+ All Categories
Home > Documents > Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

Date post: 13-Apr-2018
Category:
Upload: hrisostom
View: 300 times
Download: 10 times
Share this document with a friend

of 328

Transcript
  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    1/327

    PRINII ORIENTALI AI

    SECOLULUI AL PATRULEA

    VOLUMUL AL APTELEA

    din COLECIA LUCRRILOR lui

    GEORGES FLOROVSKYProfesor Emerit de Istoria Bisericii

    Universitatea Harvard

    Editor generalRICHARD S. HAUGHCrturar n vizit la

    coala Teologic Andover Newton

    Editura

    Apa Vieii 2015

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    2/327

    2 Prini orientali ai secolului al patrulea

    DESPRE COLECIA LUCRRILOR

    Printele Florovski a fost foarte interesat de aceast colecie delucrri. Pn nainte de moartea sa, el a continuat s acorde multatenie unor materiale variate. Acestea includ sugestii pentrustructurarea volumelor, schimbri n anumite texte, noi materiale,materiale aduse la zi, note, revizuiri, sugestii pentru revizuiri, obibliografie adus la zi i cteva materiale pentru noua structur acrii despre Prinii Bizantini. A fost acordat un timp substanialextinderii implementrii sugestiilor i instruciunilor sale. Unele

    lucrri vor fi incluse n volumul final, un volum care conine unindex la toate Colecia Crilor Printelui Florovski, apendice, note, obibliografie i amestecurile survenite. A publica aceast Colecie acrilorn englez a implicat traducerea publicisticii sale din ctevalimbi inclusiv rus, bulgar, ceh, srb, german i francez.

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    3/327

    3Pr. Prof. Georges Florovski

    Prefaa autorului (1978)

    ceste patru volume despre Prinii Rsriteni aisecolului al IV-lea i Prinii Bizantini din secolul al V-lea pn n secolul al VIII-lea au fost publicate original

    n 1931 i 1933 n rus. Ele conin leciile mele inute la Institutul deTeologie Ortodox din Paris din 1928 pn n 1931 i au fostpublicate n rus mai mult sau mai puin n forma brut n care au

    fost predate. Prin urmare le lipseau referine exacte i note de subsolpotrivite. Un alt motiv pentru omiterea materialului de referin npublicaiile din 1931 i 1933 este faptul c aceste cri au fostpublicate original pe cheltuiala mea i prin urmare era necesar oeconomie strict. De fapt, publicarea lor a fost rezultatul uneicooperri generoase i a ajutorului unor prieteni personali. Acestepublicaii engleze trebuie dedicate memoriei lor. Iniiativa publicriioriginale a fost luat de doamna Elisabeta Skobtstov, care a devenit

    ulterior o clugri ortodox cunoscut sub numele de Maica Maria.Ea a fost cea care a tiprit manuscrisele originale i tot ea a fost ceacare a convins pe Domnul Iliia Fondaminski, la acel moment unuldin editorii rennoitei reviste ruse, Sovremennye Zapiski [AnnalesContemporaries], s-i asume responsabilitatea financiar. Amndoiprietenii mei au pierit tragic n lagrele de concentrare germane. Ei aufost inspirai de convingerea c lucrrile n rus despre PriniiRsriteni erau dorite foarte mult nu numai de studenii n teologie, ci

    A

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    4/327

    4 Prini orientali ai secolului al patrulea

    i de un cerc mai larg al celor interesai de perspectivele i subiecteleTradiiei Ortodoxe Rsritene. Ateptrile lor au fost justificatedeplin: volumele n rus s-au vndut rapid i au fost apreciate cucldur de presa ntreag.

    Cnd am nceput s predau la Institutul din Paris, ca i profesorde patrologie m-am confruntat cu o problem metodologicpreliminar. Problema scopului i metodei studiilor patristice au fostaprig dezbtute de specialiti de mult vreme. (Pe aceast tem a fostpublicat o carte excelent de printele J. de Ghellinck, S.J., Patristiqueet Moyen Age, Volume II, 1947, pp. 1-180). Tendina general era de a

    se trata Patrologia ca Istorie a Literaturii Cretine Antice iar cele maibune manuale moderne de Patrologie din Occident au fost scriseexact n aceast manier: Bardenhewer, Cayre, Tixeront i Quasten,adereni ai acestei coli de gndire au fcut doar nite referirisporadice cu privire la anumite puncte de doctrin. Modul lor deabordare a fost totui folositor i legitim. Oricum, o alt disciplincognitiv a prins existen n ultimul secol, Dogmengeschichtesau coalaistoriei doctrinei. Aici crturarii nu erau interesai att de mult de

    scriitori sau gnditori individuali ci de ceea ce ar putea fi numit cadialectica intern a minii cretine i cu genurile de curente alegndirii cretine.

    n opinia mea aceste dou metode abordeaz acelai material iar trebui s fie combinate i corelate. Am ncercat s fac tocmai acestlucru odat cu revizuirea materialului pentru publicaiile n englez.Am scris ceva material despre istoria extern i n special despresinoadele ecumenice. n esen Patrologia trebuie s fie ceva mai mult

    dect o istorie literar. Trebuie tratat ca o istorie a doctrinei cretinedei prinii au fost mai nti de toate testes veritatis, martori aiadevrului, ai credinei. Teologia este mai larg i maicomprehensiv dect doctrina. Este un fel de filosofie cretin.ntr-adevr exist o analogie evident ntre studiul Patristicii i studiulIstoriei Filosofiei. Istoricii filosofiei sunt mai nti de orice interesaide gnditorii individuali i n cele din urm captivai de dialecticaideilor. Esena filosofiei se demonstreaz prin sisteme particulare.

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    5/327

    5Pr. Prof. Georges Florovski

    Unitatea procesului istoric se asigur din cauza identitii temelor iproblemelor crora li se dedic att filosofiict i teologii. Nu pretindc aceast metod este original, deoarece a fost folosit ocazional dealii. Ceea ce voi face eu este s subliniez caracterul Patrologiei.Cartea este scris cu muli anii n urm. n anumite punctenecesit revizuire i extensiune. ntr-o mare msur acest lucru afost deja fcut. Decadele recente au nregistrat un progres rapidal studiilor patristice n mai multe direcii. Astzi avem ediii alesurselor primare mai bune dect le aveam cu patruzeci sautreizeci de ani n urm. Astzi avem la dispoziie noi texte de

    prim importan: de exemplu, Capetele lui Evagrie sau noilePredici ale Sfntului Ioan Gur de Aur. S-au publicat multestudii monografice excelente n ultimii ani. Dar n ciuda acestuiprogres cred c aceste cri, chiar i fr revizuiri i adugiri ar fifost nvechite. Bazate pe un studiu independent al surselorprimare, aceste lucrri pot fi de folos att celor interesai ct istudenilor.

    Georges Florovski Septembrie, 1978

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    6/327

    6 Prini orientali ai secolului al patrulea

    TRSTURILE PRIMARE ALE TEOLOGIEI N

    SECOLUL AL PATRULEA

    Trecut intr oductiv

    dat cu nceperea secolului al patrulea s-a deschiso nou epoc n viaa Bisericii. Cezarul, egalulapostolilor, s-a botezat i n persoana sa imperiul

    a acceptat cretinismul. Biserica a ieit din ascunztoare i i-a oferitmngierea ei unei lumii clasice nemulumite, o lume plin deneliniti, ndoieli i ispite. Aceast lume a adus cu sine o maretnjire, pe care Biserica trebuia s o mulumeasc. Dar a adus cusine i o mare mndrie pe care Biserica trebuia s o subjuge. Lumeaclasic a fost renscut i a devenit parte din Biseric numai dup operioad de confuzie i lupt. O bucurie duhovniceasc a cuprinsnu numai cercurile ecclesiale ci i toat societatea, de la vrf pn

    jos. Calculele conductorilor i a politicenilor, ambiiile personale idisensiunile tribale, toate i-au gsit calea lor n renaterea religioas.

    Acest timp de triumf mre i victorios a fost i un timp dencercare i tristee pentru Biseric. n aceast perioad credincioiiortodoci au trebuit s-i gseasc calea prin lanuri i ctue,persecutai i dispreuii i adesea au ajuns la captul cii acceptndcoroana martiriului. Vieile lui Atanasie i a lui Hrisostom sunttipice.

    O

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    7/327

    7Pr. Prof. Georges Florovski

    Este prea de vreme s putem vorbii de o victorie definit,fiindc lumea a rmas nc afar din Biseric i pgnismul acontinuat s nfloreasc imediat dincolo de limitele Bisericii.Templele pgne erau nc deschise i nvtorii pgni ncpersistau n lupta lor mpotriva cretinismului. Viaa cultural i ceadomestic erau pline de rmie pgne i au rmas aa pgne. Nueste surprinztor c micarea monahal i atracia de a fugii ndeert au fost att de puternice. Acestea au fost motivate de dorinade singurtate i retragere. Viaa unui cretin n aceast lume erantr-adevr destul de dificil.

    Restaurarea pgnismului de ctre Iulian nu poate fisocotit ntmpltoare. Din contr, demonstreaz clar c vechealume nu a murit. Cultura pgn a experimentat o renatere nsecolele patru i cinci, care au culminat n Iamblichus i coalaatenian de neoplatonism. Disputa despre Altarul Victoriei dintimpul domniei lui Graian arat c acelai lucru s-a ntmplat nvest. n timpul coeziunii dintre cele dou lumi ale elinismului i acretinismului Biserica nu a respins niciodat cultura clasic dar

    elinii au refuzat s accepte Biserica. O situaie similar a existat mainainte n timpul erei colilor gnostice a lui Plotin i Porfirie, cndPorfirie s-a opus rezolut cretinismului. (tim despre obiecia sa dela Macarie al Magneziei). Acum rezistena a devenit chiar maiputernic. Semnificaia acestei lupte nu st n evenimentele externesau politice specifice perioadei. Lupta luntric a fost i maidureroas i mai tragic fiindc fiecare elen trebuia sexperimenteze i s depeasc aceast diviziune n sine nsui. Unii

    au devenit reconciliai prea de vreme. Sinesiu de Ptolemaida(cunoscut i ca Sinesiu de Cirene) este n acest sens tipic,cci dei afost hirotonit episcop, a rmas neoplatonic i i-a meninut credinasa n vise i ghicit. Regenerarea duhovniceasc a societii clasice anceput n secolul patru cnd majoritatea oamenilor nc triau ntr-un mediu format din dou culturi distincte. Temperamentulduhovnicesc al omului clasic era transformat foarte ncet i acestproces nu a fost completat pn mult mai trziu cnd s-a nscut o

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    8/327

    8 Prini orientali ai secolului al patrulea

    nou cultur bizantin. Secolul al patrulea este semnificativ ca i untimp al tranziiei. A fost sfritul unei epoci trecute i nu nceputulunei noi perioade.

    Tot secolul al patrulea a fost o epoc de dezbateri teologicecontinue, care s-au centrat mai nti de orice pe lupta Bisericiimpotriva arianismului. Micarea arian nu a fost omogen i estenecesar s distingem problema originii nvturii lui Arie demotivele unui rspuns pozitiv pe care teologia sa le-a tras dindiferite pri. Exist motive ntemeiate s-l legm pe Arie cu Lucianal Antiohiei i chiar cu Pavel de Samosata. Alexandru al Alexandriei

    a artat acest lucru nc de la nceput: (ideile lui au fost) fermentatede necuviinciosul Lucian. Aceasta nu nseamn c Arie amprumutat pur i simplu nvtura sa de la Lucian. Nu exist niciun motiv pentru a nega independena lui Arie ca i teolog.

    Lucian al Antiohiei

    e tiu puine despre Lucian i chipul su are o

    dualitate tainic. Aparent el sttea n legtur cu Pavelde Samosata i a trit sub interdicie muli ani ntimpul epocii celor trei episcopi. A murit ca i martir i numele luia intrat n canoanele Bisericii. A fost un crturar biblic remarcabil ia continuat munca de corectare a textului biblic grecesc care a fostnceput de Origen. Pentru acest lucru el a folosit un text ebraic,probabil Peitan siriac, pe care a studiat-o n Edesa cu un anumitMacarie. n bisericile din Asia Minor i din mprejurimileConstantinopolului, recenzia Septuagintei de Lucian a primit orecunoatere general.

    Ca i exeget, Lucian a fost un remarcabil oponent al luiOrigen. El a ncercat s nlocuiasc toate interpretrile alegorice alecolii alexandrine cu o metod mult mai direct i cu una literalistorico-gramatical. Mai mult dect orice a fost o nenelegeredespre metodologia exegetic care a divizat teologii Antiohiei ipecei alexandrini. La fel ca i interpretatorii clasici ai textului antic, ei

    S

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    9/327

    9Pr. Prof. Georges Florovski

    aparineau unor coli de filologie total diferite. n acelai timp,Lucian n punctele sale de vedere nu era destul de departe deOrigen. n acest sens este semnificativ c muli dintre studenii luierau origeniti, lucru care i se aplic pn i lui Arie. Arienii s-aureferit de multe ori la Origen i la Dionisie al Alexandriei fiindc, ntimp ce ei se opuneau lui Origen n exegeza lor, ei rmneauorigeniti n teologia lor.

    Sistemul lui Origen i arianismul

    stfel, problemele teologiei ariene pot fi nelesenumai n termenii premizelor sistemului lui Origen.Frica lui Origen de modalism poate s se discern

    ntre teologii arieni. Din moment ce micarea arian era posibilnumai pe temelia teologiei origeniste, lupta mpotriva arianismului afost de fapt o lupt mpotriva teologiei origeniste. Oriicum,numele nvtorului a fost rar menionat n aceast controvers,din cauza oponenilor arianismului, n special Alexandru, care erau

    ei nii origeniti. Origen nu era arian, dar este uor de vzut cumarienii au ajuns la concluziile lor nu numai din proasta nelegere anvturilor lui ci i din premizele ei actuale. Prin urmare, istoric,victoria mpotriva arianismului s-a dovedit a fi n acelai timp onfrngere a origenismului, cel puin n teologia trinitar.

    n acel moment sistemul lui Origen ca i ntreg nu a fostnc subiectul dezbaterii i problema general a validitii sale s-aridicat numai pe la sfritul secolului. Doctrina trinitar a lui Origen

    a fost abandonat n tcere i chiar i un origenist att de consistentca i Didim a fost total eliberat de influena lui Origen asupradogmei sale despre Trinitate. El era cu mult mai departe de Origendect de Atanasie. Astfel, origenismul nu a fost numai respins cidepit i aceasta este contribuia pozitiv pe care controversaarian a fcut-o teologiei.

    Arie i bazeaz teologia sa pe concepia lui Dumnezeu ca io unitate perfect i ca i o monad inclus n sine. Pentru el aceast

    A

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    10/327

    10 Prini orientali ai secolului al patrulea

    monad divin este Dumnezeu Tatl i tot restul din existen estestrin lui Dumnezeu n esena Sa. Natura absolut a Fiinei luiDumnezeu face imposibil pentru Dumnezeu s dea sau snzestreze esena Lui oricui altcuiva. Prin urmare, Cuvntul,Logosul, Fiul lui Dumnezeu, ca i un ipostas i ca i cineva care areexisten actual este necondiional i complet strin ineasemntoare Tatlui. El i primete Fiina sa de la Tatl i prinvoina Tatlui, la fel ca tot restul creaturilor i El vine n fiin ca iun mediator de dragul creaiei lumii. Astfel exist un anumitinterval ntre Tatl i Fiul cci Fiul nu este co-etern cu Tatl.

    Dac El ar fi, atunci ar fi existat dou venicii sau dou principiiultime i adevrul monoteismului ar fi abrogat.n alte cuvinte, a existat un atunci, cnd Fiul nu a existat.

    El nu a existat, dar El a venit n fiin i a avut o origine. Aceastanseamn c Fiul vine n fiin din lucrurile care nu exist (). l este o creatur, ceva care este generat i prin urmare la felca toate lucrurile generate, El are o natur mutabil. El estenzestrat cu mrire a lui Dumnezeu n avans, din afar, prin har i

    prin nainte-vederea lui Dumnezeu asupra viitorului.Astfel sunt trsturile generale ale nvturii lui Arie, nmsura n care suntem capabili s le judecm dup fragmentelecompoziilor sale i dup evidena contemporanilor. Doctrina saeste de fapt o respingere a Sfintei Treimi. Pentru Arie, Treimea esteceva derivat i generat. Are o origine i membrii ei sunt separai deintervale temporale (). Ipostasele ei nu sunt venice i nusunt similare, ci strine unul altuia. Ele sunt venic disimilare.

    Este un fel de a diminua Treimea, o uniune sau n cuvinteleSfntului Grigorie Teologul, o asociaie de trei esena care nusunt similare. Sunt trei esene i trei voine care coexist i care suntdistincte prin esen.

    n teologia lui, Arie este un monoteist strict, aproape uniudaizant i pentru el Treimea nu poate fi un singur Dumnezeu.Exist un singur i numai un Dumnezeu i acela este Tatl. Fiul iDuhul sunt cele mai nalte i primele creaturi nscute care sunt

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    11/327

    11Pr. Prof. Georges Florovski

    mijlocitori n crearea lumii. n doctrina sa, Arie se apropie mai multde Paul de Samosata ide monarhienii dinamici, dar i mai aproapede Filon. Nu este dificil s nelegem de ce argumentele sale au gsitsusintori ntre alexandrini i origeniti.

    Legtura ntre dogma lui Arie, problemele timpului icreaia lumii sunt evidente imediat. Creaia implic natere. De aceael a numit creat ceea ce are un nceput, care exist nu din sine sauprin sine, ci din altul extern. Este ceea ce nu exist nainte de a veniin fiin. n sistemul lui Arie creaia nu este distinct fa degenerare fiindc pentru ele ambele implic generare, care n

    nelegerea sa poate avea loc numai n timp.Aceast dificultate se ridic din cauza ambiguitiiconcepiei originrii. Ceea ce este generat are o origine, un motivde a fi afar i nainte de sine. Originea poate avea dounelesuri: poate fi cauza sau sursa fiinei, sau poate fi un moment ntimp. Pentru Arie ambele nelesuri coincid. Pentru el veniciasau lipsa de temporalitate nseamn un primat ontologic i prinurmare el refuz s cread c existena Fiului este fr nceput sau

    venic. Aceasta ar nsemna o negare a generrii Sale i a faptuluic este nscut i dac acest lucru nu ar fi adevrat, atunci LogosulsauCuvntul ar fi un al doilea Dumnezeu independent. Dac Cuvntulvine de la Tatl, atunci El este nscut. Altcumva, El nu este de laTatl. Din tradiie, Arie tia c Cuvntul este Dumnezeul revelaieii cea mai imediat cauz a creaiei. O creatur este subiectulschimbrii, din moment ce este temporal i acest lucru i d lui unalt motiv s lege existena Cuvntului cu timpul.

    Astfel, se pare c Arie a fost n profund dezacord cuOrigen. n doctrina lui Origen generarea Cuvntului este venic iacest lucru dovedete c Fiina lui Dumnezeu este imutabil.Oriicum, Origen a concluzionat prea multe de aici. Fiindc elcredea c originarea este incompatibil cu imutabilitatea luiDumnezeu, el a conclus c i creaia lumii este venic. n sistemulsu naterea Fiului i creaia lumii sunt unite prin conceptul deoriginare i pentru a proteja imutabilitatea lui Dumnezeu Origen a

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    12/327

    12 Prini orientali ai secolului al patrulea

    negat esenial c a avut loc orice fel de originare. Nu exist nimic nexisten despre care el ar fi voit s spun a existat un atunci cndacestea nu au existat.

    n acest fel Origen a conclus c toat existena este venici c totul co-exist cu Dumnezeu, o dogm care este similar cudoctrina lui Aristotel despre venicia lumii. Pentru Origen lumea nuera un lucru creat. Aceast concluzie nu a fost acceptabil urmailorsi care, dei i-au respins concluziile, nu i-au negat premizele i Ariea raionat n acest fel. El a negat c lumea este venic i totaccentul sistemului su const n afirmarea caracterului temporar a

    tot ceea ce este generat sau care are originea fiinei n altceva.Oriicum, din aceasta el a concluzionat c i Fiul este nscut ntimp. Arie a diferit de Origen n concluziile sale, dar a fost de acordcu el n premizele lui. n limitele sistemului lui Origen exista odilem de neevitat. Era necesar fie s admitem venicia lumii sau srespingem naterea venic a Fiului. Aceast dilem nu putea fievitat numai negnd premizele lui Origen. Pentru acest motivsistemul lui Arie i-a atras pe acei ucenici ai lui Origen care nu au

    acceptat ideea unei lumi venice.

    Eusebiu de Cezarea

    up acest trecut, teologia lui Eusebiu al Cezareiidevine mai clar. Eusebiu este departe de a fi deacord cu Arie despre toate punctele i el respinge

    deschis ideea primar a lui Arie despre generarea Fiului din

    lucruri care nu exist. Totui, n acelai timp, el neag c Fiul esteco-etern cu Tatl. Ca i cauz sau surs a originii Fiului, Tatl estenaintea Lui, dei nu n timp. Chiar i naintea generrii lui, Fiulexist n Tatl, dar numai potenial. Numai mai trziu El estegenerat prin i din voina Tatlui ca i un ipostas real i independenti chiar ca i o a doua esen [vtoraia suchnost] (sau o a douafiin [vtoroe suschestov]) cu Tatl).

    D

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    13/327

    13Pr. Prof. Georges Florovski

    n doctrina lui Eusebiu, Fiul, realitatea sa obiectiv estentoars spre lume i n acest sens El este primul nscut alcreaiei. El este demiurgul i creatorul tuturor fiinelor vzute inevzute, dintre care primul este Duhul Mngietorul. Din momentce El este o creaie direct a Tatlui, Fiul este inerent n El dar dinmoment ce El este generat din Tatl, Fiul este mai mic dect Tatli este o for intermediar ntre Tatl i lume. El este al doileaDumnezeu i nu primul, n pofida ntregii Sale cinstiri dindumnezeire. Dei El nu este ca alte creaturi, El este totui ocreatur.

    Ca i Arie, Eusebiu are de a face esenial cu o problem decosmologie, nu cu una de teologie. El se refer continuu lagenerare i el aproape c identific existena Fiului n propriulSu ipostas cu existena lumii. Pentru a nu depii limita dintreDumnezeu i lume, el menine o separaie ntre Fiul i Tatl:existena Fiului nu este necesar pentru plinirea fiinei idumnezeirii Tatlui. Pentru Eusebiu existena Fiului este legat detimp fiindc i existena lumii este temporal. El face o distincie

    ntre generarea Fiului i crearea lumii, i . Chiar iacest lucru nu rezolv complet problema.Generarea dumnezeiasc i relaia ei cu timpul sunt

    principalele subiecte de dezbatere n controversele ariene. ntr-unanume sens att arianismul i origenismul pot fi numite ereziidespre timp fiindc timpul era principala doctrin pe care sentemeiau ambele sisteme.

    Alexandru al Alexandriei

    n timpul perioadei controverselor ariene Biserica seconfrunta cu probleme de o natur filosofic irspunznd ereticilor, teologii au dezvoltat sisteme de

    concepii i un fel de terminologie filosofic. n cuvintele istoriculuibisericesc Socrate, Alexandru al Alexandriei a teologhisit ca unfilosof n respingerea arianismului. Teologia lui Alexandru se

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    14/327

    14 Prini orientali ai secolului al patrulea

    preocup n special cu problema timpului. Doctrina sa primar estec Dumnezeiescul este imutabil i neschimbtor i pentru acestmotiv el accentuiaz indivizibilitatea deplin a Tatlui i a Fiului.Dumnezeu a existat din totdeauna i Fiul a existat; Fiul i Tatlsunt mpreun; Fiul coexist cu Dumnezeu. i : aceastdefiniie exclude ideea gradrii n Treime. Tatl nu precede Fiuluin nici un fel. El a fost ntotdeauna i fr nici o schimbare TatlFiului Su. Fiul este nscut absolut din Tatl i este chipul Suimperceptibil. El este complet i exact Chipul Tatlui i este deplinsimilar cu El n toate. Numai lipsa de origine este cea care este

    atributul i proprietatea personal a Tatlui i care nu se extindela Fiul. Din moment ce generarea Fiului este venic, aceasta nuabrog inerena complet a Fiului n Tatl.

    Alexandru a fost un origenist, dar el a dezvoltat diferiteaspecte ale sistemului lui Origen. El a ignorat problemelecosmologice i a ncercat s neleag i s explice fiina Fiului ca iun eveniment luntric n dumnezeire i nu ca i un moment i unact de generare. Din crezul su teologic este clar c problema

    timpului i a veniciei era legat de doctrina esenei i a fiinei luiDumnezeu. Acest lucru a fost foarte semnificativ la nceputul lupteiBisericii mpotriva arianismului. Anatemele adugate Crezului de laNicea resping toate definiiile divinitii care sugereaz orice fel delimitaie n legtur cu timpul, ca a existat un atunci cnd El nu aexistat sau (El are fiin) din lucruri care nu exist sau cele careimplic conceptele de mutabilitate sau o natur creat. Crezul de laNicea respinge ideea originrii din alt esen sau ipostas. Socrate

    raporteaz c Ossius (Hosius) de Cordova care a fost trimis demprat n Egipt s rezolve conflictul arian, a fost primul care aridicat problema esenei i a ipostasului, fcnd acestea subiectulunei noi controverse.

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    15/327

    15Pr. Prof. Georges Florovski

    o i

    rinii de la Sinodul din Nicea au respins doctrina luiArie prin mijloacele terminologiei i argumentriifilosofice. Tot nelesul actelor de la Nicea, dogma

    celor 318 de sfini prini poate fi exprimat n dou cuvinte:o i , de o esen i dintr-o esen.Autoritatea nvtoreasc a Bisericii a determinat folosirea acestordou expresii. Dup Eusebiu al Cezareii aceti termeni au fostsubiectul unei analize grijulii la Sinod: s-au pus i s-au rspuns la

    diferite ntrebri cu privire la acest subiect i nelesul cuvintelor afost deplin examinat. Este posibil c termenul de o esen s fifost sugerat la Sinod de Ossius care, n cuvintele lui Atanasie, aaranjat credina noastr de la Nicea. Dac Filostroghie este decrezut, Alexandru i Ossius au decis s se concentreze asupracuvntului o, n timp ce nc se aflau pe drum spre Nicea.

    n Occident acest termen sau mai bine spus analogul luilatin a fost o expresie comun. Tertulian a folosit-o n teologia lui

    trinitar n definiia tres unius substantiae. n greac acest cuvnt atrebuit s fie tradus ca i homoousios. De asemenea i Novaian avorbit despre o substan i o substan comun (commuiniosubstatiae ad Patrem) n Treime. Dionisie al Romei l-a mustrat peDionisie al Alexandriei pentru greeala sa de a folosii termenul deaceiai substan. Acest lucru a fost amintit n Alexandria i a fostmenionat mai trziu de Atanasie: vechii episcopi, care au tritacum 130 de ani, episcopul marii Rome i episcopul oraului

    nostru, au condamnat n scris pe cei care afirmau c Fiul este ocreatur i nu de o esen sau o substan cu Tatl. Dei nu segseau n Scriptur, aceste expresii apar n folosinele Bisericii iAtanasie a fcut clar c Prinii de la Nicea le-au mprumutat dinvremuri strvechi, de la predecesorii lor, fiind martorii acestorade la prini. Oriicum, termenul latin nu a coincis deplin cu celgrec i unius substantiae nu l-a protejat pe Tertulian desubordinaionism. n est termenul de o esen sau substan a

    P

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    16/327

    16 Prini orientali ai secolului al patrulea

    fost familiar de mult vreme dar nu a fost mulumitor prinilor i afost condamnat la sinoadele de mai nainte.

    Expresia a aprut n literatura filosofic de puine ori.Aristotel a vorbit de consubstanialitatea astronomic a stelelorntre ele. Porfirie a speculat dac sufletele animalelor suntconsubstaniale cu sufletele oamenilor. Pentru elconsubstanialitate nsemna de aceiai materie i de acelaifel. Plotin a folosit termenul cu acelai neles. Termenul a fostintrodus n folosina religioas de gnostici i valentinieni pentru adesemna unitatea i comunitatea ntre eoni. n concepia lor ceea ce

    este de o esen sau substan este generat n limitele unei naturi. Separe c acest termen a intrat n limbajul Bisericii n primul rndpentru traducerea textelor gnostice. Dup cum a fost el folosit degnostici, implica emanaie i aceasta explic atitudinea negativ saucel puin precaut pe care Origen o avea fa de expresiile dintr-oesen cu Tatl i de o esen. I se prea c nelesul lor era preaspecific material i c ei au introdus n fiina lui Dumnezeu ideea dediviziune, ceva similar cu ceea ce se nelege despre o femeie

    gravid. Dionisie al Alexandriei a evitat acest cuvnt, probabilpentru aceleai motive. Pentru aprtorii termenului homoiousia,consubstanialitate desemna o unire material sau materienentrerupt. La fel ca i Origen, ei au considerat termenulnepotrivit pentru teologie. Nu este n ntregime clar de ce folosireatermenului de o esen a fost respins i condamnat la Sinoduldin Antiohia n 269, care a fost convocat mpotriva lui Paul deSamosata. Atanasie i Ilarie de Poitiers a oferit explicaii diferite.

    Probabil Ilarie este mult mai acurat i termenul a fost interzisfiindc Paul i-a dat un neles modalist expresiei, afirmndsingurtatea complet a divinitii i o distincie pur nominal depersoane. Quia per hanc unius substantiae nuncupationem solitarium atqueunicum esse Patrem et Filium praedicabat. n concepia lui Paulconsubstanialitatea desemneaz unitatea modalist aDumnezeirii. Acesta este felul n care homoiousienii au explicatanatema antiohian i Ilarie a mprumutat explicaia lor.

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    17/327

    17Pr. Prof. Georges Florovski

    La nivel general vorbind, cuvntul consubstanial apermis o varietatea de interpretri i din istoria controverselordogmatice ale secolului al patrulea tim c a produs marinenelegeri. n acest sens este tipic o scrisoare scris ctreApolinarie al Laodiceii i atribuit lui Vasile cel Mare. Chiar dacaceast scrisoare nu este munca lui Vasile, dateaz din veacul su iportretizeaz stadiul contemporan al gndirii. Autorul ntreabdespre nelesul termenului homoousios. Desemneazconsubstanial un fel comun din care Tatl i Fiul suntaspecte sau desemneaz unitatea unui substrat corporal din

    care att Tatl ct i Fiul sunt generai prin separaie?n cartea sa despre sinoade Ilarie de Poitiers, aprnd crezulnicean, explic faptul c homoousios ar putea avea i i s-a dat ntrecut, o semnificaie incorect. El arat n spre trei exemple sautipuri de nelegere fals i neortodox a consubstanialitii. nprimul rnd, consubstanialitatea poate fi neleas n sensulmonarhian ca i o expresie de un monoteism absolut ntr-un astfelde fel n care Fiul i Tatl difer numai n numele i n modurile

    aceleiai persoane. n al doilea rnd, consubstanialitatea poate fiinterpretat s nsemne distribuia unei singure diviniti ntreTatl i Fiul ca mpreun-motenitori sau n maniera a dou toredintr-o singur flacr. n cele din urm, conceptul deconsubstanialitate poate fi neles ca i o parte din Tatl sau ca iceva tiat din Tatl, n acelai fel cum un singur lucru estemprit i separat n dou lucruri sau ntre ele. Trebuie notat cpni dogma lui Tertulian despre Fiul ca i o derivaie din Tatl

    (derivaio sau portio) nu este n ntregime liber de acest lucru.Toate aceste umbre inexacte de neles din concepia

    consubstanialitii au trebuit s fie izolate, respinse i excluse dinfolosirea teologic. La Sinodul de la Nicea, arienii strict literali auatras atenia numai spre aceste nuane. A numii pe cinevaconsubstanial nsemna, n punctul lor de vedere, a indica c eleste originat din altul, fie prin altoire, ca o plant din rdcin sauprin ieire, ca i copii din prini sau prin separare, ca i dou sau

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    18/327

    18 Prini orientali ai secolului al patrulea

    trei buci de aur. Se pare c prin consubstanialitate ei au nelesco-materialitate.

    Toate acestea explic atitudinea precaut pe care teologiicontemporani au avut-o fa de doctrina de la Nicea. Ea aveanevoie de a fi elucidat i interpretat i acest lucru era posibilnumai n structura unui sistem integral de instrucie religioas.Numai atunci putea fi explicat nelesul exact i protejat deinterpretrile neortodoxe. Cu scopul de a dobndii acest lucru afost mai nti de orice necesar s definim conceptul de esen sausubstan, ousia.

    n filosofia clasic acest cuvnt a avut nelesuri diferitepentru diferite coli. n platonism i neoplatonism esennsemna ceea ce este general sau comun. Pentru stoici termenulsubstan (substantia) desemna un substrat comun, necalificat saun general materie, n opoziie cu formele care o disting. Pentruristotel i aristotelieni, pe de alt parte, ousia nsemna mai ntiexisten indivizibil i individual, un lucru individual i singur nplintatea atributelor lui imutabile, . Numai ntr-un sens

    secundar era un lucru comun, unind i cuprinznd existeneleindividuale, numit o esen. Aceasta era ceea ce Aristotel numeasau o a doua esen. Pentru Aristotel ousia nu a avutnici o semnificaie definit exact i ocazional n folosirea sacorespunde cu conceptul de existen, ceea ce este subliniat. Deasemenea, esena pentru Aristotel era legat de ideea de origine, devenire n fiin, . n secolul patru era n larg folosin acestneles aristotelian ngust. n acest neles onu este numai esen

    ci i fiin.

    ellalt termen al Crezului de la Nicea, afost folosit n filosofie relativ trziu, n orice caz,dup epoca lui Aristotel. Vreme ndelungat acest

    termen a fost folosit n sensul su literal, ceea ce st sub. A avut oC

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    19/327

    19Pr. Prof. Georges Florovski

    semnificaie particular, din moment ce pentru Aristotel a nsemnat realitatea i actualitatea unui lucru, ca opusaparenei sale exterioare. n Septuagint, ipostas a fost folosit cudiferite nelesuri i desemna, ntre alte lucruri, temelie (temeliaunei case, temelia sau baza ndejdii), compoziie i aa mai departe.n cuvintele lui Filon ipostasnsemna, aparent, independen iunicitate. Pentru Sfntul Pavel nsemna esen (Evrei 1; 3):chipul ipostasuluiTatlui. n alte locuri semnificaia lui n scrierileSfntului Pavel a variat: nsemna ncredere (II Corinteni 9, 4; Evrei11; 1), compoziie.

    Ipostas a fost definit pentru prima dat ca i termen deneoplatoniti. Plotin numea formele n care se descoper Unulipostase i posibil a fcut distincie ntre ca i de . n orice caz, Porfirie a meninut o astfel de distincie.Este caracteristic c Plotin a considerat termenul ipostasnepotrivit pentru a descrie principiul ultim, la fel de bine ca i ideeade esen, fiindc Unul este mai presus de orice esen.Aparent pentru el implica actul de generare.

    n acelai timp Origen se referea la cele trei ipostasuri, lafel cum a fcut Dionisie al Alexandriei dup el. Oriicum, ipostasa rmas indistinct de conceptul esenei i pentru acest motivterminologia teologiei lui Dionisie a fost att de smintitoareteologilor romani. n general se poate spune c pn la mijloculsecolului al patrulea esen i ipostas erau interschimbabili attca idei ct i ca termeni. Ieronim a spus deschis: coala tiineilumeti nu a cunoscut nici un alt neles pentru ipostas dect

    substan. n anatemele pronunate de Sinodul de la Niceaesen i ipostas erau clar identice (dintr-un ipostas sauesen). Atanasie le-a identificat precis. Totui trebuie notat cambii termeni greceti puteau fi exprimai n latin numai de uncuvnt. Att ousia ct i ipostas au fost tradui ca i substantia.

    A mai rmas o ambiguitate major n crezul de la Nicea.Mrturisirea consubstanialitii implica o identitate complet deesen a Tatlui i a Fiului. Era posibil atunci s se vorbeasc de

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    20/327

    20 Prini orientali ai secolului al patrulea

    generaia Fiului din esena Tatlui? Aceast dificultate a fosteliminat mai trziu cnd din esena Tatlui a fost omis dinCrezul de la Constantinopol. Lucrrile lui Atanasie fac clar dincolode orice ndoial c n gndirea Prinilor de la Nicea nu a existatnici o contradicie sau ezitare. Pentru ei expresiile din esen ide o esen afirmau din diferite puncte de vedere unul i acelailucru: adevrata, imutabila co-aparinere a Tatlui i a Fiului ntr-oidentitate de via neschimbat care era comun ambilor. Prinopunerea termenilor arieni din dorin sau din voin cupropria lor definiie din esen, Prinii de la Nicea au ncercat s

    exprime caracterul imanent i ontologic al generrii lui Dumnezeuca i o condiie intern, venic i esenial, dect un act aldumnezeirii.

    Din esen pentru ei a nsemnat n esen sau prinesen i a exclus ideea unui act al voinei din conceptul generriidumnezeieti. Generarea i fiina din esen a coincis ninterpretarea niceian i s-au opus conceptelor creaiei i fiinei ca irezultat al dorinei i al voinei, care au fost frecvent legate

    mpreun. Uurtatea crezului de la Nicea st altundeva: nu aexistatun termen comun ca s numim trei-ul care inea unitateaDumnezeirii. Unitatea i indivizibilitatea Fiinei lui Dumnezeu afost exprimat cel mai clar numai n distinciile Treimii. Fiina luiDumnezeu era o esen totui trei a fost un numr, cruia nu-iurma nici un substantiv.

    Poziiile neiceiene i antiniceiene

    mediat dup Sinod a izbugnit o intens dezbatereteologic n jurul Crezului de la Niceia. Motivaiilepolitice, sociale i personale care au complicat i

    exacerbat dezbaterea pasionat nu sunt de interes particular pentruistoria dogmei. Au existat destule motive pur teologice pentruconflict fr acestea. Maniera expresiei folosit n Crez era confuzmultora fiindc nu era familiar i prea a fi inexact. Dup

    I

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    21/327

    21Pr. Prof. Georges Florovski

    standardele uzului contemporan, prea c limbajul afirmailor de laNiceia nu au exprimat cu destul putere i precizie distinciileipostatice, n special n legtur cu Fiul ca i Cuvntul luiDumnezeu. Mai mult dect aceasta, exista pericolul erezieimarceliene, pe care Atanasie i prinii niceieni o priveau cu preamult toleran.

    Membrii aa numitei opoziii anti-niceiene au avut diferitepoziii doctrinare. Predominant numeric ntre ei erau episcopiiconservatori ai estului care se reineau de a folosii terminologianiceian n favoarea unor expresii ale tradiiei Bisericii mult mai

    familiare. Ei erau unii de frica lor comun de sabelianism. Cel maiactiv grup al oponenilor erau eusebienii, dup cum i numeteAtanasie, care au rmas fermi susintori ai lui Origen i a dogmeisale de subordinaionism i care au respins deschis limbajul i crezulde la Niceia. Lor li s-au alturat nite eretici mai extremi care nu i-au enunat punctele lor de vedere mai nainte.

    Dup Socrate, dup ce episcopii au fcut termenul de oesen subiectul discuiilor i examinaiei lor, ei i-au declarat unul

    altuia rzboi i acest rzboi a fost ca o btlie n timpul nopii,fiindc nici o parte nu a neles de ce o abuza pe cealalt. Unii aurespins expresia de o esen, pretinznd c cei care o acceptauerau vinovai de erezia sabelianismului i blasfemiau, negnd fiinapersonal a Fiului lui Dumnezeu. Alii, aprndconsubstanialitatea, considerau c oponenii lor erau politeiti i s-au ntors de la ei ca de la pgni. Faciunile anti-niceiene setemeau de sabelianism n aa msur c au devenit nepstori fa

    de arianism. Ei au ncercat s se apere aruncnd anateme care erauformulate n termeni foarte generali i au ncercat s nlocuiasccrezul de la Niceia cu o nou doctrin. Aa s-a creat ceea ce Socratenumea o ncurctur de crezuri.

    Ar fi destul s menionm trsturile primare ale acestorargumente fr s intrm n nite puncte mai fine. n primul rnd,respingerea deliberat a terminologiei niceiene este aparent imediatn toate crezurile scrise n aceast perioad. n al doilea rnd,

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    22/327

    22 Prini orientali ai secolului al patrulea

    principalul lor scop a fost de a face clar doctrina distinciei iindividualitii ipostaselor diferite. Al doilea crez de la Antiohia(341) a coninut expresia trei ipostase, care a fost calificat de odefiniie mai slab prin acord.

    La sfritul acestei lupte lungi i confuze, care a fostcomplicat de nelciune, duplicitate, trdare i interveniilemilitare ale diferiilor mprai, s-a dovedit c nici un crez cuexcepia celui de la Nicea nu a fost capabil de a exprima i protejaadevrata credin ortodox. n acest sens Sfntul Atanasie a numitcrezul de la Nicea expresia adevrului. El a prezis c dezacordul

    i confuzia nu se vor sfrii pn ce anti-niceienii nu i vor venii nsimuri i s spun: haidei s ne ridicm i s mergem la priniinotii i s le spunem, anatema noastr asupra ereziei ariene irecunoatem Sinodul de la Niceia.

    Sfntul Atanasie a vzut clar pericolul care era latent nopoziia fa de doctrina de la Niceia. Datorit prevaleneiarianismului care exista n acele timpuri, aceast opoziie, ntermenii sabelianismului, a fost o ameninare fa de Ortodoxie.

    Celelalte sisteme de teologie mai vechi preau acum ambigue i unsistem nou i sntos putea fi stabilit numai pe baza doctrinei de laNiceia a consubstanialitii. Toat structura raionamentuluiteologic trebuia reconstruit i organizat dup acest concept.

    Creaia unei noi terminologii

    ai nti de orice a fost necesar s se prezinte i s

    se clarifice premizele i doctrinele Crezului de laNiceia i aceasta a fost datoria Sfntului Atanasie.

    Ceea ce a fost lsat incomplect de el a fost terminat de mariicapadocieni. Munca lor a culminat n crearea unei noi terminologii.Diferenierea conceptelor de esen i ipostas i definiia exact aatributelor ipostaselor a conferit att completitudine ct iflexibilitate doctrinei ortodoxe a Treimii.

    M

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    23/327

    23Pr. Prof. Georges Florovski

    n aproximativ anul 360 lupta imprudent i prost-considerat mpotriva terminologiei de la Niceia a rezultat nreapariia i victoria aparent a arianismului extrem. Simbolulacestei victorii a fost aa-numita A doua Formul de la Sirmium din357, la care Ilarie se refer ca i la blasfemia lui Ossius i Potamie.Aceasta a fost o ncercare ndrznea de a sfrii discuiaproblemei declarnd c s-a decis deja. Scopul acestei trdriariene, care nu a fost inspirat de motive doctrinare sincere ci deconsideraii tactice, a fost de a discredita formulrile de la Niceea pebaza faptului c ele nu se aflau n Scripturi, c erau

    incomprehensibile oamenilor i c n general doctrinele de laNiceia au depit msura nelegerii i cunotinei umane.nvtura catolic a fost limitat la mrturisirea a dou persoane(nu doi Dumnezei), dintre care Tatl era mai mare n onoare,demnitate i dumnezeire prin nsei numele de Tat, n timp ce Fiulera subordonat Lui dimpreun cu tot peste care Tatl i-a druitstpnie.

    Aeiu i Eunomie

    riicum, aceast ncercare de a pune sub umbrargumentul sub tcere s-a dovedit a fi lipsit deefect. Curnd controversa a izbugnit din nou cu o

    nou for. Propagarea anomoeanismului (neasemnarea) anceput n 356 n Alexandria, unde Aeiu a stabilit un cerc deucenici. Curnd el s-a mutat n Antiohia, unde predica sa a fost

    plin de succes i a fost susinut de elevul su Eunomie.Dup Sozomen, Aeiu era puternic n arta deduciei i

    experimentat n logomahie. De dimineaa pn seara el edea lastudii, scria Epifanie, ncercnd s-l de fineasc pe Dumnezeuprin intermediul geometriei i al figurilor. Aeiu a fcut dindogmatic un joc dialectic i se luda c el l cunotea peDumnezeu mai bine dect pe sine nsui.

    O

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    24/327

    24 Prini orientali ai secolului al patrulea

    Eunomie a dat o definiie logic dialecticii lui Aeiu.Principala sa doctrin este c Tatl este un Dumnezeu venicunic, Care nu se transform pe sine dintr-o esen n treiipostasuri i care nu are un partener n Dumnezeirea Sa.Definiia sa pozitiv primar i esenial a lui Dumnezeu este cEl este fr origini, .Prin urmare esena lui Dumnezeu nupoate fi nzestrat nimnui altcuiva. Generarea consubstanial aFiului, generarea Sa din esena Tatlui este imposibil, dinmoment ce acest lucru ar implica diviziunea sau frngerea a ceea ceeste simplu i imutabil. Pentru acelai motiv este inconceptibil o

    treime de ipostase capabil de a abroga unicitatea i singularitatealui Dumnezeu. Prin urmare, Fiul este de o alt esen i nu estesimilar Tatlui fiindc orice comparaie sau comparabilitate esteincomensurabil cu unicitatea absolut a Tatlui care este superior atoate. Fiul este o creatur i nu exist mai nainte de originarea Sa.

    Pentru Eunomie ideile generrii i a creaiei suntidentice. Fiul este distinct de restul creaturilor prin faptul c estecreaia imediat a Tatlui, n timp ce restul, inclusiv Duhul Sfnt este

    creat indirect prin Fiul. Prin urmare, Fiul este similar Tatlui cu osimilaritate primar, n acelai fel n care o lucrare completpoart reflecia artistului. Este chipul sau timbrul energiei i voineiAtotputernicului.

    Homoiousia i homoiousianii

    nd oponenii crezului de la Niceia s-au confruntat

    cu reapariia arianismului, lipsa de potrivire ajudecilor lor lipsite de rezoluie a fost imediat

    evident. Anti-niceienii care au rmas ortodoci au devenit alarmaii nelinitea lor a fost exprimat mai nti de tot de micareaanumitor homoiousianicare s-a concentrat n jurul Sfntului Vasileal Ancirei. nvtura homoiousianilor a fost formulat pentru primadat la Sinodul de la Ancira n 358 cnd prinii au afirmat c eivoiesc s exprime crezul Bisericii Catolice ct mai deplin posibil

    C

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    25/327

    25Pr. Prof. Georges Florovski

    ndjduind n acelai timp s introduc n aceast explicaie cevapropriu lor.

    Acest nou element propriu lor a fost conceptul frietiisau unitii prin relaie, , a Fiului Unului Nscut i a Tatlui.Aceasta a fost o form mai blajin de consubstanialitate.Principalul interes al Prinilor din Ancira a fost de a nu accentuasepararea i distincia persoanelor ci de a face clar comunul iunitatea lor. Prin accentuarea tainei Filiaiunii, Sfntul Vasile alAncirei (care a fost aparent singurul autor al Epistolei doctrinarea sinodului) a distins ntre energia generatoare a Tatlui de

    energia Sa creatoare. n actul generrii nu numai voina i putereaTatlui sunt descoperite, ci i esena Sa este manifestat. Ceea ceeste esenial n generare este asemnarea prin esen.

    Sfntul Vasile al Ancirei a ncercat s defineasc concepiade ipostas i individualitatea persoanelor divine. El scrie c estenecesar s considerm Fiul ca i un ipostas independent, diferitde Tatl. Dup cum a explicat el mai trziu, n folosirea cuvntuluiipostas, la fel de bine ca i cuvntul persoan, teologii

    homoiousieni proprietile existente actuale independent i actualale Tatlui, Fiului i Duhului Sfnt i fcnd astfel s evitemodalismul sabelianist. Dei nu au fost ntotdeauna precii, ei auncercat s menin o distincie ntre conceptele de esen iipostas care au fost nelese ca i existene individuale ale uneiesene. Individualitatea celei de a doua persoane este filiaia Sa igenerarea Sa de la Tatl. Unitatea persoanelor a fost desemnat printermenul comun de duh. Acest sistem teologic pe de-a ntregul a

    fost o respingere plin de succes a arianismului, dei homoiousianii i-au slbit impactul prin anatemele lor mpotriva termenului deconsubstanialitate, care n nelegerea lor implica identitateaTatlui i a Fiului.

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    26/327

    26 Prini orientali ai secolului al patrulea

    Sinoadele de la Sirmium i Ancira

    nomoeanii i susintorii doctrinei homoiousiene (ATreia Formul de la Sirmium n 358) au primit-ocu ostilitate i opoziie. Homoiousienii au fost

    forai s nlocuiasc expresia de aceiai esen, , cuambiguul ca oriice, . Dei a semnat aa numitulCrez datat, Sfntul Vasile al Ancirei a insistat pe specificarea aceea ce el a neles ca n totul: adic, nu prin dorin, ci prinipostas i esen. El i-a anatematizat pe toi cei care au redus

    aceast asemnare la un singur lucru. Acest Crez datat (a PatraFormul de al Sirmium din 359) a fost mai mult o repetiie aafirmailor doctrinare de mai nainte, dar a coninut de asemenea ointerdicie particular mpotriva folosirii termenului de esen ndefinirea lui Dumnezeu. Autorii crezului s-au justificat pretinzndc aceast explicaie nu se gsea n Scripturi i putea duce la greelintre credincioi. Mai trziu la Sinodul de la Constantinopol din361, prin explicativul , n totul, a fost omis din noul crez

    i generarea Fiului care a fost declarat inaccesibil nelegeriiumane. Interdicia asupra termenului ousia a fost reperat i s-aadugat o nou interdicie mpotriva termenului ipostas.Astfel, dinmrturia grupurilor neortodoxe am aflat c cei care au fostortodoci au deviat de la formulele homoiousiene. Aceasta a fostopinia susintorilor Crezului de la Niceia.

    Sfntul Ilarie de Poitiers, care a fost exilat n est pentru rolulsu n lupta mpotriva arianismului n Galia, a vzut n sinodul de la

    Ancira i n doctrina homoiousiano lumin n ntuneric i o raz dendejde. n interpretarea sa, asemenea esenei a nsemnat acelaica i termenul niceian de o esen, adic unitatea naturii dar nuapersoanei. n scrierile sale despre sinoade, Sfntul Atanasie a admisc nu este necesar s tratm oameni ca Vasile (al Ancirei) ca idumani. Ei ar trebui considerai frai care difer de noi doarprintr-un cuvnt dar care gndesc ca i noi. Dei prin sineconceptul ca i esena este vag i nepotrivit, atunci cnd este

    A

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    27/327

    27Pr. Prof. Georges Florovski

    calificat prin afirmaia generrii din esen, este egal cuconsubstanialitatea n nelesul niceian. Expresia asemenea ntoate se gsete n scrierile lui Alexandru i chiar Atanasie afolosit-o mai nainte pentru a elucida consubstanialitatea:

    Sinodul de la Alexandr ia (362)

    ermenul asemenea esenei a fost folosit n ciudafaptului c pentru un procedeu filologic era ciudatcci dup cum a demonstrat Aristotel, asemnarea

    se refer la caliti sau proprieti ale obiectelor, nu la esenalor. n tratarea unitii esenei este necesar s vorbim despreidentitate i nu despre asemnare. Acest lucru a fost evideniat deAtanasie. Aici nelesul asemenea esenei se lega de o esencare st n calea unei cunoateri. n primul caz, este separareaelementelor comparate cu cea care este accentuat. Dup Sinodulde la Alexandria din 362, care a fost prezidat de Sfntul Atanasie, s-a ridicat din nou problema cu privire la nelesul conceptelor de

    eseni ipostas. Dup o controvers aprins s-a recunoscut c acelaiadevr ortodox este profesat de cei care vorbesc despre unipostas n nelesul unei singure esene i a identitii de naturi de cei care nva trei ipostase cu un principiu ultim, cuscopul de a exprima cunoaterea Treimii nu numai dup nume, cica existnd cu adevrat i ndurnd toate.

    Dup Sinodul alexandrin expresiile de o esen i dinesena Tatlui au intrat n folosinele teologice ale multor Biserici

    estice: exemplu Laodiceia, Antiohia, Capadocia. n acelai timp,distincia conceptelor i termenilor ousia i ipostas au fost afirmate cai ceva individual i ca i ceva general. mplinirile istorice idoctrinare a marilor capadocieni constau n justificarea ipropagarea lor a noii folosine. Ei au fost treimea care au mritTreimea. Formula o esen i trei ipostase, , a fost folosit de Biseric din vremea lor.

    T

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    28/327

    28 Prini orientali ai secolului al patrulea

    Neateptat, prin mult timp i munc a trebuit s sedovedeasc vestului validitatea acestei formule i identitatea ei cuexpresia onorat de vestici tres persoanae. n cuvintele SfntuluiGrigorie Teologul, din cauza srciei limbajului lor i a lipsei dedesemnaii, occidentalii nu pot distinge ntre esen i ipostas.Ambele au fost exprimate n latin ca i substantia. n mrturisireacelor trei ipostase se pare c occidentalii au detectat triteismul sau orecunoatere a trei substane sau trei dumnezei.

    L ipsa de terminologie a limbilor clasice pentru taina fiinei

    personale

    entru estici i chiar pentru sfntul Vasile cel Mareformularea celor trei persoane a rmas oambiguitate periculoas, n latin i greac. Lumea

    clasic nu cunotea taina fiinei personale i n limbile clasice nu exista uncuvnt care s desemneze exact personalitatea individual.Grecescul nsemna mai mult masc dect persoan i mai

    mult a fost strns legat de sabelianism. Prin urmare, Sfntul Vasile aconsiderat c este nepotrivit i periculos s vorbim despre treipersoane i nu despre trei ipostase: Persoan era mult preaslab, la fel cum era i latinulpersona.

    n jurul anului 370 Ieronim a fost suspectat n Antiohia crefuz s mrturiseasc trei ipostase. El a evitat noul termen detrei substane i a mrturisit n loc o substan i trei persoane.Numai dup munca Sfntului Grigorie Teologul care a identificatconceptele ipostaselor i a persoanei i dup al Doilea SinodEcumenic s-a ajuns n cele din urm la o nelegere despreterminologia teologic ntre est i vest. n secolul al cincileaAugustin a obiectat teologiei capadociene i a cutat noi ci.

    Micarea teologic din secolul al patrulea a avut un caracterhristologic. Centrul gndirii Bisericii a fost chipul dual al lui Hristosca i Dumnezeu-om i Cuvnt ntrupat. Consubstanialitatea Fiului-Cuvntul cu Tatl a nsemnat completitudinea naturii dumnezeieti

    P

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    29/327

    29Pr. Prof. Georges Florovski

    n Hristos, care a fost necesar pentru nelegerea ntruprii ca ibaz pentru mntuirea omului. Corelarea acestor dogme a fostdezvoltat clar i deplin n sistemul teologic al Sfntului Atanasie.Negarea consubstanialitii ar invalida Rscumprarea care sebazeaz pe adevrata unire ntre creaie i Dumnezeu. Din acestpunct de vedere a fost respins sau negat doctrinapnevmatomahilor care respingeau i negau consubstanialitatea idumnezeirea Duhului Sfnt, din moment ce Duhul este principiul iputerea care ndumnezeiete i sfinete creaia, sfinirea care nu arconta de loc dac El nu ar fi cu adevrat Dumnezeu. De asemenea

    i aceast micare i-a avut sursa n arianism.Doctrina Duhului Sfnt a devenit subiect de dezbatere nanul 350. Aceast dogm a fost pentru prima dat examinat nlucrrile Sfntului Atanasie i mai trziu n rezoluiile sinodului de laAlexandria din 362. A fost evideniat n ntregime n scrierilecapadocienilor, n special de Sfntul Grigorie Teologul. Elaborareadoctrinei Dumnezeirii Cuvntului a fcut o nelegere clarindispensabil a semnificaiei ntruprii, problema manierei ncare

    umanul i dumnezeiescul erau unite n Hristos nu a fost ridicatimediat. Aceast dogm nu a fost dezvoltat pn la Crezul de laCalcedon n 451 i au mai fost necesare nc dou secole deactivitate teologic pn a fost complet acceptat.

    Apolinarie al Laodicei i

    ezbaterea hristologic a nceput n secolul al

    patrulea n legtur cu doctrina eretic a luiApolinarie al Laodiceii. Dintre nenumratele

    lucrri ale lui Apolinarie au fost pstrate numai cteva. ntre acesteasunt o serie de fragmente i citate care au fost luate din scrieri carel denunau i cteva din compoziiile lui au supravieuit sub numelelui Grigorie Taumaturgul i papa Iulian.

    n primii ani ai activitii sale Apolinarie a fost un aprtorzelos al rezoluilor de la Niceia. Chiar nainte de 362 el a nceput s

    D

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    30/327

    30 Prini orientali ai secolului al patrulea

    exprime propriile puncte de vedere hristologice, aparent cu scopulde a contracara nvtura lui Diodor al Tarsului care n acelmoment era liderul colii din Antiohia. Apolinarie a ncercat sdefineasc condiiile n care Cuvntul ntrupat putea fi recunoscutca i o unire complet a naturilor dumnezeieti i a celei umane npersoana lui Hristos. Din moment ce el nu a fcut o distincie ntrenatur i ipostas, Apolinarie a vzut n Hristos nu numai osingur persoan i ipostas ci i o singur natur. Dumnezeu inatura au alctuit o singur natur, complex i compozit. PentruApolinarie, unitatea persoanei este posibil numai n conjuncie cu

    unitatea naturii. O unitate complet nu poate fi format dindou entiti complete.Dac Dumnezeu a fost unit cu un om complet care consist

    dintr-un duh i un intelect, suflet i trup atunci s-ar forma odualitate ireconciliabil. n concepia lui Apolinarie, dac Cuvntula primit intelect uman, care are proprietile libertii i adeterminrii de sine, atunci nu ar avea loc nici o adevrat unire,cci ar rmne dou puncte de centru, dou principii ultime.

    Rscumprarea, care este elul ntruprii, nu ar fi mplinit fiindcar fi vorba de un om care a murit i nu de Dumnezeu ca om. Maimult, un intelect uman, n meninerea propriei liberti i a direcieide sine, nu ar fi capabili s depeasc pcatul din suflet. Acestlucru este posibil numai n cazul Intelectului lui Dumnezeu.

    Cu aceasta n minte, Apolinarie a negat prezena triadeicomplete a calitilor umane n Cuvntul ntrupat. El a afirmat cHristos nu i-a asumat intelect uman, ci c acesta a fost nlocuit

    de Cuvntul, care a fost unit cu un trup animat. Hristos a devenitcarne dar nu a devenit om. Apolinarie a susinut c trupul animat allui Hristos a coexistat i indivizibil a crescut mpreun cuCuvntul, care a devenit principul de aciune n el i astfel i-aasumat noua manier de existen n unitatea unei naturidumnezeieti complexe ntrupate, .

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    31/327

    31Pr. Prof. Georges Florovski

    Apolinarie a avut muli ucenici i lupta mpotrivanvturilor sale au nceput la Sinodul alexandrin din 362. n jurulanului 370 un tratat de dou volume mpotriva lui Apolinarie a fostscris de un autor necunoscut i inclus ntre scrierile SfntulAtanasie. n acelai timp Apolinarie a fost denunat de SfntulVasile i dup o serie de condamnri de diferite Sinoade Bisericeti,apolonarianismul a fost respins oficial la al Doilea Sinod Ecumenic.Cu scopul de al opune, prinii secolului patru, n special SfntulGrigorie de Nyssa i Sfntul Grigorie Teologul au dezvoltatdoctrina ortodox a unitii celor dou naturi ntr-un ipostas. Este

    completitudinea naturii umane din Hristos cea care face posib ilmntuirea. Hristos este unul din doi.Toate acestea au pregtit calea ctre Crezul de la Calcedon.

    Din nou principala problem a fost terminologiaConceptele de natur,persoan i ipostas au trebuit s fie distinse i natura uniuniilui Dumnezeu i a omului au trebuit s fie definite precis. nsecolul al patrulea aceast lucrare teologic a fost numai la nceput.n acelai n Antiohia o poziie extrem a fost dezvoltat n

    opoziie cu apolonarianismul de Diodor al Tarsului i Teodor deMopsuestia, care au fost mai trziu privii ca i precursori ainestorianismului.

    Importana interesului pentru terminologie

    ceste dispute teologice au dezvoltat contiinacredincioilor i au fcut-o puternic. Tradiiaapostolic a fost elaborat i recunoscut ca i cea

    mai nalt form de nelepciune i filosofie, ca i modeluladevrului i al adevrului raiunii. Prin speculaie i asimilaiaexperienei, modurile de gndire au fost transformate i s-adezvoltat un nou sistem de concepte. Prinii Bisericii au avutmotive ntemeiate ca s acorde atta atenie problemelor terminologiei.Ei au ncercat s stabileasc cuvinte adecvate concepiilor lordespre Dumnezeu i care vor exprima precis i astfel vor protejaadevrurile credinelor lor. Interesul lor pentru terminologie nu a fost

    A

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    32/327

    32 Prini orientali ai secolului al patrulea

    excesiv. Un cuvnt d o form extern unui gnd oi precizie verbal estenecesar pentru expresia deplin a concepiei intelectuale. Teologii patristiciau ncercat s i formuleze crezurile lor cu claritate fiindc ei aundjduit s stabileasc tradiiile vii ale Bisericii exprimndu-le ntr-un sistem versatil de teologie. Aceast datorie nu a fost mplinit cuuurin i speculaia teologic n epoca patristic s-a dezvoltat nmulte direcii diferite. Toate au coincis n principiile lor de baz itoate au fost unite de experiena comun a Bisericii. Aceasta estetaina Bisericii aceasta este tradiia Prinilor.

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    33/327

    33Pr. Prof. Georges Florovski

    SFNTUL ATANASIE AL ALEXANDRIEI

    VIAA

    fntul Atanasie a fost nscut ntr-o familie cretingreac din Alexandria la sfritul secolului al treilea,probabil n anul 295. n timpul tinereii a fost

    martorul persecuiilor care au avut loc sub Diocleian. n cuvintele

    Sfntului Grigorie Teologul el a petrecut puin timp ndobndirea unei educaii generale sau n studiul tiinelor secularedar tia filosofia clasic i n special neoplatonismul. i-a centratmajoritatea timpului pe studiul Scripturii, pe care o cunotea extremde bine. Este posibil s fi studiat la coala Catehetic dinAlexandria. Sfntul Atanasie a fost observat de Alexandru,episcopul de Alexandria, cnd nc era foarte tnr. El a trit n casalui Alexandru i a fost instruit n gramatic i retoric sub

    conducerea lui. Sf. Atanasie a fost numit diacon i a devenitsecretarul episcopului nu cu mult nainte de nceputul controverseiariene. El l-a nsoit pe Alexandru la Niceia unde s-a ridicat cuputere mpotriva impietii ariene. Alexandru a murit imediat dupsinod. Aparent l-a desemnat pe Sfntul Atanasie ca i succesorul lui.La sinodul alexandrin din 339 s-a afirmat c toat mulimealocuitorilor, toi cei care au aparinut Bisericii catolice s-au adunatmpreun i unanim, ca un singur trup i au cerut pe Atanasie ca

    episcop al Bisericii. Pretutindeni n ar s-au fcut rugciuni lui

    S

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    34/327

    34 Prini orientali ai secolului al patrulea

    Hristos multe zile i nopi pentru acest scop. n 328 Sf. Atanasie afost hirotonit episcop al Alexandriei de un mare numr de prelai.

    Sfntul Atanasie a fost persecutat tot timpul administraieisale. El i-a petrecut mai mult de 15 din cei 47 de ani ca episcop nexil i izgonire. Arienii i meletienii au rspuns ntronrii sale cuostilitate i calomnie i eusebienii au vzut n el principalul obstacoln ncercrile lor de compromis. Atanasie s-a dezvinovit de toateacuzaiile aduse mpotriva lui la Sinodul din Tira n 335 dardumanii lui au reuit s l conving pe Constantin c el a fostresponsabil pentru disensiune. mpratul i-a ordonat lui Atanasie s

    prseasc Egiptul pentru Occident i l- trimis n Trier cu cinste iiubire. n timpul scurtei sale ederi el a exercitat o mare influenasupra cercurilor eclesiastice i a fost mult vreme pomenit cucinste. Dup moartea lui Constantin n 337 Atanasie i ali exilai auprimit permisie s se ntoarc napoi unde a fost primit cu bucuriepopular.

    Oriicum, intriga mpotriva lui Atanasie s-a rezumatimediat. Eusebiu l-a acuzat c s-a ntors pe scaunul su ilegal, din

    moment ce depoziia lui l-a sinodul din Tira nu a fost rsturnat deun nou sinod. Un presbiter arian Pistus, care a fost hirotonit deSecundus de Ptolemaida, de asemenea un arian, a fost trimis s i i-alocul, dar a fost anatematizat de episcopii egipteni.

    n ciuda aprrii unanime care a fost primit la Sinodul dinAlexandria n 339, la sinodul din Antiohia n 340 a fost depus dinnou i a fost instalat un capadocian numit Grigorie n scaunulalexandrin. Grigorie i susintorii lui armai s-au grbit n

    Alexandria i au pus stpnie peste biserici dup mult vrsare desnge. Atanasie a considerat c este bine s prseasc Egiptul i aplecat n Roma, unde un sinod l-a scutit de acuzaiile mpotriva luii l-a primit n comunitate. Papa Iulius a mijlocit de partea sa.Susintorii romani ai monahismului, care erau atrai de renumeleanahoreilor egipteni, s-au adunat n jurul lui Atanasie. n 343 aparticipat la Sinodul de la Sardica. n 354 Constanius l-a invitat svin napoi n Egipt i n 346 Atanasie s-a ntors n Alexandria.

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    35/327

    35Pr. Prof. Georges Florovski

    Controversa arian a izbugnit din nou n mijlocul anului 350i Sfntul Atanasie a fost depus la sinoadele din Arles (353) iMilano (355). La nceputul lui 356 a fost trimis n Alexandria uncomandant militar sirian cu ordine de a-l sechestra pe Atanasie, darAtanasie s-a dus s se ascund i s-a retras n deert. ScaunulAlexandriei a fost uzurpat de un nou episcop, George care i-asupus pe ortodoci unor persecuii crude. Alexandria a devenittemporar centrul arianismului i n aceste vremuri i-au nceputpredica Aeiu i Eunomie.

    n acest timp Atanasie s-a ascuns n deert n singurtate

    deplin. n acest timp a scris i a circulat cea mai important lucrarea sa de denunare i apologie. Dumanii si au continuat s-l caute,dar nu a fost gsit. Atanasie nu a fost capabil s se ntoarc dinexilul su numai n timpul domniei lui Iulian, dar din nou pentruscurt timp. n timpul celor cteva luni de edere n Alexandria areuit s convoace i s conduc un sinod mare n 362 care a fcutdefiniii de doctrin importante.

    La sfritul lui 362 Atanasie a fost exilat din nou. A mers n

    Egiptul de sus i a stat aici pn la moartea lui Iulian. Dup ontlnire preliminar n Antiohia cu noul mprat, Jovian, Atanasies-a ntors n Alexandria n 364. A trebuit s plece din nou n 365cnd Valens a ordonat exilarea tuturor celor care au fost exilai subConstantin i s-a ntors sub Iulian. n patru luni acest ordin a fostrevocat de cererea popular i Atanasie i-a petrecut restul zilelor nAlexandria, ocupat cu afaceri literare i pastorale. A murit pe 2-3mai 373, hirotonind pe succesorul su, episcopul Petru, cu puin

    nainte de moartea sa.

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    36/327

    36 Prini orientali ai secolului al patrulea

    LUCRRIOratiocontraGentesiOratiodeIncarnatione

    Numai dou din lucrrile apologetice ale lui Atanasiedateaz din primii ani ai vieii lui: Oratio contra gentes [Discurs mpotrivapgnilor ( )] i Oratio de Incarnatione Verbi [Discursdespre ntruparea Cuvntului ( )]. Au fostscrise probabil n 317-319. n aceste dou lucrri nu este nici ourm de controversa arian sau de teologia niceian. Ele sunt legatede tema i coninutul i Ieronim le-a unit sub titlul comun de

    Adversum gentes duo libri [Dou cri mpotriva pgnilor]. Primul discurssau oraie demonstreaz falsitatea pgnismului i subliniaz caleade urcu la adevrata cunoatere a lui Dumnezeu i a Cuvntuluiprin introspecie i prin contemplarea lumii externe n frumuseea iarmonia ei. n acest discurs anumite elemente de elenism ineoplatonism sunt foarte puternice, n special n criticismulidolatriei i n descrierea cderii i a rentoarcerii sufletului.

    Al doilea discurs sau oraie are de a face cu adevrul i

    semnificaia ntruprii. Atanasie demonstreaz c este o mplinire aprofeiilor i c marcheaz renaterea moral care a avut loc nlumea cretin. El i ncheia argumentul su cu referine laScripturi, care a fost aezat de Dumnezeu prin oameni nelepi isfini. El adaug c fr o minte curat i fr s imite vieilesfinilor, nici un om nu poate nelege aceste cuvinte sfinte.

    Lucrrileexegeticepierdute

    Multe din lucrrile exegetice ale lui Atanasie au fostcunoscute n antichitate dar numai fragmente din interpretarea sa laPsalmi i la Evangheliile de la Matei i Luca, care au fost pstrate ncatene, au supravieuit pn n vremurile noastre. Comentariul suare un caracter alexandrin i trateaz mai nti de orice problememorale. n a sa Epistula ad Marcellinum de Interpretatione Psalmorum

    [Scrisoarea ctre Marcellinus despre Interpretarea Psalmilor] Atanasie

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    37/327

    37Pr. Prof. Georges Florovski

    exprim punctul su de vedere general al Vechiului Testament. Afost scris despre un Duh i a fost scris despre Mntuitorul. Psalmiiau un har primar i particular fiindc legea i profeii suntcombinate n ei. n acelai timp, ei au fost scrii despre fiecare dinnoi, ca i exemplu spre edificarea noastr.

    OrationescontraArianos

    Atanasie i-a fcut teologia sa ca i o polemic n luptampotriva arianismului. Marea majoritate a lucrrilor sale polemice

    i dogmatice au fost scrise n al treilea exil al su (356-362). Celemai importante sunt cele Trei discursuri mpotriva arienilor [Orationescontra arianos]. Un al patrulea este frecvent adugat la acestea dar nua fost probabil scris de Atanasie.

    Primul discurs sau oraie respinge argumentele exegetice iraionale ale arienilor. Aici Atanasie citeaz i analizeaz o serie defragmente din Thalia [Banchetul] a lui Arie. El apr definiiacredinei Sinodului de la Niceia (325) c Fiul este venic, necreat

    () i de aceiai esen dumnezeiasc cu Tatl. Al doileadiscurs are de a face cel mai mult cu interpretarea la Proverbe8; 22,textul folosit de arieni ca una din principalele lor dovezi pentrunatura creat a Fiului-nelepciunii (El m-a creat la nceputullucrrilor Lui). Att n discursul al doilea i al treilea el analizeazalte texte scripturistice folosite de arieni pentru a respinge exegezaarian Evrei 3: 2; Fapte2: 36; Matei26: 39; 28: 18; Ioan3: 35; 12:27; Marcu 13: 32 i Luca 2: 52. A treia oraie explicconsubstanialitatea lui Dumnezeu i de asemenea pasajele dinScriptur care par s micoreze dumnezeirea lui Hristos.

    EpistulaeIVadSerapionem,EpiscopumThmuitanumn acest timp Atanasie a scris Epistulae IV ad Seraphionem

    episcopum Thmuitanum [Patru scrisori ctre Serapion, Episcop de Thmuis]despre dumnezeirea i consubstanialitatea Duhului Sfnt. Aceste

    patru scrisori cuprind o lucrare integral. Nu numai c se adreseaz

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    38/327

    38 Prini orientali ai secolului al patrulea

    aceleiai persoane dar trateaz acelai subiect Duhul Sfnt.Serapion i-a scris lui Atanasie despre anumite persoane, care, deii-au prsit pe arieni din cauza blasfemiei lor mpotriva Fiului luiDumnezeu, i se opun Duhului Sfnt; ei pretind c Duhul Sfnt nueste numai o creatur ci de fapt unul din Duhurile slujitoare; cDuhul Sfnt difer de ngeri numai n grad. [I, I]. Atanasie a numitacest grup tropiciti () fiindc au folosit o exegez tropicsau metaforic pentru a explica textele Scripturistice nu nconformitate cu doctrina lor. n aceste scrisori Atanasie accentuiazc cunoaterea noastr a Duhului este derivat din Fiul. Teologia sa

    cu privire la Duhul Sfnt este exprimat foarte clar n aceste scrisoriimportante.

    Scrieridogmatice

    O oraie despre cuvintele: totul mi-a fost dat mie de TatlMeu se poate dovedii foarte bine a fi autentic i a fost scris nprima parte a vieii sale. Autenticitatea lucrrilor De Trinitate Libri

    XII i De Spiritu Sancto (care au supravieuit numai ntr-o traducerelatin) este destul de reprobabil. Ambele lucrri mpotriva arienilori lucrareampotriva lui Apolinarie despre apariia lui Dumnezeu ncarne sunt dubioase. Cteva din scrisorile sale, inclusiv cea ctreEpictetus al Corintului [Epistula ad Epictetum episcopum et confessionem]i cea ctre Maxim Filosoful [Epistula ad Maximum philosophum] auun coninut dogmatic i trateaz n special hristologia.

    Atanasie a fost nc o dat obligat de mai multe ori s seapere mpotriva brfelor. A scris trei lucrri apologetice s sejustifice: Apologia contra Arianos [Apologie mpotriva arienilor], careinclude toate documentele care se leag de cazul su din primeledou exiluri [Apologie ctre mpratul Contsanius] (scris probabil n357) iApologia pro fuga sua [Apologie pentru fuga sa] (scris probabil n357) pe care Atanasie a adresat-o ntregii Biserici i a rmas unadintre cele mai celebre lucrri ale sale.

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    39/327

    39Pr. Prof. Georges Florovski

    Lucrrile istorice i polemice ale lui Atanasie au fost i eleintenionate ca i apologii. Historia Arianorum ad monachos [Istoriaarienilor pentru clugri] a fost scris probabil n 385 la invitaiamonahilor la care a gsit refugiu. n lucrarea sa el l atac pempratul Constanius ca i precursor al lui Antihrist, ca i patron alereziei i ca duman al lui Hristos. Oriicum, n Apologia adContsantium imperatoremAtanasie a folosit cel mai definit limbaj ctrempratul. Epistula de decretis Nicaenae synodi [Scrisoare cu privire ladecretele Sinodului de la Niceia] a fost scris probabil n jurul anului350-351 i este o aprare a definiiei niceiene. Epistula de synodis

    Arimini in Italia et Seleuciae in Isauria celebratis a fost scris n toamnaanului 359 i constituie un raport i o analiz extensiv. Epistula desententia Dionysii episcopi Alexandrini [Scrisoare cu privire la opiniile luiDionisie, Episcop de Alexandria] este autentic, ar putea exista oproblem cu privire dac a fost o adugare mai trzie a lucrrii saledespre Decretele Sinodului de la Niceia, dar ceea ce este luat autentic dela Atanasie nu este chestionat serios. Acestora mai pot fi adugate iepistolele enciclice de la sinoadele alexandrine: Tomus ad Antiochenos

    [Tom ctre popoarele Antiohiei]; Epistula ad Afros episcopos [Scrisoare ctreepiscopii africani] i altele.

    ViaaSfntuluiAntonie

    Contemporanii sunt unanimi n atribuirea Vieii SfntuluiAntonie printelui monahismului, lui Atanasie. n timpul vieii luiAtanasie a fost tradus n latin de Evagrie, un diacon i mai trziuepiscop al Antiohiei, probabil 371 sau 382, dar n orice caz mainainte de 383 care a fost anul morii tnrului Inocent, cruia i-afost dedicat traducerea. ndoieli despre atribuirea Vieii luiAtanasie, care au existat din vremea Centuariatorilor de Magdeburg,nu au nici o ntemeiere.

    Vita a fost scris imediat dup moartea lui Antonie (356), ntimpul invaziei ariene care l-a forat pe Atanasie s prseasc

    Alexandria i s se refugieze n deertul ndeprtat. A fost scris

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    40/327

    40 Prini orientali ai secolului al patrulea

    pentru fraii notri dintr-un alt pmnt, ntr-o ar n caremonahismul a nceput s apar numai recent. Atanasie a vzut nSfntul Antonie un vrednic model de ascetism. Viaa SfntuluiAntonie a avut mare influen asupra dezvoltrii literaturiiaghiografice i n special n lucrarea lui Ieronim Viaa lui Pavel alTebei. Recent a fost publicat o adaptare siriac a Vieii lui Antonie.

    AdAmunem,AdDracotiumiDevirginitate

    Lucrarea lui AtanasieEpistula ad Amunem monachum [Scrisoare

    ctre monahul Amun] (scris nainte de 354 sau 355) au fostintenionate s i instruiasc n practica disciplinei ascetice.Autenticitatea lucrrii De virginitate [Despre feciorie] este foartendoielnic, n ciuda mrturiei lui Ieronim din De viris illustribus, 87.Oriicum, exist un tratat De virginitate care poate fi recunoscut cagenuin; un fragment siriac substanial a fost editat i textul completexist n armean.

    Scrisorilepascale

    Un loc special n lucrrile lui Atanasie este ocupat descrisorile lui pascale . Au fost pstrate numaifragmente nesemnificative ale grecii originale, dar o colecie larg asupravieuit n traducerea siriac. Aceste scrisori sunt importantepentru cronologia i istoria epocii. Un fragment din scrisoarea atreizeciinoua (367) conine o list de cri canonice ale sfinteiScripturi. Aceasta este suplimentat de o oist de cri care nu aufost incluse n canon dar care prinii nu le-au condamnat sprecitire de ctre credincioi: nelepciunea lui Solomon, nelepciune aluiIisus fiul lui Sirah; Iudita ; Tobit (Antonie a omis cratea Macabeilor) ;aa numita Doctrin a Apostolilor sau Didahia iPstorul.Acumeste pentru prima dat cnd un numr de 27 de cri ale NouluiTestament au fost enumerate ca un ntreg singur.

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    41/327

    41Pr. Prof. Georges Florovski

    GNDIREA

    Doctrinarscumprrii

    Teologia lui Atanasie este bazat pe figura istoric a luiHristos, Dumnezeul-om i Mntuitorul. Problema trinitar agenerrii i consubstanialitii Fiului lui Dumnezeu este pentru elmai nti de orice o problem hristologic i soteriologic. El esteinteresat nu numai de speculaie, ci de experiena religioas vie.Realitatea mntuirii este dovada lui Atanasie a Dumnezeirii i

    consubstanialitii Cuvntului ntrupat, cci numai ntrupareaUnuia-nscut aduce mntuire. El vede semnificaia mntuirii nfaptul c o natur uman creat este unit (sau mai bine spus,reunit) cu Dumnezeu. Acest lucru este posibil numai dac cuadevrat este Dumnezeu cel care i-a carne i devine om. Mntuireaeste ndumnezeire, . n acest sens Sfntul Atanasie urmeaznvtura Sfntului Irineu i tradiia Bisericii din Asia Minor.

    Creaiaiexistenacreat

    n teologia lui Atanasie exist o opoziie absolut ntreDumnezeu i creaie. Tot ceea ce este creat nu este deloc asemeneacu Creatorul, fiindc lucrurile create ias din cea ce nu exist i nupot avea nici o similaritate cu ceea ce are o fiin independent.Creat din nimic, creaia exist deasupra abisului nimicului i estegata s cad napoi. Lumea creat este generat i are o origine iprin urmare natura ei fluctueaz i este subiectul disoluiei, dinmoment ce nu are nici o susinere sau temelie pentru existent frsine. Adevrata fiin aparine numai lui Dumnezeu i El este mainti de orice Fiin i Existen fiindc El nu a fost creat ci estevenic. Totui, creaia exist i la origine a primit nu numai fiin cii stabilitate i armonie. Acest lucru este posibil prin participare laCuvnt, Care este prezent n lume. Creaia, iluminat de dominaie,

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    42/327

    42 Prini orientali ai secolului al patrulea

    lucreaz, i ordinea Cuvntului, poate obine fiina stabil prinparticiparea Cuvntului, care exist cu adevrat de la Tatl.

    Cuvntul lui Dumnezeu ca Putere i nelepciune adivinitii este sursa, constructorul i gardianul lumii. Dumnezeu nbuntatea Sa nu las creaia s fie capturat sau nrobit de proprianatur, dar unul i singurul Cuvnt al Tatlui se pogoar n un iversi i rspndete puterea. El ilumineaz toate lucrurile vizibile iinvizibile. El susine i ntrete totul n Sine i d via i pstreazfiecare lucru individual i toate lucrurile ca i un ntreg. Cuvntuleste sursa ordinii i unitii lumii. Pretutindeni n lume exist

    simetrie i proporie, combinaia armonioas a un or lucruri opuse.Dumnezeu este revelat n aceast unitate i armonie: nimeni nundrznete s spun c invizibilitatea lui Dumnezeu ne esteduntoare sau c este complet imposibil pentru noi s lcunoatem pe Dumnezeu. Din contr, El a adus o astfel de ordinen creaia Sa, nct dei este invizibil prin esen, este cognoscibilprin lucrrile Sale.

    Dumnezeul revelaiei este Cuvntul. Cci Cuvntul este

    rspndit pretutindeni, att sus ct i jos, n adncuri i n toatedireciile: deasupra n creaie, jos n ntrupare, n adncurile iaduluii pretutindeni n lume. Totul este plin de cunoaterea luiDumnezeu. Timbrul i asemnarea Cuvntului divin i anelepciunii au fost puse pe toat creaia i pe fiecare creaturindividual din lume i acest lucru pstreaz lumea intact fa dedecdere i dezintegrare. Aici ideile lui Atanasie par a fi similarenvturii lui Plotin despre ordonarea materiei de Intelect, dar

    exist o distincie evident ntre ele. Dup Plotin, Intelectul sentiprete pe o materie necalificat i rmne n ea. PentruAtanasie, originarea i existena creaiei se bazeaz pe prezenaCuvntului n ea. El respinge conceptul stoic de cuvinte seminale,. Sursa ordinii n lume este Cuvntul Tatlui.

    Pentru Atanasie apariia lumii i imprimarea ei de Cuvntulnu sunt separate n timp. El vrea s accentueze dualitatea creaiei,care i are propria natur creat i fluctuant i care de asemenea

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    43/327

    43Pr. Prof. Georges Florovski

    poart pstrarea timbrului Cuvntului, prin care exist. Astfel,creaia are natur i har. Sistemul lui Atanasie este construit pedistincia i opoziia acestor dou elemente. El i-a dezvoltatnvtura despre nelepciunea suveran i creativ ca i Cuvntnainte de controversa arian. Lucrarea sa este o continuare atradiiei pro-niceine dar cosmologia lui rmne complet liber desubordinaionism. Coexistnd cu Tatl ca nelepciune i privindla El ca i Cuvnt, Fiul lui Dumnezeu creeaz, aduce n fiin iordoneaz universul i ca i puterea Tatlui menine toat creaia nfiina ei Ca i Fiu adevrat , nscut din Cel Bun, El este Puterea

    Tatlui, nelepciunea i Cuvntul, nu numai prin participare, ca icum totul i-a fost dat din afar, ca i cum ar fi cei care particip nEl dar ntr-un astfel de fel nct el este nelepciunea, Cuvntul iTria Tatlui, Lumina, Adevrul, Dreptatea, Virtutea, Radierea,Chipul. Pe scurt, El este cel mai desvrit fruct al Tatlui, SingurulFiu, Chipul neschimbat al Tatlui. Aceasta nseamn c tatl estecomplet cognoscibil Fiului.

    Atanasie i-a dezvoltat nvtura sa despre Cuvnt n

    culmea controversei ariene. El a accentuat legtura strns ntreaciunea creativ a Cuvntului i ntruparea, lucrarea mntuirii. Elle-a unit n conceptul intrrii Cuvntului n univers. n ScripturCuvntul este numit primul nscut n legtur cu creaia fiindcCuvntul, care a creat lumea la nceput s-a cobort la lucrurile careau fost create pentru ca ele s poat prinde fiin fiindc toatcreaia a fost adoptat de Cuvnt la pogorrea Sa. Fiul a fost pus latemelie nainte de nceperea timpului, la nceputul lucrrilor Sale.

    n nvtura sa general despre natura dual a fiecrui lucrucreat, Atanasie distinge dou stadii logice (nu cronologice) ncrearea omului: crearea naturii umane din nimic i imprimarea sauungerea creaiei cu chipul lui Dumnezeu. Aceast genez sauadopie este fcut posibil de Fiul n Duhul. Dumnezeu prin harulSu a devenit Tatl celor pe care i-a creat. Creaia, meninndu-icreaturalitatea sa a fost adoptat de Tatl prin participarea n Fiul.n momentul creaiei omul, care a fost adus din non-existen, a

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    44/327

    44 Prini orientali ai secolului al patrulea

    fost uns de Duhul. Suflarea vieii pe care Dumnezeu a suflat-o nAdam nu a fost un suflet ci Duhul Sfnt i de via dttor i primulom a fost un om duhovnicesc fiindc avea pe Duhul n el.Fcndu-l asemenea Lui, Dumnezeu l-a fcut capabil pe om scontemple i s observe adevrata divinitate i l-a introdus nextazul adevratei viei.

    Cderea omului

    arul i darurile Duhului au fost date primului omdin afar. Prin urmare era posibil ca acestea s

    fie pierdute i ntradevr omul le-a pierdut laCdere. Omul s-a ntors de la contemplarea lui Dumnezeu, ancetat srguina intelectual spre El i a devenit nchis n sine,plecndu-se n faa consideraiei de sine. Atunci dorinele ipatimile au rsrit n el i viaa lui s-a dezintegrat i s-afragmentat. Oamenii au czut n iubire de sine i sufletul s-antors de la intelectual la corporal, uitnd c a fost fcut dupchipul lui Dumnezeu, Care este bun. Sufletul i-a ntors

    gndurile sale la ceea ce nu exist, i-a dat form i a devenitastfel inventatorul rului. Cci rul este nimicul.Nu are exemplupentru sine n Dumnezeu i este derivat din raionamentul uman.Multitudinea dorinelor corporale care s-au nghesuit n suflet auascuns oglinda pe care o conineau, prin care trebuia i se puteavedea chipul Tatlui. Sufletul nu a mai vzut i nu a maicontemplat pe Dumnezeu Cuvntul, dup a crui chip a fost

    creat, ci i-a oferit gndurile unei varieti de lucruri i a vzutnumai ceea ce a fost subiectul simurilor. Acest lucru a dus laintoxicarea i slbticirea minii.

    Prin neascultarea poruncilor lui Dumnezeu primul om afost lipsit de lumina intelectului i a fost ntors la condiia sanatural. A devenit sclavul legii i decderii naturale. Minteaomului s-a ntors la deertciuni i a fost otrvit de dorine senzualei umanitatea a fost pierdut n ntunericul pgnismului.

    H

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    45/327

    45Pr. Prof. Georges Florovski

    HaruliRennoireaCreaiei

    Cderea omului l-a srcit i natura a fost lipsit de har. nacest fel a fost necesar o reuniune, o rennoire a creaiei, carea fost creat dup chipul lui Dumnezeu,care trebuia s aib loc.Harul pierdut al chipului omului trebuia restaurat. Cuvntul, ca iCreator sau Demiurg, a trebuit s i-a asupra sa rennoirea creaiei.Acest lucru a fost mplinit. Cuvntul a devenit carne. Cuvntul i-a asumat natura uman, a fost iluminat i eliberat de slbiciunilecare i sunt naturale. n acelai fel n care un pai, dac este acoperit

    de azbest s se opun aciunii focului, nu i v-a mai fi fric de foc,din moment ce este n siguran ntr-o protecie care nu l arde.Dei este condamnat la cdere prin esen, natura

    uman a fost creat i chemat la nemurire. Participarea indirect laCuvnt, care a existat de la nceput, a fost insuficent pentru apstra creaia de decdere. Pocina i iertarea ar fi potrivite numaidac pcatele nu ar fi urmate de decdere, cci pocina nu scoateomul din condiia sa natural, ci numai oprete pcatul. Oriicum,

    moartea a devenit stabilit n trup i a prins putere asupra lui.Bineneles, Dumnezeu este atotputernic i ar fi putut

    scoate moartea din lume printr-o singur porunc, dar acest lucrunu l-ar fi vindecat pe om, care a devenit obinuit cu neascultarea.Nu ar fi n acord cu dreptatea divin. O astfel de iertare complet arfi artat puterea celui care a poruncit-o dar omul ar fi rmas acelaica i Adam i nc odat harul i-ar fi fost conferit din afar. n acestcaz nu ar fi fost exclus posibilitatea unei noi Cderi. Prinntruparea Cuvntului harul a fost conferit umanitii imutabil. Adevenit inalienabil i rmne cu omul constant. Lumea a fostmbrcat ntr-un trup cu scopul de a mbrca trupul din nou nvia, cu scopul de a-l pstra de la decdere nu numai extern ci de ambrca trupul cu adevrat n via. n acest fel trupul estembrcat n Cuvntul incorporal al lui Dumnezeu i astfel nu se maiteme de moarte sau decdere, cci are viaa ca i o hain i

    decderea este distrus n ea.

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    46/327

    46 Prini orientali ai secolului al patrulea

    Cuvntul a fost n lume de la nceput. Ca i cum lumea ar fifost un mare trup, Cuvntul i-a dat via i ordine. Era potrivittrupului s apar ntr-un trup uman i s i dea i lui via. ChipulCuvntului a fost deja subliniat n om dar cnd a devenit murdar iinvizibil se cuvenea s fie restaurat. Acest lucru a fost mplinit dentruparea Cuvntului.

    Cuvntuls-afcutom

    Cuvntul a devenit om, asemenea nou n toate privinele.

    Atanasie angajeaz termenul ntrupare i prin aceasta esteintenioneaz c n asumarea crnii Cuvntul a devenit om deplin,asumnd un trup animat cu toate simurile i suferinele care i suntproprii. n virtutea acestei uniri cu Cuvntul, din cauza Cuvntului,care era ntr-un trup, trupul a fost liberat de slbiciunile lui isubiectul decderii. Puterea dttoare de via a Cuvntului aeliberat trupul Mntuitorului de slbiciunilenaturale: lui Hristos i-afost sete, din moment ce acesta este un atribut al trupului, dar nu a

    pierit de foame.Cuvntul a fost subiectul suferinei dar Cuvntul impasibil a

    fost n el. Trupul a experimentat slbiciuni prin permisie i voinaCuvntului i nu prin necesitate sau mpotriva voinei Lui.Domnul a tolerat tot ceea ce este propriu trupului: i-a fost sete, aplns i a acceptat chiar i moartea. Moartea Domnului a avut locdin cauza smereniei i iubirii Sale i nu din necesitate. El a avutputerea de a se separa de trup i trupul lui a fost capabil s moar.Totui el nu putea rmne mort, din moment ce a devenit templulvieii. Prin urmare s-a revizuit i s-a sculat din mori n virtuteavieii care locuia n el.

    Cuvntul nu era legat de trup ci a eliberat trupul de limitaiei nclinaia lui pentru pcat. Prin puterea Cuvntului neschimbat,natura uman mutabil n Hristos a devenit imutabil bun i toatedeziluziile au fost lipsite de putere asupra ei. nelepciunea a fcut

    ca umanitatea s nfloreasc i umanitatea sa ridicat gradual

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    47/327

    47Pr. Prof. Georges Florovski

    deasupra naturii umane, a fost ndumnezeit i a acionat ca agentulnelepciunii i slujba divinitii i a iradierii ei. Lucrrile potriviteCuvntului erau dobndite prin trup. Carnea a fost ndumnezeitslujind lucrrile lui Dumnezeu i umanitatea din Hristos a fost frpcat

    Natura uman n Hristos a fost deplin unit de Duhul chiarmai nainte de botezul Su din Iordan. Prin el am fost uni deDuhul i i-a primit urma i prezena n noi. Carnea fost sfinitpentru prima dat n Duhul. Iradierea naturii umane n Hristosnseamn iradierea ntregii naturi umane din sursa Sa. n acest fel

    Cuvntul prin ntrupare st din nou (este creat) la nceputullucrrilor Lui i este numit prin urmare ntiul-nscut. Domnul adevenit fratele nostru prin asemnarea trupului i carnea lui a fostmntuit i eliberat naintea altora. Din moment ce nemprtim de trupul Lui suntem i mntuii fiindc carneanoastr nu mai este pmnteasc, ci a fost fcut identic cuCuvntul prin nsui Cuvntul divin, care a devenit carne pentrunoi.

    Distrugerea morii i nnoirea naturii

    scumprarea i mntuirea au fost mplinite nunumai n momentul ntruprii, ci au fost mplinitepe tot parcursul vieii Mntuitorului. Domnul i-a

    descoperit iubirea Sa fa de umanitate n dou feluri, prinomorrea morii i rennoirea naturii i prin descoperirea Sa n

    lucrrile Sale ca s arate c El este Cuvntul Tatlui, Conductoruli mpratul universului. Prin apariia Sa, vizibil Domnul s-a artatPrintele invizibil al umanitii, care a abandonat contemplareaintelectual. Prin mplinirea legii, El a mutat de la noi blestemul icondamnarea. Decderea nu putea fi oprit n oameni dect prinmoarte i prin urmare elul ultim al ntruprii mntuitoaretrebuie s fie vzut ca nsei moartea. El a avut un trup pentru aaccepta moartea i nu se potrivea s mpiedice moartea, la fel cum

  • 7/26/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VII

    48/327

    48 Prini orientali ai secolului al patrulea

    nu se poate mpiedica nvierea. Moartea pe cruce a fost ooferire, mplinirea unei obligaii comune. Trupul Domnului nuputea fi inut de moarte i s se ridice din mori. Au fost mpliniteminunat dou lucruri n aceast aciune: moartea tuturor a fostpurtat n trupul Domnului iar moartea i stricciunea au fostdistruse din cauza cuvntului care era inerent n ele.

    Domnul nu a murit din cauza slbiciunii naturii, ci prinvoina Sa, de dragul nvierii tuturor. Trupul Su nu a tiat propriaSa moarte, ci a acceptat moartea de la oameni pentru ca s distrugmoartea deplin. Trupul Domnului nu a experimentat decderea ci

    a nviat totul, cci a fost trupul morii. Moartea Domnului a fost omoarte adevrat, dar una scurt. El nu i-a lsat trupul n aceastcondiie pentru mult vreme, ci a vrut s arate c era mort i anviat imediat a treia zi. Astfel El a ridicat semnul victoriei asupramorii artnd c trupul Su nu a fost supus stricciunii i nu aparticipat la suferin. Umanitatea ntreag a fost nviat imbucurat n Hristos: prin moartea Sa a fost dat tuturornemurirea. Domnul s-a ridicat din mormnt n carne care a fost

    ndumnezeit i a distrus mortalitatea. Carnea a fost glorificat iacest har ne aparine nou i aceast nlare este a noastr. Ceicare mprtim acelai trup cu El am fost primii nceruri.

    Astfel, nvtura lui Atanasie despre rscumprare estepreocupat mai nti de orice cu nvierea, nvierea omului cuHristos i n Hristos.

    UnitatealuiHristos


Recommended