+ All Categories
Home > Documents > Hristos in Gandirea Sfantului Maxim Marturisitorul

Hristos in Gandirea Sfantului Maxim Marturisitorul

Date post: 27-Sep-2015
Category:
Upload: dorin-zamfir
View: 100 times
Download: 12 times
Share this document with a friend
Description:
Hristos in gandirea sfantului maxim marturisitorul
116
Hristos în gândirea Sfântului Maxim Mărturisitorul HRISTOS ÎN GÂNDIREA SFÂNTULUI MAXIM MĂRTURISITORUL 1
Transcript

Hristos in Gandirea Sfantului Maxim Marturisitorul

PAGE 4Hristos n gndirea Sfntului Maxim Mrturisitorul

HRISTOS N GNDIREA SFNTULUI MAXIM MRTURISITORUL

CAPITOLUL I

TEOLOGIA SFNTULUI MAXIM MRTURISITORUL

- PERSPECTIVE GENERALE -

A) SFNTUL MAXIM MRTURISITORUL N VREMEA SAntreaga tradiie teologic cretin a recunoscut, ncepnd cu veacul al VII-lea, personalitatea Sfntului Maxim Mrturisitorul (580 -13 august 662) ca fiind una din cele mai de seam din cte au fost n ntreaga Istorie a Bisericii cretine. El este cu adevrat unul dintre cei mai fecunzi gnditori cretini din toate timpurile i din toate locurile. Dup cum avea s sublinieze Lars Thunberg n cuprinztorul su studiu nchinat Sfntului, se afirm c Maxim Mrturisitorul este un reprezentant al ntregii Biserici nc nedesprite i, ca atare, o punte ntre Rsritul i Apusul cretin. Nu ntmpltor, un teolog contemporan i conferea Sfntului martirizat pe malul Mrii Negre, un loc aparte ntre Sfinii i cugettorii Bisericii cretine. n acelai sens Tixeront mrturisea despre Sfntul Maxim c este un mistic care totodat este un metafizician i un ascet, care din contactul cu filosofia aristotelic a ctigat o stringen i o precizie a cugetrii ce n zadar ar fi cutat la (Dionisie) Areopagitul.

ntreaga sa gndire, de o larg cuprindere, profund i plin de echilibru trezete n contiina celor care ar dori s o parcurg un sentiment paralizant, sentimentul pe care l trezete un masiv alpin la gndul de a-l mbria. Teologia Sfntului Maxim Mrturisitorul nu se reduce aa cum a existat n trecut o anumit tendin, doar la capitolele ce privesc aspectele hristologice. Prin ndelungatul su efort, Sfntul Maxim a cuprins ntregul spectru al gndirii teologice, adncind i punnd ntr-o lumin nou teme i subiecte considerate a fi clasice i exhaustive pn atunci.

n acest sens Printele Profesor Ene Branite aduce ca mrturie cteva cuvinte ale cror rosturi ntregesc profilul de mare cugettor al Sfntului Maxim Mrturisitorul: El a fost unul dintre atrii cei mai luminoi care au strlucit pe cerul gndirii i al teologiei din epoca patristic, a crui lumin se reflect nc puternic peste veacuri, trezind interesul i admiraia contemporanilor notri. Marea atracie generat de Sfntul Maxim Mrturisitorul se definete prin aceea c a deschis n el nsui, unele altora, cinci sau ase lumi spirituale devenite aparent fr relaie ntre ele i a neles s ctige din fiecare o lumin care le lumineaz pe toate celelalte i le pune n noi contexte, fapt prin care se ivesc apoi cele mai neateptate oglindiri i relaii. El este astfel teolog biblic contemplativ, filosof format aristotelic, mistic n marea tradiie a Nysanului i Areopagitului, teolog entuziast al Logosului pe urmele lui Origen, monah riguros de tradiie evagrian i, n fine, i nainte de toate, lupttor bisericesc i martir al hristologiei ortodoxe de la Calcedon.

Toi aceia care s-au aplecat asupra scrisului maximian aveau s reclame greutatea i chiar obscuritatea stilului. Fotie nsui s-a plns c stilul Sfntului Maxim este greoi, ncrcat i obscur, ocolind exprimarea direct i iubind metaforele.

Cauzele acestei maniere de a-i redacta cugetrile se pot gsi n preocuparea fervent a Sfntului Mrturisitor de a face lumin n hiul problemelor de care s-a ocupat.

Imperiul Bizantin, spaiu istorico-geografic n care i-a expus nvtura Sfntul Mrturisitor, s-a bucurat ntotdeauna de maximal grij din partea bazileilor si. mpraii bizantini s-au ocupat n marea lor majoritate ca Imperiul s se bucure de pace i unitate, chiar i atunci cnd acesta devenise n cea mai mare parte cretin. n memoria cultural a civilizaiilor lumii vor rmne spre ntrirea celor de mai sus, figuri de cezari celebrii (Constantin cel Mare, Teodosie cel Mare, Iustinian).

Astfel i n vremea Sfntului Maxim Mrturisitorul Bizanul nu a fost scutit de pericol. n relaiile sale cu lumea de afar puterea bizantin era ameninat de Imperiul Persan, imperiu mnat de o mare ur anticretin, n special din partea credincioilor zoroastrieni. Din interior, ns, doi factori destabilizau pacea roman: permanentele conflicte i tensiuni ale centrului politic i eclesiastic al Constantinopolului cu Roma, pe de o parte, iar pe de alt parte, un rol nefast pentru bizantini va fi jucat polemicile generate de hotrrile Sinodului de la Calcedon (451) care mprise lumea bizantin n dou denominaiuni: calcedonieni i necalcedonieni. n aceast ordine de idei conflictele interne aveau s grbeasc i mai mult procesul de disoluie al societii bizantine ce se va sfri o dat cu asedierea i cucerirea capitalei de ctre turci n 21 mai 1453. Strategia mprailor bizantini n medierea conflictelor dintre nestorieni i ortodoci a fost aceea a cutrii unor soluii de echilibru fr ns, a fi cele mai ateptate de ctre cretinii ortodoci, ceea ce va potena un real conflict ntre Biseric i Stat. O asemenea stare de spirit este regsit de ctre istorici nc din vremea lui Iustinian, dar n timpul Sfntului Maxim Mrturisitorul ea atinge un punct de maxim actualitate. n acest context Sfntul Mrturisitor va juca un rol cheie declarndu-se mpotriva denaturrilor nestoriene n privina dogmei hristologice, intrnd astfel n conflict fi cu tronul imperial. Acest conflict avea s dinuie de-a lungul ntregii viei a Sfntului, un rol deosebit avndu-l Roma, care i-a acordat ntotdeauna sprijin Sfntului Maxim, ndeosebi prin papa Martin. n schimb, cealalt parte a lumii cretine, Constantinopolul, avea s publice n 639 o declaraie Ektesis i n 647 un document - Typos prin care se fceau eforturi deosebite pentru unitate ntre cretini, cu att mai mult cu ct pericolul musulman devenea din ce n ce mai pronunat. ns ambele aceste documente nu ineau seama de hotrrile calcedoniene, fapt sancionat cu promptitudine de partida ortodox. Consecinele logice ale acestor demersuri vor fi ntrupate de o nou abatere de la dreapta cinstire, printr-o erezie cunoscut n Istoria Bisericii cretine sub numele de monotelism (o singur voin n Hristos), de altfel, alt ipostaz a ereziilor veacului al V-lea (dioprosopism i monofizism).

B) SFNTA TREIME N CONTEMPLAREA SFNTULUI MAXIM MRTURISITORUL

Din punctul de vedere al sistemului su ideatic conceput pe filonul tradiiei cretine, Sfntul Maxim Mrturisitorul este acel teolog, adevratul printe al teologiei rsritene, care a tiut s dea o replic complet sistemului metafizic integrator al lui Origen, singurul autor cretin ce se impune n gndirea cretin prin vastitatea teologiei sale. Origen ns, chiar dac a fost surs de inspiraie pentru toi teologii de dup el, pornea de la premise strine de nvtura Evangheliei, identificndu-i gndirea cu tot ceea ce presupune ea (coeren i logic interioar) n cugetarea platonic. Tocmai de aceea Origen avea s fie descalificat n ceea ce privete canonicitatea sa de cel de-al V-lea sinod ecumenic din 553, care sanciona marile teme ereziarhe ale sale: preexistena sufletelor, apocatastaza tuturor trupurilor nviate n form de balon, faptul c Fiul i Duhul Sfnt sunt mai mici dect Tatl, preexistena sufletului lui Hristos, precum i multiplicitatea trupurilor.

n aceast ordine de idei, n vremea mpratului Iustinian se acutizase ntrebarea: exist alternative la soluia origenist? Singurul care se dovedise n stare a rspunde provocrilor ridicate de acest gen de ntrebri era teologul monofizit Sever al Antiohiei, care i redusese pe toi teologii ortodoci la starea de simplii apologei. Dar statura lui Sever al Antiohiei va fi umbrit n secolul urmtor (al VII-lea) de aceea a Sfntului Maxim Mrturisitorul care va crea un sistem de gndire teologic de o rar profunzime, n consonan cu tot ceea ce se spusese mai bine pn atunci n materie de credin cretin. El va revaloriza ntr-o autentic viziune cretin ideile lui Origen, Evagrie, ale capadocienilor, ale lui Chiril al Alexandriei i ale misticului Dionisie Pseudo-Areopagitul.

Teologia Sfntului Maxim Mrturisitorul este caracterizat de cunosctorii ei ca fiind, asemenea unui ntreg, iar n cadrul acesteia, dimensiunea trinitar este fundamental. Sistemul su nu este unul scolastic, bazat pe deducii silogistice, ci este unul al desluirii Tainei, al ntreptrunderii mntuitoare a umanului cu divinul ntr-o perspectiv spiritual asupra cosmosului, a omului i a chemrii lui. Totul i are fundament n Logosul dumnezeiesc i de aceea ntreaga structur a creaiei lui Dumnezeu este logic, raional.

n cadrul teologiei sale, Sfntul Maxim dezvolt o nvtur despre Sfnta Treime neizolat de context, ca baz, ca dimensiune a ntregului. Circumscriindu-se ntregii tradiii teologice greceti, Maxim afirm c Dumnezeu n fiina Sa este nemicat. Eterna odihn a fiinei dumnezeieti presupune ns micarea, care nu este condiionat ca n sistemul origenist de o cdere primordial a creaiei. Micarea lui Dumnezeu este perfect liber cu scop precis: crearea cosmosului ex nihilo ca partener al venicei Sale iubiri. Triada sintetizatoare a doctrinei origeniste - (starea de nemicare), (micarea) i (creaia) devine pentru Sfntul Maxim (creaie) micare i odihn sau nemicare - .

Pentru nelegerea nvturii despre Sfnta Treime pe care Sfntul Maxim Mrturisitorul ne-o propune, se cuvine a ne ncadra n tradiia Sfinilor teologi capadocieni ce propun, ca modalitate de expresie, antinomia i paradoxul pentru temelia nelegerii dogmei Sfintei Treimi. Pentru Sfntul Maxim Sfnta Treime este Monad i Triad n acelai timp, pentru c Dumnezeu este o singur Fiin, dar ntreit n Persoane. Pentru c se opereaz cu noiuni care vor s lumineze o mare tain, teologia Sfntului este n mod esenial o teologie negativ, adic o teologie care are ca esen non-cunoaterea.

Urmnd astfel tradiia teologic a Rsritului cretin, inaugurat de Sfntul Grigorie de Nyssa i Dionisie Areopagitul, Sfntul Maxim arat c Dumnezeu este mai presus de distinciile Monad-Triad, Dumnezeu fiind astfel Supraesen, vieuire fr form, nevzut i netrupeasc. Modul de nelegere corect al acestei vieuiri este acela adoptat de Moise, care urcnd Muntele Sinai, s-a debarasat de orice patim i, printr-o raiune cugettoare, a ajuns s -L cunoasc pe Dumnezeu ca ntuneric plin de lumin.

nsuirea de a fi Monad i Triad a lui Dumnezeu, n acelai timp, este comentat de Sfntul Mrturisitor atunci cnd amintete de un pasaj al Sfntului Grigorie Teologul din Cuvntarea prim despre Fiul: de aceea unimea micndu-se de la obrie la doime, se oprete n Treime; iar n a doua Cuvntare despre pace, acelai printe Grigorie spune c unimea micndu-se din pricina bogiei i depindu-se doimea (cci este mai presus de materie i form din care se alctuiesc lucrurile), se hotrnicete n Treime. Astfel, n aceste pasaje din Sfntul Grigorie Teologul, Maxim observ c Unimea din preaplinul ei care nu este supus zgrceniei ca s nu fie circumscris la o unic obrie, dar nici dezordinii ca s nu se reverse la infinit subzist () treimic.

Cele Trei Persoane ale Sfintei Treimi, ca modele supreme ale iubirii triesc taina dragostei desvrite vieuind perihoretic, deschizndu-se Una spre Cealalt fr ns a se confunda. Tatl i iubete Fiul ca Tat, n Duhul Sfnt, iar Fiul i iubete Tatl ca Fiul, tot n Duhul Sfnt. Tlcuind numirile care sunt adresate Sfintei Treimi, Sfntul Maxim Mrturisitorul arat c Tatl, ca principiu al Sfintei Treimi, nenscut i nepurces este numit Tat n virtutea relaiei pe care o are cu Fiul i nu n perspectiva lucrrii sau a Fiinei. La fel se poate spune i despre Fiul, ns aceast legtur a Tatlui cu a Fiului se desvrete n Persoana Duhului Sfnt. Interpretnd Rugciunea Domneasc, Sfntul Maxim arat c toate Persoanele Sfintei Treimi exist n mod esenial i c Numele Tatlui este Fiul Su, iar mpria Tatlui este Duhul Sfnt.

Acestea sunt, n general, coordonatele n care se dezvolt profunda teologie trinitar a Sfntului Maxim, teologie submprit de Lars Thunberg n teologie mistic de care ne-am ocupat n capitolul de mai sus i care trateaz, pe ct este posibil a nelege omenete, taina Sfintei Treimi; de asemenea, teologia trinitar a Sfntului este submprit de autorul suedez n alte cteva capitole (Treimea iconomic la Sfntul Maxim, Treimea i cosmosul, Treimea i constituia omului) care arat lucrarea, nedesprit de Persoane a Sfintei Treimi n creaia lumii (a cosmosului) i a omului.

C) OMUL N VIZIUNEA SFNTULUI MAXIM MRTURISITORUL

n ceea ce privete antropologia sa, Sfntul Maxim Mrturisitorul afirm aceeai linie dezvoltat de tradiia Prinilor din primele veacuri cretine, n special n secolul al IV-lea i anume c omul este creat de Dumnezeu ca i persoan dup chipul Su divin, avnd menirea de a ajunge la asemnare. Aceast direcie poate fi regsit n capitolul 116 al tlcuirilor sale la unele texte mai greu de neles din Sfinii Grigorie Teologul i Dionisie Areopagitul (Ambigua): omul a fost fcut la nceput dup chipul lui Dumnezeu ca s se nasc cu voina din Duh i s primeasc asemnarea adus lui prin pzirea poruncii dumnezeieti, ca s fie acelai om fptur a lui Dumnezeu i dumnezeu prin Duh, dup har. n virtutea acestui text maximian, putem spune c omul primordial se bucura de un statut cu totul deosebit. Fiind chip al firii dumnezeieti a crei nsuire primordial este libertatea () nseamn c i omul este asemenea chipului. n acest sens rezult c omul este posesorul unei voi naturale () i aceast voie are ca orientare fundamental libertatea firii () ca icoan (chip) a libertii dumnezeieti. Din acest lucru ar rezulta c omul, n rai era orientat doar spre svrirea binelui. Astfel omul trebuia s-i urmeze doar legile propriei sale firi spre a ajunge la destinaia spre care era chemat. Prin acest demers, raiunea legea firii) devenea - (raiunea unei existene ntru bunstare), ceea ce nseamn realizarea conceptului de asemnare cu Dumnezeu, parcurgerea drumului de la chip la asemnare. Textul maximian este edificator n acest sens: Cci nu era cu putin ca omul creat s se arate altfel fiu al lui Dumnezeu i dumnezeu prin ndumnezeirea din har, dac nu se ntea mai nainte cu voina din Duh, datorit puterii de sine mictoare i liber aflat n el prin fire.

Conceptul de libertate n gndirea Sfntului Maxim Mrturisitorul este cu totul diferit de ceea ce nelege raiunea omului n mod obinuit. Libertatea maximian nu este o alegere ntre mai multe posibiliti; adevrata libertate o avea omul atunci cnd i urma chemrile fiinei sale de a fi n comuniune cu Dumnezeu. Aceast chemare a fiinei sale, numit de Maxim micare (), o are omul dintru nceput i felul cum ne micm spre El ca tain.

n concepia Sfntului Maxim Mrturisitorul, plecnd de la premisele analizate mai sus, omul are un rol cheie n aceast lume creat de Dumnezeu. Capitolul 106 din Ambigua este ct se poate de relevant n acest sens. n primul rnd, am putea afirma cu trie c scopul spre care a fost zidit omul spre a arta prin sine marea tain a intei dumnezeieti era acela al unirii armonioase a extremitilor din fpturi ntre ele. Astfel n virtutea libertii sale constitutive, omul - ca inel de legtur n cadrul creaiei (ntre toate prile deosebite ale realitii) nu fugea de lume pentru c el reflecta lumea naintea lui Dumnezeu i pe Dumnezeu n chipul su naintea lumii. Teologia patristic a numit acest concept antropocentric - microcosmos n macrocosmos. Sfntul Grigorie de Nyssa dezvolt i el aceast nvtur, spunnd c omul ca microcosmos reunete n el cele contrare: minte, psihism, materie. Teologia micrii spre Dumnezeu aa cum este regsit ea la Sfntul Maxim Mrturisitorul arat c omul, ca legtur i mediator n creaie nainteaz n unire n sus i pe rnd de la cele imediate la cele mai ndeprtate i de la cele mai n jos la cele mai nalte, sfrindu-se n Dumnezeu. Aceast dimensiune teandric a cosmosului se regsete n om n a crui fiin sunt descoperite cinci dualiti sau diviziuni fundamentale (): 1) brbtescul i femeiescul, 2) raiul i universul, 3) cerul i pmntul, 4) inteligibilul i sensibilul, 5) creatul i necreatul. Astfel omul, ca legtur natural ntre extremiti () i desfoar ntreaga existen n urcu spre Dumnezeu ncercnd s depeasc aceste distincii.

Prima mediere a omului se dorete a fi una a depirii distinciilor ntre sexe, distincie aprut din cauza cderii. Aceast nsuire de a fi brbat i femeie nu era legat de planul lui Dumnezeu cu privire la naterea omului. Omul prin neptimire are menirea de a depi brbtescul i femeiescul prin cunoaterea desvrit a raiunii pentru care a fost creat, model avndu-l pe Hristos n care nu mai este nici parte brbteasc, nici parte femeiasc (Galateni 3,28).

A doua mediere o realizeaz omul prin sfinenie, prin virtutea sa sfnt, ntre rai i lumea pmnteasc ca s nu mai fie mprit dup firea trupului ci mai vrtos adunat, ntruct nu mai sufer nici o ispitire spre vreuna din prile lui. Prin aceast mediere, omul urmtor al voii divine i sfinete realitatea, iar pmntul devine rai prin efortul omului de a dobndi virtutea.

Cea de-a treia dualitate se refer la distincia cer-pmnt pe care omul are menirea s le uneasc ntru sine. Hristos prin nlarea Sa la cer cu trupul d i omului posibilitatea de a depi cerescul i pmntescul, modele de oameni n acest sens fiindu-ne monahii ca ngeri n trup.

A patra mediere o realizeaz omul ntre cele inteligibile i cele sensibile ca unul ce a devenit uor cu duhul i nereinut la pmnt de nici o povar a trupului i nempiedicat n urcuul su spre ceruri. Acest lucru l realizeaz omul prin cunoaterea sa care este, prin ntrupare asemenea ngerilor, o cunoatere a raiunilor din lucruri, liber de orice lipsuri.

A cincea distincie se refer la unirea realizat de om ntre Dumnezeu i creaia sa, unire ce este posibil numai datorit ntruprii lui Hristos. Ajuns pe aceast treapt a unirii ntre firea necreat i cea creat, omul se afl ntreg i n chip integral ntr-o ntreptrundere cu Dumnezeu, devenind n tot ce este i Dumnezeu, afar de identitatea dup fiin. Unirea dintre Dumnezeu i creaie se arat prin har n iubire, omul ptrunznd n Dumnezeu cu totul, trind tot ceea ce Dumnezeu triete, devenind ceea ce Dumnezeu poate deveni, ns fr vreo asemnare ontologic.

Aadar, antropologia Sfntului Maxim dezvolt cu o profunzime uimitoare marile teme de gndire teologic ce au fost abordate pn la el; ntre toate ns, un loc central l ocup urcuul omului, ca fiin cu un statut aparte, spre Dumnezeu. n secolul nostru, tema antropocentrismului maximian dezvoltat n deosebi n teologia celor cinci distincii, va fi reluat (valorizat) de mari oameni de tiin (fizicieni) n teoria numit principiul anthropic.

D) COSMOSUL N TEOLOGIA SFNTULUI MAXIM MRTURISITORUL

n viziunea Sfntului Maxim, cosmosul nu este din eternitate aa cum era conceput de Origen. Maxim afirma c ntregul cosmos este creaia lui Dumnezeu i nu este un loc de supliciu provizoriu pentru sufletele czute din unitatea primordial (henad) i din care sufletele ateapt cu nerbdare s se elibereze. Deosebit de concepia platonic-origenist ale crei teme le-am observat mai sus, Sfntul Maxim nva c lumea creat de Dumnezeu, este plin de raionalitate, avnd un scop bine determinat n iconomia divin. Pentru Sfntul Mrturisitor lumea este bine organizat spre eternitate (a se vedea i concepia cosmologic a lui Aristotel), plin de dinamismul dat de venica naintare a ei spre Dumnezeu, pn acolo nct s se uneasc cu Dumnezeu, dup har prin lucrarea omului. Ca i omul, lumea este druit cu raiuni divine () i are menirea de a urca mereu spre Dumnezeu, pn ce aceste raiuni sau paradigme divine vor fi actualizate att de deplin nct vor fi n stare s-L cuprind n mod actual pe Dumnezeu. Astfel, lumea i omul devin temple ale lui Dumnezeu celui viu, temple n micare, temple de o nesfrit bogie, frumusee i profunzime, ca i reflexii ale Creatorului lor.

Asupra acestei opere de art care este lumea, Dumnezeu i ndreapt clip de clip purtarea sa de grij prin care toate lucrurile i primesc cluzele ce li se potrivesc C singur Dumnezeu este Proniatorul tuturor lucrurilor, nu al unora da i al altora nu, ci al tuturor la un loc dup o unic i neschimbat voin a buntii, a celor universale i a celor singulare. Sfntul Mrturisitor cldete aadar o viziune pozitiv asupra lumii, creat din buntate i menit al face pe Dumnezeu transparent n ea. Din cele zece categorii aristotelice care alctuiesc lumea, Maxim valorific doar cinci care arat fermitatea i constantul urcu al lumii spre Dumnezeu. Aceste cinci categorii sunt: substana, micarea, deosebirea, combinarea i stabilitatea. Prin toate acestea, Sfntul Maxim se distaneaz de perspectiva cosmologic a lui Origen. Substana este fiina creaiei, celelalte categorii sunt predicatele ei Prin combinrile mereu noi ale substanei, lumea nainteaz spre desvrire, adic trece de la existen, la existena bun pentru a ajunge n existena mereu bun trit ca bogie infinit.

n acest sens, Sfntul Maxim dezvolt o idee cu totul aparte n ceea ce privete cosmologia sa. ntr-o lucrare , Mistagogia, el afirm c nsi Biserica este chip al lumii, avnd i ea la baz aspectul dual vzut i nevzut- dup cum este alctuit lumea: Biserica se deosebete dup forma ei spaial, mprindu-se n locul destinat numai preoilor i liturghisitorilor i n cel lsat pe seama ntregului popor credincios pe care l numim naos, dar e una dup ipostas. Din acest text reiese c lumea, ca i Biserica, contempl realitile divine i este chemat s ajung spre pleroma unirii cu Dumnezeu.

Din cele de mai sus am putut vedea c Cel ce este Creator i-a chemat zidirea prin Cuvnt la existen din buntate. Rul i-a fcut loc n creaie mai trziu, prin posibilitatea omului de a alege. Rul dup cum spune Sfntul Maxim nici nu era, nici nu va fi ceva ce subzist prin firea proprie. Cci nu are n nici un fel fiin sau fire, sau ipostas, sau putere, sau lucrare n cele ce sunt. Numai cele ce sunt (au existen) sunt bune, cele rele apar ca excrescene pe trupul realitii, al fiinei.

Originea rului se afl, dup cum spunea Sfntul Maxim, n neurmarea micrii fireti a omului spre Dumnezeu i n necunoaterea cauzei celei bune a lucrurilor. Astfel omul va progresa n necunoatere, umplndu-se pe sine i lumea pe care trebuia s o desvreasc, de iubirea pctoas pentru cele sensibile, ajungnd s mbrieze cunotina compus i pierztoare, productoare de patim. n aceast ordine de idei, lumea corupndu-se prin om nu se mai arat prin adevrata ei strlucire ca templu i creaie ale lui Dumnezeu. Ea s-a ngroat datorit modului deficitar pe care omul i l-a adoptat n nelegerea ei. Restaurarea sa va avea loc n Hristos, pe muntele Tabor i la Rusalii.

CAPITOLUL II HRISTOLOGIA CALCEDONIAN

Gndirea teologic i istoric, din toate timpurile a recunoscut importana covritoare pe care cel de-al patrulea sinod ecumenic l-a avut pentru ntreaga cugetare cretin de mai trziu. Sinodul de la Calcedon (451) ora n provincia Bitinia din apropierea Constantinopolului a fost convocat de mpratul Marcian (450-457), fiind prezeni circa 350 episcopi i patru delegai papali. A deschis o er nou n istoria gndirii cretine ortodoxe. Acest lucru se datoreaz, pe de o parte, scopului pe care i l-a propus i numrului de participani, iar pe de alt parte din pricina efectelor care au aprut imediat dup terminarea discuiilor sinodalilor care aveau s conduc n cele din urm la o schism n snul Bisericii ce dureaz pn astzi.

Trebuie spus c la Sinodul IV ecumenic a avut loc confruntarea de idei a dou mari coli catehetice din primele veacuri cretine, poate cele mai mari focare de cultur i de gndire cretin. Fiecare din aceste dou coli aveau felul lor propriu de nelegere i de tlcuire a mesajului evanghelic, dar nici una dintre acestea nu i-a pstrat - mai ales datorit disputelor hristologice care au avut loc n secolul al V-lea specificul unei gndiri independente. n urma discuiilor generate de ereziile hristologice ale lui Eutihie i Nestorie prestigiul fiecreia din colile amintite mai sus avea s fie ntr-un vdit declin. Sub tirul acuzaiilor i loviturilor primite din partea Sfntului Chiril al Alexandriei (+444), Antiohia nu s-a mai ridicat niciodat la nflorirea pe care a avut-o n vremea Sfntului Ioan Hrisostom. La fel s-a ntmplat i cu Alexandria care s-a divizat n dou tabere: calcedonieni i anti-calcedonieni. Invaziile persane i cuceririle arabe aveau s pun capt existenei centrelor de gndire cretin independente din Siria, Palestina i Egipt. n schimb capitala imperial i-a cptat o importan constant crescnd i nu ntmpltor canonul al 28 - lea al celui de-al IV-lea Sinod ecumenic avea s recunoasc cetii lui Constantin Noua Rom aceleai privilegii ca scaunului de Roma, avnd al doilea rang dup Roma, n ordinea scaunelor patriarhale, aa cum de altfel hotrse Sinodul al II-lea ecumenic n canonul al doilea. n acest sens, capitala a devenit un adevrat arbitru n Rsrit, avnd s elaboreze o adevrat teologie a concilierii i a sintezei.

Basileii de la Constantinopol erau direct interesai de concilierea celor dou tendine centrifugale - calcedonian i anticalcedonian - astfel definindu-se prima coordonat pe care se va nscrie teologia bizantin, un subcapitol cu totul deosebit formndu-l elaborare hristologic de la Chalcedon care va marca ntregul spectru al gndirii teologice pn n secolul al X-lea. Este vorba de o sintez creatoare ntre tradiiile alexandrine i antiohiene care vor da natere unei mentaliti (bizantine spunem noi) cunoscut n Apus sub denumirea lui J. Lebon ca neo-calcedonism. Aceast expresie arat cumva preocuparea Bisericii de a pstra adevrul ei mrturisit de ntreg Noul Testament, c Hristos este Fiul lui Dumnezeu care S-a fcut trup (Ioan 1,14), fiind ntru toate asemenea nou afar de pcat (Evrei 4,15). Prin aceste dou texte clasice ale Sfintei Scripturi, Biserica a artat c Hristos este Dumnezeu i om n chip netirbit, i nu cum spuneau antiohienii riguroi (ca Diodor din Tars, Teodor de Mopsuestia sau Teodoret de Cir) c Hristos este mai de grab o Persoan istoric a crui divinitate era oarecum independent de umanitatea Sa; aceast interpretare a partidei rigoriste antiohiene excludea ideea att de nrdcinat n contiinele ortodocilor c Iisus Hristos este Dumnezeu-Cuvntul, nscut din Fecioara Maria.

Pe de alt parte, Persoana Mntuitorului Iisus Hristos a fost neleas mereu ca un ntreg activ i ptimitor n istorie i preaslvit n cer. Prin acest efort de sintez, Biserica a dezaprobat att aplecarea spre afirmarea unitii n Ipostasul lui Hristos prin slbirea umanitii sau prin diluarea ei n ceva care nu mai este nici dumnezeire, nici umanitate. Se ncerca, astfel, gsirea cii de mijloc ntre dou poziii unilaterale. Spre a ajunge la aceast afirmaie att de bine surprins de Sfntul Atanasie (Dumnezeu s-a fcut om ca omul s devin Dumnezeu), Biserica a trebuit s valorizeze civa termeni din filozofia greac, mbogindu-i cu noi sensuri, menite a exprima noi realiti. Este binecunoscut n acest sens efortul Sfntului Vasile cel Mare care prelund termeni precum persoan, ipostas i fire sau esen le-a creat o nou ncrctur semantic att de util n vederea fixrii dogmelor despre Sfnta Treime i ntruparea Mntuitorului. Pentru a arta unitatea celor dou firi n Persoana Mntuitorului Hristos, Biserica a folosit att termenul de persoan sau ipostas, mrturisind att dualitatea firilor dar i strnsa lor legtur, strnsa lor unitate despre care se spune c era o unitate real i nu una aparent, n cadrul creia fiecare i pstra caracteristicile, dei prin ntreaga oper de rscumprare firea uman s-a ndumnezeit ne mai fiind supus stricciunii. n acest sens, nc din prima definiie hristologic artat de Biseric n anul 433 i convenit ntre Sfntul Chiril al Alexandriei i episcopii antiohieni, definiie ce cuta o mediere ntre tendina antiohian i cea alexandrin, se arta: Mrturisim deci pe Domnul Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu Cel Unul Nscut, Dumnezeu adevrat i om adevrat din suflet raional i trup, nainte de veci nscut din Tatl dup dumnezeire iar n zilele de pe urm pe Acelai pentru noi i pentru a noastr mntuire nscut din Maria Fecioara dup omenitate, pe Acelai de o fiin cu Tatl dup dumnezeire i de o fiin cu noi dup omenitate. Cci S-a fcut n dou firi. De aceea, mrturisim un Hristos, un Fiu, un Domn. Dup acest neles al unirii neamestecate, mrturisim pe Sfnta Fecioar ca Nsctoare de Dumnezeu, pentru c Dumnezeu-Cuvntul S-a ntrupat i S-a fcut om, i i-a unit Sie-i chiar de la zmislire templul luat de Ea. Dar de cuvintele evanghelice i apostolice despre Domnul, tim c brbaii teologi pe unele le socotesc comune, ca ale unei singure persoane, pe altele le mpart, ca innd dou firi, i pe cele vrednice de Dumnezeu le atribuie dumnezeirii lui Hristos, iar pe cele umilite omenitii Lui.

Aceast definiie avea unele stngcii de exprimare, aprnd multor alexandrini ca fiind ambigu, neaccentund unitatea Persoanei lui Hristos, mai ales datorit faptului c firile sunt prin ele nsele promotoarele unor fapte (aciuni) corespunztoare lor. Sinodul al IV lea de la Chalcedon va anexa o formul a gndirii hristologice ortodoxe menit a stabili un echilibru ntre tendinele mai sus stabilite. Acest horos sinodal se va dovedi c este cel mai exact ntre toate definiiile hristologice, devenind clasic. Din mrturisirea Sinodului al IV lea ecumenic se vor nltura toate stngciile care pot fi ntlnite n definiia de la sinodul din 433. Printr-o analiz sumar a mrturisirii se pot observa cteva aspecte terminologice care sunt comune i sinodului din 433. Astfel la sinodul din Chalcedon se va uzita termenul de persoan identificat cu cel de ipostas, pentru unitatea lui Hristos, iar pentru termenul de natur se va folosi expresia o persoan n dou naturi sau firi. Dar s ilustrm aceast idee prin nsi definiia Sinodului al IV lea ecumenic de la Chalcedon: Urmnd deci Sfinilor Prini, am nvat toi s mrturisim ntr-un glas pe Unul i Acelai Fiu, Domnul nostru Iisus Hristos desvrit pe Acelai n dumnezeire i pe Acelai n omenitate, Dumnezeu cu adevrat i om cu adevrat, din suflet raional i trup, de o fiin cu Tatl dup dumnezeire i pe Acelai cu noi dup omenitate, ntru toate asemenea nou afar de pcat; nainte de veci nscut din Tatl dup dumnezeire, iar n zilele de pe urm Acelai pentru noi i pentru a noastr mntuire din Maria Fecioara, Nsctoare de Dumnezeu dup omenitate; pe Unul u Acelai Hristos, Fiu, Domn, Unul nscut, cunoscut n dou firi n chip neamestecat, neschimbat, nemprit i nedesprit, deosebirea firilor nefiind nicidecum desfiinat din cauza unirii, ci pstrndu-se mai de grab nsuirea fiecrei firi i concurgnd ntr-o Persoan i ntr-un Ipostas, nu mprit i divizat n dou Persoane, ci Unul i Acelai Fiu, Unul Nscut Dumnezeu Cuvntul i Domnul nostru Iisus Hristos.

Din punct de vedere al alctuirii ei, prima redactare a mrturisirii de credin nu avea expresia n dou firi, ci din dou firi. S-a consacrat expresia n dou firi datorit insistenelor Papei Leon care amenina chiar c, dac nu se va introduce expresia amintit, el va prsi Sinodul. Ne relateaz istoricii sinoadelor c numai cu mare greutate, episcopii au acceptat aceast nlocuire, mrturie c nu toi episcopii au primit aceast formul fiind constituirea Vechilor Biserici Orientale care s-au detaat, ncepnd cu anul celui de-al IV lea Sinod ecumenic, de Trupul Bisericii nedesprite mrturisitoare pe linia tradiiei adevrului c Hristos se nomenete pentru a ndumnezeii firea Sa uman. ns dorina, avndu-se n vedere i beneficiile ei politice, nu a fost abandonat niciodat n Bizan, indiferent c ea venea din partea mprailor sau a teologilor ortodoci care au ncercat s expliciteze i mai mult definiia de la Chalcedon, fr ns a se abate de la semnificaiile sale profunde.

De altfel, analiza atent a terminologiei horosului sinodal e n msur s arate c termenii din dou firi sau n dou firi care conduc la termenul cunoscut (Unul i Acelai Hristos, Fiu, Domn, Unul Nscut, cunoscut n dou firi n chip neamestecat, neschimbat, nemprit, nedesprit) pun accent deopotriv pe unitatea celor dou firi n Ipostasul cunoscut i unic al Mntuitorului Iisus Hristos. Prin expresia cunoscut se evit n acest chip, orice cunoatere a firilor, n ele nsele. Firea divin i cea uman nu sunt cunoscute ca dou monade, nchise i individuale, fr posiblitatea de ai comunica proprietile. Ele sunt aspectele nedesprite ale unei uniti, ale unei Persoane care le menine ntr-o legtur indestructibil. Aceast unitate nu este un compositum, o juxtapunere de pri egale, dar nu este nici o lips de bogie sau de potenialiti multiple. n acest sens, i n ceea ce privete persoana uman, este ndestultoare o privire chiar succint spre a ne da seama de prea multul sens care iradiaz din ea. Cu att mai mult putem afirma i argumenta acest fapt n ceea ce privete Persoana divin, desigur respectnd diferenele ontologice uriae. Acest demers hristologic avea s fie nuanat cu mare atenie de doctrina enipostasiei formulat de Leoniu al Bizanului, teologul prin excelen al epocii bizantine. Conform acestei teorii, nsui Ipostasul divin d existen umanitii Sale nsuit din Fecioara Maria prin lucrare Duhului Sfnt.

Pe baza acestor premise, Biserica a ncercat ulterior secolului al IV lea s ofere noi posibiliti de mpcare ntre ea i vechile Biserici orientale prin gsirea de sensuri comune n ceea ce privete expresiile n dou firi i din dou firi. Anatematisma Sinodului al IV lea ecumenic (este vorba de anatematisma a 13 a) afirma: Dac cineva ntrebuineaz expresia din dou firi mrturisind c s-a fcut o uniune a dumnezeirii i a umanitii sau expresia o natur a lui Dumnezeu Cuvntul ntrupat, i nu va nelege aceste expresii cum le-au gndit Sfinii Prinii pentru a mrturisi c din natura dumnezeiasc i din natura omeneasc s-a realizat o uniune ipostatic, deci este un Hristos, ci prin aceste expresii va ncerca s introduc o singur natur sau o ousie a dumnezeirii i a umanitii, s fie anatema.

Greutatea asimilrii de ctre toate partidele conservatoare a distinciilor sinodului de la Chalcedon ntre termenii i s-a datorat noutii revoluionare pe care acest sinod a adus-o n teologia ntruprii. Un cercettor atent al partidelor care s-au format din punct de vedere metodologic n snul teologilor i mprea pe acetia n patru mari grupe:

1. diofiziii strici, fideli hristologiei antiohiene care vedeau n succesul de la Chalcedon o confirmare a tezelor enunate de Teodor de Mopsuestia i o tgduire parial a lui Chiril.

2. monofiziii care urmndu-i pe Dioscor i pe Timotei Aclurus considerau Chalcedonul drept un eec, o ntoarcere la nestorianism, deci, implicit o respingere a lui.

3. un grup numit astzi neocalcedonieni care vedeau n tendinele post calcedoniene o confirmare a lui Chiril i o condamnare a ereticului Eutihie. Afirmnd expresia un ipostas Chalcedonul valida ntreaga panoplie a gndirii Sfntului Chiril al Alexandriei, inclusiv controversata sintagm a lui Chiril o fire ntrupat a lui Dumnezeu Cuvntul.

4. nici una din aceste grupri nu a fost n stare s rezolve problemele ridicate de terminologia calcedonian, rezolvare care avea s vin abia n veacul urmtor datorit explicaiilor lui Leoniu de Bizan.

Din cele afirmate anterior putem schia n cele din urm cteva concluzii care se refer la evenimentul crucial ce a avut loc la cel de-al IV lea sinod ecumenic de la Chalcedon.

Mai nti, Sinodul IV ecumenic genereaz o perioad specific bizantin care se va desfura din secolul al V lea pn n secolul al XV lea (1453 anul cderii Constantinopolului sub dominaie otoman). Urmare a conflictelor doctrinare i a tendinelor istorice centrifuge care vor avea loc dup Sinodul IV, se vor produce schisme mari ntre Constantinopol i Rsritul ne-grec (Alexandria, Siria) pe de o parte, i pe de alta ntre latini i greci care se vor simii din ce n ce mai strini unii fa de alii. John Meyendorff preciza c circumstanele istorice (post calcedoniene) au plasat, astfel, Bizanul ntr-o poziie exclusiv, proeminent i ntructva autosuficient din care avea s se dezvolte o tradiie teologic sintetic i creatoare.

n al doilea rnd, problema hristologic dezvoltat la Chalcedon, avea s domine timp de un mileniu ntreaga teologie cretin. Miza disputelor nu era dup cum ne-am atepta- Dumnezeu- ci destinul suprem al omului. Bizantinul nu va fi preocupat de un model hristologic ce are n atenie ideea de rscumprare ce d satisfacie unui Deus otiosus.

Pe el l interesa care erau rezultatele ontologice profund transformatoare ale firii umane. Nu ntmpltor sintagma Sfntului Atanasie era rostit cu insisten (Dumnezeu S-a fcut om, pentru ca omul s devin Dumnezeu dup har), n ea concentrndu-se ntregul beneficiu pe care l avea omul din actul ntruprii. Problema participrii la viaa lui Dumnezeu i ndumnezeirii ni se nfieaz avnd ca fond sonor distinciile i ciocnirile dintre hristologia alexandrin i cea antiohian din timpul i dup Sinodul al IV lea ecumenic.

Astfel chiar dac a fost respins sau acceptat putem lesne observa extraordinara anvergur a acestui focar de gndire teologic care a fost Sinodul din 451 din provincia apropiat Constantinopolului Bitinia.

CAPITOLUL III

TEOLOGIA SFNTULUI MAXIM MRTURISITORUL DESPRE NTRUPARE

n viziunea Sfntului Maxim Mrturisitorul, ntruparea celei de-a doua Persoane a Sfintei Treimi constituie un eveniment cu totul deosebit. nnomenirea Fiului i Cuvntului lui Dumnezeu restaureaz i rennoiete vocaia legturii de unire n dragoste a lui Dumnezeu cu lumea ntruct se realizeaz un nou fundament ntre cele dou distincii () fundamentale- necreat i creat. Acest nou fundament este vzut de Sfinii Prini n general (ca de altfel subliniat i de autorul rsritean pe care l cercetm) ca fiind firea omeneasc ndumnezeit a Mntuitorului Hristos.

Astfel, prin ntrupare, ca tain din veci ascuns Dumnezeu Cuvntul s-a golit pe Sine i s-a fcut cauz propriului su trup, devenind compus prin zmislire mai presus de raiune i cuget. Fiul lui Dumnezeu se ntrupeaz astfel, n concepia Sfntului Maxim Mrturisitorul, nu dintr-o constrngere, ci dintr-o mare dragoste pentru propria creaiei. Ca act divino-uman ntruparea este, n concepia Sfntului Maxim Mrturisitorul, coextensiv iconomiei creaiei. Prin ntrupare divinul i umanul se ntlnesc n mod plenar n acelai Ipostas, firile divin i uman coexistnd (subzistnd) nemprit i nedesprit, neschimbat i neamestecat, dup cum se arat n formula de la Chalcedon. Acest lucru l arat i Sfntul Maxim Mrturisitorul ntr-unul din textele pe care le tlcuiete din Sfntul Grigorie Teologul (respectiv din Cuvntarea a III-a teologic, despre Fiul, cap.18): Cuvntul s-a fcut ipostas al trupului pe care l-a luat i prin aceast tain nou fcndu-se cu adevrat ntreg om, n chip neschimbat, a fost acelai ipostas al celor dou firi, al celei create i al celei necreate, neptimitoare i ptimitoare, primind fr nici o lips toate raiunile naturale al cror Ipostas era. Tot din acest capitol consacrat textului mai greu de neles din Cuvntrile Sfntului Grigorie Teologul, nelegem c prin ntrupare nu s-a tirbit cu nimic i nu s-au deteriorat absolut deloc nsuirile celor dou firi. Astfel, firea divin a rmas pe mai departe Fiin deplin (cci era Dumnezeu) i ntreg Ipostas netirbit, cci era gol. Acelai lucru s-a ntmplat i cu firea uman: Fiul ca Persoan , prin asumarea trupului S-a fcut compus i a vieuit n vederea mntuirii ca Dumnezeu ptimitor. Aceste precizri le face Sfntul Maxim Mrturisitorul spre a arta erorile arienilor care credeau c dumnezeirea s-ar afla n cadrul ipostasului divino-uman n locul sufletului; de asemenea Sfntul Maxim Mrturisitorul se ridic i mpotriva erorilor apolinariste care susineau un suflet fr minte omeneasc i prin aceasta nu acordau firii umane deplintatea pe care ntreaga tradiie patristic o arta acesteia. Sfntul Maxim Mrturisitorul este categoric n acest sens atunci cnd afirm: Dumnezeu S-a fcut om cu adevrat deplin ca s lucreze El nsui mntuirea noastr printr-un trup activ prin fire, nsufleit de minte i de raiune. Cci e stabilit c S-a fcut cu adevrat om, n toate privinele, afar de pcat (care nu are nici o raiune s fi fost semnat n fire), dar nu afar de lucrarea natural a crei raiune definete firea, caracteriznd n chip natural pe toi cei ce o au dup fiin. (n paragraful citat nu vedem nimic altceva dect categorica afirmaie a Sfntului Athanasie cel Mare).

Sfntul Maxim Mrturisitorul concepe aadar ntruparea Mntuitorului ca pe o mare dragoste artat omului de Dumnezeu. Prin aceast rnduial divin, Dumnezeu care dup Fiina S-a este Unul, fr de nceput, necuprins, avnd toat puterea de a exista, excluznd pe cnd i pe cum ntruct e cu totul inaccesibil i nu poate fi cuprins de nici una dintre fpturi, a voit s se ntrupeze deertndu-se pe Sine spre a lua firea uman. Motivul chenozei apare, n opera Sfntului Maxim Mrturisitorul, aproape n orice loc n care el vorbete despre taina cea mai presus de sine a ntruprii. Deertarea Sa de slava dumnezeiasc este asemenea golirii de Sine pe care o concepe nsui Sfntul Apostol Pavel n Epistola sa adresat Filipenilor (Filipeni 2, 7-8). Prin chenoz, Mntuitorul se face asemenea oamenilor cci Cuvntul lui Dumnezeu se ngroa. Comentnd acest text din Cuvntarea despre Teofanie a Sfntului Dionisie Pseudo-Areopagitul, Sfntul Maxim Mrturisitorul gsete acestei cugetri teologice mai multe nelesuri.

Astfel, prin lucrarea Sa, Fiul lui Dumnezeu se apleac asupra ntregii sale creaii. nc nainte de ntrupare, Mntuitorul se coboar, chiar i la nivelul ngerilor, fcndu-se cunoscut ca Dumnezeu de la cele mai de sus cete ngereti pn la noi, fcnd accesibil fiecrei trepte experiena Sa, dup nivelul ei. Dar aceast hotrre de a se face cunoscut, o ia Fiul lui Dumnezeu Cuvntul ntrupat nu n virtutea unei cderi dintr-o stare originar fericit pe care a avut-o ntreaga ordine creat (aa cum se considera n concepiile platonic-origeniste). ngroarea pe care i-o asum Fiul lui Dumnezeu se datoreaz dorinei Sale de a fi cunoscut de fiecare nivel pe care nsui El l-a creat. Prin mprtirea de El, fiecare ordine creat are astfel posibilitatea de a urca spre Dumnezeu.

Ajungnd n ordinea uman, Fiul lui Dumnezeu ia trup asemenea nou ajungnd s fie ca noi i ne comunic prin simboluri vzute i prin parabole istorice cunotina despre Dumnezeu. Prin asumarea trupului fr un ipostas uman, Fiul lui Dumnezeu ajunge astfel s devin paradigm de sfinenie pentru fiecare dintre noi. Prin trupul Su, Fiul lui Dumnezeu poate astfel s ne ridice pe fiecare dintre noi la msura sfineniei Sale, acest lucru ntmplndu-se printr-o strns relaie de comuniune pe care o avem cu El.

Aadar, la Sfntul Maxim Mrturisitorul conceptul teologic de chenoz este mult mai larg. ntr-un comentariu asupra capitolului 98 din Ambigua, printele Dumitru Stniloae afirm c: crearea lumii nseamn o chenoz a lui Dumnezeu, o coborre a Lui la nivelul tuturor treptelor ei nelegtoare. n felul acesta, toat lucrarea Cuvntului, prin care Dumnezeu a creat lumea, mbrieaz i ine mbriat ntreaga lume creat.

Textul maximian asupra cruia am fcut o succint analiz este urmtorul: Cuvntul fiind simplu i netrupesc a binevoit s se ngroae i, prin venirea Lui n trup, din noi, pentru noi i ca noi, afar de pcat, s nfieze n chip acomodat nou prin cuvinte i pilde ca prin nite semne scrise.

Extinznd sensul acordat Cuvntului din opera dionisian, Sfntul Maxim Mrturisitorul expune cu claritate c, pe de alt parte, Hristos S-a ascuns pe Sine pentru noi n chip negreit n raiunile lucrurilor. n acest sens, El se face cunoscut n chip proporional prin fiecare din cele vzute ca prin nite semne scrise ntreg, deodat, n toate atotdeplin i ntreg n fiecare i nemicorat Cel fr de nceput, n cele supuse nceputului, Cel nevzut n cele nevzute i Cel nepipit n cele nepipite. Prin ntruparea Sa Hristos S-a descoperit astfel mult mai aproape de modelul de nelegere al omului cci El se ncorporase cu mult timp nainte n toate lucrurile ca n nite semne. El a primit s se ntrupeze i s se ntipreasc n litere, n silabe i cuvinte, ca din toate acestea s ne adune cu ncetul la Sine pe noi, cei ce urmm Lui. Din acest text al Sfntului Maxim reiese c Hristos este ntreg n fiecare, fiind necompus cu cele compuse i fr s se fac vzut cu cele vzute. Prezena Lui se datoreaz raiunilor Lui care iradiaz din aceeai raiune; de asemenea prezena Lui se manifest i n cuvintele pe care ni le adreseaz fiind n trup. Dar numai pentru c l vedem n trup, ntr-o form clar putem intui prezena lui Hristos i n celelalte lucruri prin raiunile ce izvorsc din Raiunea suprem.

Rspunsurile 62 i 64 ctre Talasie introduc o nou perspectiv teologic n ceea ce privete nvtura maximian despre Hristos i lucrarea Lui mntuitoare din lume. Astfel, n aceste rspunsuri se nfieaz ideea, de altfel regsit i n alte lucrri de-ale sale (Ambigua spre exemplu) c Dumnezeu a trimis de mai nainte, nchipuite prin simboluri, diferite tiri despre minunata Sa venire n trup n vederea mntuirii noastre, descoperindu-ne prin fiecare proroc, alt i alt tire, dup puterea de nelegerea fiecruia. Aadar, Sfntul Maxim Mrturisitorul se particularizeaz n panoplia teologiei cretine tocmai prin nvtura sa cu privire la hristologia cosmic. Pe urmele lui Origen, Sfntul Maxim Mrturisitorul vorbete n termeni clari despre o ntreit ntrupare a Logosului divin aproape o ntrupare gradual. n toate paginile Sfntului Maxim Mrturisitorul reiese cu claritate ideea potrivit creia Cuvntul lui Dumnezeu i Dumnezeu vrea s pun n toi misterul ntruprii Sale. Cheia acestei stri de fapt este teologia ntruprii de la Chalcedon, acolo unde s-a artat c modelul i paradigma ntregului proces al ntruprii este Logosul devenit om n Persoana divino-uman a Mntuitorului Iisus Hristos. Modul de convorbire plenar a lui Dumnezeu cu omul este tocmai Taina ntruprii dup cum cugeta teologul de origine rus Vladimir Lossky. Aceast convorbire o realizeaz Dumnezeu n viziunea Sfntului Maxim Mrturisitorul ntr-o ntreit ntrupare a Logosului divin:

A). ntruparea Logosului n logoi-i creaiei lumii i a celor patru elemente, cnd Duhul lui Dumnezeu se purta pe deasupra apelor.

B). ntruparea Logosului n logoi-i Sfintei Scripturi i a celor patru Evanghelii cnd Duhul Sfnt insufla pe prooroci i pe autorii sfini.

C). ntruparea Logosului n trupul nostru, n umanitatea noastr atunci cnd Duhul Sfnt a adumbrit-o pe Sfnta Fecioar, pe Maica Domnului.

A) NTRUPAREA LOGOSULUI N LOGOI-I CREAIE

Acest capitol al gndirii teologiei ortodoxe e de mare importan, si are o istorie proprie. n perioada primar a Bisericii cretine, Hristologia prologului Evangheliei dup Ioan a fost foarte repede dezvoltat, pus adesea n legtur cu teologia iudaic a lui Filon din Alexandria. Aceast idee a fost preluat i dezbtut pe mai departe de mari scriitori.

Origen este primul care dezvolt o teologie ampl a logoi-lor creaiei, pe linia lui de gndire mai putnd fi ncadrai i Sfntul Atanasie cel Mare i, n aceeai ordine de idei, Fericitul Augustin.

ns cea mai important influen exercitat asupra Sfntului Maxim Mrturisitorul a venit din partea lui Evagrie din Pont i a colii sale. Pentru Sfntul Maxim Mrturisitorul logoi-i sunt inteniile divine care izvorsc din nsui Logosul dumnezeiesc. n acest sens textul maximian este ct se poate de edificator: cci n El sunt fixate ferm raiunile tuturor i despre aceste raiuni se spune c El le cunoate pe toate nainte de facerea lor, n nsui adevrul lor, ca pe unele ce sunt toate n El i la El. Din acest text, ca i din multe altele asemntoare (cci ntreaga teologie a Sfntului Maxim Mrturisitorul st sub semnul Logosului), Sfntul Maxim Mrturisitorul arat c ntreaga creaie este rodul bunei-voiri a lui Dumnezeu care se ntrupeaz spre a aduce fptura spre El. Scopul pentru care creaia nsi este adus la existen nu este altul dect acela al desvritei ntrupri pe care Mntuitorul dorete s o realizeze n fiecare existen. n acest sens, creaia rmne bun i n relaie cu Hristos, ca Logos care se ntrupeaz. Dar logoi-i creaiei nu se identific cu Fiina Sa deoarece dac ar exista deodat cu Fiina divin, am putea ajunge la concluzia c ntregul univers este de esen divin, devenind astfel tributar paradigmei de gndire platonic-origenist. n opoziie cu acest mod de a cugeta logoi-i, Sfntul Maxim Mrturisitorul arat cu precizie c doar Fctorul exist pururi n mod actual ( ), pe cnd fpturile exist n poten , dar actual nu.

ntruparea lui Hristos n raiunile lucrurilor, ofer omului posibilitatea ca i cunun a creaiei s-L contemple pe Dumnezeu chiar i din fpturi. Prin contemplarea logoi-lorcreaiei, sufletul intr n comuniune mistic cu nsui Logosul care se druiete pe Sine n virtutea slluirii Sale n logoi-i fiinelor create. Aceast comuniune cu Dumnezeu are un rol de intermediere pe drumul nostru spre comuniunea mistic cu nsui Dumnezeu. Printr-o asumare luntric a raiunilor lucrurilor i a creaiei nsi (logoi-i fiind i principiul existenei viitoare a cosmosului ntreg n mpria lui Dumnezeu) omul i asum chiar un botez prin fpturi, devenind cretin prin relaia de neptimire cu lucrurile i existenele necreate, i prin ele cu nsui izvorul lor, cu Principiul care le-a adus la existen, de la nefiin la fiin.

Aceast comuniune cu Hristos ntrupat n raiunile existenei, comuniune realizat prin contemplare debarasat de patimi, purificat prin faza de vieuire practic (viaa practic dup cum este numit ea de Sfntul Maxim Mrturisitorul), nu are un caracter material n nelesul strict al cuvntului. Cretinul activ contempl creaia fr a se face prta tentaiilor ptimae la care te supune contactul cu ea. Sfntul Maxim Mrturisitorul dezvolt aceast idee, a contemplaiei neptimae n multe din locurile n care vorbete de primul om. Adam ar fi trebuit s se mprteasc din bunurile create n mod spiritual, unind raiunea existenei sale cu raiunea existenei bune.

Prin ntruparea Sa, Hristos a realizat tocmai ce trebuia s realizeze nsui Adam.

B) NTRUPAREA LOGOSULUI N LOGOI-I SFINTEI SCRIPTURI

Sfntul Maxim Mrturisitorul concepe ntruparea Mntuitorului n Sfintele Scripturi drept o etap de mare importan n iconomia dumnezeiasc pe care Hristos o are cu omul. n viziunea maximian, Scriptura apare, aa cum este descris de capitolul ase din Mystagogia, drept un organism unitar, asemenea unui om. De aici aflm c att omul ct i Scriptura sunt formate dintr-un trup, suflet, minte i spirit. n aceast perspectiv trupul este neles ca Vechiul Testament, n timp ce Noul Testament reprezint restul, dar n ntregul Sfintei Scripturi n tot ceea ce este liter n corpusul ei. Semnificaia i scopul a ceea ce este scris reprezint sufletul. S-ar mai putea face distincie ntre liter, ca trup i adevrul ascuns, ca spirit. n aceasta se poate observa viziunea antropologic - hristologic a Sfntului Maxim Mrturisitorul: cnd Logosul se ntrupeaz n Scripturi El devine ntr-un fel deja om.

Aceeai viziune mystagogic arat c viaa lui continuat pe pmnt ca om, n Biseric, este o paralel la prezena Lui n Scripturi (pietrele cldirii eclesiale sunt asemenea literelor, iar materialele din care sunt fcute aceste pietre sunt aidoma semnificaiei, minii i spiritului revelaiei scripturale).

n ceea ce privete modul gradual n care Sfnta Scriptur prezint adevrurile sale, Sfntul Maxim Mrturisitorul arat c relaia dialectic, tip antitip, simbol tain se regsete n Scriptur. Astfel tipurile se regsesc n special n Vechiul Testament, pe cnd Evanghelia conine icoana lucrurilor adevrate. n acest sens nu este suficient ca Logosul s fie ascuns n logoi-i Sfintei Scripturi. El nsui trebuie s i-i reveleze spre nelegerea tuturor. Dup cum Sfinii Apostoli au stat cu uile ncuiate n Ierusalim de frica iudeilor, iar Domnul a fost primit de ei, dei uile erau ncuiate, la fel i Logosul divin este activ n mod tainic n spatele uilor simurilor suflnd asupra lor Duhul Sfnt i artndu-le lor simbolurile propriilor Sale Taine.

n Rspunsul 50 ctre Talasie, Sfntul Maxim Mrturisitorul face distincia clasic, calitativ ntre felurile cum este neles Cuvntul Sfintei Scripturi. Astfel, el distinge ntre interpretrile literale ( i cele care caut sensul ascuns (.

Din acest rspuns nelegem i relaia pe care fiecare dintre gnostici (cretinii cunosctori) ar trebui s o aib cu Scriptura n perspectiva ntruprii Mntuitorului Hristos. Astfel, ntruparea Mntuitorului Hristos a avut loc pe lng alte pricini tainice i dintr-un motiv pedagogic mntuitor: nlturarea literei care ucide i proclamarea unei nelegeri i a unei interpretri a Sfintei Scripturi din perspectiv hristologic, cci toat Scriptura vorbete n chip ascuns sau mai lmurit despre Mntuitorul Iisus Hristos. Cci Dumnezeu a venit la noi, fcndu-se om ca s plineasc legea duhovniceasc, prin nlturarea literei, i s nale i s fac artat puterea ei de via fctoare, deprtnd partea care omoar.

n acelai rspuns 50, Sfntul Maxim Mrturisitorul arat c cei ce nu neleg Scriptura n duhul ei, cultiv numai litera care susine slujirea trupeasc prin simuri, ce d natere simurilor. Acetia sunt cei despre care Sfntul Maxim Mrturisitorul spune c poart n chip mincinos numele ce deriv de la Hristos, dovedindu-se c tgduiesc prin faptele lor nelesul lui i umbl pe o cale contrar lui Hristos.

Exist, aadar, o diferen de pondere ct se poate de vizibil ntre modul cum Sfntul Maxim Mrturisitorul nelege i interpreteaz cele dou aezminte ale Sfintei Scripturi. ntruparea Logosului n logoi-i Vechiului Testament se arat cu i mai mare claritate n structura Noului Testament; acesta este cuprins, de altfel n chip mistic n Vechiul Testament. Legea veche, n acest sens, nu este nlturat, ea este doar revalorizat de ctre Hristos, cci logoi-i si reveleaz pe nsui Logosul ntrupat. Legea este doar o umbr a Evangheliei, pe cnd aceasta din urm este chipul ( lucrurilor bune ce vor veni. Vemintele strlucitoare din scena Schimbrii la Fa reprezint tocmai manifestrile Evangheliilor. Sfntul Maxim Mrturisitorul arat c ntruparea Logosului n omul Iisus este mesajul divin adresat omului prin Sfintele Scripturi i nelegerea acestuia de ctre cretini face ca prezena Mntuitorului s fie una real pentru credincioii Bisericii, n Duhul Sfnt. Acest fapt l face pe Lars Thunberg s afirme c: sensul mai profund al Scripturii poate fi transmis n snul comunitii Bisericii i prin tradiia ei de interpretare.

C) NTRUPAREA LOGOSULUI N TRUPUL NOSTRU I NDUMNEZEIREA OAMENILOR N CADRUL ISTORIEI

Am vzut n capitolele anterioare c scopul pentru care Dumnezeu a creat ntreaga existen este spre unirea negrit i neneleas a dumnezeirii i a omenitii ntr-un singur Ipostas. Am putut observa astfel c, spre realizarea acestui scop, Logosul divin, n iconomia Sa, S-a ntrupat treptat i n grade evolutive diferite n logoi-i creaturilor i ai Scripturilor. Acest proces avea s culmineze n ntruparea Fiului lui Dumnezeu care i nsuete n Ipostasul su divino uman, firea uman.

Importana acestui act este covritoare ntruct, fr Hristos ca Fiu al lui Dumnezeu fcut om, ntreaga istorie nu L-ar avea pe Dumnezeu prezent n ea. n acest sens , dac absena lui Dumnezeu ar fi evident pentru om, Dumnezeu nu ar mai prezenta importan pentru firea uman i astfel, firea uman nu ar mai putea fi prta bunurilor spirituale pe care Dumnezeu le-a promis celor ce-l urmeaz. Fr Hristos, omul n-ar avea nici o valoare i istoria nici un sens. i, n acest caz, totul ar fi fr sens, Hristos fiind sensul tuturor.

Dup Sfntul Maxim Mrturisitorul, Dumnezeu creeaz totul n timp, dup ce din veci a gndit cu iubire raiunile acestei existene. Dumnezeu conceput i contemplat astfel ca Mrturisitor se deosebete de teologia platonic origenist care-L concepea pe Dumnezeu drept o Fiin imperfect din care au emanat spiritele i ntreaga existen. Acestea, dup ce n prealabil au fost nchise n trupuri, se ntorc la el, fr a desvri istoria i fr a se ndumnezei i pentru c creaturile sunt supuse acelei cicliciti, ele se eman din nou.

n acest sens istoria pe care Sfntul maxim Mrturisitorul o concepe i o dezvolt n paginile scrierilor sale este strns legat de Taina lui Hristos, ntruparea Sa. Ca orice lucru supus contingenei, i istoria are un nceput dar i un sfrit. Dup Sfntul Maxim Mrturisitorul, nceputul i sfritul le reprezint nsui Iisus Hristos n care toate lucrurile i afl sensurile lor. Fiind creat liber i contient de scopul spre care era chemat, omul ca i coroan a creaiei ,se mic liber spre infinitatea propus lui de ctre Dumnezeu.

Extinznd enumerarea caracterelor superioare ale cugetrilor Sfntului Maxim Mrturisitorul n comparaie cu viziunea origenist, Printele Dumitru Stniloae vedea n teologia gnditorului alexandrin, Origen un panteism vdit ntruct Hristos era cugetat i prevzut ca om nu doar de Sfnta Treime, ci i de oameni pentru c n rndul acestora a venit, ei care erau emanaii divine; n acest sens, separaia ontologic radical ntre creat i necreat fiind abolit. Sfntul Maxim Mrturisitorul afirm n Rspunsul 60 adresat lui Thalasie distincia net ntre Creator i creatur Cci se cdea Fctorului a toate ca, fcndu-Se prin fire, potrivit iconomiei, ceea ce nu era, s se pstreze pe Sine neschimbat att ceea ce era dup fire, ct i ceea ce S-a fcut prin fire. Fiindc nu se poate cugeta la Dumnezeu vreo schimbare, precum nu se poate cugeta peste tot vreo micare, care, singur, face cu putin schimbarea la cei ce se mic.

n acest act de suprem iubire artat omului de Dumnezeu actul ntruprii Fiului lui Dumnezeu- se arat bunvoina Sfintei Treimi .Tatl particip la actul ntruprii, dup fiin, nu ntrupndu-se, ci binevoind. Asemenea i Duhul Sfnt, particip la ntruparea Fiului, nu dup fiin, ci conlucrnd cu Fiul n actul ntruprii. Axioma patristic c Tatl lucra toate prin Fiul n Duhul Sfnt este vdit de ntreaga oper teologic a Sfntului Maxim Mrturisitorul.

Rspunsul 22 ctre Thalasie ne introduce n aceast atmosfer maximian n care sensul istoriei este expus cu i mai mare acuratee. Istoria de dinainte de ntruparea Sa, Dumnezeu Cuvntul o folosete pentru lucrarea prin care pregtete nomenirea Sa, iar pe cea de dup aceea pentru lucrarea prin care Dumnezeu i cluzete pe oameni spre ndumnezeirea lor. Acest text adresat lui Thalasie -ca i cteva capitole din Ambigua -vin s lmureasc nvtura de la Niceea care se ndrepta cu precdere mpotriva arienilor. n acest scop a mprit veacurile cu nelepciune, rnduindu-le pentru lucrarea prin care S-a fcut om, iar pe altele pentru lucrarea prin care face pe om Dumnezeu Cci, dac a ajuns la captul lucrrii tainice a nomenirii, n tot chipul, pn la cele mai de jos afar de pcat, i coborndu-se, n tot chipul pn la cele mai de jos pri ale pmntului, unde-l prbuise pe om tirania pcatului, desigur c va ajunge i la captul lucrrii tainice de ndumnezeire a omului, fcnd pe om n tot chipul asemenea Lui, afar de identificarea n fiin cu el, i ridicndu-l mai presus de toate cerurile pe omul care zcea jos. Din aceste texte maximiene rzbate o viziune optimist despre istorie, n care Hristos particip activ, cluzindu-o din iubire spre sensul raiunilor sdite n ntreaga creatur. Viaa n timp, n istorie, are o importan covritoare pentru spiritualizarea omului aa dup cum este chemat el de Dumnezeu. Dar, i omul, n viziunea Sfntului Maxim Mrturisitorul este un cuttor al lui Dumnezeu n virtutea originii sale divine. Acest fapt l-a cluzit pe om spre o curire de pcat, spre o naintare ctre Dumnezeu ca spre o origine; deprtarea de Dumnezeu nu intervine naintea creaiei omului, ntr-o preexisten a timpului. Sensul pe care Sfntul Maxim l acord istoriei este net aflat la antipodul concepiei origeniste care vedea istoria ca o stare deczut din care omul nu mai are nici o ans de izbvire. Rspunsul 59 ctre Thalasie este edificator n acest sens: De cnd omul e aruncat prin neascultare, de ndat ce a nceput s existe, ndrtul sau originea sa, nu mai putea s caute ceea ce s-a situat n urma sa. Dar, deoarece originea circumscrie n mod natural micarea celor pornite din ea, pe drept cuvnt s-a numit ea i int final, n care ca ntr-o cauz i afl sfritul micarea celor ce se afl n micare.

ntruparea Mntuitorului n istorie este legat de pregtirea pe care Acesta a lucrat-o n Duhul Sfnt; acest fapt era necesar ntruct omul pierduse contactul cu Dumnezeu, aa dup cum el era n Paradis. Oamenii, dac nu ar fi czut la o cunoatere simual, golit de Duh, separat de Dumnezeu ar fi naintat ntru ndumnezeire; pentru c n istorie intervine cderea, Duhul Sfnt este cel care o cluzete spre Hristos. De aceea n gndirea Sfntului Maxim Mrturisitorul, hristologia i pnevmatologia sunt dou pri inseparabile ale scrisului su: E limpede din acestea c toi Sfinii au primit, pe de o parte de la Duhul descoperiri, pe de alta au cerut s li se lmureasc raiunile celor descoperite. De asemenea, c harul Duhului nu desfiineaz ctui de puin puterea firii ci, mai degrab, fiind aceasta slbit printr-un mod contrar firii, o face iari tare prin ntrebuinarea ei ntr-un mod potrivit firii, nlndu-o la nelegerea celor dumnezeieti.

ntruparea Logosului ntr-o istorie supus morii i contingenei va conduce la nvingerea pcatului i a urmrilor lui pe care Dumnezeu le va nvinge n Sine, n cursul vieii Lui pmnteti; prin aceast biruin pe care Dumnezeu o repurteaz mpotriva morii, fiecare dintre noi ne putem face prtai biruinei Sale. De aceea, pentru Sfinii care au fost mnai de Duhul Sfnt, istoria devine un cmp de lupt dus mpotriva pcatului, avnd ndejdea izbvirii de pcat tocmai prin venirea n timp a Fiului lui Dumnezeu. O dat cu ntruparea Lui, n cea de a doua parte a istoriei, Sfntul Maxim Mrturisitorul observ alte dou perioade: prima care se inaugureaz odat cu Naterea, activitatea mntuitoare, nlarea i trimiterea Duhului Sfnt n lume de ctre Cuvntul lui Dumnezeu; cea de-a doua perioad istoric ine de la Cincizecime pn la sfritul istoriei ce va fi plinit la Parusie. n aceast perioad are loc procesul de ndumnezeire i de rscumprare al oamenilor care se fac prtai roadelor de pe Cruce, aduse n lume de Hristos. Cu alte cuvinte, Mntuitorul Hristos ndumnezeiete firea Sa uman n timpul activitii Sale mntuitoare. Dup nlare El, n virtutea firii sale ndumnezeite, i va ndumnezei pe toi oamenii ce se deschid i conlucreaz cu harul divin primit de ei la botez. Prin imitarea umanitii Lui n curirea de patimi, n practicarea virtuilor, omul poate ajunge la msura asemnrii cu Dumnezeu, dup har. Sfntul Maxim Mrturisitorul arat acest lucru ntr-unul din subtitlurile capitolului 7 din Ambigua: Acesta a unit cu Sine dup ipostas n chip nemprit i neamestecat, firea noastr. Iar pe noi, prin Sfntul Su trup, cel din noi i al nostru, nsufleit mintal i raional, ne-a fixat n Sine ca ntr-o prg i ne-a nvrednicit s fim una i aceeai cu Sine dup umanitatea Lui, dup cum am fost rnduii dinainte de veacuri s fim n El, ca mdulare ale trupului su.

Prin nsi constituia dihotomic a omului, fiin creat de Dumnezeu din suflet i trup, Sfntul Maxim Mrturisitorul vede scopul dat de divinitate omului: unirea creaturii cu Dumnezeu. Partea spiritual care i este druit omului, are menirea de a ridica la Dumnezeu i materialitatea constitutiv lui. Aceasta a primit o imens valoare prin faptul c nsui Dumnezeu avea s-i asume odat cu ntruparea Sa partea grosier a lumii, pmntul din care am fost alctuii. Venind Fiul lui Dumnezeu n trup, a ndumnezeit mai nti trupul Su i prin acest act i ajut pe toi cei care l imit, dup umanitatea Lui, s ajung la o ndumnezeire deplin ncepnd din aceast vi i desvrindu-se n cea viitoare.

Procesul de spiritualizare al lumii i al cosmosului, realizat de om i ajuns pe culmea manifestrii sale n viaa viitoare, l concepe Mrturisitorul prin curirea de patimi i practicarea virtuilor sau, i mai ales, prin contemplarea lui Dumnezeu i a buntilor care ne sunt hrzite. Despre aceste bunti spre care ajung cei ce doresc s se ridice la msura brbatului desvrit, Sfntul Maxim Mrturisitorul spune: Iar dumnezeirea, ca s spun pe scurt, este concentrarea i sfritul tuturor timpurilor i veacurilor i a celor din timp i din veac. Iar concentrarea i sfritul timpului i veacului i a celor din ele este unirea nedesprit a nceputului adevrat i propriu cu sfritul adevrat i propriu n cei mntuii. n sfrit lucrarea aceasta nemijlocit, infinit, atoteficient i supraputernic a lui Dumnezeu ce lucreaz la nesfrit, este o plcere i o bucurie tainic i supratainic a celor stpnii de ea, n temeiul unei negrite i mai presus de nelegere, o bucurie pe msura creia nu se poate afla minte sau raiune, nelegere sau cuvnt n lumea celor create.

ndumnezeirea i desvrirea din viaa viitoare sunt o stare de odihn maxim din care, coroana creaiei nu mai vrea s ias, ntruct aceast stare este una n care umanul se manifest plenar. n aceast stare nu se mai poate vorbi de un imobilism sau o ncremenire, ci de un continuu urcu spre Dumnezeu, n iubirea nemrginit a Lui. Prin aceast stare suprem de beatitudine se anuleaz orice distan calitativ ntre creat i necreat, cci creatul este ridicat la starea necreatului, la starea de vieuire a lui Dumnezeu prin har. Astfel omul triete n sine pe Dumnezeu ntreg cu toate buntile Sale, deplin unit cu Sine. Comentnd Rspunsul 59 adresat lui Thalasie, printele Dumitru Stniloae cuget c prin dumnezeire n starea de - omul depete orice categorie temporal, ne mai fiind nici nceput, cci omul nu se mai uit spre nceputul existenei, i nu mai este nici sfrit, pentru c tot el urc nencetat, depind orice limite conceptuale gndite de mintea uman: El nu se mai simte mrginit n aceast stare pentru c a uitat de nceputul ei i numai ateapt un sfrit al ei, nu se mai simte avnd s nainteze ntre nceput i sfrit. Precum nu mai ateapt un capt viitorul acestei bucurii, aa nu tie de un nceput al ei. E ridicat dincolo de un nceput i sfrit, e ridicat peste timp i peste trirea nedeplin a celor trite odat n timp. Aceast stare este tocmai efectul ntruprii Mntuitorului care a depit prin nomenirea Sa toate cele cinci distincii gndite de Sfntul Maxim Mrturisitorul i analizate de noi ntr-un capitol precedent. Asemenea Logosului ntrupat, la aceast stare de unire a tuturor n persoana lor, s-au ridicat Sfinii lui Dumnezeu, ca cei ce au ntrupat n vieuire virtuile cretine.

n aceast stare, Sfinii au vzut i vor vedea n toi i n toate, chiar n ei nii Persoana atotcuprinztoare i atotlumintoare a lui Hristos. Prin dorul lor dup Dumnezeu, dor care i cluzete pe cei desvrii la o unitate deplin cu Dumnezeu i care i conduce la o existen venic bun n trirea lui Hristos ca Persoan, Sfinii vor nainta tot mai mult spre buntile lui Hristos: Pentru c nu va mai fi atunci ceva care s se arate n afar de Dumnezeu sau care s par c st n cumpn cu Dumnezeu, care s vrjeasc dorina cuiva cci toate sunt cuprinse n El, fie inteligibile, fie sensibile n artarea i prezena Lui negrit, aa cum luminile stelelor i nsi stelele nu se mai percep prin simire, nici mcar c exist n timpul zilei, fiind acoperite de lumina abundent i incomparabil a soarelui care a aprut i de la care au i ele calitatea de a fi lumini.

Din aceste lumini pe care Sfntul Maxim Mrturisitorul le arunc asupra existenei bune la care este chemat omul, reiese cu claritate faptul c ontologicul, ntr-o viziune autentic cretin, nu poate fi detaat de etic. Tot Sfntul Maxim Mrturisitorul arat c Hristos ca i esen (fiin) a virtuilor se ntrupeaz n toi aceia care i urmeaz, acetia din urm fiind hristofori i mai ales hristoformi. Cei ce nainteaz n virtute, nainteaz n sfinenie i se fac ca unii n care a luat natere Hristos.

Sfntul Maxim Mrturisitorul prezint n multe texte virtutea i drumul ei prin care omul nainteaz din puterea lui Dumnezeu, de la buntatea ca i categorie etic cu care este nzestrat fiina uman nc de la natere i care este sdit n fiina lui i-l ndeamn spre un urcu spre venica buntate, n unirea cu Dumnezeu ca int ,prin care se arat c El este nceputul, mijlocul i sfritul a toi i a toate. Abia pe aceast treapt a venicei naintri ntru buntate perpetu, i se reveleaz omului obria de la care a primit existen: Astfel, nu ncape nici o ndoial c fiina virtuii este nsui Domnul nostru Iisus Hristos Dar dac e aa, orice om care se mprtete de virtute printr-o deprindere tot mai neclintit, se mprtete nendoielnic de Dumnezeu, fiina virtuilor, ca unul ce a cultivat sincer, prin liber hotrre, smna natural a binelui i a artat sfritul ca fiind una cu obria i obria una cu sfritul, devine dumnezeu, primind de la El puterea de a fi dumnezeu ca unul ce a adugat prin liber cugetare, la binele natural al chipului, asemnarea prin virtute. Din acest text se remarc identificarea chipului dumnezeiesc al omului cu binele sdit n firea lui bine nceptor n care este aspiraia spre un bine desvrit; este de la sine neles c acest bine, plinitor al fiinei umane, nu se realizeaz de la sine, ci prin ajutorul direct al lui Dumnezeu, ajutor acordat tuturor subiectelor umane care se deschid spre a-l recepta. Prin aceasta, Sfntul Mrturisitor arat c omul nu este fiin monadic, nchis n el nsui, ci o fiin comunional care se deschide spre cellalt, spre un Tu atotputernic i prin care i realizeaz vocaia sa de persoan dup chipul lui Dumnezeu. Calea de la chip al lui Dumnezeu la starea de asemnare cu El o parcurge omul n timp, iar umanitate n istorie. n aceasta const i sensul i importana istoriei: n micarea ce trebuie s o fac omul de la binele dat lui de ctre Dumnezeu prin creaie, la mplinirea aspiraiei ntiprit n acest bine spre desvrirea lui, de la Dumnezeu ca bine, la Dumnezeu ca int. La fel se ntmpl i cu istoria. Dac umanitatea nu se deschide spre Dumnezeu ca i int i nu cere ajutorul Lui, ajunge prin ea nsi la descoperirea nestatorniciei i a deertciunii progresului realizat de ea. Mrturie n acest sens este multitudinea de sisteme politice care s-au perindat pe arena istoriei i care i-au dezvluit propria lor goliciune. Printele Stniloae comentnd gndurile Sfntului Maxim Mrturisitorul afirma c cine nu vrea s o recunoasc ca atare, ci o crede netrectoare, nu nainteaz de la binele nedesvrit sdit n om, la binele desvrit. El triete progresul cu o mare amgire: Creznd c nainteaz, spre mai mult, nu nainteaz spre infinitatea venic, ci spre moartea sau puintatea venic a existenei (Dumitru Stniloae Studii de teologie dogmatic ortodox, Ed. Mitropoliei Olteniei, pag. 31).

n acest sens, sfinii, ca oameni nelepii de Dumnezeu au remarcat ineficiena lumii prin ea nsi; tocmai de aceea ei s-au desfcut cu nelepciune de afeciunea fa de trup i de lume, alipindu-se de Dumnezeu i ngrijindu-se de sufletul care va rmne n venicie.

Dar sensul pe care i l-au mpropriat sfinii nu ar fi existat dac Dttorul de sens nu s-ar fi ntrupat. ngroarea Fiului lui Dumnezeu i mbrcarea Lui n hainele de piele ale omului a avut loc nu doar pentru c omul a fost creat dup chipul Su, ci mai ales pentru faptul c omul a deturnat cu bunvoie sensul la care era chemat; prin acest act au intrat n lume pcatul i rul care au condus la o deficitar ntrebuinare a puterilor sale. Prin ntruparea Sa, Mntuitorul l restaureaz pe om i-l ridic la starea cea dinti. n comentariul su atribuit praznicului mprtesc al Schimbrii la Fa, Sfntul Maxim Mrturisitorul spune c pe Tabor s-a artat att chipul Su omenesc ct i modelul dumnezeiesc care lumina prin El , vdind caracterul tainic, de negrit, prin chipul sensibil i exprimabil omenesc. n Schimbarea la Fa ca moment mntuitor din activitatea Mntuitorului s-a artat preuirea pe care Dumnezeu o arat omului (preuire vdit n toate actele ncepnd cu creaia i sfrind cu ndumnezeirea sa), precum i gradul de perfeciune la care a ajuns firea sa uman, fcndu-o mediu de artare i de lucrare a Lui: Dar s privim dac nu cumva fiecare din cele dou moduri amintite la Schimbarea la Fa i are n chip simbolul Su. Cci El trebuia s se creeze n mod neschimbat ca noi, primind pentru nemsurata Lui iubire de oameni, s se fac chipul i Simbolul Su ca s cluzeasc spre Sine toat creaia i s ofere oamenilor semnele vdite ale infinitii neartate i ascunse dincolo de toate i cu neputin de a fi neleas s-au numit de nici una din existene, n nici un mod.

i din acest text, ca de altfel din multe altele, se arat preuirea cu totul deosebit pe care o arat Dumnezeu omului i prin aceea c aceasta devine model pentru Protomodelul Su ca s poat lrgi i mai mult dimensiunea duhovniceasc n creaia Sa. Astfel, ca i chip al Chipului suprem omul devine paradigma pentru Creatorul Su n ceea ce privete umanitatea lui Hristos. Prin ntrupare, Mntuitorul nu a luat firea ngerilor, ci firea lui Adam i-a nsuit-o, El nsui devenind un Nou Adam sau un Adam desvrit. Dumnezeu-omul devine astfel asemenea unui tat iubitor care se face asemenea copilului Su, coborndu-Se la msura lui. ntruparea Mntuitorului nu arat o srcie din partea Sa i o nevoie stringent de firea uman spre mbogirea Sa. Acest gnd nefericit se poate ntlni ca extindere speculativ n sistemul panteist-origeno-platonist. Prin ntruparea Sa Hristos arat tocmai bogia milei Sale fa de om. Lucrul acesta este vzut de Sfntul Maxim Mrturisitorul atunci cnd spune c Dumnezeu i omul s-au luat drept modele unul pe altul. Textul maximian este poate unul din cele mai frumoase din cte s-au scris n literatura noastr patristic: Cci, se zice c Dumnezeu i omul i sunt unul altuia modele. i aa de mult S-a fcut Dumnezeu omului om pentru iubirea de oameni, pe ct de mult omul, ntrit prin iubirea ce o are de la Dumnezeu s-a putut ndumnezeii pe sine lui Dumnezeu, spre cunoaterea lui, pe ct de mult a fcut omul artat prin virtui pe Dumnezeu, Cel prin fire nevzut.

Prin aceasta se arat c prin coborrea lui Dumnezeu la om, prin actul chenozei, Dumnezeu i apropie intimitatea omului, iar omul i nsuete de la Dumnezeu desvrirea buntii fa de semeni. n Hristos, ca Dumnezeu omul se arat desvrit de amndou aceste disponibiliti. Iar aceast buntate manifestat vizavi de semenii si, omul o arat practicnd virtuile, nvnd de la Hristos care este fiina lor, felul cum ar trebui s le aplice n via.

La unirea cu Hristos n viaa viitoare, omul nu ajunge doar prin practica virtuilor ci i prin depirea raiunilor lucrurilor, ridicndu-se la raiunile tainei Persoanei lui Hristos i se ridic astfel de la raiunile Providenei din lucruri care i deschid drumul urmtor ca nite ngeri n regiunea raiunilor i tainelor negrite ale teologiei. i prin urcuurile treptate ridic tot mai sus porile nelegtoare ale sufletului, spre primirea Cuvntului atotdumnezeiesc.

ntlnirea cu Persoana lui Hristos constituie aadar maximala apropiere de Dumnezeu. Ea ncepe nc din aceast via , nc din istorie, avnd s fie plenar n mpria lui Dumnezeu. n schimb, deprtarea de Hristos provoac omului sentimentul absurditii i al negrii oricrui sens ce poate fi atribuit destinului lumii, istoriei i omului. Numeroase sunt paginile ce descriu lipsa unei perspective i a unei finaliti, lucru de altfel dramatic. Doar n Persoana lui Hristos omul se regsete pe sine i nva s-i regseasc i pe cei de lng el, altfel el rmne doar o nefericit existen care nu tie de unde vine i ncotro se ndreapt.

CAPITOLUL IVCELE DOU FIRI N PERSONA LUI HRISTOS

A) FIREA DUMNEZEIASC A MNTUITORULUI IISUS HRISTOS

Sfntul Maxim Mrturisitorul, fidel ntregului tezaur de gndire patristic ortodox, a afirmat n ntregul su corpus de lucrri unicitatea Persoanei Mntuitorului Iisus Hristos, ca Persoan a Sfintei Treimi, Dumnezeu adevrat din Dumnezeu adevrat, care la plinirea vremii a hotrt s-i asume firea uman deczut. Se poate vorbi despre Persoana lui Hristos ca despre o Persoan constituit din dou firi: dumnezeiasc i omeneasc. Aceste dou firi, despre care numeroase pasaje maximiene aduc mrturie s-au unit n chip neamestecat i neschimbat, nemprit i nedesprit dup cum afirm cu claritate definiiile de la Chalcedon (Sinodul al IV-lea ecumenic din 451).

Despre firea dumnezeiasc a Mntuitorului, Sfntul Maxim Mrturisitorul afirm c nu era cu nimic mai prejos de firea dumnezeiasc cea Una, fire care era comun Tatlui i Sfntului Duh. Urmnd tradiiei eclesiale, mai ales pe cea a Sfntului Grigorie de Nyssa i a Sfntului Dionisie Pseudo-Areopagitul, Sfntul Maxim Mrturisitorul arat cu hotrre c firea divin comun celor trei Persoane ale Sfintei Treimi este firea pe care o mpart nemprit. Dumnezeu este astfel: Unul fr de nceput, necuprins, avnd toat puterea de a exista. Unicitatea dumnezeirii, a firii mai presus de fire, este exprimat adesea de Sfntul Maxim Mrturisitorul n termeni apofatici, artnd neputina omului de a cuprinde cu mintea sa mrginit ce este n sine aceast fire negrit a fericitei dumnezeiri: El exclude pe i ntruct e cu totul inaccesibil i nu poate fi cuprins de nici una dintre fpturi prin vreo descoperire fiinial a Sa. Din acest text maximian, ce se gsete n ntia sut despre cunotina de Dumnezeu, se arat cu deosebire supratemporalitatea i orice modalitate determinat a existenei. Dar limbajul folosit de Mrturisitor spre desluirea att ct poate cuprinde mintea uman a tainei dumnezeirii referitoare la fire ,nu are pretenia de a exprima inefabilul tainei. n maniera nedezminit a Sfntului Grigorie de Nyssa (De vita Mosis) i a Sfntului Dionisie Pseudo-Areopagitul (Despre numele divine), Sfntul Maxim precizeaz c neputinele omeneti nu sunt altcumva n firescul lucrurilor. n aceast perspectiv, omul nu este conceput de Maxim drept un subiect emanat din Fiina divin i care ,fiind de aceeai esen cu Fiina absolut, s cunoasc din interior trsturile definitorii ale Acesteia . Ceea ce este deasupra se cunoate prin necunoatere, prin depirea nous-ului.

n cunoaterea lui Dumnezeu nu cuta s ptrunzi fiina Lui: mintea omeneasc n-ar putea ajunge acolo; nimeni nu o cunoate dect Dumnezeu. Contempl ns, n profunzime, cu att ct poi atributele Lui, buntatea Lui, nelepciunea, de exemplu eternitatea, puterea Lui care dureaz, guverneaz i judec fiinele; cci dintre toi merit numele de teolog doar cel care caut s descopere orict de puin adevrul acestor atribute.

Iar n alt loc Sfntul Maxim Mrturisitorul spune: Cnd mintea se golete de patimi i se lumineaz prin contemplarea fpturilor, atunci poat s ajung i n Dumnezeu i s se roage cum trebuie.

Din aceste dou pasaje maximiene se poate vedea clar, ncadrarea Mntuitorului n realismul Sfintei Tradiii Rsritene. Cunoaterea firii dumnezeieti este o ntreprindere dificil, supus din start eecului nu numai omului ci i ntregii ordini create. ns dup cum s-a putut observa, Sfntul Maxim i ndeamn pe toi cei mnai de dorul dup Dumnezeu s ncerce a-i contempla nsuirile Sale, atribute care vin ca raze mngietoare spre om, raze ce izvorsc din Soarele dreptii, din Logos. Teologul rus Vladimir Lossky, comentnd opera maximian spunea c mintea omului se mulumete cu atributele adic cu eternitatea, infinitatea, invizibilitatea, buntatea, nelepciunea, puterea creatoare care guverneaz i judec fiinele.

Revenind la surprinderea viziunii apofatice pe care Sfntul Maxim Mrturisitorul o atribuie cunoaterii celei mai presus de cunoatere, n capitolul al doilea din A doua sut despre cunoaterea lui Dumnezeu se afirm c dumnezeirea, firea divin, nu este pentru Sine nsui nici nceput, nici mijloc i nici sfrit. Acestea sunt doar categorii pur umane n nelegerea firi divine, printr-o raiune debarasat i curit de pcat . Firea divin este nedeterminat, infinit i mai ales nemicat. Micarea, mrginirea i condiionarea sunt doar nsuiri ale firii umane pe care Hristos, prin sfatul i hotrrea divin avea s i le nsueasc la nomenirea sau ngroarea Sa.

ntr-un alt text dedicat descoperirii teologiei sale, Sfntul Maxim Mrturisitorul aduce un aspru rechizitoriu teologiei lui Origen i lui Evagrie Ponticul care susineau c micarea nu aparine naturii fiinelor, ci a aprut cndva n timp, la cderea n pcat. (Precizm c prin noiunea de teologie Sfntul Maxim Mrturisitorul arat nvtura sa despre Dumnezeu i despre atributele divine; spre deosebire de teologie, un alt termen maximian, iconomie arat lucrrile i manifestrile lui Dumnezeu n lume). Contra lui Origen i lui Evagrie Ponticul, Mrturisitorul spunea c Dumnezeu nsui i este Siei izvor al tuturor (i deci i al micrii): Toat fiina, purtndu-i n sine determinarea proprie este izvorul micrii Sale ce se cuget existnd n ea n mod virtual. Toat micarea natural spre realizarea unei lucrri (iconomie) presupune nainte de ea fiina.

Continund periplul su spre nelegerea tainei celei fericite a lui Dumnezeu, a Fiinei

divine, Sfntul Maxim Mrturisitorul arat n chip paradoxal c Dumnezeu este mai presus de fiin, noiune cu care zi de zi lum contact, fr a o nelege ctui de puin. De asemenea El este mai presus de putere, pur i simplu, sau de putere ntr-un oarecare fel determinat. Venind s nege afirmaiile surprinse mai sus c Dumnezeu este nceputul i sfritul - (afirmaie regsit de altfel i n opera evagrian), Sfntul arat n buna tradiie apostolic a Bisericii, c Dumnezeu nsui depete chiar i aceti termeni, El nefiind propriu-zis nici nceput, nici mijloc i nici sfrit. El este entitate de via fctoare, suprafiinial i temelie de putere fctoare i mai presus de toat stpnirea, aptitudine lucrtoare i fr de sfrit; scurt vorbind e entitate fctoare a toat fiina.

Dumnezeu pe care l contempl Sfntul Maxim Mrturisitorul, este infinitul infiniturilor, de infinite ori infinit deasupra tuturor lucrurilor pe care El nsui prin micarea Sa ntru buntate le-a creat, cci: Dumnezeu este Ziditorul a toat viaa, nemurirea, sfinenia i virtutea, iar El este deasupra fiinei tuturora celor ce sunt cugetate i numite.

Dar unicitatea lui Dumnezeu este dup firea Sa necreat, fire simpl, unic, mai presus de fiin , fr pri i nemprit. Unicitatea aceasta este dat tocmai de unicitatea dumnezeirii. Dar aceast Monad, mai presus de fire, nu este una nchis n sine, orgolioas, individualist. Ea este deschidere absolut i se arat aceasta n faptul mai presus de minte c, Unul n acelai timp este Trei i Trei este Unul, aceeai ntreag unitate i aceeai ntreag Treime, aceeai ntreag unitate dup fire i aceeai ntreag Treime dup Ipostasuri. Cci dumnezeirea este Tat, Fiu i Duh Sfnt i dumnezeirea este ntreag n ntreg Tatl, i Tatl este ntreg n aceeai ntreag. Aceeai este ntreag n ntreg Fiul i Fiul este ntreg n aceeai ntreag. i aceeai e ntreag n ntreg Duhul Sfnt i Duhul Sfnt e ntreg n aceeai ntreag. n aceast ordine a ideilor nu avem de-a face cu trei Dumnezei, ci cu un Dumnezeu unic, dar ntreit n Persoane care se iubesc i se deschid una spre alta n marea iubire intratrinitar. Acestea, din dragoste suprem, se ntreptrund unele cu altele cci Tatl e ntreg n Fiul i n Duhul Sfnt, fr a se confunda, Fiul e ntreg n Tatl i n Duhul Sfnt, fr a se identifica, iar Duhul e ntreg n Tatl i n Fiul, fr a-i anula distinciile sale personale. De aceea nu ntmpltor Printele Stniloae arat c Sfnta Treime, Taina ei, este modelul i structura Supremei iubiri. Pe aceast linie definitorie pentru spaiul teologic rsritean, Sfntul Maxim Mrturisitorul consacr Sfintei Treimi, relevrii tainei ei, un ntreg capitol din a Doua sut despre cunoaterea lui Dumnezeu: Cci nu este dumnezeirea numai n parte n Tatl sau Tatl numai n parte Dumnezeu; nici nu este dumnezeirea numai n parte n Fiul sau Fiul numai n parte Dumnezeu sau Duhul Sfnt numai n parte Dumnezeu. Cci nu se mparte dumnezeirea, nici nu este Dumnezeu nedesvrit Tatl sau Fiul sau Duhul Sfnt. Ci ntreag este aceeai, desvrit n Tatl n Fiul cel desvrit n Duhul Sfnt cel desvrit. Cci una e i aceeai fiin, puterea i lucrarea Tatlui, a Fiului i a Duhului Sfnt, nefiind i nenelegndu-se nici unul fr cellalt.

Am afirmat pe parcursul capitolului la care struim n lucrarea de fa c Sfntul Maxim Mrturisitorul arat cu mare convingere c dumnezeirea, ca fire venic a Ipostasului Hristos nu poate fi neleas n esena Sa i nu poate fi cuprins doar n atributele, n nsuirile pe care- n manifestrile sale ctre lume i om -le arat celui din urm, ca i fiin nelegtoare. ntr-un larg pasaj n care arat modul negrit de unire al celor dou firi n Ipostasul Hristos, Sfntul Maxim Mrturisitorul afirm c lui Dumnezeu i se cuvin cteva atribute ce pot fi puse cu i mai mare putere n lumin de marea sa dragoste: S dm lui Dumnezeu atotputernicia, nelepciunea, buntatea, dreptatea; de asemenea creaturii, slujirea, ascultarea, mrginirea, venirea la existen din nimic i cele ce decurg din acestea, ntruct firea fiecruia, n cugetarea obinuit, pretinde ale sale. n pasajul de mai sus, Sfntul, extinznd sensurile atribuite firii dumnezeieti, demonstreaz c prin catalogarea celor cteva nsuiri nu se pune n lumin ce nu este strin de firea divin ci tot ceea ce Aceasta are. Dar enumerarea acestor atribute nu ar avea nici un sens dac nu ar exista Fiina care s le contientizeze existena.

Vom ncerca n continuare s nelegem tot ceea ce Sfntul Maxim Mrturisitorul a nvat prin scrierile sale despre toate aceste atribute enumerate mai sus. Astfel Dumnezeu este numit de ctre Sfnt - Atotputernic-ori de cte ori afirm c El creeaz lumea din nimic. ns frecvena enumerrii acestui atribut al firii divine (de atotputernicie) este cu att mai mare cu ct Sfntul amintete de cea de-a doua creaie a lumii, dup cum este numit venirea n trup a Mntuitorului. Acest fapt se datoreaz sensului spre Hristos pe care le au toate cele create; de aceea Sfntul Maxim Mrturisitorul i nchin foarte multe din eforturile sale unuia din cele mai profunde capitole din teologia cretin: Hristologia.

Sfntul Mrturisitor arat c Dumnezeu este cu att mai Atotputernic (i arat atotputernicia) la ntrupare dect la crearea lumii ntruct, dac prin creaie, Dumnezeu le aduce pe toate la existen, oarecum detaat de cele ale lumii, la ntrupare Cel pururi suprafiinial care este supraplin de suprafiinialitate se nomenete dintr-o origine suprafiinial, care este supraplin de suprafiinialitate, se ntrupeaz dintr-o origine suprafiinial, i mai necuprins dect orice tain.

Atotputernicia Mntuitorului se arat a fi cu att mai profund cu ct Hristos, se ntrupeaz (nomenindu-Se) prin natere mai presus de cuget; de asemenea ntreaga Sa activitate pmnteasc este o dovad a atotputerniciei Sale. C Dumnezeu lucra mai presus de om cele omeneti i acest lucru este descoperit de mulimea minunilor pe care Mntuitorul le-a artat pe parcursul ntregii Sale viei Cci umbla cu adevrat cu picioarele uscate, ce aveau un volum corporal i o greutate material, pe apa fluid i nestatornic, trecnd pe mare ca pe uscat.

Un alt atribut pe care Sfntul Maxim Mrturisitorul l contempl n Dumnezeu, este acela al nelepciunii cele mai presus de toate. Dumnezeu a rnduit toate, ncepnd nc de la creaie, dup un plan care vdete marea sa iubire dar i nelepciune. Pentru Sfntul Maxim Mrturisitorul nici un atribut sau nsuire nu este privit n chip distinct cci dac contemplm Buntatea, Atotputernicia sau nelepciunea divin, trebuie s svrim acest lucru cu plecciunea minii i a inimii i, mai ales, trebuie s nu le privim n chip distinct.

nelepciunea o poate contempla omul att din descoperirea lui Dumnezeu n chip supranatural dar i natural. Dumnezeu care nu e nici trup material i care nu e n nici o parte a universului, ne fiind nimic i nicieri a rnduit aceast lume cu mare nelepciune, nelepciune ce vdete orice lucrare mai presus de cuget. n capitolul 79 A din Ambigua, Sfntul Maxim Mrturisitorul descrie n chip apofatic neputina raiunii umane de a descrie i cuprinde energiile divine ce vdesc Atotnelepciunea Sa. Pornind de la cuvintele Sfntului Grigorie Teologul, Sfntul Maxim Mrturisitorul ntreab ntr-o manier socratic: Cci cine dintre marii nelepi, ncrezndu-se n uneltele raionale i bizuindu-se pe dovezile care nu exist, va putea folosindu-se de raiune s cunoasc, s spun i s nfieze mreia lucrurilor.

n pasajul de mai sus, Sfntul Maxim nu dovedete dezinteres pentru creaia lui Dumnezeu i nici nencrederea n ceea ce privete cunoaterea omului n general ci arat c, originea i finalitatea lumii nu ne pot arta dect o sumar cunoatere a divinitii celei mai presus de minte i fire. Din creaia lumii, din aciunea proniatoare a lui Dumnezeu, omul i poate crea imaginea unui Dumnezeu Atotnelept nu dup fiina Lui, ci dup lucrrile Sale: Cine va putea s cunoasc raiunile sdite n fiecare dintre lucruri de la nceputul existenei lor, raiuni dup care este fiecare i-i are natura i a primit forma i chipul i compunerea sa i are putere i lucreaz i ptimete? Care e raiunea general care efectueaz legtura ntre extreme unind capetele fiecreia prin ceva de la mijloc?.

Dar nelepciune nu arat Dumnezeu n lucrrile Sale n ceea ce privete ordinea creaiei n general. Nu numai creaia vdete nelepciunea ci i, mai ales, planul pe care Logosul l-a avut cu omul care, dei a czut printr-o corupere a libertii nousului, libertatea cunosctoare a omului fiind la un pas de a ajunge la nefiin, totui Dumnezeu le rnduiete pe toate, astfel nct omul s-L poat cunoate pe Dumnezeu, s-I urmeze planul pn acolo cnd Dumnezeu avea s se ntrupeze din iubire pentru izbvirea din moarte a omului. Aceast supraabundent nelepciune a lui Dumnezeu dup cum o numete Sfntul Apostol Pavel i dup el, Sfntul Maxim Mrturisitorul, este: marea i nfricotoarea tain a coborrii lui Dumnezeu- Cuvntul la oameni n trup, prin care s-a druit oamenilor, adevrul dreptei credine n Dumnezeu. Aceast mare tain a lui Dumnezeu este asemenea unui mare val al iubirii lui Dumnezeu, care pornete spre noi i care este, de cele mai multe ori i de neneles, aceasta deoarece ni se pare, dup expresia Sfntului Apostol Pavel ca o nebunie a lui Dumnezeu i slbiciune (II Corinteni 1, 3-4) .Din cauza nelepciunii i a lucrrii supraabundente artate de ea, este o putere i o nelepciune supraabundent ntruct i este cu anevoie de neles minii umane felul cum lucreaz Dumnezeu ridicarea noastr din luntrul firii noastre, ca s ne arate c i noi putem svri toate aceste lucruri. ntruparea lui Dumnezeu mai este numit de Sfntul Maxim Mrturisitorul i un joc al lui Dumnezeu, dup minunatul i marele dascl Grigorie, ca una ce depete n chip suprafiinial toat rnduiala i armonia ntregii firii, puteri i lucrri. nelesurile care se desprind din expresia de joc al lui Dumnezeu cu lumea pe care ne-o mprtete Sfntul Maxim Mrturisitorul comentnd anumite pasaje mai grele din Sfntul Grigorie Teologul, sunt concentrate n sfera libertii divine artate de Dumnezeu oamenilor prin ntruparea Sa. Pentru c jocul are ca principal nsuire a sa libertatea, cine se joac cu sil nu particip la bucuriile pricinuite de joc. n jocul su liber prin care se poate face i slab i smerit din iubire st tria lui Dumnezeu.

Una din cele mai minunate i negrite nsuiri pe care Dumnezeu a artat-o omului dar i lumii ntregi, i care caracterizeaz nsi dumnezeirea este Dragostea. Aceast trstur definitorie a lui Dumnezeu o arat n toate actele Sale ncepnd cu creaia lumii, creaie care a avut la baz un plan preabun al Su din venicie , sfrind cu scopul pentru care au fost create toate: ndumnezeirea tuturor i unirea lor cu Dumnezeu, ca El nsui s fie totul n toate. Stau mrturie n acest sens numeroase pagini gritoare ale Sfntului Maxim Mrturisitorul care ncearc s surprind pentru cititorii si cteva din nelesurile dragostei divine. Toate cele ce exist i lmuresc sensurile lor ntruct se legitimeaz din dragostea divin prin care au fost aduse la existen: din dragoste a creat Dumnezeu lumea, din dragoste s-a ntrupat, a lucrat ca om de rnd n lume, a ptimit, s-a rstignit, a nvi


Recommended