare cu profesorii, colile trebuie s asigure asociaiilor, prinilor asistena necesar.Cooperarea profesor-printe n beneficiul elevului individual nu se poate substitui participrii prinilor la gestiunea colii, din mai multe motive: prinii sunt responsabili legali ai educaiei copiilor lor, deci trebuie s aib posibilitatea de a influena natura acestei educaii, modelele participative pot ajuta la coordonarea eforturilor educative i la orientarea adaptrii colii la schimbrile din societate, este necesar o influenare pe plan local asupra rezolvrii problemelor locale i luarea deciziilor la nivelul cel mai de jos cu putin.n numeroase ri reprezentanii prinilor n consiliile de administraie colar sunt delegai de asociaiile de prini, ceea ce le d un statut legal suplimentar de autoritate. Un minimum esenial al participrii democratice la gestiunea colii const n instituirea prin lege a consiliului de administraie colar, n care prinii sunt reprezentai corespunztor, i au nu numai rol informaional i consultativ, dar i rol decizional i de control.Pentru o cooperare eficace se consider necesar adoptarea unor comportamente corespunzatoare de ctre membrii consiliului: comunicarea liber de informaii, tolerana cnd limbajul profesional nu este neles de nespecialiti dintre prini; ncurajarea dezbaterilor pe probleme educaionale majore i nu doar discuii pe probleme administrativ-gospodreti, considerarea reciproc a prinilor i profesorilor ca parteneri.Un rol deosebit, att pentru colaborarea familie-coal i participarea la gestiunea colii, ct i pentru educaia prinilor l au asociaiile de prini, a cror finalitate este, n principiu, protecia copilului prin educaie. Se pot deosebi asociaiile de prini i dup scopurile lor, astfel: ca grup de susinere a colii, n probleme needucaionale; ca grup de cooperare care consider educaia ca un proces comun n care prinii i profesorii sunt parteneri, care decid mpreun viitoarele programe; ca grup de aprare a intereselor care consider c prinii au interese ce trebuie promovate n raport cu interesele altor grupe.Cele mai frecvente obiective ale asociaiilor naionale de prini sunt:a) sensibilizarea prinilor privind drepturile i ndatoririle lor, influena comportamentului lor asupra copilului;b) informarea prinilor prin publicaii, radio si televiziune privind problemele specifice;c) formarea prinilor prin cursuri destinate acestora, consultaii la sediu, telefonic, prin publicaii, pe probleme de interes medicale, juridice, psihologice etc.;d) reprezentarea prinilor, acetia find obligai s apere interesele celor pe care i reprezint, s raporteze periodic acestora problemele dezbtute n consiliul de participare colar.Exist dou teorii importante privind relaia coal-familie:1. Teoria profesionalismului care consider ca un element esenial serviciul fcut altora, fr a gndi la avantaje personale; criteriile acestei teorii sunt: competena, servirea clienilor, un cod de etic profesional;2. Teoria schimbului care consider aciunea uman n funcie de un ctig personal; se consider privilegii tradiionale ale profesorilor: un grad de autonomie, un salariu asigurat, o competiie restrns.Cooperarea cu familia poate fi un test profesional i poate fi considerat ca facnd parte din datoria profesional a profesorului deoarece: prinii sunt clieni ai colii; eficacitatea nvmntului poate fi ameliorat prin cooperarea ntre coal i familie; prinii sunt responsabili legali de educaia copiilor lor i pot avea exigene de a evalua rezultatele activitii colare.n acest context se pune i problema urmtoare: de relaia cu familiile trebuie s se ocupe profesori specializai sau toi profesorii?n mai multe ri (ntre care Anglia, Danemarca, Frana) exist profesori specializai (consilieri) care rspund de aceast problem. Soluia ideal pare a fi: toi profesorii s aib relaii obinuite de colaborare cu familiile, profesorii specializai s rezolve cazuri particulare, dificile, s efectueze vizite n familii, cnd este necesar i s organizeze reuniunile cu prinii.Se pot deosebi trei etape n evoluia relaiei familie-coal:1. Etapa colii autosuficiente n care coala este considerat o instituie nchis, care nu influeneaz mediul familial i nu se las influenat de el. Caracteristicile etapei sunt: contactele cu prinii sunt rare, formale, prinii accept ideea c nu au nimic de vzut despre ceea ce se ntmpl n coal; administraia alege coala pentru copii, prinii nu particip la consiliile de administraie colar, asociaiile de prini nu sunt ncurajate, formarea profesorilor neglijeaz relaia ntre familie i coal.1. Etapa de incertitudine profesional n care profesorii ncep s recunoasc influena factorilor familiali asupra rezultatelor colare, dar prinii continu s cread c coala este autosuficient.Caracteristicile etapei sunt: tendina de a crete acuzarea familiei pentru proastele rezultate colare; administraia colar are tendina de a conserva atitudinea din etapa anterioar; contactele formale, de rutin cu prinii continu; apar experiene localizate privind comunicarea cu prinii; apar organizaiile voluntare de prini; se constituie consilii de gestiune colar, n care participarea prinilor are un rol minor, nedicizional; formarea profesorilor abordeaz relaia familie-coal ca o problem de importan secundar.1. Etapa de dezvoltare a ncrederii mutuale: prinii i profesorii descoper mpreun c nencrederea este puin cte puin nlocuit cu ncrederea unora fa de alii.Caracteristicile etapei sunt: relaia cu familiile este din ce n ce mai ncurajat de coal; consiliul colar include reprezentani ai asociaiilor prinilor, cu rol decizional n toate problemele educaionale; organizaiile de prini sunt acceptate si ncurajate n activitatea colar; profesori specializai, consilieri, trateaz problemele excepionale ale colaborrii cu familiile; formarea profesorilor abordeaz problema relaiei cu familia, ca una din problemele importante; se organizeaz cursuri pentru profesori i prini.Se prevede ca n rile Comunitii Europene s se treac la o nou etap a colaborrii colii cu familia n care accentul este pus pe un angajament mutual clar stabilit ntre prini i profesori, pe un contract parental privind copilul individual, contractul ntre familie si coal nu se mai consider doar ca un drept opional, ci ca un sistem de obligaii reciproce n cooperarea prinilor cu profesorii.RELAIA GRDINI-FAMILIEPentru a obine rezultate bune n educaia copilului trebuie s existe o relaie foarte strns ntre grdini i familie. Copilul petrece 8-10 ore pe zi n grdiniele cu program prelungit, n acest interval de timp copilul este supravegheat n mare msur de educatoare i ddace. Ele sunt cele care observ zi de zi comportamentul, manifestrile de bucurie sau de furie ale copilului, starea lui de sntate i nu n ultimul rnd i urmresc i i ndrum dezvoltarea.n educaia copilului printele i educatorul sunt parteneri, ei trebuie privii la un nivel de egalitate, ntre ei trebuie s existe o colaborare real spre binele copilului. Att mediul familial ct i cel al grdiniei au o importan deosebit n formarea personalitii copilului, cele dou medii nu sunt paralele, ele se intersecteaz, de aceea este nevoie de consecven, complementaritate i flexibilitate n cerinele familiei i ale educatorului.Relaia grdini-familie se bazeaz pe cteva principii de care trebuie s se in cont: copilul este al printelui, numai el este n msur s decid soarta acestuia, grdinia i aduce aportul la formarea copilului ca om, ca cetean al unei comuniti; printele are dreptul s-i spun punctul de vedere privind condiiile i educaia copilului n grdini; munca educativ are rezultate numai dac i printele se implic activ; relaia cu prinii trebuie s se cldeasc pe respect reciproc, pe nelegere i colaborare;Conlucrarea cu prinii are loc pe mai multe niveluri: la nivel de grup: se aleg comitete de prini alctuite din trei membri, acestea au rolul de a colabora n mod direct cu educatoarele n luarea unor decizii, particip la organizarea i buna desfurare a unor activiti: serbri, drumeii, excursii, de asemenea fac legtura ntre conducere i colectivul de prini. la nivel de unitate: se constituie comitete ceteneti de prini alctuite din cinci membri: prini, cadre didactice, reprezentani ai forurilor locale de conducere;Forme de colaborare, informare i educaie ale prinilor: edine cu prinii, se in o dat pe semestru sau de cte ori este nevoie pe teme administrative sau educaionale; lecii demonstrative pentru prini:prinii sunt invitai a participa la lecii, activiti, jocuri, cu scopul de a cunoate copilul n diferite ipostaze, pentru a-i vedea nivelul de cunotine avnd ca termen de comparaie grupa sau ali copii, pentru a vedea cum s-a ncadrat n colectivitate; zile deschise: sunt activiti organizate n cadrul crora prinii au acces pe tot parcursul zilei la toate momentele zilei: jocuri pe arii de stimulare, activiti comune, activiti cu invitai, etc. vizite la domiciliu: au loc la invitaia prinilor sau dac este cazul se stabilesc ntlniri de comun acord, cu ocazia acestora educatoarea i completeaz informaiile legate de familia copilului privind condiiile de trai, se poart discuii privind comportamentul copilului n diferite situaii; informarea permanent: are loc prin aviziere, afie care informeaz prinii asupra unor activiti organizate la nivel de grup sau de unitate, spectacole, serbri, excursii, alte informaii; activiti comune: prinii sunt invitai s participe la activiti de nfrumuseare a slii de grup, a curii, activiti de ngrijire a spaiilor verzi, de reparare a jucriilor, implicarea n proiecte, etc. serbri: se organizeaz cu ocazia unor srbtori religioase Crciun, Pate, cu ocazia unor evenimente importante n viaa copilului: ziua mamei, cu ocazia absolvirii grdiniei, ziua copilului, ziua mediului, etc. srbtorirea zilelor de natere: pentru c grupa de grdini este o a doua familie a copilului, prinii sunt invitai s participe alturi de copilul lor la srbtorirea zilei de natere n compania colegilor de grup; ntlniri ale prinilor cu nvtorii ce urmeaz s preia clasa I, cu scopul de a se cunoate recipric i de a face cunotin cu alternativele educaionale pentru a o alege pe aceea care se potrivete cel mai bine personalitii copilului; ntlniri cu specialiti: medici, psihologi, pentru a elucida unele probleme legate de sntatea i educaia copilului.MIJLOACE DE EDUCAIE A PRINILORCa puncte de reper n educaia prinilor se apreciaz: educarea viitorilor prini, n coal sau n afara colii, educarea prinilor cu copii mici, relaia coal-familie, rolul mass-media n educarea prinilor, programe de formare a formatorilor pentru educaia prinilor.n coli, cea mai bun pregtire general pentru ndatoririle printeti const ntr-un sistem de nvmnt armonios, care s pregteasc individul pentru nvarea continu, la elevii de liceu ar putea fi introduse cursuri speciale, de educaie familial.n educarea prinilor cu copii mici, un rol important au instituiile de puericultur pentru ngrijirea medical, fizic a copiilor i se impune o colaborare cu educatorii, cu psihopedagogii i bineneles cu prinii copiilor care urmeaz s fie cuprini n grdinie respectiv n coal.n ceea ce privete relaia familie-instituie de nvmnt se cunosc urmtoarele forme mai importante de organizare instituionalizat a educaiei prinilor: asociaii ale prinilor, care au un spectru larg de activitate i o mare libertate de iniiativ, acestea au aprut pentru prima oar n SUA n secolul trecut, coli ale prinilor iniiate n Frana n perioada interbelic, coli ale mamelor, iniiate n Germania, consilii de administraie colar formate exclusiv sau n majoritate din prini, cu rol informaional, consultativ i decizional, acestea fiineaz n Belgia, Danemarca, Olanda i n alte ri occidentale, comitete de prini pe clase i coli, fr rol decizional, care sprijin coala n rezolvarea unor probleme.Pentru a valorifica avantajul mass-mediei de a se adresa unui public larg, care are libertatea de a alege dac i nsuete sau nu experiena propus, n majoritatea rilor occidentale, dar nu numai, exist reviste i programe radio-TV destinate educaiei prinilor, astfel n Romnia exist programe radio cum ar fi: Emisiune radio interactiv pentru elevi Dirigenia de la miezul nopii, Abecedarul prinilor.Fundaia Copiii Notri este prima organizaie care a abordat ntr-un mod unitar si sistemic tema educaiei prinilor ca modalitate de sporire a bunstrii copilului n familie prin iniierea, n anul 1998, a Programului Naional de Educaie a Prinilor, avnd la baz metoda Educai Aa.Programul se desfoar n parteneriat cu Ministerul Educaiei, Cercetrii i Tineretului (MECT) i Inspectoratele colare din 26 de judee ale rii, cu asisten tehnic i financiar din partea Reprezentanei UNICEF n Romnia i a Institutului Olandez pentru ngrijiri si Bunstare (Utrecht), n cadrul Social Transition Program in Central and Eastern Europe (MATRA) desfurat de Ministerul Afacerilor Externe din Olanda.Pornind de la faptul c pn nu de mult Romnia nu dispunea de specialiti n domeniul educaiei prinilor i c aceast activitate era nc necunoscut n ara noastr,scopul programuluil reprezint pregtirea de specialiti romni n domeniul educaiei prinilor prin formarea i abilitarea personalului didactic din grdinie i coli primare de a organiza cursuri (lecii) cu prinii, precum i schimbarea mentalitii prinilor cu privire la nevoile de dezvoltare ale copilului.Obiective: Asigurarea unui climat corespunzator de dezvoltare a copilului n familie prin accesul prinilor la cunotine referitoare la dezvoltarea copilului, incurajarea rolului pozitiv al prinilor n crearea personalitii copilului i pregtirea lui corespunztoare pentru via. Realizarea, att prin activiti concrete ct i prin mijloace mass-media, a unei schimbri a mentalitii privind copilul deficient, artnd efectele benefice pe care acceptarea i integrarea acestuia de ctre societate le au asupra dezvoltrii personalitii lui, a familiei i a celorlali membri ai societii. Schimbarea mentalitilor referitoare la metodele tradiionale de educaie a copilului, punnd un accent deosebit pe eliminarea pedepselor fizice, a abuzului fizic si psihic folosite ca mijloace de educaie. Aprarea i respectarea statutului copilului n societate, conform Conveniei Drepturilor Copilului i prin activitatea i programele sale s fac o propagand constructiv acestor principii n rndul familiilor, populaiei, personalului i specialitilor care lucreaz n orice domeniu cu copiii. Crearea unui spirit de ntrajutorare ntre familiile srace i cele cu o situaie material bun, pe baza unor principii de prietenie i respect reciproc, iniiind fraternizri de familii i grupuri de ntrajutorare n scopuri umanitare. Perfecionarea personalului de specialitate n domeniul educaiei prinilor i crearea de formatori n acest domeniu, prin promovarea celor mai moderne metode de educaie. S informeze i s ofere prinilor cunotine i abiliti necesare pentru a asigura copilului, pe fiecare etap de dezvoltare o educaie eficient, n concordan cu nevoile de dezvoltare ale acestuia. S susin i s participe activ la elaborarea i promovarea legislaiei referitoare la Convenia Naiunilor Unite privind Drepturile Copilului semnat de Romnia n septembrie 1990, ndeosebi aplicarea art. nr. 3, 5, 18, 19, 28, 29 pe care le va face cunoscute att prinilor (familiilor) ct i personalului didactic. S formeze specialiti n domeniul educaiei prinilor, ca activitate independent i continu n instituiile de nvmnt, n centre comunitare, centre de asisten social, organizaii neguvernamentale si organe locale de protecie a copilului, etc. Crearea unui sistem unitar, corelat i complex de educaie a prinilor pe plan naional, integrat n strategia general de restructurare a educaiei copilului n Romnia; Incurajarea schimbrilor n mediul social prin mbuntirea relaiilor dintre prini i copii, asumare a rolului activ si pozitiv al prinilor n educaia copilului; Dezvoltarea unei atitudini stimulative n rndul personalului didactic fa de prini, cunoaterea i promovarea drepturilor copilului;Programul de educaie a prinilor derulat de Fundaia Copiii Notri a fost evaluat att de Ministerul Educaiei, Cercetrii i Tineretului ct i de UNICEF ca fiind cel mai bun program de educaie a prinilor din Romnia, derulat pn n prezent, din punct de vedere al coninutului, structurii, modului de organizare i de derulare n teritoriu.Programul de educaie a prinilor derulat de Fundaia Copiii Notri are ca baz teoretic metoda Educai Aa. Aceasta reprezint o modalitate de lucru cu prinii iniiat de Institutul Olandez pentru ngrijiri i Bunstare (NIZW) care presupune organizarea sistematic, consecutiv i unitar a unor lecii cu prinii, fiecare lecie abordnd o tem de mare interes n educaia copilului n familie.Pn la finele anului 2003 Programul naional de educaie a prinilor s-a extins n 26 din cele 41 de judee ale rii, cuprinznd zone defavorizate geografic, economic i social att n mediul urban ct i n cel rural.Pn n noiembrie 2004, la cursurile cu prinii au participat 21 771 de prini din 26 de judee ale rii.Dintre acetia, 15786 sunt mame, 1212 tai, 752 bunici, 275 alte persoane, iar pentru 3 746 de prini nu a fost detaliat structura acestora.In ceeea ce privete pregtirea persoanelor care au participat la cursuri, situaia se prezint astfel: 2907 de persoane au studii superioare, 10 795 au studii medii, 2051 au fcut doar coala general si 354 de persoane nu au nici un fel de studii. Pentru restul de prini nu exist date detaliate.Numrul de copii n familiile ai cror prini au participat la cursuri este de 16 535.Datele au fost luate de pe site-ul Fundaiei Copiii Notri:www.fcn.org.ro.EDUCAIA PRINILOR PRIN METODA EDUCAI AASingura cale de a forma copii buni este sdevenim mai nti prini buniZig ZiglarCutnd informaii privind programul de educaie pentru prini


Recommended