Home >Documents >Georges Duby - Evul Mediu Masculin

Georges Duby - Evul Mediu Masculin

Date post:16-Jun-2015
Category:
View:699 times
Download:9 times
Share this document with a friend
Transcript:

Georges Duby

evul mediu masculinDESPRE DRAGOSTE l ALTE ESEU RITraducere de CONSTANA i STELIAN OANCEA

Georges Duby0

_

a

"tres essais, 1988

asupra prezentei snt

.Toatei

EDITURA MERIDIANE BUCURETI, 1992

in Hn,^ Editurii

pe coperta : Anonim din secolul al XV-lea Chinurile dragostei, sau totehan. J n al doilea rind J,?*l d l"t1r ^ *risl n G nn despre caro vorbim n, oa m egustul unei fericii K S**, & rezerv * ciri care, dup Jean dp M ' al acelei &Un omului n dimineaa J > fusee

deatripcea^tSl-V.^.^ei

m itice -.-. baze e ^fi # *ftceast evoluie are faro?'e * evol^~ fiuirt, chiar fa ^Lfc ^ S^b si ^ a e oultu

cror funotip

-

^ale de

'. laata In

Pri

Primul rnd

mai atent la nouti, la a le descoperi, la a le separa astfel, n mod artificial, pentru a le pune In eviden, din vastul curent de obiceiuri i rutine care le nfoar pe firul vieii ; el este deteminat, pe de alta parte, cnd vrea s fac cunoscute aceste nouti i ndeosebi cnd acestea se plaseaz nu la nivelul evenimentului, ci al structurilor, s favorizeze necesitatea n raport cu hazardul. Astfel, istoricul reuete, ntre afirmarea, la sfritul secolului al XIII-lea, a noiunilor pe care cuvintele Natur i Raiune nelegeau atunci s io exprime, ntre expansiunea bucuriei de a tri, ntre descoperirea relativitii i elanul prosperitii surbane, ieirea din izolare a Occidentului, ascensiunea anumitor grupuri sociale, treptata dispariie a minunilor din Ierusalimul Ceresc i perfecionarea mecanismului silogistic, s stabileasc o corelaie satisfctoare tot aa cum el reuete s explice prin modificrile mediului nconjurtor trecerea de la religia Zeului de la Moissac la aceea a lui Christos cel supus la cazne. Dar n acest fel, n mod contient sau nu, el ofer argumente tuturor sistemelor de speran, tuturor concepiilor ce ntemeiaz succesiunea vrstelor umanitii pe o niruire de cauze determinante, care tind astfel spre previziune, care caut s construiasc pe o experien a trecutului un vector despre a crui orientare ele presupun c trebuie s se prelungeasc n viitor. Pe o interpretare a istoriei se sprijineau, de exemplu, convingerile clugrilor din veacul al Xl-lea ale cror procesiuni periodice nelegeau s mimeze marul oamenilor ctre lumina increat, ca i Evanghelia Venic a lui Ioachim de Flora care fixa data precis anul 1260 pentru nceputul domniei Spiritului. Pe o interpretare a istoriei se bazeaz gndirea marxist, i aceasta adopta fa de previzibilitate o poziie ce merita s fie luat atent n consideraie :186

Previziunea istoric, scrie de exemplu Antonio Labriola, care se .afl ia temelia doctrinei Manifestului [.,,], nu implica nici un punct cronologic, nici descrierea sa anticipat asupra unei configuraii sociale. Societatea ntreag descoper, ntr-un moment al evoluiei ei, cauza drumului fatal i, ntr-un punct singular al traiectoriei sale evolutive, pune n lumin prin ea nsi legea propriei micL-i. Aceast previziune nu este nici de cronologie, nici de prefigurare, nici de promisiune ; ea este, pentru a folosi un singur cuvnt care dup prerea mea exprim totul, morfologie" K S nelegem bine : ceea ee este considerat previzibil este progresul societii ^ctre forme noi; acest fenomen poate fi prevzut n msura n care pot fi stabilite n mod solid repetabilitatea anumitor raporturi i subordonarea lor reguila-t fa de legi determinate. Dar, atunci cnd se vrea n mod riguros tiinific, analiza marxist, trebuie s-o recunoatem, nu pretinde s stabileasc solid aceste raporturi i aceast subordonare dect la nivelul bazelor materiale ale edificiului social ; cu privire la ceea ce el numete raperturi socio-ideologice", Lenin (Cine snt prietenii poporului ?) se arat, de fapt, foarte rezervat i obiectivul major pe care trebuie s i-d fixeze, dup prerea mea, cercetarea actual n domeniul istoriei sociale este tocmai acela de a lmuri felul n care se leag micrile discordante care anim evoluia infrastructurilor i cea a suprastructurilor i cum aceste micri se influeneaz una pe cealalt. Dac disocierea relaiilor de dependen personal n cadrul senioriei medievale apare destul de clar ca decurgnd direct din aciunea tendinelor de lung durat, din perfecionarea tehnicilor de producie agricol, din creterea populaiei i din difuzarea instrumentului monetar i dac, n1

In memoria del Manifesta dei communisti", i nel materialismo, Roma, 1964, p. 34.187

consecin, presupunnd c la epoca respectiv ar fi existat mijloace de analiz analoge celor pe care le utilizm astzi, ne putem gndi c ar fi fost posibil, n msura n care extrapolrile nu snt cel mai adesea decepionante, ca ca s fie prevzut, cine ar fi putut prezice n schimb brusca apariie, n construciile ntreprinse la Saint-Denis de ctre abatele Suger, a unei estetici a luminii, mpmntenirea ritualurilor dragostei curtenitoare ca rspuns la o evoluie a structurilor familiei aristocratice i a moralei conjugale propuse de Biseric, sau destinele ereziei vaudoise * i formele pe care le-a mbrcat devoiunea franciscan atunci cnd aceasta a fost domesticit de ctre autoritatea pontifical ? n stadiul n care iau ajuns n prezent tiinele umane, pare destul de probabil c previziunea morfologic" a viitorului unei civilizaii n-ar putea, fr un curaj cu adevrat excesiv, s ia n considerare altceva dect continuarea probabil a tendinelor profunde care antreneaz istoria economiei, cea a populaiei i tehnicilor i poate cea a cunoaterii tiinifice i aceasta fr s se ascund faptul c repercusiunile unei micri de opinie, ale unei propagande sau ale hotrrilor puterii snt susceptibile n orice clip s-i modifice n mod sensibil cursul. Ceea ce nu nseamn c istoricul nu poate s fac futurologilor unele propuneri de metod, aplicabile la observarea sistemelor de valori. Dac se admite c nveliul ideologic, despre care am vzut c era suplu i c nu se sfrm dintr-o dat ca o crisalid, este afectat n mod absolut evident de micarea infra* vaudois(e) referitor la cantonul Vaud, de limb francez, din Elveia ; dar i nume purtat de membrii unei secte eretice cretine fondat la Lyon ctre anul 1179, de ctre Pierre Valdo. Doctrina acesteia, bazat pe biblicismul" integral, s-a confundat parial cu calvinismul n secolul al XVI-lea (n. tr.).188

structurilor, dar c ci tinde s-i rspund prin lente modificri, pare important de observat n primul rnd n prezent tendinele grave, tot ceea ce, pe planul evoluiei demografice i al trasformrii raporturilor economice, este susceptibil s provoace asemenea ajustri, sprgnd cadrele gndirii, stimulnd sau frnnd comunicrile ntre grupuri, favoriznd transferurile, dezrdcinrile, schimburile i fuziunile, s pun n eviden n al doilea rnd punctele n care rezistena tradiiei se arat a fi cea mai fragil, s testeze rigiditatea sistemelor de educaie, n snul familiei, al colii, al tuturor organismelor de iniiere i de nvare, s msoare capacitatea lor de a primi ceea ce vine din afar i puterea de asimilare a unei anumite reprezentri a lumii fa de izbucnirile posibile ale elementelor proiectate de culturile exterioare. Dar este important, de asemenea, s fie luat n considerare evenimentul. El este esenalmente prezent la nivelul politicuilui. Poate, fr ndoial, s fie luat drept o efervescen de suprafa, n mare msur determinat de dispunerea structurilor profunde. Totui, istoricului, care remarc deja cit de strnse snt limitele de previzibilitate n planul tendinelor pe termen lung ce anim evoluia demografic sau economic, evenimentul i apare, prin natur, fortuit ; altfel, nirea lui, cel puin dezvoltrile sale se dovedesc a fi cu deosebire rebele la previziune. Or efectele sale, pe termen scurt, nu snt niciodat neglijabile ; prin ncercri pe calea revoluiei sau a reformei pe care le susci't, prin transferurile de activitate pe care le provoac, 1 are repercusiuni asupra instituiilor care ncadreaz transmiterea cunotinelor, a credinelor i ritualurilor. Istoricul trebuie s insiste, fa sfrit, asupra importanei nsi a istoriei, ca un element deosebit de activ printre cele care compun o ideologie practic. ntr-o foarte ^"g msur, imaginea pe care o societate 3 formeaz despre destinul su, sensul pe189

care ea l atribuie, pe drept sau pe nedrept, propriei sale istorii intervin ca una dintre armele cele mai puternice ale forelor conservatoare sau progresiste, adic drept unul dintre susintorii decisivi ai unei voine ele a salva sau de a distruge un sistem de valori, ca o frn sau un accelerator al micrii care, conform unor ritmuri variabile, face ca reprezentrile mentale i comportamentele s se transforme.

R EN A R E A " TE D IN S E C O L U L A L X il- L E A . A U D IE N l P A T R O N A J J

Una dintre problemele principale care se pun astzi n faa tiinelor umaniste este aceea a raporturilor dintre fenomenele culturale i micarea de ansamblu a structurilor economice i sociale sau, pentru a folosi un alt limbaj, ntre infrastructurile materiale i suprastructuri, respectiv, n cazul nostru, producerea i receptarea obiectelor culturale considerate, de ctre contemporani sau de ctre noi nine, drept expresia unei ,.Renateri". Aceast problem este dificil din dou considerente : nu exist baza teoretic pe care s fie construit problematica preliminar a anchetei ; munoa este considerabil ngreuiat de actuala separare a disciplinelor, prin frontierele care, n universiti i n instituii de cercetare, in nc, n mod suprtor, pe istoricii economiei i ai societii la distan de istoricii gndirii, ai literaturii i ai artei ; ntre teritoriile astfel delimitate i aprate cu gelozie, comunicrile snt rare : s-ar putea numra pe degetele de la o singur mn, n lumea actual, locurile unde cercetarea poate fi desfurat ntr-o indiscutabil interdisciplinaritate. e fapt, condiiile nu s-au transformat n mod Sensibil de pe vremea lui Charles Homer kin Hass ncoace. Singura schimbare profund i191

promitoare : insatisfacia noastr din ce n co mai vie, atunci cnd recitim The Renaissance of the Twelfth Century, de

of 322

Embed Size (px)
Recommended