Date post: | 13-Oct-2015 |
Category: |
Documents |
Upload: | camelia-elena-rou |
View: | 40 times |
Download: | 1 times |
of 27
ROMANA UFAN
GHIDUL PROFESORULUI DEBUTANT DE
LIMBA I LITERATURA ROMN CLASA A IX-A
Editura Sfntul Ierarh Nicolae 2009
ISBN 978-606-92245-9-5
3
CUPRINS Prefa........................................................................................................... 4 I Adolescena................................................................................................ 5 Mircea Eliade, Romanul adolescentului miop.............................................. 5 Mihai Eminescu, Fiind biet pduri cutreieram............................................ 7 II Familia....................................................................................................... 9 Ioan Slavici, Mara......................................................................................... 9 Marin Preda, Moromeii............................................................................... 10 III Iubirea...................................................................................................... 12 Mihai Eminescu, Floare albastr.................................................................. 12 Mircea Eliade, Maitreyi................................................................................ 14 IV Lumi fantastice........................................................................................ 17 Ion Creang, Povestea lui Harap-Alb........................................................... 17 Mircea Eliade, La ignci.............................................................................. 19 Ficiune i realitate........................................................................................ 25 Literatur i alte arte..................................................................................... 27
4
PREFA
Prin intermediul lucrrii de fa am dorit s aducem ceva nou i util pentru cei care se afl la nceput de drum, lipsii de cunotine practice sau experien la catedr, dar dornici i plini de elan s devin buni profesori. Avnd n vedere c Limba i literatura romn este considerat, pe bun dreptate, o disciplin de baz n colile noastre, trebuie s tindem spre a deveni cei mai buni. Iar pentru aceasta este nevoie nu numai de cunoaterea metodelor moderne, centrate pe gndirea i creativitatea elevilor, ci i de curajul aplicrii lor. Din pcate, se constat c majoritatea crilor de pedagogie sau metodic se rezum doar la a prezenta aceste strategii didactice i nu aduc prea multe exemple practice. Pe de alt parte, manualele colare nu ofer suportul necesar pentru exersarea unor metode activ-participative. De aceea am considerat necesar demersul nostru de a crea un mic ghid practic pentru profesorul debutant. Am respectat cerinele programei colare noi i am ales opere literare dintre cele mai importante i cele mai indicate de studiat de ctre elevii clasei a IX-a. Avem acum sperana c, prin acest ghid, vom fi de folos cadrelor didactice, acestea avnd o baz de lucru care se poate folosi la clas sau se poate adapta cerinelor specifice ale elevilor.
Autoarea
5
I ADOLESCENA 1. Citete fragmentul din romanul lui Mircea Eliade:
Mircea Eliade, Romanul adolescentului miop
Prietenul meu, Marcu, e nalt, uscat, cu ochii mari i bulbucai, prul cre, minile lungi, picioarele lungi. St n banca din fund i citete romane franuzeti. Bieii l cred prost i i spun, din pricina lungimii nasului, ndric; iar pentru c e evreu l mai strig i Mrcl. Marcu nu se supr nici de o porecl, nici de cealalt. Vine n fiecare diminea cu romanul n ghiozdan i-l citete linitit n fund. Dac e zgomot, se ncrunt i citete. Dac bieii sar pe bnci, i ndeas degetele n urechi i citete. Dac luptele se dau chiar n banca lui, se mut n alt banc i citete.
Citete romanul. Citete i cnd profesorii se gsesc n clas. Atunci i reazim cartea de spinarea colegului din fa. Citete i cnd explic profesorii, pentru c Marcu crede c profesorii sunt, fr excepie, nerozi, iar explicaiile lor, vtmtoare unui creier sntos. i spune cteodat vreun vecin:
- Marcule, e aproape de tine! Adic sunt ascultai vecinii lui de catalog. Marcu i ridic necjit de pe carte
ochii bulbucai. Se intereseaz de lecia din ziua aceea. Cere cteodat i lmuriri. Dac poate s-l duc pe profesor, nu se d n lturi. Numai s nu-l in mult la lecie, pentru c romanul trebuie citit. Cnd, ns, se ateapt s-l asculte la chimie, nu se tulbur. tie c n orice caz va lua insuficient.
- Ionescu Corneliu, Ionescu Stelian, Mlureanu Marcu... Un biat l nghiontete: - Iei, Marcule, c te-a strigat. i Marcu se oprete lng tabl, cu minile ncruciate. Cnd i vine rndul i
Toivinovici l ntreab, rspunde linitit:
6
- Nu tiu, domnule. - Dar prepararea n industrie a acidului sulfuric o tii? - Nu tiu, domnule. Toivinovici ntreab pe primii doi, care au tocit toat sptmna. - Destul. Marcu, poi s-mi scrii formula dezvoltat a acidului pentafosforic? - Nu tiu, domnule. - La loc, Marcu. Se ntoarce zmbind, izbindu-se cu minile lungi de pupitre. n banc se supr pe vecini: - De ce mi-ai nchis cartea? Odat l-a prins Noisil citind n timpul orei. Explica fazele rzboiului de o sut
de ani i se plimba de la un capt la altul al clasei. l zrete pe Marcu citind cu patim volumul I din Rou i negru, pe care i-l mprumutasem eu. Fr veste, i pune mna pe umr:
- Nu se face lectur la ora de istorie! tii ce-am spus pn acum? Marcu nu tia nimic i Noisil l elimin pe trei zile. - Cartea s-o druii bibliotecii liceului, hotr Noisil, adresndu-se
cestorului. Iar eu mi aminteam cu durere c era cartea mea. Cnd a venit Marcu iar la coal, ne-a mrturisit c cei de acas n-au aflat nimic, pentru c el pleca dimineaa cu ghiozdanul i citea romane n Cimigiu, pn auzea sunnd fabricile. - S-i dea Dumnezeu sntate lui Noisil, c numai datorit lui am putut sfri Les Misrables.
A). Imagineaz-i i creeaz un desen semnificativ pentru scena descris n fragment. B). Scrie o compunere de cel puin dou pagini n care s exprimi importana crii la vrsta adolescenei. C). Citete integral romanul scris de Eliade i alctuiete un jurnal de lectur n care s cuprinzi: - momentele cele mai importante pe care le-ai reinut din roman; - ce i-a plcut cel mai mult n opera literar; - ce nvturi morale ai obinut n urma lecturii; - desene inspirate din roman.
7
2. Se d textul:
Mihai Eminescu, Fiind biet pduri cutreieram Fiind biet pduri cutreieram i m culcam ades lng izvor, Iar braul drept sub cap eu mi-l puneam S-aud cum apa sun-ncetior: Un freamt lin trecea din ram n ram i un miros venea adormitor. Astfel ades eu nopi ntregi am mas, Blnd ngnat de-al valurilor glas. Rsare luna,-mi bate drept n fa: Un rai din basme vd printre pleoape, Pe cmpi un val de arginie cea, Sclipiri pe cer, vpaie preste ape, Un bucium cnt tainic cu dulcea, Sunnd din ce n ce tot mai aproape... Pe frunze-uscate sau prin naltul ierbii, Prea c-aud venind n cete cerbii. Alturi teiul vechi mi se deschide: Din el iei o tnr crias, Pluteau n lacrimi ochii-mi plini de vise, Cu fruntea ei ntr-o maram deas, Cu ochii mari, cu gura-abia nchis; Ca-n somn ncet-ncet pe frunze pas, Clcnd pe vrful micului picior, Veni alturi, m privi cu dor. i ah, era atta de frumoas, Cum numa-n vis o dat-n viaa ta Un nger blnd cu faa radioas,
8
Venind din cer se poate arta; Iar pru-i blond i moale ca mtasa Grumazul alb i umerii-i vdea. Prin hainele de tort subire, fin, Se vede trupul ei cel alb deplin .
A). Identific teme i motive literare prezente n text. B). Aa cum afirma S. Freud n Interpretarea viselor, visul poate fi considerat
calea regal pentru a ajunge la cunoaterea sufletului. Realizeaz o paralel literar ntre visul adolescentului din poezia de mai sus i visul Ctlinei n poemul Luceafrul, structurndu-i lucrarea pe relevarea asemnrilor i a deosebirilor.
C). Recunoate figurile de stil din poezie i comenteaz alegerea lor. D). Compune o poezie scurt n care s descrii activitile tale de relaxare. Sigmund Freud (n. 6 mai 1856, Freiberg, astzi Pribor/Republica Ceh - d. 23
septembrie 1939, Londra) a fost un medic neuropsihiatru evreu austriac, fondator al colii psihologice de psihanaliz.
9
II FAMILIA
1. Ioan Slavici, Mara
A). Realizeaz un eseu liber de cel puin dou pagini n care s caracterizezi cele dou personaje feminine ale romanului.
B). Argumenteaz apartenena romanului la tema familiei i a iubirii. C). Citete fragmentul de mai jos: Tot n-are nimeni copii ca mine!, i zice ea, i nimeni nu poate s-o tie aceasta
mai bine dect dnsa, care ziua toat vede mereu copii i oameni i nu poate s vad fiin omeneasc fr ca s-o pun alturea de copiii ei. Mult sunt sntoi i rumeni, voinici i plini de via, detepi i frumoi, ri sunt, mare minune, i e lucru tiut c oameni de dai Doamne numai din copii ri se fac . Compar sentimentele Marei cu cele ale personajului feminin din schia Vizit de I.L. Caragiale. Consideri c cele dou personaje au un mod corect sau eronat de a judeca despre copiii lor?
D). Avnd n vedere c Bildungsroman este considerat un roman al iniierii, al pregtirii pentru via, al maturizrii personajului, explic de ce romanul Mara se ncadreaz n aceast tipologie.
E). Utilizeaz metoda ciorchinelui pentru a caracteriza personajele secundare ale romanului. Urmai etapele:
- se scrie un cuvnt / tem (care urmeaz a fi cercetat) n mijlocul tablei sau al foii de hrtie;
- se noteaz toate ideile, sintagmele sau cunotinele care v vin n minte n legtur cu tema respectiv n jurul acestuia, trgndu-se linii ntre acestea i cuvntul iniial;
- pe msur ce scriei cuvinte, idei noi, tragei linii ntre toate ideile ce par a fi conectate;
10
- activitatea se oprete cnd se epuizeaz toate ideile sau cnd s-a atins limita de timp acordat.
2. Marin Preda, Moromeii
A). mprii clasa de elevi n ase grupe. Fiecare grup va alege cte o scen sau dou, reprezentative din cele dou volume, iar apoi va expune n faa clasei, printr-un reprezentant, ideile principale.
B). Scena cinei este prima din roman care ne prezint personajele i relaia din familia Moromete. Citete-o cu atenie i ncearc s motivezi aezarea la mas a fiecrui personaj.
C). Utiliznd metoda ciorchinelui, enumer i motiveaz prin citate din text trsturile fizice i morale ale protagonistului romanului.
D). Elevii sunt mprii n trei grupe de lucru, n funcie de stilul de nvare predominant.
Fiecare grup primete o sarcin de lucru i materialele necesare. Grupa cu stil de nvare vizual: Realizai un desen care s nfieze relaiile dintre membrii familiei Moromete la nceputul primului volum al romanului (scena cinei).
Elevii se vor folosi de manual i de cartoane i creioane colorate. Grupa cu stil de nvare auditiv: Pornind de la ntrebarea n bine sau n ru se schimbase Moromete?, organizai o discuie aducnd argumente din al doilea volum al romanului. Grupa cu stil de nvare practic: Identificai posibila zodie n care se ncadreaz Ilie Moromete, argumentndu-v alegerea. Elevii vor folosi dicionarul limbii romne pentru a afla definiia termenilor necunoscui din fia pe care o vor primi.
11
CARACTERIZAREA UNUI PERSONAJ CU AJUTORUL METODEI HOROSCOPULUI BERBEC 21.03-20.04 Trsturi Plin de iniiativ Dinamic Hotrt Egoist Extremist Neortodox Capricios VALOARE: idealism PERICOL: egoism
TAUR 21.04-21.05 Trsturi Tenace Stoic Prudent Inflexibil Convenional ncpnat Rigid VALOARE: hotrre PERICOL: posesiv
GEMENI 22.05-20.06 Trsturi Multilateral Altruist Magnetic Perspicace Ambiios Ambiguu Nelinitit VALOARE: detept PERICOL: mprtiat
RAC 21.06-20.07 Trsturi Intuitiv Analitic Sociabil Hipersensibil Ostentativ Susceptibil Metodic VALOARE: sensibilitate PERICOL: nesiguran
LEU 21.07-21.08 Trsturi Optimist Vivace Ambidextru Arogant Opulent Ostentativ Impetuos VALOARE: magnetism PERICOL: egoism
FECIOARA 22.08-22.09 Trsturi Perfecionist Obiectiv Analitic ncpnat Precaut Indecis Modest VALOARE: capacitate analitic PERICOL: hipercriticism
BALAN 22.09-22.10 Trsturi Intuitiv Logic Estetic Temperat Autocomptimitor Indolent Indecis VALOARE: diplomaie PERICOL: autocomptimire
SCORPION 23.10-22.11 Trsturi Tenace ntreprinztor Pasionat Ager. Arogant Senzual Nemilos Sarcastic VALOARE: scop PERICOL: nemilos
SGETTOR 23.11-20.12 Trsturi Neinteresat Idealist Profetic Comptimitor Risipitor ncpnat Lipsit de tact De nencredere VALOARE: viziune PERICOL: mprtiat
CAPRICORN 21.12-19.01 Trsturi Diplomatic Pragmatic Profund ntreprinztor Avar Egoist Materialist Carierist VALOARE: ambiie PERICOL: rigiditate
VRTOR 20.01-18.02 Trsturi Omenos Meditativ Onorabil Altruist Lipsit de sim practic De nenduplecat Excentric VALOARE: zelos PERICOL: fanatism
PETI 19.03-20.03 Trsturi Altruist Filantropic Comptimitor Adaptabil Supersensibil Credul Risipitor Capricios VALOARE: flexibilitate PERICOL: autocomptimire
12
III. IUBIREA
1. Mihai Eminescu, Floare albastr - "Iar te-ai cufundat n stele i n nori i-n ceruri nalte? De nu m-ai uita ncalte, Sufletul vieii mele. n zadar ruri n soare Grmdeti-n a ta gndire i cmpiile Asire i ntunecata mare; Piramidele-nvechite Urc-n cer vrful lor mare - Nu cta n deprtare Fericirea ta, iubite!" Astfel zise mititica, Dulce netezindu-mi prul. Ah! ea spuse adevrul; Eu am rs, n-am zis nimica. - "Hai n codrul cu verdea, Und-isvoare plng n vale, Stnca st s se prvale
13
n prpastia mrea. Acolo-n ochi de pdure, Lng trestia cea lin i sub bolta cea senin Vom edea n foi de mure. i mi-i spune-atunci poveti i minciuni cu-a ta guri, Eu pe-un fir de romni Voi cerca de m iubeti. i de-a soarelui cldur Voi fi roie ca mrul, Mi-oi desface de-aur prul, S-i astup cu dnsul gura. De mi-i da o srutare, Nime-n lume n-a s-o tie, Cci va fi sub plrie - -apoi cine treab are! Cnd prin crengi s-a fi ivit Luna-n noaptea cea de var, Mi-i ine de subsuoar, Te-oi ine de dup gt. Pe crare-n boli de frunze, Apucnd spre sat n vale, Ne-om da srutri pe cale, Dulci ca florile ascunse. i sosind l-al porii prag, Vom vorbi-n ntunecime; Grija noastr n-aib-o nime, Cui ce-i pas c-mi eti drag?" nc-o gur - i dispare... Ca un stlp eu stam n lun! Ce frumoas, ce nebun E albastra-mi, dulce floare!
14
........................ i te-ai dus, dulce minune, -a murit iubirea noastr - Floare-albastr! Floare-albastr!... Totui este trist n lume!
A). Aseamn motivul florii albastre cu cel ntlnit n opera germanului Novalis.
B). Identific secvenele operei literare i comenteaz-le. C). Recunoate figurile de stil, rima i ritmul poeziei. D). Deschide-i sufletul! Citete cu atenie poezia i numete sentimentele
transmise. E). Aplicai metoda plriilor gnditoare! Avei nevoie de 6 plrii colorate. V
mprii n 6 echipe de lucru i rezolvai cte o cerin, n acord cu plria i culoarea grupei voastre.
Plria alb povestitorul: Relatai ntmplarea din poezie n mod obiectiv. Plria galben optimistul: Care este partea pozitiv a poeziei? Cine o
relateaz? De ce? Plria roie sentimentalul: Ce i place cel mai mult n poezie? Plria verde creatorul: Observ situaia din poezie i adu noi soluii pentru
mplinirea povetii de dragoste! Plria albastr liderul: Formuleaz concluzia final a poeziei, urmrind
ultimele dou strofe! Plria neagr criticul: Ce nu i place n aceast poezie?
2. Mircea Eliade, Maitreyi
A). Alctuii caracterizarea personajului feminin al romanului utiliznd metoda cvintetului.
Cvintetul = o metod creativ, prin care n cinci versuri se sintetizeaz un coninut de idei. Se poate aduga un desen.
Primul vers = un cuvnt cheie referitor la discuie, fiind, de obicei, substantiv.
15
Al doilea vers = alctuit din dou cuvinte care descriu substantivul n discuie, fiind adjective.
Al treilea vers = alctuit din trei cuvinte care exprim o aciune, fiind, de regul, verbe la modul gerunziu.
Al patrulea vers =conine patru cuvinte i exprim sentimentele fa de subiect. Al cincilea vers = un cuvnt prin care se sintetizeaz cele prezentate. B). Citete cu atenie cele dou fragmente i precizeaz, ntr-un tabel,
asemnrile i deosebirile dintre cele dou relatri ale aceleiai experiene: ... ntocmai ca i n roman, drama n care m aflam antrenat fr s tiu
ncepuse tot ntr-o bibliotec. Vznd c, dei munceam cteva ceasuri pe zi, Indexul nainta totui destul de ncet, Dasgupta rugase pe Maitreyi s m ajute.
Lucram amndoi n bibliotec. n ultimele luni ne mprietenisem. i ddeam lecii de francez, iar ea m ajuta la bengalez; traduceam mpreun poeme de Tagore. tiam c venereaz pe Tagore, pe care l numea gudurev, tiam de asemenea ct de complex i suspect poate fi admiraia femeilor indiene pentru un gudurev; dar, adncit n sanscrit i n roman, nu eram gelos. Nu-mi ddeam seama c, mpotriva voinei mele, eram deja ndrgostii. Zic mpotriva voinei mele pentru c mi se prea c ntreaga familie comploteaz s rmnem ct mai mult timp mpreun i bnuiala asta m fcea s rezist.
Dar, dei crezusem c ncep s cunosc sufletul indian, m nelasem. Nu era vorba de niciun complot. E probabil c Dasgupta se gndise la cu totul altceva: s m introduc n familia lui printr-un fel de adopie
(Mircea Eliade, Memorii) Maitreyi m ntreb ntr-o zi dac nu vreau s nv bengaleza, mi-ar da ea
lecii. Eu mi cumprasem deja, din cea dinti sptmn, un manual simplu pentru conversaia bengalez, din care citeam pe ascuns, trudindu-m s prind nelesul acelor cuvinte pe care le striga Maitreyi cnd era chemat sau cnd se supra. (...)
Chiar n acea zi, imediat dup mas, ne-am aezat la lucru n odaia mea. M sfiisem nti s lum leciile n odaia mea i propusesem biblioteca, dar inginerul m-a sftuit s rmnem la mine, unde e mai mult linite. (Eforturile vizibile pe care le fcea Sen ca s m mprieteneasc cu Maitreyi i tolerana excesiv a d-nei Sen m stinghereau tot mai mult, m fceau bnuitor, rutcios. Cteodat m ntrebam chiar dac nu i-au pus n gnd s m cstoreasc cu fata lor, dei, logic, lucrul acesta era o imposibilitate, i ei toi i-ar fi piredut casta i numele dac ar fi ngduit o asemenea nunt
(Mircea Eliade, Maitreyi)
16
Asemnri Deosebiri
C). Compune o poezie scurt i expresiv dedicat pomului apte frunze, de
care era ndrgostit Maitreyi.
17
IV. LUMI FANTASTICE
1. Ion Creang, Povestea lui Harap-Alb A). Continu urmtorul tabel pentru a evidenia asemnrile i
deosebirile dintre basmul cult i basmul popular:
Basmul cult Basmul popular -naraiune n proz, de dimensiunea unei nuvele, cu aspectul unui Bildungsroman; -.................................................
-creaie epic, n proz, de mare ntindere; -ideea central este lupta dintre Bine i Ru, reprezentat simbolic prin personaje; -.................................................
B). Redacteaz un basm original, pornind de la Povestea lui Harap-Alb de Ion Creang, prin care s adaptezi opera literar consacrat la zilele contemporane. C). Rescrie basmul, transformnd finalul fericit n unul tragic. D). Citete basmul Tineree fr btrnee i via fr de moarte, cules de Petre Ispirescu, i gsete asemnrile dintre acesta i basmul scris de Ion Creang. E). Avnd n vedere descrierile celor cinci prieteni fantastici, nzdrvani, groteti ai lui Harap-Alb, ncearc s realizezi nite desene reprezentative dup ce ai recunoscut fiecare personaj: * o dihanie de om, care se prplea pe lng un foc de douzeci i patru de stnjeni; * o namil de om mnca brazdele de pe urma a douzeci i patru de pluguri; * o artare de om buse apa de la douzeci i patru de iazuri i o grl pe care umblau 500 de mori; * o schimonositur de om avea n frunte numai un ochi, mare ct o sit;
18
* o pocitanie de om umbla cu arcul dup vnat pasri; Explic utilizarea cuvntului om n descrierea personajelor.
F). n Povestea lui Harap-Alb apar urmtoarele motive literare specifice basmelor: -motivul mpratului cu trei feciori; -motivul mpratului fr urma la tron; -motivul probelor de curaj; -motivul superioritii mezinului i al calului nzdrvan; -motivul drumului; -motivul ncercrilor repetate; -motivul triumfului Binelui i al pedepsirii Rului.
Detaliaz fiecare motiv prezent n list, fcnd referire la subiectul operei literare. G). Fiind un Bildungsroman, Povestea lui Harap-Alb de Ion Creang nfieaz maturizarea protagonistului n urma depirii cu succes a fiecrei probe iniiatice. Astfel, acesta este pregtit pentru viaa de familie i pentru a fi un bun conductor.
Identific cele trei etape prin care trece personajul pe drumul cunoaterii. H). Clasific ntr-un tabel personajele reale i personajele fantastice care apar n
basm. Motiveaz-i opiunea! I). Explic titlul basmului, recunoscnd figura de stil prezent. J). n acest basm putem sublinia mai multe interpretri simbolice: -alegerea calului cu o tipsie de jratic sugereaz purificarea trupului (calul =
trupul; n mod simbolic, clreul este spiritul); -pielea de urs primit de la Crai = cunoaterea exterioar, a lumii senzoriale, iar
aruncarea ei arat depirea acestei etape; -tierea capului Cerbului = cunoaterea interioar, cunoaterea de sine; -lupta cu mpratul Ro = lupta cu forele rului, nvingerea tentaiilor
demonice; -casa de aram = patimile aprinse care trebuie domolite; -hrana abundent = lcomia; -alegerea fetei = nvingerea minciunii; -fuga fetei dup Lun = ascunderea adevrului, a realitii; -coborrea n fntn nseamn, prin apa rece, dobndirea spiritului rece, adic
a raiunii; -Harap-Alb este ucis de Spn = etapa vieii de slug a acestuia s-a ncheiat; -nviat prin cele trei smicele de mr dulce i apa vie, apa moart, el dobndete
viaa venic, este acum desvrit ca individ, fiind acum necesar nunta. Reinei aceste interpretri i cutai altele de acelai gen!
19
2. Mircea Eliade, La ignci
A). Potrivit psihologului american Howard Gardner, exist mai multe tipuri de inteligene. Aceast teorie este cunoscut sub denumirea de inteligene multiple. Pentru a determina tipul de inteligen predominant n cazul tu, rspunde la urmtoarele ntrebri marcnd propoziiile adevrate pentru tine ncercuind cifra indicat n parantez:
1Aud cuvintele n minte nainte de a le citi, rosti sau scrie. (1) 2Oamenii vin la mine s cear sfaturi att la locul de munc, ct i acas. (6) 3Petrec timp n mod regulat meditnd, reflectnd i gndindu-m la problemele
importante ale vieii. (7) 4mi place s fiu nconjurat de plante.(8) 5Cnd am o problem, caut ajutorul altcuiva mai degrab dect s ncerc s-o
rezolv singur.(6) 6Prefer crile cu ilustraii multe.(3) 7Am o voce plcut.(5) 8Prefer sporturile de echip celor care se practic individual.(6) 9Trebuie s exersez pentru a-mi forma o deprindere; nu ajunge s citesc sau s
urmresc o demonstraie.(4) 10Aud ntotdeauna o not fals.(5) 11M simt mai bine cnd lucrurile sunt msurate, clasificate, analizate,
cuantificate.(2) 12Adesea m joc cu animalele.(8) 13Cred c am o coordonare motric bun.(4) 14Adesea bat ritmul sau fredonez cnd lucrez sau nv ceva nou.(5) 15Crile sunt foarte importante pentru mine.(1) 16Am participat la sesiuni i seminarii de consiliere i dezvoltare personal ca
s aflu mai multe despre mine nsumi.(7) 17Cnd nchid ochii, vd adesea imagini clare.(3) 18Am cel puin trei prieteni apropiai.(6) 19Rein mai mult de la radio sau ascultnd o caset audio decat de la TV sau
din filme.(1)
20
20mi place s gsesc erori de logic n ceea ce spun sau fac ceilali(2) 21in un jurnal n care consemnez evenimentele din viaa mea interioar.(7) 22mi plac jocurile ca: Scrabble, integrame, etc.(1) 23tiu multe melodii.(5) 24Sunt patron sau cel puin m-am gndit serios s ncep o afacere proprie.(7) 25Prefer s-mi petrec serile cu prietenii dect s stau singur. (6) 26Pot s-mi imaginez uor cum ar arta ceva vzut de sus.(3) 27Dac aud o melodie o dat sau de dou ori, pot s-o reproduc cu acuratee.(5) 28Fac experimente cu plante i animale.(8) 29Fac sport/activiti sportive n mod regulat.(4) 30mi place s m distrez pe mine i pe alii, cu rime sau cu jocuri de
cuvinte.(1) 31M consider lider (alii mi-au spus c sunt lider.(6) 32Sunt sensibil la culori.(3) 33Mi-e greu s stau nemicat mai mult timp.(4) 34Pot s socotesc n minte cu uurin.(2) 35Cnd lucrez mi place s categorisesc lucrurile dup importana lor.(8) 36Consider c am voin puternic i c sunt independent.(7) 37Matematica i tiinele au fost materiile mele preferate n coal.(2) 38Pot s in ritmul cu un instrument de percuie simplu cnd se cnt o
melodie.(5) 39Folosesc frecvent un aparat de fotografiat sau o camer video pentru a
nregistra ceea ce vd n jur.(3) 40Ceilali mi cer cteodat s explic sensul cuvintelor pe care le folosesc cnd
scriu sau cnd vorbesc.(1) 41mi place s port haine din materiale naturale.(8) 42Sunt realist n privina punctelor mele tari si slabe (datorit feedback-ului
primit din diverse surse.(7) 43Cele mai bune idei mi vin cnd m plimb,fac jogging sau desfor o
activitate fizic.(4) 44Prefer s joc Monopoly sau bridge dect s fac pasiene sau s joc alte jocuri
de unul singur.(6) 45Ascult frecvent muzic la radio, casetofon, etc.(5) 46Visez mult noaptea. (3) 47Ca elev, am nvat mai uor la englez, tiine sociale i istorie dect la
matematic i tiine.(1) 48Prefer s petrec un week-end singur la o caban n pdure, dect ntr-o
staiune modern cu mult lume n jur.(7) 49mi place s cos, s es, s cioplesc, s fac tmplrie sau alte activiti
manuale.(4)
21
50Cteodat m surprind mergnd pe strad fredonnd.(5) 51M orientez uor n locuri necunoscute.(3) 52Cnd conduc pe autostrad sunt mai atent la ce scrie pe pancarte dect la
peisaj.(1) 53M simt bine n pdure.(8) 54mi place s joc jocuri care necesit gndire logic.(2) 55Simt nevoia s ating obiectele pentru a afla mai multe despre ele.(4) 56mi place s desenez sau s mzglesc.(3) 57mi place s-i nv pe alii (indivizi sau grupuri) ceea ce tiu eu s fac.(6) 58mi place s m implic n activiti legate de munca mea, biseric sau
comunitate care presupun prezena unui numr mare de oameni.(6) 59mi place s fac experimente (ex. Ce-ar fi dac a dubla cantitatea de ap pe
care o torn la rdcina trandafirului n fiecare zi?) (2) 60Pot s rspund la atacuri cu argumente.(7) 61Cnt la un instrument muzical.(5) 62La coal geometria mi s-a prut mai uoar dect algebra.(3) 63Mintea mea caut structuri, regulariti, secvene logice n jur.(2) 64Recent am scris ceva ce m-a fcut s m simt mndru sau a fost apreciat de
ceilali.(1) 65Weekend-ul ideal este o ieire n natur.(8) 66M simt bine n mijlocul mulimii.(6) 67Cred c aproape orice are o explicaie raional. (2) 68Am un hobby pe care nu-l dezvlui altora.(7) 69Prefer s-mi petrec timpul liber n natur.(4) 70M intereseaz progresele n tiin.(2) 71Sunt foarte bun buctar.(8) 72mi place s m joc cu jocuri de puzzle, labirint i alte jocuri vizuale.(3) 73Folosesc frecvent gesturi sau alte forme de limbaj corporal cnd vorbesc cu
alii.(4) 74Viaa mea ar fi mai srac dac nu ar fi muzica.(5) 75Uneori gndesc n concepte clare, abstracte, pe care nu le formulez n cuvinte
sau imagini.(2) 76Conversaia mea face apel frecvent la lucruri pe care le-am citit sau le-am
auzit.(1) 77Am cteva scopuri importante n via, la care m gndesc n mod regulat.(7) 78n camera mea trebuie s fie o floare.(8) 79mi place Montagne russe (roller coaster) i alte experiene fizice
asemntoare.(4)
22
nsumai de cte ori avei fiecare numr i trecei cifra n dreptul numrului corespunztor. Scorurile cele mai ridicate indic inteligenele dumneavoastr predominante. 1..; 2..; 3..; 4..; 5..; 6; 7..; 8.. . Pentru acest test, inteligenele au fost numerotate n felul urmtor :
1. verbal/lingvistic 2. matematic /logic 3. vizual/spaial 4. corporal/ kinestezic 5. ritmic /muzical 6. interpersonal 7. intrapersonal 8. naturist
Elevii se grupeaz n funcie de inteligena predominant i rezolv urmtoarele
cerine: 1. Inteligena verbal-lingvistic: Creai un monolog interior al lui Gavrilescu
nainte de ntoarcerea lui, n finalul nuvelei, la ignci. 2. Inteligena logico-matematic: Reprezentai grafic relaia dintre Gavrilescu i
spaiul igncilor, evideniind modificrile suferite de aceasta pe parcursul aciunii.
3. Inteligena vizual-spaial: Realizai un afi publicitar pentru grdina igncilor i mprejurimile acesteia.
4. Inteligena muzical-ritmic: Alegei una/ dou secvene din nuvel i imaginai-v ce instumente muzicale/ ce melodii le-ar putea ilustra din punct de vedere auditiv.
5. Inteligena corporal-kinestezic: Jucai o secven din oper, provocndu-i pe ceilali s recunoasc secvena.
6. Inteligena naturist: ncadrai personajul principal n tipul temperamental potrivit, motivndu-v alegerea.
23
TIPURI TEMPERAMENTALE Sangvinicul: Echilibrat Sociabil Hazliu Sritor Calm Entuziast Imprevizibil Imprudent Nestatornic Convingtor Expansiv
Flegmaticul: ngndurat Panic Demn de ncredere nchis in sine La Ezitant Echilibrat Consecvent Rbdtor Rezervat
Adaptabil Colericul: Agresiv Schimbtor Extrovertit Comunicativ Intolerant Decis Independent Sigur pe sine Sincer Puternic ncpnat Nesbuit
Melancolicul: Perseverent Prevztor Statornic Nenduplecat Introvertit Rzbuntor Rezervat Nesociabil Linitit Sensibil ncredere redus n forele proprii
7. Inteligena interpersonal: Imaginai-v un interviu cu Gavrilescu. 8. Inteligena intrapersonal: Notai opinia voastr despre gestul lui Gavrilescu
de a se cstori cu Elsa. B). Observ schema de mai jos i explic-o, avnd n vedere subiectul nuvelei
fantastice La ignci de Mircea Eliade:
24
C). Identific cele patru secvene constatate de Sorin Alexandrescu: REAL
IREAL REAL IREAL, motivnd utilizarea ghilimelelor n cele dou cazuri. D). Gsii semnificaia simbolic a fiecruia dintre elementele urmtoare din
nuvel: tramvaiul, cldura, Elsa, birjarul, nucii, teii, grdina igncilor, baba, cele trei fete, cafeaua, rtcirea lui Gavrilescu, oglinda, ceasul, Hildegard, pdurea.
25
FICIUNE I REALITATE
I. ADOLESCENA
1. Citii cu atenie textul i organizai o dezbatere cu tema: Adolescentul adult sau copil? A cluzi un copil prin anii adolescenei este o ncercare complex, n care cei mai muli prini din zilele noastre ntmpin dificulti. Din aproape toate punctele de vedere, an de an, situaia adolescentului devine tot mai critic. Sinuciderea n rndul adolescenilor a crescut spectaculos, acum fiind a doua cauz important a morii celor ntre 14 i 20 de ani. Standardele i rezultatele colare au sczut continuu n ultimii ani. Abuzul de droguri, criminalitatea juvenil, sarcina n rndul adolescentelor, bolile venerice, sentimentul de disperare sunt covritoare i din punct de vedere statistic. Ce anume nu merge? Sursa primar a problemei se ntlnete de obicei la prinii care nu au o perspectiv echilibrat asupra relaiei cu adolescenii lor. Cei mai muli prini au idei greite despre ceea ce este adolescena i ce ar trebui s atepte din partea tinerilor.
Cu toate c cei mai muli prini i iubesc cu adevrat adolescenii, ei nu tiu cum s-i manifeste aceast dragoste astfel nct adolescentul s se simt iubit i acceptat. Totui, prinii care doresc cu adevrat s le dea adolescenilor ceea ce au ei nevoie, pot nva cum s o fac.
(Ross Campbell, Adolescentul copilul meu)
II. FAMILIA
1. Se d textul: Art. 1 n Romnia statul ocrotete cstoria i familia; el sprijin, prin msuri
economice i sociale, dezvoltarea i consolidarea familiei. Statul apr interesele mamei i ale copilului i manifest deosebit grij pentru
creterea i educarea tinerei generaii. Familia are la baz cstoria liber consimit ntre soi. n relaiile dintre soi, precum i n exercitarea drepturilor fa de copii, brbatul i
femeia au drepturi egale. Drepturile printeti se exercit numai n interesul copiilor. Art. 2 Relaiile de familie se bazeaz pe prietenie i afeciune reciproc ntre
membrii ei, care sunt datori s-i acorde unul altuia sprijin moral i material. (Codul familiei)
Motiveaz ncadrarea textului n categoria nonficional, nonliterar.
26
III. IUBIREA
1. Citete fragmentul din Cntarea Cntrilor, preluat din Biblie i identific figurile de stil:
Auzi glasul celui drag! Iat-l vine, sltnd peste coline, trecnd din munte-n munte. Ca o gazel e iubitul meu sau e ca un pui de cerb; iat-l la noi pe prisp, iat-l privete pe fereastr, printre gratii iat-l se uit. i ncepe s-mi vorbeasc: Scoal, draga mea, i vino! Iarna a trecut, ploaia a ncetat. Flori pe cmp s-au artat i a sosit vremea cntrii, n arin glas de turturea se aude. Smochinii i dezvelesc mugurii i florile de vie vzduhul parfumeaz. Scoal, draga mea, i vino! Porumbia mea, ce-n crpturi de stnc, la loc prpstios te-ascunzi, arat-i faa ta! Las-m s-i aud glasul! C glasul tu e dulce i faa ta plcut. Prindei vulpile, prindei puii lor, ele ne stric viile, c via noastr e acum n floare. Iubitul meu este al meu i eu sunt a lui. El printre crini i pate mieii. Pn nu se rcorete ziua, pn nu se-ntinde umbra serii, vino, dragul meu, sltnd ca o cprioar, ca un pui de cerb, peste munii ce ne despart!
IV. LUMI FANTASTICE
A). n ziarul Sibianul din 21 iulie 2005 a aprut un articol despre viaa dup moarte. Citete fragmentul selectat:
Internat pentru o ocluzie intestinal, Ana era ct pe-aici s fie omort de chirurgul care trebuia s o salveze. Acesta nu l-a mai ateptat pe anestezist i a greit cantitile de substan anestezic, astfel c Ana s-a trezit n ghearele morii. "Mi-au spus c au ncercat s m resusciteze, iar dup un timp m-au deconectat, pentru c nu mai aveam nicio funcie vital. Mi-au pus cearceaful pe fa i se ndreptau cu mine spre morg. Atunci am nceput s respir. Am revenit!", povestete femeia care a vzut cum arat Raiul. n timp ce era "moart", femeia de 45 de ani a parcurs celebrul tunel. "Ptrundeam ntr-un tunel i aveam impresia c m apropii de o fclie, ca de o lumnare. Pe msur ce naintam, ns, lumina se deprta. Apoi s-a luminat i am vzut foarte multe persoane decedate, dar care nu preau a fi moarte i care nu aveau o legtur prea mare cu mine. ncercam s vorbesc cu ele, dar se ntorceau, nu doreau. Pe drum, l-am vzut pe Goga. Nu mi-a zis nimic. Apoi m-am ntlnit cu bunica", a mrturisit Ana.Singura persoan cu care a putut vorbi a fost bunica sa. Tot ea a fost cea care a luat-o de mn i i-a deschis porile Raiului. "Erau nite pori mari, ca de castel, dar s-au deschis de parc ar fi fost pe senzori. Acolo era foarte linite i foarte mult verdea, ca un cmp de primvar, cu tot felul de flori, iar bunica mi-a spus c sunt i oameni, pe care eu ns nu i vd pentru c nu mi-a venit timpul".
27
Prezentai, lucrnd pe dou grupe, opiniile Bisericii ortodoxe despre viaa de dup moarte i opiniile despre rencarnare prezente n alte religii.
LITERATUR I ALTE ARTE
A). Realizeaz o copert original a crii tale preferate, apoi, mpreun cu toi colegii ti, lipete desenul pe o plan de carton. Astfel, toate desenele voastre pot mpodobi sala de clas.
B). Alege o secven a unei opere literare studiate i, mpreun cu mai muli colegi, jucai rolurile din acel fragment.
C). Ascult lectura poeziei eminesciene Att de fraged... n interpretare actoriceasc, apoi varianta muzical a poeziei interpretate de Mondial. n cele din urm, realizeaz un desen inspirat de opera literar amintit sau un afi prin care s invii oamenii la recitarea poeziei.
D). Vizioneaz ecranizarea romanului Moromeii de Marin Preda i compar cartea cu filmul.
E). Privete tabloul de mai jos:
Consideri c poi asemna personajul din tabloul lui Nicolae Grigorescu,
rncua cu nfram, cu unul dintre personajele literare studiate n acest an colar ? Cu care i de ce ?
28
F). Vizioneaz ecranizarea romanului Harry Potter i piatra filozofal. Citete cartea i f o comparaie ntre cele dou modaliti de exprimare artistic. Care dintre ele este mai complex ? De ce ?
G). Pierre Auguste Renoir a fost un pictor foarte cunoscut, unul dintre tablourile sale importante fiind Prnzul grupului de vslai de pe malul mrii. Studiaz personajele din tablou i redacteaz o scrisoare unuia dintre personaje, imaginndu-i viaa lui.
H). Privete cu atenie imaginea de mai jos care red o variant de adaptare scenic a piesei lui I. L. Caragiale, O scrisoare pierdut. Consideri c piesa de teatru a fost pus n scen respectnd indicaiile autorului referitoare la costume, decor, gesturi?