+ All Categories
Home > Documents > Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

Date post: 01-Jun-2018
Category:
Upload: hrisostom
View: 278 times
Download: 2 times
Share this document with a friend

of 427

Transcript
  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    1/426

    CILE TEOLOGIEI RUSE

    Partea II

    VOLUMUL AL ASELEA

    din COLECIA LUCRRILOR lui

    GEORGES FLOROVSKYProfesor Emerit de Istoria Bisericii

    Universitatea Harvard

    Editor generalRICHARD S. HAUGH

    Crturar n vizit lacoala Teologic Andover Newton

    Editura

    Apa Vieii 2015

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    2/426

    2 Cile Teologiei Ruse Partea a II-a

    DESPRE COLECIA LUCRRILOR

    Printele Florovski a fost foarte interesat de aceast colecie delucrri. Pn nainte de moartea sa, el a continuat s acorde multatenie unor materiale variate. Acestea includ sugestii pentrustructurarea volumelor, schimbri n anumite texte, noi materiale,materiale aduse la zi, note, revizuiri, sugestii pentru revizuiri, obibliografie adus la zi i cteva materiale pentru noua structur acrii despre Prinii Bizantini. A fost acordat un timp substanialextinderii implementrii sugestiilor i instruciunilor sale. Unele

    lucrri vor fi incluse n volumul final, un volum care conine unindex la toate Colecia Crilor Printelui Florovski, apendice, note, obibliografie i amestecurile survenite. A publica aceast Colecie acrilorn englez a implicat traducerea publicisticii sale din ctevalimbi inclusiv rus, bulgar, ceh, srb, german i francez.

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    3/426

    3Pr. Prof. Georges Florovski

    Deteptarea filosofic

    I

    Naterea filosofiei ruseti

    egel1 descrie destul de elocvent procesuldeteptrii filosofice. Contiina precede nndoial i munc fa de linitea nedifereniat a

    vieii imediate, forma substantival a fiinei, transcederea grijilorzilnice i vederea lumii ca i un joc sau problem intelectual.Naterea filosofic are loc ntr-un anumit moment sau timp.Filosofia nu apare din hazard, ci n cadrul unor oameni specifici laun moment definit i este precedat de nite circumstane mai multsau mai puin istorice o experien i un proces istoric deplin i

    1George Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831), filosoful german al Absolutului,a dezvoltat un sistem al metafizicii care a dominat filosofia european n al doileasfert al secolului al XIX-lea. Hegel a fost educat ca i student teolog laUniversitatea din Tbingen i a continuat s predea filosofie la Heildelberg iBerlin. n eforturile lui de a armoniza ontologia greac clasic cu kantianismul, eli-a elaborat dialectica lui, o progresie din tez n antitez spre sintez, unmodel care l-a influenat puternic pe Marx, care a ntors hegelianismul cu susul

    n jos, la fel ca i pe Vladimir Soloviov. Filosofia lui Hegel a devenitdestul depopular n Rusia n anii 1840 sub flamura idealismului, dei ei i s-au opus

    slavofili ca Homiakov, care au considerat-o culmea raionalismului vestic.

    H

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    4/426

    4 Cile Teologiei Ruse Partea a II-a

    ntreg, care devine obiectul refleciei i al meditaiei. Viaa filosoficncepe ca i un nou mod sau stadiu n existena naional.

    Contiina rus a experimentat aceast natere saudeteptare, aceast rupere de asociere fa de srguinele luntricei realitatea extern, n timp ce anii douzeci din secolul al XIX-lea se ndreptau spre anii treizeci. Mai presus de orice, a fost odezmembrare duhovniceasc. O nou generaie, oamenii anilortreizeci, a sosit i a intrat ntr-un stadiu de veghe i agitaieextrem. Panica a intensificat gndirea, remarca Apolon Grigorevi boala intensitii morale s-a rspndit ca i o plag.2 Noua

    generaie s-a simit lipsit de orientare i fr o bun aezare nspaiu. Lemortov a portretizat fr nici o omitere condiiileduhovniceti i reflecia otrvit a vremurilor, dimpreun cubifurcaia ei moral-voliional a personalitii, fie spre melancoliesau spre tristee; o amestectur toxic de ndrzneal sau disperare,lips de ncntare sau curiozitate, care a produs o dorin lacom dea evada din prezent. Astfel, de la nceput elementul critic a intratn procesul unei definiii filosofice de sine. Oamenii din acea

    generaie neobosit au descoperit diferite ci de a ieii din cadrulunei prezent necongenital; unii au scpat spre trecut, alii ctreviitor. Unei erau pregtii s se retrag din cultur n natur, nntregul primitiv ale unui trecut patriarhal sau ingenios, pe cndviaa prea mai mult eroic dect onest (dup afirmaiile luiZhukovski sacrul dincolo de epoc). Aezmntul pastoral ivisul exotic au exemplificat occidentul la fel de bine din aceaperioad. Alii au devenit purtai de premoniiile unui viitor vesel de

    2Apolon Alexandrovici Grigorev (1822-1864) a fost un critic i poet literar rus, aczui viziune varia de la utopianismul romantic la conceptul de pochvennichestvo.Un student la drept la Universitatea din Moscova n timpul anilor 1840, el a mersmai departe lucrnd cu Dostoevski la jurnalul acestuia din urm Vremia. Grigoreva mai fost cunoscut pentru traducerile lui din Shakespeare, Byron, Goethe iBeranger. El este discutat n detaliu mai jos, n seciunea 10, Istorie i via

    sfnt.

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    5/426

    5Pr. Prof. Georges Florovski

    care nu a mai auzit nimeni. Utopianismul este adevrata masc aacelor epoci.

    Ceea ce este important este tocmai patosul filosofic care aaprut din visurile utopice ale acelor decade remarcabile. Analizapsihologic nu poate epuiza deplin experiena vremurilor i oricencercare de a explica nelinitea n termenii unor circumstanesocio-politice dificile i mpovrate ale acelei epoci ar fi insuficent.Dizlocarea a mers mult mai adnc. Totui i mai puinmulumitoare este opinia c ruii pur i simplu au imitat modaromantic vestic. Cutrile i luptele ruilor sunt mult prea

    sincere i mult prea umplute genuin cu suferin pentru a fi osimpl proz sau imitaie. Este adevrat c epoca este destul deimpresionist i impresiile vestice acionau cu puterea asupra lor.Ele au evocat un rspuns creator. Crile au avut o puternicimpresie asupra lor. Ele au evocat un rspuns creativ. Crile aufost i sunt traduse direct n via, n carne i snge. Gndirea s-adeteptat. pet3 a remarcat cu viclenie c a aprut o anumitanarhie care era necesar pentru suflet. Dup remarca plin de

    acuratee a lui Dostoevski,4a fost un moment cnd am nceput sne uitm la noi nine contient pentru prima dat. Jocurile iproblemele vieii zilnice s-au condensat nvalnic n ntrebrifilosofice, fcnd din reflecia filosofic o patim irezistibil. Of,ct de dulci i otrvitoare erau acele boli i chinuri ale duhului! Oh,nopile nedormite nopile de gndire arznd care durat pn laclopotul dimineii! (Apolon Grigorev). Exaltarea i ndoiala audevenit ciudat fuzionate ntr-o singur compoziie otrvitoare.

    3 Gustav Gustavovici pet, nscut n 1879, a fost un filosof i un istoric alfilosofiei. El a scris studii despre Iurevici i Herzen, dar cea mai comprehensivlucrare a sa, O schi a dezvoltrii filosofiei ruse[Ocherk razvitiia russkoi filosofii] nu erarealizat i numai primul volum a aprut n Moscova n 1922.4Gndirea lui Dostoevski este discutat mai jos, n secia X.

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    6/426

    6 Cile Teologiei Ruse Partea a II-a

    Marea rupere a gheii, dup cum bine a calificat-o Gerenzov,5anceput n gndirea ruseasc. Cnd mai apoi unii i-au amintit deaceast perioad precis, Ivan Kireevski6 a spus c era o vremecnd cuvntulfilosofieavea nite conotaii magice. nc din 1830 ela declarat deschis c trebuie s avem o filosofie pe care o cere odezvoltare complet a intelectului nostru. El a proclamat cfilosofia noastr trebuie s derive din viaa noastr i s fie creatca i un rspuns la problemele curente, la atitudinile dominante alepublicului nostru i a existenei noastre private. Kireevski s-adovedit c are dreptate att n caracterizarea lui ct i n prognoz

    sa. Aceastgeneraie s-a simit irezistibil tras spre filosofie, caprintr-un fel de patim i tnjire, ca printr-o atracie magicexercitat de toate temele i ntrebrile filsofice. n timp ce poeticaa slujit ca i un magnet pentru dezvoltarea culturalo-psihologic ageneraiei de mai nainte, n literatur a nceput o perioad deproz. Contiina cultural-creativ a Rusiei a trecut din fazapoetic la cea filosofic. Chiar i Kirevski a vorbit n aceti termeni:

    am vzut filosofia n poetic nc de la naterea literaturii noastre.Filosofia rus a fost nscut n acei ani tocmai din viaa noastr,din ntrebrile i interesele curentului dormitat. A fost nscutdintr-o uimire istorico-filosofic care se baza pe fric ca i o partedintr-un proces nesntos al descoperirii de sine i al meditaieinaional-istorice. S-a nscut ca i o filosofie ruseasc i nu numai ca

    5

    Mihail Osipovici Gerenzov (1869-1925) a fost un binecunoscut istoric alideilor ruseti. A se vedea Florovski, M. Gerenzov, Magazinul slav (1926).Deasemenea n Lucrrile colectate.6Ivan Vasilievici Kireevski (1806-1856) a fost un respectat critic literar, publicisti un ideolog slav de elit. A fost educat n Universitatea din Moscova, unde aintrat sub influena filosofiei idealismului german i s-a alturat cerculuiIubitorilor de nelepciune. n 1830 a cltorit n Germania, unde a auzitconferinele lui Scheliermacher, Hegel i Ritter. Kireevski s-a ntors n Rusia n1832 i a publicat jurnalulEuropeanul(a se vedea nota 104). Mai apoi s-a ntors dela idealismul german la filosofia Prinilor Bisericii. A se vedea mai jos, secia V.

    Cteva lucrri recente despre Kireevski au aprut n englez.

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    7/426

    7Pr. Prof. Georges Florovski

    i o filosofie n Rusia. Contiina filosofic rus s-a deteptat oameni noi au nceput s filosofeze. A prins via un nou subiectal filosofiei.

    Gndirea ruseasc s-a ntrmat pe baza idealismului german.Totui, semnificaia primirii idealismului german ntr-o formularecreativ a gndirii ruseti nu ar trebui exagerat. A fost o deteptare,o izbugnire, un entuziasm care a cuprins duhul. Am mai puteavorbii de o infecie simpatetic. Schelling a fost pentru nceputulsecolului al XIX-lea ce a fost Cristofor Columb pentru secolul alXIX-lea el a descoperit pentru om o nou parte a lumii, despre

    care existau numai fabule: sufletul lui.7

    Sistemele filosofice auevocat un cor ntreg de ecouri n nite suflete arznde. O examinarea unor documente private ale perioadeijurnale, scrisori i note au descoperit panica general care a cuprins i nsufleit spirituluman. Actul seismografului duhovnicesc a srit i a tremurat.

    Oamenii acelei generaii nu i-au creat propriile lor sistemei unui observator detaat i s-au prut nite excentrici confuzi. Ei auargumentat i au discutat prea mult i au vorbit mai mult dect au

    scris. Puini din acel ferment s-a cristalizat ntr-o form literar.Totui, a avut loc ceva foarte important: deteptarea gndirii. Unaltoi duhovnicesc a avut loc care a permis creativitii ruseti s dean fruct pentru mai mult vreme. Sufletul rus a primit o educaiefilosofic care a inundat aproape toat literatura i arta ruseasc cuo problematic i o nelinite filosofic. Epoca roman a nceput ncultura roman i nu numai c a produs un romantism n literatur,dar mai mult a marcat o perioad de romantism n via

    bineneles n viaa unei minoriti deteptate.

    7 Odoevski, Serile ruseti [Russkie nochi] [Nota autorului]. V. F. Odoevski (1803-1869) a fost un romantic rus de elit i un scriitor al anilor 1830. Mai de vreme a fost unul dintre ntemeietorii Societii Iubitorilor de nelepciune, un grup dinMoscova devotat filosofiei idealiste a lui Schelling. Serile ruseti a fost o nuveltiprit n 1844, fiind disponibil ntr-o traducere englez de Olga Koansky-

    Olienikov i Ralf Matlaw.

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    8/426

    8 Cile Teologiei Ruse Partea a II-a

    II

    Creaia unei contiine teologice

    ilosofia a fost studiat n colile latine ruseti dinsecolul al XIX-lea, mai nti dup manualelescolastice i apoi din Wolff i Baumeister.8 Multe

    cri de filosofie s-au gsit n bibliotecile adunate ale acelor vremuri:n renumita bibliotec Arkhanghelskoe a prinului Dimitrie Golin(care a cules manuscrise ale traducerii)9 i n cea a lui Teofan

    Procopovici.10

    Profesorii i studenii, n special n Kiev, au cititmult, uneori din filosofii moderni. Luat ca i ntreg, instrucia dinsala de clas nu a exprimat nici o via filosofic special prin sine icu greu s-a adresat formrii luntrice a duhului rusesc. Patimilefilosofice literare voltarianismul i francmasoneria s-au doveditmai importante. n timpul Caterinei s-au tradus multe, dei se maicuta nc un cititor. Chiar i lucrrile atotneleptului Platon,traduse n limba slavon rus din anii 1780, au fost intenionate

    pentru un anumit fel de cititor, dei acesta nu a fost nc gsit. Niciuna dintre acestea nu a depit limitele unei curioziti filosofice

    8Christian Wolff (1679-1754), un filosof i un matematician german, a avut oinfluen destul de mare n secolul al XIX-lea prin metoda sa de a prelucrafilosofia scolastic pe baza metodei sale matematice. Baumeister a fost un alt

    filosof german, a cruiElementa philosophiae a avut o ediie special pregtit de N.Banty-Kamenski pentru folosina colilor ruseti.9D. M. Golin a avut o carier furtunoas n politic mai nainte de a se retrage

    n satul Arkhanghelskoe, unde a compilat o bibliotec de cri politice i istoricede autori europeni. Biblioteca a coninut aproximativ ase mii de cri n limbistrine sau n traducere rus.10 Teofan Procopovici (1665-1737) a fost Arhiepiscop de Novgorod i uncolaborator apropiat al lui Petru cel Mare n reforma acestuia asupra Bisericii i aStatului. Teofan a fost autorul Regulaiilor ecclesiastice, care a aezat administraiaSinodal a Bisericii Ruseti, abolind patriarhatul. Biblioteca lui a coninut peste

    trei mii de titluri. A se vedea volumul I din Cile teologiei ruse, pp. 118-131.

    F

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    9/426

    9Pr. Prof. Georges Florovski

    simple, indiferent ct de sincere ar fi fost ele. Nu a existat nici onelinite sau problematic filosofic.

    Numai n era alexandrin se putea detecta o tratare organici responsabil a problemelor n instrucia filosofic din colileecclesiale reformate. Este adevrat c instrucia se baza nc peBaumeister i Winkler i uneori pe Carpi.11Dei numele lor, la felca i profundele lor lucrri concepute, au fost celebrate nseminariile noastre, ele au fost srbtorite n lumea crturarilor,dup cum remarc ironic Speranski.12Totui, programa a coninuto corectur substanial la aceasta n forma instruciei n istoria

    filosofiei. n carta reformelor13

    colare din 1814 seminariile au fostobligate s i familiarizeze studenii cu nenelegerile dintre cei mairenumii filosofi cu scopul de a le oferii o concepie a adevratuluiduh al filosofiei i s antreneze elevii pentru o investigaiefilosofic i s i fac familiari cu cele mai bune metode de un astfelde studiu. Acionnd n duhul cartei lui Filaret al Moscovei14 s-aczut de acord c n timpul examinrilor trebuie s se vad castudenii s rspund n conformitate cu gndurile i cunotinele

    lor i nu orbete din manuale i notie. Instructorilor li s-a spus s

    11 F. S. Carpi a fost un profesor de filosofie din secolul al optsprezecelea laUniversitatea din Viena. Manualul su Institutiones philosophiae dogmaticae a fostfolositn colile ecclesiastice ruseti.12Un important om de stat din timpul domniei lui Alexandru I i a lui Nicolae I,Mihail M. Speraski (1772-1839) a slujit la cteva comisii pentru reorganizareasistemului colar ecclesiastic. Un fiu de preot, el a absolvit seminarul din Sank

    Petersburg i a predat acolo. El este cel mai bine cunoscut pentru coleciile luilegale, Polnoe sobranie zakhonov Rossiikoi imperii (1830) i Svod zankov Rossiiskoiimperii (1832-1839). Un studiu modern al lui este efectuat de Marcu Raeff, MichaelSperansky, om de stat n Rusia imperial, 1772-1893(Haga, 1957).13A se vedea volumul I, pp. 175-181.14Filaret (Drozdov, 1783-1867) a fost cel mai remarcabil ierarh rus din secolul alXIX-lea. Carta academic a fost provizional aprobat n 1809 i introdusexperimental la Academia din Sank Petersburg, unde Filaret a fost inspector iprofesor iar din 1812 rector. n 1817 el i-a nceput cariera sa episcopal, adevenit mitropolit al Moscovei n 1821. A se vedea volumul I, n special capitolul

    V, seciunile VII i VIII.

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    10/426

    10 Cile Teologiei Ruse Partea a II-a

    nu li se ofere studenilor note prea detaliate i suprancrcate cumemorizarea lor, fr s mai lase loc pentru exerciiul independental facultilor lor raionale. n temele lor scrise sau n compoziiiprincipala cerere a fost cea a raiunii.

    Cartea academic bineneles a subordonat filosofia revelaiei.Tot ceea ce nu este n conformitate cu adevrata raiune aSfintelor Scripturi este n esen fals i greit i trebuie s fierespins nemilos. Dar acest postulat trebuie neles n duhulteosofismului dominant sau el pietismului. A fost mai mult ocerere a unui iluminaii luntrice sau lumina raiunii dect

    restricia unei gndirii independente speculative. Cartea a reamintitprofesorului de filosofie c el nu trebuie s fie sigur la nivelluntric, c nici el i nici studenii lui nu gndesc i nu vd luminaunei filosofii mai nalte i adevrate dect numai dac se gsea ndoctrinele cretinismului. Aceasta mai mult a ncurajat cutareapentru o filosofie mai nalt n revelaia nsei (filosofia luiIisus, dup cum s-a exprimat Printele I.M. Skvorov).15Cartea lcerea pe Platon ca i un nvtor al adevratei filosofii,

    dimpreun cu urmaii lui din timpurile antice i cele moderne. ncde la nceput cea mai mare influen asupra instruciei academice afost metafizica german modern. Academia din Sank Petersburg afost condus pentru a produce primii profesori de filosofie din

    15 Ivan Mihailovici Skorov (1975-1863) care a predat la Academia din SankPetersburg i a fost profesor de filosofie la Academia din Kiev i profesor deteologie la Universitatea din Kiev. Cea mai important lucrare a sa a fost ndomeniul dreptului canonic. Folositoare pentru studiul vremurilor lui au fostscrisorile lui Inochentie Borisov, editate de N. I. Barsov i publicate n Trudy

    Kievskoi Akademii(1882-1883).

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    11/426

    11Pr. Prof. Georges Florovski

    Academiile din Moscova (Nosov [1814-1815],16 Kutnevici [1815-1824]17) i Kiev (Skvorov [1819-1849]).

    Printele Teodor Golubinski18 a predat filosofia mai muliani la Academia din Moscova. Weltanschauungul [viziunea] lui a fosto combinaie unic a raionalismului i pietismului secolului alXVII-lea adevrata exaltare a inimii i un raionalism clar alinimii derivat din Wolff i Jacobi, la fel ca i din Zeiler iBaader.19El a iubit mistici ca Poiret20(sistemul lui a fost ca i cel alunui prieten apropiat, vorbind inimii i imaginaiei) i Clodius

    16 Ivan K. Nosov, un absolvent al primei promoii a Academiei Reformate dinSank Petersburg, a predat numai doi ani la Academia din Moscova. La finele

    vremurilor, din cauza bolii, el a cerut permisiunea de a prsii coala. El a intratsubsecvent n serviciul civil i anul 1856 l-a gsit a fi un birocrat n administraiade stat.17Vasile Iurevici Kutnevici (1787-1866) mai nti a predat francez n Academiadin Sank Petersburg mai nainte de a se muta la Moscova, unde l-a introdus pe

    Teodor Golubinski n lucrrile lui Kant, Schelling i Jacobi. El nu a predat preamult, totui, mai nainte de a se mbarca ntr-o carier n administraia Bisericii.

    Kutnevici a ajuns la rangul de protopop, cel mai mare rang preoesc, a slujit ca icapelan ef al forelor armate i n 1849 a devenit un membru al Sfntului Sinod.18Teodor Alexandrovici Golubinski (1797-1854) a fost un profesor extrem depopular la Academia din Moscova, care a stat n centrul cercului su propriufilosofic teistic. Dei nu a publicat nimic prin sine, ncepnd din 1868 Conferinelesale au fost tiprite din notele studenilor lui.19Friederich Heinrich Jacobi (1743-1819), un filosof german, a fost exponentulde seam ale filosofiei sentimentului sau al crezului. Colecia lucrrilor lui afost compilat n ase volume de F. Koppens i publicat din 1812 pn n 1825.

    G. F. Zeiler (1733-1807) a fost un teolog german care a plecat cumva de lanvtura acceptat a Bisericii Evanghelice. Un scriitor polemic, lucrarea sa KurzeGeshichte der Geoffenbarten Religion a fost publicat n 1800. Franz Xavier vonBaader (1765-1841), un teolog german, a predat filosofie i teologie speculativ oanumit perioad la Universitatea din Munich. Baader a exprimat teologia lui nsimboluri mistice, n limbajul lui Eckhrart, Paracelsus i Bhme i a respins eticakantian. El a fost influent i din cauza filosofiei lui politice i i-au plcut nspecial misticii i romanticii. Lucrarea sa Smtliche Werke a fost publicat naisprezece volume (1851-1860).20Pierre Poiret (1649-1719) a fost un mistic francez , cunoscut pentru lucrarea sa

    Iconomia divin (1687).

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    12/426

    12 Cile Teologiei Ruse Partea a II-a

    (Bernardul secolului XVIII-lea, dup cum l-au numitcontemporanii),21 dar el nu a putut simpatiza cu Bhme iSwedenborg.22Dintre cei moderni Schelling l-a plcut cel mai mult,dar nu l-a mulumit n ntregime. n abordarea sa a istoriei filosofieiGolubinski s-a apropiat cel mai mult de Windischmann sau chiarCreuzer i parial de Degenerando.23 n cursurile sale el a elaboratcu o grij special lucrri despre filosofia vechilor hindui, chinezii zoroastrieni. El a confereniat inndu-se de un plan strict.Nadezdin i amintete de improvizaiile lui inspirate, n timp cealii au speculat c el nu i-a pregtit conferinele. Ocazional el

    aducea nite cri germane excelente la ore i le traducea cu vocetare. Audiena lui i reamintete c el i-a nceput prima conferinprin citirea crii lui Solomon.

    21 Christian Clodius (nscut n 1722) a fost adversarul lui Immanuel Kant.Principala sa lucrare a fost Gott in der natur, in der Menschengeschichte und imBewusstsein (1818-1822). El a afirmat primatul caracterului religios al contiinei

    umane. Toate adevrurile filosofice se ridic din sentimentul religios.22 Misticul german Jakob Bhme (1575-1624), care a dezvoltat o cosmologiecomplex i ezoteric, uneori dualist i panteist, a fost mai nti cunoscut nRusia prin Quirinius Kuhlman, un mistic i un aventurier care a locuit n cartierulgerman al Moscovei la finele secolului al XIX-lea i a fost condamnatla moartefiindc a rspndit erezii. Bhme a devenit mai trziu extrem de popular cumisticii i francmasonii domniei Caterinei II i a lui Alexandru I. EmmanuelSwedenborg (1688-1772), inginerul i omul de tiin suedez care a formulat unsistem mistico-filosofic neoplatonic al cretinismului pe baza unor viziuni pe

    care a nceput s le aib n anii 1740, a fost foarte influent ntre romantici ifizicieni. Ucenicii lui au organizat Biserica Noului Ierusalim n 1787 care a fostimediat cunoscut n Rusia.23Karl Windischmann (1775-1839) a fost un filosof german i profesor la Bonn.Un ucenic al lui Schelling, unde dintre cele mai bine cunoscute lucrri ale lui afost Ideen zur Physik. G. F. Creuzer (1771-1858) a fost un filolog german iprofesor la Heidelberg. El a scris mai multe studii despre clasici, dar principala salucrare a fost Symbolik und Mythologie der alten Vlker, besonders der Griechen (Leipzig,1810-1824). Marie Joseph Degnerando (1772-1842) a fost autorul a ctorvalucrri de epistemologie i semantic, inclusiv Semnele i arta gndirii, considerate n

    raporturile lor mutuale.

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    13/426

    13Pr. Prof. Georges Florovski

    Pentru gnditorul cretin subiectul favorit a psihologieiintelectuale a fost doctrina sufletelor necorporale i felul existeneisufletului uman cnd a fost eliberat din trup. El a colecionatpovestiri vechi care i-au fost nmnate de adereni ai Talmudului iai Kabbalei24 i povestiri despre clarvztori i fenomenele vieiiduhovniceti din lucrrile lui Meyer i Kerner.25El a tradus nuvelalui Kerner Vrjitorul din Prevorstn rus.26

    Golubinski a predat limba i literatura german pe lngfilosofie i s-a bucurat mult explicndu-l pe Faust studenilor lui. norice caz, el a format suflete pentru asculttorii lui. Cu greu ne

    putem imagina animaia, s-ar putea spune patima pentru filosofiecare a dominat n halele ascunse ale Mnstirii Sfntului Serghei,dup cum i reamintea un student mai trziu. Cnd au intrat nAcademie mai trziu n 1820 traducerile complete (n manuscris) aCriticii raiunii pure a lui Kant,Estetica lui Bouterwek,27Filosofia religieia lui Schelling i altele se puteau gsii fiind copiate cu lcomie deoameni tineri adunai din toate colurile nelimitatei Rusii.Golubinski s-a angajat el nsui n traducere, la fel cum a mai fcut-

    24Talmudul, din cuvntul iudaic pentru instrucie este un corp de nvturitradiionale rabinice care consta din Mina, o colecie de legi derivate dinPentateuh i Ghemara, o interpretare a Minei care data din secolul al VI-lea.Kabala, din cuvntul iudaic pentru o tradiie acceptat i care se refer la otradiie rabinic care a dobndit o nuan teosofic, mistic i ocult n timpulevului mediu.25 Johann F. von Meyer (1772-1849) a fost un teolog german, teosof i jurist.

    Interesul lui n francmasonerie, kabal i mistic este exprimat n Das Buch Jezira,die lteste, kabbalistiche urkunde der Herbrer (1831) i Zur Aegyptologie (1840).Andreas Justinus Kerner (1786-1862) a fost un poet german liric din coalaswabian, un spiritualist proeminent i mistic al micrii romantice. Cartea luiVrjitorul din Prevorst (1829) s-a centrat pe tema hipnotismului i asomnambulismului.26Contele M. V. Tolstoi, Vospominainie o moei zhizni i uchenii v Sergievskomposade (1825-1830), Bogoslovskii vestinik, 10-12 (1893). [Nota autorului].27F. Bouterwek (1766-1828) a fost un profesor de teologie la Tbingen. n zileletinereilor sale a fost un kantian zelos, dar mai apoi a devenit un ucenic al lui

    Jacobi.

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    14/426

    14 Cile Teologiei Ruse Partea a II-a

    o pn la un anumit nivel prietenul i colegul lui Printele PetruDelin, care a fost pentru mai muli ani profesor de matematic.28n timp ce nc erau studeni la Academie ei au organizat societateadiscuiilor educate, unde se fceau traduceri. Deja nc din aceiani studenii de la Academie au devenit interesai de cele mairecente sisteme germane: ei au filosofat, au argumentat, s-auasistat unul pe altul n nelegerea nvturilor lui Kant, au muncitla traducerea unor termeni tehnici n scris i au examinat criticsistemele ucenicilor lui. n tinereile sale Delin a efectuattraduceri din latin i german Eneada (n versuri), Analele lui

    Tacitus i lucrrile lui Goethe i Schiller.29

    Mai trziu el s-aconcentrat exclusiv pe traducerea prinilor greci, mai presus deorice a lui Grigorie de Nyssa.30 N. I. Nadezdin a predat laUniversitatea din Moscova i a fost ntemeietorul i editoruljurnalului Telescopul[Teleskop].31

    28Printele Petru Delin (1796-1863) a luat parte ca i editor i a slujit la ctevatraduceri ale Prinilor Bisericii din greac n rus. Un absolvent al Academiei din

    Moscova, el a predat acolo timp de 45 de ani.29Traducerile printelui Petru Delin (1796-1863) a Eneadei, a lui Tacitus,Cicero, Goethe iSchiller, la fel ca i materialele cursurilor de algebr, mecanici geografie matematic, care nu au fost publicate din lipsa de bani i care pentrumai muli ani au fost inute n secia manuscriselor bibliotecii Academiei

    Teologice din Moscova.30Delin a devenit editorul jurnalului Lucrrile sfinilor prini n traducere rus n1843. n aceti ani ca i editori au fost publicate scrierile lui Vasile cel Mare,Efrem Sirul, Teodoret al Cirului, Isidor Pleusiotul, Nil al Sinaiului, Grigorie de

    Nyssa i Epifanie.31Jurnalul Telescopul a nceput s fie publicat n 1831 n Moscova. Apariiile luibilunare au coninut articole pentru nite oameni cu nite viziuni diverse cum arfi Constantin Aksakov, Belinski, Khomiakov, Ogarev, Pogodin, Pukin, evyrevi Zhukovski. n anul 1836 Telescopul i publica Prima scrisoare filosofic a luiPetru Chaadaev, n care autorul a negat orice valoare a istoriei Rusiei i adezvoltrii i a caracterizat Rusia ca fiind strin n familia naiunilor moderne.

    Articolul a cauzat senzaie i a fost citit i discutat mai n toat societateaMoscovei. Guvernul a rspuns repede, interzicnd alte publicaii ale jurnalului,exilndu-l pe editor, Nadejdin i printr-un edict imperial Chaadaev a fost declarat

    nebun.

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    15/426

    15Pr. Prof. Georges Florovski

    Dup Rostislavov32a fost acelai cnd laAcademia din SankPetersburg Inochentie Borisov33 a slujit ca i inspector (din 1824pn n 1830).

    Fie ca cei care au studiat la academie n acele vremuri s ireaminteasc acele dispute vii, aprinse despre topici pe teme deteologie, filosofie i altele care au avut loc ntre ei n clasele lor i cuprofesorii lor n clas. Din cauza vehemenei i ardoriiantagonitilor, adevrul nu a ieit ntotdeauna la lumin, dar aceiaivehemen i ardoare a artat ct de mare a fost interesuldisputanilor pentru adevr. Ct de muli studeni care nu

    cunoteau germana au nvat n acel an, jumtate de an sau chiar in mai puin timp pur i simplu ca s poat citii cri germane mairepede! Nu au fost puini cei care au fost interesai i au asudatasupra lucrrilor lui Kant, Schelling, Herbart, Schad, Krug,

    32 Dimitrie Ivanovici Rostislavov (1809-1877), un fiu de preot, a predatmatematic i fizic mai muli ani al Academia din Sank Petersburg. A devenitfaimos i a creat senzaie prin cteva articole ale sale despre stadiul contemporanal afacerilor religioase, educaia ecclesial n particular, care au fost puterniccritice i trdate de un etos distinct protestant. ntre ele este i O dukhovnykhuchilichakh, scris de o comisie oficial dar controversat c putea fi publicatnumai afar (Leipzig, 1860), Chernoe i beloe dukhovenstvo v Rossi (1865-1866) i unatac la bogia mnstirilor, Opyt izsledovaniia ob imuchestvakh i dokhodakh naikhmonastyrei (Sank Petersburg, 1876). Notele [Zapischi] au fost publicate postum n

    Russkaia Starina din 1880 pn n 1895.33 Inochentie (1800-1857), un cleric puternic i influent din timpul domniei luiNicolae I, a fost cel mai bine cunoscut pentru capacitile lui oratorice. Unabsolvent al Academiei din Kiev, el a fost profesor i rector la Academia dinSank Petersburg pn n 1830, cnd a venit napoi la Kiev ca i rector. n 1836 afost fcut episcop de Cherigrin i a continuat s slujeasc n scaunele din

    Vologda, Krakovia i Kherson. Inochentie a lsat cteva cri nepublicate,inclusiv Poslednie dni zemloi zhizhni Iisusa Khrista [Ultimele zile ale lui vieii lui IisusHristos pe pmnt] a tradus Catehismul lui Filaret n polonez i a ntemeiat n 1837jurnalul Voskresenoe Chtenie [Cititorul de duminica]. Stilul lui de predare i gndire

    este discutat n volumul I, pp. 233-235.

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    16/426

    16 Cile Teologiei Ruse Partea a II-a

    Wegschider, Bretschneider, Rosenmuller, De Wette, Marheinekeetc, etc...34

    Studenii de la Academia din Kiev, unde Inochentie a fosttransferat din Sank Petersburg ca i rector, au experimentat odeteptare filosofic comparabil n aceiai ani. Academia trebuies i aib filosofia n toat tria ei, i scria Skvorov lui Inochentie.Este ceva necesar n epoca noastr i fr ea nvtorul dinBiseric v-a fi nesemnificativ studenilor lui. Nu trebuie,bineneles, supraestimat nivelul de contiin i responsabilitategsit n animaia i studiul filosofic. Muli au stpnit principiul

    idealismului numai din cuvintele altora n timpul unor discuii idezbateri aprinse. Alii numai au frunzrit nite cri germane(dup cum se descrie pe sine Pogodin35). Totui, a nceput s prindform o atitudine filosofic. Sufletul rusesc a primit o educaie nduhul idealismului german.

    34 Louis Herbart (mort n 1718) a fost un teolog francez care a scris o carte

    despre antichitile Bisericii care a fost de mai multe ori folosit n colileecclesiale de la nceputul secolului al XIX-lea. Schad a fost profesor de filosofiela Universitatea din Krakovia din 1811 pn n 1816 i un adept mai nti al luiFichte i apoi a lui Schelling. Wilhelm Traugott Krug (1770-1842) a fost unfilolog kantian care a predat la Halle. J. A. L. Wegscheider (1771-1849), uncelebru teolog protestant, a predat la Halle. Lucrarea sa Institutiones theologiaechristianae dogmaticae a fost scris cu scopul de a l combate pe Scheliermacher.Karl Bretschnider (1776-1849) a fost un teolog protestant care a publicat

    Manualul dogmaticii Bisericii Evanghelicen 1838. Ernst Friederich Karl Rosenmuller

    (1768-1835) a fost un luteran german i unul dintre cei mai buni ebraiti aitimpurilor sale. Principalele sale lucrri sunt Scholia in Vetus Ttestamentum (1788-1835), Handbuch der Biblischen Altertumskunde (1823-1831) iAnalecta arabica(1825-1828). Wilhelm M. Leberecht de Wette (1780-1848), un exeget i un teologgerman, a predat la Berlin i a scris cteva lucrri cu caracter dogmatic, dintrecare principala este Sistemul teologiei morale(1847).35 Mihail Petrovici Pogodin (1800-1875) a fost un istoric rus conservator,profesor la Universitatea din Moscova i editorul jurnalelor Moskovski vestinik i

    Moskvitianitn. Principalele sale lucrri sunt o lucrare n 17 volume intitulatIzsledovaniia zamechaniia i Lekii o russkoi istorii(Moscova, 1846-1857) i o lucrare n

    trei volume Vrevnaia russkaia istoriia do mongoloskogo iga (Moscova, 1871).

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    17/426

    17Pr. Prof. Georges Florovski

    Destul de curios, primii predicatori ai idealismului filosoficcu toii auvenit din colile ecclesiale pre-reformate. Vellanski a fostun absolvent al Academiei din Kiev, Galici a ieit de la SeminarulSevsk i Pavlov a terminat seminarul n Voronej.36 Mult vremedup aceasta academiile ecclesiale au suplinit profesori de filosofiepentru universiti: printele T. Sidonski i mai apoi M. I.Vladislavlev n Sank Petersburg;37n Moscova P. D. Iurchevici imai apoi M. M. Troiki (ambii de la Academia din Kiev);38n KievArhimandritul Teofan Avsenev, O. Noviki i S.S. Gogoki39 i I.Mihnevici n Odesa la Liceul Richelieu.40 n Academiile Ecclesiale

    36 Danilo Mihailovici Vellanski (D. M. Kavunnik, 1774-1847), un aderent alfilosofiei naturale a lui Schelling, a fost un om de tiin i un fizician important. El a predat la Academia Medical i de Chirurgie din Sank Petersburg. AlexandruIvanovici Galici care i el a studiat n Germania a fost profesor de filosofie laInstitutul Pedagogic din Sank Petersburg, care mai trziu a devenit Universitateadin Sank Petersburg. Mihail Grigorevici Pavlov (1793-1840), un schellingian, afost editorul jurnalului Athenaeum i autorul a mai multe cri i articole de

    filosofie.37Teodor Teodorovici Sidonski (1805-1873) a absolvit la seminarul din Tver iAcademia din Sank Petersburg, unde a i predat. Mihail Ivanovici Vladislavlev(1840-1890) a studiat la Seminarul din Novgorod i n Germania, unde aparticipat la conferinele din Loe.38Pamfil Danilovici Iurchecivi (1827-1874) a absolvit seminarul din Poltava mai

    nainte de a venii n Kiev i a predat la Universitatea din Moscova din 1861 pnla moartea sa, cnd a fost urmat de Vladimir Soloviov. Matei Mihailovici Troiki(1835-1899), fiul unui diacon, a fost profesor de filosofie mai nti n Kazan i

    apoi n Varovia mai nainte de a venii n Moscova.39 Teofan (Petru Semenovici Avsenev, 1812-1852), a predat limba i literaturagerman i mai apoi filosofie la Academia din Kiev, a fost inspector aici i a fostprofesor la Universitatea din Kiev. La scurt timp dup moartea sa a devenitpastorul bisericii Ambasadei Ruse n Roma. Orest Markovici Noviki (1806-1884) a fost profesor la Universitatea din Kiev. S. S. Gogoki (1813 -1889), unhegelian, a predat filosofia la Universitatea din Kiev.40Iosif Grigorevici Mihnevici (1809-1885) a fost un absolvent al Academiei dinKiev i a predat acolo i la liceul Richelieu. Liceul Richelieu, numit dupguvernatorul general al Odesei, ducele Armand Emmanuel de Plessis de

    Richelieu, a fost ntemeiat n 1816 de un preot francez, Carl Eugeniu Nicole i a

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    18/426

    18 Cile Teologiei Ruse Partea a II-a

    gndirea psihologic rus s-a ntlnit pentru prima dat cuidealismul german. Instrucia lor n filosofie a fost extensiv iatunci cnd filosofia ca i un subiect de studiu (acea tiinrebel) a fost scoas afar din universiti n 1850, n timpul slujiriiprinului P.A. irinski-ikhmatov, care a elucidat represiunile ipogromurile epocii nicolaeviane din colile ecclesiale.41

    n timpul secolului al XIX-lea academiile i-au creatpropriile lor tradiii filosofice. Aa a fost cazul Academiei dinMoscova, unde prin 1914 numai trei oameni au mai predat de faptfilosofie: Printele Teodor Golubinski (1818-1854), V.D.

    Kudriavev (1854-1891)42

    i Alexei I. Vvedenski (1888-1912).43

    Eiau format o singur linie de idealism religios, care se lega mai presusde orice de Jacobi i deasemenea cu diferite alte umbre de teismidealist din Baader i Loe. Condiiile observaiei i libertiifilosofice s-au creat i s-au reflectat i au fost simite ntr-un contextteologic strict, astfel, acut i direct punndu-se problema filosofieii a teologiei i punnd mai nainte de orice problema justificriicredinei prinilor ntr-o viziune religioso-filosofic integral.

    Golubinski a scris foarte puin, suferind de lipsa voinei de a scrie.Numai cu mult mai trziu au fost conferinele sale publicate i

    fost susinut de iezuii pn n 1820. Mai apoi a devenit principala coal dinKievul Rusiei de sud.41Platon Alexandrovici rinski-ikhmtov (1790-1853) a fost cunoscut ca fiind unreacionar politic i literar (a fost ucenicul lui ikov). El a nceput s lucrezepentru Minister n 1824, n timpul unor atacuri similare asupra tiinei rebele a

    filosofiei i a condus ministerul din 1824, n timpul unor atacuri similare ale lu iMagniki asupra tiinei rebele a filosofiei i a condus ministerul din 1850 pnla moartea sa. El a mai fost i capul Comisiei Arhogeografice din SankPetersburg.42 Un absolvent al Academiei din Moscova, Victor Dimitrievici Kudriavev(1828-1892) a slujit ca i tutorele familiei regale. El a scris mult i manualul lui

    Elemente de filosofiea fost tiprit n patru ediii.43 A. I. Vvedenski (1856-1925) a fost un absolvent al Universitii din SankPetersburg i un neo-kantian conductor. El a mai fost profesor la Universitateadin Sank Petersburg i a fost preedintele Societii Filosofice din Sank

    Petersburg.

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    19/426

    19Pr. Prof. Georges Florovski

    aceasta pe baza notelor studeneti necorectate i independente.Studiul lui a fost continuat de ucenicul i succesorul lui Kudriavev,al crui stil este mbibat de stilul libertii luntrice, al uneispiritualiti sublime i nobilitatea cu care acest om de credinnesfidat i-a elaborat propria ndreptire speculativ sau temeliilecredinei sale i a construit aceast sintez critic n mijlocul unorconcluzii insuficente ale altor coli filosofice. El i-a conferitfilosofiei rolul unei sftuitor prietenesc n viziunea [weltanschauung]sa religioas. Aceast combinaie senin a unei mrturiicredincioase i a unei construcii metodice i este caracteristic.

    Academia din Kiev i-a dezvoltat propriile tradiii, derivatemai mult din Inochentie Borisov dect din Skvorov. ntre cei mairemarcabili filosofi rui st i P.S. Avsenev, mai trziuArhimandritul Teofan. Cnd era deja profesor el a devenit monahca i rspuns la o chemare luntric. El a predat psihologie nacademie, n principal ghidndu-se dup Schubert44i n general afost apropiat de mistica lui Schelling i Baader, combinnd aceastmistic romantic-teosofic cu ascetismul patristic (el i-a iubit cel

    mai mult pe Macarie i Isaac Sirianul)45 pe Plotin i Platon. El aconfereniat ntr-un fel deschis i inspirat, insistnd mult pe viaanocturn a sufletului, pe fenomene mistice spirituale magice itainice, pe vise, somnambulism, ntristarea duhului, stri deposesiune demonic, magie i vrjitorie. Studenii de la Academieau fost atrai spre el irezistibil, la fel ca i studenii de la Academiadin Kiev.46n Kiev a fost poreclit umilul filosof. Numele lui, lafel ca i cel al lui F. A. Golubinski, a servit mai mult vreme ca i un

    sinonim pentru a fi filosof.47Avsenev a murit n Roma ca i

    44G. H. Schubert a fost un filosof german din secolul al XIX-lea. Lucrarea saAnsichten von der Nachtseite der Natura fost o carte popular ntre studenii rui dela filosofie.45A se vedea volumele VII pn la X din Colecia lucrrilor lui Georges Florovski.46 Influena sa asupra aa zisului cerc al lui Chiril i a lui Metodie ar trebuiremarcat. [Nota autorului].47Dintr-o necrologie contemporan. [Nota autorului].

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    20/426

    20 Cile Teologiei Ruse Partea a II-a

    capelanul ambasadei ruseti. V. N. Karpov48a fost produsul coliidin Kiev, care mai trziu a devenit profesor la Academia din SankPetersburg. El a fost celebru pentru faptul c l-a tradus pe Platon,care a slujit ca i o introducere la viziunea sa asupra Sfinilor Prini.Acest interes n lumea antic nu este accidental, cci filosofia greacrspundea duhurilor vremurilor. Un alt kievian, contemporanul luiKarpov, O. M. Noviki a scris prima istorie a limbii ruseti afilosofiei antice.49 Scris din nite surse originale, cartea i reinebinecunoscuta verv a zilei. Mai trziu, P. D. Iurchevici a venit laUniversitatea din Moscova de la Academia din Kiev. Un gnditor

    disciplinat, el a combinat precizia logic cu curiozitatea mistic.Vladimir Soloviov50i-a auzit conferinele. Mai trebuie menionat M.

    48Vasile Nicolaevici Karpov (1798-1867) a fost un filosof al tradiiei idealiste. Ela predat filosofie la Academia din Kiev i a devenit profesor de filosofie la

    Academia din Sank Petersburg n 1833. n al doilea rnd, o ediie complet atraducerii lui Platon a fost publicat ntre 1863 i 1879. El a scris o Introducere n

    filosofie (Sank Petersburg, 1840).

    49 Dezvoltarea gradual a doctrinelor filosofice antice n legtur cu dezvoltarea religiilorpgne [Postepennoe razvitie drevnikh filosofskikh uchenii v sviazi s razvitiem iazcheskikhverovanie], 4 volume. (1860-1862) [Nota autorului].50Vladimir Sergheevici Soloviov (1853-1900), fiul unui celebru istoric, a fost unfilosof religios rus care a avut o mare influen asupra intelectualilor, poeilor,artitilor, filosofilor i teologilor rui de la finele secolului al XIX-lea i nceputulsecolului al XX-lea. n tineree a fost infectat de ideile curentului pozitivist al

    vremurilor i a intrat la Universitatea din Moscova ca i student n tiinenaturale. n curnd, gndirea lui s-a ntors decisiv la problematica religioas i a

    devenit unul dintre rarii studeni ai universitii care au participat la conferineleAcademiei din Moscova. Principala sa lucrare, Criza filosofiei vestice (1874), l-amarcat ca fiind un slavofil i un schellingian i a fcut s ctige pentru el scaunullui Iurchevici la universitate (Iurchevici a murit n acel an). Soloviov nu a predatprea mult pn cnd s-a mbarcat ntr-o lung cltorie peste hotare, unde astudiat i a devenit atras de lucrrile mistice i teosofice, n special de kabala iBhme. La ntoarcere, el a scris Critica principiilor abstracte (1880) i a susinutcelebrele sale Conferine despre Dumnezeu-umanitate (1881). Anul 1881 a marcat ocriz profund n viaa sa. Pn n acest an el a crezut n chemarea teocratic aarului rus, ceea ce ar fi nsemnat realizarea mpriei lui Dumnezeu pe pmnt.

    Dup asasinarea lui Alexandru II, pe data de 13 martie 1881, Soloviov a chemat

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    21/426

    21Pr. Prof. Georges Florovski

    I. Karinski51care a fost un fost student la Seminarul i Academiadin Moscova i maimult vreme un profesor la Academia din SankPetersburg. El a fost un critic extrem de profund de sistemefilosofice, combinnd atitudinea lui critic exact cu credina luineclintit.

    Astfel temeliile pentru o cultur filosofic sistematic aufost puse n colile ecclesiale. Ar mai trebui remarcat c instruciafilosofic nu trebuia s se limiteze numai la academii, ci ea exista lafel de bine ntr-un plan conceput pe larg n seminarii. ntre diferiteforme de coli secundare ele au posedat un element serios dezvoltat

    filosofic. n Rusia singurele coli ecclesiastice sunt singurelecmine ale abstractizrii, scria A. S. Sturza.52n aceasta se reflect

    noul ar s demonstreze principiile sale cretine superioare, iertndu-i pe vinovai.n schimb, lui Soloviov i s-a interzis s mai susin conferine publice i nu a maiputut publica n Rusia numai cu mari dificulti. Soloviov, deziluzionat a fostobligat s prseasc nclinaiile slavofile i s priveasc spre Occident cutnd s

    vad ca principala lui datorie unificarea Bisericilor cretine sub papa de la Roma.

    n aceast perioad din viaa sa el s-a apropiat mai mult de o form mai vechedesalvofilism catolic, reprezentat de episcopul croat Strossmayer. Urmtoarelelucrri importante ale lui Soloviov au fost publicate peste grani: Istoria i viitorulteocraiei(Zagreb, 1887); Ideea rus (Paris, 1888) i Rusia i Biserica universal(Paris,1889). Dup eecul papei de a se concentra asupra cauzei lui Soloviov i a luiStrossmayer, Soloviov s-a ntors prin anii 1890 la nite teme mai mistice, maiartistice i apocaliptice, gsindu-se din ce n ce mai izolat att n Rusia ct i n

    vest. Gndirea i influena lui Soloviov este discutat mai jos n seciunea 11 aacestui capitol, seciunea 7 din capitolul VII i seciunea 2 a capitolului VII.51

    Mihail Ivanovici Karinski (1840-1917) a absolvit de la academia din Moscovan 1862, a predat la Academia din Sank Petersburg din 1869 pn n 1894 i ascris mai mult despre istoria filosofiei antice.52 Alexandru S. Sturza (1791-1854) a fost unul dintre liderii reaciei ortodoxeconservative fa de influenele occidentale mistice i intelectuale care abundau n

    vremea lui Alexandru I. Un nobil moldovean prin natere, el a fost crescut nRusia, educat n Germania i a avut o lung carier ca i diplomat pentruguvernul rus. A fost un scriitor activ pe teme politice i religioase. n timp celucra n ambasada rus din Paris n 1815, el a scris cea mai bun lucrare a sa,Consideraii cu privire la doctrina duhului Bisericii Ortodoxe, care s-a dovedit a fi foarte

    controversat.

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    22/426

    22 Cile Teologiei Ruse Partea a II-a

    spiritualismele germanice. Cnd Stanchevici53 a nceput s lstudieze pe Kant s-a amuzat cu privire la destinul seminaristului:

    ce situaie jenant! Tu citeti, reciteti, i storci creierii inimic nu se ntmpl! Aa c renuni la toate i ncepi s te plimbi.Capul i este ca i o piatr, respectul de sine este stricat i i gsetitoate visele, toate voturile tale pasionale c sunt nule. Am nceputs caut un profesor de seminar sau un preot care s m ajute s miexplice de ce nu l pot nelege pe Kant, n special din cauz c era oproblem de incomprehensibilitate din cauza profunditii sale, cipur i simplu fiindc nu am cunoscut anumii factori psihologici de

    mai mult vreme pn i seminaristului obinuit n timp ce noi,oameni nflcrai i plini de idei, o lum pe mirite i nempiedicm la tot pasul fiindc nu am trecut prin tortura colilor.54

    Astfel, iubitorii de nelepciune [liubomudrie] i-au avutnceputurile n colile ecclesiale. Contiina teologic rus a fostmodelat de acest proces speculativ i deteptat din visele ei naive.

    III

    Iubitorii de nelepciune ialte cercur i moscovite

    icarea filosofic a nceput n Moscova n anii1830, rspndindu-se n toat Universitateadin Moscova. Acolo predica idealismului social

    a dobndit mai nti dimensiunile unui eveniment social, dup cumo generaie nou i senzitiv l-a auzit i l-a acceptat. Nici Galici i

    nici Vellanski nu i-au gsit adepi reali n Sank Petersburg, n timpce n Moscova, Pavlov a creat o ntreag generaie. Filosofiagerman a gsit muli adepi tineri, ardeni i contiincioi, n special

    53 N. V. Stanchevici (1813-1840) a fost liderul celebrului i strlucitului cercfilosofic din anii 1830 care i-a inclus pe Belinschi, K. Aksakov, Bakuin iGranovski. A se vedea Edward J. Brown, Stanchevici i cerul su din Moscova, 1830-1840 (Stanford, 1966).54Dintr-o scrisoare ctre M. Bakuin din 7 noiembrie 1835. [Nota autorului].

    M

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    23/426

    23Pr. Prof. Georges Florovski

    n Moscova, a scris Pukin n 1836 i dei ei vorbeau o limbabea comprehensibil celor care nu au fost iniiai, totui ei au avuto influen deplin care ieea la lumin din ce n ce mai mult. 55Predicarea idealist [propoved] din Moscova nu a aprut la catedrade filosofie. Pavlov a confereniat despre fizic i agricultur,ncepndu-i cursurile sale cu o introducere filosofic. Herzen56scria c Pavlov sttea pe uile departamentului fizico-matematic ii oprea pe studeni, ntrebndu-i: doreti s cunoti natura? Dar ceeste natura... i ce nsemn a cunoate? Aceasta a fost ca odeteptare din dogmatismul adormit.

    Pavlov a demonstrat n conferinele lui insuficenaexperimentalismului sau empiricismului n domeniul cunoateriii a dovedit necesitatea constructiv a speculaiei. Dup cum s-aexprimat unul dintre asculttorii lui, el i-a aprins cu patim i zelpentru gndire i a aprins n ei n general, o atitudine critic fade principiile i fundamentele dezvoltrii i realizrii procesului denvare. Pavlov a expus n primele lui cutri o filosofietranscendent care se baza pe Schelling i Oken.57 Cel care a

    exercitat o influen mare asupra studenilor a fost I. I. Davidov(1794-1863), care a predat mai multe discipline i la un anumit

    55 Prima mare figur literar modern rus, Alexander Pukin (1799-1837) aridicat un standard poetic pentru toat literatura rus n lucrri cum ar fi EugeniuOnegin, Rusian i Ludmilla i Fiica cpitanului, la fel ca i mai multe poeme maiscurte. Pukin a fost educat i i-a trit copilria i tinereea ntr-o societate naltca i nobil n Sank Petersburg i a fost deplin expus influenelor romantice i

    vestice din acei ani. La Liceul arscoe, unde a fost educat, profesorii lui au inc lusn programa analitic doi idealiti proemineni Kunin i Galici.56Alexander Ivanovici Herzen (1812-1870) a fost un ziarist rus radical, filosof icritic literar. Majoritatea activitii sale a avut loc n Londra, unde a publicatjurnalul Kolokoi[Clopotul]. Herzen ne-a lsat memorii extensive ale acelor vremuri,Byloe i Dumy [n traducere: Trecutul i gndurile mele, 6 volume, (New York, 1924-1928)].57Lorenz Oken (1779-1855) a fost un filosof i un biolog german. Dup ctevanumiri academice (Jena, Basel i Munich) a devenit profesor de filosofie nZrich. Cea mai important lucrare a sa este Lehrbuch der naturphilosophie, 3

    volume., (Jena, 1808-1811).

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    24/426

    24 Cile Teologiei Ruse Partea a II-a

    moment a fost inspectorul departamentului de conducere. LuiDavidov i lipsea o viziune filosofic genuin i cea pe care fluctuantre Locke i Condillac58la Schelling i s-a acomodat fiecruia maimult dect s devin convins de fiecare adevr. Totui, el arspndit ideile lui Schelling. Pogodin i-a reamintit mai apoi cDavidov, eful colii de inspectori, a fost un furnizor de filosofieschelingian ctre clasele se sus. El a dat cri studenilor, a discutatinterpretarea noului su sistem cu ei i a influenat puternic aceageneraie. Undeva mai trziu, N. I. Nadejdin, ca i profesor, critici jurnalist a adugat influena lui. Stanchevici a ncunotinat faptul

    c erudiia lui Nadejdin l-a inspirat mult.Dei deteptarea filosofic a iradiat de la profesori,dobndirea ideilor filosofice de ctre studeni nu era o parte dinrutina colreasc. Acele idei au fost primite i hrnite decercurile unice n care tinerii din universitate s-au adunat n acelevremuri, n special n Moscova. Aceste adunri nu au constat dinoameni cu mentaliti similare. Ei i petreceau majoritatea timpuluicontrazicndu-se i contrazicndu-se pasional. Ceea ce i-a inut

    mpreun nu a fost att de mult o viziune comun, ci teme comune;acea afinitate aleas [izbiratelnoe srodstvo] intangibil despre care eivorbeau deschis. Membrii diferitelor cercuri se simeau ca i cumaparineau unei frieti unificate mai nalte. Noi suntem cavalerii

    58

    John Locke (1623-1704), printele epiricismulu englez, a fost antrenat nfilosofia scolastic la Oxford i s-a ocupat i de meteorologie, chimieexperimental, medicin i s-a amestecat i n politica englez. Principala salucrare pe care a terminat-o n 17 ani a fost Un eseu cu privire la nelegerea uman(1690), n care a ncercat s se rup de aristotelism i s defineasc ceea ceconteaz n tiin, religie i filosofie, adic cele care sunt n capacitatea omului dea fi cuprinse i cele ce nu sunt. tienne Bonnot de Condillac (1715-1780), unpsiholog i un filosof francez, s-a strduit s sistemetizeze principiile lui Locke.Gndirea sa cumva ateist i determinist este prezentat n lucrri reprezentatede Eseu despre originea cunotinelor umane (1746); Tratat al sistemelor (1749) i Tratat

    despre senzaii (1754).

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    25/426

    25Pr. Prof. Georges Florovski

    templului, dup cum s-a exprimat tnrul Herzen. Dup frazarealui Belinschi59ei erau cu toii cetenii ai domeniului speculaiei.

    Societatea iubitorilor de nelepciune [obchestvoliubomudriia] a stat mai nti n succesiunea cercurilor. O societatesecret, un cerc intim de prietenii pasionale i romantice, printremembrii fiind Venevitinov,60prinul V. F. Odoevski,61Koelev62iIvan Kireevski. Venivitinov a fost inima societii i ei s-au ntlnitacas la Odoevski. Aici domnea filosofia german Kant, Fichte,Schelling, Oken, Grres i alii. Koelevi reamintea mai trziu.Ar mai trebui adugat la list i Platon. Un nou soare, care se

    ridica din pmnturile teutonilor antici, a nceput s ilumineze sferainfinit a cunoaterii cu razele unei speculaii nltoare.(Odoevski). Tinerii iubitori de nelepciune i-au concentrat atenialor asupra problemelor legate de filosofia artei. n artist ei au vzutun profet i un creator autentic al vieii i prin art ei ateptautransfigurarea i rennoirea realitii. Dou taine le-au atras atenia:taina vieii i taina artei. Cea din urm i-a interesat cel mai mult inatura ei elusiv multidimensional a inclus acest simbolism.

    Iubirea de nelepciune n sine a devenit noua lor religie; filosofia a

    59 Visarion Grigorevici Belinschi (1811-1848) a fost un critic literar i jurnalistimportant i influent, care la un moment sau altul a fost asociat cu aproape toatefigurile intelectuale ale zilei. Un student la Academia din Moscova, a fostexmatriculat n 1832 din cauza viziunii sale democratice-revoluionare, dar acontinuat s frecventeze cercurile lui Stanchevici, unde l-a studiat pe Kant, Fichtei Schelling. El l-a studiat pe Hegel dimpreun cu bunul su prieten Bakunin.

    Belinski a fost principalul critic pentru jurnalul Telescopul i pentru Molva,suplimentul lui literar, n care a expus cauza realismului literar. Mai trziu a editatjurnalul Moskovskii nabliudatel [Observatorul de Moscova] i a scris pentruOtechestvennye zapiskii Sovremennik.60Dimitrie Venivitinov a fost deja o figur literar bine stabilit cnd a murit la

    vrsta de 22 de ani. n general este considerat principala inspiraie i cel maiimportant membru al cercului, fiindu-i secretar. Scrierile lui, pstrate numai nfragmente, au fost colecionate i publicate n Moscova n 1934.61Despre Odoevski a se vedea nota 9 i mai jos, seciunea V.62A. I. Koelev (1806-1856) a fost un prieten apropiat a lui Kireevski. Memoriile

    lui [Zapiski] au fost publicate n 1889.

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    26/426

    26 Cile Teologiei Ruse Partea a II-a

    nceput s aib un patos religios i a devenit un substitut religios.Timbrul romantismului este ct se poate de evident n aceasta.Iubitorii de nelepciune din Moscova s-au mrturisit tocmai acesteireligii romantice i filosofice. Pentru noi nvtura cretin sepotrivea numai maselor de oameni i nu pentru noi, iubitorilor denelepciune, relata Koelev. L-am preuit cel mai mult peSpinoza i am considerat lucrrile lui superioare Evangheliilor irestului Sfintelor Scripturi (Spinoza ntr-o interpretareromantic).63Numai prin renunare i acte de frngere ei ar fi pututtrece de la poetica religioas i pietism la o religie pozitiv.64

    Un numr din acea generaie a aparinut cercului extern aIubitorilor de nelepciune, inclusiv evirev, Pogodin, Kiukhelbekeri tot cercul poetic din jurul luiRaich.65Cercul lui Polevoi a prinsform tot n aceti ani.66 El a fost de asemenea sub influena luiSchelling (dei Polevoi l-a preferat mai mult pe Cousin67 dect pe

    63Baruh Spinoza (1632-1677), un evreu danez, a dezvoltat o filosofie bazat peideea unei ordini raionale impersonale n univers, care a fost uneori catalogat ca

    i panteism. Principalele sale lucrri sunt Etica (1677); Tractatus de intellectusemandatione (1677) i Tractatus theologico-politicus(1670).64Cf. Istoriei convertirii lui Ivan Vasilievici, a lui Koelev pe baza a ceea ce i -aspus soia lui Kireevski. Ar mai trebui s comparm aceasta cu renunareareligioas din istoria romantismului german. [Nota autorului]. Despre Istorialui Koelev a se vedea seciunea V din acest capitol.65Criticul literar tefan evirev (1806-1846) i istoricul Pogodin (a se vedea nota38) au fost reprezentanii ideologiei oficiale conservatoare i naionaliste adomniei lui Nicolae I. V. Kukhlbeker (1797-1846), un decembrist a fost poet i

    critic. S. E. Raich (1792-1855) a fost un educator i un ziarist care a organizatpropriul cerc filosofic n 1823.66Nicolae Polevoi (1796-1846) a fost un critic literar i istoric. Din 1825 pn n1834 a fost editorul ziarului Moskovski telegraf [Telegraful din Moscova], care eradedicat literaturii germane i romantice. Principala sa lucrare istoric este Istoria

    poporului rus (1828-1830), n care, dup cum sugereaz titlul, el a legat istoria rusn termenii vieii oamenilor mai mult dect n termenii instituiilor politice.67 Victor Cousin (1792-1867) a fost cel mai renumit gnditor francez al

    vremurilor. Dei gndirea sa era de fapt continu cu cea a lui Locke i Condillac,el a artat influena lui Hegel i Schelling i n mai multe scrieri ale lui el a artat

    influena lui Hegel i Schelling i n mai multe lucrri i conferine ale lui el a

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    27/426

    27Pr. Prof. Georges Florovski

    Schelling) i i-a meninut o viziune romantic. n jurul anului 1830a aprut cercul Stanchevici i cel al lui Herzen-Ogarev.68 S-adezvoltat sub influena direct a lui Pavlov i s-a concentrat asupraunor subiecte literare i poetice, n tandem cu restul generaiilor maivechi ale Iubitorilor de nelepciune. Influena lui Fichte s-aadugat la acea a lui Schelling. Mai trziu iniiativa filosofic dinacest cerc a trecut la Bakunin69i a aprut un curent hegelian n anii1840. Cercul lui Herzen a avut o viziune romantic. Conferinele luiPavlov l-au inspirat i l-au mulumit pe Herzen i el l-a citit peCouzin. Motivele Saint Simonismului,70dorina de a mprii lumii

    o nou form religioas (dup cum s-a exprimat mai apoi Ogarev)au fost absorbite n ntregime ntr-un amalgam romantic.Problematica socialismului utopic i a filosofiei germane (dupcum a fost ea artat de Lorenz von Stein n renumita sa lucrare) 71s-a mprtit de fapt de aceiai coloratur sentimental, aceleaiseducie utopic. Uniii de o prietenie romantic pasional, Herzeni Ogarev au creat calea romantic tipic peste urmtorii civa

    mutat mentalitatea filosofiei franceze de la materialism la idealism. Principalelesale lucrri sunt Fragmente filosofice (1826); Despre metafizica lui Aristotel (1835) iDespre adevr, despre frumos i despre bine (1836).68Alexandru Herzen i revoluionarul, critic social i poetul Nicolae PlatonoviciOgarev (1808-1877) a format cercul lor n timp ce nc ambii erau studeni laUniversitatea din Moscova. Acest grup a fost frnt de guvern n 1834 i n anulurmtor membrii lui au fost exilai.69 Pentru o discuie detaliat a Saint Simonismului i a influenei lui asupra lui

    Herzen, a se vedea capitolul ase din lucrarea lui Martin Malia Alexandru Herzen inaterea socialismului rus (New York: Grosset i Dunlop, 1961), pp. 99-133.70 Dei nu a fost popular n viaa sa, ideile lui Saint Simon (Claude Henri deRouvroy, 1760-1825) au oferit mai mult inspiraie socialitilor utopici aiultimelor trei sferturi din secolul al XIX-lea. Reacionnd mpotriva exceselorRevoluiei Franceze i a rzboaielor lui Napoleon, Saint Simion nva csocietatea trebuia condus de industriai, de oameni de tiin care s icontroleze direcia spiritual. Principala sa lucrare, n care a dezvoltat sistemul luiaproape ntr-o religie, a fostNoul cretinism(1825).71 Lucrarea lui Lorenz von Stein Socialism i comunism n Frana contemporan a

    influenat mai muli intelectuali rui dinacea perioad, inclusiv pe Iurie Samarin.

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    28/426

    28 Cile Teologiei Ruse Partea a II-a

    ani.72Sub influena dual a romantismului i a Saint Simonismuluiei au abordat teme religioase cu o usturime crescnd, dar n cadrulaureolei mistice a viselor melancolice o religiozitate a tnjirii i atristeii, a premoniiilor i a ateptrilor i astfel ambii au czut dinnou n mistica alexandrin. Herzen a prins infecia de la Witberg laViatka73 i l-a citi pe Ekhartausen74 i ali mistici cu entuziasm.Ogarev a studiat naturphilosophie a lui Schelling, Oken i teoriamagnetismului animal.75 n timp ce vizita Caucazul n 1838, el s-antlnit cu decembristul A. I. Odoevski care i-a dat o copie a lucrriilui Toma de Kempsis.76 Pe trmul sufletului, bine-pregtit de

    romantism, Floarea Cretin a crescut cu repeziciune o floaretrist i pal cu nite petale cztoare, a crui rou pur era ca ilacrimile.77

    72Ar trebui s remarcm corespondena dintre Herzen i soia sa Nataa, acelmonument romantic de experien romantic. [Nota autorului].73A. L. Witberg (1787-1855), un francmason a fost pictorul i arhitectul cerut de

    Alexandru I pentru a construi o catedral a lui Hristos Mntuitorul, care nu a

    fost niciodat terminat ca i comemorare a nfrngerii lui Napoleon. Mai trziu afost exilat n Siberia din cauza unei acuzaii c nu a ntrebuinat cum se cuvinefondurile pentru proiect i acolo s-a ntlnit cu Herzen.74Karl von Ekhartausen (1752-1803) a fost un scriitor bavarian prolific pe temede mistic i alchimie. El nu a fost niciodat binecunoscut n Europa de Vest, dar

    n viaa sa Lopuhin i-a tradus lucrrile n rus i a devenit foarte popular cumisticii rui i cu francmasonii.75Teoria magnetismului animal a aprut odat cu Friederich Anton Mesmer(1733-1815), care credea c bolile pot fi vindecatecu ajutorul magneilor. A se

    vedea Vincent Buranelli, Vrjitorul din Viena(New York, 1975).76Alexandru Ivanovici Odoevski (1802-1839), a fost un nobil exilat n Siberia n1827 din cauza participrii lui la Insurecia din 1825. El s-a ntors n 1837 i adevenit cunoscut ca i un poet. Imitarea lui Hristos, care a fost atribuit adesea lui

    Toma de Kempsis (1380-1471), ntr-o literatur clasic universal popular idevoional. Cnd a fost scris n Evul Mediu, viaa religioas era dominat de unscolasticism speculativ sofisticat. Apariia acestei cri a ntors atitudinileduhovniceti spre un accent mai mare pe ascetismul personal, prin citireaSfintelor Scripturi, meditaii la viaa lui Hristos i pe simplitate intelectual.77Nota unei reuniuni emoionale a doi prieteni n Vladimir, n faa crucifixului.

    [Nota autorului].

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    29/426

    29Pr. Prof. Georges Florovski

    Au aprut noi grupuri n anii 1840, tocmai n perioada ncare diferena deplin ntre vestici i slavofili a fost definitpentru prima dat. Dezbaterea ntre ei s-a ascuit ntr-o diviziunesau ruptur n mijlocul anilor 1840. Gerenzon ne-a reamintitjustificabil c cheia la istoria ideilor st ntotdeauna n istoriaemoiilor. n orice caz, aceste idei au ctigat trecere prinsenzitivitatea uman i susceptibilitate. n acest mediu duhovnicescsentimentele religioase dintre generaiile romantice au fostputernice. Ar trebui s menionm numai corespondena luiBakunin, scrisorile lui Belinski din vremea sa la Moscova i

    scrisorile tnrului Herzen.Decadele minunate nu numai c au fost pline cu disputeideologice, ci au i marcat o faz decisiv n dezvoltareasentimentelor religioase. Ca i ntreg, inteligenia rus a anilortreizeci a fost fr ndoial religioas (Sakhulin).78Romantismul iidealismul s-au descoperit n toat dualitatea i ambiguitatea lor.Era imposibil s rmi indefinit la rscruce: o alegere ntre ci erainevitabil chiar i zbovirea implica o alegere.

    Occidentalizatorii din anii 1830 au fost n orice caz, cu nimic ma ipuin preocupai de problematica religioas dect viitorii slavofili.Concepia despre socialism tipic acelor vremuri a fost legatindisolubil de ideologia cretin: o urmrire a unei viziuniintegrale.79 n acest sens, Bakhuin a fost mai tipic dect restul. Artrebui s ne reamintim c n anii 1840 occidentalii s-au mprit

    78P. N. Sakulin, Kniaz V. F. Odoevski(Moscova, 1913).79 n cest sens ar mai trebui remarcat mai trziu Cercul Petraevski. [Notaautorului]. Mihail Butaevici-Petraevski, un absolvent al Liceului arskoe Seloi-a organizat cercul n anii 1840. Grupul a inut nite ntlniri obinuite n SankPetersburg, care de obicei au fost absorbite de discuiile socialitilor utopici

    vestici cum ar fi Saint Simion, Proudhon i n special Fourier i care au maidezbtut cum ar putea ca Rusia s se schimbe la noile idealuri. ntr -o perioad dereacie care a urmat revoluiei franceze din 1848, cercul, care l-a inclus peDostoevski, a fost frnt i membrii lui arestai, au devenit subiectul unei execuii

    n batjocur i deportai n Siberia.

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    30/426

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    31/426

    31Pr. Prof. Georges Florovski

    IV

    Chaadaev i oameni i ani lor 1840

    n anii lui 1840 societatea rus era vizibil divizat ndezbateri despre Rusia. Nenelegerile istoriografice auartat o diferen mai adnc i mai fundamental. Au

    existat motive i temeiuri ample pentru reflecia la destinul sauchemarea Rusiei n timpul anilor de dup experienainternaional din 1812 i toate conflictele militare i nemilitare din

    Europa. Subiectul fcut real de istoria acelor vremuri a luiAlexandru I a fost cel al Rusiei i al Europei. Confruntarea cuadevrul a venit asupra oamenilor. n ciuda slbiciunilor lui, Istoriastatului rus82a lui Karamizin, povestea eroic sau epopeea i-a obligatpe toi s simt realitatea trecutului rusesc i chiar i istoria petrin.Romantismul a promovat dezbaterea asupra misiunii naionale: careeste locul Rusiei n planul general sau schema istoriei lumii?

    Tema istoriosofic a destinului rusesc a devenit

    fundamental pentru nou deteptata gndire filosofic din Rusia. nacest plan istoriosofic problema religioas a fost pus din nou, cu oclaritate complet n consiina cultural i social rus. UnicitateaRusiei a devenit mai aparent, prin ncercri i ndoieli, a fost ocontrapunere istoric fa de Europa. nc de la nceput,

    82 Nicolae Mihailovici Karamazin (1766-1826) a fost una dintre cele mai

    importante i mai influente figuri literare ale epocii sale. n cariera lui, el a fostcunoscut ca i poet i nuvelist, apoi a devenit cunoscut pentru Scrisorile cltoruluirus (1791-1792), o mrturisire a unei cltorii prin Europa de vest scris ntr-unstil sentimental. Dup 1803, cnd a fost numit istoricul curii, el i-a dedicatactivitatea sa cercetrii istorice, producnd dou cri celebre:Momoriu cu privire laRusia antic i modern (1811) i lucrarea n doisprezece volume Istoria gosudaravarossiskago (1819-1826). Ambele lucrri au reprezentat nite justificri patriotice iconservative ale guvernului autocrat din Rusia i au fost foarte importante prinfaptul c au fcut primele ncercri serioase de a oferii o mrturie a istorieiruseti. Au fost egal de importante pentru stilul n care au fost scrise, fcnd un

    avans serios spre limba rus literar.

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    32/426

    32 Cile Teologiei Ruse Partea a II-a

    diferena a fost analizat ca i o diferen n destinul religios.Credincioasa scrisoare filosofic a lui Petru I a ridicat n Chaadaevaceast problem tocmai n acest fel.83

    Chaadaev, un contemporan al decembritilor, a aparinutunei generaii de mai nainte. Din cauza iubirii sale fa desocietatea n care a trit el a ieit din relief n dezbaterile idealiste.Viziunea sa nu a fost format deplin sub influenatradiionalismului francez compusdin Bonald i Ballanche ipn la un anumit nivel Maistre84i legturi personale l-au legat desaloanele neo-catolice din Paris (cele ale lui Circourt i a Baron

    Eckstein,85

    frecventate n acele zile de A. I. Turghenev). AlexandruIvanovici Turghenev (1785-1856) a slujit n Rusia ca i capulDepartamentului Mrturisirilor Strine i a condus afacerileduhovniceti n ministerul combinat. El a cltorit mult i aefectuat mult munc istoric n colectarea de materiale despreRusia n arhivele strine. Mai trziu a intrat sub influena lui

    83Petru Iakovlevici Chaadaev (1794-1856) a absolvit Universitatea din Moscovai a slujit n armat n campaniile napoleonice, ceea ce i-a oferit un contact directcu vestul. El a nceput s i scrie Scrisorile lui filosoficen francez n 1829.Publicarea primei din ele, care a criticat violent cultura i istoria rus, a cauzat unscandal n 1836 i autorul a fost declarat nebun de un decret imperial. Existdou traduceri ale acestei lucrri: Maria-Barbara Zedlin, Scrisori filosofice i apologiaunui nebun(Knoxville, Tenn., 1969) i Raymond T. McNally, Principalele lucrri alelui Petru Chaadaev(Notre Dame Press, 1969).84 Louis Bonald (1754-1840) a fost un scriitor i filosof francez care a aprat

    monarhia tradiional i religia. Pierre Ballache, un democrat catolic trziu dinsecolele al XIX-lea i al XX-lea, predica ideea uni poligeneze socialesau a renateriisociale. Aceast idee, dimpreun cu noul cretinism al lui Saint Simion, s-abucurat de o primire favorabil n Rusia n anii 1830. Joseph de Maistre (1753-1821) a combinat o filosofie politic reacionar cu o mistic francmasonic. El atrit n Sank Petersburg din 1803 pn n 1817i pentru o vreme a fost prietenuli sftuitorul lui Alexandru I i a avut o mare influen asupra societii ruseti, nspecial prin lucrri cum ar fi Serile de la Sank Petersburg i Despre pap(1819).85Adolf Circourt (1801-1879) a fost un publicist francez. Baron NicolaedEckstein (1790-1861), un publicist ifilosof francez, a fost un mare cltor care

    a popularizat literatura asiatic n Frana.

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    33/426

    33Pr. Prof. Georges Florovski

    Schelling, n timp ce n tinereea lui Chaadaev a trecut printr-oprioad de entuziasm fa de Jung-Stilling86 i ali mistici de acesttip. El a fost i a rmas un prieten apropiat al lui A. I. Turchenev ial prinesei S.S. Mecherskaia.87

    Chaadaev este numit primul occidentalizator i odat cu elncepe istoria occidentalismului. El poate fi numit primul numaintr-un sens neliterar al termenului, cci toi din generaia lui au fostfie occidentalizatori, fie adesea nite simpli oameni vestici. Ca ioccidentalizator a fost unic; lui i apainea un occidentalism vestic,n timp ce occidentalismul vestic din acei ani a dus de obicei la

    ateism, realism i pozitivism. Pn n aceast zi, Chaadaevrmne o figur enigmatic i cea mai enigmatic calitate a sa estereligiozitatea. n scrisorile lui ctre prieteni el a fost franc, dar chiari acolo a rmas strlucit, spiritual i un controversalist aprig.Realitatea Bisericii este cu greu de discernut n cadrul viziunii unuiapologist al teocraiei romane. A rmas un vistor i un singuratic,la fel ca muli ali francmasoni i pietiti din timpul vremurilor luiAlexandru I.

    Faptul c era un ideologist i nu era un aderent al Bisericiiexplic transparena curioas a gndirii sale istoriosofice.Cretinismul s-a afundat pn la dimensiunile unei noi idei. Strictvorbind el a fost mai puin un gnditor dect un om detept cunite viziuni clar definite. Ne putem uita n van pentru un sistemanumeel a avut un principiu, dar nu a avut nici un sistem. Acest

    86

    Un fizician i un economist prin formare Johann Heinrich Jung (1740-1817),(Stilling de la ideea pietist de pace luntric, a fost o adugarefrancmasonic la numele su) i a devenit binecunoscut prin toat Europa dincauza scrierilor lui mistice. Principala sa idee a fost cea a unui nou mileniu care sfie un aprod al noii Biserici, o form mai nalt de cretinism mistic. Jung-Stillinga fost unul dintre cei mai populari mistici vestici n Rusia n timpul perioadeialexandrine.87Sofia Sergheevna Mecherskaia (1775-1848) a fost activn Societatea BiblicRus, a lucrat ca s mbunteasc condiiile din nchisorile din Sank Petersburgi a organizat o campanie de publicare pietist, care a atras susinerea lui

    Alexandru I.

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    34/426

    34 Cile Teologiei Ruse Partea a II-a

    principiu a ridicat un postulat pentru o filosofie cretin a istoriei.Pentru el istoria este procesul construirii mpriei cerurilor pepmnt i numai prin acest proces se poate intra i se poateparticipa la istorie. Aceasta ajut ca s explicm amrciuneaconinut n scrisorile filosofice. Noi nu aparinem la nici unadintre marile familii ale rasei umane sau ca s ne exprimm n altfel, noi suntem ntre acele naiuni care nu sunt o parte dinumanitate. Orizontul istoric al lui Chaadaev a fost restrns laEuropa de Vest. Din experiena Europeila noi nu a ajuns nimic.n aceast izolare istoric, el a vzut un necaz fatal. n mod sigur el

    nu a identificat izolarea cultural a Rusiei sau separaia Rusiei fade slbticia primitiv sau simplitate, ci numai a afirmat lipsa deistoricitate a destinului Rusiei.

    Mai trziu el a fost atras de nite concluzii opozite dinaceleai presupoziii (nApologia unui nebuni n alte serii de scrieri).El a ajuns s neleag c a fi renscut n istorie nu nsemn pur isimplu o condamnare venic la copilrie i nici un nsemn a aveanumai pagini goale ntr-o carte a trecutului care ar nsemna aceiai

    deschidere n viitor. Din contr, el a nceput s priveasc un trecutca i o ambiguitate, tuirea fatal a vremurilor. El a nceput scread c ruii au posedat un avantaj incomparabil tocmai din cauzaconstruirii viitorului n libertate fa de partea vestic, cci este unmare avantaj s fi capabil s contemplezi i s judeci lumea din celmai nalt nivel a gndirii, liber de patimi slbatice i de o avariiejosnic. Tocmai n rui el a vzut oamenii lui Dumnezeu pentruviitor i mai mult a crezut c o faz nou a nceput deja n istoria

    mpriei lui Dumnezeu. Cretinismul politic trebuie s faccalea unui cretinism pur duhovnicesc.

    n aceast nou estimare a lipsei de istoricitate a Rusiei,Chaadaev s-a apropiat de Iubitorii de nelepciune din Moscova,mai presus de orice de Odoevski.88Probabil c o ntlnire cu ei l-ainfluenat pe Chaadaev. Mai trziu, Herzen a urmat acestei gndiri,

    88Cf. Serilor urseti ale lui Odoevski. [Nota autorului].

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    35/426

    35Pr. Prof. Georges Florovski

    sub influena lui Chaadaev. Ideile lui Chaadaev i-au avut locul lori semnificaia n contiina de sine dialectic rus. El a evaluat critici acut nelesul istoric i misiunea cretinismului. Dei i aveapropriile idei despre filosofia istoriei, el nu a avut nici o idee sauviziune teologic. Pe la finele anilor 1830 el a fost nchis ndezbateri cu generaia mai tnr. El a adus aceste dezbateri nformularea sau dezvoltarea problemelor totui aceasta a fost oinfluen personal mai mult dect oinfluen a unui sistem definitde idei.

    Generaia mai tnr s-a mprit mai repede. Etichetrile

    destul de nesigure de salvofilism i occidentalism au datenatere la nenelegeri i ateptri false. n orice caz, ei nu reprezintpur i simplu dou ideologii istorico-politice, ci stau pentru douviziuni complete i ireconciliabile i mai presus de orice douaezminte culturalo-psihologice. P. G. Vinogradov89a reuit destulde mult surprind divergenele dintre slavofili i occidentali ca i odiferen de opinie cu privire la nelegerea principiuluifundamental: cultura. Nimeni nu poate merge mai jos.

    Occidentalii, scria Vinogradov, ncep dintr-o nelegere a culturiica i o creativitate contient a umanitii explicnd imediatformularea problemei dup filosofia hegelian a legii i a societii.Slavofilii, continua Vinogradov, au fost preocupai de culturapopular, care a crescut aproape incontient n oameni. Nusuntem noi capabili s vedem teza primar a opoziiei colii istoricefa de hegelianism? A se vedea urmtorul capitol. Bineneles, oastfel de coinciden a opoziilor nu poate epuiza tot coninutul

    schismei din anii 1840, dar sensul ei psihologic este discernut cuacuratee. Am putea formula dup cum urmeaz: vesticii auexprimat momentele slavofile organice i critice ale definiieide sine culturale (sublinierile slavofile nu au luat n considerare cusuficen motivul i importana negaiei). Contrapunerea

    89Istoricul pozitivist Pavel Gavrilovici Vinogradov (1854-1925) a fost profesor laUniversitatea din Moscova i la Oxford n Anglia, specializndu-se n studiul

    Europei evului mediu. El i-a sfrit viaa ca i un subiect britanic.

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    36/426

    36 Cile Teologiei Ruse Partea a II-a

    dialecticii i a evoluiei n filosofia social a epocii esterelevant.

    O nou nenelegere a creat o nou problem: ar trebui casocietatea (sau poporul) sau statul s fie recunoscui ca irealitatea ultim din procesul istoric? Aici tradiionalismul coliiistorice i-a alturat n mod neateptat rndurile cu radicalismulsocial. Am putea vedea o afinitate analog ntre utopianism icoala francez teocratic. n atitudinea slavofil se poate resimiio pregustare a unui anumit anarhism distinctiv, o ostilitate fa deinterferena deliberat a cursului neptunian al proceselor organice,

    un patos fa de ceea ce nu poate fi vzut i o alterare minuioascare forma un agregat al continuitii. n spatele acestei ostiliti sto nencredere a solitarului sau a persoanei izolate.90 Religia, npercepia acelei generaii, a fost recunoscut mai presus de orice cai o ntoarcere la ntreg, o adunare a sufletului, o eliberare dingreutatea existenei a dezolrii luntrice i a dezintegrare care adevenit durerea epocii. Acest postulat religios a fost tradus ntr-orealitate istoric. O scpare din criza n care toat Europa a fost

    implicat n toat istoria ei nu putea venii dect printr-ontoarcere, printr-o nou strngere a legturilor sociale, printr-orestaurare a ntregului vieii. Acesta nu era cazul unui liberalismarheologic, ci expresia unui sim ingenios i viu alcontemporaneitii. Romantismul a posedat n general un nivelconsiderabil direct al sensibilitii istorice. Dup revoluie toi ausimit, tocmai n viaa social, dezintegrarea i dezacordul, lipsa deunitate i asociere a libertii, lipsa de rezultat a egalitii i

    insuficena fraternitii. n legtur cu aceasta criticismele acuteale lui Saint-Simion despre viaa contemporan sunt foarteinstructive. Patosul pozitivist al lui Auguste Comte care eradirecionat tocmai n spre negaia revoluiei, este ct se poate de

    90A se vedea schimbul foarte caracteristic de opinii a personalitilor ntreKavelin i Iurie Samarin, n nite articole publicate n 1847. [Nota autorului]. K.D. Davelin (1818-1845) a fost un liberal rus remarcabil i profesor la

    Universitatea din Sank Petersburg.

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    37/426

    37Pr. Prof. Georges Florovski

    caracteristic.91Amndoi au respins decisiv Reforma ca i o revolt aunei personaliti izolate i nchise.

    Astfel de circumstane istorice confuze i complexe auhrnit o nou senzitivitate pentru conciliaritatea [sobornaia] vieiiBisericii. O nevoie i un sentiment pentru realitatea Bisericii[erkovnost] au fost deteptate i cultivate. n epoca celei mai severecrize istorico-culturale, Biserica a ctigat o acceptare, orecunoatere i o for ntreag organic n mijlocul unei disoluiicritice i dezintegratoare a unor legturi care uneau. Muli dinOccident s-au ntors la Biseric n timpul acelei epoci a

    romantismului pentru acelai motiv.92

    Totui n aceasta se ascundeo ambiguitate fatal, care a oferit o surs constant pentru nitefluctuaii luntrice i contradicii n toat percepia religioasromantic a lumii. Este adevrat c Biserica este o societate ideali numai Biserica poate rezolva deplin tensiunea altcumva insolubila voinelor umane. Motivul organic sau cel social nu epuizeazrealitatea Bisericii i nu trebuie luat ca fiind primul sau cel primar.Societatea i Biserica nu sunt n concuren.

    Viziunea slavofil nu a discernut n ntregime i nici nu aadmis naturile nemsurate ale Bisericii i ale societii. Eeculslavofililor de a articula aceasta nu a rnit teologia lor saunvturile lor despre Biseric la fel ct au fcut-o filosofia istorieilor sau mai precis istoria filosofiei. Biserica, n filosofia ei social afost depit de comunitate [obchina]toat activitatea religioasa fost inclus n limitele comunitii. n aceast antitez primar iconstitutiv a filosofiei sociale slavofile Teritoriu i Stat

    91Sistemul filosofic al lui Auguste Comte (1798-1857) a reprezentat o ncercarede a reorganiza i reintegra societatea prin aplicaia principilor tiinifice dindomeniul moralitii, politicii, i al religiei. Principala lucrare a lui Comte a fostCurs de filosofie pozitiv(1839-1842) i el a mai purtat o coresponden cu J. S. Mill,a scris lucrarea Sistemul unui politici pozitive(1851-1854) i a compilat un calendarpozitiv, n care sfinii tradiionali au fost nlocuii cu numele oamenilor care auajutat ca civilizaia s avanseze.92A se vedea lucrarea lui Schelling, Kirche als lebendiges Kunstwerk [Nota autorului].

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    38/426

    38 Cile Teologiei Ruse Partea a II-a

    Teritoriul nlocuiete Biserica! Aceasta nu este ns coninutulnormal al relaiilor Biseric A fost Statul absorbit n ntregime deaceast nou opoziie? Strict vorbind, n acest plan ambeledesemnaii sunt condiionale. Ceea ce vor ei s spun este:construcia lumescului i desvrirea luntric. n orice caz,Pmntul este aici mai mult o categorie etic. Ar fi destul s nereamintim de cteva definiii primare ale lui Constantin Aksakov93n celebrul su eseu Despre Statul Intern al Rusiei [Ovnutrennem sostoianii Rossi], prezentat de Alexandru I n 1855:

    poporul rus nu dorete s conduc... el dorete s pstreze

    pentru sine nu o via politic ci una intern comun, obiceiurilelor, modul lor de via viaa linitit a duhului... Fr s cautelibertate politic, ei cut libertate moral, libertate duhovniceasc,libertate comunal viaa din ei nii. Ca fiind unicul popor cretinde pe pmnt (n adevratul sens al cuvntului) ei i aduc aminte decuvintele lui Hristos: dai Cezarului cele ce sunt ale Cezarului i luiDumnezeu cele ce sunt ale lui Dumnezeu; i restul cuvintelor luiHristos: mpria Mea nu este din aceast lume. Lsnd aceast

    lume Statului ei, ca i cretini, ei aleg o alt cale; calea ctre olibertate luntric i ctre duh, calea ctre mpria lui Hristos.mpria lui Dumnezeu este n voi niv.

    Viaa pmntului sau viaa comunal se opune tocmaivanitii lumescului interes pentru guvernare [gosudarstvovaniia], cai o form de existen care nu este din aceast lume (calea ctreadevrul luntric). n aceast filosofie comunitatea nu este att demult o cantitate istoric ct una supraistoric sau la drept vorbind a-

    istoric: elementul popular al unei non-existene ideale, o oazneateptat a unei alte lumi care nu este din aceast lume, ncare este posibil i necesar s fugim de grijile politice.

    93Constantin Sergheevici Aksakov (1817-1860), publicist, istoric, filolog i poet,a studiat la Universitatea din Moscova i a luat parte la cercul lui Stanchevici. nanii 1840 i 1850 el a fost unul dintre cei mai proemineni lideri slavofili. Eseu lcitat mai jos poate fi gsit ntr-o traducere englez din Raeff, Istoria intelectual

    rus, pp. 230-151.

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    39/426

    39Pr. Prof. Georges Florovski

    Acest punct de vedere este legat de o contradicieneateptat n felul n care slavofilismul ridic problema filosofico-istoric. Slavofilismul a fost conceput ca i o filosofie a istoriei, ofilosofie a unui destin cretin universal. Dar tot patosul lui sttocmai n scparea lui sau n retragerea din istorie. Slavofilii au voits se elibereze de greutatea istoric i politic i s oabandoneze altora.

    Berdiaev94 a remarcat odat aceast discontinuitateneateptat n filosofia istoriei lui Homiakov. El nu are nici ointerpretare profetic a istoriei i ne putem ntlnii adesea cu o

    moralizare a istoriei. Eticul domin asupra misticului n filosofiadespre istoria sa. Conine o evaluare moralo-religioas dar nici ointrospecie religioso-mistic. n ceea ce i privete pe restulslavofililor, trebuie numai s repetm aceast caracterizare cu unaccent i mai mare. Acest maximalism etic a interferat cucapacitatea lor de nelege i a discerne problematica zilnic aistoriei i vieii cretine. De aici i dorina pretenioas de a delimitai individualiza Statul i Teritoriul dup anumite principii sau

    dup o anumit lips de interferen mutual sau libertate a unuiafa de altul. Aceasta a permis propria lor versiune a contactuluisocial sau a unui nou variant al unei societi ideale separate.Poporul rus, spune Aksakov, i rezerv siei dreptul la o libertatecomunal-moral, cel mai nalt el al societii cretine.

    Din astfel de afirmaii reiese naturalismul neateptat caresurprinde cititorulNotelor istoriei universale [Zapiski po vseminroi istorii]a lui Homiakov. Aici factorii naturaliti libertatea i necesitatea,

    duhul iranian i duhul cuit sunt luate abstract ca s fiemotivele for din istorie. n acest plan cretinismul este inclus ca io parte a dezvoltrii principiului iranian n timp ce prin contrast,tot ceea ce este fals n vestul cretin este atribuit revolteiprincipiului cuit material, lipsit de elementul duhovnicesc. Nueste nevoie s intrm ntr-o examinare mai detaliat sau o expunere

    94Despre Berdiaev, a se vedea mai jos, capitolul opt, seciunea ase.

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    40/426

    40 Cile Teologiei Ruse Partea a II-a

    a filosofiei slavofile. Toate aporiile i discontinuitile viziuniiromantice obinuite, dimpreun cu un punct de vedere romanticexclusiv i unilateral, sunt repetate tipic i aparent n el.Slavofilismul nu este epuizat de romantism. A nceput un nou idiferit experiment un experiment n realitatea Bisericii. Slavofiliinu puteau i nu au reuit n sintetizarea realitii Bisericii i aromantismului. Viziunea lor a reinut un anumit fel de sistemdezvelit95sau contracurente contrastante.

    Trebuie avut n vedere ntotdeauna originea dual aslavofilismului. Este o micare foarte complex. Membrii

    individuali ai cercului au diferit unul de altul n mai multe feluriperceptibile. Ei s-au contrazis n mai multe situaii i au fost de maimulte ori n nenelegeri depline i total ireconciliabile. Acestediferene virtuale nu ar trebui obscurizate de anumite puncte devedere comune imaginare. Fiecare i-a urmat propriul su curs, nutoi s-au bucurat de aceiai tem vital. Ivan Kireevski i-aabandonat pe romantici i scheliangenismul; Homiakov nu aexperimentat niciodat un astfel de stadiu al inimii; Constantin

    Aksakov i Iurie Samarin96 au trecut printr-o patim acut fa dehegelianism care s-a rspndit n toat Rusia.Ceea ce este important aici este tocmai caracterul irepetabil

    al personalitilor, ntregul vibrant al perspectivelor personale afiecruia. Numai o anumit percepie primar de sine a fost inutn comun: patosul conciliaritii [sobornost]. n cel mai ru caz sepoate vedea n slavofilism orice fel de manifestaie direct sauorganic a unui element popular (dup cum a fcut n particular

    Gerenzon). Judecata lui Berdiaev a slavofilismului este aceasta:o psihologie i o filosofie a unor grdini aristocratice, nite cuiburicalde i confortabile ar fi ceva deplin eronat. n orice caz, erachemarea inteligenelor i nu vocea poporului care se auzea n

    95Sistem dezvelit [cherezpolosia] se refer la practica permiterii fiecrei familii derani din sate la o parte comun de pmnt dintr-un teritoriu comun.96 Iurie Samarin (1819-1876) a fost un om de stat i un ideolog slavofil. A se

    vedea mai jos, seciunea VIII.

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. VI

    41/426

    41Pr. Prof. Georges Florovski

    slavofilism. A fost vocea unui nou sistem cultural care a trecut prinispitirea i procesul europeanismului.

    Slavofilismul este o aciune reflex, nu o revelaie aprimitivului. Rozanov97a spus pe bun dreptate:

    probabil slavofilii au ieit de sub control cu pasiune,neleg i premiaz pmntul natal att de mult tocmai fiindc ei auredus ireductibil orice legturi vitale cu el, fiindc ei au crezut nuniversalitatea civilizaiei vestice i cu toate darurile i tria lor nunumai c au purtat greutatea ei, ci au mbriat pasional cele maiprofunde temeliicare sunt descoperite numai n marile spirite, dar

    a cror mbriare nu trece niciodat nepedepsit.De aici patima slavofilismului de a se ntoarce la trecut itensiunea lui fa de opozani (un simptom caracteristic al viziuniiromantice). Apollon Grigorev a scris odat c slavofilismulorbete i fanatic crede ntr-o esen a vieii populare i a impuscrezul n sine ca i o datorie. Aceasta este greu de spus, dei nuconine mult adevr. Slavofilismul este o legtur cu istoria gndiriiruseti i nu numai cu istoria instinctului rus. A fost o legtur n

    dialect


Recommended