+ All Categories
Home > Documents > Gind romanesc

Gind romanesc

Date post: 18-Nov-2015
Category:
Upload: roxy-ohara
View: 92 times
Download: 3 times
Share this document with a friend
Description:
Ziar
142
1 Gând românesc Revistă de cultură, ştiinţă şi artă „De la Roma venim, scumpi şi iubiţi compatrioţi din Dacia Traiană. Ni se cam veştejise diploma noastră de nobleţe, limba însă ne-am păstrat-o.” MIHAI EMINESCU
Transcript
  • 1

    Gnd romnesc Revist de cultur, tiin i art

    De la Roma venim, scumpi i iubii compatrioi din Dacia Traian. Ni se cam

    vetejise diploma noastr de noblee, limba ns ne-am pstrat-o.

    MIHAI EMINESCU

    http://images.google.ro/imgres?imgurl=http://www.emaramures.ro/userfiles/Image/Foto International/Diverse/Lupoaica_Roma.jpg&imgrefurl=http://www.emaramures.ro/Stiri/Stire.aspx?NewsID=14398&usg=__sKARObLT98E0uD8usKjEdnCK_ng=&h=301&w=400&sz=16&hl=ro&start=18&um=1&itbs=1&tbnid=awQwJeFDBk-9LM:&tbnh=93&tbnw=124&prev=/images?q=roma&um=1&hl=ro&sa=G&rls=com.microsoft:ro:IE-Address&rlz=1I7GGLL_ro&tbs=isch:1

  • 2

  • 3

    GND ROMNESC

    REVIST DE CULTUR, TIIN I ART

    Anul VIII, Nr. 8 (76) decembrie 2014

    EDITAT DE ASOCIAIA CULTURAL GND ROMNESC, GND EUROPEAN I EDITURA GENS LATINA ALBA IULIA

  • 4

    Revist fondat n 1933

    de Ion Chinezu

    Fondator serie nou

    Virgil erbu Cisteianu

    Director general

    Director: Ironim Muntean

    Redactor-ef: Terezia Filip

    Membrii colegiului de redacie:

    George Baciu

    Ioan Barbu

    Aurel Dumitru

    Victoria Fonari

    Vasile Fril

    Galina Furdui

    Vistian Goia

    Elisabeta Isanos

    Dumitru Mlin

    Dorin Oaid

    Viorel Pivniceru

    Iuliu Prvu

    Anca Srghie

    Ovidiu Suciu

    Ciprian Iulian optic

    Traian Vasilcu

    I.S.S.N.: 1843-21882

    Revista este nregistrat la Biblioteca Naional a Romniei Bucureti

    Depozitul Legal, Legea111 / 1995 modificat prin Legea/ 594/2004

  • 5

    COLEGIUL DE REDACIE AL REVISTEI GND

    ROMNESC, DORETE TUTUROR

    COLABORATORILOR I CITITORILOR REVISTEI,

    SRBTORI FERICITE, UN AN NOU 2015

    LUMINOS I LINITIT

    LA MULI ANI

  • 6

  • 7

    TRAIAN DORZ

    SE-AUDE PE ULI

    Se-aude pe ulia satului meu Un ropot grbit de copite,

    Un glas de departe ce vine mereu,

    Un chiot de doruri cumplite.

    E poate Iubitul, e poate chiar El!

    Nu-mi spune c-i vntul, strine!

    Cci azi eu zic poate i mine la fel, Dar poimine sigur c vine!

    Copil, mireas, ce mire atepi, Nu-i nimeni n Cer s mai vie.

    Zadarnic pe uli ochii-i ndrepi, C ulia ta e pustie! De cnd adormir prinii strbuni Stau toate la fel neschimbate.

  • 8

    Ce chiot auzi tu? ce goale minuni,

    Ce glas de vedenii ciudate?

    - Se-aude pe ulia satului meu Un glas peste lumea deart. i iat, un tnr, ce-l vd numai eu, Se-arunc din ea lng poart! E, poate, Iubitul, e, poate, chiar El!

    Nu-mi spune c-i vntu-n rovine!

    Cci azi eu zic poate i mine la fel, Dar poimine-i sigur c vine!

    Grup de colindtori pe ulia satului

  • 9

    MARIANO BAFFI

    1918 - 2014 ITALIA

    ITALIA I ROMNIA

    La 1 decembrie 1918, n Cetatea roman i romn Alba Iulia, unde se sfrise eroismul fr noroc al lui Decebal i apruse strlucitoare victoria lui Traian, ntre puternicul bru de ziduri ale Cetii plnuit i vrut de principele Eugenio de Savoia, fortrea care vzuse sacrificiul lui Horea i al tovarului s[u Cloca, se ncheia un proces istoric care i avusese nceputul n anii 1859-1861, de alegerea pe tronul Moldovei i, imediat dup aceasta i pe cel al Valahiei, a colonelului Alexandru Ioan Cuza, reuindu-se astfel mplinirea de facto dac nu nc de iure a unificrii principatelor dunrene, i se reuise realizarea pe malul stng al Dunrii a unui Stat unitar. Romnii se strngeau n jurul primului lor

    suveran naional, aa cum n aceiai ani italienii, de la Alpi pn n Sicilia, se strngeau n jurul primului lor rege.

    Moldova i Valahia, de fapt, ca i sttuleele Italiei de atunci, dei nrudite prin limb, religie, cultur, rmseser de-a lungul secolelor

    formaiuni statale difereniate. Dar la nceputul secolului al XIX-lea i n Romnia ideea unificrii naionale ncepuse s se nrdcineze tot mai mult n contiina popular i devenea motivul predominant al tuturor micrilor sociale i politice din acea perioad. Aa este revoluia lui Tudor Vladimirescu din 1821, contemporan cu micrile care, n acelai timp, au strbtut ara noastr (Italia n.t.), revoltele din Moldova i din Valahia anului 1848, n concomiten sincronic cu cele cinci zile de la Milano i cu scopul primului nostru rzboi de independen, dar avem mai ales fervoarea renaterii care caracterizeaz anii imediat urmtori acestor evenimente, i care corespunde acelui deceniu de pregtire care i-a pus pecetea pe viaa politic, economic i diplomatic a Piemontului lui Camillo Cavour i a lui Vittoria Emanuele II.

    Dup Unirea din 1859 principele Cuza trimitea pe lng Curile Europei Occidentale, pe acel trimis personal cu nsrcinarea principal de

    a informa aceste guverne despre noua realitate care se crease pe malul

    stng al Dunrii, un diplomat cu sufletul de poet care se numrase printre

  • 10

    candidaii la tronul Moldovei, i care renunase la propria candidatur pentru a facilita drumul spre alegerea lui Alxandru Ioan Cuza: Vasile

    Alecsandri. Acesta a avut prilejul de a fi spectator al btliilor rzboilui

    nostru de independen i din astfel de evenimente s-a inspirat pentru unele dintre poeziile sale cele mai nsemnate.

    Vasile Alecsandri simea aproape de inima lui inima italienilor, a acelor italieni cu care se simea frate, lui care acceptase cu orgoliu teza, susinut de mai muli, a unei origini italiene a propriei sale familii, care, venit din Veneia, s-ar fi stabilit n secolul al XVII-lea la gurile Dunrii, unde, la Hui, tria n 1750 un paharnic cu numele Alecsandri (scris cu cs nu x).

    Poetul nelege nu numai perfecta identitate a luptei celor dou popoare n acel moment istoric, dar nelege cum triumful cauzei italiene va fi stimulator pentru romni i va deschide noi perspective cauzei lor. Asemenea idee este exprimat, de exemplu, n poezia intitulat

    Presentiment. i contelui de Cavour i va dedica o splendid poezie cu titlul Pilotul. Camillo Cavour, la primirea trimisului Principelui romn, i

    spunea: V-a adresa complimentele mele pentru actul patriotic pe care l-ai mplinit, dac n-a ti c aceste complimente sunt de prisos pentru o naiune care se simte mndr i fericit pentru faptele de pe alte meleaguri ai italienilor, au fcut o mare dovad a patriotismului lor, un exemplu

    admirabil de unitate pe care noi italienii suntem gata s l urmm. i la mulumirile lui Alecsandri aduga: Aprndu-v am urmat convingerea mea, n conformitate cu interesele familiei latine, i voi continua aceeai politic din toate puterile mele. n ziua urmtoare, Alecsandri a fost

    primit de Vittorio Emanuele I, cruia i-a dus salutul principelui Cuza, la

    care Regele a rspuns: Ducei complimentele mele Principelui Cuza i spunei-i din partea mea c colile civile i militare din Regatul meu sunt deschise pentru romni, care vor fi primii ca frai. Au fost puse, astfel, primele baze ale colaborrii culturale ntre Italia i Romnia, colaborare care s-a concretizat doi ani mai trziu prin instituirea, pe lng facultatea

    de litere de la Universitatea din Torino, a primei catedre de limba romn

    n afara granielor Romniei. Dar aa cum n 1861, dei proclamat Unitatea Italiei din aceast

    uniune rmneau excluse teritorii italiene prima, ntre toate Roma, care

    fusese recunoscut capital tot aa din uniunea Principatelor din 1859 rmseser nc excluse regiunile romneti ale Transilvaniei, Basarabiei, Dobrogei i Banatului. i cum unificarea complet a Italiei trebuia s se ntmple prin anexarea Veneiei, Trentino Istriei, numai n 1918 ca o consecin a prbuirii Imperiului Austro-Ungar, n aceleai zile i ca

  • 11

    urmare a acelorai evenimente, Romnia putea s se uneasc n sfrit i n ntregime liber.

    Faptul mplinit la 1 decembrie a adus n Romnia Mare o regiune

    pe care o voi aminti acum n mod deosebit, Transilvania, regiune la vest

    de Carpai, nu fr a reine c, precum Apeninii pentru Italia, Carpaii constituie coloana vertebral a Romniei, aa nct poporul romn poate fi considerat un popor carpatic, al crui centru este chiar Transilvania. Acest

    popor triete de mai bine de dou mii de ani pe teritoriul care constituie Romnia de azi, i a avut propriul su leagn chiar n Transilvania, unde masa omogen care s-a format d un caracter pur romnesc ntregii

    regiuni.

    S-a ncercat n zadar, n trecut, s se susin c lanul muntos al Carpailor formeaz o zon nelocuit, un gol, favorabil constituirii unei linii ideale de demarcaie ntre dou entiti statale. Adevrul este, dimpotriv, c viaa uman a fost mereu prezent n toat ntinderea acestei mprejmuiri muntoase. Mai mult, n Transilvania se poate constata

    prezena masiv i omogen a unui popor de aceeai ras, vorbitor al aceleiai limbi i posesor al aceleiai civilizaii: poporul romn, alturi de care s-au gsit succesiv, formaiuni alogene (strine), cele ale maghiarilor, sailor, secuilor, vabilor. Se tie c atunci cnd la Sibiu saii srbtoreau al nu tiu ctlea centenar al stabilirii lor n regiune, unui ziarist care l ntreba pe un ran romn: i voi cnd srbtorii venirea vostr n aceast ar? acesta i-a rspuns: Noi nu suntem venii; noi suntem de aici. Noi n-am venit niciodat.

    i din punct de vedere economic Transilvania este strns legat de celelalte regiuni ale Romniei, de acele pmnturi care constituiau, nainte

    de 1918, Vechiul Regat. Toate interesele sale de ordin economic i comercial sunt orientate spre rsrit i se poate afirma c aceast legtur este, n cadrul spaiului danubian, o necesitate n acest sens. Ca i pe planul cultural, deci, Carpaii unesc i nu separ inuturile celor doi versani.

    Abia n secolul al XII-lea voievozii Transilvaniei au fost constrni s accepte suveranitatea regelui Ungariei, pstrnd, totui, organizaiile lor administrative i militare autonome, precum i obiceiurile antice (din vechime) i privilegiile lor. Tot n aceast epoc suveranii unguri au procedat la colonizarea prii orientale a Transilvaniei cu elemente germanice saxoni din Flandra i Alsacia i Cavaleri Teutoni, care au primit diplome i privilegii de la Carol II de Anjou. Acelai lucru l va face cteva secole mai trziu mprteasa Maria Tereza.

  • 12

    Din secolul XIV a nceput, pentru romnii din Transilvania, o

    lung i trist perioad n timpul creia tot mai frecvente persecuiile din partea ocupanilor strini, ceea ce face ca n 1437 ranii s se revolte i rscoala dureaz un an ntreg mai nainte ca ei s fie nvini la Boblna. Ca reacie la aceast revolt i pentru a-i ine mai bine pe romni n fru, maghiarii strng aliana cu saii i secuii, cu care ncheie pactul numit Unio Trium Nationum, care a pus bazele unui fel de federaie despotic ntre cele trei naionaliti minoritare, excluznd romnii, care erau majoritari, de la orice drept politic. Destinele Transilvaniei au rmas,

    astfel, legate de Regatul Ungariei i datorit acestui fapt, inutul a trecut, dup btlia de la Mohaci sub suveranitatea turceasc.

    Dar, ntre timp, a nceput s se manifeste trezirea la via a contiinei poporului romn, n Transilvania ca i n Principatele de dincolo de Carpai. nsufleitorul acestei treziri a contiinei a fost principele Mihai Viteazul care n 1601 a reuit, chiar dac pentru scurt timp, s realizeze unirea tuturor romnilor, de dincoace de Carpai i de dincolo de Carpai. Sfritul tragic al acestui principe a spulberat visul unui Stat romnesc unitar i ncercrile succesive de unificare s-au izbit de interesele marilor puteri europene, dar cu toate acestea semnificaia lor nu a fost deloc diminuat.

    Pacea de la Karlowitz a recunoscut dominaia casei de Habsburg asupra Transilvaniei, dominaie confirmat de pacea care a succedat, cea de la Passarowitz, n timp ce Diploma leopoldian din 1691, proclamase

    solemn autonomia Principatului.

    n acest timp politica Habsburgilor a fost obligat s se orienteze

    n Transilvania spre naiunea romn, dat fiind faptul c nobilimea maghiar era ostil mpratului, saii se temeau s nu-i piard privilegiile, n timp ce secuii ajunseser ntr-o situaie de servitute fa de maghiari.

    Dintre mijloacele folosite de habsburgi pentru a-i apropia pe

    romnii din Transilvania nu a fost exclus Biserica, astfel nct ei i revine

    nfptuirea unui act de cea mai mare importan nu numai pentru istoria principatului, ci i pentru a ntregii Romnii: Unirea Bisericii Transilvaniei cu Roma. Aceast Unire, proclamat solemn la 7 octombrie

    1698, a deschis porile literaturii latine i tradiiei romane, accelernd procesul de emancipare a tuturor romnilor. n snul Bisericii Transilvane,

    ntr-adevr, prin strdania crturarilor Gheorghe incai, Petru Maior i Samuil Micu Klein, s-a nscut la Blaj, care a devenit citadela

    catolicismului romnesc, acea coal latinist care va duce la redescoperirea latinitii limbii, i prin aceasta, la redescoperirea

  • 13

    caracterelor latine n locul slovelor chirilice. i tot la Blaj, n 15 mai 1848 zeci de mii de romni au proclamat naiunea romn constituit de drept, cernd autonomie politic i reprezentarea proporional n Dieta de la Budapesta, precum i convocarea unei Diete transilvane dat fiind faptul c promisiunile fcute cu ocazia unirii Bisericii rmseser liter

    moart de mult vreme, i cel mai nflcrat susintor al acestei uniri, episcopul Ion Inoceniu Micu-Klein a fost constrns s-i prseasc ara i i-a sfrit viaa la Roma, unde n Bisericua Sfintei Maria del Pascolo odihnesc rmiele sale pmnteti.

    Doleanele romnilor din Transilvania au fost supuse autoritii lui Franz Joseph, dar acesta a refuzat s primeasc delegaia care venise la Viena s-i prezinte un Memorandum i a remis aceast chestiune Guvernului de la Budapesta.

    Speranele romnilor s-au bazat, mai trziu pe proiectele federative ale arhiducelui Francisc Ferdinand, principe ereditar al Austro-Ungariei,

    dar aceste sperane au fost brutal i definitiv spulberate de trei mpucturi de revolver n dup amiaza zilei de 25 iunie 1914 rsunnd pe strzile din

    Sarajevo i care au un ecou sinistru n toate rile Europei. Era rzboi. Declarnd n prima perioad dup cum fcuse i

    Italia propria sa neutralitate, i Romnia, n august 1916 intra ca i Italia, n conflictul modial, n rndul

    Puterilor Antantei, mpotriva

    Puterilor Centrale.

    n cursul conflictului i Romnia a avut pe ai si Sauro (a se

    citi n acest sens paginile romanului

    Pdurea spnzurailor al scriitorului transilvan Liviu

    Rebreanu), precum i al su Caporetto, i i-a vzut pmntul clcat n picioare de armatele

    inamice. Dar dup btlia lui

    Vittorio Veneto, care va nsemna

    prbuirea definitiv a Austro-Ungariei. Marea Adunare

    Naional, convocat la Alba Iulia la 1 decembrie 1918, a proclamat n mod solemn unirea Transilvaniei,

    Maramureului, Banatului, Crianei la Regatul Romniei. n 8 ianuarie urmtor la Media i la 1 aprilie la Timioara i saii cereau s intre n noul Stat Romn.

  • 14

    TEXTUL CONVOCRII ADUNRII NAIONALE DE LA ALBA IULIA

    Convocare!

    Istoria ne cheam la fapte. Mersul irezistibil al civilizaiei omeneti a scos

    neamul nostru romnesc din ntunericul robiei la lumina cunotinei de sine. Ne-am trezit din somnul de moarte i vrem s trim alturi de celelalte naiuni ale lumii, liberi i independeni. n numele dreptii eterne i al principiului liberei dispoziiuni a naiunilor, principiu consacrat acum prin evoluia istoriei, naiunea romn din Ungaria i Transilvania are s-i spun cuvntul su hotrtor asupra sorii sale i acest cuvnt va fi respectat de lumea ntreag. El este chiar ateptat pentru ca la gurile Dunrii i pe drumul larg unde comunic pulsul vieii economice ntre apus i rsrit s se poat nfptui ordinea neamurilor prejmuitoare s li se procure linitea necesar pentru munca binecuvntat spre desvrirea uman. n scopul acesta convocm:

    ADUNAREA NAIONAL A NAIUNII ROMNE din Ungaria i Transilvania la ALBA IULIA, cetatea istoric a neamului nostru, pe ziua de 18

    noiembrie/1 decembrie st. n. A.C. La orele 10 A.M.

    La adunare vor lua parte: 1. Episcopii romni din Ungaria i Transilvania; 2. Toi protopopii n funcie al celor dou confesiuni romneti; 3. Cte un exmis al fiecrui Consitoriu i Capitlu; 4. Cte doi exmii ai societilor culturale (Asociaiune, Fondul de teatru, Asociaiunea Ardean, etc.); 5. Cte doi exmii din partea fiecrei reuniuni femeieti; 6. De la fiecare coal medie (gimnaziu, coal rural), apoi de la fiecare institut teologic, pedagogic i coal civil, cte un reprezentant al colegiului profesoral; 7. Cte doi delegai de la fiecare reuniune nvtoreasc; 8. Garda Naional va fi reprezentat prin cte un ofier i un soldat din fiecare seciune judeean; 9. Cte doi delegai la fiecare reuniune de meseriai; 10. Delegaii partidului social democrat romn ca reprezentani ai muncitorimii organizate; 11. Tinerimea universitar prin cte doi exmii ai si i n fine; 12. Fiecare circumscripie electoral n care locuiesc romni, va trimite cte cinci reprezentani (delegai).

    Suntem convini c, afar de cei care vor reprezenta n chipul artat mai sus, toate pturile sociale ale naiunii noastre, unde se va hotr soarta neamului nostru, poate pentru vecie, se va prezenta nsui poporul romnesc n numr vrednic de cauza mare i sfnt. Se vor lua ngriji ca toi cei venii s fie adpostii i s fie prtai la toate pregtirile de lips pentru reuita Adunrii, iar fraii romni de pretutindeni snt rugai s dea i ei tot ajutorul.

  • 15

    nainte de nceperea Adunrii, se vor face rugciuni n cele dou biserici din

    Alba Iulia, cea ortodox rsritean i cea greco-catolic. Toate informaiile mai departe se dau din partea biroului Consiliului Central

    Naional Romn din Arad.

    Fii tare, neam romnesc, n credina ta, cci iat se apropie ceasul mntuirii tale;

    AMIN I DOAMNE AJUT!

    Arad la 7/20 noiembrie 1918. Marele Sfat al Naiunii Romne din Ungaria i Transilvania.

    Preedinte, Dr. tefan C. POP. Secretar, Dr. Gheorghe CRIAN.

    Imagini de la 1 decembrie 1918 Alba Iulia

  • 16

    Gheorghe Pop de Bseti

    DISCURS LA DESCHIDEREA ADUNRII NAIONALE

    Prea iubiii mei! Onorat adunare a tuturor romnilor din Transilvania, Ungaria

    i Banat! Naiunea romn la toate evenimentele mari, istorice, n trecut i astfel astzi, s-a adunat pentru a decide asupra

    sorii sale. n 1848, marele an al zguduirilor i prefacerilor sociale i al scuturrii lanurilor purtate de veacuri, neamul nostru s-a adunat

    pe Cmpul Libertii de lng Blaj, ca s-i fring ctuele iobgiei. Acolo, printr-o supraomeneasc

    ncordare, acest neam a frnt ctuele care l ineau legat de glia oligarhilor strini. Smulsa din robia trupeasc a

    iobgiei, poporul romnesc din Ardeal i Ungaria a fost silit s continue a tri ntr-o nou iobgie, cu mult mai

    dureroas i mai umilitoare: iobgia sufleteasc. Dumanii seculari, care ne-au inut veacuri de-a rndul n lanuri fizice, ne-au inut pn ieri nlnuii sufletete, nbuind cu brutalitate manifestrile sufletului romnesc dornic de libertate i cultur naional. Lanurile acestei robii suntem chemai, frailor, s le zdrobim astzi, n aceast Mare Adunare Naional a tuturor romnilor din Ungaria i Transilvania, aici, pe pmntul stropit de sngele martirilor Horea i Cloca. Vrem s zdrobim lanurile robiei noastre sufleteti, prin realizarea marelui vis al lui Mihai Viteazul: unirea tuturor celor de o limb i o lege, ntr-un singur i nedesprit stat romnesc. Lsai-v ptruni, frailor, de fiorii sfini ai acestui strlucit praznic naional i n cea mai deplin i freasc armonie s cldim temeliile fericirii noastre naionale viitoare. Dumnezeu s binecuvnteze sfatul nostru i lucrrile noastre. Salutndu-v cu toat cldura inimii mele, declar Adunarea

    Naional a tuturor romnilor din Ungaria i Transilvania, deschis.

  • 17

    ION ANTONESCU

    DISCURS INUT LA ALBA IULIA LA 1 DECEMBRIE 1940

    OSTAI!

    Pe umerii votri st aprarea sfnt a datoriilor strmoeti. n aceast clip de ngenunchere, ngenuncheai ca s auzii trosnetul de trupuri pe roat ale lui Horea i Cloca; simii n snge clocotul de via ardeleneasc a lui Avram Iancu i ritmul de redeteptare romneasc a lui Andrei Mureianu. Plecai urechea la brazda strmoeasc i aplecai n cuget icoana gndurilor lui Lazr i aguna i cutremurai-v de biruina venic a lui Mihai Viteazul. Ne-am nscut aici. Suntem cei dinti aezai i vom pleca cei din urm. Vom muri aici, frai, ardeleni, pentru c nu putem prsi ceea ce nu se poate prsi. n faa noastr viitorul st aspru i greu, dar plin de ndejdi. A vrut Dumnezeu ca eu, care am luptat pentru graniele neamului i m-am strduit pentru onoarea i puterea armatei, s am la btrnee dureroasa soart a aduna pe risipiii granielor noastre sfrmate. Exodul de persoane pare c a ncetat.

    Am fost la Roma i la Berlin pentru ei, pentru noi toi, pentru generaiile viitoare. Am artat cu un suflet i cu cuvinte care se vor cunoate odat, tot trecutul nostru, toat durerea i toat sfierea noastr de astzi. Am gsit nelegere. Romnia nu mai este detestat. Romnia nu mai este singur. Nu pot astzi s vorbesc mai mult. Toi trebuie s pstrm ncrederea n drepturile neamului.

    Ostai, din cetatea biruinei lui Mihai Viteazul mi ndrept gndul ctre voi toi, spre a v reaminti toat sigurana pe care neamul ntreg o pune n voi.

    Am fost la Roma i la Berlin ca osta. Am mers acolo ca s apr onoarea voastr, mndria voastr, fiindc nu suntei vinovai c neamul i-a prvlit graniele fr lupt, i nu asupra voastr apas umilirea de a le fi pierdut n lupt. Pe umerii votri apas n schimb, rspunderea asigurrii prin lupt a drepturilor acestui neam.

    Din aceast Cetate a Unirii romneti, fac astzi un apel la unirea tuturor, n crez, n fapt. Numai astfel vom putea ridica Patria.

  • 18

    ION ANTONESCU

    DISCURS INUT N SALA DE FESTIVITI A UNIVERSITII

    DIN SIBIU

    Din ceasul n care Dumnezeu i sfierea neamului mi-au adus pe umeri rspunderea viitorului, azi este ntia oar cnd pun piciorul pe

    pmntul Ardealului nsngerat.

    De aceea, venind aici ca osta, ca romn i Conductor al statului, socotesc c nu-mi pot cinsti rspunderea dect ndreptnd cel dinti gnd al

    meu i al tuturor spre fiii Transilvaniei zbuciumate! Ardeleni, frai dragi, Romni smuli din glia sfinit de sudoarea muncii strmoeti, vou c nchin azi toat durerea i toat ndejdea mea... Ca osta care am luptat pentru grani i pentru nlarea armatei, care am primit prigoana i umilirea nchisorii... stau astzi cu fruntea sus n faa voastr, Ardeleni, i stau astzi cu fruntea sus n faa celor care pndesc din umbr. Prin credina noastr i dreptatea lumii noi, care va veni, s ridicm neamul i s redm onoarea i ncrederea drepturilor. Suntei aici, Universitate pribeag. V-ai pierdut leagnul gndului i cminul cald al creaiei. Dar ai venit ntr-un ora care are un btrn i nepieritor titlu de spiritualitate romneasc. Ai pierdut tradiia clujean, dar ai gsit primitoare i cald, tradiia romneasc... Adevrata universitate nu este numai coala crii, este i coala neamului. Un neam poate fi redeteptat prin viforul entuziasmului, dar nu poate fi nlat dect prin dogoarea muncii i patima rspunderii. Neamul romnesc i-a pierdut i alt dat graniele fireti, el a primit i altdat potopul cotropitorilor. Sufletul i contiina lui nu au putut fi cotropite de nimeni, deoarece a tiut s duc nenumrate veacuri pe pmntul Transilvaniei i pretutindeni, n ciuda mpilrii i uneltirilor, nestins lumina culturii i credinei romneti. ...Pentru c Ardealul nu trebuie s aib Universitatea lui pe drum de

    pribegie i ca s-i dm zrile proprii, pentru c acolo unde este mintea este i sufletul i puterea, s zidim cetatea culturii romneti la Alba Iulia a marelui i nepieritorului Mihai, n Alba Unirii i ncoronrii ntregitoare a lui Ferdinand I-ul i a Reginei Maria, unde va fi cetatea spiritual de peste Carpai a lui Mihai I-ul. Fiindc aa rspunde un neam ntreg i mndru la actele brutale de drmare ale altora, zidind cu spiritul.

  • 19

    PROCLAMAREA NEATRNRII REPUBLICII MOLDOVENETI

    DECLARAIA SFATULUI RII

    MOLDOVENII I NOROADE NFRITE ALE REPUBLICII

    MOLDOVENETI

    ... n astfel de mprejurri i noi suntem silii s ne proclamm, n unire cu voina norodului, Republica Democratic Moldoveneasc, slobod, de sine stttoare i neatrnat, avnd ea singur dreptul de a-i hotr soarta n viitor. Proclamarea neatrnrii este o cerin politic a vremii, cci Republica Moldoveneasc nu mai poate atepta de la nimeni ornduirea vieii sale i popoarele Republicii trebuie s neleag c viitorul lor atrn numai prin aezmntul nalt de crmuire Sfatul rii i Stpnirea pus de el Sfatul minitrilor. Republica Moldoveneasc Neatrnat i pune ca scop pacea i nelegerea prieteneasc n viaa politic i economic cu toate rile ndeprtate i vecine, socotind rzboiul ca cel mai vrjma duman al noroadelor rilor. Deci n politica sa din afar Republica Moldoveneasc Neatrnat va urmri ncheierea ct mai de

    grab a pcii obteti democratice, n nelegere cu toi ntovriii. n politica sa luntric Republica Moldoveneasc Neatrnat, chezuind drepturi depline tuturor naiilor, va urma mai departe cu ntrirea slobozeniilor, ctigate prin revoluie i vestite prin declaraia Sfatului rii de la 2 decembrie, anul 1917.

    n deosebi Sfatul rii i Sfatul minitrilor Republicii Moldoveneti se va sili s cheme ct mai de grab, pe temeiul glsuirii obteti, care va hotr desvrit rnduiala luntric n ar i legturile ei de unire cu alte ri dac aceasta o va cere binele popoarelor Republicii Noastre.

    n al doilea rnd Sfatul rii i Sfatul minitrilor Republicii Moldoveneti Neatrnate au de grij s hotrasc n cel mai scurt timp treaba pmntului. Acesta

    va trece n minile plugarilor fr plat, pe temeiul mpririi drepte, dup cum s-a spus n Declaraia de la 2 decembrie. Afar de asta Sfatul rii i Stpnirea Republicii Moldovenei au n vedere s lucreze n cel mai scurt timp un ir ntreg de zacoane i msuri, care s ndestuleze nevoile de astzi ale rii, n scopul de a scoate din bezna ntunericului, srciei i foamei. MOLDOVENII I NOROADE NFRITE ALE REPUBLICII MOLDOVENETI Suntem la cotitura cea mai nsemnat a istoriei noastre! De contiina i nelepciunea voastr atrn viitorul rii. Prin unirea otilor freti romne pe pmntul Republicii nostre s-a ntocmit o stare prielnic pentru munca harnic i ornduit pe toate ogoarele vieii. Otile romneti au venit s apere drumurile de fier i magazinele de pine pentru front, dar fiina lor pe pmntul nostru ajut la

  • 20

    aezarea rnduielii n ar i de azi nainte roadele muncii fiecrui cetean al Republicii este chezuit mpotriva lcomiei rufctorilor. Alt scop otile romneti pe pmntul Republicii noastre nu au. Toate zvonurile, cum c romnii eu venit s ne cuprind ara i s ne stpneasc, nu se potrivesc cu adevrul i se mprtie de dumanii Republicii noastre. Cci otile romneti nu ne primejduiesc neatrnarea, slobozenia i drepturile ctigate prin revoluie chezie ne sunt Frana, Anglia i America, cu mrturiile lor i declaraiile mputerniciilor Romniei. Fiind ncredinai c zidirea vieii noastre nu va fi atins de nimeni i c nimic nu primejduiete neatrnarea i slobozeniile dobndite prin revoluie, noi v chemm pe toi spre unire, spre munc panic i linite pentru binele tuturor noroadelor Republicii Democratice moldoveneti, de acum i pururea neatrnat. Primit la Sfatul rii, la 24 ianuarie

  • 21

    ONISIFOR GHIBU

    DISCURS ROSTIT N SFATUL BASARABIEI

    Domnilor deputai i frailor moldoveni i basarabeni. V mulumesc din inim pentru dragostea cu care m primii n mijlocul D-voastr. Aceast primire e o dovad

    c D-voastr nu m socotii strin aici n Basarabia, cu toate c eu nu sunt nscut pe

    pmntul ei (aplauze). Nici eu nu m socotesc

    strin aici, pe acest pmnt locuit de fraii mei moldoveni (puternice aplauze i strigte de bravo i ura!). Cnd n aceste clipe am cinstea s vorbesc aici n Sfatul rii Basarabiei, din partea gazetei ce poart nsui numele scumpei i nenorocitei mele ri, (este vorba de ziarul Ardealul n.r.) sunt ncredinat c D-voastr simii ntocmai ca i mine, puterea glasului ei, pe care suferinele de o mie de ani nu l-au putut nbui. Sunt ncredinat c i D-voastr iubii Ardealul la fel de mult ca noi, cei peste o sut de mii de ardeleni, care de ani de zile pribegim fr noroc prin cuprinsul

    Rusiei. i-l iubii, pentru c Ardealul este leagnul ntregului nostru neam; el este i leagnul D-voastr al moldovenilor, care de acolo ai plecat ncoace, acum ase sute de ani (aplauze puternice). Glasul de durere al leagnului Dumneavoastr, nu v

    poate lsa nesimitori nici astzi, n ziua celei mai mari bucurii din viaa D-voastr. D-voastr ai suferit de o sut de ani i iat acum v vedei ndejdile mplinite. Noi suferim de o mie de ani, i nici astzi n-auzim nc btnd ceasul cel mare al Dreptii venice. De o mie opt sute de ani, de cnd ne-a aezat mpratul Traian n ara noastr de astzi, noi am fost tot n lupte cu noroadele barbare, care ne-au nimicit totul i ne-au lsat numai cu viaa. Istoria noastr e scris cu snge i lacrimi. Din durerile noastre au fost ferecate acele cntri puternice, care au rsunat

    i astzi, aici n sal; de la noi s-a auzit mai nti strigtul de Deteapt-te Romne i Pe-al nostru steag e scris unire. Cci cu suferinele noastre, noi ne-am pstrat n suflet credina, c odat i odat va trebui s ajungem i noi la libertate.

    i astzi, cnd vorbesc la Chiinu n Sfatul Basarabiei, gndul meu zboar departe, peste Prut i peste Carpai, oprindu-se n capitala rii noastre, la Alba Iulia, unde va trebui s se nale biruitor steagul tricolor al ntregului nostru neam! (aplauze puternice i strigte de Triasc Ardealul! Triasc ardelenii!) Ceasul dreptii pentru ntreg neamul nostru trebuie s soseasc!... n ziua celei mai mari bucurii care v-a fost dat zic din toat inima n

    numele Ardealului: Triasc Basarabia! Triasc Sfatulrii!...

  • 22

    TRATATUL DE PACE NTRE PUTERILE ALIATE I ASOCIATE

    ALE UNGARIEI,

    protocol de declaraie

    PARTEA A II-A

    FRONTIERELE UNGARIEI

    ART. 27

    Frontierele Ungariei vor fi fixate dup cum urmeaz:

    Din punctul mai sus definit, spre est-nord-est i pn ntr-un punct ce se va alege pe Maros la 3 km, 500 aproximativ n amonte de punctul cii

    ferate de la Mako la Szeged;

    O linie de determinat pe teren; de acolo, spre sud-est, apoi spre nord-

    est, pn la un punct de stabilit la 1 km, aproximativ spre sud de staia din Nagylak;

    Cursul rului Mure spre amonte; de acolo, spre nord-est i pn n partea cea mai proeminent a limitei administrative ntre comitatele Csand

    i Arad la nord-nord-vest de Nemetpeereg: - o linie de determinat pe teren, trecnd ntre Nagylak i staia de cale ferat; - de acolo spre est-nord-est i pn la un punct de ales pe teren ntre localitile Battonya i Tornya; - aceast limit administrativ trecnd la nord de Nemetpereg i Kispereg; - de acolo i pn la cota 123 (1km. 200 m aproximativ la est de Magosliget), punct comun celor trei frontiere a Ungariei, a Romniei i a Cehoslovaciei (teritoriu rutean);

    - o linie de determinat pe teren, trecnd la vest de Nagyvarjos, Kisvarjas, la

    est de Dombegyhz, Keverme i de Elek, la vest de Ottlaka, Nagy-Pel, Gyula-Varsnd, Ant i Ilye, la est de Gyula, Gyula-Vari i Ktegyan, tind calea ferat de la Nagyszalonta i ntre cele dou bifurcaii pe care le formeaz ntretierea acestei ci ferate cu linia ferat de la Szeghalom la

    Erdgyarak; trecnd la est de Mehkerek, la vest de Nagyszalonta i de Marczihaza, la est de Geszt, la vest de Atyas, Olah-Szt-Miklo i de Rojt, la est de Ugra i de Harsany, la vest de Krsszeg i de Krs-Tarjan, la est de Szakal i de Berek-Bszrmeny, la vest de Bor, la est de Artand, la vest de Nagy-Sznt, la est de Nagy-Kereki, la vest de Pelbarthida i Bihardioszeg, la est de Kis-Marja, la vest de Csokaly, la est de Nagyleta i de Almosd, la vest de Er-Selind, la est de Bagamer, la vest de Er-Kenez i de Ermihalyfalva, la est de Szaniszl, Bere-Csomokz, Szt-Gyrgy-Abrny i de Penezlek, la vest de Szanisl, Bere-Csomokz, Feny Csanalos, Brvely, i de Domahida, la est de Vallay, la vest de Csenger-Bagos i de Ovri, la est

  • 23

    de Csenger-Ujfalu, Komod-Totfalu, la vest de Pete, la est de Nagy-Gecz, la

    vest de Szaros-Berek, la est de Methelek, Garbolcz i de Nagy-Hodos, la vest de Ferti-Almas, la est de Kis-Hodos, la vest de Nagy-Palad, la est de Kis-

    Palad i de Magosliget. Fcut la Trianon, n patru iunie, una mie nou sute douzeci, ntr-un singur

    exemplar care va rmne depus n Arhivele Guvernului Republicii Franceze

    i ale crui copii autentificate vor fi remise fiecreia dintre Puterile semnatare.

    Semneaz:

    Hugh C. Wallace (U.S.A), Derby (Marea Britanie i Irlanda), George H. Perley (Canada), Andrew Fischer (Australia), Thomas Mackenzie (Noua

    Zeeland), R. A. Blankenberg (uniunea Sud African), Derby (Pentru India),

    A. Millerand (Frana), Jules Cambon (Frana), Paleologue (Frana), F. Francois (Frana), Aug. Isaac (Frana), Bonon (Italia), M. Grassi (Italia), M. Matsui (Japonia), J. Van Den Heuvel (Belgia), Rolin-Jacquemyns (Belgia),

    Vikuyuin Welington Koo (China), Rafael Martinez Ortiz (Cuba), Romanos

    (Grecia), Carlos A. Villanueva (Nicaragua), R. A. Amador (Panama), E.

    Sapieha (Polonia), Erasme Piltz (Polonia), Alfonso Costa (Portugalia), Joo

    Changas (Portugalia), Dr. J. Cantacuzino (Romnia), Nicolae Titulescu

    (Romnia), Nik. P. Pachitch (Iugoslavia), Dr. Ante Trumbic (Iugoslavia), Dr.

    Ivan Zolger (Iugoslavia), Charoon (Siam), Dr. Eduard Bene (Cehoslovacia), tefan Osusky (Cehoslovacia), A. Benard (Ungaria), Drasche Lzr (Ungaria).

    Harta Ungariei dup ncheierea Tratatului de la Trianon

  • 24

    Virgil erbu Cisteianu

    Cauconi, secui, sekely, ori siculi dacici?

    Istoria Neamului Romnesc n-a fost dect o lung, necontenit, halucinant hemoragie. Ne-am alctuit ntr-un uragan i

    am crescut n vifor. Popor de frontier, luptam i muream pentru toi.

    Muream, mai ales, pltind miopia i neghiobia altora.

    (Mircea Eliade Teroarea istoriei i destinul

    Romniei)

    ,,Transilvania i Ungaria nu s-au confundat niciodat,

    ele au format totdeauna dou ri diferite.

    (Szilgyi Sndor, Erdlyorszg trtnete)

    Maghiarii sunt un popor plin de ngmfare care locuind n

    mijlocul naiunilor strine lor prin ras, au pretins totdeauna i

    pretind nc s le domine i s le maghiarizeze i asta ntr-un fel de

    care nsi tiina sufer.

    n recensminte, de pild, domnete voina bine hotrt de a

    arta maghiarii mai numeroi dect sunt in realitate.

    Prof. Dr. Julius Jung, 1877

    Recentul ,,Proiect prin care minoritatea maghiar din ara noastr

    cere nfiinarea unui inut al secuilor n care s fie incluse judeele

    Covasna, Harghita i Mure, pentru al crui capital este prevzut oraul

    Miercurea Ciuc, a strnit mult entuziasm din partea locuitorilor secui i

    maghiari din respectivele judee. Unii au vzut deja visul realizat. Ce au

    ungurii comun cu secuii?!

  • 25

    Ziarul ,, Romnia liber din 22 septembrie, public un interviu

    luat de Sabina Fati, liderului UDMR Kelemen Hunor care recunoate c

    proiectul este neconstituional, dar adaug: ,,...atunci cnd atepi 100 de

    ani s fie respectate principiile declaraiei de la Alba Iulia, un an, doi, trei

    nici nu mai conteaz. Interesant afirmnaie i raportare la istorie. Numai

    c liderul minoritii maghiare nu ne spune ce cuprinde acea declaraie,

    cnd a fost dat i n ce condiii istorice Ca fost ministru al culturii n

    Guvernul Ponta, ar fi fost normal s reproduc ,, pricipiile declaraiei de la

    Alba Iulia. Poate c omul nu o cunoate, sau, poate c i e jern s o

    spun.

    Lsm, deocamdat la o parte referirile domnului Kelemen

    Hunor la aceste principii fiindc asupra lor vom reveni mai jos.

    n anul 1970, m aflam ca redactor, la ,,Informaia Harghitei i

    am primit ,,sarcina (cu toate c nu eram membru pcr) de a participa la

    Plenara comitetului judeean de partid Harghita la care, din partea

    ,,conducerii superioare de partid a luat parte i tov. Janos Fazeka, pe

    atunci secretar al cc al pcr cu problemele minoritilor, s scriu minuta

    plenarei pentru ziarul Informaia Hargitei la care lucram i care aprea

    n limba romn i pentru ziarul ,,Harghita care aprea n limba

    maghiar. Erau dou ziare, ca i cnd nu ar fi fost suficient numai unul

    bilingv.

    n cuvntarea rostit n ncheierea plenarei Janos Fazeka,

    condamna n termeni foarte duri politica dus de Gheorghe Gheorghiu-Dej

    care ,,a creat Regiunea Autonom Maghiar ca o enclav mpotriva

    maghiarilor din Romnia, izolndu-i de restul rii i c, Nicolae

    Ceauescu a dat dovad de mult nelepciune i ataament fa de

    minoritatea maghiar cnd a nfiinat judeele Mure, Harghita i Covasna

    unde locuitorii se simt cu adevrat n ara lor, liberi i stpni pe

    mijloacele de producie, cu ziare i reviste n limba maghiar, etc. Dup

    anul 1989, noii lideri al maghirilor au schimbat placa i au cerut, prin

    politica pailor mruni, autonomie pe diverse criterii ajugndu-se

    actualmente s cear autonomia inutului secuiesc. Oare, inut Secuiesc

    sau... vom vedea mai jos.

    M ntreb i i ntreb pe liderii UDMR dac cunosc adevrata

    istorie a secuilor? Noi credem c, cel puin parial, o cunosc. i ce

    reprezint ei n parlamentul Romniei, o organizaie a ungurilor sau una a

    secuilor?

    n cartea profesorului universitar italian Mariano Bafi, fost

    student al lui Nicolae Iorga, intitulat La Romania alla ricercca di Roma,

    exist un capitol care poart titlul, Secheli, Siculi, o Secui? n care face

    referire i la cartea francezului Ferdiand Lot, Les invasion barbares

    aprut n anul 1937 la Paris i care definete poporul romn ,,une enigme

  • 26

    et un miracle historique. De la aceast definiie pornete profesorul

    italian cnd vorbete despre originea secuilor, afirmnd c secui n-au

    existat i nu exist nici n zilele noastre, ei fiind o enigm sub multe

    aspecte, nu un miracol. Secui au locuit de secole n partea Oriental a

    Transilvaniei n vecintate cu Moldova, devenind dup Marea Unire de la

    1918 un inut aezat n centrul Statului Romn. Originea acestei populaii

    ,,enigmatice a interesat pe cercettori i cltorii strini care au studiat

    limba, portul, obiceiurile, datinile i tradiiile secuilor din aceast regiune.

    Dar s rsfoim mpreun stimai cititori, paginile de istorie.

    n cartea sa, Mrturiile anamnezei1 academicianul Alexandru

    Surdu spune c despre cauconi, aflm de la Homer. Aveau origine trac i

    triau pe rul Kaukon n Kaukonia, care cuprindea regiunea Elis i pri din Ahaia

    i Arkadia. Se pare c ei au migrat din nordul Peninsulei Balcanice pe la anul 1600

    a. Chr. Pe cei rmai n vatra originar Ptolemeus (sec. II d. Chr.) i va regsi cu

    numele de cauconensis la nord de Dunre printre triburile din Dacia, n ara

    Brsei i n mprejurimi, dar fr a trece de Carpaii Rsriteni. Unele informaii

    referitoare la teritoriul dacilor cauconi ne spun c ei au habitat n sud-estul

    Transilvaniei cuprinznd att ara Brsei, ct i o parte din actualul jude Harghita,

    spre izvoarele Oltului, precum i pri din actualele judee Buzu i Mure

    (pag.17). Tot aici, Amianus Marcellinus (sec. IV) a consemnat existena unui inut

    numit Caucaland, iar mrturia unui soldat roman se refer la un munte Caucas de

    pe lng rul Olt (pag. 22). Ca urmare a faptului c reprezentau un vechi neam

    autohton atestat nc din antichitatea ndeprtat, lingvistul german Jacob Grimm a

    considerat firesc s constate legtura dintre denumirile de cauci, cauconi i

    caucaland pentru a le asocia acestora i denumirea de Cogaion cu conotaia sa

    religioas. Pe de alt parte filologul german J. Wolff considera c i denumirea de

    Kockel cu variantele Kukel i Kukula utilizate de sai pentru a desemna Trnavele

    ar proveni din anticul coca sau cuca, care nseamn munte, cu meniunea c cel

    mai important munte din zona Trnavelor se numete Cogan, cu variantele mai

    vechi Cocan sau Chuchal, ceea ce indic faptul c originea real a acestor denumiri

    este hidronimul Kukula meninut i astzi n uz de secuii.

    Toate aceste asocieri dintre toponime i etnonime puse de mult n eviden de

    savanii germani, conduc la concluzia c tribul dacic al cauconilor este unul i

    acelai cu neamul sikulilor, adic al secuilor care ocup i astzi acelai inut i mai

    ales folosesc strvechea denumire de Kkl. Numai n legtur cu acest hidronim

    inutul lor a i purtat denumirea de Ciculia, iar locuitorii numele de ciculi, aa cum

    au consemnat cltorii strini. Dar numele de ciculi trece uor la forma siculi, de

    1 Editura Paideia, Bucureti 2004. Vezi i articolul lui George Liviu Teleoac: Reflexii pe

    marginea eseului cu acelai titlu aprut n acelai volum.

  • 27

    unde i forma de secui. Viteji, aidoma cauconilor din Elis, siculii dacici i-au

    pstrat contiina de autohtoni, mndri de faptul c erau stpni pe inuturilor lor,

    ceea ce a impus recunoaterea demnitii lor colective. ,,Captai treptat n sfera de

    interes a coroanei de la Buda,2 ei au fost maghiarizai prin mijloace din ce n ce mai

    dure, mai ales dup anul 1848. Pentru a fora desprinderea lor definitiv de masa

    covritoare a autohtonilor din Ardeal, istorigrafia timpului le-a atribuit diferite

    origini bizare, care se contrazic ntre ele i ca atare se anuleaz reciproc. n

    ncercarea de a suplini lipsa oricror dovezi care s ateste o ptrundere a lor n

    Ardeal, cum a fost cea a sailor intens susinut de coroana maghiar, istoricii au

    vehiculat i mai vehiculeaz diferite plsmuiri referitoare la originea secuilor

    oscilnd penibil ntre a-i considerea avari, gepizi, huni, pecenegi etc, dei ei sunt

    autohtoni, sunt membrii strvechiului neam dacic al cauconilor, primii care au dat

    nume locurilor pe care triesc. Ei au conservat pn astzi nu numai nite toponime

    de vrst neolitic, ci serii toponimice de vrst neolitic uneori identice cu cele din

    zona Sibiu, ceea ce reprezint o alt mare dovad a faptului c sunt b t i n a i.

    Recapitulnd, va trebui s artm lumii ntregi c cei numii astzi secuii sau siculii

    sunt urmaii autohtonilor denumii cauconi (a se citi caucoli), iar mai trziu ciculi

    fiindc au trit i triesc pe vile rurilor denumite nc din antichitate prin

    hidronimul autohton Kukula. Ca o alt dovad c rurile Kukala au o denumire

    romneasc arhaic, aceeai spiritualitate romneasc a atribuit unui ru din

    bazinul Siretului omonimul cucalea.3

    ,,Avnd n vedere c maghiarizarea lor forat echivaleaz cu

    imprescriptibilul genocid etnic, ne revine obligaia, ca n numele adevrului, s

    facem necesar distincia maghiarizat-maghiar, mai ales n cazul secuilor, care

    ncepnd cu Unio Trio Nationum s-au revendicat ca etnie de sine stttoare

    distinct de a ungurilor. I-am uitat i continum s i uitm pe cei de o fire cu noi i

    soarta nu iart. Din ignoran i din comoditate operm cu teorii de tip Roesler,

    dei adevrul istoric cu privire la secui se susine cu argumente. Iat aceste

    argument aa cum au fost ele alctuite dup lucrrile istoricilor strini i romni:

    - Argumente geografice i toponimice, dup Sabin Oprean (1928) i Coriolan

    Suciu (1974). Vlhia este numit n maghiar chiar Olah Falu, adic satul

    valahilor. Prezena lor sub numele de cauconi n sud-estul Transilvaniei este

    probat de harta lui Ptolemeu din secolul II, dar i de mrturiile unor cltori strini

    ca Georg Reicherstorfer care la 1527 i numea ciculi ca i de mrturiile lui

    Christian Schesaeus de la 1540 sau de ale lui Ferrante Capece din februarie 1584.

    ,, - Argumente arheologice, avnd n vedere vestigiile bine reprezentate pentru

    toate epocile ncepnd cu neoliticul. n ansamblul Daciei, ara Secuilor se

    delimiteaz n mod natural prin particularitile sale de relief, de clim i de resurse,

    iar aferent acestora, mrturiile arheologice o individualizeaz nc din protoistorie

    2 A. D. Xenopol n Istoria romnilor din Dacia Traian, (Ediia III, Bucureti 1988, Vol III pag.224) 3 lbidem

  • 28

    ca pe o adevrat punte peste Carpai ntre Dacia intra i extracarpatic. n acest

    context aezrile din ara Secuilor au prosperat nc din antichitate susinnd o

    concentraie demografic ridicat mai ales prin importantele resurse minerale (sare,

    fier, cupru. ape minerale etc.) de care au dispus mereu

    - Argumente istorice,4 mai ales pentru a denuna legile de maghiarizare

    din anii 1842, 1879, 1883 i 1907, n temeiul crora o bun parte din densa

    populaie autohton a fost transformat, prin cele mai diferite forme de

    constrngere, n vorbitori de limb maghiar. n jurnalul campaniei de pedepsire de

    la 1761 generalul von Buccow a notat pentru totdeauna c n cel mai maghiarizat

    scaun din secuime din 102 sate 99 erau locuite de romni.5

    - Argumente heraldice. Fiindc n sfrit s-au recunoscut siculi, deci

    ciculi autohtoni, i nu altceva, vor redescoperi din perspectiva continuitii asumate

    c n momentul semnrii tratatului UNIO TRIUM NATIONUM aveau ca secui

    contiina originii lor dacice, motiv pentru care s-au ilustrat n heraldic prin

    tandemul de semne dacice primordiale soarele luna, tandem deseori regsit n

    multe reprezentri antice ale dacilor, inclusiv pe tbliele de plumb cu scriere

    dacic de la Sinaia.6 Aceeai pereche SOARELE-LUNA mai apare numai pe

    stemele de sorginte dacic ale Moldovei i ale rii Romneti i la nimeni

    altcineva n lume. De aici lipsa oricror ndoieli c i secuii au avut contiina c

    aparin neamului dacic. Orice alt explicaie invocnd asocieri cu probabilitate zero

    frizeaz ridicolul.

    - Argumente culturale. Simon de Keza ne spune limpede ca secuii au

    nprumutat scrierea de la vlahi. Dar o scriere valahica de tip rboj, numit rovs

    irs i dup maghiarizarea lor, nu se potrivea decat unui grai valahic i n niciun

    caz unui grai strin, care ar fi folosit limba i scrierea latin dup modelul oferit la

    acea vreme de cancelaria regal de la Buda. Hilar este faptul c propaganda anti-

    romneasc a uitat de Simon de Keza pentru a pretinde c sintagma rovs irs ar

    defini o scriere adus de prin Asia, dei chiar teremenul de rovs indica originea

    sa valahic. Ca dovad c este o strveche scriere romneasc, romnii din Valea

    Timocului, cei care n-au avut legaturi cu secuii, folosesc i ei pn astzi termenul

    de rbuj. Pe de alt parte, este remarcabil faptul c odat cu pariala lor

    maghiarizare secuii au transpus i n variant maghiar celebrele noastre balade

    Meterul Manole i Mioria, total inaderente unui spirit alogen, ca semn profund al

    faptului c secuii aparin la matricea stilistic romneasc:

    - Argumente religioase. Despre originea lor dacic vorbesc i stlpii lor

    funerari de pe morminte care sunt identici cu stlpii dacici care mai sunt pstrai n

    alte zone romneti. Gestul nostru de nchinare a pinii cu semnul crucii regsit la

    secuii trecui la calvinismul lipsit de cinstirea Sfintei Cruci este un alt indiciu al

    4 . vezi i Viorica Crian, Dacii din estul Transilvaniei etc. 5 Dr. Mircea Dogaru n revista LUMEA Nr. 4 (108)/2002 6 Vezi ziarul Gardianul din 30 mai - 4iunie 2005.

  • 29

    orginii lor ortodoxe. Aceeai origine ortodox o au i parastasele pe care le fac

    secuii la nmormntare. Ca mrturie tragic a deznaionalizrii lor forate nc se

    mai vd, n mai multe locuri, drmturile unor vechi biserici ortodoxe, semn al

    comunitilor de romni maghiarizai n secuime. Despre grozviile ndurate n

    perioada de maghiarizare forat ne vorbete i monumentul de la Ciceu consacrat

    celor dou sute de secui ucii n zi de hram de ctre generalul de trist amintire,

    care a mai btut cu tunul cam tot attea locauri de cult ortodoxe ntre care i

    mnstirea lui Brncoveanu de la Smbta de Sus:

    - Argumente antroponimice, din lucrrile tiinifice ale lui G. Popa Lisseanu

    i ale lui I. I. Rusu (1986), i mai recent ale lui Ioan Ranca (1995) sau Ioan Drgan

    (2000) care pe baza documentelor de arhiv dovedesc maghiarizarea familiilor

    romneti prin nume ca Albu, Bor, Bokor (Bucur), Karcsony, Csipn (cioban n

    graiul aromnilor), Dn, Fogarasi, Kosztin, Lunguj, Lupuj, Mirtse, Moldvn,

    Nyisztor, Olh, Oltyn, Pszkuly, Rduly, Sztojka, Szvuly, Srbn, Zsunkuy (se

    citete Juncu) i multe, multe altele, ceea ce nu mai poate fi considerat o problem

    a persoanelor respective, ci a naiunii romne i a Romniei, din moment ce astzi

    liderii acestor autohtoni maghiarizai odat cu numele lor cer autonomie teritorial.

    Aceste nume dovedesc nc odat c mpotriva Neamului Romnesc s-a practicat

    imprescriptibilul genocid etnic care nu poate servi de baz pentru preteniile

    teritoriale numite autonomie:

    - Argumente sociologice. Lucrrile bine documentate cu date culese din teren

    de Maria Cobianu-Bcanu (1998 i 2000), doctor n filozofie la Institutul de

    Sociologie al Academiei Romne.

    Este de la sine neles c din cele opt grupe de argumente chiar i numai o

    singur grup este suficient pentru a susine definitiv calitatea de autohtoni a

    secuilor ca trup din trupul rii, chiar dac o bun parte au fost maghiarizai forat

    de ctre defuncta putere imperial n mai multe etape bine cunoscute de istorie, dar

    i n perioada Diktatului.

    Exist i ali cercettori sau nvai ai Evului Mediu care ne-au lsat

    mrturii preioase privind istoria secuilor. nvatul Nicolae Romnul (10

    ianuarie 1493-17 ianuarie 1568) cunoscut n documente sub numele de

    Nicolaus Olahus care a jucat un rol important n cultura european a

    timpului su, ne-a lsat mrturii interesante despre secui i limba vorbit

    de ei. El s-a ocupat de istoria secuilor n lucrarea sa, Atila. n ultimul

    capitol, intitulat Chronicon, referindu-se la secui scrie7 c secuii au o

    limb proprie i o lume a lor care se deosebete de cea a ungurilor. Pe la

    anul 1527 cltorul George Reicherstorfer (cc. 1500-1550), vizitnd

    regiunea secuiasc, n lucrarea s-a Chronographia Moldaviae scrie c,

    pmntul n care locuiesc secui este al dacilor i c acest pmnt se

    cheam ,,Ciculi dup un cuvnt rmas de la scii. Italianul Stefano

    7 C. f. Mariano Bafi, Bassarebia e Transilvania, p. 3

  • 30

    Taurinus ( 1489-1519) care face studii universitare la Padova i devine

    secretarul Arhiepiscopului de Strigoniu, cardinalul Thomas Bakoza,

    pentru trei ani, apoi reprezentantul papei Leon al X-lea n Ungaria sud-

    oriental, etc., vizitnd Transilvania n anul 1564, anul cnd primete o

    misiune special i din partea Dogelui de Veneia pe lng regele Ioan

    Siguismund, afirm c limba secuilor ,,este diferit de acea a Ungariei.

    Un alt cltor strin, George Werner (1550-1553), un

    important funcionar al administraiei financiare pentru Transilvania n

    perioada lui Ferdinand I de Habsburg, precum i italianul Antonio

    Possevino, care vine n Europa Oriental ca invitat al regelui poloniei

    tefan Bathory i a arului rus Ivan al IV-lea, scrie: ,, Secuimea sau

    Ciculia e un inut care a fcut parte din Dacia i acest inut se nvecineaz

    cu Moldova, iar locuitorii si sunt numii secui i au legile lor total diferite

    de ale ungurilor... i ,, n alt parte a Transilvaniei, care se cheam

    Ciculia.

    Istoricul elveian Andr Moor, 8 arat c secuii sunt o

    enigm nc nedezlegat i d cteva soluii eronate, dup prerea noastr,

    i nu numai. c secuii au fost masacrai de unguri la venirea lor n

    Panonia; sunt o populaie venit odat cu avarii n Dacia; sunt descendeni

    ai kassarilor, populaie turanic asimilat de unguri n secolul al IX-lea; au

    venit odat cu hoardele lui Arpad; sunt o stirpe ungru-finic, etc i

    istoricul eleveian are o list cun preri care parc nu se mai termin,

    neavnd o concluzie logic.

    Istoricul maghiar Gyrffy Gyrgyy afirm rspicat, c secuii

    sunt de neam... bulgar. Cum aa? Teoria sa, cea mai ,,verosimil, este c

    la venirea acestora pe meleagurile noastre, deci n secolul VII, odat cu

    hanul Asparuh, bulgarii au mpnzit cam toat suprafaa actualei Romnii

    (ce aberaie, specific istoricilor maghiari revizioniti); ei nu erau slavi,

    au fost slavizai la sud de Dunare de ctre iugoslavi, cei printre care s-au

    aezat. Se cunoate faptul c la venirea ungurilor (895 n Ucraina

    subcarpatic unde au zbovit timp de 7 ani i au distrus tot ce era construit

    de slovaci acolo, apoi au cobort ncet spre Panonia i Transilvania 904-

    905) erau populaii slave aici: slovaci si moravi ctre nord-vest, bulgari

    ctre vest i sud-vest, dar i n sud. Tribul la care face referire Gyrffy era

    aezat n ara Criurilor i nu prea l avea la inim pe Menumorut (Mojmir

    II), deci se aliaz uor cu maghiarii (a cror limb nu o vorbeau, fiind

    triburi etnice diferite) contra acestuia. n timp au fost aezati la fruntariile

    noilor teritorii cucerite de invadatorii unguri, fie n Harcov, fie ctre

    Austria, fie n Croaia, etc. Acel trib se numea... eskil, conform istoricului

    8 Istoria Romniei, Geneva,1978

  • 31

    ungur. De aici s-a ajuns la forma: eskil - skil - szekel, dup fonetica

    maghiar. Ei au fost maghiarizai complet ctre sfritul sec. XVIII cnd

    i-au pierdut i limba... bulgar. S nu uitm c au fost mereu dumanii

    ungurilor, fiind aliaii de ndejde ai lui Mihai Viteazul contra acestora. Ba

    chiar i ai lui Vlad Tepes. Medicul padovan Francesco della Valle (?-

    1545) nu se putea mpiedica s remarce c "totui sunt un neam barbar".

    Iar cronicarul secui Mihaly Cserei (1668 - 1756) scria n 1691:

    Nenorocirea Transilvaniei totdeauna din ara Ungureasc i de la

    unguri s-a tras. Aa am pierdut i ara i Libertatea Nagyajtai

    Cserey Mihaly, 1668 1756, Historiaja, Pesta, 1852, pag. 5. i tot Cserei

    scria: Inva, Transilvanie, nva, nu te mai nsoi cu Ungaria,

    pentru c pasatul unguresc de multe ori i arse gura, i tot n-ai fost n

    stare s nvei!" Nu romnii i-au npstuit pe aceti ,,bulgari

    maghiarizai, ci tocmai cei crora azi le sunt... frai. Le-am menajat prin

    tcere drama deznaionalizrii ca mama cea adevrat din cunoscuta pies de teatru

    Cercul de cret caucazian a lui Bertold Brecht. Nici acum nu vom proceda altfel,

    dar nu putem accepta sub nicio form contrafacerile celor care mnai de interese

    strine practic intriga i minciuna spre continua hruire i n final dezagregarea

    Romniei. O lege privind protejarea minoritilor, oricare ar fi coninutul ei, oblig

    majoritatea s se subordoneze oricrui minoritar devenit astfel un protejat, fiindc

    obine un statut preferenial, ceea ce este inadmisibil din moment ce ntr-o ar

    democratic legile sunt aceleai pentru toi. n cazul minoritii maghiarizate din

    Romnia situaia se dovedete a fi foarte periculoas prin faptul c au devenit mas

    de manevr pentru revizionismul mrturisit pe care l implic incalificabila

    contestare a tratatului de pace semnat de toate prile la Trianon. Democraia nu

    poate servi ca umbrel pentru niciunul din paii pe care i face revizionismul, tot

    aa dup cum tolerana manifestat fa de revizionism ntr-o lume a competiiei

    acerbe echivaleaz cu sinuciderea. ,,Pentru a supravieui astzi nu mai poi fi nici

    naiv, nici dezinformat, i nici credul, mai ales dup ce doamna cancelar Angela

    Merkel a declarat recent c multiculturalismul nu a dat rezultatele ateptate n

    Germania i c pentru a evita apariia strilor de tensiune trebuie s se respecte

    limba rii i valorile cretine. Or, ceea ce este valabil pentru linitea Germaniei,

    este cu att mai valabil pentru integritatea noastr.

    Tocmai de aceea, domnul Hunor Kelemen care, observm, cunoate

    coninutul declaraiei de la Alba Iulia din 1918, ar trebui s o i reproduc pentru a

    fi citit de minoritatea maghiar spre a cunoate purul adevr. Ca s-l scutim de o

    grij, publicm noi:

  • 32

    REZOLUIUNEA DE LA ALBA IULIA

    I. Adunarea Naional a tuturor Romnilor din Transilvania, Banat i ara Ungureasc, adunai prin reprezentanii lor ndreptii la Alba-Iulia n ziua de 18 Noiembrie/1 Decembrie 1918, decreteaz unirea acelor romni

    i a tuturor teritoriilor locuite de dnii cu Romnia. Adunarea Naional proclam ndeosebi dreptul inalienabil al naiunii romne la ntreg Banatul cuprins ntre rurile Mure, Tisa i Dunre.

    II. Adunarea Naional rezerv teritoriilor sus indicate autonomie provizorie pn la ntrunirea Constituantei aleas pe baza votului

    universal.

    III. n legtur cu aceasta, ca principii fundamentale la alctuirea noului

    Stat Romn, Adunarea Naional proclam urmtoarele:

    Deplin libertate naional pentru toate popoarele conlocuitoare. Fiecare popor se va instrui, administra i judeca n limba sa proprie prin indivizi din snul su i fiecare popor va primi drept de reprezentare n corpurile legiuitoare i la guvernarea rii n proporie cu numrul indivizilor ce-l alctuiesc.

    Egal ndreptire i deplin libertate autonom confesional pentru toate confesiunile din Stat.

    nfptuirea desvrit a unui regim curat democratic pe toate trmurile vieii publice. Votul obtesc, direct, egal, secret, pe comune, n mod proporional, pentru ambele sexe, n vrst de 21 de ani la reprezentarea n comune, judee ori parlament.

    Desvrit libertate de pres, asociere i ntrunire, libera propagand a tuturor gndurilor omeneti.

    Reforma agrar radical. Se va face conscrierea tuturor

    proprietilor, n special a proprietilor mari. n baza acestei conscrieri, desfiinnd fidei-comisele i n temeiul dreptului de a micora dup trebuin latifundiile, i se va face posibil ranului s-i creeze o proprietate (artor, pune, pdure) cel puin att ct

  • 33

    s poat munci el i familia lui. Principiul conductor al acestei politici agrare e pe de o parte promovarea nivelrii sociale, pe de

    alt parte, potenarea produciunii.

    Muncitorimei industriale i se asigur aceleai drepturi i avantagii, care sunt legiferate n cele mai avansate state industriale din Apus.

    IV. Adunarea Naional d expresie dorinei sale, ca congresul de pace s nfptuiasc comuniunea naiunilor libere n aa chip, ca dreptatea i libertatea s fie asigurate pentru toate naiunile mari i mici, deopotriv, iar n viitor s se elimine rzboiul ca mijloc pentru regularea raporturilor

    internaionale.

    V. Romnii adunai n aceast Adunare Naional salut pe fraii lor din Bucovina, scpai din jugul Monarhiei austro-ungare i unii cu ara mam Romnia.

    VI. Adunarea Naional salut cu iubire i entuziasm liberarea naiunilor subjugate pn aici n Monarhia austro-ungar, anume naiunile: cehoslovac, austro-german, iugoslav, polon i rutean i hotrte ca acest salut al su s se aduc la cunotina tuturor acelor naiuni.

    VII. Adunarea Naional cu smerenie se nchin naintea memoriei acelor bravi romni, care n acest rzboi i-au vrsat sngele pentru nfptuirea idealului nostru murind pentru libertatea i unitatea naiunii romne.

    VIII. Adunarea Naional d expresiune mulumirei i admiraiunei sale tuturor Puterilor Aliate, care prin strlucitele lupte purtate cu cerbicie

    mpotriva unui duman pregtit de multe decenii pentru rzboi au scpat civilizaiunea de ghiarele barbariei.

    IX. Pentru conducerea mai departe a afacerilor naiunei romne din Transilvania, Banat i ara Ungureasc, Adunarea Naional hotrte instituirea unui Mare Sfat Naional Romn, care va avea toat ndreptirea s reprezinte naiunea romn oricnd i pretutindeni fa de toate naiunile lumii i s ia toate dispoziiunile pe care le va afla necesare n interesul naiunii.

  • 34

  • 35

    DECRET I

    Despre funcionarea n mod provizoriu a

    serviciilor publice, aplicarea legilor,

    despre funcionari i ntrebuinarea limbilor

    Consiliul Dirigent al Transilvaniei, Banatului

    i prile romneti din Ungaria, a decretat i

    decreteaz:

    Art. 1. Legile, ordonanele, regulamentele

    i statutele legale de mai nainte, emanate

    nainte de 18/31 octombrie 1918, rmn n

    interesul ordinii publice i pentru a asigura

    continuitatea de drept, pn la alt dispoziie,

    n vigoare n mod provizoriu, cu excepiile

    cuprinse n acest decret, cum i n alte decrete,

    ce se vor da.

    Art. 2. Toi funcionarii numii, sau alei,

    de orice categorie, rmn n funciile lor. Din consideraii de serviciu i

    ndeosebi din punct de vedere al linitii publice ns, orice funcionar

    (judector, notar public) poate fi pus n disponibilitate, eventual pensionat

    din oficiu. Privitor la permutare i pensionare, vor urma dispoziii speciale.

    Se scot din vigoare dispoziiile, conform crora judectorii i notarii publici

    nu pot fi transferai fr consimmntul lor. De asemenea se desfiineaz

    dreptul de supraveghere al prezidenilor de tabl (Curi de Apel) i al prim-

    procurorilor. Acest drept l va exercita pn la alte dispoziii eful resortului

    de justiie. Funcionarii care n timpul rzboiului s-au fcut vinovai de fapte,

    care sunt: infraciuni ale normelor penale, disciplinare, s-au expus dispreului

    public, sau care sunt n contra intereselor poporului, vor fi urmrii dup

    normele de procedur criminal sau disciplinar

    Art. 3. Limba oficial n serviciile publice este limba romn.

    Privitor la ntrebuinarea limbii celorlalte naiuni conlocuitoare, pn la

    regularea definitiv prin lege, se vor aplica dispoziiile legii de naionaliti,

    art. XLIV din1868, cu deosebirea, c n locul limbii maghiare este a se

    nelege n tot locul limba romn. Dispoziiile acestei legi vor fi aplicate n

    mod loial i pn la alt dispoziie astfel c, n acele comitate, n care

    naiunile conlocuitoare fac a cincia 91 Justiie romneasc n Transilvania

  • 36

    (1919) parte din populaie, s se realizeze principiul, ca fiecare s fie

    administrat i judecat n limba sa proprie.

    Art. 4. n colile comunale, confesionale, fundaionale, particulare, limba

    instruciei o determin susintorul colii. n colile primare de stat, instrucia

    se face n limba majoritii populaiei din comitat (jude). n nvmntul

    superior se va ntrebuina limba majoritii populaiei din regiunea

    respectiv.

    Art. 5. Numele de localiti se ntrebuineaz n limba respectiv a fiecrei

    naiuni. Legea despre numirile de localiti, art. IV din 1898, se scoate din

    vigoare. Numele de familii se vor respecta, scriindu-se cu ortografia limbii

    respective.

    Art. 6. Cu ducerea la ndeplinire a celor cuprinse n acest decret se

    ncredineaz preedintele Consiliului.

    Sibiu, la 24 ianuarie st.n. 1919

    Iuliu Maniu, Preedintele Consiliului.

    Gazeta Oficial publicat de Consiliul Dirigent al Transilvaniei, Banatului,

    Maramureului i prilor ungurene (Sibiu), nr. 6 din 14/27 ianuarie 1919,

    pp. 25-26.

    II.

    Ordonana

    Referitoare la judectori, advocai, notari publici

    Pe baza decretului Nr. 1 din 24 ianuarie 1919 ordonez urmtoarele:

    1.

    Prin estinderea suveranitii Statului Romn asupra urmtoarelor comitate

    aparinute pn acum Statului Ungar:

    Alba inferioar

    Bistria Nsud

    Braov

    Ciuc

    Cojocna

    Fgra

    Hunedoara

    Mur Turda

    Odorheiu

    Sibiu

    Solnoc- Dbca

    Trnava mare

  • 37

    Trnava mic

    Trei scaune

    Turda-Arie

    Jurisdiciunea acestor teritorii se separ de jurisdiciunea Statului Ungar i

    se

    Subordon jurisdiciunei Statului Romn.

    Jurisdiciunea Curiei Ungare asupra teritoriilor susinute nceteaz de la

    data

    intrrei n vigoare a ordinaniunei de fa.

    Toate pricinile, de orice natur, cari pe cale de recurs ar urma s fie

    naintate Curiei ungare, vor fi inute pn la dispoziiuni ulterioare n

    suspeziune la instanele respective.

    Toate autoritile i oficiile judiciare stau sub supravegherea suprem a

    efului

    de Rezoluiunea Adunrii Naionale de la Alba Iulia din 18 Noiembrie/1 Decembrie 1918.

    Cred c lucrurile sunt clare domnule Hunor. Unde scrie n aceast

    declaraie de independena inutului secuiesc? Nu uitai, aceast declaraie a

    fost dat cnd nc Transilvania nu era unit cu patria mam i prin ea se

    cereau drepturile care se cuveneau romnilor aflai n imperiul Hansburgic.

    Harta Romniei dup 1918

  • 38

    IRONIM MUNTEAN

    Teatrul liric i reflexiv

    Creator proteic, Valeriu Butulescu armonizeaz n

    toat fiina sa poetul sensibil cu moralistul ironic,

    temperamentul solar de sorginte rural, capacitatea

    disociativ i analitic cu reflexivitatea insului lucid,

    atent sagace la spectacolul lumii diverse i unitare

    totui n paradoxala ei alctuire. Spirit fin i gnditor profund, cum l

    definete Marin Sorescu, Valeriu Butulescu topete n

    scrierile sale lirismul i reflexivitatea, privirii mirate

    i ironice a scriitorului nfindu-i-se o lume cldit

    pe o dialectic a contrastelor multiple ntre via i

    moarte, venicie i efemeritate, iubire i ur, sacru i

    profan, astral i teluric, angelic i demonic, fiin i masc,

    esen i aparen, virtute i viciu, prietenie i dumnie, frumos i urt,

    autenticitate i falsitate, inocen i perversitate, tineree i btrnee, singurtate

    i sociabilitate, bogaie i srcie, nelepciune i prostie - n care induce o

    tensiune printr-un paradox de proporie sau perspectiv.

    Opera sa dramatic este original i unitar prin viziunea asupra lumii,

    asupra condiiei umane, prin concepia artistic, diversitatea tematic i prin

    speciile dramatice cultivate.

    Teatrul su este o oglind a lumii, a vieii imaginate i ficionalizate, un

    joc cu paradoxuri n care homo ludens (ori homo artifex, homo aestheticus) omul

    creator pentru care arta este un joc prin care creeaz universuri, tot aa cum

    Dumnezeu s-a jucat de-a lumea, crend-o.

    Herghelia albastr (Fora imaginaiei) este un text programatic, de

    estetic teatral, o paralel asupra raportului dintre artistul creativ i realitate.

    Opera literar este produsul imaginaiei, o ficiune, un raport estetic ntre

    personaj, autor i creaie. Totul este joc i convenie (p.35). Este rodul

    transfigurrii realului, al recrerii, un act ludic, similar jocului de-a lumea al lui

    Dumnezeu care a creat Universul.

    n ambiiile orgolioase ale Autorului (personaj al piesei, ipostaz a

    artistului creator): Un scriitor este o mic zeitate, un Dumnezeu de provincie.

    Un scriitor bun face oameni cnd vrea, din cteva cuvinte, cu un pix i puin

    imaginaie. (p.15).

    Metafora titlului ne duce cu gndul la Pegasus, slujitorul zeilor i al

    muzelor, intermediar al imaginaiei, al fanteziei creatoare, specific artistului, dar

    i copilului care prin joc, puritate i candoare depete trmul real i ptrunde

    n cel al visului, al unei ficiunii ideale care l nlnuie.

  • 39

    n pies Un cal eminamente albastru rde n hohote(p.31), Brbatul

    aude clar nechezatul repetat al unui cal i tropot neregulat de copite (p.5).

    Calul este laitmotiv simbolic, agent al fanteziei, al Forei imaginaiei prin

    care opera literar i exercit rolul de chatarsis, de purificare a fiinei. Chiar

    Ofierul (simbolul realului) n finalul piesei, pe cnd Autorul iese trndind ua,

    se aude un nechezat straniu de cal i tropotul n ritm de step, al unui cal care se

    ndeprteaz (p.43), se arunc pe scaun ca i cum ar ncleca un cal,

    clrind copilrete scaunul (p.43) rspunde la telefon Generalului:

    Clresc!... Un cal eminamente albastru Un cal cu potcoave din oel

    inoxidabil plecnd Definitiv i irevocabil! ... n cer Acolo m ateapt

    herghelia albastr (p.44). Suntem n plin basm, nevoia de poveste, specific

    omului, triumf. Ofierul devine: Sunt eu! Rou mprat Iar n mn port

    sabia voievodului Bogdan cel Orb!... (p.44).

    Cu patru personaje, piesa este alctuit din 14 scene, iar aciunea se

    petrece n biroul bine mobilat al unui ofier superior de poliie i are o structur

    circular: ncepe i sfrete cu convorbirea telefonic a Ofierului de la evidena

    populaiei cu superiorul su, Generalul, care-i solicit un referat pentru oferul

    su care i pregtete doctoratul cu teza: Existenialismul i Evidena Populaiei,

    el nsui fiind doctor n teoria cunoaterii, pe care Dac nu o stpneam, nu

    ajungeam att de sus! (p.2) i promindu-i sprijinul. n final (Scena 14) i

    anun plecarea n cer la herghelia albastr, dezinteresat de programul de

    guvernare al Generalului. Succesiv, n cele 12 scene intr Brbatul, Autorul

    (Scena 3) i Femeia (Scena10), din dialogul lor construindu-se substana

    comediei.

    Personajele sunt generice, exponeniale, simbolice, ncorporate realului

    (Ofierul) i ficionalului: Brbatul traversnd o criz de identitate, Este

    generalizarea maxim celui mai vechi principiu masculin (p.3) i Femeia Este

    generalizarea maxim a celui mai vechi principiu feminin(p.11). Amndou

    sunt creaii arhetipale, rod al imaginaiei Autorului, stpnul gndurilor i

    sentimentelor lor, care-i abuzeaz personajele, autodefinindu-se drept adversar

    al formelor fr fond (p.14). Brbatul l consider un mincinos, incapabil a

    aborda subiecte grele. E un uuratic, cu ficiune literar ndoielnic (p.8),

    plin de ifose, un pervers, a svrit furt literar, este un violator.

    Personajele se autodefinesc, se caracterizeaz reciproc, antitetic, iar

    didascaliile dramaturgului radiografiaz micarea lor sufleteasc. Dialogul Autor

    - Femeie penduleaz n jurul erosului care o stpnete i care, prin hiperbol,

    este pus n paralel cu cosmosul, prin erotomorfizarea acestuia i plasarea

    cuplului n preajma celui biblic, originar, concluznd c Iubirea este o atracie

    mai puternic dect gravitaia!, ...Dragostea trage toate sforile Universului

    (p.33).

    Dialogul Autor Ofier printr-un subtil joc al paradoxurilor devoaleaz

    dialectica contrastelor sociale, politice, morale pe care autorul le ncrimineaz

    ntr-un larg registru comic, ale crui surse sunt opoziia dintre coninut i form,

    dintre persoan i masc, dintre aparen i esen, dintre cea ce vor s par eroii

    i cea ce sunt n realitate. De mare efect este finalul, mpcarea Brbatului cu

  • 40

    Autorul, care continu s Scrie cu caietul pe genunchi, cuprins de voluptatea

    creaiei, Privete spre Brbat i spre Femeie, continund s scrie cu o pasiune

    devastatoare, ntr-o atmosfer comic, prsete scena pe care zace un teanc de

    file de manuscris, risipite i auzndu-se nechezatul distorsionat i tropotul

    unei mari herghelii de cai(p.41). Se trece astfel dintr-o realitate absurd, prin

    Fora imaginaiei, pe trmul povetii n care i Ofierul se integreaz.

    i Fantezia ocult (Don Siempre) se nscrie aceluiai registru tematic,

    dezvoltnd raportul dintre cunoaterea artistic i cea tiinific, dintre materie i

    spirit, dintre trup i suflet, dintre intelect i afect, dintre raiune i sensibilitate,

    dintre poezie i matematic, ntr-un poem dramatic dens n simboluri i alegorii.

    Valeriu Butulescu i plaseaz comedia sub zodia a dou motto-uri, din

    Eminescu, Argint e pe ape i aur n aer i Cervantes Sunt lucruri n care

    trebuie s crezi pentru a le vedea , i face din Don Siempre un venic vistor,

    contient de valoarea sa: Bine, dar eu sunt venic (p.3), un iluzionist, un

    vntor de vnt, care crede n himere dezinteresat, spre a vedea ce nu exist

    (p.14) convins c Nemurirea mea este indiscutabil (p.8).

    Credina n himere l face pe Don Siempre un emul al lui Don Quijote,

    creator de miracole, fiindc Nemsurat e fora mea (p.12). Eternul vistor

    este bogat sufletete pentru c Totdeauna n rtcirea mea, am pstrat puin

    coeren (p.26). Vistoria l face poet, filtrnd prin magie, sublimul din verb,

    din cuvnt la ceasul la care nevzutul prinde contur i poemul trece n cristal.

    Aur esenial, eliberat de zgura cuvintelor(p.2).

    Visele lui l pun n contrast cu lumea real, care-l consider nebun i-l

    interneaz n spital, ntreaga aciune a comediei desfurndu-se ntr-un salon

    special de psihiatrie din mobilierul cruia atrag atenia: vasul cu flori, ceasul

    detepttor, Mtura, Halatul uzat, atrnnd n cuier, un ficus ornamental i o

    vitrin cu medicamente elemente de decorare se anim i devin simboluri ale

    unui spectacol cosmic de o fantezie debordant. Compoziional, piesa este

    alctuit din 21 de scene, structura este circular, bazat pe simetrii ncepnd

    (Scena 1) i sfrind (Scena 20) cu momente de magie svrite de Don

    Siempre, prin care trece din real n imaginar i paralelisme compoziionale: n

    Scena 2 i Scena 18 sunt prezente Mtura i Halatul, devenite personaje

    simbolice reprezentative pentru realitatea cu care protagonistul se afla n

    contrast, iar n Scena 3 i Scena 18 sunt prezeni Don Siempre i medicul Tomas,

    devenii n estura textului Don Quijote i scutierul su Sancho, reflectnd

    asupra vieii i morii, asupra condiiei umane efemere urmrite n timp i istorie,

    despre iubire, eternul feminin, dragostea dintre brbat i femeie, printr-o continu

    pendulare ntre mitologie i realitatea actual, despre credin, apelnd la mitul

    biblic.

    De altfel, fondul reflexiv al piesei este dens literar i filozofic, cultural,

    mitologic, teologic, iar replicile sunt cugetri, aforisme, sentine, proverbe,

    expresii celebre ce vin s localizeze, s individualizeze, s dea substan

    tipologic i caracterologic, definiii metaforice ncrcate de mister poetic.

    Personajele sunt simbolice, antroponomastica alegorizndu-le esena.

    Don Siempre Venicia, Nemurirea spiritului vistor, etern pelerin printre

  • 41

    fantasme, clrind nu pe Rosinanta, ci pe Un cal negru, foarte talentat, care

    fcea versuri albe. Cnd se aeza la maina de scris i ddea jos

    potcoavele(p.7). El o invoc pe Elena din Troia, simbolul eternului feminin,

    culme a frumuseii pgne. Pentru Siempre a face aur e joac de poet

    pentru tine s faci din taur minotaur i din balaur aur!... Elena (tandr). Eti

    bogat! Toate hergheliile de cai verzi sunt ale tale. i ce puternic eti! (Declam).

    Cuttor de avntate culmi! Mereu chemat de nlimi albastre! Crtorule! (

    l trage peste ea). Hai, urc-te pe muntele lui Venus! (p.11). Tiparul eternului

    feminin topete castitatea, virtutea, puritatea primordial, fora moral de esen

    cretin cu senzualitatea, fertilitatea, voluptatea, fecunditatea pgn, miticul e

    mereu convertit n real, chemarea la dragoste este patetic. Un excepional foc i

    joc erotic se consum n vis, n paturi separate, ntre Elena i Tomas.

    Neantida cu coasa, simbolul morii, este invocat spre a-l salva pe

    Tomas de la moarte, dar i va trimite un altul lui Don Siempre, n final, tnr, dar

    cu aceleai metehne.

    n ntlnirea imaginar cu Paulus, Don Siempre i face cunoscute

    convingerile cretine, iar dialogul cu cei doi Profesori reprezentanii cunoaterii

    tiinifice reliefeaz convingerea lui Don Siempre despre perenitatea artei. O

    epopee valoreaz mai mult dect o cetate, c Miza rzboiului era poemul. Ca

    un mr rotund, poemul se prguia n pomul cunoaterii (p.27). Cunoaterea

    artistic e mai profund, angajnd raiune i sensibilitate, iar cea logic e limitat.

    n scena final (21), de sintez, particip toate personajele angajate ntr-

    un spectacol de pantomim, cu rsul batjocoritor al Vocilor, ntr-un banchet

    dionisiac, cu orgia chimic i eroii, foarte veseli care i trec din mn n

    mn Vasul din care beau cu sete. Femeile au un comportament tot mai libertin,

    de bacante. Brbaii au manifestri erotice care, la nevoie, pot depi uor

    limita decenei puritane. (p.33) Secvena conine o subtil punere n scen a

    naterii comediei, care i are originea n cultul antic al lui Dionysos, cu starea de

    bun dispoziie Komos.

    Bun de tipar este o comedie spumoas a crei aciune se desfoar n

    redacia ziarului Curierul Galactic, unde redactorul ef Miu i Nina, factotum

    n redacie, pregtesc o nou ediie a ziarului, aproape gata, lipsindu-i doar

    interviul senzaional, pentru a-i da Bun de tipar, pretext pentru dramaturg de

    a surprinde problematica presei, condiia ziaristului, relaia dintre pres i

    realitate, dintre ziar i cititor, n esen totul depinznd de deontologia ziaristului.

    Cutarea febril a celor doi aduce, rnd pe rnd, n dezbatere o multitudine de

    aspecte prin care se definesc antagonitii: Miu un ambiios, obsedat de succes

    i deontologie profesional, i Nina fotoreporter, editorialist, comentator,

    analist politic veritabil Colegiu de redacie, seductoare, cu imaginaie de

    tip senzual. Oscileaz vertiginos ntre obiectivitate i mitomanie(cum noteaz

    autorul n lista de prezentare: Personaje). Compoziional, piesa alctuit din 17

    scene, este circular, ncepnd cu convorbirea telefonic a redactorului ef cu

    Directorul, n care-l asigur Suntem gazetari profesioniti! Nu ne jucm cu

    nervii opiniei publice! Am neles! S trii!(p.35) i finalul n care, tot telefonic,

    anun: Am dat bun de tipar Am lucrat puin, dar vreau s v asigur:

  • 42

    ziarul e numaipomenit! (p.73). n acest interval suntem martorii trudei ziaritilor

    care ncearc s ne conving c Presa e a patra putere n stat (p.39) presa

    scris are un impact puternic asupra cititorului i dicteaz tririle, i

    modeleaz starea de spirit, i definete personalitatea (p.36). Presa are un

    efect tonic, Fora manipulatoare a presei e uria (p.37), fora vindectoare

    a presei (p.38). Ea trebuie s rspund nevoii de informare a cititorului, fiindc

    Omenirea se hrnete cu ziare. Presa scris a ajuns un drog. Singurul drog

    tolerat de autoriti (p.44). Ziarul e mai mult dect un mijloc de informare!... E

    un drog. Omenirea e dependent de pres ca de aer! ( p.46).

    Prin hiperbol, ziaristul proiecteaz actul su n cer: Sunt sigur c i

    Dumnezeu, acolo sus n ceruri, citete ziare, din Biblie lipsind capitolul

    Facerea Presei.

    Miu (cu glas profetic): La nceput era cuvntul. i cuvntul era la

    Dumnezeu! i Dumnezeu, dup Facerea lumii, l-a fcut imediat pe Adam. Iar

    Adam a fcut imediat un ziar p.(46). Foamea de senzaional a cititorului, setea

    de succes a ziaristului pun la grea ncercare deontologia profesional. Raportul

    dintre tire i adevr, pune n eviden un paradox: De regul tirile

    senzaionale nu sunt adevrate. Iar cele adevrate sunt adormitoare.

    Aceast dilem strnete disputa celor doi, Nina susinnd nevoia

    condimentelor i puin ficiune pentru ca tirile s fie digerabile, Miu afirmnd:

    Noi suntem ziariti! Formatori de opinie Oameni serioi! A patra putere n

    stat!... Noi gestionm adevrul i numai adevrul (p.45). Dar cititorilor le

    plac la nebunie minciunile. Scrie tu numai adevruri n gazeta ta! S vezi cum se

    va prbui tirajul (p.35). Soluia ar fi tirea veridic. Senzaional, dar

    veridic! (p.55).

    Proiectnd aceast dilem n real, dramaturgul surprinde pretutindeni

    contraste: n viaa politic, economic, social, moral, spiritual care

    alimenteaz substana comic a textului dramatic, exprimat n enunuri

    memorabile, sentine, cugetri, aforisme.

    Fantezie balcanic (Partidul Naional al lui Tata) este o comedie de

    moravuri i de caractere amintind substanial de Caragiale prin viziunea clasic i

    umorul inconfundabil, Valeriu Butulescu, definindu-se ca moralist i

    caracterolog original, sondeaza viaa public i de familie a emanailor

    Revoluiei, ajuni la putere, roi de ambiii, cu instincte de parvenire, hotri s

    speculeze avantajele regimului politic de care profit din plin, cu toii

    mpcndu-se n final sub ochii presei independente, cu buget de miliarde,

    Opinia (personaj al piesei) ei metamorfozndu-se n raport cu profitul financiar

    obinut.

    Cu inventivitatea antroponomastic dramaturgul ne proiecteaz n

    universul comic al teatrului caragialian, prezent topologic n fiecare erou al

    piesei. Poporan, demagogul de profesie, stlp al puterii, curioas combinaie de

    Trahanache (so nelat), Caavencu (demagogul perfect) i Agami Dandanache

    (canalia profitoare), Populus (fiul dintr-una din numeroasele csnicii ale tatlui),

    progenitura profitoare, copilul de bani gata, existnd din nemunc, Marry,

    cocheta adulterin, tentat de lux, desfru i iubitoare de animale, Nerva,

  • 43

    funcionarul public aservit puterii, fidel, devotat al acesteia, Grivan, cinele de

    paz, sluga de nevoie a puterii, dar i element al triunghiului conjugal (Poporan

    Marry Grivan).

    Acunea comediei se desfoar n straniul birou senatorial al lui

    Poporan, mobilat ciudat, avd ntr-un col o boxa de deinui n care este prvlit

    pe podea, ateptnd vizita Opiniei, ziarist la Libertatea Liber spre a-i lua un

    interviu. n cele 21 de scene piesa surprinde pelerinajul celor ase personaje. Ca

    senator, Poporan impunndu-i imaginea fals de martir al neamului, erou

    naional, patriot ce se jertfete pentru ar, se sacrific pentru popor, sufer, apr

    libertatea: Libertatea este mai mult dect un concept. Libertatea este dreptul

    sfnt al neamului. Este, dreptul (ezit) inimitabil intolerabil

    inalterabil indubitabil (p.35) Libertatea este dreptul sfnt al neamului.

    Este dreptul inalienabil al naiunii de a fi ea nsi i chiar mai mult dect

    att (p.7).

    Acest slogan este rostit obsedant n faa oricui i trece pragul, de fiecare

    dat din interes. Populus spre a-l tapa de bani, Marry, ultima soie a lui Poporan,

    spre a-i achiziiona o hain de piele de dinozaur i a-i lua n stpnire noul

    cel (Grivan Grivei). Gu, milionarul de carton, ef de clan, mafiot, investitor

    strategic, nscut i crescut la periferie, obligatoriu blond, pentru a evita orice

    aluzie discriminatorie (s.n), spre a-i cumpra teren n Cimigiu, unde vrea s-i

    construiasc banca proprie, Opinia i cameramanul Miu spre a-i lua un interviu.

    Poporan se socotete autorul Revoluiei, aprtor al democraiei, al dreptii,

    adversar al tiraniei.

    Compoziia este iari circular, sfrind n acelai birou senatorial, din

    care Poporan s-a ridicat la cer, petrecnd urmtoarele dou sptmni n lumea

    ngerilor de unde va reveni n circumscripia sa electoral cu un profil moral

    sensibil mbuntit (p.48).

    De sus, cu reverberaii cosmice, rzbate glasul profetic al senatorului

    Poporan:Libertatea nu e un simplu concept. Este dreptul sfnt al neamului!

    Este dreptul inalienabil al naiunii de a fi ea nsi! i chiar mai mult dect

    att!... i chiar mai mult dect att.

    n acest cerc se consum o fantezie balcanic de un comic debordant,

    turbat, iscat dintre contrastul dintre fiin i masc, n principal Poporan,

    demagogul lund masca martirului spre a-i ascunde esena corupt, specific,

    crede el, neamului, imposibil de extirpat. Chirurgia noastr estetic este prea

    tnr pentru aa ceva. Operaia comport riscuri incalculabile Ea poate afecta

    ireversibil specificul naional (Pauz). Aici este vorba de vocaie, doamn!

    Suntem un popor muzical! Prefacei corupia n vioar i dai-o pe mna unui

    politician de la noi! Va cnta mai frumos dect Paganini! (p.42).

    Personajele se individualizeaz prin aciuni, intenii, se autodefinesc, ori

    se caracterizeaz reciproc, prin felul n care gndesc i se exprim, prin

    onomastica plin de sugestii, iar dramaturgul, prin didascalii (notele din

    parantez) i excepionala for a stilului dens, expresiv, metaforic, coroziv,

    aluziv, dar mai ales aforistic.

  • 44

    i prin singura dram din volum, Rugul aprins rmne nscris temei

    generale, literatura i realitatea, scriitorul i societatea. Scris n memoria

    Poetului V. Voiculescu (1884-1963) de la a crei moarte tragic se mplinesc

    cincizeci de ani piesa proiecteaz aciunea n obsedantul deceniu cnd

    regimul totalitar ateu, dup alungarea regelui Mihai, duce o teribil prigoan

    pentru lichidarea dumanilor poporului, folosindu-se de o justiie aservit total.

    n cele 19 scene ale dramei Poetul este urmrit, ca duman, pentru c a participat

    la ntlnirile literare ale grupului Rugul aprins, de la mnstirea Antim, (stare

    era Vasile Vasilachi) ale crui reuniuni aveau loc n salonul streiei sau n

    biblioteca mnstirii, n prezena a numeroi scriitori, oameni de cultur i

    monahi. Rugul aprins inteniona s scoat o revist de spiritualitate romneasc,

    s tipreasc o colecie de trire cretin, alturi de aciuni umanitare i de

    ncurajare a artelor. Gruparea este interzis n 1948, iar membrii surghiunii,

    judecai i condamnai la ani grei de nchisoare. V. Voiculescu este arestat n

    1958 i eliberat n mai 1962, cu mai puin de un an nainte de moarte.

    Poetul, n creaia cruia triumf vederea ingenioas a minii (Tudor

    Vianu), iar timpul e rugciune ntre cerul strein i lutul ce ne va mnca, are

    nostalgia Paradisului, identific gndul cu nemrginirea, memoria cu libertatea,

    mntuirea nu poate fi obinut dect prin frumusee. Idealurile sale sunt n

    conflict cu literatura proletcultist, cu arta angajat. Poetul este depozitarul unor

    mari idealuri... Scrie poezie mistic... Este o poezie adevrat. De aceea este

    periculoas! Aprinde sufletele oamenilor... Lirica nu este un ir de vorbe goale,

    care pocnesc militrete din clcie! Poezia nsemneaz har. (p.17). Esena

    dramei Poetului este remarcabil definit ntr-un monolog al colonelului de

    securitate Adam care i radiografiaz propria contiin i totui contiine mai

    exist, constatnd c eu sunt o raz de vectoare a acestuia. Mtur totul n jur.

    (p.19). Opera poetului (Adam rsfoiete Caietul negru) este n opoziie cu

    lumea nou n care Spiritul nu mai valoreaz nimic. Nruirea este total.

    Egalitatea a devenit noua religie. Absurdul egalizator vine ca un tvlug. i

    munii sunt prvlii peste vi adnci... i apele se


Recommended