+ All Categories
Home > Documents > Impostură și interes politic în Istoria Moldovei

Impostură și interes politic în Istoria Moldovei

Date post: 29-Jan-2017
Category:
Upload: vuthuy
View: 231 times
Download: 3 times
Share this document with a friend
205
1 Redactor: Elena HERMEZIU Copertă şi tehnoredactare: Cristian-Ionuţ TĂNASĂ Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României ASĂVOAIE, COSTICĂ Impostură şi interes politic în „Istoria Moldovei" / Costică Asăvoaie, Vitalie Josanu. - Iaşi : Alfa, 2007 ISBN 978-973-8953-29-1 I. Josanu, Vitalie ISBN (10) 973-8953-29-4 ISBN (13) 978-973-8953-29-1 Copyright © Toate drepturile asupra acestei ediţii aparţin autorilor. Costică Asăvoaie Vitalie Josanu Impostură şi interes politic în Istoria Moldovei
Transcript
  • 1

    Redactor: Elena HERMEZIU

    Copert i tehnoredactare: Cristian-Ionu TNAS

    Descrierea CIP a Bibliotecii Naionale a Romniei ASVOAIE, COSTIC

    Impostur i interes politic n Istoria Moldovei" /

    Costic Asvoaie, Vitalie Josanu. - Iai: Alfa, 2007 ISBN 978-973-8953-29-1

    I. Josanu, Vitalie

    ISBN (10) 973-8953-29-4 ISBN (13) 978-973-8953-29-1

    Copyright

    Toate drepturile asupra acestei ediii aparin autorilor.

    Costic Asvoaie Vitalie Josanu

    Impostur i interes politic n Istoria

    Moldovei

  • 2

    INTRODUCERE

    Aceast lucrare a fost iniiat nc din anul 2004. Opera" semnat de ctre

    Vasile Stati, dar rod al unei grupri de pretini istorici ce nu numai c nu au

    contiin dar au i goluri majore de educaie profesional i efort de

    documentare, a aprut n anul 2002. Tcerea" aceasta ndelungat ne-am

    impus-o considernd c nu noi, aflai la un relativ nceput pe lungul drum al

    devenirii ntr-ale cercetrii istorice, trebuie s rspundem unor afronturi aduse

    naiunii din care facem parte, cu conotaii internaionale ce pot genera n lumea

    de astzi cel puin stri de disconfort diplomatic ntre rile din zona european

    n care trim. Tcerea istoricilor consacrai - n primul rnd a celor din

    Romnia i din Republica Moldova - a ncurajat clica lui Vasile Stati; astfel, un

    an mai trziu, a aprut o alt oper": Vasile Stati, Dicionar moldovenesc -

    romnesc, Chiinu, 2003, 347 p. i aceast lucrare sfideaz att propriul

    popor (fie el definit acum i ca moldovenesc) ct i cel puin poporul tritor n

    Romnia, dup cum se va arta n aceast lucrare. Menionm aici, pentru a

    mai tempera nerbdarea cititorilor interesai c, dei la p. 15, primul subcapitol

    se intituleaz Aici e patria noastr!", n Dicionar... lipsete cuvntul ...patrie

    (v. P. 211, ntre voces patret" i patrdza" ). Cu alte cuvinte,

    Istoria Moldovei a fost scris n limba moldoveneasc dar... cu termeni strini.

    Tcerea istoricilor de alt orientare" dect aceea a grupului lui Vasile Stati

    a continuat, constatndu-se unele slabe semnale ale lingvitilor i ale mass-

    media. S-a ajuns la monstruozitile ce se doresc a se impune n predarea

    istoriei n colile din Republica Moldova. Rbdarea unor ceteni ai Republicii

    Moldova a atins limitele extreme. Am fost inte ale criticilor lor la adresa

    istoricilor cu cteva prilejuri. De aceea ne-am apucat ntru nfptuirea acestui

    demers, nvingndu-ne multe dintre temerile fireti pentru marea majoritate a

    semenilor notri. Pentru a ne face mai bine nelei vom relua pe parcurs. Deci,

    suntem absolveni ai Facultii de Istorie care nu avem funcii sau o autoritate

    moral cldit pe o ndelungat activitate tiinific. Mrturisim c nici nu am

    avut tentative de a arde" etapele drumului ctre devenirea noastr ca istorici.

  • 3

    Singura care ne-a determinat s realizm aceast scriere a fost contiina

    fiecruia dintre noi pus - pe de o parte - n faa gravelor deformri ale istoriei

    neamului nostru, transpuse i ntr-un limbaj aflat departe de modalitile de

    exprimare din istoriografia secolului XXI; pe de alt parte, apatia, lipsa de

    atitudine sau ndemnul la a ignora apariia scrierilor gregare ale grupului lui

    Vasile Stati, toate manifestate de ctre istoricii cu greutate" ce se afl de o

    parte i de alta a Prutului. A te lsa trt n noroi de un grup de mercenari ce se

    pretind a face parte din tagma slujitorilor muzei Clio ni se pare o atitudine ce te

    ndeprteaz nu numai de demnitatea academic ci i de valorile moralei

    ceteneti.

    Singura luare de poziie notabil - n puterea noastr de percepie - a fost

    aceea a lui Ion Eremia, Falsificarea istoriei sau fenomenul Stati" n Republica

    Moldova, aprut cu girul Comisiei Metodice a Facultii de Istorie i

    psihologie a USM, la Editura Cartdidact, n anul 2003 (64 p.). Deoarece nu s-a

    bucurat de un impact care s stopeze deviaiile" lui Vasile Stati am preluat

    textul i ntre copertele acestei cri avnd consimmntul autorului, gest

    pentru care i mulumim i pe aceast cale.

    Suntem contieni c prin frazele de mai sus vom aduce mult mhnire" n

    sufletele istoricilor de marc" i o antipatie - ce sperm s fie trectoare - la

    adresa noastr. Ndjduim c aceast suprare i va determina s in cont de

    pionieratul" nostru i s dea o replic demn i extins impostorilor ce-l au n

    frunte pe Vasile Stati i mai nou Vasile Stepaniuc. Sperm c i autoritile

    academice se vor ntreba dac acest absolvent de Universitate i merit - din

    punct de vedere moral - titlurile cu care se prezint.

    Efortul financiar pentru editarea acestei cri a fost susinut, n valori

    inegale din punct de vedere strict contabil, de o serie de ceteni ai Republicii

    Moldova, care, dup dobndirea independenei acestei foste republici sovietice,

    au simit repede gustul libertii, au avut curajul a ntreprinde afaceri pe cont

    propriu i au ajuns - este adevrat, prin mai mult munc dect n comunism -

    s triasc n mod decent, majoritatea covritoare dincolo de graniele rii-

    mam. Rugmintea celor mai muli a fost aceea de a nu le pomeni numele -

    nici mcar n mulumirile pe care le aducem i pe aceast cale - de frica unor

    eventuale neplceri" ce ar putea s le suporte membrii familiilor lor ce nc

  • 4

    mai triesc n Republica Moldova. Totui, au consimit - unii tot cu rezerve -

    de a indica locurile prin care i desfoar activitatea, cu gndul de a reveni

    la batin": Bacu, Bucureti, Iai (Romnia), Moscova (Rusia), Minsk

    (Republica Belarus), Cernui (Ucraina), Milano (Italia), Toronto, Vancouver

    (Canada), Manchester (Anglia) i..! Bli i Chiinu (Republica Moldova).

    Gratitudinea noastr se ndreapt ctre toi dar i ctre cei care, alturi de unii

    finanatori, ne-au mboldit" s scriem aceast carte, ne-au susinut moral i ne-

    au fcut s ne nvingem temerile dar nu au avut posibilitatea de a contribui

    financiar pentru editarea lucrrii. Din pcate, unele relaii au fost ntrerupte -

    din motive mai mult sau mai puin explicabile - iar suma ce a fost adunat de

    ctre reprezentanii din Bucureti ai sponsorilor a permis editarea unui numr

    redus de volume. De aceea, acordm consimmntul autorilor i editurii

    pentru multiplicarea i distribuirea lucrrii, n numr de exemplare nelimitat

    dar gratuit, tuturor celor care au aceast posibilitate.

    Aducem la cunotina celor interesai de acest aspect c aceast carte, cu

    toate neajunsurile sale, este n curs de traducere n limbile: francez (aproape

    de finalizare la momentul predrii la tipar a prezentei ediii romneti), englez

    (aflat n stadiu mediu), rus (aproape de finalizare) i german (n stadiu

    incipient). Vor fi tiprite cte 200 de exemplare n fiecare dintre limbile

    enunate mai sus ce vor fi distribuite - prin intermediul ctorva organizaii

    nonguvernamentale - unor reprezentane diplomatice din Romnia, forurilor

    europene, ONU i ctorva organizaii internaionale ale istoricilor. Sperm c

    n acest mod vom putea sensibiliza forurile competente s ia atitudini cuvenite

    fa de ceea ce se ntmpl ntr-o parte din istoriografia din Republica

    Moldova, de cei care finaneaz lucrrile" acestei orientri istoriografice", cu

    precdere din perspectiva urmrilor unor atare fcturi tiinifice n politica

    nvmntului din Republica Moldova i a lucrrilor de conjunctur politic,

    aa cum este cartea lui Victor Stepaniuc, Statalitatea poporului moldovenesc.

    Aspecte istorice, politico-juridice, Chiinu, 2005, 520 p. Precizm c autorul

    lucrrii anterior pomenite ocup (ocupa la data apariiei volumului semnat ca

    autor de ctre domnia sa) funcia de secretar al C.C. al PCRM pentru munca

    ideologic, deputat n Parlamentul Republicii Moldova" (cf. Comunistul", nr.

    23 (483), 23 iunie 2006, vineri, p. 1). n cadrul Parlamentului, din 2005

  • 5

    preedinte al Comisiei pentru cultur, tiin, nvmnt i mijloace de

    informare n mas, membru al Biroului Permanent al Parlamentului" (cf.

    Coperta IV a lucrrii sale). Tendeniozitatea acestei cri va fi demascat ntr-o

    alt lucrare, n curs de finalizare, care - sperm - s urmeze acelai traseu ca i

    cel al demersului de fa. Aici s-a atras doar atenia asupra faptului c ideile

    camarilei n numele creia semneaz Vasile Stati influeneaz factori

    decizionali de prim rang din cadrul politicii culturale i a diplomaiei din

    Republica Moldova.

    Sperm c aceast lucrare a noastr s declaneze reacii fireti din partea

    celor ce o vor citi! Ne ateptm la o replic din partea cetei de istorici" de sub

    bagheta lui Vasile Stati. In fond, dac pn acum ei au monologat, noi

    deschidem calea dialogului. Sperm s continue doar ntr-o cheie apropiat de

    obiectivitatea istoric i de bunul sim academic.

    Fr urm de prtinire sau de pretenii elitiste, cartea noastr nu se

    adreseaz doar unei anumite categorii de cititori, atta sperm doar, conform

    unei sintagme introduse n circuitul popular" de ctre colectivul Academiei

    Caavencu" (revist sptmnal de moravuri grele", ce apare la Bucureti -

    Romnia), c cititorii notri sunt mai inteligeni dect ai lor"' firete nu cei

    crora li se impune lecturarea operei" statiene.

    Iunie 2004 i

    octombrie 2006

    Autorii

  • 6

  • 7

    Cap. I Falsurile i omisiunile

    Cuvntul nainte al autorului ne anun c spre deosebire de alte state,

    Republica Moldova este singura ar de pe glob care nva o istorie strin,

    asemenea unei colonii (...) i se impune o istorie strin, deci ideologia,

    orientrile i scopurile politice ale altui stat" i - pentru a conferi o anumit

    greutate marii sale descoperiri - face apel repetat la un oarecare exemplu al

    popoarelor" care ne spune i ne adeverete faptul c perpetuarea unei asemenea

    practici ar crete generaii fidele altui stat.

    Vrem s atragem atenia, n primul rnd, asupra formulrilor, ce reflect un

    model de gndire, fa de care civilizaia sud-est european caut s se

    debaraseze de peste 17 ani. Exemplul popoarelor", este o trimitere la ceva

    nepalpabil n ncercarea de a se da un verdict final, definitiv observaiei fcute.

    Pn la urm, fiecare i poate expune ideile dup propriile rigori dar parc

    prea sun a mai vechile formulri de nceput: dup V. I. Lenin" sau K. Marx,

    F. Engels, I. V. Stalin etc. i cei ce au prins" sinistra perioad au putut sesiza

    c asemenea tehnic de argumentare era adus anume acolo unde ideea era

    ubred, unde se putea veni cu destule contraargumente. De aceea, n virtutea

    cenzurii, aceste formulri nsemnau un veto, un baraj pentru cei cu putere i

    cutezan de ptrundere superioar.

    In fond, totui, observaia despre rolul instructiv al istoriei n coal, care

    nu-i aparine lui V. Stati, este corect. Problema este c Republica Moldova nu

    nva o istorie strin, ci exact invers. Fr a fi intimidai de acest mare

    exemplu al popoarelor", i comunicm acestui domn c, dac ar rsfoi puin

    un manual de istorie a romnilor, va descoperi acolo capitole ntregi dedicate

    trecutului rii Moldovei i chiar Republicii Moldova.

    Dac ne uitm puin n ograda vecinilor", am sesiza c nu difer radical

    fa de metodologia de organizare a propriei istorii pe care o au ruii - exemplu

    util poate pentru Stati - care studiaz trecutul tuturor slavilor, pn la

    desprirea triburilor. Apoi se remarc un interes aparte pentru cnezatele Halici

    i cele din jurul Kievului. Toate popoarele slave, de altfel, i-au dedicat" n

    curriculum-ul colar capitole consistente referitoare la trecutul comun.

  • 8

    Germanii din fosta - cu mila" Moscovei - RDG studiaz i istoria

    conaionalilor lor din ex-RFG dup cum i n Elveia aceast disciplin este

    comun pentru toate cantoanele. La fel este i cazul - foarte similar nou - al

    Spaniei, unde istoria Aragonului, ca i cea a Castiliei sunt integrate n

    disciplina numit istoria Spaniei, la fel la italieni (pentru evul mediu) sau la

    greci (pentru antichitate), desprii ntr-un numr apreciabil de republici sau

    alte forme de organizare statal. Ar fi absurd ca veneienii s se considere

    distinci din punct de vedere etnic fa de restul italienilor i s studieze o

    istorie diferit de aceea/acelea pe care o/le nva sicilienii, sau napolitanii,

    toscanii, florentinii, genovezii etc. Ar fi la fel scandalos, oneros dac - dup

    modelul V. Stati - s-ar specula pe seama rivalitii genovezo-veneiene! Ori

    grecii atenieni s refuze a studia istoria spartanilor iar antagonismele spartano-

    ateniene s fie reaprinse, n virtutea aceleiai metode de a concepe scrierea i

    predarea istoriei. Mulumim lui Dumnezeu c romnii nu au cunoscut o

    frmiare feudal att de accentuat cum a existat la italieni, germani i rui

    chiar, pentru c ne-am fi pomenit cu tot atia Stati i Stepaniuci angajai s

    renvie resentimente politice stinse de veacuri!

    De fapt, pe aceti autori nu-i preocup istoria Moldovei studiat n afara

    istoriei romnilor, n chiar lucrtura lor, prin permanentele referiri la contextul

    politic general, romnesc, au demonstrat ei nii c nu pot face o istorie

    distinct, n care s nu pomeneasc nimic despre Muntenia, Dobrogea,

    Transilvania. Nu le permit chiar puinele izvoare invocate obsesiv pentru a ne

    demonstra c laptele are culoare neagra sau c rachiu s-ar traduce

    moldovenete prin solearc1.

    Vrea Stati sau nu, va fi ntotdeauna necesar o nelegere a contextului

    politic general n care a evoluat teritoriul carpato-nistrean - o vreme cuprins

    ntr-o entitate statal aparte - n cadrul spaiului carpato-dunreano-pontic

    (romnesc), unitar din punct de vedere geografic, etnic, politic, economic i

    cultural. Fr ndoiala, acest lucru este neles i de coala post-sovietica, este

    vorba aici despre modul cum scriem istoria. Este convenabil sau nu. Ct i

    1 Vasile Stati, Dicionar moldovenesc-romnesc, Chiinu, 2003, p. 278, solearc, (s. voce).

  • 9

    cum o facem cunoscut publicului larg, n ce msur se poate plia dup

    indicaiile politice.

    Libertatea de exprimare, obinut - n parte - graie micrilor democratice

    rmase n memoria istoric n dreptul anului de cotitur 1989, a scos la

    suprafa unele adevruri, documentate, ce ridic multe semne de ndoial

    asupra corectitudinii jocului" politico-istoric rusesc i sovietic n regiune. Joc

    ce ne-a afectat i ne atecteaza nc direct i pe noi, sud-est europenii. Cei care

    au contribuit personal la cadena acestui joc, ct de ct deconspirat n prezent,

    sunt la fel de interesati ca i Moscova de a se vorbi pe aceast tem. Aa s-a

    trezit patima unor oarecare V. Stati i V. Stepaniuc s ne reaminteasc despre

    manualele de Istorie a Moldovei de odinioar foarte superficiale n

    comparaie cu Istoria URSS, nelegndu-se, de fapt, istoria Rusiei ce ne-ar

    sili din nou copiii s-i renege neamul i credina. Probabil c i-ar dori s

    renasc generaii de romni n Basarabia care s cunoasc la nivelul culturii

    generale mai multe elemente de istorie a Rusiei, dect din cea a propriilor

    strmoi.

    Dac ar pune mna pe vreun manual de istorie a romnilor, Vasile Stati

    cel aflat, cu adevrat, ntr-un moment de sinceritate - i-ar da seama de

    absurditatea demersurilor sale.

    S revenim ns la cuvntul nainte unde ne asigur ca avem n fa

    un compendiu expunere sistematic documentar a Istoriei Moldovei, de la

    nceputurile ei i pn astzi, cu elemente de crestomaie (!). Apoi contient

    de valoarea acestei fcturi -, ne mngie gndul c ea ar putea fi de folos

    elevilor, studenilor, profesorilor de toate treptele i specialitilor (!). Dar mai

    ales iubitorilor de istorie. La ct tiin respir, rmne s atepte mult i

    bine, cu gndul la vorba romneasc despre cine promite i cine trage ndejde.

    Continu cu o niruire de titluri de cronici i nume de cronicari, pentru a

    ne demonstra c Istoria Moldovei demult este scris (agramatismul aparine

    acestui filolog, doctor habilitat!, p. 9-10). Iar pentru c o simpl enumerare

    spune prea puin, Stati copiaz motivaia lui Manolache Drghici propria sa

    oper, din 1857, dedicat istoriei Moldovei. De reinut, dintru nceput, c

    aceast lucrare este una dintre principalele surse de inspiraie, dincolo de

    izvoarele documentare i narative la care face trimitere, de aici copie cu nesa

  • 10

    pasaje ntregi, gradul de informare se plaseaz clar cam n aceeai perioad.

    Probabil c - n mod indirect - Stati ar dori s ne ntoarcem la nivelul

    istoriografiei de la mijlocul secolului XIX, anulnd ntreaga evoluie tiinific

    de pn n prezent! Ce-ar fi totui s coborm n epoca lui Dimitrie Cantemir

    sau Grigore Ureche?!

    Asigurndu-ne din nou c nu scrie despre adevrul su, n nevoia resimit

    de a mai completa cuvntarea", Vasile Stati comite o gafa ce-i anuleaz dintru

    nceput orice valoare revendicativ a lucrturii. Merit a fi reprodus integral:

    Ca i n Elveia, majoritatea populaiei creia (65%) folosete forma limbii

    literare, oficiale i n statul vecin, majoritatea populaiei Republicii Moldova

    (65%) folosete forma literar a limbii, oficiale i n statul vecin. ns - de

    mirare lucru! - Elveia i continu i nva istoria sa. Nimnui nu-i trece, nici

    chiar germanilor, s declare, s scrie opusuri, s bage n manuale nchipuirea

    c Elveia este pmnt german". Cu toate c a fost cndva, la nceputuri, parte

    a Imperiului Romano-German. Moldova, ns, din bizare motive lingvistice,

    este lipsit de istoria sa, de drepturile sale la identitate etnic i lingvistic, iar

    teritoriul ei, din nchipuiri revanarde, este declarat provincie" a altui stat"(p.

    11-12)! Garantm c acest pasaj a fost reprodus ntocmai. Aadar, n ce ne

    privete direct, dup cum nu exist o limb i etnie elveian, tot aa nici la noi

    nu poate exista o limb moldoveneasc i un popor moldovenesc. Este absurd

    i aceast absurditate o recunoate chiar V. Stati atunci cnd recunoate

    existena unor motive lingvistice" care leag cele dou maluri ale Prutului...

    dei nu sunt chiar att de bizare".

    Tocmai cnd credeam c ne lmurim i noi mai bine, nelegnd de fapt c

    Stati vrea istorie proprie i gata" - ceea ce ne relaxeaz o r / oleac -

    ajungem din nou la confuzia cu care ne-a obinuit nc de la nceputul lecturii

    acestei opere". Chiar dac vorbim aceeai limb i suntem acelai etnic,

    romnesc, ceea ce recunoate deschis, brusc devenim din nou strini iar ca s

    fie scutit de noi explicaii, a pus punctum", urmat de trei puncte de suspensie;

    aa nu se ncurc - cu siguran - n propriile idei. El tie att: moldovenii sunt

    lipsii de dreptul la identitate lingvistic i etnic" (p. 12)!

    Putem spune deja, cu siguran, c nu ar trebui s vorbim aici despre cazul

    scriitorului V. Stati, ci de fenomenul V. Stati! Totui, n ciuda labilitii de

  • 11

    gndire, ce transpir nc din primele pagini, Stati s-a nvrednicit de cteva

    titluri tiinifice pretenioase. De aceea inem s-i rspundem unei acuzaii

    foarte grave n coninutul i felul de a o formula: lezarea demnitii naionale

    a unui popor, dispreuirea memoriei lui istorice, discreditarea istoriei lui

    multiseculare totdeauna provoac tensionri interne, conflicte interregionale"

    (p. 12). Exist multe cazuri - ntre care se numr ntmplarea unuia dintre

    autorii reaciei de fa - cnd, dei n propria declaraie solicitanii unor acte

    oficiale s-au declarat romni, autoritile din Republica Moldova au imprimat

    naionalitatea moldovean. Motivul invocat de birocrai era acela c n

    calculator nu exist etnonimul declarat!!! Aceasta este una dintre modalitile

    de obinere a majoritii naionale covritoare" n statisticile oficiale ale

    Republicii Moldova. Ct lezare", ct dispre" i ce tensiuni pot provoca

    asemenea ntmplri - pentru a nu le spune abuzuri - Vasile Stati nu supune

    analizei i nici Punctum-ul su sec nu poate acoperi. De aceea, Stati nu este

    nici pe departe n msur s se declare victimizat n simirile lui patriotice".

    Urmeaz noi i noi asigurri de spirit imparial", echidistan", c va da

    seama de ale mele, cte scriu" i mai ales... de inteligen", de parc autorul

    nsui simte nevoia s-i amgeasc propria contiin. Creaz senzaia c i-ar

    cere permisiunea s scrie dup propria-i voin ngrdit cumva i, subtil"

    cum ne-a obinuit deja, n aceast nvoire, strecoar motive de studiere a

    istoriei Moldovei, ca i cum acest lucru ar fi interzis.

    Parcurgnd la creion irul dezordonat al ideilor ntr-o expunere nesat

    de afirmaii fr acoperire, constatm, n primul rnd, carena informativ.

    Autorul (autorii) se axeaz, prioritar, pe dou-trei lucrri - una fiind a lui

    Manolache Drghici - de la restul, menionate n bibliografie, au vnat doar

    concluziile i cteva afirmaii, adesea preluate fr context. Dat fiind

    frecvena acestor superficialiti nu se va insista dect asupra celor mai grave.

    nceputul de Istorie a Moldovei este marcat de un capitol cu titlul Moldova

    n veacurile XI-IV2 unde ni se repovestete, cu unele formulri proprii, cam

    2 Formularea titlului este tot un furt uor cosmetizat; este titlul crii lui Victor Spinei, Moldova

    n secolele XI - XIV, Bucureti, 1982, 383 p. + plane, lucrare ce a fost reeditat - cu actualizri

    i completri ale autorului - i la Chiinu.

  • 12

    din topor", legenda primului desclecat, al lui Drago. ncercarea de a oferi

    ceva mai mult plasticitate exprimrii prin comparaii savante, se izbete direct

    de zidul necunoaterii, confundnd - filologicete probabil - fabulele cu

    miturile greceti (p. 15)! Pn i ncercarea de romanare a legendei, prin

    introducerea ctorva linii de dialog, debordeaz de naivitate stilistic. Dup

    fiecare pagin rmi, senzaia c autorul-filolog nu prea le are cu pana iar

    nivelul de pregtire profesional las mult de dorit, devine tot mai mult o

    certitudine.

    Nu prea s-a neles, respectnd titlul capitolului Moldova n veacurile XI-

    XIV -, de ce se deschide cortina cu o scen din secolul XIV! Apoi, nedumerirea

    devine perplexitate atunci cnd, dup legend, urmeaz un subtitlu Urmaii

    dacilor liberi dezvoltat iniial prin cteva citate din Grigore Ureche,

    referitoare la desclecatul maramureean, coboar ameitor de brusc tocmai n

    primul sfert al mileniului III a. Hr. trezindu-se s pomeneasc doar c n

    aceast vreme n spaiul est-carpatic au ptruns triburile indo-europene. O

    simpl not, inserabil doar ntr-o istorie n date, la att s-a limitat filologul

    nostru habilitat n abordarea unui subiect esenial n primul rnd - pentru

    orice lingvist cu taif.

    Pim din nou n ascensorul istoric al lui Stati i urcm iute mult mai

    trziu, n veacul VIII . Hr. cnd grecii se stabilesc pe rmurile Mrii Negre

    (p. 16)! Se pare c din aceast coborre i urcare brusc a ameit nsui

    conductorul ascensorului! Fiind mai n toate apele, i spunem acestuia c

    niciodat toi grecii (prin formularea reprodus se nelege ntregul popor) nu

    i-au prsit Elada pentru a coloniza rmurile Mrii Negre, este vorba doar

    despre o parte dintre acetia, polis-urile Milet i Atena deinnd o oarecare

    ntietate n cadrul procesului amintit.

    Dac observaia de fa reflect, nainte de toate, de tiina filologului n

    discuie de a scrie n limba sa, matern, n privina cronologiei evenimentului

    istoric, aceasta nu este chiar att de cert precum o prezint doctorul habilitat.

    Cele mai multe opiuni n privina datrii Tyras-ului, cel puin se ntrunesc

  • 13

    cu estimarea lor undeva prin secolul al VI-lea a. Chr.3; A. N. Zograf printre

    altele - propunea ca datare sec. V . H. ns dac indiciile descoperirilor celor

    mai recente spturi de la Akkerman, unde s-au descoperit fragmente ceramice

    ioniene de secol VII . H. sunt corecte, atunci putem presupune popularea

    acestor locuri ntr-o epoc mult mai timpurie4.

    Sunt srite apoi, din nou, trei veacuri i de la colonizarea greceasc se

    pomenete scriind despre gei. Legtura dintre cele dou teme istorice este

    fcut doar prin citatul lui Herodot, care scria c geii snt cei mai viteji i

    cei mai drepi dintre traci i prin menionarea galopant a unor relaii dintre

    acetia cu sciii dinspre rsrit, cu lumea greac, probate arheologic printr-

    o list de situri. Probabil ca s vedem c probe exist dar evit s intre n

    amnunt, s ne informeze mai exact chiar dac nu ating sfera de interese a

    tezei moldoveniste - n privina constatrilor la care s-a ajuns, dac nu poate s

    spun, cel puin, n ce constau acele probe (p. 16-17).

    Din nou ascensorul lui Stati urc prin capitolul numit Moldova n

    veacurile XI-XIV! - i face o pauz n sec. I a. Chr. III p. Chr. fixnd hotarele

    cronologice ale culturii Lipia, aparinnd dacilor liberi. i cam att ne este

    satisfcut curiozitatea despre acest subiect. Ceea ce urmeaz, respect aceiai

    parametri de redare, cronologic, a trecutului nostru i difer de Istoria

    Moldovei n date, doar prin faptul c numrul afirmaiilor i lozincilor este

    ceva mai consistent. Ne aflm ntr-un lift care oprete la un anumit nivel dar

    nu-i permite s iei. Fr ndoial c o asemenea abordare a convins n

    privina seriozitii autorului/autorilor, de aceea nu este cazul s facem referiri

    la fiecare pasaj al lucrturii, ar fi de prisos s mai demonstrm ceea ce s-a

    vzut doar din cele 17 pagini parcurse pn acum.

    Vom proceda asemenea profesorilor de la examenele de capacitate sau

    bacalaureat care selecteaz perlele" elevilor dar - n cazul nostru - cteva

    3 P. Nicorescu, Cetatea Alb, Ed. Ramuri, Craiova, (f. a.), p. 7; C. C. Giurescu, Trguri sau

    orae i ceti moldovene din secolul al X-lea pn la mijlocul secolului al XVI-lea, Ed.

    Enciclopedic, Bucureti, 1997, p. 208; A. L. Mongait, Arheologia n URSS, Ed. tiinific,

    Bucureti, 1961, p. 202; H. C. Matei, Enciclopedia Antichitii, Ed. Meronia, Bucureti, 1996,

    p. 333. 4 A. N. Zograf, nety iry, Izdatel'stvo Akademii Nauk SSSR, scova, 1957, p. 11.

  • 14

    pentru amuzament i mai multe pentru a trage un semnal de alarm asupra

    atitudinilor antinaionale i n privina bnuielilor ce planeaz asupra

    integritii logice (cel puin) a individului / indivizilor care semneaz acest soi

    de crestomaie" istoric.

    Prima pastil la care ne vom opri este cea - din ciclul Leonida fa cu

    reaciunea - n care ptrunde pn la os durerea cotropirii" Daciei de ctre

    romani, exprimat de dacul veritabil Vasile Stati, nestins de aproape 2000 de

    ani i nentinat de snge strin. N-am prea neles noi dac majoritatea

    dacilor" sau dacii" (cu sensul de toi) au fost nimicii i nrobii dar ironia

    ascuns sub formula se declar c cele 124 de epizoade (forma de redare

    grafic aparine lui V. Stati, dei nu se regsete nici astfel i nici altcum n

    Dicionar..., deci nu este un moldovenism), sculptate n spiral pe trunchiul

    stlpului (Columna lui Traian, n. aut.), reprezentnd scene de cruzime slbatic

    de nimicire de ctre legionarii romani a geilor (dacilor), momente njositoare

    de subjugare i exterminare a unui popor liber - a geto-dacilor constituie un

    original act de natere a poporului romn" sau n-am perceput-o destul de bine.

    Probabil c Stati & Co. au cunoscut rzboaie blnde, unde adversarii au evitat

    brutalitile.

    Patosul lui / lor ncepe ns s capete claritate ceva mai jos, cnd ncearc

    s ne obinuiasc cu ideea c la est de Carpai avem altceva, au rmas dacii

    liberi - strmoii moldovenilor! Iar dup dou citate, date n stil magister dixit,

    debordeaz de bucurie, anunndu-ne vestea cea mare: Strmoii

    moldovenilor, dacii liberi, nu au fost n lanuri romane" (p. 19). n timp ce

    romanii i-au nimicit aproape n ntregime" pe daci nrobindu-i i

    romanizndu-i, n afara noii provincii romane de la nordul Dunrii, dacii liberi

    i-au pstrat limba, tradiiile i modul de via, s-au ntors de pe atunci cu faa

    spre rsrit, pentru a ntreine relaii cu sciii. Tocmai cnd ne pregteam s-i

    facem o scurt trimitere la lectur, Vasile Stati se contrazice din nou, chiar n

    acelai pasaj unde scria despre pstrarea limbii: n urma intensificrii

    fluxurilor de populaie de pe ambii versani ai Caipailor, interptrunderii

    elementelor de cultur material (schimb de mrfuri) preluau de la pribejii

  • 15

    (sic!)5 din vestul Carpailor unelte, obiceiuri. n primul rnd din Maramure,

    regiune care, dei n-a fcut parte din Dacia traian, a fost romanizat aproape

    n egal msur. Indiferent pe ce cale i cu ce mijloace le-au fost impuse, dar

    populaia din Dacia traian avea un sistem de organizare a vieii materiale i

    spirituale mult mai avansat, inclusiv scrisul" (p. 20-21) i - puin mai jos -

    vorbete despre o ngemnare a elementelor romanizate cu cele de factur pur

    dacic", amplificat ncepnd cu anii 280-300, cnd dacii liberi ptrund masiv

    n Dacia prsit de legiunile romane" (p. 22)! Cum mai rmne cu pstrarea

    limbii i obiceiurilor? De ce n Maramure" (aa se numea n acea perioad?!)

    a fost posibil romanizarea i n estul Carpailor nu6? Doar pentru c aa

    dorete Vasile Stati?

    In privina uitrii numelui de Dacia, ca urmare a masacrrii populaiei de

    ctre romani, Vasile Stati ar trebui, n primul rnd, s-i revad notiele

    privitoare la denumirea oficial a acestei provincii n cadrul Imperiului roman.

    Pn atunci, - l anunm c - numele de Dacia pentru acest spaiu i daci

    pentru romni se regsesc n izvoarele medievale7. Chiar numele mai vechi, cel

    5 Iari, un termen ce nu se regsete n temerarul Dicionar, ntre paginile 207 i 248, unde

    sunt lmurite cuvintele cu iniiala p care, de altfel, sunt amestecate ntr-un sistem ciudat:

    ,pozi", prabt", (p. 239), prval" (p. 240, ultima voce), prloag (p. 225 sic, prima voce).

    Dincolo de pruja (ca s fim n tonul Dicionarului) fcut de legtorii tipografiei (ce vdete

    graba cu care s-a lucrat) nu se poate s nu se vad pura limb moldoveneasc n care i

    redacteaz V. Stati op-ul istoric n care nu se regsesc nici termenii Dicionarului redactat de el

    nsui! 6 Dei literatura problemei este destul de vast, i propunem, totui, cteva titluri mai accesibile

    i deosebit de utile care ar putea reduce din frmntrile sale. Tot acolo va putea descoperi i acel argument la care face apel far s tie ce reprezint: Dan Gh. Teodor, Teritoriul est-

    carpatic n veacurile V-XI e. n. Contribuii arheologice i istorice la problema formrii

    poporului romn, Iai, 1978, pp. 224; Idem, Unele consideraii privind ncheierea procesului

    de formare a poporului romn, n Arh. Mold., 9, 1980, pp. 75-84; Idem, Romanitatea spaiului

    carpato-nistrean, n Carpica, XXX/2001, Iai, pp. 43-51; S. Sanie, La civilisation romaine et

    la romanisation l'est des Carpates, n Arh. Mold., XVI/1993, Bucureti, pp. 145-150; N. A.

    Son, Tyra rimskogo vremeni, Kiev, 1993 etc. 7 Fontes Historiae Daco-Romaniae (n continuare FHDR), vol. IV, Scrisori i acte bizantine.

    Secolele IV-XV, Bucureti, 1982, p. 69, 71, 103., 453, 459, 463, 471, 479, 501, 455, 459-461,

  • 16

    de Tracia, dat teritoriului romnesc, se regsete ntr-o lucrare din 1250, a lui

    Rudolf din Ems, Weltchronic8.

    Plana nr. 1 - Philipp Cluverius, Daciarum Moesiarumquae Vetas Descriptio,

    1699 (dup M. Popescu-Spineni).

    Legat de masacrarea cvasitotal" a populaiei dacice de ctre romani,

    Vasile Stati a fcut - se pare - cteva conexiuni forate cu practicile

    epuratorilor" etnici de dat recent dar i aici ar fi putut observa c o

    asemenea ntreprindere este destul de dificil. Romanii i turcii - asupra celor

    dou etnii s-a mai aruncat aceast acuzare - nu au practicat niciunde o astfel de

    politic. Era o nesocotin s omori populaia civil afectnd astfel i situaia

    economic. Or, unul dintre substraturile principale ale oricrei cuceriri sunt

    tocmai proiectele economice. Cine trebuia s exploateze resursele dobndite

    521-529, 537; Marin Popescu-Spineni, Romnia n izvoarele geografice i cartografice. Din

    antichitate pn n pragul veacului nostru, Bucureti, 1978, p. 15. 8 G. Popa-Lisseanu, Izvoarele istoriei romnilor. Romnii n poezia medieval, vol. III,

    Bucureti, 1935, p. 9.

  • 17

    prin cucerire? V. Stati este depit de complexitatea problemei dac exclude

    din calcul - n caz c-l face! - multitudinea implicaiilor economico-

    administrative pe care le presupune depopularea i repopularea unui teritoriu

    att de vast cum a fost acela al Daciei Romane.

    Oricte resurse ar exista ntr-un teritoriu - i n Dacia au fost destule -

    acestea nu valoreaz nimic dac nu pot fi exploatate, n lipsa forei de munc.

    Imperiul Roman era confruntat cu serioase probleme demografice interne,

    Roma i alte mari orae atrgeau un mare numr de oameni, conturndu-se o

    criz economico-demografic n mediul rural. Nu ntmpltor au existat politici

    de stat pentru creterea populaiei, prin ncurajarea cstoriilor i a naterilor,

    mpotriva celibatului i mpotriva exodului rural9. Avnd n vedere aceste

    grave probleme, puteau mpraii romani s-i permit masacrarea populaiei

    civile, doar pentru c aa vrea Vasile Stati s scoat" un popor moldovenesc?!

    Cine era n stare s-i reduc n totalitate baza de colectare a drilor la stat?

    Pentru a nu mai discuta aici despre dovezile arheologice care surprind urme ale

    prezenei populaiei daco-romane10

    . Dintre numeroasele rezultate ale

    specialitilor care s-au preocupat de aceast problematic s-a selectat aici - cel

    puin pentru exemplificare - constatarea istoricului ieean Nelu Zugravu, care,

    pe baza rezultatelor investigaiilor arheologice certe, observ c ceea ce

    caracterizeaz

    teritoriile dintre Nistru, Carpai, linia fostului limes Transahitanus i Dunre n

    primul secol dup retragerea autoritilor romane din Dacia i din sudul moesic

    al Moldovei este formarea treptat a unei societi polietnice, datorit

    convieuirii geto-dacilor - cei mai numeroi a mai multor seminii germanice

    (vizigothi- thervingi, taifali, vandali etc.), a sarmailor (roxolani, alani), daco-

    romanilor i, n numr mai mic, a altor neamuri (cappadocieni, phrygieni,

    9 tefan Pascu, Demografia istoric, n Populaie i societate, vol. I, volum ngrijit de tefan

    Pascu, Cluj, 1972, p. 13. 10 cu titlu de informare, cel puin: Dan Gh. Teodor, Cretinism i paganism la est de Carpai n

    a doua jumtate a mileniului I d. Hr., n Pontica, XXVIII-XXIX, 1995-1996, Constana, p.

    216-219.

  • 18

    syrieni etc.), fapt documentat arheologic de cultura Sntana de Mure -

    Cerneahov11

    .

    Nici turcii nu au promovat o politic de stat n acest sens. Izvoarele

    medievale turceti - din care crestomaia" lui Stati uit s insereze ceva -

    dezvluie c atunci cnd otomanii cucereau un ora, i ucideau doar pe cei

    gsii cu arma n mn iar deportrile (surghiunurile) de populaie erau

    organizate cu scopul creterii numrului de negustori i meseriai la

    Constantinopol i n alte orae ale Imperiului12

    .

    Un alt detaliu, menit s ntruchipeze cile diferite de dezvoltare i

    afirmare n istorie"

  • 19

    atare tez revizionist nici nu poate fi vorba, ne sunt servite ns un numr

    impresionant de lozinci despre marea dragoste" avut cu slavii.

    Reproducem aici, spre exemplificare, toate aceste repetiii - aflate doar ntr-

    o jumtate de pagin (24 de rnduri)! - acolo unde ne-am fi ateptat la dovezi:

    convieuirea panic cu slavii rsriteni i din Rusia de Sud-Vest", btinaii

    romanizai, nrurii puternic de slavii sedentarizai aici mai nainte", acetia

    susin relaii multilaterale cu slavii rsriteni", elementul de influen

    slavon", trsturile etnice i lingvistice ale volohi lor i slavilor conlocuitori",

    convieuirea multisecular a romanicilor est-carpatini cu slavii", legturile de

    rudenie" i pune punctum-ul cu: Orict de ndelungat, multilateral i intens

    ar fi fost influena slavon asupra romanicilor de la rsrit de Carpai, anume

    realitatea c, n cele din urm, volohii i-au asimilat pe slavi, impunndu-le o

    limb de origine romanic, respinge, o dat n plus, vechea teorie

    (reminiscenele ei) despre caracterul original slavon al volohilor, strmoilor

    moldovenilor" (p. 25).

    Cte argumente aduce Vasile Stati & Co. n sprijinul acestei mai noi teorii

    ale sale pentru a o nlocui cel puin pe cea, mai veche, privind substratul slav al

    volohilor? Tot attea cte obinuiete s aduc i n cazul altor afirmaii

    tendenioase, adic nici unul. Poate doar unul, n caz c trimiterea vag i tot

    att de confuz - Astzi nu mai poate trezi ndoieli concluzia c materialele

    istorice, arheologice (lingvistice, inclusiv toponimice) (sic!) denot, c n

    spaiul carpato-nistrean n sec. VI-IX au locuit populaia romanizat - volohii i

    slavii. Din veacul XII n regiunile carpato-nistrene slluiau romanicii

    (volohii) care-i asimilaser pe slavii ce se stabiliser aici" (p. 25) - ar constitui

    dovad pentru un cititor relativ iniiat n chestiune.

    Cel puin, noi, semnatarii acestei analize superficiale, ne-am fi dorit un

    desfurtor" - ct de subire - al materialelor istorice" i arheologice, prin

    care trebuie nelese - potrivit logicii lui Stati - datele lingvistice, incluznd,

    iari, toponimia! O ntreag confuzie de termeni i domenii ce nu definesc

    tiina arheologic, ci sunt cel mult conexe! Pe de alt parte arheologia, ca

    tiin, cerceteaz n special elementele de cultur material a civilizaiei

    umane i - mai puin - elementele de natur lingvistic sau toponimic. Aceste

    aspecte elementare - printre care i sensul cuvntului crestomaie" - sunt

  • 20

    cunoscute de orice student din primul an de studiu, dac nu a avut posibilitatea

    s le afle nc n coala general sau liceu. Se pare ns c Vasile Stati a ars"

    aceste etape n devenirea sa ca doctor habilitat. Reflectnd asupra acestor

    necunoscute - pentru autorii fcturii, numite Istoria Moldovei, n date sau fr

    - nu ne putem edifica n privina tipului de informaie, denumit arheologie",

    invocat n mod repetat - n stilul caracteristic -, pentru a se putea face

    verificrile cuvenite.

    Cu toate acestea, din nevoia unor precizri, se pot aduce n discuie aici

    cteva concluzii pertinente - ale ctorva arheologi - privitoare la ptrunderea i

    impactul migraiei slavilor asupra spaiului carpato-dunrean. nainte de toate,

    ar fi util aici, observaia lui Dan Gh. Teodor cu privire la politizarea

    subiectului n deceniile ase i apte al secolului trecut cnd multe din

    vestigiile de cert factur romanic au fost n mod eronat atribuite slavilor,

    acreditndu-se chiar ideea slavizrii totale a unora din regiunile spaiului de la

    nordul Dunrii de Jos. Aa se face c, fr o argumentaie temeinic, au fost

    puse pe seama slavilor, fr excepie, tipul de aezare, locuin i cuptor,

    ntreaga producie ceramic lucrat cu mna, precum i o serie de unelte,

    obiecte de podoab sau vestimentare care, n realitate erau produse, fie de

    populaia local romanic, fie erau aduse din lumea bizantin, contestndu-se

    astfel, fr temeiuri serioase, continuitatea nentrerupt a autohtonilor aici. Din

    nefericire, asemenea preri sunt nc i astzi acceptate i vehiculate de anumii

    arheologi de peste hotare, unii susinnd chiar c n zonele Bucovinei i

    Ucrainei Subcarpatice ar fi avut loc procesul de genez a culturii slave

    timpurii"13

    .

    n spatele acestor consideraii, cercettorul citat mai sus face apel la o serie

    ntreag de izvoare scrise (p. 224-227) i arheologice concrete (p. 229-238),

    preciznd printre altele cile de ptrundere ale slavilor spre limes-ul nordic al

    13 Dan Gh. Teodor, Slavii la nordul Dunrii de Jos n secolele VI-VII d. H., n Arh. Mold.,

    XVII/1994, Bucureti, p. 224; vezi, mai recent, i Sergiu Mustea, Some views on the

    population of the territory behveen the rivers Nistru and Prut during the eighth and ninth

    centuries, n Ethnic Contacts and Cultural Exchanges Northand West of the Black Sea from the

    Greek Colonization to the Ottoman Conquest, volum editat de Victor Cojocaru, Iai, 2005, p.

    447-448.

  • 21

    Imperiului bizantin. Din regiunile cursului superior i mijlociu ale Niprului,

    mlatinilor Pripetului i bazinul Bugului de Vest, slavii au traversat cursurile

    superioare ale Nistrului, Prutului i Siretului, ptrunznd n acelai timp n

    regiunile Slovaciei i Ungariei actuale prin psurile Carpailor de Nord i spre

    sud, de-a lungul rurilor principale din regiunile est-carpatice. Au naintat apoi

    spre Cmpia Dunrii, vestul Munteniei i n Oltenia; unele cete care sau

    deplasat pe valea rului Siret au fost silite de avari s treac, pe la finele

    veacului VI, n sud-estul Transilvaniei, prin vile Trotuului i Oituzului14

    . Nu

    s-au surprins, cel puin deocamdat, urme ale slavilor n regiunile de step din

    sudul regiunii dintre Siret i Nistru, la nordul Deltei Dunrii i litoralului nord-

    vestic al Mrii Negre (evitnd astfel i ciocnirile cu alte neamuri rzboinice

    care controlau aceste zone), n regiunile montane ale Carpailor Orientali i

    Sudici, cu excepia acelor grupuri mici, silite s ptrund n sud-estul

    Transilvaniei. Puine vestigii salve timpurii sunt cunoscute n Transilvania,

    vestul extrem al Munteniei, n Oltenia i Banat, Dobrogea15

    . Totodat, nu se

    poate vorbi despre aezri slave de sine stttoare n perioada secolelor VI-VII

    p. Hr., fapt explicabil doar prin faptul ca la nceputul migraiei lor, ntr-o

    deplasare permanent, slavii nu i-au ntemeiat vetre de sat stabile, lsnd urme

    inconsistente. Dup trecerea celei mai mari pri a slavilor n Imperiul bizantin,

    cei rmai la nordul Dunrii au fost integrai treptat n comunitile steti

    autohtone. Din acest motiv, locuinele care pot fi puse pe seama acestei

    populaii sunt destul de puin numeroase i nc dificil de precizat tipologic din

    ansamblul complexelor scoase la iveal, deoarece n multe cazuri se dovedesc

    asemntoare cu acelea aparinnd autohtonilor, dac sunt comparate cu

    descoperirile din Ucraina din perioada secolelor VI-VII"16

    .

    Aceeai concluzie n privina inexistenei n spaiul carpato-dunrean a

    unor aezri curat slave" este formulat i de ctre Ioan Mitrea17

    , remarcnd,

    14 Op. cit., p. 228.

    15 Ibidem. 16 Ibidem, p. 231. 17 Ioan Mitrea, Aezarea din secolele VI-IX de la Izvoare-Bahna. Realiti arheologice i

    concluzii istorice, Piatra Neam, 1998, p. 99.

  • 22

    n acelai timp, c urmare a ptrunderii i sedentarizrii unor grupuri de slavi,

    desprini din masa uniunilor de triburi slave ce migrau n a doua jumtate a

    veacului VI i nceputul secolului VII spre sudul Dunrii s-a certificat o

    decdere a culturii materiale, a nivelului de via n general, nu numai n

    spaiul est-carpatic, dar i n sud- estul Transilvaniei sau n Muntenia, deci

    pretutindeni unde acetia au ajuns", subliniindu-se, mai jos, c se are n vedere

    prin aceasta caracterul arhaic al culturii, srcia inventarului n general, n

    comparaie cu situaia din prima jumtate a secolului al VI-lea p. Hr.",

    fenomen regsit n spaii europene ntinse18

    . Revirimentul n spaiul vechii

    Dacii s-a resimit abia spre sfritul secolului VII i nceputul secolului VIII, n

    contextul procesului de coagulare a civilizaiei vechi romneti19

    .

    i pentru c suntem asigurai, de ctre Vasile Stati, de convieuirea

    panic a volohilor cu slavii", n afara ideilor reproduse mai sus, este gritoare

    observaia c fr ndoial, elementul autohton, romanic, a trit n condiii

    grele n secolele VI-VII, datorit ptrunderii i dominaiei slavilor, dar va

    renate ncepnd cu secolul al VIII-lea cnd se afirm poporul romn deplin

    format i civilizaia veche romneasc" i c din secolul al VIII- lea putem

    vorbi de prezena unei puternice pnze de populaie autohton", n fapt de

    romni, n tot spaiul carpato-danubiano-pontic"20

    .

    Urme ale culturii vechi romneti, numit de arheologi i cultura Dridu21

    ,

    ca o legtur organic i o perfect unitate ntre ceramica secolelor IX-XI i

    ceramica din secolul al XlV-lea, cnd deja se constituiser statele feudale

    romneti independente" sunt surprinse pretutindeni n teritoriul n care

    izvoarele scrise au atestat prezena romnilor cu multe secole nainte de

    nchegarea formaiunilor statale proprii: n Dobrogea, Muntenia, Oltenia,

    18 Ibidem, p. 99-100. 19 Ibidem, p. 100; vezi i V. Spinei, Realiti etnice i politice n Moldova Meridional n

    secolele X-XIII. Romni i turanici, Iai, 1985, p. 94-95, 97-99. 20 Op. cit., p. 102. 21 Sergiu Mustea, op. cit., p. 448.

  • 23

    Transilvania i Moldova"22

    . La o concluzie asemntoare ajung i arheologi

    din stnga Prutului, chiar pentru jumtatea rsritean a Moldovei istorice:

    The general analysis of settlements of the eighth-ninth centuries in the Prut-

    Nistru space and their comparison to the realities of the material culture in

    other regions of the Carpathian- Danubian-Pontic space points to the existence

    of ethno- cultural Inks between the population inhabiting the northern areas of

    the Lower Danube and the Balkan- Danubian world. The historical processes

    that took place in the course of the tenth-thirteenth centuries, the period that

    witnessed the establishment of the Romanian ethnos and the emergence of pre-

    state medieval formations"23

    .

    Iat doar o mic parte dintre concluziile arheologilor, referitoare la

    ptrunderea slavilor n regiunea carpato-dunreano-pontic i despre

    constituirea etaosului romnesc, pentru a dovedi - o dat n plus - netemeinicia

    i tendeniozitatea istoriei" propuse de Vasile Stati.

    Prin urmtorul subcapitol, intitulat Despre volohi se atinge un alt argument

    artificial pentru desprirea romanitaii carpato-dunrene, acela al naterii unui

    etnic deosebit de vlahi = romni, nrudit totui cu acesta dar personalizat printr-

    o influen precumpnitoare a slavilor. Teza este desigur mai veche,

    dovedindu-i ubrezenia nc din momentul zmislirii.

    n privina statalitii acest neam este mprit n dou state, Bogdania

    (Moldova, n. aut.) i ara aceasta de la Istru (= Dunre, ara Romneasc, n.

    aut.)"24

    iar a limbii vorbite: neamul acesta (daci - romni, valahi) este

    destoinic i se poate dovedi c vorbete aceeai limb, dei de demult desprit

    22 Nicolae Ursulescu, Concepia lui Dimitrie Onciul referitoare la formarea poporului romn,

    n lumina actualelor cercetri despre complexul cultural de tip Dridu, n Anuarul Muzeului Judeean Suceava, IV, 1977, p. 99. 23 Sergiu Musta, op. cit., p. 458, n traducere: Analizele generale asupra aezrilor din

    secolele VIII-IX, din spaiul dintre Prut i Nistru i comparaia lor cu realitile culturii

    materiale din alte regiuni ale spaiului carpato-danubiano-pontic duc spre existena

    asemnrilor etno-culturale ntre populaia care a locuit regiunile de nord ale Dunrii de Jos i

    lumea Balcano-Dunrean. Procesele istorice, plasate n cursul secolelor VIII-IX duc spre

    concluzia c n secolele X-XI perioada a fost caracterizat de stabilirea etnosului romanic i

    emergena formaiunilor pre-statale medievale". 24 Ibidem.

  • 24

    n dou, a fost aezat sub dou stpniri i crmuiri"25

    . n referirile sale,

    Chalcocondil, reine faptul c i n interiorul arcului Carpatic, n Transilvania,

    populaia era constituit din romni (daci), acetia fiind dominai de unguri

    (peoni), utiliznd pentru acest principat denumirea de Peonodacia26

    . Abia n

    Ecthesis chronica, redactat n prima jumtate a secolului XVI este utilizat

    numele de Moldova27

    .

    O meniune despre o ar a vlahilor"(Ulak ili), aflat n conflict cu

    kpciacii (= cumanii), pe teritoriul viitoarei ri a Moldovei, se regsete n

    cea mai veche cronic turceasc, Oguzname sau Legenda lui Oguz han,

    informaia plasndu-se la sfritul secolului XI - nceputul secolului XII28

    .

    i poemele medievale germane, Nibelunglied (cea. 1200) i Biterolf und

    Dietleib (cca. 1254-1268) conin meniuni a unor ri romneti n spaiul de la

    est de Carpai, despre un herzoge Rmunc zer Vlchen lant"29

    , unde att

    Vlchen lant ct i antroponimul Rmunc nu par s aib o legtur cu

    moldovanii", adic romnii lui V. Stati rusificai din fa".

    O dezbatere interesant, pe marginea izvoarelor istorice privitoare la limba

    i identitatea etnic a locuitorilor din spaiul carpato-dunreano-pontic n evul

    mediu, este reluat, mai recent, i de acad. erban Papacostea30

    . Un material

    documentat i bine articulat, ce rspunde, far drept de apel, nedumeririlor

    identitare ale lui V. Stati & Co., meritnd a fi reprodus integral aici. Dar nu se

    procedeaz astfel, mai ales pentru a nu facilita munca de bibliotec" a

    membrilor Societii istoricilor din Republica Moldova", ce i-au dat

    concursul la apariia noii istorii" moldoveneti. De aceea, se vor extrage doar

    cteva dovezi categorice, care vin n completarea celor de mai sus. Sasul

    25 Ibidem, p. 459-461. 26 Ibidem, p. 469-471 i passim. 27 Ibidem, p. 541-555. 28 Ion Toderacu, op. cit., p. 70. 29 Ibidem, p. 76. D. Onciul, Originile Principatelor Romne, n Scrieri istorice, vol. I,

    Bucureti, 1968, p. 594. 30 erban Papacostea, Limb i identitate etnic n evul mediu romnesc, n Conferinele

    Academiei Romne, ciclul Limba romn i relaiile ei cu istoria i cultura romnilor,

    Bucureti, 2001, pp. 5-20.

  • 25

    Johannes Lebel, nota, printre altele, c vlahii sunt italieni romanesi

    (romaneses italiani)", c vorbesc limba romanens" i se numesc pe ei nii

    romani"31

    . Un alt sas din Transilvania, Laurentius Toppeltinus (1641-1670)

    scria: tiu n chip cert c astzi nc valahii notri se numesc rumuin, adic

    romani"32

    . Lingvistul elveian Theodor Babliander (mort n 1564) susinea c

    dup invaziile goilor i ale neamurilor germanice i ale slavilor i dup

    fragmentarea i ruina imperiului, limba provincial (sermo provincialis) a

    degenerat mult n raport cu cea originar, ca de pild limba romnilor n

    provincia Dacia"33

    . Regina Izabella, soia lui Ioan Zapolya, era avertizat de

    unul dintre supuii si de pericolul trecerii romnilor din Transilvania de partea

    lui Petru Rare, n cazul interveniei militare a acestuia n regiune, pentru c

    au aceeai limb (propter linguae societatem)"34

    . Nu mai este cazul a preciza

    faptul c aceast adevrat crestomaie" de istorie a Moldovei nu conine

    mcar un rnd despre aceste izvoare i cu att mai mult nu poate fi vorba aici

    despre reproducerea n ntregime sau secvenial a lor.

    Zbovim puin asupra subcapitolului Structura social a volohilor, adus n

    discuie ca element distinctiv de restul romnilor. i, surpriz, dup ce i reia

    obsedanta lozinc a dezvoltrii separate a romanitii carpato-nistrene de

    celelalte, Stati face o scurt descriere a obtilor steti, lund n discuie i

    civa termeni istorici foarte relevani pentru ceea ce vrea s demonstreze

    gen cut, vatr, ctun, jupan, jude, cneaz, ar, jude, voievod. Dei pomenete

    aceti termeni n a sa Istoria Moldovei, nstrunicul nostru habilitat" i omite

    n al su Dicionar...: ctun lips (la p. 50, ntre ctui i ctu), cut (p. 86,

    ntre cuulc i cutie), voievod (p. 336, ntre voie i voiniceasca). Probabil c

    nu a dorit ca romnii - pentru care a redactat Vasile / Vasilii Stati / Staii

    celebrul su / lor Dicionar moldovenesc - romnesc - s neleag tlcurile

    adnci ale genezei poporului ce se pretinde i astzi a fi moldav i punctum.

    31 Ibidem, p. 9. 32 Apud, Ibidem. 33 Apud, Ibidem, p. 10. 34 Apud, Ibidem, p. 13.

  • 26

    Dar i ceilali termeni pomenii aici i extrai din argumentaia lui Vasile

    Stati au beneficiat de definiii cel puin ciudate n al su Diconar... . Astfel,

    noiunea jude desemneaz, pentru Vasile Stati, cpetenie a unei obti steti n

    Moldova prefeudal" (subl. aut.), uitnd s pomeneasc de existena juzilor n

    secolul XV i ceva mai trziu35

    . Noiunea jude (Dicionar..., p. 156, sub trei

    voces) a primit urmtoarele definiii: Judecat", Proces", Del". Este inutil -

    credem - s mai adugm ceva despre sensul administrativ al acestui cuvnt,

    sens omis cu bun tiin. Cuvntul jupan a fost definit de ctre semnatarul

    identificat pe coperta Dicionarului... drept nalt titlu boieresc n ierarhia

    social a Moldovei medievale . Este atestat pentru prima dat n documentul lui Roman I, domnul Moldovei, din 30 martie

    1392...". Oare s nu fi ntlnit - n vastele sale lecturi de istorie universal", la

    capitolul Istoria romnilor", sintagma jupan Dimitrie" mcar?! n privina

    vocabulei ar iat definiiile din Dicionar... (p. 318, s. 3 voces!): ara

    moldovenilor. Teritoriu locuit de populaia unei ri". Aadar, orice ar cu

    populaie se numete ara moldovenilor. i doar este doctor n tiine

    filologice"! A doua definiie este de-a dreptul nucitor de posesiv: ar -

    Teritoriu aparinnd statului Moldovenesc, rii Moldovei". Alii nu au

    dreptul s utilizeze termenul, subneles ca fiind intraductibil din limba

    moldoveneasc!! A treia definiie este ar - arin". Oricum, arin lipsete

    de la locul su din Dicionarul plsmuit - avnd n vedere adnca i subtila

    percepie lingvistic de care face dovad Vasile Stati -, apare totui definiia de

    mprteas" dar sub o form diminutiv-ruso-stlcit, pretins folcloric,

    respectiv mprti. Cuvntul vatr i-a pierdut n Dicionar... (p. 330, n

    ciuda celor 4 voces) sensul de nucleu intravilan, att de semnificativ pentru

    discuia lansat n Istoria Moldovei. Au fost redate cu maxim contiinciozitate

    35 Documenta Romaniae Historica (n continuare DRH), A. Moldova, vol. I, documentele nr.

    24, 60, 98, 99, 120, 127, 129, 134, 144, 185, 186, 236, 240, 272, 280, 282 sau, n timpul

    prefeudalului (sic!) domn tefan cel Mare: Ibidem, vol. III, documentele nr. 21, 43, 96, 105,

    122, 128, 134, 170, 209, 223, 235, 256, 268, 274. Mai amintim de o alt categorie de juzi ce se

    regsesc n secolul al XVII-lea, n nscrisuri ce au fost reproduse n Ibidem, vol. XXIII,

    documentele nr. 118, i 548.

  • 27

    o diversitate de: Sob orizontal", Plit de buctrie", Cenuar (la plit)",

    strat de legume, flori". Aceasta este o dovad incontestabil a (in)competenei

    lingvistice a lui Vasile / Vasililor Stati / Stailor i a (in)capacitii sale / lor de

    a face legtura ntre istorie i lingvistic. Sperm s ne fi fcut nelei, prin

    acest paragraf, pentru toi cititorii notri i al autorului atoate tiutor" al

    Istoriei Moldovei dezbtut aici.

    Ar fi suficient - pentru a nu face din nou apel la cteva titluri din vasta

    bibliografie edificatoare - o trimitere la DEX pentru a constata c aceste

    cuvinte se afl n lexicul limbii romne iar n ceea ce privete formele de

    organizare a obtilor steti din regiunea carpato-nistrean, acestea se

    ncadreaz n caracteristicile unui spaiu european ceva mai vast dect cuprinde

    puterea de comparaie a lui V. Stati.

    Nu insistm prea mult asupra acestui subcapitol de umplutur -, tratat

    superficial, unde diferenele sesizate sau sugerate de Vasile Stati ar disprea la

    o simpl comparaie cu organizarea societii din restul teritoriului romnesc36

    i suntem nevoii s revenim la mai vechea discuie, desfiinat deja de cele

    ctva mrturii istorice, pomenite mai sus: Epoca etnolingvistic

    moldoveneasc! Aici aflm despre rezultatele la care au ajuns lingvitii de

    mare prestigiu (magister dixit), printre care nume curat moldoveneti, V.

    imariov, N. Raevskii, ultimul mai ales fiind copiat cu acribie. Deja

    cercettorii citai de V. Stati au stabilit c dac pn la mijlocul sec. XIV s-a

    constatat un spor al populaiei datorit migrrilor din afar, ceva mai trziu

    aceasta s-a mrit pe cale natural i prin asimilarea unor grupuri conlocuitoare

    de alte origini, bunoar a ucrainenilor i dup dou citate scurte, din

    Grigore Ureche i Dimitrie Cantemir, privitoare la colonizarea unor grupuri de

    oameni din Polonia, conchide: Aadar, de-a lungul epocii feudale elementele

    36 V. Costchel, P. P. Panaitescu, Viaa feudal n ara Romneasc i Moldova (sec. XIV-

    XVII), Ed. tiinific, Bucureti, 1957, p. 79-108; Ion Toderacu, Unitatea romneasc

    medieval, Ed. tiinific i Enciclopedic, Bucureti, 1988, p. 43-49, unde se constat, printre

    altele: Ct de puternic i de cuprinztoare a fost organizarea aceasta la romni o dovedete

    termenul de ar n numirea statelor feudale romneti, ara Romneasc, ara Moldovei,

    ara Transilvaniei (Terra Ultransilvana, Terra Transilvania), ara Dobrogei, i a termenului de

    voievod n titulatura crmuitorilor lor, p. 59-68.

  • 28

    slave (rui, srbi, bulgari), de origine turanic ce populau, mpreun cu

    moldovenii, spaiul carpato-nistrean, vor alctui, ntr-o msur mai mare sau

    mai mic, pri integrante ale etnosului romanic, moldovenesc (p. 35-36).

    Este ignorat cu desvrire, contribuia demografic covritoare a

    romnilor transilvneni, munteni i dobrogeni de-a lungul ntregii perioade

    medievale i moderne chiar. Aceste numeroase mase de emigrani nu puteau

    contribui desigur la deosebirea etnosului moldovenesc", dimpotriv.

    Particularitile lingvistice regionale, aduse n discuie, prin expunerea sintezei

    moldoveanului N. Raevskii, nu pot constitui un argument serios pentru

    adncirea specificitilor de limb, la care se fac referiri aici. Este o situaie

    similar unui caz - dintre numeroase altele - ntlnit n cteva sate vecine de pe

    valea Cuboltei, unde pentru un singur cuvnt, perete, de exemplu, fiecare

    localitate are propria sa variant: pareti, preti, pereti. Prin urmare, ar fi de

    ateptat s descoperim o limb cotovean, una chetroean i alta urean!

    Argumente de ordin lingvistic, ale folclorului i obiceiurilor locale chiar, n

    acest sens, s-ar ridica la aceeai consisten, regsit la Raevskii sau Stati! Se

    pot identifica i destule micro-regionalisme dup care, dac s-ar aplica teza

    moscovit privind limba romn, am scoate la suprafa numeroase alte

    limbi locale cu tot attea dicionare de ntocmit! Pentru o arie restrns, de

    pe aceeai vale a Cuboltei, se pot identifica o serie ntreag de cuvinte uzuale,

    caracteristice unei anumite localiti. Aa este, de exemplu, cazul cuvintelor

    cotIoane, pentru sob, lele ( = ac, n satul vecin Chterosu) pentru sora sau

    ruda de sex feminin mai vrstnic, uzitat la uri, jud. Soroca, sau pille, pentru

    ou, barabule, pentru cartofi, folosite cu precdere, la vreo 20 km, n s. Pelinia,

    jud. Bli.

    In aceeai ordine de idei, se pare c n Dicionarul moldovenesc- romnesc

    s-au vnat", total neprofesionist, aceste micro- regionalisme", puine la

    numr i cu o arie de acoperire restrns adesea la un singur sat. Suntem destul

    de ngduitori s estimm c aproximativ 20% dintre cuvintele inventariate n

    Dicionarul lui Stati sunt pure invenii ale autorului iar alte 30% reprezint

    arhaisme, culese de ici-acolo, fr noim i neuzitate n Basarabia. Restul sunt

    cuvinte identice moldo-romne ori sensuri rstlmcite.

  • 29

    O explicaie pentru existena micro-regionalismelor" s-ar datora

    procesului de populare al unui teritoriu cu grupuri umane provenite din spaii

    diferite. Tot aa se explic i o anumit eterogenitate", de la sat la sat, a

    obiceiurilor i tradiiilor ntr-un spaiu destul de restrns. Nu s-au luat n calcul

    aici - pentru comparaie - i satele populate cu alogeni, o atare ncercare ar fi

    modificat sensibil optica de mai sus. De altfel, n regiunea Cuboltei, caz

    concret de la care au pornit aceste observaii, se afl foarte puine sate locuite

    majoritar de alogeni: Baroncea, pe rul Cubolta i Zguria, pe prul Cinri.

    Este suficient a se urmri obiceiurile de nunt i nmormntare; n dou sate, de

    exemplu, desprite acum doar de o strad, uri i Chetrosu; sunt deosebiri

    remarcabile. Astfel, se poate face trimitere, n acest caz, la obiceiul de nunt,

    din s. Chetrosu, jud. Soroca, al datului minii", nemaintlnit n celelalte sate

    vecine, prin care mirii i iau rmas bun", din postura de holtei, necstorii,

    de la toate rudele i cunoscuii, pentru a primi noul statut social. n mod

    obligatoriu, att mirii, ct i cei cu care i iau rmas bun trebuie s i acopere

    palmele cu cte o batist, la strngerea de mn, pentru a se pstra puritatea

    tinerilor. Acest moment ncepe dup ce tinerii, urmai de irul de vomicei i

    vornicele (la uri, se numesc drute), nconjoar de trei ori masa, aezndu-se

    la ncheierea fiecrui cerc pe pernele de pe genunchii prinilor, i fac semnul

    crucii la fiecare col i mijloc de mas, unde srut icoana de cununie din

    minile vornicelului cel mare, apoi iau cteva fire de gru pentru a le arunca

    peste umrul drept.

    Este de prisos a mai pomeni aici tradiiile srbtorilor de iarn, specifice

    fiecrui sat n parte. Malanca" - ceata de flci colindtori, mascai

    militrete, constituind un alai de nunt care se adun la Crciun i se desparte

    la Boboteaz, fiind caracteristic ctorva sate : Cotova, Sofia i arigrad, jud.

    Soroca. Dintre practicile funerare specifice, la uri, n timpul popasurilor pe

    care le face cortegiul funerar, n faa unei fntni sau la rscruce de drum,

    sicriul este aezat pe scaune. i lista poate continua cu folclorul, dansurile (cu

    numrtoare, strigturi specifice la Cotova), cutumele, superstiiile distincte,

    identificabile pentru fiecare comunitate aparte. Este cazul s deosebim prin

    aceste particulariti locale limbi i popoare diferite la romnii din satele de pe

    valea Cuboltei? Nscocirea limbii moldoveneti, diferit de limba romn, este

  • 30

    o ntreprindere la fel de neserioas dup cum ar fi ncercarea de a se descoperi

    o policromie etno-lingvistic n arealul satelor pomenite mai sus.

    Desigur, limba romn vorbit n Moldova istoric are trsturi specifice

    fa de variantele vorbite n alte provincii istorice romneti, dar de aici i pn

    la a admite existena a dou limbi diferite ine deja de domeniul absurdului iar

    celor care mai cred n acest nonsens li s-ar putea recomanda o butad dup

    zictoarea: Dac mai muli i spun c eti beat, du-te i te

    culc". Aceasta cu att mai mult cu ct Vasile Stati introduce ca argument,

    printre cele 350 de cuvinte poloneze ce apar, mai ales, la cronicarii

    moldoveni"(!), i arhaisme, termeni tehnici i denumiri monetare medievale.

    Pare destul de fireasc utilizarea de ctre cronicari - i nu numai - a termenilor

    caracteristici unei activiti sau organizri strine inedite iar preluarea acestora,

    mpreun cu lexicul uzual aferent, nu a depit cadrul comportamental al altor

    cazuri, contemporane nou chiar. Totodat, unii termeni strini, cu echivalen

    n limba romn, au fost preluai de ctre cronicari i pentru a facilita

    modalitatea de expunere. Aa se explic prezena cuvintelor

    rohmistru/rotmistru, ocop, podgheaz, hatman, joimir, hac, panir, spij,

    palanc, herb, leaht, mopan"37

    (p. 38) n letopiseele noastre.

    Este de-a dreptul jenant, pentru o analiz lingvistic, argumentarea cu

    denumiri de emisiuni monetare precum sunt cele trei care ncheie lista: zlot,

    potronic, taleri Dup aceast logic, ar trebui s numim euro leu european",

    dolarul american leu american", rubla leu rusesc" sau cobornd n timp,

    denarului roman s-i spunem leu roman" pentru a pstra nealterat puritatea

    limbii moldoveneti". Se simte necesar o scurt revizuire a notielor - dac

    exist la Vasile Stati - privind evoluia unei limbi i aportul neologismelor n

    cadrul acestui proces. Printre altele, trebuie observat aici c taler nu este - nici

    pe departe - un termen de origine polonez i c ar trebui cutat, mai degrab,

    undeva spre lumea german, ceea ce nu este cazul n acest context. Faptul c

    nici mcar autorul/autorii nu dau credit unei asemenea construcii fanteziste

    este exprimat ns literal ceva mai jos, anulnd nc din primele pagini ale

    crii rostul tuturor cheltuielilor fcute pentru a o scoate pe pia. Merit a se

    37 De remarcat aici n afara ieirii din uz a acestor termeni i specializarea lor militar.

  • 31

    reproduce integral i subliniat, pentru c acest pasaj demonstreaz ceea ce

    observa cineva n presa de la Chiinu i anume c cei mai mari antiunioniti,

    romnofobi, teoreticienii moldovenismului nostru sunt, de fapt, cei mai

    convini de romnitatea autohtonilor din Republica Moldova.

    Iat ce scrie Vasile Stati n Istoria Moldovei la p. 38: Desigur, aceste i

    alte probe difereniatoare nu afecteaz forma literar comun (s. V. S.) a tipului

    de vorbire neo-latin est-romanic, pe care moldovenii s-au obinuit de vreo

    700 de ani s-o numeasc moldoveneasc (s. V. S.), iar valahii s-au obinuit s-o

    numeasc romneasc (s. V. S). i, slava Domnului, c avem o bogie

    comun. C nu avem nevoie de dicionare moldo-romne (s. aut.), precum n-au

    nevoie de cuvntelnice bilingve srbii i croaii (i bosniacii), indienii i

    pakistanezii, flamanzii i olandezii, caraceaii i cerchezii, bengalezii i indienii,

    mocanii i erzia, nemii i luxemburghezii, catalanii i valencienii, olandezii i

    frizonii, sud-africanii (burii) i flamanzii, bosniacii i croaii, provensalii i

    occitanii, iranienii (o parte) i afganii (o parte), suedezii i norvegienii (i

    danezii). Etc., .a.m.d.". Este suficient de remarcat, n acest context, doar c,

    dei recunotea inutilitatea vreunui cuvntelnic" moldo-romn, la nu mai

    trziu de un an de zile, Vasile Stati scotea pe pia exact un asemenea produs.

    Dup lectura pasajului reprodus aici, fr a omite cel puin o virgul - aa cum

    se poate vedea, s-au preluat aici i omniprezenele etc. i .a.m.d. - orice cititor

    normal rmne debusolat n privina teoriei care i se dezvluie. Dup o serie de

    lozinci n care i se spune - pe un ton oarecum imperativ, definitiv - c este

    vorbitor al unei limbi moldoveneti, brusc se trezete n faa unei auto-

    contradicii fundamentale a autorului. Nu se poate dect s se revin la

    convingerea ferm c este vorba aici despre un caz de personalitate multipl

    chemat s se joace de-a plsmuirea istoriei.

    Am atras atenia n paginile anterioare - i vom mai reveni asupra acestui

    aspect - c Istoria Moldovei discutat aici este opera" unui grup ce fie se

    ascunde dup numele lui Vasile Stati, fie acesta i-a furat rodul muncii.

    Ca dovad n plus a faptului c lucrtura de fa aparine unui grup de

    persoane, sincere i dezinteresate", este reluarea discuiei privind primele

    meniuni ale romnilor de la rsritul Carpailor, dup o tratare cronologic a

    dominaiei Hoardei de Aur, a relaiilor maghiaro-polono-lituaniene, a

  • 32

    respingerii ttaro-mongolilor n stepele nord-pontice, a rivalitilor maghiaro-

    moldoveneti. Acest subcapitol, cu titlul, confuz n relaie cu coninutul, Cel

    moldovan...", nu difer, prin abordare, problematic sau domeniu de interes

    fa de subcapitolul Epoca etnolingvistic moldoveneasc, cu copieri din N.

    Raevskii, asortat cu cte ceva din N. Corlteanu. Autorii din urm se

    completeaz reciproc, n cazul uneia i aceleiai dezbateri i pentru c nu s-au

    neles, probabil, n privina textului ce ar trebui s rmn, au preferat titluri

    aparte, de aceea apare i cu o formulare att de stngace. Dac ar fi altfel, n

    mod normal, problematica lingvistic, chiar cu subtitlu propriu, n-ar fi fost

    desprit de aceea etnic de un subtitlu n care se propun Reconstituiri

    toponimice".

    Revenim din nou la subcapitolul Cel moldovan..." i - n cadrul discuiei

    privind valoarea unificatoare a etnonimelor pentru o comunitate autorii in s

    ne asigure c drepturile individuale ale omului i cele colective" sunt ocrotite,

    printre altele, i de Constituia Republicii Moldova (art. 10. 2)" (p. 48). Sun

    frumos dar se contrazice n multe privine, pe lng faptul c referina - aici - la

    actul fundamental al actualului stat de la rsrit de Prut vdete apolitismul

    ntregii lucrri. Merit a se reaminti aici - mcar pentru a nu se lsa afirmaia

    neacoperit de argumente - ultimele atitudini antiromneti ale autoritilor

    actuale de la Chiinu n privina denumirii unor licee. Trebuie precizat -

    pentru necunosctorii problemei - c nu este vorba despre drepturile identitare

    ale cetenilor unui stat vecin, ceea ce nu reduce din gravitatea situaiei, ci

    despre acelea ale etnicilor romni, cel puin ale celor care se recunosc ca atare,

    dar sunt ceteni ai Republicii Moldova. Este i aici o tehnic de manipulare,

    practicat n trecut de coala sovietic. In manualele sovietice de geografie,

    capitolul referitor la problematica mondial a omajului, dup ce toate statele

    din Europa necomunist i SUA erau fcute cu ou i cu oet", se ncheia cu o

    propoziie seac i autoritar: n ara noastr (adic URSS, n. a.) nu exist

    omeri". Asupra veridicitii acestei ultime afirmaii nu mai este nevoie s se

    insiste, era o propoziie important prin efectul psihologic. Iar la sovietici orice

    se comunica prin intermediul hrtiei tiprite, radioului sau televizorului,

    trebuia s aib un credit nelimitat. La fel procedeaz i Vasile Stati atunci cnd

  • 33

    ncearc s adoarm vigilena cititorului cu o nou contradicie a realitii

    perceptibile de majoritatea cetenilor Republicii Moldova.

    Lsnd pentru moment deoparte aberaiile statiene, trebuie fcut o

    parantez n care s se puncteze o chestiune generatoare a ideilor

    moldovnitilor". Desigur, oricine s-ar putea ntreba de ce nu am avut un

    singur stat romnesc nc de la nceput, atta timp ct, tiinific, se constat o

    unitate lingvistic, etnic, confesional, instituional pentru toi locuitorii

    spaiului cuprins ntre rurile Tisa i Nistru, mrginit n nord de Carpaii

    septentrionali i scldat la sud de Dunre. O explicaie edificatoare este aceea

    formulat de ctre Ion Toderacu, ntr-o lucrare ce abordeaz anume aceast

    problematic, lucrare care l-ar fi clarificat i pe Vasile Stati n multe privine.

    Cercettorul ieean vede n Transilvania - datorit aezrii geografice, ocupnd

    o poziie central n spaiul carpato-dunrean - miezul n jurul cruia trebuia s

    se coaguleze organizarea politic medieval a romnilor. Acest rol al

    teritoriului transilvnean este relevat de organizarea i evoluia statului dacic

    sau de procesul de unificare a principatelor medievale romneti, nfptuit de

    ctre Mihai Viteazul. Dar platoul transilvan, smburele tare al unitii

    romneti, a intrat de timpuriu n stpnirea regatului arpadian. Centrul

    pmntului romnesc a rmas n afar, s-a produs o scindare teritorial cu

    repercursiuni asupra evoluiei organizrii politice. Fr Transilvania, este

    limpede la o simpl vizualizare a hrii, Moldova i ara Romneasc rmn n

    poziie periferic. Ocuparea Transilvaniei de ctre regalitatea maghiar,

    nceput n secolul al XI-lea i desfurat vreme de cteva secole, constituie

    una din cauzele principale ale inexistenei unui singur stat feudal pentru tot

    spaiul locuit de romni"38

    . Printre altele, Vasile Stati poate cuta i o alt

    lucrare a aceluiai cercettor, intitulat crestomaie"39

    , cel puin pentru a

    vedea cum se ntocmete i cum ar trebui s arate un asemenea demers, dei nu

    i-ar strica i o aprofundare a lecturii.

    S-a observat, de ctre autorii acestor rnduri cel puin, c Istoria Moldovei

    este, de fapt, o reeditare a mai vechii Istoria Moldovei n date, semnat de

    38 Ion Toderacu, op. cit., p. 92-93. 39 Idem, Crestomaie de istorie medie a Romniei, Iai, 1984.

  • 34

    acelai Vasile Stati i se vor reproduce la momentul cuvenit cteva pasaje

    cronologice pentru a ntri cele afirmate. Printre aceste crmpeie, s-au preluat

    i mo(n)stre de istorie nou" pentru perioada de dinaintea lui Alexandru cel

    Bun. Se consider ca suficiente prerile exprimate vis-- vis de modalitatea de

    expunere a materialului istoric i a consistenei acestuia. Care ar fi atitudinea

    potrivit n faa a dou pagini i jumtate n care sunt comprimate, pn la

    nivelul de list cronologic, domniile lui Bogdan I ntemeietorul, Petru I

    Muatinul, Roman I, tefan I, Iuga? Aceea de a-i (a le) face o minimal

    recomandare bibliografic ce nu are ctui de puin tente revizioniste,

    segregaioniste sau izolaioniste, aa cum este obinuit Stati & .: tefan S.

    Gorovei, Muatinii, Chiinu, 1991, 165 p. (deci V. Stati o avea acas"!!!); N.

    Grigora, Instituii feudale din Moldova, I. Organizarea de stat pn la

    mijlocul sec. al XVIII-lea, Bucureti, 1971, 475 p. (O lucrare relativ depit

    dar util pentru iniierea ntr-ale istoriei medievale a rii Moldovei a

    doctorului habilitat" Vasile Stati i a echipei sale de neofii. Preferm s le

    recomandm lucrri mai vechi dar eseniale n formarea unui istoric dect

    ultimele nouti istoriografice pe care nu le-ar putea nelege fr lecturarea

    celor amintite aici i nu numai). Chiar sub o atare form, viziunea autorilor

    asupra raporturilor istorice interstatale este conturat copilrete doar prin

    prisma antagonismelor politice. Alte tipuri de interferene existeniale par -

    dac s-ar da credit unor asemenea abordri extra tiinifice - s nu fi existat n

    ntreaga evoluie a rii Moldovei. De altfel, ntreaga lucrare este astfel

    structurat, de unde se poate deduce lesne caracterul politic, cu tendine de

    regres istoric i antieuropene, a fcturii numit Istoria Moldovei.

    Nu departe de aceeai modalitate de organizare tematic este i Capitolul

    II, intitulat Moldova n prima jumtate a veacului XV, referitor la perioada

    domniei lui Alexandru cel Bun i a urmailor si, pn la tefan cel Mare. De

    remarcat aici i inconsecvena cronologic a listei, cnd dup ce se pomenete -

    n fuga condeiului - despre prestarea jurmntului de vasalitate al domnului

    Moldovei n faa regelui Poloniei, la 1 august 1401, apoi despre tratatul de pace

    de la Roman (1411), Congresul de la Luk (1429), se revine n timp i se fac

    scurte meniuni despre Tratatul polono-ungar de la Lublau, din 1412 (cu

    consecine importante pentru politica lui Alexandru cel Bun) iar - mai jos - se

  • 35

    amintete despre participarea, cu un an mai devreme, a unui contingent

    moldovenesc la btlia de la Grnwald. Ascensorul temporal funcioneaz

    nucitor i de aceast dat. Chiar i cele mai vechi cronici prezint ceva mai

    mult rigoare a expunerii i un volum de informaii mai cuprinztor fa de

    lucrarea editat n anul de graie 2002. De remarcat aici i disproporia de

    coninut pe care o reprezint pasajul referitor la atacul lui Dan al II-lea asupra

    rii de la rsrit de Carpai, n 1429, nsemnnd, pentru autori, prima relaie

    organizat" dintre Valahia i Moldova.

    Nici un cuvnt mcar despre accederea la tronul din Suceava a lui

    Alexandru cel Bun cu sprijinul lui Mircea cel Btrn, domnul rii Romneti,

    despre ncuscrirea celor doi voievozi n urma cstoriei Cneajnei, fiica lui

    Alexandm, cu Vlad Dracul40

    . Sunt subliniate, la nesfrit, doar situaiile

    conflictuale dintre cele dou state medievale romneti. Desigur, un asemenea

    mod de percepie, unilateral, asupra istoriei este departe de ceea ce s-ar dori a fi

    un studiu serios, n condiiile istoricului silit s se afle - n timpul analizei sale -

    n toate taberele", s contureze i s expun obiectiv faptul istoric iar

    concluzia s o extrag nu din afirmaii, aa cum se ntmpl aici, ci din

    mrturiile elocvente ale epocii, indiferent de dorina subiectiv a

    subcontientului su. Obiectivitatea" taberei lui Vasile Stati este legitimat de

    lucrarea lui Manolache Drghici, de unde s-au putut nfrupta pentru a dovedi

    suficien i a completa analiza, n stil personal, cu cteva consideraii despre

    organizarea aparatului de stat.

    Concluzia tras de autor / autori asupra ntregii perioade de frmntri

    politice, care a urmat morii lui Alexandru cel Bun i cuprins ntre anii 1432-

    1457, a fost aceea a unei simple jucreal de-a tronul"(p. 65)! Att s-a neles

    i cam att s-ar extrage dintr-o expunere strict cronologic pe nici mcar dou

    pagini! Este suficient a reproduce aici doar un scurt fragment de istorie

    moldoveneasc", drept mrturie: Dup lupta de la Chipereti (8.03.1346), n

    care tefan II 1-a biruit pe Ilia, cei doi frai devin domni asociai, fiecare

    crmuind partea sa de ar. Din 1447 pn n 1449 au domnit (uneori numai

    40 Constantin Cihodaru, Alexandru cel Bun (23 aprilie 1399-1 ianuarie 1432), Iai, 1984, p.

    280.

  • 36

    cteva luni), alungndu-se unul pe altul, Petru al II-lea (de dou ori), Roman al

    II-lea, Ciubr-Vod, apoi Alexndrel (8 luni). In lupta de la Tmeni (pe Siret,

    la nord de Roman), Bogdan al II-lea l biruie (12.10.1449) pe Alexndrel i

    devine domn al Moldovei. Un an mai trziu, n lupta de la Crasna (lng

    Vaslui), Bogdan II, tatl lui tefan cel Mare, nvinge oastea polon, care venea

    s-1 renscuneze pe Alexndrel. n mai 1451 Petru Aron, n timpul

    rzmerielor feudale, l ucide pe fratele su Bogdan al fl-lea la Reuseni i pune

    mna pe tronul Moldovei. Dar nu pentru mult timp, cci din februarie 1452

    pn n august 1454 din nou domnete Alexndrel. n mai 1455 Petru Aron l

    nvinge pe Alexndrel n lupta de la Mohile, reocupnd tronul...." (p. 65).

    Nici mcar vechile noastre cronici nu reuesc" s comprime, la asemenea

    parametri, atta volum de informaie. Prima recomandare bibliografic, ce ne

    trece prin minte este aceea a contribuiei semnate de regretatul cercettor

    ieean, originar din Basarabia, Leon imanschi41

    dar s-ar putea apela i la alte

    materiale utile42

    . Cititorul se afl n faa unui subiect tratat doar din perspectiva

    cronologic, far a se insista pe descrierea i analiza evenimentelor. De fapt,

    avndu-se n vedere inteniile autorului, secvena istoric de fa este

    irelevant, are menirea de a asigura - chiar i expeditiv - trecerea de la o etap

    temporal la alta, aa cum trecem i noi la urmtorul capitol, care depete cu

    puin (p. 67- 131) - din punct de vedere cantitativ pentru c de calitate nici nu

    poate fi vorba aici - capitolele I i II, Cuvntul nainte, pagina de Abrevieri i

    Cuprins, luate mpreun (p. 3-66). Este adevrat c neputina tiinific,

    relevat pn aici, dar i n paginile urmtoare, ct i lipsa de documentare

    41 L. imanschi, Criza politic din Moldova dintre anii 1432 i 1437, n AII, Iai, XXXIII/1996. 42 V. Prvan, Alexndrel vod i Bogdan vod. epte ani din istoria Moldovei, 1449-1445, n

    Idem, Studii de istorie medieval i modern, Bucureti, 1990; N. Grigora, Din istoria

    diplomaiei moldoveneti (1432-1457), Iai, 1948; Idem, ara Romneasc a Moldovei de la

    ntemeierea statului pn la tefan cel Mare (1359- 1457), Iai, 1978; . Papacostea, Relaiile

    internaionale n rsritul i sud-estul Europei n secolele XIV-XV, n Idem, Geneza statului n

    evul mediu romnesc, Bucureti, 1999; V. Ciobanu, Intre Ungaria i Polonia: o politic de

    echilibru (1396-1444), n AII, XXVIII/1991, Iai; Idem, rile Romne i Polonia. Secolele

    XIV-XVI, Bucureti, 1985 i multe altele.

  • 37

    sumar, duce la a scrie de mai multe ori cu mahn, cu senzaie amar..."43

    .

    Aceasta genereaz i dezechilibre de tot felul, ntre care se poate numra, n

    cazul de fa, i efortul de a elimina jocul universal sau regional ce a angrenat

    teritoriul i populaia rii Moldovei. Capitolul n discuie este rezervat

    domniei lui tefan cel Mare i a fost republicat separat doi ani mai trziu, fr

    prea multe intervenii44

    . Inovaia" notabil rmne numele pe care ine s-1

    impun pentru ara Moldovei: Moldovania. Nu se va comenta, desigur, fiecare

    rnd al capitolului, dup cum nu s-a procedat nici n cazul precedentelor, se va

    insista mai mult asupra celor mai grave erori i pervertiri istorice la care se

    recurge.

    Dintre acestea, dup un scurt, foarte scurt, pasaj introductiv - de unde se

    observ clar conceptualizarea marxist asupra istoriei - se surprinde o

    explicaie mitocneasc a instabilitii politice cu care s-a confruntat ara pn

    la accederea la domnie a lui tefan: Domnitorii Moldovei, dei erau

    credincioi pravoslavnici convini, pctuiau i ei, ca toi muritorii. De regul,

    numrul descendenilor lor nscui din flori (nelegitim) era cu mult mai mare

    dect a celor legitimi - toi, ns, fiind de os domnesc". In virtutea acestei

    comuniti", cu timpul vroiau s aburce (sic!) pe tron. Trebuiau, ns, alei de

    boieri, care aveau interese diferite, orientri politice (externe) diferite.

    Pretendenii diferii i cutau/cumprau susintori diferii. i unii i alii

    doreau s pun mna pe tron, spre a-1 folosi n interese personale - de

    cptuire. Tranzaciile se ineau lan. n timp ce ara se zbtea ntre boieri,

    devenind prad uoar a strinilor. tefan al Ill-lea a pus capt unor astfel de

    tranzacii cu interesele statului" (p. 67-68). Deci, totul s-ar rezuma la vitejiile"

    de aternut ale voievozilor notri! Percepie pur personal pe care poate s o

    aib doar un neiniiat; i aici se vede nivelul de pregtire al celor care au trudit

    asupra acestui gen de istorie". Cam aa ceva s-ar propune, ca model de

    instruire, pentru disciplina istorie i n coal. Cel puin pentru a corespunde

    gusturilor unor indivizi cu moralitate ndoielnic, meninui odinioar - datorit

    43 Vasile Stati, Istoria Moldovei, p. 11. 44 Vasile Stati, tefan cel Mare. Voievodul Moldovaniei, Chiinu, 2004, 180 p.49

  • 38

    unor nenelese raiuni de gac pe lng Ministerul Culturii al Republicii

    Moldova i pe lng ziarul Comunistul"45

    .

    Societatea medieval s-a confruntat cu o serie ntreag de probleme

    existeniale care, n prezent, au fost uitate sau care nu mai reprezint o

    ameninare serioas pentru omenire. Viaa unui copil din evul mediu a fost

    deosebit de fragil. Moartea lui putea fi provocat de maladii - banale pentru

    noi - cum sunt rujeola, rubeola, variola (vrsatul de vnt) 46

    etc., pentru care

    nc nu erau descoperite antidoturile utilizate astzi. Nu mai este cazul a se

    pomeni aici despre ravagiile ciumei, holerei, deosebit de frecvente, adesea

    nsoite de foamete. Vaccinul antirabic (mpotriva turbrii) - de exemplu - s-a

    descoperit abia n a doua jumtate a sec. XIX, n anul 1885, de ctre Louis

    Pasteur47

    , sunt procesate trziu aspirina i penicilina (1928, de ctre Alexander

    Flaming)48

    , medicamente ce au revoluionat tiina combaterii infeciilor

    45 V. girul Direciei (fost Departament)... pomenit n paginile anterioare i - pentru a nu crea

    senzaia c suntem moldoveni i Punctum" - amintim aici dou articole relativ nevinovate:

    Aa a nceput ara Moldovei, n Comunistul", nr. 7, din 04.03.2004, p. 8; Aa a nceput ara Moldovei, n Comunistul", nr. 6, din 26.02.2004, p. 12. Pe lng acestea, mai amintim c

    domnul / tovarul Vasile Stati a semnat i la alte publicaii cum ar fi: Transnistria - iubirea i

    sperana mea. Demonstraie privind nerecunoaterea leciilor de istorie, n Pridnestrovje",

    Tiraspol, nr. 176 - 177 din 04.09.2004, p. 2 din care citm: Astzi, n august 2004, asupra

    Nistrului sunt din nou gloane. Mai ales din partea malului drept ". Aceasta

    pentru a vedea i organismele citate anterior pe cine au oblduit. i iat i o mostr din

    Tineretul Moldovei", nr. 4 din 19 - 25.02.2004, p. 5, articolul Cte limbi vorbea tefan cel

    Mare unde apreciaz c: Cu toate acestea fantomele naionalismului autohton romnesc au

    renviat, devenind doctrin oficial n Romnia", ceea ce ar ridica urmtoarea chestiune: Oare

    colectivul de redacie al gazetei Comunistul", organ de pres al PCRM, partid aflat la

    guvernare, nu au adulmecat n aceast afirmaie un iz de afront diplomatic" dac nu i puin amestec n treburile interne"? 46 Andreas Wolf (1741-1812), ntr-o lucrare asupra Moldovei, intitulat, Contribuii la o

    descriere statistico-istoric a Principatului Moldovei, observa c epidemiile de vrsat

    (variola)... apar mereu, la 3-4 ani, omoar necrezut de muli copii...". n sperana de a-i salva de

    aceast maladie, copiii nou- nscui se presrau cu sare, Cltori strini despre rile Romne,

    vol. X, partea a Il-a, volum ngrijit de Maria Holban, Maria M. Alexandrescu-Dersca Bulgaru,

    Paul Cernovodeanu, Bucureti, 2001, p. 1267. 47 Larousse, p. 1581. 48 Ibidem, p. 762.

  • 39

    umane. Orice mbolnvire putea avea urmri fatale pentru un organism

    insuficient de bine clit, de aceea se i constat arheologic un numr relativ

    mare de morminte de copii n necropolele medievale. Viruii, infeciile nu

    ocoleau nici casele domneti sau boiereti. Pentru voievozi ns - n afara

    durerii pierderii unui copil - intervenea i preocuparea pentru descendena

    dinastic. Dintr-un numr mai mare de copii exista o marj corespunztoare de

    speran n privina asigurrii unui motenitor la tron. In acelai timp, nu toi

    copii aveau acces la coroana domneasc, fiind preferai cei de sex masculin. Ca

    rezultat al politicilor matrimoniale, n urma crora se ajungea chiar i la

    cstorii ntre rude, cum a fost uniunea dintre Alexandru cel Bun i Ringailla,

    veri primari, se puteau nate copii cu grave malformaii fizice i psihice (vezi

    cazul cunoscut al unui Bogdan, fiu al aceluiai Alexandru cel Bun) sau - n cel

    mai bun caz - la urmai de sex feminin. De aceea se proceda i la o

    mprosptare a sngelui" domnesc, copiii rezultai din aceste legturi

    extraconjugale bucurndu-se de recunoaterea domniei i de un anumit statut

    social, alturi de mamele lor. In cazul unei vacane la tron, drepturi succesorale

    avea att vreunul dintre fiii legitimi ai voievodului defunct, ct i aceia din flori

    (vezi, prin


Recommended