+ All Categories
Home > Documents > Grigore-Toma Somesan-Miskin Apostolul Copiilor

Grigore-Toma Somesan-Miskin Apostolul Copiilor

Date post: 18-Nov-2015
Category:
Upload: bobi-li
View: 33 times
Download: 3 times
Share this document with a friend
Description:
ok
29
Grigore-Toma Someşan MÂŞKIN AL LUI DOSTOIEVSKI, întruparea sfinţeniei teopatice EDITURA SEMĂNĂTORUL ONLINE TISMANA - 2013
Transcript
  • Grigore-Toma Somean

    MKIN AL LUI DOSTOIEVSKI,

    ntruparea sfineniei teopatice

    EDITURA SEMNTORUL ONLINE TISMANA - 2013

  • 2

    Grigore-Toma Somean MKIN AL LUI DOSTOIEVSKI, ntruparea sfineniei teopatice

    http://www.samanatorul.ro/editura-online/

    Site Semntorul [email protected]

  • 3

    Cuprins

    1.Unde e Duhul Domnului, acolo este libertate (2 Co 3,17) .........4

    2.Ecce homo............................................................................8

    Mkin: ntruparea sfineniei teopatice ....................................16

    Bibliografie............................................................................26

  • 4

    1.Unde e Duhul Domnului, acolo este libertate (2 Co 3,17)

    Nu se poate vorbi de sfinenie trecnd peste

    libertatea omului. Fiecare epoc i fiecare om s-au

    autodefinit n funcie de nelegerea acestei liberti, cert

    este c astzi nu se mai moare pentru un ideal, cum ar fi

    libertatea. Ea este confundat de multi cu libertinajul i

    astfel n libertinaj fiind luptm mpotriva libertii, far a ne

    da seama. Libertatea se pierde dac ea i vede confirmat

    propria voin numai n negare. Fiindc atunci eu am

    folosit, ce-i drept, libertatea, ns n aceeai clip am i

    distrus-o1. Aceast nebunie libertin seaman oarecum cu

    povestea lui Hans cel norocos, care din comoditate a

    schimbat bulgrele de aur care-i prea prea greu i obositor,

    rnd pe rnd, cu un cal, cu o vac, cu o gsc, cu o piatr de

    ascuit, pe care, n cele din urm, a aruncat-o n ap, fr s

    mai piard astfel prea mult. Dimpotriv, prin ultimul

    schimb, el credea c i-a ctigat darul cel mai de pre:

    libertatea deplin. 1 Joseph Cardinal Ratzinger, Dumnezeu i lumea, o convorbire cu Peter Seewald, trad. Tudor Soroceanu, Ed. Sapientia, Iai, 2009, p.116.

  • 5

    Teologul catolic Lazu Robert, parafrazndu-l pe

    Patapievici care numete aceast situaie inversiunea

    modern a atributelor platonice, spune: cele nevzute sunt

    exilate ntr-o transcenden radical inaccesibil

    mijloacelor i metodelor tiinifice experimentale , n timp

    ce caracteristicile lor infinite sunt transferate asupra celor

    vzute2 i aceasta din cauza libertii identificate cu

    libertinajul, libertinaj ce nu are legtur cu divinul, cu

    Dumnezeu, iar aceast libertate fr Adevr devine foarte

    vag i difuz nemaiputnd sta n nici un fel mpotriva

    pcatului 3sau putem fi solidari cu dureroasa afirmaie a lui

    Paul Evdokimov omul secularizat l resimte pe Dumnezeu

    ca duman al libertii4. Din pcate societatea pare c

    nclin spre afirmaia celebr a lui Jean-Paul Sartre Dac

    Dumnezeu exist, eu nu mai sunt liber, i nu nspre

    adevrul descoperit lui Petre uea care afirma magistral:

    Libertatea omului e partea divin din el5 sau omul este

    2 Robert Lazu Farmecul discret al teologiei, Ed . Dacia, Cluj-Napoca, 2001, p. 45. 3 Nicolae Turcan, Cretinismul gndirii slabe i problema ntemeierii. 4 Paul Evdokimov, Iubirea nebun a lui Dumnezeu, trad. Teodor Baconsky, Ed. Anastasia, Bucureti, 2009, p. 121. 5 Petre uea, 322 de vorbe memorabile ale lui Petre uea, Ed. Humanitas, Bucureti, 1997, p. 65.

  • 6

    liber, pentru c este chip al libertii absolute6 cum spune

    Nellas.

    Astzi n libertate luptm contra libertii, sau unii

    chiar neag existena acesteia, cert este c, libertatea,

    oglindit n iubire este proprie cretinismului. Fr

    libertatea de voin i de contiin religia, cultura,

    societatea i statul ar reprezenta doar fora i tirania,

    pierzndu-i orice justificare moral iar omul i-ar pierde

    demnitatea de fiin moral, religioas i ar cobor n

    rndul vieuitoarelor care lucreaz din instinct7.

    Tom pidlk vede cinci caracteristici ale libertii,

    anume: este nelimitat, pentru c Hristos este libertatea

    absolut, fr limite, este iraional, mergnd pe ideea lui

    Dostoievski, spune c omul nu urmeaz logica raiunii, el

    este mai degrab nebun i prefer s fie astfel fiinc atunci

    cel puin este liber, este demonic, s ne aducem aminte de

    romanul lui Dostoievski, de istoria familie Karamazov, tatl

    necunoscnd vreo limit n ceea ce privete viaa sexual,

    6 Panayotis Nellas, Omul-animal ndumnezeit, perspective pentru o antropologie ortodox, trad. Ioan Ic jr., Ed.Deisis, Sibiu, 2009, p. 63. 7 Andrei Andreicu, Repere de moral cretin, Editura Rentregirea, Alba-Iulia, 2007, p. 129

  • 7

    sfrete ucis de rodul acestei liberti, este hristologic, are

    aceast calitate n msura n care refuz posedarea demonic

    i se identific cu Hristos devenind ndumnezeit, ntocmai

    precum Alioa, este eshatologic, pe pmnt trim n sclavia

    cauzat de alegerile noastre cele rele, de pcatele noastre,

    din cauza crora suferim, aceast suferin fiind un dar

    special al lui Dumnezeu, care ne d posibilitatea s fim

    hristoformi i care ne duce la adevrata eliberare care nu se

    afl pe pmnt ci n mpria Eliberatorului.8 Cuvintele lui

    uea ar completa i mai bine aceasta libertate eshatologic,

    iat ce spune: Robete-m Doamne, ca s fiu liber 9, n

    sensul c o lume fr Dumnezeu se construiete, mai

    devreme sau mai trziu mpotriva omului, dar i c fr

    libertate nu poate exista asemanare cu Dumnezeu.10

    8 Tom pidlk, Spiritualitatea Rsritului Cretin. Vol.IV. Omul i destinul su n filosofia religioas rus, trad. Maria-Cornelia Ic jr., Ed. Deisis, Sibiu, 2002, pp38-39. 9 Petre uea, op. cit., p. 64. 10 Georges Florovsky, Sensul acezei cretine, trad. Vasile Manea, Ed.Patmos, Cluj-Napoca,2009, p.44.

  • 8

    2.Ecce homo

    Ce este omul? Sau cine este el? Iat dou ntrebri

    la care fiecare persoan este invitat s rspund, iar n

    funcie de acest rspuns ne rnduim n deplin libertate

    propria via, i de ce nu, i pe cea social. Problematica

    omului este att de facinant dar totodat att de complex

    deoarece avem de-a face cu o fiin cu totul special att de

    comun dar i att de necunoscut11.

    Bazndu-ne pe Sf. Scriptur dar i pe Sf. Tradiie

    vedem c la facerea omului, Dumnezeu descoper una din

    cele mai mari taine ale cretinismului, structura supremei

    iubiri, ca sa folosesc sintagma arhicunoscut a pr. Staniloae,

    care este Adevrul Treimic( Facerea 1, 26). Iat ce spune sf.

    Vasile n acest sens: atta vreme ct nu se artase

    omul...predica teologiei era ascuns n adnc; dar acum la

    facerea omului, credina se descoper i dogma adevrului

    11 Iulian Valerian Ianu, Antropologia lui Jacques Maritain n umanismul integral, Ed.Sapientia, Iai, 2013, p.11.

  • 9

    se arat clar.12. Citind mai departe n referatul creaiei,

    vedem c omul este fcut dup chipul i asemanarea lui

    Dumnezeu.

    Pentru a ne clarifica aceste noiuni l citm pe

    Sf.Ioan Damaschin, care spune: dup chipul indic raiunea

    i liberul arbitru, iar cuvintele dup asemanare arat

    asemanarea cu Dumnezeu n virtute att ct este posibil13.

    Psalmul 8 este dup afirmaia printelui Negoi cel mai

    vechi comentariu al expresiei dup chipul i asemnarea

    noastr14 iat coninutul su: Ce este omul, c-i aminteti

    de el? Sau fiul omului, c-l cercetezi pe el? Micoratu-l-ai

    pentru-o clip mai prejos de ngeri(Ps 8, 4-5). Aici vedem o

    surprinztoare, pentru VT, apropiere a omului de

    Dumnezeu, dar n egal msur acest Psalm sublineaz i

    prpastia ce se afl intre Dumnezeu i om n ceea ce

    privete sfinenia i majestatea lui Dumnezeu, iar faptul c,

    Dumnezeu se ngrijete de soarta omului este o minune.15

    12 PSB,vol 17, scrieri de: Sf. Vasile cel Mare, trad. D. Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucureti, 1986, p.179. 13 Sf. Ioan Damaschin, Dogmatica, trad. D.Fecioru, Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucureti, 2005, p.82. 14 Athanasie Negoi, Teologia biblic a Vechiului Testamen, Ed.Sophia, Bucureti, 2004, p.140. 15 Ibidem, p.141.

  • 10

    Referitor la expresia dup chipul consemnez i

    expresia celebr a sf Vasile cel Mare, care afirm magistral

    c: Chipul este asemnarea n poten, iar asemnarea este

    chipul n actualitate. Teologul catolic Jean Danilou se

    pronun i el n legtur cu aceast problem, iat ce spune:

    omul este creat de Dumnezeu dup chipul su pentru a

    domina lumea, pe de o parte, i pentru a-l adora pe

    Dumnezeu, pe de alt parte, i c un om cruia i lipsete

    una dintre aceste dimensiuni nu este un om16. Omul este att

    micro-cosmos ct i micro-theos, menit s ridice creaia la

    comuniunea de via venic a Sfintei Treimi, prin puterea

    harului necreat n ceea ce privete cderea n pcat pozii

    Bisericii Ortodoxe este foarte ferm, considernd c pcatul

    strmoesc n-a desfiinat chipul lui Dumnezeu din om, dar

    nici c l-a lsat aa cum era, ci doar l-a alterat. Aceast

    nvtur este exprimat foarte clar i n textele liturgice,

    chipul slavei Tale celei negrite sunt, mcar dei port rnile

    pcatelor....cel ce cu mna dintru nefiin m-ai zidit i cu

    chipul Tu cel dumnezeiesc m-ai cinstit, dar pentru clcarea

    poruncii iari m-ai ntors n pmnt, din care am fost luat,

    16 Jean Danilou, La nceput, genez 1-11, trad.Mihai Perc, Ed. Sapientia, Iai, 2006, p.11.

  • 11

    la Cel dup asemnare m ridic(Binecuvntrile

    morilor).17

    Tot din Facere aflm c omul este modelat din

    rn(Facerea 2,7), altfel spus, Dumnezeu n-a poruncit

    pmntului s se modeleze singur, prin aceasta vedem clar o

    deosebire de celelalte vieuitoare iar apoi a suflat

    (Dumnezeu) asupra lui suflare de via. Prin aceasta se face

    vdit c el are o poziie special nu numai fa de natura

    din care e luat trupul lui, ci i n raport cu Dumnezeu.18

    Teologul protestant Pannenberg19 este de

    prere c la ntrebarea: ce este omul? Putem rspunde

    ntorcndu-ne la omul nsui.20 Dup umila mea judecat,

    aceast concepie mut accentul subtil pe termenii egalitii 17 Octoih Mic, Ed. Rentregirea, Alba Iulia, 2002, p.258. 18 Dumitru Stniloae, Teologia dogmatic ortodox, Ed. IBMBOR, Bucureti, 2003, p.406. 19 Acest teolog, comparat (exagerat, zic eu)n teologia ortodox cu pr. Stniloae, afirm printre altele c nvieria lui Hristos nu este accesibil numai credinei ci oricui are ochi s-l vad . Personal nu sunt de acord cu aceast afirmaie, ci nclin mai degrab spre critica fcut de teologul Ratzinger acestei teologii demonstrabile, promovat de Pannenberg. Iat aadar ce spune Ratzinger: o form de gndire care susine o limitare la documentabil poate suscita credina tot att de puin pe ct ne poate oblige fizica s-l mrturisim pe Dumnezeu.( Joseph Ratzinger, Introducere n cretinism:prelegeri despre Crezul apostolic, trad.Mihi Blaj, Ed. Sapientia, Iai, 2004, p137.) 20 Wolfhart Pannenberg, Ce este omul?Antropologia actual n lumina teologiei, trad.Ioan Milea, Ed. Herald, Bucureti, 2012, p.7.

  • 12

    ntre Dumnezeu i om, iar istoria ne-a dovedit c atunci

    cnd omul se crede demiurg nu se definete, ci se distruge,

    Dumnezeu este i rmne prima necesitate a omului, i acolo

    unde se pune n parantez prezena lui Dumnezeu, se

    exclude umanitatea omului, se urmeaz ispita diavolului n

    pustiu21, deci personal nu mprtesc concepia teologului

    Pannenberg ci mprtesc gndul printelui profesor Ioan

    Chiril, care afirm urmtoarele: rspunsurile capitale la

    chestiunile de antropologie le vom primi in chip satisfctor

    i mrturisitor din Hristos prezentat n cadrele definirii

    dogmatice calcedoniene ca Dumnezeu i om n unire

    ipostatic22 . Pornind de la Fiul omului putem s definim

    omul, deoarece punndu-se n slujba altora, El este cel mai

    uman dintre oameni, omul adevrat.23Ne argumentm

    aceast afirmaie i prin spusele Sf. Maxim Mrturisitorul,

    iat ce spune: Avnd n comun cu Dumnezeu fiina

    dumnezeiasc i cu oamenii fiina omeneasc, i-a artat

    21 Joseph Cardinal Ratzinger, Drumul pascal, trad.Mihai Ptracu ,Ed. Sapientia, Iai, 2006, p.66. 22 Ioan Chiril, Elemente de antropologie biblic: persoan/subiect, sine i suflet n Studia Universitas Babe Bolyai, Teologie Ortodox, Nr.1, 2009, p.56. 23 Joseph Ratzinger, Introducere n cretinism:prelegeri despre Crezul apostolic, trad.Mihi Blaj, Ed. Sapientia, Iai, 2004, p.147.

  • 13

    prin aceasta unirea cu extrema divin i uman, sau a unit

    n Sine aceste dou extreme. Iar prin ceea ce avea

    particular, ntiprit n amndou n mod unitar, a artat

    comunul amndurora n calitatea Lui de ipostas ca

    ntreg....n Hristos se nfptuiete n mod culminant taina

    unitii Persoanei24. Pr.Dumitru Stniloae explic acest

    fraz dogmatic spunnd c numai n unirea cu puterea lui

    Dumnezeu omul se menine i se dezvolt ca om.25

    Pilat cu siguran nu a fost un teolog, n sensul larg

    al cuvntului i totui el d o mrturie care dinuie n vecii

    nesfrii, Iat Omul (Ioan 19,5) mrturie consemat de

    sfntul Ioan, care ne i exemplific cu un eveniment din

    natur n ce const faptul de a fi Hristos Omul model

    Adevr, adevr v spun: Dac bobul de gru care cade-n

    pmnt nu moare, rmne singur, dar dac moare, aduce

    road mult(Ioan 12, 24). Ei, Iisus mprtind destinul

    grului accept s se dea spre mistuire ca apoi din El s

    izvorasc izvorul apei celei vi, i tot odat asemanndu-se

    grului ne d mrturie c ne putem numi oameni doar n 24 PSB,vol 81, scrieri de: Sf. Maxim Mrturisitorul, trad. D. Stniloae, Ed. IBMBOR, Bucureti, 1990, p.126. 25 D.Stniloae, Natur i har n teologia bizantin n Ortodoxia, nr.3, anul 1974, p.394.

  • 14

    msura n care ne abandonm pentru alii, i astfel vom

    putea cuteza s facem acel pas spre infinit.26 A exista pentru

    cineva...este un principiu hristologic, care din pcate este

    trecut cu vederea din pricina falsei conceptii a satisfacerii,

    care din punctul meu de vedere arunc un vl ambiguu peste

    opera de mntuire realizat de Iisus Hristos.27

    Omul n Hristos este infinit i nemuritor28. La

    aceast concluzie nu cred c se poate ajunge punnd

    accentul numai pe noiunea de om, dar nici punnd accentul

    numai pe dumnezeire, ci adevrul se afl cuprins ntre aceste

    dou accente, deoarece dac punem accentul doar pe om

    riscm s devenim antropocentriti29 iar dac punem accent

    26 Joseph Ratzinger, Introducere n cretinism:prelegeri despre Crezul apostolic, p.162. 27 Dei acuzm teologia apusean c folosete aceast concepie, realitatea ns ne contrazice. Tratatul de teologie a Cardinalului Ratzinger, respinge categoric aceasta concepie mbriat de manualul de dogmatic ortodox pt. Seminarii a pr. Zegrean. 28 Justin Popovici, Omul i Dumnezeul-Om, trad. Ioan Ic jr. Ed. Deisis, Sibiu, 1997, p.48. 29 Savantul romn M.Eliade este de prere c, omul modern asum o nou situaie existenial: omul se furete pe sine, i nu ajunge s se fureasc ntru totul dect n msura n care se desacralizeaz . Sacrul este prin excelen o piedic n calea libertii sale. Omul nu va deveini el nsui dect atunci cnd va fi n ntregime demistificat i nu va fi cu adevrat liber dect dup ce-l va fi ucis pe ultimul zeu. (Mircea Eliade, Sacrul i profanul, ediia a III-a, trad. Brndua Prelipceanu, Ed. Humanitas, Bucureti, 2005, p.153.

  • 15

    doar pe dumnezeire riscm s pierdem orice speran c

    vom ajunge vreodat la asemnare cu Dumnezeu, prin har,

    desigur. Prin har suntei mntuii! (Ef. 2, 5). Omul nu

    ajunge la sine dect prin har. Bernanos i ncheie magistral

    Jurnalul unui preot de ar, cu puternica expresie totul este

    har.

    nchei prin a spune c abia n Hristos, Omul, care

    este una cu Tatl, Omul, prin care fiina uman a intrat n

    venicia Tatlui, s.a artat n mod defiinitiv viitoru deschis

    al omului. Abia n el, n cel de-al doilea Adam, problema

    constituit de omul nsui i gsete pe deplin rezolvarea.30

    30 Joseph Ratzinger, Introducere n cretinism:prelegeri despre Crezul apostolic, p.244.

  • 16

    Mkin: ntruparea sfineniei teopatice

    n predica de pe munte, Mntuitorul fgduiete

    celor sraci cu duhul mpria cerurilor(Matei 5,3). Dac

    facem o introspecie n literatura universal, srac cu duhul

    prin excelen cred c poate fi numit, fr doar i poate,

    eroul lui Dostoievski, prinul Mkin, din romanul Idiotul.

    Suntem nevoii s recunoatem c nu poate fi numit n sens

    mistic, srac cu duhul, ci n sensul de umil, supus,

    asculttor, smerit n cel mai bun caz. El are o nclinare spre

    a fi normal, a fi om de lume(buntate, atent cu cei din jur).

    Nichifor Crainic, a surprins aceast latur a prinului

    extraordinar, iat ce spune el: avea o puritate ingenun, n

    care nu intr contiina pcatului31, iar cteva fraze mai

    departe exclude orice suspiciune cum c prinul ar fi un

    srac cu duhul n sensul propriu al cuvntului, adic prost,

    prinul are o inteligen primar...de tip bergsonian32, ne

    spune profesorul Crainic. Acest lucru reiese i din mai multe 31 Nichifor Crainic, Dostoievski i cretinismul rus, Ed. Anastasia, Bucureti, p.86. 32 Ibidem, p.87.

  • 17

    caracterizri directe fcute de Lizaveta Prokofieva i de fiica

    ei, Aglaia.

    Dei Mkin este un srac cu duhul totui nu putem

    face din el un cretin prin excelen, un model, dac vrei,

    chiar dac el este feciorelnic, cstoria vzdu-o ca pe o

    jertf pe care el, o fcea pentru ca Nastasia Filipova s fie

    salvat, n plus are o buntate nativ. Ei, toate acestea nu se

    datoreaz unor exerciii spirituale care s-l fi transfigurat,

    astfel nct s i doreasc s fie bun sau s rmn

    feciorelnic, ci toate se datoreaz bolii de care suferea:

    epilepsia.33

    Mkin face parte din categoria oamenilor care nu

    pot primi de la divinitate mai multe tipuri de afeciune,

    astfel c orict ar fi de srac cu duhul nu poate atinge

    extazul autentic, ci Dumnezeu, n cel mai bun caz, i se

    descoper prin halucinaii sau prin epilepsie, acest fel de

    sfinenie, dac poate fi numit aa, William James o

    numete sfinenie teopatic34.

    33 Feodor Mihailovich Dostoievski, Idiotul, vol.I. trad. Nicolae Gane, Ed. Adevrul, 2009, p.8. 34 Willeam James, Tipurile experienei religioase, trad. Mihaela Cbulea, Ed. Dacia, Cluj Napoca, 1998, pp.248-249.

  • 18

    Dei majoritatea teologilor n frunte cu Evdokimov

    i Crainic afirm c Idiotul rmne doar o schi a ceea ce

    urmrea Dostoievski, anume, s ntrupeze un erou cretin

    prin excelen35, eu totui a nuana i altceva. Dostoievski

    vroia s demonsreze c omul nzestrat cu libertate, poate s

    se opun rului; c lumea se poate transfigura prin

    suferin(rbdare) dar i prin copii36. S ne amintim c

    romanul Idiotul ncepe cu imaginea satului plin de copiii, iar

    cea mai strlucit oper a romancierului rus, Fraii

    Karamazov, se ncheie tot cu imaginea copiilor. n primul

    caz, ntre copiii era Mkin, iar n cel de-al doilea era Alioa.

    Am putea spune pe scurt c, Dostoievski vedea posibil

    mntuirea n cotidian i fiind om normal. Spiritul profund

    cretin al operei lui Dostoievski nu are nimic habotnic sau

    miracular...cretinismul lui are n definitiv un caracter ct

    se poate de laic37, ne spune Al. Paleologu.

    nelegnd acestea poatem afirma fr s deranjm

    pe nimeni c Dostoievski este un adept al teologiei

    laicatului, teologie care se cldete pe iubire i libertate 35 Nichifor Crainic, op.cit. p.88. 36 Ibidem, p.242. 37 Alexandru Paleologu, Simul practice, ediia a II-a, Ed. Cartea Romneasc, Bucureti 2007. p..41.

  • 19

    haric. Dei pare cam pueril aceast afirmaie, totui fr

    aceast teologie vom avea instituii care apr un individ, nu

    o persoan, prin aceasta instaurndu-se un imperiu al

    tiraniei, iat ce spune teologul Crainic n acest sens: pentru

    a domina lumea este nevoie neaprat de o turm n care

    individul s fie egal cu ceilali indivizi38.

    Dostoievski nsui, arat fi aceast meteahn a

    societii de atunci i de acum, ce-i drept nu n opera Idiotul

    ci n Demonii, unde ironizeaz sloganul revoluiei franceze:

    libert, egalit, fraterni ou la mort39. Este culmea ironiei

    deoarece aceast nsemnare apare pe declaraia prin care

    Kirilov se nvinuiete de moartea lui atov, i pe care o

    semneaz nainte de a se sinucide, i mai mult dect att, o

    isclete dup ce are o discuie de moarte i via cu Piotr

    Stepanovici, unde recunoate c dac se sinucide devine

    Dumnezeu. Iat aventura multiform a timpului nostru40.

    Berdiaev vznd aceast aventur a timpului nostru, trage

    dureroasa concluzie: a avea Dumnezeu nseamn a fi infinit

    38 Nichifor Crainic, op.cit. p.149. 39 Feodor Mihailovich Dostoievski, Demonii, trad.Nicolae Gane, Ed. Polorom, 2012, p.707. 40 Henri de Lubac, Drama umanismului ateu, trad.Cornelia Dumirtu, Ed. Humanitas, Bucureti, 2007, p.257.

  • 20

    mai bogat, a te considera Dumnezeu nseamn a deveni

    infinit mai srac.41

    n romanul Fraii Karamazov, Dostoievski, prin

    gura stareului Zosima rspunde magistral la ntrebarea

    despre viitorul lumii : nelegnd libertatea ca pe o

    posibilitate de satisfacere mai rapid nevoilor, oamenii i

    vor schimba natura... vor tri mai mult s se invidieze unul

    pe altul s i satisfac tot mai mult poftele trupetii ...cnd

    omul rmne singur, nu-l mai doare capul de nevoile

    celorlali...etc42. Din tot ceea ce a spus aici putem trage

    dureroasa concluzie c, libertatea politic a dat omului

    dreptul de a-i spori necesitile, dar a uitat esenialul, adic

    s-i dea mijloacele prin care s-i ndeplineasc aceste

    necesiti.43Fr sarcsme, fr invective, aceast plngere a

    societii ne trimite cu gndul la plngerea Ierusalimului.

    Dup asemenea cuvinte i are loc tcerea de la captul

    rugciunii, dar ndrznesc s afirm c toate acestea se evit

    doar prin drmarea zidului de piatr(chiar i nervii tari) din 41 Leontiev, Soloviov, Rozanov, Berdiaev, Marele inchizitor. Dostoievski, lecture teologice, trad. L.Ivanov, Ed. Polirom, Iai, 1997, p.218. 42 Feodor Mihailovich Dostoievski, Fraii Karamazov ,vol.I, trad. Elena Vizir, Ed. Adevrul, 2011, p.525. 43 Nichifor Crainic, op.cit. p.207.

  • 21

    jurul inimii noastre. Aceast drmare se face prin iubire.44

    Al. Paleologu afirm rspicat: la Dostoievski numai iubirea

    e intens i esenial prezentat; credina i ndejdea, sunt

    lsate n suspensie45. Dac suntem ateni la nuana acestei

    afiramii, o putem accepta.

    Revenind la romanul Idiotul, vedem foarte clar

    adeverit spusa dl Paleologu, atunci cnd prinul i nva pe

    copii s spun adevrul crud pe fa i s se iubeasc unii pe

    alii, el trecnd astfel la postura de Apostol al copiilor.46

    Mkin este acuzat de unii c este mistic i i

    reproeaz c l introduce pe Hristos - musafir nepoftit - pe

    ua din dos; alii constat dimpotriv, cu evident regret c

    eroul e rupt de adevrata transcenden, i c nu reprezint

    dect pastia unei icoane, o contrafacere47, i totui n ochii

    tuturor criticilor, Idiotul este dovada unei alte existene, a

    unei alte lumi posibile48, o lume a copiilor unde timpul nu

    44 Pentru detalierea acestei chestiuni, vezi Viaa unui om ridicol din Jurnalul uniu scriitor, de Dostoievski. 45 Alexandru Paleologu, op.cit.p. 41. 46 Nichifor Crainic, op.cit. p.243. 47 Valeriu Cristea, Dicionarul personajelor lui Dostoievski, ediia a II-a, Ed. Polirom, Iai, 2007, p.485. 48 Henri de Lubac, op.cit. p.285.

  • 22

    mai exist sau cum i plcea Mitropolitului Bartolomeu s

    spun timpul e real numai atunci cnd devine venicie.

    Este adevrat c prototip al eroului a fost fr nici

    o suspiciune, Iisus Hristos, Prinul Hristos . Apusul este

    familiarizat cu asemenea scrieri, n Rsrit nu cred c exist,

    deoarece este imposibil s consemnezi de Iisus fr de

    Hristos, cum nu se poate nici invers. Este deja arhicunoscut

    afirmaia lui Pascal: cunoaterea lui Dumnezeu fr aceea a

    slbiciunii omeneti provoac trufie, fr a-l cunoate pe

    Dumnezeu aduce disperarea. Iar Augustin merge mult mai

    n profunzime: trufia omului se poate vindeca prin smerenia

    lui Dumnezeu.

    Dostoievki, cine tie, poate o fi vrut s prezinte o

    versiune ortodox a vieii lui Iisus, ntruchipnd n cel mai

    nalt grad o sumedenie de virtui. Cercettorii au detectat

    numeroase aluzii evanghelice n roman, de la copiii care

    arunc cu pietrecuvintele lui Ipolit: m despart de un

    OmMkin nu o poate iubi altfel pe Nastasia Filipovna

    dect Hristos pe Maria Magdalena etc.49

    49 Valeriu Cristea, op.cit.p.490.

  • 23

    Din fericire, Dostoievski fidel adevrului i d

    seama c umanitatea lui Iisus nu ine locul lui Hristos50 i l

    abandoneaz pe Mkin unei sori triste, dar n proces de

    purificare, astfel putem afirma c Mkin este o existen

    uman din care se oglindete o alt existen.

    Dei pare fantasmagoric ceea ce spun, dar aceast

    alt existen reiese i din faptul c pe tot parcursul

    romanului, Mkin pare mai avantajat, prin simplu fapt c el

    pare s cunoasc lucrurile din interior acest srac cu duhul

    d de gndit oamenilor nelepi, pune n discuie principiile

    cel mai solid stabilite51. Cititorii lui Dostoievski sunt

    obinuii s afle adevruri axiologice din spusele unor idioi

    i pierde-var, sau n cel mai strlucit caz din gura pruncilor,

    ori tim bine, doctorul care-l trata pe Mkin, i spune

    acestuia c este condamnat la copilrie, aceasta din pricina

    bolii, deci pe drept cuvnt Mkin este apostolul copiilor.

    Surgunt indocti et rapiunt caelum,(Se ridic cei nenvai i

    rpesc cerul) spune Fer.Augustin.

    50 Joseph Ratzimger, Introducerer in crestinism: prelegeri despre Crezul apostolic , p.139. 51 Henri de Lubac, op.cit. p.285.

  • 24

    Pe lng faptul c este copilul prin excelen,

    Mkin mai poate fi caracterizat ca fiind un om umil. Despre

    umilin Crainic ne spune c este cea mai teribil putere din

    lume, pus la ndemna omului de Dumnezeu52. Umilina lui

    se argumenteaz i prin faptul c el nu recunoate c n

    momentele de criz epileptic ar tri clipe extraordinare

    datorit faptului c sentimental contiinei este nzecit, mai

    mult dect att, el le crede inferioare condiiei

    umane53.Romancierul tia foarte bine c omul n suferin

    este altruist. Perfeciunea, dimpotriv, face ca n om s se

    nasc sentimental mndriei.

    n zadar am ncerca s facem din Dostoievski un

    sfnt, n-am reui, dar nu vd nici un sfnt care n-ar fi

    mndru s-i dezlege curelele nclmintei54 spunea Emil

    Cioran n celebra sa carte Lacrimi i sfini, eu ndrznesc

    s schimb puin fraza, iar n loc de Dostoievski s pun

    Mkin.

    nchei prin magistralele cuvinte ale cardinalului

    Henri de Lubac, pentru el(Dostoievski) lumea

    52 Nichifor Crainic, op.cit. p.249. 53 Henri de Lubac, op.cit. p.282. 54 Emil Cioran, Lacrimi i sfini, Ed. Humanitas, Bucureti, 1991, p.31.

  • 25

    spiritual...este concret i tia c n mpraie se intr

    numai prin metanoia...intrarea n aceast mprie e

    deschis, adic n egal msur pzit de misterul crucii.55

    .ntr-o vreme n care unii preoi emit doar interjecii inapte

    s-i articuleze ideia, cnd din amvoane se vorbete o

    psreasc pe care nici Francis din Asissi nu o poate

    nelege, Dostoievki descoper iubitorului de literatur nu

    numai plcerea cititului, ci i principii de via, artnd

    totodat i cile deja bttorite spre mpria att de

    evident pentru el. Dostoievski pred moral, dar fr a fi

    moralist, sau cel puin nu unul care aplic principii fr s

    cunoasc realitatea.56

    55 Henri de Lubac, op.cit. p.298. 56 A se vedea episodul din Idiotul cnd preotul o acuz pe Maria de moartea mamei ei.

  • 26

    Bibliografie

    1. ***, Biblia sau Sfnta Scriptur, Versiunea

    diortorisit de PS Bartolomeu Valeriu Anania,

    Ed.Renaterea, Cluj-Napoca, 2009.

    2. ***Noul Testament, trad.Pr.dr.Emil Pascal,

    Ed.Editions du dialogue societe d`editions

    internationales, Paris 1992.

    3. *** PSB,vol 81, trad. D. Stniloae, Ed. IBMBOR, Bucureti, 1990.

    4. Octoih Mic, Ed. Rentregirea, Alba Iulia, 2002.

    5. Andreicu, Andrei, Repere de moral cretin, Editura Rentregirea, Alba-Iulia, 2007.

    6. Chiril, Ioan, Elemente de antropologie biblic: persoan/subiect, sine i suflet n Studia Universitas

    Babe Bolyai, Teologie Ortodox, Nr.1, 2009.

    7. Cioran, Emil, Lacrimi i sfini, Ed. Humanitas, Bucureti, 1991.

    8. Crainic, Nichifor, Dostoievski i cretinismul rus, Ed. Anastasia, Bucureti.

  • 27

    9. Cristea, Valeriu, Dicionarul personajelor lui Dostoievski, ediia a II-a, Ed. Polirom, Iai, 2007.

    10. Damaschin, Sf. Ioan, Dogmatica, trad. D.Fecioru, Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucureti, 2005.

    11. Danilou, Jean, La nceput, genez 1-11, trad.Mihai Perc, Ed. Sapientia, Iai, 2006.

    12. Dostoievski, Feodor Mihailovich, Demonii, trad.Nicolae Gane, Ed. Polorom, 2012.

    13. Idem. Fraii Karamazov ,vol.I, trad. Elena Vizir, Ed. Adevrul, 2011.

    14. Idem. Idiotul, vol.I. trad. Nicolae Gane, Ed. Adevrul, 2009.

    15. Henri de Lubac, Drama umanismului ateu, trad.Cornelia Dumirtu, Ed. Humanitas, Bucureti,

    2007.

    16. Eliade, Mircea, Sacrul i profanul, ediia a III-a, trad. Brndua Prelipceanu, Ed. Humanitas, Bucureti,

    2005.

    17. Evdokimov, Paul, Iubirea nebun a lui Dumnezeu,

    trad. Teodor Baconsky, Ed. Anastasia, Bucureti,

    2009.

    18. Florovsky, Georges, Sensul acezei cretine, trad. Vasile Manea, Ed.Patmos, Cluj-Napoca, 2009.

  • 28

    19. Ianu, Iulian Valerian, Antropologia lui Jacques Maritain n umanismul integral, Ed.Sapientia, Iai,

    2013.

    20. James, Willeam, Tipurile experienei religioase, trad. Mihaela Cbulea, Ed. Dacia, Cluj Napoca, 1998.

    21. Lazu, Robert, Farmecul discret al teologiei, Ed . Dacia, Cluj-Napoca, 2001.

    22. Leontiev, Soloviov, Rozanov, Berdiaev, Marele inchizitor. Dostoievski, lecture teologice, trad.

    L.Ivanov, Ed. Polirom, Iai, 1997.

    23. Negoi, Athanasie, Teologia biblic a Vechiului Testamen, Ed.Sophia, Bucureti, 2004.

    24. Nellas, Panayotis ,Omul-animal ndumnezeit, perspective pentru o antropologie ortodox, trad.

    Ioan Ic jr., Ed.Deisis, Sibiu, 2009.

    25. Paleologu, Alexandru , Simul practice, ediia a II-a, Ed. Cartea Romneasc, Bucureti 2007.

    26. Pannenberg, Wolfhart, Ce este omul?Antropologia actual n lumina teologiei, trad.Ioan Milea, Ed.

    Herald, Bucureti, 2012.

    27. Popovici, Justin, Omul i Dumnezeul-Om, trad. Ioan Ic jr. Ed. Deisis, Sibiu, 1997.

  • 29

    28. Ratzinger, Cardinal, Joseph, Dumnezeu i lumea, o convorbire cu Peter Seewald, trad. Tudor Soroceanu,

    Ed. Sapientia, Iai, 2009.

    29. Idem., Drumul pascal, trad.Mihai Ptracu ,Ed. Sapientia, Iai, 2006.

    30. Idem. Introducere n cretinism:prelegeri despre Crezul apostolic, trad.Mihi Blaj, Ed. Sapientia,

    Iai, 2004.

    31. pidlk, Tom ,Spiritualitatea Rsritului Cretin. Vol.IV. Omul i destinul su n filosofia religioas

    rus, trad. Maria-Cornelia Ic jr., Ed. Deisis, Sibiu,

    2002.

    32. Stniloae, Dumitru, Teologia dogmatic ortodox, Ed. IBMBOR, Bucureti, 2003.

    33. Idem., Natur i har n teologia bizantin n

    Ortodoxia, nr.3, anul 1974.

    34. Turcan, Nicolae, Cretinismul gndirii slabe i problema ntemeierii.

    35. uea, Petre, 322 de vorbe memorabile ale lui

    Petre uea, Ed. Humanitas, Bucureti, 1997.


Recommended