+ All Categories
Home > Documents > Grigoras_Kerygma_ap.pdf

Grigoras_Kerygma_ap.pdf

Date post: 19-Feb-2018
Category:
Upload: alexandru-postolache
View: 215 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 63

Transcript
  • 7/23/2019 Grigoras_Kerygma_ap.pdf

    1/63

    Pr. Costachi Grigora

    KERYGMA APOSTOLICN PREDICA ,

    SFNTULUI APOSTOL PAVEL

    TRINITAS

    EDITURA MITROPOLIEI MOLDOVEI I BUCOVINEI

    Iai,2001

  • 7/23/2019 Grigoras_Kerygma_ap.pdf

    2/63

    CAPITOLUL IV

    Kerygma apostolic

    - sintez a kerygmei Vechiului Testament i a

    predicii Mntuitorului - realizat n predica

    Sf. Apostol Pavel

    4.1.Botezul pocinei i kerygma apostolic

    "Din urmaii acestuia (David), Dumnezeu,dup fgduin, i-a adus lui Israel un Mngietor,

    pe Iisus, dup ce a propovduit, naintea venirii Lui,Botezul pocinei, la tot poporul lui IsraeV

    (din Predica Sf. Apostol Pavel n sinagog

    la Antiohia Pisidiei - Fapte 13)

    "uapdva ud", Aeywv uTdvoT riyyiKev ydp r|PaaiAeia TOJV oupavwv (Matei 3, 2; Marcu 1, 15;Luca 3, 3)constituie, n esen, mesajul celui al crui glas "strig n

    pustie" gtind calea Domnului. Dialectica revelaiei luiDumnezeu prin Iisus Hristos ca supremul Profet, trimis

    (Kfjpu^) al Tatlui Care S-a fcut pe Sine "naintemergtorulSu", cum spune Sf. Maxim Mrturisitorul 14 8, l arat pe IoanBoteztorul, ca pe un profet de o factur special al crui loc n

    istoria mntuirii este esenial 14 9, un vestitor al timpului

    1 4 8Sf. Maxim Mrturisitorul, Migne P.G. 91, 125 3 D.1 4 9 ntr-adevr, n derularea istoriei mntuirii prin momentele ei eseniale

    Prologul Sf. Evanghelii dup Ioan (1, 6-8), Sf. Apostol Petru (Fapte 18)

  • 7/23/2019 Grigoras_Kerygma_ap.pdf

    3/63

    102

    mesianic care aduce nu numai certitudinea mesajului su |

    trstur proprie tuturor profeilor, ci i certitudinea veniri

    acestui timp.

    Experiena tainic a legturii lui Ioan cu Domnul care

  • 7/23/2019 Grigoras_Kerygma_ap.pdf

    4/63

    = 103

    Evanghelii, imediat dup primele versete care circumscriupersoana Cuvntului, cu o solemnitate i o bogie de nelesuricare-1 aeaz n starea de deget al lui Dumnezeu spre HristosulSu. El mrturisete pentru toi, n locul tuturor, eveniment cese constituie ca ntr-un realism simbolic ntr-o mrturie a

    ntregii umaniti. Numit n liturghie "propovduitor, nger iapostol", Ioan ntruchipeaz n persoana sa unic, legturasubire, aproape nematerial, ngereasc dar de nezdruncinat, adou lumi. Asceza i curise lutul trupului pn la a reprezentao umanitate capabil s recunoasc i s mrturiseasc despreLumina cea adevrat.

    Propovduirea lui artat la Sinoptici - este, n fond,UETCtvoia, cu sensul su cel mai adnc de convertire a ultimeiateptri a umanitii, o schimbare a minii i a omului ntreg

    dup cuvntul Apostolului de la Efeseni 4, 22 pentru a puteacunoate pe Cel care, primindu-L i creznd n numele Lui, "led putere ca s se fac fii ai lui Dumnezeu" (Ioan 1, 12).ntr-un sens mai exact, metanoia nu este schimbarea nsi, ci

    "suspendarea" unei realiti omeneti, a lumii ntregi chiar,

    moment n care lumea este i n trecere, n care nici nu este darnici nu nceteaz s fie. Aceasta este "pustia" n care se ridicglasul lui Ioan, dup cuvntul proorocului Isaia, pustie ce a

    putut i poate n orice timp i cu orice om n parte , de atuncincoace, nate noul - lumea cea nou i "omul cel nou, careeste fcut dup chipul lui Dumnezeu, n dreptatea i sfineniaadevrului' (Efeseni 4, 24). "Pustia" aceasta a primit de la ea"Ierusalimul i toat Iudeia i toat mprejurarea Iordanului"(Matei 3, 5). Sublinierea ntregului prin acest repetat "toat"include i pe cei ce fceau a fi nedrepte, ntortocheate, crrileDomnului: fariseii i saducheii farnici.

    Omul aezat la rscrucea istoriei, Ioan, prin rostul su,include realiti spirituale antinomice ce vdesc negaiacuprins n "suspendarea" de care vorbeam. Astfel, n primulrnd, el Kfjpu, - dar nu ntre oameni, ci, paradoxal,n

  • 7/23/2019 Grigoras_Kerygma_ap.pdf

    5/63

    104

    pustie 15 0, dar ctre oameni: timpul mntuirii ncepe prdeertul metanoiei. |

    n al doilea rnd, boteaz cu ap, ntruchipnd lepdare^

    "dezbrcarea" de omul cel vechi, de care vorbete Apostol i(Efeseni 4, 22) i, n acelai timp, mrturisete caractena

    provizoriu, oarecum precar, al acestui botez ce va fi nlocuit igbotezul Celui Ce este"maiputernic" (Matei 3, 11) dect el, " |Celui Cruia nu este vrednic s-I duc nclmintea", d

    botezul cu Duh Sfnt i cu foc. Botezul cretin subsumea|totui botezul lui Ioan prin materia vzut a tainei, apjnsemnnd dezbrcarea de vechi, metanoia, unit ns ntMform de negrit, cu totul tainic, cu focul puterii Duhului Sfr,care aduce cu sine"mbrcarea cu omul cel nou". "|

    Asocierea ap-foc, n unire tainic, este astfel cea d e |doua realitate antinomic vestit i, ntr-un anume sen:ntruchipat de Ioan Boteztorul.

    n al treilea rnd, Mntuitorul nsui l aeaz sub semn|

    unei antinomii la Luca 7, 28: cel mai mare ntr-o lume n|primenit, "ntre cei nscui din femei, dar151 n acelai timg

    cel mai mic n mpria lui Dumnezeu este mai mare decietnil. Se poate glosa mult i cu folos asupra acestei ulti n|afirmaii a Mntuitorului. n contextul studiului de fa mmrginim a sublinia sensul su profund legat de trecere;

    omului prin botezul cretin. Mntuitorul nu a spus c Ioan estcel mai mare ntre cei nscui din femei i cel mai mic ntre ce|ce se afl n mpria lui Dumnezeu. O atare afirmaie ar

    . , j |1 5 0 Acest "paradox" de natur antinomic este sesizat i de G. Friedria

    (col. 448, III, 704): "e Tff evpfyca Krjpuaasiv sembra essere |controsenso, che cosa, infatti, deve annunciare un araldo, l dove non

    sono nomini?".1 5 1 S observm rostul adnc al acestui "dar" din spusa Mntuitorulu

    Disjuncia arat i ea timpul i realitatea suspendat n ateptarea unei treee|j

    spre o stare, esenial nou.1 5 2 Matematica schematizeaz o atare realitate insondabil prin noiune|

    de tietur Dedekind ntr-o mulime total ordonat.

  • 7/23/2019 Grigoras_Kerygma_ap.pdf

    6/63

    aezat trecerea de la o realitate existenial la alta esenial nou

    sub semnul unei limitaii ntruchipate de Ioan nsui i, n planconceptual, de metanoia pe care acesta o propovduia.

    n realitate, "cel mai mic n mpria lui Dumnezeu" nueste numit, se afl n zona dinamic, fluid, nelimitativ a treceriide la"pmntesc ce de pe pmnt griete", la cel ceresc, "Cel cevine din cer" Care este deasupra tuturor (Ioan 3, 31), de laimanent la transcendent. Omul, chiar unul cu totul excepional ca

    Ioan Boteztorul, poate urca cu mintea pn la botezul cu ap,dar trecerea la focul ce sfinete apa fr a putea fi vreodat sau

    ntr-un fel stins de aceasta, nu mai este apanajul minii, ci agnozei - credin nelegtoare. ntr-adevr, cum subliniaz i

    N. Steinhardt, "Ioan, ultimul prooroc al Vechiului Testament,Ioan vestitorul, naintemergtorul lui Hristos nu a primitbotezul cretin... Ioan nu a primit botezul cretin n numeleSfintei Treimi, iat de ce e socotit mai mic dect oricare dintrelocuitorii mpriei lui Dumnezeu"15*.

    n lumina acestui loc de excepie n care este aezat Ioan niconomia mntuirii, antinomia cuprins n formula "Cred,

    Doamne... Ajut necredinei mele!" l atinge i pe Ioan, fr a-1micora cu nimic (Matei 11, 3; Luca 7, 19) 1 54 . ntr-adevr, oatare stare pe care Sf. Evanghelii nu au trecut-o sub tcere este

    1 5 3 N. Steinhardt, Druind vei dobndi, Cuvinte de Credin., Editura

    Episcopiei Ortodoxe Romne a Maramureului i Stmarului, Baia Mare,

    1992, gg. 170.1 5 4 n lumina acestei nelegeri, ntrebarea lui Ioan "Tu eti Cel Ce vine,

    sau s ateptam pe altul?" arat o real, omeneasc, pmnteasc poticnirece 1-a atins pe acesta i nu numai pe ucenicii si dup cum opineaz

    Printele Nicolae Steinhardt n op. cit., pag. 169, poticnirea omului ce nueste nc locuitor al mpriei lui Dumnezeu. ntrebarea nu ascunde

    nicidecum "

  • 7/23/2019 Grigoras_Kerygma_ap.pdf

    7/63

    106 = = = = = = = = = = = = = = = = = =

    cu totul covrit de smerenia sa desvrit, n cel mai adnc

    sens al cuvntului, care-1 aeaz ntr-o mreie ce desfide orice

    cntar, aceea de prieten al mirelui "care st i ascult pe mire,se bucur cu bucurie de glasul lui... Acela trebuie s creasc,iar eu s m micorez" (Ioan 3, 29-30).

    "xP^:

    Xai

    Pl THV favijv TOU vupKpiou"- Glasul lui

    este acela prin care "Fiul cel Unul-Nscut, Care este n snul

    Tatlui" (Ioan 1, 18) l face cunoscut pe Dumnezeu pe car|"nimeni nu L-a vzut vreodat" (Ioan 1, 18) i la auzul unii!astfel de glas cuvntul proorocului naintemergtor nete, pui

    i simplu: jap xaipi. Predica Sf. Ioan Boteztorul de la Ioari1, 11-18 este cuprinztoare de esene ce trece dincolo di

    metanoia, este o proclamare {"Ioan mrturisea despre El ]striga, zicnd..." a adevruri lor evanghelice, a lui Iisus Hristoica Suprem Profet, n cel mai deplin neles al cuvntului - est^

    o kerygm ce se ridic ca un miros de bun mireasml

    duhovniceasc din i peste kerygma vetero-testamentar: "$din plintatea Lui noi toi (proorocii!) am luat, i har pestt

    har" (Ioan 1, 16). Ea este piatr de temelie pe care se ridicikerygma apostolic, izvor venic care "mrturisete desprLumin", recunoscnd smerit c "Nu el era Lumina"155. Esttpiatra de temelie pe care se sprijin intrarea n lume ca Supreii

    Profet a Mntuitorului nsui, tlmcitor omenesc al voi;

    dumnezeieti. Fiu al lui Dumnezeu, este totui "trimis", Kfjpu^al Tatlui, ce mplinete aceast chemare n necontenit legturicu Tatl.

    1 5 5 F.X. Murphy, Teolog Catolic, arat acelai lucru: "The earlieMexponent of the Christian faith had worked out a distinct way of presentinMthe fundamental convinctions of their religion. The Christian preachemthought of himself as the divinely authorized announder, or herald, of verMimportant news after manner of John, the Baptist" (New CathoHjDictionary, pag. 168). Din pcate, acesta reduce "maniera" lui IoaBoteztorul la Predica de la Matei 3, 1-2 i Marcu 11, 30-33.

  • 7/23/2019 Grigoras_Kerygma_ap.pdf

    8/63

    107

    1 5 6 E.v. Dobschiitz, Matthaus als Rabbi und Katechet: ZNW 27(1928)338.

    n lumina predicii lui Ioan Boteztorul de la Ioan 1, 15-18,

    controversa teologic aprut dup ce E .v.Dobschiitz15 6 susine

    c Mntuitorul Hristos nu i-a impropriat predica lui Ioan de la

    Matei 3, 2 capt, credem, rezolvri i nuanri ce prezint un

    interes profund n legtur cu kerygma apostolic i

    fundamentarea ei n textele Noului Testament. ntr-adevr, n

    aceast predic este eludat mesajul esenial al predicaiei Sf.

    Ioan Boteztorul din Sf. Evanghelii ale sinopticilor - ueTavoia- mrturisind despre Iisus a fi ceea ce El nsui mrturisete

    despre Sine n aceste Sf. Evanghelii, Kfjpu, al Tatlui: "ivaKai exel Krjpucueig TOUTOyp efjuov". (n aceeai idee, ase vedea textele de la Ioan 5, 23; Luca 10, 16; I Ioan 2, 23).

    Rezumarea acestei pri a mesajului lui Ioan, de o noutate

    ocant pentru contemporani, n textul de la Luca 3, 18: "nci alte multe ndemnnd, propovduia poporului vestea ceabun" ne dezvluie rostul real al lui Ioan n iconomia mntuirii.Acest rost este artat limpede de Sf. Ap. Pavel n cuvntarea

    din Antiohia Pisidiei:"Ioan a propovduit, naintea venirii Lui,botezul pocinei, la tot poporul lui Israel" i, tot acolo,Apostolul mrturisete c aceasta a fost n esen "Calea sa" pecare i-a mplinit-o. Bogia mesajului complet al lui Ioan care

    experiaz pe Iisus ca Profet Suprem "Fiul cel Unul-Nscut,Care este n snul Tatlui" (predica de la Ioan 1) i Mntuitoral neamului omenesc (vestea cea bun despre care se spune n

    textul de la Luca 3, 18) nu a intrat, se pare, esenialmente, n

    ceea ce Apostolul numete TOV Spduov. Istoria imediat

    urmtoare trecerii i petrecerii lui Ioan prin i n lume a reinut,

    prin puterea de sintez a esenelor ce se afl n predica

    Apostolului, partea "mplinit" a chemrii sale: {MnilQuocuTavoiac;. Prin el, omenirea a luat i va lua pn la sfritul

    veacurilor act de o realitate de fundament a kerygmeiapostolice, anume aceea la care trimite memento-ul din predica

  • 7/23/2019 Grigoras_Kerygma_ap.pdf

    9/63

    1 0 8 = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

    Mntuitorului Hristos: "Cine are urechi de auzit s aud"\(Matei 11, 15; 13, 9; 13, 43 ; Marcu 4, 9; 4, 23; Luca 8, 8; lj

    4-35) reluat de Sf. Ioan Evanghelistul n Apocalipsa (2, 7; 2,11; 2, 17; 2, 29). "Urechile de auzit" sunt rodul botezului

    pocinei. Fr acesta, urechile din carne rmn nchise mesajului evanghelic. Acest adevr doctrinar justific reluareamesajului lui Ioan, ad litteram, de Mntuitorul Hristos n prima

    parte a propovduirii Sale (Matei 4, 17; Marcu 1, 15). Mai;

    mult, atunci cnd Acesta i trimite pe cei doisprezece apostolila propovduire, le poruncete s vesteasc mpria lui,Dumnezeu i s locuiasc la cei "vrednici" - trecui prin;

    botezul pocinei deci (Matei 10, 11; Marcu 6, 10; Luca 9, 4).

    n acest sens, afirmaia lui Dobschiitz cum c "/'annuncio\del regno dei cieli non fa parte originariamente della'

    predicazione dell Battista. Solo Gesu ha annunciato la\vicinanza del regno di Dio" se constituie ntr-o alt problem

    prost pus n teologia occidental.

    Ignornd legtura cuprins n sintagma Sf. Apostol Pavel -,jbotezul pocinei - ntre pocin ca act n sine, vdit n forme;

    exterioare ca post i fuga de lume i ca mijloc de curire a;lutului trupului n vederea primirii mesajului Evanghelic*aceast teologie, prin unii din reprezentanii si 1 5 7 , tinde sianuleze rostul celui mai fierbinte fir ce leag cele douiTestamente: Sf. Ioan Boteztorul i botezul pocinei pe care-L

    propovduiete i-1 ilustreaz prin fiina sa ridicat la rangulsuprem de "prieten al mirelui", "cel mai mare dintre ceinscui din femeie".

    Glasului Celui Ce strig n pustie i rspunde, ca un ecou,glasul celui ce strig "Cine are urechi de auzit s aud'(Luca 8, 8) 1 5 8 .

    1 5 7 n acest sens, a se vedea i W. Michaelis, Tufer, Jesus,

    Urgemeinde, Neutestamentliche For schungen II 3 (1928).1 5 8 Este semnificativ faptul c aceast formul este spus de Mntuitorul

    cu precizarea Sf. Evanghelist Luca de la 8, 8 c o "strig" tocmai dup ceAcesta spune mulimilor pilda semntorului.

  • 7/23/2019 Grigoras_Kerygma_ap.pdf

    10/63

    ,= 109

    1 5 9 n acest sens este semnificativ precizarea n Sf. Evanghelii a unor date

    privind vieuirea Sf. Ioan Boteztorul (Matei 3,4; Marcu 16) i, mai ales, acea

    controvers a ucenicilor din care Ioan se ridic, smerindu-se pe sine.

    Este o reluare pentru a ntri rostul botezului pocinei capremis a mplinirii cii propovduirii, n venicie i nu numai

    n momentul istoric al trecerii lumii prin focul prediciiMntuitorului ca om n lume. In acest sens, considerm cu torulrelevant reluarea formulei "Cine are urechi de auzit s aud"doar i tocmai n Apocalipsa Sf. Ioan, nsoit fiind de

    precizarea c ea este spus "de Duhul ctre Biserici". Dac ne

    oprim acum i asupra spusei Mntuitorului de la Matei 10, 19-20celor trimii de El la propovduire:"nu v ngrijii cum sau ce veivorbi, cci se va da vou n ceasul acela ce s vorbii; fiindcnu voi suntei care vorbii, ci Duhul Tatlui vostru este care

    griete ntru voi", vedem c se limpezete deplin rostulbotezului pocinei ca o component esenial, de fundament,scop n sine i mai ales, premis pentru primirea cuvntului

    evanghelic.

    La acest punct se ridic ntrebarea: Este botezul pocineicondiie sine qua non pentru primirea cuvntului evanghelic?

    Rspunsul poate fi dat cu certitudine ca fiind unul afirmativ:

    Botezul pocinei este o premis necesar, Iar a fi suficient,pentru primirea i mplinirea mesajului evanghelic.

    Un prim argument n sprijinul acestei teze este loculpredicii lui Ioan n iconomia mntuirii i reluarea de ctreMntuitorul a acelei pri a predicii sale ce-i justific locul naceast iconomie. La acest punct al argumentaiei, s observmc botezul pocinei prin care Ioan nsui s-a curit 15 9 nu 1-a

    ferit pe acesta de a rmne totui "pmntesc".In al doilea rnd, s observm c "referatuf evanghelic,

    dup o expresie mai puin fericit a Printelui Steinhardt, pstreaz pentru vecie numele i fiina unui popor de umbre care

    au populat existena pmnteasc a Mntuitorului: orbi, ologi,

    surzi, femei credincioase, femei pctoase, brbai mndri,

  • 7/23/2019 Grigoras_Kerygma_ap.pdf

    11/63

    110 r=============^

    farisei, nvtori de lege etc. Rostul lor este cu mult mai naltdect acela de a da culoare i veridicitate acestor "referate".Acest rost l vedem, nainte de toate, tocmai n a nuana modulde primire i de mplinire a mesajului evanghelic.

    Fost-au trecute toate prin botezul pocinei acestepersonaje care s-au nvrednici t de a tri cuvntul evanghelic?;Cu siguran c botezul pocinei, cu sensul su cel adnc i-a

    curit, chiar dac acest "rod al pocinei" nu a presupuintotdeauna o trire "ngereasc" ca cea a lui Ioan n pustiaIordanului. Fariseii i saducheii care veneau la botez,dimpotriv, se puteau mndri cu pocina manifestat prin

    respectarea cu strictee a formelor vzute ale prescripiilor legii;i prin aceasta li se cerea n mod expres "roade vrednice d

    pocin". Invectiva lui Ioan este "securea ce st la rdcina]pomilor" avertiznd "c tot pomul care nu face road bun sejtaie i se arunc n foc" (Matei 3, 10). Dar, cheia de bo lt i

    pentru a dezlega sensul adnc al pocinei ca premis rmne]

    pilda fiului risipitor. Orice persoan uman intrat n sfera deinteres a chemrii divine ca pendula ntre condiiile extreme, cea?

    de fiu risipitor i de fratele cel mare, ntr-o "echilibristic%duhovniceasc despre care au a da seam scrierile Patericului i, rigeneral, experiena duhovniceasc a duhovnicilor. Astfel, botezul

    pocinei, se regsete n forma sa cea mai elevat - sfnta taina

    spovedaniei - fir a confunda cu aceasta. ntr- adevr, Tertuliarinc discerne confessione de poenitentia: "quatenus confessiondisponitur, confessione poenitentia nascitur"160. Cu sensul ei total*

    pocina, dus pn la rdcina tuturor facultilor mentale,volitive i afective, este circumscris noional de Sf. ApostolPavel. Aceasta a fcut-o n duhul dragostei de care era

    nsufleit, pentru a ndrepta pe calea cea dreapt pe cei pe care

    i"nscuse" ntru Hristos i nu cu un scop doctrinar expres. Caurmare, elemente definitorii, prin afirmaii care o confirm i\prin negaii care o infirm, aflm n mai multe dintre epistolele1

    Tertulian, Liber de poenitentia, cap. 9, P.L. I, col. 1354.

  • 7/23/2019 Grigoras_Kerygma_ap.pdf

    12/63

    - 1 1 1

    1 6 1 P. Evdokimov, Vrstele vieii spirituale, Ed. Christiana, Bucureti, 1993.1 6 2 1 Petru 3, 4; a se vedea i Efeseni 3, 16.1 6 3Dincolo de speculaiile i concluziile cercettorilor privind acest altar,

    rezumate i analizate pe larg n lucrareaProf. Iustin Moisescu, Activitatea

    Sfntului Apostol Pavel n Atena, Iai, 1946, reinem, n sprijinul ideii de

    integrare despre care vorbeam, faptul c ideea de zei necunoscui, anterioar

    Cretinismului, face parte din patrimoniul religiilor politeiste fiind, pe de o

    sale. n continuare le vom discerne, respectnd treptele vieiispirituale i nu considerente de cronologie a epistolelor.

    *

    * *

    Sintagma "trepte ale vieii spirituale' se justific n luminaunei pedagogii a vieii duhovniceti de o mare perspicacitatece-i afl nceputul, desigur, tot n cuvntul Evangheliei, iardesvrirea n lecia pustiei narmat cu imaginea, ce trecedincolo de metafor, la concept, de "scar a paradisului" a Sf.Ioan Scrarul. P. Evdokimov 16 1 o nuaneaz nlocuind treptele

    prin vrste ale vieii spirituale i aceast nuanare este de

    esen, credem, cci ea trimite direct la textul Sf. Apostol Pavelde la II Corinteni 4, 16 cu care ncepem analiza noastr: "chiardac omul nostru cel dinafar se trece, cel dinluntru ns sennoiete din zi n zi". Homo absonditus, homo cordisabsconditus despre care vorbete i Sf. Apostol Petru' 6 2 este

    omul tainic din care izvorte viaa spiritual.De existena i taina acestui homo absconditus a luat act

    lumea de dinainte de Hristos i efortul ei religios ncununat nsocratismul ascetic a fost valorificat de Sf. Apostol Pavel n

    predica sa din Areopagul Atenei. Importana capital a acestei

    predici pentru evoluia spiritului religios al omului manifestatn religiile lumii const tocmai n faptul c, descifrnd altarul(puuoq) Dumnezeului necunoscut i dndu-i un nume: IisusHristos cel nviat, Apostolul integreaz efortul religios altuturor timpurilor n Hristos 16 3.

  • 7/23/2019 Grigoras_Kerygma_ap.pdf

    13/63

    Acel "cunoate-te pe tine nsui" la care invit adaghjsocratic trimite la coborrea n sine ca o prim faz:

    metanoiei. Coborrea n sine, "mbrcat n scafandru ascei^dup fericita imagine a lui P. Evdokimov 16 4, ca demers n sil

    este antecamera smereniei, atunci cnd scopul ei e descoperiri

    unei insuficiene iremediabile prin tine nsui, la scai

    individual, aa cum a fost la scar comunitar nainte cf

    venirea Mntuitorului Hristos . Urmarea sa este contientizri

    existenei i tainei omului luntric ca loc de ntlnire nljDumnezeu i om, om luntric care experiaz limitele libert

    n pcat. Despre acest om dinuntru (ETUJ avupumoc;) vorbe;

    Sf. Apostol Pavel la II Corinteni 4, 16, Romani 7, 22 i Efeseij

    3, 16, iar Sf. Apostol Petru la I Petru 3, 4 (KapSia

    dv0pu)Tro). Este locul s ne oprim asupra cuvntului romnei

    ' %

    : _4parte, expresia diluiei spiritului religios, n formele sale de manifest!

    exterioare, cultice, iar, pe de alt parte, expresia insuficienei acestui spijf

    n form politeist, a cutrii pentru a-L cunoate pe Cel pe Care

    "cinstete fr a-L cunoate" (Fapte 17, 23). Prezena sa n capitselenismului este expresia, incontient, a unei cine ce ia forrt

    recunoaterii neputinei, antecamera pocinei i acest "botez" prin caretrecut filosofia i trirea religioas antic justific demersul Apostolul

    acela de a le vesti pe Hristos Cel nviat: "8 odv yvoouvreg euyejSTUTO evii KaTayysAAo U/MV\ n lucrarea citat, Iustin Moisescu subliniideja c "folosind, cu mult abilitate, o formul neprecis 8... TOUT\

    Pavel pune n lumin ideea comun a cretinismului: existena uiDumnezeu, pe Care lumea l ador" (p. 147). n legtur cu aceasta parise explica i folosirea aici a verbului KcrrayyeAAeiv, absent n I

    Evanghelii, foarte frecvent n Fapte (3, 24; 4, 2; 15, 5; 15, 36; 16, 17-21; \

    3, 13, 23, 38; 26, 23) i reluat de Sf. Apostol Pavel la Romani (1, 8), (I Cl

    2, 1; 9, 14; 9, 26), Filip (1, 17-18), (Col. 1, 28) cu sensul de a anuna|

    proclama, a vesti ceva n chip solemn. Alturi de termenul consacrat,.^

    literatura clasic, errayyeAAeyuai, aceti termeni acoper o realitate legde propovduire ce descriu o nuanare de prezentare a mesajului evangh$

    "A vesti" trimite gndul la un nceput de aciune transformatoare potentde posibila nnoire, schimbare a lumii ce primete mesajul, n timp

    propovdui" presupune doctrin lucrtoare, n aciune. \1 6 4 P. Evdokimov, op. cit., pag. 142.

  • 7/23/2019 Grigoras_Kerygma_ap.pdf

    14/63

    = 113

    C. Noica, Sentimentul romnesc al fiinei, Humanitas, 1996.

    Ibidem, pag. 10.

    "dinuntru", a crui rdcin este "ntru", a crei bogie denelesuri copleete pe aceea cu care vorbirea i cugetul altoral-au mpodobit. ntre interiorem homo (omul dinuntru) iabsconditus cordis homo (omul tainic al inimii) se afl o lumede nelesuri ce leag sensul "mecanic" al lui interiorem iabsconditus de cel tainic al fiinei. n eseurile sale dedicatesentimentului romnesc al fiinei 16 5, C. Noica subliniaz, cu

    dreptate: "n fapt, nelesul deosebit al fiinei, la noi, este poatelucrarea nelesurilor deosebite ale lui ntru, care a venit sexprime fiina dinuntru parc, sugernd c a fi nseamn a

    fi ntru ceva, adic a fi n i pe deplin n ceva, a se odihni dara i nzui, a se nchide, dar i a deschide. Fiina a fost astfel

    scoas din ncremenire i s-a cltinat. Dar dac nu s-ar cltina,ar fi cu adevrat? Ce fel de fiin este aceea n care nu e loc

    pentru, nici o vibraie i nici o devenire?" ntrebrile de mai| sus, departe de a fi pur retorice, problematizeaz n fapt. Ele! trimit la omul luntric din textele Sf. Apostoli Petru i Pavel inu doar la "absconditus homo" ~ patrie a libido-ului din

    [psihanaliza modern. Imensa psihanaliz pe care o presupune

    asceza cretin, n toate formele ei - de la cele comune pn laasceza pustiei care a meninut idealul cretin la nlimea luitranscendental, trece de la adncurile obsedate la dncuri caloc de ntlnire ntre om i Dumnezeu, ca punct de nceput aldevenirii - "nestriccioas podoab a duhului blnd i linitit"(I Petru 3, 4). Ea este nceputul fiinrii, nceputul trecerii la o

    psihosintez a sufletului cretin universal, printr -o "limitaie cenu limiteaz"166'.

    Psihanaliza cretin nu apas pe introspecie - metodafreudian ce reduce prezentul la trecut - ci pe prospectare -metoda lui Jung, ce duce la autodepire. Ea este o psihologie a

    adncurilor ce i afl temerile eseniale n textele Sf.Apostol Pavel.

  • 7/23/2019 Grigoras_Kerygma_ap.pdf

    15/63

    114

    n fapt, atunci cnd acesta ndeamn "dezbrcai-v^Momul cel vechi", el trimite la o stare anterioar firii czute c |scopul de a atinge structura feciorelnic a sinelui cel ce esl

    "dup chipul lui Dumnezeu". n acest sens, despre sine nv.Apostolul spune: "Nu (zic) c am i dobndit ndreptarea, ori

    msura mesajului pe care-1 poart: "Moartea Fiului lu\Dumnezeu Cel ntrupat afost explozia unui nemrginit focsde iubire i deputere spiritual, nvlind ca lava arztoare itoate contiinele nempietrite i transformndu-le din ternei^

    Dar moartea Dumnezeu-Omului afost o explozie din ceniabisal al existenei, care a revzut puterea Lui spirituaiubitoare pe raza ntregii omeniri, dogorind cu suprem^intensitate i eficacitate". La fel, P. Evdokimov ntr-o cartecrei titlu preia o exploziv formul a lui N. Cabasila!

    UCCVIKOI; epo - aduce aminte c: "Cretinismul - religienoutii absolute - este exploziv. n mpria Cezarului ni.cere sgsim mpria luiDumnezeu, iarEvanghelia vorbe,despre violena celor care iau cu asalt cerurile" (pag. 82).Bvorba de o recreaie a lumii printr-o mutaie a formei ei

    existen, de la cea veche aflat pe panta stricciunii la

    fundamental nou, dei,nfapt, easlluieten ceaveche: ' |trece" iar cealalt "se nnoiete din zi n zi" dup cuv;Apostolului.

    Dar, esenial este nu numai faptul covritor al nfrng

    morii lumii prin moartea Mntuitorului ei njertfa iniial,;

    pe Golgota,ci cacest cutremur recreator sepropagn "ft'mj

    ridicare" cu aceeai intensitate n toate contiinele nempjtrite, ca o permanent actualitate pentru i n orice om c;

    ajunge la contiina acestei jertfe.i, tot esenial, este faptul

    acest cutremur re-creator care sparge limitele unui

    pentru a nvli puterea regeneratoare a morii i nvii

    Domnului care s-1transforme din temelii, cu actualipermanent se realizeaz prin omul mpreun cu clucreaz Domnul (Matei28, 20;Marcu 16, 20; I Cor. 3>

    3

  • 7/23/2019 Grigoras_Kerygma_ap.pdf

    36/63

    Apostolul o spune limpede la II Cor. 10, 3-5: "Pentru c, deiumblm n trup, nu ne luptm trupete. Cci armele lupteinoastre nu sunt trupeti, ci puternice naintea lui Dumnezeu,

    spre drmarea ntriturilor. Noi surpm gndurile, i toattrufia care se ridic mpotriva cunoaterii lui Dumnezeu i tot

    gndul l robim, spre ascultarea lui Hristos". Partea omului ipartea Domnului n aceast lucrare tainic este artat limpede

    de Apostol n cuvintele programatice de la I Corinteni 3, 6-9"Eu am sdit, Apollo a udai, dar Dumnezeu a fcut s creasc.Astfel, nici cel ce sdete nu e ceva, nici cel ce ud, ci numaiDumnezeu Care face s creasc". n lucrarea omului "cel caresdete i cel care ud sunt deopotriv" - "mpreun lucrtoricu Dumnezeu". Pe de alt parte, nu se poate ca cineva att delucid cum a fost Sf. Apostol Pavel s se numeasc pe sine ca

    fiind nelept meter (sapiens architectus - ootydq apxiT&KTwv)a pune temelia acelei noi zidiri - omul nou - zidirea lui

    umnezeu (ueou oiKoSourj), dac nu ar fi trit el nsui

    xperiena copleitoare, exploziv a cunoaterii lui Hristos.

    n aceast idee, datele biografice asupra Sf. Apostol Pavel

    in capitolul precedent au fost de natur, credem, s sublinieze

    ocmai caracterul exploziv, de o ocant noutate, al experienei

    ale mistice. Prin aceasta a putut spune "c mie a vieui esteristos, i a muri ctig" (Filipeni 1, 21) i chiar mai mult:

    'M-am rstignit mpreun cu Hristos, i nu eu mai triesc, ciristos triete n mine" (Galateni 2,20) 1 8 5 . Prin aceasta i numairin aceasta el a putut fi nelept meter n a pune temelia care este

    sui Iisus Hristos: "dup harul lui Dumnezeu, cel dat mie",recizeaz el far echivoc (I Cor. 3, 10). Astfel , edificiul

    rincipal al kerygmei apostolice este ntregit de Apostol prin

    n acest sens, este semnificativ faptul c ntlnirea lui Saul cu

    omnul pe drumul Damascului este relatat sub semnul unui limbaj al

    rilor paroxistice ("o lumin din cer ca de fulger l-a nvluit deodat").ai mult, urmarea n trupul su a acestei ntlniri este o moarte de trei zile

    fi trei zile a fost fr vedere; i n-a mncat, nici n-a but" - Fapte 9, 9) pee boldul trupului su a actualizat-o tot timpul vieii sale.

  • 7/23/2019 Grigoras_Kerygma_ap.pdf

    37/63

    sentina de la I Corinteni 1, 21:"ETEIST) yp ev RFFOOTPIA71UEOU OUK EYVTO O Koopog SI Tffg AOTPIAG TOV 0EEUSOKRJAEV O UEG SI RFJGpojpiag TOU Krjpuy/uaTog AUCHTOU moTEUovTag". Sintagma "nebunia propovduirii"uwpiag TOU KTipuyucrroc, - stultiia praedicationis - conii"

    credem, n ea o bogie de nuane n nelegerea propovdui

    Evangheliei, de sorginte apostolic, de natur s evideni*

    raportul real ntre propovduire i kerygma ca proclamare^

    mntuirii prin Iisus Hristos. fn aceast idee, vom zbovi n continuare asupra ace

    text i a implicai ilor sale n predicaia cretin - ca doctrina!

    ca realitate istoric. !

    nainte de toate, s observm c n ntreg Cap. hj.Epistolei, cuvntul "nebunie" se repet obsedant, n leg .sau n opoziie cu acela de nelepciune sau putere a%

    Dumnezeu:

    "Cuvntul Crucii, pentru cei ce pier, este nebunie;pentru noi, cei ce ne mntuim, este puterea lui Dumnez(I Cor. 1, 18);"Au n-adovedit Dumnezeu nebun nelepciu;'

    acestui veac?" (I Cor. 1, 20);"ns noi propovduim pe HriCel rstignit: pentru iudei, sminteal, pentru neamuri, nebw

    Dar pentru cei chemai, i iudei i elini: pe Hristos, putereaDumnezeu i nelepciunea lui Dumnezeu" (I Cor. 1, 23 -"OTlTO/JUJpOV UOU QO(pOJTpOV TUJV rupoJTIOJVEOTIV, ,TO AAUSVIG TOU UEOU idupoTEpov MV avupojncov" (quod stultum est Dei, sapientius est hominibus, et q

    infirmum est Dei, fortius est hominibus) (I Cor. 1, 25) l 8 6 ;

    1 8 6 Am evitat reproducerea n traducere romneasc a acestui text,;

    traducerile n ediiile Sf, Sinod difer i nu acoper coninutul de ade '

    acestui extraordinar de adnc i important text. (Observaia este valabfpentru cel de la I Cor. 1, 21, de altfel). Ultima ediie a Sf. Sinod, de exe;

    evit sintagma ocant "nebunia lui Dumnezeu" (prezent n ediia din fsub purtarea de grij a Patriarhului Iustinian ca i n Biblia regal brita

    "foolishness ofGod" i traduce "ori ro /juipv TOU ueou ao(p

  • 7/23/2019 Grigoras_Kerygma_ap.pdf

    38/63

    Dumnezeu i-a ales pe cele nebune ale lumii, ca s ruineze pecei nelepf; adugm i textele de la I Cor. 2, 14; 3, 18; 3, 19;4, 10; 14, 23; 15, 36; II Cor. 11, 16, care, mpreun cuexclamaiile apostolilor ctre slujnica Rodi a lui Petru: ("Ainebunit!" - Fapte 12, 15) i a lui Festus ctre Pavel: ("Pavele,eti nebun! nvtura ta cea mult te duce la nebunie" - Fapte26, 24), contureaz doctrina paulin asupra nelepciuniinebuniei, ce culmineaz n Imitatio Christi.

    O analiz atent a tuturor acestor texte ne arat limpede cnebunia este pus n legtur cu neraiunea ca opus raiunii i

    cu prostia ca opus nelepciunii. Dar, cum este firesc cnd estevorba de o ncadrare ntr-o astfel de categorie valoric,ntotdeauna se indic cu precizie din al cui i din ce unghi devedere se face o astfel de apreciere.

    Faptul c cretinismul nu concepe nebunia obiectiv

    definit este confirmat de spusa Mntuitorului din Predica depe munte: "iar cine va zice: nebunule fratelui su, vrednic va fide gheena focului" (Mntuitorul nsui se adreseaz totuicrturarilor i fariseilor farnici cu invectiva: "Nebuni i Orbi!"

    - Matei 23, 17). Aici este vorba de o autonelare, de o orbirespiritual, care taie calea spre comunicare de tip dialog, prin

    care ceilali oameni sunt experiai ca semeni, frai ntru Tatlceresc, nainte de a fi convorbitori).

    Astfel, scara neraionalului coboar n predica Mntuitoruluide la mnie la ocar, injurie i sfrete prin injuria suprem ceconst n a-i nega semenului tu capacitatea comunicrii (Matei

    5, 22) . pcope - fatue - este n romnete nebun. C. Noicaremarca deja: "e ceva curios n negaia romneasc: uneori nudesfiineaz, ci nfiineaz. Astfel, opusul lui bun este ru; i,lotui, cnd negi pe bun, iese cu totul altceva, nebun, dupzum, cnd negi pe tot, i iese nainte ceva neateptat, unnetot"

    187

    .

    K1 8 7 C. Noica, Cuvnt mpreun despre rostirea romneasc, Ed.

    minescu, 1987, pag. 141.

  • 7/23/2019 Grigoras_Kerygma_ap.pdf

    39/63

    1.38 = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

    O alt isprav a particulei "ne" este cea nvederat laCorinteni 11, 1 n care Apostolul exclam: "O, de mi--ngdui puin nenelepie" i la II Cor. 11, 19:"Pentru cvnelepi fiind, ngduii bucuros pe cei nenelepi'. Iarastfel de nenelept se consider a fi el nsui n propovduit

    cuvntului Evangheliei: "n orice ar cuteza cineva - ntnenelepie zic - cutez i eu! Sunt ei Evrei? Evreu sunt iSunt ei Israelii? Israelit sunt i eu. Sunt ei smna

    Avraam? Sunt i eu". n crescendo-ul din succesiuneantrebri de mai sus, prin care lauda de sine merge de

    condiia de evreu la aceea cu totul privilegiat de smn a

    Avraam, se ajunge la ntrebarea cea mai arztoare i la

    rspuns pe msur n care nenelepia devine nebunie: "Sunt'(apostolii mincinoi) slujitori ai lui Hristos? Nebunete spUeu sunt mai mult ca ei!" (II Cor. 11, 22-23).

    Dar, despre nenelepia sa - insapientiae - d(f>poauv

    din pledoaria Epistolei a Il-a ctre Corinteni, Aposto

    vorbete pe larg, vrnd s nu lase nici un echivoc n acest ade delicat al propovduiii Evangheliei: "Si chiar de m \luda, ceva mai mult, cu puterea noastr, pe care ne-a da

    Domnul spre zidirea, iar nu spre drmarea voastr, nu mruina" (II Cor. 10, 8):"Iari zic: S nu m socoteasc cinc sunt fr minte, iar de nu, primii-m mcar ca pe un frminte, ca s m laud i eu puin. Ceea ce griesc, nu d:

    Domnul griesc, ci ca n nenelepie (ou /car KupiovXai,dA ' og sv a

  • 7/23/2019 Grigoras_Kerygma_ap.pdf

    40/63

    Cu toat aceast preocupare pentru a nu fi ru neles n de

    mersul de ndreptare (n acest sens, a se vedea i II Cor. 10,11-18),

    Epistolele sale au fost i sunt"grele i tari" (II Cor. 10,10) 1 88 .

    1 8 8 C este aa se vede cu prisosin din multiplele denaturri ale sensuluitextelor sale pe care le fac cu bun credin, de altfel, denominaiunile

    protestante i neo-protestante. Dac acestea din urm sunt produsul i

    ilustrarea duhului acestui veac, istoria trecut ofer totui i ea destule

    motive pentru a ntri spusa Apostolului. Erasmus, n cartea recent tradusn romnete, Elogiul nebuniei, Trad. Robert Adam, Ed. Antet, 1955,include n Cortegiul zeflemelilor prostiei tocmai anume interpretri ale

    textelor Apostolului. Este cu totul semnificativ c textul cu care se

    exemplific este tocmai cel de lati Cor. 11,23:"ascultai aadar n ce chipcu adevrat teologic $i magistral interpreteaz unul dintre aceti faimoidoctori pomenitul pasaj: Vorbesc ca un ieit din mini, eu sunt i mai mult.

    Din cuvintele de mai sus face un nou capitol, apoi, lucru care cere mareagerime dialectic, i adaug un paragraf i l tlmcete astfel (i am s m

    slujesc de cuvintele lui, materialiter i formaliter): Vorbesc ca un om cu maipuin minte, adic de v-a prea neghiob aezndu-m n acelai rnd cuapostolii mincinoi, m-ai crede nc i mai nerod de m-a ine mai presusde ei" (op. cit, pag. 122-123). Dar, de la aceast interpretare fantezist a luiNicolas de Lyra, Erasmus trece la interpretarea la care subscrie prin

    intermediul Moriei sale: "Altul a fost gndul apostolului. Telul su n-a fostnicidecum s arate prin aceste cuvinte c este mai neghiob ca oricare altul.

    Dup ce glsuiete aa: Ei sunt slujitorii lui Hristos, sunt i eu, el adaug:Eu mai mult, simind pe drept cuvnt nu numai c este deopotriv cu ceilalin slujba Evangheliei, ci se ridic oarecum deasupra lor. i pentru a nu i-i

    sui n cap pe cei crora mrturisirea sa li s-ar fi putut prea preanfumurat, drege busuiocul zicnd c n privina asta vorbete ca un ieitdin mini, dnd astfel de neles c protii au dreptul s spun adevrul

    fr s supere pe nimeni" (op. cit., pag. 121). Desigur, Moria lui Erasmusnu este un op teologic (Colocviile i Moria sunt singurele sale opere n care

    elementele care domin sunt pur literare) pentru ca interpretarea de mai sus

    s fie cu adevrat cea la care subscrie ca teolog. Cu toate acestea ea preia, n

    manier specific, convingerile sale teologice privitoare la Epistolele Sf.Apostol Pavel expuse, credem, n forma cea mai clar, n privina pasajelor

    ce ne preocup, n Enchiridion militis christiani. Mesajul acestei uimitorde actuale cri era rentoarcerea cretinismului timpului su la cretinismul

    de origine, totul sprijinindu-se pe dou fore pe care le consider venic vii

    i dinamice: spiritul libertii i spiritul caritii. Noul Cretin, noul soldat alacestuia trebuie s-i nceap existena trind i comportndu-se animat doar

  • 7/23/2019 Grigoras_Kerygma_ap.pdf

    41/63

    140 = .

    de nvtura simpl a Sf. Apostol Pavei. Arta vieii care -1 anim pe acest

    "soldat" e arta de a tri dup legile spiritului i nu dup cele ale crnii.Cavaler este cel ce lupt mpotriva pasiunilor, mpotriva omului exterior.

    Tema aceasta revine n toate crile sale de pedagogie cretin i chiar n

    Colocvii i n Encornium Moriae. Amndou aceste cri fac parte din cele

    ase condamnate de Conciliul din Trenio, cel care va atenua marea

    condamnare a Indexului lui Paul al IV-lea (1559). J.C. Margolin n Erasme

    par lui-mcme, Seuil, Paris, 1965, apreciaz "El (spiritualismul de sorgintepaulinic) este, n acelai timp, rostul cretinismului, platonismului ineoplatonismului Renaterii, precum i al noii devoio moderne i Imitaieilui Christos, purtnd cu toate acestea, semnul geniului erasmian. Pentru cviziunea sa spiritual asupra omului si religiei este cu lotul nou,nenmpcata opoziie fat de excesele cultului vizibil n sine se inspir dinconcepia unei pieti nevzute. Modul su de a vedea i simi cretinismid ldetermin s condamne orice devoiune fr suflet, nu pentru c trebuie s

    se opun unei personale judeci doctrinale n ce privete dogma isacramentul, ci pentru c descoper aici, pn la amnunt, manifestri aleprostiei, superstiia, orgoliul i ipocrizia" (op. cit., pag. 78-79). Revenind lainterpretarea lui Erasmus pentru textul de la II Cor. 11 , 23 , este limpede c"protii" care au dreptul s spun adevrul tar a supra pe nimeni sunt ceianimai de dragostea ardent, care se pot face "tuturor toate" pentru a-i zidipe unii . Dar, la aceasta treapt a neleger ii marelui Apostol ca Apostol al

    iubirii pn la treapta ei paroxistic se pare c Erasmus i umanismul su nu

    s-a ridicat. La aceast treapt, laudei de sine i este anulat smna mndriei

    care smintete, ea devenind, paradoxal, mijloc de ndreptare, prilej de ocluntric pentru cei crora le este adresat: ca un pogormnt, o nenelepire

    ajuns la ultimul ei stadiu, cel nebunesc, pentru a zidi, pentru a ndupleca

    voia i a scoate din amgire.

    1 8 9 Raionalul se poate afirma prin iraionalul pe care-1 subsumeaz, n

    timp ce neraionalul o anuleaz. n acest sens, a se vedea i nota II 197 din

    Jurnalul de idei al lui C. Noica, Humanitas, Bucureti, 1990.

    Ele sunt "grele i tari" cci, prin ele, cretinismul mplinete o prim etap, esenial, n tr an sm ut a ia limbaju lui ,

    pentru a-1 face vehicul al revelaie i, oper desvrit apoi de

    Sfinii Prini. Astfel, n uwpia- stultitia sa, Raiunea i

    Ner aiunea triesc n tr- o fecund frie creat oare la car e

    Pasiunea are o esenial prtire. Mai exact, n stultitia,

    Raiunea coexist cu Iraiunea 18 9 ntr-un dialog coerent, astfel

    c n ultim analiz, stultitia pauiin nu este altceva dect

  • 7/23/2019 Grigoras_Kerygma_ap.pdf

    42/63

    = = = = = 1 4 1

    "sapicritici" i "prudentia" ntr-o determinare reciproc. Laacest "punct zero" al nebuniei, ea se infiltreaz n nelepciune,ntr-un demers pozitiv de mutaie creatoare prin carenelepciunea - regina tiinei - devine calea gnozei cretine.

    Nu ntmpltor, ntreg pasajul (I Cor. 1, 17-31; 2, 3, 4) (n fapt,primele patru capitole ale Epistolei) care dezvolt marea tem a

    nebuniei cuvntului crucii debuteaz prin textul de la Isaia 29,

    14: "Pierde-voi nelepciunea nelepilor i tiina celornvai voi nimici-o '. Sapientium i prudentiam prudentiumsunt zdrobite n trufia lor (cuvintele sunt fr echivoc:

    pierde-voi, voi nimici-o) pentru ca, ntr-o veritabil negare anegaiei s se nasc o sapientia i prudentia nou - ce se

    smeresc n stultitia paulin.

    Spre acest moment i grad zero, tradiia VechiuluiTestament vine cu ntreg tezaurul lucrrii profetice, cci,discursul profeilor a fost nainte de toate un dialog ntre

    Raiune i Iraiune. Fervoarea credinei lor i adnca lorsmerenie n faa transcendenei lui Dumnezeu cu Care

    comunic doar n ghicitur ilustreaz o nebunie a propovduiriice o prenchipuie pe cea cretin. n Cap. II al lucrrii amsubliniat acest rol providenial al profeilor VechiuluiTestament odat cu limitele Kerygmei vetero-testamentare.

    Nebunia acestora a fost n fapt absena punilor de comunicare

    ntre ei i contemporanii lor i ea a fost sancionat ca atare.Stigmatul Ierusalimului, ca realitate istoric i matrice dereligie i cultur este rezumat de Mntuitorul nsui la Matei23, 37 i Luca 13, 34; i const tocmai ntr-o perpetu rupere apunilor de comunicare nt inse de Dumnezeu oamenilor prinaleii si:"Ierusalime, Ierusalime, care omori pe prooroci ; cu

    pietre ucizi pe cei trimii la tine". Ca o ncununare, Mntuitorula experiat El nsui condiia de Fiu al Omului, neneles i tratatca nebun, ameninat de multe ori cu pietre (Ioan 6, 42-43; 6,

    60-61; 6, 66; 8, 43-48; 8, 59; 10, 31-39; 16, 1) i rstignit pecruce. Ce semnific, n fond, din partea schingiuitorilor Si,inscripia de pe cruce: "Iisus Nazarineanul, mpratul Iudeilor"

  • 7/23/2019 Grigoras_Kerygma_ap.pdf

    43/63

    142

    1 9 0 Discuii le asupra acestui text au fost rezumate i analizate de Pr. ProfJ

    Stniloae n Iisus Hristos sau Restaurarea omului, Cap. V, Probi

    chenozei. Considerm c interpretarea ortodox a textului este aceea pe care'Sa o d acolo (op. cit., pag. 143): "Sensul adevrat al expresiei nu rpi

    socotit a fi ntocmai cu Dumnezeu, ne pare a fi acela, care e cu mult maipdeprtat de ceea ce reiese direct, nemiestrit, din construcia gramatica'

    sintactic a textului. S pronunm numai accentuat cuvntul rpire, aa "vrea Apostolul prin locul anterior ce i-l d i s restituim caracterul)

    substantiv al construciei a fi ntocmai cu Dumnezeu, cum e n textul origrS zicem deci: nu rpire a socotit starea de Dumnezeu i sensul adevrarsri de la sine. Nu a interpretat Fiul calitatea de Dumnezeu ca stri

    puterea rpitoare, constrngtoare, n act de rpire. Dumnezeirea saltceva, anume n dragoste". Adugm, n sprijinul acestei interpretri, fapnpasajul 5-11 este n epistol un rezumat al planului mntuirii prin Iisus Hri

    al Crui drum trece prin Golgota suferinii, "cuvntul crucii", i acest rezt"este fcut cu scopul de a oferi filipenilor i ntregii posteriti, un model ide

    cugetare a suferinei i umilirii dectre "cei potrivnici": "Cugetai n voif:"ca i Hristos Iisus" (2, 5),"cci vou vi s-a druit, pentru Hristos, nu numcredei ntru El, ci s i ptimii pentru Ef (1, 29). n fapt, Apostolul n?pasajul 5-11 dup ndemnul struitor de la 2, 1-4 ce culmineaz n 2, 4 cuw

    nu caute nimeni numai ale sale, ci fiecare i ale altuia", dupMntuitorului Hristos.

    dect batjocura ce confirma "nebunia cuvntului crucii pentcei ce pieri" i care este tlcul precizrilor aduse de SEvanghelii dup Ioan: "Deci muli dintre iudei au citit ace"titlu, cci locul unde a fost rstignit Iisus era aproapecetate. Si era scris: evreiete, latinete i grecete. Dearhiereii Iudeilor au zis lui Pilat: Nu scrie: mprat al Iudeiici c Acela a zis: Eu sunt mpratul Iudeilor. Pilat a rsput

    ce am scris, am scris"(lom 19, 20-22)?n fapt, prin aceste precizri se confirm, n c$indubitabil , caracterul dialectic al chenozei Mntuitoru"

    Hristos. Locul celebru de la Filipeni 2, 5-11, care vorbea

    despre chenoz, ce pare unor exegei precum O. Bensow|

    avea un caracter nedialectic19 0, arat de fapt tocmai caracte

    su dialectic cci expresia "chip de rob lund" (aX eaorKvwrjv uop(j>r|v SouAou Aapwv) nu se poate substitui*

  • 7/23/2019 Grigoras_Kerygma_ap.pdf

    44/63

    ===== = 1 4 3

    1 9 1 Hans Urs von Balthazar, Die "Gnostischen Centurien" de

    Maximus Confessor, Fr., i, Br, 1941. Iat dou citate: "Domnul nu aparetuturor egal. nceptorilor n chip de rob. Celor ce urc pe munteleSchimbrii la fa n chipul ce l-a avut nainte de a fi lumea. Fiecruiadup msura credinei lui" (op. cit. 2, Cap. 13);"Logosul ca soare spiritual

    se nal i se coboar, dup gradul de virtute i de gnoz al fiecruia.Fericit, cruia i st n loc pe cer ca lui Iosua, pn ce a nvins toi draciicei ri" (op. cit. 2, Cap. 31).

    aceea de: "chip de om lund". Ultima ar fi redus chenoza lalatura ei obiectiv: bunvoina lui Dumnezeu de a-i mpleti

    lucrarea dumnezeiasc cu firea omeneasc. n realitate,

    subiectivitatea noastr, a oamenilor, oglindete ca prin ghici-

    tur, mpuinat, chenoza obiectiv n sensul c nu-i n stare

    dect s ntrevad dumnezeirea lui Iisus Hristos i, mai mult, ea

    realizeaz o mrire real a chenozei, o suferin real a lui Iisus

    Hristos. Prin pcatul nostru l afundm i mai mult n umilire,dar aceasta, primit de El din partea noastr, e n fapt suprema

    manifestare a iubirii dumnezeieti n raport cu omul - uavivcoc;

    epoq. "mpratul Iudeilor" de pe crucea Golgotei este FiulOmului ncoronat de aceast "paviKog epoq": rob al luiDumnezeu cci "S-a smerit pe Sine, asculttor fcndu-Se"(Filipeni 2, 8) i, ceea ce este cu adevrat covritor, rob al

    ' omului care L-a dus "la moarte - i nc moarte pe cruce" (2,8). Sf. Maxim Mrturisitorul, mai ales n Centurii 19 1 este,

    poate, cel mai explicit interpret al chenozei ca avndu-i

    originea n subiectivitatea omeneasc, n sensul ideii de la

    Filipeni 2: omul l coboar nevzndu-i dumnezeirea, pn larstignirea pe cruce (2, 8) dar, tocmai "pentru aceea -subliniaz Apostolul - Dumnezeu L-a preanlat i I-a druit

    Lui nume, care este mai presus de orice nume" (2, 9). Pentru coamenii nu experiau dragostea divin ca fiind singura chenoza

    (Pr. Prof. D. Stniloae puncteaz deja n op. cit. pag. 138: "norice iubire este o autorestrngere, o chenoza, cci e orenunare la puterea direct") care amplific, micornd iateptau manifestarea puterii directe, n afirmarea ei orgolioas

  • 7/23/2019 Grigoras_Kerygma_ap.pdf

    45/63

    144 ==============^^

    1 9 2 P. Evdokimov, Iubirea nebun a lui Dumnezeu, op. cit., pag. 74.1 9 3 M. Heidegger, Sein und Zeit, Gesamtausgabe, Viltorio Klostermann,

    Frankfurt am Main, voi. 1, 1977, pag. 123.

    peste toi i toate, potrivit cu pcatul lor de cpetenie care st nmndrie, sintagma "mpratul Iudeilor" concentreaz n sine"nebunia propovduirii" lui Iisus Hristos. Taina "cea din veciascuns si de ngeri netiut" st tocmai n aceast uaviKOtpoq, singura putere care nu stpnete, ci formeaz: "Iubireadumnezeiasc i fericit leag pe om de Dumnezeu i l arat

    pe iubitorul de Dumnezeu, Dumnezeu" (Sf. MaximMrturisitorul, P.G. 90, 1192).

    Mntuirea omului - adic ridicarea sa de la condiia deobiect la aceea de subiect al dragostei divine - apare astfel ca

    scop i consecin a acestei iubiri situat din unghiul de vedereal omului, al omului "firesc" mai ales, la limita neraiunii. P.Evdokimov 19 2 subliniaz subtila diferen ntre "pragmaticul iutilitarul te iubesc pentru a te mntui" i "declaraia curatte mntuiesc pentru c te iubesc". Prima ar fi "o rpire" nsensul de la Filipeni 2, 5, a doua este putere transformatoare ce

    poate ridica 0mul ce fiineaz la statutul ontologic al omului cefiineaz ca dragoste. Acesta din urm i simte exitena caavndu-i temeiul ntr-un dar, n sensul unui "fac-se voia Ta"

    deplin trit. Spre deosebire de omul-grij a lui Heidegger19 3

    ,omul ce fiineaz n dragoste se simte druit cu plintatea defiinare (Daseiusfulle) cum o numete L. Binswager n

    monumentala sa lucrare Grundformen und Erkenntnismenschlichen Daseius, Zurich, 1942, p. 154.

    Sapientiam sapientium i prudentiam prudentium - fie elede sorginte evreiasc, latineasc sau greceasc - iau act de

    plintatea de fiinare prin excelen, Fiul Omului, care se aflrstignit pe Crucea de la Golgota dar o experiaz la limitaneraiunii. De aici, ecoul zguduitor al cuvintelor Mntuitorului

    pe cruce "Printe, iart-le lor, c nu tiu ce fac" (Luca 23, 34).

  • 7/23/2019 Grigoras_Kerygma_ap.pdf

    46/63

    145

    Omul, fr s tie ce face, a sporit obiectiv chenoza Fiului luii Dumnezeu, fcnd vid n jurul Lui prin lipsa iubirii i a cinstirii.

    "Golgota" de dinaintea ntruprii, sacrificiul zguduitor, actde mpuinare a slavei ce s-a svrit n transcendent prin aceeac Fiul nceteaz de a mai fi Dumnezeu pentru Sine, ne maireferindu-se la Tatl ca la un impas de egal dumnezeire (Ioan14, 28) ci ca la Cel pe care-L consider Tatl, Dumnezeul su,

    astfel c nu el vine, ci este trimis, conceperea svrindu-seprin alt ipostas dumnezeiesc, Duhul Sfnt - se proiecteaz i-iafl mplinirea n Golgota de pe pmnt prin care Cel trimisajunge la limita nefiinei: "Svritu-s-a".

    Dar, puterea pentru a accepta chenoza Sa n raport cuoamenii o ia din adncurile de fericit comuniune cu Tatl,

    comuniune ntreinut prin dragoste chiar i n starea de chenoza:

    "Eu i Tatl una suntem" (Ioan 10, 30), "dar nu sunt singur,pentru c Tatl este cu Mine" (Ioan 16, 30), "Nu crezi tu c Eu.sunt ntru Tatl i Tatl este ntru Mine?" (Ioan 14, 10).

    n "nebunia propovduirii" Sale ca trimis al Tatlui

    slluiete taina chenozei Sale ce presupune coexistenaconceptelor antinomice din sentina de la Matei 23, 12: "Cinese va nla pe sine se va smeri, i cine se va smeri pe sine seva nla".

    Dar, dac n partea a doua a sentinei recunoatem propriulSu drum de la "plecciunea Sa cea mult" pn la nvierea inlarea Sa, prima parte este legat, n contextul prediciiMntuitorului de la Matei 23, de "drumul" crturarilor ifariseilor ce ntruchipeaz nebunia i orbirea n expresia lornegativ. Astfel, cele dou pri ale sentinei presupun dou ci

    complet diferite, fundamental diferite i ca traiectorie i ca puncteterminus: nebunia i orbirea ca expresie a absenei totale a

    comunicrii, cu Dumnezeu i cu semenii - domnia neraiunii - petic o parte, i nebunia nelepciunii smerite din Imitatio Christi -stultitia paulin - pe de alt parte.

    n urmarea lui Hristos, El nsui este Calea, astfel c omuldruit cu Daseinsfulle poate spune ca Apostolul la Galateni 2,

  • 7/23/2019 Grigoras_Kerygma_ap.pdf

    47/63

    1 4 6 = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

    20: "M-am rstignit mpreun cu Hristos i nu eu mai triesc,ci Hristos triete n mine". I

    L. Binswanger (op. cit., pag. 265) reia povestea lui Goethen care btrnul, pind ntre tnr i fecioar, zice: "Trei sunicare stpnesc pe pmnt: nelepciunea, slava i fora". "Aruitat a patra putere, care stpnete lumea de mai demult, mai\

    general i mai sigur - puterea iubirii" - obiecteaz tnrul; lai

    aceasta btrnul rspunde, rznd: "Iubirea nu stpnete, edformeaz!" Urmarea lui Hristos presupune "nebunia" pozitivichenozei, rstignirea mpreun cu Hristos, n Car