+ All Categories
Home > Documents > HAŢEG: DE LA NEANTIA LA VÂLTOAREA SUFLETELOR

HAŢEG: DE LA NEANTIA LA VÂLTOAREA SUFLETELOR

Date post: 29-May-2018
Category:
Upload: costys
View: 229 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 66

Transcript
  • 8/8/2019 HAEG: DE LA NEANTIA LA VLTOAREA SUFLETELOR

    1/66

    1

    COLECIA SCRIB

    ARHIVELE DE LA HAEG:DE LA NEANTIA LA VLTOAREA SUFLETELOR

    OPERELE UNOR SCRIITORI DIN HAEG,SAU OPERELE DESPRE HAEG

    ANTOLOGIA NETERMINATALCTUIT DE CONSTANTIN STANCUDUP PUTERILE SALE I DIN SCRIERILEALTORA, N AA FEL NCT ARHIVELE S NU

    SE PIARDI OAMENII S REDESCOPEREMIRACOLUL DE A EXISTA NTR-UN LOC SFNT

    SEPTEMBRIE - 2010editura online hatzegworld

  • 8/8/2019 HAEG: DE LA NEANTIA LA VLTOAREA SUFLETELOR

    2/66

    2

    Foto: floare de col n Munii Retezat

  • 8/8/2019 HAEG: DE LA NEANTIA LA VLTOAREA SUFLETELOR

    3/66

    3

    I. N LOC DE NTRODUCERE N MIRACOLUL RII HAEGULUI:FRUCT PRGUIT DIN IUBIRE

    Scriitorul Gligor Haa este un ambiios, are spirit didactic i iubete inutul Hunedoarei. MINUNI I ENIGME N INUTUL HUNEDOAREI Editura Cluza v.b. Deva, 2005 este

    o carte documentar despre acest loc de ar, o carte n care redescoperi lucruri netiute i mituri careau fost i rmn. Consiliul JudeeanHunedoara a finanat apariia crii. Domnul Mircea IoanMolo, preedintele consiliului a avut o scurt apreciere despre carte pentru c n felul acestaromnii vor cunoate i mai multe despre romni. E o pledoarie din dragoste pentru un loc delegendi o clarificare a vorbelor, povetilor, a imaginii spirituale despre o ar n ar.

    Citind cartea poi descoperi faptul c pe aceste locuri a fost cndva un ocean primordial Tethisi c zona Mureului n limita Ortiei a fost, este i va fi un centru civilizator al omenirii.

    De pe Columna lui Traian citim drumurile istoriei care ating i zona Hunedoarei, pe aici aufost uriei, iar strmoii notri au inventat un anume fel de a scrie. Citeti cu uimire c o femeie dinApuseni a fost soie a regelui Solomon, probabil una dintre ele, dar a fost acolo.

    Autorul se apleac din dragoste pentru istorie asupra vremurilor lui Decebal, a civilizaiei

    dacilor, a comorii care a strnit i strnete discuii i aprinde minile oamenilor.Atent la geografia istoric Gligor Haa ne prezint ceti i castele din ara Haegului,

    redeseneaz limita dintre mit i adevrul care a fost n acest loc.Sunt enumerate locuri importante din inut precum Deva, Cinciul, Scrmb, Rocani,

    Prislop, etc. Fiecare loc are oamenii si, are tradiiile sale, sunt acolo minuni care au sclipit o clip,au fost oameni care au sfinit locul.

    n carte scriitorul prezintcoala campionilor de la Deva, coala cu profil de gimnasticiatletism unde s-au format i s-au impus n lume Nadia Comnici, Emilia Eberle, Ecaterina Szabo,Lavinia Agache, Daniela Siliva, etc .. campioanele care au uimit lumea. Amintirea succeselor dindomeniul sportiv va rmne ca o minune a locului, femei care au biruit

    Acest tur de fori tandree fcut de reporterul istoriei a fost probabil necesar, s-au fixatcteva repere despre Hunedoara, s-au restabilit ierarhii, s-a fixat n memoria colectiv faptul c potexista minuni aproape de noi, c enigmele care au uimit lumea ncep aici, cRetezatul, sauMureul, sau zona Ortiei sunt locuri extraordinare care merit vizitate.

    Cele doulaturi ale firii privesci aceastcarte, plmditdin mers, colindnd locuri,cunoscnd oameni, certnd istoria prin mrturii; trecnd plaiuri, colindnd poteci, nsoind cursuride ape opri cuteznd pe creste de muni la toate rotirile de anotimpuri; pendulnd nostalgic, camptimit vistor, ntre prezenti trecut ca ntre verdele crud al ierburilor n primvari albulimaculat al zpezilor din Retezat. Mereu cu rvna ctre adevri frumos prin acest neperecheinut al Hunedoarei,marci inimdear. Aceasta este mrturia autorului n prefaa la carte,o pledoarie din dragoste pentru legendele locului.

    Gligor Haa a intuit cumva c va veni vremea cnd ne vom reevalua inutul unde triesc muliromni i vom redescoperi c aici exist un leagn de civilizaie, o gur de rai romnesc pentrulume. Comisia prezidenial din domeniul culturii a confirmat n anul 2009 c inutul merit pussub protecia i autoritatea UNESCO, pentru simplu motiv c este unic i c lumea are nevoie decertitudini i de miracole n acelai timp.

    Cartea conine scurte eseuri, reportaje, minute despre fiecare temi fiecare loc, se fixeaz nmod sintetic ideea c ceva se ntmpl aici i parc nu avem ochi la inim s vedem. Btios cum seautocaracterizeaz, scriitorul emite ipoteza interesanti tulburtoare: CAPITALA ROMNIEIN ARA HAEGULUI ? Eseul are argumente, fapte, dovezi arheologice, idei ale istoricilor,decizii ale conductorilor Romniei n acest sens. Puin tiu despre aceste evenimente, puiniaccept schimbrile din domeniul culturii, dar gndul despre un adevr ale istoriei ne atrage i ne

    face mai puternici. Ideea este reluat de Gligor Haa ntr-o alt carte cu titlu exact: Haegul adevrata Sarmizegetusa, carte aprut n anul 2009. Brusc vedem c exist o memorie n carelocuim.

  • 8/8/2019 HAEG: DE LA NEANTIA LA VLTOAREA SUFLETELOR

    4/66

    4

    n mod evident scriitorul abordeazi mituri locale precum acela al Cetii de Col, loc ce a statn atenia lui Jules Verne, ori ipotezele plauzibile privitoare la semnul heraldic al Corvinilor, saufrmntrile care au fost la Scrmb n goana dup aur n stil romnesc. ChiarEminescu nscrierea sa Geniu pustiu a avut n atenie pe Avram Iancu, legenda care strpunge memoriamoilor.

    Autorul scrie simplu, exact despre inutul Hunedoarei, dorete s depun mrturie despre zona

    aceasta, s lase o pat de culoare n memoria locului i a rii. Citind cartea descoperi c istoria eaproape de noi, facem parte din ea, o putem focaliza n sentimentele noastre i n viaa de zi cu zi.Minuni i enigme, cuvinte i gnduri, imagini i eternitate pe trecerea de pietoni.Pcat c aceast carte nu are i fotografii color, cele n alb negru par srccioase i

    superficiale, probabil nu au existat fonduri pentru a susine acest exerciiu de memorie, poate vomregreta c am rmas la memoria noastralb negru, e prea puin pentru o ar care se vrea nComunitatea European

    Carte este un fruct prguit din iubire, din adevri legend afirm autorul

    Constantin Stancu

    Februarie, 2009

    II. ARGUMENT - PEISAJUL CULTURAL HAEG

    FRAGMENTE DIN RAPORTULComisiei Prezideniale pentru Patrimoniul Construit, Siturile Istorice i Naturale,Septembrie, 2009 -

    ARA HAEGULUI

    I. Despre educaie1.2.4. Educaia deficitar a populaiei i administraiilor locale. Ritmul lent sau lipsa de interes,ambeleinadmisibile, din partea instituiilor abilitate ale statului pentru rezolvarea problemelor legate de regimulde proprietate al unor monumente sau situri istorice se suprapune peste dificultatea de receptare dinpartea comunitilor locale, n primul rnd a celor rurale, a sensului unei dezvoltri durabile. Absenaprogramelor sistematice de instruire i educare a comunitilor pentru recuperarea rapid a acesteicarene sporete exponenial ansa distrugerii definitive a patrimoniului vernacular.

    Ataamentul administraiilor locale i al populaiei pentru casele vechi este subminat de percepereaacestora ca semne ale srciei, nicidecum ca paradigme ale unei tradiii identitare capabile s susincoeziunea sociali s creeze bunstare printr-o punere n valoare i utilizare eficient. Este cazulcaselor tradiionale din lemn sau de zid din Oltenia, zona Haegului pn n Maramure Covasna iDobrogea.- Curia (curtea) Nopcsa din Densu.Istoric. Reprezint un tip de edificiu interesant prin arhitectura saparticular, jud. Hunedoara, dar mai ales important ca martor al memoriei unei istorii ieite din comun,conservate nc de tradiiile orale ale locului. Casele (curile) care au aparinut familiei Nopcsa, de laDensu sau Frcdin, sunt nvluite de umbrele misterului care a nconjurat membrii numitei familii.Istoria familiei Nopcsa (familia Noapte, numele fiind maghiarizat dup 1701), una din cele maicelebre din Ardeal, cuprinde personaje contradictorii, aventurieri, nobili i crturari i devine aproape

    legendar datorit spectaculoasei viei a lui Laszlo(Vasile) Nopcsa, nobil ziua i tlhar la drumul mare ntimpul nopii, despre care se spunea c ar fi fost celebrul haiduc Fa Neagr.

  • 8/8/2019 HAEG: DE LA NEANTIA LA VLTOAREA SUFLETELOR

    5/66

    5

    Curtea de la Frcdin este cunoscut sub numele de castelul Berthelot, dup numele celui cruiaregina Maria i-a druit casa care aparinuse familiei Nopcsa.Numele este mprumutat dintr-un roman al lui Jokay Mor, al crui personaj central era un anume baronHatzegy, supranumit tlharul Fa Neagr, locul aciunii fiind chiar Haegul. Contemporanii, surprinide asemnarea dintre acest personaj i baronul Nopcsa, l-au identificat pe acesta din urm cu FaNeagr, un haiduc care-i tlhrea pe bogai i-i nzestra pe sraci, iar ziua ducea viaa de nobil i

    demnitar. Nepotul lui Nopcsa-Fa Neagr, Francisc Nopcsa, a fost un aventurier i un important omde tiin, vestit paleontolog, de numele lui legndu-se descoperirea dinozaurilor pitici din zonaHaegului, lingvist albanolog, autor a cca. 150 de lucrri de etnografie, lingvistic, arheologie, istorie igeografie, dar i ...Starea actual. Din pcate, curia Nopcsa din Densu a fost abandonat dup 1989 cnds-a construit un nou sediu pentru primrie (instituia funcionase pn atunci n cldirea curiei). S-adestrmat de la un an la altul, n ateptarea demolrii... Aceeai soart a lovit i curtea din Frcdin.- Biserica Sntmrie Orlea, jud. HunedoaraIstoric. nchinat Maicii Domnului, biserica este cea mai impuntoare dintre ctitoriile rii Haeguluii pstreaz cel mai vechi ansamblu mural din ara noastr (1311). Pictorul (rmas anonim) s-a format nambiana picturii bizantine practicat de zugravii de origine slav (pictores graeci) contaminat de artaitalian. Construit probabil spre sfritul secolului al XIII-lea, n deceniul 1270-1280, biserica se nscrie

    n tipul de arhitectur provincial romanico-gotic, rspndit de clugrii cistercieni n Europa Centrali de Est, pn n Transilvania.Starea actual. Monumentul a suferit grave deteriorri, apa de ploaie ptrunznd prin streini. Pictura nua mai fost restaurati risc s dispar, fiind, de la an la an, mai puin vizibil.

    Acelai tip de soluie l propun, ca un panaceu pentru aa zisa conservare a galeriilor de epocroman, cei interesai s distrug Roia Montan pentru a da curs unei investiii economice care arsrci istoria i identitatea cultural a Romniei.- Lucrarea: Radu Popa, La nceputurile Evului Mediu romnesc. ara Haegului, Bucureti, 1988.

    II. Distrugerile

    3.2.2. Tipuri de distrugere ale patrimoniului arheologicPrimejdiile care amenin supravieuirea patrimoniului arheologic pot fi, schematic, grupate n doucategorii.Distrugerile non-contiente. Avnd n vedere c majoritatea siturilor arheologice se afl ncngropate n pmnt, fr a-i trda la suprafa existena, ele pot fi afectate sau distruse integral caurmare a lucrrilor de infrastructur, amenajri funciare, agricultur sau alte tipuri de lucrri asupraterenului fr ca persoanele n cauz s fie contiente de aceasta. Sursa acestei forme de agresiune estelipsa de educaie a populaiei.Lipsa de educaie i informaie genereaz fenomenul de migrare necontrolata fragmentelorarhitecturale, care i pierd relevana prin scoaterea lor din context. Un exemplu notoriu n zonaHaegului este cel al Bisericii Sf. Nicolae din Densu, unde pentru a nfrumusea aleea de acces au

    fost mprumutate baze de coloane, elemente de frize, monumente cu inscripii romane, majoritatea Oalt form de distrugere incontient era, cu ani n urm, generat de unii profesori din nvmntulpreuniversitar (n special de istorie), de bun credin, dar ignorani n probleme de protejare apatrimoniului, care au iniiative distrugtoare, practicnd mpreun cu elevii o form periculoas depiraterie arheologic incontient, sptura neautorizat. provenind de la Ulpia Traiana; la Peteana(lng Ulpia Traiana) un soclu de coloan, expus conform gustului unui mic ntreprinztor decoreazintrarea n crma satului.Neglijena autoritilor locale, secondat de neutralitatea sau neglijena unor arheologi care nu au tiutsau nu au fost interesai s-i fac integral datoria, au condus, la Apulum (Alba Iulia), la distrugerea unorcomplexe arhitecturale romane de mare interes pentru istoria arhitecturii, fr s fie salvat mcarmemoria tiinific prin cercetri arheologice exhaustive i nregistrri/ relevee corespunztoare:

    sediul guvernatorului roman i termele au disprut n tcere din cauza expansiunii (Haeg) este unexemplu paradigmatic.

  • 8/8/2019 HAEG: DE LA NEANTIA LA VLTOAREA SUFLETELOR

    6/66

    6

    III. Repere3.4.4. Ulpia Traiana Sarmisegetusa, cu numele su complet Colonia Ulpia Traiana Augusta DacicaSarmisegetusa, astzi sat Sarmisegetusa, com. Sarmisegetusa, jud. HunedoaraDescrierei importanistorico-documentar. Sarmisegetusa roman, considerat una dintremetropolele Imperiului Roman, a fost prima comunitate de ceteni romani ntemeiat n inimaregatului lui Decebal dup cel de al doilea razboi dacic, ncheiat n vara anului 106. Din motive

    strategice, oraul a fost nfiinat n ara Haegului (sud-vestul Transilvaniei), la circa 30 km deSarmisegetusa Regia (Grditea Muncelului, n Munii Ortiei), vechea capital a regilor daci.Etnogeneza romnilor i-a avut rdcinile n colonizarea roman, iniiat de ntemeierea Ulpiei TraianaSarmisegetusa. Aceast realitate istoric, mpreun cu impozantele monumente care se mai pstreazinsitu, fac din Ulpia Traiana unul dintre cele mai importante monumente ale memoriei istorice i culturaleale rii i, n consecin, oblig la o atenie pe msur din partea autoritilor.Ulpia Traiana Sarmisegetusa se ntinde pe 32 ha n interiorul zidurilor i pe nc cel puin 100 ha n afaraacestora. Identificat la nceputul sec. XVI de ctre umanistul Mezerzius, oraul roman a avut ansa de anu fi fost acoperit de aezri urbane ulterioare. Ruinele puteau fi vzute nc n picioare n plin secolXIX, potrivit preotului tefan Moldovan, care relateaz c s-a plimbat pe strzile oraului roman printrecldirile aflate n picioare. n interiorul zidurilor de incint au fost dezvelite monumente eseniale

    pentru cunoaterea istoriei Daciei i a Imperiului Roman, precum forul vechi (forum vetus) sau forul luiTraian, forul nou (forum novum) cu Capitoliul, templul lui Iupiter i al Triadei Capitoline (cel maiimportant i mai spectaculos templu din ntreaga Dacie roman). n zona extra muros(n afara zidurilor),s-au dezvelit arheologic un amfiteatru i seria de temple aparinnd culturii.Finanarea (n cadrul programului Phare 2003) n valoare de 7,2 milioane euro dintre care 6,4 milioaneeuro reprezentau fonduri nerambursabile nu a fost obinut.Prin calitatea vestigiilor arheologico-arhitecturale i a mrturiilor epigrafice, Ulpia Traiana Sarmisegetusaeste cea mai important mrturie a romanitii situat la nord de Dunre.Problemele sitului. Dezvelirea, i mai ales restaurarea i punerea n valoare a vestigiilor pe care le pstreaznc, cer o atenie special.Una din problemele acute ale sitului este cea a regimului de proprietate asupra terenului ocupat de

    oraul antic, o problem generalizat n cazul siturilor istorice i arheologice. n vederea cercetrii iproteciei, ntre anii 1998-2000 a fost achiziionat de ctre MCC de la localnici o suprafa de 16hectare nesat cu ruine. Tot atunci, a fost demarat un program de restaurri, dar care a urmat un cursdescendent pn n vara anului 2005, cnd au fost cu totul ntrerupte. Mai mult, dei o nou suprafa(cca. 16 hectare cu vestigii) a fost oferit ulterior spre vnzare, MCC nu a fost interesat de cumprarealor i nu i-a exercitat dreptul de preempiune.Cu toate acestea, n starea actual, vestigiile arhitecturale ale capitalei Daciei romane par s fie totaluitate de ctre autoritile romne. Lipsa de educaie i de interes au schimbat fundamental starea

    vestigiilor capitalei Daciei romane, n timpul care a trecut de la vizita lui tefan Moldovan, n secolul alXIX-lea, pn n zilele noastre.Un alt aspect l reprezint situaia din teren: infrastructura nu exist, ruinele nu sunt restaurate,

    coloane de marmur cu capiteluri superbe zac la pmnt, oricine le poate sparge sau fura. Cele mai maridistrugeri au fost svrite n primii ani de dup Revoluia din 1989. n anul 2000, principalelefragmente arhitectonice au fost depozitate n dou spaii ale forului lui Traian care urmau s fieacoperite pentru asigurarea proteciei materialului litic , pe o platform din scnduri groase, care acostat peste 1 miliard de lei vechi. Acoperiul nu a mai fost executat. Prin urmare, lemnul a putrezit, iarblocurile de piatr au trecut prin el, distrugndu-i suportul. Muzeul actual este mic i nencptor, iarmuzeul vechi, care ar putea fi declarat monument de patrimoniu, este pe cale de a se prbui. Peterenurile achiziionate de statul romn ntre 1998-2000 se practic n continuare agricultura, deoarecenu au existat fonduri pentru a fi nregistrate n cartea funciar.Pe lng spectacolul vestigiilor arhitecturale, Ulpia Traiana Sarmisegetusa, situat n una dintre zonelecu cel mai mare potenial turistic din Romnia, n imediata apropiere a Parcului Naional Retezat, a

    vestitelor biserici medievale de la Densu, Sntmrie-Orlea, Strei, Strei-Sngeorgiu, a Cetii Coli acastelului Huniazilor de la Hunedoara, deine un potenial turistic excepional, care, dac ar fi corectexploatat potrivit reglementrilor internaionale adoptate de Romnia ar aduce mari beneficii

  • 8/8/2019 HAEG: DE LA NEANTIA LA VLTOAREA SUFLETELOR

    7/66

    7

    economice populaiei locale, asigurnd o calitate superioar a vieii. O politic inteligent, susinut deun management corespunztor, ar fi putut crea pn acum o zon turistic la nivel european, salvnd nacelai timp monumente de o valoare excepional.3.4.8. Germisara (Thermae Germisara, Thermae Dodonae), Geoagiu-Bi, jud. HunedoaraDescrierei importanistorico-documentar.Aflat aproape de vrsarea rului Geoagiu n Mure, nu departede capitala Daciei romane Ulpia Traiana Sarmisegetusa (pe drumul roman care ducea spre Apulum),

    situl arheologic de la Germisara pstreaz, nc, unul din cele mai spectaculoase monumente dearhitectur roman. Din ansamblul sitului fac parte un castru, aezarea civili vestitele bi (thermae).Complexul bilor este amplasat pe un promontoriu circular (diametru cca 95 m) n centrul cruia se aflo cavitate natural, care forma n antichitate un bazin natural n form plnie. n pofida beneficiuluipe care existena unui arhitect specializat n studiul monumentelor antice i a urbanismului grecoromanl-a adus cercetrii de arhitecturi nregistrrilor de specialitate n timpul cercetrilor. Bazin plnie, plincu ape termale (cu adncime maxim de cca. 7 m i suprafaa superioar de 12 m/ 18 m). Datoritproprietilor curative, este frecventat i devine loc de cult nc de pe vremea dacilor.n jurul bazinului s-au descoperit altare i alte monumente votive (plcue votive de aur), cunoscuteastzi datorit cercetrilor arheologice (nchinate unor zeiti vindectoare i protectoare ale apelortermale, Asclepios, Hygeea, Diana, Nymphae). Romanii au pstrat o vreme mai vechiul toponim

    Germisara (germi fierbinte; sara izvor), care aparinuse aezrii dacice care se ntindea ntre limiteleactualului ora Geoagiu. Ulterior, fiind i un loc de cult, complexul a luat numele de Termele Dodonei.Ansamblul termelor romane formeaz un monument istoric de valoare excepional: caracteristicileorganizrii pe un teren particular nzestrat cu ape termale, ale amenajrii i funcionrii bazinelor(mpreun cu sistemul lor de canale) excavate ntr-o formaiune calcaroas, l situeaz la un nivel deimportan comparabil cu acela al celebrelor amenajri termale de la Hierapolis (Pamukkale).Probleme actuale ale sitului. Exist, se pare, un proiect de restaurare (proiect de cercetarearheologic, studiu geotehnic i pavilion de primire a vizitatorilor, lucrri exterioare i de protecie asitului).Acest complex care ar fi putut deveni printr-o gestionare inteligent unul din cele mai atractivesituri istorice din Romnia i Europa se afl nc ntr-o stare deplorabil. Bogia n monumenteromane i medievale a zonei Haeg - Hunedoara ar putea constitui unul din pilonii dezvoltrii de mare

    perspectiv a comunitilor locale. Germisara ar iei n eviden prin particularitatea monumentelor salespate n stnc, prin singularitatea unui sistem balnear roman de excepie. n acelai timp, beneficiile pecare le-ar aduce imaginii Romniei, ca ocrotitoare a tiinei i culturii, ar fi incomensurabile.Pn la finele anului 2007 au fost finalizate doar lucrrile de mprejmuire ale complexului. Deocamdat,starea de degradare a complexului l amenin cu dispariia.Faptul c a fost introdus n programul de restaurare nu l-a salvat de la degradare, aa cum nu au fostsalvate nici monumentele de la Ru de Mori, Hipogeul pictat de la Tomis i attea altele.Neglijena autoritilor locale dar i a cercettorilor care au studiat parial situl sunt, probabil,factori decisivi ai acestei situaii.mprejmuirea bisericii Coborrea Duhului Sfnt, Ostrov, comuna Ru de Mori, jud. Hunedoara.Rezultatul uneia din cele mai spectaculoase forme de migrare a materialului litic roman ntr-o zon

    aflat n vecintatea Ulpiei Traiana Sarmisegetusa.Datarea ntemeierii bisericii, se sprijin att pe un document din anul 1360 ct i pe un altul care atestla Ostrov, n anul 1402, existena unuia din cnezatele rii Haegului i anume cnezatul lui Dionisius deOztro (Dane de Ostrov) este cu siguranmprejmuirea romanomedievala bisericii din satul Ostrov. S-ar putea spune c mprejmuirea delimiteaz nucleul de iradiere sacr albisericii n aezarea pe care o slujete aa cum mprejmuirea unui temenosdelimita, sub alte auspicii intr-o secven temporal mult ndeprtat, zona sacr aparinnd unui templu. Prin prestanasurprinztoare a prezenei sale concrete, mprejmuirea de la Ostrov a stabilit voluntar sau nu cu oclaritate lipsit de orice echivoc, o linie de cezur original ntre spaiul profan al aezrii i spaiul sacrual bisericii i necropolei sale.

    Aceast mprejmuire, format dintr-o aglomerare de pietre romane, este excepional nu numai datorit

    numrului mare al monumentelor pe care le nsumeazi a calitii acestora de a fi fiecare n parteexpresii ale istoriei sau artei imperiale romane, dar mai ales datorit originalitii sale ca produs aflatpn nu demult.

  • 8/8/2019 HAEG: DE LA NEANTIA LA VLTOAREA SUFLETELOR

    8/66

    8

    Nici monumentele purttoare de inscripii nu au avut o soart mai bun. Dup ce interesul pentruconinutul epigrafic al unora dintre altarele sau postamentele incluse n mprejmuire s-a epuizat prinpublicarea acestora, monumentele au fost neglijate, astfel nct astzi puine dintre ele mai pot firecuperate.mprejmuirea megalitic de la Ostrov (numiti gard ciclopic de unii savani) aconstituit ea nsi un adevrat tezaur de antichiti din care unele piese au fost probabil extrase de

    colecionari cu sau fr voia localnicilor pe parcursul timpului. Pentru asemenea schimbri de nprocesul formrii unor istorii i mentaliti care intereseaz n cel mai nalt grad, dar ale ale cror detaliirmn nc, din pcate, preponderent obscure. n cea mai mare parte a traseului, mprejmuirea esteinvadat astzi de buruieni, de resturile vegetale rezultate de la nmormntrile din cimitir, iar materialullitic se distruge n continuare sub aciunea agenilor exteriori.Profilaturile sunt n majoritatea cazurilor att de erodate nct nu mai pot fi descifrate, numeroaseblocuri au devenit aproape informe.Migrarea materialului litic n zona Ulpiei Traiana Sarmisegetusa poate fi urmrit ncepnd cu secolul alXVI-lea, mai ales datorit interesului suscitat de inscripii. Pe parcursul timpului, colecionari, anticari iepigrafiti care au colindat zona n cutarea materialului epigrafic, au transmis informaii preioase nlegtur cu particularitile fenomenului migrrii antichitilor romane n zona rii Haegului. n

    special blocurile purttoare de inscripii erau transportate din locul descoperirii lor spre reedinelenobiliare ncepnd cu Palatul principilor din Alba Iulia, pn la curiile rspndite n numeroase satedin zon (Bretea Romn, Frcdin, Densu, Mintia, Nlavad, Ostrov, Sntmrie-Orlea, Zam), sauspre alte colecii particulare (la Deva sau Breazova). Amploarea acestui fenomen este descris extrem desugestiv de ctre Mihail Ackner, care ofer informaii importante ntr-o epoc n care, impulsionat deromantism, interesul pentru antichiti cunoate o revitalizare excepional: n raportul su cu privire laperiegeza epigrafic realizat n anul 1847, Ackner noteaz c pe parcursul timpului multe piese zacascunse, reastupate intenionat de locuitorii (iobagii) din partea locului, pentru ca ei s nu fie obligai ale transporta cu sniile ori cu carele fie la curiile feudalilor proprietari de pmnt din satele vecine, fie laMure n vederea expedierii lor pe ap spre Viena la curtea imperial [s.n.] (Mihail. J. Ackner , Diermischen Alterthmer und deutschen Burgen in Siebenbrgen, 1856, p. 18). Numeroase piese sunt

    transportate i depuse n curtea bisericilor din zon, pentru a fi apoi nglobate n ziduri sau utilizate capostament pentru masa altarului bisericii (cum se poate vedea nc la Almau Mic, Nlavad, Mintia,Haeg, Peteana, Roia Montan, Abrud, Tutea, Strei, Streisngeorgiu, Snpetru, Ru de Mori,Peteana, Densu). n secolul XIX, din piesele migrate se formeaz nu numai colecii nobiliare, dar icolecii importante de antichiti la liceele din Ortie, Sighioara i Turnu-Severin, datorit aciuniiunor profesori remarcabili pasionai de epigrafie i de arheologie ca B. Jn, C. Gooss sau Al.Brccil. Clerul se implici el n acest gen de aciuni, cum s-a ntmplat n cazul preotului Ioan Ianzadin Grdite (azi Sarmisegetusa), care coleciona antichiti pentru eparhia greco-catolic din Lugoj(IDR, III, 2).

    Vezi Radu Popa, Tara Haegului, p.108 i urm.; Ferdinand Marsili, Danubius Pannonico-Mysicus,observationibus geographicis, astronomicis, physicis perlustratus ab Aloysio Ferd. com. Marsili. Hagae-

    Amstelodami, I, 1726; ( apud IDR III/2, p.177); Th. Mommsen, CIL, III, Berlin, 1873 - 1902 apudIDR, III/2.Sub rezerva unor cercetri necesare n arhive, nu credem s existe un document care s ateste

    momentul de ncheiere a migrrii pieselor romane ctre mprejmuirea de la Ostrov. Este de presupustotui c prima parte a secolului XX a marcat sfritul migrrii acestora.Ca destinaie dispunem de mrturia despre cele ase piese extrase de Ariosti n secolul al XIX-lea pentrua fi transportate la Viena, dar, din pcate, i o mrturie modern despre dou piese mutate la muzeeledin Deva i Sarmisegetusa.Singurele piese care au fost inventariate graie aceluiai interes exclusiv epigrafic, formeaz un grup de21 de blocuri cu inscripii adunate i publicate de I. I. Russu.Dintre cele cele 21 de piese epigrafice menionate de acesta, nu mai pot fi localizate n ziua de azi nici

    jumtate. Unele dintre ele mai fac probabil parte din mprejmuirea cimitirului dar sunt deteriorate n aamsur nct i-au pierdut orice urm de inscripie i, n unele cazuri, s-au dezmembrat i nu mai pot firecunoscute. n anii din urm, o echip de arhiteci au inventariat din iniiativ proprie 196 piese

  • 8/8/2019 HAEG: DE LA NEANTIA LA VLTOAREA SUFLETELOR

    9/66

    9

    arhitecturale (care sunt nc vizibile) i au dat spre publicare rezultatele studiului fragmentelor devaloare universal.

    IV. PropuneriPropuneri pstrtoare de arhitectur tradiional;- Zonaara Haegului - ara Zarandului - Hunedoara. Acest peisaj cultural integreaz

    vechi inuturi romneti din sud-vestul Transilvaniei, peisaje istorice cu valori excepionale depatrimoniu cultural i natural, care se desfoar de-a lungul cursului inferior al rului Strei, pe ValeaMureului i pn n Munii Apuseni, nvecinndu-se cu munii Poiana Rusc, Retezat i ureanu.Patrimoniul cultural cuprinde monumente istorice excepionale, ilustrnd o secven cronologicextins (bisericile din Sntmrie-Orlea, Densu, Strei i Streisngeorgiu, Ru de Mori, Ostrov,Peteana, Ribia, Lenic sau Gurasada, castelul Huniazilor din Hunedoara, biserica Sf. Nicolae dinHunedoara, reedine nobiliare ale familiei Cndea la Ru de Mori, Magna Curia din Deva, curiileNopcsa din Densui Frcdin, precum i siturile istorice arheologice236 de mare notorietate: Ulpia

    Traiana Sarmizegetusa, Cetile dacice din munii Ortiei etc.- Zona minier aurifer din Munii ApuseniMenionm c introducerea singular a bisericii medievale din Densu pe lista de ateptare pentru

    clasarea n LPM diminueazansele de reuit ale acestui demers, eludnd importana acestuimonument ca expresie a unui peisaj cultural complex, definitoriu pentru mediul istoric al riiHaegului. n consecin, este necesar delimitarea limitelor topografice ale peisajului cultural pe bazaunui studiu de inventariere complex a monumentelor importante i a unui proiect de gestionare petermen lung.- peisajul cultural Haeg (cu siturile arheologice mpreun cu vestitele biserici medievalede la Densu, Sntmrie-Orlea, Strei, Strei-Sngeorgiu, Suseni/Ru de Mori, inclusiv cuCetatea Col etc.);

    V. MsuriMsuri la nivel metodologic:

    - construirea unei politici a urgenelor n conservarea-restaurarea componentelor artistice, bazat peprincipiul minimei intervenii, menit a scoate din pericol componentele artistice ale monumenteloristorice; este modalitatea prin care se pot avea sub control categorii uitate sau n mod nepermisneglijate, cum ar fi picturile bisericilor cneziale din ara Haegului, picturile murale din bisericilerneti ale veacurilor XVIII-XIX sau picturile vitregitelor biserici de lemn.

    III. ARHIVELE

    RAUL CONSTANTINESCU:REVELAIA SCRIBULUI

    Raul Constantinescu, suprinde n volumul su AVENTURARE IN MARELE REFUZ, Editura Dacia, Cluj - Napoca, 2001, cu poemele vii de stroniu, ntr-o via a refuzului. Este rodula peste douzeci de ani de cutare a cuvntului eliberator, a poemului har, a poemului care ofercheia. A fost un efort deosebit, o tcere de fosfor, o cdere n cultura lumii, o alunecare n marilentrebri, a regsire ntr-o eroare, la miezul nopii. Poetul i asum toate acestea, cu demnitate, cueroism ...

    Volumul se cldete pe nisip, dar are durabilitate n singurtatea poetului. Totul pornete dela pcatul originar, de la nceput, din momentul cunoaterii binelui i a rului de ctre om. E greu szideti pe un pcat care nu este al tu, dar pe care i-l asumi. Poetul este n cutarea poeziei pornind

    de la Sfnta Scriptur, de la Geneza sau Facerea, refuznd ceea ce Dumnezeu, prin harul Su ne-aoferit, un Plan de scpare din cercul n care am czut prin pcatul unui singur om - Adam. Poetul

  • 8/8/2019 HAEG: DE LA NEANTIA LA VLTOAREA SUFLETELOR

    10/66

    10

    refuz harul, poetul refuz o mn ntins din nimic, dar s nu uitm c Dumnezeu a creat lumea dinnimic.

    Ce m-a surprins la poet este lipsa luminii, a dragostei i naturii din poeme. Este refuzul, esteMARELE REFUZ, pe care Raul Constantinescu i-l asum. Experiena este benefic n planul

    poeziei, dar catastrofala n viaa unui om, poate duce la boli grave, aa cum marii artiti se mbolnvesc de moarte, ntr-o zi cnd s-au nscut ...

    Viaa poetul a avut de suferit, dar cunoaterea sa a primit duritatea diamantului. Totui,multe din cutrile poetul au fost deja descoperite cu mii de ani nainte, marile culturi, ale Egiptului,ale Babilonului, ale Indiei, ale Greciei, ale Europei, ascund aceste rspunsuri pentru om, iar Biblia,din care a i citat Raul Constantinescu, prin simplitatea relaiei om - Dumnezeu d certitudini,asemeni celei din Geneza, dup cum i dragostea lui Dumnezeu este o certitudine, dovad cexistm ...

    Intre patru perei, ntr-un orel pierdut, ntr-o provincie de tceri, la Haeg, cufundat ncuvnt, poetul pune ntrebri, primete rspunsuri, este prezent neinvitat la o mas a iniiailor,acolo unde se risipete energia i unde nu mai are loc revigorarea. E un refuz asumat, e o experien

    pe care doar marii artiti i-o asum, din care nu mai scap, se identific mereu cu poezia, ca formde expresie a neputinei omului, atunci cnd refuz s se asocieze cu Dumnezeu, n cltoria pe

    acest pmnt, o cltorie a celor singuratici ...De fapt n postfa poetul recunoate c cele 111 poeme din volum sunt considerate ca

    o insolitaventura Spiritului care se descopersingur n ncercarea de a cunoate poetic lumea,aventurndu-se n acel venic i mare refuz, care l ntmpinpeste tot, ncepnd chiar cu biblica

    genez. Sinceritatea este meritorie, iar poemele sunt confirmate de nume de prestigiu - poeiiVirgil Teodorescu, Geo Dumitrescu, Stefan Augustin Doina, Cezar Ivnescu, Ion Mircea .... Se

    pare c unele poeme au fost scrise cu mult nainte de a vedea lumina tiparului, ca rod a cutrilor,poemele, ca fiine interstelare, au supravieuit n marele frig ...

    Ce surprinde la poet este fraza lung, magmatic, curgtoare, n cutarea unui alt poem dinchiar poemul scris... Cutarea se pierde n altceva ...

    Cel ce alege cuvintele este poemul care ne descoper c poetul este ntr-o ndelungcutare, iar cuvintele sunt alese, unul cte unul, cu grija unui creator. Ce surprinde este cutarea petimp de noapte, chiar a Cuvntului de nceputuri, lumin a nceputului, poate rostit ntr-o limbnetiut, uitat, cuvntul sgeat, logosul prim care se msoar eternitatea ... Tot Biblia nedescoper Cuvntul de nceput, prin Evanghelia i Epistola Apostolului Ioan .... Iar Apocalipsanseamn chiar aceast revelaie ...In aceast cutare poetul are interesante viziuni, iar expresia,dur, pare s creioneze, micarea galaxiilor exterioare i interioare. Metafora, semnul ne descoper :caracatiele beznei, ochiul ntunericului, artificial paradis, timpul n deriv, jocuri de fulgere, etc...

    Se pare c poetul descopermarii paznici ai fiecrui cuvnt, ca n poemul Turnul Babel , poem al spiritului, n care se poate cdea, pierzndu-i sufletul, n cutarea Demiurgului,cuvntului... Cutrile descoper Tragedia Limitelor, oarba neans de a fi limitat, mereu limitat

    de materia din care ai fost creat, s fii totul sau nimic ..., ntr-un timp care pare cancer de licheni (Pendulobrabul). Dei n cutarea Logosului, poetul descoper cuvinte proprii, refuznd simplitateai lumina dintr-un cuvnt omenesc curat ca bun dimineaa sau ca iubito ....Poetul refuz, darndrznete ntr-un univers al vidului ...Vidul urmat de mulimi oarbe ....Iar deasupra cosmosului, avrtejului, planeaz cuvntul, ca un eon, prefigurnd cristalul tcerii ...

    Totul pare s porneasc de la consideraia biblic: ce ar da omul s - i piard sufletul, chiardac ar ctiga toat lumea ... Chiar se exclam : Salvai sufletele noastre ! , dar cine aude npiramidaorbosurdomuilor. Chiar Isus exclama: avei ochi i nu vedei, avei urechii nu auzii...

    Volumul se structureaz pe trei piloni : I. Aventurare n marele refuz; II. Gaura neagr;III. Congestia clepsidrelor. Titlurile sunt semnificative i redau, n esen, temele poeziei din

    volumul prezent i viziunea poetului, marcat de refuzul aparent imposibil, dar posibil n vremuriledin urm

  • 8/8/2019 HAEG: DE LA NEANTIA LA VLTOAREA SUFLETELOR

    11/66

    11

    Petre uea avea dreptate cnd ne spunea: Dumnezeu se descoper unei femei btrne,undeva laar, ntr-o micbisericde sat, ngenuncheatn rugciune ...Poate poemele sunt rugciuni, poate cineva privete cu ochi de ntuneric ...

    Dincolo de cuvintele noastre n putrezire ESTE Cuvntul ...Poetul mai are i alte volume n pregtire, apariia trzie a volumelor, dau valoare i rafinamentintelectual poemelor, asemeni vinului vechi, ele se ampanizeaz ntr-o piramid a refuzului,

    refuzat, refuznd, refuznd ...

    ... i totui, lumina fecundeazimensa pupilneagr/ care ne nate ..., declar poetul...

    Constantin Stancu

    RAUL CONSTANTINESCU: POETUL UN NUMR IMAGINAR

    Anul 2002 ncepe pentru poetul Raul Constantinescu cu nc un volum de poeme, cu nc oncercare de ieire din Neantia i intrare in lumea plin de speran a obiectelor, aspriogauculierilor, a cutrilor si regsirilor. Spre deosebire de volumul anterior, care si-a propus

    o aventurare n marele refuz, acest volum intitulat Neantia , ne descoper o alt dimensiune a poetului, la care Editura SIGNATA Timioara , consilier editorial: Ioan I. Iancu, care arspuns cu interes, dincolo de zidurile inerente ale momentului, cnd scoaterea la lumin a unuivolum de versuri, dincolo de amabiliti, de orgolii i de fals mndrie intelectualist, reprezint oaventur n marele refuz al unei societii n cutarea culturii reale si adevrate.

    Volumul de poeme este un efort de lung durat al poetului, atent la sine, atent la lume, atentla fenomenul artistic, atent la nimicul care ne nconjoar. Att mai rmne din viaa omului, unstrop de semn, un numr imaginar, dup ce ai trecut de oglinzile necesare, la care te supune viaa...Cderea prin tine este o experien dureroas, o experien care i va descoperi o urm subire defum, adicfiina ta ...n aceast cdere poetul nu rezist tentaie de intectual de ras de a se pune peacceai trept cu Dumnezeu, pn la urm o eroare pe care o redescoper treptat prin chiar poeziasa, o evadare din marele refuz...

    Cu Dumnezeu umr la um, poem care ne descoper ambiia artistului de a se regsi ntr-ocreaie proprie, asemeni creatorului. Este experina dulce aparent de a lupta alturi cu Dumnezeu,nconjurat de un zid de cuvinte aprinse, e o tentaie, e o ispit care duce la pcat, pentru c armoniaaparine celui de sus, iar omului cderea ...

    Atunci cnd poetul adopt o stare smerit, de acomodare cu creaia n adevratul sens alomului czut, atins de lume, de sine, de vrjma, poemul capt nuane de diamant, depeste stareanormal de circulaie pe dreapta i circul liber prin Neantia .

    Astfel poemul Capul meu pe tav este un poem de rezisten, care ne red puterea carerezult din chiar cderea artistului n faa lumii : Capul meu palid pe tavn snge/ va fi un martor

    ciudat/ al puterii voastre oarbe / .... / de pe tavpe toi i ntreb : n orbenia voastr/ oficial, /ct v mai amgii cmai putei fi? / Durerea n faa nonvalorii, n faa neantului pur d fioripoetului, di cititorului, e fiorul n faa adevrului de toate zilele, dincolo de adevrul nostru desrbtoare.... Capul poetului pe tav este altceva, un altul, parte din altceva, parte din ceva mult maidureros, din ceva mult mai de piatr ...

    Atunci cnd poetul adopt o poziie tranant n faa poemului, cnd atac sentimentul cufraze scurte i cu bucuria de a se lsa stpnit de taina poeziei, semnele i sensurile capt o realvaloare. Poemul Realovisul, ncercare de a mplini n viaa de fiecare zi un vis, descrie, n manieralui Salvador Dali, micarea dintr-o secund n plin secol XX sau XXI, sau xxi, secolul bunelormaniere printre obiectele timpospaiului, splendide n unicitatea lor, de neimitat n bietelenoastre cinci simuri .... acele obiecte care ne tolereaz printre ele ....

    Exist i poeme care pun n lumin, sau n ntuneric, sau poate n mov, pe cei care neinvadeaz zilnic cu pcatele lor, pe cei care doboar valorile timpului acesta, adic pe egolatropilii , , pe duclinea XXI , pe vntul pokemo , pe mimnul nonvorba, lepra , pe

  • 8/8/2019 HAEG: DE LA NEANTIA LA VLTOAREA SUFLETELOR

    12/66

    12

    preronimicii , pe priogasculierii pe cei care sunt din lumea fiarei, ... fiara se oficiazpe sine i place la nebunie / e o minune perpetucadavrul viu/trgndu-i singur clopotele ...

    Totui poetul se las sedus, cu zgrcenie de Frumuseea femeii, creia i dedic un poem, cutandree, cu duioie i bucuria de a descoperi un lotus deschis, un luger de crin, lumin pelin, cutrupul arznd ... Poemul pare rtcit printre eoni, dar d o pat de culoare i de snge ntre cuvintele

    poeziilor...Este accentul care d sens magmei poemelori zicerilor despre lume n care plutete cel

    cu gndul aurit Sunt n volum unele poeme care renun la starea de poem i redescoper starea de mineralavecului, poeme fruste, ca un articol de ziar, cu fraza lung, pierdut n tainele zilei, poetul neavertizeaz mpotriva invaziei nimicului, e un instinct de aprare n faa violenei cotitiene, ca n

    poemul Incursiune n cotidian Volumul este structurat pe mai multe nivele: Neantia, Torsiunea obiectelor, Inconia,

    Fereastra opac, iar titlurile sunt semnificative n ce privete mesajul, de la definiia crud arealitii la esena poeziei ca stare de abordare direct n neantia.....

    Redescoperim cu volumul Neantia, aventurile scribului n cutarea urmtorului univers,unde corpul artistului cade , cu recunoaterea blnd, de scriitor, a faptului c partea nemuritoare/nu-mi aparine nicicnd .... , dar murind nviind frncetare . ( Corpul victim )

    Coborrea la prima, urmeaz Neantia , peronul pe partea inimii ..., dup col, vorba lui RaulConstantinescu, poetul, papirusul e doar o pulbere fin ..., iarpoetul un numr imaginar....

    Constantin Stancu

    RAUL CONSTANTINESCU:NEVIAA LUMII

    Este o grab, este o fug dup ceva stabil n viaa lui Raul Constantinescu, poet de Haeg, trindntre zidurile poeziei, este o cutare a volumelor de poezie pierdute n potopul lumii, poetul este ncutarea marelui refuz , a neantiei ,dar a i pcii luntrice.

    Volumul de versuri NEVIAA LUMII , Editura MODUS PH, Reia, 2003, redactorOctavian Doclin, volum aprut cu sprijinul Fundaiei Cultural Sociale OCTAVIANDOCLIN, dezvolt ideea de grab, ideea de fug, pentru c poetul Raul Constantinescu se caut

    prin lume, risipit de risipirea cuvintelori a oamenilor, regsindu-se n divinitate, cu bucurie, cumult curie

    Ne ntoarcem mpreun cu poetul la cele eterne, cu mijloace la ndemn, cu lucruri moderne,cu fuga noastr prin aceast lume care miroase a nevia, pcatul, ai, pcatul i poezia ca unrefugiu.

    Doamne, cttiin, putere voin/ buntate har druire iubire/ totalrenunare la sine / .(CELUI ETERN )Dincolo de regsirea Dumnezeirii, mereu n cutare, poetul provoac limitele, dar ca orice

    intelectual autentic, se afund n infinit, redescoperind poezia ca mod de a atinge adevrul :Poezia nu se scrie numai cu mna cu mintea / cu ochii urechea cu sexul cu inima cu sufletul /cunervii cu sngele/ se scrie poezia cu toate acestea/i cu ncceva netiut nenumit/ dumnezeiescde dureros/ sublim trit gndit/ ceva care dacnu e poezie nu e nimic nu e ( POEZIA NU SESCRIE NUMAI CU MNA )

    Trebuie s remarcm aceast putere de cdere n poezie a poetului, dincolo de vreme, dincolode conjuncturi, are cineva mereu grij s scape de poeii poei, este remarca realist, daradevrat despre starea poetului n vremurile din urm Sunt enumerai toi marii poei ai lumii

    care au czut la examenul vieii - n frunte cu ttucul Platon idealistul / filistinii, zeii i-au urtmereu pe poeii poei / NU-I HULII, NU-I OSTRACIZAI PE POEII POEI ! ) Esteceva din Nichita Stnescu, din modul su de a vedea lucrurile, influena indirect a marelui poet

  • 8/8/2019 HAEG: DE LA NEANTIA LA VLTOAREA SUFLETELOR

    13/66

    13

    este benefic, fiind convertit n poeme de Raul Constantinescu, poate i titlul trimite la Mreiafrigului , la necuvinte

    Volumul de versuri prezint omul urcnd pe o nesfrit scar, este omul n urcare, pentru adeveni, este o scar real n poeme, dari una prin codul genetic, este o cutare a omului prin om,ca material de studiu, dincolo de tine trecnd ca i cum nu ai fi /fiind n a nu fi / , poate o cderean sine

    Fraza poeziei este dens, plin de lav, plin de cuvinte care erpuiesc prin mintea cititorului,este o foame de cellalt n poezia lui Constantinescu, aproape bolnvicioas, care trdeazsingurtatea tririi, a esenelor : Revin la o nou via/i-n muzici divine n zbor/Eul deschisnemuritor/ smulg din a morilor cea! ( ORFEU N INFERN )

    Sunt puse n eviden cuvinte compuse care arat neputina omului n faa cuvntului, se poateprimi omul ca material de lucru, dei Cuvntulst la baza Creaiei, semn al profundei crize princare trece lumea, iat cuvintele picurate de acid: spaiotimp, zeul de serviciu, nascotumrul,pagocraia, hahalerland, orbsurdomuii,

    Existi o parte a volumului cu fraza critic ce dezvluie lumea concret n care trim, o lume anonvalorii ca efect al nevieii, folosindu-se de cuvintele necuvinte ale strzii, Raul Constantinescuconstruiete o lume n poeme, lund ca model arealul de fiecare zi, marcat de pokemonul cu

    drmon, iar alteori poetul renun voit la idei, prefernd o niruire de vorbe actuale, dar goale deorice fel de via, remarcabile prin lipsa lor de for, dar exprimnd cu putere golul din lumea deastzi -himere cenuii ning vise pustii

    Ultimele poeme acuz lipsa de cultur a lumii moderne, acuz lipsa de esen, e o lume din carea fugit Dumnezeu, cci fr El nu putem face nimic, falimentari i poekemoni suntem dumnezeule din toate/ deasupra de pokemoni/ luminnd peste eoni !

    Cartea se termin cu poemul Evadarea din paranteze , este un semn al naterii, dar caretrimite spre o alt natere, cu toate c volumul poate continua, deoarece : prin zid n turnul babelurc/ la ustau mereui bat /

    Structurat pe trei nivele : Neviaa lumii , Radical din mine nsumi, Ieirea dinparanteze, volumul de versuri Neviaa lumii este un volum de excepie, dar pentru c poetulmarcheaz la final locul scrierii Haeg, cu siguran cDomn Pokemon, nu-l va bga n seam,

    pentru c ncepnd cu Platon, e loc destul dincolo, dup col

    Constantin StancuHaeg, 2003 .-

    RAUL CONSTANTINESCU:HERALZII TCERII

    Cartea de poeme HERALZII TCERII de Raul Constantinescu, este o carte carendeamn la meditaie, poemul vine dintr-o cercetare adnc a vremurilor, fr a ine seama de

    trecut, prezent, viitor, ci de mesaj, de impactul acestuia asupra fiinei umane, ca posibil cheie lapoarta memoriei, ca cetate .Editura PAULA Deva, 2007, a lansat cartea ca un semn c n judeul Hunedoara,

    mai precis n ara Haegului, exist motive de ieire de sub apsarea prezentului i evadare nImperiul Tcerii, acolo unde sunetul cuvnt se odihnete pentru a respira perfeciunea, fcnd

    posibil trecerea.Autorul triete i i duce suferina spiritual nconjurat de cri, aproape de natur,

    eliberat n aparen, de presiunea faptelor de zi cu zi, dei fiecare, n felul su, trebuie s-i ducmereu o aceeai cruce pn la capt.

    Autorul este marcat de tipologia vremii, de frmntrile omului, de eecurile sale, decutrile sale ntr-o lume haotic, avnd n vrful piramidei pe marele Nimeni.

    Volumul este structurat n mai multe pri, titlurile trimind la temele de baz, susinutei de poemele care definesc ideea: ORFEU N UNDERGROUND

  • 8/8/2019 HAEG: DE LA NEANTIA LA VLTOAREA SUFLETELOR

    14/66

    14

    PUNCT DE FUNG , ETRENUL PREZENT IMPERFECT .Raul Constantinescu i ncepe parada tcerii cu ecou printr-un salut, menit s

    acomodeze cititorul cu universul su, pentru receptarea mesajului, a seminelor care i cautpmntul reavn, cititorul un poet nemrturisit, invizibil, dar rezistent prin amintiri, regrete, princuvinte. Puntea se reface, dar totodat, cititorul trebuie s neleag faptul c accesul n lumea

    inefabil presupune i altceva dect simplul cuvnt fr greutatea logosului, ci trebuie s-i asumemarile responsabiliti spirituale ale lumii, ale experienei societii formate din indivizi caredeseneaz viziunea global.

    n mod evident, aprarea n faa degradrii zilnice, este la Raul Constantinescu, culturacu tot ceea ce are mai bun, modelat printr-un limbaj specific, actual, o lipire a sensului de formeleuzuale, metod a poeziei moderne care, asemeni stilului din pres, apeleaz la cuvinte oc, care ssparg zidul memoriei cititorului, care s intrige, care s provoace, s dea un impuls celui carecitete, pentru a-i tri tcerea proprie.

    Pn la urm fiecare trebuie s neleag faptul c o mn va scrie MANE, TEKEL,FERES , adic: oricine oricnd oriunde / m surat cntrit mprit / pentru c tac zeii tacespaiotimul ...

    Raul Constantinescu apeleaz la argumentele artei, a picturii, a muzicii, ale filmuluipentru a-i proiecta mesajul ct mai expresiv. La fel ca Van Gogh care picta floarea soarelui, poetule atent la FAA OMULUI, emblem a rezistenei n faa valului care vine din fa mereu, a valuluiacid : Vzut-n lumini / floare-ntre spini / faa omului / frunza pomului / cartea timpului / visulnimbului / glasul boarelui / ochiul soarelui / goana zilelor / albul filelor / umbre i riduri / plng

    peste ziduri / nevzutului / ne-nceputului / harul citirii / miezul privirii .Iat harta pentru a trece prin patria vieii unui om, faa sa, expresie a popasului su n

    lume, amprent a experienei care arde.Viaa de zi cu zi este o ncercare pentru poet i pentru cititor, metaforele sunt pertinente,

    rechini, lupi, agresiunea zilnic, mai ales a domnului Nimeni, asupra omului sunt prezente, uzeazspiritul, poetul se mic greu prin jungl sau prin adncurile oceanului, e n pericol, sau caut ieiri.

    La carcerla munci la cazne popoarele sunt puse / sub vrful eternei piramide /samson n lanuri orb / nvrte pietrele de moar/ la galere trag viaa toatcuzaii / uneltevorbitoare sclavii se numeau ... //

    De sub acest tvlug poetul se echilibreaz pe sine i ofer soluia zmbetului, soluianoii soluii, cuvintele care i caut sensul de nceput acoperite de moda zilei, combinaii care nusunt uzuale, dar se bazeaz pe uzual, pentru c lumea trebuie s mearg nainte : mneve, hureike,typull, kelia, mukii, burikul, de fapt revolta individului, puterea sa de a afirma c nu se lasminit, manipulat n piramid, de vorbele celui care iubete puterea caboal n lume, bolnav frstie, strigndu-i boala cu mndrie, orb i netiutor, maestru al potului, pontului i pilului ....

    Dei cunoate taina dintr-un cuvnt, puterea ascuns din acesta, poetul este contient de

    erodarea monedei cuvntul care cumpr timpul pentru om, o erodare pn la suferin, pn lacancer: cuvinte cuit cuvinte cucutcuvinte cloac ( n poemul INFERNUL DE FIECAREZI )

    Privind spre poezie, Raul Constantinescu vede poeii ochii lumii nestemate : Totmai srace vremi / smburi sterpi / cad zilele n adnc; / poeii ochii lumii sunt / cu ct mai marentunericul, / cu att mai muli ochi se deschid / poeii lumi nestemate - / ntr-o lume ostil/curajul nermurit de a fi /

    Citind acest volum degusttorul de poezie va descoperi c din poezie dispare virgula,punctul, termeni aparent opui se atrag, formeaz noi termeni, definiii, o avalan de semne, desensuri, versul este deschis, galerie de art modern n plin tragedie, enumerrile imitnd peisajulzilnic, picur precum straina n mintea cititorului, poetul este insistent, bate la ua celui care vrea

    s reziste, e prezent prin proiecte, prin taina descoperit aa cum a nvat-o de la marii maetri aispiritului.

  • 8/8/2019 HAEG: DE LA NEANTIA LA VLTOAREA SUFLETELOR

    15/66

    15

    De fapt el i asum marile valori ale lumii, marile micri filozofice, artistice, ncearcs le integreze n vorbirea zilnic, se las el nsui asaltat de lumea de dincolo de cortin, i asumriscul aventurii n marele refuz, ori neviaa lumii, pn la sfiere, e polifonic n cutarea esenelor.Valorile cretine sunt integrate n acest demers, n mod eclectic, dar necesar, sub necesitatea de agsi echilibrul propriu, dei n prezena lui Ianus, ca semn al sfierii sufletului. E riscul su pe carei-l duce demn prin poem, dei fiina i tnjete spre lucrurile simple, dei tie c poate fi un

    nvingtor, dar poemul e un mod de a-i gsi patria : nu pot ur, totul mi-e drag / pmntul foculapa aerul ce cnt/ sub ochi divin n mine se-nvemnt/ din toate renscut n vers mretrag / N VERS M RETRAG

    Cartea are un argument scris de Valeria Manta Ticuu, inspirat ca titlu: Punct defungi tcerei un curriculum vitae necesar ntr-o lume care i pierde poeii pe drum din cauzaproiektului muneve ....

    Heralzii tcerii se adaug celorlalte cri ale lui Raul Constantinescu: Aventuraren marele refuz , Neantia , Neviaa lumii ori Rostirea luiZalmoxis , cri carereflect zbuciumul intelectualului ntr-un prezent imperfect, privind la hainele noi ale

    mpratului, la apoteoza domnului nimeni, la arta de a bea tiutiun kafhehea ....Simi cum scriitorul refuz sentimentul, fugind spre logos, e un fel de deviere spre rou

    ntr-o lume spiritual care ncearc s-i regseasc armonia ...Dar n toate este un punct de fung : ... deasupra jocului de zaruri / deasupra valurilor

    stnga dreapta / perpetuu durut sfrit nceput / al unuiai al oricui / fiinnd n toate direciile /punct de fug/ big bang

    Constantin Stancu

    Septembrie 2008 -

    IV MARTINOVICI: CA SA FII STEA

    Pe domnul Iv Martinovici l-am cunoscut la Haeg... Era un brbat matur, plin de for, druit poesiei cutoat fiina, ntr-un ora virgin fr de poet. Dac trecea pe strad aveai impresia c era mereu nsoi de oetern iubit, avea aerul ndrgostitului absolut. Prea c iubirea era un fel de blestem, n urma sa ar fitrebuit ca trandafirii s-nfloreasc.

    Un grup iubitor de poesie s-a infiripat la Haeg atunci... Lucrarea artistic ddea roade i sub aripapoetului am debutat cu poeme n reviste literare. Atunci am simit ce - nseamn harul. Atunci, n jurulpoemelor, am ctigat noi prieteni, prieteni de o via...Ionel Amriuei, Romulus Constantinescu, IonelDrgnescu, Eugem Evu, Ioan Evu, Ion Arieanu.... Poetul Iv Martinovici a fost catalizatorul siritual, cel

    ce m-a luat de mnI mi-a transmis ce-nseamn orbirea n plin zi...Din jocul destinului a rmas doar cenua, distana dintre mine I Iv Martinovici a crescut I nu tiu dece... Aa a fost s fie... Uneori, pe strzile Haegului mai trece o pereche de ndrgostii I seamn attde mult cu indrgostiii absolui nct mi-e dor de o fiin ce seamn cu poetul Iv Martinovici.

    Nu am fost un admirator nfocat al poesiei scrise de acest scriitor, dar i-am admirat opera, am stimat-oI am neles c poeii fac parte din acel popor sacru, n cutarea oracolului de la Delfi. Mereu n cutareadestinului poetul se vede rpus de destin, ca

    ntr-un cerc de aur.Mi-a rmas de la poetul Iv amintirea grdinarului, acel grdinar nchipuit de Rabindranath Tagore,

    magicul personaj care arunc smna bun n lume I astfel se nate minunea. Nu am nles prea binemesajul atunci, dar peste vreme am cutat minunea petrecut n viaa poeilor de opera lui Tagore. Parc

    am mnile nepate de un trandafir atunci cnd scriu, dar asta m duce cu gndul la poetul Iv, ca la oprietenie pierdut.

  • 8/8/2019 HAEG: DE LA NEANTIA LA VLTOAREA SUFLETELOR

    16/66

    16

    Din cnd n cnd ne mai ntlnim, vorbim puin I regret multe., poate poetul ar fi meritat o soart maibun, poate ar fi meritat o oper mai bun, o via mai bun, dar oricum, dup o vreme vin ploile I ochiiveniciei...

    Toi poeii merit ce este mai bun, dar cui I pas? Poeii nu miros precum floarea, ei nu sunt buni debut, ei nu au cheia raiului I nici a iadului, ei au un vulturI att...

    La debutul meu, poetul Iv a scris pe scurt despre starea poesiei mele, a scris concis, adevrat, detaat,

    ca un meseria sigur pe el, mulumit c ucenicul a nvat cum se fur focul de la zei, pe nserat, mbrcatn cmaa tristeii... Poate c multe nu se pot aduga celor scrise atunci, dar am ateptat n zadar un semnde la poet, un semn care pn la urm a venit din alt parte. Oricum fusesem lansat la ap, oricum mnvasem cu rechinii, acolo la ecuator,la tropice, printre alizee... Si acum mai atept un semn discret cares vin de la Delfi, dar poate e prea trziu...

    De la Iv am amintirea Bisericii de la Denu, atunci am avut viziunea c n merii de la Densu nfloresccatedrale. Acolo la Densu mi-a rmas inima, lng arhetipul unui poet.

    Vremea a trecut, n Tara Haegului ninge frumos, lupii dau trcoale vechilor ceti, brbailoradevrai nu le este fric. Ninge cu o zpad mov, ca un blestem al poetului...

    Nu tiu de ce o femeie s-a ndrgostit de un om de zpad, nu tiu de ce un brbat se-ntoarce mereu laNausicaa...

    Am scris puin despre poet, am lsat doar graurii s zboare...Stiu o poveste despre un albastru flamingo, dar nu o mai spun, poate am uitat-o, poate nu mai am

    putere, E un vrtej de stele care cad / e un vrtej de frunze care urc / un ghem de simminte care ard/i toate figurile ncurc/ ... (Picasso - n volumul Spre Delfi )

    Stiu i o poveste despre un poet, care, undeva, nt-o ar strin, a mucat din fructul nterzis, fructulavea un gust etern, un gust de neuitat, era gustul fericirii pe care Iv l-a simit ntr-o camer de hotel, era unfruct deAkkad, un fel de carte de la care atepi marile semne...

    Tara Haegului este mai srac n lipsa unui poet, dar undeva n Hunedoara, un poet are un vis:Inelepii murmur numele meu, / Iar femeia cu snii goi mparte ciorchini/ opuleni i muguri delotus./ ( Numele meu - n volumul Spre Delfi )

    Poate c la Hunedoara este o alt matrice, mai acid, mai dur ce macin nervii statuilor, iar la Delfioracolul acoper secundele acestui veac...

    Constantin StancuPrimvara devreme, 2001

    IV MARTINOVICI: ARHIVELE IUBIRII

    Iv Martinovici las un semn important n vreme prin volumul, scris la dou inimi, mpreuncu fiina sa apropiat Carmen Demea, purtnd titlul ARHIVELE IUBIRII .O via n cutarea iubirii, aproape preot al iubirii, dar totul curgnd printre degete, ca nisipul,

    ca ecoul timpului pe piatr.Editura Sigma Plus Deva, 2001 a pus n oper poemele de dragoste, la limita dragostei

    pmntene dintre doi poei, pentru o singur imagine a poeziei.Din toat frmntarea, din toat cutarea, rmne cenua unui poem, dar nici att, doar

    rugciune ctre Bunul Dumnezeu ca imaginea iubirii s fie chiar iubire.Orbit de tema dragostei, cutnd mereu femeia ca un liman pe acest pmnt, dorind aproape

    imposibilul refacerea perechii de nceput, poetul cade n timp ca o pasre, n cutarea aripiipierdute. Moartea iubitei, ruperea de realitate a poemului i urma rugciunii pe coala alb de hrtie,

    e un semna al destinului tragic al vistorilor ntr-o lume care nu mai poate accepta iubirea ca peeliberare. ntre lacrim i bucurie, poemele i caut loc n arhiva sentimental a vremii, suntanimale n cutarea cuibului i el nu mai este la locul lui, a czut din Eden.

  • 8/8/2019 HAEG: DE LA NEANTIA LA VLTOAREA SUFLETELOR

    17/66

    17

    Puterea dragostei de a trece prin perei, smuls gravitaiei, gesturile simple de peste zi, erorilede peste zi, toate cad n poem, un srut inocent, ura pe luna aceea neagr din iulie 1999, calendarulcare arde sub impusul neantului.

    L-am cunoscut n ara Haegului pe Iv Martinovici, trecea uor aerian prin ora, strzile parcaveau o lumin aparte, poetul chema poezia n ora pe nume. S-a strduit tot timpul s nu greeascn ale poemului, vorbea cu mult cldur despre dragoste i despre poezie, se simea atracia pe care

    o exercita asupra noastr, totul curgea, dei nu bnuiam tragediile care se ascund n afund de vers,nu bnuiam pcatul care atingea pe cel ndrgostit, se dorea poet puri simplu, era o for care lmna n toate. Citeam din marii poei ai lumii, discutam pe marginea poemelor i a erorilortimpului, am fost atins de vers i, totui, nu am mers pn la capt cu sensul poeziei la Haeg.

    Trecerea prin aceast localitate a fost efemer, poetul a fost legat mai mult de municipiulHunedoara, acolo avea un loc aparte, ntre poeii de acolo, ntre zgurile de acolo, ntre femeile de laHunedoara.

    Dar toate s-au ntlnit la moarte iubitei pentru Iv, a fost acolo semnul ndurrii venit de Sus,copleitor, atins de ruga eliberatoare.

    Mvor invidia poeii, muza mea,/rug albastrui verde aprins n cer/ pe care ardem laolalt,stea / de-acum iubirea s-a adncit n mister. / Totul este cntec pentru Iv., chiar dac melodia se

    sparge n bocet.Viaa viaa nu e altceva/ dect un joc al naturii / care se bizuie pe moarte, / e - un joc

    care desfati ntristeaz scrie Carmen, n cutarea iubirii.Parc poemele se amestec, se topesc unele n altele, doar moartea le este margine, poetul mai

    sper ntr-o rentoarcere, dar ntrebarea planeaz peste fiin : vom mai fi n stare s nerecunoatem? Totul pare sub ocrotirea ngerului, a Celui de la nceput, pus s vegheze peste moartei peste via. De aceea poetul are curajul s-i pun pelerina pe umeri i s intre n poveste.

    Dar de dincolo de poem Carmen mai are puterea s scrie cu degete de cea : vntor tu mi-ai fost/ nmiit / din pdurii din ape de lut / am venit / n btaia putii tale cu flori/ vntori vnat

    /.Aa cum de altfel a scris n poemul din volumul cu acelai nume Verb i flacr , Editura Helicon , Timioara, 1999.

    Contient de trecerea prin aceast via, poetul mai poate spera la nunta din cer: durerea adamic e greu de biruit, / la origini, doar iubirea m ntoarce - / din osul mniipironit / voi m desprindei, Parce.

    n marmur rmne cuplul, el i ea, diamantini, atins de vreme, n clipa, totui, nenscutdin cerescul suflu .

    n final se aude un cntec de dragoste i de moarte al psrii Iv.La Hunedoara, poeii i alctuiesc arhivele iubirii, netiui

    Constantin Stancu

    DNU VRNCIL : SPINII FLORII DE COL

    Dumnezeu i alege vase de lucru, adic oameni vii care s duc mesajul Su prin veac, care sdea via prin Cuvntul divin. Autorii crii Spinii florii de col , un titlu bine ales, DnuVrncili Mircea Toma, slujitori ai tainelor lui Dumnezeu, propun cu ajutorul Editurii CarmelPrint, Arad, 2003 o modalitate curat pentru mesagerii Scripturii de semnare a Cuvntului ninimile oamenilor i propun un comportament relevant pentru cei chemai la srbtoarea VetiiBune.

    Chiar ei pastori sau lideri cretini, autorii abordeaz cu mult curaj o tem care uneori deranjeazlumea restrns a preoilor, a pastorilor, a evanghelitilor, a celor care scriu viaa din nou istoria

    revelat a naterii, lucrrii, morii i nvierii lui Hristos Isus.Scris cu har, prin Duhul Sfnt, autorii avertizeaz asupra marii responsabiliti a celor chemai,cci ei nu sunt chemai de oameni, ci sunt chemai de Dumnezeu la o lucrare care i depete de

  • 8/8/2019 HAEG: DE LA NEANTIA LA VLTOAREA SUFLETELOR

    18/66

    18

    multe ori, dincolo de puterea uman, dincolo de talente, dincolo de darurile Duhului, este putereavenic a Evangheliei, putere care copleete, care purific, puterea care este un foc viu strbtndveacurile

    Cartea are menirea s ofere o vindecare spiritual a celor care cred c sunt alei de Dumnezeu,dar n fond lucreaz prin puteri proprii, cci n vremurile din urm, oamenii vor atepta predici ilucrri dup placul lor, nu dup voia lui Dumnezeu, oamenii vor fi iubitori de sine, iubitori de

    bani, ludroi frdragoste fireasc ( 2 Timotei 3 : 1-5 )Cartea pune accentul pe esena lucrrii : predicarea n exclusivitate a Evangheliei, pentru ceste puterea lui Dumnezeu pentru mntuirea fiecruia care crede ( Romani 1 :16 ) n modclar Dumnezeu i echipeaz pe slujitorii Si pentru acest mod de slujire, cerndu-le o perioaducenicie n acest sector al vieii de credin, pentru a nu se ngmfa, pentru a se crede mai altfeldect alii, care i ei slujesc, dup chemarea fcut de Cel Prea nalt...

    Comportamentul slujitorului presupune i salutul cretin, pentru ca relaia pastor credincios sse lege n mod firesc, fiecare om are o valoare, pentru c n el Dumnezeu a pus mult dragoste, a

    pus chiar chipul su, fcdu -L dup acest Chip unic Slujitorul are obligaia de a se prezenta celorcare l ascult sau l ateapt cu vestea cea bun, pentru c Dumnezeu nsui ne cunoate pe fiecare,iar n aceast lucrare, chiar Dumnezeu s-a prezenta pe Sine : Eu sunt cel ce Sunt Iahve (

    Exodul 3:13-14 ), iar Isus a subliniat cu trie, pentru ca noi s nelegem : Eu sunt Calea,Adevruli Viaa. Nimeni nu vine la Tatl dect prin Mine ( Ioan 14 :6 ) .Cartea pornete de la adevrurile biblice trainice, scrise cu mult naintea de secolul acesta, ianume: Dacnu greete cineva n vorbire este un om desvrit ( Iacov 3:2 ), punndaccentul pe modul de vorbire a slujitorului chemat s vorbeasc doar cuvintele lui Dumnezeu careau putere, dar autorii insisti asupra faptului c exist o modalitate de comunicare fr cuvintecare transmite de multe ori mai mult dect credem, are un impact extraordinar asupra oamenilor,

    presupunnd ca n adevr mpria cerurilor s fie n inima, n mintea oamenilori acest lucrutrebuie s se vad cu mult claritate

    Exist, n toate i capcane care trebuiesc evitate de slujitorii Evangheliei, iar cartea le pune n

    lumin pentru ca toi s neleag ceea ce a fost n primii ani a bisericii, comportamentul cretinilora fost cea mai important modalitate a lui Dumnezeu de a vorbi oamenilor, dincolo de ritualulexistent ntr-o biseric

    Autorii au scris cartea cu mult dragoste, s-au aplecat asupra Cuvntului, dar au apelat i la ceeace nseamn o culturde bun sim, dovedind ancorare n creaia i lucrarea lui Dumnezeu cu lumea,dovedind c un slujitor al tainelor trebuie s fie receptiv i sensibil la veacul su, ca un dar venit deSus, pentru c viaa este un dar pe care merit s-l apreciem la adevrata valoare.Chiar dac autorii sunt i critici, o fac cu mult blndee, pentru ca cei care se simt criticai s nveedin experiena altora, din Cuvnt i s se lase cluzi de Duhul Sfnt ntr-o vreme cnd se impun de ctre oameni anumite stiluri, chiar mode religioase, cartea atrageatenia asupra marii SIMPLITI a lui Dumnezeu, asupra profunzimii lucrrii divine, att de mult

    afectate de pcatul intrat n lume Dac te ocupi de Dumnezeu i de Lucrarea Lui, i El Se va ocupa de tine i lucrarea ta ,

    merit reinut acest lucru pe care autorii ncearc i reuesc s-l transmit cititorului, iar noincheiem cu adevrul biblic : Dac iubete cineva pe Dumnezeu, este cunoscut de Dumnezeu ( 1Corinteni 8 :3 )

    Ca s ajungi lafloarea de coltrebuie s urci pe muntele acela din care s-a desprins o stnc frajutorul unei mni, o stnc etern care a devenit un munte prin harul divin

    Constantin Stancu

    PETRU DUGULESCU:EI MI - AU PROGRAMAT MOARTEA

  • 8/8/2019 HAEG: DE LA NEANTIA LA VLTOAREA SUFLETELOR

    19/66

    19

    Dumnezeu are simul umorului afirm n cartea sa Petru Dugulescu. E o concluzie la care unpastor, mai bine zis un slujitor al celor de Sus, adic un om la care alegea aparine lui Isus, ajungedup o experien care a durat aproape o via, plus Biblia, la o concluzie eliberatoare, care neindic faptul c Dumnezeu e un Dumnezeu al celor vii.

    Cine nu cunoate bine Scriptura n adevrul i duhul ei, va nelege foarte greu c autobiografiadin cartea EI MI-AU PROGRAMAT MOARTEA , Editura Marineasa , Timioara, 2003, este

    o scriere care depete simpla scriere a unei cri, este descrierea modului cum Dumnezeu lucreazcu omul.Nscut ntr-o familie modest, Petru Dugulescu i scrie i rescrie viaa sa trecut prin deertul

    comunist i prin oaza palid a nceputului de libertate din Romnia, acolo unde securitatea, ca organde represiune a statului comunist nu a putut face fa n nici un fel Planului din venicie a luiDumnezeu, Plan n care au existat i existi o parte din noi cei tritori pe aceste meleaguri.

    Doar cine cunoate Biblia va nelege cile lui Dumnezeu. Ca slujitor al lui Isus autorul a trit dinplin apostazia lumii, cderea spiritual a anilor 50 90 n Romnia. Autorul, dup cum se deschideaceast carte de excepie, trebuia s moari aceast moarte i-a fost programat de oameni, dar nui de Cel de Sus i dac El vrea altceva, si dac El este via, dac El este biruini biruin asupramorii, atunci lumea trebuie s recunoasc puterea Cuvntului.

    Cartea este prefaat, meritoriu, de Mitropolitul Banatului, cel fericit, Nicolae Corneanu, - unsfnt n via, un om smerit i blnd, cu o inim caldi iubitoare, dup cum scrie autorul, carteaeste susinut de Pastor dr. Iosifon, un alt slujitor al suferinei n Hristos, cartea este susinut deumblarea cu Dumnezeu i venicia care curge prin fiinele noastre.

    Cartea trebuie citit, dincolo de text, exist un mesaj al celui care cunoate fora Cuvntului. Suntfotografii, sunt texte autentice, este o flacr n text, dincolo de mode literare, dincolo de stiluri,Petru Dugulescu a adoptat stilul Scripturii, un stil care rezist la proba timpului. Astfel de cri au

    puterea de a strbate graniele care despart oamenii.Cartea este susinuti de ali cretini din mpria lui Isus, de mrturia lor, de faptele lor, de

    participarea lor.Dincolo de cortina oficial a comunismului a existat ceva, ceva ce muli nu au tiut, Petru

    Pocitul a dezvluit acest lucru, l-a fcut cu trie, cu puterea adevrului. Fiind o carteautobiografic, din empatie cu timpul nu voi insista asupra vieii lui Petru Dugulescu, dar voi spunedoar att : cei fr Dumnezeu nu vor nelege niciodat dragostea care i unete pe cretini oriundear fi ei, nu vor nelege c n Hristos toi suntem una.

    Autorul insist pe faptul c trebuie s ne pese de ceilali, s ne doar de ceilali, s plngempentru ceilali, iar cretinism fr ajutor practic, real n viaa oamenilor, nu poate exista. Dimensiunesocial a cretinismului este dat de Isus, el a dat orbilor vederea, chiopilor mersul, chiar pe apeadnci, a dat Cuvntul lui Dumnezeu celor care credi ce mare minune s L auzi pe Isus vorbind.Cartea se bazeaz pe texte din Scriptur, se sprijin pe aceste texte, este motivat de Cuvnt. Se

    dezvluie modul n care cerul i pmntul vor trece, dar Cuvntul va rezista comunismului,dictaturii, terorii, regilor pmnteni, preedinilor, unui simplu poliist, - Cuvntul, da, Cuvntul Numai prin har, prin credin, prin alegerea fcut de Dumnezeu se poate rezista n lumea aceasta

    i acestea sunt lucrurile care dau trie vieii de zi cu zi.Autorul adreseaz n final i un avertisment Americii, ca reprezentant al puterii pmnteti n

    lumea aceasta mesajul : TREZETE TE, America ! , e un mesaj valabil pentru fiecare, Isusne-a spus-o clar vegheai !

    Imaginea societii ntr-un moment al ei, este surprins cu exactitate de autor, atingnd multestraturi, muli oameni, dar unii l vor contesta pe Pastorul Dugulescu, al ii nici nu vor nelege, aliivor spune - da, alii nici nu exist, vor poetului Nichita Stnescu

    Numai Dumnezeu tie cu adevrat ce se afl n spatele textului scris de Petru Dugulescu, pentru

    c El singur cunoate inimile oamenilor.Autorul scrie : Sfnta Scriptur spune n Psalmul 53 1 Nebunul zice n inima lui : Nu esteDumnezeu !. Eu sper c acest Senat nu este o cas de nebuni, domnilor senatori ! Ultimul

  • 8/8/2019 HAEG: DE LA NEANTIA LA VLTOAREA SUFLETELOR

    20/66

    20

    recensmnt a artat c populaia rii noastre este n proporie de 98 % cretin. Dumneavoastr pecare popor l reprezentai, domnule coleg ? , sunt citate cuvintele poetului Ioan Alexandru rostite nParlamentul Romniei, cnd cei cu inima la Dumnezeu au luptat pentru ca fiecare edin din acestorgan de stat, de natur democratic, s nceap cu rugciunea Tatl Nostru

    Cartea EI MI-AU PROGRAMAT MOARTEA a fost scris sub starea de har, dovad cDumnezeu nu vrea s ne pierdem memoria, alturi de Eugen Evu, poetul hunedorean, care a scris

    despre ncercarea focului, lucrarea lui Dumnezeu cu poetul, alturi de valea plngerii rescris deNicolae Uic, scriitor din Petroani, care a artat nedeia minerului cu moartea, alturi de carteascriitorului Radu Igna, care a descris lumea profesorilor atini de boala comunismului, prozatori eldin Haeg, Petru Dugulescu, ne d imaginea modului cum Duhul Sfnt lucreaz n parte de lume .

    Iosifon scrie despre autor : Autobiografia lui este o relatare a modului n care Dumnezeu l-acrescut, l-a cutat, l-a cucerit, l-a fcut agentul Su i l-a folosit n locurile i n aciuniledeterminate de El i pentru scopurile Lui divine .

    Autorul scrie despre autor : Niciodat nu am s neleg de ce Dumnezeu m-a ales pe mine i m-a chemat n lucrarea Lui, un om lipsit de o pregtire aleas, cu attea defecte i att de nevrednic .

    EL, ns, ne-a programat viaa venic, n Hristos Isus

    Haeg, octombrie 2004

    Constantin Stancu

    PETRU DUGULESCU: O CLTORIE ENIGMATIC

    Viaa este uneori dur i enigmatic, o via a unor cltori enigmatici. La nceputul anului2008 Petru Dugulescu a trecut dincolo, spre cele nalte, fr ca mcar s poat duce la sfrit ceeace dorea s fac.

    A lsat, parc ntr-un testament de suflet, mesajul su despre cltoria sa n aceast via ncartea DEMOCRAIE I PERSECUIE , carte aprut la Editura MultimediaInternaional Arad, 2007. Mesajul este unul dens, aparent contradictoriu.

    n epilogul la aceast carte autorul scrie: Acestea sunt zilele n care trim noi, generaia care am avut harul s vedem smochinul

    nfloriti toi copacii nfrunzind. i le-a spus o pild: Vedei, smochinuli toi copacii. Cndnfrunzesc, si-i vedei, voi singuri cunoatei cde acum vara este aproape ( Luca 21: 28,30

    Biblia ). Acum cnd democraia este mbriatde majoritatea statelor lumii

    Cartea este scris dup ce au trecut aptesprezece ani de la Revoluia anticomunist care anceput la Timioara n Romnia, perioad pe care Petru Dugulescu o caracterizeaz ca persecuiedemocratic .

    Cartea las deschis o cale, o reflexie simpl, despre adevrata patrie pentru un om, patriacare este la Dumnezeu, n cer, dincolo de nelegerea noastr.

    Bazat pe valorile cretine, autorul a scris cartea Ei mi-au programat moartea , prima care alsat deschis oportunitatea pentru cea de a doua, Democraie i persecuie , de fapt o singurcarte n dou volume, cu accente biografice, ca un fel de spovedanie necesar atunci cnd doreti ste mpaci cu Dumnezeu definitiv i, de fapt, crile sunt o mrturie despre vremurile n care trim,filtrate prin prisma valorilor cretine eterne.

    Este n carte o doz de naivitate asumat de autor, aceea c lume va nelege mesajul su, un

    mesaj cretin, dar lucru pare imposibil i greu de realizat, se pare c indiferent de locaie, decontinent, de Biseric, de sistem social de vieuire, de imaginaia uman, depit de evenimentelecare au luat-o la vale, spre zone ntunecate, de joas vibraie.

  • 8/8/2019 HAEG: DE LA NEANTIA LA VLTOAREA SUFLETELOR

    21/66

    21

    E aici o naivitate asumat pentru c mesajul Evangheliei este unul complex care duce de lamoarte la via, i necesit studiu, nelegerea unor noiuni profunde, n fond dincolo de misiuneaunor apostoli era Dumnezeu care a atras n acest mecanism Imperiul Roman din secolul nti, dupHristos, a atras valorile filozofiei antice, pornind de la Platon, Heraclit, etc, a atras vehiculul demicare a ideilor, limba greac veche, coine, a atras sistemul de drept roman, cu pax romana, cudrumurile imperiului de tot felul, sistemul financiar imperial din acea vreme i multe altele, pe care

    lumea de astzi nu mai are timp s le asimileze n lumina adevrat a vetii bune, pentru c nu maiare timp pentru timpul etern, pentru c nu mai are timp pentru acordarea cu micarea puterii, pentruc, vorba lui Toffler, puterea este n micare.

    Cartea surprinde secvene din viaa lui Petru Dugulescu n mediul acid al vremii, povara purtatde la declaraia de acceptare propus de fosta Securitate a sistemului comunist i acceptat deautor sub presiunea mprejurrilor pn la eliberarea de sub puterea morii spirituale i fiziceevidente la care a fost supus.

    Trgnd linie i adunnd putem spune c, bazat pe aceste valori, din perspectiv social iistoric, el a reuit pn la punctul de alegere, pn la punctul de torsiune, a ajuns deputat nParlamentul Romniei, a adus rugciunea Tatl nostru, rugciune cretin, n decembrie 1989 nPiaa Operei din Timioara ntr-un moment greu, a avut puterea de a se smulge din ctua timpului,atunci, a reuit s se implice n fapte caritabile pe care un sistem feudal romnesc nu le poatesusine corect, a fost un mesager cretin pentru Romnia n USA la vremuri complicate politic, fiindimplicat n reacordarea clauzei naiunii celei mai favorizate pentru ara noastr, a cunoscut i s-aconfruntat cu oameni politici strini ca ministrul de justiie din America, din cadrulDepartamentului de Stat, dar i cu oameni politici romni: Emil Constantinescu, Adrian Nstase,C.V. Tudor, Corneliu Coposu, i muli alii.

    Interesante mrturiile lui Petru Dugulescu despre Ioan Alexandru poetul imnului cretin,poetul i crturarului ales, care a neles Biblia aa cum a fost scris n textul ei original n limbaebraic, un om al pmntului romnesc care a simit puterea lucrrii lui Iisus Hristos pentru ar naceste vremuri delicate i contorsionate care stau sub semnul lipsei de valori autentice.

    n februarie 1992, Ioan Alexandru m-a nsoit la Micul dejun cu rugciune cupreedintele Bill Clinton. El a fost impresionat svadcum liderii lumii politici i militari ai celeimai puternice naiuni din lume se roagi citesc Biblia.

    Apoi mpreun cei doi reuesc s introduc n Parlamentul Romniei obiceiul ca parlamentariis se roage i au nceput prin a o face n Cabinetul nr. 2 al fotilor lideri comuniti, cunoscui

    pentru poziia lor rece i ostil la adresa cretinilor de orice fel.Erau vremuri de dezghe n istoria Romniei n anii 90, care suferea ocul democraiei i a

    luptelor de tot felul, ca ar, brusc deschis spre noi reguli de convieuire i fiinare n sine ca popor.Au fost vremuri grele i interesante.

    n cartea sa, Petru Dugulescu prezint sub o lumin angajat rolul presei n democraie i nacest joc special pentru un om politic i pentru un cretin, este provocat i provoc jurnalitii pentru

    a tri vremurile i nu numai de a scrie despre ele, pentru a evita manipularea i risipirea ntr-o lumea intereselor financiare i de putere. A fost un joc serios dar i responsabil, mai ales din parteautorului. Jocul este susinut de extrase din presa vremii, de fotografii, de mrturii, de adreseoficiale ale instituiilor statului depite de fenomenele vremii, de ciocnirea dintre civilizaii.Autorul e nevoit s apeleze la stilul reportajului i a documentarului pentru a susine ideea decivilizaie n modul n care o vede, ntr-o lume rece, afectat de luptele politice, lupte pentru putere.

    Prin cartea sa, autorul ns critic i valorile americane, uniune de state model pentrudemocraie, din punctul de vedere al cretinismului.

    Acest vnt de secularizare a Americii a nceput sbatpe la nceputul anilor '60. Nimenin-ar fi crezut atunci c n scurgerea timpului, acest curent liberal va fi ca un bulgre de zpadcare, n rostogolirea lui, ia proporii tot mai mari.

    Prinii fondatori ai Americii, oameni cu fricde Dumnezeui cu o naltmoralitate, nicin cele mai urte vise ale lor nu ar fi crezut caceastsintagm separarea bisericii de stat va fiinterpretat ntr-un mod att de negativ i distructiv pentru naiunea lor.

  • 8/8/2019 HAEG: DE LA NEANTIA LA VLTOAREA SUFLETELOR

    22/66

    22

    Pentru noi mrturia autorului este una presant pentru c pune n eviden mecanismele istorieicare pot duce la dezastru sau la democraie.

    Pn la urm mrturia sa a avut ecou, n America povestea sa de om tritor n aceast lume afost primit i o companie a decis s realizeze un film dup cartea sa Ei mi-au programatmoartea , sub titlulRepenters, productorul filmului fiind Gerad Moulin, cel care a realizat Listalui Schindler i Jurasic Park.

    Dac n Romnia crile trite nu au loc n vitrina politic a instituiilor de cultur, se pare c nalte zone istoria este luat n serios. De reinut i criza spiritual din America, n lips de temefundamentale, pentru c acolo industria filmului, n goan dup senzaional i bani, i-a uitatmenirea, temele distrugtoare de suflet omenesc au dus la ratarea intei, n sine ca misiune a lumiicivilizate pentru cei cu premii Oscar.

    Autorul are un stil direct, stilul documentar al reporterului despre o lume micat, sub presiuneschimbrilor de tot felul, fr un stil literar cutat, e stilul martorului venit dintr-o alt lume s scriedespre cltoria fiinei umane n aceast lume, n cutare dup o patrie adevrati poate aici fiinaspiritual a lui Petru Dugulescu s-a frnt, forat s duc o existen n dou lumi paralele, vzute inevzute, reale i totui glisante

    Constantin Stancu02. 11.2008

    PETRU DUGULESCU:APUS DE MILENIU

    Petru Dugulescu este un ambiios, o persoan care ar dori s poat rezolva toate problemelelumii. Crede simplu c exist rspuns la toate, c o tragedie nevzut pe oameni i apas, dar c esteo rezolvare dincolo de aparenele reale, n Mna lui Dumnezeu.

    n volumul de versuri APUS DE MILENIU , aprut la Editura MARINEASA, Timioara,2005, a pus mult suflet, mult bucurie, bucuria de a scrie ceva care s ard, s doar, s rmncumva scrijelit n piatra veacului, ceva de aducere aminte i de lacrim trzie, duruti czut ncer, cumva n sus, n ciuda realitii.

    Petru Dugulescu i lanseaz n timpul prezent versurile alturi de fragmente din SfntaScriptur, cuvinte adnci, mai adnci dect veacul, cuvine care s dea putere i s lmureasc sursa

    poeziei sale, dari finalitatea versului care bate la marginile lumii i s motiveze poezia, camodalitate de a schimba omul iubitor de frumos i de desvrire.

    Volumul are n sine mai multe epistole ctre cititori ctre cei care l cunosc pe poetul cretin,mesaje despre sfritul vremurilor care sunt aproape identice cu vremea n care trim, lecia simpldespreFERICIRE, lecie care este a lui Dumnezeu i pe care autorul o asimileaz cu ncredere i

    mult druire, necesitatea lansrii unorDEFINIII, convins c lumea a uitat esenele, c s-a rtcitcu adevrat i are nevoie de revenirea la matca unor noiuni elementare absolut necesare, la ideilede baz ale umanitii, care merge spre sfrit de mileniu.

    Petru Dugulescu insist apoi asupra unui tablou universal, ca msur a lucrurilor de la nceput ide la sfrit n epistola ECCE HOMO , mesajul lui Hristos Isus pe cruce, un mesaj profund,tmduitor i eliberator pentru cititor i pentru lume, un mesaj pe care, din pcate, la sfrit demileniu, lumea l-a uitat.

    n volumul su cronicarul pune i ceva din meditaiile sale i aduce un imn familiei n care s-asalvat, n felul simplu omenesc, continundu-se prin copii, sub privirea femeii sale care i-a nso itcltoria enigmatic prin lume, n Romnia, apoi n USA, la Timioara, via Chelmac, n satul natal,n slujirea spiritual a comunitii.

    n versuri simple, dar adevrate, cu un limbaj ptrunztor i exact, renunnd la experieneleinutile ale grafomanilor de profesie, Petru Dugulescu pune culoarea sa personal n peisajul poezieicretine din Romnia, ideile profunde vin din adevrul i valorile cretine, iar volumul este unul

  • 8/8/2019 HAEG: DE LA NEANTIA LA VLTOAREA SUFLETELOR

    23/66

    23

    tulburtor prin mesaj, drama omului la sfrit de vremuri care ating un trm tainic, venicia, sprecare autorul privete i despre care tie multe, prin operaia pe cord deschis fcut de Cuvntul luiDumnezeu asupra fiinei sale.

    Sfritul vremurilor pentru generaia lui Petru Dugulescu este marcat de cuvintele lui Isus: TAT,IART-I C NU TIU CE FAC

    Era n doliu universul, / Era tcere-n cerul sfnt, / Cci ngerii i curmarversul /i de uitau

    nsprepmnt / Tabloul acesta este unul potrivit pentru omul modern care rmne cu tcerea,paradoxal, ntr-o vreme a informaiei i comunicrilor de tot felul. ( Poezie din Epistola Ecce homo)

    Desigur c poezia merit citit pentru c autorul caut s arate spre fericirea care ncepe n spirit,care este a celor care plng i milostivi, a celor care aduc pacea n vremuri de rzboi, a celor caremai vd copiii aa cum sunt, ca dar de la Dumnezeu, i care au mil pentru ca aceast mil s poat

    birui cumva natura pctoas a omului. Insistena pentru aceste teme este una justificat, avemnevoie de fericire, acea fericire care vine de Sus, din locurile care depesc mintea uman, una carenu poate fi explicat, ns, dar care poate fi cntat.

    Petru Dugulescu d definiii simple pentru unele probleme ale sufletului uman, credina,posibilitatea nvierii, o definiie a morii, a banilor care mic marile imperii, toate sunt necesare din

    perspectiva Scripturii, pentru c lumea de astzi pare s fi uitat metalimbajul divin, venit prin panaunor oameni care au avut experiene curate cu Dumnezeu.

    De tine se tem ceretorii i mpraii / i n-au cum s-i spun s mergi napoi./ Pe tine te vdn tranee soldaii, / Cnd pleac cu arma n mini la rzboi. (Definiia morii) .

    Ptruns de un patriotism discret, cunoscnd ce nseamn un popor, mai ales dac este cretin,Petru Dugulescu lanseaz o rug pentru naiune:

    RidicDoamne - acest blestem / Red-ne bucuria ! / Ne-ascultruga, fun semn / TREZETEROMNIA ! ,

    dnd i motivaia rugciunii :

    Incesturi, crime, sodomii, / Abund prin ziare / Suntem o cas de smintii / n plindestrmare. Volumul se vrea o ultimepistoldin veacul al XX lea, dar mesajul este unul etern, bate n

    noul secol, este necesar prin puterea de a ptrunde n inima omului : Se stinge mileniu-n tcere, / Trgnd obosit dupel / Un secol de vis i mistere / cu psri cu

    cioc de oel/ aa ncepe volumul i se termin cu un imn cretin avnd sursa n limba engleziapoi versificat n limba romn, purtnd titlul SPUNE-MI TU, DE CE PLNGI ? , ndemnndla un cntec simplu de fericire, dup lecia pus n vers de poet despre ferirea celor nefericii, frsensul adevrat al vremurilor i fr Hristos, un volum care amintete de Armaghedon, la modulcorect, fr ca acest cuvnt s ndemne la publicitatea filmului bine fcut de vnztorii de iluzii.

    Despre volum scrie PS Nicolae, Mitropolitul Banatului i Eugen Dorcescu, un cunosctor al

    poeziei cretine. Dari autorul are un cuvnt, o justificare a volumului i a dorinei de scrie poezie,o mrturie a impulsului dat cndva de Traian Dorz i apoi un altul prin Ioan Alexandru, marele

    poet, care, de pe un crucior cu rotile i scria, ne mai putnd s vorbeasc, din pricina bolii, c suferina este o tain .

    Constantin StancuIarna, 31.12. 2006.

    GLIGOR HAA: MEMORIA N CARE LOCUIM

  • 8/8/2019 HAEG: DE LA NEANTIA LA VLTOAREA SUFLETELOR

    24/66

    24

    O ipotez interesant relanseaz Gligor Haa prin cartea sa HAEG ADEVRATASARMIZEGETUSA , o carte provocatoare aprut chiar la Editura Gligor Haa Deva,2009. Cartea se dorete a fi una a curajului de a vedea altfel istoria i are un scop nobil i nelinititor

    pentru romni: Sarmizegetusa Regia, capitala Daciei, a dacilor liberi, a fost la Subcetate Haegi nu n Munii Ortiei urianu, aa cum s-a ncetenit n istoria ultimilor decenii, adic oalt locaie, un alt loc acolo unde poezia pmntului atrage un astfel de demers. Autorul se opune

    dogmelori aduce argumente, pornind de la o idee susinut de Constantin Zagori, fost colonel narmata romn, n specialitatea topografie militar, deci o persoan care a avut ochi s vad mreialocului la Haeg. Ideea crii se opune tezelor susinute de Constantin Daicovici, cunoscutcercettor, cu o poziie solid n lumea istoricilor, o personalitate care a dominat perioada denceput a socialismului comunism n Romnia, dari demnitar al statului romn n aceeai

    perioad.De fapt colonelul topograf Constantin Zagori a fcut cercetri n zona Haeg din necesiti

    militare n anii 1920 -1938, iarn urma cercetrilora scris cartea, nu voluminoas, dar documentatintitulat SARMIZEGETUSA . Ideea colonelului romn se ntemeiaz pe argumente militare,geografice, topografice i fortificaiuni gsite pe teren. Cartea a fost editat n anul 1937 i a fostgsit ntmpltor de Gligor Haa la un crturar din Haeg, la scriitorul Radu Igna, pasionat de

    miracolele locului, care a i scris la rndu-i o alt carte Vocaia cultural a Haegului apruttot la Editura Gligor Haa Deva, 2009. Se pare c au existat oameni care au adunat informaiin sensul c Sarmizegetusa Regia a fost la Haeg, o flacr care a luminat minile multor romnicare doreau i doresc s aib atitudine corect n ara lor, cu riscurile necesare, dar curat asumate,

    prin eforturi proprii.De reinut c scriitorul Gligor Haa a fost permanent preocupat de istoria Daciei i a dacilori a

    scris nenumrate cri despre acele vremuri ciudate, cu brbai curajoi i demni.Cu alte cuvinte, Gligor Haa are o nebunie frumoas, o atitudine plin de fori eroism,

    luptndu-se cu un anumit curs al istoriei, cu coala de istorici de la Cluj, cu un ntreg sistem care agenerat doctorate, a fcut valuri n Academie, a atras fonduri considerabile i a dat direciamiracolelor la romni.

    De menionat c Gligor Haa nu neag c n munii de lng Ortie se afl capitala spiritual adacilor, dar exist o deosebire ntre capitala spirituali capitala politico administrativ, pregtits dea sens lumii Daciei din punct de vedere pragmatic, de conducere a poporului i de aprarempotriva cuceritorului din Imperiu Roman dari a popoarelor migratoare, n vremuri grele,violente, barbare.

    Cartea HAEG - ADEVRATA SARMIZEGETUSA se citete cu interes pentru c temaeste captivanti pentru scriitorul are tiina de a provoca cititorul i mediul academic, iarargumentele sale sunt ale unui cunosctor, pertinente i practice. Gligor Haa recunoate c MuniiOrtiei reprezintTibetul Sacru al dacilor, dar e o deosebire care trebuie avut n considerare, laGrditea de Munte nu ncpeau prea muli soldai, zona ei era limitat, acolo se aflaltarele de

    cult, calendarele dacilori alte vestigii interesante, dar care, n viziunea autorului, nu constituieargumente pentru ca acolo s fie capitala politico-administrativ a dacilor.Sunt cteva argumente prin care Constantin Zagorii Gligor Haa susin c la Haeg a fost

    adevrata capital politico administrativ a Daciei:- Sarmizegetusa de la Subcetate Haeg are o poziie intermediar ntre cetuile din

    munii Ortiei i Sarmizegetusa Ulpia Traiana.- La Haeg se adun marile drumuri de acces dinspre Trgu Jiu, Murei Banat, ca

    ntr-un triunghi miraculos al curgerii dacilor spre centru.- Aici se vede clar funcia strategic a ntregii regiuni.- Sunt trei izvoare care nu seaci permit viaa n condiii vitrege.- Pe harta lui Ptolemeu din secolul al II-lea apare localizatZarnizegetuza Basileion (

    Sarmizegetusa Regal ) exact pe coordonatele geografice ale Haegului, cetatea din MuniiOrtiei este mai deprtat cu vreo 60 km fa de localizarea fcut n vechime.

  • 8/8/2019 HAEG: DE LA NEANTIA LA VLTOAREA SUFLETELOR

    25/66

    25

    - Aici s-a descoperit tezaurul dacilor, n albia Streiului, se pare, existnd documente nacest sens.

    - Exist descoperiri arheologice importante n zon.- Sunt mai multe plane care aduc argumente de natur topografic pentru localizarea

    adevratei capitale a dacilor la Haeg.- De ce numele att de straniu a satului de lng Haeg - Subcetate ?

    Desigur c sunt i alte argumente, dar cartea va trebui cititi neleas, cu toat opoziiaconservatoare care exist n gndirea noastr.Poate c argumentele forte ale autorilor sunt cele de ordin practic, att colonelul Zagori ct i

    Gligor Haa au pit pe meleagurile din Tara Haegului i au simit locul, oamenii, miracolul careplutete permanent n aerul trmului, deasupra unui pmnt miraculos n care porcii mistrei maidescoper monedele de aur din vechime, rmnd brazda pdurii. Apoi demersul lor este unul care seface prin efort i resurse personale pentru c sunt mnai de ceva mai nalt n aceast cercetare, spredeosebire de istoricii de profesie, angajai la stat.

    Aceast nebunie frumoas poate determina autoritile locului s declaneze o cercetare maiamnunit n zona Haeg Subcetate pentru a pipi istoria la faa locului. Opoziia me


Recommended