+ All Categories
Home > Documents > harap_alb

harap_alb

Date post: 25-Feb-2018
Category:
Upload: ana-ana
View: 216 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 23

Transcript
  • 7/25/2019 harap_alb

    1/23

    Bibliografe

    AutoriIniierea

    Snta DuminicPodul

    Labirintul

    Spnul

    FntnaJurmntul pe palo

    Drumulmul !o

    Apariia finelor anta"tice

    Albina#FurnicFiine bi$are

    Fata %mpratului !o

    Apa

    Apa moart

    Apa &ie

    glinda

    Preambul

    Planullucrrii

    Aproundare

  • 7/25/2019 harap_alb

    2/23

    Prima pagin

    Preambulnapoila

    primapagina

    Sub aceast structur general, ntrit de caracterul cult al operei Povestea luiHarap-Alb de Ion Creang, se ascund simboluri prounde, adunate la el ca n Amintiridin copilrie, ntr-o idee esen!ial, cci, precum "ic a lui #tean a Petrei, Harap-Alb seanga$ea% ntr-o ascinant aventur ini!iatic, nt&mpin&nd acelea'i obstacole 'iprime$dii, cu deosebirea c, n basm, limitele realului 'i ale imposibilului sunt n cele dinurm nvinse(

    Ca orice alt basm, Povestea lui Harap-Alb este n sc)em epic de ba%, oscriere antastic, respect&nd principiul duali!ii, al conlictului bine-ru, persona$ul

    conrunt&ndu-se cu mai multe tipuri de ru * neputin!a omului de a sv&r'i apte eroice,de a stp&ni timpul 'i spa!iul, iind nevoit s apele%e la calul n%drvan, viclenia lumii,repre%entat de +mul Sp&n, lupta cu or!ele naturii, cu ursul, cu cerbul, c)iar 'i cudemonia mpratului o', care l supune pe erou la nenumrate ncercri(

    Motto* .asmul /Povestea luiHarap-Alb0 e locul de nt&lnire anenumrate simboluri venind din

    toate ori%onturile tradi!ionale

    12(3ovinescu, Creang 'i creangade aur4

  • 7/25/2019 harap_alb

    3/23

    Prima pagin S&nta 5uminic

    Iniiereanapoila

    primapagina 3u&nd ca premis caracterul primordial al cltoriei, precum 'i implicaiasa

    aectiv, putem interpreta iniiereaca iind drumul pe care eroul l parcurge, de la stareade proan la cea de ini!iat, trec&nd prin mai multe etape pre%entate alegoric n basm suborma unor probe, iecare superioar celei precedente( Aceste trei probe sunt precedate

    ns de o minim prob de cura$ pus la cale de Crai(Mare iniiat, devenit iniiator, el 'i supune iii la o prob undamental , esen!ial nprocesul de ini!iere * le iese iilor n cale , mbrcat n )ain de urs 'i i ndeamn la

    lupt, speriindu-i pe iii si cei mari care, m&ndri 'i orgolio'i, pleac n cltorie r nici

    un el de pregtiri 'i se ntorc dup primul obstacol nt&lnit n cale(

  • 7/25/2019 harap_alb

    4/23

    Ini!ierea Podul

    Sfnta Duminicnapoila

    primapagina

    6e%inul, rnit de cuvintele mustrtoare ale tatlui su, pleac n grdins medite%e( Aici o nt&lne'te pe Sfnta Duminic, deg)i%at ntr-o btr&ncer'etoare( n%estrat cu calit!ile cele mai alese, onest 'i nobil, eciorul rm&neuimit n a!a calit!ilor de clarv%toare ale acesteia, cci prin capacitatea acesteiade a vedea n viitor 'i prin cele ce i le spune n legtur cu tot ceea ce se vapetrece, eciorul o milostive'te cu un ban, acum leg&ndu-se ntre ei o alian!simbiotic(

    3u&nd seama la vorbele acesteia, eroul ia calul, hainele i armele pecare tatl su le avusese n tinere!e, acestea simboli%&nd nu numai patrimoniulstrmo'esc, ci 'i calitile spirituale ereditare, pe care Craiul, la r&ndul su ini!iat,le-a transmis iului su( 7sirea calului !ine de metamoro%a sub semnul foculuicare rennoie'te, renvie, puriic acest con!inut al lucrurilor esen!iale, av&ndscopul de a de%vlui esen!a dincolo de aparen!(

    +rice cltorie presupune ns 'i un popas, de acest dat eroul nu se

    opre'te oriunde, ci a$unge n %bor la o csu! singuratic, secret, apt pentru unritual, unde o gse'te pe vr$itoarea care va urma s duc la bun sr'it acestproces* Sfnta Duminic, singura care 'tie ce-i de cut(

  • 7/25/2019 harap_alb

    5/23

    S&nta 5uminic 3abirintul

    Podulnapoila

    primapagina

    Podul, locul unde se des'oar ncercarea pus la cale de ctre Crai, leag sfritulmpr!iei de nceputulunui spa!iu enigmatic, nes&r'it, amenin!tor, plin de pduri 'i drumurintortoc)eate, ce sugerea% n cod mitologic obstacolele i labirintul.

    5espr!irea tatlui de iu se ace la pod 'i este una ritualic( Craiul 'i supune 'i iul cel mic laproba cura$ului, aceasta iind trecut cu bine datorit a$utorului primit de la calul n%drvan( ncercareaeciorilor se ace la pod, simbolismul trecerii 'i caracterul su prime$dios iind speciic unui nceput decltorie ini!iatic( Craiul le veriic ntr-un el iilor si sentimentele, caracterul, capacitatea de a ace a!unei astel de probe pentru a vedea dac vreunul dintre ei se dovede'te vrednic de a ptrunde tainelenecunoscutului ce i a'teapt dincolo de pod( 8l 'tie ce se va nt&mpla cu iul su n cltorie, tie cacesta nu i va putea respecta promisiunea fcut.

    Simbolismul podului sau al punii, care ngduie trecerea de pe un mal pe cellalt, este unuldintre cele mai larg rsp&ndite( Aceast trecere nseamn 'i trecerea de la pm&nt la cer, de la stareaomeneasc la cele supraomene'ti, de la contingen! la nemurire, de la lumea sensibil la cea supersensibil1( 7u9non4(

    Proba podului este una crucial n des'urareaprocesului de ini!iere al t&nrului iu de crai, deoarece este oprim veriicare, r de care el nu ar i putut demonstra c este

    capabil s-'i duc misiunea la bun s&r'it( :atl este martorulindiscutabil al acestui apt, el este cel care airm cu multsiguran! c Harap-Alb va i negre'it demn de a sv&r'i aceastmenire* ;tul meu, bun tovar' !i-ai ales< de te-a nv!at cineva,bine !i-a priit, iar de-ai cut-o din capul tu, bun cap ai avut(6ergi de-acum tot nainte, c tu e'ti vrednic de mprat(

  • 7/25/2019 harap_alb

    6/23

    recerea poduluieste urmat de rtcirea n pdurea!labirint, simbol ambivalent, loc al mor!ii'i al regenerrii, cci pentru t&nr se va nc)eia o etap 'i alta va ncepe* de la un loc i se nc)ide

    calea 'i ncep a i se ncurca crrile( Simbolul pdurii, un simbol larg rsp&ndit, altel dec&t arborele caentitate, al unui univers care, ca spa!iu e=terior, se opune micului univers al !inutului des!elenit( n legende 'ibasme pdurea este locuit de pturi misterioase, cel mai adesea amenin!toare care ntruc)ipea% toateacele pericole cu care omul t&nr trebuie s se conrunte atunci c&nd, n perioada ini!ierii sale, vrea s devinun om pe deplin responsabil. Pdurea ns'i, ca natur slbatic, de%ordonat, este perceput ca neprimitoare'i amenin!toare, iar ante%ia o populea% cu iin!e slbatice 'i du)uri, dar 'i cu %&ne care se pot dovedibinevoitoare( Pe de alt parte , pentru oamenii spirituali ea poate deveni locul n care 'i pot apra singurtatea

    de agita!ia 'i rm&ntrile lumii( n general, n pdure domne'te o lumin verde clar-obscur care alternea% cuntunericul, o via! necunoscut ce nu poate i v%ut din aar< pdurea, ca simbol oniric, are elurite pturi >inoensive sau periculoase > 'i n ea se poate aduna tot ceea ce e posibil s scoat c&ndva la lumina %ileipeisa$ul personalit!ii noastre 1Aeppli4( n acest sens, pdurea pe care o traversea% Harap-Alb poate i privitca un labirint, al crui centru l repre%int aici c)iar ie'irea re%ervat ini!iatului, celui care n timpul ncercrilorini!iatice se va i artat demn s aib acces la revela!ia misterioas( itualurile labirintice pe care se ntemeia%ceremonia de ini!iere au tocmai drept scop s-i arate neoitului, n c)iar timpul vie!ii sale pm&nte'ti, elul de aptrunde, r a se rtci, n teritoriile mor!ii(

    raversarea labirintului devine deci o cltorie ini!iatic, ce, cu c&t este mai grea, cu c&tobstacolele sunt mai numeroase 'i mai grele, cu at&t mai mult adeptul se transorm 'i, n cursul acestei ini!ieriitinerare, dob&nde'te un nou sine( :ransormarea eului care se operea% n centrul labirintului 'i care se vaairma r ec)ivoc la captul cltoriei de ntoarcere, la s&r'itul trecerii de la ntuneric la lumin, va nsemnavictoria spiritualului asupra materialului 'i, n acela'i timp, al ve'nicului asupra eemerului, al inteligen!ei asuprainstinctului(

    Podul Sp&nul

    Labirintulnapoila

    primapagina

  • 7/25/2019 harap_alb

    7/23

    3abirintul Sp&nul 1continuar e4

    Spnulnapoila

    primapagina Se pare ns c eroul lui Creang nu se dovede'te capabil s duc la bun s&r'it

    cltoria sa ini!iatic, nu poate nltura obstacolele survenite pe parcursul traversrii pdurii, ells&ndu-se n'elat de puterea de convingere a Spnului, nclc&nd satul printesc( nc naiv,boboc n elul su la trebi de aiste, Harap-Alb cade n cursa ce-i usese ntins, nerecunosc&ndu-lpe 1acela'i4 sp&n, ls&ndu-se n'elat, mai mult dec&t de sp&n, de nencrederea n sine, de ndoialapround ce-l mcina n privin!a unei reu'ite ba%ate doar pe or!ele proprii(

    n sens restr&ns, Spnul poate i socotit Diavolul, iin!a de dincolo, a'a cum nsu'i se pre%int >C)ima r&ului pe malul p&rului > sau cum l averti%ea% craiul pe iul su la plecare* - n

    cltoria ta ai s ai trebuin! 'i de ri 'i de buni, dar s te fereti de omul ro, iar mai ales de cel

    spn,c&t i pute< s n-ai de-a ace cu d&n'ii, cci sunt oarte 'ugube!i, aici 'ugub! nsemn&ndru sau amgitor( 8l pune stp&nire pe eciorul craiului 'i i ncearc puterile sulete'ti, pentruaceasta olosindu-se de toate armele ntunericului* capacitatea de a se preschimba* 6ai merge el

    nainte prin codru c&t merge, 'i, la o str&mtoare, numai iaca ce Sp&nul iar i ies nainte, precut nalte straie, 'i %ice cu glas sup!iratic 'i necunoscut((( , apoi ipocrizia > C&t despre inima mea, s-odea 5umne%eu oricui, %ice Sp&nul ot&nd((("umai ce olos? +mul bun n-are noroc((( , neltoria1scena capturrrii prin!ului n &nt&n4, mndria 1se laud n a!a mpratului 2erde, dar mereu pesocoteala lui Harap-Alb* > 5oamne, mo'ule@ %ise atunci Sp&nul< s nu te superi, dar nu 'tiu ce elde oameni ave!i pe aici( 8u pun rm'ag pe ce vrei c sluga mea are s-mi aduc pielea cerbuluiacela, cu cap cu tot, a'a mpodobit cum este4, rutatea 1'i plmuie'te sluga, vorbe'te rstit cuHarap-Alb, amenin!&ndu-l permanent cu moartea4( Ca de iecare dat ns, Creang nlturaspectul grotesc al diavolului, atribuindu-i calit!i omene'ti* Sp&nul mprumut graiul moldovenesc, estp&nit de limbu!ie 'i nclinat spre ironie 1#i c&nd ai ave ncaltea un cal bun, calea-valea, dar cusm&r!ogul ista !i duc vergile4(

  • 7/25/2019 harap_alb

    8/23

    Sp&nul ;&nt&na

    Spnulnapoila

    primapagina

    Se poate observa ns 'i o anumit complementaritae a celor doi eroi apt ce i-a deteminat pe uniicomentatori s cread c Sp&nul ntruc)ipea% pcatele lui Harap-Alb, pe care acesta le

    nt&lne'te de-a lungul cltoriei n propriul sulet 'i le nvinge cu a$utorul virtu!ilor morale personiicate depersona$e abuloase ca egina urnicilor, +c)il, 7eril, '(a 1Andrei +i'teanu4* Sp&nul repre%int ceea ceeste mai ru 'i mai ur&t ntr-un om, n ca%ul nostru n Harap-Alb( +mul sp&n ar i unul, mai multe sau toatePcatele din suletul eroului, precum 8goismul, ra, Ignoran!a, 5orin!a, etcBB( 5up prerea lui 7(Clinescu,acest persona$ este sp&n pentru c n popor e=ist o credin! strvec)e, potrivit creia o deicien! sau oanomalie i%iologic e nso!it de o deicien! moral corespun%toare( 5e obicei, ace'tia sunt considera!i ri,cru%i, peri%i, lingu'itori, n stare de a deoc)ia( ;a%ele prin care trece rela!ia Harap-Alb > omul sp&n de-alungul basmului, ni se par similare cu a%ele prin care trece rela!ia +m > Pcat de-a lungul vie!ii(

    3a pubertate, Harap-Alb al despre Sp&n de la tatl su, care-l previne c e un om ru 'i prime$dios,deci s se ereasc de el c&t poate( ntr-adevr, n via!, prin!ii sunt cei care ncearc prin educa!ie s !indeparte Pcatele de iii lor( n timpul cltoriei, Sp&nul devine slug la Harap-Alb, dar nu peste mult timp situa!ia se rstoarn, iulCraiului devenind robul Sp&nului, alegorie a aptului c a a$uns robul propriilor sale Pcate( 3a s&r'itul basmului, dup ce ini!ierea s-a sv&r'it, Sp&nul este ucis de calul n%drvan( Aceasta arrepre%enta ideea c dup trecerea treptelor de ini!iere, Harap-Alb ob!ine starea de Puritate, nr&ng&ndu-'ideinitiv Pcatul(

    Spnul poate i considerat un maestru spiritual, un guru( ;unc!ia lui ormativ, de mistagog, erecunoscut c)iar de cal* #i unii ca ace'tia sp&nulD sunt trebuitori pe lume c&teodat, pentru c ac peoameni s prind la minte > Sp&nul este o piatr sub n!i'are de om, care poate i piatr de poticnire, dar 'ipiatr de temelie((( 12asile 3ovinescu4( 8l este cel care regi%ea% ntreg scenariul devenirii eciorului de crai,iind vorba de o ini!iere, ritualul presupune trecerea unor probe, pre%ente sub umbra Pcatului, marcate nsde mor!i 'i nvieri succesive(

  • 7/25/2019 harap_alb

    9/23

    Sp&nul Eurm&ntul pe palo'

    Fntnanapoila

    primapagina

    'i aduce stp&nul ntr-o poian n care era o fntn cug)i%dele de ste$ar 'i cu un capac desc)is n lturi( ;&nt&na era ad&nc 'inu avea nici roat, nici cumpn, ci numai o scar de cobor&t p&n la ap(

    n treact spus, nicieri n lumea asta nu e=ist o astel de &nt&n