Home >Documents >I. Preliminarii · PDF fileprimar, gimnazial şi liceal pentru anul de studii 2015-2016 şi...

I. Preliminarii · PDF fileprimar, gimnazial şi liceal pentru anul de studii 2015-2016 şi...

Date post:20-Aug-2018
Category:
View:212 times
Download:0 times
Share this document with a friend
Transcript:
  • 1

    INFORMATIC

    I. Preliminarii

    Procesul educaional la disciplina Informatica, n anul de studii 20152016, se va realiza n

    conformitate cu prevederile cadrului normativ n vigoare:

    - Planul-cadru pentru nvmntul primar, gimnazial i liceal, anul colar 2015-2016, aprobat prin Ordinul nr. 312 din 11 mai 2015 al Ministrului Educaiei;

    - Curriculumul modernizat Informatic. Curriculum pentru nvmntul gimnazial (clasele VII IX), Chiinu, 2010, aprobat prin Ordinul nr. 245 din 27 aprilie 2010 al Ministrului Educaiei;

    - Curriculumul modernizat Informatic. Curriculum pentru clasele a X-a a XII-a, Chiinu, 2010, aprobat prin Ordinul nr. 244 din 27 aprilie 2010 al Ministrului Educaiei;

    - Standardele de eficien a nvrii informaticii, aprobate prin Ordinul nr. 1001 din 23 decembrie 2011 al Ministrului Educaiei.

    nvmntul gimnazial Conform Planului-cadru, n anul colar 2015-2016, pentru predarea Informaticii n clasele a VII-a

    a IX-a snt planificate cte o or pe sptmn.

    nvmntul liceal Studierea Informaticii n nvmntul liceal se va efectua conform Planului-cadru pentru

    nvmntul primar, gimnazial i liceal, anul colar 2015-2016. Conform scrisorii nr. 10/2-989 din 21.09.98 a Ministerului Educaiei i tiinei, toate orele

    prevzute n planul de nvmnt la Informatic pentru clasele a VII-a a IX-a se consider lecii

    practice, n nvmntul liceal doar jumtate din orele prevzute pentru disciplina Informatica se

    consider lecii practice. Accentum, c divizarea claselor n dou grupe la leciile practice de Informatic se admite, dac

    n clas snt 25 i mai muli elevi.

    Proiectarea, organizarea i desfurarea demersului educaional la Informatic se va realiza n

    contextul sistemului de competene pentru nvmntul preuniversitar.

    II. Recomandri privind proiectarea de lung durat la disciplina Informatic

    Curriculumul la Informatic are drept scop formarea competenelor digitale, a culturii

    informaionale i dezvoltarea gndirii algoritmice. Proiectul didactic de lung durat va fi elaborat n conformitate cu Planul-cadru pentru nvmntul

    primar, gimnazial i liceal pentru anul de studii 2015-2016 i Curriculumul modernizat la

    Informatic, ediia 2010. n vederea implementrii curriculumului modernizat la Informatic, cadrele didactice,

    administraiile unitilor colare vor aplica instrumentele didactice n vigoare:

    - Standarde de eficien a nvrii la Informatic, aprobate prin Ordinul nr. 1001 din 23.12.2011 al Ministrului Educaiei;

    - Ghidul de implementare a Curriculumului modernizat pentru treapta gimnazial, aprobat prin Ordinul nr.597 din 30 iunie 2011 al Ministrului Educaiei;

    - Ghidul de implementare a Curriculumului modernizat pentru treapta liceal, aprobat prin Ordinul nr.810 din 09 noiembrie 2010 al Ministrului Educaiei;

  • 2

    - Ghidul profesorului la manualele de Informatic, editate de ctre Ministerul Educaiei; - Ghidul de elaborare i realizare a Planului Educaional Individualizat (PEI), aprobat prin

    Ordinul nr. 952 din 06 decembrie 2012 al Ministrului Educaiei.

    n proiectul didactic de lung durat profesorul va include competenele specifice prioritare

    pentru fiecare unitate de coninut (tem), subcompetenele care vor fi realizate prin coninutul

    concret, ore de sintez a materiei din capitolul respectiv i orele preconizate pentru evaluarea iniial

    i final (sumativ).

    Se propune ca structura proiectului didactic s conin urmtoarele rubrici:

    Competene specifice (CS) i sub-competene (SC)

    Nr.

    crt. Coninuturi

    Nr.

    de ore Data Observaii

    CS SC

    Proiectarea didactic de lung durat la treapta liceal se realizeaz separat, pentru profilul real i

    umanist.

    Not: Profesorul are libertatea de a include i alte rubrici, pe care le consider necesare; Metodologii de elaborare a proiectelor didactice de lung durat, precum i modele de proiecte de

    lecii pot fi gsite n Ghidul de implementare a curriculumului modernizat pentru treapta

    gimnazial i liceal. Profesorul are libertatea de a-i alege modelul proiectrii, important fiind asigurarea continuitii,

    a parcursului acional clar privind modul de realizare a urriculumului i a Standardelor de

    eficien pe durata anului colar.

    III. Recomandri cu privire la predarea - nvarea disciplinei

    n alegerea strategiilor didactice i a tehnologiilor pot fi utilizate sugestiile recomandate de

    Curriculum, la rubrica Activiti de nvare i evaluare, Ghidul profesorului la manual i alte

    surse, decizia final privind organizarea i desfurarea activitilor la orele de informatic aparinnd

    profesorului. Activitile de nvare i evaluare recomandate snt grupate pe nivele de complexitate

    i vizeaz, att competenele cu caracter de nelegere i aplicare (rezolvarea exerciiilor, rezolvarea

    de probleme), ct i competenele cu caracter de integrare (studiul de caz, experimentul, proiectul).

    Pentru fiecare lecie profesorul va formula obiective (operaionale) care rezult din sub-competenele

    formulate n curriculum i fixate n proiectarea de lung durat, la rubrica Sub-competene. Organizarea procesului instructiv la Informatic va fi realizat n contextul dezvoltrii

    competenelor specifice disciplinei prin dezvoltarea integrat a aspectelor sale dominante:

    aspectul cognitiv, care vizeaz utilizarea teoriilor i a noiunilor din Informatic; aspectul funcional, care reprezint capacitile persoanei de a activa ntr-un anumit domeniu

    profesional, educaional, social, utiliznd mijloacele digitale; aspectul etic, care vizeaz valorile personale i sociale, cultura informaional.

    Predarea disciplinei Informatica va fi orientat pe rezolvarea de probleme, utilizndu-se preponderent

    metode activ-participative i punnd accent pe analiz de problem. Pentru buna desfurare a orelor,

  • 3

    aplicarea programei i motivarea elevilor pentru studiu, n procesul de predare-nvare-evaluare, se

    recomand a ine cont de urmtoarele sugestii:

    modelai activiti cotidiene cu ajutorul instrumentelor informatice; propunei activiti colare i teme pentru acas explicnd raiunea lor, fcnd legtura cu viaa de

    zi cu zi sau explicnd importana lor pentru activitile colare viitoare (argumentai utilitatea);

    asigurai-v c elevii au neles ce au de realizat i cum vei evalua activitatea/rezultatele lor; pe ct posibil, unitile de nvare/coninuturile de nvat trebuie s permit realizarea

    /rezolvarea lor in mai multe etape, pornind de la sarcini foarte simple spre cele complexe

    (stimulai abilitile i competenele existente);

    combinai operaiile elementare (pai) pentru obinerea anumitor prelucrri complexe n funcie de scopul propus;

    descriei algoritmul n limbaj natural, ca etap iniial n elaborarea programului; descriei detaliat etapele rezolvrii unei probleme din punct de vedere algoritmic; comparai diferii algoritmi de rezolvare a unei probleme, n scopul alegerii algoritmului

    eficient/optim;

    exersai crearea i aplicarea algoritmilor pentru rezolvarea unor probleme ntlnite de elevi n studiul altor discipline colare sau n viaa cotidian;

    realizai activiti de formare a deprinderilor de organizare a informaiilor cu utilizarea tipurilor de date structurate, prin exemplificri concludente;

    evideniai analogii i diferene dintre citire/scriere utiliznd dispozitivele standard de intrare/ieire i fiiere text;

    testai i analizai comportamentul programelor pentru diferite date de intrare; evideniai greelile tipice n elaborarea programelor; ncurajai discuiile purtate ntre elevi, exprimarea i ascultarea prerilor fiecruia.

    n scopul eficientizrii procesului de predare-nvare, recomandm utilizarea diverselor

    instrumente digitale:

    Suportul didactic conform curriculumului modernizat la Informatica.

    http://ctice.md/lectii_suport/ Testele la manualul de Informatic, clasa a 7-a. Gremalschi A. http://ctice.md/Teste-

    07/Index.htm instrumentele Google (descrierea detaliat a acestora poate fi gsit n Ghidul de

    implementare a curriculumului modernizat pentru treapta liceal. ME, 2010 (p. 5.6, pag.

    32-36)) Platforma AEL

    Academia Khan. https://www.khanacademy.org/

    o colecie de software educaional, completat n permanen, poate fi gsit pe pagiva web a

    CTICE http://ctice.md/ctice2013/?page_id=1278

    O colecie vast de resurse gratuite, sugestii utile i variate ce ar putea inspira att elevii, ct i

    profesorii pot fi gsite pe pagina web a CSTA (Computer Science Teachers Association)

    http://csta.acm.org/WebRepository/WebRepository.html, precum i la adresa

    http://computationaltales.blogspot.com/p/stories-by-level.html

    Alte resurse educaionale digitale on-line i locale, precum i repozitorii specializate snt

    descrise n Ghidul de implementare a curriculumului modernizat pentru treapta liceal.

    ME, 2010 (p. 7, pag. 49-50)

    http://ctice.md/lectii_suport/http://ctice.md/Teste-07/Index.htmhttp://ctice.md/Teste-07/Index.htmhttps://www.khanacademy.org/http://ctice.md/ctice2013/?page_id=1278http://csta.acm.org/WebRepository/WebRepository.htmlhttp://computationaltales.blogspot.com/p/stories-by-level.html

  • 4

    Pentru a asigura dezvoltarea capacitilor i aptitudinilor fiecrui elev, n raport cu propriile

    posibiliti si interese, se va pune accent pe diferenierea i individualizarea nvrii elevilor. Pentru

    a determina o implicare mai mare a elevilor se vor aplica metode/tehnici active, de colaborare i

    creative. Cum ar fi de exemplu, Web Quest (aflai mai multe pe http://webquest.org), Harta

    conceptual (aflai mai multe la FreeMind.sourceforge.net. Exemple de soft specializat de creare a

Click here to load reader

Reader Image
Embed Size (px)
Recommended