+ All Categories
Home > Documents > gendig.pdf

gendig.pdf

Date post: 06-Nov-2015
Category:
Upload: daniela-ionescu
View: 214 times
Download: 2 times
Share this document with a friend
Description:
1
72
Generația digitală Generația digitală revista semestrială de informatică a Colegiului Național ”Jean Monnet” Ploiești nr. 1, anul I, aprilie Generatia digitala (CD-ROM) = ISSN 2457 – 2934 ISSN-L 2457 – 2934 I
Transcript
  • Generaia digital

    Generaia digital

    revista semestrial de informatic a Colegiului

    Naional Jean Monnet Ploieti

    nr. 1, anul I, aprilie

    Generatia digitala (CD-ROM) = ISSN 2457 2934

    ISSN-L 2457 2934

    I

  • Generaia digital

    1

    CUPRINS

    O ideeun nceput 1

    Ce este informatica? 2

    Ce este informatica? 3

    PC. O istorie fascinant 4

    O nou expoziie temporar se

    deschide la Muzeul Naional de

    Istorie a Romniei 4

    Ciber-codurile, pe nelesul tuturor 5

    Moraru Alina, 5

    Smartphone-urile, noile droguri ale

    tinerilor 7

    Curelea Mdlina Georgiana i Dua

    Andrei 7

    Se d un calculator 7

    Petre Mihai clasa a XII-a MIEG 7

    Poveti ilustrate realizate de elevii

    Colegiului Naional Jean Monnet

    Ploieti 9

    Povestea puiului de ra 9

    Povestea puiului 11

    Povestea Soarelui 12

    Povestea copacilor 14

    Strugurele 14

    Calculatorul n viaa copiilor! - de

    prin clase adunate 17

    1 iunie n imagini 21

    ntlnirea cu calculatorul sau cum

    se leag o prietenie de durat 31

    Prof. Violeta Viinescu 31

    Metodic 32

    B. EXEMPLE DE ITEMI 32

    Eficiena utilizrii TIC n procesul

    instructiv-educativ 57

    Concluzii 62

    Informatica n Europa i n lume 62

    Les sciences informatiques de

    retour l'cole britannique 62

    Evenimente IT&C 64

    Biz Innovation Forum 64

    Evening Agile & Coffee 65

    Fundamente OpenStack. Training de intiere!

    OS50 65

    Tehnologii i instrumente pentru dezvoltatorii

    Android 65

    I T.A.K.E. Unconference 2015 65

    Linkuri utile preluate de pe

    http://www.infoarena.ro 65

    Olimpiade 65

    Concursuri 65

    Carti si publicatii 67

    Algoritmi 67

    Cursuri Online 68

    General 68

    COLECTIVUL REDACIEI: 70

  • O IDEEUN NCEPUT

    Evoluia societii n ultimele decenii, marcat fundamental de transformarea ei

    ntr-o societate digital, i-a pus amprenta pe toate subsistemele sale, impunnd

    prin noul suport tehnologic un ritm accelerat al progresului i, mai ales,

    necesitatea unei mai clare orientri a strategiilor, a direciilor de aciune i

    a adecvanei mijloacelor utilizate.

    Aa cum este prevzut n documentul O Agend digital pentru Europa, Capitolul

    2.6, elaborat la Bruxelles, n 26.8.2010, era digital trebuie s nsemne

    responsabilizare i emancipare, iar originea social sau competenele nu ar trebui

    s constituie o barier n calea accesului la acest potenial

    n contextul schimbrilor rapide vorbim despre noi paradigme educaionale cum ar

    fi:

    - individualizarea nvrii. Fiecare persoan care nva este diferit, n

    sensul unui stil diferit de nvare, a unor cunotine anterioare (background)

    diferite, cu diferite interese i motivaii.

    - motivarea. Individualizarea procesului de instruire determin, n general,

    o cretere a motivaiei persoanei instruite. n acelai timp, caracterul ludic al

    utilizrii unor anumite programe determin o ntrire a motivaiei.

    - nvarea interactiv. Elevul are un rol activ. Interactivitatea susine

    procesele de nvare creativ, prin descoperire.

    - individualizarea coninutului. Elevul poate avea controlul coninutului i

    al cilor de nvare a acestuia, pentru adaptarea interaciunii la diferite

    stiluri de nvare.

    - schimbri n statutul profesorului. Profesorul organizeaz resursele de

    instruire, ofer recomandri cu privire la ceea ce este bine s se realizeze n

    timpul interaciunii educaionale.

    - schimbri n tehnicile de evaluare. Cu ajutorul calculatorului, testarea i

    instruirea se pot realiza concomitent. Evaluarea poate fi o activitate continu.

    - schimbri n cadrul organizatoric de desfurare a activitii de instruire

    Actul nvrii nu mai este considerat a fi efectul demersurilor profesorului, ci

    rodul unor interaciuni ale elevului cu cel care conduce nvarea, cu calculatorul,

    cu sursele de informare puse la dispoziie (Internet, enciclopedii etc.).

    Utilizarea eLearning resupune identificarea obiectivelor i a competenelor

    prevzute n programa colar, alegerea software-ului didactic potrivit i evident

    asigurarea hardware-ului necesar. Aceast lucrare prezint pe larg aceste

    instrumente.

    Revista ncearc prin paginile ei s demonstreze faptul c integrarea resurselor

    TIC n educaie este benefic i duce la o cretere a performaelor colare, cu

    condiia ca elevii s posede cunotine de utilizare a calculatorului. Aceasta

    implic introducerea orelor de informatic i TIC la toate profilurile i la toate

  • Generaia digital

    2

    treptele de nvmnt. De asemenea ar trebui s se lucreze cu grupe mici de elevi,

    iar clasele s fie dotate cu calculatoare performante conectate la Internet, ar

    trebui realizate biblioteci de programe i sisteme expert n acord cu curriculum-

    ul colar n curs de reformare, iar promovarea ptrunderii spiritului informatic

    n coli s fie intensificat. Profesorii ar trebui s posede pe lng cunotinele

    teoretice i practice aferente disciplinei studiate i abilitai de utilizare a

    TIC. Deci concentrarea pe utilizarea tehnologiilor informaiei i comunicaiilor

    de ctre profesori i de ctre cei care nva devine o prioritate. De asemenea

    ar trebui realizate mai multe cercetri metodice privind implementarea TIC n

    educaie.

    TIC nu trebuie s fie doar un instrument pentru a prezenta coninuturile existente

    ntr-o alt manier, trebuie s duc la modificarea modului de gndire i stilului

    de lucru la clas al profesorilor, cristalizate n secole de nvmnt tradiional,

    prea puin preocupat de personalitatea i de posibilitile elevului.

    Utilizarea TIC nu trebuie s devin o obsesie deoarece fiecare elev are dreptul

    la succes colar i la atingerea celor mai nalte standarde curriculare posibile

    de aceea trebuie gsite metodele pedagogice adecvate n fiecare caz n parte. Nu

    trebuie deci s renunm la cret, tabl i burete, la lucrul cu manualul, la

    rezolvarea de probleme i la efectuarea experimentelor reale deoarece prin

    realizarea unei legturi directe ntre experiena practic i ideile teoretice,

    studiul fizicii contribuie la formarea competenelor necesare dezvoltrii

    personale a elevului i a societii n care triete.

    n concluzie putem spune c pentru a realiza un nvmnt de calitate i pentru

    a obine cele mai bune rezultate trebuie s folosim att metodele clasice de

    predare, nvare, evaluare ct i metodele moderne de nvare la distan i

    trebuie s punem n valoare rezultatele nvrii!

    CE ESTE INFORMATICA?

    ncepnd cu 1980, termenul informatic" a fost un sinonim pentru: tiina

    calculului; tiina calculatoarelor; ingineria calculatoarelor; tehnologia

    informaiei i a comunicrii .a.m.d. Aceste definiii informale pot cpta noi

    valene, sub o form mai mult sau mai puin detaliat, fr ns a avea pretenia

    c sunt complete. Iat doar cteva posibile exemple:

    1. Informatica se ocup cu: studiul calculatoarelor i a fenomenelor majore din

    jurul acestora, cu studiul sistematic al proceselor algoritmice care descriu si

    transform informaia (teoria informaiei), precum i cu analiza, proiectarea,

    implementarea i aplicarea acestora.

    2. Informatica cuprinde totalitatea cunotinelor asupra calculatorului i a

    calculului.

    Ea are componente teoretice, experimentale i de proiectare i include:

    a. teorii pentru nelegerea echipamentelor de calcul, a programelor i

    sistemelor;

    @

  • Generaia digital

    3

    b. experimente pentru testarea i dezvoltarea conceptelor;

    c. metodologii (reguli, metode) de proiectare (algoritmi, unelte pentru

    aplicaii practice particulare),

    d. metode de analiz pentru verificarea faptului c realizrile ndeplinesc

    cerinele.

    CE ESTE INFORMATICA?

    PROF. INFORMATIC VIOLETA VIINESCU

    Colegiul Naional Jean Monnet Ploieti

    n prezent, informatica reprezint cel mai vast domeniu avnd aplicaii n toate

    domeniile vieii. De-a lungul timpului, prin evoluia ei a revoluionat i a adus

    un aport impresionat in dezvoltarea comunicrii, logisticii, mass media, lumea

    afacerilor, medicin, agricultur i lista poate continua la nesfrit.

    Ca materie de studiu este cea care dezvolt gndirea i pune la incercare

    imaginaia i creativitatea fr limite a adolescenilor dezvoltndu-le o gndirea

    logic i analitic.

    Din punct de vedere al viitorului celor care o studiaz, la o simpl cutare pe

    Internet gsim articole, informaii sau studii de caz despre numeroi tineri

    informaticieni care la vrste nc fragede se bucur de o carier de succes fcnd

    doar ceea ce le place: lucrnd in domeniul IT.

    Pentru marea majoritatea a adolescenilor calculatorul este marele lor hobby i

    i petrec ore n ir n faa acestuia. Studiul informaticii le ofer posibilitatea

    de a nva ct mai mult timp alturi de prietenul lor i de a forma echipa

    perfect n cursa de maturizare i dezvoltare personal a elevului.

    cret creion mause

  • Generaia digital

    4

    PC. O ISTORIE FASCINANT

    O NOU EXPOZIIE TEMPORAR SE DESCHIDE LA MUZEUL

    NAIONAL DE ISTORIE A ROMNIEI

    Vineri, 24 aprilie 2015, cu ncepere de la ora 13.00,

    la sediul MNIR din Calea Victoriei nr.12, sector 3,

    Bucureti, a avut loc deschiderea expoziiei PC: O

    istorie fascinant, organizat n parteneriat cu

    Muzeul Comunicaiilor i Informaticii (filial a

    Muzeului Militar Naional Regele Ferdinand I),

    Muzeul Universitii Politehnica din Bucureti i

    Ing. Dr. Alexandru Floca colecionar.

    Expoziia prezint evoluia calculatoarelor, de la

    primele maini de calcul la computerele moderne de

    astzi. Majoritatea pieselor dateaz din anii `70-

    `80 ai secolului trecut, alturi de mrcile strine

    consacrate aflndu-se i cele romneti fabricate de

    companii precum: ICE Felix, Electronica, Centrul de

    Cercetri Automatica Bucureti (CCAB). Printre modelele expuse se numr i

    calculatoare reprezentative pentru industria IT din anii 80: Apple IIc, Apple

    Lisa 2, Commodore 64, IBM PC 5150, Apple Macintosh Plus, HP 150, terminalul Lear-

    Siegler ADM-3A, Osborne I i multe altele.

    Una dintre cele mai vechi piese prezente n expoziie este un calculator mecanic

    din 1943-1944, fabricat n Suedia de compania Original-Odhner, acesta fiind i

    cel mai longeviv model fabricat vreodat.

    Pentru a arta istoria complet, avnd n vedere c nu a fost posibil expunerea

    anumitor calculatoare foarte rare, expoziia are i o parte informativ, dedicat

    istoriei acestui domeniu, menit s arate prin text i imagini evoluia

    calculatorului modern, de la un simplu instrument de calcul la ceea ce este astzi.

  • Generaia digital

    5

    CIBER-CODURILE, PE NELESUL TUTUROR

    Moraru Alina,

    Clasa A XII-A MIEG

    Cnd a fost ultima dat cnd ai trimis un mesaj codat? Poate nu i-ai dat seama,

    dar cel mai probabil chiar n ora care a trecut, dac s-a ntmplat s te loghezi

    pe un website sau ai trimis vreun email. Codurile

    sunt folosite mereu pentru c mesajele noastre

    private se transmit printr-o reea public,

    cunoscut de majoritatea oamenilor sub denumirea

    de internet. Fr coduri, trimiterea de

    informaii online n cadrul reelelor

    nesecurizate sau reele cu risc cibernetic ar fi

    ca i cum am sta n mijlocul pieei Times Square,

    strignd cu voce tare secretele noastre cele mai

    ascunse, ntr-o mulime de milioane de oameni ce

    fac exact acelai lucru, ncercnd s transmit

    mesajele lor personale. Deci, pentru a-i asigura

    securitatea i statutul privat al informaiilor pe care le transmii online,

    trebuie s le criptezi, folosind coduri cunoscute doar de prietenii i cunoscuii

    ti, dar nu i de potenialii inamici diferite persoane cu identitate ascuns

    i interese periculoase.

    Codurile au jucat un rol fundamental n aproape toate rzboaiele majore din istorie.

    n Roma Antic, Cezar a folosit un simplu cod pentru a trimite mesaje generalilor

    din armata sa. Dou mii de ani mai trziu, hackerii cei specializai n spargerea

    codurilor s-au aliat i au reuit s salveze milioane de viei i au condus la

    finalul celui de-al Doilea Rzboi Mondial, sprgnd codul generat de maina

    criptografic supranumit Wehrmacht Enigma. Codurile nu sunt ns dect pentru

    mprai i militari; astzi le folosim pentru a face online-shopping i pentru a

    ne saluta prietenii n mediul virtual.

    Dar cum funcioneaz practic algoritmul de criptare al unui mesaj, astfel nct

    el s devin un cod indescifrabil i sigur?

    S presupunem c o persoan vrea s mprteasc un secret cu un prieten. Iat

    ce se ntmpl atunci cnd apei SEND la un email criptat.

  • Generaia digital

    6

    n primul rnd, serviciile de email ale celor doi utilizatori trebuie s

    stabileasc un cifru

    secret, sub forma unui

    numr foarte mare, care

    va fi ulterior folosit

    pentru a cripta i apoi

    decripta mesajul tu. Dar

    acest numr nu poate fi

    pur i simplu schimbat

    ntre persoane pe

    internet ar fi foarte

    uor de interceptat.

    n acest sens, tehnologia

    folosete un truc genial

    denumit criptografia cu

    cheie public. Ambele

    servicii de email ncep procedeul cu un numr disponibil i vizibil tuturor, dar

    apoi adaug un strop din propriile numere secrete i le amestec prin operaii

    matematice dificile i ireversibile. Imediat apoi, fac schimb de informaii i

    i insereaz din nou codul secret propriu, urmnd recombinarea final i GATA!

    Codul criptat este obinut prin acelai algoritm, dar cei doi utilizatori nu i

    cunosc numerele secrete proprii, astfel codul este unic i sigur.

    Dup aceste operaiuni, serviciul de email ales folosete acel cod criptat pentru

    a transforma mesajul transmis ntr-o form indescifrabil, iar astfel modificat

    l direcioneaz spre csua de email a celuilalt utilizator. Aceasta folosete

    din nou codul pentru a-l decripta i astfel pe ecran apare mesajul n forma lui

    original, cunoscut de noi. Cam mult munc pentru un singur email, dar totul se

    ntmpl ntr-o clipit i fr ca utilizatorii s depun vreun fel de efort.

    Pe de alt parte, nu tot traficul de date de pe internet este criptat. Serviciul

    de pli online folosete criptografia, dar istoricul unui browser, de exemplu,

    este o excepie. La fel sunt i multe mesaje text. Si emailurile sunt vulnerabile,

    chiar dac sunt criptate la trimitere, unele ajung s fie decriptate i

    interceptate nainte s ajung la destinatar. Unele site-uri web i cripteaz

    ntregul coninut se poate verifica prin identificarea prezenei sau absenei

    lactului n bara de URL a site-ului. Dac nu se afl acolo, tot ce utilizatorul

    introduce la rubricile Cutare, Comentarii, Abonare etc., poate fi

    interceptat. Acesta este unul din motivele pentru care este extrem de important

    s avem parole diferite pentru fiecare cont creat sau site vizitat. De asemenea,

    este de preferat s se evite reelele Wi-Fi

    publice, a cror conexiune este nesigur n

    raport cu numrul mare de utilizatori.

    O alt problem este faptul c aproape toate

    codurile din istorie au fost sparte nr-un

    mod care iniial prea imposibil. Explicaia

    s-ar putea afla n spatele unui fisuri la

    baza codurilor pe care le folosim actual,

    cusur nedescoperit de nimeni pn acum. Sau

  • Generaia digital

    7

    poate c descoperirea a fost fcut, ns cel care a reuit, ine totul pentru

    sine, folosindu-l n avantajul propriu.

    Aa c, data viitoare cnd doreti s-i expui datele personale, secretele sau

    orice detaliu din viaa ta privat, ia un moment de gndire i analizeaz contextul

    actual, precum i consecinele acestei alegeri de a te descoperi unui necunoscut,

    Internetul.

    SMARTPHONE-URILE, NOILE DROGURI ALE TINERILOR

    CURELEA MDLINA GEORGIANA I DUA ANDREI

    CLASA A X-A MIE, COLEGIUL NAIONAL JEAN MONNET

    Generaia smartphone-urilor este o generaie pe ct de avansat, pe att de

    periculoas. Aceast tehnologie are impact att n plan fizic, ct i emoional.

    n primul rnd, avnd n vedere componentele electrice i electronice,

    telefonul afecteaz organismul n mai multe moduri. Dei nu contientizm,acesta

    emite n permanen radiaii nocive pentru muchi i oase. Poate chiar mai grav

    este efectul asupra ochilor. Un ecran mic cu o luminozitate mare nseamn un efort

    n plus care obosete ochiul. Utilizarea ndelungat poate duce chiar la scderea

    capacitailor vizuale i cognitive. Drept dovad st numrul ridicat de tineri ce

    au nevoie de ochelari pentru a vedea la distan.

    n al doilea rnd, smartphone-urile influeneaz i la nivel psihic. S-a

    dovedit tiinific c adolescentii i copii care au un telefon mobil ajung s se

    izoleze de lumea reala. Se zice c aceast tehnologie ncetinete modul de gandire

    al omului, deoarece cnd are nevoie de ceva nu-i mai bate capul, ci caut direct

    pe internet. Cel mai bun exemplu sunt elevii care, atunci cnd au de facut un

    referat, prefer s-l copieze de pe diverse site-uri, fr a contribui cu nimic

    la realizarea acestuia.

    Aadar, tehnologia are att pri pozitive, ct i pri negative. Este

    important nsa s nu abuzm de aceasta, deoarece ne face mai mult ru dect bine.

    SE D UN CALCULATOR

    PETRE MIHAI CLASA A XII-A MIEG

    Apei pe buton. Atepi. Scrisul alb contrasteaz negrul ecranului tu i

    asta i cam irit rein. Un amalgam neinteligibil de cuvinte apare i

    dispare,fr c tu s-i dai vreo important,n timp ce te pregteti s ntmpini

    cu un zmbet satisfcut logo-ul consacrat al Windows-ului tu piratat,instalat de

    vecinul de la parter. Tastezi rapid parol n singur csua de pe ecran i

    mui,din reflex,mouse-ul cinci centimetri ctre sud-estul pad-ului cu girafe,dup

    care apei graios butonul stng de dou ori,ntr-o succesiune rapid,pentru a

  • Generaia digital

    8

    deschide Google Chrome. Cteva taste i click-uri mai trziu te gsesc scrolland

    dezinteresat News Feed-ul Facebook-ului. Felicitri,ai profilul unui utilizator

    mediocru de tehnologie contemporan. i e de bine,nu?. Nu chiar.

    Numrul proprietarilor de computere crete exponenial pe zi ce trece,astfel

    nct un grafic ar fi dificil de realizat. PC-ul a devenit un articol de mobilier

    esenial n aspectul unui dormitor sau al unui birou de lucru de invidiat. Avansuri

    majore referitoare la tehnologie se fac zilnic,astfel nct e greu s inem pasul

    cu aceast i asta duce la lenevirea populaiei utilizatoare de computer. Aici

    m refer la simplul fapt c marea majoritate a utilizatorilor nu tie s-i

    foloseasc eficient,s-i monteze sau s-i repare PC-ul,fr a mai aminti aici

    despre programare sau design,fie el hardware sau software.

    Computerul i ofer un starter-pack i o gama variat de posibiliti. Te-ai

    plictisit de site-urile mondene? F-i tu unul pe plac ! mpucturile i gameplay-

    ul rudimentar al jocurilor actuale te las rece? Creeaz-i propria lume ! PC-ul

    se tot nchide i deschide? Deschide carcasa aia prfuit i uit-te la

    condensatori ! ntr-adevr,coal nu te nva s faci niciunul din lucrurile

    acestea,dar,cu puin rbdare i multe tutoriale de pe Internet,sigur o s devii

    un maestru n domeniul ales. Trebuie doar s-i plac. i pentru c PC-ul ofer o

    varietate de posibiliti,o s-i gseti uor i rapid ceva de care s te

    ndrgosteti.

    i ce avantaje am eu fa de ceilali dac tiu s fac toate astea?

    Deoarece domeniul IT este foarte cutat pe pia actual a job-urilor,iar cei care

    cunosc foarte bine lucruri care nu sunt predate n nvmnt sunt puini,cu

    siguran o s ai un avantaj monetar consistent. Pe lng asta,vei fi uimit cnd

    vei vedea cum prietenii ti se chinuie s deschid My Computer,n timp ce tu,din

    cteva apsri de taste ai creeat un program care s fac asta automat,la pornirea

    calculatorului. Cred c te vei simi foarte mulumit de ine. n plus,crearea de

    coninut digital a ajuns la rangul de art n ultimul deceniu. Orae ntregi sunt

    asaltate anual de oameni care vin la expoziii de art digital interactiv

    jocuri,aplicaii,filme interactive ,iar creatorii exponatelor sunt foarte bine

    vzui. Cei care sunt prezeni vin uneori costumai n diferite personaje ale

    lumilor preferate,se organizeaz concursuri,se dau premii,se mparte bucurie.

    Ceilali vin cu idei noi pentru aplicaiile viitorului,se testeaz prototipuri i

    se creeaz istorie. Culturi ntregi s-au format dintr-o mna de pixeli.

    Aadar,se da un calculator. Cum procedezi?

    ADD A BIBLIOGRAPHY

    On the References tab, in the Citations & Bibliography group, click Insert Citation

    for the option to add sources and then place citations in the document.

    When youve added all the citations you need for your report, on the References

    tab, click Bibliography to insert a formatted bibliography in your choice of

    styles.

    And youre done. Nice work!

  • Generaia digital

    9

    Poveti ilustrate realizate de elevii Colegiului Naional Jean Monnet

    Ploieti

    Povestea puiului de ra

    APOSTOLACHE ALEXIA,

    A fost odata un ou.Dupa mai mult timp a inceput sa se crape.

  • Generaia digital

    10

    Din acest ou a iesit un pui de rata.

    Puiul a vazut ca mama lui plecase si s-a dus dupa ea.

  • Generaia digital

    11

    POVESTEA PUIULUI

    DE A. BUTNARIU I I.DAMIAN

    A fost odata un ou.

    Oul s-a crapat, dar ce va iesi ?

  • Generaia digital

    12

    Puiul a iesit si este sanatos.

    POVESTEA SOARELUI

    AUTOR TUDORACHE DAN MIHAI

    Clasa a 3-a

    A fost odata un fel de praf stelar care hoinari prin gauri negre prin galaxii

    i prin sisteme solare i odata se opri intr-un sistem solar i ncet, ncet n

    miliarde de ani s-a format soarele venind mii de meteorii.

  • Generaia digital

    13

  • Generaia digital

    14

    POVESTEA COPACILOR

    DE PAUNESCU ANDREI

    clasa a III-a B

    1.Am plantat copacii:

    2.Copacii ncep s creasc:

    3.Copacii au ajuns la maturitate

    STRUGURELE

    SERBAN MIHAELA I MURARESCU MARIA

    clasa aIII a B

    A fost o data o vie uscata si vestejita pe care erau cateva frunze ofilite i un

    ciorchine de strugure. Dupa o luna ciorchinele de strugure, a nceput s se

    dezvolte si sa prinda o culoare movulie .

  • Generaia digital

    15

    In toamna ciorchinele a crescut si a avut o culoare de mov intens. Peste cteva

    luni a aparut un nou ciorchine:

  • Generaia digital

    16

  • Generaia digital

    17

    CALCULATORUL N VIAA COPIILOR! - DE PRIN CLASE ADUNATE

    ALBU CELESTIN

    Calculatorul n viata mea

    Calculatorul ne nvat lucruri , dar dac stm prea mult la calculator ne radiaz

    i trebuie s purtm ochelari. Mie mi place calculatorul ,deoarece ne putem juca

    i putem accesa multe siteuri.Pe internet putem accesa :yahoo.mail , facebook i

    youtube . Pe calculator nu trebuie s vrsm lichide: suc , cafea , ceai.

    ERBAN MIHAELA

    Calculatorul n viaa mea

    Calculatorul n viaa mea prezint un ajutor de pe care pot lua: Imagini;

    Informaii; i multe altele. Calculatorul n viaa mea mai este un obiect pe

    care m joc uneori diferite jocuri. Calculatorul mai este ca o hart pe care m

    uit (intrnd pe internet). Calculatorul m ajut i s ascult muzic i s m uit

    la filme. Mai pe scurt, calculatorul n viaa mea este cel mai mare ajutor!

  • Generaia digital

    18

    SOARE TEODORA

    CALCULATORUL N VIAA MEA

    Calculatorul din viaa mea reprezint locul unde m informez uneori sau n fiecare

    zi. Trebuie s m uit doar o or pe zi. Pe min em dor ochii , dac m uit mai

    mult de o or. Mie mi place calculatorul, deoarece m joc pe el i uneori chiar

    citesc i nv. Mama mea mi d voie s m uit pe calculator, dar mereu mi spune

    s nu m uit prea mult. Eu caut site-uri importante de pe calculator. Ebesc

    calculatorul foarte mult!

    MARIN MIHNEA SEBASTIAN,

    Calculatorul din viaa mea

    Eu m joc pe calculator i caut lucruri importante pe el. Pot s ascult muzic i

    mai pot desena n Paint.

    DUMITRU JULIA CLS A IIIA

    calculatorul in viata mea

    Calculatorul n viaa mea. Calculatorul este folosit n scopuri bune sau rele.

    Este ideal s l folosim cel mult o or. El ne ajut s facem documente n Word,

    s ne jucm, s vorbim pe reele de socializare cu prietenii sau cu cei dragi i

    multe altele.

    DAVIDESCU MARCO ANDREI CLASA A III-A

    Calculatorul n viata mea

    Prentru mine calculatorul este i bun i ru. Pentru mine ce este bun am s v

    spun: iau informaii, le citesc, le nv sau pot s m joc.

    BORDEANU ADRIAN,

    Calculatorul din viaa mea

    Eu pe calculator m joc gta vice city, ascult muzic, desenez n Paint etc.

    CERNEA

    calculatorul in viata mea

    calculatorul in viata mea

    GABOR SABIN

    Calculatorul meu

    Calculatorul pentru mine este important , deoarece pot asculta muzic, m pot

    juca, pot scrie documente importante.

  • Generaia digital

    19

    EDWARD

    calculatorul n viaa mea

    Edward Clasa a lll a B Calculatorul n viaa mea Eu folosesc calculatorul pentru

    a m documenta de ce mi place i a m juca sau a colora pe paint. Dac te joci

    prea mult i stricochii i nu poi dormi.

    DAVULCU ALI

    Calculatorul meu

    Calculatorul pentru mine este important , deoarece pot asculta muzic, m pot

    juca, pot scrie documente importante.

    CHIRI ANA-MARIA

    CALCULATORUL N VIAA MEA

    Calculatorul este pentru mine un lucru important n viaa de zi cu zi. M ajut

    s-mi dezvolt imaginaia, s nv i s-mi fac lucrrile. Dar, chiar dac acest

    lucru inventat de om este bun pentru ca oamenii s nvee, el este folosit i n

    alte scopuri, de exemplu: pentru jocuri i ca s vorbeasc pe Facebook. Facebookul

    a fost inventat ca s vorbeti cu prietenii, dar oamenii, din rutatea lor, l

    folosesc pentru scopuri rele. Eu am grij de el, dar orict de greu ar fi s nu

    stai pe calculator, eu reuesc scriind, citind i nvnd.

    CEAPCHIE NICOLAE

    Calculatorul in viata mea

    Calculatorul pentru mine este important c pot asculta muzic,m pot juca,pot

    scrie documente importante.

    SANTA IOANA

    Calculatorul n viaa mea

    Calculatorul este foarte folositor pentru a gsi informaii. M va ajuta cnd voi

    fi mare. (voi lucra de mic i cnd voi fi mare mi va fi mai uor). Calculatorul

    este folositor! Programele pe care le are sunt:internetul, paint, Microsoft, Word,

    Facebook. Nu este bine s stai prea mult n faa calculatorului, pentru c vei

    ajunge s pori ochelari, dar cel mai important i ataci vederea. Eu folosesc

    internetul deseori pentru: Facebook, filme, poze i clipuri. De aceea eu iubesc

    foarte mult calculatorul! Eu de foarte multe ori folosesc Facebook, pentru a folosi

    s vorbesc cu prietenii mei.

    ZEGHERU VLAD

    Calculatorul n viaa mea

    Calculatorul n viaa mea Calculatorul e foarte important pentru c ne nva

    multe lucruri pe internet. Mie mi place pentru c putem s intrm n multe

    programe, de exemplu Microsoft Word, Paint i jocuri. Atenie! S nu stm mai mult

    pe calculator, numai cel puin o ora. Putem s vorbim cu prieteni ndeprtai pe

    Facebook. Zegheru Vlad, clasa a III-a

  • Generaia digital

    20

    DUMITRU JULIA CLS A IIIA

    calculatorul in viata mea

    Dumitru Julia cls aIII-a Calculatorul n viaa mea. Calculatorul este folosit n

    scopuri bune sau rele. Este ideal s l folosim cel mult o or. El ne ajut s

    facem documente n Word, s ne jucm, s vorbim pe reele de socializare cu

    prietenii sau cu cei dragi i multe altele.

    CERNEA

    Calculatorul in viata mea

    Calculatorul in viata mea Eu iubesc calculatorul pentru paint si jocuri.

    DOROBANU DARIA

    Calculatorul din via mea

    Calculatorul din via mea reprezint locul unde m documentez despre lumea care

    ne nconjoar.Es te bine s stm la calculator doar o ora pe zi.Dac stau mai mult

    dect o ora jumtate ,pe mine m dor ochii.Calculatorul m ajut s m documentez

    ,dar,cu acordul mamei m mai i joc puin pe el.Eu caut saituri pe calculator .mi

    place calculatorul deoarece m ajut s m documentez.Eu iubesc calculatorul.E

    cel mai bun prieten al meu!

    DANILA LOREDANA

    CALCULATORUL IN VIATA MEA

    Calculatorul n viaa mea reprezint un ajutor de pe care pot lua: Imagini

    Informaii Date Jocuri Muzic Acestea ne ajut mult. Cu ajutorul lui noi

    descoperim, nvm i nelegem. El ne nva mult mai multe lucruri . Ca de

    exemplu cnd intrm pe GOOGLE putem s gsim orice lucru ,ca de exemplu informaii

    sau multe altele.Cu calculatorul putem corecta fiiere, le putem trage laxerox i

    putem comunica cu prieteni sau cu cineva din familie care este n alt ar.

    Calculatorul ne poate face i ru, dac stm mult n faa lui el ne strica ochii.

    Noi i calculatorul 1 Noi i calculatorul 2

  • Generaia digital

    21

    1 IUNIE N IMAGINI

  • Generaia digital

    22

  • Generaia digital

    23

  • Generaia digital

    24

  • Generaia digital

    25

  • Generaia digital

    26

  • Generaia digital

    27

  • Generaia digital

    28

  • Generaia digital

    29

  • Generaia digital

    30

  • Generaia digital

    31

    NTLNIREA CU CALCULATORUL SAU CUM SE LEAG O PRIETENIE DE DURAT

    PROF. VIOLETA VIINESCU

    Am intrat n sufragerie cu sfial, nu tiam la ce s m atept i cum s reacionez.

    Auzisem de la muli copii despre Calculator, dar nu l cunoscusem nc. mi fceam

    tot felul de gnduri, cnd l-am vzut! Era att de diferit de cum mi-l inchipuaim!

    Avea un monitor micu, iar unitatea era cenuie. Avea cabluri lungi, un mouse

    negru se odignea pe birou, iar tastatur dormea ntins lng el.

    Mi-a ntins mouse-ul i mi-a spus c vrea s fie prietenul meu. L-am acceptat

    imediat, l-am ndrgit i am crescut mpreun. Ne-am jucat n fiecare zi, la

    nceput doar jumtate de ora, apoi o ora, iar acum petrecem mult mai mult timp

    mpreun, pentru c fac i informatic la coal, deci nu ne vedem numai acas.

    Ne distrm mereu copios.

    Mai trziu, Calculator mi l-a prezentat pe Internet i am legat o frumoas relaie

    de prietenie. De atunci am fost nedesprii. Ne jucm toi, nu ne certm niciodat,

    iar cnd mi fceam temele, ei m ajutau de cele mai multe ori, cu idei sau cu

    informaii utile.

    La adolescen l-am cunoscut pe copilul lui Calculator, iar acesta s-a mutat la

    noi. De atunci, Laptop face parte din marea noastr families i trim n armonie.

    Calculator este btrn i nu poate merge unde merg i eu, dar Laptop, vioi din

    fire, m nsoete n cltorii. n curnd va veni cu mine i la facultate, ce

    frumos va fi!

  • Generaia digital

    32

    METODIC

    B. EXEMPLE DE ITEMI

    ITEMI CU ALEGERE MULTIPL

    Disciplina: Tenologia informaiei i a comunicaiilor(TIC)

    Unitatea de nvare: Structura calculatorului personal

    Competenele vizate: Identificarea corect a tipurilor de memorie intern sau extern i a caracteristicilor

    acestora.

    Citii cu atenie enunurile urmtoare i ncercuii litera corespunztoare enunului pe care l

    considerai corect:

    1. Memoria RAM este :

    a)memorie intern volatil;

    b)memorie intern nevolatil;

    c)memorie extern care la oprirea calculatorului i pierde coninutul;

    d)memorie extern care la oprirea calculatorului nu i pierde coninutul.

    2. Memoria ROM este :

    a)memorie intern volatil;

    b)memorie intern nevolatil;

    c)memorie extern care la oprirea calculatorului i pierde coninutul;

    d)memorie extern care la oprirea calculatorului nu i pierde coninutul.

    Disciplina: Tenologia informaiei i a comunicaiilor(TIC)

    Unitatea de nvare: Operaii de baz n utilizarea unui procesor de texte

    Competenele vizate: Verificarea capacitii elevilor de a recunoate modul de formatare corect la nivel

    de document, paragraf i caracter.

  • Generaia digital

    33

    Citii cu atenie enunurile urmtoare i ncercuii enunul pe care l considerai corect:

    3. Pentru a formata la nivel de document, folosind aplicaia Microsoft Word 2007, procedm astfel:

    a)din submeniul Fiier(File) alegem opiunea Iniializare pagin(Page Setup) i n fereastra asociat

    facem setrile necesare;

    b) din submeniul Format(Format) alegem opiunea Iniializare pagin(Page Setup) i n fereastra

    asociat facem setrile necesare;

    c)n seciunea Setare Pagin(Page Setup) a tabului Aspect Pagin(Page Layout) se stabilesc setrile

    necesare;

    d) n seciunea Setare Pagin(Page Setup) a tabului Pornire(Home) se stabilesc setrile necesare.

    4. Pentru a formata la nivel de paragraf, folosind aplicaia Microsoft Word 2007, procedm astfel:

    a)din submeniul Fiier(File) alegem opiunea Paragraf(Paragraph) i n fereastra asociat facem setrile

    necesare;

    b) din submeniul Format(Format) alegem opiunea Paragraf(Paragraph) i n fereastra asociat facem

    setrile necesare;

    c)n seciunea Paragraf(Paragraph) a tabului Aspect Pagin(Page Layout) se stabilesc setrile necesare;

    d) n seciunea Paragraf(Paragraph) a tabului Pornire(Home) se stabilesc setrile necesare.

    5. Pentru a formata la nivel de caracter, folosind aplicaia Microsoft Word 2007, procedm astfel:

    a)din submeniul Format(Format) alegem opiunea Paragraf(Paragraph) i n fereastra asociat facem

    setrile necesare;

    b) din submeniul Format(Format) alegem opiunea Font(Font) i n fereastra asociat facem setrile

    necesare;

    c)n seciunea Paragraf(Paragraph) a tabului Pornire(Home) se stabilesc setrile necesare;

    d) n seciunea Font(Font) a tabului Pornire(Home) se stabilesc setrile necesare.

  • Generaia digital

    34

    Barem de corectare:

    Nr. item Rspuns corect

    1 a

    2 b

    3 c

    4 d

    5 d

    ITEMI DE TIP PERECHE

    1.

    Disciplina: Tenologia informaiei i a comunicaiilor(TIC)

    Unitatea de nvare: Operaii de baz n utilizarea unui procesor de texte

    Competenele vizate: Identificarea pictogramelor de formatare utilizate n lucrul cu tabele i asocierea

    corect ntre pictogramele respective i aciunea corespunztoare fiecreia dintre ele.

    n prima coloan, de mai jos, sunt prezentate o serie de pictograme din aplicaia Microsoft Word

    2007, utilizate n formatarea unui tabel, iar n cea de-a doua coloan sunt prezentate aciunile

    corespunztoare acestor pictograme.

    Realizai, cu ajutorul sgeilor, corespondena dintre pictogramele din prima coloan i aciunea

    corespunztoare acestora, din coloana a doua:

    Coloana 1 Coloana 2

  • Generaia digital

    35

    tergere rnd(linie) inserare rnd(linie) orientarea

    textului(pe vertical / pe orizontal)

    proprieti tabel(linii, coloane, celule, tabel)

    scindarea(divizarea) tabelului mbinarea celulelor

    selectate

    scindarea(divizarea) celulelor

    selectate

    Barem de corectare asocierea corect dintre pictograme i aciunile corespunztoare acestora

    este urmtoarea:

  • Generaia digital

    36

    2.

    Disciplina: Tenologia informaiei i a comunicaiilor(TIC)

    Unitatea de nvare: Structura calculatorului personal

    Competenele vizate: Identificarea echipametelor periferice i asocierea corect ntre imaginea acestora

    i numele fiecruia dintre ele.

    n prima coloan, de mai jos, sunt prezentate o serie de imagini ale unor echipamente periferice,

    iar n cea de-a doua coloan sunt prezentate numele acestor echipamente.

    Realizai, cu ajutorul sgeilor, corespondena dintre imaginile din prima coloan i numele

    corespunztor acestora, din coloana a doua:

    Coloana 1 Coloana 2

    IMPRIMANT

    SCANNER

    MOUSE

    MICROFON

    MONITOR

  • Generaia digital

    37

    BOXE

    Barem de corectare - asocierea corect dintre

    imaginile echipamentelor periferice i numele

    corespunztor acestora este prezentat alturat:

    ITEMI DUALI

    Disciplina: Tenologia informaiei i a comunicaiilor(TIC)

    Unitatea de nvare: Structura calculatorului personal

    Competenele vizate: Identificarea corect a tipurilor de memorie intern sau extern i a caracteristicilor

    acestora.

    Citii cu atenie enunurile de mai jos, stabilii valoarea de adevr a acestora i ncercuii

    varianta de rspuns pe care a considerai corect:

    1. Memoria RAM(Random Access Memory) este o memorie volatil adic, la oprirea

    calculatorului coninutul acesteia se pierde, prin urmare datele ce se doresc a fii pstrate, trebuie salvate

    pe un suport de memorie extern?

  • Generaia digital

    38

    a)adevrat;

    b)fals.

    2.Funcia de memorare a sistemului de calcul este asigurat de ctre memoria calculatorului, care

    se compune din memoria intern i memoria extern. a)adevrat;

    b)fals.

    3.Memoria ROM(Read Only Memory) este o memorie neremanent adic, la oprirea

    calculatorului, coninutul acesteia se pierde.

    a)adevrat;

    b)fals.

    4.Hard discul(HD) este un suport de memorie intern deoarece se afl n interiorul unitii

    centrale.

    a)adevrat;

    b)fals.

    5.Capacitatea memoriei RAM(Random Access Memory) Nu influeneaz viteza de lucru a

    microprocesorului.

    a)adevrat;

    b)fals.

    Barem de corectare

    Numr item Rspuns corect

    1. adevrat

    2. adevrat

    3. fals

    4. fals

    5. fals

    Reformularea item-ului 3 astfel nct rspunsul corect s fie adevrat.

    3.Memoria ROM(Read Only Memory) este o memorie remanent adic, la oprirea calculatorului,

    coninutul acesteia NU se pierde.

  • Generaia digital

    39

    a)adevrat;

    b)fals.

    ITEMI DE TIP COMPLETARE

    Disciplina: Tenologia informaiei i a comunicaiilor(TIC)

    Unitatea de nvare: Structura calculatorului personal

    Competenele vizate: Identificarea corect a tipurilor de memorie intern i a caracteristicilor acestora.

    Citii cu atenie enunurile de mai jos i completai spaiile goale astfel nct enunurile s fie valide.

    1. Memoria RAM este o memorie.................................adic, la oprirea

    calculatorului, .......................... acesteia se terge.

    2. Memoria..........este o memorie remanent adic, la oprirea calculatorului coninutul su nu se

    pierde.

    Barem de corectare:

    1. Lipsesc cuvintele: neremanent, coninutul, prin urmare rezult enunul:

    Memoria RAM este o memorie neremanent adic, la oprirea calculatorului, coninutul acesteia se

    terge.

    2. Lipsete cuvntul ROM, prinurmare rezult enunul:

    Memoria ROM este o memorie remanent adic, la oprirea calculatorului coninutul su nu se pierde.

    ITEM DE TIP NTREBARE STRUCTURAT

    Disciplina: Tenologia informaiei i a comunicaiilor(TIC)

    Unitatea de nvare: Structura calculatorului personal

    Competenele vizate: Identificarea corect a memoriilor externe, dar i prezentarea caracteristicilor

    acestora.

    Privii cu atenie imaginea de mai jos i rspundei, n scris, la urmtoarele cerine:

  • Generaia digital

    40

    1. Ce reprezint imaginea alturat ?

    ..................................................................................

    ...................................................................................

    2. Ce tip de memorie (intern/ extern) reprezint acest

    suport?

    ......................................................................................

    ......................................................................................

    3. Care este rolul suportului de memorie din imagine?

    ........................................................................................

    ........................................................................................

    ........................................................................................

    4. Dai trei exemple de echipamente, similare cu cel din imagine, care au acelai rol.

    ........................................................................................................................................

    ..... ..................................................................................................................................

    ...........

    Barem de corectare:

    1. Imaginea alturat reprezint un stik/flash.

    2. Suportul de memorie din imagine reprezint un suport de memorie extern.

    3. Stik-ul/flash-ul are rolul de a stoca datele pentru sesiuni de lucru ulterioare.

    4. Alte suporturi de memorie extern, similare cu cel din imagine i care au acelai rol sunt: CD-ul,

    DVD-ul, HD(hard disc-ul).

    ITEMI DE TIP REZOLVARE DE PROBLEME

    Disciplina: Tenologia informaiei i a comunicaiilor(TIC)

    Unitatea de nvare: Operaii de baz n utilizarea unui procesor de texte

  • Generaia digital

    41

    Competenele vizate: Verificarea capacitii elevilor de o formata corect urmtoarele elemente: tabel, text

    i imagine.

    Folosind aplicaia Microsoft Word 2007, rezolvai urmtoarele cerine:

    1. Realizai un tabel dup modelul de mai jos, n care s fie respectate urmtoarele formatri la nivel

    de tabel:

    a) Conturul tabelului - stil linie ngroat, cu limea de 3 puncte, de culoare verde

    b) Liniile interioare - stil linie simpl, cu o lime de puncte, de culoare rou

    c) Celulele umbrite - culoare gri 30%, model de umplere 10%

    Numele i prenumele

    Date personal e

    Telefon

    Data naterii

    Prenume

    Tata Mama

    2. Pentru textul din antetul tabelului realizat anterior, respectai urmtoarele formatri:

    a) Nr. crt. - caractere de 14, nclinate, fontul Times New Roman, de culoare verde, scrise pe

    vertical de jos n sus.

    b) Numele i prenumele - caractere de 12, ngroate, fontul Arial, de culoare rou, scrise n

    centrul celulei.

    c) Date personale - caractere de 12, ngroate, fontul Times New Roman, de culoare albastru,

    scrise centrat n celul.

    d) Data naterii - caractere de 12, aliniate la stnga, fontul Times New Roman, de culoare

    negru.

    e) Prenume - caractere de 13, aliniate n colul din stnga sus al celulei, fontul Times New

    Roman, de culoare negru.

  • Generaia digital

    42

    f) Tata - caractere de 12, nclinate, fontul Times New Roman, aliniate n colul din dreapta

    sus al celulei.

    g) Mama - caractere de 14, nclinate, fontul Times New Roman, centrate n celul

    h) Adresa - caractere de 12, scrise pe vertical de sus n jos, aliniate n colul din dreapta jos.

    i) Telefon - caractere de 12, scrise ngroat n centrul celulei.

    3. Sub tabelul realizat anterior, editai textul de mai jos, care s ncadreze o imagine, inserat din

    coleciile aplicaiei Word. Imaginea va avea un chenar rou cu grosimea de 3 puncte i un efect

    de umbr de culoare albastru, aa cum se poate vedea mai jos.

    Pentru a avea acces la informaiile din Internet ai nevoie de

    un furnizor de servicii Internet (Internet Service Provider), un

    modem (dac foloseti linia telefonic pentru conectare) i

    aplicaii specifice reelei Internet.

    Barem de corectare:

    Nr.

    item

    Cerina/ punctaj

    acordat Mod de rezolvare

    1

    Conturul

    tabelului stil

    linie,

    grosime,

    culoare

    3x0,3p=0,9p

    Se selecteaz tabelul apoi din meniul rapid se alege opiunea Borduri i umbriri

    (Borders and Shading). Din

    seciunea Borduri (Borders) se alege stilul liniei (ngroat), culoarea (verde) i grosimea (3 puncte), apoi se activeaz pictogramele corespunztoare pentru a realiza conturul

    tabelului.

  • Generaia digital

    43

    Liniile

    interioare stil

    linie,

    grosime,

    culoare

    3x0,3p =0,9p

    Se selecteaz tabelul apoi din meniul

    rapid se alege opiunea

    Borduri i umbriri (Borders and Shading). Din seciunea Borduri(Borders) se alege

    stilul liniei(simpl), culoarea(rou) i grosimea(1/2 puncte), apoi se activeaz pictogramele corespunztoare pentru a realiza liniile

    interioare ale tabelului.

    Celulele

    umbrite

    stil de umbrire,

    model de

    umplere

    2 x 0,5p=1p

    Se selecteaz celulele n care se dorete aplicarea unui fundal apoi din meniul rapid se alege opiunea Borduri i umbriri (Borders and Shading). Din seciunea Umbrire (Shading) se alege stilul de umbrire(culoare gri 30%,

    model de umplere 10%).

    2 Formatarea

    textului

    9x0,3p=2,7p

    Se selecteaz textul i din seciunea Font a

    tagului Pornire(Home)

    se activeaz, n funcie de cerine,

    fontul(Times New Roman, Arial, etc.),

    stilul(bold, italic), dimensiunea, culoarea. Pentru alinierea n cadrul celulei se selecteaz textul i din meniul rapid(clic dreapta pe selecie) se alege opiunea Aliniere Celula(Cell Alignment), apoi se

    activeaz pictograma corespunztoare poziiei dorite(colul din stnga jos, colul din stnga sus, etc.).

  • Generaia digital

    44

    3

    Inserare

    imagine 0,5p

    Editare text

    0,5p

    Din tagul Insert se activeaz pictograma Clip Art

    i din coleciile de imagini se alege imaginea respectiv, dup care se trage n pagin.

    Formatare

    imagine -

    ncadrare cu

    text

    0,5p

    Din meniul rapid(clic dreapta de imagine ) se alege opiunea Formatare

    Imagine(Format Picture) i din fereastra asociat, din seciunea Aspect(Layout), se activeaz pictograma Ptrat(Square) , astfel textul va ncadra imaginea respectiv.

    Formatare

    imagine

    realizare

    chenar

    0,5 p

    Se selecteaz imaginea i din

    seciunea Border(Borduri) a tagului Format se

    stabilete grosimea chenarului i culoarea acestuia,

    activnd pictograma

    Grosime(Weight)i respectiv pictograma Chenar

    Imagine(Picture Border) .

    Formatare

    imagineefect

    umbr

    0,5 p

    Se selecteaz imaginea i din seciunea Efect

    umbr(Shadow Effects) a tagului Format, se

    activeaz pictograma Shadow Effects apoi se alege un efect de umbr dintre efectele prezente n fereasta asociat.

  • Generaia digital

    45

    Formatare

    imagine

    culoare

    chenar umbr

    1p

    Se selecteaz imaginea i din seciunea Efect umbr(Shadow Effects) se activeaz pictograma Shadow Effects apoi se alege opiunea Culoare Umbr(Shadow Color).

    Total 9p

    ITEM DE TIP ESEU STRUCTURAT

    Disciplina: Tenologia informaiei i a comunicaiilor(TIC)

    Unitatea de nvare: Structura calculatorului personal

    Competenele vizate: Verificarea capacitii elevilor de a redacta corect un eseu structurat, pornind de la

    anumite cerine(formulate de profesor), pe baza cunotinelor teoretice acumulate.

    Realizai un eseu cu tema Memoria calculatorului, pe baza cunotinelor dobndite la orele de TIC.

    La elaborarea eseului se va ine cont de urmtoarele repere tiinifice:

    rolul memoriei unui calculator; (0,5p)

    tipuri de memorie; (0,75p)

    caracteristicile fiecrui tip de memorie; (2p)

    exemple de suporturi de memorie extern, inclusiv imagini cu acestea. (1,25p)

  • Generaia digital

    46

    n redactarea eseului se va ine cont de urmtoarele setri:

    la nivel de document: format A4, orientare-portret, margini de 2cm; (1,5p)

    la nivel de caracter: font Times New Roman, dimensiune 12, titlul i subtitlurile scrise

    ngroat i nclinat; (1,5p)

    la nivel de paragraf: aliniate stnga-dreapta, spaierea la 1,5 rnduri, fr spaiu nainte

    sau dup paragraf. (1,5p)

    Not: se acord 1 punct din oficiu.

    Barem de corectare i notare:

    Nr.

    crt. Cerine Rezolvare/punctaj

    1 Rolul memoriei unui calculator

    Realizeaz funcia de memorare a unui sistem de calcul, asigurnd stocarea datelor pentru sesiuni de lucru ulterioare. (0,5p)

    2

    Tipuri de memorie

    Tipuri de memorie: intern i extern. (0,25p) Memoria intern este de dou tipuri: ROM(Read Only Memory) i RAM(Random Access Memory). (2x0,25p)

    3 Caracteristicile

    fiecrui tip de memorie

    ROM-memorie ce poate fi doar citit. Memorie nevolatil sau remanant care la oprirea calculatorului nu-i pierde coninutul. (1p) RAM-memorie cu acces aleatoriu, volatil sau neremanent care la oprirea calculatorului i pierde coninutul. (1p)

    4

    Exemple de

    suporturi de memorie extern, inclusiv imagini cu

    acestea

    Stick (0,25p)

    CD i DVD (2x0,25p)

    Hard disk (0,25p)

    Dischet (0,25p)

  • Generaia digital

    47

    5 Formatarea documentului Din seciunea Aspect pagin(Page Layout)se stabilete

    formatul, orientarea paginii, marginile.

    -formatul (0,5p)

    -orientarea (0,5p)

    -marginile (0,5p)

    6 Formatarea paragrafului

    Din seciunea

    Paragraf(Paragraph)se

    stabilete alinierea i spaierea

    dintre linii. Spaiul nainte i

    dup paragraf se stabilete n

    fereastra Paragraf(Paragraph),

    n seciunea

    Spaiere(Spacing), nainte

    (Before) i Dup(After).

    -alinierea

    paragrafelor (0,5p)

    -spatiul dintre liniile

    paragrafelor

    (0,5p)

    -spatial nainte i

    dup paragraph

    (0,5p)

    7 Formatarea caracterelor

    n seciunea Font a tagului Pornire(Home), se stabilete fontul,

    dimensiunea, stilul(ngroat, nclinat).

    - font (0,5p)

    -dimensiune(0,5p)

    - stil (0,5p)

  • Generaia digital

    48

    C. TEST DE EVALUARE SUMATIV

    TEST DE EVALUARE

    Disciplina: Tehnologia informaiei i a comunicaiilor

    Clasa: a X-a

    Unitatea de nvare: Aplicaia software specializat pentru calculul tabelar, Excel

    Tipul de evaluare: evaluare sumativ

    Competena specific: Aplicarea operaiilor elementare i a conceptelor de baz ale aplicaiei Excel, cu

    privire la formatare i gestionare a datelor din foile de calcul, utilizarea

    formulelor i a funciilor, a graficelor i diagramelor

    Scopul evalurii: msurarea nivelului achiziiilor individuale;

    Obiectivele evalurii:

    msurarea capacitii elevilor de a formata corect la nivel de document; msurarea capacitii

    elevilor de a formata corect textul la nivel de caracter; msurarea capacitii elevilor de a formata

    corect celulele dintr-o foaie de calcul; msurarea capacitii elevilor de a utiliza corect formule

    i funcii ntr-o foaie de calcul; msurarea capacitii elevilor de a realiza corect grafice/diagrame

    pe baza datelor dintr-o foaie de

    calcul;

  • Generaia digital

    49

    Nume

    elev..Clasa

    Data........................

    Test de evaluare Aplicaia software specializat pentru calculul tabelar, Excel

    Not: Toate subiectele sunt obligatorii. Timp de lucru 50 de minute. Se acord 1 punct din oficiu.

    I. 2,8

    puncte

    Citii cu atenie enunurile de mai jos, stabilii valoarea de adevr a acestora i ncercuii

    varianta de rspuns pe care a considerai corect:

  • Generaia digital

    50

    1.Formatarea celulelor presupune: stabilirea tipului datelor din celulele respective, formatul de afiare al

    acestora, alinierea datelor n celulele respective, formatarea la nivel de caracter, formatarea

    bordurilor(chenarelor) celulelor, culoarea i modelul de umplere al fondului celulelor, precum i pretecia

    i ascunderea acestora.

    a) adevrat;

    b) fals.

    2.Orice formul sau funcie, introdus ntr-o celul a unei foi de calcul, ncepe cu semnul =.

    a) adevrat;

    b) fals.

    Citii cu atenie enunurile de mai jos i completai spaiile goale astfel nct rezultatul s

    reprezinte un enun valid:

    3.Formatarea documentului se poate realiza folosind pictogramele din seciunea ......................................

    a tag-ului Page Layout(Aspect Pagin).

    4.Formatarea caracterelor se poate realiza folosind pictogramele din seciunea..............a tag-ului

    Home(Pornire).

    II. 1 punct

  • Generaia digital

    51

    Citii cu atenie enunurile urmtoare i ncercuii litera corespunztoare enunului pe care l

    considerai corect:

    1.Pentru a formata la nivel de document, folosind aplicaia Microsoft Excel 2007, procedm astfel:

    a)din submeniul Fiier(File) alegem opiunea Iniializare pagin(Page Setup) i n fereastra

    asociat facem setrile necesare;

    b) din submeniul Format(Format) alegem opiunea Iniializare pagin(Page Setup) i n

    fereastra asociat facem setrile necesare;

    c)n seciunea Setare Pagin(Page Setup) a tabului Aspect Pagin(Page Layout) se stabilesc

    setrile necesare;

    d) n seciunea Setare Pagin(Page Setup) a tabului Pornire(Home) se stabilesc setrile necesare.

    2.Pentru a formata la nivel de caracter, folosind aplicaia Microsoft Excel 2007, procedm astfel:

    a)din submeniul Format(Format) alegem opiunea Paragraf(Paragraph) i n fereastra asociat

    facem setrile necesare;

    b) din submeniul Format(Format) alegem opiunea Font(Font) i n fereastra asociat facem

    setrile necesare;

    c)n seciunea Paragraf(Paragraph) a tabului Pornire(Home) se stabilesc setrile necesare;

    d) n seciunea Font(Font) a tabului Pornire(Home) se stabilesc setrile necesare.

    III 5,2 puncte

    Folosind aplicaia Microsoft Excel 2007 realizai un document care s conin un tabel cu

    urmtoarea structur, apoi rezolvai cerinele de mai jos:

    Numele Prenumele

    Nota 1 Nota2

    Tez Media Situaia colar

  • Generaia digital

    52

    1. stabilii urmtoarele setri pentru marginile documentului: sus implicit, jos 2,23cm, stnga 2,25cm,

    dreapta 2,53cm;

    2. stabilii orientarea paginii Tip portret, lime pagin 20 cm, nlime pagin 25 cm;

    3. formatai textul din antetul tabelului astfel nct s aib urmtoarele caracteristici: fontul Verdana,

    stilul bold (aldin), dimensiunea 12.5;

    4. cmpurile Nota 1 i Nota 2 s fie aliniate n colul din dreapta jos a celulelor n care se afl, cmpul

    Nr. Crt. s fie scris pe vertical de jos n sus, iar celelalte cmpuri s fie centrate n celule;

    5. liniile interioare ale tabelului se vor trasa cu linie simpl subire, de culoare roie, iar conturul se va

    realiza cu linie dubl de culoare verde;

    6. introducei date pentru 10 elevi i folosind formula de calcul a mediei, calculai media celor 10 elevi;

    7. dac media obinut este cel puin 5, atunci elevul este declarat promovat, altfel este declarat corigent;

    folosind o funcie stabilii situaia colar(corigent/promovat) a fiecruia din cei 10 elevi;

    8. reprezentai grafic datele din tabel folosind un tip/subtip de diagram la alegere.

    Barem corectare i notare

    Subiect Rspuns corect

    Punctaj Total

    punctaj

    I

    1 a) 0,7 puncte

    2,8 puncte 2 a) 0,7 puncte

    3 Page Setup(Iniializare Pagin) 0,7 puncte

    4 Font 0,7 puncte

    II 1 c) 0,5 puncte

    1 punct 2 d) 0,5 puncte

  • Generaia digital

    53

    Subiect Rspuns corect

    Punctaj Total

    punctaj

    III

    1

    Tag-ul Page Layout(Aspect Pagin), seciunea Page Setup (Iniializare Pagin), pictograma Margins(margini), apoi se stabilesc marginile solicitate

    0,5 puncte

    5,2 puncte

    2

    Tag-ul Page Layout(Aspect Pagin), seciunea Page Setup (Iniializare Pagin), pictograma Orientation(Orientare), apoi se stabilete orientarea solicitat, adic se activeaz una dintre

    0,5 puncte

    pictogramele

    3

    Se selecteaz textul din antet, apoi din tag-ul Home(Pornire), seciunea Font, se stabilesc fontul, stilul i dimensiunea conform cerinelor aplicaiei, activnd pictogramele corespunztoare, adic

    0,5 puncte

  • Generaia digital

    54

    Subiect Rspuns corect

    Punctaj Total

    punctaj

    4

    Se selecteaz cmpurile Nota 1 i Nota 2, apoi din meniul rapid(clic dreapta de selecie) se alege opiunea Format Cells (Formatare Celule), iar din fereastra asociat acesteia, din seciunea Align (Aliniere), din listele Horizontal i Vertical se aleg opiunile Right i respectiv Bottom.

    Se selecteaz apoi cmpul Nr. Crt. din meniul rapid(clic dreapta de selecie) se alege opiunea Format Cells (Formatare Celule), iar din fereastra asociat acesteia, din seciunea Align (Aliniere), n zona Orientation se specific 900 sau se mic pe cadran pn cnd ajunge textul pe vertical de jos n sus.

    0,5 puncte

  • Generaia digital

    55

    5

    Pentru a trasa liniile interioare, select m tabelul i din meniul

    rapid(clic dreapta pe selec ie) alegem op iunea Format Cells

    ( Formatare Celule), iar din fereastra asociat acesteia, din sec iunea

    Border(Borduri) alegem stilul liniilor, culoarea, dup care n fereastra de examinare activ m liniile interioare sau pictograma

    Inside .

    Pentru liniile exterioare proced m asem n tor, alegnd linia dubl , verde dup care activ m, n fereastra de examinare liniile de pe contur sau pictograma Outline .

    ,5 puncte 0

    6

    Se introduc cele 10 nregistr ri dup care, n prima celul n care trebuie calculat media( adic n celula G2) se introduce formula de calcul a mediei respectiv 4 =((D5+ E5)/2*3+F5)/ , dup care, pentru

    ceilal i elevi se genereaz media cu ajutorul butonului Autofill.

    punct 1

    Pentru liniile

    interioare

    Pentru liniile exterioare

  • Generaia digital

    56

    7

    Pentru a completa situai colar(promovat/corigent) poziionm cursorul n celula H5 unde introducem funcia IF astfel:

    =IF(G5>=5; PROMOVAT; CORIGENT) care va genera situaia colar a primului elev. Pentru ceilali elevi, se va genera situaia colar cu ajutorul butonului Autofill.

    1 punct

    8

    Pentru a reprezenta grafic datele din tabel se vor selecta doar cmpurile care dorim s fie reprezentate grafic respectiv: nume, prenume, nota 1, nota 2, media, apoi din tag-ul Insert se alege, din seciunea Charts, o categorie de diagrame, de exemplu Column i astfel datele selectate vor fi reprezentate grafic, dup cum urmeaz:

    0,7 puncte

    Din oficiu 1 punct

  • Generaia digital

    57

    EFICIENA UTILIZRII TIC N PROCESUL INSTRUCTIV-EDUCATIV

    Pentru a realiza o analiz asupra eficienei utilizrii TIC n procesul instructiv

    educativ am interdievat 235 elevi din care 130 fete i 105 biei. Rezultatele

    sunt prezentate mai jos:

    1. Avei calculator personal?

    a. Da 62,98% 106 elevi

    b. Nu 37,02% 87 elevi

    2. tii s utilizai calculatorul?

    Rspunsuri date de elevii care au

    calculator personal

    a. Foarte bine 60,37% 64 elevi

    b. Bine 29,24% 31 elevi

    c. Puin 7,54% 8 elevi

    d. Deloc 2,85% 3 elevi

    Rspunsuri date de elevii care nu

    au calculator personal

    a. Foarte bine 1,14% 1 elevi

    b. Bine 13,79% 12 elevi

    c. Puin 36,78% 32 elevi

    d. Deloc 48,29% 42 elevi

    92%

    93%

    94%

    95%

    96%

    97%

    98%

    99%

    100%

    da nu

    Column1

    elevi2

    elevi

    80%

    85%

    90%

    95%

    100%

    foarte

    bine

    bine putin deloc

    Column1

    elevi2

    elevi

    0

    5

    10

    15

    20

    25

    30

    35

    40

    45

    foarte

    bine

    bine putin deloc

    Column2

    Column1

    Rspunsuri date deelevii care nu au

    calculator personal

  • Generaia digital

    58

    3. Unde ai nvat s utilizai

    calculatorul?

    a. La coal 17,90% 34 elevi

    b. Acas, rude, prieteni 70,00% 133

    elevi

    c. Alte cursuri 12,10% 23 elevi

    4. La ce este bun calculatorul?

    a. Pentru a nva ceva nou, pentru

    a v documenta 71,06% 167 elevi

    b. Pentru divertisment 28,94% 68

    elevi

    0

    20

    40

    60

    80

    100

    120

    140

    Aveicalculator

    personal?

    la scoala acasa,

    rude,

    prieteni

    alte

    cursuri

    elevi

    0

    50

    100

    150

    200

    Pentru a nva ceva nou, pentru a vdocumenta

    Pentru divertisment

    Series 1

  • Generaia digital

    59

    5. Utilizai serviciile Internet?

    a. Da 75,74% 178 elevi

    b. Nu 24,26% 57 elevi

    6. Ct de des folosii

    calculatorul ?

    a. n fiecare zi 88 biei 83,80%,

    79 fete 60,76%

    b. Sptmnal 10 biei 9,52%, 39

    fete 30,00%

    c. De cteva ori pe lun 7 biei

    6,68%, 9 fete 6,94%

    d. De cteva ori pe an 0 biei 0%,

    3 fete 2,30%

    0

    20

    40

    60

    80

    100

    120

    140

    160

    180

    da nu

    Series 1

    0

    1

    2

    3

    4

    5

    6

    7

    8

    baieti

    fete

  • Generaia digital

    60

    7. Credei c este util

    calculatorul n procesul

    instructiv-educativ?

    a. Da 82,97% 195 elevi

    b. Nu 17,03% 40 elevi

    8. Enumerai cel puin trei motive

    pentru care considerai c este

    util folosirea calculatorului la

    clas.

    Cele mai frecvente motive au fost:

    a. Scurteaz timpul de nvare, de

    nelegere a noiunilor prezentate,

    de

    efectuare a calculelor, a

    graficelor i a tabelelor etc

    b. Leciile devin mai atractive

    c. Se pot realiza experimente greu

    de efectuat n laborator

    d. Verificarea cunotinelor este

    mai obiectiv

    e. Dezvolt creativitatea,

    gndirea, spiritul de

    competitivitate etc

    0

    20

    40

    60

    80

    100

    120

    140

    160

    180

    200

    da nu

    Series 1

    0

    5

    10

    15

    20

    25

    30

    Series 1

  • Generaia digital

    61

    9. Enumerai cel puin trei motive

    pentru care considerai c nu este

    util folosirea calculatorului la

    clas.

    Cele mai frecvente motive au fost:

    a. Dotarea insuficient a colilor

    cu calculatoare

    b. Lipsa unor softuri de bun

    calitate

    c. Lipsa experienei profesorilor

    i elevilor n utilizarea

    calculatorului

    d. Distragerea ateniei de la

    explicaiile profesorului datorit

    tendinei elevilor de a se juca

    e. Afecteaz sntatea i relaiile

    interumane

    10. Credei c utiliznd

    calculatorul vei nregistra un

    progres la nvtur, o

    stagnare sau un regres?

    a. Un progres 69,36% 163 elevi

    b. O stagnare 25,10% 59 elevi

    c. Un regres 5,54% 13 elevi

    11. La ce arie curricular este

    util folosirea calculatorului?

    a. Limb i comunicare 0,85% 2 elevi

    b. Matematic i tiine ale

    naturii 84,68% 199 elevi

    c. Om si societate 2,12% 5 elevi

    d. Arte 0,85% 2 elevi

    e. Educaie fizic i sport 0,00% 0

    elevi

    f. Tehnologii 11,50% 27 elevi

    g. Consiliere i orientare 0,00% 0

    elevi

    0

    10

    20

    30

    40

    50

    60

    Series 1

    0

    20

    40

    60

    80

    100

    120

    140

    160

    180

    1 2 3 4

    elevi

    0

    50

    100

    150

    200

    elevi

  • Generaia digital

    62

    12. Care modul TIC v este cel mai

    util la coal?

    a. Concepte de baz ale tehnologiei

    informaiei 1,70% 4 elevi

    b. Utilizarea computerului i

    organizarea fiierelor 3,40% 8

    elevi

    c. Procesare de text-Word 25,96% 61

    elevi

    d. Calcul tabelar-Excel 22,55% 53

    elevi

    e. Baze de date-Access 1,28% 3 elevi

    f. Prezentri Power Point 33,61% 79

    elevi

    g. Internet i pot electronic

    11,50% 27 elevi

    h. instrumente noi TIC 90% 210 elevi

    CONCLUZII

    Se poate spune c integrarea resurselor TIC n educaie este benefic i

    duce la o cretere a performaelor colare, cu condiia ca elevii s posede

    cunotine de utilizare a calculatorului. Aceasta implic introducerea orelor de

    informatic i TIC la toate profilurile i la toate treptele de nvmnt. De

    asemenea ar trebui s se lucreze cu grupe mici de elevi, iar clasele s fie dotate

    cu calculatoare performante conectate la Internet, ar trebui realizate biblioteci

    de programe i sisteme expert n acord cu curriculum-ul colar n curs de reformare,

    iar promovarea ptrunderii spiritului informatic n coli s fie intensificat.

    Profesorii ar trebui s posede pe lng cunotinele teoretice i practice aferente

    disciplinei studiate i abilitai de utilizare a TIC. Deci concentrarea pe

    utilizarea tehnologiilor informaiei i comunicaiilor de ctre profesori i de

    ctre cei care nva devine o prioritate. De asemenea ar trebui realizate mai

    multe cercetri metodice privind implementarea TIC n educaie.

    INFORMATICA N EUROPA I N LUME

    LES SCIENCES INFORMATIQUES DE RETOUR L'COLE BRITANNIQUE

    http://www.lefigaro.fr/international/2012/01/11/01003-20120111ARTFIG00576-les-

    sciences-informatiques-de-retour-a-l-ecole-britannique.php

    0

    50

    100

    150

    200

    250

    Series 1

  • Generaia digital

    63

    Elevii britanici vor nva cum s

    programeze cu ajutorul sectorului privat

    care dorete s se implice pentru a ridica

    nivelul foarte sczut de absolveni de

    informatic.

    Elevii care nva s tasteze rapid pe

    calculator, s editetze ntr-un un

    document Word, folosind o foaie de calcul

    Excel, sau bazndu-se pe un calculator:

    ceea ce arata ca un calculator la nceputul

    anilor 1990 este nc un element de noutate

    n colile din Anglia, spre disperarea

    companiile nationale high tech care lupta pentru a recruta absolveni. Ministrul

    britanic al Educaiei a anunat miercuri c a fost lansat o consultare naional

    pentru a elimina din luna septembrie a acestui an, acest curriculum naional, care

    nu satisface pe nimeni. n schimb, colile vor fi libere s-i nvee ce vor n

    acest domeniu, cu accent deosebit pe programare.

    "n loc de a vedea studenii notri plictisit pn la lacrimi la cursuri

    nvndu-i cum s foloseasc Excel i Word, am putut vedea copiii 11 ani pot

    efectua animaii 2D simplu pe calculator. La 16, ei pot scrie propriile aplicatii

    pentru smartphone-uri ", a declarat ministrul Michael Gove n timpul unui discurs.

    "Profesorii au acum dreptul de a se concentra pe subiecte care sunt importante:

    cum funcioneaz un calculator, elementele de baz de programare i cod, i s

    ncurajeze elevii s" tweak "se", mulumesc "Rasberry Pi", un calculator in

    miniatura, care permite copiilor s nvee elementele de baz de programare pentru

    numai 17 de euro fiecare.

    Low-level absolveni n IT

    Momentul este dificil ntr-adevr pentru pentru sistemul de nvmnt din Anglia.

    Numeroase rapoarte au criticat nivelul redus de cunotine de calculator de tineri

    limba englez, n special tinerii absolveni. Absolvenii din tiina

    calculatoarelor sunt cei mai afectai de omaj din ar, n special n zonele de

    efecte speciale i jocuri video: doar 12% dintre absolvenii au gsit locuri de

    munc la ase luni dup finalizarea studiilor n 2009. Locurile de munc nu

    lipsesc, dar angajatorii se plng de neajunsuri severe ale candidailor. "Mult

    prea muli tineri absolveni nici mcar nu au un nivel de baz n matematic,

    fizic i programare", spune n The Guardian managerul de studio Blitz Games.

    Profesionitii din sectorul high-tech au ncercat de mai muli ani pentru a alerta

    guvernul, dar acesta din urm va lua de fapt msuri abia din luna august. Managerul

    Google, Eric Schmidt, a criticat aspru Marea Britanie afirmnd c a ntors spatele

    i a abandonat nvarea programrii n coal, i pltete abia acum preul

    acesta.Marea Britanie este pn la urm ara de origine a lui Alan Turing,

    considerat printele informaticii.

    Cele mai mari companii high-tech din ara au fost unite sub stindardul "Next Gen

    Skills" pentru a mpinge guvernul s se schimbe. "Lipsa de informatic n cadrul

  • Generaia digital

    64

    obligatoriu este un risc pentru toate ntreprinderile din Marea Britanie care se

    bazeaz pe aceste tehnologii. Ne gndim la ingineri de proiectare, servicii

    financiare, arhitectura lupta mpotriva criminalitii informatice, i

    ntreprinderile digitale inovative. "

    Autonomia colar i utilizarea sectorul privat

    Mesajul a fost ascultat de ctre Ministerul Educaiei, care promite o schimbare

    n autonomia colilor, formarea cadrelor didactice, precum i utilizarea

    sectorului privat. "Tehnologia de nvare n coli nu vor mai fi dictat de guvern",

    a insistat Michael Gove, explicnd c n momentul n care statul dezvolta un nou

    program obligatoriu n aceast privin, acesta va fi deja depit. Este de pn

    la coli pentru a dezvolta propria lor, i le schimb.

    n timp ce doar 3 din 28.000 de noi cadre didactice au intrat n profesia n 2010,

    cu o diplom n tiina calculatoarelor, guvernul a promis s se concentreze pe

    formarea iniial i continu a cadrelor didactice. ntr-un raport publicat in

    decembrie, inspectorii colari britanici au subliniat nivelul redus de cadre

    didactice se ocup de cursuri de calculatoare, inclusiv de programare.

    Michael Gove ncurajeaz, de asemenea colile s se apropie de lumea academic de

    a dezvolta programe inovatoare, n special n domeniul jocurilor serioase (jocuri

    educative). Ministrul a mai citat exemplul iniiativelor din sectorul privat.

    "Facebook a abordat o asociaie britanic, Apps for Good, pentru a permite mai

    multor tineri s nvee cum s se proiecteze codul de reele sociale. Aceasta ia

    forma unor cursuri on-line uor accesibile din lume. "Astfel, nimic nu mpiedic

    colile britanice pentru a utiliza aceast resurs pentru cursurile lor.

    Discursul ministrului a fost ntmpinat cu entuziasm de ctre sectorul high-tech.

    "Este minunat c Ministerul Educaiei se ndreapt spre ntreprinderi i asociaii

    pentru a reconstrui formarea de programatori din coal ", a declarat Ian

    Livingstone, presedinte de onoare al editorului de jocuri video Eidos. "Studenii

    britanici au dreptul de a studia informatica pentru a avea instrumentele necesare

    pentru a crea urmtorul Google, Twitter, Facebook sau Zynga."

    EVENIMENTE IT&C

    BIZ INNOVATION FORUM

    20 Mai 2015 BUCURESTI

    Biz Innovation Forum este evenimentul la care specialistii care dau tonul in industria digitala, vin si

    vorbesc despre cum poti sa inovezi in compania ta.

  • Generaia digital

    65

    EVENING AGILE & COFFEE

    20 Mai 2015 BUCURESTI

    n fiecare lun, pasionaii de metodologii Agile se pot reuni n cadrul unui meet-up informal, n cadrul

    cruia pot discuta cele mai importante subiecte din domenii precum Agile, Lean, Scrum, Kanban, XP

    sau din zona Product Development.

    FUNDAMENTE OPENSTACK. TRAINING DE INTIERE! OS50

    21 Mai 2015 BUCURESTI

    Introducerea rapida intr-o singura zi in OpenStack este destinat utilizatorilor finali OpenStack, cum ar

    fi manageri de proiect, profesionitii IT sau ingineri de vnzri care necesit abiliti operaionale in

    platforma cloud i o nelegere mai profund a cloud computing, folosind OpenStack.

    TEHNOLOGII I INSTRUMENTE PENTRU DEZVOLTATORII ANDROID

    21 Mai 2015 BUCURESTI

    GDG Bucureti d startul unor noi sesiuni cu profil tehnic, ce au n vedere reunirea specialitilor,

    pasionailor i profesionitilor din domeniu.

    I T.A.K.E. UNCONFERENCE 2015

    28 Mai 2015 BUCURESTI

    I T.A.K.E. Unconference 2015 aduce la Bucuresti ultimele trenduri si practici inovatoare in industria IT

    software. Un eveniment dedicat programatorilor, software craftsmen, architects, DevOps, technical

    leaders, technical managers si CTOs/Technical Co-Founders.

    LINKURI UTILE PRELUATE DE PE HTTP://WWW.INFOARENA.RO

    OLIMPIADE

    olimpiada.info

    Pagina de plecare a Olimpiadei Nationale de Informatica. Nu te-ai saturat sa cauti in fiecare an un

    nou site, o noua adresa, o noua locatie a olimpiadei? Ei bine, de acum inainte tot ce este nevoie sa

    tii minte este http://olimpiada.info.

    Olimpiade.ro

    Nu este strict despre informatica, este site-ul tuturor olimpiadelor romanesti. Are un numar mare

    de subiecte de pe la olimpiade.

    CONCURSURI

    .campion

    ".campion" este un program de pregatire de performanta in informatica sustinut de profesori de

    prestigiu din tara - membri ai Comisiei Nationale de Informatica si de studenti - fosti olimpici

    internationali la informatica.

    Saratov State University :: Online Contester

    Site de antrenament pentru ACM, contine peste 200 de probleme, dar nivelul de dificultate al

    problemelor este mult mai ridicat decat la celalte site-uri de acest tip.

  • Generaia digital

    66

    TopCoder

    Un concurs de programare foarte popular. Accentul este pus mai mult pe viteza si acuratete decat

    pe probleme foarte grele.

    Codeforces

    Un site de concursuri care incearca sa combine reteta Topcoder cu ACM IPSC. Accepta o varietate

    mare de limbaje de programare.

    IPSC - Internet Problem Solving Contest Cel mai prestigios concurs online pe echipe.

    Problemele sunt frumoase si e primul concurs care cere nu surse de solutii ci outputuri pentru

    testele publicate.

    Sphere Online Judge

    Online Judge cu probleme date la concursuri din Polonia.

    Waterloo Programming Contests

    Universitatea Waterloo din Canada organizeaza concursuri de pregatire pentru ACM. Pe acest site

    gasiti texte, teste si solutii ale acestor concursuri. Probleme de aici au fost folosite ca surse de

    inspiratie pt lotul roman si pentru balcaniada in 2000 parca ...

    ACM, University of Vallaloid

    Este cel mai mare site din reteaua ACM, ofera o arhiva de peste 1000 de probleme si o lista de

    discutii de cateva zeci de mii de membri. Site-ul organizeaza regulat concursuri online.

    ACM, Ural State University

    Site din reteaua ACM intretinut de Ural State University. O buna parte din problemele de aici sunt

    foarte interesante si pregatitoare. Demn de mentionat este faptul ca la realizarea acestei arhive au

    contribuit si cativa olimpici romani internationali.

    CodeCup

    Concurs anual organizat de catre The Netherlands Olympiad in Informatics . Concurentii trebuie sa

    faca un program capabil sa joace un joc ales de catre organizatori. Acesta va juca meciuri cu

    programele celorlalti concurenti in mai multe runde de-a lungul mai multor luni.

    ACM, Peking University

    Site din reteaua ACM intretinut de Peking University. Are o arhiva de probleme destul de mare.

    Concursurile lunare contin probleme originale si interesante.

    ACM, Zhejiang University

    Site din reteaua ACM intretinut de Zhejiang University. Are o arhiva de probleme destul de mare.

    Concursurile lunare contin probleme originale si interesante.

    ACM, Tianjin University

    Site din reteaua ACM intretinut de Tianjin University. Are o arhiva de probleme destul de mare.

    ACM, Hangzhou Dianzi University

    Site din reteaua ACM intretinut de Hangzhou Dianzi University. Are o arhiva de probleme ok, din

    pacate unele din ele au enuntul doar in chineza. Partea pozitiva este ca sunt dornici sa te ajute sa

    organizezi un concurs online dupa regulile ACM pe site-ul lor.

    ACM ICPC International Collegiate Programming Contest

    Site-ul oficial al concursului ACM ICPC, cel mai prestigios concurs de programare/algoritmica

    pentru universitati. Gasiti pe site problemele de la concursurile regionale (din toata lumea) si de la

    finalele din ultimii ani.

    Bubble Cup

    Concurs organizat in Serbia, cu sprijinul Microsoft Development Center Serbia. Este vazut ca un

    antrenament online si la fata locului(finala), pentru ACM. Pe site-ul concursului sunt disponibile

    problemele din rundele precedente, precum si regulamentul. Problemele de la runda finala se pot

    gasi pe ztrening (vezi mai jos).

    Z-Trening

    Colectie de probleme date la concursuri. Concursuri online.

  • Generaia digital

    67

    CARTI SI PUBLICATII

    Algoritmi Fundamentali

    O carte online scrisa de Prof. Razvan Andonie si Ilie Garbacea.

    Cartea prezinta structurile de date uzuale, analiza eficientei algoritmilor, tehnici de programare,

    algoritmi de explorare a grafurilor si concepte OOP.

    La sfarsitul fiecarui capitol sunt adaugate exercitii, multe dintre ele rezolvate.

    Introduction to Algorithms

    Nu are nevoie de introducere.

    Algorithms Courses on the WWW

    Un site cu linkuri spre cursuri de algoritmica ale universitatilor puternice din State. Materialul in

    general este accesibil unui elev de liceu ce se pregateste pt ONI sau alte concursuri mai puternice.

    Ferguson: Game Theory

    Carte despre teoria jocurilor. Capitolul I este interesant pentru unele probleme folosite in

    concursurile de programare.

    EWD Archive

    Articole din corespondenta lui Dijkstra cu colegii algoritmicieni. Multe din articole sunt stufoase si

    greu de citit dar se gasesc si foarte multe idei interesante.

    Numerical Recipes in C

    Poate majoritatea subiectelor tratate in carte sunt prea avansate pentru elevii de liceu, dar sunt si

    subiecte accesibile si folositoare.

    Revista GInfo

    Foarte populara in randurile informaticienilor, GInfo este o revista de prestigiu in domeniu ce pune

    la dispozitia cititorilor articole foarte valoroase despre informatica si concursuri de programare.

    Site-ul ofera spre download gratuit toate numerele revistei (in afara de ultimul) in format PDF.

    Coding Style for C Programming

    Articolul cuprinde recomandari pentru formarea un stil de implementare in limbajul C++.

    Informatica pentru grupele de performanta

    Cartile in format PDF luate pe capitole, de la gimnaziu pana la clasa a XII-a. Coordonatori: lector

    univ. dr. Clara Ionescu, prof. Adina Balan

    ALGORITMI

    Topcoder algorithm tutorials

    O serie de tutoriale pentru cunostintele de baza de care aveti nevoie in concursurilor de

    programare, deocamdata cateva subiecte interesante sunt geometrie computationala, greedy,

    programare dinamica, matematica pt concursuri de programare si folosirea expresiilor regulare.

    Algorithmist

    Site cu explicatii pentru diversi algoritmi si solutii pentru cateva probleme de la ACM.UVA.ES

    comp.graphics.algorithms Frequently Asked Questions

    O lista de intrebari si raspunsuri frecvente legate de geometrie computationala.

    Graph Theory

    Notiuni si teoreme legate de teoria grafurilor.

    The Aggregate Magic Algorithms

    Algoritmi low level, optimizari, operatii pe biti.

    Stony Brook Algorithm Repository

    Un site ce serveste ca o colectie comprehensiva de implementari de algoritmi, intretinut de Steven

    Skiena - unul dintre cei mai prestigiosi algoristi din lume.

  • Generaia digital

    68

    Introduction to Algorithms

    Sunt cursurile inregistrate ce au fost predate la MIT in 2005. Felul cum sunt prezentate le face

    accesibile pentru orice doritor. Parte din programul OPENCOURSEWARE

    Sorting algorithms

    Diversi algoritmi de sortare prezentati foarte bine pentru incepatori.

    CURSURI ONLINE

    MIT Open Courseware

    Khan Academy

    Udacity

    Stanford Online Courses

    Coursera

    GENERAL

    TJHSST's Senior Computer Team

    Siteul de pregatire pentru concursuri de programare a liceului Thomas Jefferson, cel mai tare liceu

    din SUA la acest capitol.

    Pareri ale fostilor olimpici despre olimpiada de informatica

    O lista de pareri ale fostilor olimpici la informatica ai Romaniei. Daca nu sunteti siguri la ce e buna

    olimpiada si informatica in general cititi cateva randuri de acolo. ;)

    Cplusplus

    Un site cu multe informatii despre C++

    Cut the Knot

    Interactive Mathematics Miscellany and Puzzles

    Don Knuth: Musings

    Profesorul Knuth nu mai preda dar tine din cand in cand cate un curs despre ceva legat de

    algoritmica ce i se pare lui interesant. Aveti pe acest site acces la cateva din aceste cursuri ce au

    fost filmate. Din pacate trebuie o conexiune destul de buna.

    Personal homepage of Zeyuan Zhu

    Pagina personala a unui reprezentant al Chinei la IOI. Contine idei la multe probleme de pe

    acm.timus.ru si probleme interesante ale autorului. De asemenea contine si versiunea online a

    cartii Introduction to Algorithms de Cormen, Leiserson si Rivest, carte de baza pentru concursurile

    de programare.

    MathWorld

    Daca intalniti o notiune de matematica care nu o intelegeti sau vreti sa o aprofundati acest site

    este ceea ce cautati.

    On-Line Encyclopedia of Integer Sequences

    Daca intalniti un sir si credeti ca ar putea fi unul celebru, puteti il cautati pe acest site.

    TyperA - test your typing skills

    Daca nu ati vazut pe cineva care sa tasteze mai repede ca voi, va puteti compara viteza cu cei mai

    buni din lume pe acest site.

    How To Become A Hacker

    Un document interesant care ne ajuta sa intelegem modul de gandire a hackerilor.

    Omnibus Useful Links Page

    Gasiti aici o colectie impresionanta de link-uri catre carti si publicatii online (download-abile!)

    despre programare.

  • Generaia digital

    69

    How To Be A Programmer

    Document mai general ce nu e orientat inspre olimpici ci inspre un tip ce isi castiga painea din

    programare.

    The rec.puzzles archive

    Arhiva de problemutze de pe lista de discutii rec.puzzles de pe usenet.

    MathLinks

    Cel mai mare forum ce se ocupa cu probleme de matematica.

    Ponder This

    "Welcome to our Monthly Puzzles. You are cordially invited to match wits with some of the best

    minds in IBM Research."

    Usaco training gateway

    Site american de pregatire pentru olimpiade. Cel mai bun site pentru incepatori. Siteul este

    impartit in sectiuni si pentru a trece de la o sectiune la urmatoarea trebuie rezolvate toate

    problemele din sectiunea curenta. In fiecare sectiune exista si documentatie referitoare la tehnica

    de programare ce poate fi folosita pentru a rezolva problemele acelei sectiuni.

    e - Edu

    Un site aflat intr-o permanenta actualizare ce se adreseaza tuturor celor interesati in probleme de

    informatica.

    ProjectEuler

    Project Euler is a series of challenging mathematical/computer programming problems that will

    require more than just mathematical insights to solve. Although mathematics will help you arrive

    at elegant and efficient methods, the use of a computer and programming skills will be required to

    solve most problems.

    Czech-Polish-Slovak Preparation Camp 2004,2007

    CPSPC este o tabara de pregatire anuala ce reuneste loturile Cehiei, Poloniei si Slovaciei.

    Problemele sunt de un grad ridicat de dificultate. La adresa precizata gasiti enunturile problemelor,

    testele si solutiile din anii 2004 si 2007.

    Czech-Polish-Slovak Preparation Camp 2005

    CPSPC este o tabara de pregatire anuala ce reuneste loturile Cehiei, Poloniei si Slovaciei.

    Problemele sunt de un grad ridicat de dificultate. La adresa precizata gasiti enunturile problemelor

    din anul 2005.

    VideoLectures

    Cursuri filmate cu slide-uri alaturi ce sintetizeaza notiunile prezentate in film. Un mare avantaj este

    acela ca pot fi downloadate materialele folosite.

    Dream-in-code

    Informatii utile pentru mai multe limbaje

  • Generaia digital

    70

    COLECTIVUL REDACIEI:

    COORDONATOR: Ionescu Daniela

    REDACTORI: Ionescu Daniela

    TEHNOREDACTARE: Ionescu Daniela

    Adresa redaciei:

    Colegiul Naional Jean Monnet Ploiesti

    Strada Nicolae Iorga nr 8

    Ploieti

    Generatia digitala (CD-ROM) = ISSN 2457 2934

    ISSN-L 2457 2934