+ All Categories
Home > Documents > IFR Sem. I.doc

IFR Sem. I.doc

Date post: 17-Sep-2015
Category:
Upload: radu-radutoiu
View: 316 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
370
7
Transcript

Pr

PROLOG

Motivul pentru care am ncercat s scriu aceast carte este unul foarte simplu: nevoia de a le oferi studenilor mei i cititorilor o istorie a religiilor vzut prin prisma teologului. Departe de mine ideea de a face o prezentare sut la sut obiectiv, n sensul de a oferi o expunere n care s tratez i cretinismul ca pe o religie ca oricare alta i s fac din Hristos o personalitate a istoriei, care ar fi adus, alturi de alii (Buddha, Confucius, Lao Tz, Zoroastru, Mohammed, etc.), o religie i o gndire moral nalt. Nu. Hristos este pentru mine finalul cutrii lui Dumnezeu al oamenilor. Hristos nu a venit s aduc i El un ceva religios, n sensul c fiecare din maetrii amintii ar fi adus o gndire i, printre ei, i Hristos a adus o variant de vieuire religios-moral. Hristos a adus Adevrul. Acest adevr a fost pecetluit cu sngele Su, ca un girant care a mpcat lumea cu Dumnezeu prin jertfa suprem. De aceea, El rmne punctul ad quem al cutrii omenirii. Dac lumea nu s-a convertit i nu a neles mesajul Lui, ba chiar i cretinii au mai purtat rzboaie, dei singura lupt care mai trebuia purtat, dup Hristos, era doar cea cu diavolul, ei bine, asta a nsemnat c nici mcar cretinii nu au neles mesajul lui Hristos. Cruciadele, inchiziia, rzboiul de 30 de ani, etc. sunt dovezi ale necunoaterii mesajului lui Hristos. (Chiar certurile contemporane dintre greco-catolici i ortodoci sunt aceeai dovad: nu l cunoatem pe Dumnezeu ndeajuns i ne asmuim unii mpotriva altora).

De aceea, n aceast carte voi cuta s nelegem mesajele lui Dumnezeu ctre lume, aa cum le-au prezentat oamenii n credinele lor i cum le-au fixat apoi n doctrinele lor. Voi cuta s subliniez acele elemente revelaionale, care se gsesc n religiile lumii, astfel nct s vedem n aceste credine nu principiul dei gentius daemonia sunt (zeii neamurilor sunt demoni), ci cutarea i strduina de a-i nchipui ei pe Dumnezeul pierdut, aa cum s-au priceput ei mai bine.

Religiile lumii sunt deci cutrile adevrului suprem, astfel nct nu le voi condamna, ci le voi prezenta ca nite urcuuri spre acel Excelsior. Dac nu au ajuns la Taborul hristic, ele sunt totui urcuuri i nu tiu cum va aprecia Hristos sudoarea lor. Probabil c la judecata final El va avea n vedere inima lor (inim nfrnt i smerit Dumnezeu nu o va urgisi) i lupta lor de a deveni buni, chiar dac nu au stat la umbra Binelui, Adevrului i Frumosului suprem, Hristos. Dac Dumnezeu a ngduit aceste cutri probabil a fcut-o deoarece n casa Tatlui Meu multe lcauri sunt iar legea moral natural susine c pgnii vor fi judecai dup principiul f binele i evit rul! Asta o vom vedea la sfritul lumii i la judecata final, cnd toate neamurile vor fi chemate s stea n faa Dreptului Judector.

AUTORUL

ISTORIA RELIGIILOR

O TIIN CARE SE IMPUNE NTR-O LUME DESACRALIZAT I DEBUSOLAT

Istoria religiilor este acea ramur a istoriei, combinat cu teologia care expune fiecare religie n parte, studiind nu numai evoluia ei istoric, dar i elementele de teologie, pe care le conine, precum i evaluarea comparativ, care ne d posibilitatea de a face referiri la trunchiul comun, al revelaiei primordiale, de la care s-a pornit.

Dificultatea acestei teme n teologie const n varietatea de religii, care trebuiesc studiate i prezentate, precum i n evaluarea lor comparativ, care implic o capacitate mare de analiz i de sintez. Evident este domeniul n care se poate prea puin rmne neutru n analiz. De fapt, pentru studentul teolog aceast neutralitate este pgubitoare, deoarece ar demasca o atitudine atee, care s analizeze religia ca o filozofie a timpului n evoluia ei, fr o realitate divin. Este un fel de sociologie religioas, care face din credin un fenomen evolutiv i nu o realitate comunional. Ori cercetarea religiilor i propune s depisteze acele ci care s-au pierdut din revelaia primordial i pe care apoi popoarele i le-au reprezentat aa cum au tiut ele mai bine. De la pierderea strii paradisiace i mai ales de la dispersarea popoarelor n urma momentului Babel, fiecare popor a pstrat ntr-o msur mai mare sau mai mic ceea ce i-a mai amintit dintr-o revelaie pierdut.

Cercetarea n cadrul istoriei religiilor are o latur care se detaeaz de analiza teologic sau de cea istoric a studierii religiilor. Ea se numete tiina religiilor (Religionswissenschaft). tiina religiilor este o cercetare de dat recent. Numele ei pare s vin de la Max Mller, considerat ca fiind ntemeietorul ei. n acest sens termenul de tiin a religiilor este utilizat pentru a desemna o form special de studiere a religiilor, care difer de cea teologic sau de cea filozofic. n timp ce teologia se preocup cu studierea realitilor divine i a urmelor pe care acestea le-ar fi lsat n istoria umanitii, iar filozofia ar fi abordat studierea ideii de divinitate, tiina religiilor are n vedere faptul religios ca atare, aa cum este el ntlnit n toate formele religioase, ns prezentat din perspectiva omului detaat de orice credin. Se cere n aceast abordare a lui Religionswissenschaft un iluminist, care s fie echidistant de cretinism sau de alt credin. Ori o atare echidistan nseamn un fel de ateism, care se vrea obiectiv fa de Dumnezeu, transformndu-l ntr-un obiect sau idee care se poate cerceta istoric, dup urmele religioase lsate n snul popoarelor.

Din punctul nostru de vedere, istoria religiei este prezentarea unei cutri a Sacrului din partea omenirii, care a plecat de la o realitate revelaional primordial, ce s-a impregnat n subcontientul umanitii i pe care aceasta a cutat permanent s i-o reprezinte n redarea ei plastic. Varietatea de religii nu trebuie s descurajeze cutarea cretinului autentic, deoarece ea trebuie s fie privit mai degrab ca un filon de la care s-a pornit n cutarea lui Dumnezeu ntr-o lume care a pierdut firul sacru paradisiac, prin cderea primilor oameni.

CUVNTUL RELIGIE I SENSURILE LUI NTR-O ANALIZ TEOLOGIC

Pentru nceput s analizm termenul de religie, care face obiectul studiului nostru. Se cunosc rdcinile semantice ale termenului analizat, care ar proveni dup Cicero de la verbul relegere a reciti, a studia cu luare aminte. Sensul mistic al ideii de relegere, este cutarea logosului prin citirea cu luare aminte a semnelor lsate de Divinitate n istorie. Despre acest lucru a vorbit cu mult profunzime Sfntul Maxim Mrturisitorul, care a pus n discuie tema logoi-lor divine care sunt plasticizate n lumea creat i n istoria omenirii. Recitirea logoii-lor ar fi, din punctul meu de vedere, regsirea sensurilor religioase ale creaiei. Dumnezeu poate fi deci regsit prin citirea sau recitirea lumii, prin gsirea raiunilor plasticizate din creaie.

O alt explicaie a cuvntului religie, care este mult mai profund, este cea oferit de ctre Lactantiu. Dei cercetrii consider c nu este cea mai veridic, autorul antic susine c ar proveni de la verbul religare a lega din nou, n sensul de a uni pe om cu Divinul. Se pleac de la ideea c ar fi existat cndva o legtur ntre om i Dumnezeu, care s-ar fi distrus iar religia este cea care ncearc s o refac. Din punct de vedere cretin acest sens pare a fi cel mai propriu pentru desemnarea cutrii Divinului prin religie, deoarece prin el se exprim cel mai bine aspectul epectatic, al ascensiunii omului spre Dumnezeu. Religia este acea scar a ascensiunii spre un paradis pierdut.

n cadrul religiei trebuie s inem seama de trei elemente principale, care constituie esena acesteia.

a) Credina ntr-o Fiin suprem sau aspectul dogmatic, indiferent de forma pe care o mbrac aceast divinitate (monoteism, henoteism sau politeism). Pierderea spectrului real al teognosiei trebuie pus pe seama pierderii legturii cu cunoaterea paradisiac, prin care omul fusese pus n legtur cu Dumnezeu.

b) Un numr de nvturi morale sau aspectul moral al religiei respective. Aici elementele morale trebuie luate n considerare din perspectiva gradului de cultur i civilizaie al societii respective. De exemplu, ceea ce pentru societatea american pre-columbian era desemnat ca identificare a jertfei cu zeul cruia i se aducea sacrificiu, pentru un european al acelorai timpuri aceasta nu era dect o crim abominabil a respectivei colectiviti, pentru un motiv infam. Evident c pentru contiina religioas curat, nici o crim nu poate duce spre Dumnezeu. ns pentru societatea de atunci, jertfirea omului pe platforma Piramidei Soarelui din vechiul Tenochtitlan, era o identificare a celui ucis cu divinitatea respectiv. Ori aceasta ar fi trebuit s fie o mare cinste pentru orice muritor. Aceste elemente morale sunt modul de percepie a apropierii de sacru i gradul de civilizaie al poporului respectiv.

c) Un anumit cadrul ritualic sau aspectul cultic, prin care sunt exteriorizate formele religioase ale respectivei credine. Fiecare religie are un cadru de manifestare a credinei, compus din dansuri sacre, incantaii, rugciuni, imne sau ritualuri de sacrificare. Apare o evoluie a cultului, care se bazeaz de fapt pe evoluia umanitii. Datul revelaional nu a transmis i cultul, ci doar adevrul nouminos, spre care fiecare s-a apropiat prin formele de cult pe care i le-a considerat cele mai propice. n toate formele de cult se manifest identificarea unui spaiu sacral, permis doar celor iniiai, ceea ce red ideea de prezen a Sacrului n perimetrul respectiv. La fel putem spune c varietatea formelor de cult aparin culturilor i civilizaiilor variate ale lumii.

studiul faptului religios n istoria lumiiDei studierea Istoriei i Filozofiei Religiilor a fost activat n sens de cercetare tiinific destul de trziu, totui nc din antichitatea clasic ntlnim aplecarea spre studierea fenomenului religios, chiar dac aceasta s-a realizat netiinific i nesistematic. Faptul c omul antic nu s-a preocupat de o cercetare a religiei sale, nu nseamn c nu a fost preocupat de credina sa, ci pentru el credina era nu o teoretizare a unor realiti spirituale, ct mai ales un mod de via. El nu putea s delimiteze i s analizeze religia sa, deoarece aceasta nsemna o auto-analiz a vieii sale, ori acest lucru era trit i nu teoretizat. Abia n momentul n care credina omului modern scade, el vede religia ca o sum de idei trite sau afirmate, oricum motenite din generaie n generaie, care pot fi supuse analizei obiective.

Grecia este locul unde a aprut pentru prima dat aceast analiz a fenomenului religios i primii care au scris pe aceast tem au fost Homer i Hesiod, care au elaborat primele mitologii, care sunt o dovad a aplicrii cercetrii raionale n acest domeniu. Herodot (484 425 . Hr.) d preioase informaii asupra religiei egiptenilor, a babilonienilor, a perilor i a altor popoare. Teologia mitic a lui Homer i Hesiod a fost imediat criticat de primii filozofi greci, care le-au reproat antropomorfismul desfrnat, nlocuindu-l printr-o teologie natural, mai sobr, care ncearc nu s analizeze miturile n mod simplist, ci s descopere unica realitate a lumii, cauz a tot ceea ce exist. Este vorba despre filozofii Xenofan, Heraclit, Anaxagora i Protagoras. Homer i Hesiod zicea Xenofan - au poetizat la zei tot ceea ce la oameni era considerat a fi ruine i nedemn: hoia, adulterul i neltoria. Pentru aceasta el ia n derdere antropomorfismul religios naiv. Zeii votri nu exist zice el cci zeii nu pot avea slbiciuni omeneti Omul i nchipuie Divinitatea dup chipul i asemnarea sa. Dac boii, caii sau leii ar avea mini i ar putea picta, atunci caii ar avea zei care ar fi asemenea cailor iar boii ar picta zei asemenea boilor etiopienii i nchipuie pe zeii lor negrii, pe cnd tracii i nchipuie cu ochii albatrii i cu prul rou. Dei s-a ncercat de ctre filozofia materialist-dialectic s se vad n aceast afirmaie un argument al ateismului omului antic, totui Xenofan nu avea n vedere aceast latur, el nsui fiind un om cu credina n zeii. El critic acel tip de teognosie, care sublimeaz pcatul i l transpune n lumea zeilor. Ori astfel de zei nu exist, deoarece nu pot avea slbiciuni omeneti. Adevraii zei sunt sublimul ideal, care nu poate fi redat de oameni.

Alte nume care s-au impus n analiza fenomenului religios sunt: Strabon (63 . Hr. -19 d. Hr.), Diodor din Sicilia (cca 80 21 . Hr), Plutarh (cca 46 cca 120 d. Hr.). Acesta din urm a lsat n scris un studiu despre religiile egiptenilor, cu numele de De Iside et Osiride, aducnd multe informaii despre o religie apus sub nisipurile deertului Sahara.

Cu ajutorul sofitilor se va trece de la teologia natural la o filozofie a religiilor. Teofrast, unul din aceti reprezentani, a scris, dup cum amintete Diogenes Laertios, o Istorie a lucrurilor divine n ase cri. Marcu Terentius Varo a scris Antiquitates rerum humanarum et divinarum, care s-a pstrat fragmentar n opera fericitului Augustin. Observm un alt tip de redare a religiilor: acela de cutare a sacrului i nu de prezentare a miturilor cu iz de poveste de tarab, care fac mai degrab un amuzament din aceasta dect o consternare n faa sacrului.

Informaii mai tranante din punct de vedere istoric ne d Cezar, care a oferit prin lucrarea sa De bello galico, o serie de informaii despre religia acestor popoare. Tacitus completeaz i el n opera sa Germania, informaiile despre aceste credine. ns cum era de ateptat, toate aceste detalii sufer de tendeniozitate.

n literatura religioas oriental, dei foarte dezvoltat n acea vreme, nu apare vreo aplecare spre studierea fenomenului religios. Acest lucru este explicat prin faptul c o studiere obiectiv a religiei presupune tocmai o distanare de religie, ori aceasta nu este de conceput pentru omul care are n el fiorul sacrului. Apariia iluminismului a reuit s ofere o sum de erudii, care c cerceteze religiile lumii ntr-un mod destul de echidistant. Renascentismul medieval, care a pus n circulaie umanismul medieval a pornit din pcate dintr-o lupt mpotriva unei Biserici Catolice dominante n acea perioad. Ruperea de aceste mentaliti exclusiviste a nsemnat cderea acestor intelectuali n cealalt extrem, i anume la eliminarea oricrei forme de religie din subcontientul umanitii. Toate sunt dup ei forme ale unui evoluionism istoric. Astfel au aprut fel de fel de teze obiective despre ceea ce se numete fenomenul religios.

Informaii despre istoria religiilor ne sunt oferite de ctre Sfnta Scriptur, n care ne sunt prezentate date despre religiile popoarelor din Asia Mic i Central. De exemplu despre hetei, nu s-a tiut mult vreme nimic altceva dect informaiile biblice, dei Sfnta Scriptur nu este o carte de expunere istoric a societii i a religiei umanitii.

De asemenea, prin apologei am reuit s obinem o serie de informaii despre religiile i practicile popoarelor pgne, date care s-ar fi pierdut dac nu ar fi fost consemnate. Amintim aici pe Sfntul Iustin Martirul i Filozoful, Minucius Felix, Taian, Clement Alexandrinul, Origen, etc. Origen prezint tezele lui Cels din lucrarea sa Contra lui Cels, fcnd cunoscute ideile unuia dintre mentorii cei mai nverunai ai pgnismului antic. Se pot vedea dou direcii n prezentarea religiilor de ctre Sfinii Prini, i anume: unii consider c dii gentium daemonia sunt, n vreme ce alii accept cteva elemente pozitive n aceste religii, privindu-le ca pe nite cluze spre Hristos. De exemplu, se cunoate expresia Sfntului Vasile cel Mare, care i ndeamn pe tineri s culeag ideile bune din orice filozofie, precum albina culege nectarul din toate florile, bune sau rele. Sau Sfntul Iustin Martirul i Filozoful vorbete despre Logosul spermaticos, care l gsim n gndirile lumii ca o ateptare a vremurilor mplinirii. Clement Alexandrinul vede n Hristos acel Pedagogos, care ar fi condus istoria umaniti de la nceputurile ei.

n Evul Mediu un factor care va oferi posibilitatea de a cunoate mai bine religiile lumii l-au constituit cltoriile comerciale. O serie de informaii despre Extremul Orient sunt transmise de Marco Polo i Giusepe di Monte Corvino; Jourdain de Severac vorbete despre Persia. Acum apare pentru prima dat o mprire a religiilor n cinci compartimente, fcut de Roger Bacon i anume:

- Pgnii propriu-zii, care ador realitile naturale (ape, muni, animale, etc.); este vorba despre formele animiste de adorare.

- Idolatrii, care se nchin chipurilor umane cioplite. Aici intr politeitii de toate nuanele.

- Ttarii i mongolii, care mbin monoteismul cu magia i vrjitoria. Este vorba despre elementele de amanism, care se gsesc din abunden la populaiile din stepele Siberiei.

- Sarazinii sau musulmanii, care nva un monoteism absolut, n care divinul se impune i nu dialogheaz.

- Iudeii, ca unii care nu au continuat firul revelaiei Vechiului Testament, care se prelungete i n Noul Testament.

ncepnd cu secolul al XV-lea prin conchistadori i misionari sunt oferite o serie de informaii despre religiile din America, Africa sau Asia. Cteva nume sunt edificatoare n acest sens: Bernard Diaz del Castillo, Bernardino de Sahagun, pentru religiile din America Central i de Sud, Mateo Ricci i Roberto de Nobili pentru religiile din China i India, iar despre religiile africane informaiile din Evul Mediu sunt oferite de ctre P. Lafitau.

ncepnd din secolul al XVII-lea se impun nume ca Gerhard Johhann Vossius (+1649), Piere Daniel Huet (+1721), De Brosses, cu lucrarea Cultul zeilor-feti. Prin apariia iluminismului apar lucrri ca Religia n limitele raiunii a lui Immanuel Kant i multe altele. n ara noastr un nume important care ofer informaii despre religia islamist este Dimitrie Cantemir cu lucrarea Sistemul religiei mahomedane, una dintre cele mai competente lucrri ale domeniului din vremea respectiv.

Din secolul al XVIII-lea cercetarea istoriei religiilor este fcut cu probitate tiinific. Este cazul lui Jean Francois Champollion (+1832), care, prin expediia militar a lui Napoleon n Egipt, la care a luat parte, a putut cerceta religia egiptean i a descifrat scrierea hieroglific, cu ajutorul inscripiei de pe piatra de la Rosetta. De fapt secolul al XIX-lea reprezint secolul descoperirilor arheologice n domeniul religiilor i al civilizaiilor. Acum se organizeaz misiuni de cercetare formate din echipe de cercettori competeni, care au scos la iveal marile centre de cultur ale antichitii, cum ar fi templele egiptene, metropolele babiloniene (Ur, Ninive), cetile mitice greceti (Troia, descoperirile din insula Creta, etc), marile temple din jungla indian.

ns cercetarea propriu-zis apare prin numele lui Max Mller (1823 -1900), membru de onoare al Academiei Romne, care a dat un impuls cercetrilor din acest domeniu prin traducerea crilor sacre ale religiilor orientale, n 50 de volume cu numele The Sacred Books of the East.

Iluminismul german, prin G.E. Lessing, Herder i Schleiermacher, va ncerca s defineasc religia prin intermediul ideii de sentiment. Este momentul n care linia protestant intr n sfera unei abordri demitologizante a religiei, observndu-o cu ochiul critic al raiunii. Cretinismul va ajunge n sfera teologiilor non-conformiste, cum ar fi Teologia morii lui Dumnezeu, Teologia politic, etc., prin care teologia a devenit un fel de ideologie.

Actualmente istoria religiilor este abordat pe dou linii: pe direcia unei cercetri strict tiinifice, care face din religie un domeniu ca orice domeniu din tiinele umaniste; i o abordare care vede n religie ceva legat de fiina omului, cu care el se nate, ca un dat ontologic, care l urmrete toat viaa. Chiar i negaia ateului rmne de fapt o afirmaie, un chin al Divinului, al strii n care el vrea s nbue sentimentul sacrului.

Dintre cei mai apropiai spiritului autentic de cercettor al religiei pe linia ideii de legtur ontologic ntre om i Sacru, a faptului c Divinul nu este o speculaie mintal ci o realitate ontologic primar a omului, se numr i MIRCEA ELIADE. El nsui afirma cu privire la demonetizarea cuvntului de religie, care nu poate cuprinde ntru totul ideea de Sacru. Este regretabil faptul c nu dispunem de un cuvnt mai precis dect acela de prin care s numim experiena sacrului. Cu alte cuvinte, termenul de religie este sec n ceea ce privete inefabilul experienei divine ns el rmne un termen tehnic care poate s redea fie chiar mental o relaie. Lumea are nevoie de sacru, concepea acelai Eliade, deoarece fr el se distruge ordinea valoric a omului. Este greu s ne imaginm cum ar putea funciona spiritul uman fr convingerea c ceva ireductibil real exist n lumeContiina unei lumi reale i semnificative este strns legat de descoperirea sacrului. Prin experiena sacrului, spiritul omenesc a surprins deosebirea dintre ceea ce se relev ca real, puternic, bogat i semnificativ, i ceea ce nu posed aceste caliti, adic fluxul haotic i primejdios al lucrurilor, apariiile i dispariiile lor ntmpltoare i lipsite de sens.

n concluzie, realitatea religioas rmne pentru cercettorul autentic i sincer nu neaprat o cale de informare tiinific, ci o gsire a sensurilor lumii, a vieii i a spiritului.

BIBLIOGRAFIE ORIENTATIV

1. Max Muller, The sacred Books of the East, 50 vol., Clarendon Press, Oxford 1879-1910.

2. Irineu Mihlcescu, Biblioteca istoriei religiilor, 3 vol. Bucureti, 1920-1932.

3. E. Royston Pike, Dictionnaire des Religions, Paris, 1954.

4. M.M. Thiollier, Dictionnaire des religions, Larouse, Paris, 1966.METODELE DE EXPLICARE I CERCETARE

ALE RELIGIILOR I POZIIA

CRETIN-ORTODOX

Aa cum am mai spus, iluminismul a dat un impuls puternic cercetrii religiilor, care ns s-a pus n micare abia n secolele XVIII XIX, cnd analitii au mers realmente n cutarea elementelor fosilizate ale religiilor. Evident c cercettorii au ncercat s fie originali n cutrile lor i s ofere sugestii care s nu contravin raionalitii deductive i logice ale lumii de atunci, deoarece era o adevrat mod n a acomoda orice credin legilor raiunii. Lumea darwinian ncerca n acea perioad s demonstreze ntreaga realitate pe baza principiului evoluionis-mului, deci i religia trebuia s devin un factor al lumii evolutive, care l-ar fi ridicat pe om din starea de patruped sau biped animalic la cea de homo erectus i apoi la homo sapiens. O atare situaie i fcea pe cercettori s desconsidere i s catalogheze ca retrograd i desuet orice ncercare de a prezenta umanitatea ca o entitate creat de Dumnezeu iar religia ca un dialog ntre El i om.

Evident n munca de descoperire a elementelor ab quo ale religiei, fiecare dintre aceti nelepi au ncercat s fac afirmaii prin care, credeau ei, se dezlega nodul gordian al originii religiei n istoria omenirii. De asemenea, s-au propus o serie de metode de cercetare ale fenomenului religios, care s furnizeze instrumentalul de cercetare al religiilor.

n cadrul cercetrii fenomenului religios s-au emis o serie de ipoteze de lucru, care i-au propus s explice fundamentul religios primar, de la care s-a pornit n elaborarea sistemelor religioase, aa cum se prezint ele astzi. Principalele metode de explicare a istoriei religiilor sunt:

a. METODA FILOLOGIC

Iniiatorul ei este Max Mller (1823-1900), care este considerat ntemeietorul tiinei moderne a religiilor. Rafaelle Petazzoni, numete Mitologia comparat (1856) a lui Mller actul de natere a tiinei religiilor. Mller pleac de la o idee despre religie nrudit pn la un punct cu cea a lui Schleiermacher. n om exist, susine el, un sim al Divinului, conceput n termenii infinitii. Aceast idee nu este produsul unei revelaii sau al unei teofanii, ci provine din raportarea omului la realitatea sensibil, deoarece nihil est in fide quod non fuerit in sensu.

La nceput cuvintele exprimau realitile sensibile dar pentru lucrurile care scpau cercetrii empirice s-au utilizat termeni abstraci. De exemplu, pentru a explica realitatea cerului s-a utilizat termenul de infinit. De asemenea, pentru a reda atributul soarelui s-a preluat termenul de strlucit. Cu timpul calificativul infinit sau strlucit s-au preschimbat n entiti divine, adic numele a devenit zeitate: nomina numina. Mai precis Strlucitul sau Infinitul au devenit nume ale zeilor, care au fost adorai ca atare. Prin urmare zeii nu sunt altceva dect atribute, prin care au fost desemnate la nceput realitile superioare, convertite apoi n entiti personale pentru c s-a uitat caracterul lor iniial de atribute. De la strlucit s-a ajuns la Strlucitul, de la infinit s-a trecut la Infinitul sau la Eternul, etc.

Miturile care au aprut ulterior nu sunt altceva dect maladii ale limbajului. Mller ncearc s explice aceasta prin analiza filologic a miturilor vedice i greceti. Mai precis, el considera c dac analizeaz termenii pe care i gsim n aceste mituri, ne vom da seama c ele nu sunt altceva dect nume date unor fenomene din viaa omului sau din natur, care cu timpul au ajuns s fie hiperbolizate i deificate. Astfel s-au esut apoi aceste mituri pe marginea acestor simple jocuri filologice, care n cele din urm nu sunt altceva dect atributele acordate elementelor cu care omul primordial ar fi intrat n contact.

ns coala naturist a lui Mller a fost repede discreditat, astfel n mod ironic s-a apreciat de ctre critici c nsui numele de Max Mller, ar proveni dintr-un mit solar, dac s-ar merge pe aceast analiz filologic. Evident c simpla expunere i analiz filologic nu corespunde vieii religioase, deoarece omul nu a dat simple nume sau atribute fenomenelor naturii, ci el a trit intensitatea infinitului divin, elemente care nu se pot percepe n viaa empiric i astfel el a ncercat s ofere atribute acestor realiti, pe care el le-a trit. Dumnezeu nu este un atribut al fenomenelor naturale ne-explicate, ci este o realitate simit n suflet. Ea nu se descoper neaprat ca infinit sau strlucit sau fulgertor, ci de cele mai multe ori ca o linite deplin, un sentiment de dependen de iubirea pe care o eman. Omul n comuniunea cu Dumnezeu simte un sentiment de protecie. Ori protecia nu este un atribut al cerului.

b. METODA ANTROPOLOGIC-ETNOLOGIC

Aceast coal are ca reprezentant pe E. B. Tylor (1832 1917), care s-a exprimat n paginile lucrrii sale Cultura primitiv. El pleac n cercetarea religiei de la observarea vieii religioase a popoarelor primitive, cercetndu-le credinele, practicile i n general, evoluia lor, schind astfel fazele prin care ar fi trecut fenomenul religios n dezvoltarea sa. Termenul central analizat de Tylor este animismul, prin care se red ideea de nsufleire a existenei nconjurtoare. Acest animism ar fi dus la concepia unui sine sau spirit cosmic, identificat cu Divinul. Cutarea elementelor animiste a fost metoda de cercetare a lui Tylor.

Cel care a combtut afirmaiile lui Tylor a fost Wilhelm Schmidt, care a artat unilateralitatea acestei metode, deoarece Tylor uit n mod deliberat existena altor factori care compun esena realitii religioase, cum ar fi: existena unei fiine divine supreme, care depete sfera strict a animismului. Dimpotriv, animismul pleac de la acceptarea unei Realiti divine supreme, iar nsuirile ei le atribuie apoi realitii nconjurtoare. Cu alte cuvinte, fr o fiin suprem care s anime, nu exist animism.

n al doilea rnd, animismul nu este o credin universal rspndit, ci este ntlnit doar la unele triburi, deci este o practic ce nu poate ridica pretenii de universalitate, de vreme ce nu este acceptat de toate popoarele primitive.

n fine, popoarele analizate, dei sunt numite primitive, nu sunt totui att de primare, ca s reprezinte un exemplu de primitivitate a istoriei umanitii. Ele au o istorie, care nseamn o evoluie n istoria gndirii i a credinei lor, iar practicile lor marcheaz o tradiie, care nu este deloc neglijabil. Deci a le lua ca metru etalon al religiei primare este o ofert destul de inexact i de periculoas pentru obiectivitatea studiului.

c. Metoda comparativ

Aceasta nu este nou, ea se ntlnete chiar la Herodot, care fcea comparaie ntre religia grecilor n paralel cu cea a egiptenilor. De asemenea, apologeii cretini sunt cei mai profunzi comparativiti, care au pus n paralel credina cretin cu cea pgn, pentru a evidenia superioritatea celei cretine i ideea de revelaie autentic a acesteia.

Dintre cercettorii contemporani, care au aplicat aceast metod amintim: Nathan Sderblom, Rafaelle Petazzoni, Mircea Eliade, G. van der Leeuw i alii. ns unele exagerri au dus la analize false, ajungndu-se chiar la unele identificri n sfera religiosului ntre cretinism i alte credine, care de fapt nu aveau tangene unele cu altele.

Astzi se pare c aceste tendine exagerat comparativiste au fost potolite. De unde odinioar se ncerca s se vad peste tot numai similitudini, astzi cercettorii ncearc s analizeze realitile religioase potrivit specificului fiecruia.

Evident, din punctul meu de vedere este nevoie de aceast metod, dac se are n vedere cutarea elementelor comune ale religiilor, pentru a reda filonul revelaional al religiei primare. De aceea, se va cuta n aceast lucrare s se scoat n relief elementele ce in de linia comun n marile capitole ale teologiei (triadologia, antropologia, cosmogonia, mesianismul, iniierea, etc.). Este necesar s artm c fiecare religie a pstrat ceva din elementele primordiale ale umanitii, ns deplinul este evideniat prin venirea Mntuitorului Hristos.

d. Metoda istoric

Exagerrile la care s-au ajuns prin celelalte metode i-au fcut pe unii cercettori s nu se mai grbeasc cu afirmaiile, ci s studieze n principal doar fenomenul religios n evoluia sa, cercetnd datele istorice ale fiecrei religii, fr s trag concluzii pripite. Aceast metod i va cere cercettorului s analizeze documentele scrise sau arhitecturale ale fiecrei credine, pentru a coordona apoi faptele i numai apoi va expune sinteze sau studii comparative n acest sens. Reprezentani n acest domeniu amintim pe Theodor Mommsen, Vasile Prvan, Ed. Meyer i muli alii. coala istoric nu exclude ipotezele de lucru i nici nu elimin informaiile pe care le-ar putea primi din partea sociologiei, a antropologiei sau a folclorului, dar ele sunt elemente auxiliare, de mare ajutor totui, ns prioritar rmne studierea documentelor istorice, care au probitate i care ofer date sigure despre evoluia fenomenului religios.

Din pcate, aceast metod abordeaz doar o latur descriptiv, care nu implic prea mult elementele comparative. Ea culege informaiile din sursele arheologice sau literare, pentru a le stoca i a reda prin ele conturul ideilor religioase ale unor civilizaii. A rmne doar la expunerea istoric a religiilor nseamn a o considera doar un element istoric al lumii n evoluia ei. Ori religia este mai mult dect un fapt istoric, ea este o ntlnire cu un Cineva, care marcheaz sufletul uman i istoria ntreag.

e. Metoda sociologic i psihologic

Sociologia i psihologia au valoare n cercetarea religioas ns nu trebuie s se cad n psihologism sau sociologism, care ar transforma religia ntr-o funcie psihic sau ntr-o imitaie a unei societi ideale. Reprezentani ai acestei metode sunt: Sigmund Freud, (+1939), pentru psihologism i Emile Durkheim (+1917) pentru sociologie.

Freud explica viaa religioas plecnd de la tendinele instinctuale refulate. De fapt, religia apare la cercettorul austriac, iniiatorul psihanalizei, ca o refulare a libidoului, care a declanat crima parental. n lucrarea sa Totem i Tabu, Freud vorbete despre o societate patriarhal care ar fi existat la nceputul istoriei, n care tatl familiei era cel care conducea viaa comunitii familiale, fiind de asemenea i singurul care avea privilegiul de a poseda femeile familiei. Evident c fiii, devenii maturi i geloi pe tatl lor, din dorina de a ajunge i ei la posedarea femeilor familiei, l-au ucis pe tatl lor, considerndu-se c, prin acest act, vor avea calea deschis spre exersarea libidoului lor i n acelai timp mpropriind de la tatl lor, fora acestuia, aa-numita mana. Ulterior a aprut n subcontientul fiilor mustrarea pentru crima fcut. Tatl este nu numai plns, ci adulat i hiperbolizat, sfrind prin a fi divinizat i transformat zeul tribului respectiv. Aa s-ar fi ajuns la monoteismul primordial, din care ulterior ar fi derivat politeismul, panteismul i celelalte forme de religie. Evident c o atare origine a credinei religioase, departe de a fi autentic, este cel mult original. A crede c religia este opera unei crime primordiale, este o variant care nu are nici un argument dect ingeniozitatea unei mini analitice de a compune variante pe ct de ciudate, pe att de neacceptate de o raiune sntoas.

Emile Durkheim, pornind pe linia cercetrii sociologice, l considera pe Dumnezeu ca pe o societate gndit simbolic. Cu alte cuvinte, religia ar fi opera societii, care ar fi educat generaiile n spiritul credinei. Dac aceast societate, educat s fie religioas, nu ar fi existat, atunci cu siguran c religia nu s-ar fi transmis. Lipsa educaiei religioase din snul familiei ar fi dus la lipsa religiei din istoria umanitii, consider el. Din pcate, nici aceast form de interpretare nu poate fi acceptat ca realist, deoarece s-a certificat c, chiar i acolo unde viaa social lipsete cu desvrire, m refer la cazurile izolate de trire singuratic a indivizilor umani, religia a existat n varianta sa de dezvoltare care ine de fiecare individ. Ori acest lucru certific realitatea universal a religiei, care ine de structura ontologic a fiecrui om i nu de evoluia lui istoric.

PRINCIPALELE SISTEME DE EXPLICARE

A FIINEI I ORIGINII RELIGIEI

O alt tem a cercetrii noastre o constituie principalele variante, prin care aceti analiti au crezut c ofer cuvntul cheie al originii religiei. Sistemele de explicare ale fiinei religiei sunt numeroase i variate, dei n mare merg pe aceleai linii, pe care le-au descris i metodele de cercetare pe care le-am expus. Iat cteva dintre aceste sisteme de explicare ale fiinei i originii religiei:

a. FETIISMUL

Dup prerea lui Auguste Comte (+1857) i John Lubbok (+1913) la baza originii religiei ar sta o form inferioar de religiozitate, numit fetiism. Cuvntul fetiism provine de la portughezul fetio, termen prin care n secolul al XV-lea navigatorii portughezi desemnau talismanele, pe care populaiile africane le purtau la gt i pe care le adorau. Pornind de la acest fapt, cercettorii amintii au atribuit originea religiei acestor obiecte, afirmnd c omenirea la nceputurile ei ar fi fost fetiist i abia apoi s-a trecut la zeificarea i personificarea lor. Cu alte cuvinte, omenirea ar fi fost la nceput fetiist, de unde ulterior ar fi trecut la starea politeist i apoi monoteist.

Aceast ipotez este greit din mai multe puncte de vedere. n primul rnd nu a existat nici un popor cu o religie compus numai din fetii. n al doilea rnd, fetiul rmne numai o parte secundar n cadrul unei religii, ca o anex artizanal i nu prioritar. n fine, fetiismul nu se ntlnete la populaiile foarte napoiate, deci nu este generalizat la toate popoarele numite primitive. Fetiul deci este elementul care red ceva din persoana divin, ca un remember al acesteia, ns aceasta trebuie s fi existat naintea lui, de vreme ce este doar o amintire a acelei Realiti supreme.

b. NATURISMUL

l are ca iniiator pe cercettorul Max Mller, conform cruia la baza apariiei religiei ar fi stat ideea de infinit, adic nsufleirea naturii cu ajutorul spiritelor. Plecnd de la anumite realiti existente la anumite popoare napoiate, ca: somnul perceput ca o prsire a trupului de ctre spirit, bolile psihice, ca posedri de ctre duhuri rele, moartea ca rigidizare a trupului prin plecarea spiritului, oamenii, dup Mller, ar fi crezut c lumea ntreag este plin de spirite, benefice sau malefice. De la aceast natur animat de spirite omul ar fi urcat la o contiin a unor fiine supreme, la zei, ca divinizri ale fenomenelor naturii (politeism) i apoi la un singur zeu (monoteism).

De asemenea, au fost atrai spre aceast concepie i savanii Spencer, Frazer, Tiele, etc., dei teoria este destul de unilateral, cum au observat chiar unii adepi ai acestei linii. Ceea ce trebuie reinut este faptul c religia nu poate pleca de la afirmaii naturiste, deoarece ideea de spirit sau divin, atribuit fenomenelor, are neaprat un corespondent n mintea omului. Mai precis, omul are aceste noiuni i realiti n sufletul lui i apoi le aplic naturii. Deci spiritul nu l ofer natura, ci omul l atribuie naturii, ns el exist ca realitate transcendental naintea naturismului. Elementele naturiste fac parte din expunerea religiei, prin faptul c se consider ca posesoare ale energiei divine sau ale logoi-lor divine, ca s ne exprimm n viziunea Sfntului Maxim Mrturisitorul, ns acestea nu fac dect s vorbeasc despre prezena lui Dumnezeu n mod energetic n natur i nu despre o natur care l creeaz pe Dumnezeu.

c. MAGISMUL

Conform acestuia omul primitiv neputndu-i explica forele naturii le-a dat diferite denumiri ca orenda, wakan, mana, etc., pe care a cutat s le supun, aa cum ncearc astzi vrjitorii sau amanii, prin incantaii, amulete, formule sacre, etc. Deci aceste elemente proto-magice ar fi dus la apariia magiei, ca prim faz a religie, din care apoi s-ar fi dedus i aceasta, ca un fel de magie mai elevat.

Magia nu poate explica religia, deoarece ea apare mai degrab ca o religie defectuoas sau ca o pseudo-religie, derivat din trunchiul religiosului. Deci ideea de mana, wakan sau orenda sunt denumiri ale ideii de energie sacr, care pleac totdeauna de la realitatea unei diviniti. Ori religia are n vedere tocmai aceast Divinitate primar, personal i implicat n sfera uman, nu ca simpl energie, ci ca realitate dinamic. Deci magia a aprut pe trunchiul religiei ca o deformare a acesteia, i nu invers. Magia a fost permanent un element auxiliar, prin care magicienii emiteau pretenia de a stpni spiritele unei religii, care exista cu mult naintea magiei. Ea deci se grefeaz pe corpul unor credine.

d. TOTEMISMUL

Este o alt explicaie dat religiei, care, dup Robertson Smith, James G. Frazer, Salomo Reinach etc., ar fi plecat de acea misterioas legtur de rudenie dintre un trib i un animal socotit sacru, denumit totem. Cu alte cuvinte la nceput lumea ar fi fost totemic, putndu-se vorbi despre un pan-totemism. Acest animal era consumat n cadrul festiv i ritualic, pentru a primi din partea acestuia puterea animalului respectiv. Era un fel de cuminecare cu respectivul animal, care subsuma divinitatea. Orice sacrificare sau ucidere n afara cadrului ritualic era considerat un pcat foarte mare, care trebuia expiat uneori chiar prin uciderea celui vinovat.

n acest caz, trebuie afirmat faptul c totemul este, ca i fetiul, un element secundar, o anex a credinei i apare mai degrab la popoarele care au deja o istorie, chiar dac din punct de vedere civilizator ele sunt napoiate, i nu la omul primitiv. Cercetrile arheologice nu pun pe prim plan elemente totemice, care dateaz destul de trziu n istorie, ci n primul rnd este vorba despre credine fosilizate n riturile de nmormntare (ocru rou, poziia chircit, etc.) sau despre mici prezene de idoli (statuetele denumite generic Venus), care pleac de la concepia unei relaii cu o Divinitate.

e. MONOTEISMUL PRIMITIV

Este susinut de Andrew Lang, care pleac de la relatrile misionarilor cretini din Australia, care vorbeau despre concepii religioase destul de nalte, ntlnite la populaiile primitive. El a observat c la populaiile primitive din ntreaga lume exist o concepie despre existena unei Fiine Supreme. Evident c ulterior alturi de aceast fiin s-au expus i alte fiine considerate a fi divine, ceea ce a dus la crearea politeismului.

n lucrare sa The Making of Religion (1898) el subliniaz ideea monoteismului primitiv, care ar duce, considerm noi, la un filon general, ce poate fi observat la toate popoarele, semn al unei revelaii primare. Aceast ipotez a fost susinut ulterior i de Wilhelm Schmidt n lucrarea sa Urspung des Gottesidee, n care demonstra faptul c la toate popoarele primitive exist ideea de Fiin suprem. Aceast tez a mai fost mbriat de mari cercettori n domeniu, ca Rafaelle Petazzoni sau Nathan Sderblom, care au recunoscut faptul c omul primar a avut concepia permanent c exist o Fiin divin, la care trebuie s te raportezi. Din aceast credin au derivat apoi toate celelalte credine colaterale: magismul, totemismul, naturismul sau fetiismul. ns la nceput ar fi existat aceast realitate divin care ar fi coordonat toate aciunile omului.

Pentru un teolog cretin aceast ipotez este foarte important deoarece se ajunge la ideea c omul a fost dintotdeauna n legtur cu Fiina suprem, pe care el o numete Dumnezeu. Acest lucru ne ntrete convingerea c religia nu poate intra n sfera evoluionismului, aa cum au ncercat unii cercettori s afirme, ci ea rmne legat de fiinialitatea uman, ca un dat primordial revelat.

n ceea ce privete importana Istoriei Religiilor aceasta este marcant n aceast perioad n care se pune tot mai des n discuie cunoaterea mentalitilor religioase, prin care se pot explica fenomenele social-politice i religioase ale lumii. Mai mult dect att, mi propun ca aceast dezbatere s fie mai mult o teologie comparat dect o expunere seac de denumiri i date, deoarece aceast disciplin se impune cu necesitate pentru cuttorul sincer, confruntat astzi cu fenomene religioase necretine, cu prozelitismul oriental, cu credine care nu mai au de a face cu linia cretin i au intrat n sfera religiilor lumii, dar se ascund n spatele termenilor cretini. Actualitatea acestei discipline rezid din avalana de culte i religii care au invadat ara, dup revoluie, i care sunt mult mai adaptate la condiiile de tranzit i la mijloacele publicitare, prin care s se fac cunoscute.

RELIGIA N EPOCA PIETREI.

CREDINA NU SE FOSILIZEAZ (M. Eliade)

Nu a existat vreun moment istoric, n care omul s nu fie marcat de religie, ea fiind o latur existenial, care a inut permanent de ontologia uman. Omul se nate cu aplecarea spre religios, spre cutarea Infinitului, a Sacrului, n cele mai variate forme de exprimare. Pentru cercettorul n domeniul religios este cert c nu poate cuta forme iniiale ale religiei plecnd de la un moment dat n istorie, deoarece omul se nate cu aceast nclinaie spre Dumnezeu iar religia nu apare ca o curbur n istoria umanitii. Nici fulgerele, nici celelalte intemperii naturale nu au constituit punctul de plecare n apariia religiei, ci aceasta s-a nscut odat cu omul. Documentele arheologice, din cele mai vechi timpuri ne dovedesc faptul c omul a avut religie, atunci cnd a aprut n istorie, atunci cnd i s-au descoperit urmele cele mai ancestrale. De aceea, prezentarea religiei omului primitiv, din epoca paleoliticului, ne duce la concluzia c permanent omul a fost marcat de fenomenul religios. Teoria non-religiozitii paleantropilor zice Mircea Eliade - s-a impus n vremea evoluionismului, cnd tocmai se descopereau analogiile cu primatele. Dar este vorba despre o nenelegere, deoarece n acest caz ceea ce conteaz nu este structura anatomo-osteologic a paleantropilor (similar, desigur cu cea a primatelor), ci operele lor; i acestea demonstreaz activitatea unei inteligene, care nu poate fi dect omeneasc.

Prin epoca pietrei nelegem perioada primar, n care omul nu a ajuns la descoperirea fierului, utiliznd pentru procurarea hranei sau pentru aprare, doar unelte de lemn, de piatr sau de os. Dac urmele vieii materiale pot fi cercetate, urmele vieii spirituale ns, necesit o mare atenie, deoarece nu pot fi descoperite elementele religioase, dect cu mare dificultate. Resturile de oase, poziionarea craniilor sunt singurele dovezi ale credinei religioase a omului ancestral. Cele mai vechi mrturii despre existena religioas a omului ni le ofer descoperirile din China, lng Beijing, pe dealul numit Osul Dragonului, unde s-au descoperit fosile umane de peste 500.000 de ani. n Europa astfel de descoperiri, care au n vedere riturile de nmormntare dateaz de peste 200.000 de ani.

Pentru a putea analiza mai bine din punct de vedere religios aceast perioad o vom evalua separat dup cele trei mari subdiviziuni: paleolitic, mezolitic i neolitic. Periodizarea acestor seciuni este urmtoarea:

-Paleoliticul inferior: 1.000.000 100.000 .Hr.

-Paleoliticul mijlociu: 100.000 40.000 .Hr.

-Paleoliticul superior: 40.000 10.000 . Hr.

-Mezoliticul : 10.000 6.000 . Hr.

-Neoliticul : 6.000 1.700 . Hr.

RELIGIA N PALEOLITIC

(1.000.000 10.000 . Hr.)

PALEOLITICUL INFERIOR (1.000.000 100.000 . Hr.)

Dei se crede c viaa omului pe pmnt ar data cu mult nainte de anul 1.000.000, totui descoperirile care ne-au parvenit dateaz viaa uman doar de la anul 500.000 .Hr. cnd se poate vorbi despre viaa organizat a omului. Religia n aceast perioad se bazeaz pe cultul craniilor, care poate fi demonstrat prin grija cu care se ngropau acestea. Ipoteza c craniile au rezistat mai bine coroziunii pmntului (Leroy-Gourhan), este nefondat, deoarece oasele au aceeai compoziie i deci nu se poate ca unele oase s reziste mai bine ca celelalte. Pentru c n aceste situaii, nu este vorba doar de simple ngropri, conservarea acestor cranii nu poate fi justificat dect din motive religioase. Deci pentru homo erectus trebuie s admitem existena unei credine religioase, chiar dac descoperirile arheologice, n-au putut scoate la iveal dect aranjamentele de cranii sau pictarea lor cu ocru rou. credinele i ideile nu sunt fosilizabile, zice Mircea Eliade.

PALEOLITICUL MIJLOCIU (100.000 35.000 . Hr.)

n aceast perioad de timp apar elemente noi, cum ar fi oasele de urs, care par a fi aranjate ca n cadrul unei practici rituale. Ele par a fi ofrande oferite unui Stpn al animalelor, pentru a face apoi vnatul mai bogat i prada mai uor de gsit. Sunt multe osuare descoperite i amintim dintre ele, doar cteva, pentru a exemplifica cele spuse mai nainte. Este cazul osuarului din Alpi, din petera Drachenloch din Elveia, descoperit de Emil Bchler sau cel din petera Salzofenhle din Alpii austrieci, descoperit de Karl Ehrenberg, n anii 1050. n acesta din urm este vorba de trei cranii de uri aezate n niele unei peteri, ceea ce nu poate fi privit ca un hazard, ci trebuie acceptat ideea c acele cranii erau oferite Stpnului Animalelor ca jertf de vntoare.

Spre aceeai concluzie ne conduce i afirmaia c ursul era considerat de ctre omul ancestral ca un animal al puterii, al forei, care simboliza n acelai timp fora divin. Wilhelm Schmidt ne d detalii cu privire la ofranda cu uri pe care o ntlnim foarte frecvent n lumea paleoliticului: craniul se aeza pe anumite platforme, alturi de celelalte oase lungi, oferindu-i-se zeitii creierul, ca sediu al sufletului, i mduva, precum i cele mai bune pri ale animalului. Afirmaia lui F.Ed. Koby, cercettor n Basel, c aceste depozite sunt rezultatul hazardului i a urilor nii, umblnd i rcind printre oase, este neadecvat dat fiind extensiunea i similitudinea acestor depozite, pe care le gsim din China, pn n Urali i n Alpi.

Dac n paleoliticul inferior nu gsim forme de sacrificiu, n cel mijlociu, acestea se deduc din explicarea osuarelor de uri, care sunt piese dintru sacrificiu nchinat Stpnului animalelor. n concluzie,e ste vorba despre elemente de jertf, pe care omul antic o presta prin sacrificarea animalelor.

PALEOLITICUL SUPERIOR (35.000 10.000 .Hr.)

Acum evidenele sunt mult mai multe. Marele osuar de zimbri, descoperit la Ambrosievka (Rusia) n 1949 de ctre profesorul P. I. Boriskowski, unde au fost gsite circa 1000 de schelete de zimbri, ne ofer dovada c oasele fac parte din cadrul unui ritual simpatetic, pentru mbelugarea vntorii. Se confirm astfel afirmaia lui Eliade c depozitul nu este dect expresia unei intenionaliti magico-religioase.

Un alt aspect, care poate fi urmrit acum, este cultul morilor. Ritualul de nmormntare face dovada unei credine n nemurirea sufletului. Morii nu mai sunt prsii sau aruncai, ci apar acum mormintele spate, cum sunt cele de la grota Chapelle aus Saints n Frana sau cele de la Tesik-Ta (Uzbekistan), Saroselie (Crimeea), anidar (Iraq) sau cele de pe muntele Carmel. n jurul acestor schelete s-au descoperit pietre sau alte oase, care aveau darul de a susine trupurile i de a le pzi de atacurile spiritelor rele.

O alt problem o ridic locul de nmormntare: n cadrul comunitii sau n afar. Aici prerile sunt mprite, unii cercettori susinnd c nmormn-tarea se fcea n mod obinuit nuntrul locuinelor, sub vatr. ns prerea majoritar este c oamenii paleoliticului se nmormntau n afara locuinei i numai accidental ei se ngropau n interiorul locuinelor.

n ceea ce privete orientarea morilor, descoperirile arat ca majoritatea cadavrelor erau orientate cu capul spre rsrit i cu privirea spre apus. Explicaia dat de Eliade este urmtoarea: nhumrile orientate spre rsrit marcau intenia de a lega soarta sufletului de traiectoria soarelui, deci sperana unei renateri. n acest sens mormntul devine un uter al pmntului spre o nou renatere.

Poziia scheletelor prezint de asemenea un interes, deoarece ea nu pare a fi ntmpltoare. Scheletele sunt aezate pe spate sau pe partea dreapt cu capul aplecat spre umr. Dar interesant este poziia lor chircit, sau pe vine, n care cadavrul era ncovoiat, nct s-a emis ipoteza c pentru a se realiza aceast poziie el trebuia legat. Exist diferite variante de rspuns la aceast problem: unii socotesc c, legai n aceast poziie, morii deveneau inofensivi, deci nu mai puteau reveni printre cei vii spre a face ru. ns cea mai generalizat ipotez, care rspunde ideii religioase, este c poziia chircit este un regressus ad uterum, o revenire la starea ftului, care reda imaginea pruncului n pntecele mamei, ceea ce argumenta credina n nvierea sufletului.

De asemenea, un alt motiv, care intervine n cultul morilor ancestrali este pictarea cu ocru rou, care se observ la mai toate osemintele descoperite din aceast perioad. Peroxidul de fier hidratat sau sangvin, care pteaz craniul nu poate fi explicat ca o depunere de materie roiatic deoarece aceasta se gsete numai pe craniu. Semnificaia acestui ocru rou este numai religioas. n ceea ce privete modalitatea de pictare cu ocru rou, unii susineau c scheletele erau mai nti curate de carne apoi pictate cu aceast culoare. Demonstraia profesorului Eugene Pittard de la Geneva a fost doveditoare n acest sens. El a nhumat doi cini, pe care I-a vopsit n prealabil cu ocru rou, dezgropndu-l dup 6 ani. Vopseaua se lipise de craniile celor doi cini. Semnificaia acestui ocru rou era urmtoarea: roul simbolizeaz sngele, iar pictarea cu aceast culoare, este o prefigurare a naterii la o nou via. Aa cum sngele d via trupului, tot aa i culoarea roie a ocrului va da puteri de via celui mort. Printele Emilian Vasilescu, care prezint acest exemplu, afirm c semnificaia acestui act de vopsire era s dea mortului puterile de via ale sngelui. Sngele simbolizeaz ideea de jertf absolut, care leag omul de Divin n cel mai nalt grad.

Picturile rupestre au i ele o semnificaie religioas. Peterile cu astfel de picturi sunt foarte numeroase i analizate prin metoda Carbon 14, ele dateaz din perioada paleolitic. Interesant este faptul c aceste tipuri de picturi sunt foarte rspndite, chiar i n ara noastr putndu-se vedea astfel de picturi (Cciulat n jud. Slaj). Dar cele mai numeroase sunt n Frana (71 de grote pictate) i Spania (34). Leroy-Gourhan, citat de Mircea Eliade numete aceste picturi: religia cavernelor. Este un mod de exprimare al credinei n puterile sacre, care pot fi conferite omului prin tipul de magie imitativ.

Cea mai interesant este grota de la Trois-Frrs (Frana) n care este reprezentat un personaj cu cap de cerb, cu coarne imense, cu ochi de bufni, cu urechi de lup, cu barb de ap i coad de cal. Braele se termin n labe de urs. Numai poziia, sexul i picioarele sunt de om. Abatele Breuil numete acest personaj Marele Vrjitor, care pare a fi Stpnul animalelor. La rndul lui Eliade vede n aceast pictur reprezentarea unui Stpn al animalelor sau a unui vrjitor care l reprezint. Probabil aici pare a fi vorba despre o magie de vntoare, prin care amanul primitiv ncerca s domine toate animalele, pe care trebuia s le vneze. Ceea ce s-ar urmri prin aceast prezen amanic este de fapt o protecie fa de eventualele pericole la care ar putea fi expus omul primar. Prezena cerbului cu coarne din desenul expus implic magia simpatetic n vederea asigurrii necesarului de hran; faa de bufni este o ncercare de a alunga animalul morii, care este bufnia, considerat ca atare din cele mai vechi timpuri; lupul prezent i el, prin urechile amanului, este animalul periculos pentru membrii tribului, care prin dansul magic al amanului trebuie inut departe de comunitate; ursul este elementul puterii, de aceea laba de urs, reprezint simbolic, fora pe care trebuie s o aib lupttorul n btlia cu slbticiunile pdurii; n fine, sexul desenat n aceast pictur rupestr ar fi invocarea forei sexuale, n vederea reproducerii i nmulirii tribului.

O alt pictur, care a suscitat comentarii este cea de la Lascaux unde avem de a face cu o magie imitativ. Pictura reprezint un bizon rnit, ndreptndu-i coarnele spre un om n aparen mort, a crui arm (o epu) se afl nfipt n pieptul animalului. Scena a fost interpretat cu superficialitate ca fiind un accident de vntoare, dar tot aa de bine pare a fi o edin amanic, o magie imitativ, n care amanul se afl n trans n faa animalului rpus (Horst Kirschner). Pasrea de pe creang ar fi, dup modelul ancestral al amanilor siberieni, spiritul protector.

Aceste grote sunt de fapt nite sanctuare, dat fiind i dificultatea de a ajunge la ele (de exemplu grota de la Niaux este lung de1400 metri iar desenele se afl la 460 metri sub pmnt), ceea ce le oferea posibilitatea de a nu fi profanate.

Cultul toporului este i el o prezen n ritualurile de nmormntare, ceea ce ne duce la ideea de for sau protecie mpotriva forelor care ar veni asupra omului dup moarte. Toporul cu dou tiuri din piatr, lemn sau os are importan magic asupra omului ancestral, simbol al vitalitii i al nemuririi prin lupt. De fapt, armele de orice categorie gsite n morminte, fie c este vorba despre cuite de silex sau despre vrfuri de sgei sau lance din os sau piatr, reprezint lupta omului ntr-o alt lume.

n fine, ultima reprezentare religioas a omului paleolitic, pe care o expunem este mulimea de statuete feminine (5-25 cm), denumite generic: Venus. Aceste statuete au fost descoperite n diferite peteri sau urme arheologice care marcheaz perimetrul unor comuniti din acea perioad, dintre care se pot aminti descoperirile de la Lespuges, Laussel (Frana) sau Willendorf (Austria). Sculptate din lemn, piatr sau os, ele simbolizeaz pe Zeia Mam cu formele feminitii foarte bine conturate: olduri i sni mari, abdomene exagerate, ceea ce sugereaz ideea de fecunditate i de maternitate. Probabil ele reprezentau un fel de cult pentru fertilitatea omului i a naturii. Cercettorul Franz Hanar compar aceste statuete cu dzulii, triburilor de vntoare din Asia Septentrional, care reprezentau zeii tribali, purtai n corturi sau cutii speciale i erau centrul vieii spirituale a membrilor familiilor tribale. Acelai lucru l apreciaz i Leroy-Gourhan, care le consider ca idoli dintr-un sanctuar mobil, invocat pentru a oferi fertilitate membrilor tribului i ansa de a rezista prin urmai n lupta cu triburile nvecinate i cu slbticia naturii.

RELIGIA N MEZOLITIC

(10.000 6.000 . Hr.)

Perioada Mezoliticului se caracterizeaz prin domesticirea animalelor: oaia la Zawi Chemi-Shanidar spre anul 8000, capra la Ierihon spre anul 7000, porcul ctre 6500 iar cinele la Stan Carr, 7500. Se dezvolt cultura gramineelor. Agricultura d natere la aa-numita vegecultura.De asemenea, s-au descoperit figurine animale sau umane, adesea n posturi erotice, ceea ce trebuie explicat ca un simbolism al fecunditii. Femeia este asemnat cu glia de aceea ea este pus n legtur cu natura n fertilitatea ei. Mama-pmnt ntea singur prin parthenogenez. Descoperirea plugului, a dat natere unei explicaii erotice aratului, deoarece se fcea analogie cu actul sexual, care fertilizeaz.

n aceast perioad cultul craniilor se concretizeaz ca o form religioas de exprimare a spiritului uman, deoarece craniile sunt aezate ntr-o poziie specific i toate sunt pictate cu ocru rou. De exemplu, la Offnet, n Bavaria, au fost descoperite 33 de cranii, care par a fi trofee ale dumanilor, deoarece se considera c prin decapitare se poate extrage fora i calitile dumanilor, care i au sediul n cap. Descoperiri asemntoare s-au fcut i la Hohlenstern, n landul Wrtemburg (Germania). Craniul se considera sediul sufletului, de aceea dumanii se decapitau. Poziia chircit, ocru rou, orientarea spre rsrit sunt deja lucruri generale, pentru descoperirile din mezolitic. Tot pentru a-l face inofensiv de duman s-a practicat cioprirea cadavrului.

De asemenea, s-a practicat sacrificiul animal, ca ofrand adus zeului sau Stpnului animalelor. n nmolul lacului de la Stellmoor, de lng Hamburg, A. Rust a descoperit resturile a 12 reni ntregi scufundai, cu pietre n pntece, ceea ce era un sacrificiu adus Stpnului Animalelor. Acest loc probabil era considerat loc sacru deoarece Rust a mai descoperit sgei de lemn, topoare de piatr i alte unelte de os, oferite probabil ca ofrande pentru reuita vnatului.

Interesant de amintit este faptul c n aceast perioad se descopere cel mai vechi ora al lumii: Ierihonul, care dateaz de prin anii 6850 sau 6770 . Hr., descoperire care s-a realizat analizndu-se straturile de zid ale cetii. Se pare c au existat mai multe straturi de cultur n zidurile cetii, chiar un cutremur urmat de o incendiere, ceea ce confer veridicitate evenimentului biblic al cuceririi cetii de ctre evreii, ntori din Egipt (Iosua 6, 15 - 27).

n fine, trebuiesc amintite pietricelele rotunde i lefuite descoperite la Mas-dAzil (Frana), care puteau fi citite ca simboluri falice, prin care se asigura prosperitatea ntregului trib. Evident tema falusului la omul antic este foarte diferit fa de vulgarizarea i senzualizarea acestuia n limbajul contemporan. Falusul sau, pentru poporul revelaiei, coapsa era locul care implica ideea cea mai serioas a unui neam: reproducerea, deci puterea numeric a tribului sau neamului. Prin numrul mare de copii se ntrevedea i numrul mare de brae de lupt, care fcea ca neamul s devin o for. Orice jurmnt pe coaps era un jurmnt pe fora neamului, de aceea era foarte serios tratat.

PERIOADA NEOLITIC

(6000 2700/2500 .Hr.)

Omul se transform acum din culegtor n agricultor, creindu-i uneltele necesare. El nu mai este doar un simplu vntor, ci cresctor de animale. Nu mai locuiete n grote, ci n locuine fcute de mna sa. Omul trece de la stadiul de Neandertal n cel de homo sapiens.

Din punct de vedere religios se constat o via intens religioas. n ceea ce privete riturile de nmormntare se menine nhumarea, dar se constat de asemenea i incinerarea, rit care va deveni aproape general n epoca bronzului. Locul de nmormntare este diferit ales: n cuprinsul aezrilor, copii fiind ns nmormntai sub case. Decedaii erau nmormntai fie izolat fie n adevrate cimitire. Este cazul cimitirului de la Cernavod sau de la Cernica, considerat cel mai vechi cimitir din ara noastr. Tot la Cernica s-a descoperit un caz de nmormntare aproape unic n lume: o femeie care a murit nsrcinat n luna a noua. Ea este izolat nhumat, deoarece se considera c femeia nsrcinat este necurat.

Se constat de asemenea n cadrul riturilor de nmormntare prezena ocrului rou, ca poziiei chircite i a ofrandelor cultice. Uneori ofrandele depuse la mormnt constau n oferirea de cranii ale dumanilor.

Interesant pentru aceast perioad este prezena monumentelor megalitice (megas + lithos). Exist trei categorii de monumente i anume:

-dolmenii (dol = mas + men = piatr, n limba breton) sunt cavouri funerare, cu cteva pietre mari peste care se pune o lespede de piatr. Se lsa un orificiu, socotit orificiul sufletului, prin care se introducea hran celui mort. Sufletul putea s ias sau s intre prin aceast u.

-menhirii (men piatr; hir lung) sunt stlpi nali de piatr, aezai la capetelor mormintelor. n Bretania la Carnac, pot fi vzui circa 2.935 de menhiri. nlimea lor putea ajunge pn la 20 m.

-cromlehii (crom curbat; lec piatr) sunt menhiri aezai n cerc. Cel mai celebru cromleh este cel de la Stonehenge, n apropierea oraului Salisbury (Anglia).

O alt practic din aceast perioad este cea a trepanaiei, care era o operaie de a scoate o bucat de os din partea parietal sau frontal, act care se explic fie prin ncercarea de a da posibilitatea sufletului de a prsi trupul, fie pentru a purta la gt buci din craniu decedatului, pentru a prelua de la acesta puterea sau calitile lui.

n fine, tot n aceast perioad s-au descoperit idoli, reprezentnd uri, oameni, psri i mai ales peti, care aveau un scop religios. De exemplu, n prile dunrene ale Romniei i Serbiei s-au descoperit o serie de sculpturi antropomorfe din argil, care au constituit aa-numita cultura Vinca.

n concluzie, fenomenul religios este o constant a spiritului uman nc de la apariia lui pe pmnt, mbrcnd diferite forme de expresie. Oricare din formele de exprimare ale credinei celor vechi, pe care le-am amintit aici (nhumarea chircit, vopsirea cu ocru rou, picturile rupestre, etc.), vorbesc despre o credin care evident era a unor oameni care nu cunoteau la momentul acela scrierea. Deci singura cale de a pereniza crezul lor erau acele morminte sau locuri de cult, n care ei se rugau. Din punct de vedere cretin, aceste elemente religioase sunt expresia unor stri de trire religioas ntr-o perioad n care scrierea nu exista. Evident, elementele religioase nu par a proveni dintr-o revelaie primordial, dar nici nu o contrazic, ci cel mult afirm starea unei umaniti care i caut Divinul i l reprezint prin formele de care dispunea.

Bibliografie:

1. Berciu, C, La izvoarele preistoriei. O introducere n arheologia preistoric, Bucureti, 1976.

2. Breuil, H, R. Lantier, Les hommes de la pierre ancienne. Palolitique et msolitique, Paris, 1959.

3. Coma, E., Bibliografia paleoliticului i mezoliticului de pe teritoriul Romniei, Bucureti, 1978.

4. Idem, Bibliografia neoliticului de pe teritoriul Romniei, I II, Bucureti, 1977.

5. Childe, V. Gordon, De la preistorie la istorie, Bucureti, 1967.

6. Dumitrescu, Vl., Arta neolitic n Romnia, Bucureti, 1968.

7. Idem, Arta preistoric n Romnia, Bucureti, 1974.

8. Eggers, H.J., Einfhrung in die Urgeschichtsforschung, Freiburg im Bresigau, 1973.

9. Horedt, Kurt, Isotria comunei primitive, Bucureti, 1970.

10. Leroy-Gourhan, A. Les religions de la prhistorique, Paris, 1971.

11. Nestor, I., Istoria societii primitive, Bucureti, 1970.

EGIPTUL ANTIC I CREDINELE LUI.

LUPTA PNTRU MONOTEISM

Egiptul este una dintre cele mai mari enigme ale istoriei. Dei multe dintre tainele acestei civilizaii nu sunt cunoscute pn astzi, totui faptul c s-a putut descoperi scrierea hieroglific a fost un mare avantaj n munca de cercetare. n secolul al III-lea d. Hr. egiptenii au acceptat scrierea cu caractere greceti. Evident au mai existat cercuri de preoi, care au continuat s practice credinele vechilor egipteni i s transmit scrierea hieroglific, ns n momentul n care Justinian I (sec. VI d. Hr.) a desfiinat templul din insula Philae, s-a ncheiat etapa religioas pgn a Egiptului Antic.

Abia n secolul al XIX-lea, scrierea hieroglific a putut fi descifrat de ctre cercettorul francez Jean Francois Champollion (1790-1832). Acesta a reuit n anul 1822 se descifreze aceast scriere graie inscripiei de pe stela de la Rosetta, pe care era un text transpus n trei limbi: n hieroglife egiptene, n demotic i n limba greac veche. ns ntemeietorul egiptologiei moderne este considerat germanul Richard Lepsius (+1884), care a studiat misterul piramidelor, precum i arta arhitectural a vechilor egipteni. De atunci, aproape toate marile coli de istorie antic din Europa Apusean sau America au ncercat studieze pe teren aceast religie .

REPERE ISTORICE EGIPTENE

Ca ras, egiptenii sunt un amestec de hamii i semii. Probabil prin mileniul al V-lea ei au devenit sedentari, practicnd agricultura i domesticind boul, asinul i porcul.

n ceea ce privete straturile de civilizaie egiptene, trebuie de asemenea reinut c nainte de apariia statului egiptean, au fost trei straturi de civilizaie i anume: cea badarian, cea amratian i cea nagadian (sau gerzean), dup numele localitilor unde s-au descoperit aceste urme de civilizaie. n perioada badarian (mileniul V .Hr.) se fac deja schimburi comerciale, se prelucreaz arama i o frumoas ceramic neagr. n perioada amratian (3800-3600 .Hr.) schimburile comerciale se fceau pn n Siria i Etiopia, uneltele de silex sunt lefuite i se prelucreaz ceramica roie cu forme geometrice. n fine, n ultima perioad, cea nagadian (3600-3000 .Hr.) apare pentru prima dat n istoria lumii faiana, realizat dintr-un amestec de argil cu nisip i ars la temperaturi foarte ridicate.

Dup spusele preotului Maneto (sec. 3 .Hr.), care a alctuit o istorie a Egiptului, populaia egiptean avea o structur patriarhal, mprit n gini. Ulterior din aceste gini care s-au unit, s-au format cele 42 de nome, care erau un fel de districte independente ntre ele i permanent n stare conflictual, pe baza prioritii asupra teritoriilor limitrofe. Pentru evitarea acestor stri, care nu aduceau nici un folos populaiei s-a recurs la realizarea unei mari coaliii i astfel au aprut cele dou ri: Egiptul de Sus cu capitala la Theba i Egiptul de Jos, spre Delta Nilului, cu capitala la Memphis (actualul Cairo). Din istoria preotului Maneto deducem c ar fi existat 30 de dinastii, mprite dup cum urmeaz:

1. Regatul Timpuriu sau Thinit ( dinastiile I i II, 3000 2778 . Hr.). ntemeietorul regatului este legendarul rege Menes, cel care unific pentru prima dat Egiptul de Sus cu cel de Jos. Regatul se numete thinit dup numele capitalei, Thinis, aflat n Egiptul de Sus. Acum se construiesc canale de irigaii, temple i construcii funerare subterane.

2. Regatul Vechi (dinastiile III-V, 2778 2263 .Hr.) care este cunoscut sub numele de perioada memphit, dup numele noii capitale, Memphis. Este o perioad de pace i de dezvoltare a culturii egiptene. n timpul domniei regelui Djeser ar fi trit i activat legendarul arhitect Imhotep, care prin celebritatea sa a ajuns s fie divinizat i s fie adorat ca zeu al arhitecturii. Acum s-a ridicat prima piramid de la Shaqqara, cunoscut i sub numele de piramida n trepte.

n timpul dinastiei a IV-a faraonii ating apogeul sanctificrii lor i al construciilor monumentale funerare. Este vorba despre Sfinxul de la Gizeh i cele trei piramide: ale lui Khufu, Khafra i Menkaura sau mai bine cunoscute sub denumirea greceasc de Kheops, Khefren i Mikerinos. n timpul dinastiei a V-a templele capt multe privilegii iar prestigiul preoilor, aflat ntr-o permanent cretere, devine un pericol pentru regalitate, constituind, cel puin preoii lui Amon Ra, un fel de stat n stat. Centrul religios acum este la Heliopolis. Ieirea de sub autoritatea regal, face ca multe nome s doreasc autonomia i s intre deci n conflict armat cu autoritatea statului.

3. Perioada heracleopolitan ( dinastiile VII X, 2263 2040 a. Chr.) are o alt capital, Heracleopolis. Este perioada n care construciile mai stagneaz i n schimb se remarc creaiile literare, cum ar fi Profeiile lui Ipuwer, nvturi pentru regele Merikare, Textele sarcofagelor, Cartea Morilor, Sftuirea uni om dezndjduit cu sufletul su, etc. Decadena statului egiptean este mai accentuat.

4. Regatul Mediu (dinastiile XI-XII, 2040 1786 a. Chr.). Capitala se mut acum n Theba, n apropiere de Luxor. Faraonul Amenemhet I reuete s redreseze ntructva declinul Egiptului, impunnd guvernatori locali i acordnd faciliti agricultorilor i meseriailor. Prin supremaia Thebei se impune i cultul zeului soare Amon.

5. Perioada Hicsoilor (din. XIII- XVII, 1785 1562 a. Chr.), cnd Egiptul este invadat de o populaie indo-european, care i stabilete capitala n Delt, n oraul Avaris. Hicsoii introduc n Egipt calul, carul de lupt i arme noi, precum i tehnici militare de ultim generaie, care i fac foarte eficace n lupte. Ei jefuiesc ara i ncearc s i nsueasc scrierea i cultura egiptean. Imperiul este divizat acum n dou: partea dinspre Delta Nilului unde domneau hicsoii i cea de ctre izvoarele Nilului unde se retrsese populaia care nu a cedat acestor cuceriri. Prin dinastia al XVII hicsoii sunt alungai din Egipt (spre anul 1567 a. Chr.)

6. Regatul Nou (dinastiile XVIII XX, 1562 1085 a. Chr.). Este perioada marilor cuceriri egiptene, cnd Egiptul ajunge la cea mai mare extensiune teritorial din istoria lui. Faraonul Tutmosis al III-lea poart rzboaie mpotriva Siriei, Feniciei, Nubiei i Palestinei, ajungnd cu grania rii nu departe de rul Eufrat. Acum se construiete celebrul templu de la Karnak, n cinstea zeului Amon. Din punct de vedere religios, aceast perioad se caracterizeaz prin impunerea zeului Amon n tot Egiptul. O singur excepie a fost n aceast evoluie religioas: reforma monoteist de scurt durat a lui Amenophis al IV-lea, care a ncercat s impun cultul lui Aton, mutnd de asemenea chiar i capitala rii pentru atingerea acestui el. Sub domnia lui Ramses al II-lea se ridic templele de la Theba, Abydos i Abu Simbel.

Situaia de nflorire a Egiptului ncepe s decad atunci cnd dinspre mare ncep s fac incursiuni aa-numitele popoare ale mrii, care aduc ara ntr-un declin ireversibil. Ultimele zece dinastii (XXI XXXI) marcheaz o decdere din toate punctele de vedere. Sub aspect religios, ritualismul exagerat nlocuiete adevrata trire religioas. Se impune acum mai ales zoolatria, cum este cultul boului Apis sau cultele diferitelor animale care simbolizau totemul anumitori zeiti (crocodilul, hipopotamul, broasca, pisica, pasrea iblis, leul, acalul, etc.)

ntre 716 664 .Hr. se instaureaz o dinastie etiopian, care dureaz aproape un secol. n anul 666 .Hr. Assurbanipal cucerete Egiptul ns pentru scurt timp. n anul 525 perii la rndul lor cuceresc i ei Egiptul iar prin regele Cambise se ntemeiaz dinastia a XXVII-a.

7. n fine, Alexandru Macedon va elibera Egiptul de satrapiile persane att de odioase poporului egiptean. El este privit ca un adevrat eliberator iar oracolele lui Amon l vd ca pe fiul zeului, recunoscndu-l ca pe un urma legitim al faraonilor. n numele lui se ridic celebrul ora Alexandria, care va adposti cea mai mare colecie de carte i manuscrise ale lumii. Religia egiptean devine acum sincretist, amestecat cu elemente de filozofie elen. Cu toate acestea n practica egipteanului centrul adorrii sale rmne totui soarele.

8. Perioada roman (30 .Hr. 641 d.Hr.), care se impune prin victoria lui Octavian August de la Actium fa de Antonio, care se bazase pe ajutorul Cleopatrei. Dei nfrni, egiptenii s-au bucurat de toleran religioas. Dup anul 313 d.Hr. cnd cretinismul devine religie recunoscut n imperiu i apoi chiar oficial, Egiptul prin pustia Nitriei devine cel mai important leagn al ascetismului cretin, dar i al teologiei contemplative. Prin coala catehetic din Alexandria, cretinismul se impune ca o religie foarte bine argumentat. Este perimetrul marilor confruntri dintre teologia cretin (cu mari nume ca: Origen, Clement Aexandrinul, Didim cel Orb), filozofia platonic i neo-platonic (Plotin, Ammonius Saccas, etc.) i gndirea iudaic (Filon Alexandrinul).

n fine, decadena total a Egiptului clasic s-a realizat prin ocuparea rii de ctre arabii musulmani, care au ars i celebra bibliotec din Alexandria. Astzi aceast ar este una de tip musulman, unde dei se vorbete despre drepturile omului, totui cei care sunt de alt credin dect cea musulman, sunt persecutai. Se cunosc numeroasele atentate conduse de Fria musulman pentru boicotarea regimului prin eliminarea turismului din ar, o surs foarte important de colectare a veniturilor.

IZVOARE LITERARE CU TEME RELIGIOASE

Egiptul poate fi considerat ara cu cele mai multe izvoare arheologice privind antichitatea lui. Siturile arheologice au scos la iveal o serie de documente foarte importante privind viaa politic, religioas, social i cultural a vechilor egipteni. Dintre cele mai importante monumente de literatur, n afar de mult-tiutele elemente de arhitectur, amintim:

a. Textele Piramidelor, care sunt cele mai vechi texte, descoperite n interiorul piramidei de la Saqqara precum i n alte monumente funerare, datnd din anii 2500 .Hr. Se cunosc circa 1200 de texte, unele chiar de 30-40 de rnduri, coninnd formule ritualice, incantaii, exorcisme contra erpilor, imnuri i rugciuni, menite s apere sufletul defunctului n faa scaunului de judecat a lui Osiris.

b. Textele Sarcofagelor, care sunt de dat mai recent, din perioada Regatului Mediu, din dinastia a VI-a. Ele au fost culese de pe pereii sarcofagelor, n care erau ngropaii cei decedai. Este perioada cnd amploarea piramidelor scade iar monumentele funerare nu mai sunt att de impuntoare, astfel nct s existe camere mortuare cu perei mari, pe care s se scrie. Scrierea hieroglifelor se face n interiorul sarcofagului. De menionat c aceast scriere din sicrie sau de pe pereii piramidelor era absolut necesar, deoarece ea avea un caracter magic: textele l protejau pe cel mort n faa judecii lui Osiris. Ele erau rugciuni care ar fi trebuit s le poat spun el n faa completului format din cei 42 de judectori ai morilor.

c. Cartea Morilor, cu texte datnd din secolul al XVI-lea .Hr., din Noul Regat, este un adevrat manual de indicaii asupra cltoriei pe lumea cealalt i modul de a putea evita primejdiile de aici. La egipteni, asigurarea vieii venice ine n primul rnd de repetarea unor formule magice i abia n plan secundar de aspectul moral al vieii.

d. Profeiile lui Ipuwer, n care acest prin prezint cadrul dezolant al regatului, nvinuindu-l pe rege de decadena rii.

e. nvturile pentru regele Merikare, prin care regele i d fiului su sfaturi de conduit neleapt, mai ales respectarea supuilor.

f. Povestea ranului iscusit la vorb, care vorbesc despre un ran, care a fost batjocorit i care relateaz cum a fost deposedat de asinii si i de tot avutul su. El cere s i se fac dreptate ntr-o lume care este destul de corupt. Este de remarcat arta poetic fin expus n cadrul povestirii. Iat un exemplu:

Marii dregtori svresc rul,

dreptatea se apleac ntr-o parte,

judectorii fur

Cel ce trebuie s ne fac s rsuflm,

ne face s gfim

Cel ce trebuie s fac mprire dreapt

este un ho.

g. Alte cri menite s l ajute pe cel mort n drumul su ar mai fi: Cartea despre cele dou drumuri i Cartea despre ceea ce este n lumea subpmntean. n ele gsim hri ale lumii subpmntene, ale uilor prin care trebuie s treac cel mort, precum i chipurile montrilor pe care mortul i ntlnete n drumul su.

h. Merit de asemenea menionate dou lucrri, care au n centrul preocuprilor lor scepticismul n faa morii. Este vorba despre lucrarea Sftuirea unui om dezndjduit cu sufletul su, scris de ctre un poet anonim pe la anul 2200 .Hr. a crui tem este contiina profundei decadene morale ale respectivei societi, ceea ce l aduce pe omul respectiv n pragul sinuciderii.

Azi moartea nsi mi se nfieaz

Ca vindecare pentru cel bolnav,

Ca preumblare pentru cel firav ().

Azi moartea nsi mi se nfieaz

Ca dorul de cas al celui

Scpat pe veci din lungi ani de robie

i. n fine, a doua lucrare, ultima pe care doresc s o expun n aceast analiz este Cntecul Harpistului, n care se mpletesc dou expresii: vanitas vanitatum i carpe diem. Cu alte cuvinte dezndejdea se mpreun cu hedonismul ca o ans de uitare a disperrii, n care se deruleaz viaa uman.

Sporete-i ct poi plcerile vieii

i ct trieti ornduiete-i viaa dup poftele inimii

Cci te va ajunge ziua plngerii

Dar plngerile tale, zeul morii nu le va auzi

Bucur-te de ziua de astzi i petrece

Nu-i ntuneca viaa cu gnduri.

VIAA SOCIAL N EGIPTUL ANTIC

Egiptul, zice Herodot, este pentru egipteni un pmnt dobndit (n.n. ca dar al zeilor) i un dar al Nilului. ntr-adevr de la prima cataract, cea de la Assuan, i pn la formarea deltei, Nilul oferea pe o poriune de 700 de kilometri o zon foarte fertil. Nmolul, care rmnea n urma inundaiilor anuale ale fluviului se ntindea pe o lunc de 1050 km lime, oferind un sol vegetal i mineral foarte bun pentru cultivarea grului. Fiind destul de moale, egiptenii nu foloseau plugul la arat, ci un fel de splig, cu care se fceau straturi n pmnt, apoi se aruncau seminele i se acopereau ntr-un mod original, trimind peste semntur o turm de oi sau de porci, care prin clcare, acopereau seminele. Fertilitatea solului oferea chiar dou recolte pe an. De aceea, preurile terenurilor avea ca punct de apreciere starea de umiditate i posibilitatea de a fi inundat terenul de ctre fluviu. Aprecierea acestor terenuri se baza i pe faptul c dincolo de colinele dealurilor care mrgineau cmpiile Nilului, se deschidea deertul nisipos, simbol al morii. Era deci o permanent lupt dintre via i moarte, comunitile umane locuind zonele fertile, n vreme ce morii erau mumificai i ngropai n zonele nisipoase.

Ca plante textile se cretea inul, deoarece pielea sau mpletiturile vegetale erau destul de rar utilizate. Lna oii nu se torcea, pentru c aceasta, n religia egiptean, era considerat impur.

n ceea ce privete mprirea societii egiptene antice, aceasta avea scribi, preoi, nobili, militari, care constituiau clasa superioar a Egiptului. n fruntea lor se afla, bineneles, faraonul, considerat fiul Soarelui, al lui Ra. Clasele inferioare numra pe rani, meseriai i pe negustori. Sclavia exista n Egipt, dar avea un statut aparte. Sclavii nu erau lipsii total de drepturi, ca la romani de exemplu, iar economia egiptean nu se baza pe munca lor. Se crede c inclusiv la ridicarea piramidelor ar fi lucrat oameni liberi, care o fceau ca un fel de clac. n general, sclavii proveneau din categoria prizonierilor de rzboi sau erau cumprai de la negustorii semii. Ei puteau fi revndui, nchiriai (mai ales n cazul sclavelor pentru plceri), pui la treburile casei (uneori chiar ca nite administratori ai averii stpnului) sau pui n libertate. Numrul lor n Egiptul antic era totui destul de mic, deoarece Egiptul nu era la nceput un stat rzboinic. Tot cu munca sclavilor se asigura serviciul auxiliar la temple. n secolul al XII-lea de exemplu, la templele din Teba lucrau nu mai puin de 86.000 de sclavi.

Scribul reprezint elementul caracteristic civilizaiei egiptene i una din componentele cele mai importante ale vieii sociale i politice ale acestei ri. El conducea viaa administrativ, birocratic i cultural a statului. De prezena lui se leag sistemul irigaiilor, a construirii digurilor, deoarece ei proiectau sistemele de canalizare a apelor fluviale. De asemenea, scribii contabilizau sistemul de impozitare al rii, urmrind recuperarea tuturor sumelor sau produselor datorate impozitului.

Ei proiectau schiele marilor piramide, ale templelor i alte monumente ale rii, supraveghind apoi derularea lucrrilor. De aceea, pregtirea scribilor se fcea n coli speciale iar durata acesteia se putea extinde la nu mai puin de 12 ani de studiu, n care respectivul era pregtit n domeniul desenului, al aritmeticii, al geometriei, etc. cunotinele acestea fiind ulterior foarte apreciate n viaa statului. Ca atare profesiunea de scrib era una dintre cele mai respectate i mai bine pltite. Ei aveau dreptul de a deine sclavi i primeau terenuri din partea faraonului.

Militarii au ajuns la o poziie mai bine consolidat abia n urma campaniilor militare, n care s-a antrenat ulterior Egiptul, deoarece n timpurile strvechi armata era format ad hoc, la momentele de restrite ale rii. Cu timpul a aprut o armat profesionist, format din mercenari, care a adoptat arme noi i tehnici de lupt adecvate.

Nobilii provin din vechea aristocraie tribal care a primit de la faraon o serie de privilegii. Cu timpul ei au devenit conductori ai nomelor sau mari deintori de pmnturi i de sclavi. Din pcate, banii i poziia i-a transformat de multe ori n contestatarii regalitii, ceea ce s-a demonstrat prin desele schimbri de dinastii din Egipt.

RELIGIA EGIPTENILOR

Termenul de Dumnezeu sau de Divinitate este redat prin grupul de litere NTR, a crui sens nu este precizat. Sunt trei explicaii cu privire la acest termen i anume:

a. Cuvntul ar proveni le la ideea de sod sau natriu, care prin calitile ei de a sra i de a conserva era perceput ca simbol al puritii i al cureniei;

b. Dup alii, reprezentarea hieroglific a lui NTR arat ca un topor, care simboliza la egipteni puterea divin;

c. n fine, alii consider c semnul hieroglific ar fi mai degrab un steag, dect un topor, iar steagul simboliza la egipteni delimitarea sacrului, a spaiului n care se afl divinul.

Cteva din caracteristicile divinitilor egiptene ar fi:

- ideea de natere a zeilor; faptul c i ei sunt muritori ca i oamenii, urmnd ca abia dup nviere s renasc n viaa divin;

- avnd trsturi aproape comune ntre ei, apare foarte des ideea de fuziune;

- zeii sunt concepui att personali, ct i impersonali;

- n fine, o ultim trstur a lor ar fi caracterul zoomorfic al zeilor, n sensul c fiecare este redat sub chipul unui animal (acal, iblis, viper, crocodil, etc.). Aceast ultim trstur a religiei egiptene ne face s credem c la origine, religia acestui popor ar fi fost totemic.

Zeitatea principal a panteonului egiptean este Ra (R), despre care se credea c se plimba ziua cu barca sa sacr pe oceanul cerului. Menionm c barca la egipteni avea o ncrctur sacr, de vreme ce transporturile se fceau n mare parte pe Nil. Despre Ra se credea c este creatorul i crmuitorul lumii. Combinaia dintre Atum i RA va da o divinitate complex Atum-RA, care cltorea pe firmamentul cerului, nsoit de fiul su Toth i de Maat, care simboliza ordinea lumii, creia i se supuneau nsui zeii. Faraonii erau adorai ca fiii lui RA iar preoii care slujeau la temple de fapt nu fceau altceva dect s nlocuiasc pe faraon n slujirea lui zilnic.

SISTEMELE TEOLOGICE EGIPTENE

Faptul c Egiptul a fost mprit n 42 de nome, fiecare destul de independente ntre ele, le-a dat acestora posibilitatea de a-i ntocmi fiecare n felul ei un sistem religios, care s reprezinte gndirea sacr a acelor inuturi. Evident unificarea acestora a implicat i unificarea religioas, cu asperitile existente n decursul istoriei, dintre care cea mai exploziv a fost reforma monoteist a lui Aton. Dintre sistemele religioase cele mai importante amintim:

1. Sistemul heliopolitanA fost elaborat n cetatea Heliopolis (nu departe de Cairo de astzi), prin anii 4.000 3.000 .Hr. Dup spusele unor cercettori, chiar i Moise ar fi fost educat n colile acestui ora, n perioada cnd se afla la curtea faraonului, care i avea sediul aici. coala heliopolitan ar fi durat n istorie pn n vremea cuceririlor romane. Potrivit teogoniei heliopolitane la nceput ar fi existat haosul primordial, Nun sau Nu. Din el ar fi ieit apoi primul zeu: Atum, care s-ar fi creat din propria sa putere, de unde i epitetul cel care exist prin sine nsui. Evident muli au identificat aceast expresie, considernd c Moise ar fi preluat-o pentru a-L defini pe Iahve ca cel ce este (Ieire 3, 14). Realitatea este c epitetul aseitii este unul general, pe care l gsim la toate religiile. Fiecare deci i contempl divinitatea principal ca una care nu are alt cauz dect pe sine. ns, atenie, Iahve nu provine dintr-un haos primordial, ci se afl deasupra haosului, ca unul care este Creatorul sau Cauza oricrei forme de existen sau de non-existen.

Ziua, Atum-Ra cltorete pe bolta cerului, biruindu-l pe Apophis, arpele rului. Lupta dintre cei doi se poate vedea pe bolta cerului, mai ales nspre amurg, cnd sngele lui Apophis nroete cerul. Tema arpelui este preluat din revelaia primordial, n care acesta este prezentat ca un opozant al Binelui. Evident c sunt foarte multe variante ale acestei lupte directe sau indirecte, ns n toate aceste forme realitatea este aceeai.

Atunci cnd Ra rsare el poart numele de Ra-Kephera sau Ra-Scarabeul, simbol al nvierii din noapte sau din moarte. Scarabeul este deci un simbol al nvierii, deoarece ieirea lui din gunoi era considerat de o renviere a lui din lumea subteran. Cu acest neles atunci cnd murea un om i se punea pe piept, n dreptul inimii, un gndac scarabeu din lut, pentru ca inima lui (Ba) s nvieze.

Zeul Atum este creatorul oamenilor i al zeilor, cel care ar fi stabilit ordinea divin n cer i pe pmnt i care ar fi luat fiin prin propria voin sau prin rostirea cuvntului iniial. Apare aici tema logosului prin care divinul se creeaz pe sine sau creeaz lumea. Acest act de creaie a lui Atum-Ra este vzut ca o auto-extindere a sa, crend patru perechi de fiine divine, i anume:

a. Perechea Shu Tefnut.

Shu, aerul, este o divinitate antropomorf, care se interpune ntre Qeb i Nut, separndu-i din mbriarea lor. Se prezint aici tema iubirii egoiste a celor doi, care este eliminat prin interpunerea ntre ei a celei de a treia persoane (Shu). De fapt, acest lucru l remarc teologia cretin: unul este exponentul egoismului absolut. Dualismul, dac nu este disjunctiv, dup modelul zoroastrian, este de asemenea egoist, deoarece iubirea dintre cei doi se transmite liniar doar ntre ei. Abia treimea face un triunghi al spaiului comunitar, n care intr apoi i cosmosul i omul.

Shu este deci atmosfera care se interpune ntre cer i pmnt, desprindu-i de iubirea lor egoist. Prin respiraia lui Shu se nsufleesc toate vietile pmntului. Tefnut este att sora, ct i soia lui Shu, reprezentnd cldura atmosferic, focul sau lumina. Ea reprezint de asemenea i umiditatea, producnd roua i umezeala de care depinde viaa. Lacrimile ei czute pe pmnt devin boabe de rin din care se fabric apoi tmia.

b. Perechea Qeb Nut.

Ei sunt autorii vieii pe pmnt, Qeb (sau Geb) fiind primul tat iar Nut, prima mam. Qeb simbolizeaz pmntul, din care rsare viaa. De reinut c la egipteni se inverseaz genurile acestui cuplu: dac la alte popoare cerul este masculin iar pmntul este feminin, aici pmntul este masculin iar cerul feminin. Provenii din Shu i Tefnut, cei doi nasc la rndul lor cuplurile Osiris Isis i Seth - Nephtys. Qeb este considerat n sistemul heliopolitan ca fiind primul rege, care avea ca simbol cobra (ouraeus), ce reprezenta puterea i nelepciunea. Faraonii vor purta pe frunte n aceast semnificaie o cobr de aur. Nut este zeia cerului, fiind reprezentat de o femeie tnr, aplecat peste soul ei, Qeb. De asemenea, este redat sub chipul unei vaci avnd trupul pictat cu stele. n fiecare sear ea nghite discul solar (RA) pentru a-l reda plin de strlucire a doua zi, n zori.

c. Osiris i Isis este perechea cea mai popular din religia egiptean, deoarece de ei se leag una dintre cele mai frumoase mitologie egiptene. Relaia de apropiere cu oamenii i-au fcut foarte iubii de oameni. El este un zeu al vegetaiei, care moare i nvie. Ulterior prin aceast ucidere ritualic, Osiris va deveni zeul morii, numit i Domnul Tcerii, cel care conduce regatul subteran, Duat. Cetatea lui era Abydos, locul unde se credea c ar fi fost i el ngropat. De aceea, egiptenii considerau ca fiind cea mai mare cinste s poat fi ngropai, deoarece se credea c cei mori aici au parte de o judecat lejer i deci de starea fericirii. Abydos este deci un ora al pustiei, unde mumiile s-au pstrat aproape intacte, deoarece nisipul uscat este un conservant natural. Legendele l prezint pe Osiris ca fiind primul rege al Egiptului (dup Plutarch, n lucrarea De Iside et Osiride). Acesta i-ar fi civilizat pe oameni, nvndu-i s se hrneasc cu roadele pmntului. Diodor din Sicilia spune c Osiris i-a nvat pe oameni s nu se mai mnnce unii pe alii, dup ce Isis le-a descoperit folosina grului i a orzului, care mai nainte creteau fr s fie cultivate. De asemenea, tot Osiris este cel care le-a descoperit oamenilor via de vie i le-a dat acestora cunotinele arhitecturale i impulsul de a zidi ceti mari i temple frumoase.

Ct privete ideea de nemurire sau mai precis cea de nviere, care se leag de viaa lui Osiris, mitologia are cteva variante. ntr-una din ele, Osiris este prezentat ca rege al Egiptului, care este subminat de ctre fratele lui, Seth i de ali 72 de conspiratori. Seth i ia pe furi msura lui Osiris i face un sarcofag frumos ornamentat, iar la un osp promite c va da acest cufr celui care va ncpea cel mai bine n el. Osiris intr n sarcofag, care este nchis de Seth i aruncat n Nil. Isis, ajutat de zeul Thot, scribul divin, pescuiete sicriul din ap i l ascunde n Delta Nilului. Seth l descopere i taie n 14 buci trupul lui Osiris, pe care apoi l mprtie prin tot Egiptul, pentru a nu mai putea fi recuperat. Cu rbdarea unei soii iubitoare, Isis culege bucat cu bucat trupul soului ei, se fecundeaz cu organul genital al acestuia i l nate pe Horus. ntlnim aici tema naterii rzbuntorului, cel care va rsplti lui Seth fapta pe care o fcuse. Horus devine astfel conductorul lumii pmnteti, deoarece Osiris, cel care fusese pn atunci rege, gustnd deja moartea nu mai putea s rmn pe pmnt. Astfel lumile se mpart n trei: lumea pmnteasc fertil este regatul lui Horus, cea subteran, a morilor, care petrec fericii n raiul egiptean, Amenti, i sunt sub ascultarea lui Osiris; iar lumea deertului, a morii i demoniacului, care este lumea lui Seth.

Osiris reprezint pentru egiptenii vechi simbolul i cheia nvierii. De el depinde viaa fericit sau devorarea sufletului de ctre animalele lumii sub-pmntene. Isis simbolizeaz cstoria i fidelitatea conjugal, de aceea ea este att de des invocat n credinele egipteanului. Tocmai pentru faptul c familia egiptean era monogamic i foarte egal n drepturi n problema raporturilor dintre soi, Isis reprezint femeia nu numai devotat soului, dar care trebuie i respectat pentru virtuile ei i combativitatea ei.

n al doilea rnd, Isis este i simbolul magiei i al ocultismului, fiind numit Marea Vrjitoare. Cu sprijinul lui Thot, ea i mblsmeaz soul i i iniiaz pe oameni n arta medicinii, transmindu-le oamenilor n vis remediile pentru vindecarea bolilor lor. De aceea la egipteni visul era o cale de comunicare sau de aflare a voii zeilor. Este cazul patriarhului Iosif n Egipt, care ajunge important pe linia iera


Recommended