+ All Categories
Home > Documents > GIMNASTICA ACROBATICA - 76050e1276eec42161d6e7c2c4e73d68

GIMNASTICA ACROBATICA - 76050e1276eec42161d6e7c2c4e73d68

Date post: 24-Nov-2015
Category:
Upload: diana-alexandra
View: 135 times
Download: 5 times
Share this document with a friend
Description:
Gimnastica aerobica
23
UNIVERSITATEA SPIRU HARET GEORGETA NICULESCU GIMNASTICĂ EDITURA FUNDAŢIEI ROMÂNIA DE MÂINE
Transcript
  • UNIVERSITATEA SPIRU HARET

    GEORGETA NICULESCU

    GIMNASTIC

    EDITURA FUNDAIEI ROMNIA DE MINE

  • 1

    CUPRINS

    Capitolul 1. Deprinderile motrice n gimnastic Capitolul 2. Gimnastica acrobatic

    Capitolul 3. Sriturile n gimnastic Capitolul 4. Asigurarea n gimnastic Capitolul 5. Acompaniamentul muzical n gimnastic Capitolul 6. Competiia n gimnastic Capitolul 7. Baza material necesar desfurrii activitilor de gimnastic Bibliografie

  • 2

    Capitolul 1 DEPRINDERILE MOTRICE N GIMNASTIC

    Obiectivul fundamental n gimnastic l reprezint formarea deprinderilor motrice specifice care

    constituie componente eseniale ale diferitelor acte i aciuni motrice, care prin nvare i exersare ating indici superiori de eficien, precizie, coordonare, stabilitate, vitez, ntr-un cuvnt realizarea deprinderilor nalt performante.

    n orice disciplin sportiv, deci, i n gimnastic, procesul nvrii, prin calitatea sa, influeneaz performanele obinute. Menionm faptul c, nvarea n cadrul activitilor sportive denumit nvare motric i are ca rezultat formarea deprinderilor pe baza componentelor senzoriale, chinestezice sau proprioceptive n care sfritul unei micri este semnal prin declanarea micrii urmtoare. 1.1. Caracteristicile motricitii n gimnastic

    Gimnastica prezint anumite caracteristici ale motricitii ce o definesc i o deosebesc de celelalte ramuri sportive. Particularitile cerinelor privind deprinderile motrice i pun amprenta asupra performanei viitorilor gimnati. Astfel:

    Gimnastica este un sport de mare tehnicitate ( deprinderile motrice odat nvate, trebuie perfecionate).

    Gimnastica posed un repertoriu motric foarte bogat, o mare varietate de micri de balans, de for. Caracteristica esenial a motricitii n gimnastic este complexitatea ( gimnastica folosete grupe de

    micri, att izolate, ct i legate, care alctuiesc exerciiul ). Originalitatea constituie o alt caracteristic a motricitii n gimnastic (alternane de tempouri,

    ritmuri i dificultate n micri). 1.2. Clasificarea deprinderilor motrice din gimnastic

    n gimnastic regsim dou mari grupe de deprinderi motrice: 1. Deprinderi motrice de baz i aplicativ-utilitare: mers, alergare, aruncare, prindere, sritur, crare,

    trre, escaladare, ridicare i transport 2. Deprinderi motrice specifice: poziii, micri de for i de balans care pot fi gimnice, acrobatice sau

    specifice probelor de concurs ( srituri, paralele, brn, sol, bar fix, inele, cal ). 1.3. Factorii care influeneaz formarea deprinderilor motrice

    Aceti factori sunt determinai de: Complexitatea actului motric (se nva mai nti elementele simple i apoi cele complexe) Nivelul calitilor motrice (n mod special att ndemnarea, ct i dezvoltarea i meninerea forei) Plasticitatea i receptivitatea cortical a gimnastului (crearea reflexelor condiionate) Starea psihic a sportivului (capacitatea de concentrare, personalitatea, perseverena) Interesul, motivaia, priceperea antrenorului n transmiterea cunotinelor, condiiile materiale n care

    are loc procesul de nvare. 1.4. Etapele nvrii n gimnastic

    Procesul de nvare a micrilor de gimnastic este un proces complex, care cuprinde, pe lng nvarea gestual, motric, realizat la nivelul de priceperi i deprinderi, forme de nvare inteligent, constnd din nsuirea noiunilor, conceptelor i din nvarea creatoare.

    Din punct de vedere metodic, procesul nvrii n gimnastic l putem mpri n trei etape: etapa iniierii; etapa consolidrii; etapa perfecionrii. Etapa iniierii n aceast etap a nvrii, gimnastul i creeaz, pe baza explicaiilor, demonstraiilor i a mijloacelor

    intuitive prezentate de profesor, reprezentarea corect a micrii ce urmeaz s-o nvee. El primete informaii verbale precise, privind denumirea elementului tehnic, forma, direcia, amplitudinea, ritmul, gradul de ncordare i coordonare, toate avnd rol prioritar n mbuntirea proceselor de gndire; vizuale prin, utilizarea chinogramelor, desenelor, filmelor, fotografiilor cu rol n formarea reprezentrii corecte a elementului tehnic i informaii tactil-chinestezice, necesare n exerciiile tehnice complexe de mare risc, cu rol de a conferi siguran i de a spori ncrederea gimnastului n execuie.

    Aspecte metodice: informaiile primite de gimnast trebuie s fie clare i precise din punct de vedere terminologic, pentru a

    avea loc o percepie bun, bazat pe atenie i concentrare; informaiile s in cont de nivelul de pregtire i capacitatea individual de prelucrare a gimnastului; indicaiile i corectrile s fie inteligibile, scurte i concise;

  • 3

    procedeele metodice de nvare, precum i mijlocele ajuttoare trebuie s susin efectiv nsuirea corect a elementului tehnic;

    formarea simului kinestezic prin executarea exerciiilor pregtitoare, conducerea lent prin micare i exersarea elementului tehnic.

    Etapa consolidrii n aceast etap are loc executarea corect a tehnicii de execuie a micrii, cu indici crescui de for, vitez, amplitudine, cu ritm i precizie corespunztoare n condiii standard. n aceast etap, indicaiile trebuie s vizeze percepia i simul micrii, gimnastul fiind condus n procesul de corectare spre autonomie i automatisme. Astfel, el i poate aprecia execuiile i regla micrile n cadrul exersrilor multiple, ajungnd la execuii de finee. Obiectivul acestei etape l constituie executarea corect a micrii.

    Aspecte metodice amenajarea corespunztoare a spaiului de lucru (saltele, lonje, groapa cu burei); acordarea ajutorului direct atunci cnd este necesar, observarea i corectarea la timp a greelilor; folosirea semnalelor sonore (ajutorul verbal), pentru a marca anumite momente cheie ale execuiei; utilizarea nregistrrilor video pentru analiza concret a propriilor execuii; participarea la competiii demonstrative i antrenamente arbitrate.

    Aceast etap este caracterizat de efectuarea micrii nvate n condiii variate, cu indici superiori de coordonare, precizie, ritm, cursivitate, ntr-un cuvnt au eficien maxim. Acum are loc realizarea miestriei tehnice, prin repetarea integral a micrii n condiii stereotipe i de concurs, precum i integrarea micrii nvate n combinaii cu alte elemente cunoscute. Aspecte metodice:

    asisten permanent din partea antrenorului i acordarea ajutorului, dac este necesar; autoasigurarea realizat de gimnast. Parcurgerea celor trei etape n nvare are ca obiectiv execuia micrii (element tehnic) nvate cu

    precizie, finee i virtuozitate. 1.5. Metode i procedee de nvare

    n funcie de etapa de nvare, n nvarea motric din gimnastic ca proces de instruire este utilizat ntreg sistemul metodelor i procedeelor metodice de instruire. Metodele i procedeele sunt folosite n funcie de nivelul de pregtire fizic i tehnic al gimnastului, de gradul de dificultate i structura elementului tehnic, de etapa nvrii. Acestea sunt:

    metoda verbal este metoda prin care antrenorul explic micarea din punct de vedere tehnic, analizeaz execuiile i corecteaz greelile. Explicaia trebuie s fie clar terminologic, concis, adaptat vrstei gimnatilor, avnd ca obiectiv formarea reprezentrii corecte a micrii;

    metoda demonstraiei mpreun cu explicaia asigur formarea reprezentrii corecte a micrii, prin sublinierea detaliilor tehnice i a greelilor de execuie ce pot s apar. Demonstrarea micrii poate fi fcut pe pri (secvenial), n ntregime, n ritm lent sau normal. Ca mijloace pot fi utilizate chinogramele, desenele, fotografiile, filmele;

    metoda observaiei se realizeaz n timpul antrenamentelor, prin observarea execuiei colegilor , n concursuri prin observarea execuiei adversarilor, iar cu ajutorul filmelor i tehnicilor video a propriei execuii;

    metoda practic se refer la exersare i o ntlnim sub forma procedeelor metodice. Acestea sunt: 1. exersarea global se folosete la nvarea elementelor simple sau a celor n care fazele componente

    nu pot fi separate (micri din balans, rostogoliri), prin crearea de condiii uurate, aparate ajuttoare, ajutorul antrenorului (direct, indirect, semnale auditive i vizuale);

    2. exersarea analitic sau parial se utilizeaz n cadrul deprinderilor complexe astfel antrenorul mparte micarea n uniti (faze) care vor fi executate separat, dar trebuie avut grij ca aceast fragmentare s nu duneze structurii micrii (rsturnare lateral, nainte, napoi).

    3. exersarea mental gimnastul repet mental micarea pe care trebuie s o nvee, s

    exerciiul.

    Metoda programrii algoritmice se refer la mprirea materialului de studiu ( program, elemente, exerciiu liber ales) n pri (structuri, combinaii) ntr-o succesiune logic bine structurat, pe baza crora se deruleaz procesul de nvare. Programarea de tip algoritmic se poate folosi att pentru un singur element de gimnastic, ct i pentru serii de elemente cu structur similar. n acest scop, antrenorul trebuie s cunoasc foarte bine structura tehnic a exerciiilor, particularitile de vrst ale gimnatilor, regulile alctuirii algoritmilor, nivelul lor de pregtire fizic i tehnic. n nvarea algoritmic sunt folosite trei serii de exerciii:

    seria I se realizeaz suportul fizic necesar executrii micrii prin prelucrarea cantitativ i calitativ a grupelor musculare solicitate n micare;

    seria a II-a se realizeaz nvarea propriu-zis a elementului (a micrii) i consolidarea lui;

  • 4

    seria a III-a se realizeaz consolidarea i perfecionarea elementului tehnic nvat prin includere lui n legri i combinaii.

    n concluzie, putem afirma c n momentul executrii unei micri, gimnastul efectueaz urmtoarele operaii:

    evaluarea sarcinii i a situaiei n care trebuie realizat aceasta i decizia asupra programului general; estimarea condiiilor iniiale (poziia corpului) i distana asupra parametrilor specifici pentru

    programul ce trebuie aplicat; declanarea micrii, pe baza parametrilor selecionai, ceea ce duce la folosirea unor reguli de

    parametrizare valabile, pentru toate situaiile, identificndu-se instrumentul dup care este gsit soluia motric, la o problem motric impus sau ivit.

    ntrebri 1. Prezentai caracteristicile motricitii n gimnastic. 2. Care sunt factorii ce influeneaz formarea deprinderilor? 3. Prezentai etapa iniierii n gimnastic. 4. Care sunt metodele i procedeele de nvare n gimnastic?

    Capitolul 2

    GIMNASTICA ACROBATIC

    Gimnastica acrobatic este mijloc al gimnasticii i, n acelai timp, ramur de sine stttoare, statut pe care l-a cptat n anul 1972, Federaia Internaional a Sporturilor Acrobatice fiind nfiinat n anul 1973. Sistemul competiional cuprinde urmtoarele probe: perechi (fete, biei), mixt, trio fete i grup biei (4). Exerciiile sunt executate pe covorul de concurs (12 x 12 m) i cuprind elemente de for, echilibru, elemente de aruncare i poze, toate executate cu acompaniament muzical. 2.1. Caracteristicile gimnasticii acrobatice

    Gimnastica acrobatic prezint urmtoarele caracteristici: are caracter competitiv; cuprinde micri complexe, ce prezint un grad mare de spectaculozitate, rezultat din execuia

    elementelor cu amplitudine, elegan, precizie; cuprinde micri naturale, dar i originale, nentlnite n viaa cotidian; coninutul acrobatic a evoluat, diversificndu-se permanent datorit capacitii de creativitate a

    antrenorilor, sportivilor i evoluiei materialelor sportive; exerciiile acrobatice se bazeaz pe stpnirea corpului i meninerea echilibrului n condiii neobinuite

    de lucru dinamic i static; constituie o surs bogat de micri pentru celelalte aparate din gimnastica artistic (brn, paralele,

    srituri, bar), precum i pentru celelalte ramuri sportive; exerciiile acrobatice solicit din parte executanilor indici crescui de for, mobilitate n toate

    articulaiile, precum i un deosebit sim al echilibrului, coordonare i orientare n spaiu; exerciiile acrobatice sunt accesibile i atractive, fiind practicate att de copii, ct i de aduli, dar dotai

    din punct de vedere motric; exerciiile acrobatice contribuie la dezvoltarea calitilor motrice: ndemnare, for, suplee, vitez,

    rezisten; exerciiile acrobatice solicit din partea acelora care le practic: curaj, drzenie, hotrre, perseveren,

    voin, stpnire de sine; exerciiile acrobatice se regsesc n programele de educaie fizic din colile de toate gradele.

    2.2. Obiectivele gimnasticii acrobatice dezvoltarea fizic armonioas a organismului, formarea personalitii executanilor; dezvoltarea forei, mobilitii articulare i elasticitii musculare; dezvoltarea echilibrului, coordonrii, capacitii de orientare n spaiu i dirijrii precise a micrilor; perfecionarea tehnicii i execuiei specifice, n vedere obinerii de performane remarcabile; formarea obinuinei de a practica independent exerciiile acrobatice.

    2.3. Bazele tehnice ale exerciiilor acrobatice Exerciiile acrobatice cuprind poziii i micri complexe bazate pe ndemnare, pe un dezvoltat sim al

    echilibrului i al orientrii n spaiu, solicitnd aparatul locomotor, att la nivelul coloanei vertebrale, ct i al articulaiilor scapulo-humerale i coxofemurale. Astfel, tehnica execuiei elementelor acrobatice reprezint un sistem de micri i ncordri musculare, care permit rezolvarea sarcinilor motrice concrete.

  • 5

    Coninutul gimnasticii acrobatice cuprinde att elemente cu caracter static, ct i elemente cu caracter dinamic. Astfel, elementele acrobatice statice se bazeaz pe pstrarea echilibrului corpului n condiii variate i pot fi considerate poziii iniiale sau finale ale unor micri, faze de trecere n desfurarea micrilor sau pot constitui elemente independente de echilibru, for, mobilitate, fiecare avnd un anumit grad de dificultate.

    Elementele dinamice se bazeaz pe rotaia sau semirotaia corpului n jurul unor axe mobile. Rotarea se realizeaz cu ajutorul unui sprijin (ndreptri, rsturnri) sau fr sprijin (salturi). 2.4. Cerine metodice privind predarea gimnasticii acrobatice n coal

    Pentru predarea elementelor de gimnastic acrobatic, profesorul are n vedere urmtoarele aspecte:

    folosirea corect a terminologiei; explicarea i demonstrarea corect a micrilor; nclzirea general i special atent a articulaiilor i musculaturii solicitat n executarea elementelor; realizare suportului fizic necesar nsuirii corecte a elementelor; nvarea mai nti a elementelor simple, accesibile, care s in cont de nivelul de pregtire al elevilor; exersare elementelor s se fac individual, global sau analitic i apoi n structuri complexe; includerea elementelor acrobatice simple n tafete, jocuri i trasee aplicative; folosirea acompaniamentului muzical; pentru creterea densitii motrice n lecie, se vor lua msuri organizatorico-materiale, care s permit

    realizarea unui numr mare de repetri (avnd n vedere numrul mic de ore alocate); se vor lua msuri stricte pentru prevenirea accidentelor prin organizarea spaiului de lucru, asigurare i

    ajutor, tratare difereniat, precum i folosirea n cadrul ntrecerilor numai a elementelor foarte bine nsuite. 2.5. Sistematizarea exerciiilor acrobatice

    Exerciiile acrobatice sunt sistematizate dup mai multe criterii (Grigore, V., Niculescu, G., 2004): dup modul de organizare a exersrii, pot fi: individuale, n perechi, grup, piramide; dup locul execuiei: la sol i alte aparate de gimnastic, la aparate speciale (plas elastic, bascul,

    prtie acrobatic, roata acrobatic); dup tipul activitii musculare: statice i dinamice; dup calitile motrice predominante: de for i echilibru; de mobilitate i suplee; dup felul rotaiilor: incomplete i complete; dup structur: cu sprijin (ndreptri, rsturnri), fr sprijin (salturile).

    Sistematizare

    Exerciii individuale

    Statice I. Poziii cu caracter de mare mobilitate:

    podul pe mini i picioare; pe mini i pe un picior; pe o mn i un picior; pe antebrae i picioare.

    sfoara nainte lateral vertical - cu trunchiul ndoit - cu trunchiul drept

    semisfoar

    II. Poziii cu caracter de echilibru i for

    cu corpul rsturnat - stnd pe omoplai - stnd pe antebrae - stnd pe cap - stnd pe mini

    din for - cu corpul i braele ndoite;

  • 6

    - cu corpul ndoit i braele ntinse; - cu corpul i braele ntinse

    din balans - stnd pe o mn

    cumpna - pe un picior

    facial costal dorsal asimetric

    - pe un genunchi fr sprijinul minilor cu sprijinul minilor pe sol

    - pe mini liber brae ntinse corpul la orizontal pe coate pe un cot

    Dinamice

    Rulri - pe abdomen - de pe genunchi - din stnd pe mini - din culcat facial

    - din culcat dorsal - cu corpul grupat - lateral Rostogoliri - cu ghemuire - nainte

    - napoi - cu picioarele deprtate - nainte

    - napoi - cu picioarele ntinse - nainte

    i apropiate - napoi - cilindru - nainte

    - napoi ndreptri - de pe cap - de pe loc - cu elan - de pe ceaf Rsturnri lente

    - lateral (roata) - pe ambele mini - pe mna apropiat - pe mna deprtat - nainte - de pe un picior pe dou picioare - de pe un picior pe un picior

    - roata arab nainte (minile se aeaz pe sol pe direcia deplasrii, una dup alta) - napoi - de pe un picior

    - de pe ambele picioare

    cu zbor - lateral - roat srit

    - roat ntoars (rondad) - nainte - pe un picior

    - pe ambele picioare - roat arab srit

    - napoi (flic-flac) - de pe ambele picioare pe un picior - pe ambele picioare

  • 7

    Salturi - grupat - nainte - din elan - de pe loc - napoi - de pe loc - din roat ntoars - din rsturnare napoi - lateral - cu corpul ndoit (echer) - nainte - napoi - ntins - nainte - napoi - lateral

    Toate salturile pot fi executate simplu sau cu ntoarcere. Vom exemplifica cte dou elemente acrobatice statice i dou elemente acrobatice dinamice din

    programa colar, aa cum trebuie abordate la examen, deoarece spaiul nu ne permite mai mult. 2.5.1. ELEMENTE ACROBATICE STATICE

    PODUL element acrobatic static de mare mobilitate (a coloanei vertebrale i centurii scapulo-humerale).

    Descriere tehnic din poziia stnd deprtat cu braele sus, se execut extensia mare a trunchiului i a capului, cu proiectarea bazinului nainte; minile se aeaz pe sol, la limea umerilor, cu degetele orientate spre picioare, ct mai aproape de tlpi, capul n extensie, picioarele ntinse, iar greutatea corpului repartizat cu precdere pe brae.

    Trasee metodice de nvare: aezat cu spatele la scara fix, picioarele deprtate i ndoite, braele sus de ipc apucat ridicate n

    pod; stnd deprtat, cu spatele la scara fix, braele sus extensia trunchiului, cu coborrea minilor din

    ipc n ipc pn pe sol; culcat dorsal, cu picioarele ndoite i deprtate, minile sprijinite la nivelul umerilor, ridicare n pod cu

    ajutor i fr ajutor; podul de jos trecerea alternativ a greutii de pe mini pe picioare i invers; podul de jos cu picioarele ntinse i apropiate; stnd deprtat, braele sus podul cu ajutor; podul de sus.

    Greeli tipice: - genunchi ndoii; - brae ndoite; - unghi ntre brae i trunchi; - greutatea nu este repartizat mai mult pe brae.

    Ajutorul se acord din lateral, cu o mn la umr i cealalt la bazin. Variante: - pe mini i un picior ridicat ntins sau ndoit la pass; - pe o mn i un picior; - pe antebrae i picioare. CUMPNA NAINTE PE UN PICIOR element acrobatic static, de echilibru, for i mobilitate.

    stnd pe piciorul stng/drept, cu cellalt ntins napoi, susinut ct mai sus; trunchiul n extensie i braele n diferite poziii (sus, lateral, oblic nainte). Pe msur ce trunchiul se apleac, piciorul liber ntins se ridic ct mai sus, pn se ajunge n poziia final, cu trunchiul i capul n extensie deasupra orizontalei.

  • 8

    Trasee metodice de nvare: - cumpn pe un genunchi, cu sprijinul minilor pe sol balansarea piciorului liber; - stnd cu faa la scara fix, braele ntinse nainte, minile de ipc apucat balansarea piciorului drept/stng ntins napoi, lateral; - stnd cu spatele la scara fix, piciorul ridicat i sprijinit de scara fix, ct mai sus, ndoirea trunchiului nainte, ridicarea lui n extensie cu braele sus cu meninere 4-5-secunde; - stnd costal la scara fix, piciorul ridicat ct mai sus i sprijini de scara fix, braele sus, ndoirea i ntinderea piciorului de baz cu meninerea poziiei. Greelii tipice: - coborrea trunchiului i a piciorului sub orizontal; - spatele rotund; - ndoirea piciorului liber; - ndoirea piciorului de baz; - lipsa de coordonare a segmentelor care realizeaz micarea; - insuficienta ncordarea a musculaturii corpului; - capul aplecat. Ajutorul se d din lateral, prin ridicarea piciorului liber napoi cu o mn, iar cu cealalt se asigur

    extensia trunchiului de la nivelul pieptului. Variante:

    - cumpna nainte, cu piciorul de baz ndoit; - cumpna lateral (costal); - cumpna asimetric; - cumpna dorsal; - cumpna vertical (sfoara), cu trunchiul ndoit; - cumpna pe mini liber; - cumpna pe coate; - cumpna pe un cot; - cumpna pe un genunchi.

    CUMPNA PE UN GENUNCHI este o poziie derivat din poziia pe genunchi i se execut fr

    sau cu sprijinul minilor pe sol. Trunchiul i capul sunt n extensie, piciorul liber se ridic ct mai sus. Braele sunt paralele, aezate pe sol la limea umerilor, formnd cu trunchiul un unghi de 90.

    STND PE OMOPLAI element acrobatic static, de for i echilibru, cu corpul rsturnat.

    Descriere tehnic din poziia aezat (culcat dorsal), rulare napoi, simultan cu ridicarea picioarelor i a bazinului pn la vertical, sprijinul realizndu-se pe omoplai, ceaf i minile sprijinite pe sol sau olduri, brbia n piept. Poziia este meninut datorit forei musculaturii abdominale i extensoare a picioarelor (lanul triplei extensii).

  • 9

    Trasee metodice de nvare:

    culcat dorsal, ridicarea picioarelor peste cap, vrfurile ating solul, revenire; culcat dorsal, cu capul spre scara fix, braele ntinse sus, cu minile de prima ipc apucat ridicarea

    picioarelor ntinse la vertical i ridicare n stnd pe omoplai, revenire; aezat ghemuit sau sprijin ghemuit, rulare napoi, cu ntinderea picioarelor la vertical i sprijinul

    minilor pe olduri, revenire; stnd pe omoplai cu ajutor; stnd pe omoplai fr ajutor.

    Greeli tipice: - sprijinul minilor greit; - picioarele ndoite; - corpul nu realizeaz poziia vertical (insuficient deschidere a unghiului dintre coapse i

    abdomen); - insuficienta ncordare a musculaturii.

    Ajutorul se acord din spate, cu minile apucnd de glezne i mpingnd bazinul n extensie cu genunchii. Variante:

    - stnd pe omoplai, cu braele ntinse pe sol; - stnd pe omoplai, cu un picior la pass; - stnd pe omoplai, cu picioarele n sfoar.

    2.5.2. ELEMENTE ACROBATICE DINAMICE

    Rostogoliri Rostogolire nainte din ghemuit n ghemuit este un element acrobatic dinamic cu rotare complet n

    plan sagital, din grupa rostogolirilor. Descriere tehnic din sprijin ghemuit, minile aezate pe sol naintea vrfurilor i la limea umerilor,

    urmeaz o mpingere scurt din vrful picioarelor pentru a imprima corpului fora i viteza necesar micrii, simultan cu ridicarea ezutei, rotunjirea spatelui, aplecarea capului nainte cu brbia n piept. Greutatea corpului trece temporar pe braele care se ndoaie, se aeaz ceafa pe sol, iar corpul se grupeaz i ruleaz pe spate spre nainte. Dup mpingere, minile apuc gambele, sub genunchi, iar picioarele rmn ndoite la piept, pn la finalul rulrii, cnd umerii se proiecteaz spre nainte i se ajunge n sprijin ghemuit.

    Astfel, are loc o rotare complet, n care corpul trece succesiv de pe picioare pe mini, ceaf, bazin i, iar picioare, revenind n poziia iniial de sprijin ghemuit.

    Trasee metodice de nvare aezat ghemuit, rulare napoi i nainte; sprijin ghemuit, ndoirea braelor i ridicarea bazinului cu spatele rotund, brbia n piept; rulare din ghemuit n ghemuit; rostogolire nainte n ghemuit pe plan nclinat; rostogolire nainte cu ajutor; legri de 2-3 rostogoliri;

  • 10

    Greeli tipice - lipsa gruprii; - lipsa mpingerii din brae i picioare pentru a mrii viteza de rotaie; - aezarea minilor pe sol prea aproape de linia vrfurilor.

    Ajutorul se acord din lateral, cu o mn sub ezut, iar cu cealalt la ceaf pentru a obliga executantul s aplece capul cu brbia n piept.

    Variante - rostogolire nainte din sprijin ghemuit pe un picior, cu cellalt ntins napoi; - din poziia pe un genunchi , cellalt picior sprijinit, ndoit nainte; - din poziia pe genunchi; - din poziia sprijin stnd; - din stnd pe cap; - din stnd pe mini cu braele ndoite sau ntins; - rostogolire nainte din ghemuit n deprtat sau cu picioarele ntinse i apropiate; -

    : se execut de pe loc sau cu elan, cu corpul ndoit sau ntins n faza de zbor. Dup btaia pe ambele picioare, are loc desprinderea i faza de zbor, iar la contactul minilor cu solul, braele se ndoaie, capul se apleac, spatele se rotunjete, picioarele se grupeaz, urmeaz rularea nainte pn n sprijin ghemuit sau n stnd. Pentru reuit este necesar ca btaia s fie scurt i s se fac pe pingea.

    -

    Rostogolire nainte din deprtat n deprtat este un element acrobatic dinamic, din grupa rostogolirilor.

    Descriere tehnic stnd deprtat, braele ntinse nainte, trunchiul se ndoaie, minile se aeaz pe sol ntre picioare, la limea umerilor. Urmeaz o mpingere din picioare, rulare pe omoplai, spate, bazin, picioarele ntinse i deprtate coboar spre sol, braele se aduc rapid nainte, iar minile se aeaz pe sol, ct mai aproape de bazin efectund o mpingere energic ce va ajuta la trecerea centrului de greutate deasupra suprafeei de sprijin i ridicarea trunchiului n poziia stnd deprtat.

    Trasee metodice de nvare

    la scara fix se execut balansri de picioare nainte, napoi, lateral; fandri nainte i lateral cu arcuiri; aezat deprtat, rulare napoi, revenire n aezat deprtat; aezat deprtat, rulare napoi, revenire n aezat deprtat cu aezarea minilor ntre picioare i ridicarea

    bazinului de pe sol; stnd pe omoplai, rulare nainte cu deprtare picioarelor, mpingere n mini, cu ridicare n stnd

    deprtat; rostogolire nainte n deprtat pe un plan nclinat; stnd deprtat, rostogolire nainte n stnd deprtat cu ajutor; stnd deprtat, rostogolire nainte n stnd deprtat; legri de 2-3 rostogoliri nainte din deprtat n deprtat.

    Greeli tipice - ndoirea picioarelor; - lipsa impulsiei picioarelor; - ntrzierea aezrii minilor pe sol i lipsa mpingerii; - minile se aeaz departe de linia bazinului; - lipsa accelerrii micrii n momentul deprtrii picioarelor; - lipsa proiectrii umerilor nainte.

  • 11

    Ajutorul - se d din fa apucnd executantul de mini i trgndu-l spre nainte sau de la nivelul bazinului. ntrebri: Prezentai caracteristicile gimnasticii acrobatice. Care sunt obiectivele gimnasticii acrobatice? Prezentai bazele tehnice ale exerciiilor acrobatice. Prezentai cerinele metodice privind predarea gimnasticii acrobatice n coal. Prezentai sistematizarea exerciiilor acrobatice statice. Prezentai sistematizarea exerciiilor acrobatice dinamice. Prezentai tehnica i metodica nvrii podului. Prezentai tehnica i metodica nvrii elementului stnd pe omoplai. Prezentai tehnica i metodica nvrii rostogolirii nainte din ghemuit n ghemuit.

    Capitolul 3 SRITURILE N GIMNASTIC

    Sriturile, constituie unul dintre mijloacele importante ale gimnasticii i n acelai timp o prob n cadrul competiiilor de gimnastic artistic fiind considerat una dintre cele mai vechi probe de concurs. n activitatea de nvare a sriturilor, urmrim atingerea urmtoarelor obiective:

    dezvoltarea fizic armonioas angrennd n efort un numr mare de grupe musculare i articulaii; dezvoltarea aparatului respirator, circulator i mbuntirea strii funcionale a organismului; dezvoltarea echilibrului i a capacitii de orientare n spaiu; dezvoltarea vitezei, forei, coordonrii i rezistenei organismului; dezvoltarea capacitii de apreciere a poziiei corpului i segmentelor sale n raport cu aparatul n timpul

    zborurilor; dezvoltarea calitilor de voin (curaj, hotrre, ncredere n forele proprii, perseveren).

    3.1. Sistematizarea sriturilor

    Sriturile n gimnastic sunt numeroase, atractive, variate ca structur i pot fi executate liber, peste obstacole, cu sau fr sprijinul minilor, utiliznd diferite procedee. Ele se mpart n srituri libere i srituri cu sprijin. I. Sriturile libere

    n aceast grup sunt incluse toate sriturile care se execut fr sprijinul minilor pe aparat. Pot fi executate de pe loc sau cu elan, cu diferite micri de brae i picioare, cu ntoarceri, pe un picior, pe ambele picioare, cu treceri peste obstacole, srituri cu coarda i la trambulina elastic.

    Sriturile simple 1. sritura dreapt se execut cu desprindere de pe ambele picioare, pe vertical cu corpul ntins, cu i

    fr ntoarcere, iar braele pot executa diferite micri. 2. sritur cu ndoirea picioarelor se execut cu desprindere de pe ambele picioare, picioarele se ndoaie

    cu genunchii sus sau cu gambele napoi. 3. sritur cu deprtarea picioarelor n faza de zbor, picioarele se deprteaz lateral sau antero-posterior. 4. sritur n echer se execut cu picioarele apropiate sau deprtate i cu trunchiul ndoit din articulaia

    coxo-femural. 5. sritura ca mingea sunt desprinderi repetate de pe sol de pe unul sau ambele picioare, cu diferite

    ntoarceri i micri de brae i picioare. Sriturile artistice

    Aceste srituri sunt specifice gimnasticii ritmice, dar sunt obligatorii i le ntlnim n compoziia exerciiilor de la sol i brn.

    Sriturile aplicative

    n aceast grup sunt incluse toate sriturile n care se utilizeaz diferite obiecte, aparate, obstacole vii, se pot executa cu sprijinul sau fr sprijinul minilor pe obstacole, liber sau prin spaiu limitat:

    1. Sritura n lungime se execut de pe loc sau cu elan, de pe un picior sau ambele picioare 2. Sritura n nlime se execut de pe loc, cu elan, cu btaie pe un picior sau ambele picioare, peste

    tachet, bnci suprapuse

  • 12

    3. Sritura n adncime se realizeaz de pe aparate situate la nlimi diferite cu corpul ntins, n extensie, cu picioarele deprtate, cu picioarele ndoite, n echer, cu i fr ntoarcere.

    4. sritura prin fereastr se execut printr-un spaiu limitat (cutie de lad, dou frnghii), cu btaie pe unul sau ambele picioare, corpul trecnd prin spaiul respectiv n echer, ghemuit, prin rostogolire.

    II. Sriturile cu sprijin

    n aceast grup sunt incluse toate sriturile la care trecerea peste aparat se realizeaz cu ajutorul

    minilor. Ele se execut la diferite aparate: capr, cal, lad, mas pentru srituri, obstacole vii sau naturale. n funcie de poziia corpului fa de aparat n timpul zborului, sriturile se mpart n dou grupe:

    1. srituri directe 2. srituri cu rsturnare 1. Sriturile directe se caracterizeaz prin faptul c n timpul primului zbor corpul efectueaz o micare

    de rotaie nainte, n jurul axei transversale de maximum 135 (nu se execut o rsturnare complet din stnd pe mini), iar n timpul zborului al doilea datorit sprijinului minilor, aceast rotaie se efectueaz n sens opus permind executarea diferitelor micri cu picioarele (ndoire i ntindere, deprtare i apropiere), cu rotarea corpului n jurul axei longitudinale (180-360) sau rotarea suplimentar n jurul axei transversale.

    Poziia prin care trece corpul n timpul primului zbor, se numete generic

    n care unghiul format de linia imaginar ce trece prin axa longitudinal a corpului n momentul sprijinului minilor pe aparat i orizontala umerilor s fie de minim 20 i maxim 45.

    n funcie de aciunile efectuate n zborul al II-lea sriturile se mpart n urmtoarele subgrupe : a) srituri cu picioarele deprtate,

    cu i fr ntoarcere; b) srituri cu picioarele ndoite,

    ; c) srituri cu corpul ndoit din articulaia coxo-femural

    ; d) Srituri cu corpul ntins, Hecht

    . 2. Sriturile cu rsturnare se caracterizeaz prin faptul c n timpul primului zbor, corpul efectueaz o

    micare de rotaie nainte, n jurul axei transversale de 180(se execut o rsturnare din stnd n stnd pe mini), iar n zborul al doilea se continu rotarea, executndu-se o rsturnare din stnd pe mini n stnd.

    Att n timpul primului zbor, ct i n al doilea, pot fi executate micri de rotaie suplimentare n jurul axelor corpului, ce duc la creterea dificultii sriturilor. 3.2. Bazele tehnice ale sriturilor cu sprijin

    Sriturile cu sprijin cuprind mai multe faze care se succed i se condiioneaz reciproc. Cunoaterea componentelor structurale va permite selecionarea celor mai potrivite exerciii pregtitoare i ajuttoare necesare nvrii, consolidrii i perfecionrii sriturilor, depistarea cu uurin a cauzelor greelilor, precum i mijloacele potrivite pentru remedierea lor.

    Toate sriturile sunt determinate de fazele care compun realizarea lor integral: elanul btaia pe trambulin primul zbor sprijinul (impulsul) minilor pe aparat zborul al doilea aterizarea

    Elanul Elanul reprezint modalitatea de realizare a vitezei de deplasare pe orizontal a corpului necesar trecerii peste aparat i efecturii diferitelor aciuni n funcie particularitile sriturilor. El const ntr-o alergare accelerat pe o distan de maximum 25 m (pentru biei) n care contactul cu solul se face pe

    , braele ndoite din cot (aproximativ la 90) se mic nainte napoi pe lng corp, trunchiul se afl aproape la vertical, privirea nainte spre aparatul peste care va sri. Prin elan, trebuie obinut viteza optim pentru realizarea sriturii i este determinat de structura sriturii, de calitile motrice ale executantului, nivelul nsuirii tehnice a sriturii i este atins naintea trambulinei.

    Pasul de apel pe trambulin i btaia propriu-zis Prin pasul de apel se face trecerea din pasul de alergare n poziia de ntmpinare a trambulinei prin apropierea energic a picioarelor i proiectarea lor nainte uor ndoite din articulaia genunchilor i gleznelor, trunchiul la vertical uor nclinat napoi, iar micarea braelor napoi jos n timpul pasului de apel ajut la meninerea echilibrului corpului n aer i pregtete desprinderea de pe trambulin.

    Btaia pe trambulin Aceasta are rol hotrtor n realizarea integral a sriturii i const n ntinderea energic a picioarelor cu ridicarea braelor prin nainte sus i ndreptarea corpului. n momentul contactului cu trambulina, centrul de

  • 13

    greutate al corpului se afl situat naintea verticalei punctului de contact, obinndu-se un unghi de atac bun ce va fi asigura un unghi de desprindere optim, iar aciunea braelor este coordonat cu aciunile picioarelor, astfel nct n finalul aciunii, corpul se afl ntr-o poziie ntins cu braele sus, bine consolidat prin aciunea ntregii musculaturi.

    Primul zbor Zborul I dureaz din momentul desprinderii de pe trambulin pn n momentul sprijinului minilor pe

    aparat i, reprezint rezultatul reaciei impulsului pe trambulin n condiiile deplasrii pe orizontal a corpului. n timpul zborului, gimnastul trece de pe trambulin pe aparat i n acelai timp el poate executa diferite aciuni de ndoire, ntindere, grupare, rotare n funcie de particularitile tehnice ale sriturii. Zborul I trebuie s asigure cele mai bune condiii pentru desfurarea celorlalte faze.

    Sprijinul minilor Acest sprijin este obligatoriu fiind stipulat i n regulamentul F.I.G. i influeneaz direct amplitudinea

    i viteza de rotaie din zborul al doilea Dac impulsul minilor pe aparat este corect, atunci ntregul corp trebuie s se nale i spre finalul aceste faze de sprijin s se efectueze aciunile care asigur realizarea structurii sriturii (rotri, ntoarceri, ndoiri ale corpului). Spre deosebire de sriturile prin rsturnare, la sriturile directe, sprijinul trebuie s asigure schimbarea sensului de rotaie a corpului (napoi).

    Zborul al doilea Acest zbor reprezint valorificarea fazelor anterioare ce creeaz imaginea structural a ntregii srituri i

    totodat pregtirea corpului pentru aterizare. n timpul zborului corpul trebuire s aib o inut corect, estetic, iar aciunile ce dau forma specific fiecrei srituri (rotri, ntoarceri n planuri diferite, grupare, ndoire, extensie) trebuiesc executate naintea nceperii momentului descendent n mod ideal sau cel puin naintea atingerii solului cu picioarele la aterizare. Aceast faz are dou pri:

    - zborul propriu-zis n care se execut aciunile specifice fiecrei srituri; - pregtirea aterizrii prin care se asigur o poziie favorabil pentru efectuarea aterizrii.

    Aterizarea Constituie momentul final al sriturii care ofer posibilitatea aprecierii execuiei tehnice prin stabilitatea

    executantului la contactul cu solul ct i prin distana i direcia n raport cu axele aparatului n momentul aterizrii. Ea trebuie s fie elastic, sigur i corect deoarece de ea depinde impresia pe care o las gimnastul arbitrilor n aprecierea sriturii.

    Realizarea corect a sriturilor cu sprijin este condiionat de desfurarea corect a fiecrei faze; orice imperfeciune aprut la nivelul unei faze se va rsfrnge negativ asupra celorlalte. 3.3. Bazele metodice ale sriturilor cu sprijin

    Sriturile cu sprijin se nva descompus, pe pri, dar ordinea metodic de nvare nu corespunde fazelor logice ce compun sritura. nvarea sriturilor trebuie s fie precedat de o pregtire sistematic, orientat spre formarea deprinderilor i a aptitudinilor motrice necesare executrii corecte a sriturilor. Aceast pregtire poart denumirea de coala sriturii i recomandm nceperea nvrii n urmtoarea succesiune:

    exerciii pentru nvarea aterizrii; exerciii pentru nvarea elanului; exerciii pentru nvarea pasului de apel i a btii; exerciii pentru nvarea zborului nti; exerciii pentru nvarea sprijinului (btaia, impulsul) minilor; exerciii pentru nvarea zborului doi.

    Exemplificm cteva exerciii pentru fiecare faz a sriturii. Exerciii pentru nvarea aterizrii

    executarea poziiei corecte de aterizare (picioarele sprijinite pe sol pe toat talpa cu vrfurile uor deprtate, genunchii ndoii, trunchiul la vertical, braele lateral-sus, privirea nainte);

    stnd, ndoirea genunchilor cu ridicarea braelor lateral-sus, meninere, revenire; stnd, srituri ca mingea pe ambele picioare, aterizare cu genunchii uor ndoii, braele lateral-sus; sprijin ghemuit, sritur dreapt, aterizare; stnd, sritur dreapt cu ntoarcere n aer de 90,180, 360, aterizare; sritur n adncime de pe banca de gimnastic, capacul de lad, aterizare pe saltea; sritur n adncime de pe banca de gimnastic, capacul de lad, cu ntoarcere de 90,180, 360,

    aterizare pe saltea; consolidarea i perfecionarea aterizrii se realizeaz prin srituri n adncime, executate de la o

    nlime mai mare (cu picioarele ndoite, cu picioarele deprtate, cu ntoarcere de 90 ,180, 360)sau din atrnat la scara fix, subbalansare cu sau fr ntoarcere, aterizare.

    Exerciii pentru nvarea elanului stnd, micri de brae nainte-napoi, pe loc;

  • 14

    stnd cu faa la scara fix, minile sprijinite de scar, alergare pe loc cu genunchii sus; alergare cu genunchii sus, alergare cu pendularea gambelor napoi; alergare cu schimbarea tempoului de alergare; alergare accelerat pe 20-25 metri.

    Exerciii pentru nvarea pasului de apel i a btii Pasul de apel

    srituri simple pe dou picioare; srituri ca mingea pe ambele picioare cu accent pe lucrul gleznelor i nlarea corpului; stnd pe piciorul de btaie, cellalt sprijinit napoi, balansarea piciorului din napoi, nainte, odat cu

    desprinderea de pe piciorul de btaie i aterizare pe ambele picioare; idem, cu desprindere de pe ambele picioare dup aterizare; din mers, pas, sritur pe ambele picioare, desprindere, aterizare; srituri succesive pe trambulin; srituri pe trambulin cu sprijinul minilor pe aparat; 2-3 pai de alergare, btaie pe trambulin, aterizare pe saltea.

    Btaia propriu-zis srituri pe ambele picioare cu rotri de brae i oprirea lor sus; srituri pe ambele picioare de pe sol pe banc i napoi; srituri cu coarda pe ambele picioare; 2-3 pai de alergare, btaie pe trambulin, desprindere cu balansarea braelor prin nainte, sus i

    aterizare pe saltea; 2-3 pai de alergare, executarea pasului de apel peste o minge medicinal, btaie pe trambulin,

    desprindere, aterizare pe saltea; Exerciii pentru nvarea zborului nti

    rostogolire lung pe saltea; 3-4 pai de alergare, btaie pe trambulina semielastic, sritur lung cu rostogolire pe saltele; 2-3 pai de alergare, btaie pe trambulin, desprindere cu ajutorul profesorului care se afl ntre

    trambulin i aparat, ridicndu-l de old peste capul su n poziie corect de sprijin pe aparat. Exerciii pentru nvarea sprijinului minilor

    stnd la 1 metru de perete, braele nainte sus, cdere i mpingere energic n perete cu braele ntinse i revenire n stnd;

    culcat facial, mpingere n brae cu btaie i revenire; sprijin ghemuit, deplasare succesiv a minilor spre nainte cu trecere n sprijin culcat facial i revenire.

    Exerciii pentru nvarea zborului doi sritur n adncime cu extensie de pe banc, lad, capr; sritur n adncime cu extensie de pe banc, lad, capr cu ntoarcere n aer de 90 ,180, 360; stnd pe mini, cdere n culcat dorsal pe saltele.

    3.4. Indicaii metodice privind predarea sriturilor n coal alegerea corespunztoare a exerciiilor n etapa nvrii pentru fiecare faz a sriturii; realizarea suportului fizic necesar executrii corecte a sriturii, executarea la nceput a sriturilor de pe

    aparate mai joase, nlarea fcndu-se n mod progresiv, acest lucru va da ncredere elevilor n forele lor; amenajarea cu saltele a sectorului de aterizare, fixarea aparatelor pentru prevenirea accidentrilor; folosirea materialelor intuitive; sesizarea greelilor i corectarea rapid a lor; acordarea ajutorului unde este cazul; marcarea elanului, a locului de btaie pe trambulin, a locului de aezare a minilor pe aparat i a

    spaiului de aterizare; pentru realizarea unei densiti bune n lecie, se va lucra pe grupe.

    3.5. Sriturile n coal Vom prezenta n continuare tehnica i metodica sriturilor prevzute n programa colar. Sritur n sprijin deprtat la capr este o sritur direct care poate fi executat la capr, cal, lada

    de gimnastic, cu sprijin plutitor sau fr sprijin plutitor i este o sritur relativ uoar care se nva n clasa a IV-a.

    Descriere tehnic dup un elan relativ mic (7-8 metri), urmeaz btaia pe trambulin, desprinderea cu corpul uor ndoit din articulaia coxo-femural. Prin ncordarea ntregii musculaturi, picioarele preseaz napoi,

  • 15

    braele se ntind spre capr, iar minile se aeaz pe aparat cu corpul sub un unghi de 25-30fa de sol. n momentul impulsului minile pe capr, trunchiul se ridic i se ndoaie din articulaia coxo-femural, picioarele se deprteaz, iar braele se ridic lateral sus. Dup desprindere, corpul se extinde cu braele sus i se pregtete aterizarea prin apropierea picioarelor. Contactul cu solul se face pe partea anterioar a labei piciorului dup care ruleaz pe toat talpa, articulaia gleznelor, genunchilor amortiznd ocul aterizrii.

    Trasee metodice n nvare

    srituri ca mingea pe loc cu deprtarea i apropierea picioarelor; idem cu sprijinul minilor la scara fix sau cu partener; bti succesive pe trambulin cu sprijinul minilor pe capr; bti succesive pe trambulin cu sprijinul minilor pe capr si deprtarea picioarelor; sritur deprtat peste partener (capra vie); sritur deprtat peste capr, cu nlime redus; sritur deprtat peste capr (nlime conform cerinelor programei), cu trambulin semielastic.

    Ajutorul profesorul st n faa caprei, apucnd executantul de brae aproape de umeri trgndu-l peste aparat.

    Greeli tipice - btaie pe toat talpa i cu genunchii ndoii; - lipsa primului zbor; - ndoirea genunchilor n momentul deprtrii picioarelor; - lipsa impulsului minilor pe aparat; - ndoirea braelor n timpul impulsului; - aterizare dur sau joas; - ncordare insuficient a musculaturii corpului n timpul efecturii sriturii. Sritur n sprijin deprtat cu ntoarcere de 90 la capr - este o variant a sriturii deprtat peste

    capr, prevzut n programa colar. Descriere tehnic prima parte a sriturii este identic cu sritura precedent. Dup impulsul minilor

    pe capr i ridicarea trunchiului, se imprim corpului o micare de ntoarcere de 90, prin rsucirea capului, umerilor, bazinului n direcia ntoarcerii. Aterizarea se face cu umrul stng/drept la capr.

    Trasee metodice n nvare sritur dreapt cu ntoarcere 90spre stnga, aterizare; sritur dreapt cu ntoarcere 90spre dreapta, aterizare; sritur deprtat peste partener, cu ntoarcere 90spre stnga i spre dreapta; sritur deprtat cu ntoarcere 90la capr cu ajutor; sritur deprtat cu ntoarcere 90la capr fr ajutor.

    Sritur n sprijin ghemuit pe aparat, urmat de sritur cu extensie este o sritur direct care poate fi executat att la capr, cal sau lada de gimnastic aezat transversal, cu sau fr sprijin plutitor.

    Descriere tehnic elanul este urmat de o btaie scurt pe trambulin, desprindere i aezarea minilor pe aparat la limea umerilor. Prin ridicarea bazinului, picioarele se ndoaie i se aeaz pe lad (poziia sprijin ghemuit), moment n care braele se ridic nainte sus, picioarele se ntind, asigurnd corpului un zbor corespunztor n extensie. Urmeaz aterizarea pe partea anterioar a labei piciorului, dup care ruleaz pe toat talpa, articulaia gleznelor, genunchilor amortiznd ocul aterizrii. In momentul desprinderii de pe aparat, trebuie s avem grij ca braele s nu depeasc verticala corpului, dup care aciunea lor se frneaz, deoarece depirea acestui nivel ar duce la extensia exagerat a trunchiului i imposibilitatea efecturii aterizrii.

  • 16

    Trasee metodice n nvare din stnd, sritur cu extensie cu braele sus, aterizare; sprijin ghemuit, sritur cu extensie, aterizare; sprijin ghemuit n faa capacului de lad, sritur n sprijin ghemuit pe lad, sritur cu extensie,

    aterizare; cu sprijinul minilor pe aparat, bti succesive pe trambulin, cu ghemuirea picioarelor la piept; sritur n sprijin ghemuit pe lad, sritur n adncime, aterizare cu ajutor.

    Ajutorul se acord din lateral , apucnd executantul de bra, aproape de umr. Greeli tipice - btaia cu genunchii ndoii i pe toat talpa, - lipsa gruprii n primul zbor; - lipsa impulsului minilor i a mpingerii picioarelor de pe aparat (picioare ndoite); - desprindere joas n zborul doi; - aterizare dur. Sritur n sprijin deprtat pe lada aezat transversal, trecere n sprijin ghemuit, coborre cu

    extensie - este o sritur direct care poate fi executat i la cal, cu sau fr sprijin plutitor. Descriere tehnic - elanul este urmat de o btaie scurt pe trambulin, desprindere i aezarea minilor

    pe aparat la limea umerilor. Prin ridicarea bazinului, picioarele se deprteaz i se aeaz pe lad, capul i trunchiul se proiecteaz spre nainte, uurnd deplasarea centrului de greutate deasupra lzii. Se trece apoi n sprijin ghemuit, iar urmtoarele faze sunt identice sriturii anterioare.

    Trasee metodice n nvare rostogolire nainte din ghemuit n deprtat; rostogolire napoi din ghemuit n deprtat; sprijin deprtat, trecere n sprijin ghemuit, prin sritur; cu sprijinul minilor pe aparat, bti pe trambulin cu deprtarea picioarelor; realizarea sriturii pe lada cu 2-3 cutii.

    Ajutorul profesorul st n faa aparatului apucnd executantul ce brae la nivelul umerilor pn realizeaz sprijinul ghemuit, apoi trece n lateral.

    Greeli tipice - insuficienta ridicare a bazinului pentru realizarea deprtrii picioarelor; - btaia cu genunchii ndoii i pe toat talpa; - lipsa impulsului pentru realizarea corect a zborului doi; - ndoirea genunchilor n timpul extensiei; - aterizare cu genunchii ndoii. Sritur cu rostogolire pe lad de gimnastic aezat n lungime face parte din grupa sriturilor

    pregtitoare, corpul executnd o micare de rotaie nainte n jurul axei transversale. Este o sritur simpl, accesibil la care lipsete faza sprijinului cu minile i zborul al doilea.

    Descriere tehnic elan btaia pe trambulin, urmat de ridicarea picioarelor spre napoi i a bazinului. n timpul zborului, executantul se nal deasupra aparatului avnd corpul uor ndoit din articulaia coxo-femural i rsturnat ct mai aproape de vertical. n momentul cnd bazinul se aproprie de verticala umerilor, minile se aeaz pe captul apropiat al lzii, spatele se rotunjete, brbia este n piept, picioarele sunt ntinse, iar executantul prin ndoirea braelor se rostogolete pe lad, meninnd corpul ndoit. Cnd bazinul ajunge pe captul deprtat al lzii, executantul se desprinde scurt de pe aparat prin deschiderea unghiului din articulaia coxo-femural i ia contact cu solul n poziia de aterizare.

    Trasee metodice n nvare rostogolire nainte pe sol; rostogolire pe capacul de lad; sritur prin rostogolire peste capacul de lad; sritur lung cu rostogolire pe mai multe saltele aezate unele peste altele; cu sprijinul minilor pe lad, bti pe trambulin cu ridicarea bazinului; executarea sriturii cu ridicarea treptat a nlimii aparatului;

    Ajutorul se d din lateral, cu o mn la ceaf, iar cealalt ridic coapsa executantului pentru a-i uura rostogolirea.

    Greeli tipice - desprindere greoaie cu picioarele ndoite; - ndoirea rapid a braelor; - cderea corpului n momentul atingerii lzii cu ceafa;

  • 17

    - lipsa desprinderii bazinului de pe lad n vederea aterizrii; - ndoirea exagerat a genunchilor n timpul rostogolirii.

    Capitolul 4 ASIGURAREA N GIMNASTIC

    Exerciiile din gimnastica au o structur tehnic complex, prezentnd un grad de dificultate i de risc

    ridicat, care solicit din partea gimnastelor caliti motrice, efort fizic i nervos deosebit. Micrile fiind executate n condiii i poziii neobinuite ale corpului (chiar riscante), pot favoriza producerea unor accidente, unele chiar foarte grave. Un accident produs poate scoate din activitate pe cel accidentat pentru o perioad mai scurt sau mai lung de timp, afectnd att starea sufleteasc a celui accidentat, ct i a colegilor, scznd interesul pentru micare, dar i randamentul n pregtire al gimnatilor. 4.1. Cauzele accidentelor

    Accidentele pot aprea din trei zone: Profesor

    - nerespectarea principiilor didactice n nvare; - lipsa pregtirii pentru lecie (folosirea unor metode greite n selecionarea i predarea elementelor); - lipsa sau insuficienta nclzire general i special; - cunoaterea insuficient a gimnatilor: a nivelului de pregtire fizic i tehnic, a rezistenei la efort, a

    stpnirii de sine, a curajului, prezenei de spirit, supunerea la eforturi ce depesc posibilitile lor; - neglijen n munc; - folosirea necorespunztoare a procedeelor de asigurare; - lipsa controlului medical sau realizarea lui insuficient; - lipsa instructajului de protecie a muncii i de prevenire a accidentelor, care este obligatoriu; - slab pedagog; - utilizarea unui stil neadecvat de conducere a leciei. - apariia oboselii.

    Elev - continuarea lucrului la aparatul de gimnastic, dup comanda de ncetare; - nivelul sczut al pregtirii fizice - executarea altui exerciiu dect cel indicat de profesor (antrenor); - lucrul nesupravegheat la aparatele de gimnastic, nainte de lecie i dup terminarea ei; - ncercarea unor exerciii (elemente) grele, ce nu au fost predate de profesor; - executarea unor elemente dificile, la provocarea colegilor; - efectuarea antrenamentului individual nesupravegheat; - repetarea exagerat a unor micri ce nu reuesc - fric i nencredere n forele proprii - indisciplin n timpul leciei.

    Condiiile de antrenament - desfurarea antrenamentelor n condiii improprii (sal insuficient luminat, neaerisit, friguroas,

    spaiu redus); - lipsa spaiului de siguran n jurul aparatelor, precum i montarea i amplasarea lor defectuoas; - lipsa echipamentului corespunztor pentru antrenament - lipsa saltelelor i a materialelor de protecie - lipsa unui post de prim-ajutor n sal.

    4.2. Procedee de asigurare n gimnastic Asigurarea reprezint totalitatea msurilor luate de antrenor i sportiv naintea i n timpul leciilor de antrenament, precum i n competiii, cu scopul de a evita producerea accidentelor i de a preveni producerea altora

    Procedeele de asigurare sunt: asistena (supravegherea), ajutorul, autoasigurarea. 1. Asistena constituie un procedeu permanent n antrenamente i competiii. Asistena presupune

    prezena profesorului (antrenorului) n preajma gimnastului, pentru a-i acorda ajutor n caz de pericol. El urmrete atent micrile executate de gimnast, cu scopul de a putea interveni rapid n cazul unei desprinderi greite de pe aparat sau unei execuii nereuite, nlturnd astfel pericolul de accidentare Accidentele se pot produce: la aterizri, la desprinderi involuntare dup trecerea verticalei, la micrile de rotaie, la micrile cu desprindere sau trecere peste aparat. Asistena la antrenament trebuie s fie permanent, n mod deosebit la nvarea unor micri dificile i complexe.

  • 18

    n concursuri, asistena este limitat la fete, la paralele inegale, la anumite elemente i la aterizare, iar la biei la inele i bar.

    2.Ajutorul este forma de asigurare folosit preponderent n perioada de nvare i consolidare a micrilor. El este permis numai n antrenamente. Acordarea exagerat a ajutorului n antrenamente constituie o greeal, ce duce la prelungirea procesului de nvare, la crearea dependenei execuiei de ajutorul sau prezena antrenorului.

    Ajutorul const, de fapt, n intervenia direct a antrenorului, cu scopul de a uura execuia unei micri i de a da ncredere executantului; el reclam mult pricepere i miestrie din partea celui care acord ajutorul.

    Formele ajutorului sunt: - ajutorul direct antrenorul intr n contact direct cu gimnastul, conducndu-l n micare; - ajutorul indirect se realizeaz cu ajutorul lonjei sau a altor aparate (groap cu burete, plas elastic),

    la trecerile peste aparat, la desprinderi i la coborrile foarte grele; - ajutorul verbal se folosete pentru a indica anumite momente ale micrii.

    3. Autoasigurarea este realizat de gimnast i const ntr-o serie de msuri i aciuni pe care le ia pentru a iei dintr-o situaie dificil i a evita cderile de pe aparate. Ea se realizeaz prin reducerea amplitudinii micrii sau efectuarea unui balans suplimentar

    ntrebri 1. Care sunt cauzele accidentelor? 2. Prezentai procedeele de asigurare n gimnastic. 3. Care sunt formele ajutorului?

    Capitolul 5

    ACOMPANIAMENTUL MUZICAL N GIMNASTIC

    Acompaniamentul muzical reprezint o component acustico-estetic asociat comportamentului motric specific gimnasticii ritmice i probei de sol din gimnastica artistic.

    Folosirea muzicii ca form de acompaniament a micrilor, reprezint un procedeu metodic cu reale valene educative. Ea faciliteaz derularea procesului de instruire favoriznd nvarea mai rapid a micrilor i dezvoltarea unor capaciti motrice i intelectuale importante nu numai pentru activitatea sportiv din gimnastic, dar i pentru via.

    Avantajele utilizrii muzicii apar n

    , deoarece creeaz o excitabilitate optim a sistemului nervos, stimuleaz activitatea aparatului respirator i circulator, iar analizatorului auditiv i se creeaz o stare de receptivitate i perceptibilitate crescut, contribuind la uurarea procesului de instruire. n

    , muzica creeaz n lecie o ambian plcut, ce nltur n mare msur starea subiectiv de oboseal, avnd rol mobilizator, relaxant i excitant, stimulnd dezvoltarea imaginaiei i creativitii. n

    duce la mbogirea cunotinelor cu noiuni de teorie muzical i realizarea educaiei muzicale a executanilor.

    Din punct de vedere

    muzica provoac emoii puternice, superioare, mbogete viaa interioar a gimnastelor (executantelor), asigurnd dezvoltarea expresivitii n micare, acumulnd cunotine din domeniul culturii muzicale, educnd capacitatea de comunicare motric exprimarea prin micare a unor idei, stri afective, mesaje.

    Legarea micrii de muzic implic iniierea executantelor n unele noiuni de baz ale muzicii, privind cunotinele de teorie muzical, ct i mijloacele de expresivitate.

    Rolul muzicii se manifest n: crearea unei ambiane favorabile susinerii efortului n lecie acumularea de cunotine culturale referitoare la caracteristicile pieselor muzicale, mijloacele de

    expresivitate muzical i posibilitatea lor de manifestare n gestica uman armonizarea micrilor prin stabilirea legturii ntre latura fizic i psihic mijloc asociat metodicii de dezvoltare a coordonrii, a vitezei de repetiie i execuie, a rezistenei mijloc pentru dezvoltarea creativitii

    5.1. Criterii de selecie a pieselor muzicale Pentru ca exerciiile de gimnastic artistic s aib o valoare deosebit n execuie, este necesar ca n

    compoziia acestor exerciii, mijloacele de expresivitate ale micrilor s corespund cu mijloacele de expresivitate ale muzicii.

    Alegerea muzicii se poate realiza: din buci muzicale existente: lucrri clasice sau moderne mai mici, pri din suite, uverturi, melodii

    de dansuri populare, balete, transpuneri moderne. Urmrind forma i mijloacele de expresivitate muzical din

  • 19

    diferite piese muzicale, profesorul poate s fac colaje, obinnd o bucat muzical cu o linie melodic adecvat, care i va gsi corespondentul n micare.

    compunerea exerciiului, apoi scrierea muzicii special pentru acesta procedeul prezint avantajul c muzica nu impune forma i compoziia micrilor. Aceast modalitate se folosete mai mult n studiul micrii separate.

    Regulamentul internaional precizeaz c la sol muzica trebuie interpretat la un singur instrument sau orchestr, ns fr voce, micarea s fie n concordan cu muzica, finalul exerciiului s coincid cu finalul muzicii.

    Alegerea muzicii trebuie s in seama de anumite criterii: - caracteristicile gimnastei (temperament, dinamism, conformaie) i preferinele ei, deoarece muzica

    trebuie s-i produc plcere, satisfacie; - priza muzicii la public n funcie de ar, localitate, melodiile din top, la mod, cunoscute de public.

    Muzica trebuie s fie ritmat, de mare popularitate, s atrag atenia spectatorilor, participnd activ pe toat durata exerciiilor la sol.

    5.2. Indicaii metodice privind acompaniamentul muzical n leciile de gimnastic n cadrul leciilor de gimnastic, acompaniamentul muzical este realizat de corepetitor, care trebuie s

    posede, pe lng erudiia sa muzical, i cunotine despre structura exerciiilor din gimnastic. Marea varietate de micri l supun, uneori, la realizarea improvizaiilor care vor fi de bun calitate dac cunoate raporturile dintre tempo, intensitate i caracterul micrii.

    n cadrul leciilor cu acompaniament muzical, trebuie respectate anumite cerine: - corepetitorul va fi iniiat de ctre profesor n privina coninutului prilor leciei; - executanii vor fi dispui n raza vizual a profesorului i a corepetitorului; - exerciiile vor fi demonstrate cu precizie de ctre profesor, astfel nct corepetitorul s se orienteze rapid

    i bine n alegerea acompaniamentului muzical; - comenzile vor fi precise, energice, iar explicaiile clare i concise; - acompaniamentul muzical va ine seama de particularitile de vrst, nivelul de pregtire i gradul de

    muzicalitate al executantelor. Pentru nceptori, se vor utiliza buci muzicale simple, ritmate, uor de neles, marcndu-se timpii accentuai.

    Muzica pentru acompaniament n lecii trebuie s fie plcut, atrgtoare, melodioas, cu ritm simplu i accesibil.

    ntrebri

    1. Prezentai rolul acompaniamentului muzical n lecia de gimnastic. 2. Prezentai criteriile de selecie a pieselor muzicale. 3. Prezentai indicaiile metodice privind acompaniamentul muzical n lecia de gimnastic.

    Capitolul 6

    COMPETIIA N GIMNASTIC.

    Competiia (concurs, ntrecere sportiv) este forma de interaciune psiho - social, mutual, constnd n rivalitatea sau concurena dintre dou sau mai multe persoane pentru atingerea unui scop indivizibil, compararea rezultatelor. Competiia poate fi orientat prin educare spre cooperare, dar se poate transforma i n conflict. Obiectivele majore de pregtire sunt, n primul rnd, participarea n competiii, acolo unde se stabilesc ierarhiile sportive i se realizeaz performana maxim. Prin participarea la concursuri, gimnatii capt experien, competiia, reprezentnd momentul direct de confruntare n care se verific efortul comun al sportivului i antrenorului pe durata unui ciclu de pregtire. Concursurile de gimnastic sunt mprite dup mai multe criterii:

    1. Concursuri internaionale, care pot fi: - bilaterale - ntre 3-4 ri - turnee individuale - campionate zonale (balcanice, scandinave) - campionate continentale - campionate mondiale - Jocuri Olimpice 2. Concursuri naionale, care pot fi: - dup forma de organizare:

  • 20

    campionate pe etape (localitate, jude, zon i finala) pentru diferite categorii de vrst sau clasificare, F i M;

    cupe la nivel de localitate, de departament sau naional; - dup categoriile de participani:

    pentru copii pentru juniori pentru seniori masculin i feminin pentru selecionate de club, jude

    - dup scopul urmrit: de verificare a nivelului de pregtire de selecie pentru etape superioare sau competiii internaionale acordarea clasificrii (categoriei) sau alte titluri de campion local, judeean, naional

    3. Concursuri individuale, concursuri pe echipe sau concursuri mixte (individual i pe echipe) 4. Concursuri pe un aparat sau dou sau pe toate aparatele.

    Concursurile de gimnastic pot fi organizate de: Federaia Internaional de Gimnastic coordoneaz toate competiiile internaionale, elabornd

    codul de punctaj i condiiile de participare la: - campionate mondiale - cupe mondiale - turnee internaionale - concursul din cadrul J.O. Uniunile Continentale de Gimnastic organizeaz: - campionate continentale - cupe continentale - turnee de calificare Federaiile naionale organizeaz: - campionate naionale - cupe sau concursuri de nivel naional - turnee internaionale - concursuri internaionale bilaterale sau cu mai multe ri

    Cu avizul Federaiei att asociaiile judeene, ct i cluburile sportive pot organiza, la nivelul lor, cupe, turnee, campionate.

    Toate concursurile se desfoar pe baza regulamentelor de concurs, care cuprind: - denumirea competiiei i scopul ei - organizatorul competiiei - locul i data desfurrii etapelor i finalei - programul tehnic de concurs - participanii care au drept la competiii (clasificare, vrst, sex, condiii de validare) - modul de calculare i stabilire a rezultatelor - titlurile, premiile, trofeele ce se acord - condiii administrativ-financiare (transport, cazare, mas, cheltuieli de organizare, taxe).

    Regulamentul trebuie aprobat pe plan local, iar la nivel naional de F.R.G. edina tehnic are loc n preziua competiiei i are urmtoarele atribuii: - prezint programul de desfurare i regulamentul competiiei; - valideaz actele participanilor, conform regulamentului; - stabilete, prin tragere la sori ordinea intrrii n concurs a echipelor sau individual; - anun oficialii concursului; - prezint programul festivitilor de deschidere, de premiere i de nchidere; - anun tot ce este important pentru bunul mers al competiiei respective.

    nainte de nceperea concursului, se trag la sori brigzile de arbitri. Pentru derularea competiiilor n cele mai bune condiii, se formeaz un comitet de organizare, care i

    ncepe activitatea cu mult timp nainte de derularea concursului i este format din: - comisia tehnic ntocmete protocolul de concurs; - comisia de validare a actelor verific actele sportivilor, rezultatele fiind anunate n edina tehnic; - comisia administrativ-financiar rezolv toate problemele legate de participani (arbitri, sportivi,

    invitai), sosiri-plecri, cazare, mas, transport, contabilizeaz toate cheltuielile legate de propagand, baz material, cheltuieli de personal;

  • 21

    - comisia medical prezent la antrenamentele de acomodare i la concurs; - comisia de propagand elaboreaz i difuzeaz materialele referitoare la competiie, ine legtura cu

    mass-media; - comisia pentru rezolvarea bazei materiale amenajarea slii de concurs a anexelor.

    Acest comitet de organizare care coordoneaz toate comisiile prezentate mai sus, este condus de: - preedinte ajutat de 1-2 vicepreedini; - director de concurs coordoneaz festivitile de deschidere i nchidere, programul de antrenament i de

    concurs; - secretarul general al concursului pregtete foile de concurs i de arbitraj i rspunde de centralizarea

    rezultatelor; asigur multiplicarea lor; - arbitrul principal stabilete lista arbitrilor i graficul de concurs, urmrete aplicarea corect a

    regulamentului de arbitraj

    ntrebri 1. Prezentai criteriile dup care sunt mprite concursurile. 2. Care sunt atribuiile edinei tehnice? 3. Ce cuprinde regulamentul de concurs? 4. Din cine este format comitetul de organizare?

    Capitolul 7

    BAZA MATERIAL NECESAR DESFURRII ACTIVITILOR DE GIMNASTIC

    Gimnastica artistic poate fi practicat numai n sli special construite i amenajate corespunztor. Dimensiunile slilor sunt determinate de numrul executanilor, felul aparatelor de instalat, rezistena

    materialului folosit pentru construcie. Spaiul normal afectat practicrii exerciiilor de gimnastic este de 4 metri ptrai pentru un adult i 3 metri ptrai pentru un copil.

    Dimensiunea maxim 550 mp, iar cea minim s nu fie sub limita de 100 m.p., orict de mic ar fi numrul executanilor. Lungimea poate fi ntre 16-30 m, limea 8-20 m, iar nlimea 4,5 7 m.

    Condiiile pe care trebuie s le ndeplineasc o sal de gimnastic: - dimensiuni corespunztoare; - lumin natural i artificial; - aerisire aer condiionat; - perei drepi, pentru a permite fixarea aparatelor; - plafonul s aib o suprafa plan; - nclzire; - anexele slii (vestiare (F+B), cu duuri, saun, magazie de materiale, grup sanitar, sli de masaj i

    refacere. Aparate necesare ntr-o sal de gimnastic: a) Aparate de concurs:

    Gimnastica masculin: - podium pentru sol - cal cu mnere - inele - mas pentru srituri - paralele egale - bar fix

    Gimnastica feminin: - mas pentru srituri - paralele inegale - brn - podium pentru sol

    b) Aparate ajuttoare: - extensoare - helcometre - banc nclinat cu crucior - paralele mici - lonj (centuri siguran) - saci cu nisip

  • 22

    - trambuline elastice, semielastice - plas elastic - saltele de gimnastic - casetofon - bare i oglinzi pentru pregtirea artistic - groap cu burei - prtie pentru acrobatic

    c) Aparate pentru gimnastica de baz: - bnci de gimnastic; - scri fixe; - capr; - lad de gimnastic; - prjin; - scar suspendat; - frnghie vertical

    d) Obiecte portative: - gantere; - bastoane; - corzi; - mingi medicinale de cauciuc; - cercuri.

    Aparatele de gimnastic, materialele i obiectele de care avem nevoie pentru buna desfurare a leciilor trebuie s fie bine ntreinute i verificate la fiecare nceput de lecie, pentru a preveni producerea accidentelor.

    ntrebri

    1. Ce condiii trebuie s ndeplineasc o sal de gimnastic? 2. Care sunt aparatele de concurs pentru gimnastica masculin? 3. Care sunt aparatele pentru gimnastica de baz?

    1. Niculescu, G.,

    Editura Fundaiei

    Bucureti, 2006 2. Niculescu, G.,

    Editura Printech, Bucureti, 2001 3. Culda, D. i colab.,

    Editura Fundaiei

    , Bucureti, 2000. 4. Tuduciuc, I.,

    Editura Fundaiei

    Bucureti, 2000


Recommended