+ All Categories
Home > Documents > Grigore Dinu Moș - Conștiință Dogmatică Și Mărturie Creștină

Grigore Dinu Moș - Conștiință Dogmatică Și Mărturie Creștină

Date post: 13-Feb-2018
Category:
Upload: dinugrim
View: 220 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
17
Clu  j-Napoca 2011 Tipărit cu binecuvântarea Înaltpreasnţitului ANDREI  , Arhiepiscop al Vadului  , Feleacului şi Clu  jului  , Mitropolit al Clu  jului  , Al  bei  , Crişanei şi Maramureşului REVELA ŢIE, DOGMĂ ŞI SPIRITUALITA TE ÎN PERSPECTIV A MISIUN II BISERICII Al III-lea Colocviu Naional de Teologie Dogmatică Ortodoxă, Cluj-Napoca, 25 – 26 mai 2010 Ediţie îngrijită de: Pr. prof. dr. Valer Bel Pr. asist. dr. Cristian Sonea
Transcript
Page 1: Grigore Dinu Moș - Conștiință Dogmatică Și Mărturie Creștină

7/23/2019 Grigore Dinu Moș - Conștiință Dogmatică Și Mărturie Creștină

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-dinu-mo-contiina-dogmatica-i-marturie-cretina 1/17

Clu j-Napoca2011

Tipărit cu binecuvântarea Înaltpreasfinţitului ANDREI ,

Arhiepiscop al Vadului , Feleacului şi Clu jului ,Mitropolit al Clu jului , Al bei , Crişanei şi Maramureşului

REVELAŢIE, DOGMĂ ŞI SPIRITUALITATEÎN PERSPECTIVA MISIUNII BISERICII

Al III-lea Colocviu Naional

de Teologie Dogmatică Ortodoxă,Cluj-Napoca, 25 – 26 mai 2010

Ediţie îngrijită de:Pr. prof. dr. Valer Bel

Pr. asist. dr. Cristian Sonea

Page 2: Grigore Dinu Moș - Conștiință Dogmatică Și Mărturie Creștină

7/23/2019 Grigore Dinu Moș - Conștiință Dogmatică Și Mărturie Creștină

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-dinu-mo-contiina-dogmatica-i-marturie-cretina 2/17

379

Contiin dogmatic i mrturie

cretin la arhimandritul Sofronie Saharov

Pr. Asist. Dr. Grigore Dinu Mo

Abstract:   Archimandrite Sophrony  Sakharov’sDogmatic Consciousness and Christian Testimony

In Archimandrite Sophrony  Sakharov’s view thedogmatic consciousness is not limited intellectuallyaccepting the Christian doctrine; it instead requires a typeknowledge „in Spirit and in Truth” given by God to thosewho have reached spiritual  maturity by soundlyappropriating the grace. It is a state of inspiration in wordsand actions, of full  and personal  manifestation of theteachings of the faith in all  aspects of life. That is whentheology becomes the very state of one’s soul and the contentof one’s prayer.

Keywords: consciousness, dogma, spiritual , knowledge,Truth, life.

1. Argument

Personalitatea duhovnicească , harismatică şi teologică a părintelui Sofronie Saharov a marcat în mod semnificativorizontul spiritual al secolului al XX-lea, atât prin faptul că 

a făcut cunoscut lumii  mesajul  duhovnicesc al  Sfântului Siluan Athonitul , cât şi  prin bogata sa activitate în planduhovnicesc, teologic şi misionar. În plus faţă de părintelePaisie Athonitul şi părintele Porfirie Bairaktaris, alte două personalităţi  harismatice şi  ascetice ale monahismului 

Page 3: Grigore Dinu Moș - Conștiință Dogmatică Și Mărturie Creștină

7/23/2019 Grigore Dinu Moș - Conștiință Dogmatică Și Mărturie Creștină

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-dinu-mo-contiina-dogmatica-i-marturie-cretina 3/17

380

Pr. Asist. Dr. Grigore Dinu Mo

veacului  trecut, î mpreună  cu  care a fost deja propus sprecanonizare Patriarhiei ecumenice, arhim. Sofronie a avut şi o importantă  contri buţie teologică  în capitole ca: teologiaLuminii necreate1; teologia persoanei; relaţia dintre ipostasşi  natură; unitatea adamică  şi  hristică  a umanităţii;fundamentarea dogmatică  a „rugăciunii  pentru  întreagalume”; smerenia ca atri but veşnic al lui Dumnezeu şi icoană 

a slavei Sale negrăite; legătura indisolu bilă dintre smerenieşi  dragoste; sinergia harului  şi  a li bertăţii umane; relaţiadintre dogmă şi  viaţa duhovnicească2 şi  altele. Scrierile şi mărturia părintelui Sofronie au avut un impact teologic mai 1 A se vedea în acest sens Simpozionul internaţional de la Atena, din 19-21octombrie 2007 , cu tema: „Părintele Sofronie, Teologul Luminii Necreate”,la care au participat ierarhi , stareţi şi profesori de teologie marcanţi: mi-tropoliţii Ioannis Zizioulas, Ierotei de Nafpaktos, Atanasie de Lemesou ,Macarie al Kenyei , Nicolae de Mesogheea, episcopii Atanasie Yevtici şi Ilarion Alfeyev, profesorii universitari Gheorghios Galitzis, ConstantinScouteris, Andrew Louth, Gheorghios Mantzaridis, Dimitrios Tselen-ghidis, Jean-Claude Larchet şi mulţi alţii.2

 Valoarea teologică a operei arhim. Sofronie Saharov a fost evidenţiată cu prilejul a două teze de doctorat: teza arhim. Zaharia Zaharou , Realizarea principiului ipostatic în teologia arhim. Sofronie , susţinută în 1998 la Tesalo-nic şi pu blicată în lim ba română , cu titlul Hristos, Calea vieţii noastre. Da-rurile teologiei arhimandritului Sofronie , Editura Bunavestire, Galaţi , 2003;dar mai ales teza ierom. Nicholas Saharov , Teologia arhimandritului Sofronie ,susţinută în anul 2000 la Oxford, şi pu blicată în lim ba română cu titlul Iubesc, deci exist. Teologia arhimandritului Sofronie,  Editura Deisis, Si biu ,2004, teză care dincolo de valoarea ei teologică intrinsecă îndeplineşte şi toate standardele cercetării ştiinţifice şi academice moderne, realizând ofoarte bună  încadrare comparativ-critică a teologiei arhim. Sofronie în întreaga sferă a teologiei tradiţionale şi contemporane (nota 1, NicholasSaharov, op. cit. , p. 6). Scrierile teologice, precum şi multe din omiliile şi epistolele arhimandritului Sofronie, cu excepţia lucrării His Life is Mine

(1977), tradusă de pr. prof. Ioan Ică cu titlul Rugă ciunea – experienţa vieţiiveşnice , Editura Deisis, 1998, au fost traduse sau retraduse după original  în lim ba română de părintele Rafail Noica: Naşterea întru Împă răţia cea ne-clă tită  , Editura Reîntregirea, Al ba-Iulia, 2003; Cuvântă ri duhovniceşti, vol.1 , Editura Reîntregirea, Al ba-Iulia, 2004; Vom vedea pe Dumnezeu precumEste , Editura Sophia, Bucureşti , 2005; Nevoinţa cunoaşterii lui Dumnezeu(Scrisori de la Athos către D. Balfour), Editura Reîntregirea, Al ba-Iulia,

Page 4: Grigore Dinu Moș - Conștiință Dogmatică Și Mărturie Creștină

7/23/2019 Grigore Dinu Moș - Conștiință Dogmatică Și Mărturie Creștină

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-dinu-mo-contiina-dogmatica-i-marturie-cretina 4/17

381

Contiin dogmatic i mrturie cretin la arhim. Sofronie 

mare chiar decât însemnările duhovniceşti  ale Sfântului Siluan, pentru că , după mărturia lui , ceea ce auzea şi trăiadin cuvintele simple ale stareţului  Siluan, la el  devenea„conştiinţă  dogmatică”. Spre exemplu , arhim. Sofronie areinterpretat în mod creator schema filocalică tradiţională aurcuşului duhovnicesc, considerată din punctul de vedereal  omului  ce urcă  spre Dumnezeu: purificare, iluminare,

 îndumnezeire, din perspectiva complementară a harului lui Dumnezeu  ce se coboară  asupra omului: etapa primului har, faza retragerii harului şi stadiul final al revenirii deplinea harului. Prin identificarea etapei iluminării cu faza retra-gerii harului – căci pentru pr. Sofronie vederea propriului păcat şi  cunoaşterea neputinţei  proprii  prin retragereaharului  constituie în mod paradoxal  prima experienţă  ailuminării şi începutul vederii lui Dumnezeu – interpretareapărintelui Sofronie oferă o negrăit de mare nădejde omului contemporan atât de greu încercat de ceea ce el percepe a fi „absenţa” lui Dumnezeu din viaţa sa şi din lume. Cu toateacestea, Vladimir Lossky aprecia că părintele Sofronie a pusun preamare accent asupra etapei retragerii harului , văzând

 în aceasta o influenţă a misticii catolice. În realitate, etaparetragerii  harului  nu  este în viziunea arhim. Sofronie o„părăsire” totală , ci o alternanţă continuă  între plecarea şi venirea harului , având pentru om finalitatea pedagogică a

 însuşirii  smereniei , fără  de care harul  nu  poate ră mâne  înom.

Experienţa şi  teologia duhovnicească  a părintelui Sofronie Saharov se află în descendenţa teologiei mistice aSfântului  Simeon Noul  Teolog  su b cel  puţin 4 aspecte:experienţa vederii  Sfintei  Lumini  şi  o teologie a Luminii 

necreate; cinstirea acordată  părintelui  duhovnicesc; cara-cterul  parţial  confesiv, autobiografic şi  mărturisitor al scrierilor sale unde vorbeşte despre modul cum el însuşi a

2006; Cuvântă ri duhovniceşti, vol. II  , Editura Reîntregirea, Al ba Iulia, 2008;Cuviosul Siluan Athonitul , Editura Reîntregirea, Al ba Iulia, 2009.

Page 5: Grigore Dinu Moș - Conștiință Dogmatică Și Mărturie Creștină

7/23/2019 Grigore Dinu Moș - Conștiință Dogmatică Și Mărturie Creștină

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-dinu-mo-contiina-dogmatica-i-marturie-cretina 5/17

382

Pr. Asist. Dr. Grigore Dinu Mo

văzut Lumina necreată; conştiinţa marii vrednicii a omului ,a fiecărui om chemat la îndumnezeire şi caracterul eretic şi tragic al  refuzului  acestei  chemări  dumnezeieşti , refuz cauzat de o înţelegere psihologică şi în ultimă instanţă falsă a smereniei.

Acoperind aproape întreg  veacul  al  XX-lea, viaţaarhimandritului  Sofronie – ca monah, pustnic, preotliturghisitor, duhovnic, întemeietor şi  stareţ  de mănăstire(mănăstirea de la Essex), iconograf, imnograf, scriitorepistolar, teolog şi misionar – s-a desfăşurat cu intensitate

 între Grădina Ghetsimani  şi  Muntele Tabor, întruchipândTradiţia vie a Bisericii  în dinamica ei  mărturisitoare şi 

 înnoitoare şi  oferind un răspuns de maximă  actualitate şi profunzime la problemele lumii contemporane. După cum arăta Olivier Clément, „prin opţiunea uşor naturalistă  aiconografiei  sale, grija sa de a celebra liturghia în lim bilevernaculare, instituirea la slu jbă  a rugăciunii  lui  Iisus,importantamuncă de traducere a discipolilor săi , dialogurileşi  prieteniile spirituale cu  numeroşi  creştini  de alte

confesiuni , părintele Sofronie avea să fie o adevărată punte între Orientul  şi  Occidentul  creştin, unul  din marii mărturisitori  ai  secolului  nostru  despre universalitateaOrtodoxiei”3. Nu  credea în ecumenismul  instituţional ,pentru  că  nu  era omul  compromisului , dar practica o„ecumenicitate” a inimii ,manifestată în primirea a numeroşi oaspeţi ne-ortodocşi cărora le acorda o neobişnuit defirească cinstire, şi care culmina în rugăciunea pentru întreaga lume.În rugăciune trăia deplin starea celor pentru care se ruga.Avea o deosebită grijă de a nu judeca pe nimeni , iar această stare de ne-judecare, de bucurie de oameni , curată , învia

adesea sufletele celor ce î l căutau.Datorită  înzestrărilor sale, părintele Sofronie a pututexperia în viaţa sa mai multe tipuri  de lumină: „lumina”

3 Gabriel Popescu, „Viaţa arhimandritului Sofronie Saharov”, htp://ga- biteoinfo.blogspot.com/2007/12/viaa-arhimandritului-sofronie-saharov.html , 2007.

Page 6: Grigore Dinu Moș - Conștiință Dogmatică Și Mărturie Creștină

7/23/2019 Grigore Dinu Moș - Conștiință Dogmatică Și Mărturie Creștină

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-dinu-mo-contiina-dogmatica-i-marturie-cretina 6/17

383

Contiin dogmatic i mrturie cretin la arhim. Sofronie 

inspiraţiei  artistice (izvorând din frumuseţea lumii),„lumina” contemplaţiei filozofice (care se poate preschim ba

 într-o experienţă mistică), „lumina” cunoaşterii  ştiinţifice(neapărat relativă), „arătările luminoase aduse de duhurilevră jmaşe” şi  Lumina dumnezeiască  cea fără  de început.„Această minunată Lumină – mărturisea părintele Sofronie– fie şi în măsura în care mi-a fost dat, prin bunăvoirea cea

de Sus, să  o cunosc, a stins tot restul , asemenea Soarelui care, răsărind, nu  î ţi mai  îngăduie a zări până şi  cele mai luminoase stele.”4

În viziunea sa, creştinismul  ortodox nu  poate ficonceput fără conştiinţă  dogmatică  , bisericească  şi ascetică 5 şi fără conştiinţa că fiecare ipostas uman, mădular al Bisericii ,este chemat să realizeze în sine unitatea vie şi lucrătoare aacestora şi să dobândească îndumnezeirea. Evidenţierea şi receptarea modului  în care părintele Sofronie defineşteconştiinţa dogmatică  – cel dintâi  element al  acestei  triadefundamentale – ar putea fi  deosebit de utilă  şi  benefică 

gândirii teologice de tip „ştiinţific” şi „academic”.

2. Conştiinţa  dogmatică  în  gândirea  părintelui Sofronie Saharov

Dogma are o însemnătate crucială în teologia părintelui Sofronie. El  arată  că  felul  cum  omul  şi-l  reprezintă  pe

4 Arhim. Sofronie , Vom vedea pe Dumnezeu precum Este , p. 225.5 „Trei lucruri nu înţeleg: 1) o credinţă adogmatică , 2) un creştinism ne-

 bisericesc, 3) un creştinism fără nevoinţă. Şi aceste trei: Biserica, dogmaşi ascetica (adică  nevoinţa creştină) sânt pentru mine un tot al vieţii”,„Scrisoarea către D. Balfour din 22 August 1945” sau „Scrisoarea nr. 28– Despre conştiinţa dogmatică dreptslăvitoare” în Arhim. Sofronie Sa-harov, Nevoinţa cunoaşterii lui Dumnezeu – Scrisori de la Athos către 

David Balfour , trad. ierom. Rafail Noica, Editura Reîntregirea, Al ba-Iu-lia, 2006, pp. 298-310.

Page 7: Grigore Dinu Moș - Conștiință Dogmatică Și Mărturie Creștină

7/23/2019 Grigore Dinu Moș - Conștiință Dogmatică Și Mărturie Creștină

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-dinu-mo-contiina-dogmatica-i-marturie-cretina 7/17

384

Pr. Asist. Dr. Grigore Dinu Mo

Dumnezeu se răsfrânge în toate manifestările vieţii sale6 şi că orice schim bare în viziunea despre Dumnezeu produce oschim bare corespunzătoare îngândurile, simţirile, făptuirileşi reacţiile omeneşti , astfel încât o viaţă de rugăciune, oricâtde riguroasă  şi  arzătoare, nu  poate fi  desăvârşită  fără cunoaşterea înţelegătoare a lui  Dumnezeu.7  „Cei  în careprecumpăneşte năzuinţa de a ajunge la Dumnezeire intele-

ctual , prin ştiinţă teologică , nu dobândesc experienţa vie aveşniciei. Cei care se mulţumesc cu singură rugăciunea, nu ajung  la desăvârşire, chiar şi  dacă  în anumite clipe seaproprie mai  intens de Dumnezeu  decât cei  dintâi. Nici cuvântarea de Dumnezeu , intelectuală , fără  rugăciuneapocăinţei , nici rugăciunea,fie ea şi fierbinte, dar fără viziuneacuvântării  de Dumnezeu  a minţii , nu  se dovedesc a fidesăvârşirea”8.

În viziunea părintelui Sofronie, dogma este expresia încuvine a unei evidenţe, ea ne pune în faţa faptului pur al fiinţării dumnezeieşti , fără vreo explicaţie raţională care să o condiţioneze, pentru  că  Dumnezeu , fiind Principiul  cel dintâi , nu are nici o cauză în afara sa şi nu poate fi înfăţişat

 în esenţa Sa de nimic din cele ce există  după  El. ÎntrucâtDumnezeu  este cel  dintâi  şi  cel  din urmă  temei  a toată existenţa şi  a toată  cunoaşterea, dogma raspunde la toatecăutările celui  credincios, constituind postulatul  prinexcelenţă  al  raţiunii  acestuia. Cel  ce crede înţelege că  nu poatemergemai departe cu mintea, ci e nevoie să însuşească cuprinsul Revelaţiei dumnezeieşti , până ce aceasta devineadevărul său , raţiunea sa de a fi şi de trăi. Din acest moment

 începe „devenirea sa teologică”9 , care presupune depăşirea

6 Arhim. Sofronie , Naşterea întru Împă răţia cea neclă tită  , Editura Reîntre-girea, Al ba-Iulia, 2003, p. 19.7 Ibidem , p. 76.8 Ibidem , p. 29.9 Ibidem , p. 77.

Page 8: Grigore Dinu Moș - Conștiință Dogmatică Și Mărturie Creștină

7/23/2019 Grigore Dinu Moș - Conștiință Dogmatică Și Mărturie Creștină

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-dinu-mo-contiina-dogmatica-i-marturie-cretina 8/17

385

Contiin dogmatic i mrturie cretin la arhim. Sofronie 

modului obişnuit al gândirii şi  judecăţii omeneşti. Această depăşire a logicii formale este cât se poate de firească minţii luminate de credinţă  şi  insuflate de Sus, iar o astfel  deexperienţă  a stat la temelia sintezelor dogmatice realizatede Sfinţii Părinţi10. Dogmele Bisericii constituie o „sinteză condensată  la maxim”, care cuprind în miezul  lorantinomii11. Tocmai  structura lor antinomică  ireducti bilă 

 învaţă mintea să renunţe la orice mişcare speculativă , să seoprească din a afirma sau nega ceva, să  înceteze a căuta oconceptualizare mai  înaltă12 , ci  să  se deschidă  smerit sprevederea Luminii13.

Singura cale către o astfel de cunoaştere este păzirea atot ce ne-a poruncit Hristos (cf. Mt. 28, 20)14. Pentru părinteleSofronie, ca şi pentru Sfântul Grigorie Palama, poruncile lui Dumnezeu nu sunt norme etice, ci „energii dumnezeieşti”.Ele sunt reflectarea pe pământ a vieţii veşnice: „Rămânând

 în aceste porunci , vom deveni asemenea lui Hristos în modorganic. Viaţa Sa devine viaţa noastră , conştiinţa Sa devineconştiinţa noastră , iar gândirea Sa gândirea noastră”. Astfel ,pentru părintele Sofronie, conştiinţa dogmatică înseamnă a

10 Ibidem.11 Ibidem , p. 80.12 Ibidem , p. 79.13 În termeni fenomenologici , intenţionalitatea conştiinţei dogmatice estecontemplativă , iar nu speculativă , ea nu se opreşte la concepte, ci vedeLumina necreată care face transparente conceptele. Spre exemplu , ce pu-tem spune conceptual despre infinitatea lui Dumnezeu , despre aseitateaSa, despre starea Sa de Sine, despre identitatea Sa infinită cu Sine însuşi?În plan logic, nimic mai mult decât ceea ce ne spune matematic formulaautoreferenţială şi tautologică , A=A. Însă în spatele viduităţii logice a ta-utologiei , în spatele viduităţii identităţii formale şi abstracte, se ascundeplenitudinea ontologică a fiinţei divine infinite, care ni se descoperă ca oLumină în care nu există nici un întuneric, ca o Lumină care nu poate fi cuprinsă demintea omenească , dar care cuprinde, învăluie şi luminează mintea.14 Ibidem , p. 78.

Page 9: Grigore Dinu Moș - Conștiință Dogmatică Și Mărturie Creștină

7/23/2019 Grigore Dinu Moș - Conștiință Dogmatică Și Mărturie Creștină

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-dinu-mo-contiina-dogmatica-i-marturie-cretina 9/17

386

Pr. Asist. Dr. Grigore Dinu Mo

avea „mintea lui Hristos”. Iar aceasta constituie o perspectivă hristologică  fundamentală  şi  ireducti bilă. În alte cuvinte,din perspectivă pnevmatologică , conştiinţa dogmatică estecunoaşterea lui  Dumnezeu  prin Duhul  Adevărului ,adeverită  prin prezenţa Duhului  întru mărturia unei  noi vieţi. Conştiinţă  dogmatică  are acela a cărui  cunoaştere aajuns la deplina maturitate, care şi-a însuşit în cugetul şi în

viaţa lui Descoperirea dumnezeiască , caurmare a experienţei Veşniciei  în rugăciune. Este vorba despre rugăciuneaarzătoare a pocăinţei , în care „Se descoperă  Dumnezeu-Adevărul”15 , pentru  că  „numai  rugăciunea de pocăinţă corespunde adevărului despre noi”16 şi despre Dumnezeu.Omul  care se pocăieşte cu plâns „trăieşte Adevărul nu  carezultatul cugetării proprii , ci ca stare a duhului său , dată lui de Duhul  lui  Dumnezeu”17 , nu  în procesul  gândirii demonstrative, ci  ca o pătrundere intuitivă  sau  ca oconstatare a unei evidenţe de netăgăduit. Pentru părinteleSofronie, teologia înseamnă nu un exerciţiu  speculativ peseama învăţăturii de credinţă a Bisericii , ci e „starea de a fi inspirat de harul lui Dumnezeu” şi a vorbi de la Duhul lui Dumnezeu , la modul  prezenţei  efective , acum şi aici.Transmiterea dreptei  credinţe se face atunci  prin putereaDuhului , prin î mpărtăşirea vieţii veşnice, care sălăşluieşte

 în cei ce se pocăiesc. O astfel de misiune înviază sufletele.În ultima sa carte, autobiografică  şi  mărturisitoare,

părintele Sofronie rezumă temeiurile conştiinţei dogmaticela cuvintele Descoperirii  de Sine dumnezeieşti: „Eu  suntCel  ce sunt” şi  „Eu  sunt Adevărul”. „În două  cuvinte –Vecinicia şi Adevărul – se cuprinde tema paginilor de faţă”18 ,mărturiseşte Pr. Sofronie, referindu-se la întreg  parcursul 

15 Arhim. Sofronie , Vom vedea pe Dumnezeu precum Este , p. 363.16 Ibidem , p. 372.17 Ibidem , p. 375.18 Ibidem , p. 378.

Page 10: Grigore Dinu Moș - Conștiință Dogmatică Și Mărturie Creștină

7/23/2019 Grigore Dinu Moș - Conștiință Dogmatică Și Mărturie Creștină

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-dinu-mo-contiina-dogmatica-i-marturie-cretina 10/17

387

Contiin dogmatic i mrturie cretin la arhim. Sofronie 

devenirii  sale duhovniceşti  şi  teologice. „Cunoaştereaacestui Adevăr este cu putinţă nu altfel decât prin venireaputerii  Sale înlăuntrul  nostru”19 , prin unirea cu  El. Însă unirea noastră cu Adevărul atârnă nu numai de Dumnezeu Cel ce se dă , ci şi de omul care primeşte, pentru că Duhul Adevărului  – care e şi  Duhul  Li bertăţii  – nu  silniceşte penimeni. Smerenia lui Dumnezeu şi li bertatea pe care o are înaceastă  smerenie este dincolo de puterea raţiunii  noastre,aparţine de sfera nedeterminatului unde logica umană nu are acces. Cei  care cunosc acest Adevăr se slobozesc destăpânirea păcatului asupra lor, stăpânire în care se cuprindemoartea20. Astfel , li bertatea omului faţă de păcat şi moartedevine criteriu  al  adevărului , adică  arată  în ce măsură  acunoscut acel  om  Adevărul. „Când Duhul  Sfânt ne dă  avedea pe Hristos aşa cum este (…), atunci ni se face vădit că El , Hristos, este totul: în El  este plinătatea Dumnezeirii  şi plinătatea omului; El este Adevărul în amândouă aspectelesale”21 , dumnezeiesc şi omenesc, Adevăr şi Adevărat, datul cel dintru  început al Fiinţei şi  realizarea sa ca om. Pentru 

părintele Sofronie, criteriul  suprem  al  adevărului  – carepecetluieşte şi  face vie şi  de neclintit conştiinţa noastră dogmatică – este smerenia şi dragostea de vră jmaşi. Fără aceasta nu putem spune că Î l cunoaştem pe Hristos, ci doarcă  avem  cunoştinţe despre  El , că  ţinem  în mod exterior şi doar abstract învăţătura Bisericii. Când Duhul  Sfânt ne

 î mpărtăşeşte dragostea lui  Hristos, su b forma dragostei pentru vră jmaşi , atunci , asemenea soarelui care atunci când

 î şi  răspândeşte razele, ne dă  a simţi  trupeşte căldură , totastfel nemijlocit noi ştim din toată fiinţa noastră că această dragoste este Adevărul  vecinic. „Ştie atunci  omul  că  s-a

mutat din moarte la viaţă .”22

19 Ibidem , pp. 378-379.20 Ibidem , pp. 379-380.21 Ibidem , pp. 381-382.22 Ibidem , p. 382.

Page 11: Grigore Dinu Moș - Conștiință Dogmatică Și Mărturie Creștină

7/23/2019 Grigore Dinu Moș - Conștiință Dogmatică Și Mărturie Creștină

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-dinu-mo-contiina-dogmatica-i-marturie-cretina 11/17

388

Pr. Asist. Dr. Grigore Dinu Mo

În viziunea părintelui  Sofronie, conştiinţa dogmatică presupune nu numai afirmarea neasemuitei măreţiei a Celui ce este, a Adevărului  ipostatic şi  veşnic, a smeritei  şi nebiruitei  iu biri a lui Hristos, ci  implică şi conştientizareavredniciei omului creat după chipul lui Dumnezeu şi chematla îndumnezeire. Înţelegerea psihologică  a smereniei  nu 

 îngăduie să  ajungem  la adevăratul  înţeles al  Descoperirii dumnezeieşti. „Potrivit Descoperirii , deosebirea întreDumnezeu şi om în vecinicie nu este decât în planul esenţei ,şi nicidecum în ce priveşte slava sau cuprinsul Dumnezeieştii Vieţi. Când se micşorează  adevăratele dimensiuni  aleDumnezeieştii Descoperiri  pentru fiinţa omului , atunci  seexclude orice putinţă  pentru  om  de a ajunge la măsuraadevăratei  pocăinţe. Dacă  te socoteşti  a fi  doar o jalnică fiinţă ,uşor î ţi vei îngădui şi ierta sieţi omulţime de fărădelegi de toate felurile; şi  prin faptul  că  se socotesc pe sine mai prejos decât Hristos, oamenii  în realitate (să  nu  vă  pară aceasta o exagerare) refuză a-L urma pe Golgota. A micşora

 în conştiinţa noastră ideea cea mai înainte de veci a Tatălui 

pentru  om , nu  este dovadă  de smerenie, ci  de rătăcire; şi mai mult decât aceasta – un mare păcat. Avem nevoie de o

 îndrăzneaţa bărbăţie, pentru  a ne apropia de cuprinsul Dumnezeieştii  Descoperiri  cu  faţa descoperită , şi  slavaDomnului ca prin oglindă privind, întru acelaşi chip să neschim băm din slavă în slavă , ca de la Duhul Domnului (cf.2 Corinteni , 3, 18)”23. În acest sens, „experienţa de două mii de ani a Bisericii lui Hristos arată convingător că , de cum semicşorează dimensiunile Descoperirii date nouă , îndată şi Lumina care ne-a apărut, treptat încetează să ne mai atragă către Sine. Pentru  a fi  creştini , pentru  a păstra în suflet

nădejdea înflăcărată , neapărat ne trebuie o îndrăzneală nebună: Îndrăzniţi , Eu am biruit lumea – a zis Domnul”24.Într-o scrisoarea adresată  sorei  sale, părintele Sofronie

23 Idem , Naşterea întru Împă raţia cea neclă tită  , p. 107.24 Ibidem , p. 55.

Page 12: Grigore Dinu Moș - Conștiință Dogmatică Și Mărturie Creștină

7/23/2019 Grigore Dinu Moș - Conștiință Dogmatică Și Mărturie Creștină

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-dinu-mo-contiina-dogmatica-i-marturie-cretina 12/17

389

Contiin dogmatic i mrturie cretin la arhim. Sofronie 

susţinea că micşorarea gândului cel mai  înainte de veci al Făcătorului cu privire la om este o mare greşeală şi un marepăcat şi pentru faptul că nemaivăzând oamenii „nici în sine,nici în fratele lor adevărata şi vecinica vrednicie, ei sunt cafiarele săl batice unii cu alţii şi atât de uşor se omoară unul pe altul”25. Tot „două mii  de ani  de experienţă  a vieţii  înHristos arată  că  Dumnezeu  ne tratează  ca pe egalii  Lui ,

neîndrăznind în nici un chip să ni Se impună cu sila. Hristosa spus: Unde sunt Eu , acolo şi  slu jitorul  Meu  va fi , daraceasta este adevărat numai atunci când slu jitorul Î i vaurmapână în sfârşit, purtându-şi crucea”26.

Faţă  de teologia academică  părintele Sofronie a avutatât aprecieri pozitive, cât şi o atitudine critică , evidenţiindriscurile raţionalismului  în teologie. A arătat că  teologiaştiinţifică , academică , a fost şi  este necesară  Bisericii  dinpunct de vedere istoric, didactic, misionar şi  cultural.Dezvoltarea ştiinţei  teologice şi predarea teologiei  în şcoli au  avut întotdeauna ca scop principal  să  facă  adevărurile

dogmatice accesi bile înţelegerii  omeneşti , într-o expuneresistematică şi într-un lim baj adaptat nevoilor şi exigenţelorintelectuale ale omenirii din fiecare epocă27. Totuşi , aceastas-a limitat adeseori la o cunoaştere despre Dumnezeu , iar nu a lui Dumnezeu , iar o astfel de cunoaştere, în măsura în carerămâne exterioară , nu dă mântuirea. În acest sens, părinteleSofronie considera că „în aceasta constă tragedia lumii şi aBisericii” că „în viaţa istorică puterea este dată nu sfinţilor,ci  cărturarilor”28 , astfel  încât uneori  oameni  duhovniceşteignoranţi , trăind o viaţa contrară  duhului  lui  Hristos cel 

25 Ibidem , p. 12.26 Ibidem , p. 108.27 Ibidem , p. 79, p. 41.28 Arhim. Sofronie , Cuvântari duhovnicesti , Editura Reîntregirea Al ba-Iu-lia, 2004, p. 8.

Page 13: Grigore Dinu Moș - Conștiință Dogmatică Și Mărturie Creștină

7/23/2019 Grigore Dinu Moș - Conștiință Dogmatică Și Mărturie Creștină

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-dinu-mo-contiina-dogmatica-i-marturie-cretina 13/17

390

Pr. Asist. Dr. Grigore Dinu Mo

răstignit din dragoste, se afla la baza curentelor de idei  bisericeşti29.

Pe de altă parte, teologia ştiinţifică , în măsura în careeste rodul  fidel  al  experienţei  eclesiale şi  al  cunoaşterii duhovniceşti , exercită  ea însăşi  o funcţie critică  şi  de

 îndrumare a celor ce păşesc pe calea contemplaţiei.30 După cum arăta arhim. Sofronie, reprezentările mentale abstracte

care corespund cu  adevărul  dogmatic, deşi  nu  sunt încă acea cunoaştere a lui Dumnezeu care este viaţa veşnică (Ioan 17, 3), ci doar o cunoaştere despre Dumnezeu , „totuşi şi elesunt preţioase, căci în orice clipă pot slu ji omului în planul adevăratei vieţi duhovniceşti”31. Conceptele pe care le aflăm din învăţătura teologică  pătrund în alcătuirea rugăciunii noastre, iar atunci  teologia noastră  devine cuprinsul rugăciunii noastre32. Prin urmare, „experienţa eclesială” nu poate fi  redusă  la un pietism , la o trăire sentimentală individuală , ci  presupune o dinamică  şi  o interconexiunereală  a cunoaşterii  dogmatice şi  trăirii  liturgice şi duhovniceşti , o experienţă  a unei  înţelegeri  vii  în careraţiunea umană are un rol esenţial , atât personal – până lavederea nemijlocită a lui Dumnezeu în Lumina Slavei Sale,cât şi comunitar-eclesial – în definirea, trasarea şi apărareahotarelor dogmelor sfinte ce conduc pe credincioşi  cătreexperienţa vederii Luminii , sau în general , către mântuire.Astfel , este inacceptabilă atitudinea celor care de pe poziţii pseudo-duhovniceşti şi pseudo-monahale, din ignoranţă şi 

29 Ibidem , p. 165.30 Se cunosc nu puţine cazuri în care tineri înzestraţi atât spiritual , câtşi intelectual , au căzut în diverse rătăciri , unele grave, pentru că nu au 

avut cunoştinţe specifice sau chiar elementare, pe care le-ar fi putut găsi cu uşurinţă în „teologia ştiinţifică”, atât de mult blamată de către adepţii unor curente pretins duhovniceşti , anti-intelectuale şi anti-culturale.31 Arhim. Sofronie , Cuviosul Siluan Athonitul , Editura Reîntregirea, Al ba-Iulia, 2009, p. 207.32 Idem , Cuvântă ri duhovniceşti , p. 152.

Page 14: Grigore Dinu Moș - Conștiință Dogmatică Și Mărturie Creștină

7/23/2019 Grigore Dinu Moș - Conștiință Dogmatică Și Mărturie Creștină

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-dinu-mo-contiina-dogmatica-i-marturie-cretina 14/17

391

Contiin dogmatic i mrturie cretin la arhim. Sofronie 

incultură , atacă  teologia academică  şi  în general  ştiinţa şi raţiunea umană , riscând să  se plaseze într-o schemă monofizită  sau , mai  rău , apolinaristă. O cu  totul  altă 

 îndreptăţire are însă cuvântul unui sfânt teolog , văzător al Luminii  dumnezeieşti , care, de pe poziţia experienţei  lui duhovniceşti supra-raţionale, evidenţiază riscurile, limiteleşi  abuzurile raţiunii  autonome, şi  în general , influenţele

negative ale raţionalismului  apusean asupra teologiei ortodoxe.În viziunea părintelui Sofronie, riscurile raţionalismului 

 în teologie sunt multiple:1. Când sistematizarea cu  consecutivitatea ei  logică  e

dusă până la limită , teologia devine o filozofie, o disciplină ştiinţifică şi în cele dinurmă o scolastică moartă , desfigurândceea ce a fost dat de Duhul lui Dumnezeu în lim bi de foc33.

2. Există  riscul  de a reduce teologhisirea la o „echi-li bristică  intelectuală”34  printre opinii  contrare ori  uni-laterale, după regula adeseori foarte comodă şi convenabilă a „căii de mijloc” sau a î mpăcării tuturor părerilor.

3. Dacă  experienţa duhovnicească  a întâlnirii  cu Dumnezeu este nedeplină , omul va încerca să umple hăul ce rămâne prin puterea minţii sale. „În acest caz el neapăratva cădea într-o oarecare rătăcire, iar elementul  mincinoscare s-a adăugat adevărului va duce în sfârşit la micşorareasau scâlcierea lui”35.

4. Există riscul de a proiecta asupra Absolutului divinPersonal caracterul impersonal al legilor logicii şi al structurii raţionale a gândirii  omeneşti  şi  de a aborda inadecvat,

33 Idem , Naşterea întru Împă raţia cea neclă tită  , p. 41. Nu se ajunge însă la o„scolastică moartă” dacă mintea umană  raţionează  conform naturii  ei create de Dumnezeu , mişcată de credinţă şi luminată de har.34 Ibidem.35 Ibidem , p. 79.

Page 15: Grigore Dinu Moș - Conștiință Dogmatică Și Mărturie Creștină

7/23/2019 Grigore Dinu Moș - Conștiință Dogmatică Și Mărturie Creștină

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-dinu-mo-contiina-dogmatica-i-marturie-cretina 15/17

392

Pr. Asist. Dr. Grigore Dinu Mo

printr-o gândire determinată  şi  obiectivantă , sfera nede-terminată şi ipostatică a duhului36.

Pentru a depăşi acest impersonalism automat al gândirii omeneşti  nu  este suficientă  simpla acceptare la nivelul raţional că Dumnezeu este personal , pentru că suntem încă tot pe tărâmul conceptului , la abstracţia Persoanei , iar nu laPersoana însăşi. Singura cale rămâne rugăciunea faţă către

Faţă , şederea omului  înaintea Dumnezeului  Personal , îndurerea pocăinţei  şi  în focul  purificator al  Luminii dumnezeişti. Conştiinţa dogmatică nu se reduce aşadar laprimirea intelectuală a dogmelor creştine.

5. Riscul  răsturnării  ierarhiei  valorilor: diplomele şi titlurile academice să  fie în fapt preţuite mai  mult decâtsfinţenia; calea rugăciunii  şi  a plânsului  pocăinţei  să  fielepădată  pentru  conversaţii  pur teoretice; cea mai  mică superioritate în plan cultural  şi  intelectual  să  î i  facă  dejamândri pe oameni , încât cei de pe trepte academicemai înaltesă privească cu neatenţie sau chiar cu dispreţ pe cei mai mici.37 Părintele Sofronie atrage atenţia asupra faptului că neîncetatsuferim influenţa unor astfel de dispoziţii omeneşti.

6. Riscul de a înlocui universalismul Noului Adam , cel al lui Hristos, Singurul prin care se poate intra la Tatăl , cu universalismul  vechiului  Adam , al  raţiunii  umane carepornind de la sine încearcă să compună un alt universalism ,din toate religiile şi confesiunile din lume38 , şi care în spateleunui acord formal , convenţional şi abstract asupra cuvintelorascunde de fapt o „babilonie a sensurilor” şi o „amestecarea duhurilor”, realitate pe care raţiunea singură nu o poatedepăşi niciodată cu adevărat, ci doar disimula.

Aşadar, creşterea şi  maturizarea în cunoaşterea teo-

logică se realizează în primul rând prinmijloace duhovniceşti ,

36 Ibidem , p. 58, p. 25.37 Idem , Convorbiri duhovniceşti , p. 164, p. 144, p. 149.38 Ibidem , p. 164.

Page 16: Grigore Dinu Moș - Conștiință Dogmatică Și Mărturie Creștină

7/23/2019 Grigore Dinu Moș - Conștiință Dogmatică Și Mărturie Creștină

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-dinu-mo-contiina-dogmatica-i-marturie-cretina 16/17

393

Contiin dogmatic i mrturie cretin la arhim. Sofronie 

dar pentru  teologul  şcolit trebuie să  fie du blată  de olămurire, o aprofundare şi o complinire în planul teologieica ştiinţă 39 , potrivit darurilor naturale ale minţii  sale şi ţinând seama de rezultatele cercetărilor de până  la el.Aceasta necesită din partea lui întreaga lucrare de studiu ,cercetare şi meditare a minţii omeneşti , ca premisă umană pentru  o cunoaştere „sinergică”, potrivit paradigmei  de

cea mai  largă  universalitate şi  aplicabilitate a „divino-umanităţii”. Toate uneltele raţiunii  umane: logice, meto-dologice, lingvistice, ştiinţifice, de cercetare sunt necesareteologiei  şi misiunii , dar ele trebuie puse în slu jba dreptei 

 înţelegeri a adevărului în deplinătatea lui , înţelegere care serealizează prin Duhul Sfânt, după cum arăta Sfântul SiluanAthonitul: „Fără Duhul Sfânt oamenii se pierd pe ei înşişi şi ,deşi studiază fără încetare, nu pot să-L cunoască pe Dumnezeu şi să-şi găsească odihna în El. (…) Sufletul care nu e smerit,care nu se predă pe sine voii lui Dumnezeu nu poate cunoaştenimic, ci trece numai de la un gând la altul…”40.

În viziunea părintelui  Sofronie, conştiinţa omului arenevoie de un proces de dezvoltare şi de determinare de sineprin conlucrare cu  harul , pentru  a deveni  o conştiinţă dogmatică , pentru că ea nu este de la început în posesiuneacunoaşterii depline a lui Dumnezeu41. Însușirea statornică aharului , necesară  coacerii  și  maturizării  conștiinţei  dog-matice, presupune ani mulţi de nevoinţă , cel puţin 15 ani ,astfel încât cunoașterea duhovnicească dobândită să poată fi exprimată în mod inspirat în cuvânt42. La sfinţi , cuvântul despre Dumnezeu se naște în suflet de la sine, fără speculaţie;

39 A se vedea Thedor M. Popescu, Teologia ca ştiinţă  , Bucureşti , 1937, lu-

crare în care este bine evidenţiat echili brul dintre cercetarea ştiinţifică şi viaţa duhovnicească a teologului.40  Cuviosul  Siluan  Athonitul, Între iadul deznă dejdii şi iadul smereniei ,Editura Deisis, 1994, p. 56.41 Arhim. Sofronie , Naşterea întru Împă raţia cea neclă tită  , p. 76.42 Idem , Cuviosul Siluan Athonitul , p. 203.

Page 17: Grigore Dinu Moș - Conștiință Dogmatică Și Mărturie Creștină

7/23/2019 Grigore Dinu Moș - Conștiință Dogmatică Și Mărturie Creștină

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-dinu-mo-contiina-dogmatica-i-marturie-cretina 17/17

394

Pr. Asist. Dr. Grigore Dinu Mo

sufletul  luminat nu  are nevoie de explicaţii  logice și construcţii  raţionale, pentru  că  știe mai  presus de oricedovadă că trăiește în Dumnezeu. Astfel , conștiinţa dogmatică nu este reflecţia raţională asupra experienţei trăite lăuntric,firească  psihologic, pentru  că  judecata reflexivă  scadeintensitatea contemplării  Luminii , ba chiar duce la

 întreruperea ei , iar atunci  sufletul  rămâne în întuneric,numai cu cunoașterea abstractă raţională43. „Ce folos este aspecula despre firea harului , iar lucrarea lui  a nu  o simţi lăuntric? Ce folos a ritorici despre lumina Thavorică , fără apetrece fiinţial în ea? Este oare vreo noimă în a theologhisi despre Treime, fără a purta în sine sfânta putere a Tatălui ,smerita iu bire a Fiului , nezidita lumină a Sfântului Duh”44?

În concluzie, conștiinţa dogmatică  la arhim. SofronieSaharov, nu  are înţelesul  academic al  cuvântului , ci  seidentifică  cu  cunoașterea în „Duh și Adevăr”, dăruită  deDumnezeu  celor ajunși  la maturitate duhovnicească , „lastarea bărbatului desăvârșit, la măsura vârstei deplinătăţii lui Hristos” (Efeseni 4, 13). Laun om cu o conştiinţă dogmatică 

matură , arăta părintele Sofronie, „cunoaşterea lui Dumnezeu se preface în lucrare şi toate manifestările lucrărilor lui suntpătrunse de cunoaşterea lui Dumnezeu. Numai un astfel deom  a aflat calea cunoaşterii  adevărate. Însă  celui  ce, dindouă a dobândit numai una – fie lucrarea, dar neînsufleţită de cunoaştere, fie cunoaşterea, dar care în realitate nu  sepreface în lucrare, aceea î i  devine precum un idol , şi unastfel  de om  este departe de a fi  aflat adevărata cale”45.Teologia știinţifică și academică trebuie să se „altoiască” peaceastă Tradiţie vie a Duhului , să se hrănească continuu dinconștiinţa dogmatică a Bisericii manifestată în sfinţi , pentru 

a-și putea î mplini vocaţia educativă , misionară și culturală.

43 Ibidem , pp. 203-20444 Ibidem , p. 20445 Idem , Naşterea întru Împă răţia cea neclă tită  , p. 96.


Recommended