Date post: | 10-Apr-2018 |
Category: |
Documents |
Upload: | marian-covlea |
View: | 241 times |
Download: | 0 times |
of 23
8/8/2019 HOTARARILE SINOADELOR ECUMENICE
1/23
Sinodul nti Ecumenic de la Niceea (325)
Despre dumnezeirea lui Hristos
mpotriva arienilor
Crezul mrturisit de ctre cei 318 Prini
Credem ntr-Unul Dumnezeu, Tatl Atotputernic, Fctorul tuturor celor vzute i
celor nevzute. i ntr-Unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, nscut din
Tatl, Unul Nscut, adic din [fiina] Tatlui, Dumnezeu din Dumnezeu, lumin din
lumin, Dumnezeu adevrat din Dumnezeu adevrat, nscut, iar nu fcut, Cel de-o-fiin cu Tatl, prin Care toate s-au fcut, att cele din cer ct i cele de pe pmnt;
Care pentru noi oamenii i pentru a noastr mntuire S-a pogort i S-a ntrupat i S-
a fcut om, a ptimit i a nviat a treia zi, S-a nlat la ceruri i va veni s judece viii
i morii; i n Duhul Sfnt.
Iar pe aceia care spun c a fost o vreme cnd [Fiul lui Dumnezeu] nu era i c
nainte de a Se fi nscut nu era, i c S-a fcut din cele ce nu erau, sau dintr-un altipostas sau substan, sau pe aceia care spun c Fiul lui Dumnezeu este schimbtor
sau striccios, pe [toi] acetia Biserica apostoleasc i soborniceasc i d anatemei.
Sinodul al doilea Ecumenic de la Constantinopol (381)
Despre Duhul Sfnt
mpotriva pnevmatomahilor
Crezul mrturisit de ctre cei 150 de Prini
1
8/8/2019 HOTARARILE SINOADELOR ECUMENICE
2/23
Credem ntr-Unul Dumnezeu, Tatl Atotputernic, Fctorul tuturor celor vzute i
celor nevzute. i ntr-Unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, nscut din
Tatl, Unul Nscut, Care din Tatl S-a nscut mai nainte de toi vecii, lumin din
lumin, Dumnezeu adevrat din Dumnezeu adevrat, nscut, iar nu fcut, Cel de-o-fiin cu Tatl, prin Care toate s-au fcut, Care pentru noi oamenii i pentru a
noastr mntuire S-a pogort din ceruri i S-a ntrupat de la Duhul Sfnt i din
Fecioara Maria i S-a fcut om; i S-a rstignit pentru noi n zilele lui Poniu Pilat, i
a ptimit i S-a ngropat, i a nviat a treia zi, dup Scripturi, i S-a nlat la ceruri,
i ade de-a dreapta Tatlui, i iari va s vin, s judece vii i morii, a Crui
mprie nu va avea sfrit. i ntru Duhul Sfnt, Domnul de via fctorul, Care
din Tatl purcede, Cel ce mpreun cu Tatl i cu Fiul este nchinat i slvit, Care a
grit prin prooroci. i ntru una sfnt, soborniceasc i apostoleasc Biseric.
Mrturisim un [singur] botez spre iertarea pcatelor. Ateptm nvierea morilor i
viaa veacului ce va s vin. Amin.
Sinodul al treilea Ecumenic de la Efes (431)
Despre Maica Domnului
mpotriva nestorienilor
Sinodul de la Niceea a formulat aceast mrturisire de credin:
(Urmeaz Crezul de la Niceea:) Credem...
Sinodul a hotrt ca toi s primeasc aceast sfnt mrturisire de credin; cci
este dreapt i ndeajuns pentru mntuirea lumii. Dar pentru c unii se prefac a o
mrturisi i a o primi, dar rstlmcesc puterea nelesurilor dup placul lor, i
stlcesc adevrul, fiindc sunt fiii rtcirii i copiii pierzaniei, a fost de trebuin s
se adauge insuflatele mrturii ale Sfinilor Prini drept-credincioi care sunt
2
8/8/2019 HOTARARILE SINOADELOR ECUMENICE
3/23
chezie pentru felul n care au neles i au ndrznit s propovduiasc [adevrul],
nct s fie limpede, i pentru ca toi cei care au o credin dreapt i neptat s l
neleag, s l tlcuiasc i s l propovduiasc n acest fel.
(Not: aici se afl un florilegiu de texte adunate din scrierile Prinilor i actele
privitoare la preotul Harisie).
Dup citirea acestor documente, Sfntul Sinod a hotrt c nimnui nu i este
ngduit s propovduiasc, s scrie sau s alctuiasc o alt mrturisire de credin
dect cea statornicit de Sfinii Printi adunai la Niceea mpreun cu Duhul Sfnt.
Cei care vor ndrzni s alctuiasc o alt mrturisire de credin, s o mrturiseasccelor ce vor s vin la cunoaterea adevrului fie din rtcirile elineti [pgneti],
fie de la cele iudaiceti sau de la oricare alt erezie, [aceia], dac sunt episcopi sau
clerici, vor fi caterisii, episcopii din treapta episcopiei i clericii din cler; dac sunt
laici, vor fi dai anatemei.
n acelai chip, dac vreunul dintre episcopi sau clerici sau laici vor fi aflai creznd
sau nvnd cele nfiate n expunerea preotului Harisie despre ntruparea Fiului
lui Dumnezeu Cel Unul Nscut, sau nvturile cele stricate i rstlmcite ale lui
Nestorie, adugate [acestora], s fie supui osndirii acestui Sfnt Sinod Ecumenic,
astfel nct episcopul vdit s fie ndeprtat din treapta episcopiei i depus, iar
clericul de asemenea s fie caterisit; dac este laic, s fie dat anatemei, precum s-a
zis.
Sinodul al patrulea Ecumenic de la Calcedon (451)
Despre cele dou firi ale lui Hristos
mpotriva monofiziilor
3
8/8/2019 HOTARARILE SINOADELOR ECUMENICE
4/23
Sfntul i Marele i Ecumenicul sinod strns cu harul lui Dumnezeu i la
ndemnul prea binecredincioilor i de Dumnezeu iubitorilor de Hristos
mprai, augutii Valentinian i Marcian, n Calcedon, metropola eparhiei Bi-
thiniei, n biserica Sfintei Mucenie Eufimia, cea biruitoare n Hristos, a hotrtcele ce urmeaz:
Domnul i Mntuitorul nostru Iisus Hristos, ntrind pe ucenicii Si n cunoaterea
credinei, a spus: ,pacea Mea v-o dau vou, pacea Mea o las vou", pentru ca nimeni
s nu se separe de aproapele su n dogmele credinei, ci la fel s se arate cu toii n
propovduirea adevrului. Dar fiindc cel ru nu nceteaz s semene ne-ghina lui
printre seminele bunei credine, i pururea nscocete ceva nou mpotrivaadevrului, pe aceasta Stpnul cunoscnd-o mai nainte, cu purtare de grij pentru
neamul omenesc a ridicat cu rvn pe acest binecredincios i evlavios mprat s
cheme la sine pe mai marii preoimii din toate prile, astfel nct, sub lucrarea
harului lui Hristos, Stpnul nostru, al tuturor, s ndeprteze de la oile lui Hristos
toat ciuma nelciunii, cluzindu-le iari s se ngrae cu mldiele adevrului.
Ceea ce am fcut i noi, ncuviinnd s ndeprtm dogmele rtcite, rennoind fr
rtcire credina Prinilor, propovduind tuturor Crezul celor 318 [Prini] i scriind
precum nii Prinii care au artat aceast nelegere a noastr privitoare la dreapta
credin, adic cei 150 de Prini care, adunndu-se dup aceea la Constantinopol,
au adoptat aceeai mrturisire de credin. Hotrm, aadar, pzind i noi rnduiala
i toate izvoadele credinei statornicite de Sfntul Sinod inut odinioar la Efes, ai
crui ntistttori de venic pomenire au fost Celestin al Romei i Chiril alAlexandriei, s strluceasc iari mrturia credinei drepte i fr cusur a celor 318
Sfini i Fericii Prini adunai la Niceea pe vremea mpratului de vrednic
pomenire - Constantin, i s se ntreasc cele hotrte de ctre cei 150 de prini la
4
8/8/2019 HOTARARILE SINOADELOR ECUMENICE
5/23
Constantinopol, spre nimicirea ereziilor care apruser atunci i spre ntrirea
credinei soborniceti i apostoleti, care este a noastr.
(Urmeaz Crezul celor 318 prini de la Niceea - Sinodul I Ecumenic:) Credem...
(i cel al celor 150 de prini adunai la Constantinopol - Sinodul II Ecumenic:)
Credem...
Aadar, era de-ajuns pentru desvrita cunoatere i ntrirea bunei credine acest
nelept i mntuitor Crez al harului dumnezeiesc, cci nva desvrit despre Tatl
i Fiul i Sfntul Duh i nfieaz ntruparea Domnului celor ce o primesc cu
credin.
ns de vreme ce aceia care se strduiesc s lepede propovduirea adevrului i prin
propriile erezii au nscocit deertciuni, unii ndrznind s strice [nvtura despre]
taina iconomiei Domnului pentru noi i tgduind numirea de Nsctoare de
Dumnezeu dat Fecioarei [Maria], iar alii scornesc [nvtura despre] contopire i
amestecare, nchipuindu-i nebunete c este o singur fire din trup i dumnezeire,
nscocind grozvia c, prin contopire, firea dumnezeiasc a Celui Unul Nscut este
ptimitoare.
Pentru aceasta, Sfntul i Marele i Ecumenicul Sinod adunat aici, voind s
strpeasc orice uneltire potrivnic adevrului, nvnd propovduirea cea
neclintit de la nceput, a hotrt mai nti s rmn neatins credina celor 318
Sfini Prini, i, din pricina celor ce lupt mpotriva Duhului Sfnt, a ntrit
nvtura despre fiina Duhului predanisit de ctre cei 150 de Prini adunai nu
demult n cetatea mprteasc, pe care acetia [cei 150 de Prini] au fcut-o
cunoscut tuturor, nu ca i cum ar aduga ceva care lipsea celor hotrte mai nainte,
5
8/8/2019 HOTARARILE SINOADELOR ECUMENICE
6/23
ci lmurind, dup mrturia Scripturilor, nvturile lor despre Sfntul Duh
mpotriva celor care ncearc s tgduiasc stpnirea Sa.
Iar pe de alt parte, din pricina celor care au ncercat s strice taina iconomiei i care
cu neruinare spun c Cel Nscut din Sfnta Fecioar Maria nu este dect un simplu
om, Sinodul Sfnt a ncuviinat scrisorile sinodale ale Fericitului Chiril, pstor al
Bisericii Alexandriei, ctre Nestorie i cei din Rsrit, ca fiind potrivite pentru
tgduirea smintelii lui Nestorie spre dreapta tlcuire a celor ce, mnai de cucernic
rvn, doresc s priceap Crezul cel mntuitor.
Acestora li s-a adugat, cu ndreptire, i epistola lui Leon, ntistttorului marii i
vechii Rome ctre cel ntre sfini - Arhiepiscopul Flavian, scris pentru surparea
cugetrilor stricate ale lui Eutihie, ntruct [aceast epistol] conglsuiete cu
mrturisirea marelui Petru, fiind un stlp de susinere [a adevrului] mpotriva
atacurilor [ru credincioilor]. St mpotriv i celor care ncearc s mpart taina
Iconomiei ntr-o doime de fii. i ndeprteaz din adunarea celor sfini pe cei care
ndrznesc s spun c dumnezeirea Fiului Cel Unul Nscut este ptimitoare; le st
mpotriv i celor care i nchipuie o amestecare sau contopire a celor dou firi ale
lui Hristos; i ndeprteaz pe cei care rtcesc [spunnd c] chipul de rob pe care
Hristos l-a luat de la noi este ceresc sau din alt substan; i i d anatemei pe cei
care scornesc rtciri, cum c nainte de unire erau dou firi, iar dup unire a rmas
una.
Urmnd aadar Sfinilor Prini, noi nvm ntr-un glas c mrturisim pe Unul i
acelai Fiu, Domnul nostru Iisus Hristos, nsui desvrit ntru dumnezeire ct i
ntru omenitate, nsui Dumnezeu adevrat i om adevrat din suflet raional i din
trup, de-o-fiin cu Tatl dup dumnezeire i de-o-fiin cu noi dup omenitate, ntru
toate asemenea nou afar de pcat, nscut din Tatl mai nainte de veci dup
dumnezeire i, la plinirea vremii, Acelai nscut pentru noi i pentru a noastr
6
8/8/2019 HOTARARILE SINOADELOR ECUMENICE
7/23
mntuire din Fecioara Maria, Nsctoarea de Dumnezeu, dup omenitate, Unul i
Acelai Hristos, Fiul, Domnul, Unul Nscut, cunoscndu-se n dou firi, fr
amestecare, fr schimbare, fr mprire, fr desprire, deosebirea firilor nefiind
nicidecum stricat din pricina unimii, ci mai degrab pstrndu-se nsuirile fiecreifiri ntr-o singur persoan i ntr-un singur ipostas, nu mprindu-se sau
desprindu-se n dou fee, ci Unul i Acelai Fiu, Unul Nscut, Dumnezeu
Cuvntul, Domnul Iisus Hristos, precum [au vestit] de la nceput proorocii, precum
El nsui ne-a nvat despre Sine i precum ne-a predanisit nou Crezul Prinilor.
Acestea toate fiind statornicite de noi cu mare grij i acrivie, Sfntul Sinod
Ecumenic a hotrt c nimnui nu i este ngduit s nfieze, s scrie sau salctuiasc, nici [el nsui] s gndeasc, nici s nvee pe altul o alt mrturisire de
credin. Ct despre cei care ndrznesc s alctuiasc o alt [mrturisire de]
credin, s o nfieze altora spre nvtur, sau s rspndeasc un alt Crez celor
care vor s se ntoarc la cunotina adevrului de la rtcirile elineti sau iudaiceti
sau de la oricare alt erezie, acetia, dac sunt episcopi sau clerici, s fie ndeprtai
[episcopii de episcopie i clericii de cler], iar dac sunt monahi sau laici, s se dea
anatemei.
Sinodul al cincilea Ecumenic de la Constantinopol (553)
Despre unirea firilor in ipostasul lui Hristos
Impotriva defaimatorilor invataturii Sfantului Chiril
I. Daca nu marturiseste cineva o singura fiinta a Tatalui si Fiului si a Sfantului Duh,
o singura putere si virtute, o [Sfanta] Treime de-o-fiinta, o dumnezeire cinstita in
trei ipostasuri sau persoane, unul ca acesta sa fie anatema. Caci unul este Dumnezeu
7
8/8/2019 HOTARARILE SINOADELOR ECUMENICE
8/23
Tatal de la Care [sunt] toate, unul [este] Domnul Iisus Hristos prin Care [s-au facut]
toate si unul [este] Sfantul Duh intru Care [sunt] toate [cele ce sunt].
II. Daca cineva nu marturiseste ca sunt doua nasteri ale lui Dumnezeu Cuvantul, una
mai inainte de veci, din Tatal, fara timp si fara trup, si cealalta, la plinirea vremii, a
aceluiasi Cuvant Care S-a coborat din cer si S-a intrupat din Sfanta si Cinstita
Nascatoare de Dumnezeu si pururea Fecioara Maria si S-a nascut din ea, unul ca
acesta sa fie anatema.
III. Daca cineva spune ca unul este Dumnezeu Cuvantul Care a facut minuni si altul
Hristos care a patimit, sau spune ca Dumnezeu Cuvantul S-a unit cu Hristos nascut
din femeie, sau ca este in El ca cineva in altcineva si nu unul si acelasi Iisus Hristos,
Domnul nostru, Dumnezeu Cuvantul intrupat si facut om, acelasi facator de minuni
si [acelasi] patimitor de bunavoie care a indurat in trupul Sau suferintele, unul ca
acesta sa fie anatema.
IV. Daca cineva spune ca unirea lui Dumnezeu Cuvantul cu omul S-a facut dupa har
sau dupa lucrare sau dupa egalitatea demnitatii sau dupa autoritate, relatie, afect,virtute sau dupa bunavointa, ca si cum Dumnezeu Cuvantul ar fi cautat sa fie pe
placul omului de la care sa aiba o buna si frumoasa slavire, precum zice smintitul
Teodor; fie dupa omonimie, potrivit careia nestorienii numind Iisus si Hristos pe
Dumnezeu Cuvantul, iar pe om luat separat Hristos si Fiul, vorbind in mod vadit de
doua persoane se prefac ca vorbesc de o singura persoana si de un singur Hristos
numai dupa numire, cinstire, demnitate si inchinare: dar daca nu marturiseste ca
unirea lui Dumnezeu Cuvantul cu trupul insufletit de un suflet rational si intelegator
s-a facut dupa alcatuire, adica dupa ipostas, precum au invatat Sfintii Parinti; si daca
nu marturiseste din acest motiv singurul Sau ipostas, care este Domnul nostru Iisus
Hristos, Unul din Sfanta Treime, unul ca acesta sa fie anatema. Caci in multe chipuri
a fost inteleasa aceasta unire; unii urmand nelegiuirea lui Apolinarie si Eutihie,
8
8/8/2019 HOTARARILE SINOADELOR ECUMENICE
9/23
sustinand disparitia celor unite, marturisesc o unire prin amestecare, altii, gindind
precum Teodor si Nestorie, adepti ai despartirii, introduc o unire prin relatie. Pe
cand Sfanta Biserica a lui Dumnezeu respinge nelegiuirea celor doua erezii si
marturiseste unirea dupa alcatuire a trupului cu Dumnezeu Cuvantul, adica [unirea]dupa ipostas. Caci unirea dupa alcatuire in taina lui Hristos nu numai ca pastreaza
fara amestecare elementele unite, dar nu primeste nici despartirea.
V. Daca cineva intelege singurul ipostas al Domnului nostru Iisus Hristos ca si cum
ar presupune mai multe ipostasuri si incearca prin aceasta sa introduca in taina lui
Hristos doua ipostasuri sau doua persoane, si dupa ce a introdus doua persoane,
vorbeste de o persoana dupa demnitate, cinstire si inchinare, cum au scris in nebunialor Teodor si Nestorie, si [care] cleveteste ca Sfantul Sinod din Calcedon ar fi folosit
expresia un singur ipostas in acelasi inteles nelegiuit; si nu marturiseste ca
Dumnezeu Cuvantul S-a unit cu trupul dupa ipostas, si din aceasta pricina este un
singur ipostas sau o singura persoana, si ca in acest sens Sfantul Sinod din Calcedon
a marturisit un singur ipostas al Domnului nostru Iisus Hristos, unul ca acesta sa fie
anatema. Caci Sfanta Treime nu a primit adaugare de persoana sau ipostas dupa
intruparea Cuvantului lui Dumnezeu, Unul din Sfanta Treime.
VI. Daca cineva spune intr-un sens impropriu, nu dupa adevar, ca Sfanta, Cinstita si
pururea Fecioara Maria este Nascatoare de Dumnezeu dupa relatie, ca si cum ar fi
nascut un simplu om si nu ca Dumnezeu Cuvantul S-a intrupat si S-a nascut din ea,
ci, dupa spusa lor, zamislirea omului este transferata lui Dumnezeu Cuvantul, ca si
cum S-ar fi unit cu omul care S-a nascut; si cleveteste Sfantul Sinod de la Calcedon,spunand ca acela o numeste pe [Sfanta] Fecioara Nascatoare de Dumnezeu in acel
inteles stricat inchipuit de Teodor; sau daca cineva o numeste nascatoare de om sau
nascatoare de Hristos, ca si cum Hristos nu ar fi Dumnezeu, dar n-o marturiseste pe
aceasta cu adevarat si cu tarie Nascatoare de Dumnezeu, deoarece Dumnezeu
9
8/8/2019 HOTARARILE SINOADELOR ECUMENICE
10/23
Cuvantul nascut de Tatal inainte de veci S-a intrupat din ea la plinirea vremii, si cu
dreapta credinta Sfantul Sinod de la Calcedon o marturiseste Nascatoare de
Dumnezeu, unul ca acesta sa fie anatema.
VII. Daca cineva zicand in doua firi nu marturiseste ca in dumnezeire si omenitate
este cunoscut Unul Iisus Hristos, Domnul nostru, ca sa arate astfel deosebirea firilor
din care S-a facut fara amestecare unirea de negrait, fara sa Se preschimbe Cuvantul
[lui Dumnezeu] in firea trupului si nici firea trupului sa treaca in firea Cuvantului
(#caci fiecare ramane ce este in firea sa chiar dupa unirea ipostatica), dar daca ia
aceasta expresie despre taina lui Hristos in sensul unei impartiri sau daca,
marturisind numarul firilor intr-Unul Domnul nostru Iisus Hristos, DumnezeuCuvantul intrupat, nu intelege asa cum trebuie deosebirea firilor din care este
alcatuit, deosebire care nu este suprimata prin unire (caci Unul este din ambele firi si
cele doua firi [sunt] prin Unul), ci foloseste numarul pentru a sustine firi deosebite
[avand] fiecare ipostasul ei, unul ca acesta sa fie anatema.
VIII. Daca cineva marturisind ca unirea dumnezeirii cu omenitatea s-a facut din
doua firi, sau vorbind de o singura fire intrupata a lui Dumnezeu Cuvintul nu
intelege aceasta asa cum ni le-au predanisit Sfintii Parinti, adica [in sensul ca] unirea
dupa ipostas s-a facut pornind de la firea dumnezeiasca si cea omeneasca si s-a
desavarsit intr-Unul Iisus Hristos, sau daca prin aceasta expresie incearca sa
introduca o singura fire sau substanta a dumnezeirii si a trupului lui Hristos, unul ca
acesta sa fie anatema. Caci zicand ca S-a unit dupa ipostas Cuvantul Fiul cel Unul,
noi nu afirmam ca s-a produs un fel de contopire reciproca a firilor, ci credem ca s-au unit Cuvantul cu trupul, fiecare dintre firi ramanand ceea ce era. Iata de ce Unul
este Hristos, Dumnezeu si om, acelasi de-o-fiinta cu Tatal dupa dumnezeire, de-o-
fiinta cu noi dupa omenitate. Caci Biserica lui Dumnezeu respinge si anatemizeaza
10
8/8/2019 HOTARARILE SINOADELOR ECUMENICE
11/23
atat pe cei care taie si despart in parti taina dumnezeiestii Iconomii a lui Hristos, cat
si pe cei care introduc [in ea] amestecare.
IX. Daca cineva spune ca Hristos este inchinat in doua firi, si de aici introduce doua
inchinari, una [cuvenita] lui Dumnezeu Cuvantul si a doua [cuvenita] omului; sau
daca cineva, pentru a suprima trupul [Sau] si pentru a introduce amestecul
dumnezeirii cu omenitatea, luandu-le impreuna, inchipuie o [singura] fire sau o
substanta, si se inchina astfel lui Hristos, si nu se inchina cu aceeasi inchinare lui
Dumnezeu Cuvantul intrupat impreuna cu trupul Sau, precum a primit Biserica lui
Dumnezeu inca de la inceput, unul ca acesta sa fie anatema.
X. Daca cineva nu marturiseste ca Cel ce a fost rastignit in trup, Domnul nostru
Iisus Hristos, este Dumnezeu adevarat, Domnul slavei si Unul din Sfanta Treime,
unul ca acesta sa fie anatema.
XI. Daca cineva nu da anatemei pe Arie, pe Eunomie, pe Macedonie, pe Apolinarie,
pe Nestorie, pe Eutihie si pe Origen, impreuna cu scrierile lor nelegiuite, si pe toti
ceilalti eretici care au fost osanditi si anatemizati de catre Sfanta BisericaSoborniceasca si apostoleasca si de cele patru Sfinte Sinoade mai sus numite, si pe
toti cei care au gandit sau gandesc cele asemenea ereticilor mai sus pomeniti si care
au ramas in nelegiuirea lor pana la moarte, unul ca acesta sa fie dat anatemei.
XII. Daca cineva ia apararea rau-credinciosului Teodor al Mopsuestiei, cel ce a zis
ca unul este Dumnezeu Cuvantul si altul [este] Hristos care, tulburat de patimile
sufletului si de poftele trupului, de cele mai rele eliberandu-se cate putin si astfelimbunatatindu-se prin inaintarea faptelor sale a ajuns fara cusur prin purtarea sa, a
fost botezat ca simplu om in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh; si prin
botez s-a invrednicit sa primeasca harul Sfantului Duh si infierea si i se aduce
inchinare in persoana lui Dumnezeu Cuvantul aidoma unei icoane imparatesti, si
11
8/8/2019 HOTARARILE SINOADELOR ECUMENICE
12/23
dupa inviere a devenit neschimbator in gandurile sale si cu totul fara de pacat. [Si
iarasi] a mai zis acelasi nelegiuit Teodor ca unirea dintre Dumnezeu Cuvantul si
Hristos este de acelasi fel cum [este cea despre care] zice Apostolul pentru barbat si
femeie: cei doi vor fi un singur trup. Si pe langa toate celelalte nenumarate blasfemiia indraznit a zice ca dupa Inviere, cand Domnul a suflat asupra ucenicilor zicand:
luati Duh Sfant (Ioan 20, 22), nu le-a dat Sfantul Duh, ci a suflat numai de forma;
inca mai zice si ca marturisirea lui Toma, atunci cand [acesta] a atins mainile si
coasta Domnului dupa Inviere, acele cuvinte: Domnul meu si Dumnezeul meu!
(Ioan 20, 28) Toma nu le-ar fi spus despre Hristos, ci, inspaimantat de minunea
Invierii, Toma L-a laudat pe Dumnezeul care L-a inviat pe Hristos. Mai rau inca: in
talcuirea pe care a dat-o Faptelor Apostolilor, acelasi Teodor il compara pe Hristos
cu Platon, cu Mani, cu Epicur si Marcian, zicand ca asa cum fiecare dintre ei, dupa
ce si-a inventat propria invatatura i-a facut pe ucenici sa se numeasca platonicieni,
manihei, epicurei si marcioniti, tot asa si Hristos, dupa ce Si-a inventat o invatatura,
I-a numit pe ucenici crestini, dupa numele Sau.
Daca cineva ia apararea sus numitului, prea necredinciosului Teodor, si a scrierilor
lui nelegiuite prin care el a raspandit blasfemiile de mai sus, cat si altele nenumarate
impotriva Marelui Dumnezeu si Mantuitorului nostru Iisus Hristos, si daca nu il
anatemizeaza pe el, scrierile lui nelegiuite si pe toti cei care il incuviinteaza si il
apara, sau sustin ca ideile lui sunt ortodoxe, ca si pe cei care au scris in apararea lui
si a scrierilor lui nelegiuite si pe cei care cugeta sau au cugetat vreodata asemenea
lui [Teodor] si au ramas pana la sfarsit intr-o astfel de erezie, sa fie anatema.
XIII. Daca cineva ia apararea nelegiuitelor scrieri ale lui Teodoret impotriva
credintei adevarate, impotriva primului Sfant Sinod din Efes, impotriva Sfantului
Chiril si a celor douasprezece capete ale sale, si pe toti care au scris in apararea rau-
credinciosilor Teodor si Nestorie, si a celor care au aceleasi pareri cu mai sus
12
8/8/2019 HOTARARILE SINOADELOR ECUMENICE
13/23
numitii Teodor si Nestorie si ii primesc pe ei si ratacirea lor, si din aceasta cauza ii
numesc necredinciosi pe invatatorii Bisericii care invata unirea lui Dumnezeu
Cuvantul dupa ipostas; daca nu anatemizeaza nelegiuitele scrieri si pe cei care au
gandit si mai gandesc inca unele asemenea, precum si toate scrierile impotrivadreptei credinte si impotriva Sfantului Chiril si a celor douasprezece capete ale sale,
precum si cel care a ramas intr-o asemenea ratacire pana la moarte, unul ca acesta sa
fie anatema.
XIV. Daca cineva ia apararea epistolei scrise, dupa cum se zice, de catre Ibas catre
Maris Persul, in care se neaga faptul ca Dumnezeu Cuvantul S-a intrupat din Sfanta
Nascatoare de Dumnezeu si pururea Fecioara Maria, [ca] S-a facut om; zicand ca celnascut din ea este un simplu om [care este] numit Templu, ca unul este Dumnezeu
Cuvantul si altul omul; si [pe] cel intru sfinti Chiril, propavaduitorul dreptei credinte
a crestinilor, il resping ca [fiind] eretic si pentru ca ar fi scris asemenea rau
credinciosului Apolinarie; si acuza cel dintai Sfant Sinod din Efes ca ar fi osandit sa
fie depus Nestorie fara judecata si cercetare; [si acea epistola] numeste cele
douasprezece capete ale celui intre sfinti Chiril necredincioase si potrivnice dreptei
credinte si ii indreptateste pe Teodor si Nestorie cu invataturile si scrierile lor
nelegiuite. Daca cineva, asadar, ia apararea sus numitei epistole si nu o
anatemizeaza atat pe ea cat si pe aparatorii ei si pe cei care zic ca este ortodoxa cel
putin in parte, si pe cei care au scris sau scriu in favoarea acesteia sau a nelegiuirilor
din ea, si pe cei care indraznesc s-o incuviinteze pe ea sau nelegiuirile pe care le
contine, facand referire la numele Sfintilor Parinti si al Sfantului Sinod din
Calcedon, si raman intru acestea pana la moarte, sa fie anatema. Dupa ce noi am
marturisit astfel cele primite din Sfintele Scripturi, din invatatura Sfintilor Parinti si
din cele hotarate despre una si aceeasi credinta de catre cele patru [Sfinte] Sinoade
mai sus pomenite; dupa ce i-am osandit pe eretici si nelegiuirea lor, si necredinta
celor care au incuviintat si incuviinteaza cele trei capete mentionate mai sus, si care
13
8/8/2019 HOTARARILE SINOADELOR ECUMENICE
14/23
au perseverat si persevereaza in ratacirea lor; daca cineva incearca sa transmita, sa
invete sau sa scrie ceva potrivnic celor hotarate de noi, daca este episcop sau cleric
sa fie indepartat din episcopie sau preotie, ca unul care lucreaza cele straine preotiei
si rangului bisericesc; daca este calugar sau laic, sa fie anatema.
Sinodul al aselea Ecumenic de la Constantinopol (680-681)
Despre cele dou lucrri ale lui Hristos
mpotriva monoteliilor
Fiul Cel Unul Nscut i Cuvntul lui Dumnezeu Tatl, Cel fcut om ntru toate
asemenea nou, afar de pcat, Hristos Adevratul nostru Dum-ne-zeu, apropovduit cu trie prin cuvintele Evangheliei:Eu sunt lumina lumii. Cel ce mi
urmeaz Mie nu va umbla ntru ntuneric, ci va avea lumina vieii (Ioan 8, 12), i
iari pacea Mea v dau vou(Ioan 14, 27). Lsndu-se cluzit cu dumnezeiasc
nelepciune, nvndu-ne pacea prin aceste dumnezeieti cuvinte, prea blndul
nostru mprat, atlet al Ortodoxiei, potrivnic al heterodoxiei, reunind acest Sfnt
Sobor Ecumenic, a adunat trupul ntreg al Bisericii. Pentru aceea, Sfntul nostruSinod Ecumenic, dup ce a alungat rtcirea necredinei care s-a artat n ultima
vreme i urmnd fr abatere calea cea dreapt a Sfinilor Prini cunoscui, a
conglsuit cu cele cinci [sfinte] Sinoade Ecumenice [de pn acum]; adic [fiind de
acord] cu cei 318 Sfini Prini adunai la Niceea mpotriva smintitului Arie; cu
sinodul celor 150 de brbai purttori de Dumnezeu adunai la Constantinopol
mpotriva lui Macedonie, lupttorul mpotriva Duhului Sfnt, i Apolinarie cel ru
credincios; de asemenea [i acordul cu] cel dinti sinod al celor 200 de cinstii
brbai adunai la Efes mpotriva lui Nestorie, cel cu minte de iudeu, i cu cei 600 de
brbai de Dumnezeu insuflai, adunai la Calcedon, mpotriva lui Eutihie i Dioscor,
cei uri de Dumnezeu; i, mai mult nc, cu Sfntul Sinod al cincilea care s-a
adunat aici mpotriva lui Teodor al Mopsuestiei, Origen, Didim i Evagrie, i
14
8/8/2019 HOTARARILE SINOADELOR ECUMENICE
15/23
mpotriva scrierilor lui Teodoret contra celor dousprezece capete ale vrednicului
Chiril, i mpotriva epistolei ctre Maris Persul, epistol pus pe seama lui Ibas.
Mrturisind ntru totul fr nnoiri dumnezeietile hotrri ale bunei credine i
respingnd nvturile ru credincioase, Sfntul nostru Sinod Ecumenic, insuflat deDumnezeu, pecetluiete Crezul mrturisit de ctre cei 318 Prini i ntrit de ctre
cei 150 de Prini cugettori de Dumnezeu, Crez pe care celelalte Sfinte Sinoade l-
au primit i l-au ntrit cu bucurie spre nimicirea oricrei rtciri ucigtoare de
suflet.
(Urmeaz Crezul de la Niceea i Constantinopol): Credem...
Sfntul Sinod ecumenic a hotrt: pentru desvrita cunoatere i ntrire a
credinei ortodoxe acest Crez ortodox al harului dumnezeiesc ar trebui s fie
ndestultor; dar fiindc nceptorul rutii nu a ncetat de la nceput s gseasc un
conlucrtor n arpe i prin el s introduc veninul n firea omeneasc, tot aa i
acum n-a ncetat s gseasc unelte potrivite pentru a-i ndeplini voia, adic pe
Teodor, fost episcop de Faran, pe Serghie, pe Pyrhos, Pavel i Petru, care au ocupat
scaunul ntistttorilor cetii mprteti [Constantinopol], i Honorius, fost pap
al vechii Rome, Chir, fost episcop al Alexandriei, Macarie, de curnd aezat pe
scaunul Antiohiei, i ucenicul su, tefan. Prin acetia, [diavolul] n-a ncetat s
strneasc tulburri n ntreaga Biseric, semnnd n poporul ortodox, prin
nvturi noi, erezia unei singure voine i a unei singure lucrri n cele dou firi ale
Unuia din Sfnta Treime, Hristos adevratul nostru Dumnezeu; [erezie] care se
potrivete cu kakodoxia [smintita rtcire] a rucredincioilor Apolinarie, Sever iThemistie, care rvnete cu cuget viclean s nimiceasc i desvrirea ntruprii
Aceluiai i Unicului Domn Iisus Hristos, Dumnezeul nostru, artnd blasfemiator
lipsa de voin i nelucra-rea n trupul Su nsufleit [cu suflet raional].
15
8/8/2019 HOTARARILE SINOADELOR ECUMENICE
16/23
A ridicat atunci Hristos, Dumnezeul nostru, un mprat credincios, un nou David,
gsindu-l brbat dup inima Sa, care n-a dat- dup cum st scris -somn ochilor si
i dormitare genelor sale, pn ce nu a gsit prin acest Sobor al nostru, sfnt i de
Dumnezeu adunat, desvrita propovduire a dreptei credine, dup Cuvntul luiDumnezeu: Unde sunt doi sau trei adunai n numele Meu, acolo sunt i Eu n
mijlocul lor(Matei 18, 20).
Acest Sfnt Sinod Ecumenic a primit cu credin i cu braele deschise propunerea
fcut de ctre Preasfinitul i Preafericitul pap al vechii Rome, Agathon,
mpratului nostru dreptmritor i preacredincios, Constantin, [propunere] care i-a
respins nominal pe cei care au propovduit i au nvat, dup cum s-a spus mai sus,o singur voin i o singur lucrare n iconomia lui Hristos Cel ntrupat, adevratul
nostru Dumnezeu.
La fel a primit i propunerea sinodal a Sfntului Sinod al celor 125 de episcopi
iubitori de Dumnezeu [adunai] sub acelai preasfinit pap, [propunere] fcut de
mpratul nostru de Dumnezeu nelepit, ca fiind de acord cu Sfntul Sinod de la
Calcedon i cu TomosulPreasfinitului i Preafericitului pap al vechii Rome, Leon,
ctre sfntul Flavian, [papa Leon] pe care acest Sinod l-a numit stlp al Ortodoxiei;
i n acord [de asemenea] cu epistolele sinodale scrise de fericitul Chiril ctre
episcopii din Rsrit mpotriva lui Nestorie.
Urmnd aadar celor cinci Sfinte Sinoade Ecumenice i aleilor Sfini Prini,
[Sinodul de fa] hotrte i mrturisete ntr-un glas c Domnul nostru Iisus
Hristos [este] adevratul nostru Dumnezeu, Unul din Sfnta Treime cea de-o-fiin
i de via fctoare, desvrit n dumnezeire i, de asemenea, desvrit n
omenitate; acelai Dumnezeu adevrat i om adevrat alctuit din suflet raional i
trup; de-o-fiin cu Tatl dup dumnezeire i de-o-fiin cu noi dup omenitate, ntru
toate asemenea nou afar de pcat (cf. Evrei 4, 15), Cel dup dumnezeire nscut
16
8/8/2019 HOTARARILE SINOADELOR ECUMENICE
17/23
din Tatl mai nainte de veci i la plinirea vremii, pentru noi i pentru a noastr
mntuire, [nscut] dup omenitate din Sfntul Duh i din Maria Fecioara [cea care
este] cu ndreptire i dup adevr Nsctoare de Dumnezeu.
Unul i acelai Hristos, Fiul, Domnul, Unul Nscut, n dou firi, fr amestecare,
fr schimbare, fr mprire i fr desprire, fr ca deosebirea firilor s se
piard din pricina unimii, ci mai degrab pstrndu-se nsuirile fiecrei firi, unite
ntr-o singur persoan i ntr-un singur ipostas; nu mprindu-se sau desprindu-se
n dou persoane, ci Unul i Acelai Fiu, Unul Nscut, Dumnezeu Cuvntul,
Domnul Iisus Hristos, precum au vestit de la nceput proorocii, i El nsui, Iisus
Hristos, ne-a nvat [despre Sine] i precum ne-a predanisit nou Crezul SfinilorPrini.
[Noi] propovduim la fel, dup nvtura Sfinilor Prini, c n El sunt dou voiri
sau voine fireti i dou lucrri fireti, fr despri-re, fr schimbare, fr
mprire i fr amestecare. i cele dou voine fireti nu sunt, cum au zis ereticii
necredincioi, potrivnice una alteia, ci voina Sa omeneasc urmeaz celei
atotputernice i dumnezeieti, fr a i se mpotrivi sau rezista, ci mai degrab
supunndu-i-se. Cci a trebuit ca voina cea trupeasc s fie micat de voina
dumnezeiasc i supus ei, dup [cum spune] preaneleptul Atanasie (cf. PG 25,
XXVII). Cci precum trupul Su este numit i trupul lui Dumnezeu Cuvntul, tot
aa voina Sa trupeasc este numit i este [cu adevrat] a lui Dumnezeu Cuvntul,
precum El nsui spune: M-am cobort din cer nu ca s fac voia Mea, ci voia
Tatlui care M-a trimis. El numete a Sa voia proprie, de vreme trupul a fost al Su.
Cci n acelai fel precum trupul Su nsufleit, preasfnt i preacurat nu a fost
nimicit prin ndumnezeire, ci a rmas ntre limitele sale i rostul su, tot astfel i
voina Sa omeneasc [fiind] ndumnezeit nu s-a nimicit, ci mai degrab a fost
salvat, dup cum spune [sfntul] Grigorie de Dumnezeu Cuvnttorul: "Cci voina
17
8/8/2019 HOTARARILE SINOADELOR ECUMENICE
18/23
[trupeasc a] Mntuitorului nu este potrivnic lui Dumnezeu, fiind cu totul
ndumnezeit" (Grigore de Nazianz, Oratio XXX, 12; PG 36, 117).
[Noi] preamrim dou lucrri fireti nedesprite, neschimbate, nemprite i
neamestecate n Domnul nostru Iisus Hristos, adevratul nostru Dumnezeu, adic o
lucrare dumnezeiasc i o lucrare omeneasc, dup cum Leon Cuvnttorul de
Dumnezeu, spune lmurit: "Fiecare fire lucreaz n comuniune cu cealalt ceea ce i
este propriu, Cuvntul lucrnd cele ce sunt proprii Cuvntului i trupul svrind
cele ce sunt proprii trupului" (Leon I, Tomus ad Flavianum). Cci noi nu suntem de
acord [c ar exista] o singur lucrare dup fire a lui Dumnezeu i a fpturii [firea
omeneasc a lui Hristos], ca s nu ridicm fptura la fiina divin i nici s cobormmreia firii dumnezeieti la nivelul fpturilor.
Cci noi recunoatem c minunile i ptimirile sunt ale Unuia i Aceluiai dup una
sau cealalt dintre firile Sale care strlucesc ntr-un singur ipostas, precum a grit
vrednicul Chiril. Pzind ntru-totul neamestecarea i nedesprirea, mrturisim totul
n puine cuvinte: creznd c Unul din Sfnta Treime este i dup ntrupare Domnul
nostru Iisus Hristos, adevratul nostru Dumnezeu, mrturisim c cele dou firi
strlucesc ntr-un singur ipostas n care a artat minunile i ptimirile, dup
iconomie, din timpul petrecerii Sale [n lume], nu dup nchipuire, ci ntru adevr.
Deosebirea firilor este recunoscut ntr-un singur ipostas dup aceea c i una i alta
voiesc i lucreaz ceea ce le este propriu, una n comuniune cu cealalt. Pentru
aceasta noi mrim dou voine i dou lucrri fireti, cci sunt mpreun lucrtoare
spre mntuirea nea-mu-lui omenesc.
Acestea fiind statornicite de ctre noi cu mare grij i scumptate, hotrm c nu i
este ngduit nim-nui s alctuiasc o alt mrturisire de credin, sau s scrie, sau
s compun, sau s cugete, sau pe alii s-i nvee [asemenea].
18
8/8/2019 HOTARARILE SINOADELOR ECUMENICE
19/23
[Iar] cei care vor ndrzni s alctuiasc, s rspndeasc, s nvee sau s transmit
un alt Crez celor ce voiesc s se converteasc de la rtcirile pgneti sau de la cele
iudaiceti sau de la oricare alt erezie i la cunotina adevrului s vin, sau vor
[ndrzni] s introduc expresii noi sau cuvinte nscocite pentru a rsturna celehotrte de noi, dac sunt episcopi sau clerici s fie caterisii, [nlturai] episcopii
din episcopie i clericii din cler, iar dac sunt monahi sau laici, s fie anatema.
Sinodul al aptelea Ecumenic de la Niceea (787)
Despre cinstirea sfintelor icoane
mpotriva prigonitorilor icoanelor
Sfntul i Marele Sinod Ecumenic care prin harul lui Dumnezeu i datorit hotrrii
dreptcredincioilor i iubitorilor de Hristos, mpraii notri Constantin i mama sa
Irina, s-a adunat pentru a doua oar la Niceea, slvita metropol a provinciei
Bithinia, n sfnta biseric a lui Dumnezeu numit Sfnta Sofia, urmnd predaniei
Bisericii Soborniceti, a hotrt cele ce urmeaz:
Cel care ne-a druit nou lumina cunotin-ei Sale i ne-a izbvit din ntunericul
nebuniei idoleti, Hristos Dumnezeul nostru, dup ce i-a fcut mireas Sfnta Sa
Biseric Soborniceasc cea fr pat sau zbrcitur (Efes. 5, 27), a fgduit s
vegheze asupra ei, zicnd cu trie sfinilor Si ucenici:Eu sunt cu voi n toate zilele,
pn la sfritul veacului (Matei 28, 20). Aceast fgduin nu a fcut-o ns
numai acelora, ci prin ei [a fcut-o] i nou, celor care am crezut prin ei n numele
Lui (Ioan 17, 20).
ns unii oameni, nesocotind acest dar, naripai de ctre vrjmaul cel viclean, s-au
ndeprtat de judecata cea dreapt i, mpotrivindu-se predaniei Bisericii
19
8/8/2019 HOTARARILE SINOADELOR ECUMENICE
20/23
Soborniceti, au pctuit ntru nelegerea adevrului, [i], precum zice proverbul, nu
i-au brzdat bine ogorul i minile lor nu au avut ce culege.
Ei au ndrznit s defaime podoaba bineplcut lui Dumnezeu a sfintelor
aezminte, numindu-se preoi fr s [i] fie; despre care Dumnezeu strig prin
profei: mulime de pstori au clcat via Mea; clcat-au cu picioare-le lor partea
Mea... (Ieremia 12, 10). Cci urmnd unor oameni nelegiuii, ncreztori n propriile
cugete, au clevetit Sfnta Biseric, Mireasa lui Hristos, Dumnezeul nostru, i nu fac
deosebire ntre curat i necurat (Ezechiel 22, 26), numind icoana Domnului i a
sfinilor Si ca pe statuile idolilor diavoleti.
De aceea, ntru bunvoina Sa, Domnul Dumnezeul nostru, nesuferind ca cel
asculttor s fie vtmat de o asemenea cium, prin rvna dumnezeiasc i cu
aprobarea lui Constantin i a Irinei, preacredincioii notri mprai, ne-a chemat de
peste tot pe noi, ntistttorii preoiei, pentru ca dumnezeiasca predanie a Bisericii
Soborniceti s i regseasc tria prin hotrrea noastr soborniceasc.
Cercetnd i examinnd cu mult acrivie i avnd n vedere scopul adevrului nunlturm nimic, nu adugm nimic, ci pstrm neschimbate [toate] cele bune ale
Bisericii Soborniceti; i urmm cele ase Sfinte Sinoade Ecumenice, mai nti pe
cel reunit n strlucita metropol Niceea, [i] mpreun cu el pe cel care a avut loc n
cetatea mprteasc de Dumnezeu ocrotit [a Constantinopolei].
(Urmeaz Crezul niceeo-constantinopolitan): Credem...
Ne lepdm i anatemizm: pe Arie i pe cei care cuget asemenea lui i i
mprtesc nelegiuita credin; pe Macedonie i pe cei dimpreun cu el, numii cu
ndreptire lupttori mpotriva Duhului Sfnt; [noi] mrturisim i c Stpna
noastr, Sfnta [Fecioar] Maria, este pe deplin i cu adevrat Nsctoare de
20
8/8/2019 HOTARARILE SINOADELOR ECUMENICE
21/23
Dumnezeu, pentru c a nscut n trup pe Unul din Sfnta Treime, pe Hristos
Dumnezeul nostru, dup cum a nvat mai nti Sinodul din Efes care a alungat pe
necredinciosul Nestorie i pe cei dimpreun cu el, pentru c a introdus [nvtura
despre] doimea de persoane.
mpreun cu acestea, mrturisim i cele dou firi ale Celui ce S-a ntrupat pentru noi
din Preacurata Nsctoare de Dumnezeu i pururea Fecioar Maria, mrturisindu-L
Dumnezeu desvrit i om desvrit, precum i Sinodul din Calcedon a proclamat,
ndeprtn-du-i din curtea dumnezeiasc pe blasfemiatorii Eutihie i Dioscor; i
mpreun cu ei pe Sever, Petru i [ntreaga] ceat blasfemiatoare; mpreun cu ei
dm anatemei i nscocirile lui Origen, Evagrie i Didim, urmnd celui de-alcincilea Sinod ntrunit la Constantinopol.
Apoi mrturisim dou voine i dou lucrri, dup nsuirea firilor n Hristos, aa
cum a proclamat i Sinodul al aselea [Ecumenic] de la Constantinopol, respingnd
pe Serghie, pe Honorius, Chir, Pyrhus, Macarie, toi [acetia fiind] oameni neiscusii
n dreapta credin i pe [toi] cei care cuget asemenea lor.
i, rezumnd, zicem: [noi] pstrm neschimbate toate predaniile Bisericii, scrise sau
nescrise, ncredinate nou [cu sfinenie]. ntre ele se afl i zugrvirea icoanelor, n
acord cu relatarea propvduirii evanghelice, n vederea ntririi credinei n
ntruparea, adevrat i nu nchipuit, a lui Dumnezeu Cuvntul, [acestea]
aducndu-ne bun folos; cci lumina cu care se lumineaz ntre ele [propovduirea i
icoana] este spre mrirea amndurora .
Aa stnd lucrurile, naintnd pe calea mprteasc i urmnd nvtura [de
Dumnezeu] insuflat a Sfinilor notri Prini i a Predaniei Bisericii Soborniceti,
cci noi recunoatem c ea este a Duhului Sfnt Care locuiete ntr-nsa, hotrm cu
toat grija i acrivia: mpreun cu imaginea cinstitei i de via fctoarei cruci, n
21
8/8/2019 HOTARARILE SINOADELOR ECUMENICE
22/23
sfintele biserici ale lui Dumnezeu s se pun i: cinstitele i sfintele icoane, pictate
sau lucrate n mozaic, sau fcute din materii potrivite, pe sfintele vase i veminte,
pe ziduri i scnduri, n case i pe drumuri; icoana Domnului i Dumnezeului i
Mntuitorului nostru Iisus Hristos i a Preacuratei Stpnei noastre, SfntaNsctoare de Dumnezeu, ale cinstiilor ngeri i ale tuturor sfinilor i drepilor
brbai.
Cci cu ct mai des sunt vzute acestea, prin icoane, cu att mai mult cei care
privesc la ele sunt adui a-i aminti i a iubi prototipurile [icoanelor] i a le da
cuvenita srutare i cinstita nchinare; nu cinstirea adevrat, care dup credin se
cuvine numai dumnezeirii [Sfintei Treimi], ci [tot aa] cum se face cu semnul sfinteii de via fctoarei cruci, cu sfintele Evanghelii, i cu toate lucrurile sfinte; ntru
cinstirea lor se vor face tmieri i se vor aprinde lumini [lumnri], dup evlaviosul
obicei al celor de demult. Cci cinstirea [acordat chipului] urc la prototip (cf.
Sfntul Vasile cel Mare: Despre Sfntul Duh 18, 45; PG 32, 149), i cel care se
nchin la icoan se nchin persoanei zugrvite n ea.
n acest fel se ntrete nvtura Sfinilor notri Prini, adic Predania Bisericii
Soborniceti, [Biseric] ce a primit Evanghelia de la un capt la altul al pmntului;
aa urmm lui Pavel, care a grit n Hristos, [i ntregii] cete dumnezeieti a
Apostolilor i sfineniei Prinilor notri, innd cu trie predaniile pe care le-am
primit (cf. II Tes. 2, 15), cntnd astfel profetic lauda biruinei Bisericii: bucur-te,
fiic a Sionu-lui! Ridic-i glasul, fiic a Ierusalimului, bucur-te i te veselete din
toat inima. Cci Domnul a nlturat toate judecile mpotriva ta i te-a izbvit dinmna potrivnicilor ti; Domnul este mprat n mijlocul tu; [tu] nu vei mai vedea
nici o nenorocire (Sof. 3, 14) i pacea va fi cu tine totdeauna.
[Iar] cei care cuteaz s cugete sau s nvee altfel, sau, urmnd blestemailor eretici,
[ndrznesc] s dispreuiasc predaniile Bisericii, nscocind sau lepdnd ceva
22
8/8/2019 HOTARARILE SINOADELOR ECUMENICE
23/23
dintre cele ale Bisericii, fie Evanghelie, fie semn al crucii, fie icoan zugrvit, fie
sfinte moate de mucenici, sau [ndrznesc] s cugete strmb i viclean pentru a
rstlmci ceva din Predaniile legiuite ale Bisericii Soborniceti, nc i [de vor
ndrzni cu necuviin] s foloseasc n chip profan sfintele vase sau sfintelemnstirilor: poruncim ca toi acetia, dac sunt episcopi sau clerici, s fie caterisii,
iar dac sunt monahi sau laici, s fie ndeprtai de la mprtanie [s fie afurisii].