+ All Categories
Home > Documents > GRIGORE URECHE

GRIGORE URECHE

Date post: 28-Jun-2015
Category:
Upload: dianaflorea
View: 560 times
Download: 7 times
Share this document with a friend
15
Transcript
Page 1: GRIGORE URECHE
Page 2: GRIGORE URECHE

GRIGORE URECHE

VIATA

Cel dintîi din şirul marilor cronicari moldoveni, a carui operă asimilat îndemnurile istoriografiei polone, a fost Grigore Ureche. Scoborîtor dintr-o veche familie moldovenească , atestată documentar încă de la 1407 din vreamea lui Alexandru cel Bun, sub forma Urecle, cronicarul e fiul lui Nistor, căruia i s-a atribuit într-o vreme si cronica. Nistor Ureche a fost fiul lui Maxim Ureche şi al soţiei sale Dumitra.Nascut în preajma anului 1550, a fost unul din cei mai bogati si mai influenţaţi boieri ai moldovei de la sfarşitul veacului al XVI-lea şi începutul celui de-al XVII-lea. Era firesc ca un boier cum era Nistor Ureche, cu o avere aşa de mare, trebuie să joace un rol important şi în viaţa politică a ţării sale. Grigore Ureche. Viaţa lui Grigore Ureche cum apare adesea în documente --- departe de a putea fi reconstituită în trăsăturile ei caracteristice, are pentru noi încă multe puncte obscure :nu ştim nici macar data când s-a născut. Îl găsim pomenit într-o inscripţie de pe o biserica, la 1597, fara sa se precizeze vârsta pe care o avea. Numele cronicarului apare întâi în documentele noastre la 20 decembrie 1628, catretilogofăt; iar în divanele boiereşti de la 1631 înainte, îl găsim cu rangul mai mic de mare spătar. Marele spătar --- după cum aflăm de la contemporanii lui,Miron Costin şi Dimitrie Cantemir ---

Page 3: GRIGORE URECHE

insamnă mare purtător de săbii al domnului, seful slujitorilor din spătarie. Grigore Ureche a scris in ultimii ani ai vieţii sale o opera neterminată “Letopiseţul Ţării Moldove”. Ea începe cu anul întemeierii Moldovei, 1359, “cînd s-au descălecat ţara “, şi se opreşte în anul 1594 . Principalul izvor extern este Kronika Polska ,apărută la Craiova, în 1597, pe numele lui Martin Bielski. Grigore Ureche nu este un simplu compilator, ci un cronicar cu spirit critic. Pentru ştirile privind ţările şi popoarele vecine Ureche s-a slujit de o cosmografie în limba latina, adică de un manual de geografie şi istorie răspândit în vremea sa, cum era acela al lui Gerard Mercator. “Letopisetul latinesc”, este luata si amendată stirea privitoare la denumirea de Schithia data Moldovei . Cu excepţia lui Simon Dascălu, interpretorii letopiseţului lui Ureche n-au adus modificări de structură, care să facă imposibilă precizarea concepţiei şi poziţiei de clasă a cronicarului. Spre deosebire de Simon Dascălu, Grigore Ureche nu este un cronicar interesat atât de cantitatea ştirilor, cât de calitatea lor. El nu scrie pur şi simplu pentru a informa, ci pentru a educa, pentru a oferi un îndreptar de viaţă :

“... să rămâie feciorilor şi nepoţilor, să le fie de învăţătură, despre ceale reale să se ferească şi să să socotească, iar dupre ceale bune să urmeze şi să înveţe şi să să îndireptează.”

Page 4: GRIGORE URECHE

Grigore Ureche cititor al lui Ioachim Bielski , poate şi al istoricilor latini, îşi va da seama că actul redactării unei cronici reprezintă o datorie patriotică, obligatorie pentru orce popor care vrea să pasească pe treapta culturii. Istoria este necesară, scrie el, “ca să nu se înneace a toate ţărîle anii trecuţi”şi oamenii “ să să aseamene fierălor şi dobitoacelor celor mute şi fară minte”. Ureche n-a avut la îndemâna suficiente izvoare pentru a le confrunta ; cu toate acestea, el n-a reprodus . Grigore Ureche este intâiul cronicar român care adoptă o atitudine critică faţă de izvoare . Sub raportul concepţiei, cronica oglindeşte orânduirea feudală în prima jumatate a veacului al XVII-lea din punct de vedere al marii boierimi, având şi unele idei înaintate . Ca reprezentant al noii boierimi latifundiare, Ureche condamnă sistemul de guvernare bazat pe autoritatea domnească.

Cronica lui Grigore Ureche Cronica lui Grigore Ureche deschisă pentru literatura noastră alcatuită din texte religioase, din legende apocrife, din romane populare şi din cronografe, o eră nouă ;dar acest început al unui nou gen literar , singurul in care s-a afirmat originalitatea neamului nostru în veacurile trecute, constituie incă şi astăzi o problemă complicată. Încercarea lui Kogalniceanu în 1852, în Letopiseţele Moldovei , de a puplica aparte ceea ce a creeat la inceput Ureche de ceea ce presupunea ca a interpolat ulterior Simion Dascalu, cuprinde o mare doză de arbitrar: elemente care apartin in chip evident lui Grigore Ureche au

Page 5: GRIGORE URECHE

fost trecute pe seama lui Simion Dascalu şi parţi din adausele interpolatorului au fost atribuite cronicarului. Cronica începe cu o “predoslovie a dascălecării” ,care, după cum are grijă însuşi Dascălul să ne-o ateste, este a lui Grigore Ureche. După capitolul despre descălecarea Moldovei, Ureche se ocupă de limba moldovenească, susţinînd că e de descendenţă latină. Intrând în istoria moldovenească cu capitolul De începutul domnilor ţării Moldovei şi de viaţa lor , Ureche utilizează analele slavoneşti ale ţarii, , care au fost scrise, după cum spuneam, la curtea lui Ştefan cel Mare şi continuate de Macarie şi de Azarie. Deoarece pentru partea de la început de la primii domni ai Moldovei pana la Alexandru cel Bun nu gaseşte nimic în cronicarii poloni. De la Alexandru cel Bun înainte, Ureche găseşte în izvoarele poloneze ştiri din ce în ce mai numeroase privitoare la istoria Moldovei şi atunci cmpleteaza datele unele prin altele. După moartea lui Ştefan cel Mare,înainte de a trece la urmaşii săi, Ureche introduce, pentru o mai buna clarificare a istoriei moldoveneşti, câteva capitole privitoare la istoria popoarelor învecinate cu noi : ploni,tatari, turci şi unguri : Povestea şi tocmeala altor ţari ce sunt prin jur. Grigore Ureche este intâiul cronicar român care adoptă o atitudine critică faţă de izvoare .Grigore Ureche a fost şi va rămâne unul dintre cei mai preţioşi cronicari ai literaturii române.

Page 6: GRIGORE URECHE

Manastiri construite in secolul al XVII-lea:

MANASTIREA CETATUIA ; MANASTIREA “SF.TREI IERARHI”;BISERICA BARNOVSCHI;SINAGOGA .

MANASTIREA CETATUIA

Page 7: GRIGORE URECHE

Biserica manastirii este o biserica specifica arhitecturii religioase din Moldova secolului al XVII-lea, fiind totusi o sinteza originala a unor elemente arhitectonice disparate.

BISERICA BARNOVSCHI

Monument istoric şi de arhitectură religioasă, biserica a fost  construită în 1627 de către Miron Barnovschi. Din clădirile vechi se mai păstrează: Biserica - arhitectura specifică bisericilor moldoveneşti, cu unele elemente noi; Turnul clopotniţă construit în 1627 la intrarea în curtea bisericii; Casa parohială.

Page 8: GRIGORE URECHE

MANASTIREA “SF.TREI IERARHI ”

Manastirea "Sf. Trei Ierarhi" este cea mai frumoasa ctitorie a domnului Tarii Moldovei, Vasile Lupu, o adevarata simfonie a artelor in rugaciune, construita intre anii 1637-1639.

Page 9: GRIGORE URECHE
Page 10: GRIGORE URECHE
Page 11: GRIGORE URECHE

Recommended