Date post: | 17-Feb-2018 |
Category: |
Documents |
Upload: | bogdan-grigorescu |
View: | 227 times |
Download: | 0 times |
of 13
7/23/2019 G3D
1/13
Tehnici de
iluminare/umbrire, umbrireaconstanta
GrigorescuGrupa 445B
7/23/2019 G3D
2/13
Lumina provenit de la diferite surse cadeasupra obiectelor opace, o parte indabsorbit de obiect, iar o parte ind
reectat! "chiul percepe lumina reectatde obiect, pentru a interpreta forma,culoarea #i alte detalii ale obiectului!
In graca pe calculator pentru calcululiluminrii trebuie s e denite sursele delumin #i interac$iunea dintre lumin #isuprafe$e!
7/23/2019 G3D
3/13
%n model de iluminare dene#tenatura luminii emise de o surs d
lumin, adic distribu$ia intensitluminii emise!
%n model de ree&ie descrieinterac$iunea dintre lumin #i osuprafa$, 'n func$ie de propriet
suprafe$ei #i natura sursei de lum
7/23/2019 G3D
4/13
Tehnica de umbrire repre(inta implemeunui model de ree&ive in procedeul decalculare a intensitatii culorii ecarui p
Lumina incident la o suprafa$ a unui este distribuit 'n patru categorii)
lumina refectat lumina absorbit lumina transmis lumina 'mpr#tiat #i emis
7/23/2019 G3D
5/13
*n graca intensitatea reectat este cdin trei componente)componenta de ree&ie direc$ionat
+specularcomponenta de ree&ie difu( direc$icomponenta de ree&ie difu( ideal
-rimele dou componente se datorea(ree&iei de prim ordin, iar componentaree&ie difu( ideal se datorea( ree
multiple #i a ree&iilor subsuprafe$elor
7/23/2019 G3D
6/13
.odelul de ree&ie -hon
Imit efcient modul real de reexie, pn la unproduce o percepie destul de bun a obiecteloi, de aceea, are o larg utilizare n grafca pe c
Lumina reectat de o supraa este defnit ccombinaie liniar a trei componente:
reexia diuz
reexia specular
reexia ambiental
7/23/2019 G3D
7/13
-rin 'nsumarea componentelor delumin difuz, specular#iambiental, se ob$ine iluminareatotala unei suprafe$e)
*n modelul RGBde repre(entare aculorilor, rela$ia se descompune 'rela$ii, pentru ecare component+rou, verde, albastru)
( ) ( ( sdiaa k+kI+kI=I VRNL
( ) ( ( ( ) ( (
( ) ( (sbdbiabab
sgdgiagag
srdriarar
kkIkII
kkIkII
kkIkII
VRNL
VRNL
VRNL
++=
++=
++=
7/23/2019 G3D
8/13
*n mod obi#nuit se considercomponenta specular de culoare a+deci ksr ksg ksb ks, iar
culoarea suprafe$ei este controlatprin coecien$ii de ree&ie difu( +kdg, kdb #i ambiental +kar, kag,kab! 0e(ult rela$ia de calcul a cuunei suprafe$e 'n modelul -hong)
7/23/2019 G3D
9/13
.odelul -hong de ree&ie este un modsimplicat al comportrii obiectelor ilu
*n acest model, se consider sursele lumin punctiforme, ignor1ndu2se dissurselor luminoase #i simul1ndu2se u
termen global de iluminare ambienta3u toate aceste simplicri, modelul produce imagini cu un grad de realiseste sucient pentru multe aplica$ii!
7/23/2019 G3D
10/13
plicarea direct a rela$iei
pentru calculul culorii ecrui pi&el necun timp de e&ecu$ie e&trem de ridicat, este acceptabil 'n graca interactiv sinte(a de imagine se folosesc anumitemetode simplicate de calcul al culorii pi&el, numite tehnici (modele) de umbr
( ) ( )( )
( ) ( )( )( ) ( )( )nsbdbiabab
n
sgdgiagag
n
srdriarar
kkIkII
kkIkII
kkIkII
VRNL
VRNL
VRNL
++=
++=
++=
7/23/2019 G3D
11/13
e!nicile de umbrire depind de modureprezentare a obiectelor"
#entru obiectele modelate prin reea
poligoane, se olosesc mai multe moumbrire: umbrirea constant $poligonat%, umbrirea &ouraud i umbrirea #
7/23/2019 G3D
12/13
m r reaconstant
*n umbrirea constant se admite cunei singure intensit$i a culorii peecare suprafa$ poligonal!
cest mod de calcul este posibil dadmite ipote(a simplicatoare c asursele de lumin, c1t #i observatosunt la innit!
7/23/2019 G3D
13/13
%mbrirea constant produce
discontinuit$i de culoare lafrontiera dintre suprafe$e!
3alculul umbririi constante'nseamn aplicarea formulelor-hong pentru ecare suprafa$vi(ibil, o singur dat pentru
ecare po(i$ie a observatorulu