+ All Categories
Home > Documents > Grigore Alexandrescu

Grigore Alexandrescu

Date post: 30-Oct-2015
Category:
Upload: geaninaluciana
View: 136 times
Download: 2 times
Share this document with a friend
Description:
romana
45
7/16/2019 Grigore Alexandrescu http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 1/45 GRIGORE ALEXANDRESCU
Transcript
Page 2: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 2/45

Biografia(22 ianuarie 1810-25 noiembrie 1885)

după unii 1812 sau 1814 

la Târgovişte, în mahalaua Lemnului  al patrulea copil al vistiernicului M. Lixandrescu

a învăţat „în Târgovişte în şcoala de sub direcţiuneapoetului grec Rafail unde se preda limba greacă şideclamaţiunea, apoi în şcoala lui Mitilineu, pentrulimba elină." 

după moartea părinţilor vine la Bucureşti unde intră în contact cu personalităţi culturale proeminente alevremii

citeşte Voltaire, Boileau, Racine, Montesquieu 

Page 3: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 3/45

Debutul literar 

 în Curierul românesc  din 1832

Miezul nopţei  

 Adio. La Târgovişte 

primul volum (1832), în tipografia lui Heliade

Eliezer şi Neftali 

traducerea unui poem în proză de Jean Pierre Claris deFlorian

câteva fabule (prelucrări după La Fontaine şi Florian) 

elegii proprii traduceri din Byron (Adio lui lord Byron la soţia sa) şi

Lamartine (Întristare, Fluturele) 

Page 4: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 4/45

Activitatea culturală și socială 

nu este atras de în acţiunile publice generate deevenimentele de la 1840-1850

sunt menţionate doar legăturile lui cu SocietateaFilarmonică   în domeniul teatrului traduce Alzira  de Voltaire (1835)

1834-1837 se înrolează în armată, unde a fost mai mult funcţionar 

 îndeplineşte mai multe funcţii administrative:

membru în Comitetul teatrelor (1853) director al Arhivelor Statului şi al Eforiei Spitalelor   sub domnia lui Cuza lucrează în Ministerul Cultelor 

(1859)

Page 5: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 5/45

Opera

Poezii (1838)

 Poezii a lui Gr. Alexand rescu , Iaşi, 1842 

 Suvenire şi impresii, epistole şi fabule de Grigorie Alexandrescul, 

Bucureşti, 1847

impuneau un raţionalist de formaţie luministă  1855-1857

Iepurele, ogarul şi copoiul, Corbii şi barza, Cometei anonsate pentru 

13 iun ie 

 în ultimii 25 de ani

câteva poezii ocazionale, prelucrări din autori mărunţi sau traduceri maipuţin izbutite 

1863

Meditaţii, elegii, epistole, satire şi fabule 

Page 6: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 6/45

Concepția despre literatură 

Cîteva cuvinte în loc de prefaţă ( volumul din 1847)

insistă asupra cizelării și a ordonării materiei poetice 

adeptul artei elaborate minuţios (nu al inspiraţiei spontaneprecum romanticii)

imaginația creatoare are nevoie de ajutorul rațiunii: ”ca săpoată ajunge ţinta lor, care este frumosul ideal saustrălucirea adevărului...". 

se observă şi prezenţa unor abateri de la normele esteticiiclasice:

subliniază funcţia social-educativă a literaturii  nu-i fidel ideii de puritate a genurilor şi categoriilor estetice

Page 7: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 7/45

Motive romantice

Morminte, ruine, peisaj nocturn și fantastic,

eroi istorici excepționali 

Contrastul dintre individ și societate  O atmosferă de melancolie și regrete 

Page 8: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 8/45

Genuri abordate

Elegii romantice

Lirica erotică 

Meditația 

Creaţia de inspiraţie patriotic-naţională 

Fabula

Epistola

Satira

Page 9: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 9/45

Poetul liric romantic

a debutat cu elegii este vizibilă insuficienta asimilare a modelelor 

romantice

reţine, deseori, gestul retoric exterior   Întoarcerea

 foarte asemănătoare cu L'Automne de Lamartine

„Pui mîna p-a mea frunte şi caut un mormînt“(Miezul nopţei) 

 împrumutat din acelaşi Lamartine 

Page 10: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 10/45

Elegiile romantice

rodul unei vieţi afective proprii  dominate de mitul copilăriei fericite ( Adio. La

Tîrgovişte, Întoarcerea )

lamentaţii referitoare la moartea părinţilor   la deznădejdea adolescentului „lăsat străin în

lume" vede izbăvirea durerii numai în moarte ( Miezul

nopţei, Adio. La Tîrgovişte ) poetul trăieşte o autentică derută morală şi

caută singurătatea 

Page 11: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 11/45

Tema ruinelor 

preromantici

prin intermediul unui stimul material, ruina,poetul evocă figuri celebre ale istoriei

naționale  ruina

o dovadă a trecerii timpului 

o dovadă a unei epoci de glorie  Apelul făcut la trecut pentru a oferi acțiunii din

prezent un țel 

Page 12: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 12/45

Adio. La Târgoviște 

Elegie a despărțirii  Tema ruinelor deschide poezia

Momentul de tranziție în zona crepusculară 

Treptata ridicare din negură a eroilor de altă dată(Umbra lui Mircea. La Cozia)

 Abandonează ideea în favoarea unei meditații de tiprațional 

Rămâne ancorat într -o serie de clișee lamartiniene:prezența zefirului, lipsa lacrimilor de atâta plâns,sufletul este bătut de valuri ca o stâncă... 

Page 13: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 13/45

Miezul nopţei 

Prima sa poezie publicată  Copleșit de tristețe 

”Cînd tot doarme-n natură, cînd tot e liniştire, Cînd nu mai e mişcare în lumea celor vii,

Deşteaptă priveghează a mea tristă gîndire,Precum o piramidă se-nalţă în cîmpii. Ai mei ochi se preîmblă pe dealuri, pe cîmpie, Al meu suflet se-nalţă pe aripi d-un foc sfînt,

 În zboru-i se ridică la poarta de vecieCăci nici o legătură nu are pre pămînt.” 

natura devine termen de comparaţie contrastantă pentru sufletulbântuit de tristeţi 

Page 14: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 14/45

Încă o zi 

natura acompaniază prin freamăt scăzut şiculori stinse lamentaţia poetului:„Valea răsunătoare, a rîului murmură 

Veşteda toamnei frunză ce flutură în vînt, Palida lunei rază, puternica natură,  Îţi vor şopti adesea cuvinte din mormînt” 

Page 15: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 15/45

Lirica erotică 

prezentă în volumele din 1838, 1842 şi 1847 

abundă în melancolii şi gesturi disperate,melodramatice

este sectorul cel mai modest al liricului

reţine atenţia printr -o relativă varietate a

formulelor în raport cu producţia de acelaşigen în epocă 

Page 16: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 16/45

Teme și motive 

„carpe diem" ( Prieteşugul şi amorul Emiliei ) unele au ton de madrigal ( Buchetul ) poetul încearcă să aproximeze frumuseţea în versuri de o delicată

simplitate (Frumuseţea. Doamnei ***, De ce suspin) : ”Să zic că eşti frumoasă Ca visul de amor,Că pasul tău uşor   Abia se însemnează Pe iarba mlădioasă, Că chiar privighetoarea Te crede trandafir,

Că dulcele zefir  Sărută cu plăcere o frunte graţioasă . . .” 

(De ce suspin)

Page 17: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 17/45

Lirica erotică 

confesiuni ale unui suflet agitat ( Suferinţa;Nu, a ta moarte , Eliza  )

demonstraţii prin care îndrăgostitul vrea să ne

convingă de marea lui suferinţă şi în careexprimarea e retoric-grandilocventă: 

”Îmi place a naturii sălbatecă mînie,

Şi negură, şi viscol, şi cer  întărîtat, 

Şi tot ce e de groază, ce e în armonieCu focul care arde în pieptu-mi sfîşiat.” 

( Suferinţa )

Page 18: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 18/45

Aspectul meditativ

dobândeşte amploare pe măsură ce neapropiem de epoca deplinei maturităţi 

inspiraţia religioasă ( Candela, Rugăciunea )

meditaţia se orientează din ce în ce maistăruitor spre un romantism umanitar -social

solicită divinităţii, ca şi Cîrlova, favoare pentru

colectivitate :  „Fă să doresc de obşte al omenirii bine"

( Rugăciunea )

Page 19: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 19/45

Meditație

examinează sceptic posibilitatea realizării fericirii  viaţa îi apare ca „o dramă variată“  ca un izvor neistovit de chinuri existenţa este o continuă derulare de „zile

neplăcute": ”A, întorcînd privirea spre veacurile trecute,Şi nencetat pămîntul vazîndu-l pustiit,Văzînd tot aste rele, tot zile neplăcute, 

De soarta omenirii din suflet m-am mîhnit !Cîte feluri de chinuri asupră-i se adună ! Însă vezi cum nădejdea o-nşală neîncetat ?” 

Page 20: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 20/45

Frecvenţa expresiei „nădejde înşelată" 

este simptomatică la Alexandrescu 

Miezul nopţei  „Nădejdea mea din urmă de moarte se

precurmă"  Barca  

„Dacă ş-astă nădejde, ca altele-nşelată 

N-o trece ca nădejdea şi n-o fi în zadar"

Page 21: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 21/45

Lirica patriotică 

Poezii inspirate din lupta pentru realizarea unor deziderate politice și culturale ale epocii  Anul 1840, Unirea Principatelor, Imn, O impresie

Poezii inspirate din trecutul de luptă al poporului  Răsăritul lunii. La Tismana 

Umbra lui Mircea. La Cozia 

Mormintele. La Drăgăşani 

Trecutul. La Mănăstirea Dealului  au o structură neunitară 

alternanța între patosul evocării și comentariul noţional în cadrul aceleiaşi poezii 

Page 22: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 22/45

Anul 1840

meditație socială  anul complotului lui D. Filipescu în care a fost implicat și poetul  reia dorinţa statornică de a vedea lumea fericită  dar şi neîncrederea în realizarea acestui deziderat 

alternanţa între speranţă şi îndoială  poetul ar vrea ca anul aşteptat să fie „măreţ reformator“  să înlăture instituţiile ruginite, să mişte temeliile lumii:

 A lumei temelie se mişcă, se clăteşte, Vechile-i instituţii se şterg, s-au ruginit ;

Un duh fierbinte în lume, şi omul ce gîndeşte  Aleargă către tine, căci vremea a sosit ! 

Page 23: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 23/45

Trecutul. La Mănăstirea Dealului 

filonul meditativ se prelungeşte admiră trecutul pentru faptele sale eroice 

scopul mărturisit este de a oferi contemporanilor 

„modeluri

" de abnegaţie pentru „mîntuirea

" naţiei : 

”Tot e tăcut şi jalnic : însă aşa cum eşti Singură porţi povara mărirei româneşti, 

Tîrgovişte căzută ! poetul întristat 

Colore variate în sînu-ţi a aflat, Războinicul modeluri ;..." 

Page 24: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 24/45

Răsăritul lunii. La Tismana 

debutează ca poezie a peisajului nocturn: ” Apoi, glob rubinos nopţei dînd mişcare şi viaţă 

Se-nălţă şi, dimprejuru-i dese umbre depărtînd, 

Peste stejarilor vîrfuri, piramide de verdeaţă, Se opri; apoi privirea peste lume aruncînd,

Lumină adînci prăpăstii, mănăstirea  învechită,…” 

măreţiei tabloului de natură i se asociază

aceea a eroismului ostaşilor lui Ioan Basarab împotriva ungurilor cotropitori

Page 25: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 25/45

Răsăritul lunii. La Tismana 

se încheie cu constatarea asupra decăderiiprezentului şi cu speranţa că românii vor fi din noucapabili „de mari fapte“ 

evocarea este înlocuită cu formularea noţională,izbitor de prozaică dacă o raportăm la feeria nocturnăsau la tabloul grandios prin care sugera dezastruloştilor lui Carol Robert : 

”Nu e-aşa legea naturei, nu e-aşa a ţărei lege ; 

Ca tot ce nu e la locu-i va cădea trufia lor :  Al sudorilor streine rod ei nu-l vor mai culege ;

Va fi mare tot românul ţării lui folositor. ” 

Page 26: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 26/45

Umbra lui Mircea. La Cozia

Plasarea într-un spațiu geografic 

Descrierea

 Apelul la umbrele înaintașilor   Iluzia pătrunderii în acest spațiu  Concluzia

 Alternarea între real și imaginar  

Page 27: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 27/45

Umbra lui Mircea. La Cozia

lirismul şi expresia figurată sunt întrerupte decomentariul raţionalist şi formularea prozaică 

contemplaţia solemnă a cadrului nocturn care

deschide şi încheie poezia circumscrie unmonolog:”Ale turnurilor umbre peste unde stau culcate ; 

Către ţărmul dimpotrivă se întind, se

prelungesc,Ş-ale valurilor mîndre generaţii spumegate Zidul vechi al mănăstirii în cadenţă îl izbesc.” 

Page 28: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 28/45

Umbra lui Mircea. La Cozia

aşteptarea unui eveniment neobişnuit în mijlocul unei naturicuprinse de freamăt misterios: 

„Dintr -o peşteră, din rîpă, noaptea iese, mă-npresoară 

De pe muche, de pe stîncă, chipuri negre se cobor; 

Muşchiul zidului se mişcă... pîntre iarbă se strecoară O suflare, care trece ca prin vine un fior"

urmează o amplă oratorie cu interogaţii retorice şi nume sonore,cu uimiri şi smerenii în faţa unui trecut supradimensionat 

versul amplu de 15-16 silabe ritmul trohaic rima încrucişată

 creează impresia de contemplaţie solemnă

Page 29: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 29/45

Fabula

primele fabule

traduceri sau adaptări după La Fontaine(Măgarul răsfăţat, Catîrul ce-şi laudă

nobilitatea) şi Florian (Vulpoiul predicator,

Privighetoarea şi păunul, Papagalul şi celelalte

 paseri)

volumul din 1838, (Boul şi viţelul) 

cel din 1842 impunea un fabulist de excepţie 

Page 30: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 30/45

Fabulist

a împrumutat subiecte de la:

La Fontaine: Dreptatea leului, Toporul şi pădurea 

Voltaire: Lupul moralist  

 Anton Krîlov, Donici, C. Stamate

 împrumută numai ideea generală, observaţia morală

de largă circulaţie, pe care o prelucrează şi o

localizează  anecdotele sale sunt „valahizate" (G. Călinescu) 

Page 31: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 31/45

Fabulist

se poate reconstitui un univers social-uman dominat de forţabrutală 

dispunerea după bunul plac de soarta supuşilor (Lupul moralist;Cîinele izgonit)

 justiţia abuzivă, înfrăţită uneori cu prostia (Dreptatea leului;Iepurele,ogarul şi copoiul; Elefantul) 

portrete caracteristice epocii: demagogul: Cîinele şi căţelul  sau Vulpea liberală 

parvenitul: Boul şi viţelul  

pretinsa nobleţe ereditară: ”Slava strămoşească pe strămoşi cinsteşte : 

 În zadar nepotul cu ea se făleşte, Cînd e, cum se-ntîmplă, un om de nimic.” 

( Pisica sălbatecă şi tigrul ) 

Page 32: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 32/45

Fabulist

conturul moral este evident

accentul cade pe tipul simbolizat, nu asuprapitorescului animalier 

fabulele sale se situează la hotarul dintrefabulos şi uman 

necuvântătoarele mimează fără ostentaţie

gesturi omeneşti  „Fiarele" aleargă să se închine noului

stăpânitor, „una c-o vacă, alta c-un bou” 

Page 33: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 33/45

Fabulist

mici scenete care trăiesc din mişcare scenică

şi dialog (Cîinele şi căţelul; Boul şi viţelul;

Lupul moralist; Vulpea liberală) 

unele dintre ele nici nu mai au morală, replica

finală fiind suficientă 

formularea sentenţioasă a boului parvenit  ,,N-am astfel de rude, şi nici voi să-l ştiu“ 

Page 34: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 34/45

Epistolele

gen clasic specie lirică cu intenţii didactice şi

moralizatoareadresată unei persoane reale sau

imaginare, care discută o problemă,satirizând atitudini sau concepţii 

dovedesc un amestec de melancolie şiautoironie, modelul fiind Boileau sunt adresate câtorva din prietenii săi 

Page 35: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 35/45

Epistolele

amestec de melancolie și autoironie 

consemnarea unor păreri despre literatură care întregesc propriile sale idei exprimate în prefeţe 

referinţele la literatură sunt numeroase:  babilonia lingvistică a vremii  semnificaţia fabulei preferinţa personală pentru această specie 

ineficienţa literaturii într -o societate cu spirit practic

repudierea pastoralei idilice etc.

ironii la adresa unor împrejurări caracteristice epocii 

Page 36: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 36/45

Epistolele

Epistolă D.I.C.  Epistolă către Voltaire 

Epistolă D-lui Alexandru Donici

Epistolă D.I.V.  Epistolă D.V.II 

Page 37: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 37/45

Structura epistolelor 

Stârnirea interesului se face prin pomenireaunui fapt de notorietate sau un proverb ori oobservație cu caracter moral sa social 

Mimează teama de a nu fi înțeles greșit, de anu supăra, de a nu părea mai învățat decâteste

Lansează tema, o pune în discuție și oargumentează 

Page 38: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 38/45

Epistolă D.I.C. 

I. Cîmpineanu ”prietene, mai ții minte...”  Ironizează poezia pastorală, superficială și

idilică ”Dar adeseori poeții lucrurile zugrăvesc, Nu precum sunt în ființă, ci cum și le închipuiesc. .............................................................

Nimfele le văz desculțe, îmbrăcate-n piei de oi;Păstorițele, pe viscol, pe furtune și pe ploi, De a lor ticăloșie ocolite ca d-un lanț,  Îți ridică toată pofta de a face vreun romanț...” 

Page 39: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 39/45

Satiră. Duhului meu  valorifică în egală măsură darul de comediograf (fabule)

şi antifraza (frecventă în sectorul clasic-satiric) o șarjată imagine a decăderii societății mondene din

epoca Regulamentului Organic

admonestarea propriului duh, refractar obiceiurilor desalon este făcută la modul ipocrit: ”Mai lesne poci a spune hoţiile urmate 

La zece tribunaluri sub nume de dreptateMai lesne poci să număr pe degetele mele Cîţi sfinţi avem pe lună şi cîte versuri rele, Decît să bag de seamă ce carte nu e dată, 

 A cui este mai mică şi cine o să bată” 

Page 40: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 40/45

Satiră. Duhului meu 

o anume înverşunare împotriva celor care cred că „veacul înaintează" prinpreocupări mărunte (jocul de cărţi,dansul, vestimentaţia de ultimă oră) 

 înclinarea spre satiră a duhului: 

”În zadar te porţi bine şi lauzi cîteodată Chiar lauda în gură de satiră-ţi e luată” 

Page 41: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 41/45

O profesiune de credinţă 

demagogul politic expune, după o logicăproprie, opinia sa asupra regimuluiconstituţional

pierdere de vreme, din moment ce„adunări sau cameri pot vorbi făr -a seteme“ 

sau asupra avantajelor unirii celor două

Principate „Căci mărindu-se pămîntul, lefile poate

vor creşte" 

Page 42: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 42/45

Proza. Memorial de călătorie  itinerarul excursiei întreprinse cu Ion Ghica la

mănăstirile din Oltenia în 1842 

sunt inserate observaţii incisive referitoare la

realităţi contemporane starea necorespunzătoare a poştelor   ignoranţa călugărilor   părăginirea unor biserici mănăstireşti

Page 43: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 43/45

 Memorial de călătorie  la confluența ideologiei iluministe cu

sentimentalismul romantic

apare interesul pentru trecutul naţional şi mai

ales înfiorarea romantică în faţa peisajului  descoperă mizeria prezentului  ridicolul se vădește în naiva credință,

tradițional călugărească în miracole 

i l l ii d d ii

Page 44: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 44/45

Răsăritul lunii deasupra pădurii ce

înconjoară Tismana răsăritul lunii deasupra pădurii ce înconjoară Tismana „Seara începuse a da obiectelor o culoare fantastică, dar în faţa

noastră, spre răsărit, o lumină roşiatică vestea apropierea lunii ;peste puţin timp o văzurăm licurind ca o stea depărtată, ca ofăclie, care se aprinse în deasa întunecime a copacilor ceacoper muntele. Apoi un glob rubinos se văzu legănîndu-seprintre frunzele desfăcute de vînt şi, înălţîndu-se puţin, aruncă orază piezişe pe rămăşiţele unei zidiri ce se vedea pe coastă,apoi deodată arătîn-du-se deasupra stejarilor celor mai nalţi, cape un piedestal de verdeaţă, lumină peşterea sfîntului, turnurile

mănăstirii, potecile tainice şi stîncile din faţă, în vreme ce oparte a pădurii, rămasă în umbră, făcea să se auză un uietfioros, asemenea cu zbieretul depărtat al hiarelor sălbatice". 

Page 45: Grigore Alexandrescu

7/16/2019 Grigore Alexandrescu

http://slidepdf.com/reader/full/grigore-alexandrescu-563386f7377a7 45/45

Concluzii generale

conferă statut artistic unor specii clasice  fabula, epistola

adaugă romantismului elegiac o notă grav-

meditativă care îl anunţa pe Eminescu Contribuie la formarea alexandrinului

românesc (14 silabe) și a versului gnomic(exprimă o sentință, un dicton) 


Recommended