+ All Categories
Home > Documents > GRIGORIE DE NYSSA - VIATA LUI MOISE - BIZANT.doc

GRIGORIE DE NYSSA - VIATA LUI MOISE - BIZANT.doc

Date post: 08-Nov-2015
Category:
Upload: vatoped
View: 100 times
Download: 12 times
Share this document with a friend
48
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” Iaşi Facultatea de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae” Sfântul Grigorie de Nyssa şi opera sa „Viaţa lui Moise”, consideraţii generale şi comentarii
Transcript

1

Universitatea Alexandru Ioan Cuza IaiFacultatea de Teologie Ortodox Dumitru StniloaeSfntul Grigorie de Nyssa i opera sa Viaa lui Moise,consideraii generale i comentarii

INCLUDEPICTURE "http://ts3.mm.bing.net/th?id=HN.607992130275312634&pid=15.1&H=213&W=160" \* MERGEFORMATINET

ndrumtor

StudentDrd. Alexandru Prelipcean

Ctlin Hncu

Pastoral anul II, grupa 2

2014

Cuprins1. Introducere 3

2. Situaia politico religioas n Capadocia secolului al IV lea 43. Repere istorice ale vieii Sfntului Grigorie de Nyssa ....... 64. Consideratii generale despre lucrarea Viaa lui Moise .. 85. Interpretri ale aspectelor teologice cuprinse n Viaa lui Moise.. 136. Conceptul de epectaz dezvoltat n opera surs........ 267. Concluzii .. 298. Bibliografie .. 30

IntroducereScopul vieii cretin ortodoxe este cunoaterea lui Dumnezeu. Aceasta mplic ns cunoaterea de sine mpletit cu cea prin participare la Dumnezeu, atunci cnd cretinul n urma eforturilor sale continue spre desvrsire, contientizeaz c scopul suprem al vieii sale este ndumnezeirea.ndumnezeirea este realizarea cea mai deplin a cretinului, care transcende nencetat prin harul cel necreat, actualiznd chipul lui Dumnezeu n trupul su, fcndu-l astfel transparent i proiectndu-l spre desvrire i ndumnezeire.Cnd Dumnezeu L-a creat pe om, nu a dorit ca acesta s fie doar o fiin posesoare a unor caliti speciale fa de restul creaiei, ci a dorit s-l creeze asemanator Lui dup har, Omul avea stfel capacitatea de a fi singurul din ntreaga creaie care s poat deveni dumnezeu. Fiind creat dup chipul i asemnarea lui Dumnezeu omul este dator s caute i s evolueze pentru a deveni demn de asemnarea cu Dumnezeu i pentru a se ndumnezei.

Scopul pentru care Dumnezeu l-a creat pe om a fost de a realiza acea comuniune de dragoste i filiaie, al unirii omului cu Dumnezeu n chip ontologic i real.

Dac scopul vieii omului ar fi fost s devin simplu, etic, mai bun, nu ar fi fost necesar s vin n lume Cuvntul, s se realizeze toat acest istorie a dumnezeietii iconomii, a ntruprii Fiului lui Dumnezeu, crucea, moartea i nvierea Domnului, toate cte credem noi, crestinii, c s-au fcut prin Hristos.n istoria cretinismului secolul al IV-lea este cunoscut ca fiind secolul de aur al Bisericii, n cursul acestuia trind i activnd n Biseric cele mai luminate i sfinitoare mini ale epocii patristice. ntre aceste figure marcante ale Ortodoxiei capadociene, o figur de seam este Sfntul Grigorie de Nyssa, teolog, gnditor i filosof. Din creaia marelui teolog, opera Viaa lui Moise se distinge prin interpretrile duhovniceti originale pe care le exprim referitor la viaa celei mai reprezentative personaliti a Vechiului Testament, i anume, Moise.

Situaia politico religioas n Capadocia secolului al IV-lea.Perioada romano-bizantin ce debuteaza la sfritul secolului al IV-lea a fost una de tranziie de la Imperiul Roman la Imperiul Grec medieval, cnd s-au ntlnit i s-au nfruntat elementele antice i medievale, romane i bizantine, pgne i cretine. Domnia lui Constantin cel Mare mut centru de greutate al Imperiului Roman de la Roma spre Rsrit gravitnd n jurul noii sale capitale, Constantinopol.

De la nceputurile cretinismului, acesta a fost marcat de numeroase i variate dispute hristologice. Discuiile purtate n jurul naturii lui Hristos au nceput la rscrucea secolelor al III-lea i al IV-lea, i au avut mai multe cauze: antagonismele dintre credincioi i conducerea Bisericii, lupta pentru supremaie din cadrul Bisericii, opoziia fa de Patriarhi, opoziia proviinciilor orientale fa de politica fiscal a metropolei. Nu trebuie uitat c tocmai aceste provincii orientale au fost locul de natere al cretinismului, dar i al ereziilor ce au precedat acestuia.Dar secolul al IV-lea a fost i momentul n care s-au dus cele mai grele lupte pentru formularea nvturilor de credin i aprarea lor, i n care s-au evideniat muli dintre Sfinii Prini.Epoca istoric inaugurat de ctre Edictul de la Mediolanum din anul 313 a oferit cretinismului ansa de a deveni religie universal. Acest fenomen are loc i n Capadocia, provincie situat n estul Asiei Mici, departe de Marea Egee i Marea Mediteran, legat de Constantinopol prin drumul dintre acesta i Antiohia ce traversa regiunea. Capadocia este o regiune destul de ntins, preponderent muntoas care se nvecineaz cu Pontul, Galatia, Liconius, Cilicia i Armenia. Specificul ei la nceputul primului mileniu era predominant agricol i ca ocupaie principal era creterea cailor. Prin cucerirea roman mpreun cu cantonarea n cadrul regiunii a Legiunii XII Fulminata, face ca acest regiune preponderent rural s se dezvolte din punct de vedere economic i social, ducnd la apariia oraelor. Dezvoltarea acestora conduce la ptrunderea culturii eleniste, ce influenteaz viaa intelectual, si la nfiinarea primelor coli de retoric, astfel c acest regiune va oferi umanitii muli scriiitori cretini de seam.

La sfritul secolului al IV-lea populaia Capadociei era majoritar cretin, ca urmare a unui proces gradat de cretinare, iar prezena cretinilor este dovedit n jurul anului 200 de ctre primul episcop Alexandru consemnat ntr-un pelerinaj la Ierusalim. De asemenea n anul 362, mpratul Iulian Apostatul pedepsete populaia local pentru distrugerea templelor pgne, pentru ca n anul 368 prestigiul Bisericii s fie ridicat de ctre Sfntul Vasile cel Mare, care n timpul foametei din acel an ofer ajutor i asisten social celor aflai n suferin.Pentru a contracara prestigiul i influena cstigate de Sfntul Vasile cel Mare, plus dorina de a colecta noi taxe, l fac pe mpratul Valens n anul 372 s mpart Capadocia n dou provincii, una de nord care cuprindea Cezareea Capadociei i o alta la sud ce cuprindea orae ca Nazianz i Tiana.

Prosper din punct de vedere economic Capadocia se deschide n aceea perioada ideilor eleniste, i ntreaga regiune capta un caracter cosmopolit, avnd muli nobili i funcionari imperiali, cu o intens dezvoltare din punct de vedere al literelor i artei. Capadocia acelei perioade ofer Imperiului personaliti marcante, ce ocup posturi importante n armat i administraie, ca guvernatori i chiar prefeci. Desi capabili din punct de vedere intelectual totui capadocienii, sunt privii de ctre cei din Constantinopol ca provinciali necioplii. ceea ce explic comportamentul de care are parte i Sfntul Grigorie de Nyssa din partea acestora, considerat adesea un strin i chiar un ran. n zilele noastre Capadocia este situat pe teritoriul Turciei.

Pr. Ion Buga remarc c teologia cretin se nate la ntlnirea celor dou lumi iudaic i elenist, i primul care ncearc acest sintez va fi Sfntul Apostol Pavel. Sfntul Grigorie de Nyssa este considerat n mod unanim ca fiind mintea patristica cea mai speculativ, dup Sfntul Apostol Pavel.Repere istorice ale vieii Sfntului Grigorie de Nyssa

Sfntul Grigorie de Nyssa s-a nscut n jurul anului 335 n Cezareea Capadociei, ca fiul al retorului Vasile i al sotiei sale Emilia, ambii cretini. Din familia sa numeroas, ce numra zece frai, trei dintre ei ajung episcopi (Vasile, Grigorie i Petru), iar o sora Macrina ca i bunica sa va avea o via de sfinenie. Grigorie o fire bolnvicioas i mai retras, a primit educaia elementar n familie de la sora sa Macrina i fratele su Vasile. Citete enorm din biblioteca fratelui su Vasile, n special clasicii greci de care se simte atras. Fr a fi atras de cretinism, la nceput, dup moartea tatlui su Vasile si continu studiile cu Libaniu. n ciuda faptului c ajunge cite n cadrul Bisericii, o prsete pentru a deveni retor la rndul su, nu cretin, aa cum mrturisete n Scrisoarea a-XI-a.

Aflat sub influena direct a lecturilor lui Libanius i Stagirius este sedus de retoric, ajungnd profesor la acest catedr. Tot n aceast perioad se cstorete pentru scurt timp cu Teosevia, pentru ca n anul 385 s fie consolat de Sfntul Grigorie de Nazianz, n Scrisoarea a-CXCVII-a, pentru pierderea soiei. Se pare ns c la moartea acesteia cei doi se despriser, cu ceva timp nainte, pentru a se dedica vieii monahale. Acest lucru argumentat de faptul c n lucrarea Despre feciorie, compus n jurul anului 370, i exprim regretul de a nu fi rmas necstorit.

Petrece dup acesta perioad un timp la mnstirea Iris din Pont, a fratelui su Vasile cel Mare, de unde n anul 371, acesta din urma l numeste pe Sfntul Grigorie ca episcop al Nyssei, un mic orael din mitropolia Cezareii, mpotriva voii sale. A ocupat acest funcie aproximativ zece ani.Mediocru n ceea ce priveste administraia, dar strlucit n nvttur i credin, atrage dumnia arienilor, care profitnd de buntatea i naivitatea sa, i nsceneaz n anul 375 delapidarea unor bunuri bisericeti, ce conduce la depunerea sa din scaunul episcopal de ctre un sinod local inut n anul 376. Comunitatea i rmne credincioas, astfel nct este reprimit cu entuziasm, la rentoarcerea sa dup moartea mparatului arian Valens, n anul 378.

Dup moartea fratelui su Vasile, devine unul dintre aprtorii Ortodoxiei n Asia Mic. Participarea sa la sinodul din Antiohia n 379, unde combate apolinarismul, i confer funcia de inspector bisericesc n Pont, Palestina i Arabia. Depunerea din treapt i mai apoi moartea fratelui su Vasile cel Mare au avut darul s schimbe viziunea asupra lumii a lui Grigorie i s fac din el un lupttor fervent pentru ideile reformatoare, iniiate de fratele su. n anul 380 prezidnd alegerile de mitropolit n Sevastia, este ales el nsui n aceast funcie i n ciuda protestelor sale este nevoit s conduc acest mitropolie cteva luni. l regasim pe Sfntul Grigorie n anul 381 la Sinodul II Ecumenic de la Constantinopol unde este proclamat stlp al Ortodoxiei. Dup acest eveniment, revine de mai multe ori la Constantinopol unde, rostete numeroase necrologuri, ca cele de la moartea prinesei Pulcheria i a mamei sale mprteasa Flacilla.Ultima sa menionare istoric are loc la Sinodul de la Constantinopol din anul 394, dat dup care dat nu mai avem informaii despre Sfntul Grigorie. Biserica Ortodox, l pomenete la data de 10 ianuarie.

Ca intelectual rafinat, cu o inteligen sclipitoare i ca monah desvrit, Sfntul Grigorie i triete viaa n conformitate cu propriile convingeri. Este deosebit de exigent fa de sine nsui, iar realizrile sale, cele mai remarcabile, sunt pe trm teologico-filozofic.Dintre toi capadocienii Sfntul Grigorie a fost cel mai mult influenat de opera lui Origen, dar a preluat de la acesta doar nvturile corecte din punct de vedere doctrinar. El a reuit s sistematizeze nvturile de credin ale epocii sale.Sfntul Grigorie de Nyssa este recunoscut drept cel mai onorat dintre Prinii Niceeni, pe drept cuvnt numit i Printele Prinilor sau Luceafrul Nyssei. Renumit de asemenea ca fiind fondator al teologiei mistice, Sfntul Grigorie rmne unul dintre cei mai mari teologi mistici ai Ortodoxiei.

Consideraii generale despre lucrarea Viaa lui MoiseLa sfritul vieii dup anul 390, Sfntul Grigorie a scris tratatul su De vita Moysis, n care viaa lui Moise se constituie un exemplu de imitare pentru viaa sa virtuoas. Moise ofer astfel n istoria Vechiului Testament exemplu de cutare permanent a lui Dumnezeu, i de dorina de a-L cunoate pe El. Dar acesta cutare perpetu, asemenea caracterului dumnezeirii este nelimitat. Sfntul Grigorie demonsteaz c orice lucru material este mrginit de graniele sale, pe cnd comparativ cunoaterea lui Dumnezeu i calea ctre dobndirea acesteia depeste orice fel de granie, devenind asemenea naturii dumnezeieti, infinit.

Urmarea lui Hristos i procesul de mntuire sunt preocuparile centrale i de maxim importan ale Sfntului Grigorie n lucrarea sa. Moise nsui reprezint imaginea prototipului, i este considerat un tip al lui Hristos. Acesta a reuit s surprind nelesul istoriei biblice, i s aduc viaa lui Moise n perspectiva mntuirii, s o interpreteze n lumina Noului Testament, astfel nct principalul interes al Sfntului Grigorie rezid n mntuirea omenirii prin IIsus Hristos, Domnul nostru.

De asemenea trebuie s ne amintim n permanen c Sfntul Grigorie presupunea c aceia care s-ar conforma conceptului su allegoric trebuiau s posede deja un grad nalt de instruire spiritual. Celor mature spiritual, crora le era adresat lucrarea De vita Moysis atinseser deja o unire semnificativ n iubire cu Dumnezeu.Lucrarea este scris de Sfntul Grigorie datorit iubirii sale printeti pentru destinatarul scrierii sale tnrul Cezar care-i ceruse un model de via desvrit i pentru a-i oferi un model de obedien. Atfel pentru noi el este o paradigm a urmrii lui Hristos ...; Destinatarul solicitnd o schi a vieii perfecte, Sfntul Grigorie rspunde c subiectul buntatea este mai presus de propriile-i puteri; i c prin ea nsi este dincolo de definiie ca i dincolo de mplinirea total.La Sfntul Grigorie, concepia sa despre viaa virtoas se ndeprteaza de tradiia platonic i expresia sa cretin din gndirea lui Origen. Platon, Aristotel, Origen, Plotin au avut tendina de a considera viaa moral ca fiind subordonat cunoaterii i au considerat c elul virtuii este vederea sau unirea cu Dumnezeu. Spre deosebire de acetia, pentru Grigorie virtutea nu era un simplu pas pe drumul ctre desvrire, o etap care trebuia depit i nlocuit de experiena mistic sau unificatoare. n timp ce virtutea este o condiie prealabil pentru contemplaie, ea este, de asemenea, rezultatul contemplaiei. Fapta virtuoas trebuie s izvorasc din cunoaterea lui Dumnezeu fiindc este parte din procesul continuu al desvririi.Ideea central a teologiei mistice a Sfntului Grigorie precum i a lucrrii sale Viaa lui Moise este cutarea nesfrit a lui Dumnezeu. Asemntor cu ce descriu Sfinii Prini referitor la apropierea de Dumnezeu, acesta este acel dor nesfrit de a fi mpreuna cu El. Acelai sentiment profund l-a experimentat Moise i l-a nteles foarte bine Sfntul Grigorie.

n lucrarea sa, pornind de la capitolul 33 al Ieirii din Vechiului Testament, Sfntul Grigorie utilizeaz argumentaia bazat pe buntatea lui Dumnezeu, asupra dorinei i neputinei lui Moise de a vedea pe Dumnezeu. Cele trei puncte ale argumentaiei sale sunt:

- Ce are limit, se sfrete undeva, i este nconjurat de ceva care are natura diferit de a sa.

- Ceea ce circumscrie, este mult mai mare dect ceea ce este circumscris.- Natura divin este frumoas/bun, iar ceea ce se afl n afara frumosului/binelui este ru n natur.n ceea ce privete pe Dumnezeu, doctrina spiritual a Sfntului Grigorie de Nyssa se bazeaz ferm pe teologia sa, iar nvtura fundamental a spiritualitii sale este infinitatea divin. nc de la nceputul tratatului, Sfntul Grigorie de Nyssa afirm c Dumnezeu este Binele absolut i Virtutea absoluta. Ca atare El este fr limite i infinit, ns pe cnd buntatea poate fi definit prin contrariul ei, natura divin nu admite ceva opus ei.

Folosind priincipiul reducerii la absurd Sfntul Grigorie demonstreaz infinitatea lui Dumnezeu i c nlarea sufletului spre Dumnezeu este de asemenea nesfrit.

Contextul infinitii lui Dumnezeu n De vita Moysis ; Este spiritual, format de expunerea cutrii nesfrite a lui Dumnezeu de ctre suflet. Sfntul Grigorie argumenteaz c acest cutare de Dumnezeu a sufletului este nesfrit, pentru c Dumnezeu nsui nu are limite. Ceea ce nu are limite nu poate fi surprins sau vzut.Folosindu-se de conceptele, prezentate n omiliile sale la Cntarea Cntrilor i completndu-le cu cele trei teofanii ale lui Moise: rugul aprins i cele dou artri de pe muntele Sinai, realizeaz n lucrarea Viaa lui Moise o prezentare a etapelor urcuului spiritual comparative cu cel al lui Moise.

nelesul rugului aprins este acela cum c Dumnezeu este singura realitate; prima nlare pe Sinai semnific faptul c a-L vedea pe Dumnezeu nseamn a vedea c El este necunoscut ntru totul, iar ce-a de-a doua, c Dumnezeu este infinit, adic a-L vedea nseamn a nu conteni nicicnd a-L cuta sau a-L urma.n trei seciuni importante ale tratatului, Sfntul Grigorie vorbete despre prezena lui Dumnezeu n: rugul de foc care nu se mistuie, darea Legii pe Muntele Sinai si doctrina de a-L vedea pe Dumnezeu. Referitor la acestea Jean Danielou propune trei stadii ale vieii spirituale ; 1) purificarea i iluminarea rugul de foc cel nemistuit; 2) nstrinarea de lume trecerea prin nor n traversarea deertului; 3) intrarea n ntunericul de pe muntele Sinai.

ntruparea, naterea feciorelnic i cele dou naturi ale lui Iisus Hristos ocup un loc important n interpretrile autorului. Acesta gseste ase reprezentri ale ntruparii n istoria vieii lui Moise: rugul de foc care nu se mistuia, toiagul lui Moise transformat n arpe, mna lui Moise devenit leproas, mana cereasc, tabernacolul i tablele de piatr ale Legii Vechi. Prin aceste reprezentri el are posibilitatea de a sublinia pururi fecioria Maicii Domnului, preexistena dar i zmislirea din Sfnta Fecioar Maria a lui Iisus Hristos Care nu are origine omeneasc precum i luarea de ctre Mntuitorul a pcatelor noastre asupra Sa i transformarea naturii umane deczute.

Alt tem dezbatut n lucrare este relaia dintre buntatea uman i buntatea perfect a lui Dumnezeu. Folosindu-se de concepia lui Platon, din lucrarea sa Parmenide, despre participare [Dac unul poate intra i ocupa un loc n interiorul a ceva, el atinge acel ceva care l mrginete-cuprinde n diferite locuri, rezult c unul are pri, pentru c se cupleaz la altceva prin mai multe zone-pri. Aadar unul nu poate fi n repaos, mrginit i nconjurat-cuprins n ceva, fr a deveni multiplicitate. Fr pri unul nu este distinct, nu este cumva caracterizabil i rezult c unul fr trsturi nu ar putea exista. Dac unul nu poate fi n repaos, el nu poate fi nici n micare, orice fel de micare implic schimbare iar unul nu implic schimbare, aadar nici micarea nu aparine unului. Unul nu posed nici identitate cu sine, identic i unul, fiind diferit de numai unul. Unul nu este nici n difereniere de sine, din acelai motiv c unul i diferit, este altceva dect doar unul n sine]. Autorul analizeaz diferena dintre creatur i Creator.

O abordare interesant este legat de asemnarea vieii trit n virtute cu o curs pe un stadion n care este necesar un efort continuu, susinut i nelimitat ctre cunoaterea lui Dumnezeu. De aici deriv concepia Sfntului Grigorie asupra infinitii divine.Referitor la destinatarii acestei lucrri, nu trebuie s uitm c citim o lucrare care era menit doar membrilor elitei ale cror viei fuseser purificate i luminate i care acum erau pregtii s escaladeze muntele lui Dumnezeu.

Pentru autor imaginea lui Moise este cea care ntruchipeaz cel mai bine concepia lui Grigorie despre slujirea de episcop; Sfntul Grigorie de Nyssa s-a inspirat masiv din Viaa lui Moise scris de Filon pentru propriul tratat despre Patriarhi, ns Capadocienii au gsit n viaa i cariera lui Moise un ideal pentru conductorii cretini n special. Tratatul are forma unei cuvntari, i probabil a fost scris pentru a fi citit cu voce tare ntr-o comunitate ascetic i se compune din patru seciuni:

- Prefaa sau cuvntul introductiv;

- Istoria (historia) sau interpretarea liber a povestirii biblice;

- Contemplarea (theoria) sau nelesul spiritual al povestirii biblice care este preocuparea de baz a autorului;- Concluzia.Dei Despre viaa lui Moise reflect cu greu toate preocuprile doctrinare ale Sfntului Grigorie de Nyssa, gsim n acest tratat anumite doctrine care dobndesc o atenie special i ar putea fi legate de ntregul su sistem de gndire.Interpretri ale aspectelor teologice cuprinse n Viaa lui MoiseSfntul Grigorie ncepe interpretarea sa duhovnicesc artnd c Moise s-a nscut pe cnd legea tiran poruncea s fie nimicit partea brbteasc. Partea brbteasc, este naterea care provine din din libera hotrre cea tare i ncordat n virtute, i care, poate nfrunta i nvinge pe tiranul vrjma. Prinii acestui copil sunt gndurile nelepte i ocrotitoare, iar coul n care este pus pruncul este educaia alctuit din diferite nvturi i care l ine pe cel purtat de ea deasupra valurilor vieii. Aceste valuri semnific frmnttura vieii, dar pentru cei ferii de rtcirile lumeti, ieirea din valuri se face pe malul Nilului vzut ca simbol al statorniciei. Plnsul pruncului este pzitorul sigur al celor ce se mntuiesc prin virtute i este cel care atrage atenia fiicei lui Faraon cea stearp i fr copii, lipsit de binecuvntarea lui Dumnezeu, i privit a fi filosofia cea din afar, ale crei nvturi nu trebuie respinse, dar care trebuie folosite, fcndu-ne cultura trebuincioas, s nu ne desprim de laptele Bisericii, care ne hrnete.

n viaa lui Moise episodul n care acesta ucide un egiptean, care se lupta cu un evreu, n simbolistica oferit de autor este desfiinarea prerilor potrivnice cuvntului credinei, ajutnd virtuii ca celei de un neam cu noi. Omul este la mijlocul unei lupte ce se d ntre doi potrivnici, ca un fel de cunun. Si de partea cruia va trece, pe acela l va afla biruitor. El se afl ntre slujirea la idoli i dreapta credin, ntre desfrnare i curire, nedreptate i dreptate, mndrie i smerenie, i ntre toate cele ce se socotesc potrivnice, aa cum erau n lupt egipteanul i evreul. Folosirea filosofiei pagne este acceptat att timp ct cei ce o practica nu folosesc nvtura n scopuri rele, ci o fac n concordana cu voia Cuvntului ndrumtor. Petrecerea linitit i nerzboinic, este calea prin care ni se va arta Adevrul, luminnd cu razele sale vederile sufletului nostru, precum lui Moise Dumnezeu n rugul aprins. Virtutea devine cluz spre cunoaterea Luminii care s-a pogort la firea omeneasc. Apariia Luminii ntr-un mrcini pmntesc arat c strlucirea nu aparine unui corp ceresc sau altei surse create, i face legatura cu taina Sfintei Fecioare, care prin naterea sa a strlucit lumina dumnezeirii, Maica Domnului a pzit nestricat rugul aprins, nevetejindu-se frumuseea fecioriei prin natere. La apropierea de Lumin, Moise este ndemnat s se descale, gestul semnificnd necesitatea ca de la temelia sufletului nveliul de piele moart cu care a fost nfurat firea omeneasc atunci cnd, din neascultarea voii divine, am rmas goi. Natura uman la nceput a fost unitar i nemuritoare, dar ea a czut n pcat. n timpul neascultarii omului fa de voia lui Dumnezeu n jurul naturii umane s-a instalat...; hainele de piele. Ca urmare omenirea este dominat acum de mortalitate i patimi. Prin urmare, cunoaterea adevrului ni se va face curitoare a cugetrii neadevrului, care se ocup cu nimicul, Prin cunoaterea lui Dumnezeu i prin luminarea dumnezeiasc se poate mprtsi omul de nelegerea a ceea ce este cu adevrat, de intlnirea cu Cel ce este, i care are prin firea Sa existen; nimic din cele create nu exist afar de Fiina mai presus de toate, altfel spus toate exist prin participare la Cel ce este.Dumnezeu e singurul care are via n Sine, dorit de toate, i la care particip toat. Cel ce ajunge s-L cunoasc, fiind luminat de Adevrul nsusi, poate surpa tirania vrjmaului, ajutnd si pe alii la mntuire, scond la libertate pe toi cei inui n robia pcatului. Dumnezeu prin dou semne i descopera lui Moise modul prin care acesta poate s-i conduca pe evrei la mntuire: Primul semn, schimbarea mnei drepte a lui Moise la introducerea i scoaterea ei din sn, interpretat ca fiind artarea firii dumnezeieti ctre oameni, prin ceea ce svrete surparea tiranului i eliberarea celor stpnii de el prin care firea dumnezeiasc neschimbat se coboar la slbiciunea firii omeneti, lund nfiarea i chipul nostru. Unul-Nscut Dumnezeu, Cel ce este n snul Tatlui, este dreapta Celui Preanalt. i cnd s-a artat nou din snul Tatlui S-a schimbat potrivit nou, iar dup ce a vindecat slbiciunile noastre iari a ntors mna adus la noi i colorat ca noi la Tatl, preschimbnd ce e schimbtor i ptimitor, prin prtia cu ce e neschimbtor, n neptimire.Al doilea semn, este minunea prefacerii toiagului n arpe la curtea lui Faraon, toiag ce nchipuie pe tatl pcatului. Transformnd firea noastr pctoas, acesta poate s mnnce i s piard erpii egiptenilor crora le ddeau via vrjitorii, ca n Trupul lui Hristos unde este transformat puterea pcatului i a morii. Transformarea operndu-i efectul, are loc apoi revenirea noastr la starea iniial n toiagul credinei prin bunele ndejdii, prin care sunt adui la nelepciune cei ce au pctuit i sunt odihnii cei ce urc pe calea suitoare i greu de strbtut a ndejdii.Mesajul pe care-l transmite soia de alt neam a lui Moise prin faptul c l nsotete n acest itinerar este c exist i ceva din cultura din afar care nu trebuie respins de la nsoirea cu noi spre naterea virtuii. Cci i filosofia (nelepciunea) moral sau natural ar putea s-i fie vieii mai nalte soie i prieten i prta de via, dac cei nscui din aceasta nu aduc cu ei nimic din ntinciunea de alt neam. ngerul aduce peste fiul lui Moise ameninarea morii, dar soia acestuia l mblnzete prin tierea-mprejur, dup Sfntul Grigorie, sporirea n rnduial dup virtute, cci ceea ce este netiat mprejur n nvturilor filosofice se cere nlturat, urmnd s rmn roadele bune, nemurirea sufletului, pe care o recunoate i filosofia. Teoriile rencarnrii, cele materialiste, cele dualiste, care susin preexistena materiei, etc. sunt adugirile nebuneti, care dac sunt nlturate ngerul lui Dumnezeu se face ndurtor.Viaa omului este continuu pus la ncercare de cele dou fore antagoniste cel lupta i anume: ngerulul pzitor oferit de Dumnezeu spre ajutor n via i demonul viclean trimis spre vtmarea vieii. Acesta lupt ofer ns ansa omului de a putea face prin sine pe unul biruitor asupra celuilalt, i astfel capabil de evoluia sa spre desavrsire. Plasat ntre aceti doi concureni, omul alege pe care s-l urmeze i cruia i se altur. Dac omul prin voin sa reuete s nlture ispita vrjmaului, este ntmpinat de ngerul su pazitor ca ajutorul fratelui, asemenea celui primit de Moise din partea fratelui su Aaron. Aaron prin sprijinul oferit lui Moise, l face pe acesta ncrezator i motivat s vorbeasc, poporului aflat n robia egiptean, despre originea sa i despre eliberararea din munca obositoare la lut i crmid. Sfntul Grigorie transmite ns i dou avertismente. Primul legat de modul de a vorbi poporului: Numai c nu strig ctre tine istoria aceasta: s nu ndrzneti a sftui i a nva pe cei ce te ascult, dac n-ai dobndit prin astfel de siline puterea pentru aceasta. Cel de-al doilea avertisment se refer la lut nu ca materie primordiala n creaia adamic ci ca materie prim a crmizii. Acesta semnific amestecarea plcerilor trupeti mplinirea poftei prin ceva din cele dorite. care nu nceteaz niciodat s lucreze, iar celelate materiale folosite trestia sau paiele amestecate n crmizi fiind tlcuite ca materie a focului ce a permanent pofta.n istoria vieii lui Moise facerile de minuni svrite de Moise nu au rostul de a uimi pe cei ce le privesc, ci au n vedere folosul celor ce se mntuiesc n sens duhovnicesc, fcndu-se astfel pild spre purtarea noastr poporului evreu, pentru a cunoaste puterea lui Dumnezeu, ct i egiptenilor, pentru a le arta superioritatea lui Dumnezeu n faa zeilor pgni. Pe de alt parte, nvtura adevrului se schimb dup starea acelora care o primesc; cuvntul arat tuturor ce e bine i ce este ru, ns capacitatea de nelegere a unora este luminat de credin, iar mpotrivirea altora i ine din pcate n ntunericul netiinei . n cadrul minunii prefacerii apelor Egiptului n snge, apa este privit ca nvtur dumnezeiasc pentru cei ce au credina, i este pentru acetia o ap limpede i bun de but, ns cei ce nteleg nvtura asemenea egiptenilor, li se face snge otrvitor; cci amestecnd nvatura natural a firii cu minciuna, acest nvtur se schimb la vedere, se pervertete, iar cel credincios este avertizat s nu ia n seam schimbarea neltoare. Broatele fr numr ce se revars asupra Egiptului sunt privite duhovnicesc ca cugetrile rele, aductoare de stricciune, din inima murdar a unor oameni, ce-i iau viaa din ea ca dintr-un noroi. Modul de via al broastelor, ce triesc n dou medii apa i aerul, face o paralel cu viaa omului ptima care fiind om dup fire se face animal dup patim, iar neamul egiptenilor semnific acei oamenii care se cluzesc dup voia proprie. Mecanismul plcerii ptimae este dat de gndurile rele ce ptrund n inim, se imprim n aceasta, oferind acesteia plcerea ptima prin vederea acestor produse ale necuviinei furindu-se n suflet patima; pe cnd, n viaa celui neprihnit se poate vedea toat paza i grija de a-i ine curat ochiul de vederile ce aprind patima.Sfntul Grigorie lmurete n continuare nelesul mpietririi lui Faraon (Ie. 7, 3), fcnd legtura cu cuvintele Apostolului despre cei ce desfrnau i pctuiau mpotriva firii, nevoind s-L aib i s-L cunoasc pe Dumnezeu, anume c i-a predat Dumnezeu pe ei n patimile de necinste (Rom. 1, 21). Nu trebuie s inelegem aici ni se spune c este dorina i fapta lui Dumnezeu s-L arunce pe om n mpietrire i n patima necuviinei, cci deosebirile de viei nu sunt supuse unor legi silnice susinute de voia dumnezeiasc, ci asupra lor are putere hotrrea liber a fiecruia. ns motivele mpietririi lui Faraon trebuie vzute ca: nerecunoaterea lui Dumnezeu i refuzul n nemprtsirea voit de lumin, iar acestea conduc la slluirea n sufletul lui a: patimii, necinstei, i a mpietririi sufleteti. Prin acestea voia acestuia, prin nclinarea spre ru, nu a primit cuvntul lui Dumnezeu care s-i inmoaie mpotrivirea, astfel s-a autodamnat la moarte i ntuneric, o consecin natural a refuzului Luminii.Un alt prototip prezentat de autor este al ntinderii minilor lui Moise n cadrul btliei cu amaleciii ce l prenchipuie pe tip-ul Hristos ce aduce celor credincioi vindecare i izbvire de pcat, iar celorlali necredincioi boal i moarte. Cci nu o putere silnic de sus face pe unul s fie ntuneric i pe altul n lumin, ci c noi nine avem de la noi firea i n voia noastra liber cauzele luminii sau ntunericului, alegnd pe cea pe care o voim. Mutarea de la pcat la virtute se svrete prin cunoaterea Celui rstignit i prin pocin. Cenua este rodul materiei curit de foc, i provoac egiptenilor rni dureroase fiind chip al cuptorului, sau chinul gheenei, ce se atinge doar de cei ce triesc n pcat i nu se nchin minilor ntinse ale lui Hristos. Rnile pe care pcatul le svrete asupra sufletului omului czut n pcat sunt dureroase, ns aici pe pmnt durerea este estompat de plcere ca un analgezic, n timp ce n viaa de apoi aceste rni, n lipsa analgezicului, devin foarte dureroase i din pcate venice. Ultima dintre plgile aruncate asupra Egiptului, i cea mai crud, a fost uciderea celor nti-nscui ai egiptenilor. Crud i parc fr de neles aceast aciune de pedepsire a lui Dumnezeu este explicat de ctre Sfntul Grigorie c cel ce se lupt prin virtute cu pcatul trebuie s nimiceasc primele nceputuri ale rului, iar aceste dou nceputuri sunt identificate ca fiind pofta i mnia. Pzirea i aprarea constau, din nsemnarea cu sngele Mielului pe pragul i stlpii intrrii; stlpii explicai ca fiind pofta si mnia, iar pragul ca raiunea, ce le unete, le susine i e purtat de ele, ntrindu-se n brbie prin mnie, nlndu-se prin poft spre mprtsirea de bine. Scriptura arat natura sufletului. iar puterea de strpire a rutatii este dat de sngele lui Hristos, Mielul adevrat, care alung pe pierztorul, i oprete intrarea rului n noi.nsemntate are i ordinea svririi ungerii, cci dac aceasta se rstoarn i raiunea, pragul de sus, ajunge dedesubt, dominat de micarea poftei i a mniei, vrjmaul ptrunde la cele dinluntru. Iar faptul c ngerul poruncete evreilor ca nti s ung cu snge pragul de sus i apoi s ung stlpii pe amndou prile arat prioritatea ungerii raiunii cu duhul credinei n Hristos cel rstignit. n acest fel se afl aezarea duhovniceasc, avnd neclintirea prins n gndurile virtuii ca n nite cuie, iar cei nscui ai virtuii sunt pzii prin pecetea jertfei Mielului, ca astfel binele s ajung la desvrsire.Dup ritualul de ungere a intrrilor n case, n interiorul acestora are loc un alt eveniment inaugurat de Dumnezeu prin intermediul lui Moise i anume masa pascal. Moise poruncete conaionalilor si s ndeplineasca acest ritual asemenea unor fugari, nclai, cu mijlocul ncins de un bru i cu toiagul n mn. Carnea mielului jertfit trebuia preparat simplu i rapid la un foc aprins n prip, cu ce se gsete la ndemn, de asemenea oasele sunt bine curate de carne, dar nesfrmate, pentru a se mnca mduva din ele, iar resturile trebuie s se ard n foc.

S ne socotim n viaa de fa ca trectori, ne recomand Sfntul Grigorie, i s avem nclminte tare, cci doar viaa nfrnat i aspr, care strivete i frnge tria spinilor i mpiedic ptrunderea pcatului n suflet. n ceea privete mbrcmintea folosit la ritualul pascal, acestea semnific: haina - lrgimea desftrii cu cele ce le dorim n viaa aceasta, brul - gndul neprihnit, iar toiagul - cuvntul ndejdii, ca s ne sprijinim oboseala sufletului i s ne aprm de fiarele ce url la noi. Mncarea - credina fierbinte i nfocat pe care o primim fr ovial, resturile de mncare - ceea ce se ascunde n nelesuri mai vrtoase i mai greu de sfrmat i de nfiat n cuvinte, ca s se lmureasc nelesul chipurilor acestora.

Moise nainte de plecarea din Egipt, poruncete ca fiecare conaional s mprumute diverse obiecte de valoare de la egipteni, pe care ns s le pstreze pentru ei. Aceast porunc ar prea imorala i am putea-o numi chiar furt, dar aceste bogii ale Egiptului sunt interpretate de autor ca nelesul mai nalt al ntmplrii, care e mai potrivit dect cel literal; Cuvntul poruncete celor ce aleg viaa n libertate prin virtute s-i dobndeasc i bogia culturii cu care se mpodobesc cei strini de credin. Astfel, morala i filosofia natural, geometria i astronomia, logica i toate cte se studiaz de ctre cei din afara Bisericii s fie aduse ca un dar Bisericii lui Dumnezeu, cum a fcut marele Vasilie, ca jertf n templul tainelor dumnezeieti cu bogia adunat de raiune.

Cei ce au pornit pe calea virtuii urmnd lui Hristos, atunci cnd prsesc pcatul sunt urmrii asemeni israeliilor de egipteni de atacurile ispitelor, care le aduc suprri, i temeri, si de primejdii de moarte; sfat ntritor i alungtor al fricii vine ns din inima care vorbete cu Dumnezeu.

Pe cnd i mbrbta pe israelii, Moise striga ctre Dumnezeu optit, ntmplare din care nvm c nu strigtul rostit cu putere urc la auzul lui Dumnezeu, ci rugciunea nlat cu contiina curat.

La trecerea prin Marea Roie, prin toiagul cluzitor al credinei i prin harul luminos, Moise face firea apei dttoare de via i izbvire celor ce caut scparea n ea, pe cnd egiptenilor le este pedeaps i moarte. Aceast ap a mrii nesfarsite prenchipuie tainic apa tainic a botezului, ce omoar n ea tabra rutii: lcomia, pofta desfrnat, cugetul rpitor, patima nfumurrii i mndriei, pornirea mnioas, furia, pizma, brfirea, toate acestea i cele asemenea. Sfntul Grigorie de Nyssa vede Botezul ...; Ca pe o victorie asupra forelor rului. Cei care au fost n sclavia pcatului i a morii au omort pe diavol cufundndu-l n apa cea sfinit.La fel ca n taina Patelui, unde s-a spus s se mnnce pasca cu pinea nedospit (adic neamestecat cu aluat vechi, ca n viaa nnoit s nu se amestece rmsiele rutii, voia lui Dumnezeu este ca tot pcatul s se nece n Taina botezului, ca ntr-un adnc, ieind cel botezat singur fr s trag cu sine ceva strin, n viaa lui urmtoare; muli, ns, observ Sfntul Grigorie, nu au asimilat cu adevrat Taina i poart prin faptele lor aluatul vechi i oastea patimilor, si dup trecerea prin ap. ns cei ce au fcut taina cu adevrat lucrtoare n ei s-au druit lui Dumnezeu i ascult cu ncredere de cei ce slujesc lui Dumnezeu prin preoie, cum spune Apostolul.

Apa cea care i-a izbvit de urmritorii egipteni de aceast data, poate fi ceea ce le poate provoca pieirea prin lipsa ei, cci dup trei zile de mers prin pustie, i nsetnd, prima sursa de ap pe care o gsesc se dovedete a fi amar. A fost prima ncercare a credinei, i multe altele vor urma, poporului evreu de ctre Dumnezeu. Lemnul aruncat de Moise schimb firea apei facnd-o bun de but. Din nou poporul evreu este martorul schimbrii profunde pe care Creatorul o poate face oricnd n Creaie. Autorul, interpreteaz ieirea din robia egiptean cu ieirea din robia plcerilor ptimae astfel c la nceput viaa n libertatea de patimi i se pare grea i fr gust, desprit fiind de plceri. Dar dac se arunc lemnul n ap, adic dac primete cineva taina nvierii, care i-a avut nceputul, atunci lemnul de via dttor i sfinitor al Crucii aduce binecuvntare i , simirea lui este mngiat de o dulcea plcut i astfel viaa lui virtuoas i se face mai dulce i mai iubit, fiind ndulcit de ndejdea celor viitoare.n continuarea cltoriei prin pustiu, ntlnesc un loc binecuvntat de Dumnezeu i o noua tipologie, o nou legtura dintre Vechiul i Noul Testament. Cele dousprezece izvoare i cei aptezeci de finici nchipuie pe cei doisprezece apostoli, respectiv pe cei aptezeci de apostoli hirotonii, trimii n toat lumea.

Opririle sunt asemntoare cu etapele unei curse iar virtuile n care cel ce urmeaz stlpului de nor, naintnd mai departe, si aaz tabra i se odihnete. Minunea izvorrii apei din stnc arat pe cel ce se face prin cele mai dinainte primitor al lui Dumnezeu, piatra fiind nsui Hristos (I Cor. 10, 4). Cci, arat Sfntul Grigorie, Hristos, care pentru necredinciosi e greu de ptruns (nebunie i sminteal), prin atingerea credinei se face butur celor nsetai i curge nluntrul celor ce-L primesc.

Dup lipsa apei, urmeaz epuizarea proviziilor. Este un nou moment cnd binecuvntarea i pronia dumnezeiasc acioneaz, i se manifesta prin coborrea din cer a manei cereti, minune prin care e artat Cuvntul, pinea ce s-a cobort din cer, fiind vestit de mai nainte taina svrsit cu Fecioara. Aceast hran care la vedere e de un singur fel, dar nsuirea ei e de multe feluri, fcndu-i-se fiecruia potrivit cu dorina lui; astfel, Cuvntul i potrivete lucrarea dup nsuirile celor ce se mprtesc cu El, fcndu-se celor mai desvrsii ; Hran mai tare, celor mai slabi legum, iar pruncilor, lapte.Mana din cer tuturor li se mbie deopotriv i nu se deosebete ntru nimic dup puterea celui ce o adun, apoi nu e nici mai puin, nici mai mult dect le trebuie, Duhovnicete autorul recomand cumptarea, n agonisirea mijloacelor de trai din bunurile materiale, peste msurile de obte i trebuina zilei, cci celor ce pstreaz prisosul, din pofta lcomiei, se preface n ziua urmtoare, adic n viaa viitoare, celui ce a adunat-o, n viermele neadormit. Faptul c vinerea se pune deoparte numai ct trebuie pentru smbt arat c voina lacom trebuie ndreptat numai ctre cele nestriccioase, adaug autorul, vinerea (paraschevi) fiind ziua de pregtire dinaintea nelucrrii de dincolo de moarte. Este chiar viaa aceasta, ziua semnrii n duh, pentru a secera viaa venic (Gal. 6, 8).

Dup primirea hranei ceresti, ostasii virtuii ; Purced la rzboiul cu amaleciii, vazui ca cei potrivnici. Cnd omul este slbit de lupt, atunci apare un altul ce se lupt pentru el, ns apoi ntrit i maturizat prin hrana duhovniceasc, se prinde el nsui n lupt sub conducerea lui Dumnezeu. n aceast confruntare, ridicarea minilor lui Moise spre nlime n chipul crucii, aduce biruina, nchipuie vederea nelesurilor mai nalte ale legii, iar aplecarea lor ctre pmnt, prin care vine nfrngerea, trimite spre tlcuirea mai umil i mai cobort a legii, dup liter. Astfel, adevrata preoie unit cu cuvntul dumnezeiesc ridic din nou spre inlime puterile (energiile) legii czute la pmnt din cauza ngreuierii nelegerii iudaice, sprijinind legea pe piatra Hristos i artnd n ea taina Crucii.

Reprezentri ale crucii avem n braele ntinse ale lui Moise aflat n rugciune cnd a ndepartat plgile date de Dumnezeu asupra Egiptului i mijlocirea pentru Israel contra armatei lui Amalec, n lemnul care a ndulcit apele din Marah, ciochinele de struguri suspendat de lemn i adus din Canaan de Iosua ca i n arpele de aram.

Doar n urma biruinei asupra patimilor omul este cluzit i capt curajul s se apropie cu nelegerea de muntele cunoaterii lui Dumnezeu, spre firea cea mai presus de toate. Necesitatea curirii duhovniceti ca i condiie de acces la tainele dumnezeieti este indicat i de ritualul splrii vemintelor. Prin chipul vemintelor se arat nfiarea vieii cu bun chip, care d pe fa starea dinluntru a sufletului.

Oprirea animalelor de a sui pe munte nseamn, dup Sfntul Grigorie, ridicarea, peste micarea simual i instinctual, peste cunotina ce ne vine din simuri, peste orice neles din cele obinuite sau prere nscut din obinuin, la contemplarea celor duhovniceti. Ni se cere n acest scop s ne nfrnm de la unirea obinuit cu soia firii noastre, care este simirea. Cunoaterea lui Dumnezeu, sau teologia, este munte nlat piepti i greu de urcat. Trmbia ce se aude tot mai puternic semnific predica despre firea dumnezeiasc, organele care rsunau n sunetul Duhului fiind proorocii i apostolii. Chiar i rpit n nori, Moise ii pstreaz aceast libertate i este un partener de dialog cu Dumnezeu, Care i descoper taine si-i inspir apoi scrierea.Poruncile pe care le-a primit Moise pe Muntele Sinai se refer i la Dumnezeu i la viaa virtoas a cretinului. Este o prelungire sau o ntreptrundere, ntruct esena nvturii despre Dumnezeu coincide cu esena vieii care particip la Dumnezeu.Mulimea de oameni nu poate s cuprind glasul ce vine de sus, aa cum n Biseric cei ce au nevoie de curire nu se pot mbulzi la cunoaterea tainelor, ci urmeaz pe acela, plin de nelepciune, dintre ei care poate s neleag cele dumnezeieti; Cci nu toi sunt apostoli, nici toi prooroci (I Cor. 6, 29); cei ce nu respect aceast purificare sunt ngropai n propriile lor cugetri, sau sub pietrele vzute a fi prerilor eretice.

ntunericul necuprinsului dumnezeiesc n care a intrat Moise a fost precedat de artarea lui Dumnezeu n lumin. Cunoaterea dreptei credine, se arat prima dat n lumin celor ce o primesc, n sensul n care ceea ce se cuget contrar dreptei credine e ntuneric, iar alungarea ntunericului se face prin mprtirea de lumin. Pe msur ce se nainteaz spre nelegerea adevratei cunoateri, apropiindu-ne de vederea duhovniceasc, cu att vede mai mult c firea dumnezeiasc este de nevzut (de necontemplat, de neineles) i prsind pe rnd cele ale lumii sensibile i cele ale lumii inteligibile spre aflarea Celui mai presus de creaie i de orice cunoatere. Astfel ajuns n adncul ntunericului, Moise se mprteste de taine ce nu puteau fi cunoscute pe cale omeneasc ...; tocmai pentru ca cele consemnate n Sfnta Scriptur, au acest caracter, era nevoie de harul inspiraiei.n ceea ce privete teofaniile lui Moise, viziunea Sfntului Grigorie devine mult mai clar dac lum n considerare patru termeni cheie: piatra, scobitura stncii, mna lui Dumnezeu care-l acoper pe Moise i spatele lui Dumnezeu. Piatra este Hristos (1 Cor. 10, 4 cu referire la Ies. 17, 6) virtutea absolut ...; Scobitura stncii/cavitatea ...; Se refer la scopul acestui demers, la recompensa celor ce stau nemicati n Bine ...; Mna lui Dumnezeu, Hristos este mna dreapt a Tatlui, care a creat toate lucrurile, iar spatele lui Dumnezeu descrie modul n care ascetul -L vede pe Dumnezeu stnd n spatele lui i urmndu-l (Deut. 13, 5; Lc. 9, 23) ...; Spatele reprezint chenoza lui Hristos, iar faa divinitatea sa. Se pot identifica aici cele dou dimensiuni ale vieii spirituale: experiena contemplativ i angajamentul apostolic. n urmtoarea treapt a procesului dezvluirii dumnezeirii ctre Moise se trece la cortul nefcut de mn, arhetip artat prin asemnarea material. Sfntul Apostol Pavel confirm n (Evr. 9, 11) faptul c , cortul acesta este Hristos, puterea i nelepciunea lui Dumnezeu, Care, nefiind fcut de mn dup firea Lui, primete s se plsmuiasc atunci cnd este de trebuin s fixeze acest cort ntre (n) noi.Existnd de mai nainte ca necreat, acelai cort vzut n duh de Moise primete alctuire vzut, fcndu-se creat. n rostirea Crezului mrturisim c Unul Nscut, Care era mai nainte de veacuri, S-a ntrupat. i-a fixat ntre (n) noi cortul Su spre a ne restaura, cci prin lips de voin ne-am stricat fiina, ajungnd n afara ei abtndu-ne de la raiunea ei. Denumirea de cort vine i din aceea c trupul apare alctuit din cele patru stihii, iar Hristos cel ntrupat cuprinde n Sine totul, n trupul Su locuind plintatea dumnezeirii.

Ct privete cele din interiorul cortului, stlpii nlai, strlucitori de poleial argintie i aurie, verigile i heruvimii care acopereau cu aripile lor chivotul i celelalte, ele nchipuie puterile mai presus de lume (...) care, din voia dumnezeiasc, susin toate (...), slujind celor ce vor primi mntuirea. Ele sunt contemplate n cort, adic n Unul-Nscut, deoarece ntru El au fost fcute toate cele vzute i cele nevzute, fie Scaunele, fie Stpniile, fie nceptoriile, fie Domniile, fie Puterile (cf. Col. 1, 16). Heruvimii ce acoper cu aripile lor tainele ascunse n chivotul legii desemneaz puterile ce se contempl n jurul firii dumnezeieti, pe care le-au vzut Isaia i Iezechiel.

Chivotul legmntului nchipuie necuprinsul contemplat al celor ascunse i negrite, iar braele sfenicului ce se nal ca nite ramuri dintr-o singur tulpin reprezint razele de multe feluri ale Duhului, care mpodobesc acest cort, cum spune Isaia, mprind n apte iluminrile Duhului.

Acopermntul mpcrii ne trimite la Cel pe care Dumnezeu l-a pus mpcare pentru sufletele noastre, iar jertfelnicul i altarul tmierii arat nchinarea adus nencetat n acest cort de ctre cele cereti, care este jertfa bineplcut lui Dumnezeu i buna mireasm a rugciunii. n ce privete pieile vopsite n rou i esturile din pr, sunt luate drept referiri la snge i la omorrea patimilor, iar prul este interpretat ca cel care n trupul omului este fr simire, i este chipul morii.

Spltoarea nchipuie apa tainic prin care credincioii se curesc de ntinciunea pcatelor, spltori fiind toi cei ce, fcndu-se prtai de darul Duhului, fac harul lucrtor; Curile care, legate ntre ele, mprejmuiesc cortul descriu panica unire n cuget a celor ce cred. Pielea vopsit n rou i esturile din pr mai sunt asemenate cu viaa n feciorie i cu toate aspectele legate de efortul continuu de pstrare a acestei stri de feciorie trupeasc i sufleteasc. Cci pielea nseamn omorrea trupului pcatului, mijlocul de obinere a neprihnirii precum i harul Duhului Sfnt nflorete n oameni, iar esturile din pr, sunt interpretate ca fiind vieuirea aspr prin nfrnare.

Sfntul Grigorie de Nyssa spre deosebire de muli Sfini Prini ai Bisericii, considera c ntunericul unde a ajuns Moise reprezint un mod de comuniune cu Dumnezeu superior contemplaiei luminii ...; Adevrata cunoatere a lui Dumnezeu este exprimat de el ntr-un mod paradoxal: a vedea const n a nu vedea ...; Crestinul l va putea vedea pe Dumnezeu n puritatea sufletului su, fiind vorba aici de o vedere interioar i nu de una exterioar ...; A-L vedea pe Dumnezeu nseamn a-L urma, pentru c Dumnezeu este ghidul ce trebuie urmat.Conceptul de epectaz, concept dezvoltat n opera sursSfntul Grigorie de Nyssa, prin exegeza original, definete, fundamenteaz i dezvolt caracterul nesfrit al progresului spiritual pe care-l poate face omul n dorina de desavarsire epectaza, n cunoaterea i iubirea lui Dumnezeu. Prezentri generale ale acestui proces pot fi gsite de asemenea la Sfntul Clement al Alexandriei i la Origen, dar nici unul dintre cei doi nu are ns profunzimea Sfntului Grigorie.Prinii greci au descris tinderea sufletului spre Dumnezeu, utiliznd chiar i cuvntul epectaza, pornind de la participiul folosit de Pavel n Filip. 3, 12-13, Grigorie este original prin aceea c a susinut c elul suprem al omului este n el nsui, un progres nencetat.Trei dintre lucrrile Sfntului Grigorie sunt fundamentale pentru acest tem a progresului spiritual, i anume vechea In inscriptiones Psalmorum; i dou lucrri ulterioare, In Canticum canticorum i De vita Moysis.Doctrina spiritual a epectazei Sfntului Grigorie ia natere i form din aprarea doctrinei ortodoxe niceene. Teologii niceeni, n special Sfntul Atanasie, au recunoscut eroarea tezei origeniste ; C Logosul sau Cuvntul este dispus ierarhic deasupra sufletelor, dar mai jos (sub) Tatl, fiind reflexia lui perfect, dar nefiind una n substan cu El. De asemenea nvtura despre epectaz a Sfntului Grigorie se ivete din profundul su sim al prpastiei de netrecut dintre suflet i Dumnezeu implicate de o nelegere radical a creaiei din nimic. Dar n aprarea doctrinei ortodoxe, Sfntul Grigorie ridic o pretenie neobinuit: sufletul tinde dup un Dumnezeu pe care nu-L va cunoate niciodat pe deplin.Sfntul Grigorie de Nyssa precizeaz clar, c Dumnezeu ntrebuineaz limbajul ca o modalitate de comunicare cu noi, datorit incapacitii naturii umane de a ntelege un gnd, un mesaj astfel dect prin meditarea sunetelor sale. Rolul limbajului, pentru Sfntul Grigorie de Nyssa, este deschiderea n sufletul cititorilor si, a drumului drept spre Dumnezeu.

Sfntul Grigorie de Nyssa descrie un nou mod de a fi cu Dumnezeu. Este o cale pe care muli o pot nelege i aprecia, dac nu chiar experimenta, n profunzimea sa ; Tinderea spre Dumnezeu d natere unei dorine i mai mari. Bucuria participrii la Dumnezeu este total, dar i dorin perpetua ; Sufletul nu este niciodat pe deplin dezvoltat; mplinirea sa vine din creterea perpetu.

Sfntul Grigorie n identificarea etapelor epectazei se bazeaz pe Sfnta Scriptur, din ea prelund limbajul, simbolurile (de purificare; de nlare scara, arborele, bula de aer, norul, aripile, muntele; de participare la fericirea venic), modele (Avraam, Moise, Iosua Navi, Iov) i texte (II Corinteni III, 18 i Filipeni III, 13).Etapele progresului sufletesc ctre Dumnezeu i fundamentarea sa biblic se desfoar n mai multe etape astfel:

calea luminii stagiul purificator al omului. Sufletul se ntoarce de la simuri ctre realitatea care este Dumnezeu, i scldat n lumina divin primete darurile lui Dumnezeu necesare creterii spirituale. calea norului asceza. n acest etap are loc desprirea definitiv de patimi, de bolile sufletului care duc la moarte i nlocuirea lor cu virtuile cretine. calea ntunericului, destinaia final a traiectoriei stabilite de Sfntul Grigorie. Aici n loc de loc de odihn, cretinul nu gsete un punct final al drumului su, iar destinaia sa nu este nici o destinaie. Este doar o apropiere tainic a sufletului de Dumnezeu, n urma creia, sufletul devine asemenea unei oglinzi ce reflect desvrirea dumnezeiasc.

Ontologic n Om, e sdit o aspiraie infinit, o urcare nelimitat ctre un bine totdeauna mai mare. Sfntul Grigorie postuleaz n lucrarea Contra lui Eunomiu c: niciodat sufletul nu va ajunge la desvrirea ultim, cci niciodat el nu va ntlni o limit ; Totdeauna va fi transformat ntr-un lucru mai bun.Ajungem la concluzia c epectaza este condiia nsi a sufletului. Nu este o etap particular a sufletului. La nceput putem considera aceast tensiune ca un fapt. Dar vom descoperi ca ea constituie rentoarcerea sufletului la adevrata sa natur. Esena sa este de a-L primi n fiecare moment pe Dumnezeu, de a fi continuu creat cum zice Sfntul Grigorie ; Dorina sufletului nu este satisfcut pe deplin cnd el se unete cu Dumnezeu i se bucur de aceast unire, cci curnd sufletul descoper o realitate nou i anume c nssi esena realitii spirituale este aceea de a fi un progres perpetuu.Sufletul descoper c n firescul vieii spirituale st un continuu progress i paradoxal, fa de ceea ce i se prea mai nainte, desvrirea este un progres continuu. Este expresia transcendenei divine, forma eminent a teologie negative.

Epectaza este definit ca experiena acestui nceput mereu nou al urcuului duhovnicesc. Esena sa este de a primi n fiecare clip pe Dumnezeu i de a se depi mereu, cci ea este sinteza unei interiorizri i a unui extaz nencetat, pentru c Dumnezeu e de fiecare dat interior nou n unire i de fiecare dat exterior, transcendent prin fiina Sa.Cretinul este ntr-o devenire infinit, ntr-un univers de har. Fiecare nceput din progresul su devine un punct de plecare spre alte nceputuri i mai nalte. Sufletul triete sentimentul unui venic nceput al devenirii sale.Necesitatea creterii duhovniceti este permanent, chiar Sfntul Apostol Pavel ne-o cere cnd ne invit ca innd adevrul, n iubire, s cretem ntru toate pentru El, Care este capul Hristos (Efes. 4, 15) i Pn cnd Hristos va lua chip n voi (Gal. 4, 19). ConcluziiUrcuul niciodat terminat n ceea ce privete cunoaterea lui Dumnezeu este totodat un urcu niciodat terminat n desvrire sau bine, cci fiina lui Dumnezeu cea nemrginit echivaleaz cu Binele nemrginit i n fiina noastr este sdit setea spre aceast nemrginire n bine pe care nu o putem cuprinde niciodat cci aceasta ar nsemna s punem nite margini binelui pe care l-am putea ajunge. Desvrirea ca naintare n binele personal nesfrit cci binele nu poate fi dect personal e deci i o mereu neatins desvrire a noastr care ne cere s nu oprim niciodat naintarea n ea pentru c orice oprire nseamn o mpcare cu contrariul ei rul.

Sfntul Grigorie de Nyssa a fost mereu contient de misiunea ce i revine, n calitate de printe i ndrumtor duhovnicesc, de a mprti oamenilor si norme statornice i priincipii nalte de via cretin. Sfntul Grigorie de Nyssa este contient c Biblia nu este numai un detepttor al contiintei noastre, ci mai mult de att, oferea i mijloacele necesare desvririi morale.Scopul vieii umane este progresul continuu spre perfeciunea vieii divine, pentru c acesta nseamn a fi cunoscut de Dumnezeu i a-I deveni prieten. Desvrirea este progresul nsui. Omul desvrit, ndumnezeit, este cel care progreseaz continuu n bunatate si fapte bune.

Cltoria urcrii pe muntele perfeciunii i al cunoaterii lui Dumnezeu ncepe cu puritatea (curia), adic golirea de ru, care la rndul su, permite iniierea n taina divin i apropierea de Dumnezeu n ntunericul impenetrabil. Acesta nseamn naterea persoanei; a deveni sculptorul, care sculpteaza n propria inim virtuile divine care sunt natura adevrat a fiinelor umane. Pentru c acela care a ajuns s se asemene lui Dumnezeu i care nu s-a ndeprtat n nici un fel de divin, poart pe el semnele sale distinctive i i arat n toate lucrurile conformarea la arhetip; i nfrumuseeaz sufletul cu ceea ce este necoruptibil, de neschimbat i nu se mprtete de ru ; Aceast prietenie dintre Persoanele divine i umane reprezint adevrata desvrire.BibliografieIzvoare*** Biblia sau Sfnta Scriptur, tiparit sub ndrumarea i cu purtarea de grij a Preafericitului Printe Daniel Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romne, cu aprobarea Sfntului Sinod, Bucureti, Editura Institutului Biblic i de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romne, Bucuresti, 2008Sfntul Grigorie de Nyssa

Grigore Episcopul Nyssei, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea prin virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Prof. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995

Lucrri, studii, articole

FER Nicolae, Cunoaterea lui Dumnezeu i ideea de epectaz la Sfntul Grigorie de Nyssa, n Ortodoxia, Revist a Patriarhiei Romne, anul XXII (1971), nr. 1CARAGIU Florin, Despre viaa lui Moise, http: //revista sinapsa.blogspot.ro/2010/10/sfantul-grigorie-de-nyssa-despre-viata.html

CHIRA Vasile, Problema participaiei la Platon, http: //vasilechira.wordpress.com/2012/02/03/problema-participatiei-la-platon .htmlIONESCU Marian, Ermeneutica biblic a Sfntului Grigorie de Nyssa Teza de doctorat, Universitatea Bucureti, Facultatea de Teologie Ortodox Patriarhul Justinian, Bucureti, 2012KAPSANIS Arhim. Gheoghios, Ascez i ndumnezeire, traducere din limba greac i cuvnt nainte de Pr. Cornel Toma, Editura Marineasa, Timioara, 2006

LOUTH Andrew, Originile tradiiei mistice cretine. De la Platon la Dionisie Aeropagitul, traducere Elisabeta Voichia Sita, Editura Deisis, Sibiu, 2002

PETCU Pr. Liviu, ndumnezeirea omului dup nvtura Sfntului Grigorie de Nyssa, Editura Astra Museum, Sibiu, 2013

STARK Andrea, Monahul-episcop n Antichitatea trzie, traducere Drago Dsc, Editura Ecclesiast Sibiu, 2012

ELEA Marius, Antrolopologia Sfinilor Prini Capadocieni, Editura Emia, Deva, 2005ELEA Marius, Spiritualitatea cretin n lumina tratatului Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea cea dup virtute al Sfntului Griogrie de Nyssa, n Revista Teologia, nr. 3-4, Arad, 2001 Pr. Liviu PETCU, ndumnezeirea omului dup nvtura Sfntului Grigorie de Nyssa, Editura Astra Museum, Sibiu, 2013, p. 19.

Arhim. Gheoghios KAPSANIS, Ascez i ndumnezeire, traducere din limba greac i cuvnt nainte de Pr. Cornel TOMA, Editura Marineasa, Timisoara, 2006, p. 78.

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 5.

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 15.

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 6.

Pr. Liviu PETCU, ndumnezeirea omului dup nvtura Sfntului Grigorie de Nyssa, Editura Astra Museum, Sibiu, 2013, p. 31.

Sarah COAKLEY, Re-Thinking Gregory of Nyssa, Oxford, Blackwell Publishing, 2003, p.7 apud Pr. Liviu PETCU, ndumnezeirea omului dup nvtura Sfntului Grigorie de Nyssa, Editura Astra Museum, Sibiu, 2013, p. 39.

Jean DANILOU, La chronologie des oeuvres de Grgoire de Nysse, n SP ,7 , 1996, p. 159-169, n special 168-169 apud Pr. Liviu PETCU, ndumnezeirea omului dup nvtura Sfntului Grigorie de Nyssa, Editura Astra Museum, Sibiu, 2013, p. 407.

George S. BEBIS, Gregory of Nyssas De vita Moysis: A Philosophical and Theological Analysis, n The Greek Ortodox Theological Review, vol XII, nr.3, 1967, p. 375-377 apud Pr. Liviu PETCU, ndumnezeirea omului dup nvtura Sfntului Grigorie de Nyssa, Editura Astra Museum, Sibiu, 2013, p. 474.

Bruce D. GRIFFITH, Yaerning Gregory of Nyssa and the Vison of God, n Sewanee Theological Review 43, 3, 2000, pag. 282-283 apud Pr. Liviu PETCU, ndumnezeirea omului dup nvtura Sfntului Grigorie de Nyssa, Editura Astra Museum, Sibiu, 2013, p. 475.

Pr. Liviu PETCU, ndumnezeirea omului dup nvtura Sfntului Grigorie de Nyssa, Editura Astra Museum, Sibiu, 2013, p. 407.

Anthony MEREDITH, The Capadocians, New York, St. Vladimirs Seminary Press, 1995, p. 59-62 apud Andrea STARK, Monahul-episcop n Antichitatea trzie, traducere Drago Dsc, Editura Ecclesiast, Sibiu, 2012, p. 154-156.

Andrea STARK, Monahul-episcop n Antichitatea trzie, traducere Drago Dsc, Editura Ecclesiast, Sibiu, 2012, p. 154-156.

Andrea STARK, Monahul-episcop n Antichitatea trzie, traducere Drago Dsc, Editura Ecclesiast, Sibiu, 2012, p. 154-156.

Marius ELEA, Spiritualitatea cretin n lumina tratatului Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea cea dup virtute al Sfntului Grigorie de Nyssa, n Revista Teologia, nr. 3-4, Arad, 2001, p. 146.

Albert-Kees GELJON, Divine infinity in Gregory of Nyssa and Philo of Alexandria n Vigiliae Christianae, vol 59, nr. 2, 2005, p.166 apud Pr. Liviu PETCU, Indumnezeirea omului dup nvtura Sfntului Grigorie de Nyssa, Editura ASTRA Museum, Sibiu, 2013, p. 412.

Pr. Liviu PETCU, ndumnezeirea omului dup nvtura Sfntului Grigorie de Nyssa, Editura Astra Museum, Sibiu, 2013, p. 277.

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 67-69.

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p.122-125.

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p.151-152.

Jean DANILOU, Platonisme et Thologie Mystique. Doctrine spirituelle de Saint Gregoire de Nysse, Aubier, Paris, 1953, p. 17-23 apud Marius ELEA, Spiritualitatea cretin n lumina tratatului Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea cea dup virtute al Sfntului Grigorie de Nyssa, n Revista Teologia, nr. 3-4, Arad, 2001, p. 153.

Marius ELEA, Spiritualitatea cretin n lumina tratatului Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea cea dup virtute al Sfntului Grigorie de Nyssa, n Revista Teologia, nr. 3-4, Arad, 2001, p. 146-147.

Vasile CHIRA, Problema participaiei la Platon, , 18 aprilie 2014.

Pr. Liviu PETCU, ndumnezeirea omului dup nvtura Sfntului Grigorie de Nyssa, Editura Astra Museum, Sibiu, 2013, p. 279.

Andrea STARK, Monahul-episcop n Antichitatea trzie, traducere Drago Dsc, Editura Ecclesiast, Sibiu, 2012, p. 154-156.

Jean DANILOU, Herbert MUSURILLO, From Glory to Glory: Texts from Gregory of Nyssas, Mystical Writings, Londra, 1961, p. 289 apud Marius ELEA, Spiritualitatea cretin n lumina tratatului Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea cea dup virtute al Sfntului Grigorie de Nyssa, n Revista Teologia, nr. 3-4, Arad, 2001, p. 136.

Marius ELEA, Spiritualitatea cretin n lumina tratatului Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea cea dup virtute al Sfntului Grigorie de Nyssa, n Revista Teologia, nr. 3-4, Arad, 2001, p. 136.

Walther VLKER, Zur Gotteslehre Gregors von Nyssa, n Vigiliae Christianae nr. 9/1955, p. 103-128 apud Marius ELEA, Spiritualitatea cretin n lumina tratatului Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea cea dup virtute al Sfntului Grigorie de Nyssa, n Revista Teologia, nr. 3-4, Arad, 2001, p. 145.

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 59.

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 60

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 61

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 62

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 63

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 64

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 65

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 66.

Florin CARAGIU, Despre viaa lui Moise, , 12 aprilie 2014.

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 67.

Marius ELEA, Spiritualitatea cretin n lumina tratatului Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea cea dup virtute al Sfntului Grigorie de Nyssa, n Revista Teologia, nr. 3-4, Arad, 2001, p. 148.

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 67.

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 68.

Florin CARAGIU, Despre viaa lui Moise, , 12 aprilie 2014.

Florin CARAGIU, Despre viaa lui Moise, , 12 aprilie 2014.

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 70-71.

Florin CARAGIU, Despre viaa lui Moise, , 12 aprilie 2014.

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 74-75.

marius ELEA, Spiritualitatea cretin n lumina tratatului Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea cea dup virtute al Sfntului Grigorie de Nyssa, n Revista Teologia, nr. 3-4, Arad, 2001, p. 149.

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 77.

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 78.

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 80.

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 81.

Florin CARAGIU, Despre viaa lui Moise, , 12 aprilie 2014.

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 82-83.

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 84.

Florin CARAGIU, Despre viaa lui Moise, , 12 aprilie 2014.

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 86-87.

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 88.

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 89.

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 93-94.

Florin CARAGIU, Despre viaa lui Moise, , 12 aprilie 2014.

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 97.

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 98-99.

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 101-102.

Florin CARAGIU, Despre viaa lui Moise, , 12 aprilie 2014.

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 103.

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 105.

marius ELEA, Spiritualitatea cretin n lumina tratatului Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea cea dup virtute al Sfntului Grigorie de Nyssa, n Revista Teologia, nr. 3-4, Arad, 2001, p.149-150.

Florin CARAGIU, Despre viaa lui Moise, , 12 aprilie 2014.

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 108-109.

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 109.

Florin CARAGIU, Despre viaa lui Moise, , 12 aprilie 2014.

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 111-112.

Florin CARAGIU, Despre viaa lui Moise, , 12 aprilie 2014.

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 115-116.

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 116.

marius ELEA, Spiritualitatea cretin n lumina tratatului Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea cea dup virtute al Sfntului Grigorie de Nyssa, n Revista Teologia, nr. 3-4, Arad, 2001, p.147.

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 117-118.

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 119.

Florin CARAGIU, Despre viaa lui Moise, , 12 aprilie 2014.

Ierom. Agapie CORBU, Inspiraia biblic n scrierile Sfntului Grigorie de Nyssa, Revista Teologia, nr. 3-4, Arad, 2001, p. 25.

Marian IONESCU, Ermeneutica biblic a Sfntului Grigorie de Nyssa Tez de doctorat, Universitatea Bucureti, Facultatea de Teologie Ortodox Patriarhul Justinian, Bucureti, 2012, p. 11

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 122.

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 123-124.

Ierom. Agapie CORBU, Inspiraia biblic n scrierile Sfntului Grigorie de Nyssa, Revista Teologia, nr. 3-4, Arad, 2001, p. 12.

Valentin VESA, Teofania spatelui lui Dumnezeu n scobitura stncii (Ieire 33) n viziunea Sfntului Isac Sirul cu referire la Viaa lui Moise a Sfntului Grigorie de Nyssa, n Revista Theologia Ortodox, nr 1, 2013, p. 141.

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 125-126.

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 129-130.

Florin CARAGIU, Despre viaa lui Moise, , 12 aprilie 2014.

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 132.

marius ELEA, Spiritualitatea cretin n lumina tratatului Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea cea dup virtute al Sfntului Grigorie de Nyssa, n Revista Teologia, nr. 3-4, Arad, 2001, p.147.

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 133

Sfntul Grigorie de Nyssa, Despre viaa lui Moise sau despre desvrirea n virtute, traducere, studiu introductiv i comentariu Pr. Ion Buga, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, 1995, p. 135-136.

Marian IONESCU, Ermeneutica biblic a Sfntului Grigorie de Nyssa Tez de doctorat, Universitatea Bucureti, Facultatea de Teologie Ortodox Patriarhul Justinian, Bucureti, 2012, p. 11

Pr. Liviu PETCU, ndumnezeirea omului dup nvtura Sfntului Grigorie de Nyssa, Editura Astra Museum, Sibiu, 2013, p. 461.

Pr. Liviu PETCU, ndumnezeirea omului dup nvtura Sfntului Grigorie de Nyssa, Editura Astra Museum, Sibiu, 2013, p. 482.

Kathryn ROMBS, Gregory of Nyssas Doctrine of Epektasis: Some Logical Implications, n Studia Patristica, vol 37, Peeters, Leuven, 2001, p. 289 apud Pr. Liviu PETCU, ndumnezeirea omului dup nvtura Sfntului Grigorie de Nyssa, Editura Astra Museum, Sibiu, 2013, p. 489.

Andrew LOUTH, Originile tradiiei mistice cretine. De la Platon la Dionisie Aeropagitul, traducere Elisabeta Voichia Sita, Editura Deisis, Sibiu, 2002, p. 135.

Pr. Liviu PETCU, ndumnezeirea omului dup nvtura Sfntului Grigorie de Nyssa, Editura Astra Museum, Sibiu, 2013, p. 490.

Pr. Liviu PETCU, ndumnezeirea omului dup nvtura Sfntului Grigorie de Nyssa, Editura Astra Museum, Sibiu, 2013, p. 461.

Marian IONESCU, Ermeneutica biblic a Sfntului Grigorie de Nyssa Tez de doctorat, Universitatea Bucureti, Facultatea de Teologie Ortodox Patriarhul Justinian, Bucureti, 2012, p. 9.

Marian IONESCU, Ermeneutica biblic a Sfntului Grigorie de Nyssa Tez de doctorat, Universitatea Bucureti, Facultatea de Teologie Ortodox Patriarhul Justinian, Bucureti, 2012, p. 11.

Marius ELEA, Antrolopologia Sfinilor Prini Capadocieni, Editura Emia, Deva, 2005, p. 68.

Pr. Liviu PETCU, ndumnezeirea omului dup nvtura Sfntului Grigorie de Nyssa, Editura Astra Museum, Sibiu, 2013, p. 464.

Jean DANILOU, Platonisme et Thologie Mystique. Doctrine spirituelle de Saint Gregoire de Nysse, Aubier, Paris, 1953, p. 17-23 apud Pr. Liviu PETCU, ndumnezeirea omului dup nvtura Sfntului Grigorie de Nyssa, Editura Astra Museum, Sibiu, 2013, p. 471.

Nicolae FER, Cunoaterea lui Dumnezeu i ideea de epectaz la Sfntul Grigorie de Nyssa, n Ortodoxia, Revist a Patriarhiei Romne, anul XXII (1971), nr. 1, p. 91.

Pr. Liviu PETCU, ndumnezeirea omului dup nvtura Sfntului Grigorie de Nyssa, Editura Astra Museum, Sibiu, 2013, p. 471.

Marius ELEA, Antrolopologia Sfinilor Prini Capadocieni, Editura Emia, Deva, 2005, p. 153.

Marian IONESCU, Ermeneutica biblic a Sfntului Grigorie de Nyssa Tez de doctorat, Universitatea Bucureti, Facultatea de Teologie Ortodox Patriarhul Justinian, Bucureti, 2012, p. 11.

Pr. Liviu PETCU, ndumnezeirea omului dup nvtura Sfntului Grigorie de Nyssa, Editura Astra Museum, Sibiu, 2013, p. 534.

PAGE 2


Recommended