+ All Categories
Home > Documents > George Soare Increstinarea Ungurilor

George Soare Increstinarea Ungurilor

Date post: 31-Oct-2015
Category:
Upload: barboselu-mihai-liviu
View: 349 times
Download: 4 times
Share this document with a friend
Description:
istorie

of 32

Transcript
  • UNIVERSITATEA 1 DECEMBRIE 1918 ALBA IULIA

    FACULTATEA DE TEOLOGIE ORTODOX DIN ALBA IULIA

    Secia Teologie-Pastoral

    ncretinarea ungurilor- Lucrare de seminar la disciplina

    Istoria Bisericii Ortodoxe Romne -

    Coordonator: ARHID. LECT. UNIV. DR. Alin Albu

    Susintor: George Soare,

    anul I

    ALBA IULIA2007

    1

  • Argument

    noi nu luptm cu metodele politice, mpotriva politicii, a politicii rele, care vrea s se foloseasc de puterea lumii pentru avantajul unora care conduc. Biserica lupt spiritual, duhovnicete, pn la martiriu. Din acest punct de vedere, nu face parte din istorie care , n general, este dominat de politic si de interese materiale, pmnteti. Eu trebuie s triesc n istorie, dar oamenii nu trebuie s se lase dominai n istorie de interesele pmnteti.

    Printele Dumitru Stniloae1

    A. Aspecte preliminare:

    Un excurs istoric referitor la ncretinarea ungurilor, menit s observe originea i liniile directoare ce i-au marcat primele etape ale dezvoltrii, reprezint un demers ct se poate de relevant n ceea ce ine de studiul istoriei Bisericii Ortodoxe Romne, i aceasta cu att mai mult cu ct numeroase aspecte ce in de ncretinarea triburilor ungare migratoare au fost determinate de nvecinarea cu poporul i cultura de limb latin a locuitorilor spaiului carpato-danubiano-pontic. Aceast fraz introductiv red, ntr-o perspectiv foarte larg, sensul i motivaia elaborrii lucrrii de fa, demers care urmeaz redarea logic a dezvoltrii fenomenelor istorice, ntr-un mod ct mai obiectiv cu putin.

    nc din seciunea preliminariilor, trebuie s admitem faptul c exist numeroase prejudeci i resentimente n ceea ce privete raportarea romnilor fa de istoria maghiar, trecutul adesea marcat de strategii politice inechitabile, precum i starea actual de lucruri, marcat de tensiuni i injuste revendicri, fiind numai cteva elemente ce redau imaginea de ansamblu a raportului dintre romni i maghiari. n acest orizont, cercetarea istoric are rolul de a recupera i de a expune n mod concludent i convingtor acele aspecte ce reflect realitatea istoric, excluznd demistificrile sau falsificarea istoriei, precum i orice form de prejudecat sau fanatism la adresa unui anumit subiect istoric, cu precdere n ceea ce ine de observarea proceselor istorice ce au marcat ncretinarea triburilor ungare2.

    1 SORIN DUMITRESCU, apte diminei cu Printele Stniloae. Convorbiri cu Printele Dumitru Stniloae, Bucureti, Editura Anastasia, 1992, p. 29.2 SORIN MITU, Transilvania mea. Istorii, mentaliti, identiti, colecia Historia, Iai, Editura Polirom, 2006, p. 230.

    2

  • Suntem de prere c aceast lucrare i va evidenia relevana istoric dac lum n calcul un element esenial. Astfel, n anul 1997, politologul maghiar Molnar Gusztav3 publica n revista Magyar Kisebbseg ideea descentralizrii Romniei, pornind n acest demers de la ipoteza politologului american Samuel Huntington, conform creia valorile proprii civilizaiei occidentale nu sunt de natur occidental. Aceste valori despre care vorbete Huntington au aprut ntr-o anumit zon geografic, vest-european, de confesiune catolic sau protestant, n cuprinsul creia s-a dezvoltat o tradiie cultural specific. Occidentalizarea restului lumii, adic a altor zone n care s-au dezvoltat civilizaii diferite, spre exemplu tipurile de civilizaie ortodox, islamic sau japonez, nu este posibil; aceste zone pot cel mult s se modernizeze, ns nu se pot occidentaliza. Anumite elemente ale civilizaiei, spre exemplu politica occidental sau atitudinea specific etosului catolic i protestant, nu pot fi nsuite de ctre o alt civilizaie aflat n afara perimetrului occidentalizat4.

    Pornind de la aceste idei, Huntington stabilete o hart cu limitele civilizaiei occidentale. Limitele hrii taie Romnia n dou, Transilvania i Banatul intrnd n perimetrul civilizaiei occidentale, n timp ce restul Romniei rmne n afara granielor, alturi de Balcani i de restul lumii ortodoxe5 (anexa 1).

    Aceste elemente prezentate mai sus constituie un impuls pentru cercetarea noastr, fapt pentru care, n cele ce urmeaz, vom evidenia, n mod succesiv, cele mai importante aspecte ce in de ncretinarea ungurilor, demonstrnd netemeinicia unor astfel de supoziii istorice i promovnd un discurs lipsit de prtinire, menit a se nscrie n liniile corecte i depline ale recuperrilor de sens n ceea ce ine de originea cretin a poporului maghiar.

    3 MOLNAR GUSZTAV, politolog maghiar, s-a nscut n anul 1948, la Slard, jud. Bihor. Este colaborator al Institutului Teleki Lszl din Budapesta. Principala sa contribuie referitoare la istoria Transilvaniei se intituleaz Problema transilvan, i a fost redactat n colaborare cu Gabriel Andreescu.4

    SAMUEL P. HUNTINGTON, Ciocnirea civilizaiilor i refacerea ordinii mondiale, Bucureti, Editura Antet, 1998, passim.5 SORIN MITU, Transilvania mea. Istorii, mentaliti, identiti, colecia Historia, Iai, Editura Polirom, 2006, pp. 87-88.

    3

  • B. Seciunea central:

    1. Originea ungurilor:

    Ungurii, popor fino-ungrian, a cror limb se nrudete cu limba finlandezilor, a estonilor i a laponilor, sunt originari din Asia central. Strmoii lor au locuit mai nti n regiunea ce se ntinde de la Apus pn la cele din urma ramificaii ale munilor Altai, nu departe de nordul Persiei6

    Unii istorici sunt de prere c acetia ar fi migrat din prile de nord ale Europei sau Asiei7.

    2. Migraia ungurilor i poziionarea teritorial ulterioar:

    n secolul nti dup Hristos, ungurii pornesc din Asia central spre Apus, n inuturile de step aflate ntre Munii Ural i cursul mijlociu al fluviului Volga. n anul 830, mpratul Bizanului Constantin al VII-lea Porfirogenetul (913-919 i 944-959) ofer informaii despre regiunea Lebedia, situat ntre Don i Nipru, care era populat de un popor de origine asiatic. Evident, vorbete despre poporul ungurilor8.

    Pecenegii, popor nrudit cu turcii9, i atac, fapt ce i determin s se ntoarc n Asia, la obria lor. O parte se ndreapt spre Apus i ajung n jurul anului 889 n regiunea Etel-Cuzu10 sau Atelkuz11. Aceast regiune este amintit de numeroi istorici ca fiind situat ntre cursul inferior al Nistrului i Prut, regiune cunoscut astzi cu numele de Bugeac12. Totui, ungurii nu vor rmne mult nici n aceast regiune.

    6 DIACON ASISTENT IOAN RMUREANU, nceputurile ncretinrii ungurilor n credina ortodox a Rsritului, n rev. Studii Teologice, anul IX, seria a II-a, nr. 1-2, ianuarie-februarie, 1957, p. 23.7 IDEM, Rolul elementului romnesc n ncretinarea ungurilor, n rev. Biserica Ortodox Romn, anul XCVIII, nr. 1-2, ianuarie-februarie, Bucureti, 1980, p. 173. 8 Referiri cu privire la spaiul din stepele ponto-caspice, locuit de triburile maghiare, sunt inserate i n lucrarea Podoaba Istoriilor a persanului Gardizi : ntre ara Bulgarilor i ara Es-g-l, care sunt tot din Bulgari, este hotarul Maghiarilor. i aceti maghiari sunt un neam de Turci. i conductorul lor (e) cu 20,000 de clrei; i pe acest conductor l numesc K-n-de i acesta e numele stpnului lor celui mai mare. i pe acel conductor, care ornduiete treburile, l numesc dj-le, iar Maghiarii fac ceea ce poruncete dj-le. Ei au ( o ) pustie cu iarb i loc vast. i ara lor e 100 de parasange pe 100 de parasange. i ara lor e lipit de Marea de Rum, care din rul Djaihun n acea mare cade. 9 n acest caz, este vorba despre turcii otomani, ntruct, dup cum se poate vedea din afirmaia istoricului Gardizi, redat n nota de mai sus, i ungurilor li se atribuia aceast sorginte. 10 n limba maghiar contemporan, Etelkoz.11 Denumire care nseamn ara dintre ruri.12 n contemporaneitate, Bugeacul sau Basarabia istoric este o regiune de step situat la sud de Republica Moldova, ntre hotarul acestui stat, Dunre i Marea Neagr. Regiunea a fcut parte n mod tradiional din Moldova, fiind preluat de Ucraina, dup ocuparea Basarabiei de ctre Uniunea Sovietic, n urma Pactului Molotov-Ribbentrop (23 august 1939).

    4

  • n anul 894, ntre arul Simeon al Bulgariei13 i Imperiul Bizantin pornete un rzboi. Conform tacticilor diplomaiei bizantine, prin care barbarii erau determinai s lupte ntre ei pentru a apra interesele Imperiului, bizantinii vor cere ajutorul ungurilor mpotriva bulgarilor.

    n anul 895, ungurii i atac pe bulgari i ies victorioi dup trei btlii succesive i n ciuda politicii purtate de arul Simeon, de a nu ceda sub nici o form presiunilor i nici unei ascultri fat de Imperiul Bizantin, ci mai mult s supun prin cucerire, acesta este silit s ncheie un tratat de pace cu bizantinii, recunoscndu-i astfel nfrngerea.

    Rzbunarea bulgarilor mpotriva ungurilor nu ntrzie s apar, aceasta revan venind odat cu ncheierea alianei fcute cu pecenegii, astfel nct, pe cnd o parte din armata maghiar se afla ntr-o expediie de prad spre miaznoapte, aezrile ungureti din Atelkuz sunt distruse complet.

    Ungurii prsesc Atelkuz-ul sub conducerea lui Arpad, n cutarea unei regiuni de locuit i pornesc spre nord, de-a lungul Carpailor Moldovei i Galiiei, pn n dreptul oraului Muncaci. Pasurile galiiene i ajut s treac Carpaii i astfel se stabilesc n cmpia Tisei i Panoniei, scldat prin mijloc de Dunre, cu un teren plin de lacuri, bli i mlatini, potrivit cu stilul lor de viat sedentar, n sensul n care ungurii se ndeletniceau cu pescuitul i pledau pentru incursiuni de prad. Astfel, avnd cai puternici i iui, puteau jefui bogiile rilor vecine din Rsrit i Apus, implicit miazzi i miaznoapte.

    Pentru a putea nelege poziionarea geografic a ungurilor n inutul dintre Dunre i Tisa, este necesar s cunoatem faptul c popularea acestui teritoriu de ctre unguri a fost posibil dup distrugerea Moraviei Mari, prima organizare politic din Europa central14, care ajunsese la apogeul dezvoltrii i aflase o expansiune teritorial nsemnat n acea perioad, pn n jurul anului 855.

    n acest sens, trebuie s observm faptul c ntinderea statului, care pornea de la estul i pn n sudul Carpailor Galiiei, ocupa n ntregime cmpia Panoniei, cmpie brzdat de Dunre, uneori trecnd i peste aceasta pn la Tisa15, iar n sud ajungnd pn la teritoriul de astzi al Sloveniei i Croaiei. La o analiz mai atent, ntinderea teritorial poate fi dedus i din analogia cu denumirea statului, Moravia cea Mare.

    13 arul Simeon I cel Mare sau Simeon Veliki, a condus Bulgaria ntre anii 893-927, n timpul primului imperiu bulgar. Campanile umplute de succes ale lui Simeon mpotriva bizantinilor, ungurilor i srbilor, a condus Bulgaria nspre cea mai mare ntindere teritorial din ntreaga sa istorie, devenind astfel cel mai puternic stat din Europa rsritean a acelor vremi. Totodat, perioada domniei lui Simeon a determinat i dezvoltarea unei prosperiti culturale fr precedent, ulterior numit Epoca de Aur a culturii bulgare.14 FRANCIS DVORNIK, Slavii n istoria i civilizaia european, traducere de Diana Stanciu, Bucureti, Editura All, 2001, p. 2. 15 PR. NICOLAE CHIFR, Istoria cretinismului, vol. III, Iai, Editura Trinitas, 2002, pp. 59-60.

    5

  • 3. Efectele dezvoltrii politice i religioase a Moraviei Mari asupra ungurilor:

    Principele Rastislav al Moraviei16 elibereaz poporul su n anul 855 de sub stpnirea francilor i totodat respinge cretinismul de rit latin, fiind sprijinit n acest demers de conaionalii si, cu att mai mult cu ct misionarii de rit latin contribuiser la nrobirea politic i economic a rii.

    Dorind s mbrieze cretinismul de rit oriental, mpreun cu poporul su, Rastislav cere misionari ortodoci din partea Bizanului. Prin aceast cerere naintat imperiului, se ncheie un fel de alian politic. Pactul alianei fcut ntre cele dou puteri este favorabil pentru ambele pri, moravii avd de ctigat o puternic influen cultural, iar bizantinii reuesc s opreasc expansiunea francilor spre Balcani, ctignd de partea lor un nou stat (i Bulgaria); i s-i extind influena triburilor slave ale viitoarei Serbii.17

    n acest sens, mpratul bizantin Mihail al II-lea Pselos18 i marele Patriarh ecumenic Fotie al Constantinopolului19, rspunznd cererii principelui morav, gsesc de cuviina ca n anul 863 s i trimit regelui morav pe fraii Chiril i Metodie, care, dup ce ajung n Moravia, i stabilesc sediul misionar la Velehrad. Rezultatele misiunii lor se arat n urma convertirii moravilor si a cehilor, a cror credin primit de la cei doi Apostoli ai slavilor, rmne de nezdruncinat n faa propagandei catolice care se lupta s domine mase teritoriale ct mai ntinse.

    Este de remarcat faptul c influena i impactul pe care l-a avut cretinismul asupra moravilor i cehilor s-a rsfrnt i asupra poporului maghiar. Prin urmare, este justificat s dm crezare faptului c o parte a poporului ungar a cunoscut cretinismul prin intermediul acestor dou popoare.

    Procesul destrmrii Moraviei celei Mari va ncepe n anul 904 i se va ncheia n anul 906, punndu-se astfel capt unui regat ce stpnise 16 Ceea ce istoricii moderni numesc Moravia cea Mare, a aprut n anul 833, ca urmarea a cuceririi Principatului Nitrei de ctre principele Mojmir, care n anul 846 va fi succedat la tron de ctre nepotul su, Rastislav (846-870). Dei iniial urcase pe tron cu aprobarea regelui franc Ludovic Germanicul, noul monarh al Moraviei celei Mari a iniiat o politic independent. Dup ce a stopat atacurile francilor n anul 855, a cutat s slbeasc i influena preoilor de rit latin care predicau n teritoriul su. 17 FRANCIS DVORNIK, Slavii n istoria i civilizaia european, traducere de Diana Stanciu, Bucureti, Editura All, 2001, p. 3.18 Mihail II Amorianul sau Blbitul (Mihailos Psellos sau Traullos) (c.770 - 2 Octombrie, 829), a fost mprat al Bizanului ntre 820 i 829.19 Patriarhul Fotie (820-895), sau Fotios, filosof bizantin, printele curentului umanist din Bizan, unul din precursorii organizrii Universitii de stat din Constantinopol. Recunoscut drept cel mai influent Patriarh al Constantinopolului, dup Sfntul Ioan Gur de Aur, a deinut i calitatea de profesor, avnd o faim extraordinar. Alturi de Leon Filozoful, a fost profesor de dialectic al Sfntului Chiril, apostolul slavilor. Patriarhul Fotie s-a implicat cu fervoare n susinerea misionarismului ortodox n rndul popoarelor slave.

    6

  • nu mai puin de douzeci de teritorii distincte. Noul stat a fost complet distrus de sbiile germane i fcut una cu pmntul sub copitele cailor maghiari.20 n cmpia Panonic printre slavi se amintete i de o populaie nsemnat de romni.

    4. 1. Populaiile slavo-romne din cmpia Panonic. Incursiunile de prad ale ungurilor nencretinai:

    Totui, este demn de remarcat faptul c n cmpia Panonic, printre slavi, se amintete i de o populaie nsemnat de romni.

    n noua lor patrie, n regiunea panonic dintre Dunre si Tisa, ungurii au gsit o populaie cu o credin de rit rsritean.

    Astfel, pe aceste teritorii, n jurul anului 896, regiunea nou populat era stpnit de ducele Salanus, al crui strmo Kean, plecnd din Bulgaria, ocupase mai nti aceast ar cu ajutorul i sfatul mpratului grecilor21. Scaunul ecumenic de rit rsritean se afla n Bizan, de unde rezult faptul c ducele Salanus avea legturi politice i religioase cu Imperiul Bizantin.

    n cmpia Tisei, ungurii au ntlnit o populaie slavo-romn care deinea anumite norme legislative, precum i formele incipiente ale unei organizri politice. Dup stabilirea lor n aceste inuturi, ungurii au continuat expediiile lor de prad n rile vecine, n special n Imperiul Bizantin, ajungnd pn n teritoriile Moraviei, Boemiei, Germaniei i chiar pn n Frana i Italia.

    Incursiunile de prad ale ungurilor se sfresc n urma nfrngerii date de mpratul Germaniei, Otto I cel Mare22, n cursul btliei purtate lng rul Lech, la 10 august 955, n apropierea oraului Augsburg

    4. 2. Contactele sporadice ale ungurilor cu credina cretin:

    Cu mult nainte de stabilirea lor n centrul Europei, ungurii au cunoscut cretinismul de rit rsritean. Aceast afirmaie nu este recunoscut n mod unanim. i aceasta pentru c se ridic problema momentului n care ungurii au cunoscut credina cretin n rit rsritean, fie imediat dup prsirea locurilor natale din Asia central, cnd au putut intra n contact cu popoarele vecine, respectiv alane i armene, fie cnd se aflau n Nordul Marii Meotis (Marea Azov de astzi), n prima jumtate a 20 FRANCIS DVORNIK, Slavii n istoria i civilizaia european, traducere de Diana Stanciu, Bucureti, Editura All, 2001, p. 3.21 G. POPA-LISSEANU, Izvoarele Istoriei Romnilor, vol I, Bucureti, 1934, p. 35 apud DIACON ASISTENT I. RMUREANU, nceputurile ncretinrii ungurilor n credina ortodox a Rsritului, n rev. Studii Teologice, nr. 1-2, seria a II-a, ianuarie-februarie, anul IX, 1957, p. 2422 Otto I cel Mare (23 noiembrie 912 7 mai 973), fiul lui Heinrich I regele germanilor i a Matildei von Ringelheim, a fost duce al saxonilor, rege al germanilor i primul mprat al Sfntului Imperiu Roman.

    7

  • secolului al VIII-lea, fie direct de la bizantini, datorit legturilor diplomatice pe care le-au avut cu Imperiul. n alt ordine de idei, nu este de uitat faptul c printre slavi existaser i misionari franci, romni i irlandezi23, pe lng cei bizantini.24

    Istoriografi precum Nichifor, Patriarhul Constantinopolului, Francis Dvornik i M. H. Zottemberg, vorbesc despre un anume Kuvrat (Kubratos sau Kobratos), mare conductor al ungurilor, care va fi i fondatorul Marii Bulgarii de pe cursul mijlociu al Volgi, care a mbriat cretinismul, fiind botezat la struinele mpratului bizantin Heraclios (610-641). n semn de apreciere pentru faptul c acest Kuvrat a primit botezul, acesta va fi primi demnitatea de patriciu. Kuvrat va rmne fidel mpratului i dup moartea acestuia, dovad a acestei fideliti fiind grija pe care o va avea pentru mprteasa vduv Martina i copii ei.25

    5. Contactul Sfntului Chiril cu populaiile ungare n decursul misiunii sale oficiale printre kazari:

    Este confirmat faptul c a existat o episcopie a onogurilor sau a unogundurilor, avnd sub jurisdicie regiunea ce se ntindea de la Don i Kuban pn la Caucaz, fiind situat n cea de-a cincea poziie n ordinea canonic a episcopiilor de atunci ale Gothiei.

    Pornind de la aceast premis, se cuvine s facem o scurt ntoarcere n timp.

    Sfntul Chiril, fratele Sfntului Metodiu, amndoi numii pentru meritele lor misionare, apostolii slavilor, nainte de a predica cretinismul la moravi, a fost trimis de Patriarhul Fotie al Constantinopolului s i aduc la cretinism pe kazarii (chesarii) din Crimeea i din jurul acestei regiuni.

    Scrierile ce dezvolt acest pasaj istoric menioneaz i faptul c Sfntul Chiril a venit n contact direct cu ungurii, despre care se afirm c erau un popor aspru si ru, care ntr-una din zile, nconjurndu-l, chiar au vrut s l omoare. Acest eveniment se ntmpla n timpul n care Sfntul se pregtea de sfritul rugciunilor de la ceasul I. Sfntul la vederea acestei grozave nvale ce-i venea asupr-i cugeta doar la o minune divin

    23 Se poate observa amintirea irlandezilor n acest cadru, nelegndu-se astfel c i acetia cunoteau n perioada de care vorbim, cretinismul rsritean. Cretinismul va rezista n est, n ciuda faptului c odat fcut aliana fcut ntre Moravia de odinioar i Bizantini se stabiliser o ntreptrundere a culturilorce vor favoriza un timp relaiile ntre vest i est.24 FRANCIS DVORNIK, Slavii n istoria i civilizaia european, traducere de Diana Stanciu, Bucureti, Editura All, 2001, p. 3.25 IDEM, Les legends de Constantin et de Methode vues de Byzance, Prague, n. 1, 1933, p.165 apud DIACON ASISTENT I. RAMUREANU, nceputurile ncretinrii ungurilor n credina ortodox a Rsritului, n rev. Studii Teologice, nr. 1-2, seria a II-a, ianuarie-februarie, anul IX, 1957, p. 25

    8

  • i spunea Kirie eleison. Dumnezeu i face pe unguri s se opreasc n faa lui i s i aduc nchinare.

    Nu la fel se poate spune despre viaa Sfntului Metodie, care n timp ce i desfura activitatea misionar printre moravi, trecnd prin regiunile dunrene, cel mai probabil la nceputul instalrii poporului maghiar n acele inuturi (n mod evident, nainte de 885, anul morii Sfntului), a fost chemat s i vorbeasc conductorului triburilor ungare despre activitatea sa. Dei muli considerau c nu va fi uor eliberat, principele ungar l primete cu solemnitate, cerndu-i s se roage pentru el.

    Sfntul Metodie a pstorit ca arhiepiscop al Moraviei ntre anii 873-885, convertind pturi largi ale populaiei slave i romanice din Moravia.26

    n vederea mplinirii operei lor de propovduire a Evangheliei, cei doi frai vor alctui alfabetul slav, traducnd primele cri n limba slavon. Alfabetul, numit chirilic, de la Sfntul Chiril, l-a adaptat pe cel glagolitic (glagoliia, de la cuvntul slav glagolo = el spunea)27, existent pn atunci.28

    6. Procesul de ncretinare a ungurilor dup stabilirea n cmpia Panonic:

    Ungurii au trecut prin regiunile dunrene, n incursiunile lor, nainte de a se aeza n cmpia Panonic, de dou ori odat n 862 i altdat n 88729, aceast ptrundere a poporului maghiar n inuturile panonice fiind ntrziat de ndelungatele lupte purtate ntre cretini i pgni.30

    Datorit numrului lor relativ redus, ungurii au fost nevoii s fac apel la elemente de colonizare strine spre a-i consolida stpnirea n noua provincie cucerit. Primii colonizatori adui de unguri n Transilvania au fost secuii, asupra originii crora s-au emis preri multiple i divergente.

    Cronicarul Anonymus31 i prezint pe secui ca fiind nrudii cu ungurii lui Attila, iar cronicarul Simeon De Keza, n secolul XIII, mprtete aceeai prere considerndu-i rmie ale hunilor, cu 26 PR. PROF. IOAN RMUREANU, Unsprezece secole de la activitatea misionar a Sfinilor Chiril i Metodiu, n rev. Ortodoxia, nr. XIX, nr. 1, ianuarie-martie, Bucureti, 1967, pp. 17-31. 27 Ibidem, p. 23.28 Acest aflabet va fi adoptat de popoarele slave i de romni, la acetia din urm fiind folosit pn n timpul lui Cuza. 29 GY. MORAVCSIK, Bizantine Christianity and the Magyars in the Period if their Migration, p. 45, apud DIACON ASISTENT I. RMUREANU, nceputurile cretinrii ungurilor n credina ortodox a Rsritului, n rev. Studii Teologice, nr. 1-2, seria a II-a, ianuarie-februarie, anul IX, 1957, p. 27.30 NICOLAE IORGA, Istoria Romnilor, vol. III, Bucureti, 1937, p. 20.31 Anonymus a fost notarul anonim al regelui Bla al III-lea al Ungariei (1173-1196), autor al cronicii maghiare Gesta Hungarorum, scris n jurul anului 1200, pe baza unor izvoare anterioare.

    9

  • ajutorul crora ungurii au cucerit Panonia. Drept rsplat, secuii ar fi primit un teritoriu n regiunea muntoas de la frontier, unde s-au amestecat cu valahii i au mprumutat de la acetia felul de a scrie.

    Ioan Shilting emitea, n secolul al XVIII-lea, teoria c secuii ar fi descendeni ai pecenegilor, iar Ludovic Schlzer i credea cobori din cumani, pentru ca mai trziu istoricul Ioan Aracsonyi s i considere de origine gepid. La rndul su, Iosif Thuri i socotea cobori din avari. Ungurii i foloseau pe secui mai mult pentru a le fi coloane de sacrificiu. n lupte, secuii erau pui n prima linie de btlie.

    Cronicarul Anonymus amintete despre secui c se bucurau de anumite privilegii pentru serviciile militare prestate Regatului ungar, precum ar fi: scutirea de djdii, singura lor obligaie fiind aducerea unui dar simbolic regelui, cu prilejul ncoronrii, al primei cstorii sau la naterea primei odrasle regale. Darul se fcea n natur, constnd ntr-un bou din partea fiecrei gospodrii.

    Nu vom intra n detalii ce in de privilegiile secuilor care nu au fost respectate de ctre unguri, ceea ce a dus la revoltele sngeroase din partea populaiei secuieti, precum cea din 1546 i cea din 1562; amintim doar faptul c n secolul XVIII, impozitele pltite de secui ajung prea mari, reprezentnd a opta parte din impozitul total al Transilvaniei, ceea ce duce populaia secuiasc la o tot mai accentuat orientare spre sud i rsrit. Secuii vor avea legturi amiabile cu barbarii, care vor fi convertii la catolicism mai trziu. i secuii vor milita pentru ritul latin, asemenea barbarilor, cu toate c i avuser vecini n Ardeal i pe romnii de peste plaiuri care ns firete c nu-i prsiser pe vldicii lor.32 Acum se formeaz coloniile de ceangi, a cror origine nu este cunoscut.33.

    Dup stabilirea lor n cmpia Panonic, numeroi militari cretini germani, cehi, moravi, poloni i chiar italieni, ncepuser s predice cretinismul printre unguri.

    Mai mult dect att, n incursiunile lor de prad, ungurii au intrat n contact cu popoarele cretin-ortodoxe din mprejurimi, precum: romnii (multe lucrri de istorie a Transilvaniei poart subtitluri de genul contribuii la istoria Romniei, dei termenul Romnia n accepiunea sa de ar, nu este folosit dect din anul 183334), ruii de la Kiev, srbi, bulgari i greci35.

    32 NICOLAE IORGA, Istoria bisericii Romneti i a vieii religioase a romnilor, ediia a II-a, vol, I, Bucureti, Editura Ministerului de Culte, 1928, pp. 25-26.33 MARIA LUPA VLASIU, Aspecte din istoria Transilvaniei, Bucureti, Editura Romnia Press, 2001, pp. 60-63.34 VASILE ARVINTE, Romn, romnesc, Romnia, Bucureti, Editura tiinific i Enciclopedic, 1983, p. 149.35 ALEXANDRU POP, articol n ndrumtor pastoral, nr. 3, Alba Iulia, 1979, pp. 87-89.

    10

  • Precum am amintit, nc nainte cu trei decenii de la venirea ungurilor, n Panonia existase un puternic centru ortodox la Velehrad36.

    O puternic influen asupra ungurilor din partea credinei cretin-ortodoxe, a venit i prin contactul cu populaia btina mixt slavo-romn ce se afla n cmpia Tisei i n Transilvania (este impropriu s denumim acest teritoriu Transilvania, deoarece despre aceasta denumire se poate vorbi dup 1190 denumirea Transilvaniei este atestat pentru prima oar pe la 119037), de la care au mprumutat i unii termeni cretini.

    Ungurii sunt cunoscui n Imperiul Bizantin sub denumirea de turci, fie pentru faptul c au trit n mijlocul turcilor i n acele timpuri erau condui de o clas majoritar turc, fie pentru c erau un popor migrator, asemenea popoarelor migratoare turce din partea sudic.

    Chestiunea ncretinrii, n instan problema religiozitii poporului maghiar, se regsete mai ales n sfera politic, nct n anul 943, mpratul Bizanului Romanos I Lecapenos (919-944), uzurpatorul tronului lui Constantin al VII-lea Porfirogenetul (913-919 i 944-959), ncheie o pace cu ungurii pe o perioad de cinci ani, n scopul de a-i atrage pe unii conductori unguri la credina de rit rsritean.

    Dup unele opinii, Romanos I Lecapenos, iar dup altele mai degrab Constantin al VII-lea Porfirogenetul, l trimise la unguri, ntr-o solie, pe clericul Gavriil, probabil un preot din Bizan, cu ndemnul de a lupta mpotriva pecenegilor (de reamintit tehnica bizantinilor de a-i face pe barbari s lupte ntre ei). Ungurii refuz aceast propunere pe motiv c efectivul militar al pecenegilor era mult mai numeros, iar ara lor mult mai ntins, fiind aproape imposibil s ias victorioi. Gavriil propusese aceast tactic n baza unor chestiuni politice discutate cu cpeteniile ungurilor i ca urmare a unor problematici religioase expuse mulimii, n ideea n care trebuia urmrit o misiune de a atrage la cretinism noile popoare care nvleau din marele rezervor de oameni al Asiei centrale n Europa.

    Pentru a se menine pacea ntre bizantini i unguri, mpratul l cere drept garanie pe unul din cei mai de seam principi unguri, pentru ca acesta s vin i s locuiasc n Constantinopol, ca ostatic.

    Cei doi principi care vor veni pn la urm n Bizan, n persoanele lui Bultzos sau Bulcsu (Bulchu), al treilea conductor i carchan al Ungariei i nsui principele Termatzus, fiul lui Teble (Tevle) i nepotul lui Arpad, au mers la Constantinopol la sfritul anului 948 sau nceputul anului 949, cu ocazia rennoirii pcii dintre bizantini i unguri, nc cinci

    36 Oraul cel Mare sau Reedina Prinilor situat n Moravia Mare, localitate care se presupune c se afl lng Hadeul de astzi.37 PASCU TEFAN, Voievodatul Transilvaniei, vol. I, Cluj-Napoca, Editura Dacia,, 1972, p.21 apud VASILE ARVINTE, op. cit., Bucureti, Editura tiinific i Enciclopedic, 1983, p. 147.

    11

  • ani38. Despre botezul celor doi nu se mai menioneaz nimic, ns informaiile au fost recapitulate cu jumtate de secol mai trziu de doi cronicari: Gheorghe Kendrios i Ioan Zonaras, care nu ne mai amintesc dect faptul c Bulosudes sau Bolosudes a venit la Constantinopol la ctva timp n urma principelui Gyla (Gylas) despre care se cunoate c reprezenta a doua demnitate n rangul guvernrii poporului maghiar (dup conductorul suprem); care s-a botezat mbrind credina Bisericii Ortodoxe.

    Voi ncerca s redau textul care prezint informaii despre cretinarea principilor unguri, informaii rmase de la cronograful Ioan Skylitzes: ...iar ungurii (turcii), nu ncetau s fac nvliri n mpria romeilor (bizantinilor), prdndu-o, pn cnd Bulosudes, principele lor, hotrndu-se s mbrieze credina cretin, a venit la Constantinopol. i botezndu-se a avut ca na pe mpratul Constantin (Porfirogenetul). Iar dup ce a fost cinstit cu vrednicia de Patriciu (Patrikos); i i s-a dat i muli bani, s-a ntors apoi la el acas. 39

    Asemenea lui Bulosudes, Gyla sau Gylas principele ungurilor, merge la Constantinopol i mbrieaz credina cretin alturi de un monah, pe numele su Ierotei, vestit pentru calitile sale duhovniceti hirotonit de nsui patriarhul Constantinopolului Teofilact (933-956).

    7. Despre monahul grec Ierotei:

    Despre monahul Ierotei este menionat ca fiind primul episcop al ungurilor, arhiereu grec trimis de la Bizan. Sosirea episcopului Ierotei n Ungaria a fost posibil probabil n anul 953, odat cu botezul principelui Gyla i a unei rennoiri a unei noi pci ntre bizantini i unguri pentru ali cinci ani.

    Prin venirea episcopului de origine greac, pe meleagurile Ungariei, a luat fiin o Mitropolie Ortodox maghiar, independent de cea de la Bizan.

    Ierotei va fi locuit undeva prin prile Tisei sau ale cmpiei panonice fr a avea o reedin stabil, de menionat faptul c la nceputuri, ungurii nu au putut avea o eparhie delimitat din punct de vedere canonic, datorit inconsecvenei pstrrii unui anume teritoriu din pricina contextului istoric.

    Dac se pune ntrebarea, fireasc de altfel, de ce a trebuit s mearg i s cear tocmai de la Constantinopol un episcop bizantin cnd erau vecini cu romnii ortodoci din Transilvania, rspunsul este unul simplu, trebuia nu cretinismul nsui i singur, ci ierarhia i trebuia

    38 PR. NICOLAE CHIFR, Istoria cretinismului, vol III, Iai, Editura Trinitas, 2002, p. 6039 DIACON ASISTENT I. RMUREANU, nceputurile cretinrii ungurilor n credina ortodox a Rsritului, n rev. Studii Teologice, nr. 1-2, seria a II-a, ianuarie-februarie, anul IX, 1957, p. 29.

    12

  • autoritatea40 Constantinopolului, fiind leagnul i scaunul, ecumenic al ortodoxiei; n acelai timp de remarcat faptul c romnii nu era de competena lor s asculte cerinele ungurilor de a le da un episcop misionar, ei neavnd atunci o Biseric organizat sub conducerea unei autoriti superioare.

    Profesorul Richard Huss din Debrein, este de prere c episcopul grec Ierotei, a stat n fruntea unui stat, n fruntea unei episcopii rsritene, numit de dnsul greco-catolic, aflat unde alt undeva dac nu la Alba Iulia, oraul lui Gyla. Gyla dup un timp de la ntoarcerea n Ungaria alturi de Ierotei, va nfiina episcopia romano-catolic din Alba Iulia, oraul su.

    Episcopul grec Ierotei (Hieroteos) a fost canonizat de Patriarhia Ecumenic n anul 200041.

    8. Despre principele Gyla:

    Contieni ct de greu este s discerni tot adevrul dintre attea relatri, despre Gyla voi spicui cteva aspecte pe care le-am considerat eseniale n cunoaterea acestei personaliti istorice din trecutul maghiarilor.

    Gyla ar fi locuit n prile de rsrit ale Ungariei, ns la plecarea sa n Constantinopol, a pornit cel mai probabil de prin prile Tisei. Mergnd mai departe, dup referinele lui Constantin Porfirogenetul, principatul lui Gyla se afla n preajma aezrilor pecenegilor. Constantin Porfirogenetul nu ne precizeaz delimitrile geografice teritoriale ale principatului, ns amintete c la nceputul aezrilor ungureti Gyla, era numele unei demniti, a doua autoritate dupa cea a ducelui, un fel de judector suprem. Unii istorici i filologi sap mai adnc la semnificaia acestui cuvnt; i socotesc ca gyla este identic cu termenul turcesc jyla care nseamn lumin. Acest cuvnt va da prilej ungurilor s afirme c numele oraului Alba Iulia, ar fi de provenien maghiar, tiut fiind faptul c Gyla s-ar fi stabilit n apropierea pecenegilor (Constantin Porfirogenetul nu precizeaz focalizator despre teritoriul pe care s-ar fi stabilit), unii cercettori i autointitulai n disciplina istoriei, aduc afirmaii cum c gyla, ine locul termenului Iulia, component a numelui oraului Alba. Adic ar spune ei c de la Gyula al II-lea sau cel tnr i-ar fi primit oraul Blgrad numele de Alba-Iulia,care este o redare mai nou i greita ungurescului Gyula-fehrvr = Alba Gyulae sau Julae.42

    40 NICOLAE IORGA, Istoria Romnilor, vol. III, p. 4041 PR. EUGEN DRGOI, Istoria Bisericeasc Universal, Bucureti, Editura Historica, 2001, p.177.42 G. POPA-LISSEANU, Izvoarele Istoriei Romanilor, vol. I, Bucuresti, 1934, p. 35 apud DIACON ASISTENT IOAN RMUREANU, nceputurile ncretinrii ungurilor n credina ortodox a Rsritului, n rev. Studii Teologice, nr. 1-2, seria a II-a, ianuarie-februarie, anul IX, 1957, p. 34.

    13

  • Aceasta dup ei nu ar fi altceva dect dovada vie a unei ncercri de a demonstra existena lor dintru nceput pe teritoriul rii noastre.

    Se crede c ecoul convertirii lui Gyla a fost att de puternic nct a ajuns pn la rui n Kiev care menioneaz n unele scrieri ale lor c acesta a primit botezul i i se d numele de tefan, iar dup ce viaa lui a fost ncununat numai de fapte bune s-a mutat la Domnul.

    Cu referire la reedina eparhiei episcopului Ierotei, Michael von Ferdnandy socotete c nainte de aceast localizare a unitii naionale ungureti se cuvine s pornim de la dinastia lui Arpad. La poporul maghiar au fost trei triburi principale i anume: tribul lui Gyula, care stpnea peste partea de rsrit a rii; cel a lui Horca care conducea partea dinspre Apus si tribul lui Arpad.

    ntre primele opt cpetenii ale ungurilor, ntlnim trei ini care poart numele Gyula. Notarul Anonim al regelui Bela noteaz n Gesta Hungagorum n capitolul 27 c Tuhutum a dat natere lui Horca, iar Horca lui Gyula (Geula) cel botezat la Constantinopol i lui Zubor sau Zumbor, Gyla fusese un mprat mare i pe cnd acesta se afla la o vntoare n Ardeal a gsit o mare cetate ce fusese construit de romni, cu siguran fiind vorba de oraul Blgrad sau Alba Iulia. Aceast vntoare i descoperire a Alba Iuliei, pare a fi mai mult o istorioar dect un eveniment istoric. Gyula a avut dou fete pe numele lor Carolu si Salorta (sau Salortu) care erau ortodoxe. Salorta se cstorete cu fiul lui Tocsum, principele Geysa, dar nu numai principele Geysa care a inut s-i ia de soie o principes ortodox vor avea nclinare i simpatie pentru ortodoxie ci i membrii familiei sale. Din cstoria celor doi s-a nscut Vajk (Voicu-tefan), primul rege al Ungariei, numit tefan cel Sfnt care s-a nscut i a fost ortodox pn la trecerea sa n catolicism.

    Zumbor, fratele primului Gyula, a avut fiu pe Gyula cel Mic care a avut fii pe Biie i Bucne. tefan cel Sfnt pornete rzboi n anul 1002 mpotriva unchiului su Gyula care stpnea peste ara Ultra-Silvanei. Geysa cel Mic, nepotul celui dinti Gyula era de partea Ortodoxiei i ndjduind n ajutorul pecenegilor pgni din Moldova se rsculase mpotriva regelui. Regele tefan cel Sfnt, biruindu-l l-a trimis la nchisoare n Ungaria alturi de soie i cei doi copii ai si; pe lng acestea i va aduga sub jurisdicie, cum avea i competena aceasta, fiind rege; i ara Ultra-Silvaniei. Unchiul lui tefan cel Sfnt , Gyula a fost botezat (aceast informaie ne este redat ntr-un mod evaziv de ctre notarul Anonim, a lui Bela, n cronicile sale) catolic i regele l-a cinstit dup aceea ca un printe.

    n afar de aceti doi Gyula, n Chronicon pictum Vindobonensese n capitolul 15 se amintete de al II-lea Gyula care a fost dus n Ungaria ntr-o captivitate i nu se mai ofer amnunte despre el.

    14

  • 9. Situaia politic i organizarea statal:

    n prima instan se poate pune ntrebarea fireasc dac ungurii stpneau la nceput n Transilvania, pentru ca principele Gyula s se poat instala n Alba Iulia alturi de episcopul grec Ierotei i conaionalii si. Aceast stpnire a ungurilor se face treptat i se poate vorbi de o cucerire lmurit doar dup regele Ladislau cel Sfnt (1077-1095) cnd ungurii ocup treptat diferite ducate sau voievodate romne existente n Transilvania i dup ce ungurii i nving pe cumani43. Aadar acum putem vorbi de o ocupare teritorial, ce o fac pe valea Mureului i a Trnavei Mici pn n munii secuimii; tot acum n aceast perioad putem vorbi de o cldire de noi ceti pentru edificarea teritoriilor cucerite, la: Turda, Alba Iulia, Cetatea de Balt i Hunedoara.44

    Dup toate cele afirmate suntem astfel ndreptii s spunem c principele Gyula nu a stpnit n Transilvania n 950, ci sub el s-a organizat ntr-adevr cea dinti episcopie ortodoxa la Alba Iulia.

    10. A existat o episcopie ortodox la Alba Iulia?

    n jurul acestei teme graviteaz o serie de opinii, dnd natere la multiple polemici n rndul analitilor n istorie. Astfel c diaconul I. Rmureanu ncearc s dovedeasc netemeinicia existenei unei episcopii la Alba Iulia, aducnd spre analiz un considerent care nu a fost luat n seam. Acest considerent este bazat pe existena unei ctitorii atribuit regelui tefan cel Sfnt; ctitorie a unei mnstiri de clugrie din valea Wespirimului (dincolo de cmpia panonic, la nord-vest de lacul Balaton), lng episcopia catolic a Wespirimului, nchinat Sfintei Fecioare.

    Un text al actului de ctitorie l menioneaz Gy. Moravcsik n lucrarea sa Mnstiri de limba greac n timpul lui tefan cel Sfnt, aceast mnstire, dup toate presupunerile privitoare la ctitorul adevrat, nchinat Sfintei Fecioare i se atribuie unei rude foarte apropiate regelui tefan. Cea mai verosimil presupunere ar rmne aceea c mama lui tefan cel Sfnt, principesa ortodox Salorta, fiica principelui Gyula, ar fi adevratul ctitor.

    Acelai Ioan Rmureanu, atribuie prezena unui nceput ct de timpuriu al unei organizri religios ortodoxe la Alba Iulia pe la 950 sau 953, nfiinat de principele ungur Gyula, pentru episcopul grec Ierotei ...

    43 DIACON ASISTENT I. RMUREANU, Rolul elementului romnesc n ncretinarea ungurilor, n rev. Biserica Ortodox Romn, anul XCVIII, nr. 1-2, ianuarie-februarie, Bucureti, 1980, p.175.44 TEFAN LUPA, Catolicismul i Romnii din Ardeal i Ungaria pn la anul 1556 , Oradea, s. a., p. 16.

    15

  • nu poate fi prezentat nicidecum ca un fapt istoric sigur, ci rmne doar o simpl presupunere.45

    n ciuda celor pronunate de expresia incertitudinii existenei atestate i documentar a unei episcopii ortodoxe n Alba Iulia, de Printele Rmureanu, n opera sa Printele Pcurariu demonstreaz existena unei episcopii ortodoxe la Blgrad, prin aducerea de argumente conform crora este descoperit o rotond (rotonda ecclesia), cu absid circular, aparintoare secolelor IX-X, probabil cu origine mult mai veche; totodat Printele pune n lumin i descoperirea unui lca de cult creti, asemenea de sorginte foarte veche.46

    Problematica nou nfiinatei episcopii, ca fiind de origine ortodox, apare ntr-o comunicare fcut de Ioan Lupa n edina fostei Academii Romne la 30 martie 1934. Aceast chestiune a fost lmurit atunci oarecum ajungndu-se la acordul celor prezeni la acea edin, cum c episcopia a fost de natura credinei cretin rsritene, acestei preri i se altur i Pr. Prof. Simeon Reli.

    Aceste afirmaii despre cele sus amintite, rmn doar simple presupuneri, ntruct nu i au fundament n nici o atestare istoric i nici nu in seama de contextul istorico politic al acelui timp.

    n opinia mea, m altur lui Ioan Lupa i Pr. Prof. Simeon Reli deoarece, dat fiind faptul c monahul Ierotei era de origine greac, cunotea un cretinism de rit rsritean; mergnd mai departe putem afirma i ecoul convertirii avut de Gyula, care ntors pe meleagurile sale se nvecina cu ruii i va determina pe acetia din urm s l aminteasc pe ducele Gyula n cronicile lor; tiut fiind faptul c n Kiev (nainte de secolul XII), este cunoscut credina de rit rsritean. Aadar ungurii nu au avut neaprat nevoie de influena ruilor sau a latinilor n dovedirea credinei proprii, cci acetia o aveau prin Ierotei, ci numai eventual ntrirea n credin. Ruii au avut contact cu poporul maghiar, fiind nvecinate popoarele; i cred c acetia i-au nsuit i mcar la nivel de simpl cunoatere, credina ce o aveau ungurii, fapt ce va duce la amintirea n cronicile ruilor.

    Grecii, conaionalii episcopului Ierotei, de asemenea cunoteau tot credina rsritean dar acetia fiind nvlii dinspre rsrit i apus; miazzi i miaznoapte, nu au putut ntri n credin acest popor, ori dac ungurii aveau alt credin dect cea a grecilor, nu se cuvenea s fientrii dect de aceiai credin.

    Profesorul Richard Huss, de la Debrein, strnge date cu privire la existena unei episcopii la Alba Iulia. Dup o tradiie, tefan cel Sfnt, regele ungurilor, ntemeiaz o episcopie greco-catolic n Alba Iulia, dup 45 DIACON ASISTENT I. RMUREANU, nceputurile ncretinrii ungurilor n credina ortodox a Rsritului, n rev. Studii Teologice, nr 1-2, seria a II-a, ianuarie-februarie, anul IX, 1957, p. 36.46 PR. PROF. DR. MIRCEA PCURARIU, Istoria Bisericii Ortodoxe Romne, vol. I, Iai, Editura Trinitas, 2004, p.198.

    16

  • ce l nvinge pe Gyula, ruda sa, care stpnea n Transilvania i se aliase cu pecenegii din Moldova47 (de reamintit faptul mai sus menionat despre presupusul ctitor verosimil, conform Gy. Moravcsik).

    Afirmaiile profesorului R. Huss, sunt oarecum anacronice nct nu se poate vorbi despre greco-catolicism nainte de 16 iulie 1054. Mai nti, a vorbi de o episcopie greco-catolic n Transilvania, nseamn s nu i cont de ordinea succesivitii istorice n care s-au scurs evenimentele. Cu att mai mult n Transilvania se poate vorbi, nu cu mult nainte de 1698-1700, de greco-catolicism, cnd o parte din ei au trecut la ncheierea unirii cu Roma.

    Istoria critic fixeaz ntemeierea bisericii romano-catolice numai n timpul lui Ladislau (1077-1095).

    ntr-un studiu istoric apar polemici cu referire la existena unei organizri religioase n Transilvania. Canonicul Augustin Bunea este influenat n afirmaiile sale de opiniile unor istorici germani i maghiari. Polemica este provocat n urma unor afirmaii lansate de canonist; teoria lui dezvolta ideea unei viei organizate bisericeti, care este posibil doar dup ptrunderea ungurilor n spaiul transilvan. Vasile Mangra, Teodor Pceanu i Ioan Pucariu aduc mrturii istorice din 1581 i 1583, c n capitala Transilvaniei, exista o cpetenie bisericeasc nainte de Mihai Viteazul.

    Documentele istorice arat c urmaul lui tefan cel Sfnt, Ladislau (1077-1095), fondeaz o nou episcopie romano-catolic la Alba Iulia; ori n acest sens dac admitem existena unei episcopi deja prezent n acest cadru, ca fiind de apartenen latin, nu se poate admite necesitatea a dou episcopii partizane aceleiai cerine de organizare a aceluiai mod de via religioas.48

    11. Mnstirea ortodox Sfntul Ioan Boteztorul din cetatea Morisenei:

    O numeroas populaie ortodox se afla n prile de vest ale Banatului, care desigur are o mare influen asupra ncretinrii ungurilor. Este amintit ntr-un izvor istoric, cu numele Vita major Sancti Gerhardi (despre redactarea acestei lucrri t. Endlicher, crede c ar fi anterioar lui 1083, anul cnd a fost canonizat sfnt, regele tefan), de un anume principe Ochtum sau Achtum. Acesta i avea reedina la Morisena, romnete Mureana, aflat n apropierea malului stng al Mureului i vrsarea sa n Tisa. Cercettorii constat c cetatea Morisenei este construit pe o veche cetate antic geto-dace, Giridava sau Ziridava, ceea

    47 PROF. IOAN LUPA, A existat n Transilvania episcopie ortodox nainte de ntemeierea regatului ungar?, n rev. Biserica Ortodox Romn, martie-aprilie, nr. 3-4, 1934, pp.149-153.48 IBIDEM, p. 151..

    17

  • ce n traducere nseamn Zura sau Ziri=ap i dava=ora-cetate; aadar cetatea de lng apa Mureului, de aici i numele, de la rul Mure.

    Ct despre Achtum, numele de origine bulgreasc desemna o funcie, poate demnitatea de principe. Acesta era ortodox, botezat la Vidin, n Bulgaria i nefiind desvrit n credina cretin, avea apte soii. Regelui tefan i ofer puin cinste,ncrezndu-se n armata soldailor i a nobililor si asupra crora deinea controlul i i exercita autoritatea, d dispoziie s se opreasc transportul de sare ce cobora pe Mure spre Transilvania i i pune slujitori s pzeasc pn la vrsarea n Tisa.

    Autoritatea lui Achtum pe acele inuturi l face pe acesta s ridice cetatea Morisenei cu ncuviinarea de la greci. n numita cetate a Morisenei se afla mnstirea Sfntul Ioan Boteztorul i aeaz aici un stare i clugri greci (cnd spun greci nu ma refer strict la naionalitatea acelora, ci mai cu seam la credina lor rsritean; aici pot fi greci, romni, slavi etc.).

    n alt ordine de idei, despre acelai principe Achtum, n legenda Sfntul Gerard, se spune c avea n slujba sa un oarecare brbat pe nume Chanadinus (Cianadin sau Cianad), fiul lui Dobuca i nepot al lui tefan cel Sfnt. Acest Cianad era comandant peste armat i ajunsese s cunoasc toate secretele lui Achtum nct de la aceasta a degenerat perfidia lui ascuns de a-l detrona pe Achtum. Cianad lucra n ascuns pentru tefan; i dup ce fusese botezat de acesta, merge s lupte contra lui Achtum. Noaptea n vis, Cianad are o vedenie cu un leu care l ndeamn s lupte. Urmtoarea zi dup rzboi, nvinsul nu s-a artat de nici o parte. Noaptea Cianad se retrage cu armata sa pe muntele Orozlanos i face rugciuni Sfntului Gheorge s l ajute n lupt i el i va nchina dup biruin, o biseric. Dup victorioasa btlie, Cianad i ine fgduina fcut i pune s se zideasc mnastirea nchinat Sfntului Gheorghe. n semn de preuire, regele ungurilor tefan cel Sfnt, numete Morisena dup numele comandantului, Chanadina, azi Cianad sau Cenad, iar n ungurete Csanad.

    Tot n acest timp, regele Ungariei, tefan cel Sfnt urmrete nfiinarea a doisprezece episcopii n ar. Pentru asta cheam la sine pe Sfntul Gerard, de origine veneian i l numete episcop peste Chanadina. Chanadinus proteja i apra clugrii ortodoci i i mut pe acetia de la Mnstirea Sfntului Ioan Boteztorul, la mnstirea Sfntul Gheorghe, aezat pe colina numit Orozlanus49

    ara stpnit de Achtum se nvecina la nceput direct cu Imperiul Bizantin i se cunoate faptul c n urma ocuprii Bulgariei de ctre Imperiu, Vidinul cade sub jurisdicia Bizanului. Imperiul, n acea

    49 De remarcat este faptul c aici a luat natere, sub stpnire turceasc, satul romno-slav Maidan, care dup primul Rzboi mondial (1914-1918), va fi trecut sub teritoriul Iugoslaviei.

    18

  • perioad a cunoscut prosperitate,extindere teritorial i un adevrat nume nfloritor pentru c era considerat un model de civilizaie al Evului Mediu care i iradia prestigiul pn departe n Rsrit i Apus. Impactul i nruirea bizantin i face simit prezena dup anul 1018, cnd prin supunerea total a Bulgariei, Imperiul devine vecin al frontierei maghiare.

    Eminamente veridic este existena mnstirii de clugri din cetatea Morisena, din colul de vest al Banatului, ns rmne la putina suspiciunii existena i unei episcopii ortodoxe (aa cum afirm G. Popa-Lisseanu), asemenea i lupta dintre Chanadinus i principele Achtum, poate fi pus la ndoial deoarece a urmrit s creioneze un sistem care nira ntr-o ordine cronologic, un trecut al Transilvaniei dup numirile localitilor.

    Cu referire la ntinderea fortificaiei cetii Morisenei, aceasta cuprindea i localitatea romneasc cu numele Sn Nicolau Mare, aflat la aproximativ 6 km de Mure. Ora aflat n loc de frunte ntre rurile Mure i Aranca. Pe teritoriul acestei comune s-au gsit n 1799, 23 de vase de aur,n diferite forme de cupe, o comoar de aur de mare valoare. Pe unele dintre vase se mai pot vedea urme ale unor inscripii vechi n limba greac, limb care se dorete cercetat de tot mai muli nvai i cercettori din diferite ri s deslueasc ce scrie pe acele vase.

    Joseph Hampel, n 1885, pentru o inscripie circular greac de pe fundul vaselor cu numerele 9 i 10, se ncumet a traduce prin: Dac te curei prin ap, vei fi eliberat de toate pcatele, inscripie ce nconjoar un frumos semn al unei cruci i care nu face referire la altceva dect la Taina Botezului.

    n 1888, cu trei ani mai trziu, Bruno Keil cerceteaz din nou inscripia i ofer o nou traducere: Prin ap, Hristos a eliberat pe oameni, trimind noul Su Duh . Un alt nvat bulgar I. Goev, e de prere c inscripia e de origine proto-bulgar i traduce prin: Prin ap, du-m Hristoase, la viaa venic.

    O alt descoperire semnificativ este aceea a descopririi ruinelor fostei mnstiri ortodoxe din Morisena, descoperite n anul 1868 cu prilejul drmrii vechii biserici romano-catolice din Cenadul Mare. Arheologii maghiari Tivadar Ortvay i Jeno Szentklary gsesc temelia a trei biserici strvechi n stiluri diferite: cea mai nou n stil gotic, a doua n stil romanic ori bizantin, iar a treia cea mai veche i cea mai interesant, n stilul basilicilor antice romane avnd n faa ei un baptisteriu asemenea unui canal pe care se scurge apa direct n Mure.

    Se poate spune fr s greim c Morisena a reprezentat cel mai nsemnat centru al cretinismului antic din Banat. De la sine neles este c activitatea clugrilor ortodoci din cetatea Morisenei de la mnstirea Sfntul Ioan Boteztorul au avut o mare contribuie asupra ncretinrii ungurilor.

    19

  • Este de semnalat i ideea istoricului maghiar G. Feher, care a ncercat s demonstreze c aceast mnstire s-a aflat sub jurisdicia bulgarilor i nu sub jurisdicia Bisericii ecumenice de la Constantinopol. Prerea aceasta nu poate rmne n picioare cel puin din dou premise: cea dinti, c nc de la 1004, Vidinul, oraul n care primise botezul Achtum, fusese ocupat de mpratul Bizanului Vasile al II-lea Bulgaroctonul i mai trziu ntreaga Bulgarie occidental stagna n desfurarea politic. Cea de-a doua premis pornete de la expresia gritoare din legenda Sfntului Gerard, a primit ncuviinarea de la greci i a construit n numita cetate Morisena o mnstire denot clar c mnsitirea a fost ntemeiat din dispoziia principelui Achtum cu sprijinul i ncuviinarea grecilor i n instan se afla sub autoritatea Bisericii ecumenice de Constantinopol.

    Se crede c ar mai fi existat o biseric ortodox i la Serghedin, datnd din timpul lui tefan cel Sfnt, cu hramul Sfntului Dimitrie. Cercetrile fcute de K. Sebesteyen arat c aceast aezare dateaz numai de la sfritul secolului XII.

    12. Rivalitatea dintre cele dou rituri ale cretinismului, pe teritoriul Ungariei. Context politico-religios:

    n ciuda faptului c unii istorici ncearc s se scuture de contextul n care poporul maghiar nu a avut tangene cu Bizanul, sunt i istorici cu o bun reputaie tiinific care nu pot trece peste adevrul istoric n care influena Ortodoxiei greceti asupra cretinrii ungurilor a fost destul de gritoare n timp. Iat ce spune n acest sens un mare istoric n persoana lui Iosef Farca: ...putem accepta ca adevr istoric c Biserica cretin maghiar, nainte de tefan cel Sfnt, s-a format aproape n ntregime sub influena spiritual a Bisericii rsritene.50 Un alt istoric important precum Valentin Homan confirm faptul c la nceputuri, mai precis n secolul X au umblat prin Ungaria misionari greci care au contribuit la ncretinarea poporului. Asemenea i Gyula Moravcsik n lucrarea sa Bizantinoturcica, pune n lumin puternica influen ce au avut-o ungurii de la Imperiul Bizantin.

    ncretinarea ungurilor nu a fost fcut doar n plan spiritual al regiozitaii poporului maghiar ci i din calcule i motive politice.

    Fcnd o incursiune n timp, pe la a doua jumtate a secolului al X-lea, mpratul Germanie Otto I cel Mare (936-973), a fost chemat de papa Ioan al XXII-lea (955-963) care dorea a scpa de sub tirania regelui Berengar. n acest sens papa l aduse la rugmintile sale pe mprat n

    50 JZSEF FARKA, Istoria Bisericii, apud Pr. Gh. Cotoman, op. cit., p. 55, apud DIACON ASISTENT I. RMUREANU, nceputurile ncretinrii ungurilor n credina ortodox a Rsritului, n rev. Studii Teologice, nr. 1-2, seria a II-a, ianuarie-februarie, anul IX, 1957, p. 44.

    20

  • Italia la Pavia, n 951 i i oferi titulatura de rege al Italiei, prin aceasta alipind Italia de Germania. Cu 10 ani mai trziu asistm la 2 februarie 962, dup vechiul ceremonial bizantin i franc, cnd poporul aclama cu entuziasm pe Constantin ori pe Carol cel Mare la nmnarea de ctre pap, a coroanei imperiale, mpratului Otto I cel Mare i soiei acestuia Adelaida.

    De acum Otto devine mpratul Sfntului imperiu roman de naiune german, pe care l putem numi simplu imperiul romano-german. Acest imperiu al mpratului Otto ajunse n Evul Mediu n Europa un exemplu i se dorea a fi o putere politic. Scopurile imperiului lui Otto se ciocneau direct de Imperiul Roman de Rsrit, care continua cu legitimitate tradiia imperiului roman universal de odinioar. Otto I cel Mare i succesorii si din punct de vedere religios aveau ca i credin catolicismul, n ciuda faptului c se mai iscau unele mici conflicte ntre mprai i pap. Sfntul imperiu romano-german urmrea acum posesiunea exclusiv a universalitii, adic restaurarea imperiului roman universal din trecut. Imperiul lui Otto ncepe s imite datinile bizantine prin oferirea de coroane regale n Boemia, Ungaria i Polonia, creeaz crai i crii (dup numele lui Carol cel Mare), pentru a-i afirma autoritatea. Am menionat aceste realiti istorice deoarece aceste regaliti se ridic cu timpul i devin naionaliti, ori Otto I cel Mare (936-973) i succesorii acestuia nu puteau accepta ideea ridicrii Ungariei n sfera de nrurire a imperiului roman de rsrit cu reedina la Constantinopol i a cretinismului oriental, frontiera dintre cele dou rituri ale cretinismului aflat chiar ntre sfntul imperiu romano-german i puterea Ungariei.

    n plan secundar, este de remarcat faptul c Roma papal nu putea lsa o ar ca Ungaria s intre n sfera cretinismului oriental, cum intrase de altminteri Moravia, Bulgaria i Serbia; aceasta nsemna n primul rnd o nfrngere politic a Romei dar i o lovitur pe plan religios pentru papalitate. Un document al vremii pstrat sub forma unei scrisori ctre papa Benedict al VI-lea, i prezint pe unguri ca fiind un popor venit din orice parte a lumii i arat primejdia pentru Biserica romano-catolic ca aceti neofii s nu cad prad ereticilor, adic ortodocilor.51

    Demersurile de ncretinare i din partea occidental nu ntrzie s apar, astfel nct numeroi misionari catolici din Italia, Germania, Boemia i Polonia ncep s vin n Ungaria s i propovduiasc doctrina.

    Dup moartea Salortei (alorotei)52, ocrotitoarea Ortodoxiei, principele Gheza, conform diplomaiei bizantine, i va lua a doua soie 51 NICOLAE IORGA, Istoria Romnilor, vol. III, Bucureti, 1937, p. 12.52 PR. Prof. DR. IOAN RMUREANU, Istoria Bisericeasc Universal, Bucureti, Editura Institutului Biblic i de misiune al Bisericii Ortodoxe Romne, 1992, p. 212.

    21

  • pe poloneza principes Adelaida, o mare susintoare a catolicismului. Un mare misionar catolic n persoana lui Bruno de Querfurt, l prezint pe ducele Gheza ca pe un brbat slab, lipsit de voin aflat n stpnirea soiei sale care inea n mn ntreg regatul.

    Influena autoritar a nevestei, l face pe ducele Gheza s negocieze cu mpratul german Otto I cel Mare, n 973 o pace durabil. Principele trimite n acest scop la 973, o solie de 12 persoane la adunarea de la Quendlinburg, n Germania, unde se afla mpratul la serbarea pascal, pentru a reui s ncheie o alian de pace prin care ungurii se obligau s i lase liberi pe misionarii catolici s predice maghiarilor, ba chiar regele s le acorde ocrotire. mpratul Otto I cel Mare moare la 7 mai 973, ns politica sa de mpcare cu ungurii i atragerea lor n sfera intereselor germane a fost continuat de succesorii tronului german prin persoana lui Otto al II-lea. n timpul acestuia de remarcat este amploarea succesului misionar care a avut loc n Ungaria, succese atribuite lui Pilgrim de Passau. Succesul nregistrat de misionariatul acestui Pilgrim de Passau, este amintit ntr-o scrisoare adresat papei Benedict al VI-lea, informndu-ne c a ncretinat aproape cinci mii de unguri de ambele sexe din familii nobile.

    Aceast informaie este relevant pentru a nelege rivalitatea celor dou puteri religioase, pe de o parte Bizanul iar pe de alta cretinismul de rit latin, implicit Bizanul i imperiul romano-catolic.

    Dup 948, ungurii rup legturile cu germanii i misionarii sunt alungai din Ungaria. La ndemnul Adelaidei, Gheza cheam pe episcopul Adalbert de Praga (983-997), de origine ceh, cu totul devotat catolicismului, n Ungaria. Conform sfatului lui Adalbert de Praga, ntreaga familie a lui Gheza trece la catolicism ntre 984-989.

    Referitor la acelai Adalbert de Praga se ridic opinii conform crora el l-ar fi botezat n 958 pe fiul lui Gheza, Wajk (Voicu) care a primit numele tefan (Itvan). Dup cercetri mai recente se crede c tefan primise de mai nainte botezul n credina ortodox a rsritului, nsi numele su fiind dat de mama sa Salorta, principes ortodox, provenind de la ntiul martir mucenic al Bisericii rsritene.

    La insistenele i rugminile principesei Adelaida i a lui Adalbert de Praga, Gheza construiete o mnstire la Pannonhalma n cinstea Sfntului Martin, pentru clugrii benedictini venii din Italia. n fruntea acestui aezmnt monahal a fost pus viitorul arhiepiscop catolic de Strigonium, n urma arhiepiscopului Andronic, Anastasie venit din Praga. Acesta a putut ajunge arhiepiscop aproximativ n anul 1006, sub tefan cel Sfnt. Un colaborator al Sfntului Adalbert de Praga a fost i un anume Astrik (Ascriscus), care va fonda mnstirea din Pecsvarad i sub tefan cel Sfnt ajunge i el arhiepiscop de Kolocsa, n 1009.

    22

  • Dei nu mai avea sprijinul politic a cpeteniei statale, Ungaria i menine o vreme ndelungat credina ortodox, tiut fiind contextul istoric destul de dramatic n care se afla, pe linia de ntlnire a civilizaiei romano-germane cu civilizaia greco-slav din Orient.53 Trebuie avut n vedere motivul pentru care a putut supravieui cretinismul de rit rsritean cu cel latin; catolicismul i dup schisma cea mare din 1054, nu i-a prezentat dogmele care au dus la ruptura de Biserica mam ecumenic, ci aceste dogme s-au reliefat n timpul de dup ivirea protestantismului.

    Legturile de parteneriat ntre Germania i Ungaria se ntresc din nou prin cstoria lui tefan cu principesa german Gisela, fiic a principelui Henric al II-lea de Bavaria, ncheiat n 995 cu ncuviinarea mpratului romano-german Otto al III-lea (983-1002). tefan cel Sfnt urmndu-i tatlui su Gheza la tron, a fost sprijinit n ntreaga sa activitate de puterea papalitii i de Germania, aa fel nct el se arat binevoitor la rspndirea catolicismului n regatul su, dorind s fac din biserica autonom maghiar o anex a papalitii.54

    De amintit este tradiia istoric conform creia tefan cel Sfnt a nfiinat n Ungaria dou arhiepiscopii, una n anul 1001 la Gran, pe Dunre pus sub conducerea arhiepiscopului Anastasie, iar a doua la Kolocsa sub conducerea lui Astrik, plus alte episcopii i cinci abaii (mnstiri) mari de rit latin. De asemenea tefan cel Sfnt permite nlocuirea episcopilor i monahilor ortodoci, cu monahi catolici.

    Zelul misionar al regelui tefan cel Sfnt pentru catolicism se vede i din delegaiile pe care le trimise mpreun cu delegaii Boemiei, sprijinit de papa Silvestru al II-lea, n jurul anului 1000 la marele cneaz Vladimir Sviatoslavici al Kievului (978-1015), pentru a se ntoarce de la legturile sale religioase cu grecii. Cerea la care fusese chemai ruii a rmas fr rezultat, acetia dorind s rmn n continuare ortodoci.

    Ca i o concluzie mediat a tuturor celor menionate, se poate vedea dorina prioritar a papalitii de a degrada ideea imperialitii. Papalitatea militeaz pentru extindere i dup ce ctig btlia purtat mpotriva puterii statale a imperiului romano-german reuete s limiteze simul proprietii ecleziastice care aparinea sistemului germanic. Concordatul de la Worms (1122) le-a conferit papilor puterea de a dispune liber de beneficiile ecleziastice din Italia iar n timpul mprailor slabi ca: Lothar al II-lea (1125-1137) sau Conrard al III-lea (1138-1152), curia de la Roma a reuit s aduc imperiul sub directa supraveghere.

    Papalitatea nu numai c devine cel mai important factor din sfera ecleziastic ct i din aria politic a Evului Mediu, dar reuete s dispun 53 DIACON ASISTENT I. RMUREANU, nceputurile cretinrii ungurilor n credina ortodox a Rsritului, n rev. Studii Teologice, nr. 1-2, seria a II-a, ianuarie-februarie, anul IX, 1957, pp. 53-54.54 IDEM, Istoria Bisericeasc Universal, Bucureti, Editura Institutului Biblic i de misiune al Bisericii Ortodoxe Romne, 1992, p. 212.

    23

  • de resurse financiare mai mari dect cele aflate la dispoziia oricrui conductor contemporan. n ciuda tuturor acestor lucruri, imperiul nu i pierde preteniile de universalitate.55

    n succesiunea evenimentelor vom trata despre aliana nchegat dintre tefan cel Sfnt al Ungariei i papa Silvestru al II-lea.

    13. Problema druirii unei coroane i a titulaturii de rege apostolic:

    Unii istorici afirm c mpratul romano german Otto al III-lea i-a druit lui tefan cel Sfnt al Ungariei coroana de rege, drept recompens pentru latinizarea treptat a Ungariei; astfel l-a scos de sub influena bizantin i din sfera cretinismului rsritean.

    Istoricii care nu sunt de acord cu aceast afirmaie susin c regele tefan cel Sfnt a primit de la papa Silvestru al II-lea (999-1003), mai nti Arhiepiscop de Reims, numele de dinainte de a ajunge pap fiind Gerbert de Aurillac, o bul solemn prin care i-ar fi fost oferit regelui coroana de aur, mpreun cu titlul de rege apostolic. Privilegiile primite, privilegii de jurisdicie bisericeasc n Ungaria, sunt cunoscute sub numele Jus patronatus. Aceste dou probleme, cea a coroanei de aur i titlul de rege apostolic sunt cele mai controversate din istoriografia maghiar. Unii savani maghiari, romni i germani, cercettori cu o bun reputaie tiinific, au artat c aa zisa bul a papei Silvestru al II-lea este doar un falsificat unic n felul su, n consecin nu exist nici o dovad documentar acceptabil care s ateste oferirea unei coroane de aur cu att mai puin a titlului de rege apostolic. Istoricul maghiar Ianos Karacsonyi, fost episcop romano catolic de Oradea Mare afirm c acest falsificat se datoreaz lui Ioan Tomko Marnavici (1580-1637) i urmrea s serveasc interesele episcopatului ungaro-catolic dintre anii 1620-1644. De menionat este faptul c acest Ioan Tomko Marnavici a candidat pentru postul de episcop romano catolic al Bosniei; i n urma numirii n scaun, de ctre mpratul Austriei Ferdinand al II-lea (1619-1637), nu atepta dect recunoaterea papei. Pentru a grbi recunoaterea din partea papei, se presupune c ar fi falsificat aceast bul papal dup Ioan Karacsconyi, n anul 1635, doar pentru a-l fora pe pap s confirme numirea sa ca episcop catolic al Bosniei.

    n ceea ce privete titlul de rege apostolic, aceasta dateaz de la a doua jumtate a secolului al XVIII-lea, din timpul reginei Maria Terezia (1741-1780), care fiind numit doar regin a Ungariei, urmrea

    55 FRANCIS DVORNIK, Slavii n istoria i civilizaia european, traducere de Diana Stanciu, Bucureti, Editura All, 2001, p. 6.

    24

  • sporirea autoritii prin intensificarea cultului religios nchinat primului rege al acestei ri.

    Cu ajutorul doctrinei mistice sacra coroan, regina i ntemeia preteniile asupra Galiiei i Dalmaiei.

    Papa Clement al XIII-lea (1758-1769), care a fost nduplecat de regin s-i ncuviineze titlul de rege apostolic, nu a admis nici o justificare istoric a acesteia, argumentele din trecut socotindu-le lipsite de orice putere convingtoare.

    Petre Revai, unul din paznicii coroanei sacre i care a cercetat originea i forma ei, a observat primul n 1659 c inscripiile sunt greceti i nu latineti, cum se crezuse odinioar; a crezut c descifrase numele de Constantinus ca fiind numele mpratului Constantin cel Mare (306-337). Tradiia afirm c mpratul Constantin cel Mare ar fi druit papei Silvestru I, o coroan, iar mai apoi urmaul acestuia din secolul al X-lea papa Silvestru al II-lea ar fi trimis-o regelui tefan cel Sfnt al Ungariei n anul 1000 sau 1002. Aceast afirmaie nu are nici un temei acceptabil; dac Constantinus ar fi numele adevrat de pe coroan, ar putea fi vorba de mpraii bizantini din secolul al XI-lea, care poart numele de Constantin: Constantin al VIII-lea (1025-1028), Constantin al IX-lea Monomachos (1042-1055), sau fie Constantin al X-lea Ducas (1059-1067). Iosif al II-lea (1780-1790) a dus coroana sacr la Viena; dup moartea acestuia fost readus la Budapesta, unde dup cercetri minuioase s-a constatat c partea principal o formeaz o construcie n stil bizantin cu icoane, ca cea a Pantocratorului (IC XC), a arhanghelilor Mihail i Gavriil, a Sfinilor mari Mucenici Gheorghe i Dimitrie, a Sfinilor Doctori far de argini Cosma i Damian, precum i a mpratului bizantin Mihail al VI-lea Ducas Parapinakes (1071-1078) i al soiei sale Maria.

    Mihail al VI-lea Ducas i-a druit aceast coroan regelui Gheza I (Gza 1074-1077), ca expresie a legturii strnse dintre regele ungar i ruda sa imperial din Bizan.

    Aa numita coroan a lui Constantin al IX-lea Monomahul (1042-1050), a ajuns n Ungaria nainte ca Mihail al VI-lea Ducas s ajung mprat; astzi aceast coroan gsit pe teritoriul Ungariei se pstreaz la Muzeul Naional Maghiar din Budapesta.

    Coroanele trimise de ctre mpraii bizantini precum i nrudirile membrilor familiilor imperiale din Bizan cu regii Ungariei, au avut drept scop final atragerea Ungariei n sfera politic a Bizanului; se urmrea scoaterea Ungariei din sfera de influen a sfntului Imperiu romano-german, care urmrea refacerea imperiului roman universal din trecut.

    n anul 1075, regele Gheza I al Ungariei, a fost ncoronat cu coroana trimis de mpratul Mihail al VI-lea Ducas; aceast coroan era

    25

  • mpodobit cu icoane, ornamente, inscripii greceti, care au format partea principal a sacrei coroane maghiare. Regele Solomon (1063-1074), rivalul mpratului Mihail al VI-lea Ducas nchinase cu un an n urm Ungaria, mpratului romano-german. Pentru a mpiedica nchinarea total a Ungariei, mpratul bizantin Mihail al VI-lea Ducas a trimis regelui Gheza I coroana.

    Cercetrile istorice serioase au scos n lumin faptul c regele tefan cel Sfnt al Ungariei, nu a primit de la papa Silvestru al II-lea coroana de aur i titlul de rege apostolic. n timpul regelui tefan cel Sfnt, aciunea de catolicizare a Ungariei, a fcut progrese mari, fapt istoric real ce nu poate fi pus la ndoial; ungurii au primit cretinismul de la Biserica Ortodox, i abia mai trziu au mbriat cretinismul de rit apusean, trecnd sub jurisdicia bisericii romano-catolice. Cu toate c s-au orientat n politica sa spre mpraii sfntului imperiu romano-german, tefan cel Sfnt a artat totui toleran pentru credincioii unguri de rit rsritean din Ungaria. n timpul convertirii ungurilor la cretinism se aflau pe teritoriul Ungariei dou mnstiri greceti: una de maici, a Sfintei Fecioare Maria din Wesprmvlgy i una de clugri, cu hramul Sfntului Ioan Boteztorul din cetatea Morisenei; aceste dou mnstiri au avut o contribuie important la rspndirea cretinismului ortodox printre unguri. Numrul mnstirilor ortodoxe din Ungaria a crescut n secolul al XI-lea, din nefericire informaiile arheologice i istorice nu ne-au pstrat dect numele altor trei sau patru n afara celor amintite.

    tefan cel Sfnt al Ungariei a avut o rvn deosebit pentru lcaurile de cult, care s-a ntins peste graniele rii. Astfel, primele biserici i catedrale au fost construite n stil bizantin, n Ierusalim a construit o mnstire monachorum coenobium, pe care a nzestrat-o cu locuine i vii pentru pelerinii unguri. La Constantinopol a zidit o cas de oaspei, mpratul bizantin druindu-i o biseric nzestrat cu toate cele necesare. La Roma a dat porunc s se construiasc o mnstire de clugri pentru pelerinii unguri care doreau s viziteze mormintele Sfinilor Apostoli Petru i Pavel.

    n instan rmne de subliniat faptul c importana coroanei era aceea c desemna caracterul regalitii nesigur, nct n susinerea acestei idei l putem pune n lumin pe Sfntul Ladislau, care se adreseaz unor clugri din Monte Cassino, prezentndu-se ef al triburilor Ungarorum, ci nu al rii; i pe de alt parte se intituleaz ca fiind rege din graia lui Mesia Dumnezeu.56

    14. Mrturii filologice pentru dovedirea ptrunderii cretinismului de factur rsritean la unguri:56 LUDOVIC KARL, n rev. Arach., XXI/1925, p. 309 apud Nicolae Iorga, Istoria Romnilor, vol. III, Bucureti, 1937, p. 14.

    26

  • nc de dinaintea domniei regelui tefan cel Sfnt, se poate constata o puternic nrurire a Ortodoxiei asupra ungurilor prin unele mrturii filologice.

    Numeroase cuvinte de origine ortodox sau cu sens cretin, ne arat diferite practici cretine ortodoxe; acestea au ptruns n limba maghiar de la populaia slavo-roman-ortodox, fie de la romnii ortodoci sau de la popoarele vecine ortodoxe precum srbii, bulgarii, moravii i ruii. Se cunosc urmtoarele cuvinte mprumutate de la romnii ortodoci: pogany-pgni; oltr-altar; szent-sfnt; szombat-smbt, etc.

    Tot de la slavii ortodoci au mprumutat cuvintele: kereszt-cruce, kereszteny-cretin, angyal-nger, vecsernye-vecernie, pap-preot, vizkereszt-boboteaz, szolzsma-psalm . a. m. d.

    Ungurii au pstrat chiar pn azi, din perioada ncretinrii lor, unele practici i obiceiuri ale Bisericii rsritene, mprumutate de la romnii i slavii ortodoci.

    Vom ncerca s redm sistematic unele denumiri ale lunilor anului astfel putnd s facem o analogie:

    Ianuarie-Boldogasszony hava, luna Prea Fericitei Fecioare, amintind de serbarea Soborului Maicii Domnului a doua zi de Crciun sau Epifania sau Botezul Domnului-6 ianuarie;

    Februaruarie-Bjtel hava, luna dinaintea Postului Mare; Martie-Bjtmas hava, luna intrrii n post; Aprilie-Szt. Gyrgy hava luna Sfntului Gheorghe; Iunie-Szt. Ivan hava, luna Sfntului Ioan; Septembrie-Szt. Mihly hava, luna Sfntului Mihail; Decembrie-Szt. Andrs hava, luna Sfntului Andrei.

    Sfntul Ioan Boteztorul este influen a Bisericii ortodoxe; romano-catolicii au ncercat s l nlocuiasc cu Iosif, logodnicul Fecioarei Maria. Vechii unguri au ridicat o biseric nchinat Sfntului Dumitru,sfnt popular la vechii maghiari cretini; aceast biseric a fost construit n localitatea Szeged (Seghedin). Obiceiul colindelor a fost preluat de la romni.

    Regele tefan cel Sfnt vorbete ntr-o diet dat de el despre cele patru posturi ale bisericii rsritene.

    Sinodul ce a avut loc la Szabolcs, anul 1092, n timpul regelui maghiar Ladislau cel Sfnt, hotrte ca ungurii s pstreze unele datini ale Bisericii ortodoxe cu privire la Postul cel Mare; astfel ei ncepeau Postul Mare dup ritul rsritean i nu dup cel apusean, n miercurea cenuie.

    27

  • Urmnd practica Bisericii Orientale, unii preoi catolici unguri, n secolele X XI, erau cstorii, celibatul preoilor fiind introdus de clerul catolic ungur abia n secolul al XII-lea.

    De la vechii unguri ortodoci s-au pstrat fragmente din rugciunile unor slujbe ale Bisericii Ortodoxe, unul din cele mai vechi texte fiind o traducere din secolul al XI-lea a rugciunii ortodoxe la Sfinirea Apei care se pstreaz n biblioteca Universitii din Zagreb.

    Regele Coloman Crturarul (1095-1116), consacr prin legea 73 obiceiul oriental privitor la nmormntri, dovad clar c vechii unguri cretini erau nmormntai dup ritualul oriental.

    Un alt monument vechi literar de limba maghiar cruia trebuie s i acordm importan, este un fragment din rugciunile pentru mori din serviciul de nmormntare al Bisericii Ortodoxe; acesta ncepe aa: Latiatuk feleim - Vedei frailor ce suntem. Suntem pmnt i cenu.

    Eminamente veridic este ptrunderea credinei cretin ortodoxe n rndul ungurilor la nceputurile ncretinrii lor, acest fapt reieind din relatrile istorice prezentate, orict ar ncerca istoriografia maghiar catolicizant s dovedeasc contrariul.

    n timpul regelui tefan cel Sfnt, Ungaria intr n sfera cretinismului de rit apusean, cretinismul ortodox meninndu-se n Ungaria multe secole, n ciuda msurilor de prigonire, luate de puterea de stat mpotriva ortodocilor la ndemnurile i presiunilor politice a Bisericii romano-catolice.

    Ungurii rmn cei mai n msur s aprecieze puterea, tria i valoarea ortodoxiei, dintre toate popoarele catolice vecine care au mbriat credina ortodox.

    C. Aspecte finale:

    Dup cum am vzut n cuprinsul acestei lucrri, ncretinarea ungurilor a reprezentat un proces istoric de durat i a suportat numeroase

    28

  • mutaii de ordin istoric i identitar, pentru ca n final s se ajung la deturnarea liniei confesionale primordiale, din cea a ritului rsritean n cel apusean i ntreaga suit de implicaii politice i istorice pe care acest fapt l-a suportat.

    Nu putem dect s ne imaginm cum ar fi artat astzi Ungaria ortodox i ce fel de relaii istorice s-ar fi stabilit ntre romni i maghiari dac ar fi fcut parte din aceeai confesiune. Este evident faptul c numeroase mutaii istorice i marea majoritate a proceselor de deznaionalizare a romnilor din Transilvania a avut ca element diferenierea de ordin confesional dintre cele dou culturi vecine.

    Ce rmne demn de reinut este faptul c realitatea istoric a primirii cretinismului de ctre unguri sub form rsritean nu poate fi tgduit, n acest sens existnd dovezi mai mult dect suficiente, care atest rolul misionar pe care populaiile de la est de Tisa l-au avut n ncretinarea migratorilor care se aezaser n Cmpia Panonic, adoptnd astfel modul de via sedentar.

    Dezbaterea istoric referitoare la ncretinarea ungurilor i relev utilitatea atta timp ct sunt observate cu obiectivitate procesele istorice n derularea lor, fr prtinire sau dorin de exagerare a meritelor vreunei naiuni.

    Dup cum am observat, ncretinarea ungurilor a reprezentat, mai mult dect un simplu proces istoric, un fenomen, o paradigm a modului n care s-a desfurat aciunea de ncretinare a popoarelor migratoare n secolul Sfinilor Chiril i Metodie. i dac misiunea bizantin miza pe sdirea elementului cretin n nsi cultura poporului respectiv, ntr-un demers de dezvoltare complet a elementului cretin, aciunile de acaparare teritorial i politic ale scaunului papal nu fceau altceva dect s ntrerup un ntreg ir al factorilor ce au influenat ncretinarea ungurilor n ritul rsritean, pentru a-i aronda jurisdicional acest popor.

    n acest sens, mai mult dect s ofere informaii sintetice referitoare la subiectul tratat, suntem de prere c aceast lucrare caut s restabileasc un adevr istoric, nengrdit de resentimente ovine sau misitificri istorice.

    La fel ca i n cazul romnilor, nelegerea trecutului trebuie s reprezinte i pentru maghiari o surs de inspiraie, de observare a diversitii contrariilor care au ajuns, treptat, s se uniformizeze.

    Cuprinsul lucrrii

    Argument................................................................................................p. 2

    29

  • A. Aspecte preliminare...........................................................................p. 2 B. Seciunea central.......................................................................p. 4 - 28

    1. Originea ungurilor....................................................................p. 42. Migraia ungurilor i poziionarea lor teritorial.....................p. 43. Efectele dezvoltrii politice i religioase a Moraviei Mari asupra

    ungurilor ................................................................................................p. 64. 1. Populaiile slavo-romne din cmpia Panonic. Incursiunile de

    prad ale ungurilor nencretinai...........................................................p. 74. 2. Contactele sporadice ale ungurilor cu credina cretin.......p. 75. Contactul Sfntului Chiril cu populaiile ungare n decursul

    misiunii sale oficiale printre kazari........................................................p. 86. Procesul de ncretinare a ungurilor dup stabilirea n cmpia

    Panonic..................................................................................................p. 97. Despre monahul grec Ierotei..................................................p. 128. Despre principele Gyla...........................................................p. 139. Situaia politic i organizarea statal....................................p. 1510. A existat o episcopie ortodox la Alba

    Iulia.......................................................................................................p. 1511. Mnstirea ortodox Sfntul Ioan Boteztorul din cetatea

    Morisenei..p .1712. Rivalitatea dintre cele dou rituri ale cretinismului, pe

    teritoriul Ungariei. Context politico-religios........................................p. 2013. Problema druirii unei coroane i a titulaturii de rege

    apostolic..............................................................................................p. 2414. Mrturii filologice pentru dovedirea ptrunderii cretinismului

    de factur rsritean la unguri.............................................................p. 27Aspecte finale.......................................................................................p. 29Bibliografia lucrrii..p. 30

    D. Bibliografia lucrrii:

    I. Cri:

    1. ARVINTE, VASILE, Romn, romnesc, Romnia, Bucureti, Editura tiinific i Enciclopedic, 1983.

    30

  • 2. CHIFR, PR. NICOLAE, Istoria cretinismului, vol III, Iai, Editura Trinitas, 2002.

    3. DRGOI, PR. EUGEN, Istoria Bisericeasc Universal, Bucureti, Editura Historica, 2001.

    4. DUMITRESCU, SORIN, apte diminei cu Printele Stniloae. Convorbiri cu Printele Dumitru Stniloae, Bucureti, Editura Anastasia, 1992.

    5. DVORNIK, FRANCIS, Slavii n istoria i civilizaia european, traducere i prefa de Diana Stanciu, Bucureti, Editura All, 2001, pp. 2-6.

    6. HUNTINGTON, SAMUEL P., Ciocnirea civilizaiilor i refacerea ordinii mondiale, Bucureti, Editura Antet, 1998

    7. IORGA, NICOLAE, Istoria bisericii Romneti i a vieii religioase a romnilor, ediia a II-a, vol. I, Bucureti, Editura Ministerului de Culte, 1928, pp. 25-26.

    8. IORGA, NICOLAE, Istoria Romnilor, vol III, Bucureti, 1937.9. LUPA VLASIU, MARIA, Aspecte din istoria Transilvaniei, Bucureti,

    Editura Romnia Press, 2001, pp. 60-63.10. LUPA, TEFAN, Catolicismul i Romnii din Ardeal i Ungaria pn

    la anul 1556 , Oradea, s. a..11. MITU, SORIN, Transilvania mea. Istorii, mentaliti, identiti, colecia

    Historia, Iai, Editura Polirom, 2006.12. MOGA, VASILE, Cretinismul la Apulum i n teritoriul su, sec. III-X,

    Alba Iulia, Ed. Rentregirea, 200713. PCURARIU, PR. PROF. DR. MIRCEA, Istoria Bisericii Ortodoxe Romne,

    vol I, Iai, Ed. Trinitas, 2004.14. RMUREANU, PR. PROF. DR. IOAN, Istoria Bisericii Universale,

    Bucureti, Ed. Institutului Biblic i de Misiune al B. O. R.,1992, pp. 211-212.

    II. Studii i articole:

    1. LUPA, PR. PROF. IOAN, A existat n Transilvania episcopie ortodox nainte de ntemeierea regatului ungar?, n rev. Biserica Ortodox Romn, martie-aprilie, nr. 3-4, 1934.

    2. POP, ALEXANDRU, Articol n ndrumtor pastoral, nr. 3, Alba Iulia, 1979.

    3. RMUREANU, PR. PROF. DR. IOAN, Rolul elementului romnesc n ncretinarea ungurilor, n rev. Biserica Ortodox Romn, anul XCVIII, nr. 1-2, ianuarie-februarie, Bucureti, 1980

    4. RMUREANU, PR. PROF. DR. IOAN, nceputurile ncretinrii ungurilor n credina ortodox a Rsritului, n rev. Studii Teologice, nr. 1-2, seria a II-a, ianuarie-februarie, anul IX/1957, pp.23-56.

    31

  • 5. RMUREANU, PR. PROF. DR. IOAN, Unsprezece secole de la activitatea misionar a Sfinilor Chiril i Metodiu, n rev. Ortodoxia, nr. XIX, nr. 1, ianuarie-martie, Bucureti, 1967. pp.17-31.

    6. RMUREANU, PR. PROF. DR. IOAN, Rolul elementului romnesc n ncretinarea ungurilor, n rev. Biserica Ortodox Romn, anul XCVIII, nr. 1-2, ianuarie-februarie, Bucureti, 1980.

    32

    Samuel P. Huntington, Ciocnirea civilizaiilor i refacerea ordinii mondiale, Bucureti, Editura Antet, 1998, passim.


Recommended