+ All Categories
Home > Documents > Graffiti - Antropologie Vizuala

Graffiti - Antropologie Vizuala

Date post: 05-Apr-2018
Category:
Upload: mihaela-gaulea
View: 271 times
Download: 1 times
Share this document with a friend

of 15

Transcript
  • 7/31/2019 Graffiti - Antropologie Vizuala

    1/15

    Universitatea din Bucureti

    Facultatea de Sociologie i Asisten Social

    ANTROPOLOGIE VIZUAL

    Graffiti ca subculctur

    Gulea Mihaela Loredana

    Devian i Criminalitate, grupa 1

    Februarie 2012

  • 7/31/2019 Graffiti - Antropologie Vizuala

    2/15

    Gulea Mihaela LoredanaDevian i Criminalitate, grupa 1

    2

    Graffiti ca subcultur

    Suntem fiine active. n fiecare zi avem nevoie de diverse lucruri astfel c ajungem

    prin foarte multe locruri, n ncercarea noastr de a gsi ceea ce cutm. Ne plimbm prin

    multe locuri, aa c nu putem s trecem cu vederea toate desenele i semnturile de pe pereii

    cldirilor, de pe mijloacele de transport n comun, de pe garniturile vechi de metrou

    n Bucureti sunt dou tipuri de trenuri la metrou; cele vechi, cu o suprafaa dreapt, i

    cele noi, cu un fel de striaii pe ele, dintr-un material ce seamn cu aluminiul. Cele vechi

    sunt ns speciale fa decele noi i asta datorit faptului c au diferite desene, realizate cu un

    spray special cu vopsea de ctre anumii tineri. Interiorul vagoanelor din aceste trenuri este la

    fel de surprinztor ca iexteriorul. Dei nu la fel de colorat, surprinde prin nume scrise ici-

    colo astfel nct sunt greu de descifrat, oarecum asemntoare ntre ele, greu de neles, mai

    ales la prima vedere. Aceste desene i nume scrise n acest mod ciudat sunt picturi murale de

    graffiti (sau doar graffiti) i tag-uri ale unor artiti urbani sau delicveni, n fucie de prerea

    fiecrui individ cu privire la munca pe care aceti tineri o fac.

    Richard Lachmann a realizat n februarie-mai 1983 i n ianuarie 1984 un studiu al

    subculturii graffer-ilor din New York, bazndu-se mai exact pe felul n care un tnr i

    dezvolta cariera de graffer.1

    Lachmann a realizat studiul su prin observaie participativ i prin intervievarea a 25

    de graffiti writers, asa cum se numesc realizatorii greffiti-urilor in New York, grafferi pe

    care i-a ales prin metoda bulgrelui de zpad, adic a mers din aproape n aproape, de la un

    1 Lachmann, Richard, Graffiti as Career and Ideology, publicat n The American Journal of Sociology, Vol. 94,Nr. 2 (Septembrie, 1988), pp. 229-250

  • 7/31/2019 Graffiti - Antropologie Vizuala

    3/15

    Gulea Mihaela LoredanaDevian i Criminalitate, grupa 1

    3

    graffer a aflat de un altul, de la acela de un altul i tot aa. Scopul pentru care a folosit acest

    tip de eantionare a fost de a afla ce fel de reele apar n subcultura lor i, noi credem, c ajut

    mult la a afla ct de admirat este un graffer de ctre ceilali. Probabil c dac am avea

    rspusurile fiecruia am putea observa destul de uor care este cel mai des numit ca putnd fi

    intervievat pe aceast tem i aa am afla care ar putea fi considerat cel mai bun dintre ei.

    Interviurile pe care Lachmann le-a folosit sunt foarte puin structurate i au durat intre una i

    trei ore; el a urmrit n general cum au ajuns interesai de graffiti, de la cine au nvat

    tehnicile realizrii graffiti-urilor, cu ce ali graffer-i au lucrat in ce locuri (trenuri de metrou,

    coli, pnz) au fcut graffiti.2 Pe lang grafferi, Lachmann a mai intervievat i poliiti,

    dou grupuri din Brooklyn, proprietari ai galeriilor de art, colecionari de art sau fotografi.

    n urma studiului pe care l-a realizat, Richard Lachman a putut descrie foarte bine cum

    i formeaz un graffer cariera i, prin aceasta, cum este subcultura graffer-ilor.

    Din ceea ce i-au spus subiecii pe care i-a intervievat, Lachmann a aflat c cei care fac

    graffiti au nceput n jurul vrstei de 12 ani i au continuat pn la maxim 16 ani. Felul n care

    se desfoar carierele lor este foarte asemntor: vd graffiti sau tag-uri pe ziduri, pe

    trenurile de metrou, n general oriunde in cartierul din care provin, le plac aceste desene i i

    doresc s fac i ei. Sunt luai sub aripa protectoare a unui maestru (mentor3), care i

    nva cum s realizeze literele, cum s adauge fundal i/sau personaje, cum s se strecoare n

    depourile de metrou, cum s se fereasc de poliie. n perioada ct sunt protejaii maestrului

    (younger proteges4, toys5) sunt socializai n subcultura graffer-ilor din New York i i

    nsuesc statusurile i rolurile potrivit subculturii din care fac parte. Fiecare dintre younger

    2 Lachmann, Richard, Graffiti as Career and Ideology publicat n The American Journal of Sociology, Vol. 94,Nr. 2 (Septembrie, 1988), p. 2333 Lachmann, Richard, Graffiti as Career and Ideology publicat n The American Journal of Sociology, Vol. 94,Nr. 2 (Septembrie, 1988), p. 2344 Lachmann, Richard, Graffiti as Career and Ideology publicat n The American Journal of Sociology, Vol. 94,

    Nr. 2 (Septembrie, 1988), p. 2345 Lachmann, Richard, Graffiti as Career and Ideology publicat n The American Journal of Sociology, Vol. 94,Nr. 2 (Septembrie, 1988), p.237

  • 7/31/2019 Graffiti - Antropologie Vizuala

    4/15

    Gulea Mihaela LoredanaDevian i Criminalitate, grupa 1

    4

    proteges are cte un caiet sau o agend n care, la nceput, le fac mentor-ii cteva schite

    dup care s se ghideze, colecteaz tag-uri de la alii ca ei, care au acelai rol pe care l au i

    autografele luate vedetelor, i, cnd capt experien, realizeaz n ele propriile schie.

    n grupurile lor nu exist rivalitate, dimpotriv, se ajut reciproc, fac schimburi de idei

    fr teama c un nceptor le va folosi stilul sau vor aplica n desenele lor idei ale celor mai

    experimentai. Nu numai n interiorul aceluiai grup exist schimburi de idei, ci i ntre

    grupuri, aceste schimburi realizndu-se n anumite locuri din staiile de metrou numite

    writers corners6. Scopul acestor schimburi de experiene i scopul fiecarui graffer este

    acela de a fi ct mai cunoscut n domeniul su. Fie c realizeaz ct mai multe desene, fie c

    le fac ct mai frumoase, ideea este ca lumea s ii cunoasc i s tie de existena lor i fiecare

    vrea s fie mcar o dat cel mai bun dintre toi, indiferent de perioada n care este considerat

    cel mai bunking7.

    Citind studiul lui Lachmann aflm c graffer-ii din New York City sunt mprii n

    dou categorii: cei care fac tag-uri i cei care fac graffiti, ntre ei fiind cteva diferene

    notabile. Prima ar fi c fiecare i ctig reputaia n mod diferit: tagger-ii i concentreaz

    eforturile pe o anumit linie de metrou pentru a atrage ateia unei audiene nedifereiate n

    cartierele lor, graffer-ii cautcolegi pricepui din alte cartiere dect ale lor pentru a fi apreciai

    pentru stilul lor8. O alt diferen semnificativ este aceea c tagger-ii trebuie s i scrie

    tag-ul de cat mai multe ori, deci sunt recunoscui pentru munca lor din punct de vedere

    cantitativ, pe cnd graffer-ii trebuie s fac desene din ce n ce mai bune i mai spectaculoase,

    att prin idei, ct i prin stil, adic munca lor este apreciat din punct de vedere calitativ.

    6 Lachmann, Richard, Graffiti as Career and Ideology publicat n The American Journal of Sociology, Vol. 94,Nr. 2 (Septembrie, 1988), p. 2427 Lachmann, Richard, Graffiti as Career and Ideology publicat n The American Journal of Sociology, Vol. 94,

    Nr. 2 (Septembrie, 1988), p. 2398 Lachmann, Richard, Graffiti as Career and Ideology publicat n The American Journal of Sociology, Vol. 94,Nr. 2 (Septembrie, 1988), p. 241

  • 7/31/2019 Graffiti - Antropologie Vizuala

    5/15

    Gulea Mihaela LoredanaDevian i Criminalitate, grupa 1

    5

    Alte lucruri interesante care reies din lectura studiului lui Lachmann despre tinerii care

    fac graffiti i tag-uri n New York City sunt urmtoarele: consilierii colari consider c

    tinerii sunt atrai de graffiti pentru c le-ar conferi un mod prin care i exprim curajul i

    autoritatea, fr riscul de a participa la crime mai mari9, unele coli i persoane din cartiere

    ncurajez activitile de acest gen ale tinerilor, ei avnd libertate absolut s realizeze un

    desen n cele mai multe locuri din cartierul din care fac parte, nici un tagger nu ar face graffiti,

    i invers, tinerii lipsesc o perioad de la coal, ct timp fac tag-uri pe o anumit linie de

    metrou, sau ct timp fac un desen undeva n cartier sau la staiile de metrou, dar apoi se ntorc

    la coal, unde muli dintre ei nva chiar foarte bine.

    Un alt studiu foarte interesant despre graffiti este cel realizat de Martha Cooper i

    Henry Chalfant despre arta de la metrou, studiu publicat n anul 1984 i republicat n 1999 10.

    Cei doi autori ai lucrrii sunt doi fotografi pasionai de graffiti-urile pe care tinerii le realizau

    pe trenurile de la metrou. Fr s tie, amndoi fotografiau lucrrile tinerilor graffer-i din New

    York City, dar, datorit graffer-ilor s-au cunoscut i au lucrat mpreun11, rezultatul muncii lor

    fiind aceast carte extrem de interesant.

    Subway Arteste o colecie impresionant de fotografii ale unor grafitti-uri care deja nu

    mai exist i, n acelai timp, informaiile pe care autorii ni le dau despre subcultura graffer-

    ilor, dei nu sunt scrise n zeci de pagini, sunt eseniale pentru a nelege ce fac ei pe acele

    trenuri.

    O parte care mie mi s-a prut foarte important pentru a-i nelege pe graffer-i este

    analiza limbajului, pe care aceti doi autori au facut-o, pentru c ei au nume diferite pentru

    ceea ce noi numim ntr-un fel. De asemenea, cuvintele pe care ei le folosesc cel mai des i

    9 Lachmann, Richard, Graffiti as Career and Ideology publicat n The American Journal of Sociology, Vol. 94,

    Nr. 2 (Septembrie, 1988), p. 23610Cooper, Martha i Chalfan, Henry, Subway Art, Thames&Hudson Ltd., Londra, 1999.11Cooper, Martha i Chalfan, Henry, Subway Art, pp. 6-7

  • 7/31/2019 Graffiti - Antropologie Vizuala

    6/15

    Gulea Mihaela LoredanaDevian i Criminalitate, grupa 1

    6

    grupate n capitolul Vocabularyal lucrrii, constituie reguli pe care cei mai muli le respect,

    pentru c se respect ntre ei, chiar dac sunt rivali. Bineneles, ca n orice comunitate, nu toi

    le respect. Pentru c nu este recomandat reproducerea unui pasaj prea mare dintr-o lucrare,

    vom nota numai cei mai importani termeni care apar n aceast culegere a autorilor: pentru

    plagiat ei folosesc termenul de bite (a muca), getting up reprezint realizarea cu succes

    a unui graffiti pe un tren, going over este aciunea de a face un desen pe a altuia, toy este

    graffer-ul nceptor, fr experien, writer pentru a desemna persoana care practic arta

    graffiti-ului, tag este semntura pe care un writer o face cu un marker sau un spray cu

    vopsea, rack este termenul pe care l folosesc in locul lui steal (a fura) i king este

    the best with the most (cel mai bun cu cele mai multe) 12. Dup ce am citit aceast parte a

    crii am neles mult mai bine i lucrarea precedent13, pentru c i n aceea apareau cuvintele

    pe care graffer-ii le folosesc, ns nu erau toate explicate.

    Tot din studiul lor aflm c trenurile de metrou din New York sunt splate cu o soluie

    chimic, special creat pentru indeprtarea vopselei i, de aceea multe dintre lucrrile graffer-

    ilor sunt terse la puin timp dup ce au fost fcute, sau unele nici nu au apucat s fie admirate

    de audien.14

    i n New York, ca i n Bucureti, sunt dou tipuri de trenuri de metrou, cu striatii, pe

    care le numesc ridges, pentru c sunt facute din inox, care se cur uor de vopsea i de

    aceea sunt bune numai pentru tag.15 Graffer-ii cunosc toate liniile de metrou, unde i ct sunt

    inute trenurile cnd nu sunt pe traseu, lucruri care i ajut s i aleag inta i s ii fac

    12Cooper, Martha i Chalfan, Henry, Subway Art, p. 2713 Lachmann, Richard, Graffiti as Career and Ideology, publicat n The American Journal of Sociology, Vol. 94,

    Nr. 2 (Septembrie, 1988), pp. 229-25014Cooper, Martha i Chalfan, Henry, Subway Art, p. 10015Cooper, Martha i Chalfan, Henry, Subway Art, p. 22

  • 7/31/2019 Graffiti - Antropologie Vizuala

    7/15

    Gulea Mihaela LoredanaDevian i Criminalitate, grupa 1

    7

    lucrarea pe care o doresc.16 De asemenea, trenurile reprezint forma de comunicare a reelei

    de graffer-i pe care numele i mesajele lor circul prin tot oraul.17

    Scopul grafferilor, cum este identificat i n studiul lui Lachmann, este obinereafaimei prin aprecierea ct mai pozitiv a audienei. Faima le ofer graffer-ilor statutul de

    king. Acetia sunt repede uitai dup ce nceteaz sa mai uimeasc sau s mai practice

    realizarea graffiti-urilor, iar alii le iau locul.18 Potrivit Subway Art, graffer-ii pot face parte

    din mai multe grupuri n acelai timp, ceea ce le perimite experimentarea diferitelor stiluri ale

    altora ca ei. Cei care nu vor s fac parte din grupuri i nu vor s lucreze cu nimeni sunt

    repede marginalizai de comunitatea graffer-ilor.19Ei merg pe premisa c experiena e ceva ce

    trebuie mprtit cu ceilali, pentru c oricum fiecare dintre ei s-a format datorit unuia care

    le-a mprtit din experiena lui i i-a nvat tehnicile artei urbane a graffiti-ului.

    Studiul lui Nancy Macdonald publicat n 2002, The graffiti Subculture. Youth,

    Masculinity and Identity in London and New York20

    este despre, aa cum spune i titlul,

    subcultura tinerilor care fac graffiti din New York i Londra. Metoda pe care ea o folosete

    este etnografic i, dei nu ii precizeaz concret numele , folosete observaia participativ,

    pentru c observ i chestioneaz tot ceea ce fac tinerii din subcultura graffiti-ului.

    Spre deosebire de celelalte dou studii de mai sus, autoarea crii observ c toi cei

    care fac graffiti au i un nume pe care i-l aleg la nceputul carierei, nume cu care se semneaz

    pe fiecare graffiti pe care il realizeaz21, iar Lachman, de exemplu, spunea c un tagger nu e i

    graffer.22De asemenea, Nancy Macdonald spune c tinerii care fac graffiti au vrste cuprinse

    16Cooper, Martha i Chalfan, Henry, Subway Art, p. 2017Cooper, Martha i Chalfan, Henry, Subway Art, p. 2218Cooper, Martha i Chalfan, Henry, Subway Art, p. 2919Cooper, Martha i Chalfan, Henry, Subway Art, p. 5020 Macdonald, Nancy, The Graffiti Subculture. Youth, Masculinity and Identity in London and New York,Palgrave Macmillan, 200221

    Macdonald, Nancy, The Graffiti Subculture. Youth, Masculinity and Identity in London and New York, p. 7022 Lachmann, Richard, Graffiti as Career and Ideology publicat n The American Journal of Sociology, Vol. 94,Nr. 2 (Septembrie, 1988), p. 241

  • 7/31/2019 Graffiti - Antropologie Vizuala

    8/15

  • 7/31/2019 Graffiti - Antropologie Vizuala

    9/15

    Gulea Mihaela LoredanaDevian i Criminalitate, grupa 1

    9

    acestea dou. n primul rnd scrierileau fost clasificate dup sexul autorului, observnd faptul

    c brbaii simt o plcere mai mare dect femeile n realizarea graffiti-urilor. Acest lucru

    observat de Stocker & co. apare n contrast cu studiile de mai sus n care cercettorii au aflat

    de la grafferi c nu prea sunt de acord cu integrarea persoanelor de sex feminin n grupurile

    lor pentru c se sperie uor i nu sunt la fel de rapide ca ei.

    O a doua clasificare a fost fcut pe baza mesajului sau a intei scrierii. Zona care a

    fost atins cel mai mult a fost cea a sexualitii, foarte multe graffiti-uri fiind cu tent sexual

    i exprimnd frustrarea homosexualilor fa de regimul conservator din ar. Pe lng

    mesajele cu tent sexual, mesajele politice sunt n numr foarte mare i exprim

    nemulumirea fa de deciziile luate de guvern sau de preedinte. Mesajele vin de la persoane

    de toate etniile i se pot observa clar graffiti cu mesaje de ur rasial, aprute n urma

    problemelor de tip cultural n comunitile din ar. Discriminarea sau ura sunt doar dou din

    motivele care cauzeaz tensiunea social.

    Discriminarea etnic a fost cauza conflictelor dintre israelieni i palestinieni, conflicte

    care au fost amplificate de graffiti-urile de pe perei. n articolul The Writing on the Walls:

    the Graffiti of the Intifada25 antropologul Julie Peteet vorbete despre scrisul pe perei ca

    fiind una dintre cele mai puternice trsturi ale peisajului cultural al Bncii de Vest (Intifada),

    la sfritul anilor 80, nceputul anilor 90.

    Peteet a observat c graffiti-ul n zona pe care ea a cercetat-o oamenii i exprimau

    gndurile cu ajutorul mesajelor de pe perei. n fond, nu e nevoie dect de un tub de spray, un

    perete i idei sau instruciuni26pentru a face graffiti. Cercetarea ei exploreaz graffiti-ul ca

    form a produciei culturale din timpul unui conflict public. Graffiti -ul nu transmite doar

    25 Peteet, Julie, The Writing on the Walls: The Graffiti of the Intifada publicat n Cultural Anthropology, Vol. 11,

    Nr. 2 (Mai, 1966), pp. 13915926 Peteet, Julie, The Writing on the Walls: The Graffiti of the Intifada publicat n Cultural Anthropology, Vol. 11,Nr. 2 (Mai, 1966), p. 147

  • 7/31/2019 Graffiti - Antropologie Vizuala

    10/15

    Gulea Mihaela LoredanaDevian i Criminalitate, grupa 1

    10

    mesaje fr rost ale unor tineri care vor s i petreac timpul ntr-un mod mai deosebit, ci de

    multe ori pot fi considerate generatoare de conflict. Este o form de rezisten mut a

    oamenilor, pe care ceilali indivizi o vd ca pe o surs de tiri. Pentru palestinieni, graffiti-ul a

    reprezentat comunitatea i rezistena, a dezbtut tradiia, a nregistrat evenimente istorice.

    Pentru c mesajele exprimate degraffiti au fost explicite nu durau foarte mult pn ce

    erau acoperite cu vopsea neagr, de proprietarii locurilor unde erau realizate sau chiar de

    tinerii care le-au realizat, pentru c i obligau soldaii. Revoluia semnelor pe perei i

    tergerea lor au dus la conflicte asupra locului. A fcut ca pereii s se transforme n spaii de

    ripostare publice, didactice i intervenioniste. Fiind sub conducere militar, palestinienii erau

    mpotriva expresiilor culturale i politice n spaiul public. Graffiti-urile marcau teritoriile i,

    n fucie de densitatea lor, cititorii i puteau da seama ce teritorii erau dominate de o anumit

    grupare. De obicei erau realizate cu vopsea neagr, uneori apreau i colorate. De cele mai

    multe ori erau scrise n arab, dar cnd se afla c vin n ar strini realizau graffiti-urile n

    englez.

    O privire asupra influenei pe care o are graffiti-ul asupra violenei este i articolul

    The Tipping Point27al lui Malcom Gladwell. El studiaz estul New York-ului, unde sunt

    numai magazine i saloane de nfrumuseare, iar toate cldirile sunt acoperite cu graffiti. Este

    un loc n care crima se simte ca la ea acas. Malcom Gladwell prezint expansiunea crimei

    prin analogie cu bolile care duc la epidemie dup un anumit punct, punctul de fierbere28.

    Pn n momentul n care boala se manifest sub acest punct, poate fi oprit, dar dup ce trece

    de el apare epidemia. Acelai lucru, consider Gladwell, se ntmpl i in cazul crimei: la un

    moment dat rata crimei crete rapid i mult. El observ c oamenii nu se mai tem s mearg

    singuri pe strad, n parc sau la metrou. William J. Bratton, membru al comisiei de ordine din

    27

    Gladwell, Malcom, The Tipping Point. Why is the city so much safer---could it be that crime really is anepidemic? Publicat n The New Yorker, June 3, 1996.28the tipping point

  • 7/31/2019 Graffiti - Antropologie Vizuala

    11/15

  • 7/31/2019 Graffiti - Antropologie Vizuala

    12/15

    Gulea Mihaela LoredanaDevian i Criminalitate, grupa 1

    12

    Bibliografie

    Cooper, Martha i Chalfant Henry (1984), Subway Art, Thames and Hudson,1999.

    Gladwell, Malcom, The Tipping Point. Why is the city suddeny so much safer---could it be that crime really is an epidemic? publicat n The New Yorker,

    Iunie, 3, 1996.

    Lachmann, Richard, Graffiti as Career and Ideology publicat n The AmericanJournal of Sociology, Vol. 94, nr. 2 (Sep., 1988), pp. 229-250

    Macdonald, Nancy, The Graffiti Subculture. Youth, Masculinity and Identity inLondon and New York, Palgrave Macmillan, 2002.

    Peteet, Julie, The Writing on zje Walls:The Graffiti of the Intifada publicat nCultural Anthropology, Vol. 11, Nr. 2 (Mai, 1966), pp. 139-159.

    Stocker, Terrance, Dutcher, Linda, Hargrove, Stephen i Cook, Edwin, SocialAnalysis of Graffiti publicat n The Journal of American Folklore, Vol. 85, Nr.

    338 (Oct.Dec., 1972).

    Stocker, Terrance, Dutcher, Linda, Hargrove, Stephen i Cook, Edwin, SocialAnalysis of Graffiti publicat n The Journal of American Folklore, Vol. 85, Nr.

    338 (Oct.Dec., 1972).

  • 7/31/2019 Graffiti - Antropologie Vizuala

    13/15

    Gulea Mihaela LoredanaDevian i Criminalitate, grupa 1

    13

  • 7/31/2019 Graffiti - Antropologie Vizuala

    14/15

    Gulea Mihaela LoredanaDevian i Criminalitate, grupa 1

    14

  • 7/31/2019 Graffiti - Antropologie Vizuala

    15/15

    Gulea Mihaela LoredanaDevian i Criminalitate, grupa 1

    15


Recommended