+ All Categories
Home > Documents > habacuc_-_comentariu

habacuc_-_comentariu

Date post: 15-Nov-2015
Category:
Upload: marius-vaduva
View: 5 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
Description:
comentariu biblic cartea habacuc
66
HABACUC Ghid de studiu Autor: Iulian Ghica Biserica Neemia
Transcript
  • HABACUC

    Ghid de studiu

    Autor: Iulian Ghica

    Biserica Neemia

  • Comentarii pe cartea Habacuc

    Pagina 2 din 66

    Habacuc Introducere

    Nu vom zbovi prea mult n seciunea de introducere a crii. Practic

    contextul istoric prezentat detaliat n comentariul pe cartea Ieremia este valabil i

    pentru cartea Habacuc. Aceast carte e singura surs de informare cu privire la

    Habacuc i la lucrarea sa profetic. Practic sursele externe lipsesc. Mai gsim

    anumite speculaii i presupuneri, dar cartea nsi rmne principala surs de

    informaie. Cartea Habacuc este scris n contextul ridicrii puterii haldeilor. Ea

    poate fi scris pe vremea lui Iosia, sau imediat dup domnia lui Iosia, dup btlia

    de la Carchemi (605 .d.H.), an important n marcarea ascensiunii babiloniene.

    V.5 din cap.1 pare important cci Domnul vestete c n zilele voastre voi face o

    lucrare de necrezut. Lucrarea are n vedere formarea Imperiului Neo-Babilonian.

    Expresia n zilele voastre ne arat clar c nu se are n vedere vremuri ndeprtate,

    ci c mesajul se adreseaz generaiei contemporane formrii spectaculoase i

    rapide a imperiului babilonian. Nu cred c greim dac plasm scrierea crii

    undeva n jurul datei morii mpratului Iosia (ori nainte, ori dup moartea

    mpratului). Specificul acestei cri profetice este faptul c ea de fapt, reprezint

    UN DIALOG ntre profet i Domnul. Profetul ntreb, Domnul rspunde, profetul

    are i mai multe ntrebri, Domnul rspunde din nou, i apoi profetul cade la

    picioarele Domnului n nchinare. Provocarea crii este de a parcurge alturi de

    Habacuc traseul su de la ntrebri i de ce-uri naintea problemei NEDREPTII,

    la nchinare i proternare din pricina rspunsului Domnului fa de problema

    nedreptii. ntr-adevr, tema NEDREPTII este central n carte i n

    frmntrile profetului. Desigur rmne i provocarea de a descoperi specificul,

    unicitatea crii lui Habacuc n canon, i de ce revelaia biblic ar fi incomplet

    fr Habacuc.

  • Comentarii pe cartea Habacuc

    Pagina 3 din 66

    Habacuc cap.1

    1:1-4 Profetul ntreab pe Domnul cu privire la nedreptatea din jurul

    su.

    Profetul, ca orice om al lui Dumnezeu din istorie, este nedumerit cu privire

    la nedreptate. El nu are n vedere n special nedreptile la care este supus el nsui,

    ci nedreptatea pe care o vede n jurul su. De asemenea, nu pare a fi nedreptatea

    din macrocosmosul istoriei lumii (care pare a fi tema urmtoarei sale rugciuni i

    ntrebri). Ci nedreptatea din microcosmosul existenei lui. Ca s citm din v.3 e

    vorba de asuprirea i slnicia care se fac sub ochii lui. Acest lucru ar putea fi

    valabil chiar pe vremea dreptului mprat Iosia, cci am vzut din prima parte a

    crii Ieremia c rutatea i nedreptatea domnea n popor n pofida reformei

    realizate de Iosia. Ca orice om de sub soare, Habacuc a vzut nedreptate n jurul

    lui, a vzut oameni asupritori i plini de slnicie, a vzut oameni slabi i nenorocii

    nedreptii de cei mai puternici dect ei, a vzut certuri, a vzut glceav. E

    important s remarcm c Habacuc pune NTREBRILE sale cnd vede

    nedreptatea din viaa altora. De obicei noi punem ntrebrile sale de-abia n

    momentul cnd noi nine suntem npstuii de nedreptate. Din pcate, din pricina

    egoismului nostru, suferina i nedreptatea din lume nu ne strnete prea multe

    ntrebri. E nevoie ca acestea s se aeze adnc n existena noastr pentru a pune

    ntrebrile pe care le pune Habacuc. El e cu un pas naintea noastr. Dovedete o

    maturitate spiritual, un spirit profund, o preocupare intens i pentru cellalt.

    ntrebrile sale nu sunt superficiale, nu ascund o cutare trectoare. ntrebrile sale

    sunt alimentate de o cutare profund, persistent a sufletului. Inima sa intr ntr-

    un zbucium real, ntr-o stare de nelinite existenial care cere cu necesitate un

    rspuns din partea Domnului:

    Pn cnd voi striga ctre Tine, Doamne, fr s asculi? Pn cnd

    m voi tngui ie, fr s dai ajutor?

    Deci nu e vorba de o cutare pasager, neltoare. Nu e situaia n care

    profetul a vzut ntr-o zi o mare nedreptate care l-a marcat i n acel context a pus

    aceste ntrebri Domnului. Apoi, a doua zi, a uitat de nedreptatea vzut, dar i de

    ntrebrile rostie. Habacuc i-a continuat existena linitit CHIAR DAC Domnul

  • Comentarii pe cartea Habacuc

    Pagina 4 din 66

    nu i-a rspuns la ntrebri. Nu e aceast situaie, ci alta: Habacuc a vzut n jurul

    su nedreptate, i a ntrebat pe Domnul. Rspunul nu a venit nici a doua zi, nici a

    treia zi. Dar Habacuc nu a uitat nici nedreptatea vzut, i nici ntrebrile puse

    Domnului. El era preocupat cu adevrat de ntrebrile sale. A persistat mult vreme

    n cutarea sa. Domnul tot nu a rspuns. El totui nu a renunat. A continuat mai

    departe s se roage i s bat la ua Cerului. Tcerea lui Dumnezeu l-a testat. Se

    pare c lui Dumnezeu i place s i se pun ntrebri. i i place i mai mult s

    rspund. ns vrea s se asigure de autenticitatea ntrebtorului i ntrebrilor

    puse, i de aceea nu rspunde degrab. Tace o vreme i privete n adncul celui ce

    ntreab. Va renuna acesta sau va continua cutarea? Ferice de cel care ca i

    Habacuc continu cutarea. Habacuc este att de marcat de problema nedreptii

    nct ajunge s se tnguie lui Dumnezeu. Rspunsul lui Dumnezeu este perceput de

    acesta ca un AJUTOR care-i poate mntui sufletul. Dumnezeu nu este deranjat de

    ntrebrile profetului, chiar dac acestea par a fi incomode pentru Dumnezeu. Un

    Stpn care pretinde c este atotputernic i drept, este tras la rspundere de unul

    din slujitorii cu privire la faptul c este mult nedreptate n ograda Sa.

    Situaia pare a fi incomod pentru Stpn. Totui, slujitorul nu pune ntrebrile cu

    arogan, din rzvrtire sau ca unul care nu ateapt rspuns, ci pornete de la

    premisa c de fapt nu este rspuns i astfel ntrebarea devine doar o acuz la adresa

    cerului. ntrebrile lui Habacuc nu sunt retorice. Ele sunt sincere. ntrebrile sale

    nu sunt pasagere. Ele sunt persistente, profunde. Deci Domnul nu pare a fi deranjat

    de aceste ntrebri incomode. El mai degrab ar fi deranjat dac nu i S-ar pune

    aceste ntrebri. Cci aceasta nseamn c omul n cauz nu ia n serios viaa,

    lumea, i nici pe Dumnezeu. nseamn c ntrebtorul nu ia n serios modul n care

    Dumnezeu Se descrie pe Sine, modul n care decurg lucrurile n mpria Sa.

    Lipsa ntrebrilor pare s fie problema i nu prezena lor. Prezena lor confirm

    viaa spiritual autentic din inima ntrebtorului. Marile rspunsuri se nasc din

    marile ntrebri, iar marile ntrebri se nasc din marile dureri ne aduce aminte

    cartea Iov. Dar frumuseea este c suferinele nu trebuie neaprat s fie proprii

    pentru ca marile ntrebri s devin ale noastre. Habacuc strlucete prin faptul c

    rostete marile ntrebri ale vieii privind la suferinele altora. Profetul pare a avea

    o mare capacitate de empatie. El nu doar privete la nedreptatea din jurul su fiind

    mulumit de faptul c aceasta a rmas departe de el. El pare mai lucid ca Iov care

  • Comentarii pe cartea Habacuc

    Pagina 5 din 66

    considera c suferina l-a ocolit pentru c era neprihnit. Habacuc vede ciudenia

    nedreptii n viaa celui neprihnit DIN EXISTENA ALTORA. Poate ntr-o faz

    timpurie a vieii sale a trecut el nsui prin mari nedrepti i tocmai de aceea e att

    de sensibil fa de nedreptatea din viaa celuilalt. Ori cum ar fi, Habacuc ia

    provocarea n serios. El nu triete iluzia fabulei personale: mie nu mi se poate

    ntmpla. El recunoate c cel neprihnit e nedreptit. Deci i el poate fi

    nedreptit. ntrebarea nu poate fi pasager. El mai observ la fel ca Ecleziastul c

    nedreptile fcute AMPLIFIC rul din lume: De aceea este legea fr putere,

    cci cel ru biruiete pe cel neprihnit, de aceea se fac judeci nedrepte. Faptul

    c Domnul ngduie acest lucru i nu intervine prompt n lucrul celui ru cauzeaz

    urmtoarele realiti: cel ru este ncurajat s continue calea nedreptii, iar cel

    neprihnit este descurajat s urmeze calea neprihnirii. Legea e lipsit de putere n

    contiinele oamenilor, iar judecile nedrepte se NMULESC. Nu doar c

    nedreptate e o mare problem n sine, dar nesoluionarea ei NMULETE rul de

    pe pmnt:

    Pentru c nu se aduce repede la ndeplinire hotrrea dat mpotriva faptelor

    rele, de aceea este plin inima fiilor oamenilor de dorina s fac ru.

    (Ecl.8:11)

    Habacuc avea desigur i el cunotine religioase. Dar el este mulumit de

    rspunsurile clasice ale teologiei, nu este satisfcut de dogme. El nu accept

    reetele teologice, ci caut rspunsuri mai profunde. De asemenea, el pare s caute

    un rspuns particular. El nu ntreab de nedreptatea din lume, ci de nedreptatea pe

    care el o vede atunci i acolo n jurul lui. Pentru aceast problem ateapt o

    explicaie de la Dumnezeu. Nu ni se relateaz c Habacuc a fost ca Ieremia, un

    prooroc al lui Iuda care a confruntat poporul. El pare mai degrab proorocul care

    dialogheaz cu Dumnnezeu, nu cu poporul. El scrie cuvintele primite de sus ntr-o

    carte pentru a fi o ncurajare pentru cei care aveau aceleai ntrebri cu ale lui. Lui

    Dumnezeu i place sinceritatea i cutarea profund a lui Habacuc. Intr n jocul

    lui s spunem, i apoi i d revelaii minunate care vor deveni parte din Scripturile

    inspirate. Habacuc, din pricina ntrebrilor sale, devine vasul prin care se ntregete

    revelaia Vechiul Testament.

  • Comentarii pe cartea Habacuc

    Pagina 6 din 66

    2:5-11 Rspunsul Domnului: Domnul va ridica pe Haldei prin care va

    pedepsi popoarele.

    Dup o vreme de tcere, Domnul nu mai poate rbda i rspunde lui

    Habacuc. Cel ce vorbete este Dumnezeu nsui. El i descoper lui Habacuc ce se

    va ntmpla n viitor n istorie. V.5 pare a fi adresat poporului ales. Dumnezeu

    vorbete la persoana doi plural. El este ntrebat de Habacuc, dar rspunsul Lui se

    adreseaz ntregului popor. Rspunsul Su nu este doar pentru Habacuc, ci pentru

    tot poporul. Habacuc devine vasul prin care revelaia divin ajunge la popor. V.5

    ne sugereaz c Habacuc a profeit n timpul lui Iosia. Domnul ndeamn poporul

    ales s priveasc printre neamuri, s se uimeasc, dar i s se ngrozeasc. De ce?

    Cci Domnul va interveni n istoria neamurilor pentru a face o lucrare incredibil.

    Dar de ce ar fi de necrezut aceast lucrare? iat marea ntrebare. Ar fi de necrezut

    mcar din dou motive. Mai nti e vorba de ascensiunea rapid i neateptat a

    Haldeilor. De aceea e legitim s plasm profeia pe vremea lui Iosia cnd Marele

    Imperiu Asirian se bucura nc de mare putere. n acea vreme, Babilonul era supus

    Asiriei. La un moment dat devine independent, dar puterea mondial rmne Asiria

    care domina zona de mai bine de 200 de ani! Au mai fost rscoale mpotriva

    acesteia, chiar din partea Babilonului, dar Imperiul Asirian a rmas mereu n

    picioare. Dup o dominaie clar de mai bine de 200 de ani jugul asirian prea de

    nezdrobit (vezi comentariul pe cartea Naum). Totui Domnul vestete o schimbare

    rapid i neateptat a ordinei mondiale. Era cu adevrat de necrezut. Al doilea

    lucru de necrezut era faptul c acest nou Imperiu va realiza ceea ce Asiria nu a

    reuit: va distruge Ierusalimul i Templul i va duce pe tot Iuda n robie. Asiria a

    ajuns pn la porile cetii lui Dumnezeu, dar acolo Dumnezeu i-a zdrobit fr

    mil (pe vremea lui Ezechia). Din vremea lui David (1000 .d.H.) Ierusalimul era

    n picioare, necucerit, nedistrus. Era vorba de 400 de ani de cnd Ierusalimul era

    protejat de Dumnezeu, i aceasta n pofida pcatelor lui Israel. Cine ar fi crezut c

    Ierusalimul ar putea fi distrus? Iat ce ne spun psalmitii despre Ierusalim:

    Capitolul 46

    Ctre mai marele cntreilor. Un psalm al fiilor lui Core. De cntat pe alamot. O cntare.

    1. Dumnezeu este adpostul i sprijinul nostru, un ajutor care nu lipsete niciodat n nevoi.

  • Comentarii pe cartea Habacuc

    Pagina 7 din 66

    2. De aceea nu ne temem, chiar dac s-ar zgudui pmntul i s-ar cltina munii n inima

    mrilor.

    3. Chiar dac ar urla i ar spumega valurile mrii i s-ar ridica pn acolo de s se

    cutremure munii. (Oprire)

    4. Este un ru, ale crui izvoare nveselesc cetatea lui Dumnezeu, sfntul loca al

    locuinelor Celui Preanalt.

    5. Dumnezeu este n mijlocul ei: ea nu se clatin; Dumnezeu o ajut n revrsatul

    zorilor.

    6. Neamurile se frmnt, mpriile se clatin, dar glasul Lui rsun, i pmntul se

    topete de groaz.

    7. Domnul otirilor este cu noi, Dumnezeul lui Iacov este un turn de scpare pentru noi.

    (Oprire)

    8. Venii i privii lucrrile Domnului, pustiirile pe care le-a fcut El pe pmnt.

    9. El a pus capt rzboaielor pn la marginea pmntului; El a sfrmat arcul i a rupt

    sulia, a ars cu foc carele de rzboi.

    10. Oprii-v i s tii c Eu sunt Dumnezeu: Eu stpnesc peste neamuri, Eu stpnesc pe

    pmnt.

    11. Domnul otirilor este cu noi. Dumnezeul lui Iacov este un turn de scpare pentru noi.

    (Oprire)

    Capitolul 48

    O cntare. Un psalm al fiilor lui Core.

    1. Mare este Domnul i ludat de toi n cetatea Dumnezeului nostru, pe muntele Lui cel

    sfnt.

    2. Frumoas nlime, bucuria ntregului pmnt, este muntele Sionului; n partea de

    miaznoapte este cetatea Marelui mprat.

    3. Dumnezeu, n casele Lui mprteti, este cunoscut ca un turn de scpare.

    4. Cci iat c mpraii se adunaser: doar au trecut mpreun,

  • Comentarii pe cartea Habacuc

    Pagina 8 din 66

    5. au privit-o, au nlemnit, s-au temut i au luat-o la fug.

    6. I-a apucat un tremur acolo, ca durerea unei femei la facere.

    7. Au fost izgonii de parc ar fi fost luai de vntul de rsrit care sfrm corbiile din

    Tarsis.

    8. ntocmai cum auzisem spunndu-se, aa am vzut n cetatea Domnului otirilor, n

    cetatea Dumnezeului nostru: Dumnezeu o va face s dinuie pe vecie. (Oprire)

    9. Dumnezeule, la buntatea Ta ne gndim, n mijlocul Templului Tu!

    10. Ca i Numele Tu, Dumnezeule, i lauda Ta rsun pn la marginile pmntului;

    dreapta Ta este plin de ndurare.

    11. Se bucur muntele Sionului i se nveselesc fiicele lui Iuda de judecile Tale.

    12. Strbatei Sionul i ocolii-l, numrai-i turnurile,

    13. privii-i ntritura i cercetai-i palatele, ca s povestii celor ce vor veni dup ei.

    14. Iat, Dumnezeul acesta este Dumnezeul nostru n veci de veci; El va fi cluza noastr

    pn la moarte.

    Ierusalimul era cunoscut ca cetatea invincibil. Marele Babilon fusese deja

    distrus chiar de mai multe ori, i alte ceti ale neamurilor cunoscuser distrugerea

    i reconstruirea. Dar Ierusalimul i Templul stteau n picioare sfidnd mndria

    marilor Imperii ale Neamurilor. Cderea cetii era un lucru de necrezut chiar

    pentru vrjmaii dintre neamuri care i-ar fi dorit acest lucru. Ne aducem aminte de

    versetul din Plngeri 4:12, cruia i-am acordat o atenie deosebit:

    mpraii pmntului n-ar fi crezut i nici unul din locuitorii lumii n-ar

    fi crezut c potrivnicul care-l mpresura are s intre pe porile

    Ierusalimului.

    Revelaia divin a fost att de puternic nct i n mentalul neamurilor

    idolatre era scris adevrul c Ierusalimul este cetatea lui Dumnezeu. Era de

    necrezut c va fi distrus.

  • Comentarii pe cartea Habacuc

    Pagina 9 din 66

    Profeia din Habacuc nu intr n aceste amnunte. Ele doar se deduc. Ea

    vorbete explicit de ridicarea Haldeilor. Ei sunt ridicai n istorie de Dumnezeu

    nsui, iar lucrarea lor e de fapt lucrarea lui Dumnezeu. Profeia descrie de fapt

    formarea Imperiului Neo-babilonian, cuceririle i pustiirile ce aveau s fie fcute

    de Haldei:

    Vor strbate ntinderi mari de ri ca s pun mna pe locuine care nu

    sunt ale lui.

    E iute, zboar ca vulturul care se repede asupra przii (ideea de IUTE

    poate sugera nu doar viteza de atac a trupelor babiloniene, ci i

    rapiditatea prin care vor face din Babilon un Mare Imperiu).

    Poporul acesta vine doar ca s jfuiasc cu lcomie i strnge prini de

    rzboi ca nisipul.

    i bate joc de mprai i voievozi.

    Rde de toate ntriturile cci grmdete pmnt i le ia.

    Lui Habacuc i se descoper toate atrocitile pe care le vor face Haldeii

    printre Neamuri. Din cartea lui Ieremia tim c Babilonienii au fost unealta prin

    care mnia lui Dumnezeu S-a dezlnuit printre neamuri. Proorocia nu spune nimic

    explicit cu privire la pustiirea lui Iuda de ctre Haldei. Dar lucrul acesta pare

    subneles i se deduce uor. ntr-adevr, Habacuc este tulburat de nedreptile din

    Iuda. Rspunsul Domnului este: Domnul va ridica pe Nimicitorul neamurilor care

    va pustii i pe Iuda. Cu alte cuvinte Domnul nu va sta nepstor fa de

    nedreptile din Iuda. Dreptatea va fi restabilit prin pedepsirea acesteia.

    Nelegiuirile poporului ales nu vor rmne nepedepsite. Domnul va ridica pe Haldei

    pentru ca prin ei s pedepseasc pe poporul ales. V.5 pare s confirme c ridicarea

    Haldeilor n istorie este un avertisment nu doar pentru neamuri, ci n primul rnd

    pentru poporul ales. Pavel confirm acest lucru. ntr-adevr, el citeaz din Habacuc

    1:5 n Fapte 13:41 dup ce i ncheie discursul su din sinagoga din Antiohia

    Pisidiei. Pavel vrea s le dea un avertisment evreilor din sinagog, citnd tocmai

    din Habcuc 1:5. Este ca i cum le-ar spune c dac ei nu vor crede n Isus, atunci

    tragedia din anul 586 .H se va repeta din nou. i aa i fost n primul secol. n anul

  • Comentarii pe cartea Habacuc

    Pagina 10 din 66

    70 d.H, tragedia s-a repetat. E interesant expresia: n-o vei crede nicidecum dac

    v-ar istorisi-o cineva. Sensul pare ar fi: nu ai crede-o chiar dac cineva (credibil,

    trimis de Domnul) o va anuna dinainte. Expresia lovete n falsa pace i siguran

    de care se bucurau evreii. Ea este foarte bine explicat de Ieremia cap.7. Din

    pricina Templului i promisiunilor divine, evreii considerau practic imposibil

    cderea cetii lui Dumnezeu.

    Rspunsul Domnului se ncheie cu v.11, care e un verset important. ntr-

    adevr o idee cheie din acest discurs este c Haldeii nu reprezint un popor sfnt.

    Acest lucru a fost reliefat chiar pn n v.11. S-a vorbit de faptul c e turbat i iute,

    c pune mna pe locuri care nu sunt ale lui, c este plin de lcomie i arogan.

    V.11 nu face dect s completeze acest tablou al unui popor al ntunericului: apoi

    aprinderea i se ndoiete, ntrece msura i se face vinovat cci puterea lui o ia ca

    dumnezeu al lui. Se subliniaz c el ntrece msura n cruzime i c apoi se

    mndrete. Nu se consider o unealt n mna Domnului i nu arat mil fireasc

    fa de cei cucerii. El ntrece msura i apoi se mndrete, considernd c prin

    puterea lui a fcut toate aceste cuceriri. Aceste lucruri mresc vina sa naintea

    Domnului. Cnd Israel este n decdere, n istorie se nal un ALT popor. Dar e un

    popor al rului care capt drept s fac ru. Nici pe departe nu e un popor sfnt

    care mplinete cu reveren judecile divine. Haldeii nu s-ar fi ridicat niciodat

    dac Israel nu pctuia. Pcatul lui Israel a fsut posibil ridicarea Nimicitorului

    Neamurilor i ascensiunea acestui popor turbat, ocult i idolatru. Am discutat n

    amnunt despre aceast legitate cnd am studiat Ieremia cap.1-6. De reinut c

    lucrarea de nimicire se face tot printr-un POPOR. Att lucrarea Luminii, ct i

    lucrarea ntunericului se realizeaz printr-un popor. Domnul explic faptul c e

    lucrarea Sa istoric de pedepsire a neamurilor (inclusiv al lui Iuda), dar nu-i

    ascunde lui Habacuc faptul c Haldeii nii sunt plini de frdelege. Nu e vorba de

    un nou Iosua i un nou Israel care mplinete cu team de Domnul judecata Sa

    asupra canaaniilor. E vorba de cu totul altceva. Dar Domnul i spune aceste lucruri

    lui Habacuc tocmai pentru a-i strni alte ntrebri. Domnul tie c rspunsul nu e

    complet, i VREA ca Habacuc s sesizeze acest lucru. Domnul ateapt s fie

    ntrebat din nou. Dar este i un test pentru Habacuc. Va trece cu vederea

    contradiciile din discursul divin, va procesa n mod superficial rspunsul, va obosi

  • Comentarii pe cartea Habacuc

    Pagina 11 din 66

    n cutarea sa, sau va cuta mai departe? Slav Domnului c Habacuc caut mai

    departe. Cutarea sa nu e lips de credin, ci mai degrab manifestarea credinei.

    Habacuc nu stinge cutarea sa prin extrapolarea credinei. El nu spune: E o tain,

    Dumnezeu tie de ce. sau Dac e un plan divin, sigur e desvrit. Nu, Habacuc,

    dup cum vom vedea, vine cu noi ntrebri. Ori, aceste NOI NTREBRI cheam

    o revelaie i mai mare, n urma creia Habacuc cade n adoraie. Ori dac Habacuc

    se mulumea cu rspunsul din cap.1, nici el i nici noi nu mai beneficiam de

    minunata revelaie din cap.1. De aceea se cuvine s-i mulumim lui Habacuc

    pentru c nu a fost superficial i pentru curajul de a continua cutarea sa.

    2:12-17 - Habacuc ntreab pe Domnul cu privire la nedreptile din

    istoria popoarelor

    Domnul soluioneaz problema nedreptii din microcosmosul lui Habacuc

    printr-o lucrare din macrocosmosul istoriei mondiale. Dar aceast lucrare, dei

    soluioneaz problema ridicat de Habacuc, la rndul ei ridic noi probleme. ntr-

    adevr, prin Haldei Domnul va pedepsi popoarele care au clcat n picioare.

    Nedreptile fcute de popoare, inclusiv de Israel, nu vor rmne nedepsite. Un

    neam nfricoat va pustii i va smeri toate aceste popoare. Observm c Domnul

    intervine DUP ce nedreptatea are loc. Desigur se pune ntrebarea de ce totui

    NGDUIE acele nedrepti? Totui se pare c nu aceasta era ntrebarea lui

    Habacuc. Habacuc se ntreab de ce Domnul nu intervine pentru a pedepsi acele

    nedrepti. El pare s neleag c Domnul a oferit o anumit libertate oamenilor

    prin care acetia pot alege binele sau rul. Muli vor alege rul, i-l vor alege cel

    mai adesea n relaie cu semenii lor. Deci nedreptile par inevitabile n aceast

    lume n care Domnul i las pe oameni s fac alegeri. ns el consider c Domnul

    ar trebui s intervin DUP ce nedreptatea a avut loc, pentru a restaura dreptatea i

    pentru a opri nmulirea rului n lume peste msur de mult. DE observat c

    Vechiul Testament vorbete foarte puin de judecata sufletelor de dup moarte.

    Pedepsirea etern a celor ri, i rspltirea etern a celor neprihnii (un rspuns

    clasic la problema nedreptilor de sub soare) nu sunt aduse n discuie. Vechiul

    Testament insist foarte mult pe planul istoric al Domnului, pe ceea ce se ntmpl

    n aceast via, n planul vizibil al lumii. i ntr-adevr rspunsul lui Dumnezeu

    are n vedere o intervenie n acest plan, n istoria concret a lumii. Dar rspunsul

  • Comentarii pe cartea Habacuc

    Pagina 12 din 66

    lui Dumnezeu soluioneaz ntr-un fel problema pe plan istoric, pe trmul

    naiunilor, ns pare s o lase nerezolvat la nivel individual. Cci un om din Iuda

    poate muri n starea de a fi nedreptit nainte ca s aduc Dumnezeu judecata prin

    Haldei peste Iuda. Ce se ntmpl n cazul lui Nabot de exemplu? Dar aceasta pare

    a fi o alt discuie. Reinem c Domnul nu-i rspunde lui Habacuc prin realitatea

    vieii de dup moarte, ci prin intervenia sa ulterioar n istoria lumii. Domnul are

    n vedere paharele nelegiuirii popoarelor. Cnd acestea sunt pline, El ridic un

    popor prin care le pedepsete pe celelalte. Se aduc astfel un fel de jertfe de ispire

    prin care istoria poate continua. tim starea de decdere a lui Iuda din cartea

    Ieremia. Erau multe nedrepti n Iuda, i cei nedreptii, nedrepteau la rndul

    lor. Habacuc pare a fi tulburat de aceast stare generalizat de nedreptate. De ce nu

    intervine Cel drept? Domnul i rspunde c va interveni prin pedeapsa adus prin

    Haldei. Deci Domnul vede nedreptatea i o va pedepsi. Faptul c nu aduce imediat

    o pedeaps vizibil nu nseamn c NU VEDE nelegiuirea. Dar adesea e acel timp

    de har ntre momentul pctuirii i cel al pedepsirii. i acest lucru se aplic n

    special la nivelul istoriei popoarelor. Cum spuneam, la nivelul individului sau a

    unei generaii, lucrurile stau altfel. nainte s vin pedeapsa peste un popor, muli

    oameni nelegiuii din acel popor au murit linitii n patul lor, i muli oameni

    neprihnii au murit n srcie i poate chiar nengropai. Legea restabilirii dreptii

    se aplic la nivelul istoriei popoarelor, dar nu soluioneaz problema nedreptii

    fiecrui om n parte. Totui nu aceasta e obiecia ridicat de Habacuc. El are o alt

    ntrebare. El sesizeaz c unealta folosit de Dumnezeu pentru a pedepsi pe Iuda i

    popoarele vecine este tot un popor pctos, idolatru, crud i nedrept. Cum poate un

    Dumnezeu Sfnt s in n mn o asemenea unealt murdar? Cum poate un

    Dumnezeu PreaSfnt s pun n slujba Sa un popor att de necurat? Ocultismul din

    Babilon de exemplu, era bine cunoscut nc din vremuri strvechi. Haldeii nu erau

    cei mai neprihnii dintre popoare. Nici pe de parte. Ba mai mult, Habacuc

    consider c Haldeii sunt chiar mai ri ca popoarele pedepsite prin ei:

    Cum ai putea privi Tu pe cei miei i s taci cnd cel ru mnnc pe

    cel mai neprihnit dect el?

    E posibil ca Habacuc s aib n vedere n special pe Iuda. ntr-adevr, el pare

    a fi acum preocupat de soarta acestuia. El i ncepe rugciunea prin afirmaia

  • Comentarii pe cartea Habacuc

    Pagina 13 din 66

    ciudat: Nu vom muri. Probabil el este ngrozit de pustiirile pe care le va face n

    Iuda poporul caldean i se ncurajeaz pe sine c nu vor disprea n istorie ca

    popor, ci vor supravieui pedepsei. Astfel, se pare c profetul consider c cel

    pedepsit (Iuda) e mai neprihnit dect vasul prin care va fi pedepsit (Babilonul).

    Aceasta pare a fi percepia sa. Dar nu nseamn c este i corect. Ne aducem

    aminte c i Ieremia percepea pe Iuda n mod eronat la nceputul lucrrii lui.

    Amgit de religiozitatea lui Iuda, nu credea c pcatul poporului e att de adnc. El

    are nevoie s treac prin anumite experiene dure pentru a contientiza ct de

    mpietrit este poporul. Din perspectiva crii Ieremia, Iuda e mai vinovat dect

    Babilonul. Deci percepia lui Habacuc pare a fi eronat. Dar aa vedea el. i vom

    observa c Dumnezeu i rspunde conform percepiei lui. n ntrebarea lui Habacuc

    rmne ntemeiat faptul c Babilonul era i el un popor pctos ca cele care aveau

    s fie pedepsite prin el. Deci unde este dreptatea lui Dumnezeu? Dac Haldeii

    reprezentau un popor sfnt, atunci lucrurile stteau altfel. Dar i ei sunt pctoi.

    De ce ceilali s fie pedepsii, iar ei umplui de slav i de bogii? Desigur, din

    perspectiva funciei i trecutului su, Iuda putea fi considerat a fi mai neprihnit

    dect Babilonul. Iuda avea strmoi sfini, fusese ales de Dumnezeu ca popor al

    Su, se bucura de promisiunile eterne ale Creatorului i din el avea s vin Mesia.

    Babilonul nu avea nimic din toate acestea. Deci cum s pedepseti poporul ales

    prin Babilon? Oricum ar fi dilema lui Habacuc din microcosmos (cel ru biruiete

    pe cel neprihnit 1:4), se mut n macrocosmos (cel ru mnnc pe cel mai

    neprihnit dect el 1:13). Nedreptatea din popor e soluionat prin intervenia lui

    Dumnezeu n istoria mondial. Dar apare problema dreptii n relaiile dintre

    naiuni.

    E interesant prima afirmaie rostit de Habacuc n rugciunea sa:

    Doamne, nu eti Tu din venicie, Dumnezeul meu, Sfntul meu? Nu vom muri.

    Da, Dumnezeu domnete din venicie, cci El nu are nceput. Dar cum este

    El Dumnezeul lui Habacuc din venicie? Aici vorbete Habacuc despre relaia sa

    personal cu Dumnezeu, sau vorbind n numele poporului, are n vedere relaia lui

    Dumnezeu cu Israel. Unde mai gsim aceast expresie n Scriptur? Ps.90:2,

    Ps.93:2, Plngeri 5:19 insist tocmai pe ideea c Dumnezeu este sau domnete din

  • Comentarii pe cartea Habacuc

    Pagina 14 din 66

    venicie. ns Habacuc spune altceva: c Dumnezeu este Dumnezeul lui din

    venicie. Dumnezeu este din venicie, dar nici Habacuc, nici Israel nu este din

    eternitate. Cum poate fi Dumnezeu din venicie Dumnezeul lor dac ei de-abia au

    intrat n existen? O expresie similar o gsim n cartea Isaia:

    Totui Tu eti Tatl nostru! Cci Avraam nu ne cunoate i Israel nu tie cine

    suntem; dar Tu, Doamne, eti Tatl nostru, Tu, din venicie Te numeti

    Mntuitorul nostru. (Is.63:16)

    Isaia afirm cu ndrzneal c Dumnezeu Se numete din eternitate

    Mntuitorul lui Israel. Este ca i cum din eternitate Israel a fost n gndul lui

    Dumnezeu, i nainte de a fi dus n fiin, Dumnezeu deja Se numea pe Sine

    Dumnezeul lui Israel. Cel care rostete o astfel de afirmaie a cunoscut iubirea

    special a lui Dumnezeu pentru Israel. Aceasta e iubirea etern aa cum am

    descoperit n cartea Ieremia. Dar acum nelegem o nuan nou a eternitii ei. Ea

    e etern nu doar n sensul c nu se va sfri, c va fi pentru totdeauna, ci i n

    sensul c a fost dintotdeuna. Iubirea lui Dumnezeu fa de Israel nu este doar fr

    sfrit. Ea este i fr nceput! Ea nu este doar pentru venicie, ci este i din

    venicie. Domnul a iubit att de mult acest popor, nct l-a avut n gnd

    dintotdeauna. L-a iubit cu mult nainte de a-l aduce n existen. Nu se poate spune

    acelai lucru despre alte popoare. Dar se poate afirma cu certitudine n dreptul lui

    Israel. Deci cel mai probabil Habacuc vorbete n numele poporului, avnd n

    vedere relaia dintre Yahwe i Israel i nu relaia sa personal cu Creatorul. Modul

    n care el continu ruga: Nu vom muri, ci vom tri, ntrete interpretarea c el are

    n vedere poporul. El invoc alegerea lui Israel din venicie, dintotdeauna, pentru a

    se ncuraja pe sine c Israel nu va disprea din istorie mcar c va fi crunt pedepsit

    de Domnul. Domnul l iubete pe Israel din venicie. Nu-L va putea lepda de tot.

    l va pedepsi, dar cu msur. n lumina alegerii speciale de care se bucur Israel,

    ntr-adevr acesta e mai neprihnit dect neamul caldean. Cum de pedepsete deci

    Domnul poporul ales printr-un popor necurat i idolatru? Ca unii care prin Hristos

    am fost apropiai de poporul ales i am devenit parte din Israelul lui Dumnezeu ne

    putem bucura de aceeai minune: Dumnezeu este Dumnezeul nostru din eternitate,

    dintotdeauna s-a gndit la noi i S-a numit Dumnezeul nostru! Ce tain. Alegerea

    noastr n Hristos nu este doar nainte de ntemeierea lumii, ci este dintotdeauna,

  • Comentarii pe cartea Habacuc

    Pagina 15 din 66

    din eternitate! Cum am putea deci s ne ndoim de iubirea lui Dumnezeu fa de

    noi, de protecia i purtarea Sa de grij?

    Pentru a da for ntrebrilor sale, Habacuc vine cu imaginea nvodului. E

    imaginea unui om idolatru care strnge peti din mare. Apoi ns, fr s

    recunoasc faptul c ajutorul vine de la Domnul, el se nchin i aduce jertfe

    nvodului su, ca i cum lui i-ar datora strngerea petilor. V.17 ne arat c omului

    cu nvodul i corespunde neamul haldeilor, iar att v.17 ct i v.14 ne arat c

    petilor din nvod le corespund neamurile cucerite de haldei. Habacuc nelege de

    ce n dreptul unui pescar idolatru Domnul ar putea s nu intervin prompt pentru a-

    l pedepsi. E vorba de prinderea unor peti. Dar n istoria popoarelor e vorba de un

    popor mndru i idolatru care asuprete i prinde n nvodul su alte popoare, ali

    oameni. Oare n aceast situaie Domnul ar putea tcea? Ar putea privi fr s

    intervin? Nu mai e vorba de peti, ci de oameni fcui de El dup chipul i

    asemnarea Lui! Fa de peti nu se poate ridica problema de nedreptate. ns fa

    de oameni este cu totul altceva. Da, acele popoare i inclusiv poporul ales merit s

    fie pedepsite. Prin Haldei se mplinesc judecile divine. Dar i Haldeii sunt plini

    de pcate. De ce ceilali s fie pedepsii, iar ei s se bucure de prosperitate i

    succes, i acestea s amplifice ndumnezeirea lui!? Deci Habacuc nu pare a obiecta

    fa de planul lui Dumnezeu de a pedepsi celelalte popoare prin Haldei, ct faptul

    c Haldeii nu pot continua astfel la nesfrit. Habacuc intuiete c nu acesta poate

    fi finalul povetii. Povestea e incomplet. Lui i s-a descoperit o poveste divin, un

    plan divin. Dar e doar o parte din el. Nu poate fi tot planul. Dreptatea lui

    Dumnezeu trebuie s strluceasc n toat splendoarea ei. Habacuc crede ntr-un

    Dumnezeu care intervine constant n istorie pentru a restabili dreptatea i nu las

    totul n seama zilei finale a judecii i a vieii de apoi. Dar el nu ndrznete s

    completeze singur povestea. El ateapt rspunsul Domnului.

    Tulburarea lui Habacuc ne aduce aminte de tulburarea lui Daniel din Daniel

    cap.7. La fel dup cum Habacuc se tulbur cnd Domnul anun ridicarea n istorie

    a nimicitorului neamurilor, Daniel se tulbur cnd Domnul vestete ridicarea n

    istorie a cornului celui mic. i unul i altul vd n aceast ridicare un triumf al

    rului, un apogeu al manifestrii maleficului n lume. Amndoi cer lmuriri i

    ntreab pe Domnul de ce ngduie aa ceva, sau mai degrab de ce PLNUIETE

  • Comentarii pe cartea Habacuc

    Pagina 16 din 66

    aa ceva? Cci Domnul le spune c acesta este planul LUI, c El este cel care va

    ridica aceste mprii n istoria lumii. Sfinenia i dreptatea lui Dumnezeu sunt

    ntr-un contrast total cu manifestarea acestui ru n istorie. Cum poate Dumnezeu

    include aa ceva n planul Lui? El este att de sfnt nct nici nu poate privi

    nelegiuirea. Dar att Nimicitorul Neamurilor, ct i cornul cel mic prefigureaz

    marele ru anticristic de la finalul istoriei. De-abia la final, manifestarea rului i

    va atinge apogeul n istorie. Cum de include Dumnezeu aa ceva n planul Su?

    Anticrist va fi i el o unealt n mna Domnului prin care va pedepsi pe cei ce au

    respins adevrul: mai nti pe Israel, apoi pe Biserica dual, apoi pe neamuri. Dar

    el nsui este plin de pcat i mndrie. El nsui merit s fie pedepsit. El este omul

    pcatului, mult mai necurat dect cei care sunt pedepsii prin el. Nu acesta poate fi

    finalul povetii. i lui Daniel, Domnul i descoper c acel corn cel mic va fi rodul

    pcatelor lui Israel. Lui Daniel i descoper i profanarea Templului i martirajul

    rmiei credincioase din poporul lui Dumnezeu. Tulburarea lui este mai mare

    dect cea a lui Habacuc. ntrebrile sale sunt mai multe i mai grele. n toate aceste

    situaii, nu acesta poate fi finalul. Finalul trebuie s fie altul. Habacuc intuiete

    acest lucru i ntreab pe Domnul.

  • Comentarii pe cartea Habacuc

    Pagina 17 din 66

    Habacuc cap.2 Rspunsul Domnului: Babilonul va fi judecat la rndul

    su

    Habacuc 2:1-4 Cel neprihnit va tri prin credin

    Habacuc ateapt rspunsul Domnului. El recunoate c a fcut Domnului o

    plngere. A nvat ns c Domnului i plac astfel de plngeri. i se ateapt ca

    Domnul s-i rspund. Se duce n locul lui de straj, pe un turn. E vorba de o

    metafor sau chiar de un turn fizic? Este vreun indiciu despre slujba lui Habacuc?

    Era oare unul din strjerii Ierusalimului? Dac nu, de ce se duce pe un turn? De ce

    nu se duce la Templu? Era Habacuc att de nspimntat de profeia care anuna

    pedeapsa adus de Haldei, nct se suie pe un turn al cetii pentru a vedea dac

    otile acestora se apropie deja de cetate? E greu de rspuns la aceste ntrebri. Cel

    mai probabil, 2:1 are n vedere un act fizic care d via unei metafore. Habacuc se

    duce efectiv pe un turn nalt ca s atepte acolo rspunsul Domnului. Era probabil

    un loc familiar lui, un loc aproape de cer, cu priveliti frumoase, unde se putea

    bucura de linite. Habacuc vrea s asculte n LINITE rspunsul Domnului. Se

    ndeprteaz de zarva cetii i se duce ntr-un loc unde s nu fie deranjat de alii.

    Acolo, n linite, n singurtate, n tcere, ateapt rspunsul Domnului. Poate chiar

    era un osta, strjer al unei ceti din Iuda sau chiar al cetii Ierusalimului. Astfel,

    el profit de slujba pe care o are pentru a atepta rspunsul Domnului n turnul

    cetii. Dar Habacuc dorete s fie i un altfel de strjer. Ca strjer, el ateapt

    rspunsul Domnului. Nu ateapt s vad fizic vrjmai pentru a ntiina pe cei din

    cetate, ci ateapt proorocia Domnului. Funcia de strjer pe care el i-o asum ne

    arat c deja implic POPORUL n frmntrile sale. Cel ce st de straj nu poate

    sta de straj doar pentru sine. Cel care st de straj, are n vedere protejarea unei

    ceti, unei comuniti ntregi. Principalul su rol este de a ntiina cetatea din timp

    de apariia otilor vrjmae. Deci funcia de strjer implic existena unor vrjmai,

    a unor pericole. Dar strjerul poate aduce i veti bune. El poate vedea de departe

  • Comentarii pe cartea Habacuc

    Pagina 18 din 66

    i otile aliate care vin n ajutorul cetii. Acolo, pe turn, are o perspectiv mult mai

    mare, vede n deprtri, n contrast cu cei din cetate care vd doar la mic distan.

    El vede ceea ce oamenii din cetate NU POT vedea. Are o poziie privilegiat. El

    este dator s vegheze, s fie treaz, s nu doarm n post. Este apoi dator s

    ntiineze pe cei din cetate de TOT ce vede la orizont. Chiar dac e vorba de veti

    rele, nu trebuie s le ascund celor din cetate. Chiar dac le stric somnul, sau

    linitea, sau srbtorile, el trebuie s-i ntiineze de apariia vrjmaului. Cei din

    cetate trebuie s aib ncredere n el, n capacitatea lui de a vedea mai bine, dar i

    n onestitatea sa care-l va face s le spun doar adevrul.

    Habacuc este acum mai mult dect un cuttor. El devine un strjer. n joc e

    mai mult dect foamea sa de Dumnezeu, dect relaia sa cu Domnul, dect

    frmntarea sa sincer de a nelege cile Domnului. n joc e destinul unei naiuni.

    Rspunsurile pe care el le ateapt nu sunt doar pentru sine, ci pentru tot poporul.

    Domnul nsui va confirma acest lucru n v.2-3. Rspunsul pe care el l ateapt e

    vestea bun care trebuie s soseasc NAINTEA vetii rele. E LUMINA divin ce

    trebuie s ajung la inima poporului NAINTE s vin ceasul ntunericului.

    Credina celor neprihnii din popor e vulnerabil fr acest rspuns, iar aducerea

    la cin a celor necredincioi e problematic fr aceast proorocie. Observm c

    ntiinarea lui Dumnezeu din cap.1 nu e suficient pentru funcia de strjer al lui

    Habacuc. Dei dac ntiina poporul de pericolul haldeilor, poate acesta se cia i

    astfel oprea din drum slujba nimicitorului neamurilor. Dar Habacuc pare s

    neleag c oprirea acestuia nu mai poate avea loc. Din pricina pcatului i

    mpietririi lui Israel, din pricina lui Manase n cuvintele crii Ieremia, pedeapsa

    devine inevitabil. Nimicitorul Neamurilor nu mai poate fi oprit. Slujba lui devine

    un dat istoric. Atunci Habacuc, ca strjer, caut nu salvarea poporului din faa

    nvlirii Haldeilor, ci mai degrab caut s salveze credina celor neprihnii care

    vor vedea aceast nvlire i caut s pregteasc recuperarea rmiei care va

    rmne n via dup nvlire. El nsui i simte credina testat n faa cruzimilor

    ce vor fi fcute de Haldei. Caut un rspuns pentru protejarea credinei sale, dar i

    a celor neprihnii din popor. El caut RESURSA izbvirii din ncercare nainte de

    a veni ea. El intuiete c n timpul ncercrii, lucrurile vor fi prea tulburi ca s se

    poat nate un rspuns clar care s le sprijine credina. El caut astfel acest

  • Comentarii pe cartea Habacuc

    Pagina 19 din 66

    RSPUNS nainte s vin ncercarea. Cci nvlirea Haldeilor este o pedeaps

    pentru cei nelegiuii din Israel, dar o ncercare pentru rmia credincioas. El

    pare a fi n mod special un strjer al rmiei credincioase din popor. El nu se

    lupt cu Dumnezeu n rugciune ca Ieremia, pentru a opri lucrarea Haldeilor. El

    caut un rspuns la problema nedreptii generat de aceast lucrare.

    Domnul nu ntrzie s-i rspund. Rspunsul Domnului la ntrebarea pus de

    Habacuc ncepe efectiv n v.5. Dar pn n v.5, nainte de a da rspunsul, Domnul

    vine cu o introducere, cu nite lmuriri cu privire la rspunsul pe care-l va da. E

    vorba de o proorocie. Proorocia nu este doar pentru Habacuc, este pentru tot

    poporul. Acesta trebuie s o scrie pe table ca s se poat citi uor, dup alte

    traduceri apare formularea: ca s poat alerga cel ce o citete. Ar fi vorba fie de

    punerea tbliei ntr-un loc public pentru ca cei ce o citesc s poat rspndi uor

    vestea, fie ar fi vorba de darea tblielor unor mesageri profesioniti care trebuie s

    ia tbliele i s le duc mai departe n anumite locuri sau la nite destinatari

    speciali. Ideea fundamental rmne c mesajul primit de Habacuc nu este doar

    pentru el. Este un mesaj public. Este pentru popor. Poate salva pe muli. Este menit

    s salveze pe muli. Deci iat primul lucru spus de Domnul lui Habacuc nainte de

    a-i dezvlui coninutul proorociei: Nu este doar pentru tine! Este pentru tot

    poporul!

    Aceast aciune de a face repede public proorocia e motivat de v.3. Mai

    remarcm deci, ideea de urgen din v.2. Ea apare prin prezena verbului A

    ALERGA din celelalte traduceri. Vestea nu doar c trebuie s ajung i la ceilali,

    dar trebuie s ajung repede. De ce?

    Traducerea Cornilescu Traducerea literal Traducerea NIV

    Cci este o proorocie a crei vreme este hotrt, se apropie de mplinire i nu va mini; dac zbovete, ateapt-o, cci va veni i se va mplini negreit.

    Pentru c viziunea este nc pentru un timp hotrt, dar se grbete spre sfrit (sau:vorbete despre sfrit) i nu va mini. Chiar dac va ntrzia, ateapt-o, pentru c va veni negreit i nu va fi amnat

    Pentru c proorocia privete un timp hotrt (fixat cu precizie); ea vorbete despre sfrit i nu se va dovedi fals. Chiar dac ntrzie, ateapt-o (sau ateapt-l). Ea

  • Comentarii pe cartea Habacuc

    Pagina 20 din 66

    (sau: nu va ntrzia).. (el) va veni cu

    siguran i nu va ntrzia.

    Urgena transmiterii mesajului are n vedere n primul rnd VREMEA

    mplinirii profeiei, ct i CERTITUDINEA mplinirii ei. E interesant c nainte s

    ne spun de CONINUTUL ei, Domnul ne spune de VREMEA i de

    CERTITUDINEA mplinirii ei. Ne-am fi ateptat ca urgena s fie explicat n

    urmtorii termeni: transmite urgent mesajul, cci coninutul ei e foarte important.

    Dar urgena profeiei pare mai nti motivat de VREMEA mplinirii ei. Ar avea

    sens: transmite urgent mesajul, cci este aproape de mplinire. E logic ca mesajul

    s fie vestit NAINTE de a se mplini. El poate fi de AJUTOR doar dac e vestit

    nainte de a se mplini. i deci, dac se va mplini repede, e logic s fie vestit ct

    mai repede. Aici apare o diferen de traducere. Cornilescu traduce: se apropie de

    mplinire, dar traducerea literal i NIV insist c profeia are n vedere sfritul

    sau n cel mai bun caz se va grbi la sfrit. Deci nu apare ideea unei mpliniri

    foarte rapide a proorociei. Dimpotriv, se insist c proorocia are un TIMP, un

    moment de mplinire hotrt cu mare precizie. Dar nu nseamn neaprat c

    vremea este FOARTE aproape. ntr-adevr, chiar i traducerea Cornilescu

    precizeaz mai nti c proorocia are o vreme hotrt i apoi c se va mplini

    repede. A doua parte a versetului pare s spun ns exact opusul, c proorocia nu

    se va mplini foarte repede, i c va aprea o perioad de ATEPTARE. Cel care o

    ateapt va percepe c proorocia NTRZIE s se mplineasc. Deci nu pare a fi

    vorba de o proorocie care s se mplineasc foarte repede. Poate din perpectiva

    cerului ea se va mplini repede sau curnd, dar din perspectiva omului de pe

    pmnt ea va prea c ntrzie. Va aprea o perioad de ateptare. Ea va fi suficient

    de lung ca credina i rbdarea celui neprihnit s fie pus la ncercare. Deci dac

    vremea e aproape de mplinire din perspectiva Cerului acest lucru nu nseamn c

    pentru pmnt nu va nsemna o vreme dificil de ateptare. Atunci accentul nu

    cade n primul rnd pe vremea care este aproape, ci c vremea e hotrt cu

    precizie i c proorocia nu va mini. De fapt se anticipeaz c pentru atepttor,

    proorocia nu se va mplini aa de repede. Dar el trebuie s tie c ea este adevrat

    i pn la urm se va mplini. Ea vizeaz chiar sfritul sau se va grbi la sfrit

  • Comentarii pe cartea Habacuc

    Pagina 21 din 66

    pentru a se mplini. Adic evenimentele nu se vor desfura o vreme n sensul

    mplinirii profeiei, dar la final se vor desfura cu mare repeziciune. Pentru o

    perioad de timp istoria va prea a rmne blocat. Dar deodat va lua un alt curs

    i profeia se va mplini repede i neateptat. mplinirea ei va deveni un oc, o

    supriz. Deci cel neprihnit e anunat mai dinainte c mplinirea ei ar putea prea

    c ntrzie. Dar acest lucru nu nseamn c Domnul s-a rzgndit sau c ea nu se va

    mplini. Nu, lucrurile sunt hotrte pe agenda divin: prorocia se va mplini, chiar

    dac se va mplini mai trziu. De ce totui ntrzie? De ce nu se mplinete chiar

    mine profeia? Profeia are un timp BINE hotrt n agenda lui Dumnezeu. Mine

    nu este o vreme potrivit. mplinirea profeiei i va atinge cu adevrat rolul n

    planul divin DOAR dac se mplinete NTR-UN ANUMIT moment. Nu doar

    mplinirea profeiei e important, ci i VREMEA cnd ea se mplinete.

    Splendoarea lucrrii divine va strluci doar dac profeia se va mplini la vremea

    hotrt. Sunt raiuni i factori la care Habacuc nu are acces. Din perspectiva lui

    Habacuc e potrivit ca profeia s se mplineasc chiar acum. Dar orizontul su e

    tare ngust. Vremea potrivit de mplinire a profeiei este doar cea hotrt de

    Dumnezeu. Din Ieremia tim c Domnul are n vedere mplinirea plenar a

    judecii Sale asupra lui Israel i asupra Neamurilor, umplerea paharului

    frdelegilor Babilonului, numrul de ani n care ara trebuie s fie pustiit i s se

    odihneasc de sabatele ei, vizeaz perioada mpietririi lui Israel, paradigmele

    mesianice pe care El vrea s le reveleze i multe alte lucruri la care noi nu avem

    acces. Astfel, din perspectiva acestui tablou mai larg, vremea potrivit pentru

    cderea Babilonului nu este imediat dup anul 586 .H., ci ceva mai trziu prin 539

    .H. Faptul c VREMEA mplinirii ei este hotrt cu mare grij i mare precizie n

    agenda divin e o resurs important pentru sufletul celui care ateapt mplinirea

    ei.

    E paradoxal formularea: Dac ntrzie, ateapt-o, cci va veni negreit i

    nu va ntrzia sau nu va fi amnat. Sensul pare a fi: dac i se pare c ntrzie,

    ateapt-o. Ea de fapt nu ntrzie, ci se va mplini exact la vremea hotrt. ea nu va

    fi nici anulat de Domnul, nici amnat. Nu trebuie tratat ca o proorocie de tipul

    celor din Ieremia 18: o dat zic despre un neam..dar dac acel neam...desigur este o

    proorocie de acel tip, dar Domnul PREVEDE dinainte att c Israel nu se va ci n

  • Comentarii pe cartea Habacuc

    Pagina 22 din 66

    faa proorociilor lui Ieremia, ct c nici Babilonul nu se va lsa vindecat. Astfel,

    din perspectiva atottiinei divine, profeia nu e condiionat de nimic. Nu este un

    factor subiectiv care poate schimba mplinirea ei i nici mcar momentul mplinirii.

    Totul decurge dup un plan divin, stabilit cu maxim precizie i care nu poate fi

    schimbat. mplinirea ei nu este condiionat nici mcar de ateptarea celui

    neprihnit. Ea oricum va veni. Cel neprihnit nu poate nici anula, nici amna, nici

    grbi momentul mplinirii profeiei. O poate atepta, sau poate s-i piard

    rbdarea i astfel s fie prins pe picior greit de momentul mplinirii ei.

    Atunci dac ea nu se va mplini repede, de ce este aa de urgent s se

    vesteasc repede coninutul ei? Sensul pare a fi: nu pentru c se va mplini repede,

    ci pentru c nu se va mplini aa de repede cum se ateapt cel neprihnit, ea

    trebuie vestit REPEDE! Cu alte cuvinte, tocmai pentru c exist aceast perioad

    de obositoare ateptare, de tcere, de ndelung rbdare, e nevoie ca acest mesaj s

    ajung repede la cel neprihnit care i-ar putea pierde credina n perioada de

    aparent tcere a lui Dumnezeu n faa nedreptii. Cel neprihnit trebuie deci

    ntiinat ct mai repede c profeia, dei nu se va mplini degrab, se va mplini cu

    siguran, se va mplini EXACT la vremea hotrt de Dumnezeu. Profeia e un

    DAT. Cel neprihnit trebuie s tie urgent acest lucru. Nimic nu poate afecta cursul

    mplinirii profeiei. Nici mcar cel neprihnit nu poate influena momentul

    mplinirii ei. El poate doar s atepte cu rbdare i s atepte pn la capt.

    Implacabilitatea profeiei e mai nti frustrant pentru cel neprihnit. El nu poate

    face nimic pentru a GRBI mplinirea ei. Dar apoi implacabilitatea ei devine o

    ncurajare: nici cel ru nu poate opri sau amna mplinirea ei.

    nainte de a-i descoperi CONINUTUL profeiei, Domnul l ntiineaz pe

    Habacuc de faptul c mplinirea ei se va lsa o vreme ateptat. Coninutul va fi

    att de fabulos nct Habacuc va dori ca proorocia s se mplineasc MINE sau

    ct mai repede cu putin. Dar nsi frumuseea mplinirii proorociei poate s fac

    ru credinei celui neprihnit. Acesta va deveni att de nerbdtor s asiste la

    mplinirea proorociei, nct tocmai din aceast pricin i va putea pierde rbdarea

    n ateptarea ei. Cel neprihnit este ndemnat s nu-i piard rbdarea, dar nici s

    accepte realitatea prezent detandu-se de mplinirea promisiunii divine. El este

    ndemnat s atepte mplinirea proorociei. Aceasta nseamn n primul rnd s

  • Comentarii pe cartea Habacuc

    Pagina 23 din 66

    continue s cread n promisiunea lui Dumnezeu; s triasc prezentul n lumina

    finalului anunat de Dumnezeu. Finalul povetii e esenial. El te ghideaz n ce

    corabie s te sui, n ce tabr s te situezi astzi. Dac triumful Babilonului va fi pe

    vecie, e logic s devii un slujitor al Babilonului. Dac ns Babilonul va cdea i

    Ierusalimul va fi restaurat, e logic s continui s pori n inima ta cetatea sfnt.

    V.3 pregtete celebrul v.4. Inima Babilonului s-a ngmfat. Nu este fr prihan n

    el. Deci trebuie s fie i el pedepsit la rndul su. Dar pedeapsa nu va veni imediat.

    Tcerea cerului n faa rutii Babilonului ar sugera un triumf al nedreptii. DAR

    cel neprihnit va tri prin credina lui, prin credina n ceea ce Dumnezeu a promis

    i anume, c va pedepsi la rndul su i Babilonul i c va restabili dreptatea pe

    pmnt. Tcerea prezent a lui Dumnezeu n faa nedreptii este o mare provocare

    pentru cel drept. De ce s mai continuie s fie drept, dac cel drept este mncat de

    cel nelegiuit, dac cel drept sufer, iar cel nedrept se bucur de succese fr

    numr? Sau cum i mai poate pune ncrederea ntr-un Dumnezeu care pretinde c

    este atotputernic i drept i care totui tace n faa nedreptilor de pe pmnt? Cel

    neprihnit va putea continua s triasc n relaie cu Dumnezeu, s triasc

    adevrata via, s triasc n neprihnire DOAR prin credin. Prin credina c

    situaia prezent nu reprezint finalul povetii, ci doar ceva temporar. Dumnezeu

    va sparge tcerea i va scrie adevratul final al povetii. Cel nedrept va fi pedepsit,

    iar cel neprihnit va fi rspltit. Cel neprihnit nu va putea tri prin vedere ntr-o

    lume a nedreptii. El va putea tri doar prin credin, prin credina n ceea ce nu se

    vede, prin credina ntr-un Dumnezeu nevzut care rmne drept i prin credina n

    viitorul anunat de Dumnezeu, n lucrurile ndjduite, care nu se vd acum, dar pe

    care Dumnezeu le va aduce cu certitudine n realitatea istoric. Rspunsul

    Domnului deci provoac pe cel neprihnit la trire prin credin. Rspunsul

    Domnului nu anuleaz trirea prin credin, dar ajut i ghideaz credina. Cel

    neprihnit are nevoie de Cuvntul Domnului pentru a putea tri prin credin.

    Credina trebuie ancorat n ceva statornic, vrednic de ncredere. Ori acesta e

    Cuvntul Domnului, revelaia Lui, promisiunea Sa. Habacuc crede rspunsul

    Domnului din capitolul 1. Dar aceast credin strnete noi ntrebri. Astfel vine

    rspunsul din capitolul 2 care-l provoac din nou pe Habacuc la credin. Mai nti

    el trebuie s cread c Domnul va pedepsi nedreptatea din jurul su prin haldei.

    Apoi el trebuie s cread c Haldeii vor fi pedepsii la rndul su de Dumnezeu.

  • Comentarii pe cartea Habacuc

    Pagina 24 din 66

    Credina sa din cap.1 l conduce la credina din cap.2. n faa nedreptii, el

    primete eliberarea printr-o credin care duce la credin. Prima problem a

    nedreptii din jurul su e soluionat prin credina sa n Cuvntul Domnului

    revelat n cap.1. Dar credina sa nu se poate opri aici. Ea trebuie s continue prin

    ancorarea sa n Cuvntul Domnului revelat n capitolul 2. Astfel, e o eliberare care

    vine prin credin i duce la credin, iar cel neprihnit datorit credinei lui va

    putea rmne n neprihnire. Aceste observaii ne vor ajuta s pricepem mai bine

    de ce acestor versete din Habacuc li se ofer o atenie aa de mare n Noul

    Testament. Ideea fundamental este c cel neprihnit trebuie s persevereze n

    credin pn la capt. El trebuie s cread toat revelaia lui Dumnezeu i va avea

    nevoie de credin pn la sfrit pentru a-i pstra relaia cu Creatorul ntr-o lume

    a suferinei i nedreptii.

    Pavel ne spune c Evanghelia este puterea lui Dumnezeu pentru mntuirea

    fiecruia care crede, deoarece n ea este descoperit o neprihnire (o dreptate) pe

    care o d Dumnezeu prin credin i care duce la credin, dup cum este scris: Cel

    neprihnit va tri prin credin (Rom.1:16-17). De ce citeaz Pavel din Habacuc?

    Ce vrea s argumenteze cu acest citat din ceea ce el a enunat despre Evanghelia lui

    Hristos? Pavel explicase n Romani 1:1-2 c Evanghelia lui Dumnezeu pe care o

    vestea a fost fgduit mai nainte prin proorocii Si n Sfintele Scripturi. Deci era

    important ca s arate c doctrinele Evangheliei sunt profund ancorate i susinute

    de Scripturile Vechiului Testament. Pavel afirm c un element central al

    Evangheliei este credina. E vorba de o dreptate pe care Dumnezeu o d celui ce

    crede, iar credina acestuia nu este static, pasager, ci este o credin care persist,

    care persevereaz, care duce mai departe la credin, la un nou stadiu al ncrederii

    n Dumnezeu, i astfel citeaz din Habacuc. Prima paralel cu Habacuc este

    evident. Habacuc enun un principiu fundamental valabil: cel neprihnit va tri

    prin credina lui. Nu e ceva valabil doar pentru Habacuc sau doar pentru cei din

    vremea lui, ci e o afirmaie cu caracter universal: cel neprihnit, oriunde ar fi el i

    n orice vreme ar tri, poate tri n relaie cu Dumnezeu DOAR prin credina sa.

    Deci observm mai nti caraterul UNIVERSAL al necesitii de a crede. Ori i

    Pavel vorbete de aceast universalitate, de aceast condiie indispensabil a

    credinei: pentru mntuirea fiecruia care crede...Apoi Habacuc insist pe

  • Comentarii pe cartea Habacuc

    Pagina 25 din 66

    perseverena n credin. Cel neprihnit va continua s triasc n Dumnezeu doar

    dac va persevera pn la sfrit n credin. Dac va nceta s cread n

    promisiunea lui Dumnezeu, nu va putea rmne n relaie cu El ntr-o lume a

    nedreptii i suferinei. Pavel insist pe acelai adevr cu privire la Evanghelia sa:

    e vorba de o credin care trebuie dus pn la capt. Habacuc detaliaz

    perseverena n credin. E vorba de o cretere n credin. E vorba de a crede ceea

    ce Dumnezeu a revelat deja, dar i ceea ce El reveleaz n prezent. E o credin

    dinamic ce crete, ce se deschide fa de ntreaga revelaie a lui Dumnezeu. Ori,

    ct de frumos surprinde Pavel n cuvinte creterea credinei lui Habacuc din cap. 1

    n cap.2: care vine prin credin i care duce la credin. Primul pas al credinei l

    face posibil pe al doilea. De asemenea credina despre care vorbete Habacuc e

    strns legat de problema DREPTII lui Dumnezeu, de rspunsul lui Dumnezeu

    n faa nedreptilor din lume. Ori credina de care vorbete Pavel este centrat tot

    pe tema dreptii divine, pe rspunsul lui Dumnezeu n Hristos la problema

    nedreptii. Faptul c Pavel direcioneaz credina pe Hristos nu nseamn ceva cu

    totul nou fa de credina de care vorbea Habacuc. Dup cum vom comenta ceva

    mai trziu n capitolul 2, rspunsul lui Dumnezeu fa de ntrebrile lui Habacuc

    e profund mesianic. De fapt, cderea Babilonului va marca venirea lui Mesia i

    instaurarea de ctre Acesta a mpriei dreptii pe pmnt. Deci rspunsul lui

    Dumnezeu pentru Habacuc n faa problemei nedreptii este Mesia nsui.

    Habacuc trebuie s cread n Mesia, n lucrarea viitoare a Lui. Pn acum vedem

    ct de precis citeaz Pavel din Habacuc. Nu e vorba de un pretext pentru a-i

    justifica teologia mntuirii prin credin. Desigur, Pavel se afl ntr-un nou stadiu

    al revelaiei. El construiete pe temelia pus de Habacuc. Ia conceptul tririi prin

    credin din cartea Habacuc i-l aeaz n noul context al revelaiei. Mesia deja

    venise n lume. Revelaia se ntregise. Problema nedreptii nu e formulat din

    perspectiva nedreptilor din lume nepedepsite, ci mult mai profund: din

    perspectiva nepedepsirii nedreptilor celor care se ncrede n Domnul. Cum poate

    Dumnezeu s ierte pe cel pctos i s rmn drept? Iat ntrebarea formulat de

    noul Habacuc. Iar rspunsul este n esena lui acelai: Hristos. Dar nu e vorba doar

    de judecata adus de Mesia asupra celor nedreptii, ci n primul rnd, de judecata

    pe care Hristos a luat-o asupra Sa. Aici n mod cert Pavel nu se mai bazeaz pe

    profeia din Habacuc. Deja merge mai departe de ea. Habacuc trebuie s cread n

  • Comentarii pe cartea Habacuc

    Pagina 26 din 66

    ceea ce Dumnezeu a fcut, face i va face n istorie. La fel, Pavel ne cheam la o

    credin complet, la o credin care duce la credin. Credina n ceea ce Hristos

    Isus a fcut deja nu este complet. Ea ne conduce la credina n ceea ce El face n

    prezent i n ceea ce El va face n viitor pentru noi. Credina n moartea i nvierea

    Lui e defapt temelia credinei. Noi trebuie s credem de asemenea n viaa pe care

    El o triete azi n noi i n revenirea Sa n glorie. Doar prin aceast credin

    complet vom putea tri.

    Pavel mai citeaz din Habacuc i n Galateni:

    i c nimeni nu este socotit neprihnit naintea lui Dumnezeu, prin Lege, este nvederat, cci cel neprihnit va tri prin credina lui. ns Legea nu se

    ntemeiaz pe credin, ci ea zice: Cine va face aceste lucruri, va tri prin ele. (Gal.3:11-12).

    Pavel aplic principiul credinei din Habacuc n contextul rezolvrii

    nedreptilor i pcatelor fiinei umane. Aici e drept c aplic principiul credinei

    ntr-un alt context. Dar principiul e universal, iar problema nedreptii ridicat de

    Pavel e de fapt ridicat tot de Vechiul Testament, de tot limbajul jertfelor de la

    Cortul ntlnirii (vezi de exemplu comentariul pe Levitic 16). Problema nedreptii

    se soluioneaz PRIN CREDIN iat rspunsul lui Habacuc. Acelai e i

    rspunsul lui Pavel. Dac problema iertrii, neprihnirii naintea lui Dumnezeu a

    omului, s-ar putea soluiona prin faptele sale bune (faptele Legii), atunci nu ar mai

    fi nevoie de credin. Faptele bune sunt ceva vizibil. Astfel cel drept ar tri prin

    vedere i nu prin credin n ce privete soluionarea propriilor nedrepti. Dar

    Habacuc ofer un alt rspuns: cel neprihnit va tri doar prin credina sa, adic n

    lucrurile care NU SE VD i pe care la va face Mesia n istorie. Deci rspunsul lui

    Dumnezeu n faa nedreptii e strns legat de trirea prin credin i de Hristos.

    Teologia iudaizatorilor propovduia soluionarea problemei pcatelor prin faptele

    vizibile ale Legii. Nu era nevoie nici de CREDIN (specificul credinei biblice e

    tocmai ancorarea n ceea ce NU SE VEDE vezi Evrei 11) i nici de Hristos. Pe

    cnd Pavel propovduia o mntuire prin neprihnirea dat de Dumnezeu n dar prin

    Hristos. Dar aceast neprihnire e nevzut spre deosebire de faptele vizibile ale

    Legii. Astfel Evanghelia lui Pavel propovduia o mntuire posibil doar prin

    credin i doar prin Hristos. E n perfect armonie cu teologia crii Habacuc.

  • Comentarii pe cartea Habacuc

    Pagina 27 din 66

    Pavel a studiat foarte profund cartea Habacuc. V.4 din cap.2 formuleaz un

    principiu UNIVERSAL. Aa a rnduit Dumnezeu lucrurile sub soare ca cel

    neprihnit s triasc prin credin. Nu se poate altfel. Acest principiu universal e

    oglindit n toat Scriptura (vezi din nou Evrei 11). Nu poi citi acest verset din

    Habacuc fr s i aduci aminte de credina lui Avraam din Genesa 15. Avraam

    este socotit neprihnit prin credin. E vorba tot de o credin ancorat n lucrurile

    nevzute, n lucrurile viitoare, n Cuvntul lui Dumnezeu, n caracterul lui

    Dumnezeu, n ceea ce El a promis c va face. Deci aa devii drept naintea lui

    Dumnezeu. Habacuc pare s continue teologia din Genesa 15 explicnd cum

    continu s triasc n neprihnire cel deja socotit drept prin credin. Rspunsul

    este: tot prin credin. Ori acest lucru se vede i n viaa lui Avraam dup Genesa

    15. Pavel deci, nu inventeaz teologia justificrii prin credin, ea e revelat n

    Vechiul Testament. Avraam i Habacuc ne explic mpreun c problema dreptii

    omului naintea lui Dumnezeu se rezolv printr-o dreptate pe care Dumnezeu o d

    prin credin i care duce la credin.

    Pavel mai citeaz din Habacuc n Evrei cap.10. de data aceasta e citat i v.3:

    S nu v prsii dar ncrederea voastr pe care o ateapt o mare rspltire! Cci avei nevoie de rbdare ca dup ce ai mplinit voia lui Dumnezeu s

    putei cpta ce v-a fost fgduit. nc puin vreme, foarte puin vreme i

    Cel ce vine va veni i nu va zbovi. i cel neprihnit va tri prin credin:

    dar dac d napoi, sufletul Meu nu gsete plcere n el. (Evrei 10:35-38)

    Pavel vrea s ndemne pe destinatari la perseveren n credin. Acum

    contextul e mult mai asemntor cu cel trit din Habacuc. Nu mai trateaz

    problema nedreptii atunci cnd omul e socotit drept, ci chiar problema

    nedreptilor la care este supus cel credincios. Credincioii crora el le scria,

    fuseser i nc erau prigonii din pricina credinei lor. Mcar c erau neprihnii,

    erau supui la suferin i nedreptate. Erau n situaia lui Habacuc. Aveau deci

    nevoie de credin i mai ales de perseveren n credina n lucrurile viitoare, n

    rentoarcerea lui Mesia, n momentul pedepsirii celor ri i rspltirii celor

    neprihnii. i deci de unde s citeze Pavel pentru a ntri acest ndemn dect din

    Habacuc cap.2? Pavel adesea citeaz din Septuaginta. El personalizeaz obiectul

    ateptrii. Habacuc trebuie s atepte mplinirea prooorociei: ateapt-o. Pavel

  • Comentarii pe cartea Habacuc

    Pagina 28 din 66

    vorbete de ateptarea unei Persoane, de ateptarea lui Mesia. Acum am vzut c i

    n traducerea NIV, este propus i varianta: ateapt-L n loc de ateapt-o. Oricum

    proorocia din Habacuc 2 este profund mesianic. A atepta mplinirea ei nseamn

    de fapt a atepta pe Mesia. Pentru a ntri necesitatea perseverrii pn la capt n

    credin, Pavel adaug: dar dac d napoi, sufletul Meu nu gsete plcere n el.

    Nu tiu dac aceast adugire este i n Septuaginta sau Pavel face aluzie la alt

    pasaj din Vechiul Testament. Credina nu folosete la nimic dac nu este dus pn

    la capt. Domnul apreciaz pe cel care crede pn la capt. Nu gsete plcere n

    cel ce d napoi. Dar vestea bun este c gsete plcere n cel ce merge nainte. Ce

    minunat s tii c sufletul lui Dumnezeu se desfat n faptul c tu continui s crezi

    n promisiunile Lui i s atepi cu rbdare mplinirea lor n pofida evidenelor

    vizibile care le contest! Ce preioas trebuie s fie credina noastr dac poate

    aduce desftare i plcere n sufletul Celui Preanalt.

    ns adugirea care strnete cele mai multe ntrebri este chiar la nceputul

    v.37: nc puin vreme, foarte puin vreme. Pavel citeaz din Septuaginta sau din

    alt loc din Scriptur? Am comentat deja c tonul din Habacuc pare s sugereze c

    promisiunea NU se va mplini chiar foarte repede, ci dimpotriv, va fi o perioad

    ndelung de ateptare. Certitudinea mplinirii ei nu trebuie confundat cu

    rapiditatea mplinirii ei. Sau promptitudinea mplinirii ei din perspectiva Cerului nu

    trebuie s fie confundat cu promptitudinea mplinirii ei din perspectiva omului

    care ateapt. n cele din urm Habacuc nu a prins n via distrugerea Babilonului,

    iar destinatarii epistolei ctre Evrei au murit fr s fi asistat la revenirea lui Mesia.

    Desigur Evrei 11 i pregtete pentru aceasta pe destinatari, vorbindu-le de faptul

    c eroii credinei au murit n credin fr a primi lucrurile ndjduite. Atunci de ce

    introduce n 10:37 ideea de foarte puin vreme? Ea rezoneaz cu ideea de N

    CURND proclamat i de cartea Apocalipsei. Am discutat cu alte ocazii

    posibilele semnificaii ale acestui misterios N CURND. Pavel vorbete despre

    revenirea lui Mesia n glorie, care acum, dup moartea i nvierea Sa, este

    iminent. ns i el vorbete de rbdare, de ateptare, de credina dus pn la

    capt. E vorba de o ateptare activ care pstreaz vie ndejdea promisiunii

    viitoare. E interesant c o caracteristic fundamental a credinciosului este aceea

    de a atepta cu rbdare izbvirea promis de Domnul. Abandonarea ateptrii se

  • Comentarii pe cartea Habacuc

    Pagina 29 din 66

    traduce prin neascultare, prin apelarea la alte tipuri de izbviri, prin renunarea la

    slujba ncredinat de stpn, slujb ce devine dificil din pricina vrjmailor i

    aparentei ntrzieri a stpnului.

    Habacuc 2:5-20 Babilonul va fi pedepsit i el pentru pcatele lui cele

    multe

    Practic n acest pasaj gsim coninutul rspunsului Domnului. Iat ce trebuia

    s cread i s atepte cel neprihnit. n esena sa, rspunsul Domnului la

    frmntarea lui Habacuc e simplu: i Babilonul va fi pedepsit pentru pcatele lui.

    Acum are rolul de unealt, dar nu nseamn c va rmne nepedepsit, c Domnul

    va trece cu vederea nedreptile fcute de el. Nicidecum. Va veni i ceasul

    judecrii sale. Deci problema nedreptii din prezent este soluionat de Dumnezeu

    printr-o intervenie viitoare, prin care cel ru este pedepsit i astfel dreptatea este

    restaurat. Desigur se ridic i alte ntrebri legate de ce se ntmpl cu dreptatea

    individului care moare nainte de aducerea judecii peste cel nelegiuit, i de ce

    ngduie totui Dumnezeu o stare de nedreptate n prezent? De ce nu intervine de

    la bun nceput? De ce nu pedepsete imediat pe cel ru? De ce aceast perioad de

    tcere, de ateptare? Habacuc nu va ridica ns aceste ntrebri. Rspunsul

    Domnului l va face pe Habacuc s scrie cap.3, n care el laud mreia lui

    Dumnezeu. Nu mai pune noi ntrebri, ci doar cade n nchinare naintea

    Domnului. Ne ntrebm deci, ce a neles Habacuc din mesajul Domnului din

    cap.2. Cum spuneam, el nu ridic ntrebrile menionate de noi mai sus. Cu alte

    ocazii am ncercat diverse rspunsuri, printre care: Domnul vrea s dea harul

    pocinei celui pctos nainte de a nfptui dreptatea, Domnul nu aduce mpria

    dreptii pentru c omul nu vrea acest lucru, ci l susine ca Stpn al lumii pe

    arpele cel vechi, credina celui neprihnit trebuie testat pentru a fi dovedit

    autentic i pentru a avea urmare o slav i o mare rspltire etc. Toate aceste

    lucruri ofer rspunsuri solide fa de realitatea faptului c nedreptatea persist o

    vreme pe pmnt. Pavel ar face o alt paralel. Domnul a iertat pe sfinii din

    Vechiul Testament nainte s ispeasc pcatul lor prin Hristos Isus. Deci a fost

    vorba de o stare de nedreptate care a persistat pn la Hristos. Dar aceast stare de

    nedreptate, asumat i rbdat de Domnul, a fost n favoarea celui neprihnit. Deci

    el nu ar fi n nici un caz cel care s obiecteze la faptul c Domnul ngduie pentru o

  • Comentarii pe cartea Habacuc

    Pagina 30 din 66

    vreme nedreptile. Dac El nu ar fi ngduit acest lucru, cel neprihnit nu ar fi

    avut timp s se ntoarc la Domnul (s devin neprihnit), i ntoarcerea lui nu i-ar

    fi folosit cci Domnul tot nu l-ar fi iertat. Deci, ntr-un fel sau altul, nici cel

    neprihnit, nici cel nelegiuit nu pot obiecta n faa faptului c Domnul restaureaz

    dreptatea dup o vreme de tcere. Aceast vreme este n esena ei favorabil i

    pentru cel neprihnit i pentru cel nelegiuit. Cel mai defavorizat este Dumnezeu

    nsui, Cel care trebuie s rabde nedreptatea i apoi s i-o asume n Hristos. n

    problema nedreptii, costurile cele mai mari sunt pltite de cer, nu de pmnt.

    Deci ar trebui de fapt s ne ntrebm nu din perspectiva suferinei oamenilor, ci din

    perspectiva suferinei lui Dumnezeu, cum de ngduie El nedreptatea pe pmnt?

    Marea pricin de poticnire nu este suferina omului, ci cea a lui Dumnezeu. Pentru

    Om, perioada nedreptii este benefic, chiar mntuitoare. Dar ea este cumplit

    pentru Dumnezeu, i aduce n cele din urm moartea Lui n Hristos. Omul are toate

    motivele s accepte i s rabde perioada de nedreptate din prezent. Dar ce motiv

    are Domnul s rabde toate acestea? Iat aici marea ntrebare, al crui rspuns fr

    de neles l vom explora toat eternitatea.

    Revenim la Babilon. Pentru mintea noastr pare simplu, banal, logic faptul

    c i Babilonul va fi pedepsit. Dar pentru un Habacuc care a primit vedenia

    nlrii Babilonului din cap.1 i pentru un contemporan al ascensiunii, slavei i

    puterii Babilonului, lucrurile stteau altfel. Babilonul, n ascensiunea sa, avea s

    par atotputernic, invulnerabil, o mprie care va domina lumea pentru totdeauna.

    Ideea cderii Babilonului avea s par de necrezut, la fel cum pruse de necrezut

    ideea nlrii sale rapide n istoria popoarelor. Astfel, Habacuc are nevoie de

    vedenia din cap.1, dup vedenia din cap.2. Pentru el, ambele mesaje nu sunt doar

    informaii despre cursul istoriei. Sunt cuvinte venite din gura lui Dumnezeu

    nsoite probabil de imagini vii care ddeau o mare greutate coninutului

    informaional. Astfel nelegem de ce Domnul nu prezint cderea Babilonului

    doar n dou versete, ci aloc un ntreg capitol acestei proorocii. Inima lui Habacuc

    trebuia ncredinat de cderea viitoare a Babilonului. Habacuc avea nevoie s tie

    c lucrurile nu vor sta aa n picioare pentru totdeauna. Nu ideea unei nedrepti

    temporare, ci ideea unei nedrepti eterne mcina sufletul lui Habacuc. Omul pare

    a putea tolera o nedreptate din prezent atta vreme ct tie c n curnd dreptatea

  • Comentarii pe cartea Habacuc

    Pagina 31 din 66

    va fi restabilit. Nu nedreptatea n sine, ci nepedepsirea ei pare a fi problema

    major a omului. Omul pare s neleag c nedreptatea e inevitabil ntr-o lume

    deczut. Ideea este ca Domnul s nu lase lucrurile aa pentru totdeauna. Judecata

    viitoare aduce alinare i ncredere n inima celui nedreptit n prezent.

    Domnul insist mult pe vinovia Babilonului. El arat c nu este orb la

    nedreptile fcute de acesta. Ele sunt cunoscute de Domnul, sunt naintea Lui i

    cheam judecata i pedeapsa sa. Domnul vede mai nti NGMFAREA

    Babilonului. Acesta nu a recunoscut umil c este doar o unealt n mna

    Creatorului. Nu, ci s-a ngmfat. De asemenea, n mndria lui nu a putut sta linitit.

    S-a raportat greit la trecut, dar se raporteaz greit i la viitor. Trecutul plin de

    glorie l-a considerat un argument pentru propria sa ndumnezeire. Dar nu s-a oprit

    aici. Planurile sale de viitor sunt dictate de o dorin nebun dup mai mult! Cel

    mndru nu poate sta linitit. El nu se poate mulumi cu ngmfarea fa de ce a

    adunat deja. El vrea s adune mai mult, vrea s obin noi laude, noi lauri, noi

    bogii. Astfel, Babilonul i continu nebunia de a prda tot pmntul. i lrgete

    gura ca locuina morilor i este nesios ca moartea. El nu va avea pace pn cnd

    nu va cuceri toate neamurile, pn cnd nu va stpni peste tot pmntul. Nu se

    mai poate opri. E robit de propria sa dorin dup mai mult, dup mai mult slav.

    Slava a ajuns pentru el ca un drog. Succesul nu i-a astmprat dorinele, ci a trezit

    n el pofte i mai mari. Domnul vede toate aceste lucruri. Domnul vede c

    Babilonul a jefuit popoare i a vrsat snge. Pe aceste jafuri i pe acest snge s-a

    construit Imperiul Neo-Babilonian precum i mreaa sa cas: cetatea Babilon.

    Astfel, Babilonul este ntemeiat cu snge i cu nelegiuire. El i pune ncrederea n

    cetatea cea mare a Babilonului pentru a scpa din mna nenorocirii. Pzit de

    zidurile nalte ale Babilonului, consider c este invulnerabil i invincibil. E linitit

    i crede c va domni pe vecie. Dar piatra din mijlocul zidului strig, i lemnul care

    leag grinda i rspunde. Fiecare piatr din zid e mnjit de sngele, asupririle i

    nedreptile fcute popoarelor. Pietrele care trebuie s aduc protecia, tocmai ele

    aduc judecata, cci ele, dei descurajeaz pe dumani, ele strig la Dumnezeu

    pentru judecat. Ele ofer protecie fa de oameni, dar tot ele i aduc necurmat

    aminte Domnului de vinovia Babilonului. Mesajul profetic mpotriva Babilonului

    este construit pe mai multe vaiete:

  • Comentarii pe cartea Habacuc

    Pagina 32 din 66

    Vai, de cel ce adun ce nu este al lui!

    Vai de cel care strnge ctiguri nelegiuite pentru casa lui ca s-i aeze apoi

    cuibul ntr-un loc nalt, i s scape din mna nenorocirii!

    Vai de cel ce zidete o cetate cu snge i care ntemeiaz o cetate cu nelegiuire!

    Vai de cel ce d aproapelui su s bea, vai de tine care-i torni butur

    spumoas i-l ameeti ca s-i vezi goliciunea!

    Vai de cel ce zice lemnului: Scoal-te! i unei pietre mute: Trezete-te!

    Aceste vaiete sunt rostite de nsui Dumnezeu. Ele arat att gravitatea

    vinoviei Babilonului, ct i ct de crunt va fi pedeapsa viitoare. Dac nsui

    Dumnezeu rostete: VAI! nseamn c situaia este cumplit de grav. Nici pe

    departe Dumnezeu nu este un Dumnezeu care nu vede i care tace. Domnul vede i

    vorbete. Vede pcatul cel greu al mndrului Babilon i El nsui rostete vaiete i

    blesteme mpotriva lui! Deci tcerea lui Dumnezeu e doar aparent. El deja a

    nceput n ceruri, n lumea vzduhului, judecata mpotriva Babilonului. Va dura

    ceva pn cnd judecata deja rostit i nceput de Domnul va deveni vizibil n

    istorie. Dar n nici un caz Dumnezeu nu tace, nu st pasiv la nedreptatea

    Babilonului, i nicidecum nu va ngdui succesul acestuia pentru totdeauna.

    Ultimele dou vaiete surprind noi faete din vinovia Babilonului. Ideea de

    a dezveli goliciunea semenului este pus n dosarul Babilonului. E interesant c

    mesajul preia ideea unei vinovii din relaia cu aproapele i o aplic n contextul

    relaiei Babilonului cu celelalte neamuri. Acest lucru nu este ntmpltor. S ne

    aducem aminte c n cap1, Habacuc e tulburat mai nti de problema nedreptii la

    nivelul relaiilor dintre semeni. Apoi se ntreab cu privire la nedreptatea din

    relaiile dintre naiuni. Nu este i aceasta o nedreptate? Rspunsul Domnului i

    arat c aceleai legi sfinte, pe baza cruia El judec relaiile dintre oameni, le

    aplic i cnd judec relaiile dintre naiuni. De aceea, Babilonul care a clcat n

    picioare neamurile, e asemnat cu un OM care i-a nedreptit semenii. De aceea,

    cele 5 vaiete sunt formulate ca i cum ar fi aplicate unui OM, unei persoane. Dar

    ele se refer la Babilon. Legea dreptii devine universal. Ea guverneaz nu doar

    relaiile dintre naiuni, ci i cele dintre semeni. Deci porunca ce spune ca omul s-

  • Comentarii pe cartea Habacuc

    Pagina 33 din 66

    i iubeasc semenul ca pe el nsui, se poate traduce astfel: fiecare popor s

    iubeasc celelalte popoare ca pe el nsui! Babilonul e deci vinovat ca omul care

    ameete pe semenul su pentru a-i dezveli apoi goliciunea, pentru a-i bate joc de

    el, sau chiar pentru a-l abuza. Iat ce a fcut de fapt Babilonul cu celelalte popoare

    atunci cnd le-a cucerit, le-a jefuit, le-a prdat, le-a pustiit. A profitat de poziia sa

    de putere i le-a fcut ru, le-a umilit, le-a luat ce aveau mai scump, le-a fcut de

    ruine naintea celorlalte popoare.

    Desigur, vinovia cea mai mare a Babilonului e legat de ceea ce a fcut lui

    Iuda. Este menionat de dou ori slnicia fcut de Babilon n ar i mpotriva

    cetii i locuitorilor ei (2:8,17). E vorba de ara lui Iuda i de cetatea Ierusalim.

    Acesta reprezint apogeul vinoviei Babilonului naintea Domnului, dup cum va

    vesti apoi i Ieremia (vezi comentariul pe Ieremia 50-51). Babilonul nu a dat napoi

    cnd i s-a oferit ocazia s loveasc n Unsul Domnului. Ba mai mult, s-a bucurat

    din plin de ocazie i a fost fr mil. E interesant cnd scrie Habacuc aceste lucruri.

    El le scrie nainte ca Nimicitorul Neamurilor s calce n picioare popoarele i s

    distrug Ierusalimul. Babilonul nici nu a fcut aceste lucuri, dar Domnul le vede

    DEJA i le cheam judecata Sa asupra lor! Noi citim Habacuc dup ce Imperiul

    Neo-Babilonian a apus de mult n istorie. Profeia nu mai pare aa de fabuloas.

    Dar cum a sunat ea n urechile lui Habacuc? Domnul condamn i pedepsete o

    vinovie care nici nu a avut nc loc! Ct de mult contrasteaz acest lucru cu

    imaginea unui Dumnezeu care nu vede sau rmne nepstor la nedreptatea dintre

    popoare. Iat c nu este aa. Domnul vede i judec vinovia Babilonului

    NAINTE ca acesta s se ridice n istorie. Deci, dac vede de pe acum pcatul

    Babilonului cu aa mare claritate, oare nu-l va vedea cnd acesta chiar l va

    nfptui n istorie? Dac Domnul este de pe acum aa de suprat i hotrt s

    distrug Babilonul, va putea fi altfel dup ce acesta i va face de cap n istorie?

    Iat unul din motivele pentru care mesajul din cap.2 este att de ncurajator pentru

    Habacuc. Aceast vestire MAI DINAINTE rmne o resurs fundamental pentru

    credina celui neprihnit.

    Este amintit i slnicia fcut mpotriva Libanului. Nebucadnear a fcut un

    drum comercial ntre Liban i Babilon pentru a folosi cedrul din Liban pentru

    construirea propriilor sale palate i templelor lui Marduk. Aceasta a nsemnat

  • Comentarii pe cartea Habacuc

    Pagina 34 din 66

    jefuirea i pustiirea Libanului. Acest lucru nu a plcut Domnului. Babilonul a luat

    ce nu este al lui i a adus mult suferin n Liban. Chiar dac cei din Liban aveau

    propriile pcate pentru care au fost pedepsii, gestul Babilonului este nedrept i va

    fi la rndul su pedepsit. Proorocia nu poate s nu acuze idolatria Babilonului.

    Babilonul era celebru prin idolatria i ocultismul su. Cultul zeului Marduk s-a

    rspndit cu putere n tot Imperiul Neo-Babilonian. V.19 face aluzie la ritualurile

    din Babilon pentru nsufleirea statuielor cu duhul zeilor. Idolul nu era doar o

    reprezentare simbolic a zeului. Se confunda cu zeul care era efectiv una cu statuia.

    Statuiele erau splate, mbrcate, hrnite. Ct minciun! Ct neadevr! Babilonul

    s-a dedat la aceste minciuni i la aceast idolatrie, i a promovat-o printre popoare.

    Mare este vina sa. Statuia nu are duh, nu poate da nvtur, nu vorbete, i este

    fcut de mna omului. Cum poate fi considerat un dumnezeu, cum poate fi

    comparat cu Creatorul nevzut i atotputernic? Se insist ca i n alte pasaje pe

    muenia idolilor. Adesea oamenii cereau de la idoli cluzire. Mai ales cei din

    Babilon. Preoii din Babilon susineau c primeau mesaje de la aceti idoli, sau

    manevrau pe ascuns statuiele pentru a sugera prin micrile acestora diferite

    rspunsuri ale zeului la ntrebrile puse de regi. Ct de diferit era Yahwe. El se

    caracterizeaz prin VORBIRE. El a creat pmntul prin Cuvnt, a vorbit pe Sinai

    n auzul unui popor ntreg. El a vorbit lui Moise i apoi, n fiecare generaie, n

    mod direct, proorocilor lui Israel care au transmis mai departe Cuvntul Su

    poporului. Prin acest Cuvnt viu El vorbete oricui se apropie de El. Iat acum i

    vorbea lui Habacuc nsui. Nu era nevoie ca Habacuc s intre n trans ca amanii

    sau preoii pgni pentru a intra ntr-un contact ciudat cu divinitatea. Nu era nevoie

    a se citi n stele sau a se scoate ficatul unui animal pentru a primi un mesaj de la

    divinitate. Dumnezeu i vorbea n mod personal i direct, un mesaj inteligibil, att

    de clar i de coerent, att de minunat i surprinztor n acelai timp! n contrast cu

    idolii, Domnul este n Templul Lui cel sfnt. Se tie c Templul din Ierusalim nu

    avea nici o reprezentare fizic a lui Dumnezeu. Un lucru absolut unic n lumea de

    atunci. Era singurul Templu care onora cu adevrat un Dumnezeu nevzut,

    personal, unic, atotputernic, nemrginit care nu poate fi LIMITAT, nu poate fi

    reprezentat, nu poate fi comparat cu un om sau cu un animal, nu poate fi confundat

    cu o statuie mut, care nu are nevoie s fie mbrcat, splat, hrnit. Domnul, care

    este duh, este n Templul Su cel sfnt! El este n Templul Su din ceruri, dar i n

  • Comentarii pe cartea Habacuc

    Pagina 35 din 66

    Templul de pe pmnt. Mesajul se ncheie cu afirmaia: Tot pmntul s tac

    naintea Lui! Idolii sunt mui. Preoii trebuie s vorbeasc n dreptul lor, s

    inventeze tot felul de mesaje de la ei. Dar Domnul este n Templul Lui Cel Sfnt i

    este un Dumnezeu care vorbete. El nu are nevoie de aprtori, de vorbitori n

    locul Su. Vorbirea Sa este att de puternic, att de clar, nct tot pmntul este

    ndemnat s tac naintea Lui. Pmntul trebuie s tac, cci dac ar vorbi, ar spune

    prostii. Acesta e att de mic i ignorant fa de Yahwe, nct se cuvine s tac. Ne

    aducem aminte de ndemnul din Plngeri cap.3, ca tnrul s tac, s-i umple gura

    cu rn. Omul spune multe, i vorbete mai ales cnd este nedreptate pe pmnt.

    Adesea l acuz pe Domnul sau vorbete lucruri greite despre planurile Lui sau

    vorbete n numele idolilor, sau ofer tot felul de explicaii la nedreptile de pe

    pmnt. Dar Domnul nsui ndeamn la tcere. E un act de smerenie, de a-i

    recunoate limitele, c nu tii, c nu poi pricepe, c nu-i pot da cu prerea, c nu

    ai ce spune. Singurul lucru logic este s atepi n tcere rspunsul Domnului.

    Vorbirea noastr face o zarv care ne mpiedic s auzim vocea Lui. Chiar n

    Templu, chiar naintea Sa n rugciune, s nu spunem prea multe lucruri (vezi i

    Eclesiastul cap.5). Mai degrab s tcem i s ascultm. El are de spus, El are de

    rostit, noi avem de ascultat i de nvat. Ucenicul tace, nvtorul vorbete. Cel ce

    nu tie mai nimic tace, cel ce tie are dreptul s vorbeasc. Cel ce nu are nimic de

    spus, se cuvine s tac, i doar cel ce are ceva de spus se cuvine s vorbeasc.

    Tcerea e cea care ar trebui s caracterizeze fiina uman deczut. Iar n faa

    lucrrii lui Dumnezeu cu att mai mult ar trebui s tcem, s privim cu reveren i

    uimire slava Sa revelat printre popoare. Domnul i arat slava n istorie. Oare nu

    se cuvine ca n timpul vizionrii celei mai frumoase piese de teatru s tcem?

    Acest ndemn la tcere l mai ntlnim n ef.1:7 i n Zah.2:13:

    Tcere naintea Domnului Dumnezeu! Cci ziua Domnului este aproape, cci

    Domnul a pregtit jertfa, i-a sfinit oaspeii.

    Orice fptur s tac naintea Domnului, cci El S-a i sculat din Locaul Lui

    cel sfnt!

    n ambele versete, ndemnul la tcere e legat de iminena judecii lui

    Dumnezeu. Acest lucru e valabil i n Habacuc cap.2. Pmntul e ndemnat s tac

    naintea unui Dumnezeu care va judeca popoarele, inclusiv Babilonul. n perioada

  • Comentarii pe cartea Habacuc

    Pagina 36 din 66

    de aparent tcere a lui Dumnezeu, omul e tentat s vorbeasc, s comenteze, vrute

    i nevrute. Dar cnd Domnul sparge tcerea i judec, omul care a vorbit e fcut de

    ruine. Omul e ndemnat s tac tocmai pentru c Dumnezeu NU VA lsa

    problema nedreptii nerezolvat. De aceea se cuvine ca omul s tac, ca nu cumva

    vorbirea iminent a lui Dumnezeu s-i aduc pe urm pieirea. Domnul va vorbi n

    istorie i mpotriva Babilonului. Domnul deja a rostit osnda Babilonului:

    Vei ajunge prada asupritorilor.

    Rmia popoarelor te va jfui.

    Popoarele se ostenesc pentru foc i neamurile se trudesc degeaba.

    Te vei stura de ruine n loc de slav.

    Bea i tu i dezvelete-te. i va veni i ie rndul s iei paharul din

    dreapta Domnului i va veni ruinea peste slava ta.

    Expresia din v.13 am ntlnit-o i n Ieremia 51:58. Despre ce este vorba? n

    cetatea Babilonului s-au pompat toate bogiile neamurilor. Tributul naiunilor se

    aducea n Babilon pentru a face din acesta cel mai frumos ora al lumii (cum a i

    devenit pe vremea sa). Dar aceast cetatea e sortit focului, va fi ars. Concluzia

    este c toate popoarele care sprijin zidirea mreului Babilon se trudesc de fapt

    pentru foc i muncesc degeaba. tim totui c Babilonul nu a fost ars. Dar

    Ierusalimul a fost ars. tim c n Apocalipsa, marele Babilon va fi ars i el.

    V.14 este extrem de important. El explic v.13, dar nu n termenii lui

    Ieremia (cetatea va fi ars), ci n termenii lui Isaia: Cci pmntul va fi plin de

    cunotina slavei Domnului, ca fundul mrii de apele care-l acopr. Este un citat

    din Isaia 10:

    20. n ziua aceea, rmia lui Israel i cei scpai din casa lui Iacov nu se vor mai sprijini pe

    cel ce i lovea; ci se vor sprijini cu ncredere pe Domnul, Sfntul lui Israel.

    21. O rmi, rmia lui Iacov, se va ntoarce la Dumnezeul cel puternic.

    22. Chiar dac poporul tu, Israele, ar fi ca nisipul mrii, totui numai o rmi se va

    ntoarce, cci nimicirea este hotrt, fcnd s se reverse dreptatea.

  • Comentarii pe cartea Habacuc

    Pagina 37 din 66

    23. i nimicirea aceasta care a fost hotrt, Domnul Dumnezeul otirilor o va aduce la

    ndeplinire n toat ara.

    24. Totui aa vorbete Domnul Dumnezeul otirilor: Poporul Meu, care locuieti n Sion,

    nu te teme de asirian; da, el te lovete cu nuiaua i i ridic toiagul asupra ta cum fceau

    egiptenii.

    25. Dar, peste puin vreme, pedeapsa va nceta, i mnia Mea se va ntoarce mpotriva lui,

    ca s-l nimiceasc.

    26. Domnul otirilor va nvrti biciul mpotriva lui, cum a lovit pe Madian la stnca Oreb; i

    i va mai ridica toiagul o dat asupra mrii, ca odinioar n Egipt.

    27. n ziua aceea se va lua povara lui de pe umrul tu, i jugul lui, de pe gtul tu, ba nc

    jugul va crpa de grsime.

    28. El vine asupra Aiatului, strbate Migronul, i las calabalcul la Micma.

    29. Trec trectoarea, se culc la Gheba; Rama tremur, Ghibeea lui Saul o ia la fug.

    30. Ridic-i glasul, fiica Galimului! Ia seama, Lais! Vai de tine, Anatot!

    31. Madmena se mprtie, locuitorii din Ghebim fug.

    32. nc o zi de oprire la Nob, i amenin cu mna lui muntele fiicei Sionului, dealul

    Ierusalimului.

    33. Iat, Domnul Dumnezeul otirilor taie crcile cu putere; cei mai mari sunt tiai, cei mai

    nali sunt dobori.

    34. D jos cu fierul crngul pdurii, i Libanul cade sub mna Celui Puternic.

    Capitolul 11

    1. Apoi o Odrasl va iei din tulpina lui Isai, i un Vlstar va da din rdcinile lui.

    2. Duhul Domnului Se va odihni peste El, duh de nelepciune i de pricepere, duh de sfat i

    de trie, duh de cunotin i de fric de Domnul.

    3. Plcerea Lui va fi frica de Domnul; nu va judeca dup nfiare, nici nu va hotr dup

    cele auzite,

  • Comentarii pe cartea Habacuc

    Pagina 38 din 66

    4. ci va judeca pe cei sraci cu dreptate i va hotr cu neprtinire asupra nenorociilor

    rii; va lovi pmntul cu toiagul cuvntului Lui, i cu suflarea buzelor Lui va omor pe

    cel ru.

    5. Neprihnirea va fi br