+ All Categories
Home > Documents > HRANA BODHISATTVASILOR

HRANA BODHISATTVASILOR

Date post: 06-Apr-2018
Category:
Upload: diana-maria
View: 269 times
Download: 6 times
Share this document with a friend

of 80

Transcript
  • 8/3/2019 HRANA BODHISATTVASILOR

    1/80

    HRANA BODHISATTVAILORnvturi buddhiste despre abinerea de la carne

    Autor: Shabkar Tsogdruk RangdrolTraducator: Rev. Josho Adrian Cirlea

    Copyright 2006 DHARMA LION PUBLICATIONS www.dharmalionpub.comToate drepturile asupra acestei ediii sunt rezervate editurii. Orice reproducere integral sau parial, prin orice

    procedeu, a unor pagini din aceast lucrare, efectuate fr autorizaia editorului este ilicit i constituie ocontrafacere. Sunt acceptate reproduceri strict rezervate utilizrii sau citrii justificate de interes tiinific, cu

    specificarea respectivei citri.

    Cuvnt naintede Pema Wangyal

    Lama Shabkar ne-a atras atenia asupra faptului c animalele, insectele i chiarscoicile sunt fiine sensibile i pentru c toate, fr nici o deosebire, au sentimente, merits fie respectate exact cum respectm oamenii.

    Dac noi, buddhitii mai ales dac ne considerm a fi pe Calea Mahayana dorim s trim n conformitate cu nvturile lui Buddha, atunci, aa cum se spune nmod repetat n aceste texte, trebuie s evitm odat pentru totdeauna s aducem vre-osuferin oricrei fiine vii, direct sau indirect. Aceasta nseamn c nu trebuie s leucidem ori s le torturm noi nine, dar nici s i mpingem pe alii s o fac.

    Atunci cnd intrm pe Calea Dharmei, ne refugiem n Cele Trei Comori, lund camartori pe toi Buddha i Bodhisattva. Repetnd dup nvtorul nostru, spunem:Refugiindu-m n Dharma, fac legmnt s nu rnesc nici o fiin. Este dificil spretindem c nu tim de angajamentul acesta ori s ne gndim c putem interpreta diferitcuvintele foarte clare ce sunt cuprinse n el.

    De aceea, mi doresc s dezvoltm cu toii iubire i compasiune pentru toatefiinele sensibile, privindu-le pe toate acestea ca pe scumpii notri copii.

    1

  • 8/3/2019 HRANA BODHISATTVASILOR

    2/80

    INTRODUCERE

    Cei mai puin cunosctori n ceea ce privete buddhismul, ns familiari cunvturile sale despre non-violen i compasiune, presupun adeseori c buddhitii suntvegetarieni. Descoper ns cu mare surpriz i uneori cu o oarecare dezamgire c muli

    buddhiti (ns n nici un caz, toi) att din est ct i din vest, sunt n realitate, carnivori.Lsnd deoparte o mulime de factori personali sau sociali care afecteazcomportamentul fiecrui individ, atitudinea general a buddhitilor fa de consumul decarne este condiionat de factori istorici i culturali, avnd drept rezultat faptul c acesteatitudini difer de la o ar la alta. Spre exemplu, n cadrul lor tradiional, buddhitiiMahayana din China i Vietnam sunt de obicei strict vegetarieni. Pe de alt parte, nu estedeloc ceva neobinuit pentru japonezi i aproape ntotdeauna se ntmpl aa n cazultibetanilor s mnnce carne. Iar cum buddhismul s-a rspndit n Europa, America in alte pri, a devenit ceva natural pentru noii discipoli s adopte atitudinile i practicilespecifice tradiiei pe care o urmeaz.

    Tibetul a fost singura ar din Asia n care ntreaga serie de nvturi buddhiste a

    fost transmis din India iar tibetanii au fost, din secolul opt i pn n prezent, pe deplindedicai nvturilor Mahayana, att n formele lor tantrice ct i n cele bazate pe sutre studiindu-le, reflectnd asupra lor i transformnd n experien vie nvturile ei desprenelepciune i compasiune universal. Mai mult dect att, se tie foarte bine c acestenvturi i atitudinile pe care le-au implantat la nivel popular au exercitat o puternicinfluen n ceea ce privete relaia dintre tibetani i mediul lor natural. Vizitatoriieuropeni ai Tibetului i ai regiunii himalayene de nainte de invazia chinez, erauadeseori uimii de bogia i docilitatea vieii slbatice, devenit fr team fa deoameni ntr-o ar n care vntoarea era foarte rar i universal condamnat.i cu toate acestea, realitatea este i rmne aceea c tibetanii n general, au fostntotdeauna i nc sunt, mari consumatori de carne. Acest lucru se datoreaz ndeosebiclimei i aezrii geografice, mari zone ale rii aflndu-se la altitudini unde cultivareapmntului era imposibil.

    ns bineneles c obiceiul format n timp ndelungat d natere la tendine greude schimbat i, n ciuda convingerilor lor religioase, muli tibetani care locuiesc n altezone ale lumii nu i-au schimbat nici acum dieta. i totui, aceasta nu conine n ea nsinimic surprinztor. Este foarte dificil pentru cineva s i abandoneze obiceiurilealimentare de o via iar primul impuls al cltorilor i al imigranilor de peste tot este si aduc cu ei ori s i fac rost de propriul lor gen de mncare. n orice caz, asemenea

    2

  • 8/3/2019 HRANA BODHISATTVASILOR

    3/80

    ntregii lumi, muli tibetani consider carnea ca fiind foarte delicioas i o consum cumult poft. ns, chiar dac aceasta a fost i este tendina obinuit, att n Tibet ct i printre tibetanii din exil, practica zilnic Mahayana meditaia constant asupracompasiunii i angajamentul Bodhisattva de a elibera toate fiinele din suferin pune,fr putin de ocolire, sub semnul ntrebrii, chestiunea consumului de carne. Ca regul

    general, buddhitii tibetani, chiar i cei ce sunt carnivori nveterai, nu rmn insensibilila aceasta. Muli dintre ei recunosc de bun voie faptul c, mncarea unei hrane imposibilde disociat de uciderea intenionat a animalelor nu este deloc de dorit i nici nu poate ficonsiderat ca potrivit pentru practicanii buddhiti. Muli tibetani fac eforturi s seabin de la carne n anumite zile i perioade sacre ale anului. Muli i exprim admiraiapentru vegetarianism i cu greu se poate ntlni un lama care s nu laude i s nu susinacest regim alimentar pentru cei capabili s l urmeze, chiar dac, din diferite motive, aceilama sunt ei nii consumatori de carne.

    Printre tibetanii care locuiesc n exil n India i Nepal, n ri unde sunt landemn mai multe alternative alimentare i unde consumul de carne este mai puinnrdcinat n cultura locului, o schimbare de obiceiuri pare s prind form ncetul cu

    ncetul, mai ales printre cei din tnra generaie

    1

    . Mai multe mnstiri, inclusiv NamgyalDratsang, unde i are sediul nsi Sfinia Sa Dalai Lama, nu mai permite gtitul crnii nbuctriile sale i chiar dac practica personal a fiecrui clugr este lsat n seamadeciziei individuale, un numr mic, dar n continu cretere, de clugri i clugrie, auau nceput s abandoneze definitiv consumul de carne.

    Pentru practicanii non-asiatici, ns, situaia este destul de diferit. Spre deosebirede tibetani, noi trim n zone unde este foarte uor de obinut o mare varietate de alimentevegetale. i cu toate acestea, aparinem unei culturi n care tradiiile etice i religioaseaprob i ncurajeaz consumul de carne. Atitudinea plin de compasiune fa de viaaanimal, inerent n viziunea buddhist i cu care, n ciuda obiceiurilor lor alimentare,tibetanii sunt profund mbibai, lipsete din societatea noastr. n general vorbind,

    tratamentul pe care oamenii l aplic animalelor domestice, chiar i n lumea modern,este dictat de sentimentalitate i consideraii financiare; n nici un caz nu se bazeaz penelegerea faptului c animalele sunt fiine vii, nzestrate cu minte i simire, a crorsituaie dificil n samsara este, n esen, la fel cu a noastr. n orice caz, pentru mulinon-asiatici care au devenit buddhiti i care sunt carnivori din dorin sau obinuin,punerea sub semnul ntrebrii, de ctre buddhism n general i buddhismul Mahayana nmod special, a consumului de carne, are tendina s fie domolit de faptul c, dinmotivele ce tocmai au fost explicate, tibetanii sunt foarte rar capabili s ofere ceva maimult dect o cluzire teoretic, chiar aa sincer cum este ea.

    Situaia a fost i mai mult complicat de perpetuarea n rile non-asiatice a unorraionalizri tradiionale folosite pentru a scuza consumul de carne de ctre buddhiti.Acestea sunt adeseori adoptate probabil cam prea uor i fr critic de non-asiaticiincapabili sau nedoritori s accepte un stil diferit de via. Ele includ conceptul de triplpuritate2, ideea c animalele obin o conexiune cu Dharma (fiind n acest fel avantajate)atunci cnd carnea lor este mncat de practicani i multe alte noiuni provenite dintr-o

    1 Vezi spre exemplu, Rapsel Tsariwa, The Remedy for a Cold Heart(Chamrajnagar, India: Dzogchen ShriSingha Charitable Society, 2002). Aceast brour scurt, dar excelent, a fost distribuit gratuit n multeexemplare tuturor celor care se adunaser la iniierea kalachakra din Bodh Gaya, India, n 2002.2 Carne pur n cele trei moduri sau cele trei tipuri de carne pur ambele expresii sunt folosite n aceasttraducere i explicate pe larg mai ncolo. (Nota trad.)

    3

  • 8/3/2019 HRANA BODHISATTVASILOR

    4/80

    citire greit a tantrelor. Aa cum demonstreaz Shabkar, aceste argumente sunt fie false,fie numai pe jumtate adevrate, cernd o interpretare mai atent i mai sincer. Ceea cepoate fi mai degrab spus despre ele, este c sunt ct se poate de uor de neles, nefiindaltceva dect ncercri ct se poate de omeneti de a mpca contiinele sensibile,invocate adeseori ca scuze i fr prea mare convingere atunci cnd abinerea de la carne

    pare prea dificil. n circumstane obinuite i n care sunt implicai oameni obinuii, estecu siguran o greeal s le privim ca fiind expresii ale unui principiu adevrat.n orice caz, este foarte important s fim contieni de faptul c n Tibet exist i a

    existat ntotdeauna un alt punct de vedere. Acesta a fost prezent nc din primele zile aleale buddhismului n aceast ar, fiind reafirmat cu putere de nvtura lui Atisha iadepii si Kadampa i susinut de civa practicani eroici din fiecare generaie care aurmat. Dup cum vor arta i n textele traduse n aceast carte, Shabkar a fost unul dinmembrii acestei slvite companii practicani Bodhisattva ai sutrelor i tantrelor, a crorcompasiune pentru ceilali i contientizare a suferinei lor a fost att de mare nct s-auabinut de la carne, n ciuda tuturor greutilor personale pe care le-au ntmpinat, ntr-unmediu att de dur i dificil. n discuia chestiunilor implicate n aceast carte, Shabkar

    ridic ntrebri foarte profunde referitoare la diferite aspecte ale Dharmei lui Buddha dela nivelele Pratimoksha, Mahayana i Vajrayana i, ca un adept plin de compasiune ibun observator al umanitii, arunc o lumin fascinant asupra societii i religiei dinvremea lui.

    Despre autor

    Shabkar Tsogdruk Rangdrol1 (1781-1851) a lsat n urm numeroase volume descrieri2, dintre care dou conin o autobiografie detaliat, una din cele mai populare ipline de inspiraie din ntreaga literatur tibetan. n ea, printre o mulime de poezii i

    cntece, povestete despre cariera sa spiritual care a nceput odat cu primele scntei derenunare din copilrie i a culminat cu realizarea ultim.3 i-a petrecut aproape ntreagavia n retragere sau ca pelerin rtcitor, vizitnd multe din locurile sacre din Tibet iregiunea Himalaya din Amdo i grania mongol n nord, unde s-a nscut i pn lamarele lan muntos din Amnye Machen iar de acolo pn la provinciile centrale U iTsang i Kailash, muntele sacru din vest, apoi spre sud ctre valea Kathmandu din Nepal.A fost un spirit absolut liber ce a trit la marginea societii. i-a petrecut cea mai mareparte din timp n singurtatea munilor nali, nsoit numai de acei discipoli apropiai careerau capabili i hotri s mpart cu el greutile impuse de mediul de acolo i ssavureze libertatea perfect ce provine din completa abandonare a preocuprilor lumeti.

    1Shabkarera porecla sa i nseamn picior alb. I se zicea astfel pentru c, oriunde punea piciorul, acel

    inut devenea alb, adic pur i virtuos. VeziLife of Shabkar: The Autobiography of Tibetan Yogin,traducere de Matthieu Ricard (Ithaca, N.Y.: Snow Lion Publications, 2001), xiv, 433.2 O ediie complet a operelor lui Shabkar a fost publicat recent, n acelai timp n India (New Delhi:Shechen Publications, 2003), 14 volume n format tradiionalpecha i n Tibet (Xining: Mtsho sngon mirigs dpe skrun khang, 2002-3), 12 volume n format carte.3 Autobiografia lui Shabkar conine primele dou volume din operele sale complete. Titlul primului volumeste Snyigs dusgro ba yongs kyi skyabs mgon zhabs dkar rdo rhe chang chen poi rnam par thar pa rgyas

    par dod rnams kyis re ba skongs baii yid bzhin nor bu bsam phel dbang gi rgyal po, tradus prinRegeleNestematelor care mplinesc orice dorin. i totui, citatele din autobiografia care apare n aceast cartesunt traducerile noastre.

    4

  • 8/3/2019 HRANA BODHISATTVASILOR

    5/80

    A fost intangibil n ceea ce privete conveniile sociale i ecleziastice i, dei primiseordinaia de clugr, nu a ntreinut niciodat relaii strnse cu nici una din marileaezminte monastice, dei le-a nzestrat aa cum a putut, uneori cu o generozitate ieitdin comun. ndrgind disciplina monastic i cu toate acestea profund afundat n practicayogic a Mantrei Secrete, probabil c arta foarte straniu n desele sale pelerinaje,

    purtnd n jurul corpului bucata de pnz peticit, earfa alb i prul lung specific unuiyogi.Vemintele neobinuite purtate de Shabkar erau o reflectare exact a personalitii

    sale i a eforturilor spirituale pe care le depunea. Ca yogi i clugr, el aduna n practicalui Calea Hinayana a renunrii monastice, Calea Mahayana a compasiunii universale iCalea yoghic a Mantrei Secrete cele trei vehicole ale buddhismului tibetan, puse naplicare n conformitate cu schema gradat asociat att de mult cu tradiia Kadampa.Dei n vremea lui Shabkar, Kadampa nu mai exista ca linie separat, nvtura lordespre Lamrin sau etapele cii, a exercitat o influen universal asupra tuturor celorpatru coli ale buddhismului tibetan, fiind i un subiect de inspiraie pentru compunereaunor mari opere care domin pn n ziua de azi viaa religioas a tibetanilor: Mintea

    linitit de Gyalwa Longchenpa, Nestemata Eliberrii de Je Gampopa, ComoaraCalitilor Preioase de Vidyadhara Jigme Lingpa i bineneles, Marea Expunere aEtapelor Cii scris de nsui Je Tsongkhapa. Urmnd interzicerile formulate de Atisha,comportamentul exterior al lui Shabkar era caracterizat de disciplina curat a ordinaieimonastice. n interior, era un susintor i practicant pe via al lojong, nvturileantrenamentului mental focalizate asupra bodhichittei relative i absolute, n timp ce nsecret, era un yogi desvrit ce reuise s aduc la mplinire nvturile esoterice aletantrei, n mod special instruciunile cele mai nalte i mai secrete ale Dzogchen iMahamudra. Hinayana, Mahayana i Vajrayana erau toate unite n practica sa, adus lastarea de realizare absolut.

    Atitudinea lui Shabkar fa de diferitele coli ale buddhismului tibetan nu era

    umbrit de nici cea mai mic urm de tendin sectar. Fr ndoial c aceasta se datoran primul rnd stilului su de via liber i independent, necomplicat de loialitateainstituional sau dependena de binefctori. Ducea n ntregime o existen de azi pemine. Nu avea un loc stabil i i redusese nevoile la minimumul absolut. Devoiuneadiscipolilor si se manifesta adeseori n donaii bogate, pe care ns le mprtia curepeziciune fie n ofrande religioase, fie n acte de caritate. Dharma era pentru el ochestiune de antrenament i introspecie personal iar nu de supunere fa de o coalanume. Iubea nvtura lui Buddha n toate manifestrile ei, atitudinea sa fa de toatetradiiile fiind una de sincer i neprefcut devoiune.

    La un moment dat, n perioada de tineree, cnd a vizitat marea mnstireGelugpa, Labrang Tashikhyil din Amdo, Shabkar s-a rugat s fie capabil s practiceDharma la perfeciune i ntr-un mod neatins de nici un fel de prejudiciu. Referindu-se laacest eveniment n autobiografia sa, l citeaz pe al cincilea Panchen Lama declarndautenticitatea tuturor colilor de buddhism tibetan i comenteaz: n conformitate cuaceste cuvinte, am cultivat ntotdeauna devoiunea plin de respect fa de nvtori invturi, vzndu-i pe toi i toate ca fiind pure i curate.1 O caracteristic ce ieea nmod special n eviden din personalitatea religioas a lui Shabkar a fost gradul n care acombinat nvturile Nyingmapa i Gelugpa, dou coli adeseori considerate ca fiind

    1 VeziLife of Shabkar, 31.

    5

  • 8/3/2019 HRANA BODHISATTVASILOR

    6/80

    situate la poli opui. Aceasta a fost sigur favorizat de mediul social al regiunii n care acrescut, departe de centrele puterii politice, unde practicanii tuturor tradiiilor locuiauaproape unii de alii i comunicau liber.

    Propriile lui rdcini erau printre yogi Nyingmapa din Rekong (Amdo), faimoi pentru puritatea samaya pe care o practicau i puterile miraculoase rezultate din

    realizrile lor spirituale. Aici a fost locul unde a nceput antrenamentul su religios ireiese foarte clar din viaa sa de mai trziu c nvtura pe care a primit-o aici, prin viugrai i prin puterea exemplului, a lsat o urm de neters n caracterul su. La douzeci deani a primit ordinaia de clugr de la marele abate i nvat Gelugpa, Arik Geshe JampelGyaltsen Ozer, care l-a sftuit pe Shabkar s i caute gurul su originar, marele maestruNyingmapa Chogyal Ngakyi Wangpo. De la acesta din urm a primit Shabkar toatenvturile colii Vechi de Traduceri, pn la i inclusiv instruciunile trekcho i thogalale Marii Perfeciuni, care vor alctui miezul practicii sale personale. Cu toate acestea,dup cum amintete n biografia sa, Shabkar primea frecvent transmisii i iniieri dinnoile tradiii, printre care i mult ndrgita sa Migtsema, vestita rugciune ctreTsongkhapa, nestemata Trmului Zpezilor. Mai trziu, n cltoriile sale, i fcea

    plcere s viziteze aezminte Gelugpa din provinciile centrale U i Tsang, unde aduceaofrande generoase i cerea nvturi. De asemenea, fcea pelerinaje la marea mnstireSakya, unde a primit mputernicire-iniiere de la fii lui Wangdu Nyingpo, al treizeci itreilea deintor al tronului.1 i cum se afla n apropiere, nu rata niciodat ocazia s iaduc omagiile la mnstirea Jonang Ganden Puntsoling, fosta reedin a lui TaranathaKunga Nyingpo, ale crui nvturi le copiase dup lespezile de lemn pstrate acolo.2 inu n ultimul rnd, se simea pe deplin acas printre yogi Kagyupa de pe muntele Kailashsau alte locuri. Citind viaa lui Shabkar, cu atmosfera ei de senin devoiune i respectfa de toate tradiiile, cu greu am putea ghici adncimea conflictelor sectare ce aumbolnvit timp de generaii ntregi istoria social a Tibetului. Att de puternic i de curatera respectul lui Shabkar fa de toate tradiiile buddhismului tibetan, nct a ajuns s fie

    celebrat ca manifestarea diferitelor personaje din exact aceste tradiii. El este adeseorivenerat ca o emanaie a lui Manjushrimitra (jam dpal bshes gnyen), unul din patriarhiiliniei Dzogchen din coala Nyingmapa. A fost recunoscut ca fiind ncarnarea maestrului Ngulchu Gyalse Thogme, foarte venerat de adepii Sakyapa i ca renaterea luiChengawa Lodro Gyaltsen, un discipol apropiat al lui Je Tsongkhapa. ns, cu toateacestea, Shabkar este celebrat mai ales ca emanaia lui Jetsun Milarepa, unul din cei maimari maetri din coala Kagyu i cele mai ndrgite personaje din ntreaga tradiietibetan. n ceea ce privete stilul de via, talentul, perseverena i realizarea sa, cusiguran c a pit ns n mod evident mai mult pe urmele lui Milarepa.

    Shabkar era faimos pentru afeciunea i grija sa pentru animale. Atitudinea lui eranu numai o simpatie personal sau o apreciere estetic ci una adnc nrdcinat nnelegerea nvturii buddhiste. Pentru Shabkar, precum i pentru ali buddhiti,animalele trebuiesc privite n primul rnd i mai presus de orice, ca fiine vii prinse ca inoi n suferinele samsarei. Orict ar fi de diferite i stranii n nfiarea lor fizic sau derudimentare ca nzestrare emoional i intelectual, ele au, fr ndoial, o minte i suntn cel mai esenial mod, persoane. Ele sunt ataate, nu mai puin dect oamenii, denoiunea de sine. Tnjesc aadar, dup fericire i mplinire n conformitate cu natura lor

    1 Vezi The Life of Shabkar, 452.2 VeziLife of Shabkar, 460.

    6

  • 8/3/2019 HRANA BODHISATTVASILOR

    7/80

    animal i sufer atunci cnd nu reuesc s le ating. n comparaie cu oamenii, animalelesunt, bineneles, n mare dezavantaj. Minile lor sunt mult mai mult ntunecate deignoran, fiind deasemenea stpnite de puterea instinctului. Chiar dac posed facultisenzoriale mai puternice dect noi, inteligena lor nu este adaptat pentru primireaDharmei i urmarea metodelor care i permit minii s evolueze de la dependen i

    sclavie la libertate.n lungii si ani de retragere tcut pe nlimile muntoase ori n cltoriilesolitare prin pustietatea tibetan, Shabkar a avut fr ndoial multe ocazii s priveasc deaproape animalele i s le observe comportamentul. Astfel de ocazii, mpreun cuextrema simplitate a stilului su de via, au ntrit cu siguran simpatia natural pe careo simea fa de animale i pe care o simim de attea ori n autobiografia sa. Viaa lui,trit n slbticie, cu puin mncare i un adpost insuficient mpotriva elementelornaturii, l-au fcut s neleag greutile i pericolele care constituie destinul natural alanimalelor. Cu siguran i-a fost de multe ori frig i foame i a fost martor al fragilitii isuferinei animalelor confruntate cu schimbri imprevizibile ale climei i ameninrileprdtorilor lor naturali. n mod cert a simit o camaraderie cu animalele, precum i ele,

    de asemenea, trebuie s se fi obinuit cu prezena inofensiv a acelui om straniu, nlungile sale retrageri solitare. Uneori Shabkar le vorbea i din cnd n cnd nsporoviala ciorilor, spre exemplu sau n strigtul tnguitor al cucului i imagina c i seadreseaz personal sau c vorbesc ntre ele. Odat a oferit o simpl instruire spiritualunei turme de kyang sau mgari slbatici care prea c stau i ascult iar alt dat elnsui a primit o nvtur din toat inima de la o oaie btrn. Reiese foarte clar dinscrierile sale c era adeseori micat de frumuseea animalelor i se simea bine ncompania lor. Adeseori chemarea psrilor i murmurul insectelor erau cele care istimulau instrospecia spiritual, trecndu-le apoi n cntecele lui.

    Din fraged tineree, Shabkar a fost ngrozit de tratamentul aplicat de oameni,animalelor. n primele pagini ale autobiografiei sale, este descris o experien din

    copilrie care avea s l marcheze pentru tot restul vieii.ntr-o toamn, am avut o recolt foarte bogat. Toi oamenii din toategospodriile, sraci i bogai, au spus c ar trebui s srbtorim.Asta bineneles nsemna mcelrirea a multe zeci de oi.Privelitea era nfiortoare. Eu unul am fost ngrozit i plin de mil pentrubietele fiine. Nu am putut suporta s stau n zona omorului ci a trebuits plec i s atept pn ce totul era gata. Cnd au terminat de ucis,m-am ntors i am vzut carcasele oilor nirate peste tot i tiate n buci.Atunci mi-am zis mie nsumi: Aceti oameni fac ceva foarte ru icontinu n aciunile lor, dei tiu c vor trebui s ndure consecinelen vieile viitoare. Cnd voi fi mare, voi tri numai n conformitatecu Dharma i voi ntoarce pentru totdeauna spatele unui astfel decomportament ru. Nu am ncetat niciodat s mi fac aceast promisiunemie nsumi.

    De-a lungul vieii sale, Shabkar, la fel ca orice alt nvtor buddhist, a oferitinstruciuni n ceea ce privete legea karmei, ncurajndu-i auditorii s se abin de laucidere, uneori cu rezultate impresionante. La fel precum contemporanul su mai n

    7

  • 8/3/2019 HRANA BODHISATTVASILOR

    8/80

    vrst, Jigme Lingpa, a fcut o practic personal din a salva vieile animalelor,cumprndu-le i eliberndu-le. ntr-unul din cntecele sale, amintete c pn la vrstade cinzeci i ase de ani (va tri pn la aptezeci) a rscumprat vieile a cteva sute demii de animale.1 i totui, n perioada de nceput a maturitii sale, cu ocazia unuipelerinaj la Lhasa, a trit o experien ce avea s se dovedeasc un moment de cotitur n

    stilul su de via. Printre diferitele lui vizite la altare i mnstiri, pentru a-i prezentaomagiul naintea unor lama i ali demnitari politici i religioi, Shabkar se simea atrasntotdeauna la Jokhang, templul principal din ora, care adpostete pe faimoasa JowoRinpoche, o imagine a lui Buddha Shakyamuni, fcut, dup opinia general, n timpulvieii acestuia. Imaginea respectiv a fost i este unul dintre cele mai venerate obiecte dinlumea buddhist tibetan, fiind, de-a lungul secolelor, centrul a nenumrate ofrande irugciuni pline de devoiune. ntr-una din zile, i amintete Shabkar n autobiografiasa, am rmas n prezena lui Jowo pentru foarte mult timp i m rugam att de intensnct am intrat ntr-o stare de absorbie profund. Mai trziu, n timp ce mergeam maideparte pe calea ce nconjura oraul, am dat de cadavrele a multe oi i capre ce tocmaifuseser ucise. n acel moment, compasiunea care a izbucnit n mine pentru toate

    animalele din lume ucise pentru hran, a fost aa de puternic nct nu i-am putut rezista.M-am ntors imediat la Jowo Rinpoche, m-am prosternat i am fcut acest legmnt:De azi nainte, voi abandona odat pentru totdeauna fapta rea de a m hrni cu carneafiinelor, oricare dintre ele fiind n trecut printele meu. [KWGJ, f201] Era n anul1812; Shabkar avea treizeci i unu de ani. De atunci nainte, continu el, nimeni nu amai ucis vreodat animale pentru a-mi oferi mie de mncare. Mai mult dect att, mi s-aspus chiar c, atunci cnd aflau c urma s i vizitez, protectorii mei credincioi spuneau:Acest lama nu consum carnea nici mcar a animalelor care au murit de moarte natural;nu trebuie, aadar, s lsm nici un fel de carne n jur, unde ar putea s o vad. i nacest fel, ascundeau tot. Faptul c nici un animal nu a mai fost ucis pentru mine, sedatoreaz, cred eu, compasiunii lui Jowo nsui. [KWGJ, f201]

    Decizia lui Shabkar de a se abine de la carne a reprezentat un sacrificiuconsiderabil. Dei cltorii din Tibetul zilelor noastre afirm c mari cantiti de orez ivegetale importate din China se gsesc n multe regiuni ale rii, situaia era total diferitn vremea lui Shabkar. Este adevrat c, din timpuri imemoriale, n zonele joase dinspresud i est, erau cultivate suficiente grne i vegetale pentru ca majoritatea populaiei deacolo s i poat suplimenta dieta bazat n mod esenial pe carne. ns cultivareavegetalelor la o scar suficient de mare nct s ofere ceea ce ar fi numit n ziua de azi odiet vegetarian adecvat era imposibil. Nici o cultur nu se poate dezvolta la altitudini

    1 Vezi Viaa lui Shabkar, xxx, n. 53. Nomazii din platourile nalte ale Tibetului se bazeaz n cea mai mareparte pe carne i alte animale de origine animal, pentru a subzista. Cu toate acestea, ei sunt foartecontieni de rul implicat n rnirea i mcelrirea animalelor. Este o practic obinuit printre tibetani

    aceea de a rscumpra vieile (srog bslu) animalelor. Buddhiti din toat lumea cumpr n mod tradiionalpeti, psri i alte animale de la pia pentru a le elibera. n Tibet, adeseori nsi proprietarii sunt cei carecru o anumit parte din vieile animalelor ce alctuiesc turmele lor. n cazul oilor i iacilor, ei taie vrfulunei urechi a animalului i leag de restul ei o panglic roie ca semn al faptului c animalul nu va finiciodat sacrificat; acesta este lsat apoi s umble liber n restul turmei. Proprietarul pune de obicei pe osfoar toate vrfurile de ureche obinute n acest mod i le ofer unui lama, cerndu-i s dedice meritulastfel obinut prin acest act de compasiune. Lamaii i adepii devotai ofer de obicei sume uriae de bani

    proprietarilor de turme, cerndu-le s crue prin aceasta, un anumit numr de viei. Shabkar menioneazde asemenea, multe ocazii cnd a oferit capre i oi mnstirilor, ns numai pentru ca acestea s i poat

    procura ln i lapte.

    8

  • 8/3/2019 HRANA BODHISATTVASILOR

    9/80

    de peste dousprezece picioare iar nordul Tibetului este acoperit de puni imensepotrivite numai pentru creterea turmelor de iaci, capre i oi. A renuna la consumul decarne era aadar, un act cu adevrat eroic, puini fiind cei care reueau s l pun npractic. Aceasta ar fi nsemnat s te mulumeti cu o diet alctuit aproape numai dinunt, lapte btut i tsampa, fina tradiional tibetan fcut din orz prjit i mncat de

    obicei sub forma unor buci de coc amestecate cu unt i ceai. Ar fi nsemnat, deasemenea, s te confruni cu o rezisten sczut la boli, rezultat al deficienei de vitaminei proteine i nsemna n mod sigur o mai mare vulnerabilitate la frig, simit mai acutatunci cnd organismul este lipsit de un aport adecvat de grsime. Este, aadar, de la sineneles, c o asemenea diet era dincolo de capacitatile majoritii locuitorilor. Chiar intr-o ar n care principiile Mahayana erau omniprezente, unde nimeni nu putea spunec nu cunoate nvturile lui Buddha despre compasiune, era pur i simplu imposibil pentru majoritatea oamenilor s triasc aceste nvturi pn la nivelul obiceiuriloralimentare. n cazul marilor mnstiri, aprovizionarea clugrilor cu o cantitate adecvatde alimente vegetale, chiar i n cazul n care acetia preferau o diet fr carne, era ntotalitate n afara oricrei discuii. A fi vegetarian n Tibet necesita asemenea puteri de a

    ndura lipsurile, precum i o hotrre ce nu putea veni dect din cea mai adncconvingere.Toate aceste consideraii lrgimea practicii lui Shabkar ce mbria ntreaga

    arie a Doctrinei, aderarea lui necondiionat la toate colile de buddhism tibetan, perfectaintegritate a caracterului su, precum i sacrificiile pe care era gata s le fac pentru a trin conformitate cu introspeciile i principiile sale i dau o autoritate ieit din comun idreptul de a vorbi n numele ntregii tradiii. Ceea ce are de spus despre consumul decarne i relaia ei cu practica buddhist este, tocmai din acest motiv, foarte important itrebuie auzit, chiar dac, probabil, difer de opiniile i preferinele personale ale fiecruiadintre noi ori pare dincolo de puterile noastre.

    nainte de a analiza mai n detaliu argumentele lui Shabkar, este necesar s

    atragem atenia asupra dificultii, dac nu chiar a imposibilitii, de a ajunge la odefiniie a nvturii despre consumul de carne, n aa fel nct toate prile s fie deacord. Cel mai clar motiv este tocmai faptul c atitudinea lui nsi Buddha n ceea ceprivete consumul de carne, aa cum este ea prezentat n scripturi, pare ambigu. nunele sutre, i anume cele recunoscute de Hinayana, l gsim pe Buddha sftuindu-i pediscipolii lui s se abin numai de la anumite tipuri de carne, ceea ce implic aadar, ctipurile de carne neinterzise erau o hran acceptabil. El permite, de asemenea,comunitii monastice s consume carnea ce ndeplinete anumite condiii. n alte ocazii,se spune c Buddha nsui a consumat carne i se afirm, nu fr contestaie, c moarteasa ar fi fost datorat consumului unei ofrande ce coninea carne de porc infectat. 1 n altparte, ns, mai ales n lankavatara-sutra i alte scripturi Mahayana, Buddha critic n ceimai duri termeni mncarea de carne i o interzice n toate circumstanele. n cele dinurm, n anumite texte ale Mantrei Secrete, consumul de carne, mpreun cu alcoolul, pare c este nu numai permis dar chiar i ncurajat. Shabkar se apropie de aceastghicitoare i joc de cuvinte n spiritul cii gradate i explic aparentele contradicii aflate

    1 De fapt s-a dovedit c era vorba de un tip de ciuperc numit piciorul porcului. Denumirea a generataceast confuzie, care n zilele noastre a fost nlturat de muli nvai moderni precum Arthur Waley,K.E. Neumann, Rhys David i alii. n prezent, exist un consens general pentru faptul c Buddha a mncatciuperci otrvite, ceea ce a dus la moartea sa la vrsta de 80 de ani. Vezi de asemenea i Phillip Kapleau,To Cherish All Life (Rochester, N.Y.: The Zen Center, 1986) despre ultima mas a lui Buddha.

    9

  • 8/3/2019 HRANA BODHISATTVASILOR

    10/80

    n scripturi ca manifestri ale artei pedagogice a lui Buddha. Atingnd Iluminarea pentruel nsui, acesta nu a cutat s i demonstreze propria superioritate i mreie proclamndn gol adevruri sublime, aflate dincolo de capacitatea audienei sale. Dorina safundamental a fost s i aduc pe ceilali la propriul su nivel de nelegere iar n acestscop, a fost un pragmatic. tiind c oamenii sunt transformai numai prin ceea ce pot

    nelege i asimila cu adevrat, nu i-a bgat n cea cu vorbe subtile i greu de neles inici nu a ncercat s le impun discipline care erau n afara puterii lor. n loc de asta, avorbit n funcie de nevoile i capacitile oamenilor.

    nvturile nregistrate n scripturi sunt, aadar, condiionate de mprejurri,oferite ntr-o anumit situaie i unor persoane specifice. O nvtur potrivit unuianumit om sau grup de oameni nu se potrivete n mod necesar altora. Instruciuniledestinate discipolilor nzestrai cu o mare ascuime a vederilor i care se apropie foartemult de nelegerea lui Buddha, nu sunt potrivite pentru discipolii cu capaciti mai mici,care au nevoie de o apropiere gradat de adevr. Scripturile buddhiste prezint un ntregansamblu de instruire, toate avnd un singur el: s conduc fiinele ctre Eliberare.

    De aici putem trage dou concluzii importante. Prima este aceea c exist o

    ierarhie a nvturii, o scal a validitii, n conformitate cu care instruirea de baz esteprivit ca fiind provizorie, prezentat n funcie de necesitate i ntrecut de una mainalt i mai solicitant ce urmeaz a fi revelat cnd discipolul este pregtit. PentruShabkar, precum i pentru toi nvtorii buddhismului tibetan, instruciunile expuse lanivelul Hinayana sunt de o importan vital n aezarea unei fundaii solide pentru practica i nelegerea corect. ns ele nu au un caracter ultim ci sunt depite denvturile Mahayana, aa precum n chiar Mahayana, nvturile sutrelor pregtescdrumul pentru i sunt depite de cele ale tantrelor. n acest fel, toate elementelenvturii lui Buddha se pliaz ntr-un sistem coerent i armonios, n care nvturilor cepar incomplete dintr-un punct de vedere mai nalt le este oferit o poziie potrivit i pregtitoare, aflat n josul scalei. Vzute n aceast lumin, nvturile scripturilor

    Hinayana i Mahayana pot fi reconciliate i nu mai are nici un rost s se speculeze, aacum au procedat unele autoriti n domeniu, pe marginea posibilitii interpolrii unortexte i interpretrile ru voitoare ale cuvintelor lui Buddha de ctre generaiileurmtoare.1

    A doua concluzie important este c validitatea unei anumite nvturi depindede circumstanele n care a fost oferit. Este o greeal s se citeze nvturi ieite dincontext care s fie apoi aplicate ntr-un mod mult prea larg, n situaii pentru care nu aufost destinate. Astfel, o instruire oferit ntr-un cadru Hinayana nu i are locul i nuprezint aceeai validitate ntr-un context Mahayana. Aa cum arat Shabkar, mare partedin confuzia n ceea ce privete consumul de carne se datoreaz unei citiri superficiale iincorecte a scripturilor.

    Aa cum am vzut, n ciuda prezenei Mahayana n Tibet i a multor mari maetricare au propovduit-o i au trit-o n deplina ei puritate, introducerea chestiunii legate deconsumul de carne nu s-a dovedit a fi o alegere practic pentru cei mai muli oameni. iaa cum am artat, folosirea n afara contextului a unor citate din scripturi pentru ajustifica consumul de carne este parte integrant a unui scenariu pur omenesc. Cndoamenii sunt constrni de slbiciune s acioneze ntr-un mod care se afl n contradicie

    1 Vezi Philip Kapleau To Cherish All Life (Rochester, N.Y.: The Zen Center, 1986), pentru o prezentarediferit a acestui aspect.

    10

  • 8/3/2019 HRANA BODHISATTVASILOR

    11/80

    cu idealurile lor, este natural s ncerce s se justifice ori s mai aline din presiunea psihologic rezultat n urma acesteia. n situaii de adevrat dificultate, este deasemenea ceva natural s se urmeze calea ce presupune o rezisten mai mic. Deexemplu, n Kham sau Amdo la sfritul iernii, toat lumea este foarte flmnd. Dac landemn se afl carne, cu greu ar putea cineva s i critice pe aceia care o cumpr i o

    consum fr s se ntrebe prea mult de unde provine, spunndu-i n acelai timp c nusunt deloc responsabili de moartea animalului.ns indiferent ct de convingtoare ar putea fi argumentele condiionate de

    mprejurri i nu exist nici o ndoial c acestea au fost i sunt foarte puternice n Tibet,rmne ns foarte important faptul de a pstra principiul esenial. Orict de mult ar puteafi justificat consumul de carne n anumite situaii sau n cazul unor anumite persoane,aceasta nu ar trebui s ascund faptul c mncarea de carne atac idealul Mahayana ieste, n situaii normale, lipsit de orice ndreptire. Reiese foarte clar din scrierile luiShabkar c aceasta a fost una din preocuprile sale fundamentale: indiferent ct de grelear fi condiiile practice, este necesar s se proclame adevrul i s se menin viu idealul.Toate acestea scot i mai bine n relief poziia lui Shabkar. nvtura sa referitoare la

    consumul de carne pare extraordinar de idealist chiar i n vestul ndestulat, ce s maizicem ns de condiiile aspre din Tibet.i totui, adevrul este c nu exist reguli fixe. Indiferent care ar fi mediul cultural

    i geografic, comportamentul rmne o chestiune de alegere i capacitate individual.Este evident c sinceritatea cultivat cu abnegaie este cel mai important factor, deitrebuie s admitem c, acolo unde judecata este posibil s fie influenat de dorin i deputerea obiceiului, auto-amgirea poate s fie un nsoitor foarte ndrjit.

    Shabkar era pe deplin contient de aceti factori dificili iar atitudinea sa era una derealism plin de compasiune. Deplngea situaia existent, ns tia foarte bine cpropovduia o practic situat cu mult deasupra capacitilor majoritii compatrioilorsi. Cu toate acestea, continua s o promoveze, ns fr s devin moralist sau s adopte

    aere de judector. Se ntrista adnc din cauza victimelor mcelarilor i nu suportaipocrizia i falsa pledoarie n cutare de scuze a anumitor practici mpmntenite. tians, c, n orice situaie, cea mai bun soluie de a mbunti starea de fapt era prinstruin i exemplu personal.

    Prima parte a autobiografiei sale se ncheie cu un vers n care i trece n revistfaptele de pn atunci, adic pn la vrsta de cinzeci i ase de ani. Vorbind despre el,spune: Am respectat toate legmintele Pratimoksha, Bodhisattva i Mantrayana. Amrenunat la carne, alcool, usturoi, ceap i tutun i m-am ntreinut numai cu cele trei albe,cele trei dulciuri1, ceai i tsampa. [KWGJ, f480b] Apoi i enumer discipolii: 108 marifii spirituali, 1800 mari meditatori, brbai i femei, zeci de mii de clugri i clugriecare au fost adepii si i care locuiau n mnstiri, precum i o mulime de yogi,practicani din sate i laici devotai care fceau tot ce puteau prin practic, rugciuni, posti recitri de mantre. Din toat aceast imens comunitate i menioneaz n mod specialpe acei practicani care, atingnd perfecta blndee iubitoare, compasiune i bodhicitta,au renunat la consumul de carne. [KWGJ, f480b] Acetia erau aproape trei sute unprocent foarte mic, dar despre care vorbete cu mare ncntare i apreciere.

    Restul discipolilor lui Shabkar erau consumatori de carne pe care i acceptase caelevi ce urmau s fie antrenai pe Cale. n lucrarea Rul consumului de carne, Shabkar

    1 Cele trei albe sunt: untul, laptele i laptele btut. Cele trei dulciuri sunt: zahrul, mierea i melasa.

    11

  • 8/3/2019 HRANA BODHISATTVASILOR

    12/80

    citeaz din Mahaparinirvana sutra, n care Buddha spune: nvtur mea nu esteasemenea celei a asceilor goi. Eu, Tathagata, am stabilit reguli de disciplin n funcie despecificul fiecruia. Urmnd aceeai tradiie, Shabkar nu a fost un fundamentalistintolerant, promovnd o singur regul indiferent de circumstane. Preocuparea safundamental era ca oamenii s se schimbe i s creasc. Pentru noi cei care urmm

    Calea, pui fa n fa cu obiective care sunt, deocamdat, dincolo de capacitilenoastre, a adopta o atitudine de smerenie i a fi pregtii s ncepem de acolo de unde neaflm, folosind materia prim pe care o avem la ndemn n propria personalitate, cutoate nevoile i slbiciunile ei, este cea mai realist atitudine posibil, dac nu chiarsingura. Dac, din indiferent de motiv, nu putem fr carne, atunci ca mnctori de carnencepem antrenamentul spiritual. i chiar faptul c ne antrenm i progresm ctre un elanume constituie adevratul motiv pentru care este att de important s respectm idealuli s nu l ascundem n spatele argumentelor ipocrite. Acceptarea posibilitii deschimbare este o precondiie a progresului moral. Urmnd Calea Bodhisattvailor,adeptul trebuie s se atepte s fie transformat; i lund n calcul profunzimea acesteitransformri, posibila modificare a dietei poate foarte bine prea doar o mic ajustare.

    Hinayana i cele trei tipuri de puritate

    Indiferent de opiniile pe care buddhitii din tradiii diferite le au despre consumulde carne, toi sunt de acord cu un singur lucru: este ru s iei viaa cuiva. Legmntul de ate abine de la ucidere este primul precept buddhist i nsi faptul de a deveni buddhist,primind refugiul n Cele Trei Comori, implic automat angajamentul de nu face ru niciunei fiine sensibile. Pe lng asta, buddhitii sunt de acord c, n condiii normale,uciderea planteaz de asemenea, seminele suferinei n fluxul mental al criminalului.Este evident faptul c accesul la carne implic moartea animalului de unde aceasta

    provine; iar dac animalul respectiv a fost ucis i nu a murit din cauze naturale, problemaeste dac consecinele karmice ale uciderii sunt transferate sau mprite ntr-un fel saualtul cu cel care consum carnea. Probabil c acesta este unul din motivele pentru careBuddha a enunat principiul celor trei tipuri de puriti. n conformitate cu aceastnvtur, este posibil s mnnci carne fr s mpari vina cu ucigaul animaluluirespectiv, dac nu ai vzut, nu ai auzit i nu ai nici cea mai mic bnuial c animalul ncauz a fost ucis n mod special pentru tine. Dimpotriv, a consuma carne n timp ce tiic animalul a fost ucis pentru tine, te face complice cu ucigaul i n acest fel devii prtala fapta sa. Aceasta d natere la o karm negativ proporional cu uciderea nsi.Principiul celor trei tipuri de puritate a fost, asemenea multor instruciuni disciplinare,dictat de circumstane n cazul de fa, acela al clugrilor rtcitori care i primeauhrana zilnic din pomeni.1 Aceast practic, urmat nc de clugrii Theravada dinThailanda i din alte pri, se desfoar n conformitate cu un simplu i frumos ritual,ntr-o atmosfer de complet anonimitate. Prsindu-i adposturile (vihara) din pdureimediat ce este suficient lumin care s le lumineze drumul, clugrii ajung la intrarea nsat, unde laicii devotai le pun n boluri o parte din propria lor hran pe care o vor mncamai trziu, indiferent care ar fi aceasta. Nu se spune nici un cuvnt. Clugrii i arat

    1 Se pare c, asemenea populaiei Hindu din zilele noastre, locuitorii din India veche, erau vegetarieni.Prezena crnii n bolul de cerit al clugrilor era probabil o raritate

    12

  • 8/3/2019 HRANA BODHISATTVASILOR

    13/80

    recunotina printr-o plecciune, dup care i vd de drum. Nu exist nici o urm deveselie sau ospitalitate lumeasc, nici o discuie despre originea mncrii. Clugrilor lise cere s mnnce contieni coninutul bolurilor, fie c acesta este bun sau ru, deliciossau revolttor, acceptnd tot ce li se ofer, ntr-un spirit de detaare.

    Pe lng faptul c este ea nsi rea, a ucide sau a face pe cineva s ucid,

    reprezint, pentru sangha, o nclcare principal a preceptelor, care atrage dup sinedistrugerea ordinaiei monastice. Pentru clugri i clugrie, este, de aceea, o chestiunefoarte important dac acceptarea unei ofrande de hran ce conine carne implic sau nucomplicitatea cu ucigaul. Principiul celor trei tipuri de puritate a fost aadar, enunatpentru a specifica mprejurrile n care clugriii pot consuma carne n cazul n careaceasta apare n bolurile lor fr s le afecteze ordinaia. Principala preocupare este, cualte cuvinte, de a menine puritatea disciplinei i a mpiedica posibila acumulare anegativitii. Focalizarea, n acest caz, este asupra clugrilor nii, care, n acest contextPratimoksha din Hinayana, sunt n mod principal preocupai de eliberarea personal dinciclul suferinei i, de asemenea, de puritatea legmintelor lor.

    Este evident faptul c n alte medii culturale dect cele menionate adineaori,

    carnea nzestrat cu cele trei tipuri de puritate este practic imposibil de gsit. Se preapoate ca, acei clugri din pduri s rmn complet incontieni fa de originea hraneilor sau pot s afirme n mod rezonabil c ceea ce se pune zilnic n bolurile lor face partedin mncarea obinuit a donatorilor i dac apar acolo i rmie de carne, acesteaprovin de la ceea ce stenii au ucis ori au cumprat pentru ei. 1 ns n alte situaii dectcele att de speciale prezentate mai nainte, condiiile i implicaiile morale ce decurg dinacestea sunt n mod natural foarte diferite. Instituiile religioase din Tibet sunt la maredistan de ermitajele din pdurile Indiei i ale Asiei de sud. Mnstirile tibetane erauadeseori imense, multe dintre ele fiind localizate n regiuni ndeprtate i foarte puinpopulate. Cererea de provizii se situa la un nivel extraordinar de mare iar acestea trebuiauprocurate i transportate. Aceasta, dup cum observ Shabkar, duce la comer i implic

    forele pieei de cerere i ofert. i oriunde exist o pia, fie n bazarul Himalayan orintr-un supermarket din Europa sau America, posibilitatea celor trei tipuri de carne pureste exclus. Discutnd despre aceasta, intenia lui Shabkar a fost de a o plasa nadevratul ei context i de a arta c nu poate fi invocat pentru a justifica consumul decarne de ctre clugrii tibetani. Scopul acestui principiu (al celor trei tipuri de carnepur) a fost de a scoate n eviden singurul tip de carne al crei consum nu distrugeordinaia Pratimoksha. Pe de alt parte ns, aprovizionarea pe scar industrial cu carnepur este, n mod practic, o contradicie de termeni. Orict de imposibil de evitat ar ficonsumul de carne n Tibet, este nelegitim s apelm la un astfel de principiu pentru a-lapra i a-l considera o normalitate.

    Pentru cei care erau capabili i dornici, abinerea de la carne n clima aspr aTibetului nsemna practic, hotrrea de a tri la marginea subzistenei. O astfel de vianu era, evident, pentru toi. i totui, Shabkar nu a fost un caz izolat. n perioada denceput a buddhismului n Tibet, abinerea de la carne n mnstiri trebuie s fi fost oregul de baz, dup cum se poate vedea din legislaia regelui Trisong Detsen (aspect pecare Shabkar l menioneaz n alte scrieri ale sale).2 Dup cum se tie, instituiile

    1 Nu au ucis n mod special pentru a oferi sau a vinde acea carne, clugrilor. (Nota trad.)2 Vezi Collected Works of Shabkar, vol. 7 (Ja), The Emanated Scripture of Compassion (snying rje sprul

    pai glegs bam) (New Delhi: Shechen Publications, 2003).

    13

  • 8/3/2019 HRANA BODHISATTVASILOR

    14/80

    monastice ale acelor vremuri erau mult mai mici i mai puin numeroase dect urmaelelor. Ele se bucurau de asemenea de patronajul regal, fiind aadar, bine nzestrate cu celetrebuincioase. ns ntotdeauna n istoria tibetan au existat maetri faimoi (i frndoial, mpreun cu o parte din discipolii lor) care se abineau de la carne. Muli dintreadepii Kadampa erau n acest fel, ncepnd cu Atisha nsui, urmai de maetri i

    practicani din toate colile Milarepa, Drikung Kyobpa, Taklung Thangpa, PhagmoDrupa, Thogme Zangpo, Drukpa Kunleg i aa mai departe, pn la maetri din timpuriceva mai moderne precum, Jigme Lingpa, Nyakla Pema Dudul i Patrul Rinpoche. ncazul lui Patrul Rinpoche, celebrul autor al lucrrii, Cuvintele Perfectului meu nvtor,se tie foarte bine c, prin prezentarea nentrerupt aBodhicharyavatara i a nvturilordespre starea fr de speran a animalelor, a abolit n mod efectiv, n multe pri dinTibetul de est, practica uciderii animalelor pentru a le oferi carnea lamailor care treceaupe acolo.1

    Consumul de carne i Mahayana

    Principiul celor trei tipuri de carne pur a fost enunat n contextul nvturilorHinayana ca un principiu cluzitor menit s asigure integritatea legmintelorPratimoksha. n Mahayana, exist ns o profund schimbare de accent: de la dorina de ase salva pe sine nsui de suferin, la o contientizare intens a suferinei tuturor fiinelori cultivarea dorinei de a le proteja i elibera. Din moment ce abilitatea de a-i elibera pealii implic de asemenea propria eliberare, Hinayana nu este respins n nici un fel; eaeste chiar baza Mahayana, fiind ncorporat i transfigurat de aceasta. Nevoia proprieieliberri este acceptat, ns direcia se schimb, n sensul c accentul cade asupraeliberrii celorlali, sau, pentru a fi mai exaci, ctre o stare de nelepciune n caredistincia ntre sine i ceilali este transcens i perceput ca ireal.

    Foarte important este reflecia asupra acestei polariti, eu i ceilali. Aceasta esteo axiom a doctrinei buddhiste, i anume c toate fiinele, fr excepie, triesc experienaeului, a unui sine de care se aga. Ei slujesc interesele acestui sine imaginar i se tem irezist oricrui lucru care l pun n pericol. i doresc s fie fericii i s nu sufere.Aceast dorin fundamental, nrdcinat n agarea de sine, este baza nu numai aexistenei personale ci i a cutrii spirituale. La fel ca oricare altcineva, practicanii ceaparin nivelului Hinayana fac de asemenea eforturi s ating fericirea, anume fericireaultim a Nirvanei. Dorina eliberrii individuale, a eliberrii pentru sine, este n totalitateasemntoare cu imboldul care, pe fiinele mai puin instruite, le duce n samsara (lumeasuferinei, a naterii i a morii). Aici se vede geniul pedagogic al lui Buddha n sensul c,impulsul fundamental al interesului personal este privit ca fiind energia surs ce poate fiutilizat pentru a-l mpinge pe practicant dincolo de samsara i dincolo de agarea desine care este tocmai cauza existenei acesteia. Aa cum adeseori spune Dalai Lama,suntem cu toii fiine centrate n noi nine, ns Buddha ne-a nvat cum s fim centraipe noi nine ntr-un mod nelept. Fiind contieni de aceste aspecte, ne putem da seamade ce antrenamentul la nivelul Hinayana este prin natura lui o disciplin restrictiv.Energiile, care dac ar rmne necontrolate, ar rezulta n suferine inutile n samsara, sunt

    1 Vezi Tulku Thondup, Masters of Meditation and Miracles: Lives of the Great Buddhist Masters of Indiaand Tibet(Boston: Shambhala Publications, 1996), 203.

    14

  • 8/3/2019 HRANA BODHISATTVASILOR

    15/80

    ngrdite de legminte, canalizate i folosite n aa fel nct s dea natere la efectepozitive. Adeptul nva s abandoneze negativitatea i s adere la tehnicile folositoareale disciplinei, concentrrii i nelepciunii, i asta n concordan cu direcia stabilit deimpulsul originar al oricrei fiine: dorina de a obine fericirea personal.

    Dimpotriv, exist ns n Mahayana ceva care merge mpotriva firii. Introspecia

    sincer ne arat c noi nu suntem n mod natural lipsii de egoism, adic s ne preocupmde ceilali n detrimentul propriilor noastre interese. Altruismul ne poart dincolo de noinine, fiind ceva ce trebuie s nvm ntr-un mod contient. Mai mult dect att, sevede din experien faptul c, pentru a fi devotat oricrui tip de antrenament, este necesars fii inspirat i s tnjeti dup atingerea acelui el. De aceea, n Bodhicharyavatara seface distincie ntre bodhicitta n aspiraie dorina de a atinge Iluminarea suprempentru binele celorlali i bodhicitta n aciune practica i angajarea efectiv n caleaBodhisattva ce duce la atingerea acestui el.

    Aa cum explic nvtura1, aceste dou aspecte ale bodhicitta sunt asociate cudiferite legminte i discipline. La nceputul lucrrii Nectarul nemuririi, Shabkarmenioneaz dou practici care sunt n mod special asociate cu bodhicitta n aspiraie.

    Prima este faimoasa instruire n apte etape, al crei scop este s creeze sentimentulaproprierii de ceilali. Aceasta se bazeaz pe nelegerea faptului c toate fiinele au avutfa de noi, cndva, n peregrinrile lor prin samsara, legturi de genul printe-copil.Obiectivul acestui exerciiu spiritual este s se ajung la recunoaterea faptului c toatefiinele, indiferent de forma pe care o au acum, au fost la un moment dat aproape de noi ine-au iubit profund. Au avut grij de noi i ne-au protejat i am fost foarte importanipentru ei. Faptul c i-am uitat complet pe cei care ne-au iubit n trecut i c i vom uita deasemenea pe cei care i iubim n aceast existen soie, so, prini, copii, etc estetragedia nencetat a existenei noastre samsarice. Concluzia pe care o putem trage dinaceste gnduri este c toate fiinele, oameni i animale, prieteni i dumani, cunoscui inecunoscui absolut toi sunt cei dragi nou pe care i-am pierdut de mult.

    A doua parte a tehnicilor asociate cu bodhicitta n aspiraie este practica de aprivi totul cu egalitate i a te schimba pe tine nsui cu ceilali. Aceasta este expus pelarg de Shantideva nBodhicharyavatara i reprezint mai mult o apropiere filosofic. Eafolosete reflecia logic pentru a submina aparent puternica distincie dintre sine iceilali, demonstrnd c acestea nu sunt altceva dect construcii conceptuale fr nici ovaliditate intrinsec cu nimic mai reale dect iluziile optice.2 Aceste dou tehnicilucreaz foarte bine mpreun. Practica de a privi totul cu egalitate i a te schimba pe tinensui cu ceilali creeaz un mediu potrivit din punct de vedere mental, demonstrnd c nceea ce privete compasiunea, aceasta este n mod esenial justificat. Prin contrast,instruirea n apte etape conine un apel mai mult emoional i este creat pentru a danatere la un sentiment covritor de apropiere fa de celelalte fiine i suferina lor, naa fel nct mintea este stimulat de dorina sau mai degrab decizia de a face ceva s leajute i s le elibereze. Atunci cnd, att nelegerea ct i simirea s-au dezvoltat i aufost aduse la un nivel suficient de intensitate, adevrata compasiune devine posibil.Trebuie ns accentuat nc o dat c aceste dou tipuri de antrenamente fac parte dinangajamentele asociate cu bodhicitta n aspiraie. Doar atunci cnd sunt aduse la1 Vezi Longchen Yeshe Dorje, Treasury of Precious Qualities, tradus n limba englez de PadmakaraTranslation Group (Boston: Shambhala Publications, 2001), pag 185.2 Vezi Shantideva, The Way of the Bodhisattva, tradus n limba englez de Padmakara Translation Group(Boston: Shambhala Publications, 1997), pag 180.

    15

  • 8/3/2019 HRANA BODHISATTVASILOR

    16/80

    perfeciune, adevrata bodhicitta apare n mintea noastr. Bineneles, aceasta nunseamn c adeptul trebuie s atepte s termine aceste antrenamente i abia apoi s seangajeze n activiti asociate cu bodhicitta n aciune (generozitatea i alte paramita). Pede alt parte, antrenamentele ulterioare nu vor fi complete pn cnd primele nu i vor fiatins elul.

    Antrenamentele asociate cu bodhicitta n aspiraie sunt, aadar, adevrata fundaiea practicii Mahayana iar faptul c Shabkar vorbete despre ele la nceputul lucrrii sale nueste deloc neobinuit. Ceea ce este ns extraordinar este legtura pe care o face ntreaceste antrenamente i consumul de carne. Asta deoarece el afirm c, atunci cnd acestediscipline mentale au fost aduse la mplinire cnd, spre exemplu, practicantul simte cuadevrat faptul c toate fiinele ne-au iubit i ne-au fost la fel de apropiate precum priniinotri devine de-a dreptul imposibil s se hrneasc cu carnea lor. n contrast, consumulde carne, privit ca o hran pentru masa de fiecare zi i mncat n mod obinuit fr niciun pic de reflecie, implic incontiena i indiferena fa de suferina fiinelor, lucruaflat n incompatibilitate cu antrenamentul mental. Continua poft de carne i satisfacereaei poate fi luat, aadar, ca un semn pentru faptul c antrenamentul n bodhicitta ca

    aspiraie nu a ajuns nc la perfeciune. La aceast chestiune se mai poate aduga faptulc, prin adoptarea acestei poziii, Shabkar se concentreaz nu asupra crnii n sine ciasupra fiinelor care au fost chinuite i ucise pentru procurarea acesteia. Rezult aadar,c interdicia lui acoper nu numai consumul de carne ci i folosirea oricror produse acror procurare implic uciderea i vtmarea animalelor.

    Probabil c pentru muli dintre noi aceast nvtur este dificil de acceptat. Astasugereaz c orict de mult timp am fi practicat Dharma, dorina noastr pentru carne iproduse din carne, precum i consumul acestora, indic faptul c nu suntem altceva dectnceptori pe Calea Mahayana. Ne vom ntoarce asupra acestei chestiuni, ns capregtire pentru citirea lui Shabkar, ar fi de mare ajutor s zbovim mai mult asupraorientrii fundamentale a Mahayana care explic i d legimitate poziiei lui Shabkar.

    Ca adugire la antrenamentul n cele dou discipline menionate anterior,aspiranii pe Calea Bodhisattva sunt ncurajai s cultive patru atitudininesfrite/nelimitate, numite astfel deoarece cmpul lor de activitate (toate fiinelesensibile) i meritul rezultat sunt incalculabil de vaste. Aceste atitudini sunt iubire(dorina sincer ca ceilali s fie fericii), compasiune (dorina sincer ca ceilali s nusufere), bucurie simpatetic (bucuria din toat inima vznd soarta bun a celorlali) iimparialitate (capacitatea de a aplica anterior menionatele atitudini fa de toate fiinele,fr nici o difereniere). Din aceste patru atitudini, a patra este cea mai semnificativ imai plin de ncercri.

    Cnd privim lumea din aparenta poziie central pe care o ocupm, observm cmulimea fiinelor vii se mparte n trei categorii. Mai nti, sunt acele fiine care ne parapropiate, frumoase, atractive, bune, importante. Apoi, sunt cele pe care nu le placem saude care ne temem i care ne par distante, amenintoare i rele. n cele din urm, ntreaceste dou extreme, se afl vasta mulime a fiinelor pe care pur i simplu nu lecunoatem, nu intr n sfera noastr de interes i fa de care suntem indifereni. Apercepe lucrurile n acest mod face parte din ceea ce nseamn s fim n samsara; esterezultatul de neevitat al faptului de a avea simul egoului i al agrii fa de el. Aceastmprire a lumii n bun, rea i indiferent este un instinct foarte adnc nrdcinat pecare suntem obinuii s o lum drept adevrata realitate, dei nu este altceva dect o

    16

  • 8/3/2019 HRANA BODHISATTVASILOR

    17/80

    iluzie creat de propria agare de sine. Adevrul este, bineneles, acela c nimeni nueste prin el nii plcut, ru sau neimportant iar practica imparialitii are drept scop sdistrug tocmai ngustimea unor astfel de presupoziii egocentriste. Pentru c numaiatunci cnd lum n calcul aceste idei, putem privi mcar pentru puin timp celelalte fiineseparat de noi, adic din propria lor perspectiv, ntr-un mod nedistorsionat de propriile

    noastre atitudini i ateptri egocentriste. i realizm, probabil, pentru prima oar, totalindependent de noi i relaia cu acetia, c sunt cu toii la fel fr excepie, de la dragiinotri copii la cele mai nesemnificative (pentru noi) insecte. Toi vor doar un singurlucru: s fie fericii i s evite suferina. Toate fiinele vii, oameni sau animale, cautmplinirea n conformitate cu natura i scopul strii n care se gsesc n aceast via.

    Este interesant de meditat asupra a ct de mult aceast viziune merge mpotrivainstinctelor noastre primare. n mod normal atam o foarte mare importan la tot ceeace intr n cmpul gravitaional al egoului nostru n detrimentul a ceea ce nu face partedin interesul su. i privim de sus pe cei care sunt suficient de ghinioniti s se afle nafara grupului nostru, uitnd c de fapt, n dorina lor fundamental, sunt cu toii la fel.Avem o predilecie nnscut pentru familia noastr, comunitatea noastr, tradiia

    noastr, ara noastr, naiunea, rasa i aa mai departe, prndu-ni-se ceva natural s lecultivm i aprm ca i cum aceasta ar fi datoria noastr fundamental, lsnd restul nvoia sorii. i s nu cumva s uitm s adugm acestor categorii specia noastr. Credem,ntr-adevr, c numai oamenii sunt importani.

    Este adevrat c buddhismul ataeaz o valoare suprem condiiei umane i faceacest lucru deoarece numai n form omeneasc este posibil antrenamentul spiritual ieventual, eliberarea suprem. ns, pe lng asta, toate fiinele oameni i animaledeopotriv sunt la fel. Ambele se aga de sentimentul de ego i i urmeaz propriileinterese, fie mnate de instinct, fie de alegerea contient. Cnd sunt atacate, toatencearc s se apere i s se salveze. Dac situaia le este propice i caut mplinirea nconformitate cu capacitile i nevoile specifice, att pentru ele nsele ct i pentru cei

    apropiai lor. De asemenea, ncearc s evite suferina. Agndu-se de iluzia unui sine(ego), fiinele rtcesc n samsara. Ele de fapt noi toi - sufer, iar aceast suferin anoastr, nu statutul nostru existenial, este cea care ne face demni de a fi obiecte alecompasiunii. Toate fiinele, nu doar oamenii, sunt, aadar, beneficiarii Iluminrii luiBuddha iar eliberarea lor este elul cii Mahayana. Este adevrat c, n general vorbind,oamenii sunt fiine mai inteligente i mai pline de ingeniozitate n comparaie cu altespecii i c, datorit potenialului lor spiritual, nu este normal ca oamenii s fie sacrificaipentru binele animalelor (dei n cazul unor Bodhisattva realizai, acest lucru se poatentmpla, dac ne amintim de exemplul uneia din fostele ncarnri ale lui BuddhaShakyamuni, care i-a oferit corpul pentru a fi mncat de o tigroaic nfometat).Pe de alt parte, din punct de vedere buddhist, este o eroare a religiilor teistepresupunerea cum c omul a fost fcut Stpnul creaiei i c celelalte specii au fostoferite pentru uzul, hrana i amuzamentul nostru. Fiinele apar n lume n conformitate cukarma lor; toate au dreptul egal de a fi aici. nelegerea acestui adevr fundamental esteunul din scopurile practicii imparialitii. Aprecierea plin de comptimire a situaieidificile n care se afl toate fiinele, oameni sau nu, apreciere independent de perspectivacentrrii pe sine, a intereselor i dorinelor noastre.Odat ce aceast noiune de baz a fost bine neleas, diferena dintre Mahayana iHinayana referitoare la mncarea de carne este uor de priceput. n Mahayana, obiectul

    17

  • 8/3/2019 HRANA BODHISATTVASILOR

    18/80

    preocuprii noastre nu mai este cel ce consum carnea i posibilitatea propriei saleimpuriti, ci victima, fiina vie care moare n fric i suferin pentru ca trupul ei s poatfi mncat sau folosit n alte scopuri. Aceasta este esena gndirii i practicii lui Shabkar,ce iese mereu i mereu la suprafa n biografia sa. El nu putea s rmn pur i simplutcut, hituit cum era de suferina animalelor, vnate pn la moarte, mcelrite cu miile

    pentru a oferi mncare celor care nu puteau sau nu vroiau s se hrneasc n alt mod.Shabkar a fost n acord cu Patrul Rinpoche n a face oamenii s neleag adevrulevident ns adeseori ignorat, c aa mai puin inteligente i slabe cum sunt, animalele nuvor nici ele s moar. i a deplns faptul c, singurul lucru care le aparine, adic vieilelor, le sunt luate de aceia care, n contradicie cu principiile antrenamentului mental, iconstruiesc fericirea pe seama suferinei i mizeriei celorlali.

    Dac aceasta a fost atitudinea lui Shabkar vis--vis de consumul de carne n Tibet,nu este greu s ne imaginm care ar fi fost reacia sa la situaia compatrioilor si tibetanidin exil sau a practicanilor buddhiti din vest, unde procurarea unor produse alternativefoarte bune i delicioase nu presupune mari dificulti i unde, n diferite moduri,producia de carne constituie o industrie inuman, imens, crud i chiar inutil. Mai

    presus de toate, n mod sigur c nu ar fi tolerat pervertirea nvturii, aa cum o vedea el,de ctre cei care ncercau s i justifice comportamentul prin diferite raionalizriipocrite i egoiste. El a respins cu fermitate argumentul celor trei tipuri de puritate sau alcelor trei tipuri de carne pur, n primul rnd pentru c nu i are rostul n contextulMahayana i n al doilea rnd, pentru c nu era relevant pentru situaia din Tibet. Nu ipleca urechea la practicile de pioenie superficial legate de rugciunile pentru animalelece urmau a fi sacrificate, al cror adevrat scop era s mpece contiinele nelinitite aleucigailor i consumatorilor i a respins cu nverunare ideea c animalele sunt ajutate ncazul n care carnea lor este mncat de ctre cei ce pretind c sunt practicani dar careconsum carne doar pentru a-i satisface dorinele.

    Pe de alt parte, Shabkar a recunoscut c sunt ntotdeauna excepii de la regul i

    c n anumite situaii excepionale consumul de carne ar putea fi o soluie acceptabil spre exemplu n cazuri de extrem necesitate, cnd nu se gsete absolut nimic altceva demncare sau cnd este nevoie s se amelioreze sntatea precar a unor maetri naintain vrst, a cror eventual moarte ar afecta n mare msur pstrarea nvturii.

    Consumul de carne n Mantrayana

    Mantrayana, vehiculul metodelor potrivite prin care obiectele simurilor suntfolosite pe cale, este conceput de muli ca permind i chiar susinnd consumul decarne i alcool. Textele declar ntr-adevr c, n ofranda ganachakra, carnea i alcoolulnu trebuie s lipseasc. n practic, aceasta este adeseori interpretat ca nsemnnd cganachakra este o ocazie de a ne deda la carne i vin, uneori n cantiti mari, n sensulobinuit al cuvntului i ca sancionnd consumul lor n n viaa de fiecare zi. i totui,faptul c unii dintre cei mai mari maetri tantrici din istoria buddhismului tibetan s-auabinut ntotdeauna de la carne i i-au ncurajat discipolii s fac la fel, sugereaz faptulc aceast chestiune nu este chiar aa simpl cum pare. nvtura tantrelor referitoare lafolosirea obiectelor simurilor este foarte subtil i, precum orice subiect complex, poatefi foarte uor interpretat i aplicat greit.

    18

  • 8/3/2019 HRANA BODHISATTVASILOR

    19/80

    Vorbind la modul general, fiecare din cele trei vehicole anume Hinayana ivehicolele sutra i tantra ale Mahayana, prezint cte o orientare specific. Hinayana estepreocupat de eliberarea personal. Calitatea specific a minii promovat de aceasta esterenunarea (nges byung), decizia definitiv de a prsi samsara. Construind pe aceastdeterminare, Mahayana este preocupat de bodhicitta iar caracteristicile sale eseniale

    sunt preocuparea altruist pentru ceilali i nelegerea nelepciunii vidului.n cazul Mantrayana, care este adeseori numit vehiculul rezultant deoarece ia drept calede urmat calitile iluminate deja implicite n tathagatagarbha, sau natura de Buddha,accentul este pus pe realizarea puritii primordiale i a egalitii tuturor fenomenelor.Aici, conceptele de curat sau necurat (o distincie profund nrdcinat n construciilenoastre mentale, reflectate i remprosptate de cadrele culturale de care aparinem),mpreun cu alte perechi dualiste, precum durere i plcere, bucurie i tristee, bun i rui aa mai departe, nu au nici un sens. Din contr, sunt privite ca iluzii egocentriste caretrebuiesc transcense. Aceasta explic stilul de via neconvenional al multora dintremarii siddha i maetri tantrici din trecut. Trind la marginea societii, apreau i secomportau adeseori n modaliti pe care oamenii obinuii le considerau dezgusttoare

    sau de-a dreptul oribile. Spre exemplu, Kukuripa tria mpreun cu cinii; Virupa sehrnea cu intestine cleioase i urt mirositoare de pete putrezit, n timp ce, n Tibet,vestitul Tsangnyon Heruka s-a osptat cu carne de creier putrezit i plin de viermi, luatde la nite capete tiate i atrnate de poarta unui ora.1 Astfel de figuri au constituit deasemenea, pn n zilele noastre, o caracteristic important i excepional abuddhismului tantric.

    Depirea conceptelor dualiste despre puritate i impuritate este unul din motivelepentru care, alcoolul i carnea, privite n mod normal n contextul nvturii buddhiste canecurate sau condamnabile sunt acum cerute ca ingrediente pentru practica tantric.Menionnd prezena lor la ganachakra, scripturile i instruciunile sadhana prescriuelemente cele cinci tipuri de carne i cele cinci nectare pe care, practicanii obinuii

    ai Mahayana sau oricine altcineva se ateapt s le gseasc impure, inacceptabile sauchiar dezgusttoare. Ganachakra nu trebuie ns niciodat interpretat ca pretext pentruindulgena obinuit n consumul de carne. Dalai Lama a afirmat: n aceast chestiune,oricine ar putea s i justifice consumul de carne pe baza faptului c el sau ea este unpracticant al Celei mai nalte Yoga Tantra2. ns aceast persoan nu trebuie s uite c ncele cinci nectare i cele cinci tipuri de carne se gsesc substane considerate n modnormal respingtoare i murdare. Un adevrat practicant al Celei mai nalte Yoga Tantranu face discriminri n sensul c nu alege doar carnea ns respinge celelalte substanemurdare. Cu toate acestea, noi ne acoperim nasul dac astfel de substane murdare segsesc oriunde n jurul nostru, dar s le mai i mncm.3 innd cont de toate acestea, cusiguran c exist ceva ridicol n ceremoniile ganachakra unde yogi, brbai i femei, seospteaz cu file de pete sau costi cltit din belug cu Burgundy.

    1 Mahasiddha Tsangnyon Herukaoferea bucele din ea privitorilor. Cei care gustau din acea carneobineau mplinirea spiritual. Citete vieile celor optzeci i patru de mahasiddha i viaa lui TsangnyonHeruka n carteaAmong Tibetan Texts: History and Literature of the Himalayan Plateau de E. Gene Smith(Boston: Wisdom Publications, 2001) 59.2 Trebuie reinut c este vorba de yoga tantra buddhist nu yoga tantra hindus. ntre acestea dou suntdeosebiri semnificative. (Nota trad.)3 Vezi Dalai Lama, The World of Tibetan Buddhism: An Overwiev of Its Philosophy and Practice (Boston:Wisdom Publications, 1995), 112.

    19

  • 8/3/2019 HRANA BODHISATTVASILOR

    20/80

    Practicanii care sunt capabili s guste din cele cinci tipuri de carne i cele cincinectare sau din orice altceva asemntor cu acestea, ntr-o stare a minii dincolo de oricedualitate, sunt adevrai tantrika. A pretinde altfel, adic a folosi ganachakra ca motivpentru desftri obinuite, este, n cel mai bun caz, echivalent cu a reduce practica lanivelul unui ritual gol. Pe de alt parte, chiar i n cazul unor yogi autentici, se spune c

    se aplic principiul crnii pure n cele trei moduri. Cel puin n cazul practicanilor carenu sunt capabili s conduc contiina animalului mort ctre trmul unui Buddha, ceamai potrivit ofrand trebuie s provin de la un animal care a murit de o moarte natural.Din contr, a aduce o ofrand ganachakra din carnea bun i proaspt a unui animal ucispentru consum este, n viziunea lui Patrul Rinpoche, o adevrat aberaie. Ca i cum i-aminvita pe Buddha i Bodhisattva la un banchet unde le-am oferi carnea propriilor lorcopii.1

    Ca rspuns la aceasta, s-ar putea argumenta c, alcoolul i carnea oferite nganachakra nu sunt deloc aceeai carne i alcool ce se consum n mod obinuit cipurificate i transformate prin puterea mantrei. Este, aadar, permis s fie consumate.ns, acest lucru este valabil numai dac cei care ofer ganachakra sunt fiine mplinite

    spiritual care au realizat puritatea primordial i egalitatea tuturor fenomenelor i pentrucare, substanele oferite sunt ntr-adevr transformate. Mai mult dect att, numai ei suntcu adevrat capabili s ajute fiinele din ale cror trupuri a fost luat carnea respectiv.2

    Se mai zice uneori, citnd anumite tantre, c Cel plin de Compasiune se hrnetecu carne; purttorul de samaya bea alcool. La aceste cuvinte, Shabkar rspunde: Dacaa ar sta lucrurile, din moment ce Buddha i ai si Shravaka, cele ase diamante i ceidoi supremi din India3, Atisha i fii si spirituali, precum i toi ceilali sfini, nu auconsumat deloc alcool i carne, s-ar putea trage concluzia c acetia nu au avutcompasiune i c nu respectau samaya,ori c aceast compasiune a lor era mai mic decta celor care ridic aceast obiecie.4 Cu alte cuvinte, exegeza literar a textuluimenionat nainte nu merit a fi susinut. Din contr, ar fi mult mai indicat s privim acel

    citat drept un exemplu de nvtur indirect exprimat n metafore

    5

    aflat la acelainivel cu ndemnul de a-i ucide prinii i a-l asasina pe rege6. Precum comenteazShabkar n alt parte: Cnd se spune n nvturile Mantra secrete c trebuie s seconsume carne, aceasta nu este o nvtur explicit. n comentariul tantrei mkha grorgya mtsho se specific faptul c, mncarea de carne se refer la devorarea gndurilormprtiate7.

    Se mai zice uneori c, atunci cnd practicanii Dharma i n mod special ceiVajrayana consum carne, aciunile lor sunt justificate deoarece creeaz o legtur ntreanimalul ucis i nvturi. Ca i cum ar oferi un avantaj special animalului respectiv.Aadar, este bine s se consume carne n cantiti mari i n mod regulat. Shabkar privea

    1 Vezi Patrul Rinpoche, The Words of My Perfect Teacher, trans. Padmakara Translation Group (Boston:

    Shambhala Publications, 1998), 208.2 Vezi Longchen Yeshe Dorje, Treasury of Precious Qualities, 205-206.3 Cele ase diamante sunt maetrii indieni, Nagarjuna, Aryadeva, Asanga, Vasubandhu, Dignaga iDharmakirti. Cei doi supremi sunt Shakyaprabha i Gunaprabha.4 Vezi The Emanated Scripture of Compassion.5Bsgyur ba ldem dgongs. Vezi Longchen Yeshe Dorje, Treasury of Precious Qualities, 251.6 Expresie metaforic ce se refer la distrugerea patimilor i a egoului. La fel, n Zen se folosete expresiaucide-l pe Buddha, ceea ce semnific detaarea de orice fel de imagine mental sau afirmaie desprenatura ultim a realitii. (Nota trad.)7 Vezi The Emanated Scripture of Compassion.

    20

  • 8/3/2019 HRANA BODHISATTVASILOR

    21/80

    ns toat aceast modalitate de justificare ca fiind de tot rsul. Precum orice argumentfals dar atractiv i acesta este construit pe jumti de adevruri. Principiulinterdependenei, se spune, este universal aplicabil i trebuie n mod necesar s fieoperativ i n acest caz. Dac este posibil s se ctige o conexiune cu Dharma, vznd,auzind sau atingnd reprezentrile nvturii, este logic s se presupun c un animal

    obine i el o astfel de legtur dac este mncat de un practicant Dharma. Fr ndoialc exist un oarece adevr n acest argument. ns ntrebarea care trebuie pus acum estedac acest principiu este universal aplicabil i dac, n particular, este aplicabil nou.Dac, innd cont de legea inderdependenei, este posibil ca un animal s fie ajutat ncazul n care i se consum carnea, foarte mult va depinde de stadiul la care se aflconsumatorul de legtura lui personal cu Dharma i de nivelul realizrii sale spirituale.Dac cel care mnnc acea carne este o fiin Iluminat un Buddha sau un Bodhisattvaaflat pe trmul realizrii nu este greu de presupus c, n comparaie cu alte animalesacrificate pentru hran, fiina respectiv este ntr-adevr norocoas. ns dac suntemsinceri cu noi nine, trebuie s recunoatem c, n ceea ce ne privete, - ca oameniobinuii ce fac eforturi n practic legtura cu Dharma const n ascultarea ctorva

    nvturi, citirea unor cri, participarea la una sau dou mputerniciri

    1

    , punerea unorsubstane binecuvntate pe cap i ncercarea de a medita i practica atunci cnd nepermite timpul ori avem chef pentru aa ceva. Aadar, se vede c legtura noastr cunvturile este foarte subire. i dac ne trece vreodat prin minte s ne ntrebm nlegtur cu soarta fiinelor ale cror trupuri urmeaz s le mncm, cine dintre noi arputea s le localizeze contiina n bardo2, dar s o mai i direcioneze ctre un trm allui Buddha? Ce fel de avantaj ar putea avea un animal din faptul c i este mncat carneade ctre unii ca noi simpli aspirani pe Cale, fr nici un fel de realizare i la fel ca i el,prizonieri n samsara?

    i totui, trebuie recunoscut faptul c, n conformitate cu principiulinterdependenei menionat anterior, exist fiine excepionale mult avansate pe calea

    spiritual, cu care orice fel de contact s-ar transforma ntr-o legtur cu nvtura, fiind io surs de mari binecuvntri. Maetri i yogi ajuni la realizare exist cu adevrat inumai acetia sunt capabili s ajute fiinele dac se ntmpl s le consume carnea.Shabkar a fost bineneles, contient de aceaste lucruri i i-a avertizat discipolii s aibmare grij n ceea ce i privete i s se abin de la orice criticism. Aceast chestiune estediscutat pe larg n Scriptura emanat a viziunii pure, un text n care Shabkar sendeprteaz de accentuarea sa obinuit pe renunare i lojong, potrivit majoritiipracticanilor i discut despre folosirea plcerilor simurilor i a beatitudinii, specificenvturilor Mantrei Secrete. El descrie cu atenie tipul de oameni calificai simplementeze ntr-un mod corect aceste tehnici, fr s existe un pericol pentru ei sauceilali.

    n comparaie cu astfel de fiine, omul obinuit se afl pe muchie de cuit, dinmoment ce exist o tendin natural de a evalua caracterul i aciunile celorlali i a lecompara cu noi nine. n circumstane normale, astfel de comparaii ar putea fi cevaabsolut obinuit i poate chiar benefic. Dar dac cineva este suficient de ignorant nct sse msoare cu un maestru realizat i se aventureaz s l critice sau s o critice,

    1 Iniieri ntr-o practic anume. (Nota trad.)2 Starea intermediar dintre moarte i urmtoarea natere. (Nota trad.)

    21

  • 8/3/2019 HRANA BODHISATTVASILOR

    22/80

    consecinele karmice ar putea fi foarte grave.1 n prefaa crii Scriptura emanat aviziunii pure, Shabkar remarc faptul c de multe ori a meditat la necesitatea existeneiunui astfel de text, din moment ce a observat, n cursul cltoriilor sale, tendina generalde a critica anumii practicani Vajrayana pentru c nu renunau la carne, alcool i sex. Deasemenea, n alt parte observ c, din moment ce, n general, nimeni nu este capabil s

    judece nivelul spiritual al celorlali, este ntotdeauna mai potrivit s presupun tot ce estemai bun i s practice viziunea pur, abinndu-se de la orice fel de critic a unor oamenicu o realizare spiritual ce poate fi cu mult mai avansat dect a lui. Percepia pur este,de fapt, una dintre caracteristicile de baz a Cii Vajrayana. Dup ce explic de ceaceasta din urm este n general o chestiune secret, Shabkar trage concluzia: Adeptultrebuie s cultive cu atenie o percepie pur asupra activitilor Bodhisattvailor imarilor Siddha. Pe de alt parte, discipolii obinuii i imaturi nu trebuie s ncerce s iimite ntr-un mod nechibzuit.2

    n majoritatea cazurilor este evident faptul c, argumentul ajutorrii animalelorconsumndu-le carnea este de-a dreptul absurd. ntr-un lung poem inclus n autobiografialui, Shabkar se refer la aceast chestiune cu un omor ironic. Se descrie pe sine nsui

    aezat pe pajite nconjurat de o mare turm de oi i capre. O oaie btrn iese n fa i ivorbete, plngndu-se de teribila soart a animalelor domestice, chiar i ntr-o arprecum Tibet.

    Soarta caprelor i btrnelor mame oi Se afl n minile lamailor vizitatori. Acum, n bardo i n vieile noastre viitoare, Guru este singura noastr speran, Aa c ai mil de noi. Nu ne trda n aceast vreme cnd avem nevoie de speran!

    Las-ne s ne trim vieile pn la sfrit,Ori du-ne, cnd vom muri, ctre trmurile nalte.Dac nu vei face astfel,

    Durerea va fi destinul nostru n viaa aceasta i n celelalte.Dintr-o via n alta am fost din nou i din nou omorte.Nu i permite nelepciunii, iubirii i puterii tale s fie att de slab!

    Susintorii vin la voi, lamaii, cu smerenie.Vizitai-ne, venii la casele noastre, spun ei.Dar nu pretinde c nu tii faptul c n timp ce te ntmpin,Noi, oile, suntem cele pe care plnuiesc s le trimit pe lumea cealalt!

    1 Vezi Gyalwa Changchub i Namkhai Nyingpo,Lady of the Lotus Born: The Life and Enlightenment ofYeshe Tsogyal, tradus de Padmakara Translation Group (Boston: Shambhala Publications, 1999), 183 pag,unde Yeshe Tsogyal dojenete atitudinea de mai sus a unuia din discipolii ei.2 Vezi Matthieu Ricard, The Collected Writings of Shabkar Tsogdruk Rangdrol (1781-1851) (New Delhi:Shechen Publications, 2003), un catalog descriptiv ce nsoete opera complet.

    22

  • 8/3/2019 HRANA BODHISATTVASILOR

    23/80

    Cnd lama intr n casi se aeaz n tronul lui comfortabil,Pe noi ne ucid afar, chiar lng u!i s nu cumva s pretinzi c nu tii asta,

    Tu cel care eti omniscient! Shabkar rspunde cu argumentul standard. De-a lungul vieilor lor trecute, animalelenu au fost niciodat n stare s contribuie cu ceva la susinerea Doctrinei. Acum ar trebuis fie bucuroase c au ansa asta! Sacrificndu-i trupurile pentru a-i hrni pe lama, ei facceva merituos. Nu este ceva nobil, exclam Shabkar, punndu-se n pielea celor caresusin astfel de argumente, s renuni la corpul tu pentru Dharma? ns animalelornii li se acord ultimul cuvnt: Imediat ce am spus aceste cuvinte, oile i caprele austrigat ntr-o singur voce: Oh, nu! Este i el tot unul dintre acei lama! i pline degroaz au fugit mncnd pmntul. [KWGJ, f167-168b].

    Ideea cum c cineva poate arta compasiune fa de fiinele sensibile

    consumndu-le carnea, este una foarte ciudat. Puini sunt cei care ar putea nega faptulc, dac ni s-ar oferi ansa de a primi o legtur cu Dharma n schimbul oferirii propriuluicorp spre a fi devorat, nu am renuna la ea cu bucurie. Nu este greu s ne dm seama castfel de argumente nu reprezint deloc expresia unei adevrate grijii pentru animale cidoar o sofistic egoist, folosit pentru a masca o dorin ct se poate obinuit.Dac ar exista ntr-adevr o preocupare sincer fa de animale i aspiraia de a le oferi oconexiune cu Dharma, ar fi ntr-adevr mult mai logic i mai de ajutor s le rscumperedin minile mcelarilor i s le elibereze m mediul lor natural, dup ce le vor fi fostoferite substane binecuvntate pe care s le mnnce i aa mai departe.

    i mai exist, de asemenea, un alt argument folosit de data aceasta ca ncercare dea slbi poziia celor care susin abinerea de la carne, anume faptul c producerea tuturor

    alimentelor, inclusiv a vegetalelor i cerealelor, implic moartea fiinelor sensibile. Multeinsecte i animale mici sunt ucise n cultivarea recoltelor i prepararea hranei fr carne,aa c unde ar mai fi diferena dintre o diet vegetarian i una cu carne? La primavedere, pare c ar exista ceva adevr n acest punct de vedere, din moment ce nu se poatenega faptul c un numr foarte mare de insecte chiar mor, mai ales datorit metodelormoderne de agricultur. i totui, dac ne gndim mai atent la aceast chestiune,observm c argumentul este fals att n principiu ct i n practic. Compasiunea idorina de a proteja de suferin caliti interioare eseniale din punct de vederebuddhist sunt nrdcinate n primul i n primul rnd n intenie. Uciderea voluntar aanimalelor este inerent producerii de carne; nici un fel de carne nu poate fi procurataltfel. Lucrurile nu stau ns la fel n ceea ce privete cultivarea recoltei, unde distrugereavieii, orict ar fi de mare, nu este inerent n producerea recoltei nsi ci este adus oricel puin agravat din motive de eficien i profit. Orice grdinar tie c este posibil screti vegetale fr a distruge nici o insect, dect doar acidental. Aadar, consumul devegetale nu implic n mod automat dorina ca altcineva s moar. ns cum ar puteacineva s consume carne i s i doreasc n acelai timp ca animalul respectiv s rmnn via? n orice caz, exact acest argument, folosit pentru a face vegetarianismul s parilogic i ridicol, submineaz n acelai timp chiar poziia susintorilor si. Asta deoarecese tie foarte bine faptul c, spre exemplu, creterea vacilor pentru carne necesit ea

    23

  • 8/3/2019 HRANA BODHISATTVASILOR

    24/80

    nsi enorme cantiti de grne cu pierderea automat a vieii multor insecte, asta pelng uciderea ntr-un final i a vacilor respective. n acest fel, vegetarianismul aparenc o dat ca singura metod de a reduce efectiv uciderea fiinelor!

    ConcluziePentru muli dintre noi, chiar i buddhiti devotai cu vechime, cuvintele lui

    Shabkar vor prea o nvtur foarte grea. nc din copilrie suntem obinuii s mncmcarne i s ne folosim de o mulime de produse de origine animal. Aparinem uneisocieti unde consumul de carne este ncurajat i considerat normal. i n cele din urm,tuturor ne plac mncrurile delicioase iar propriile tradiii culinare sunt n aa fel nctpofta noastr de carne este, fr ndoial, cu nimic mai prejos dect cea a tibetanilor,datorit varietii i gustului foarte bun al felurilor de mncare cu carne ce se gsesc nsocietatea bogat n care trim. Mai mult dect att, observm cu sinceritate c este dificildin punct de vedere fizic, dac nu chiar prea dificil, s trim fr carne sau pete; i

    probabil c i din punct de vedere social, datorit situaiilor noastre familiale iprofesionale, o schimbare radical a dietei este complet ieit din discuie. n acelaitimp, ne dm seama c multe din argumentele i practicile folosite n mod obinuit pentrua justifica mncarea de carne sau pentru a atenua sentimentul de vinovie i pe careprobabil c inclusiv noi nine le-am folosit cu scopul de a ne aduce la tcere contiinanelinitit, sunt demolate de Shabkar, acesta dovedindu-ne ct sunt ele de imposibil desusinut ori chiar prosteti. Aa c, innd cont de adevrul nvturilor lui Shabkar, cumvom putea noi s le asimilm i s trim dup ele, n condiiile i cu capacitile noastrede acum?

    Ceea ce trebuie s inem minte n primul rnd este c, Shabkar, ca nvtorbuddhist i precum Buddha nsui, intete doar s aduc fiinele pe Cale i s le ajute s

    progreseze ctre libertate i Iluminare.Progres

    este cuvntul fundamental. Deinvturile buddhiste nu ezit s arate consecinele karmice ale aciunilor noastre i semit avertismentele de rigoare, impunerea unei moraliti rigide care s fie acceptat aacum este, negnd i reprimnd vechile obiceiuri i nevoi, este strin spiritului buddhist ireprezint, oricum, o ntreprindere fr de speran. n loc de asta, Dharma este adeseoridescris ca un medicament o terapie n care obiceiurile rele i nevoile pe care credemc le avem sunt examinate i transformate din interior. Tehnicile sunt aplicate n funciede capacitatile i situaiile specifice fiecruia, i mai presus de tot, gradat, n aa felnct nvturile s nu fie percepute ca o serie de interziceri mpovrtoare ci ca nitepai nainte ctre dobndirea libertii interioare. Scopul nu este reprimarea dorinei decarne ori ncheierea folosirii de produse de origine animal printr-o draconic sforare avoinei. Dimpotriv, elul nostru este s dezvoltm o compasiune din toat inima i osenzitivitate adevrat fa de suferina animalelor, n aa fel nct dorina de a leexploata i de a ne hrni cu ele s se dizolve de la sine. Preocuparea principal a luiShabkar nu este aceea de a induce un sentiment de vinovie ori imperfeciune ci de aeleva mintea ctre noi i mai nobile obiective.

    Pe termen imediat ne-ar putea fi foarte dificil s renunm la carne ori s neabinem de la comoditile cu care am fost obinuii (piele, detergeni, cosmetice i aamai departe) i care sunt produse cu metode ce implic maltratarea i suferina

    24

  • 8/3/2019 HRANA BODHISATTVASILOR

    25/80

    animalelor. ns chiar i atunci cnd ne este imposibil s ne abinem, mai putem face ncdestul de mult pentru a ameliora situaia karmic i a ne aranja mintea n aa fel nct,atunci cnd avem o nou ocazie, schimbarea s fie posibil i chiar mai uoar.

    Prima i poate cea mai important sarcin este de a face un efort s ne amintim ceimplic mncarea de carne. Este aici vorba de a privi dincolo de neltoarea publicitate a

    industriei alimentare care face tot ce i st n putere pentru a ascunde, n spatele uneifaade de reclame estetice i sentimentaliste (miei pufoi, gini din desene animate),realitile oribile ale fermelor, cresctoriilor i abatoarelor toate existnd cu un singurscop: pentru ca noi s fim bine aprovizionai cu carne ieftin i din belug. Muliconsum carne, ns puini au un stomac suficient de rezistent nct s viziteze locurileunde este pregtit mncarea noastr s fie martori nu numai la teroarea i agoniaanimalelor transportate, selectate i ucise cu miile, zilnic, ci i la nfiortoarea cruzime ibrutalitate a mcelarilor lor, care lucreaz n numele nostru pentru a ne aproviziona cucarne.

    Dar vai, nevoia i dorina fac din noi victime uoare ale minciunii i diferitelorscuze. ntr-adevr, chiar aici la nivelul subzistenei zilnice, principiile nvturilor

    antrenamentului mental sunt cel mai uor neglijate i trdate. A uita de unde provinemncarea noastr, a fi neglijeni n legtur cu modalitatea n care a fost produs i cu cepre, a mnca insensibil, consumnd carne n mod obinuit fr s ne gndim absolutdeloc la suferina implicat, nseamn a ntoarce spatele fiinelor, a le abandona ntr-unimens i anonim ocean al suferinei. Cum ar putea fi aceasta n conformitate cu nvturalui Buddha?

    Bineneles, ar fi ceva prea dificil pentru noi s evitm consumul de carne orifolosirea produselor de origine animal, ns chiar i aa stnd lucrurile, pn isentimentul de regret i dorina ca situaia s fie alta dect cea de acum sunt importante ide o imens valoare. Ele constituie un pas n direcia cea bun. Este nevoie de curajpentru a recunoate un principiu i un ideal chiar i atunci cnd nu suntem capabili s

    trim n funcie de el i totui, chiar aceast recunoatere este cea care deschide ua ctreschimbare i progres. Restul apare treptat, n funcie de posibilitile fiecruia. Cineva arputea, din diferite motive nevoi fizice, situaie social ori puterea ataamentului s fieincapabil s renune la carne, ns ar fi posibil s reduc cantitatea consumat ori saleag tipul de carne care presupune cea mic ucidere. Acelai principiu se aplic iacelora care reuesc s se abin complet de la carne, ns care gsesc dificil, pe moment,s se descurce fr cptueala din blan de la haina lor, pantofii de piele, anumite tipuride spun i aa mai departe. Mai presus de toate, tocmai prin cultivarea uneicontientizri blnde, dect prin a o tot da nainte prostete cu o sofisticrie neltoare,este fcut posibil progresul moral. n cele din urm, putem ajunge la momentul n carenevoile fizice i stilul nostru de via nceteaz s mai fie o surs de teroare i suferinpentru alte fiine.

    Convingerile i sentimentele lui Shabkar l-au fcut s propovduiasc celorlali is i ncurajeze s urmeze efectiv practica plin de compasiune fa de toate fiinele,oameni i animale deopotriv. ns a i acceptat realitatea faptului c, cel puin n Tibet,se adresa unei minoriti. Este foarte posibil, afirm el, ca nimeni s nu poat orinimeni s nu m ia n seam. Pe de alt parte, unul sau doi oameni inteligeni i plini decompasiune ar putea s m asculte. Aa c pentru ei simt eu c trebuie s proclam aceastnvtur, cu toat capacitatea i puterea mea de nelegere.

    25

  • 8/3/2019 HRANA BODHISATTVASILOR

    26/80

    Spre sfritul vieii lui Shabkar, Patrul Rinpoche, micat de povetile pe care leauzise, a fcut lunga cltorie de la Kham spre Amdo pentru a-l ntlni. A ajuns abia lamijlocul drumului cnd a primit vestea morii sale. Atunci a fcut o sut de prosternri ndirecia Amdo i a cntat o rugciune de implorare pentru renaterea grabnic a luiShabkar. Compasiunea i iubirea, a exclamat el, sunt rdcinile Dharmei. Cred c n

    toat lumea nu este nimeni mai plin de compasiune ca Lama Shabkar. Nu am nimicspecial s l rog, nici o nvtur s i cer i nimic s i ofer. Am vrut doar s obin meriteuitndu-m cu adoraie la faa lui.1

    Cu toate c Shabkar discut chestiunea consumului de carne n cteva din scrierilesale2, cele dou texte traduse aici sunt de un interes deosebit. Primul este un extras dinScriptura emanat n chip minunat3, i se refer la greelile consumului de carne (shainyes dmigs), coninnd n cea mai mare parte citate, unele chiar foarte lungi, dinscripturile Mahayana i nvturile maetrilor tuturor colilor de buddhism tibetan. Pelng natura plin de inspiraie a acestor citate, colecia este demn de interes deoarecedemonstreaz c, mpotriva opiniei multora, condamnarea consumului de carne nu este o

    caracter


Recommended