+ All Categories

I

Date post: 04-Oct-2015
Category:
Upload: mihail-nicolass
View: 215 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
sa luam aminte...
10
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Imparate ceresc, Mangietorule, Duhul adevarului, Care pretutindenea esti si toate le implinesti, Vistierul bunatatilor si datatorule de viata, vino si Te salasluieste intru noi, si ne curateste pe noi de toata intinaciunea si mantuieste, Bunule, sufletele noastre ………………………………………………………………………………………………………
Transcript

Imparate ceresc, Mangietorule, Duhul adevarului, Care pretutindenea esti si toate le implinesti, Vistierul bunatatilor si datatorule de viata, vino si Te salasluieste intru noi, si ne curateste pe noi de toata intinaciunea si mantuieste, Bunule, sufletele noastre

............................................................................................................................

CELE 1 4 REGULI PENTRU MERGEREA LA BISERIC1. Prima condiie canonic pentru a merge la Sfnta Biseric este s te ieri cu toi.Dac merge mama la biseric, sau tata, s zic: Ierti-m, mi biei! Iart-m, soie!2. A doua condiie canonic. Cnd mergi la Biseric s duci un mic dar din casa ta.Mcar o lumnric, mcar un bnu, o prescur, un pahar de vin, ce poi. C prin acel mic dar pecare-l duci tu la biseric se binecuvinteaz toat averea ta, cci l dai jertf lui Dumnezeu.3. A treia condiie canonic. La biseric este bine s mergi mai de diminea, ca s poiapuca Evanghelia nvierii de diminea i Slavoslovia. i totodat, dac te duci mai devreme, tepoi nchina linitit, nu-i lume mult n biseric, te duci la locul tu fr s deranjezi slujba.4. A patra condiie canonic. Totdeauna barbaii n biseric trebuie s stea n parteadreapt, iar femeile n partea stng. i n ordinea aceasta trebuie s stea n biseric: brbaiibtrni n frunte, cei mai putin cruni la spate, cei mai tineri n spatele lor, flcii i bieii totaa. La fel i femeile. Iar ntre brbai i femei, s lsai o crare n biseric, ca s mearg cinevine s se nchine i s duc darul la Sfntul Altar.5. A cincea condiie canonic este s nu vorbii n biseric, c este mare pcat. Dac estemare nevoie s vorbii, vorbete n oapt sau prin semne. 6. A asea condiie canonic. Dac mergi la biseric, s nu iei pn nu se terminslujba. Numai, Doamne ferete, dac eti bolnav sau dac peti ceva. Dar altfel s nu iei, c,dac iei nainte de terminarea Liturghiei, eti asemenea cu Iuda, care a ieit de la Cina de Tain,unde erau la mas Mntuitorul cu Apostolii i s-a dus i L-a vndut pe Hristos. Aa arat SfntulIoan Gur de Aur.7. A aptea condiie canonic pentru cei ce merg la biseric. Cnd v nchinai la sfinteleicoane, s nu srutai pe fa, c-i pcat. Nu-i voie. Dac sfntul este pictat n picioare, i sruipicioarele; dac este pictat pe jumtate, l srui la partea de jos.8. A opta condiie canonic. S tii c dup ce d preotul binecuvntare de SfntLiturghie, nimeni nu mai are voie s se nchine n biseric sau s mai duc daruri la altar, c este mare pcat.Cnd auzi c zice preotul: Binecuvntat este mpria Tatlui i a Fiului i a SfntuluiDuh, totdeauna, acum i pururea i n vecii vecilor, este gata! De atunci fiecare st la locul luilinitit, nu se mai duce s se nchine. Chiar de-ai venit cu un dar n biseric, cu lumnare i cuprescur, le dai la urm.C din timpul acela preotul intr n Sfnta Liturghie i nu mai are timp s ia darul. Cdac te duci i el se oprete de la Liturghie, i rmn o mulime de rugciuni i are pcat. Decidarurile se dau la biseric pn se d binecuvntarea de Liturghie.De atunci nainte nu mai este voie nici s te nchini, pentru c i tulburi pe cei care vor sasculte Sfnta Liturghie.9. A noua condiie canonic. Cretinii trebuie s stea n genunchi cnd se sfinescpreacuratele daruri, cnd se cnt: Pe Tine Te ludm, pe Tine bine Te cuvntm...! Alii staun genunchi i la Evanghelie. Nu-i o greeal. La Axionul Maicii Domnului i la Tatl nostru,atunci se st. i dup ce se zice Simbolul Credinei se face srutarea pcii. Aa se fcea nainte nunele biserici. Acum s-a uitat. Cei ce au dezlegare i vor s se mprteasc cu Preacuratele Taine, trebuie s-i ceariertare de la toi, de la cei mai btrni pn la cei mai tineri. Dac sunt brbai, se duc la cei maibtrni oameni din frunte. i de la care au avut vreo suprare, Doamne ferete, s cear iertare:Iart-m, frate! Iart-m, cumtre sau vecine!La fel i femeile s se duc de la cele mai btrne i s ia iertare, s le srute mna, iaracelea s le srute pe frunte. Aceast rnduial se face nainte de a merge la Sfnta mprtanie.i apoi iei o lumnric aprins i la iconostas o dai n mna paraclisierului; nu mergi cu eanaintea preotului, n faa Sfntului Potir. Pentru c n faa Sfntului Potir, cnd mergei, nu avei voie s fii cu lumnarea aprins,nici s mai facei Sfnta Cruce, c-i mare primejdie. Muli, fcnd cruce, s-a ntmplat c au lovitSfntul Potir, pe preot, i au vrsat Sfintele. S-a ntmplat n multe biserici. 10. A zecea condiie canonic. Dup ce-ai primit Preacuratele Taine ale lui Iisus Hristos,treci la ua diaconeasc, ca acolo s-i dea anafor i un phru de vin. Apoi trecei la stran saun pridvor, s v citii molitfele sau rugciunea de mulumire dup Sfnta mprtanie. Dup mprtanie n-ai voie s scuipi trei zile i trei nopi. Aa-i dup rnduiala canonic.Dar mcar pn a doua zi; mcar 24 de ore s inei minte. Dar trei zile arat cartea. Aa estedup Sfnta mprtanie.Cei cstorii, care vor s se mprteasc cu Preacuratele Taine, trebuie s pzeasccuria n familie mcar trei zile, iar dup ce s-au mprtit s in mcar dou zile. Iar n posturitrebuie s triasc toate zilele n curie. 11. A unsprezecea condiie canonic. Cel ce a venit la biseric dintr-o familie, secheam apostolul familiei. El trebuie s ia sfnta anafor pentru toi cei de acas. 12. A dousprezecea condiie canonic. Cel ce a fost la sfnta biseric, cnd a zispreotul: Cu pace s ieim! ntru numele Domnului i a fcut otpustul, adic sfritul Liturghiei,face trei nchinciuni n mijlocul bisericii i merge acas. De la biseric s nu se opreasc pn la ua lui. Nu cumva s-l duc diavolul de la bisericla crm sau la joc, c atunci e vai de el. A nceput cu Dumnezeu i termin cu diavolul. C aaface vrjmaul: Da, s m duc pe la cutare cumtru; da s m duc pn la cutare; da s mergoleac la crm! 13. A treisprezecea condiie canonic. Cnd mergi acas, zi o rugciune la sfinteleicoane i cnd toi stau la mas, tu s le povesteti ce i-a rmas i ie n cap de la biseric. Uite,a fost Apostolul cutare, Evanghelia cutare; preotul a inut predica cutare; uite aa a cntatdasclul, aa frumos a fost!, ca s aud i cei ce n-au putut merge la biseric din motivebinecuvntate. 14. A paisprezecea condiie canonic. Dup ce ai stat i tu la mas, s te odihneti douore. Apoi trebuie s te duci, n Duminici i srbtori, s faci vizite i s cercetezi pe cei bolnavi .

Care este importanta Sfintei Liturghii?Sfanta Liturghie care caracte si de jertfa si de cina. Prin jertfa liturgica se spala pacatele celece se pomenesc si li se scot particelele si, totodata, prin aceasta jertfa dumnezeiasca ni se ofera in dar cina Domnului, adica Trupul si Sangele lui Hristos. Cat timp va fi Sfanta Liturghie pe pamant este semn ca inca nu ne-a parasit mila lui Dumnezeu. Iar cand va inceta jertfa si turnarea, cum spune la Daniel proorocul, atunci va fi sfarsitul lumii. Ca nu armele vor pustii si arde pamantul, ci, cum spune la Pilde, faradelegea va pustii tot pamantul si va rasturna scaunele celor puternici. In acele zile, trei patimi cumplite vor stapanii in lume, simbolizate de numarul apocaliptic 666, si anume: minte fara de judecata, adica plina de iutime, de razbunare si ucidere; pofta fara de minte, adica vor domni pe pamant desfranarea, sodomia si betia; minte plina de imaginatie sau inchipuire pripita, adica oamenii vor fi amagiti de tot felul de griji, ganduri, tulburari si patimi, incat nu vor mai avea timp sa se roage, sa citeasca, sa cugete la moarte.

Sfnta Scriptur spune altfel. Duhul Sfnt i trezete pe oameni, zicnd: Azi de vei auzi glasul Lui, s nu v invartoai inimile voarstre (Evrei 37, 8). i cum am spus, glasul lui Dumnezeu n om este contiina, care-l mustr pentru pcat i-i spune: Omule, prsete pcatul! Las-te de furat, las-te de curvit, las-te de njurat, las-te de beie, las-te de fumat, las-te de lucruri rele, de zavistie, de pizm, de ceart. Dumnezeu i poruncete azi, iar noi i spunem lui:Nu astzi, ci mine, poimine, la btrnee! i-i zicem aa: D-mi mie ziua de zi i tu ia-o pe cea de mine! i aa, zice, este pcatulla om, cum ai lua un cui mare i cu o bard ncepi a-l bate ntr-un lemn de stejar uscat. Dac-i dai un ciocan, dou, trei, cuiul l poi scoate uor. Dac-l bai pe jumtate, este mai greu, iar dac lbai de tot, trebuie s crpi lemnul! Aa-i i pcatul! Se bate n fire prin obinuin. i dac omul nu las azi pcatul, cnd esteproaspt, cu ct se nvechete, cu att mai greu se poate dezobinui de dnsul. Vzut-ai n aram rugin verde? Arama, dac o curai n fiecare zi, strlucea ca aurul!ns, dac s-a lsat ani de zile, a prins rugin verde, n-o mai poi spla cu nimic n lume, numaidac o topeti. Aa-i sufletul cnd mbtrnete n pcat. Dac nu a lsat azi pcatul, s nu cread c mine sau poimine l las mai uor.

. . .

Al Vostru Duhovnic, de tot binele doritor i pururea ctre Domnul rugtor PROTOS.NICHIFOR


Recommended