+ All Categories
Home > Documents > Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator -...

Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator -...

Date post: 06-Feb-2018
Category:
Upload: vodat
View: 288 times
Download: 2 times
Share this document with a friend
42
www.3daddict.ro Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat www.3daddict.ro www.3daddict.ro
Transcript
Page 1: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

Ghid 3Ds Studio MaxIncepator – Avansat

www.3daddict.ro

www.3daddict.ro

Page 2: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

3Daddict.ro este o comunitate online Romaneasca de Proiectare si Modelare 3D .

In principal majoritatea dintre noi suntem pasionati de modelare si incercam sa ne dezvoltam aceasta pasiune prin munca si in acelasi timp incercam sa invatam si alte persoane cate ceva in aceaste programe .

In momentul de fata siteul nostru este structurat pe 3 categorii la sectiunea WorkShop:

1. Grafică 3D

a. Autodesk - 3D Studio Max

b. Autodesk - Maya

c. Maxon - Cinema 4D

2. Proiectare Mecanică Parametrică

a. Autodesk - Inventor

b. Dassault Systèmes - Catia

c. Dassault Systèmes - SolidWorks

3. Grafică vectorială 2D

a. Autodesk - AutoCAD

www.3daddict.ro

Page 3: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat

• Prezentarea Viewporturilor

Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului 3D Studio Max, ecranul este împărţit în patru secţiuni, pe care utilizatorul le poate modifica şi/sau rearanja.Cele patru sectiuni sunt: Top(Sus), Left(Stânga), Right(Dreapta) si Perspective(Perspectiva).

Primele trei porturi de vedere sunt ortogonale, iar cel de-al patrulea ofera o vedere în perspectivă asupra grupului de obiecte create. Porturile de vedere sunt mult utilizate pentru că oferă, pe lângă o orientare bună în spaţial 3D, o unealta de ajutor în desenare (figura urmatoare).

www.3daddict.ro

Page 4: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

Deşi porturile de vedere constituie începutul prezentării interfeţei programului nostru, iar lucrul cuaceastă interfaţă pare facil, cunoaşterea şi controlul deplin al său se pare că poate dura şi câteva săptămâni.

Astfel, din interfaţă mai fac parte şi meniurile, bară de instrumente, panoul cu comenzi, linia de stare, linia cu mesaje şi controalele de timp.

• Panoul de comenzi

În partea din dreapta a ecranului se află zona de derulare a panourilor de comenzi, unde sunt indicate toate comenzile şioptiunile des folosite pentru crearea, modificarea sau editarea obiectelor, luminilor, camerelor şi efectelor speciale aflate în scenă(figura urmatoare), acest lucru realizându-se prin şase secţiuni aşezate cel mai sus în figura şi care poarta denumirea de Create, Modify, Hierarchy, Motion, Display si Utility.

www.3daddict.ro

Page 5: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

Trecerea de la o secţiune la alta se efectueaza printr-un click cu mouse-ul pe eticheta corespunzatoare. Comutarea între secţiunile panoului de comenzi anulează comanda selectata în acel moment.

Secţiunea Create ofera toate resursele pentru crearea obiectelor geometrice, camere, lumini, elemente ajutatoare, elemente de deformare spatiala si sisteme.Crearea acestor obiecte este, de altfel, şi primul pas în realizarea unei scene, meniul fiind folosit, cu siguranţă, pe parcursul întregului obiect.Obiectele incluse în scena, folosind secţiunea Create, sunt determinate ca forma şi caracteristici de o serie de parametrii care, în momentul creării obiectului, iau anumite valori.

Secţiunea Modify permite aplicarea asupra obiectului a unor serii de modificatori care sunt, de fapt, instrumente de schimbare a formei obiectului. , Totuşi, chiar dacă modificatorii schimbă forma obiectului, parametrii fundamentali ai acestuia rămân nemodificaţi., oricând existând posibilitatea revenirii obiectului la forma iniţială.

Secţiunea Hierarchy ofera acces la diferite opţiuni de ajustare a legăturii ierarhice între obiecte. Prin legarea unui obiect de altul, se crează o relaţie de tip "child-parent", toate transformările aplicate asupra obiectului "parent" influenţând obiectul "child".

Secţiunea Motion conţine opţiunile necesare pentru ajustarea mişcării obiectului selectat. Mişcarea are la bază un set de cadre cheie ce definesc traiectoria de rulare a obiectului, dar şi momentele de timp în care au loc transformări asupra acestuia.

Secţiunea Display ofera acces la opţiunile ce controlează afişarea obiectelor în scena. Display se utilizează pentru a determina care obiecte vor fi "ascunse" sau, dimpotrivă, "afişate", "îngheţate", în funcţie de complexitatea scenei, astfel încat utilizatorul să lucreze cu un număr cât mai mic de obiecte. Un număr redus de obiecte, afişat la un moment dat, conduce la o mai rapidă afişare a geometriei acestora şi, evident, la simplificarea activităţii de modelare.

Secţiunea Utility conţine diverse programe utilitare, scrise special pentru 3D Studio Max. Majoriatea acestor programe utilitare se numesc "plug-in-uri", fiind scrise de firma producătoareDiscreet dar şi de alţi dezvolatatori, pe baza informaţiilor conţinute de SDK (Software Development Kit). Poate cel mai cunoscut plug-in pentru 3D Studio Max este Character Studio, utilizat in realizarea animatiei complexe.

www.3daddict.ro

Page 6: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

Prezentarea meniurilor derulante

Meniurile derulante (Menu Bar) se afla în partea de sus a ecranului, imediat sub bară de titlu a programului. Numele fiecărui meniu indica destinaţia fiecărei comenzi componente. Există în total 15 meniuri derulante ce pot fi utilizate pentru accesul la anumite comenzi ale programului, iar acestea sunt : File, Edit, Tools, Group, Views, Create, Modifiers, Character, reactor, Animation, Graph Editors, Rendering, Customize, MaxScript, Help (ca în figură de mai sus).

Deasupra meniului derulant, avem cetva shortcut-uri folositoare care la versiune inferioară de max, erau poziţionate pe bară de instrumente, sub bară de meniuri.Şi avem în ordine de la stânga la dreapta următoarele: New Scene, Open file, Save, Undo scene, Redo scene, Project folder şi lângă project folder avem o săgeată cu ajutorul căreia putem configura bară şi să punem pe ea în continuare shortcut-uri care ne sunt folositoare.

Meniul File conţine comenzile pentru managementul fişierelor. Din acest meniu se pot importa şi exporta fişiere în formate precum: 3D Studio, Adobe Illustrator, AutoCAD, StereoLitho, VRML şamd.

Meniul Tools conţine opţiuni de schimbare a poziţiei şi management al obiectelor, inspecial, colecţii de obiecte. Astfel, opţiunea Mirror realizează o poziţionare sau o copie "în oglindă" a obiectului selectat, iar opţiunea Array are ca rezultat o matrice bi- sau tridimensională formată din copii ale obiectului.

Meniul Group conţine funcţii de grupare/degrupare ale obiectelor dintr-o scenă Astfel, mai multe obiecte ce formează un ansamblu pot fi grupate, formând un grup de obiecte. Acesta se comportă în continuare ca un singur obiect, putând fi deplasat în scena în cadrul unei animaţii, clonat, etc. În cazul în care, asupra elementelor grupului, se doreşte a se efectua unele modificări acesta se "desface", obiectele componente redevenind individuale.

Meniul Views conţine comenzi de setare şi control a porturilor de vedere. Unele dintre opţiunile prezente aici sunt accesibile şi prin click dreapta pe numele portului.

Meniul Create oferă posibilitatea de a construi cele mai uzuale elemente geometrice (primitive de bază, primitive extinse, forme geometrice plane), lumini şi sisteme de particule. Elementele geometrice reprezintă, în majoritatea cazurilor, punctul de pornire în modelarea unui obiect.

Meniul Modifiers conţine lista celor mai des utilizaţi modificatori, grupaţi în submeniuri.

În funcţie de obiectul selectat, unele opţiuni vor fi activate sau dezactivate.

Meniul Animation oferă un set de comenzi referitoare la animaţie, constrângeri şi cinematica inversă. Meniul Graph Editors oferă o modalitate directă de management a scenei create, a ierarhiilor dintre obiecte, a cadrelor animaţiei, a materialelor cu care sunt mapate obiectele, a efectelor speciale, etc.

Meniul Rendering conţine comenzile necesare pentru randarea scenei, setarea mediului ambient scenei, a efectelor speciale, compunerea avansată a scenelor cu ajutorul utilitarului Video Post, etc. De asemenea, în meniul Rendering se afla editorul de materiale (Material Editor), necesat pentru maparea obiectelor cu diferite texturi precum lemn, sticlă, metal, piatră, etc.

www.3daddict.ro

Page 7: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

Meniul Customize conţine cele mai uzuale comenzi pentru personalizarea interfeţei utilizator.

Meniul Max Script conţine toate elementele necesare realizării de script-uri, folosind limbajul intern al programului 3D Studio Max.

Meniul Help oferă explicaţii detaliate asupra tuturor aspectelor legate de sintaxa comenzilor, caracteristicile şi performanţele programului. De asemenea, din acest meniu se poate accesa o serie de tutoriale extrem de explicite, lăsând şi posibilitatea conectării pe Internet la o bază de date cu informaţii de ultimă oră referitoare la program.

• Bara de instrumente

Bara de instrumente se află poziţionată sub meniurile derulante, iar instrumentele conţinute nu au duplicat în meniuri. Unele dintre aceste instrumente au 2-3 versiuni care se obţin ţinând apăsat cu mouse-ul când cursorul se afla deasupra pictogramei respective.

Bara cu instrumente este derulabila stânga-dreapta datorită numărului mare de opţiuni prezente, fiind afişată parţial său complet, în funcţie de rezoluţia ecranului.Pe bară cu instrumente sunt prezente cele mai uzuale opţiuni şi comenzi utilizate în cadrul modelarii unei scene. Astfel, de la stânga la dreapta, sunt prezente următoarele instrumente: Select and Link, Unlink Selection, Bând to Space Warp, Select Object, Select Object by name, Rectangular Selection Region, Selection Filter, Select and Move, Select and Rotate, Select and Scale, Uşer Pivot Point Center, Select and Manipulate,Keyboard shortcut, Snap, Angle Snap, Percent Snap, Rotate snap, Edit Name Selection, Mirror, Align, Manage Layers, Graphit modeling tools, Curve editor, Schematic view, Material editor, Render setup, Render Frame windows şi Render product.

Unele dintre aceste instrumente sunt cunoscute deja din alte programe de grafică, în continuarefiind prezentate doar cele specifice programului 3D Studio Max:

- Select and Linkse utilizează pentru a stabili relaţia ierarhică între două obiecte, printr-o legătură "child & parent". Astefl de legătură se realizează de la obiectul selectat (child) la un alt obiect (parent). Prin legătura realizată, obiectul "child" moşteneşte toate transformările obiectului "parent" (deplasare, rotire, scalare), reciprocă nefiind aplicabilă.

- Unlink Selection, evident, desface o legătură stabilită în modul prezentat anterior.

- Bând to Space Warp se utilizează pentru a ataşa la selecţia curentă o serie de obiecte de tip "deformare spaţială" (space warp). Acestea sunt, de fapt, efecte speciale care acţionează asupra obiectelor de care sunt ataşate.

- Reference Coodrinate System este o listă care permite utilizatorului să specifice sistemul de coordonate pe care doreşte să îl folosească pentru a realiza transformările obiectelor selectate.

- Use Pivot Point Center permite scalarea sau rotirea unui obiect (grup de obiecte) în jusrul punctelor pivot respective. De reţinut este faptul că toate transformările obiectului se vor face în funcţie de poziţia aestui punct pivot.

• Bara cu mesaje şi controalele de timp

www.3daddict.ro

Page 8: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

3D Studio Max conţine, în partea de jos a interfeţei, trei zone ce oferă informaţii despre scena curentă, afişează comanda activa şi setează cadrele animaţiei, respectiv, linia de stare, linia cu mesaje şi controalele de timp.

Linia de stare arata în ce constă selecţia curentă şi permite singularizarea acestei selecţii pentru a se preveni selectarea accidentală a altui obiect din scenă. De asemenea, ea afişează coordonatele obiectului supus acţiunii curente sau alte date importante referitoare la acesta. Linia cu mesaje afişează o scurtă descriere a funcţiei instrumentului folosit. De asemenea, în linia de stare se afla butoanele Selection Lock, Crossing Selection, 3D Snap, Angle Snap, Grid, etc., foarte utile în modelarea şi manipularea obiectelor în scenă.

Controalele de timp se compun din cursorul (glisorul) de timp, butonul de animaţie şi cele şaptecontroale din partea dreaptă a acestuia, având ca funcţie deplasarea princadrele animaţiei şi setarea numărului de cadre pentru segmentul curent detimp.

Butonul Auto Key este foarte important în stabilirea şi activarea cadrelor animaţiei, toate deplasările, rotaţiile sau scalaraile aplicate obiectelor fiind înregistrate şi transformate în cadre, când butonul este apăsat.

Cursorul de timp afişează numărul cadrului curent. Animaţia se desfăşoară în limitele impuse de segmentul activ de timp, care, implicit, are valoarea "100", adică 101 de cadre., numerotate de la 0 la 100. Numărul acestora poate fi modificat , inclusiv cu valori negative. Modul de afişare a cursorului de timp diferă, astfel: sub forma unui număr de cadre, cu ajutorul standardului SMPTE (Society of Motion Picture and Television Engeneers) sau prin afişarea timpului în minute, secunde şi miimi de secundă.

Modelarea

În domeniul arhitecturii, constructilor, jocurilor, al amenajarilor şi aşa mai departe, conceptul de modelare 3D este folosit fie pentru a studia aspectul obiectului de investiţie, fie pentru a analiza structura unei cladiri, fie pentru a realiza o prezentare a obiectului de arhiectură ce doreşte a fi vândut sau folosit în vreun joc, sau orice altceva.

Folosind acest procedeu de modelare 3D putem vizualiza imaginea clădirii sau a obiectului pe care vrem să îl realizăm încă din faza de proiectare.

Corpuri

Crearea obiectelor standard utilizate în programul 3dStudioMax sunt prezentate în caseta Geometry din meniul Create aflat în panoul de comandă. Astefel obiectele standard (optiunea Standard Primitives) sunt 10 la număr şi care se pot completa cu alte obiecte rezultate prin combinare, tăiere sau unire din mai multe entităţi.

Voi incepe prin a va arata cateva lucruri de baza, va voi prezenta toate formele geometrice, corpuri, pe care le putem regasi in 3DS max, cu ajutorul carora putem incepe modelarea pentru diverse obiecte.

www.3daddict.ro

Page 9: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

În imaginea de mai sus avem toate formele geometrice pe care ni le ofera programul 3DS max, si de la care pornim atunci cand vrem sa modelăm un obiect, voi demonstra asta în exemplele de mai jos, voi lua fiecare forma geometrica dintre cele de mai sus şi voi face un obiecte cu ajutorul acelei forme.

1. Box – Paralelipiped De cele mai multe ori atunci când vrem să modelăm ceva putem să începem de la un Box, voi face o mică demonstraţie ce se poate face dintr-un singur box.Mai jos avem un tablou să-i spunem aşa, creat foarte simplu cu ajutorul unui box şi aplicând pe el modificatorul edit poly.

2.Spher – Sfera

Cu ajutorul sferei, care este prefabricate în 3DS max, putem crea destul de simplu o minge de baschet, de menţionat ar fi faptul că pentru a crea o astfel de minge ai nevoie de cunoştinţe cel puţin minime de 3DS max, şi la fel ca şi tabloul de mai sus, am creat această minge adăugând câţiva modificatori sferei.

www.3daddict.ro

Page 10: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

3.Cylinder – Cilindrul Am folosit cilindrul penru a crea un simplu creion sau pix, prin acelas procedeupe care i-am aplicat şi celor două obiecte de mai sus.Se poate crea orice altceva cu ajutorul unui cilindru, totul depide de imaginaţia fiecăruia.

1. Torus –Tor O formă destul de folositoare atunci când vrem să creăm o cameră pentru anvelopa unei maşinisau dacă dorim să creăm o garnitură pentru vreun obiect.Eu am ales să creez o cameră pentru maşină şi am adăugat şi un element care să-i oferă un plus de realism, acel mic cilindru pe unde se umflă cameră.

www.3daddict.ro

Page 11: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

1. Teapot – Ceainic Ceainicul, o formă foarte simplă pentru a crea un render decent, este prezent în câteva program de grafică şi este echivalentul “hello world” din programare.Ceainicul a fost crea în 1975 printr-o formulă matematică, de către Martin Newell, un membru al programului de pioniera de grafică de la universitatea din Utah.Este un obiect rezultatul prin combinarea a 4 entităţi.

1. Cone – Con Cu ajutorul conului şi al cilindrului putem crea o veioză, la această veioză nu am folosit niciun fel de modificator, doar am creat formele geometrice şi le-am pus pe poziţie, se pot crea astfel de obiecte drăguţe şi foarte simple, totul ţine de imaginaţia fiecărui modelator, cum ştie să îşi creeze obiectele.

www.3daddict.ro

Page 12: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

1. Tube –TubCu ajutorul formei geometrice tube, putem crea foarte simplu, obiecte precum, o vază, un buton, sau un pahar sau orice altceva, eu am ales să creez un pahar.

1. GeoSphere– Semisfera Am ales să creez o pălărie dintr-o semisfera, dar există o mulţime de obiecte ce pot fi create cu ajutorul GeoSpherei.

www.3daddict.ro

Page 13: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

1. Pyramid– Piramida Numele spune totul, probabil cel mai simplu mod de a crea o piramida este folosit acest obiect geometric cu care vine 3DS max-ul.

1. Plane – Plan Şi cel din urmă plan, planul poate fi folosit ca o suprafaţă pe care se pot aşeza diverse obiecte, sau poate fi folosit pentru a se porni modelarea unui obiect de la el, voi vedea într-un subcapitol viitor la ce putem folosi planul.

www.3daddict.ro

Page 14: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

Pentru fiecare entitate selectată din meniul Geometry automat se afişează un submeniu cu mai multe optiuni specifice de modificare a dimensiunilor, culorii sau alţi parametrii. modificările suntpermise atâta timp cât nu se paraseşte comanda. Aceste modificări se mai pot efectua şi din meniul Modify, afişându-se o paletă specifică fiecărei enităti selectate.

Alegând tot din meniul Geometry opţiunea Extand Primitives, se mai pot crea alte tipuri de poliedre sau gupuri de corpuri geometrice, astfel sunt 10 opţiuni specifice.

Hedra – conţine un grup de corpuri geometrice definite de un centru şi o rază, având cinci tipuri de poliedre optionale afişate pe în casetă:

www.3daddict.ro

Page 15: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

www.3daddict.ro

Page 16: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

Utilizând opţiunea Compound Objects (compunerea obiectelor) putem obtine obiecte de o configuraţie mai complexă prin reuniune, intersecţie sau scădere. Această operaţie se poate faceutilizând din caseta Object Type opţiunea Boolean, care are trei operaţii specifice:

Union (reuniune) – permite combinarea volumelor a două entităţi într-un singur obiect;

www.3daddict.ro

Page 17: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

Intersection (intersecţie) – permite combinarea volumelor a două obiecte în scopul opţinerii unui obiect care reprezintă volumul celor două obiecte (entităţi).

Subtraction (scădere) – combină volumul celor două obiecte prin scăderea unui obiect din celălalt, rezultând obiectul final.

Modelarea de obiectelor simple

În subcapitolul precedent am făcut o scurtă introducere în programul de grafica 3DS max, acuma va voi prezenta un tip de modelarea simplă şi anume modelarea clădirilor şi a formelor geometrice simple.Modelarea 3D este procesul de dezvoltare a reprezentării matematice a suprafeţei tridimensionale a unui obiect, prin intermediul software-ului de specialitate, având ca scop studierea proprietăţilor şi transformărilor obiectului respectiv. Produsul obţinut se numeşte model 3D. Acesta poate fi afişat ca o imagine bi-dimensională, în urma unui proces numit randare 3D sau utilizat în simularea fenomenelor fizice pe calculator.Modelarea 3D este o practică din ce în ce mai des folosită în zilele noastre. Reprezentarea în 3D se realizează numai pe calculatoare de ultima generaţie, cu ajutorul unor programe performanţe de specialitate. Rezultatul final al acestor modelari sunt imagini realiste (generate de calculator), imagini care poartă numele de randari.Avantajul de a face o simulare 3D este acela că se poate vedea proiectul finalizat înainte de începerea efectivă a construcţiei. Un amănunt deosebit de important la modelarea "3D" este acela că acum se pot reda orice condiţii de luminozitate, pe timp de zi (însorit/ înnorat) sau de noapte, în orice perioadă a anului.

Modelarea solidelor este o tehnică de proiectare, vizualizare şi analiză a modului în care obiectele reale se reprezintă în calculator. În ordinea importanţei şi a frecvenţei de utilizare, metodele de modelare şi reprezentare a obiectelor sunt următoarele:

• Modelareapoligonală - majoritatea modelelor folosite în jocuri şi filme sunt modele poligonale. Prin aceasta metoda sunt create suprafeţe 3D dintr-un număr mare de poligoane, grupate într-o reţea. Aceste modele sunt foarte flexibile şi pot fi randate de către calculator foarte rapid. Nu pot fi create, însă, suprafeţe foarte netede.

• Modelarea parametrică - în aceată metodă sunt utilizaţi parametri pentru precizarea proprietăţilor obiectului

• Modelare solida 3D – în această metodă sunt folosite corpuri geometrice elementare, cum ar fi cuburi, cilindri, conuri şi sfere, pentru a construi modele mai complexe. Aceasta este o tehnică de modelare simplă şi mai rapidă.

• Modelarea NURBS (Non-uniform rational B-spline), spre deosebire de modelarea poligonală, oferă posibilitatea de a crea suprafeţe curbe netede, dar procesul de randare este mai lent.

• Modelare bazată pecurbe Spline sau pe suprafeţe tip Patch – e similara cu modelarea NURBS, cuexcepţia faptului că suprafeţele sunt create din linii curbe, care constituiemarginile lor.

www.3daddict.ro

Page 18: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

Mai există însă un instrument numit Surface tool (instrument de suprafaţă) Editable patch object, un instrument de suprafaţă care a fost iniţial un plug-in 3rd party, dar a fost achiziţionat şi inclus începând cu versiunea 3.0. Intrumentul de suprafaţa este pentru crearea unui spline comun în 3D Studio Max, iar apoi aplicarea unui modificator numit “suprafaţă” acest lucru este adesea văzut că o alternative la “Mesh” sau “modelarea NURBS”, deoarece permite unui utilizator să interpoleze secţiuni curbe, cu geometrie dreaptă ( de exemplu, printr-o gaură o formă de cutie).

Voi începe prin a vă prezenta o clădire cunoscută, creată de mine în întregime, este o clădire pe cât de simplă pe atâta de complexă.În mare parte este creată doar din simple boxuri pe care am aplicat diverşi modificatori.După cum am explicat mai sus, orice obiect modelat începe de la un plan sau un box, totul depinde în funcţie de obiectul pe care dorim să-l creăm.În cazul meu am avut de creat o clădire, şi cam orice clădire, are o formă paralelipipedică aşadar am avut nevoie de un box.Fiecare 3D artist, are o tehnică a lui de modelat, unii modelaza obiectul dintr-o singură bucată, adică direct dintr-un box sau un plan, iar alţii modelează din mai multe planuri sau boxuri.În partea din dreapta avem o clădire cunoscută, Empire state building, din america, am ales această clădire pentru început pentru că este o clădire care arată bine şi este foarte simplă de modelat.Termenul de modelat este un pic cam exagerat în cazul nostru, pentru că practic nu am modelat nimic, ci doar am creat nişte boxuri cu diferiţi parametrii şi i-am aşezat pe poziţii.Şi ca să pătrundem în aria modelarii 3D cu adevărat, trebuie să avem în vedere 2 aspecte legate de modelare, faptul că există două tipuri de modelare, şi anume modelarea geometrică şi

www.3daddict.ro

Page 19: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

modelarea liberă, în exemplul din dreapta, am construit clădirea prin modelarea geometrică, ceea ce înseamnă că nu am modelat sau modificat suprafaţa niciunui box sau obiect din scena mea.

Modelarea de suprafaţă

Modelarea de suprafaţa este o formă mult mai libera de modelare decât modelarea geometrică. Un obiect 3D este iniţial o primitivă, şi el poate fi modelat prin una din aceste modalităţi: editable patch, editable mesh, editable poly şi editable nurbs.

O suprafaţă subdivizată este o suprafaţă care a fost împărţita în mai multe părţi, dar care păstrează forma generală a acesteia. Adăugarea de subdiviziuri asupra unui obiect se foloseşte pentru adăugarea de detaliu asupra acestuia sau pentru netezirea lui.

Modelarea Editable Poly

Se creează sau se converteşte un model 3D.Pentru aplicarea de modelare Editable Poly sunt două variante: - click dreapta pe modelul 3D, submeniul Convert To, click pe meniul Convert to Editable Poly.

se selectează modelul, se selectează fereastra Modify, şi se aplică din Modifier List, Edit Poly. În general se foloseşte acest modificator pentru că nu este distructiv asupra modelului 3d, modificările făcute in el putân fi separate de celelalte.

www.3daddict.ro

Page 20: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

Editabil Poli este un obiect editabil cu cinci nivele sub-obiect: vertex, edge, border, poligon si element.

Soft Selection

Controlerul Soft Selection permit selecţia parţial a sub-obiectele din vecinătatea a unei selecţie explicită. Acest lucru duce la o selecţie explicita care se comportă ca şi cum ar fi înconjurat de un câmp "magnetic" şi diminuează efectul la distanţă sau de "rezistenţă" a selecţiei parţiale. Acest lucru este vizibil în falloff viewports ca un gradient de culoare care înconjoară zona de selecţie, în conformitate cu prima parte a spectrului de culori standard: ROYGB (Roşu. portocaliu, galben, verde, albastru). Red sub-obiecte sunt cele pe care sunt alese în mod explicit.Cea mai mare valoare de Soft Selection sunt sub-obiectele roşu-portocaliu. ele răspund în acelaşi mod de manipulare ca şi cele de selecţie roşie. Sub-obiectele de culoare portocaliu au o valoare de selecţie uşor mai redusa, şi răspunde la manipulare un pic mai puternic decât roşu şi roşu-portocaliu. Obiectele de culoare galben-portocal iu au o valoare de selecţie chiar mai mică. şi apoi galben, verde-galben, şi aşa mai departe. Albastru este culoarea pentru sub-obiectele care sunt în mod eficient neselectate.

Acest tip de selecţie se găseşte în toate tipurile de selecţie vertex, edge, border, polygon şi element

www.3daddict.ro

Page 21: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

www.3daddict.ro

Page 22: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

Interfaţa

Use Soft Selection Afectează acţiunea de Mutare, Rotire, şi funcţia de Scalare la niveluri de sub-obiect a obiectului editabil sau modificatorul Edit. Edge Distance această opţiune este utilă în cazurile în care se doreşte să se selecteze doar secţiuni continue de geometrie.Affect Backfacing de a manipula şi spatele obiectelor selectate, el nu se foloseşte când se doreşte modificarea unor obiecte foarte subţiri Falloff este distanţa măsurată în unităţi de la centru la margine al regiunii afectate. Se foloseşte o mărime mult mai mare pentru a atinge o rază mai mare de a acţiune. Default este 20.Pinch la o setare negativă formează un fel de crater în locului unui punct, iar când este 0 produce o tranziţie lina pe axă.Bubble extinde curbele de-a lungul axei verticale. Este limitată de Pinch,care stabileşte un punct fix de plecare pentruBubble.O setare de 0 pentru Pinch şi 1.0 pentru Bubble produce cea mai uniformă umflătură. Valorile negative pentru Bubble mută partea de jos a curbei mai jos de suprafaţa creând ovale în jurul bazei din regiune.Modelarea de suprafaţa are mai mai multe niveluri şi anume: Nivelul de editare VERTEX, nivelul de editare EDGE, nivelul de editare POLYGON

Nivelul de editare VERTEX

Vertexii sunt puncte în spaţiu: Acestea definesc structura de alte sub-obiecte care fac obiectul poli. Când nodurile sunt mutate sau editate, geometria feţelor este afectată, de asemenea. Vertexii pot exista independent; noduri izolaţi pot fi folosiţi pentru a construi altă geometrie, dar care sunt invizibili în modul de randare. La Editable poly. nivelul Vertex, se pot selecta mai multe vertexi unici şi se potmuta prin utilizarea metodelor standard.Pentru a unii 2 vertexi există 2 metode:dacă vertexii sunt foarte apropiaţi unul de celălalt se pot unii cu funcţia weld tot cu aceasta funcţie se pot unii mai mulţi vertexi la o distanţă medie faţă de toţi; alternativ, pentru a combina doi vertexi. care sunt departe unul de altul, se foloseşte funcţia target weld, rezultând în urma folosirii ei un singur nod care îşi păstrează poziţia.

Pentru a utiliza Weld: se bifează ignor Backfacing, dacă este necesar. Acest lucru asigura ca sunt selectaţi numai vertexii care se pot vedea; se selectaţi vertexii care se doresc a fi uniţi; in cazul in care nodurile sunt foarte apropiate unul de celalat, pur si simplu se face click pe Weld.

www.3daddict.ro

Page 23: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

dacă acesta nu funcţionează, se trece la pasul următor.Se face click pe butonul settings din dreapta butonului Weld.Acesta deschide raza de actiune a butonului Weld se creşte valoarea treptat până cei doi vertexi se unesc.

Pentru a utiliza Target Weld:

Target Weld poate unii doar doi vertexi s e bifează ignore backfacing, dacă este necesar.Acest lucru asigură că sunt selectaţi numai vertexii care se pot vedea; se caută cei doi vertexi care se doresc a fi uniţi şi se stabileşte locaţia finală pentru unirea lor cele doua vârfuri trebuie să fie adiacente, adică să fie conectate printr-un singur edge.

EXEMPLUse unesc vertexi A si B, precum si vertexul rezultat va fi în locaţia lui B se face click pe butonul Target Weld, butonul rămâne apăsat pentru a indica faptul că suntem in modul Target Weld; se face click pe vertexul A, şi se observă că o linie se asează din punctul a o data cu mişcarea mouseului; se face click pe vertexul B;

www.3daddict.ro

Page 24: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

Break Creează un nod nou pentru fiecare poligon ataşat la nodurile selectate.Acest lucru permite colţurilor poligonului să se îndepărteze unele de altele.Dacă un nod este izolat sau utilizat de unul singur, nu este afectat.

Extrude permite să se extrudeze vertexii manual prin manipulare directă în viewport.Extrudarea unui vertex creează o nouă formă de poligon care are acelaşi numar de poligoane ca figura iniţiala.

www.3daddict.ro

Page 25: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

Chamfer netezeşte vertexul sau vertexii selectaţi, fiecare vertex netezit este efectiv înlocuit cu o noua înfăţişare, conectându-se la noi vertexi pe toate muchiile referente vertexilor selectaţi care conduc la vertexul original.

Nivelul de editare EDGE

www.3daddict.ro

Page 26: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

Un Edge este o linie care leagă două noduri care face parte dintr-un poligon. Un Edge nu poate fi partajat de mai mult de doua poligoane. De asemenea, feţele normale ale celor doua poligoane ar trebui să fie adiacente.La nivelul Edit Poly EDGE se pot selecta unul sau mai multe edgeuri şi să se modifice prin utilizarea metodelor standard.

Insert vertex ajută la subdivizarea edgeurilor manual prin adăugarea de vertexi pe fiecare din edgeuri.Remove şterge edgeul selectat şi poligoanele care îl folosesc. însă pentru o ştergere completă este nevoie şi de ştergerea vertexilor. Pentru a şterge vertexii corespunzători edgeului şters se face trecerea de la nivelul de editare Edge la nivelul de editare Vertex. Se observă că vertexii rămân selectaţi. Split funcţionează doar pe edge-uri care aparţin aceluiaşi polygon, iar rolul lui este acela de desprinde poligonul de model, sau o parte din acesta.

Extrude permite să se extrudeze marginile manual prin manipularea directă in viewport.Weld

www.3daddict.ro

Page 27: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

combină edge-urile selectate care se încadreaza în planul prevăzut de dialogul Weld.Se pot unii doar edege-urile de graniţă al unui singur polygon.

Chamfer netezeşte edgeul sau edgeurile selectate, fiecare edge netezit este efectiv înlocuit cu o noua înfăţişare, conectându-se noi edgeuri pe toate poligoanele referente edgeurilor selectate care conduc la edgeul original.Bridge conectează edgeurile marginile doar la frontiera, care au în comun un poligon doar pe o parte.

Nivelul de editare POLYGON

www.3daddict.ro

Page 28: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

Un polygon este o faţă a unui model 3D de obicei cu trei laturi; un poligon poate avea trei sau mai multe părţi. Se poate trata un polygon ca un singur obiect în acelaşi timp ca model, dar în momentul cad se face randarea. 3ds Max îl descompune în mai multe feţe triunghiulare La nivelul Edit Poly Polygon se pot selecta unul sau mai multe poligoane şi să se modifice prin utilizarea metodelor standard.Isert Vertex are acelaşi rol ca la nivelul de editare edge.Flip are rolul de a inversa direcţia poligonului.

Extrude are acelaşi rol ca la nivelul de editare edge, numai că aici se aplică unui intreg poliogon.

Bevel are acelaşi rol ca Extrude numai că aici se poate scala noua faţă extrudată.

www.3daddict.ro

Page 29: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

Inset are rolul de a introduce un nou poligon în interiorul poligonului selectat dar care îi păstrează forma la dimensiuni mai mici.

www.3daddict.ro

Page 30: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

Distanţa între doui vertexi este segmentul. La rândul lui, segmentul este compus din mai mulţi paşi. Cu cât numărul de paşi este mai mare, cu atât curba este mai corect redată, dar şi consumul de memorie este mai mare. În fine, dupa crearea unei forme, aceasta este transformată în obiect 3D.P rocesul de transformare se numeşte modelare, fiind destul de simplu de înţeles: astfel, se creează schiţa obiectului dorit. Apoi se aplică acesteia operaţii de tip Extrude, Bevel, Tesselate etc. Modelarea poligonală creează obiecte pe baza unor poligoane cu trei sau patru laturi. Astfel de poligoane sunt reunite pentru formarea unui obiect. Modelarea prin petice tilizează principiile curbelor Spline cu tangente Bezier. Un petic (patch) este compus dintr o suprafaţă şi o lattice de eformare. Aceasta reprezintă o serie de puncte conectate de pe suprafaţa peticului.

Modelarea de obiecte mai complexe

Modelare anorganică

După ce am prezentat tehnicile de modelarea şi am aratat cum se pot modela obiecte mai simple, voi trece mai departe la modelarea obiectelor un pic mai complexe decât cele prezentate mai sus şi voi prezenta în continuare câteva creaţii proprii ceva mai complexe modelate de mine.Pentru a ajunge să modelezi un obiect mai complex din punct de vedere al formei geometrice ai nevoie de cunoşinţe medii şi trebuie să şti cum să foloseşti modificatorii de care ai nevoie atunci când ai nevoie.Voi prezenta câteva din creaţiile mele şi voi explica pe scurt cum am ajuns la stadiul final.

www.3daddict.ro

Page 31: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

Monitorul de mai sus este o creaţie proprie realizată destul de simplu, am folosit ca modificatori, edit poly si rbosmooth.Atunci când am început modelarea acestui monitor am pornit de la un simplu box pe care l-am modelat cu ajutorul metodelor enumerate mai sus, la nivel de vertex, poligon si edge.Este un obiect relative simplu de realizat dar care necesită cunoştiinţe medii de modelare.

La fel ca şi monitorul, cutia de suc este un model relativ simplu, pornind de la un simplu cilindru si aplicând modificatorii edit poly, symmetry şi aşa mai departe.

Mai jos avem un model ceva mai complex şi anume un PSP (Play Station Portabil) acesta este un model un pic mai difici de creat, având suprafeţe curbate.Atunci când modelăm un lucru foarte complex, avem nevoie să fim foarte atenţi la detalii, pentru că obiectul să pară realistic din punct de vedere geometric.Trebuiesc păstrate proporţiile şi trebuie să-l facem foarte bine proporţionat.

www.3daddict.ro

Page 32: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

Tot o creaţie mai veche de a mea, mai jos avem un telefon, timpul de modelare la acest obiect a fost de aproximativ 20 de ore, obiect destul de complex, modelat din mai multe bucăţi, partea de sus si partea de jos, iar apoi am adaugat elementele caracteristice ale telefonului.

Şi acuma vă voi prezenta un model care necesită cunoştiinţe destul de avansate si o atenţie foarte sporită la detalii, vă voi prezenta o modelare a unei maşini.Pentru acest tip de modelare avem nevoie neapărat de schiţele acesteia, sau asa numitele blue print-uri, pe care le găsim pe internet intr-un număr foarte mare şi cu uşurinţă.Dupa ce blue print-urile vor fi pregătite in photoshop, sau orice alt program de editare foto, schiţele pot fi puse in programul de grafica 3D Studio max.Acest tip de modelare, după anumite schiţe este destul de dificil pentru un începător, deoarece trebuie să aibe foarte mare grijă atunci când modelează şi este nevoit sa fie atent în toate cele 4

www.3daddict.ro

Page 33: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

ferestre pentru ca modelarea să decurgă bine şi modelul să fie foarte bine proporţionat.Atunci când modelezi un obiect după blue print-uri, te poţi folosi şi de imagini reale ale obiectului respective pentru a adăuga cât mai bine detaliile acestul obiect. Iar acum vă voi arăta câteva imagini cu modelarea unei maşini, atâta exterior, cât şi la interior.

Modelarea exterioara a unei maşini.

Modelarea interioara a maşinii

www.3daddict.ro

Page 34: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

www.3daddict.ro

Page 35: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

www.3daddict.ro

Page 36: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

Modelare organicăModelare organică este un tip de modelare mult mai dificil decât modelarea anorganică, deoarece pe langă acele cunoştiinţe medii pe care trebuie să le ai pentru modelarea anorganică, pentru modelarea organică mai ai nevoie si de unosinte de biologie.Atunci când modelezi un caracter, în limbajul mai uzual îi putem spune om, este foarte important sî şti cum trebuiesc poziţionţi muschii pe oasele caracterului pentru ca mai tarziu, când îi vei face rigging-ul, il vei pregati pentru animaţie, să nu ai absolut niciun fel de problemă cu animaţia pe care doreşti sa o creezi.

Avem un exemplu de modelare de caracter mai jos:

www.3daddict.ro

Page 37: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

In această imagine, caracterul din stanga, seamănă perefect cu cel din dreapta cu menţiunea că, celui din stânga i s-a daugat modificatorul „turbo smooth” ca să aibă marginile mai rotunjite si sa para mult mai real.Pe lângă modelarea de caractere, mai putem modela vietăţi şi mai complexe de atât, spre exemplu un dragon:

www.3daddict.ro

Page 38: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

www.3daddict.ro

Page 39: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

www.3daddict.ro

Page 40: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

Sau putem modela chiar şi plante, deşi o gamă destul de largă de plante si copaci o putem găsi în 3D Studio Max, uneori dorim să ne creem noi propria plantă sau propriul copac, iar cu ajutorul instrumentelor din 3D studio max, practic poţi fi limitat doar de propria imaginaţie.

www.3daddict.ro

Page 41: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

www.3daddict.ro

Page 42: Ghid 3Ds Studio Max Incepator – Avansat · PDF file Ghid 3Ds Studio Max Incepator - Avansat • Prezentarea Viewporturilor Ca orice alt progfram de grafică, la pornirea programului

www.3daddict.ro

Va astept cu orice intrebare legata de acest ghid, va garantez ca daca il veti citi si urma in totalitate, vezi invata sa modelati si usor usor sa progresati.

Sper sa va fie de folos, acest ghi apartine in totalitate cominatii http://3daddict.ro/ si a fost creat de mine in scopul de a-I ajuta pe cei care sunt la inceput de drum in 3D Studio Max, acest ghid se aplica pentru orice fel de versiune de max.

www.3daddict.ro


Recommended