+ All Categories
Home > Documents > IBOR III.2

IBOR III.2

Date post: 14-Jul-2015
Category:
Upload: popovici-eugen
View: 335 times
Download: 2 times
Share this document with a friend

of 33

Transcript

ISTORIA BISERICII ORTODOXE ROMNE (SEM. III/2)BISERICA UNIT (SEC. XIX-XX)ntemeiat n anul 1701, Biserica Unit din Transilvania, organizat dup 1850 ca Mitropolie, a fcut fa, n secolul al XIX-lea, mai multor ncercri; unele cauze au fost interne, altele externe. Cele interne sunt legate de deprtarea treptat de tradiiile rsritene originare, proces iniiat nc din timpul pstoririi episcopului Ioan Bob (1784-1830); este vorba de eliminarea total a principiului sinodalitii, prin neacordarea dreptului laicilor de a participa efectiv la viaa organizatoric a Bisericii, respectiv de introducerea unor inovaii de natur cultic, administrativ-canonic (nlocuirea vechiului Consistoriu cu un capitlu format din 12 preoi celibi) i doctrinar (infailibilitatea papal, dogma imaculatei concepii), toate de factur romano-catolic. Cei dinti care au luat atitudine au fost corifeii colii Ardelene: Samuil Micu, Gheorghe incai i Petru Maior; dup cteva decenii au protestat vicarii Ioan Antonelli al Fgraului i Ioan Micu-Moldovan al Blajului. Cu toate acestea, Sinoadele provinciale din anii 1872, 1882 i 1900 s-au inut cu uile nchise, fr participarea laicilor, clericii prezeni jurnd s nu divulge coninutul dezbaterilor; hotrrile au fost naintate, de fiecare dat, Vaticanului. n ceea ce privete cauzele externe, Biserica Unit a fost supus la dou mari ncercri. Astfel, dup ntemeierea Statului dualist austro-ungar (1867), n Biserica Romano-Catolic din Ungaria a luat natere un curent de emancipare bisericeasc. Drept urmare, la Congresul Bisericii Ungare din anii 1870-1871 s-a decis separarea total a Bisericii fa de Stat i ncorporarea Bisericii Unite ardelene n Biserica Romano-Catolic maghiar. n pofida protestelor, hotrrea a fost ratificat n 1898; doar izbucnirea Primului Rzboi Mondial i realizarea Marii Uniri a mpiedicat pierderea total a independenei Bisericii Greco-Catolice din Transilvania. Pe de alt parte, n anul 1873, pentru romnii i rutenii unii din judeele Satu Mare, Hajdu i Szabolcs, grupai n circa 90 de parohii, s-a nfiinat un Vicariat greco-catolic cu reedina la Hajdudorogh, n Ungaria actual; limba cultic era... greaca veche (!). n 1912, Vaticanul a aprobat ridicarea acestuia la rang de Episcopie maghiar unit, avnd sub oblduirea sa canonic un Vicariat al Secuimii, cu sediul tocmai la Trgu Mure; episcop a fost numit Miklossy Istvn (1913-1918). n noiembrie 1918, credincioii din prile stmrene s-au organizat ntr-un Vicariat romn al Careiului; Vicariatul de Trgu Mure s-a autodesfiinat n 1919.

1

n fruntea eparhiei Blajului s-au aflat, pn n 1918, urmtorii ierarhi: Ioan Bob (1784-1830), Ioan Lemeni (1832-1850), Alexandru Sterca-Suluiu (1850-1867), Ioan Vancea (1868-1892) i Victor Mihali (1894-1918). La Marea Adunare Naional de la Blaj din 3/15 mai 1848, romnii prezeni au cerut refacerea uniti bisericeti; s-au opus episcopii Ioan Lemeni al Blajului i Vasile Erdely al Oradiei. Mai mult ns, dup demisia forat a lui Lemeni, Erdely a cerut nfiinarea unei Mitropolii unite a Ardealului, cu trei Episcopii sufragane, anume cea de la Oradea, recunoscut n 1777, i nc dou noi: Lugoj i Gherla. Sancionat de mpratul austriac Francisc Iosif I (1848-1916) n anul 1850, hotrrea a fost aprobat de Vatican n 1853, prin bula papal Eclesiam Christi. n perioada interbelic, Mitropolia Blajului a fost condus de Vasile Suciu (1920-1935) i de Alexandru Nicolescu (1935-1941); au urmat apoi doi administratori: Valeriu-Traian Freniu (19411946) al Oradiei i Ioan Suciu (1946-1948). i-au continuat existena i eparhiile unite ale Oradiei, ale Gherlei (mutat la Cluj n 1930) i ale Lugojului, la care s-a adugat, n 1931, Episcopia de Baia Mare. La mnstirile unite Prislop, Nicula i Bixad se organizau ample pelerinaje anuale. Viitorii preoi se pregteau la Academiile teologice din Blaj i Gherla (mutat, n 1930, la Cluj); unii tineri erau trimii, cu burse, la Colegiul catolic De Propaganda Fidei din Roma. n plan cultural-teologic s-au distins istoricii Zenovie Pclianu, Elie Dianu, Alexandru Cziple, tefan Manciulea i Nicolae Coma, folcloristul Ioan Brlea, scriitorii Ion Agrbiceanu i Alexandru Ciura etc. Crile de cult i de nvtur se tipreau la Blaj, locul undea apreau i cele dou cunoscute publicaii unite interbelice Unirea i Cultura Cretin. Eparhiile sufragane: Episcopia Oradiei (nfiinat n 1777): Samuil Vulcan (1807-1839): fost profesor la Viena, Eger i Lvov, a finalizat construcia catedralei episcopale din Oradea, a alipit eparhiei sale 72 de parohii din judeul Satu Mare (aparintoare anterior Episcopiei unite de Muncaci), a atras la uniaie 43 de sate ortodoxe din Bihor, Arad i Banat, a finanat tiprirea Lexiconului romnesc-latinescunguresc-nemesc (Buda, 1825) i a fondat Liceul romnesc din Beiu (1829), n care se primeau att elevi unii, ct i ortodoci, Vasile Erdelyi (1843-1862), Iosif Papp Szilagyi (1863-1873), Ioan Olteanu (1874-1877), Mihail Pavel (1879-1902): ctitorul internatului romnesc din Beiu i al unei coli civile de fete la Oradea, Dimitrie Radu (1903-1920) i Valeriu-Traian Freniu (1922-1948). Episcopia Gherlei (nfiinat n 1853, pentru nordul Ardealului, prin bula papal Ad Apostolicam Sedem; mutat n 1930 la Cluj-Napoca): Ioan Alexi (1854-1865): autorul unei Gramatici a limbii romne (n limba latin) i ntemeietorul Liceului regesc-episcopesc din Gherla

2

(1859), Ioan Vancea (1865-1868), Mihail Pavel (1872-1879), Ioan Szab (1879-1911), Vasile Hossu (1911-1916) i Iuliu Hossu (1917-1948). Episcopia Lugojului. n anul 1738, episcopul romano-catolic Falkenstein al Timioarei a ncercat, ntia oar, nfiinarea unei eparhii unite bnene la Moldova Nou; rzboiul turco-austriac a mpiedicat aceast iniiativ. O ncercare similar s-a fcut, n 1741, i la Lugoj, zdrnicit ns de apariia n Banat a cunoscutului clugr Visarion Sarai. n 1766, existau n Banat doar dou parohii unite, anume la Timioara i Zbrani. Datorit aciunilor prozelitiste ulterioare, autoritile au aprobat nfiinarea unei Episcopii, recunoscut de Vatican prin bula papal Ad Apostolicum Ministerium din 1853. Jurisdicia ei se ntindea peste parohiile unite din actualele judee Timi, Cara-Severin, Hunedoara i, parial, Arad i Alba. Arhipstori au fost: Alexandru Dobra (1854-1870), Ioan Olteanu (1870-1873), Victor Mihali (1874-1894), Dimitrie Radu (1894-1903): fondator al unui muzeu istoricarheologic i al unui internat romnesc la Lugoj, viitor episcop de Oradea, copreedinte al Marii Adunri Naionale de la Alba Iulia din 1 decembrie 1918 (alturi de episcopul ortodox Ioan Papp al Aradului), ucis de o bomb n cldirea Senatului (1920), Vasile Hossu (1903-1911), Valeriu-Traian Freniu (1913-1922), Alexandru Nicolescu (1922-1935) i Ioan Blan (1936-1948). Episcopia de Baia Mare (nfiinat n 1930 prin bula Solemni Conventione): Alexandru Rusu (1931-1948). Rentregirea Bisericii romneti din Transilvania i Banat (1948). nc din prima jumtate a secolului al XVIII-lea s-au fcut mai multe ncercriri oficiale de refacere a unitii bisericeti: 1711, 1744, 1798, 1848 i 1918. ndat dup realizarea mreului act istoric de la 1 Decembrie 1918, anume n anul 1919, nou-alesului mitropolit unit Vasile Suciu i s-a propunerea de a deveni nti-stttor ortodox al Ardealului; a refuzat. n februarie 1939, mitropoliii Nicolae Blan (ortodox) i Alexandru Nicolescu (unit) au semnat rentregirea Bisericii ardelene, ideal nerealizat ns din pricina situaiei confuze din Romnia, respectiv a izbucnirii celui de-al doilea Rzboi Mondial; ierarhii i politicienii unii s-au opus. Cu toate acestea, de-a lungul ntregii perioade interbelice, au existat numeroase treceri colective n satele Ucea (jud. BV), Cheile Cibului (jud. AB), Curechiu (jud. HD), Bora (jud. MM), Ticvaniu Mare (jud. CS) etc. sau individuale la Ortodoxie; sonore au fost cazurile teologilor grecocatolici Ioan Paca (prof. la Gherla) i tefan Pop (prot. dr. din Izvin). n anul 1948, att Nicolae Blan, ct i nou-alesul patriarh Justinian Marina au adresat uniilor un clduros apel de rentoarcere acas. La 1 octombrie 1948, o delegaie simbolic, alctuit din 36 de protopopi, n frunte cu protopopul Traian Belacu, n numele a 430 de preoi unii, au semnat la Cluj un act prin care se

3

rupeau legturile cu Roma; delegaia s-a deplasat la Bucureti la 3 octombrie, nfind documentul Sfntul Sinod. La 21 octombrie 1948, n Catedrala Rentregirii din Alba-Iulia, Adunarea NaionalBisericeasc a proclamat revenirea romnilor unii la Biserica-Mam i anularea actului uniaiei de la 1701. Momentul a fost ns unul cu totul inoportun n ceea ce privete realizarea acestui mre desiderat religios; printr-un nalt decret de Stat, autoritile comuniste luaser msura desfiinrii Bisericii Unite. Acuzele de colaboraionism politic a Bisericii Ortodoxe cu autoritile comuniste, nejustificate, continu pn astzi. n satele mixte, parohiile s-au unificat. Ierarhii, internai o vreme la mnstirea Cldruani, au dezaprobat revenirea; muli au pierit apoi n temnia politic de la Sighet. Preoii unii care au acceptat rentoarcerea la Ortodoxie au fost lsai pe mai departe n parohii; doi au ajuns episcopi, anume Teofil Herineanu la Roman i Cluj, respectiv Visarion Atileanu la Arad. Preoii unii care au refuzat revenirea (muli au slujit n clandestinitate) au fost urmrii, arestai i anchetai de Securitate. Biserica Unit dup 1989. La 30 decembrie 1989, Statul romn a recunoscut Biserica Catolic de rit oriental. n martie 1990, fr ntiinarea i acordul autoritilor romne, Vaticanul a numit ase episcopi romano-catolici i ali cinci greco-catolici; n 1991, mitropolitul Alexandru Todea al Blajului a fost ridicat la rangul de cardinal. S-a nceput o puternic aciune prozelitist de recuperare a vechilor credincioi. n Banat, mai multe biserici au fost cedate de bunvoie, pe cnd n Ardeal acestea au fost preluate cu fora; alte zeci de procese se afl pe rol (n majoritatea cazurilor, se solicit, nefondat, restitutio in integrum). Au fost renfiinate Academiile teologice unite la Blaj, ClujNapoca i Baia Mare i au fost reactivate vechile eparhii, unele cu titulari hirotonii n clandestinitate, n rit latin. 1. Mitropolia Blajului: Alexandru Todea (1950/1990-1994), Lucian Murean (din 1994). 2. Episcopia Oradiei: Vasile Hossu (1990-1997), Virgil Bercea (din 1997). 3. Episcopia Gherlei: George Guiu (1994-2002), Florentin Crihlmeanu (din 2002). 4. Episcopia Lugojului: Ioan Ploscaru (1948/1990-1995), Alexandru Mesian (din 1995). 5. Episcopia de Baia Mare: Lucian Murean (1990-1994), Ioan ieteanu (din 1994).

4

BISERICA ORTODOX ROMN NTRE ANII 1918-1948Momentul 1 Decembrie 1918, cnd la Alba Iulia s-a parafat unirea Transilvaniei cu Romnia, a fost urmat de o dezvoltare fr precedent a tuturor sectoarelor vieii cotidiene; n deceniul al patrulea, Romnia era socotit ca fiind una dintre rile fruntae la nivel mondial din punct de vedere economic. Viaa bisericeasc a cunoscut i ea un real progres. I. Unificarea ecleziastic i reorganizarea Bisericii Ortodoxe Romne. n provinciile componente ale Romniei Mari existau, n ceea ce privete, organizarea, situaii diferite. Astfel, n Vechiul Regat se ntlnea un absolutism ierarhic, cu excluderea mirenilor din forurile conductoare ale Bisericii i cu o subordonare total a Bisericii fa de Stat. n Basarabia exista un absolutism de tip arist, iar n Bucovina viaa bisericeasc era ndrumat de Fondul Religionar, aflat sub tutela direct a Vienei pn n 1918. Doar n Transilvania i Banat exista o organizare corespunztoare, pe baza Statutului agunian, cu respectarea celor dou principii: autonomia (independena fa de oricare alt chiriarhie strin) i sinodalitatea (participarea laicilor la viaa Bisericii). Unificarea bisericeasc era aadar absolut necesar. La 23 aprilie 1919, ierarhii ardeleni ntrunii ntr-un sinod la Sibiu, au hotrt intrarea n Sfntul Sinod i unireea cu Biserica-Mam. Rmnea nesoluionat ns problema organizrii unitare. Ca atare, a fost creat o comisie, n frunte cu mitropolitul Pimen Georgescu al Moldovei, care a lucrat la Sinaia ntre 12-15 iunie 1919, indicnd adoptarea prevederilor statutare aguniene; hotrrile au fost acceptate n edina Sfntului Sinod din decembrie 1919. Pentru consfinirea acestei unificri, n chip simbolic, la 31 decembrie 1919, a fost ales ca mitropolit-primat al Romniei un episcop de peste muni, anume Miron Cristea, ierarhul de la Caransebe, nscunat a doua zi. n toamna anului 1920, s-a ntrunit o Constituant bisericeasc, format din membrii Sfntului Sinod, ministrul Cultelor i mai muli profesori de teologie, care a elaborat anteproiect, avnd ca model Statutul agunian. Cu toate acestea, ratificarea s-a amnat, ateptndu-se promulgarea noii Constituii a Romniei; votat n 1923, aceasta, prin art. 22, prevedea c Biserica Ortodox Romn este Biseric dominant, autonom, cu o organizare intern bazat pe principiul sinodalitii. Ca atare, noul statut a fost ratificat la 6 mai 1925. II. nfiinarea Patriarhiei. ntruct, dup 1918, n Romnia interbelic (un stat mijlociu n Europa) existau 5 Mitropolii cu 18 eparhii, 2 Faculti i 5 Academii teologice, nsumnd cca. 14 milioane de credincioi, precum i cteva mii de biserici i de mnstiri i numeroi teologi de prestigiu internaional, s-a fcut simit, n plan bisericesc, necesitatea ridicrii scaunului rii Romneti la rang de Patriarhie; cteva Biserici surori nvecinate obinuser deja recunoaterea 5

patriarhatului: Rusia n 1917 i Serbia n 1920. Iniiativa a aparinut transilvnenilor, prin vocea consilierului eparhial Gheorghe Ciuhandru de la Arad. Propunerea a fost luat n dezbatere n edina Sfntului Sinod din 4 februarie 1925, cnd s-a citit i Actul de nfiinare a Patriarhatului Ortodox Romn, ntocmit de mitropolitul Pimen Georgescu al Moldovei. Documentul, discutat i aprobat n zilele urmtoare n Camera Deputailor i n Senat, a fost publicat n Monitorul Oficial din data de 25 februarie 1925, sub titlul de Legea pentru ridicarea scaunului arhiepiscopal i mitropolitan al Romniei, ca primat al Romniei, la rangul de scaun patriarhal. Patriarhia ecumenic a aprobat decizia Bisericii Romne, trimind tomosul de recunoatere. Cel dinti patriarh al Romniei, Miron Cristea (1925-1939), a fost instalat la Bucureti, la 1 noiembrie 1925. Sub raport administrativ-canonic, structura Patriarhiei Romne n perioada 1925-1948 a fost urmtoarea (sunt menionai doar ierarhii eparhioi, omindu-se administratorii eparhiali, de obicei arhierei titulari/onorofici): I. Mitropolia Ungrovlahiei: 1. Arhiepiscopia Bucuretilor: Miron Cristea (1920/1925-1939): nscut n 1868 la Toplia (jud Harghita), cu studii la Sibiu i Budapesta (i-a luat titlul de doctor cu o tez despre Mihai Eminescu), a fost redactor la Telegraful Romn, secretar i apoi consilier mitropolitan la Sibiu, iar ulterior episcop de Caransebe (19101919) i mitropolit-primat (1920-1925). n calitate de nti-stttor al Bisericii Ortodoxe Romne, a ridicat palatul patriarhal din Bucureti i schitul Sf. Ilie din Toplia, a tiprit Biblia sinodal (1936), Noul Testament (trei ediii) i toate crile de cult; el nsui a ntocmit cteva lucrri istorico-teologice: Istoricul zidirii catedralei din Sibiu, Mitropolitul Miron Romanul, Iconografia ortodox etc. La Bucureti, a nfiinat Asociaia General a Clerului Ortodox Romn, a reiniiat apariia revistei Biserica Ortodox Romn (1921) i a ntemeiat o nou publicaie: Apostolul (1924). n perioada 1927-1930 a fcut parte din regena Romniei, alturi de prinul Nicolae I i de consilierul Gheorghe Buzdugan, pe perioada minoratului regelui Mihai I (1927-1930, 1940-1947). n plus, n anii 19381939, n timpul dictaturii instaurate de regele Carol al II-lea (1930-1940), a ajuns prim-ministru al Romniei. A murit la Cannes, la 6 martie 1939, fiind nmormntat cu funeralii naionale. Nicodim Munteanu (1939-1948): nscut n 1864 la Pipirig (jud. Neam), cu studii la Iai i Kiev, ajuns apoi profesor la Seminarul din Galai, episcop onorific cu numele de Bcuanul (19091912), episcop de Hui (1912-1923), egumen la Neam (1923-1935) i, n fine, mitropolit al Moldovei

6

(1935-1939). A tradus peste 100 de lucrri din limba rus, ntre care valoroasele volume de predici ale teologilor Lopuhin, Inochentie al Odessei, Petrov i Stratilatov, precum i numeroase brouri cu coninut moralizator (majoritatea de Lev Tolstoi), tiprite n colecia Semine evanghelice din ogorul Domnului (35 volume). A participat la traducerea a dou ediii integrale ale Sfintei Scripturi: ediia din 1936 (el a tradus 24 de cri din Vechiul Testament, celelalte fiind traduse de Vasile Radu, iar Noul Testament de Gala Galaction) i ediia sinodal din 1944 (24 de cri din Vechiul Testament i ntreg Noul Testament); de asemenea, lui i se datoreaz apariia Micii Biblii (1913) i a Bibliei cu ilustraii (1936, n colaborare cu istoricul de art I. D. tefnescu). 2. Episcopia Buzului: Dionisie Climescu (1894-1921), Ghenadie Niculescu (1923-1942), Antim Anghelescu (1944-1979). 3. Episcopia Rmnicului (desfiinat ntre anii 1939-1945, teritoriul acesteia a fost ncorporat n Mitropolia Olteniei): Antim Petrescu (1918-1919), Vartolomeu Stnescu (1921-1938). 4. Episcopia Argeului: Visarion Puiu (1921-1923), Nichita Duma (1923-1936), Grigorie Leu (1936-1940), Iosif Gafton (1944-1949). 5. Episcopia Tomisului (nfiinat n 1923, cu reedina la Constana; desfiinat n 1950 i contopit cu Episcopia Dunrii de Jos): Ilarie Teodorescu (1923-1925), Gherontie Nicolau (19261942), Chesarie Punescu (1944-1950). II. Mitropolia Moldovei: 1. Arhiepiscopia Iailor: Pimen Georgescu (1909-1934), Nicodim Munteanu (1935-1939), Irineu Mihlcescu (1939-1947) i Justinian Marina (1947-1948). 2. Episcopia Romanului: Lucian Triteanu (1923-1947). 3. Episcopia Huilor (n 1949 se contopete cu Episcopia Romanului): Iacov Antonovici (1924-1931), Nifon Criveanu (1934-1939), Grigorie Leu (1940-1949). 4. Episcopia Dunrii de Jos: Iacov Antonovici (1923-1924), Cosma Petrovici (1924-1947). III. Mitropolia Ardealului: 1. Arhiepiscopia Alba-Iuliei i Sibiului: Nicolae Blan (1920-1955): fost profesor de Dogmatic, Apologetic i Moral la Sibiu, fondatorul Revistei Teologice i al coleciei teologice Biblioteca Bunului Pstor, participant activ la realizarea Marii Uniri din 1918. Ca mitropolit, a militat pentru organizarea unitar a Bisericii romneti i pentru ridicarea acesteia la rang de Patriarhat, respectiv pentru aprarea drepturilor naionale i bisericeti ale pstoriilor si, opunndu-se ratificrii Concordatului cu Vaticanul (scrie broura Biserica mpotriva Concordatului) i Legii generale a Cultelor (scrie broura Biserica

7

neamului i drepturile ei), precum i ocuprii Ardealului de Nord de ctre armata horthyst. A contribuit la nfiinarea asociaiilor Andrei aguna (a preoilor ortodoci din Transilvania) i Oastea Domnului. S-a ngrijit de salarizarea preoilor i a cntreilor bisericeti i de acordarea de pensii; la schitul Pltini (ntemeiat de el) i la Bazna a deschis cmine preoeti. La Sibiu a nfiinat un orfelinat i un internat gratuit pentru fiii de preoi. A fost artizanul reunificrii bisericeti a romnilor ardeleni din anul 1948. n plan cultural, a (re)tiprit peste 200 de cri de nvtur i de cult, a iniiat apariia foii poporale Lumina satelor i a coleciilor teologice: Seria didactic, Seria teologic, Popasuri duhovniceti i Venii la Hristos; el nsui a scris circa 1.000 de studii i de articole. n 1921, Institutul teologic sibian a fost ridicat la rang de Academiei, cu drept de acordare a licenei (din 1943), nzestrat cu o capel i cu o valoroas bibliotec; a mai nfiinat un Seminar teologic (a funcionat puin) i o coal de cntrei bisericeti. Pentru ntreaga activitate depus n slujba rii i a Bisericii, a fost ales membru al Academiei Romne. A trecut la cele venice n 1955, fiind nmormntat la mnstirea Smbta de Sus, pe care o rectitorise. 2. Episcopia Aradului: Grigorie Coma (1925-1935): iniiatorul unei ample campanii antisectare i autor a numeroase cri i brouri pastoral-misionare, majoritatea publicate n colecia Biblioteca Cretin Ortodox. A fost ales membru de onoare al Academiei Romne. Andrei Magieru (1936-1960): fost rector al Academiei teologice din Oradea i episcop-vicar al Oradiei, continuator al activitii antisectare a predecesorului i opozant al deportrii evreilor din Arad n timpul celui de-al Doilea Rzboi Mondial; a fost otrvit de autoritile comuniste n anul 1960. 3. Episcopia Caransebeului: Iosif-Traian Bdescu (1920-1933): a pus bazele Calendarului Bunului Romn i a sprijinit activitatea Institutului teologic (transformat n 1927 n Academie). Vasile Lazarescu (1933-1940): fost profesor de Dogmatic i de Apologetic la Oradea i la Sibiu, autor al volumelor Cretinismul i tiinele oculte i Cultul inimii lui Iisus la romano-catolici, al coleciilor de predici Prga darului i Praznic luminat i a zeci de studii i articole n presa vremii. A ajuns apoi cel dinti arhipstor al reactivatei eparhiei timiorene. Veniamin Nistor (1941-1949): a iniiat, la Caransebe, apariia revistei Altarul Banatului (1944-1947); s-a remarcat pe plan pastoral-misionar. La 5 februarie 1949, Episcopia este desfiinat, fiind contopit cu Arhiepiscopia Timioarei; episcopul, acuzat de sprijinirea partizanilor din Munii Banatului, a fost pensionat forat, fiind silit s se retrag la o mnstire din Alba-Iulia.

8

Dorina romnilor din Banatul timian de a avea o eparhie proprie, concretizat n trecut prin zeci de memorii adresate autoritilor, s-a mplinit abia n anul 1939, cnd s-a aprobat nfiinarea Episcopiei Timioarei, n fruntea creia a fost ales episcopul Vasile Lazarescu, transferat de la Caransebe. n iunie 1947, a fost ridicat la rang de Arhiepiscopie, iar n septembrie la rang de Mitropolie. n noua calitate, ierarhul s-a ngrijit de ridicarea actualei catedrale mitropolitane (sfinit n 1947), a iniiat apariia revistei Mitropolia Banatului (1951-1989), continuatoare a Altarului Banatului de la Caransebe, a redeschis mnstirile Sraca, Parto i Cebza etc. A fost pensionat forat n 1961, murind la mnstirea Cernica. 4. Episcopia Oradiei (nfiinat n 1920): Roman Ciorogariu (1920-1936): fost preedinte al Partidului Naional Romn i profesor la Institutul teologic-pedagogic din Arad, rnit n 1920 ntr-un atentat cu bomb n cldirea Senatului; este ntemeietorul Academiei teologice din Oradea (1923), a revistei Legea Romneasc (1923) i a mnstirii Izbuc. Nicolae Popoviciu (1936-1950): autor a dou lucrri teologice: Epicleza euharistic i nceputurile nestorianismului. ntruct criticase pe fa regimul comunist i ndemnase la catehizarea liber a tineretului, n 1950 a fost pensionat, fixndu-i-se domiciliul forat la mnstirea Cheia (jud. Prahova). 5. Episcopia Clujului (nfiinat n 1921, avnd jurisdicie n dreapta Mureului): Nicolae Ivan (1921-1936): ntemeietor al Academiei teologice din Cluj (1924) i al revistei Renaterea (1925). n timpul pstoririi sale s-au ridicat catedrala din Cluj-Napoca, bisericile monumentale din Aiud, Sighioara i Trgu Mure, precum i mnstirea Rohia. Nicolae Colan (1936-1957): fost profesor la Academiile teologice din Sibiu i din Cluj; a scris lucrarea Biblia i intelectualii, precum i valoroase comentarii la Epistolele ctre Efeseni i Filimon. n timpul ocupaiei horthyste (1940-1944) a fost singurul ierarh rmas n Ardealul de Nord. Ulterior a ajuns mitropolit al Ardealului (1957-1967). 6. Episcopia Maramureului (nfiinat n 1937, cu reedina la Sighet; desfiinat n 1948): Vasile Stan (1938-1945): n timpul ocupaiei horthyste s-a refugiat la Sibiu. Sebastian Rusan (1947-1948): n 1948, la desfiinarea eparhiei, devine arhipstor al nountemeiatei Arhiepiscopii a Sucevei i Maramureului, apoi mitropolit al Moldovei; a murit (se pare) otrvit. IV. Mitropolia Olteniei (nfiinat n 1939, cu reedina la Craiova, desfiinat n 1945 i renfiinat n 1947 ca Arhiepiscopie a Craiovei): Nifon Criveanu (1939-1945).

9

V. Mitropolia Bucovinei: 1. Arhiepiscopia Cernuilor: Vladimir Repta (1902-1924), Nectarie Cotlarciuc (1924-1935), Visarion Puiu (1935-1940), Tit Simedrea (1941-1945). 2. Episcopia Hotinului (nfiinat n 1923, cu reedina la Bli): Visarion Puiu (1923-1935), Tit Simedrea (1935-1940). VI. Mitropolia Basarabiei: 1. Arhiepiscopia Chiinului: Gurie Grosu (1920-1936), Efrem Enchescu (1944). 2. Episcopia Cetii Albe-Ismail (nfiinat n 1923, cu reedina la Ismail): Nectarie Cotlarciuc (1923-1924), Iustinian Teculescu (1924-1932), Dionisie Erhan (1933-1940), Antim Nica (1944). Exista i o Episcopie a Armatei, aflat sub jurisdicia Sfntului Sinod, cu reedina la AlbaIulia, condus de episcopi cu grad de colonel, avnd funcia de inspectori superiori ai clerului militar; nfiinat n 1921, s-a desfiinat n 1948: Iustinian Teculescu (1923-1932), Ioan Stroia (1925-1937), Partenie Ciopron (1937-1948). IV. Realizri bisericeti interbelice: n perioada interbelic s-a continuat retiprirea crilor de cult. n Facultile, n Academiile i n Seminariile teologice au activat mari profesori, cu opere capitale n ceea ce privete dezvoltarea Teologiei ortodoxe contemporane. n schimb, n anul 1919, colile confesionale au fost etatizate, fiind ncadrate n nvmntul de stat; au rmas n posesia Bisericii doar liceele ortodoxe i unite de la Braov, Brad, Blaj i Oradea, precum i colile normale de la Sibiu i Blaj. Religie, ca disciplin obligatorie n perioada interbelic, era predat de profesori de religie sau de ctre preoi-catehei. Presa bisericeasc a luat un avnt deosebit. n toate oraele au fost nfiinate cantine sociale, orfelinate i azile, majoritatea aflate sub patronajul Bisericii. La Cmpulung-Muscel a luat fiin un Seminar teologic pentru orfanii de rzboi. n spitale i penitenciare au fost rnduii preoi misionari. Acum au luat natere cteva ascociaii bisericeti: Asociaia General a Clerului Andrei aguna din Mitropolia Ardealului, Asociaia General a Clerului Ortodox Romn, Asociaia Preoteselor Ortodoxe etc. n plan social s-a remarcat activitatea mai multor asociaii laice: Oastea Domnului (1922), Societatea Sf. Gheorghe a tinerilor ortodoci, Fria Ortodox Romn, Societatea Ortodox a Femeilor Romne etc. Pretutindeni s-au ridicat noi biserici, ntre care impuntoarele lcauri de cult din Cluj-Napoca, Timioara, Ortie, Trgu Mure, Alba Iulia, Craiova, Trgu Jiu, Constana etc.; cele vechi au fost

10

restaurate. Acum au activat civa renumii pictori bisericeti: Dimitrie Belizarie, Costin Petrescu, Anastasie Demian, Nicolae Popovici, Eremia i Eugen Profeta etc. Cntarea psaltic a fost potenat de creaiile muzicale ale lui Ioan Popescu-Pasrea i I. D. Petrescu-Visarion, iar cea coral de operele compozitorilor Gheorghe Cucu, I. D. Chirescu, Timotei Popovici, Augustin Bena, Trifon Lugojan, Anastasie Lipovan etc.; la Bucureti a funcionat o Academie de muzic bisericeasc. n ceea ce privete monahismul, n aceast perioad s-au (re)nfiinat mai multe mnstiri: Smbta de Sus, Rohia, Izbuc, Sraca, Cebza, Sraca, Parto etc. n multe dintre acestea se gseau muzee i ateliere de estorie. La Neam exista un Seminar monahal pentru clugri, mutat ulterior la Cernica. La Bucureti se tipreau revistele Glasul Monahilor i Viaa monahal. Dintre duhovnicii renumii ai acestei perioade i amintim pe Ioan Moroi de la Sihstria, pe Silvestru Florescu de la Frsinei i pe Ioan Iacob Hozevitul de la Locurile Sfinte. Biserica Romn a strns legturile att cu celelalte Biserici Ortodoxe surori, ct i cu cultele eterodoxe i chiar necretine, din ar i de peste hotare; spre exemplu, la Sinaia a fost organizat, n 1924, Conferina profesorilor de Teologie ortodox din Balcani. Teologi romni au activat apoi, nc dintru nceput, n diferite organisme ale micrii ecumenice; din 1938, anume din momentul nfiinrii, Biserica Ortodox Romn a fcut parte din Consiliul Mondial al Bisericilor. V. ncercri la care a fost supus Biserica Ortodox Romn. Din pcate, att n perioada interbelic, ct i anii grei ai celui de al Doilea Rzboi Mondial, Biserica Ortodox a fost supus mai multor ncercri, unele venite din partea Guvernelor care s-au perindat la crma rii, de o factur vdit antiortodox, altele externe, de natur istoric. 1. Concordatul cu Vaticanul. Dup 1918, la nivelul Romniei rentregite, Catolicismul se prezenta astfel. Exista o Mitropolie romano-catolic la Bucureti, cu mai multe Episcopii sufragane: Iai, Alba-Iulia, Timioara, Oradea i Satu Mare; la acestea se aduga ritul catolic-armean, avnd n frunte un ef spiritual, cu reedina la Gherla. De asemenea, exista o Mitropolie greco-catolic la Blaj, cu urmtoarele Episcopii sufragane: Lugoj, Oradea, Gherla i Baia Mare. Polonezii i germanii catolici din Bucovina intrau sub jurisdicia Episcopiei de Lvov, iar greco-catolicii de acolo sub cea a Episcopiei unite de Lvov. Greco-catolicii ucrainieni din Maramure i din Satu Mare se aflau sub jurisdicia Episcopiei unite de Ujhorod. Statul romn, n care se gsea acum un numr semnificativ de catolici i greco-catolici, a ncercat apropierea de Roma prin nfiinarea unei legaii romneti pe lng Vatican, respectiv a unei

11

Nuniaturi Apostolice la Bucureti. Din ar, se trimiteau ns mereu memorii papei, catolicii acuznd c sunt persecutai. n realitate, acetia beneficiau de drepturi cu mult mai largi dect nainte de 1918. Astfel, dac Statul austro-ungar le recunoscuse dreptul la proprieti ntinse, dar numai cu titlul de uzufruct, n Romnia rentregit acestea au fost considerate proprieti de facto, iar n urma reformei agrare, prin exproprierea acestor averi funciare semnificative, Bisericii Catolice i s-a creat un fond patrimonial-funciar uria. La presiunile regelui Ferdinand I (1916-1927), ministrul Cultelor, Vasile Goldi, a semnat, la 10 mai 1927, aa-numitul Concordat cu Vaticanul, prin care Bisericii Romano-Catolice i se crea statutul de Stat n Stat, cu prerogative discreionare extinse. ntruct reacia opiniei publice a fost vehement (mitropolitul Nicolae Blan a publicat broura-protest Biserica Ortodox mpotriva Concordatului), acest document nu a fost ratificat de ctre guvernele liberale, perindate succesiv la crma Romniei; a fcut-o ns Guvernul rnist al lui Iuliu Maniu, n anul 1929. Urmrile acestui act au fost grave pentru Statul romn i pentru Biserica Ortodox. Bisericii Romano-Catolice i se recunotea un patrimoniu sacru din care era sprijinit nvmntul confesional n limba maghiar, cu un vdit caracter ovin, precum i preoii catolici care, dei aveau un numr cu mult redus de credincioi n comparaie cu cei ortodoci, beneficiau de salarii semnificativ mai mari. Toi ierarhii deveneau senatori de drept. Pe de alt parte, prin acelai act, Biserica Unit se transforma ntr-un simplu rit al Biserii Catolice, anulndu-i-se astfel autonomia; ierarhii erau alei direct de pap. Sub patronajul Vaticanului, catolicizarea cultului i a doctrinei a continuat. Acest act a fost considerat de contemporani ca fiind unul anticonstituional i antiromnesc, ntruct Statul trata de la egal la egal cu un cult minoritar, n defavoarea Bisericii Ortodoxe strbune majoritare. 2. Legea General a Cultelor. Aceast lege a fost promulgat de ctre liberali n martie 1928, n timpul ministrului Cultelor Alexandru Lapedatu. Erau recunoscute urmtoarele culte: ortodox, catolic, evanghelic-luteran (cu credincioi sai, avnd o Episcopie la Sibiu), reformat/calvin (cu credincioi maghiari, avnd dou Episcopii, la Oradia i Cluj), luteran sinodo-presbiterian (cu credincioi maghiari, avnd o Episcopie la Cluj), unitarian (cu credincioi maghiari, avnd o Episcopie la Cluj), armeano-gregorian, lipovean (credincioi de stil vechi din zona Dobrogei), musulman i mozaic. Existau i o serie de grupri sectare nerecunoscute de legea cultelor i care inteprindeau o virulent campanie prozelitist, semnalate nc dinainte de 1918; acestea aveau ca poart de ptrundere judeele Arad i Bihor, prin emigrani rentori de la munc din S.U.A., Canada i vestul Europei. n plus, n Transilvania existau baptiti, nazarineni, secertori, penticostali i iehoviti, n Romnia, evangheliti i adventiti, iar n Basarabia inochentiti. mpotriva acestei legi antiromneti, prin care Biserica Ortodox era pus ntr-o dubl inferioritate fa de Biserica Catolic i fa de

12

celelalte culte toate posedau mari averi i aveau clerici salarizai de la Stat, cu mult mai bine remunerai dect cei ortodoci , a protestat mitropolitul Nicolae Blan al Ardealului, prin broura Biserica neamului i drepturile ei. 3. Rapturi teritoriale: n 28 iunie 1940, ruii au cerut, printr-un ultimatum, cedarea Bucovinei de Nord i a Basarabiei; a urmat o mare dram. Elita romneasc a fost deportat n rile caspice i n Siberia; preoii au fost arestai, colile, bisericile i mnstirile nchise, iar limba romn i presa romneasc interzise. Facultatea de Teologie de la Cernui s-a refugiat la Suceava, iar cea de la Chiinu la Iai. Zeci de mii de romni s-au refugiat n ar, mai ales n Ardeal i n Banat. Deznaionalizarea brutal, practicat decenii de-a rndul, a avut efecte devastatoare; un exemplu elocvent a fost recunoaterea, dup 1990, a existenei limbii moldoveneti, diferit de limba romn propriu-zis. La 30 august 1940, prin Diktat-ul de la Viena, a fost rpit jumtatea nordic, precum i sudestul Transilvaniei, adic un teritoriu nsumnd circa 43.000 de km ptrai, cu peste 2,7 milioane de romni. n Ardeal au fost ucii peste 15.000 de romni i ali peste 300.000 au fost nchii n lagre sau expulzai n Romnia, iar evreii deportai n lagrele germane ale morii. Limba romn a fost interzis, presa i colile desfiinate; s-a demarat o ampl aciune de maghiarizare a numelor. Romnii au fost concediai din ntreprinderi. Au fost arestai numeroi preoi i distruse 17 biserici ortodoxe din actualele judee Mure, Harghita i Covasna; altele au fost profanate i transformate n magazii. Numeroi credincioi romni au fost trecui cu fora la alte culte. Episcopia maghiar unit Hajdudorogh i-a reluat aciunea prozelitist; de altfel, s-a ncercat nfiinarea unei eparhii unite pentru toi romnii, srbii, cehii i slovacii ortodoci din Ungaria, cu sediul la Munkcs. La Budapesta s-a nfiinat o Facultate de teologie ortodox, cu predare n limba maghiar, la care s-a nscris ns un singur student. ntre septembrie 1940 i octombrie 1944 au fost ucii mai muli preoi i credincioi ortodoci; adevrate masacre au avut loc n satele Ip i Treznea (jud. Slaj). Episcopia Maramureului a fost desfiinat, episcopul Vasile Stan retrgndu-se la Sibiu; episcopul Nicolae Popoviciu al Oradiei, mpreun cu Consistoriul ortodox s-a stabilit la Beiu, iar Academia teologic la Timioara. A rmas pe loc doar episcopul Nicolae Colan al Clujului. n 6 septembrie 1940 au fost pierdute i judeele Caliacra i Durostorum din sudul Dobrogei actuale, anexate de Romnia n 1913, la finalul celui de al doilea Rzboiu balcanic. n scurt timp, preoii romni i aromni au fost nlocuii cu clerici bulgari, limba romn fiind interzis n coli i n cadrul cultului.

13

VIAA BISERICEASC N PERIOADA COMUNIST (1945/1948-1989)Prin ntoarcerea armelor mpotriva Germaniei naziste la 23 august 1944 i apoi prin impunerea celui dinti guvern prosovietic condus de dr. Petru Groza, la 6 martie 1945 s-a nceput treptat comunizarea Romniei. La 30 decembrie 1947 regele Mihai I (1927-1930; 1940-1947) a fost silit prin antaj moral s demisioneze. Din 1948 cnd a fost proclamat Republica Popular Romn, prin abolirea monarhiei, situaia s-a schimbat radical. Biserica a fost total scoas din viaa social; catehizarea era permis doar n rndul adulilor, n cadrul slujbei vecerniei. Au fost naionalizate liceele ortodoxe din Braov i Brad. Cu excepia Telegrafului Romn, au fost interzise toate celelalte gazete bisericeti; dintre revistele teologice au rmas doar Biserica Ortodox Romn, Studii Teologice, Glasul Bisericii, Ortodoxia, Mitropolia Moldovei i Sucevei, Mitropolia Olteniei, Mitropolia Ardealului i Mitropolia Banatului. Crile de cult, toate trecute prin filtrul atent al cenzurii, erau tiprite n tiraje mici. Au fost interzise asociaiile i societile religioase; activitatea preoilor misionari n penitenciare, spitale i cazrmi militare s-a ntrerupt. Religia scoas a fost scoas din coli, fiind nlocuit cu orele de educaie marxist-leninist. S-au ntrerupt legturile cu diaspora; pn la Adunarea de la New Delhi (1961), s-a interzis participarea delegailor Bisericii noastre la ntrunirile ecumenice de peste hotare. Dup 1944 (cu o intensificare n anii 1948-1952 i 1959-1964) au fost arestai, anchetai i apoi condamnai la pedepse grele, executate n lagrele de exterminare din Balta Brilei, Delta Dunrii i Canalul DunreMarea Neagr ori n cumplitele temnie politice de la Sighet, Gherla, Aiud, Piteti, Rmnicu Srat, Jilava etc. mii de clerici ortodoci, majoritatea sub acuzaia de apartenen la micarea legionar sau de sprijinire a partizanilor anticomuniti din Munii Fgra, Munii Apuseni, Dobrogea, Bucovina i din Munii Banatului; potrivit unor cercetri recente, unu din patru preoi ortodoci a trecut prin iadul concentraionar comunist. Acum au suferit mai muli cunoscui teologi romni: Dumitru Stniloae, Ilarion Felea, Arsenie Boca, Bartolomeu Anania, Arsenie Papacioc, Constantin Galeriu, Gheorghe Calciu-Dumitreasa etc.; alii au cunoscut lungul drum al deportrii n Siberia (ex. Ion V. Georgescu). n 1964 au fost graiai toi deinuii politici, fr a avea ns drept de pensie i de reangajare. n 1948 au fost desfiinate Episcopia Armatei, precum i eparhiile de Hui, Arge, Constana, Sighet i Caransebe; ultima s-a contopit cu Arhiepiscopia Timioarei (1949). De asemenea, s-au nchis toate Seminariile teologice, nlocuite cu simple coli de cntrei; s-au renfiinat treptat cele de

14

la Caransebe, Cluj-Napoca, Neam, Buzu, Bucureti i Craiova. Tot n 1948 i-au nchis porile Academia de Muzic bisericeasc din Bucureti, Facultatea de Teologie de la Iai i Academiile teologice din Caransebe, Arad i Oradea; n 1952 a venit rndul Academiei teologice din Cluj. Inspectorii de culte au devenit omniprezeni. Au fost drmate numeroase lcauri de cult, unele de o valoare artistic i istoric deosebit; exemplul mnstirilor Vcreti i Cotroceni i al bisericilor bucuretene Sfnta Vineri, Spiridon Vechi, Sfnta Treime, Enei, Spirea Nou etc. este elocvent. Alte edificii ecleziastice au fost translate sau ascunse dup blocuri inestetice ori, mult mai grav, transformate n magazii i grajduri. Prin fatidicul decret nr. 410/1959 au fost desfiinate zeci de mnstiri i de schituri, clugrii fiind trimii acas i obligai s se angajeze n ntreprinderi. De asemenea, s-au nchis Seminariile monahale de maici de la Agapia i Hurezi. Monahilor li s-a interzis frecventarea nvmntului laic i a celui religios; femeile au fost exmatriculate din colile teologice. Cu toate acestea, n ar au activat mari duhovnici, repere spirituale autentice n acele vremuri de profund criz spiritual: Arsenie Boca (Prislop), Ilarion Argatu (Cernica), Petroniu Tnase i Ilie Cleopa (Sihstria), Ioachim Sptaru (Neam) etc. n pofida contextului istoric critic, realizrile nu au lipsit. Astfel, s-au tiprit mai multe ediii ale Sfintei Scripturi n ansamblu (1968, 1975, 1982, 1988) i alte Noului Testament, Mica Biblie, respectiv toate crile de cult. S-a iniiat colecia Prini i Scriitori Bisericeti. S-au construit sute de biserici, iar cele existente au fost restaurate i (re)pictate; cea mai impuntoare este biserica din Ghelari (jud. Hunedoara). n multe dintre mnstiri s-au nfiinat ateliere de croitorie, de pictare de icoane, de sculptur bisericeasc ori de turnare de clopote: Plumbuita, Pasrea, igneti, Ciorogrla, Smbta, Nicula etc. n unele staiuni s-au deschis case de odihn pentru preoi: Techirghiol, Bile Felix, Buteni etc. S-au strns relaiile cu celelalte culte, cretine (Biserica Catolic, Bisericile Protestante, Bisericile necalcedoniene) i necretine (Musulmani, Mozaici) deopotriv, att pe plan intern, ct i extern; s-au meninut legturile cu organizaiile ecumenice. n anul 1950, printr-o hotrre a Sfntului Sinod, s-a fcut prima canonizare a unor sfini de neam romn, respectiv s-a generalizat cultul unor sfini cu moate la noi n ar: Sf. Calinic de la Cernica (11 aprilie), Sf. Ilie Iorest i Sava Brancovici (24 aprilie), Sf. Iosif cel Nou de la Parto (15 septembrie), Sf. Cuv. Paraschiva (14 octombrie), Sf. Visarion Sarai, Sofronie de la Cioara i Oprea Miclu din Slite (21 octombrie), Sf. Dimitrie Basarabov (27 octombrie), Sf. Filofteia de la Arge (), Sf. Grigorie Decapolitul (), Sf. Nicodim de la Tismana (), Sf. Ioan cel Nou de la Suceava (), Sf. Muc.

15

Ioan Valahul (). Canonizarea lor solemn a avut loc n 1955, cu prilejul aniversrii a 70 de ani de la obinerea autocefaliei. PATRIARHIA NTRE 1948-1989: La 4 august 1948 a fost promulgat Legea pentru regimul general al cultelor prin care erau recunoscute 14 culte (ortodox, romano-catolic, armeano-gregorian, lipovean, reformat, evanghelic-luteran, evanghelic sinodo-prezbiterian, unitarian, mozaic, musulman, baptist, adventist, penticostal i evanghelist). n textul legii, s-a accentuat principiul separrii Bisericii de Stat, cu respectarea autonomiei acesteia. Tot n 1948 s-a aprobat i Statutul de organizare i funcionare al Bisericii Ortodoxe Romne, rmas n vigoare pn n 1992. n perioada comunist structura Patriarhiei Romne a fost urmtoarea: I. Mitropolia Ungrovlahiei: 1. Arhiepiscopia Bucuretilor: Justinian Marina (1948-1977): nscut n 1901, la Suieti (jud. Vlcea), cu studii la RmnicuVlcea i Bucureti, fost nvtor la Bbeni (jud. Vlcea), apoi profesor la Seminarul din Rmnic; preot de mir (rmas vduv), ajuns episcop-vicar la Iai (1945-1947), mitropolit al Moldovei i apoi patriarh. A reeditat Biblia sinodal (ediiile din 1968, 1975) i toate crile de cult; a scris lucrarea Apostolat social (12 volume). Sub el s-a realizat rentregirea Bisericii ardelene i canonizarea solemn a mai multor sfini romni, respectiv generalizarea cultului altor sfini la nivelul ntregii Patriarhii (n 1950, cu proclamarea solemn a canonizrii n 1955). n vremurile de criz spiritual n care a pstorit, s-a dovedit a fi un patriarh providenial. Iustin Moisescu (1977-1986): nscut n 1910, la Cndeti (jud. Arge), cu studii la Cmpulung-Muscel, Atena i Strasbourg, fost profesor la Bucureti, Varovia i Cernui, apoi mitropolit al Ardealului (1956-1957) i al Moldovei (1957-1977). Este autorul ctorva lucrri teologice de excepie: Ierarhia bisericeasc n perioada apostolic, Activitatea Sfntului Apostol Pavel n Atena, Originalitatea parabolelor Mntuitorului, Sfnta Scriptur i interpretarea ei n opera Sf. Ioan Hrisostom etc. Tot el a iniiat colecia Prini i Scriitori Bisericeti. Teoctist Arpau (1986-2005): nscut n 1915, la Tocileni (jud. Botoani), cu studii la Cernica i Bucureti; exarh al mnstirilor din Moldova, vicar mitropolitan la Iai, episcop al Aradului (19621973), mitropolit al Olteniei (1973-1977) i apoi mitropolit al Moldovei (1977-1986); ntre 1950-1954 a fost rectorul Institutului teologic din Bucureti. A scris: Mitropolitul Iacob Putneanul, Pe treptele slujirii cretine i a reeditat Biblia de la Bucureti i Liturghierul lui Dosoftei. n planul relailor ecumenice, n 1999 a primit la Bucureti vizita papei Ioan Paul II.

16

2. Episcopia Dunrii de Jos (din 1975 Arhiepiscopia Tomisului i Dunrii de Jos, cu reedina la Galai): Chesarie Punescu (1950-1973), Antim Nica (1973-1994). 3. Episcopia Buzului: Antim Anghelescu (1944-1979), Antonie Plmdeal (1980-1982), Epifanie Norocel (din 1982). II. Mitropolia Moldovei i Sucevei: 1. Arhiepiscopia Iailor i Sucevei: Sebastian Rusan (1950-1956), Iustin Moisescu (19571977), Teoctist Arpau (1977-1986). 2. Episcopia Romanului i Huilor: Teofil Herineanu (1949-1957), Partenie Ciopron (1962-1978), Eftimie Luca (din 1978). III. Mitropolia Ardealului: 1. Arhiepiscopia Sibiului: Nicolae Blan (1920-1955), Justin Moisescu (1956-1957), Nicolae Colan (1957-1967), Nicolae Mladin (1967-1981), Antonie Plmdeal (1982-2005). 2. Episcopia Vadului, Feleacului i Clujului (din 1973 Arhiepiscopie): Nicolae Colan (1936-1957), Teofil Herineanu (1957-1992). 3. Episcopia Oradiei: Valerian Zaharia (1951-1969), Vasile Coman (1971-1992). 4. Episcopia Alba-Iuliei: Emilian Birda (1975-1990). IV. Mitropolia Olteniei (renfiinat n 1949): 1. Arhiepiscopia Craiovei (nfiinat n 1947): Firmilian Marin (1947-1972), Teoctist Arpau (1973-1977), Nestor Vornicescu (1978-2000). 2. Episcopia Rmnicului i Argeului: Iosif Gafton (1949-1984), Gherasim Cristea (din 1984). V. Mitropolia Banatului: 1. Arhiepiscopia Timioarei i Caransebeului: Vasile Lzrescu (1941-1961), Nicolae Corneanu (din 1962). 2. Episcopia Aradului, Ienopolei i Hlmagiului (ntre 1949-2009, din componena acesteia a fcut parte i judeul Hunedoara, aflat anterior sub jurisdicia Arhiepiscopiei Sibiului): Andrei Magieru (1936-1960), Nicolae Corneanu (1961-1962), Teoctist Arpau (1962-1973), Visarion Atileanu (1973-1984), Timotei Seviciu (din 1984).

17

BISERICA ORTODOX ROMN DUP 1989Evenimentele din decembrie 1989, n urma crora regimul totalitar a fost nlturat, au determinat i n viaa Bisericii Ortodoxe Romne, rmas majoritar (86,8% credincioi ortodoci n 1992 i 86,7% n 2002), o serie de schimbri. n lipsa interdiciilor religioase anterioare, aceasta a revenit, treptat, n cotidian. Astfel, n coli a fost reintrodus religia, predat la nceput de preoii parohi, iar ulterior de cadre didactice specializate. A fost reluat activitatea unor asociaii cretine interbelice: Oastea Domnului, Fria Ortodox Romn, Societatea naional a Femeilor Ortodoxe, Asociaia Studenilor Cretini Ortodoci din Romnia i Liga Tineretului Ortodox Romn. La posturile de radio i televiziune locale, n grila de programe au fost incluse emisiuni cu caracter religios; n ar. se recepioneaz canalul Trinitas TV al Patriarhiei Romne (Bucureti) i radiourile Trinitas (Bucureti), Renaterea (Cluj-Napoca), Rentregirea (Alba Iulia) etc. Au aprut noi publicaii teologice: Vestitorul Ortodoxiei (Bucureti), nvierea (Timioara), Credina Strbun (Alba Iulia), Dacia Cretin (Deva) etc. n orae se organizeaz concerte de colinde, pricesne i muzic pascal, expoziii de pictur i sculptur bisericeasc, simpozioane i conferine pe teme de spiritualitate ortodox. n spitale, uniti militare i penitenciare au fost rnduii preoi, construindu-se sau amenajndu-se n acest scop capele. O mare amploare au luat aciunile filantropice, coordonate de sectoare specifice, existente n cadrul fiecrei eparhii. S-au (re)nfiinat protopopiate, parohii i filii, precum i mai multe eparhii: Episcopia Caransebeului, Episcopia Devei i Hunedoarei, Episcopia Slajului, Arhiepiscopia Sucevei, Arhiepiscopia Tomisului, Episcopia Vrancei, Episcopia Tulcii, Episcopia Slatinei, Episcopia Giurgiului, Episcopia Alexandriei, Episcopia Sloboziei etc. S-au ridicat sute de biserici i de aezminte monahale. De asemenea, au fost (re)ntemeiate Faculti, Seminarii teologice i coli de cntrei bisericeti. n ceast perioad, au activat civa mari duhovnici: Teofil Prian, Arsenie Papacioc, Iustin Prvu, Rafail Noica, Ioan de la Recea, Adrian Fgeeanu etc. Tot acum au fost canozai mai muli sfini: Ier. Bretanion al Tomisului (25 ianuarie), Cuv. Vasile de la Poiana Mrului (25 aprilie), Cuv. Irodion de la Lainici (3 mai), Ier. Ghelasie de la Rme (30 iunie), Voiev. tefan cel Mare (2 iulie), Cuv. Teodora de la Sihla (7 august), Muc. Brncoveni (16 august), Cuv. Ioan de la Prislop (13 septembrie), Voiev. Neagoe Basarab (26 septembrie), Muc. Antim Ivireanul (27 septembrie), Ier. Iachint de la Vicina (28 octombrie), Ier. Andrei aguna (30 noiembrie), Cuv. Daniile Sihastru (18 decembrie) etc. Din pcate, sporul demografic se afl ntr-un evident declin; cauzele sunt multiple: emigraia, avorturile, planning-ul familial, rata ngrijortoare a mortalitii infantile etc. Din punct de vedere 18

religios, Biserica Ortodox a rmas majoritar; confesiunile tradiionale urmeaz ns o traiectorie descendent. n schimb, prind din ce n ce mai mult teren curentele de integrare n Absolut orientale i mai ales cultele neoprotestante, sectele i denominaiunile pseudo-cretine, toate avnd ca scop evanghelizarea (!) i salvarea Romniei n perspectiva iminentei veniri a Domnului; cei mai numeroi sunt penticostalii. Mirajul cptuirii rapide i dorina de pstorire a unora au creat aadar condiiile necesare proliferrii rapide a curentului sectar. Beneficiind de un masiv suport financiar extern, aceste grupri religioase i-au ridicat o puzderie de case de rugciune unele sunt construcii megalomanice , tipresc pliante cu scop prozelitist n tiraje uriae, organizeaz concerte de muzic religioas i manifestaii cu caracter populist. Dincolo de toate acestea, indiferentismul religios, indus de deceniile negre de comunism i de nou-importatul secularism apusean, a aruncat Romnia actual ntr-o criz spiritual profund; acuzele de colaboraionism i de nclcare a drepturilor omului prin nfierarea unor pcate capitale precum homosexualitatea (prezentat ca normalitate) sau pornografia, venite din partea unei mass-medii mercenare anticretine, sunt consecine vizibile ale globalizrii care a cuprins astzi i societatea romneasc. Structura actual a Patriarhiei Romne este urmtoarea: I. Mitropolia Munteniei i Dobrogei: 1. Arhiepiscopia Bucuretilor: Teoctist Arpau (1986-2005), Daniel Ciobotea (din 2005). 2. Arhiepiscopia Tomisului (renfiinat n 1990): Lucian Florea (1990-2000), Teodosie Petrescu (din 2001). 3. Arhiepiscopia Trgovitei (nfiinat n 1991): Vasile Costin (1991-1999), Nifon Mihi (din 1999). 4. Arhiepiscopia Argeului i Muscelului (renfiinat n 1990, Arhiepiscopie n 2009): Calinic Argatu (din 1990). 5. Arhiepiscopia Buzului i Vrancei: Epifanie Norocel (din 1982). 6. Arhiepiscopia Dunrii de Jos: Antim Nica (1973.1994), Casian Crciun (din 1994). 7. Episcopia Sloboziei i Clrailor (nfiinat n 1993): Nifon Mihi (1994-1995), Damaschin Coravu (2000-2009), Viceniu Grifoni (din 2009). 8. Episcopia Alexandriei i Teleormanului (nfiinat n 1995): Galaction Stng (din 1996). 9. Episcopia Giurgiului (nfiinat n 2000): Ambrozie Meleac (din 2000).

19

10. Episcopia Tulcii (nfiinat n 2008): Visarion Blat (din 2008). II. Mitropolia Moldovei i Bucovinei: 1. Arhiepiscopia Iailor: Daniel Ciobotea (1990-2007), Teofan Savu (din 2008). 2. Arhiepiscopia Sucevei i Rduilor (renfiinat n 1990): Pimen Zainea (din 1991). 3. Arhiepiscopia Romanului i Bacului: Eftimie Luca (din 1978). 4. Episcopia Huilor (renfiinat n 1996): Ioachim Mare (1996-2009), Corneliu Onil (din 2009). III. Mitropolia Ardealului: 1. Arhiepiscopia Sibiului: Antonie Plmdeal (1982-2005), Laureniu Streza (din 2005). 2. Episcopia Harghitei i Covasnei (nfiinat n 1994): Ioan Selejan (din 1994). IV. Mitropolia Clujului, Albei, Crianei i Maramureului (nfiinat n 2005): 1. Arhiepiscopia Vadului, Feleacului i Clujului: Teofil Herineanu (1957-1992), Bartolomeu Anania (1993-2011), Andrei Andreicu (din 2011). 2. Arhiepiscopia Alba Iuliei (Arhiepiscopie din 1998): Andrei Andreicu (1990-2011), Irineu Pop (din 2011). 3. Episcopia Oradiei: Vasile Coman (1971-1992), Ioan Mihlan (1992-2007), Sofronie Drincec (din 2007). 4. Episcopia Maramureului i Stmarului (renfiinat n 1990): Iustinian Chira (din 1990). 5. Episcopia Slajului (nfiinat n 2007): Petroniu Florea (din 2008). V. Mitropolia Olteniei: 1. Arhiepiscopia Craiovei: Nestor Vornicescu (1978-2000), Teofan Savu (2000-2008), Irineu Popa (din 2008). 2. Arhiepiscopia Rmnicului: Gherasim Cristea (din 1984). 3. Episcopia Severinului i Strehaiei (nfiinat n 2003): Nicodim Nicolescu (din 2004). 4. Episcopia Slatinei i Romanailor (nfiinat n 2008): Sebastian Pacanu (din 2008). VI. Mitropolia Banatului: 1. Arhiepiscopia Timioarei: Nicolae Corneanu (din 1962). 2. Arhiepiscopia Aradului (din 2009): Timotei Seviciu (din 1984). 3. Episcopia Caransebeului (renfiinat n 1994): Emilian Birda (1994-1996), Laureniu Streza (1996-2005), Lucian Mic (din 2006). 4. Episcopia Devei i Hunedoarei (nfiinat n 2009): Gurie Georgiu (din 2009). VII. Mitropolia Basarabiei: 1. Arhiepiscopia Chiinului: Petru Pduraru (din 1995).

20

VIII. Mitropolia Europei Centrale i Meridionale (nfiinat n 1993): 1. Arhiepiscopia Europei Occidentale: Iosif Pop (din 1998). 2. Episcopia Italiei (nfiinat n 2007): Siluan pan (din 2008). 3. Episcopia Spaniei i a Portugaliei (nfiinat n 2007): Timotei Lauran (din 2008). IX. Mitropolia Germaniei, a Europei Centrale i de Nord (nfiinat n 2001): 1. Arhiepiscopia Germaniei, Austriei i Luxemburgului: Serafim Joant (din 1993). 2. Episcopia Europei de Nord (nfiinat n 2007): Macarie Drgoi (din 2008). X. Arhiepiscopia Ortodox Romn a celor dou Americi: Victorin Ursache (1966-2001), Nicolae Condrea (din 2002). Nathaniel Popp (din 1984): arhiepiscop sub jurisdicia Bisericii Ortodoxe din America. XI. Episcopia Daciei Felix (nfiinat n 1997, recunoscut n 2009): Daniil Stoenescu (din 2001). XII. Episcopia Ungariei (nfiinat n 1999): Sofronie Drincec (1999-2007), Siluan Mnuil (din 2007). XIII. Episcopia Australiei i a Noii Zeelande (nfiinat n 2007): Mihail Filimon (din 2007).

21

nvmntul teologic romnesc

Component esenial a formrii cretine, nvmntul teolologic i are nceputurile n secolul al XIX-lea. Cobornd pe firul istoriei, se constat ns i anterior iniiative de pregtire a viitorilor preoi. Astfel, n anul 1741, domnitorul fanariot Constantin Mavrocordat dispunea ca cei de curnd hirotonii s fac practic n catedralele eparhiale timp de 40 de zile. n 1764, pe lng biserica Sfntul Dumitru din Craiova s-a deschis o coal romneasc pentru instruirea celor ce urma s primeasc Taina Hirotoniei; acelai scop l-au avut i colile de la mnstirile Putna (1774), ObedeanuCraiova (1775) i Antim-Bucureti (1797). Primele Seminarii teologice propriu-zise apar ns abia dup 1800. Astfel, n Moldova, cel dinti a fost Seminarul de la Socola (Iai), deschis n anul 1803, din iniiativa mitropolitului Veniamin Costachi al Moldovei; din 1840 s-a redenumit, n cinstea ctitorului, Seminaria Veniamina. Se ntreinea cu fonduri primite att din partea Bisericii, ct i a Statului. Dintre dasclii i directorii si i enumerm pe Enache Alboteanu, Vladimir Suhopan, Filaret Scriban, Neofit Scriban, Teoctist Scriban, Ieronim Buureanu, Isaia Teodorescu, Pavel Savin, Constantin Erbiceanu, Dimitrie Boroianu, George Murnu etc.; ntre acetia s-au numrat i civa ardeleni i bneni: Damaschin Bojnc, Vasile Pop, Vasile Fabian-Bob etc. n anul 1842 s-a reorganizat pe dou cicluri de nvmnt (inferior i superior), fiecare cu cte 4 ani de studiu; n 1848, s-a redus la doar 4 ani. Dintre absolvenii acestui Seminar, muli au beneficiat de burse n strintate (Kiev, Athena, Halchi etc.), revenind apoi, peste ani, ca dascli la colile teologice din Moldova i din ara Romneasc: Melchisedec tefnescu, Teoctist Scriban, Ghenadie Enceanu etc. n anul 1851, prin Legiuirea pentru organizarea nvturilor bisericeti din Moldova, s-a admis nfiinarea a trei tipuri de coli teologice, toate conduse de o epitropie, din care fceau parte mitropolitul, episcopii sufragani i ministerul Cultelor i al Instruciunii Publice: coli bisericeti inutale (cu 2 clase i discipline ca: Scris-Citit, Aritmetic, Istorie Sfnt, Catehism, Tlcuirea slujbelor i Muzic), secia prim a Seminarului (cu 4 clase i discipline ca: Dogmatic, Retoric, Pastoral, Istorie bisericeasc, Muzic, Gramatic, Geografie, Limba Greac i, opional, Limba Rus) i secia a doua a Seminarului (cu 4 clase i discipline ca: Istorie universal, Istoria Filosofiei, Moral, Polemic, Drept bisericesc, Arheologie biblic i Ermineutic). n contextul acestei legi au aprut urmtoarele Seminarii inferioare (cel de la Socola era socotit Seminar superior):

22

- Hui (1852): condus de Nifon Blescu; dintre profesori i amintim pe Melchisedec tefnescu, Narcis Creulescu, Inochentie Moisiu etc. - Neam (1856): condus de Ghenadie Popescu; a funcionat doar puin timp. - Roman (1858): condus de Dimitrie Matca. n ara Romneasc, cele dinti Seminarii teologice apar abia n deceniul al patrulea, n urma emiterii Legiuirii pentru Seminarii, protopopi i preoi (1834); aveau 4 clase i erau ntreinute de eparhii: - Bucureti (1836): cunoscut ulterior sub numele de Seminarul Central, a fost condus de ieromonahul Ierotei; profesori: Nifon Blescu, Zaharia Boerescu, Dionisie Romano, Ilie Benescu, Ghenadie Popescu, Teoctist Scriban, Ghenadie Enceanu, Silvestru Blnescu, Constantin Nazarie, Ioan Bogdan, Ioan Popescu-Pasrea etc. - Buzu (1836): condus de Gavriil Munteanu; profesori: Luca Pavel Clceanu (bnean), Dimitrie Racovi, Ioan Andreescu etc. - Curtea de Arge (1836): profesori au fost Zaharia Boerescu, Gheorghe Drgnescu etc. - Rmnicu Vlcea (1837): profesori au fost Radu Tempea VI, Gavriil Munteanu, Vasile Teodorovici (toi ardeleni) etc. n paralel, pn n 1863, n mnstiri sau pe lng centrele eparhiale au funcionat coli de grmtici (Glavacioc, Bucureti, Rmnic i Buzu) i coli monahale (nfiinate de episcopul Dionisie Romano al Buzului): Dlhui (pentru clugri, mutat ulterior la schitul Nifon), Rteti i Coteti (ambele pentru clugrie); durata cursurilor oscila ntre 5 luni i 2 ani. Toate Seminariile amintite, att cele din Moldova, ct i cele din ara Romneasc au fost puse, n anul 1860, sub supravegherea Ministerului Cultelor i al Instruciunii Publice. n 1864, prin Legea instruciunii publice, aceste coli teologice au fost reorganizate n Seminarii de grad I (cu 4 clase, pe lng centrele episcopale: Rmnic, Buzu, Curtea de Arge, Roman, Hui i Ismail) i Seminarii de grad II (cu 7 clase, pe lng centrele mitropolitane: Bucureti i Iai-Socola); toate erau ntreinute de Stat, subordonate Ministerului Cultelor, dar rmase pe mai departe sub supravegherea Bisericii. Pretutindeni s-au ridicat localuri noi de coal i s-au introdus discipline laice (Desen, Igien, Agronomie etc.). Acestora li s-a adugat, n 1872, Seminarul Nifon (Bucureti), ctitoria mitropolitului primat Nifon Sevastias (1850-1875), cu 7 clase. n 1893, n urma aplicrii Legii clerului mirean i a Seminariilor, au rmas doar trei Seminarii inferioare (cu 3 clase), la Rmnic, Curtea de Arge i Roman, i trei Seminarii superioare (cu 8 clase), la Bucureti (Central i Nifon) i IaiSocola. n 1901 s-au desfiinat toate Seminariile inferioare, iar cele superioare au fost reduse la 7 ani

23

de studiu; s-au redeschis (apar i altele noi), rnd pe rnd, n urmtoarele dou decenii: Rmnic (1908), Mnstirea Bistria Olteniei (1908), Galai (1908), Buzu (1914), Roman, Hui i Curtea de Arge (toate dup 1918). i n teritoriile romneti nstrinate s-au deschis coli teologice similare. Astfel, n nordul Bucovinei (rpit de austrieci n 1775), pe lng biserica Sfntul Ioan cel Nou din Suceava s-a deschis, n 1786, o coal clerical, mutat la scurt timp la Cernui; nchis de autoriti n 1817, aceasta s-a redeschis n 1827, cu rangul de Institut teologic, cu limbile de predare german, greac i latin. Din acesta s-a dezvoltat, n 1875, Facultatea de Teologie din Cernui, parte component a Universitii de Stat germane. n Basarabia (rpit de rui n 1812), cel dinti Seminar duhovnicesc s-a deschis la Chiinu n anul 1813, reorganizat n 1823 n trei secii, fiecare a cte dou clase (inferioar, medie i superioar), cu predare n limbile romn i rus; din 1840 rmne doar rusa. n 1884, se adaug cteva coli spirituale pentru biei (Chiinu, Bli) i pentru fete (Chiinu, Ismail). Pentru cele trei judee din sudul Basarabiei (Ismail, Bolgrad i Cahul), realipite ntre anii 1856-1878 la Romnia, s-a nfiinat, la Ismail, o coal duhovniceasc, mutat n 1878 la Galai. n Transilvania i Banat, din pricina condiiilor istorice diferite, nvmntul confesional romnesc, ortodox i unit deopotriv, a avut o traiectorie diferit. Astfel n ceea ce privete colile poporale ortodoxe (elementare), acestea s-au aflat, la cumpna secolelor XVIII-XIX, sub conducerea unor distini crturari, precum Dimitrie Eustatievici, Radu Tempea V, Gheorghe Haines i Moise Fulea; toate au fost transferate, n 1848, sub controlul Episcopiei Romano-Catolice de Alba Iulia, revenind sub ascultarea Diecezei ortodoxe ardelene abia n 1850. Dac la venirea lui aguna la Sibiu numrul colilor ortodoxe din Transilvania se ridica la circa 300, la sfritul arhipstorii sale existau peste 800; la acestea se adugau aproximativ 300 de coli ortodoxe n vestul rii, respectiv alte circa 300 de coli unite. Toate aceste coli s-au izbit ns, dup 1867, de o legislaie antiromneasc necrutoare; sub ministrul Trefort, n 1879 s-a impus obligativitatea predrii limbii maghiare n colile confesionale i n cele pedagogice, n 1883 n Gimnaziile romneti, iar n 1891 n grdinie. Dup 1907 (votarea legii Apponyi), ntruct colile poporale romneti trebuiau s asigure dasclilor un salariu egal cu cel al nvtorilor de la cele maghiare de Stat, multe uniti de nvmnt s-au desfiinat. n 1917, prin crearea aa-numitei zone culturale, colile din judeele aflate de-a lungul

24

graniei sudice a Transilvaniei i a Banatului, deci din proximitatea Romniei, au fost etatizate. Doar Marea Unire din 1918 a salvat nvmntul confesional romnesc de la o ireversibil maghiarizare. n privina colilor teologice intracarpatice, cele dinti aprute au fost cursurile de preoie de la Timioara (1790-1794), Vre (1814-1818) i Sibiu (1811), urmate, la scurt timp, de cele dinti Seminarii: Arad (1822) i Vre (1822). Anterior, viitorii pstori sufleteti urmaser cursurile unor coli de norm, funcionnd, n prealabil, ca dascli confesionali; este vorba de preparandiile de la Timioara (1779), Sibiu (1786) i Arad (1812). La Sibiu, din acel curs teologic iniial de 6 luni, s-a dezvoltat, n 1850, Institutul teologicpedagogic (cu 3 ani de studiu din 1861), iar din 1921 Academia teologic (cu 4 ani de studiu); n 1853 s-a nfiinat o secie pedagogic distinct. Actuala cldire a Facultii de Teologie s-a ridicat n anii 1913-1914. Dintre vechii profesori i enumerm pe Nicolae Popea, Zaharia Boiu, Nicolae Crsitea, Ilarion Pucariu, Dimitrie Cunan, Dimitrie Coma, Timotei Popovici etc. Societatea de lectur a studenilor, nfiinat n 1868, edita foaia teologic Musa (1871). n perioada interbelic a funcionat la Sibiu, provizoriu, i un Seminar teologic. La Arad, din cursul iniial de 2 ani (n 1825 s-a ridicat la 3 ani de studiu) s-a dezvoltat, n 1876, prin contopirea cu vechea preperandie, Institutul teologic-pedagogic; funcionau ntr-o cldire ridicat n 1886. Dintre profesori i amintim pe Gavriil Ra, Patrichie Popescu, Miron Romanul, Iosif Goldi, Vasile Mangra, Roman Ciorogariu etc. Societatea de lectur a studenilor, nfiinat n 1867, edita foaia teologic Sperana (1869). La Caransebe, cursurile celei dinti coli teologice s-au deschis n 1865, prin mutarea seciei romneti a Seminarului de la Vre de ctre episcopul Ioan Popasu. La corpul profesoral iniial, format doar din George Petean i Mihail Velceanu, s-au adugat, ulterior, dascli cu o pregtire solid, muli dintre acetia formai n Occident: Antoniu Sequens, Petru Barbu, Vasile Goldi, Dimitrie Cioloca, Vasile Loichia etc. i aici ia fiin, n 1874, un Institut teologic-pedagogic, ridicat, n 1896, la 3 ani de studiu; a funcionat, din 1891, ntr-un local nou. Societatea de lectur a studenilor, nfiinat n 1868, edita foaia teologic Progresul (1868). coala teologic unit din Blaj s-a deschis n anul 1754, n incinta mnstirii Sfnta Treime, fiind condus, la acea dat, de Silvestru Caliani, iar apoi de Atanasie Rednic; cel din urm este mutat n 1760 la mnstirea Buna Vestire din Blaj, unde s-a nfiinat un nou seminar (monahal). n anul 1781 s-au contopit. Dintre profesori i amintim pe Timotei Cipariu, Alexandru Grama, Victor Szmigelschi, Isidor Marcu, Gavril Pop etc. Alte Seminarii unite au funcionat la Gherla (1859) i la Lugoj (1913).

25

Alturi de colile teologice, un rol deosebit n dezvoltarea culturii romneti l-au avut, n Transilvania i n vestul rii, gimnaziile. nti au aprut cele unite, anume la Blaj (1754), cu profesori ca Samuil Micu, Petru Maior, Ioan Budai-Deleanu, Simion Brnuiu, Aron Pumnul, Timotei Cipariu, Ioan Micu Moldovan, Iacob Mureianu etc., Beiu (1829), cu profesori ca Ioan Maiorescu, Teodor Aron, Alexandru Roman, i Nsud (1863), cu profesori ca Moise Popovici, Vasile tefnic, Constantin Pavel etc.; de la mijlocul secolului al XIX-lea durata cursurilor acestora s-a ridicat la 8 ani. n anul 1850, mitropolitul Andrei aguna solicita Curii vieneze permisiunea nfiinrii a ase gimnazii superioare (Sibiu, Deva, Cluj, Braov, Chioar i Rupea), a ase gimnazii inferioare (Alba Iulia, Brad, Abrud, Sighioara, Fgra i Brecu) i a ase coli reale (Trgu Mure, Haeg, Hlmagiu, Baia de Cri, imleu Silvaniei i Mijlocenii Brgului). Nu i s-au aprobat dect dou: Gimnaziul superior din Braov (1850), deschis din iniiativa protopopului Ioan Popasu (ulterior episcop la Caransebe), cu profesori ca tefan Iosif, Gavriil Munteanu, Ioan Lapedatu, Vasile Goldi, Ciprian Porumbescu etc., i Gimnaziul inferior din Brad (1869), deschis din iniiativa protopopului Iosif Baa al Zarandului, cu profesori ca Pavel Opria, Ioan Radu, Traian Suciu etc.; celui dinti i s-au adugat, n 1869, o coal real (4 clase) i o coal comercial (3 clase). n ceea ce privete nvmntul pedagogic romnesc, primele cursuri ortodoxe de profil au fost cele de la Timioara (1779) i Sibiu (1786); rnd pe rnd, s-au deschis i cele unite de la Blaj (1784), Nsud (1837) i Haeg (1854). colile pedagogice propriu-zise apar abia n secolul al XIXlea; este vorba de colile ortodoxe de norm de la Arad (1812), Sibiu (1853) i Caransebe (1874), respectiv de cele unite de la Oradea (1847), Blaj (1865) i Gherla (1869). La acestea se adaug colile de fete de la Blaj, Arad i Beiu, coala de estorie pentru fete de la Corbu, respectiv coala de meserii i negustorie de la Blaj. Rdcinile nvmntului teologic superior coboar pn n prima jumtate a secolului al XIX-lea. Astfel, la nfiinarea Academiei Mihilene din Iai (1834-1835), Seminarul de la Socola a fost socotit Facultate de Teologie, cu 4 ani de studiu. Cu toate acestea, abia n 1860, odat cu ntemeierea Universitii ieene, acest Seminar a fost organizat ca Facultate propriu-zis, ns cu doar trei profesori: Filaret Scriban, Vladimir Suhopan i Ieronim Buureanu; a funcionat, din pricina lipsei de studeni, doar pn n 1864. Facultatea de Teologie din Bucureti s-a deschis n 1881, avnd apte profesori: Barbu Constantinescu, Nicolae Nitzulescu, George Zottu, Silvestru Blnescu, Calistrat Orleanu, Inochentie Moisiu i Ghenadie Enceanu; din lips de studeni, i sisteaz cursurile n 1883. n urma unor ample

26

dezbateri n Senat i n Camera Deputailor, se renfiineaz n anul 1884, dinuind pn astzi; n 1890 a fost inclus n Universitate. n aceast perioad au predat urmtorii profesori: Gherasim Timu, Constantin Erbiceanu, Athanasie Mironescu, Ioan Mihlcescu, Niculae Dobrescu, Ioan PopescuMlieti etc. Facultatea de Teologie din Cernui s-a nfiinat n anul 1875, n cadrul Universitii de Stat, cu limbile de predare german i romn; a fost o instituie de nvmnt teologic de rang superior, ce putea conferi i doctoratul. Dintre profesori i enumerm pe Isidor Onciul, Eusebiu Popovici, Teodor Tarnavschi, Vladimir Repta, Vasile Gheorghiu, tefan Saghin etc. n perioada interbelic, n ara Romneasc i n Moldova au funcionat urmtoarele Seminarii teologice: Bucureti (Central i Nifon), Rmnic, Buzu, Curtea de Arge, Cmpulung-Muscel (pentru orfanii de rzboi), Craiova, Constana, Iai, Roman, Hui, Botoani, Dorohoi i Galai; la acestea se aduga Seminarul monahal de la Neam (1928), pentru clugri, mutat ulterior la Cernica. La Bucureti i-a continuat activitatea Facultatea de Teologie. n Ardeal i n vestul rii, vechile Institute teologico-pedagogice de la Sibiu, Arad i Caransebe au fost ridicate, rnd pe rnd, la rang de Academii, cu 4 ani de studiu; li s-au adugat cele de la Oradea (1923), mutat ntre anii 1940-1948 la Timioara, i Cluj-Napoca (1924). La Sibiu a funcionat sporadic i un Seminar teologic, destinat pregtirii viitorilor preoi rurali. n fiecare eparhie fiina i cte o coal de cntrei bisericeti, iar la Bucureti o Academie de Muzic bisericeasc. n Bucovina de Nord i-a continuat activitatea cunoscuta Facultate de Teologie din Cernui, mutat n 1940, n momentul reocuprii acestui inut romnesc de ctre Armata Sovietic, la Suceava; revenit la Cernui n 1941, a fost strmutat din nou, n 1944, nti la Rmnicu Vlcea, iar apoi, n 1945, la Suceava, funcionnd acolo pn n momentul desfiinrii sale, anume n anul 1948. n Basarabia funcionau Seminariile teologice de la Chiinu i Ismail, respectiv Facultatea de Teologie din Chiinu, inclus n Universitatea din Iai (n 1940 s-a mutat la Iai, fiind desfiinat un an mai trziu). ncepnd cu anul 1948, n urma promulgrii Legii pentru regimul general al Cultelor, au mai rmas doar ase Seminarii (Bucureti, Craiova, Buzu, Neam, Cluj-Napoca i Caransebe) i trei Institute teologice de grad universitar (Bucureti, Sibiu i Cluj-Napoca); cel din Cluj s-a desfiinat n 1952. Ambele Institute acordau diplome de licen i de doctorat (cel din Sibiu abia din 1984). Excluse

27

din sistemul de nvmnt de Stat, acestea au rmas sub supravegherea i n ntreinerea Bisericii. Seminariile pentru clugrie de la Agapia i Hurezi, nfiinate n 1949, s-au nchis dup un deceniu, n urma aplicrii decretului antimonahal nr. 410/1959. Dup 1989 i-au redeschis porile multe dintre vechile Seminarii (Rmnic, Curtea de Arge, Constana etc.) i Academii teologice interbelice (Arad, Cluj-Napoca, Oradea, Caransebe); au aprut i alte instituii de nvmnt teologic noi, rspndite n toate provinciile romneti (Timioara, Piteti, Trgovite, Baia Mare, Alba Iulia etc.). n prezent, exist 39 de uniti de nvmnt teologic preuniversitar (Seminarii teologice i clase cu profil teologic din cadrul unor Licee), respectiv 15 uniti de nvmnt teologic superior (Faculti i Departamente de Teologie). Multe dintre acestea sunt ns de o calitate didactic ndoielnic.

Profesori din nvmntul teologic universitar (sec. XIX-XX)VECHIUL TESTAMENT: Gherasim Timu, Ioan Popescu-Mlieti, Emilian Corniescu (Bucureti), Isidor Onciu, Silvestru Octavian Isopescu, Vasile Tarnavschi, Vladimir Prelipcean (Cernui), Vasile Radu (Chiinu), Aurel Crciunescu, Vasile Neaga, Dumitru Abrudan (Sibiu), Gheorghe Popovici (Arad), Mircea Chialda (Caransebe). NOUL TESTAMENT: Ioan Cornoiu, Haralambie Rovena, Iustin Moisescu, Nicolae Nicolaescu, Constantin Corniescu (Bucureti), Vladimir Repta, Vasile Gheorghiu (Cernui), Gala Galaction (Chiinu), Nicolae Colan, Grigorie Marcu, Vasile Mihoc (Sibiu), Liviu Munteanu (Cluj), Andrei Magieru (Oradea), Iustin Suciu, Petru Deheleanu (Arad), Iuliu Iosif Olariu, Dimitrie Cioloca (Caransebe). ISTORIA BISERICEASC UNIVERSAL: Ghenadie Enceanu, Teodor M. Popescu, Ioan Rmureanu (Bucureti), Eusebiu Popovici, Romulus Cndea (Cernui), Toma Bulat (Chiinu), Ilie Beleu, Milan esan, Aurel Jivi (Sibiu), Gheorghe Stnescu (Cluj). ISTORIA BISERICII ORTODOXE ROMNE: Nicolae Dobrescu, Niculae M. Popescu, Gheorghe Moisescu, Alexandru Ciurea, Nicolae erbnescu (Bucureti), Simion Reli (Cernui), Constantin Tomescu (Chiinu), Ioan Crian, Ioan Lupa, Silviu Dragomir, Sofron Vlad, Mircea Pcurariu (Sibiu), tefan Lupa (Oradea), Vasile Mangra, Gheorghe Ciuhandu, Teodor Boti, Gheorghe Liiu (Arad), Ilie Minea, Gheorghe Cotoman (Caransebe). 28

BIZANTINOLOGIE: Alexandru Elian, Emilian Popescu (Bucureti), Teodor Bodogae (Sibiu). PATROLOGIE: Nicolae Nitzulescu, Constantin Chiricescu, Ioan Gh. Coman, Dumitru Fecioru, tefan Alexe (Bucureti), Cicerone Iordchescu (Cernui), Constantin Voicu (Sibiu). DOGMATIC: Pimen Georgescu, Ioan Mihlcescu, Dumitru Stniloae, Nicolae Chiescu, Ioan Bria, Dumitru Popescu (Bucureti), Alexie Comoraan, tefan Saghin (Cernui), Serghie Bejan (Chiinu), Nicolae Blan, Nicolae Popovici, Ioan Ic (Sibiu), Isidor Todoran (Cluj), Vasile Lzrescu, Ioan Petreu (Oradea), Ilarion Felea (Arad), Vasile Loichia, Zeno Munteanu (Caransebe). TEOLOGIE FUNDAMENTALI

APOLOGETIC: Ioan Gh. Savin, Petru Rezu (Bucureti), Nicolae Cotos,

Vasile Gin (Cernui). ASCETIC I MISTIC: Nichifor Crainic (Bucureti). ISTORIA RELIGIILOR: Emilian Vasilescu (Bucureti), Ioan Gljar (Sibiu). MORAL: Atanasie Mironescu, Constantin Nazarie, erban Ionescu, Orest Bucevschi, Constantin Pavel, Dumitru Radu (Bucureti), Emilian Voiutschi, Domiian Spnu (Cernui), Valeriu Iordchescu (Chiinu), Nicolae Mladin, Ioan Zgrean, Ilie Moldovan (Sibiu), Ioan Paca (Cluj), Gheorghe Dragomir (Caransebe). NDRUMRI MISIONARE: Vasile Ispir (Bucureti), Corneliu Srbu (Sibiu). PEDAGOGIE: Daniil Popovici-Barcianu, Petru pan, Pavel Roca, Nicolae Terchil (Sibiu), Roman Ciorogariu (Arad), tefan Velovan (Caransebe). DREPTCANONIC:

Constantin Erbiceanu, Dimitrie Boroianu, Liviu Stan, Nicolae Dur (Bucureti),

Clemente Popovici, Valerian esan (Cernui), Nicolae Popescu-Prahova (Chiinu), Iorgu Ivan, Ioan Floca (Sibiu), Lazr Iacob (Oradea), Nicolae Popovici (Arad). LITURGIC: Simion Popescu, Badea Cireeanu, Petre Vintilescu, Ene Branite, Nicolae Necula (Bucureti), Vasile Mitrofanovici, Teodor Tarnavschi, Ioan Zugrav (Cernui), Spiridon Cndea, Alexandru Moisiu, Liviu Streza (Sibiu), Nicolae Balca (Cluj), Romul Nestor (Arad). CATEHETICI

OMILETIC: Grigorie Cristescu, Nicolae Balca, Constantin Galeriu (Bucureti), Ioan

Stefanelli (Cernui), Iuliu Scriban (Chiinu), Dumitru Belu, Dumitru Clugr, Sebastian ebu (Sibiu), Andrei Buzdug (Cluj), Petru Procopovici (Oradea), Simion iclovan (Arad), Petru Barbu (Caransebe). MUZIC: Nicolae Lungu, Nicolae Moldoveanu (Bucureti), Dimitrie Cunan, George Dima, Timotei Popovici, Gheorghe oima, Ioan Popescu (Sibiu), Ioan Vidu, Trifon Lugojan (Arad), George Petrescu, Antoniu Sequens (Caransebe).

29

Presa bisericeasc romneascnceputurile presei noastre bisericeti coboar pn n prima jumtate a secolului al XIX-lea, anume pn n perioada de apariie i rspndire a acestui gen de informatizare n mas n spaiul romnesc. Cele dinti au fost gazetele sau foile poporale, cu un coninut diversificat, adaptat cerinelor complexe ale cititorilor; unele dintre acestea aveau suplimente (preponderent literare). Dup cteva decenii apar i revistele teologice propriu-zise, toate avnd o contribuie esenial la dezvoltarea celor patru mari ramuri ale Teologiei romneti. n ara Romneasc, cele dinti gazete au fost: Vestitorul bisericesc (Buzu, 1839-1840) + suplimentul Meditaii religioase: redactori Dionisie Romano i Gavriil Munteanu; apariie sptmnal. Eho eclesiastic (Bucureti, 1850-1852) + suplimentul Biblioteca religios-moral: redactor Dionisie Romano; apariie lunar. Predicatorul (Bucureti, 1857-1859): redactori Dionisie Mldrescu i Ilie Benescu; apariie sptmnal. Biserica (Bucureti, 1862-1864): redactor Grigorie Musceleanu; reapare n 1871-1872 sub numele de Biserica Romneasc. Ecclesia (Bucureti, 1866-1867): redactori Scarlat Rosetti i Climent Nicolau; n paginile ei se dezbteau legile lui Cuza. n Moldova: Preotul (Iai, 1861-1866): redactor Climent Nicolau; se criticau abuzurile din Biseric. Predicatorul moralului evanghelic i al umanitii (Iai, 1864-1865): redactor Isaia Teodorescu (Popa Duhu din Amintirile lui Ion Creang). Foaia oficial bisericeasc a Sfintei Mitropolii a Moldovei (Iai, 1868-1872): se tipreau dispoziiile oficiale ale Mitropoliei. Cele dinti reviste teologice din ara Romneasc i Moldova (cuprindeau studii teologice i de istorie bisericeasc, traduceri, predici i cronici) au fost: Biserica Ortodox Romn (Bucureti, 1874-azi): primii redactori au fost Ghenadie eposu, Silvestru Blnescu, Ghenadie Enceanu i Gherasim Timu; cu scurte ntreruperi, anume ntre 1878-1880 i 1916-1921, apare pn astzi. Ortodoxul (Bucureti, 1880-1886): redactor Gheorghe Zottu.

30

Candela (Cernui, 1882-1946): ntemeietor mitropolitul Silvestru Morariu-Andrievici al Bucovinei; ntrerupere de apariie ntre anii 1914-1918. Revista Teologic (Iai, 1883-1887): redactori Constantin Erbiceanu i Dragomir Demetrescu. Pn la izbucnirea Primului Rzboi Mondial, numrul revistelor teologice i al gazetelor bisericeti a cunoscut apoi o vdit cretere: Biserica i coala (Galai, 1889-1897), Amvonul (Bucureti, 1891-1893), Voina Bisericii Romne (Bucureti, 1891-1894), Vocea Bisericii (Bucureti, 1894-1896): prima gazet ilustrat din Romnia, Viitorul (Iai, 1898-1916), Pstorul Ortodox (Piteti, 1900-1912), Cuvntul Adevrului (Rmnicu Vlcea, 1902-1909), Cultura (1911-1915): revista cntreilor bisericeti, Revista Ortodox (Iai, 1912-1916) etc. n Basarabia, la Chiinu, apreau Lumintorul, Basarabia, Viaa Basarabiei, Revista Societii IstoriceArheologice-Bisericeti din Basarabia etc., cu un coninut complex. n Transilvania i n Banat, din pricina conjuncturilor istorice, publicaiile romneti, att cele ortodoxe, ct i cele unite, au avut un coninut complex, deopotriv social-politic, economic, istoric, pedagogic i cultural-bisericesc. Gazete bisericeti-poporale: Gazeta Transilvaniei (Braov, 1838-1944) + suplimentul Foaie pentru minte, inim i literatur (1838-1865): ntemeietor George Bariiu; Organul luminrii (Blaj, 1848): redactori Timotei Cipariu i Aron Pumnul; Telegraful Romn (Sibiu, 1853-azi): redactori Aron Florian, Pavel Vasici, Zaharia Boiu etc., fiind singura publicaie romneasc veche cu apariie nentrerupt pn astzi; Sinodul romnesc (Viena, 1865-1867, 1871-1872): redactor Grigorie Silai; Lumina (Arad, 1872-1875): redactori Iosif Goldi, Vasile Mangra etc.; Biserica i coala (Arad, 1877-1948, 1990-azi): redactori Vasile Mangra, Augustin Hamsea, Roman Ciorogariu etc.; Foaia Bisericeasc (Blaj, 1883-1887): redactor Alexandru Grama; Foaia Diecezan (Caransebe, 1886-1951, 1995-azi): redactori Ion Bartolomeu, Petru Barbu, Iuliu-Iosif Olariu etc.; Unirea (Blaj, 1891-1944) etc. Foi teologice studeneti: Progresul (Caransebe, 1868), Sperana (Arad, 1869), Musa (Sibiu, 1871) etc. Reviste teologice: Revista Teologic (Sibiu, 1907-1916, 1921-1947, 1956-azi): ntemeietor prof. Nicolae Blan, redenumit n perioada comunist Mitropolia Ardealului; Revista Preoilor (Timioara, 1910-1918): redactor pr. David Voniga; Cultura Cretin (Blaj, 1911-1944) etc.

31

Publicaii istorico-literare: Arhivul pentru Filologie i Istorie (Blaj, 1867-1869, 1872): redactor Timotei Cipariu; Rvaul (Cluj, 1907-1910): redactor Elie Dianu; Foaia ilustrat (Sibiu, 1891-1916): redactor Daniil Popovici-Barcianu etc. Publicaii pedagogice: Organul pedagogic (Sibiu, 1862-1863): redactor Ioan Popescu; Foaia colar (Blaj, 1873-1880): redactor Ioan Micu-Moldovan; Muza romn (Blaj, 18881907): redactor Iacob Mureianu; Foaia Pedagogic (Sibiu, 1897-1900): redactor Daniil PopoviciBarcianu; Reuniunea nvtorilor romni (Arad, 1904-1914); Vatra colar (Sibiu, 19071914); Educatorul (Caransebe, 1909-1914) etc. Publicaii economice: Meseriaul romn (Braov, 1886-1889): redactor Bartolomeu Baiulescu; Economul (Sibiu, 1892-1896): redactori Dimitrie Coma i Ioan Costin etc. Publicaii politice: Deteptarea (Lugoj, 1880-1881): redactor Iosif Tempea; Lumintorul (Timioara, 1880-1894): redactori pr. Meletie Drghici i av. Pavel Rotaru; Tribuna (Sibiu, 18841903): redactor Ioan Slavici; Tribuna (Arad, 1897): redactor Roman Ciorigariu; Libertatea (Ortie, 1902-1940): redactor pr. Ioan Moa, cu apariie provizorie la Bucureti (1915-1917) i Cleveland-S.U.A. (1917-1918), avnd ca suplimente, pn n 1933, Foaia interesant (1905), Tovria (1906) i Bobrnaci (1909); Gazeta poporului (Sibiu, 1918-1948): redactori Nicolae Blan, Silviu Dragomir i Ioan Brou etc. Dintre vechile publicaii ortodoxe i unite, n perioada interbelic i-au continuat apariia abia cteva: Biserica Ortodox Romn, Candela, Revista Teologic, Telegraful Romn, Foaia Diecezan, Biserica i coala, Unirea, Cultura Cretin etc. Apar n schimb, n toate regiunile Romniei rentregite, alte numeroase ziare i reviste teologice (multe cu caracter eparhial), precum: Legea Romneasc (Oradea, 1921), Lumina satelor (Sibiu, 1922), Renaterea (Rmnicu-Vlcea, 1922), Renaterea (Cluj, 1923), Tomis (Constana, 1923), Glasul monahilor (Bucureti, 1924), Apostolul (Bucureti, 1924), Mitropolia Moldovei (Iai, 1925), Buletinul Eparhiei Buzului (Buzu, 1926), Buletinul Eparhiei Argeului (Curtea de Arge, 1926), Buletinul Eparhiei Cetii Albe-Ismail (Isamail, 1926), Buletinul Eparhiei Hotinului (Bli, 1926), Studii Teologice (Bucureti, 1929), Viaa monahal (1933), Viaa ilustrat (Cluj, 1934), Cronica Romanului (1934), Cronica Huilor (1934), Calea Mnturii (Arad, 1935), Buletinul Eparhial al Sfintei Episcopii a Timioarei (Timioara, 1939): redenumit apoi Biserica Bnean (1940-1948), Duh i Adevr (Timioara, 1940-1948), Altarul Banatului

32

(Caransebe, 1944-1947): reapare n 1951 la Timioara, ca Mitropolia Banatului, revenindu-se la denumirea iniial abia n 1990 .a. ntre 1945-1948, cele mai multe dintre publicaiile amintite i-au sistat apariia, rmnnd, dup instaurarea definitiv a regimului comunist n Romnia, abia opt reviste teologice, jumtate dintre ele avnd caracter eparhial (unele s-au nfiinat n aceast perioad, alte i-au schimbat doar denumirea iniial): Biserica Ortodox Romn (Bucureti), Studii Teologice (Bucureti), Ortodoxia (Bucureti), Glasul Bisericii (Bucureti), Mitropolia Moldovei i Sucevei (Iai), Mitropolia Ardealului (Sibiu), Mitropolia Olteniei (Craiova) i Mitropolia Banatului (Timioara). La acestea se adugau gazeta sibian Telegraful Romn, iar din anii 70 buletinul internaional Romanian Orthodox Church News i ndrumtoarele bisericeti locale de la Sibiu, Timioara, Cluj-Napoca, Galai etc. Dup 1989 i-au continutat apariia toate publicaiile teologice postbelice amintite; unele reapar cu denumiri schimbate: Credin i Via (Iai), Revista Teologic (Sibiu) i Altarul Banatului (Timioara). De asemenea, au fost reactivate o parte dintre publicaiile interbelice: Foaia Diecezan (Caransebe), Biserica i coala (Arad), Calea Mntuirii (Arad), Legea Romneasc (Oradea), Renaterea (Cluj-Napoca) etc. n plus, au aprut alte numeroase ziare, magazine ilustrate i reviste teologice noi, redactate fie de clerici, fie de laici: nvierea (Timioara), Lumina (cu ediii regionale), Teologia (Arad), Tabor (Cluj-Napoca), Altarul Rentregirii (Alba Iulia), Iisus Biruitorul (Sibiu), Lumea Credinei (Bucureti), Familia Cretin (Bucureti) etc.; unele sunt eparhiale, altele parohiale, iar altele sunt editate de asociaii ortodoxe.

33


Recommended