+ All Categories
Home > Documents > Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

Date post: 05-Apr-2018
Category:
Upload: alexandra-oprea
View: 244 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 47

Transcript
  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    1/47

    UNIVERSITATEA HYPERION

    Facultatea de Jurnalism

    Lect. univ. dr. Nina Moc na u

    FUNDAMENTE ALETIIN ELOR SOCIALE

    CUPRINS

    1

    NVMN

    TLA

    DISTAN

  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    2/47

    Capitolul I

    I. tiin ele sociale i problema epistemologic a fundamentelor lor

    I.1.Natura tiin elor sociale

    I.2.Problema fundamentelor tiin ei. Epistemologia funda ionist

    I.3.Programul empirist al fundamentrii cunoa terii i concep ia tiin ific

    despre lume

    I.4.Critica programelor funda ioniste clasice

    I.4.1. Karl Popper:critica mitului induc iei i a imaginii infailibile a tiin ei I.4.2. W. V. O. Quine i critica dogmelor empirismului

    I.4.3. W. Sellars i critica mitului datului

    I.4.4. Th. Kuhn i critica istorist a epistemologiei funda ioniste

    I.4.5. Critica post-empirist a miturilor funda ioniste

    I.5.Fundamente ale tiintelor sociale

    Capitolul II

    II. Fundamente epistemologice ale tiin elor sociale

    II.1.Condi ia epistemic a tiin elor sociale

    II.2.Epistemologia naturalist a tiin elor sociale

    II.2.1. tiin a social pozitiv n viziunea lui A.Comte

    II.2.2. John Stuart Mill i logica tiin elor morale

    II.2.3 Emile Durkheim i regulile metodei sociologice

    II.3.Epistemologia anti-naturalist a tiin elor sociale

    II.3.1. W. Dilthey:dihotomia dintre explica ie i n elegere i contrastul dintre

    tiin ele naturii i tiin ele sociale

    II.3.2. Max Weber i n elegerea explicativ

    II.3.3. Peter Winch: ntelegere i limbaj

    II.4.Fundamente epistemologice ale tiin elor sociale

    2

  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    3/47

    Capitolul III

    III. Fundamente ontologice ale tiin elor sociale

    III.1. tiin ele sociale i ontologia socialului

    III.2.Critica holismului ontologic

    III.3.Critica individualismului ontologic

    III.4.Niveluri de analiz ale ontologiei socialului

    Capitolul IV

    IV. Paradigme ale tiin elor sociale

    IV.1.Fundamente epistemologice i paradigme tiin ifice

    IV.2.Matricea tipurilor de gndire (M. Hollis)

    IV.3.Paradigme ale tiin elor sociale (analiza Burrell-Morgan)

    IV.4.Analiza metodei paradigmatice

    Capitolul VV. tiin ele sociale, valorile i comunicarea (Fundamente axiologice ale

    tiin elor sociale)

    V.1. tiin a i valorile

    V.2.Distinc ia fapte-valori

    V.3.Valorile n tiin ele sociale

    V.4.Fapte, interpretri, valori. Critica imaginii-standard a tiin ei libere de

    valori

    V.5. tiin ele sociale, valorile i comunicarea

    Capitolul VI

    3

  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    4/47

    VI. Cercetarea sociologica

    VI.1Etapele cercetrii sociologice

    VI.2E antionarea n cercetarea social

    VI.3Mrimea e antionului

    VI.4Eroarea de e antionare

    Capitolul VII

    VII. Metoda sociologic

    VII.1Metode, tehnici, procedee i instrumente de lucru

    4

  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    5/47

    Capitolul I

    tiin ele sociale i problema epistemologic a fundamentelor lor

    I.1.Natura tiin elor sociale.

    tiin ele sociale sunt discipline intelectuale care au ca obiect de studiu

    lumea socialasau realitatea social).

    Lumea social cuprinde acea sfer a realit ii care este determinat de existen a n comun a oamenilor i de interac iunile lor n cadrul diferitelor

    forme de comunitate.

    Dimensiuni ale lumii sociale

    indivizii care triesc mpreun, ac iunile i interac iunile lor, dar i produsele

    acestor interac iuni ( institu ii, structuri i rela ii sociale )

    tiin ele naturii sunt tiin ele intelectuale care studiaz lumea naturaltiin a este conceptul care desemneaz genul comun. tiin ele sociale au n

    componen a lor conceptul care desemneaz diferen ele specific e.

    Exemple de tiin e sociale

    sociologia, economia, statistica, psihologia, tiin a comunicrii

    Prin condi ia epistemic a tiin elor sociale n elegem natura proprie

    cunoa terii pe care o numim tiin , diferen iind-o de alte tipuri de

    cunoa tere, precum cunoa terea comun, sau cunoa terea filosofic, artistic,

    religioas, moral.

    n genere, cnd vorbim despre tiin avem n vedere faptul c tiin a

    este constituit dintr-un ansamblu de cuno tin e, stabilite de manier critic,

    organizate ntr-un mod sistematic i viznd explicarea fenomenelor studiate.

    5

  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    6/47

    Prin asemenea caracteristici descriem condi ia sa epistemic. Examinarea

    condi iei epistemice a unei tiin e din perspectiva unei teorii generale

    epistemologice urmre te s determine ceea ce am putea numi statutul su

    epistemologic, adic natura sau tipul acelei tiin e.

    n aceast privin , distinc ia care ne intereseaz este cea dintre

    epistemologia general, adic teoria general a cunoa terii tiin ifice i

    epistemologiile speciale sauregionale ca discursuri despre anumite categorii de

    tiin e.

    De exemplu, epistemologia tiin elor sociale este o epistemologie regional

    ntruct se ocup de cunoa terea lumii sociale, ca regiune distinct n cadrulrealit ii globale a lumii, care include, de asemenea i lumea naturii i este o

    epistemologie special, n msura n care cunoa terea social este una diferit de

    cea din tiin ele naturale .

    Epistemologia este teoria general a cunoa terii tiin ifice, indiferent

    de formele sale, considerat ca o investiga ie general asupra cunoa terii

    tiin ifice n ce prive te natura, intinderea i limitele sale

    I.2.Problema fundamentelor tiin ei.

    Epistemologia funda ionist a tiin ei

    cunoa terii i conceptia

    filozofic a experimentrii, a luat n n elesul mai specific.

    n acest sens, un rezultat experimental este o observa

    r i

    e.

    De aceea, nici un sistem tiin ific nu poate pretinde a fi n mod absolut unic.

    Fundamentele tiintei reprezint ceva ce asigur cunoa terii o baz sigur i

    solid, adic temeiurile de nezdruncinata ale construc iei sale

    6

    http://ro.wikipedia.org/wiki/Filozofiehttp://ro.wikipedia.org/wiki/Filozofie
  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    7/47

    Funda ionismul este o concep ie referitoare la structura sistemului de cuno tin e,

    conform creia acest sistem se mparte n baz (foundation) i suprastructur,

    aflate ntr-o rela ie determinat numit rela ie de ntemeiere; cuno tin ele din

    suprastructur depind de cel din baz, dar nu i invers

    Trstura caracteristic a epistemologiei funda ionist eeste preocuparea de a

    gsi un fundament ferm si invariabil de adevruri pe care s se construiasc

    cunoa terea tiin ific. ntr-un sens general, ntreaga reflec ie asupra tiin ei,

    n msura n care aceasta caut s-i determine criteriile de certitudine, ntemeiere

    sau justificare ce o demarcheaz de alte forme ale cunoa terii, poate fi

    considerat funda ionist.Avem trei principii de baz ale funda ionismului: 1.exigenta ntemeierii cunoa terii;

    2.concep ia structural a sistemului de cuno tin e i a rela iei de ntemeiere;

    3.determinarea principiului de certitudine epistemic.

    I.3. Programul empirist al fundamentrii cunoa terii i conceptia tiin ific

    asupra lumii.

    Empirismul este doctrina filozofic a testrii, a experimentrii i a luat

    n elesul mai specific conform cruia toat cunoa terea uman provine dintr-o

    multitudine de experien e.

    Empirismul respinge ipoteza conform creia oamenii au idei cu care s-

    au nscut sau c orice se poate cunoa te fr referin la experien .Empiri tii

    sus in c la na tere intelectul este o tabula rasa,o "foaie alb, fr nici un fel

    de semne pe ea" i

    cruia doar experien a i poate furniza idei. Problema empiri tilor a fost

    rspunsul la ntrebarea n ce fel dobnd idei care nu au corespondent n

    experien , cum ar fi id eile matematice de punct sau delinie.Empiric are n

    tiin acela i sens cu "experimental". n acest sens, un rezultat experimental

    este o observa ie empiric.

    7

    http://ro.wikipedia.org/wiki/Filozofiehttp://ro.wikipedia.org/wiki/Experien%C8%9B%C4%83http://ro.wikipedia.org/wiki/Experien%C8%9B%C4%83http://ro.wikipedia.org/wiki/Tabula_rasahttp://ro.wikipedia.org/wiki/Tabula_rasahttp://ro.wikipedia.org/wiki/Filozofiehttp://ro.wikipedia.org/wiki/Experien%C8%9B%C4%83http://ro.wikipedia.org/wiki/Tabula_rasahttp://ro.wikipedia.org/wiki/Tabula_rasa
  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    8/47

    n empirism sunt desemnate acele concep ii epistemologice care

    fixeaz originea i fundamentul cunoa terii n experien a senzorial a lumii. Ca

    program de fundamentare a cunoa terii tiin ifice, empirismul afirm c orice

    cunoa tere deriv direct sau indirect din experient i prin urmare, valoarea

    enun urilor tiin ifice se determin prin experien e i observa ii.n ncercarea

    de a oferi o prezentare sistematic a viziunii empiriste a tiin ei, epistemologii

    recurg adesea la inventarierea tezelor considerate fundamentale. n acest sens,

    T.Benton i I.Craig re in ca fiind caracteristice urmtoarele apte doctrine:

    1. Ne dobndim cunoa terea din experien a senzorial a lumii i din

    interac iunea noastr cu ea. Empirismul respinge teoria ideilor i principiilor nnscute, adevrate n mod absolut, independent de experien i de normele

    referitoare la ea; n schimb sus ine c ntreaga noastr cunoa tere nemijlocit i

    mijlocit provine din datele sim urilor, care furnizeaz sensul i adevrul

    propozi iilor cognitive.

    2. Orice preten ie de cunoa tere genuin este testabil prin experien

    (observa ie i experiment). Empirismul consider drept cunoa tere valid doar enun urile care pot fi verificate prin experien , adic prin referire la surse reale

    sau posibile.

    3. Deoarece nu ndeplinesc aceast condi ie, preten iile de cunoa tere despre

    fiin e sau entit i care nu pot fi observate trebuie s fie excluse.Empirismul

    reduce experien a cunoa terii la datele oferite de sim uri i la ceea ce poate fi

    controlat doar prin intermediul lor; ntruct conceptele universale nu au o

    coresponden perceptual, ele sunt considerate fr referin real, ca simple

    nume conven ionale.

    4. Legile tiin ifice sunt afirma ii despre modele (patterns) de experien

    recurente sau generale. Legile tiin ifice ca generalizri empirice; ntruct nu

    accept abstrac iu nea care conduce de la particular la universal, empirismul

    admite doar generalizri despre experien , probabile, dar nu adevrate n mod

    necesar.

    8

  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    9/47

    5. A explica un fenomen n mod tiin ific nseamn a arta c el este un

    exemplu sau o instan /un caz/ al unei legi tiin ifice; acesta este numit

    adesea modelul explica iei tiin ifice prin legi de acoperire (law covering )

    Un fapt sau un eveniment este explicat ca o concluzie a unui

    ra ionament care are ca premise afirmarea unei legi generale i enun uri

    particulare specificnd situa ia. Legea de acoperire, mpreun cu condi iile

    particulare, arat c evenimentul de explicat era de a teptat s fie diferit ca i

    concep ie.

    6. Dac a explica un fenomen presupune a arta c el este un exemplu sau un

    caz ale unei legi generale, atunci cunoa terea legii ar trebui s ne fac ap i de a predicta explica iile viitoare ale fenomenelor de acel tip. Logica explica iei i

    predic iei este aceea i. Acest principiu este cunoscut ca teza simetriei

    explica iei i predic iei i arat legtura dintre explica ie i predic ie: dac

    tim c un eveniment s-a ntmplat, atunci legea, mpreun cu enun urile unor

    circumstan e particulare l explic. Dac apari ia evenimentului nu s-a produs

    nc, putem folosi cunoa terea legii pentru a face predic ia c se va ntmpla atunci cnd condi iile ini iale adecvate vor fi satisfcute.

    7. Obiectivitatea n tiin se bazeaz pe o clar separa ie ntre judec ile

    factual (testabile) i judec ile de valoare (subiective). Empirismul face o

    delimitare net ntre fapte, identificate cu datele obiective nregistrate de

    sim uri i valori, care i au sursa n credin ele subiective; n mod

    corespunztor, se distinge ntre judectile factuale, adic aser iunile despre

    fapte care pot fi verificate empiric i judec ile de valoare, care exprim

    credin e subiective, pe care tiin a ar trebui s le evite.

    Principiile empirismului logic:

    a) Cultul tiin ei - Considerat forma cea mai evoluat a cunoa terii omene ti,

    tiin a apare ca o culme i ca un model pentru celelalte forme de cunoa tere, a

    cror valoare este judecat prin prisma standardelor sale metodologice i logice.

    9

  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    10/47

    b)Refuzul metafizici- mprt ind convingerea empirist c preten iile de

    cunoa tere a lumii nu pot fi justificate dect prin experien , ca singura surs de

    cunoa tere i instan de validare a ipotezelor cognitive. Reprezentan ii

    empirismului logic considerau c nu suntem ndrept i i s asertm existen a a

    nimic din ceea ce s-ar afla dincolo de aceast experien posibil; ntruct nu

    exist nici o realitate dincolo de experien a sensibil, ar fi lipsit de sens s

    considerm drept cunoa tere enun urile metafizicii,teologiei ra ionale sau eticii

    c)Principiul verificabilit ii - Considerarea verificrii prin metode empirice

    drept criteriu de inteligibilitate, adic principiu de determinare a sensului

    propozi iilor i a valorii lor de adevr, implicnd convingerea c, n tiin cunoa terea se bazeaz pe observa ii particulare i se poate extinde prin

    aser iuni generale doar n msura n care experien a le poate confirma; se spune

    c o propozitie are nteles cognitiv dac i numai dac ea este, n principiu,

    verificabil empiric.

    d)Principiul fundamentrii- Viziunea funda ionist a empirismului logic se

    exprim n concep ia despre structura ipotetico-deductiv a tiin ei; tiin a ar consta ntr-un corp de enun uri dintre care unele sunt cunoscute ca adevrate

    (a a numitele enun uri de baz, justificate prin observa ie), iar altele suntem

    ndrept i i s le sus inem dat fiind ceea ce deja cunoa tem, n condi iile

    respectrii riguroase a regulilor metodologice de formulare i verificare a lor;

    cunoa terea se nf i eaz astfel drept o structur intelectual complex,

    elaborat n vederea anticiprii reu ite a experien elor viitoare

    e)Principiul analizei logice a limbajului -n concep ia empirismului logic,

    fundamentarea ia forma unei reconstruc ii logice a structurii, con inutului i

    bazelor cunoa terii omene ti, n special a teoriilor tiin ifice, iar analiza logic

    se constituie ca un calcul al valorii de adevr a limbajului tiin ific; aceasta

    nseamn c teoria cunoa terii are ca sarcini principale s analizeze n elesurile

    enun urilor tiin ei exclusiv n termeni de observatie sau n termenii

    experien elor accesibile n principiu fiin elor umane i s arate cum servesc

    10

  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    11/47

    anumite observa ii i experien e la confirmarea unui enun dat, n sensul c l

    fac s fie n mai mare msur ntemeiat sau rezonabil

    Interpretarea conven ionalist a logicii i matematicii sus ine c n compara ie

    cu cunoa terea tiin elor empirice, propozi iile necesare i universal ale

    tiin elor formale sunt considerate a fi adevrate pe temeiul conven iilor ce le-

    au stabilit i nu n raport cu cunoa terea despre realitate

    f) Principiul unit ii tiin ei - Conceperea filosofiei, n ipostaza sa de teorie a

    cunoa terii, ca analiz logic a limbajului tiin ei viznd clarificarea termenilor

    i determinarea con inutului problemelor tiin ifice i asigurnd astfel criterii

    pentru demarcarea tiin ei de celelalte forme de cunoa tere (mai ales de cele care apar ca pseudo- tiin ).

    Ra ionalismul este o doctrinfilozofic care afirm c adevrul trebuie s fie

    determinat n virtutea for elor ra iunii nu pe baza credin ei sau a

    dogmelorreligioase.

    Ra ionali tii sus in c ra iunea este sursa ntregii cunoa ter i umane.

    I .4.Critica programelor funda ioniste cla sice

    I.4.1.Karl Popper: critica mitului induc iei i a imaginii infailibile a

    tiin ei. Popper consider c o condi ie a teoriilor tiin ifice trebuie s fie

    tocmai capacitatea lor de a putea fi dovedite false, ceea ce el nume te criteriul

    falsificabilit ii enun urile care nu ndeplinesc aceast condi ie, adic nu pot fi

    supuse riscului falsificrii, sunt considerate a nu avea valoare tiin ific.

    Popper consider c oamenii de tiin trebuie s caute n mod

    deliberat teorii falsificabile prin contra-exemple i s ncerce s le falsifice, iar

    cele ce supravie uiesc testrii s fie acceptate ca ipoteze provizorii i

    considerate a fi coroborate sau mai apropiate de adevr dect cele care au fost

    falsificate.Astfel, tiin a este conceput ca un sistem de ipoteze i infirmri.

    Prin aceast viziune asupra tiin ei, epistemologia propus de Popper, denumit

    11

    http://ro.wikipedia.org/wiki/Doctrin%C4%83http://ro.wikipedia.org/wiki/Filozofiehttp://ro.wikipedia.org/wiki/Adev%C4%83rhttp://ro.wikipedia.org/wiki/Ra%C8%9Biunehttp://ro.wikipedia.org/wiki/Ra%C8%9Biunehttp://ro.wikipedia.org/wiki/Credin%C8%9B%C4%83http://ro.wikipedia.org/wiki/Credin%C8%9B%C4%83http://ro.wikipedia.org/wiki/Credin%C8%9B%C4%83http://ro.wikipedia.org/wiki/Dogm%C4%83http://ro.wikipedia.org/wiki/Religiehttp://ro.wikipedia.org/wiki/Religiehttp://ro.wikipedia.org/wiki/Cunoa%C8%99terehttp://ro.wikipedia.org/wiki/Cunoa%C8%99terehttp://ro.wikipedia.org/wiki/Cunoa%C8%99terehttp://ro.wikipedia.org/wiki/Doctrin%C4%83http://ro.wikipedia.org/wiki/Filozofiehttp://ro.wikipedia.org/wiki/Adev%C4%83rhttp://ro.wikipedia.org/wiki/Ra%C8%9Biunehttp://ro.wikipedia.org/wiki/Credin%C8%9B%C4%83http://ro.wikipedia.org/wiki/Credin%C8%9B%C4%83http://ro.wikipedia.org/wiki/Dogm%C4%83http://ro.wikipedia.org/wiki/Religiehttp://ro.wikipedia.org/wiki/Cunoa%C8%99tere
  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    12/47

    rationalism critic,se opune tezei principale a funda ionismului, care prezint

    tiin a ca o cunoa tere sigur i infailibil. Dimpotriv, pentru Popper, tiin a

    este failibil, supus erorii,deschis revizuirii, niciodat ncheiat.

    Karl Popper dezvolt:

    Teoria falsificrii " drept condi ie fundamental a cercetrii tiin ifice. n

    contrast cu reprezentan ii "Cercului vienez", Popper respinge principiul

    induc iei , considerndu-l lipsit de baz tiin ific, pentru c, de regul, n

    special n domeniu tiin elor naturii nu este niciodat posibil s se cerceteze i

    s se experimenteze toate cazurile sau ipostazele din natur.

    De aceea, nici un sistem tiin ific nu poate pretinde a fi n mod absolut i pentru toate timpurile valabil. Se pot emite, cel mult, ipoteze de lucru cu

    caracter de model provizoriu prin care, n cel mai bun caz, se formuleaz

    probabilit i. Este suficient o singur abatere pentru infirmarea unei ipoteze,

    care rmne numai att timp adevrat, pn cnd este invalidat

    (dovedit"fals" ). n tiin nu se pot face progrese prin acel tip de experien e,

    care nu fac dect s verifice legi nc valabile, ci prin probe,care dovedesc"falsitatea" lor i n consecin , conduc la formularea de noi ipoteze. O ipotez

    este tiin ific, doar atunci cnd permite invalidarea ei.

    I.4.2.W. V. O. Quine i critica dogmelor empirism ului

    n lucrrile epistemologului american W. V. O Quine, critica

    empirismului ia, de asemenea, forma denun rii unor dogme. Cele dou

    dogme la care se refer n Two dogmas of empiricism sunt:

    1. Distinctia empirismului logic dintre propozi iile analitice, care sunt adevrate

    n virtutea n elesului lor, i propozi iile sintetice, al cror adevr ar fi ntemeiat

    pe fapte

    2. Presupozi ia empirismului tradi ional c orice propozi ie cu sens trebuie s

    fie traductibil ntr-o propozi ie despre experien a imediat. Respingnd aceste

    dogme, Quine a formulat teza c n orice tiin empiric nu este posibil a

    12

    http://ro.wikipedia.org/wiki/Teoria_falsific%C4%83riihttp://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Ra%C8%9Bionament_inductiv&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Ra%C8%9Bionament_inductiv&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/wiki/%C8%98tiin%C8%9Bele_naturiihttp://ro.wikipedia.org/wiki/%C8%98tiin%C8%9Bele_naturiihttp://ro.wikipedia.org/wiki/Teoria_falsific%C4%83riihttp://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Ra%C8%9Bionament_inductiv&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/wiki/%C8%98tiin%C8%9Bele_naturii
  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    13/47

    verifica sau falsifica o aser iune izolat, cci pentru a o supune testului

    experien ei este necesar presupunerea adevrului altor diferite enun uri.

    Quine a devenit faimos n anii '50-'60 pentru critica distinc iei dintre enunurile

    analitice i enun uri sintetice(Two Dogmas of Empiricism).

    Aceste argumente, mpreun cu teza subdeterminrii teoriilor tiin ifice

    de ctre eviden sunt folosite pentru a sus ine holismul semantic: semnifica ia

    expresiilor dintr-un limbaj (sau a conceptelor dintr-o teorie) este determinat nu

    individual, ci de ntregul limbaj/ ntreaga teorie (sau cel pu in, de un fragment

    sufficient de cuprinztor).

    I.4.3W. Sellars i critica mitului datului

    Critica presupozi iilor funda ioniste ale empirismului dobnde te i la

    filosoful american Wilfrid Sellars caracterul denun rii unui mit ceea ce el

    nume te mitul datului( the Myth of the Given).

    Sellars nume te astfel credin a iluzorie dup el c faptele i lucrurile

    sunt date con tiin ei ntr-un mod pre-conceptual i c opiniile pot fi ntemeiate pe aceast baz.

    Dup Sellars, a avea capacitatea de a observa un lucrunseamn a

    avea dj conceptul acelui tip de lucru. Datele nu pot fi fundament al

    cunoa terii de vreme ce ele sunt percepute ntotdeauna din perspectiva unor

    exigente ale fundamentrii epistemice: Ideea fundamental este c atunci cnd

    caracterizm un fenomen sau o stare ca o cunoa tere noi nu dm o descriere

    empiric a acelui fenomen sau a acelei stri; noi l/o plasm n spa iul logic al

    temeiurilor, al ntemeierii i al capacit ii de a ntemeia ceea ce spunem.

    I.4.4.Th. Kuhn i critica istorist a epistemologiei funda ionist e

    Teoria lui Kuhn, bazat pe observa iile cercetrile acestuia pe cnd era

    nc student la fizic, a bulversat lumea academic prin viziunea sa inedit.

    Ideile sale principale sunt cuprinse n cartea mai sus amintit, unde dezvolt

    13

    http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Analitic&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Sintetic&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/wiki/Dou%C4%83_dogme_ale_empirismuluihttp://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Subdeterminare&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Holism&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/wiki/Observa%C8%9Biehttp://ro.wikipedia.org/wiki/Observa%C8%9Biehttp://ro.wikipedia.org/wiki/Cercetarehttp://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Analitic&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Sintetic&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Sintetic&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/wiki/Dou%C4%83_dogme_ale_empirismuluihttp://ro.wikipedia.org/wiki/Dou%C4%83_dogme_ale_empirismuluihttp://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Subdeterminare&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Subdeterminare&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Holism&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Holism&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/wiki/Observa%C8%9Biehttp://ro.wikipedia.org/wiki/Cercetare
  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    14/47

    teoria conform creia dezvoltarea tin ei nu este un proces linear, cumulativ, ci

    se petrece n salturi, perioadele de cercetare lineare ( tiin a normal) alternnd

    cu perioade de criz i revolu ii tiin ifice.

    Kuhn introduce i sus ine n lumea academic modelul paradigmelor de

    dezvoltare tiin ific.

    P aradigm - un set de reguli, norme i metode de cercetare folosite de ctre o

    comunitate tiin ific n procesul de cercetare. Kuhn afirm c folosind aceste

    paradigme, cercettorii contribuie la dezvoltarea tiintei normale, adic o

    perioad de cre tere cumulativ a tiin ei. Dar se ntmpl s apar fenomene noi, necunoscute pn atunci, care nu mai pot fi cercetate cu metodele

    paradigmei curente, deoarece aceasta nu poate oferi rspunsuri i explica ii

    mul umitoare, palpabile, tiin ifice ale fenomenului nou aprut.

    Atunci comunitatea academic i procesul de cercetare intr n criz. n

    acest moment intervine schimbarea de paradigm, adic are loc o revolu ie

    tiin ific. Revoluia tiin ific este nlocuirea unei paradigme cu o alta, care

    rstoarn principiile vechii paradigme. Noua paradigm cuprinde astfel un nou

    set de reguli i metode care vor fi folosite de ctre cercettori n procesul de

    cercetare pn cnd i aceasta la rndul ei va intra n criz i va fi nlocuit de o

    alt paradigm.

    Kuhn observ de altfel c noile paradigme se ntemeiaz contra

    curentului dominant n cercetare la un moment dat, merge n contra principiilor

    paradigmei curente, negndu-i chiar principiile, tehnicile i metodele de

    cercetare.

    Un alt termen cheie n teoria lui Thomas Kuhn este ceea ce el a numit

    incomensurabilitatea teoriilor .Conform acestei tiin a se dezvolt independent de

    comunit ile tiin ifice, fiecare comunitate tiin ific i dezvolt o paradigm

    14

    http://ro.wikipedia.org/wiki/Teoriehttp://ro.wikipedia.org/wiki/Revolu%C8%9Biehttp://ro.wikipedia.org/wiki/Revolu%C8%9Biehttp://ro.wikipedia.org/wiki/Paradigm%C4%83http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Regul%C4%83&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Norm%C4%83&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/wiki/Metod%C4%83http://ro.wikipedia.org/wiki/Cercetarehttp://ro.wikipedia.org/wiki/Cercet%C4%83torhttp://ro.wikipedia.org/wiki/Sintagm%C4%83http://ro.wikipedia.org/wiki/Teoriehttp://ro.wikipedia.org/wiki/Revolu%C8%9Biehttp://ro.wikipedia.org/wiki/Paradigm%C4%83http://ro.wikipedia.org/wiki/Paradigm%C4%83http://ro.wikipedia.org/wiki/Paradigm%C4%83http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Regul%C4%83&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Norm%C4%83&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/wiki/Metod%C4%83http://ro.wikipedia.org/wiki/Metod%C4%83http://ro.wikipedia.org/wiki/Cercetarehttp://ro.wikipedia.org/wiki/Cercet%C4%83torhttp://ro.wikipedia.org/wiki/Cercet%C4%83torhttp://ro.wikipedia.org/wiki/Sintagm%C4%83
  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    15/47

    proprie de cercetare, total diferit de celelalte paradigme dezvoltate de alte

    comunit i tiin ifice.

    Nu se poate face compara ie ntre paradigme, ntre modelele de

    cercetare, nu se poate spune c o paradigm este mai bun ca alta deoarece

    paradigmele se dezvolt innd seama de caracteristicile comunit ii tiin ifice

    creia i apar ine.

    Astfel, modelul paradigmatic de cercetare dezvoltat de ctre o

    comunitate tiin ific nu poate fi adoptat sau tradus de ctre alt comunitate

    tiin ific datorit condi ionrilor impuse de limb.

    I.5. Fundamente ale tiin elor sociale

    Epistemologia istoric sau noua filosofie a tiin ei, cum s-a numit orientarea

    reprezentat de Th. Kuhn, StToulminsauP. Feyerabend s-a preocupat mai ales de

    temadezvoltrii tiin ei (sau cre terii cunoa terii ,cum spunea Popper) i din

    aceast perspectiv, a amendat caracterul static/structural al tradi iilor

    funda ioniste n epistemologie. ntr-adevr, schema simpl a fundamentrii tiin ei (baz-suprastrctur) elimin o serie ntreag de factori care se dovedesc

    a fi constituien i ai dezvoltrii tiin ei, precum factori istorici, sociali, culturali,

    psihologici.Noua epistemologie (asociat cu cotitura istoric) este, n esen ,

    anti-funda ionist, denuntnd chiar mitul fundamentrii tiin ei.

    Tipuri de fundamente ale tiin ei:

    1.Fundamente ontologice- referitoare la modul n care arat lumea sau domeniul

    de realitate ce constituie obiectul cercetrii tiin ifice. n teoriile tiin ifice sunt

    implicate ntotdeauna anumite presupozi ii asupra naturii i devenirii realit ii

    studiate. De exemplu, n tiin ele sociale, fundamentele ontologice se vor referi

    la presupozi iile despre natura lumii sociale studiate

    15

  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    16/47

    2.Fundamente epistemologice- referitoare la posibilit ile i limitele cunoa terii

    realit ii cercetate; n cazul tiin elor sociale, presupozi ii cu privire la modul

    n care este sau trebuie s fie tiin a capabil s cerceteze lumea social.

    3.Fundamente metodologice- referitoare la cile cunoa terii, adic metodele i

    tehnicile prin care poate fi cercetat tiin ific lumea social

    4.Fundamente conceptuale sau teoretice- referitoare la presupozi iile teoriilor,

    concep iilor sau doctrinelor care descriu, explic sau interpreteaz lumea

    cercetat

    5.Fundamente axiologice- referitoare la modul n care sunt implicate valorile n

    cunoa terea tiin ific si felul n care rela ioneaz cu faptele, normele i interpretrile tiin ei

    6.Fundamente praxiologice- referitoare la implica iile tiin ei ca practic social i

    cognitiv, integrat n contextul ac iunilor prin care oamenii se raporteaz att la

    lumea naturii, ct i la lumea social

    7.Fundamente sociologice- determinate de condi ia social a tiin ei, ca

    activitate realizat ncomunit i disciplinare i integrat n via a politic, economic i social a comunit ilor umane

    8.Fundamente antropologice- constituite de presupozi ii asupra naturii umane

    implicate n concep iile tiin ifice i care influen eaz att modul de cercetare

    ct i obiectivele sau func iile tiin elor sociale

    9.Fundamente culturale- referitoare la determinrile culturale ale practicii

    tiin ifice (de ex. imaginea iin ei ca tradi ie cultural), ct i la modul n care,

    prin tin ele lor sociale, diferitele culturi se nteleg pe sine

    10.Fundamente istorice- constituite din determinrile istorice ale cunoa terii

    tiin ifice, asupra crora a atras aten ia mai ales epistemologia istoric; n acest

    sens, o dezbatere de actualitate este aceea despre tiin a modern i tiin a

    postmodern

    16

  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    17/47

    Capitolul II

    FUNDAMENTE EPISTEMOLOGICE ALE TIIN ELOR SOCIALE

    II.1 Condi ia epistemic a tiin elor sociale

    n definirea tiin elor sociale ca tiin e care au ca obiect de studiu lumea social

    identificm dou determinri:prin obiectul de studiu -referitoare la natura realittii studiate, este una ontologic

    prin natura proprie cunoa terii tiin ifice - referitoare la condi ia epistemic a

    tiin elor sociale, este una epistemologic

    II.1.1 Epistemologia tiin elor sociale -necesit tiin ele sociale o tratare aparte

    sau le putem aplica direct rezultatele epistemologiei generale, formulate de

    obicei n epoca modern din perspectiva tiin elor naturii? Pozi ia epistemologic n care se afirm unitatea metodologic a tiin ei este numit

    monism metodologic; ea sus ine c metoda tiin ific este una i aceea i n toate

    tiin ele. Dar, ntruct acest tip de monism metodologic era bazat pe ideea c

    tiin ele sociale trebuie, n vreun fel, s preia sau s imite metodele tiin elor

    naturii, o asemenea concep ie a fost numit naturalism epistemologic De remarcat

    c naturalismul epistemologic implic i o presupozitie ontologic specific, i

    anume aceea c lumea social este o parte a lumii naturale, de care nu s-ar

    distinge prin caracteristici ontice esen ial diferite; am putea numi aceast

    pozi ie monism ontologic

    II.1.2 Antinaturalism- Pozitia epistemologic opus naturalismului n tiin ele

    sociale. Concep iile anti-naturaliste resping teza tare a naturalismului conform

    creia condi ia epistemic a tiin elor sociale trebuie s fie modelat dup cea a

    tiin elor naturii.Antinaturalismul este asociat cu o pozi ie opus monismului

    17

  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    18/47

    metodologic, numit dualism metodologic,care afirm, n esen , distinc ia

    categoric ntre metodele tiin elor sociale i cele ale tiin elor naturii. Cea mai

    cunoscut (dar nu singura) delimitare de acest gen este cea dintre explica ie i

    ntelegere, conform creiametoda tiin elor naturii ar consta n explicarea

    cauzal a fenomenelor cercetate, n timp ce metoda tiin elor sociale ar consta

    n n elegerea semnifica iilor pe care oamenii le atribuie faptelor i

    evenimentelor din lumea lor sociala. Disputa dintre naturalism si antinaturalism

    a fost initiat n secolul XIX, o dat cu apari ia tiin elor sociale i continu, n

    diferite forme, i n prezent. Ea este esen ial pentru n elegerea condi iei

    epistemice a tiin elor sociale.

    II.2. Epistemologia naturalist a tiin elor sociale

    Naturalismul epistemologic este pozi ia care sus ine c disciplinele sociale nu

    pot fi tiin e dect n sensul n care sunt tiin ele naturii. Prin urmare, tiin ele

    naturii sunt considerate paradigm (model) a tiin ei, iar tiin ele sociale sunt

    raportate la situa ia lor ca la un ideal normativ. Naturalismul epistemologic presupune i argumentul ontologic al unit ii lumii, vzut ns ca o lume

    natural, guvernat de acelea i legi ale naturii care se extind i asupra

    provinciei sale numit lume social. n cadrul naturalismului putem distinge,

    asa cum fac unii autori,ntre dou versiuni:

    naturalismul tare - care sus ine c tiin ele sociale, pentru a fi tiin e,

    trebuie s adopte condi ia epistemic a tiin elor naturii i n primul rnd, s se

    fundamenteze pe acelea i metode

    naturalismul moderat -care afirm c folosirea modelelor explicative i a

    procedurilor metodologice din tiin ele naturii le-ar putea mbunt i condi ia

    lor de tiin e

    II.2.1. tiin a social pozitiv n viziunea lui A.Comte

    18

  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    19/47

    O pozi ie epistemologic naturalist este formulat explicit n filosofia

    pozitiv a lui A.Comte. Lui Comte se atribuie att consacrarea termenului

    pozitivism, ct i inventarea no iunii de sociologie. Comte era convins c este

    necesar o tiin a socialului, care s identifice legile societ ii asa cum fizica

    descoper legile naturii, i denumirea pe care a dat-o ini ial acestei tiin e este

    aceea de fizic social.

    Fizica social, sau sociologia, a fost deci conceput ca o tiin care s

    cerceteze originea conflictelor sociale i s ofere solu ii pentru re stabilirea

    armoniei sociale.Comte d na tere unei teorii a istoriei aplicat la dezvoltarea

    cunoa terii ca o trecere de la un sistem de credin e la altul, cuprinznd trei stadii - teologic,metafizic i pozitiv diferen iate prin modul n care oamenii i

    explic desf urarea fenomenelor:

    n stadiul teologic, explica ia se bazeaz pe invocarea divinit ilor

    n cel metafizic se apeleaz la abstrac ii conceptuale

    n cel pozitiv oamenii de tiin se ndreapt ctre cercetarea faptelor,

    determinate prin observa ie i experiment. Dup Comte, fiecare ramur a cunoa terii urmeaz legea celor trei stadii , dar n timp ce tiin ele naturii au

    atins maturitatea stadiului pozitiv, cele sociale abia urmau s intre pe aceast

    cale, cu condi ia s fie fundamentate corespunztor. Comte considera c

    tiin ele trebuie concepute ca subordonate unei metode unice i ca formnd pr ile

    diferite ale unui plan general de cercetare.

    II.2.2John Stuart Mill i logica tiin elor morale

    Mill credea c ntreg cursul naturii este uniform, adic toate fenomenele

    lumii se conformeaz unor regularit i specifice, cele mai fundamentale dintre

    ele fiind numite legi ale naturii , iar sarcina tiin ei const n a descoperi aceste

    uniformit i, dovedind c ordinea naturii este n ntregime cauzal. El afirma c,

    la fel ca tiin ele naturii, i cele sociale trebuie s furnizeze explica ii ale

    19

  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    20/47

    fenomenelor studiate, identificnd cauze i formulnd legi care s serveasc

    drept baz predic iilor tiin ifice.

    II.2.3.Emile Durkheim i regulile metodei sociologice

    O pozi ie naturalist poate fi identificat i n lucrrile n care

    Durkheim considerat unul dintre fondatoriisociologiei formula

    regulile metodei sociologice. Prima regul a cercetrii, afirma sociologul francez,

    const n a considera faptele sociale ca lucruri . Lund ca model al metodei

    sociologice modul n care tiin ele naturii trateaz faptele naturale, Durkheim

    argumenta cfaptele sociale sunt la fel de obiective deoarece exist independentde indivizi i se impun con tiin elor individualedin afar i cu puterea unor

    constrngeri care le determin comportamentul. El d ca exemple de fapte

    sociale codurile de legi, conven iile sociale, proverbele populare, statisticile

    sociale etc; toate acestea sunt realit i definite, obiective, sociale, care exist

    aparte de ac iunile i manifestrile indivizilor (iar Durkheim afirm c ele pot

    exista fr a fi realmente aplicate la indivizi). n acest fel, el vrea s subliniezec faptele sociale sunt ncorporate n institu ii i practici colective exterioare

    cons iintelor indivizilor, iar realitatea lor este la fel de incontestabil ca si cea a

    lucrurilor naturii. i la fel cum cercettorii naturii caut s explice faptele

    identificnd cauze i formulnd legi i cei ai societ ii trebuie s ofere, la rndul

    lor, explica ii cauzale ale faptelor sociale determinate obiectiv prin observarea

    caracteristicilor lor externe. Dar, considera Durkheim, faptele sociale trebuie

    explicate prin alte fapte sociale, idee pe care o formuleaz ca a doua regul a

    metodei sociologice:cauza determinant a unui fapt social trebuie cutat

    printre faptele sociale care l preced.

    II.3. Epistemologia anti-naturalist a tiin elor sociale

    Concep iei naturaliste a tiin elor sociale, a crei continuitate pn n

    epistemologia actual i confer caracterul unei tradi ii intelectuale , i s-a

    20

  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    21/47

    opus, ncepnd cu sfr itul secolului XIX, o alt tradi ie, care respinge tezele

    naturaliste, i n primul rnd ideea c metoda tiin elor sociale trebuie modelat

    dup cea a tiin elor naturii. Tradi ia intelectual a anti-naturalismului s-a

    afirmat, cum s-a remarcat, ca o reac ie mpotriva pozitivismului i a devenit

    proeminent ctre sfr itul secolului XIX. Delimitarea cea mai important fa

    de naturalism s-a realizat prin sus inerea tezei c metoda tin elor sociale ar fi

    diferit de cea a tiin elor naturii.

    Expresia cea mai cunoscut a acestei delimitri o constituie opozi ia

    dintreexplica ie i n elegere. Ea a fost formulat pentru prima oar de

    istoricul i filosoful german J.Droysen care, n1858, afirma c: elul tiintei naturale este de a explica; (n timp ce) elul istoriei este de a ntelege

    fenomenele care cad n domeniul su.Cel care a dezvoltat n mod sistematic aceste

    idei metodologice a fost W.Dilthey, care a considerat cexplica ia este proprie

    tiin elor naturii, iar n elegerea, tiin elor spiritului.

    II.3.1.W. Dilthey: dihotomia dintre explica ie i n elegere i

    contrastul dintre tiin ele naturii i tiin ele sociale. Teza de la care pornesteWilhelm Dilthey n Introducere n tiin ele spiritului este aceea c modul n care

    cunoa tem lumea uman este diferit de modul n care cunoa tem lumea naturii

    i, de aceea, tiin ele naturii nu pot fi

    un model adecvat pentru tiin ele umane sau sociale.A cunoa te n experien a

    extern a tiin elor naturii - nseamn a explica faptele supuse observa iei,

    identificnd cauze i formulnd legi generale, care s fac inteligibil

    desf urarea fenomenelor.

    Distincia ntre tiin ele naturii i tiin ele umane .

    O preocupare care l-a urmat toat via a a fost aceea de a stabili bazele

    teoretice i metodologice pentru tiin ele umane, distincte dar n aceea i msur

    tiin ifice ca i cele din tiin ele naturii. Dilthey a sugerat c orice experien

    uman are dou pr i:

    21

  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    22/47

    - cea a lumii nconjurtoare condus de legile necesit ii obiective i cea a

    experien ei interioare, caracterizat de domina ia voin ei, responsabilitatea

    pentru ac iuni, capacitatea de a supune totul n fa a ra iunii i de a se mpotrivi

    la orice din fortrea a libert ii propriei persoane . Dilthey i-a

    sus inut folosirea termenului de tiin a spiritului n lucrrile sale sus innd c

    orice alt termen echivalent ( tiin e sociale, etc) surprinde doar un aspect dar

    pierd din vedere fenomen central prin care toate celelalte sunt percepute i de

    care sunt stns legate - spiritul uman. Pentru Dilthey spiritul nu este o entitate

    abstract lipsit de substan ci trebuie n eles n contextul vie ii sociale

    concrete a indivizilor.

    II.3.2.Max Weber i n elegerea explicativ

    Cele mai cunoscute contribu ii ale sale sunt cunoscute sub denumirea

    de:

    Tezele weberiene. De re inut: pentru a descifra lumea social, cercettorul trebuie

    s n eleag oamenii din punct de vedere al subiectivit ii lor, al valorilor lor i nu numai pornind de la cauze i constrngeri exterioare

    Neutralitatea axiologic savantul trebuie s evite transformarea valorilor care

    l cluzesc n perceperea realului n judecata de valoare. Altfel spus,

    convingerile sale personale nu trebuie s intervin n evaluarea critic pe care o

    efectueaz asupra evenimentelor

    Deosebind astfel normele de realit i, Weber a eaz sociologia pe un teritoriu

    clar demarcat: cel al realit ilor

    Sociologia este o tiin comprehensiv i explicativ

    A n elege prin interpretare activitatea social acesta este ntiul demers

    sociologic

    Trebuie s adopte un demers specific metoda comprehensiv

    22

    http://www.scribd.com/doc/49235222/Fundamente-ale-stiintelor-sociale-sinteza#outer_page_11%23outer_page_11http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Tezele_weberiene&action=edit&redlink=1http://www.scribd.com/doc/49235222/Fundamente-ale-stiintelor-sociale-sinteza#outer_page_11%23outer_page_11http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Tezele_weberiene&action=edit&redlink=1
  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    23/47

    Metoda comprehensiv urmre te s reconstruiasc sensul pe care indivizii l

    atribuie activit ii lor; sociologul cnd aplic metoda comprehensiv nu mai

    consider fenomenele sociale ca o expresie a cauzelor exterioare

    Ac iunea social este produsul deciziilor luate de indivizi care dau ei n i i

    sens ac iunii lor

    Weber sugereaz c este necesar distinc ia ntre raportarea la valori i

    judecata de valoare

    Formele ac iunii i ale domina iei identific :

    - 4 tipuri ideale fundamentale:

    Ac iunea tradi ional ine de tradi ie, de obiceiuri; majoritatea ac iunilor cotidiene apar n acest timp

    Ac iunea afectiv determinat de pasiuni; ex: o palm tras n mod impulsiv

    Ac iunea ra ional de valoare este animat de valori de ordin etic, estetic ori

    religios; ex: aristocratul care i apr onoarea prin lupt

    Ac iunea ra ional de finalitate este o ac iune instrumental orientat spre un

    scop utilitar i care implic o echivalen ntre scopuri i mijloace; ex: strategul militar care i organizeaz armata i planul de lupt i Weber adaug fiecrui

    tip de activitate un tip particular de dominare.

    Dominarea: ocazie de a gsi o persoana gata s se supun unui ordin cu

    con inut determinat; determinarea este n mod necesar nso it de o forma de

    legitimitate

    -3 forme de dominare i legitimitate tipice

    Dominarea patriarhal n cadrul familiei - puterea seniorilor n societatea feudal

    Dominarea carismatic ex: liderul carismatic

    Dominarea legal puterea dreptului abstract i impersonal care ine de func ie

    i nu de persoan

    II.3.3.Peter Winch: n elegere i limbaj

    23

  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    24/47

    Concep ia lui Peter Winch atrage aten ia ndeosebi prin faptul c, prin analiza

    rela iilor dintre n elegere si limbaj, formuleaz noi argumente n favoarea tezei

    de baz a anti-naturalismului, aceea a disocierii epistemologice dintre tiin ele

    sociale i cele ale naturii. Winch sus ine c descrierea i explicarea adecvat ale

    ac iunilor i comportamentelor umane sunt posibile doar dac cercettorii

    sociali reu esc s n eleag i s adopte n explica iile lor sistemul conceptual

    al membrilor comunittii studiate.

    II.4. Fundamente epistemologice ale tiin elor sociale

    La prezentarea problemelor legate de n elegerea condi iei epistemice a tiin elor sociale prin prisma controversei dintre cele dou concep ii

    consacrate

    Naturalism si antinaturalism adugm cteva considera ii critice mai generale

    referitoare la fundamentele epistemologice ale tiin elor sociale:

    1. Reflec ia asupra fundamentelor epistemice reprezint o component esen ial a tiin elor sociale, att sub aspectul (auto)-definirii identit ii lor

    epistemologice, ct i sub cel al al evolu iei lor istorice

    2. n definirea identit ii lor epistemice, tiin ele sociale au fost raportate, cel

    mai adesea, la tiin ele naturii, iar cadrul conceptual constituit de aceast

    compara ie a fost conservat fie c tiin ele naturii au fost considerate ca ideal

    epistemic pentru tiin ele sociale, fie, dimpotriv, ca antitez a lor

    3. n formularea rela iei dintre tiin ele sociale i cele ale naturii axul central a

    fost considerat adesea metoda tiin ific. Naturalismul a invocat argumentul

    unit ii metodei, iar anti-naturalismul a sus inut disocierea metodelor

    4. Cercetrile actuale eviden iaz faptul c formele explica iei sociale

    (incluznd i modalittile interpretrii) sunt, n realitate, mai variate dect

    rezult din opozi ia tradi ional explica ie-n elegere.

    24

  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    25/47

    5.Un mod de a reevalua distinc ia dintre explica ie i n elegere este acela de a

    le considera pe ambele ca descrieri, dar n timp ce explica ia ofer o descriere

    slab, n elegerea furnizeaz o descriere bogat .

    Capitolul III

    FUNDAMENTE ONTOLOGICE ALE TIIN ELOR SOCIALE

    3.1 tiin ele sociale i ontologia socialului

    tiintele sociale sunt acele discipline intelectuale care au ca obiect de

    studiu lumea social sau realitatea social. n aceast defini ie tiin ele sociale

    sunt caracterizate prin determinarea lor ontologic.

    Ontologie n elegem o teorie cu privire la existen . Mai general, orice cunoa tere despre existen poate fi numit ontologic. n acest sens sunt

    ontologice nu numai concep iile filosofice sau tiin ifice despre realitate, dar i

    oncep iile sau teoriile actorilor sociali despre lumea n care triesc.

    Problemele ontologice ale tiin elor sociale sunt identificabile prin

    ntrebrile referitoare la realitatea social: Ce este lumea social? sau: Cum este

    lumea social?Sau: Ce entit i constituie lumea social? Asemenea ntrebri

    implic presupozi ia existen ei unei forme de fiin renumit via social

    sau lume social i vizeaz identificarea prin cunoa tere a determinrilor sale

    specifice.

    3.2Realitate i cunoa tere

    n sintagma cunoa tere a existen ei, ca defini ie a ontologiei,

    existen a apare ca obiect al cunoa terii i deaceea pare firesc s ne gndim c

    25

  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    26/47

    obiectul, adic realitatea, precede cunoa terea sa ( n sensul c pentru a se

    realiza cunoa terea unui obiect trebuie s existe, mai nti, obiectul ca atare).

    Dac acceptm aceast judecat ca premis, din ea pot fi derivate logic

    unele consecin e importante cu privire la rela ia dintre existent i cunoa tere,

    precum:

    a) realitatea exist independent de cunoa tere

    b) existen a determin con inutul cunoa terii

    c) realitatea constituie criteriul de verificare a valorii de adevr a cunoa terii

    Concep iile care sus in asemenea teze sunt numite realiste.

    Pe de alt parte, n rela ia sa cu realitatea, cunoa terea nu este pur i simplu ca o oglind. De fapt, cunoa terea decupeaz ntotdeauna din sfera

    realit ii obiectul cunoscut. n acest sens, ceea ce este considerat carealitate

    este determinat de cunoa terea sa. Am putea spune c, de aceast dat,

    cunoa terea precede existen a (ca obiect al cunoa terii), iar realitatea apare ca

    un produs al cunoa terii. Din aceast judecat pot fi derivate, de asemenea,

    consecin e logice la fel de importante, precum:a) existen a (ca obiect al cunoa terii) este dependent de cunoastere;

    b) ceea ce exist din perspectiva cunoa terii este determinat de perspetiva

    cunoa terii;

    c) criteriile de relevan ale existen ei ca obiect al cunoa terii sunt constituite

    de semnifica iile ce i sunt atribuite prin cunoa terea sa. Concep iile n care

    sunt sus inute asemenea teze erau numite, n tradi ia filosofic, idealiste, ntruct

    afirm primatul ideii, adic al cunoa terii, asupra realit ii. Astzi denumirile

    mai frecvent folosite de i nu ntru totul echivalente sunt cele precum

    constructivism(denumire care re ine ideea c realitatea este construit, n

    semnifica iile sale pentru noi, prin cunoa tere) sau relativism ( denumire ce

    trebuie n eleas n sensul c realitatea sau, mai exact, ceea ce se consider ca

    real este relativ la ideile sau concep iile despre realitate).

    26

  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    27/47

    Cele dou concep ii realist i relativist au ca fundament presupozi ii

    ontologice diferite, iar disputa dintre ele se regse te n tiin ele sociale sub

    forma unei dileme fundamentale, pe care am ntlnit-o deja discutnd despre

    opozi ia dintre pozitivism i hermeneutic i anume:

    i)cercettorul social trebuie s vizeze cunoa terea unei realit i sociale

    obiective, care exist independent de con tiin a actorilor sociali ( pozi ia

    pozitivist)

    ii)ntruct lumea social este constituit din semnifica ii (credin e, scopuri,

    inten ii, valori),cercettorul social trebuie s studieze n elegerea subiectiv pe

    care o au actorii sociali despre propria lor lume (pozitia hermeneutic).

    3.3.Autonomia lumii sociale

    Analiznd concep iile naturaliste i antinaturaliste am remarcat c n

    viziunile lor despre unitatea sau dimpotriv, despre diferen a

    metodelor/ tiin elor erau implicate de asemenea presupozi ii ontologice cu

    privire la rela ia dintre lumea social i lumea naturii: i)Teza monismului metodologic sus inut de epistemologia naturalist era

    corelat, cel pu in implicit, cu aceea a unui monism ontologic, conform creia

    lumea social nu este n esen diferit de lumea naturii i tocmai de aceea ea

    poate fi cercetat de o tiin construit dup tipar unic. n concep ia lui

    J.S.Mill, de exemplu, monismul ontologic era afirmat explicit prin ideea c

    tiin ele sociale investigheaz i ele natura, n ipostaza naturii umane, cu

    legi la fel de fixe ca i cele ale naturii propriu-zise.

    ii) Dimpotriv, dualismului metodologic i este corelat teza ontologic a

    diferen ei de esen dintre lumea social i lumea naturii i tocmai pe baza

    argumentelor ontologice despre specificul lumii umane erau sustinute de

    disocierea metodelor i antiteza dintre cele dou tipuri de tiin e.

    Argumentele ontologice invocate n acest sens se refereau la o serie de

    fapte considerate definitorii pentru realitatea social:

    27

  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    28/47

    a)faptul c lumea social este popular de oameni care au voin , scopuri i

    inten ii, ceea ce face ca ac iunile lor s nu fie explicabile dup legile cauzale ale

    mi crii corpurilor fizice;

    b) faptul c n timp ce lumea natural este guvernat de legi, via a social se

    desf oar dup reguli instituite de actorii sociali, iar aceste reguli sunt variabile

    n diferite contexte sociale, culturale si istorice;

    c) faptul c lumea social este o lume construit din semnifica iile pe care

    oamenii le atribuie ac iunilor, practicilor i institu iilor i deci, n elegerea

    acestei lumi presupune ntelegerea reprezentrilor subiective ale actorilor sociali.

    Asemenea argumente ontologice afirmau autonomia lumii sociale.

    3.4.Concep ii ale ontologiei socialului

    Dincolo de distinctia ontologic dintre lumea social si lumea naturii,

    ntrebrile privind ontologia socialuluise refer la componentele lumii sociale:

    n ce const lumea social? Ce entitti o populeaz? Care este natura acestor

    entitti? etc.Rspunsurile la asemenea ntrebri relev faptul c lumea socialeste o realitate complex, cu multipledimensiuni. ntelegem acest lucru dac

    analizm din ce perspective putem descrie societatea. ntr-o descrierecurent,

    societatea este caracterizat ca un ansamblu organizat de indivizi, uniti ntre ei

    prin relatii deinterdependent.Chiar si o asemenea descriere simpl indic mai

    multe componente ale realittii sociale:

    1. indivizii din care snt formate societtile, cci, evident, nu pot exista

    societti fr indivizi

    2. relatiile dintre indivizi

    3. forma organizat a indivizilor si a relatiilor dintre ei.Alte descrieri relev

    faptul c societatea cuprinde, pe lng ndivizi si relatiile lor, activittile care o

    sustin de natur economic, politic, juridic, cultural etc., precum si

    rezultatele acestor activitti: bunuri, valori, norme,institutii. Practicile sociale,

    precum si rezultatele lor se constituie si functioneaz ca structuri specifice

    28

  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    29/47

    organizriisociale. Dup unii sociologi, societatea, n ansamblul su, poate fi

    privit ca o structur social, adic un ansamblu alinstitutiilor care constituie

    fondul dat, pe care se cldesc actiunile sociale.n ciuda acestei complexitti a

    realittii sociale, problema fundamentelor ontologice ale teoriilor sociale a

    fostadesea redus la antinomia a dou conceptii cu privire la realitatea social,

    denumite

    individualism si,respectiv , holism .

    O asemenea viziune, care afirm c lumea social const n indivizii care o

    compun, este numit i ndividualism ontologic.

    O asemenea pozitie, care sustine c exist entitti sociale autonome siireductibile, considerate ca ntreguri caresnt mai mult dect suma prtilor, este

    numit

    holism ontologic .

    3.5 Niveluri de analiz a ontologiei socialului

    Pentru a arta c nu exist o opozitie simpl ntre holism si individualism, M.

    Hollis sustine teoria nivelurilor de analiz, artnd c unitatea de analiz poatefi constituit fie de organizatii, fie de indivizi. De exemplu, uniieconomisti

    privesc firmele ca organizatii, care caut s se individualizeze ca o entitate

    social de sine stttoare, altiiconsider c ele trebuie ntelese numai prin

    indivizii care le compun. Ambele perspective snt justificabile dacavem n

    vedere c ele vizeaz

    niveluri diferite de analiz .

    Distingem 4 niveluri de analiz ale ontologiei sociale. Analiza social poate

    viza:

    1. Nivelul indivizilor

    (ca fiinte sociale) sau al actiunilor/interactiunilor individuale;

    2. Nivelul institut iilor, practicilor si normelor sociale ;

    3. Nivelul sistemelor de institut ii

    29

  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    30/47

    , practici si norme sociale , diferentiate functional sistructural n cadrul unei

    societti;

    4. Nivelul sistemului de sisteme

    sau sistemul social global, care integreaz sistemeleactivittilor si institutiilor

    sociale diferentiate n cadrul societtii.

    Capitolul III

    PARADIGME ALE STIINTELOR SOCIALE

    4.1. Fundamente epistemologice si paradigme stiintifice.Fundamente

    epistemologice

    - ntelegem acele elemente constitutive unei discipline intelectuale care i

    conferstatut de stiint ( episteme ).ntre aceste elemente un rol important l au,

    asa cum am vzut, cele care tin de metoda stiint ific- nteleasfie ntr-un sens restrns ( ca tehnici de cercetare propriu-zis), fientr-

    un sens general ( cuprinznd si modele deexplicatie sau ntelegere, proceduri de

    validare a rezultatelor cercetrii etc.).

    Metoda stiintific

    - a fost identificat cu capacitatea unei stiinte de a explica, a ntelege sau a

    descriefenomenele studiate si, ca atare, metoda a fost considerat trstura

    definitorie a stiintei si criteriul su de demarcatiefat de alte forme ale

    cunoasterii.Dar metoda, care este n fond, cale a cunoasterii, nu se identific n

    ntregime cu cunoasterea, iar fundamentele metodologice nu snt singurele

    fundamente ale stiintei. Dac metoda este un mijloc al cunoasterii,cunoasterea

    trebuie nteleas de asemenea prin scopul pe care l vizeaz, ca si prin structurile

    elaborate n vederearealizrii scopului respectiv.

    30

  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    31/47

    Capitolul V

    FUNDAMENTE ONTOLOGICE

    5.1 Cunoastere de fond

    - structurile elaborate n procesul cunoasterii stiintifice ce iau forma specific a

    conceptiilor sau teoriilor stiintifice, care se constituie ele nsele ca fundamente

    ale cunoasterii viitoare Paradigma ansamblu al angajamentelor ontologice,

    metodologice, conceptualesi instrumentale mprtsite n comun de membriiunei comunittistiintifice ca baza activittii lor de cercetare. ( Kuhn ) Dac

    avem n vedere elementele descrise de Kuhn, constatm c notiunea de

    paradigm se refer la f undamentele epistemologice

    ale unei stiinte. Mentionm, de asemenea, c Th.Kuhn a considerat c adoptarea

    uneisingure paradigme care s orienteze stiinta normal reprezint semnul

    intrrii unei stiinte n stadiul su dematuritate si c, dup teoria sa, doar

    stiintele naturii au atins acest stadiu, fiind propriu-zis paradigmatice , ntimp

    ce stiintele sociale, n care ntlnim, simultan, mai multe teorii rivale, s-ar afla n

    stadiul pre-paradigmatic .

    Aceasta nseamn c nu orice teorie poate fi numit paradigm, dar c, dintre

    teoriile rivale, cele mai bineconturate pot avea statut de candidat la paradigm.

    O asemenea acceptie a permis ca folosirea termenului s seextind cat denumire

    31

  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    32/47

    a celor mai influente conceptii dintr-un domeniu stiintific, presupunnd eventual

    c acesteaaspir s devin

    matrice disciplinar pentru o comunitate de practicieni, la fel ca o paradigm

    stiintific nsensul conceptului definit de Kuhn.

    Primul motiv reiese din definitia paradigmei ca ansamblu de angajamente

    teoretice, metodologice,ontologice. O analiz paradigmatic va ncerca s

    identifice asemenea angajamente ca fiind caracteristiceunor conceptii,

    diferentiindu-le de altele. n acest sens, paradigma este un

    instrument analitic .

    In al doilea rnd, analiza paradigmelor stiintelor sociale poate urmri evolutialor istoric, artnd cum s-austructurat diferite conceptii prin schimbri

    semnificative la nivelul fundamentelor lor epistemologice. nacest sens, snt

    cercetate paradigmele traditionale precum paradigma pozitivist, paradigma

    hermeneutic(interpretativ), paradigma evolutionist, paradigma structuralist,

    precum si cele considerate mai recente,precum paradigma constructivismului

    social, paradigma interactionalismului simbolic, paradigma post-empirist,paradigma feminist, paradigma post-modern. Privit sub acest aspect, analiza

    paradigmaticeste o modalitatea a

    reconstruct iei istorice .

    n al treilea rnd, analiza paradigmelor gndirii sociale ne ajut s ntelegem

    situatia pluralittii teoriilor rivale n stiintele sociale. Kuhn o considera ca un

    semn al imaturittii lor, dar el era astfel influentat decomparatia cu stiintele

    naturii. n stiintele sociale pluralitateateoriilor este, mai degrab, un semn

    dematuritate, avnd n vedere interesele de cunoastere, orientarea valoric si

    proiectele practice implicate nteorii, care exprim pozitii sociale, contexte

    culturale si traditii istorice diferite.

    n al patrulea rand, analiza paradigmelor stiintelor sociale poate avea si un

    rol prospectiv , de identificare amodurilor n care,stiinta social se regndeste

    pe sine sau este regndit din perspectiva noilor problemesociale.

    32

  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    33/47

    5.2. Matricea tipurilor de gndire (Martin Hollis)

    M.Hollis si propune o analiz a tipurilor de gndire care stau la baza

    diferitelor conceptii ale stiintelor sociale printr-o sistematizare ce ia n

    considerare dou dimensiuni ale fundamentelor lor, si anume cea ontologic si

    ceametodologic . Autorul construieste o matrice bidimensional, plasnd pe

    cele dou axe:1) opozitia ontologic traditional holism vs. individualism

    2) opozitia metodologic traditional explicat ie vs. nt elegere

    Abordare holist-explicativa tipul de gandire care poate fi identificat prin

    conceptul cheie sisteme

    A. Teza ontologica societatile sau institutiile sociale sunt sisteme, adica intreguri care au

    proprietati diferitedecat cele ale partilor component ( indivizii ) sau decat cele

    ale insumarii lor

    B. Teza epistemologica

    explicarea faptelor sociale trebuie sa aiba in vedere in primul rand

    caracteristicilesistemice, functionale si structural ale ansamblurilor sociale incare sunt integrati indivizii

    1. Abordare individualism-explicativa

    tipul de gandire identificat prin conceptual cheie agenti

    A. Tezaontologic

    individualist sustine c nu exist dect indivizi si actiuni

    B. T ezaepistemologic

    afirm c pentru a explica faptele sociale trebuie s avem n vedere indivizii

    umani, cudorinte, intentii si opinii care determin modurile n care ei actioneaz

    si interactioneaz.

    Teoria alegerii rationale

    porneste de la situatia (ideal-tipic) a unui agent ce ar actiona singur ntr-un

    mediuindependent.Pentru analiza alegerilor strategice a fost dezvoltat

    teoria jocurilor .

    33

  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    34/47

    1. Abordare holist-interpretativa

    tipul de gandire identificat prin conceptual cheie jocuri

    A. Tezaontologic

    se refer la faptul c lumea social este alctuit din practici

    sau , n sens metaforic, din jocuri, adic din forme de activitate ( ca forme de

    viat ), guvernate de reguli sau norme

    B. Teza epistemologic se refer la faptul c lumea social trebuie nteleas in

    interior, descifrndsemnificatiile pe care actorii sociali le acord actiunilor si

    institutiilor sociale1. Abordare individualism-interpretativa

    tipul de gandire identificat prin conceptual cheie actori

    A. O ontologie a relatiilor sociale configurate prin asteptri reciproce, legate de

    roluri si norme

    B. O viziune metodologic ncercnd s combine ntelegerea semnificatiilor

    actiunii, dar si ntelegereamotivelor drept cauze ale actiunilorC. O perspectiv epistemologic cutnd s depseasc dificulttile corelatiei

    dintre cunoasterea actiunii si ntelegerea adecvat a semnificatiei sale

    34

  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    35/47

    Capitolul VI

    CERCETAREA SOCIOLOGICA

    Cercetarile sociologice ( de teren sau empirice) apar inaintea crearii

    termenului de sociologie de catre Auguste Comte in 1839 . Debutul acestor

    cercetari este legat de prima revolutie industriala din Anglia. In 1722 Daniel

    Defoe cunoscut autor al romanului Viata si nemaipomenitele aventuri ale lui

    Robinson Crusoe (1719), publica Jurnal din anul ciumei, in care prezintarealist lumea interlopa londoneza. Sunt folosite actele statistice din Buletinele

    mortuare saptamanale , informatiile din conversatiile cotidiene,din ordonantele

    Lordului primar al Londrei, din istorioarele si anecdotele referitoare la ciuma

    saracilor precum si datele de observatie exploatate jurnalistic.

    Parintele anchetei sociale stiintifice trebuie considerat Charles Booth.

    El are meritul de a fi realizat o tipologie a familiilor d.p.d.v al saraciei si de a fi

    folosit ceea ce mai tarziu s-a numit metoda interviului global. Cercetarile

    sociologice privind saracia au fost continuate in Marea Britanie , raspamdindu-

    se in toate tarile industrializate; astfel ele au patruns si in Romania, au o

    vechime de cel putin 100 de ani si au aparut ca urmare a schimbarilor sociale.

    Termenul de cercetare sociologica se refera la obtinerea si prelucrarea

    informatiilor obiectiv verificate, in vederea construirii explicatiilor stiintifice ale

    faptelor, fenomenelor si proceselor sociale.

    35

  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    36/47

    Prin cercetare sociologica se are in vedere deopotriva cercetarea

    ( analiza) teoretica si cea empirica ( concreta),cercetarea documentara , de

    laborator si de teren. Ele pot fi combinate in cadrul unor abordari mai

    complexe .

    Exista in sociologie si alte modalitati de raportare la domeniul social, ca

    de exemplu pe cele specifice din mass-media. In cercetarea sociala si

    jurnalistica exista multe puncte comune, deoarece in activitatile de investigare si

    documentare sociologul si jurnalistul utilizeaza un set comun de strategii ,

    metode ,tehnici si procedee de cercetare. Diferentele majore provin din faptul ca

    sociologul are ca obiectiv rezolvarea unei probleme stiintifice ( astfel cacercetarea este sistematica, investigatia este de durata si adesea se desfasoara in

    echipa) iar jurnalistul are ca prim obiectiv ilustrarea ( exemplificarea) unor

    fapte cu semnificatie exceptionala( are putin timp la dispozitie si adesea lucreaza

    de unul singur).

    Tot in zona de interferenta se remarca si modalitatile literar-artistice

    de raportare la social. Substituirea apare prin comportamentul unor persoane,oameni de cultura , jurnalisti, chiar specialisti din domeniul social sau din afara

    lui,care se pronunta public, inclusive in scris, in legatura cu diverse fenomene si

    evenimente sociale ,pe baza unor impresii personale. Periculozitatea este

    deosebit de mare atunci cand , date fiind caracteristicile schimbarii sociale

    ,profetiile negative se pot autorealiza.

    Incercarile de control si de deturnare a demersului stiintific provin si

    din zona politicului.

    1. Cercetarea sociologica empirica ( concreta) presupune observarea

    directa a realitatii, aplicarea unor metode si tehnici specifice de

    recoltare a informatiilor ( ancheta, experimentul,chestionarul) de

    prelucrare a lor.

    36

  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    37/47

    2. Ancheta sociologica utilizeaza chestionarul si interviul pentru

    culegerea informatiilor dar se combina si cu studiul documentelor sau

    cu observatia stiintifica.

    3. Sondajul de opinie publica- are ca scop cunoasterea preferintelor

    exprimate de un anumit numar de persoane, referitor la o problema de

    importanta generala.

    6.1 Etapele cercetarii sociologice ;

    - stabilirea problemei sociale( obiectul analizei)

    - analiza dimensionala a conceptelor ( operationalizarea conceptelor)

    - determinarea populatiei supuse investigatiei sociologice- stabilirea metodelor de cercetare

    - elaborarea instrumentelor necesare recoltarii informatiilor sociale

    - testarea instrumentelor ( ancheta-pilot)

    - recoltarea informatiilor( cercetarea de teren)

    - prelucrarea informatiilor

    - analiza informatiilor si explicarea proceselor socio-economice studiate- intocmirea raportului de cercetare.

    6.2 Esantionarea in cercetarea sociala- consta in extragerea unui numar de

    unitati statistice din universul cercetarii. Esantionarea se bazeaza pe doua

    teorii statistice : legea numerelor mari care fundamenteaza marimea

    esantionului si calculul probabilitatilor care reglementeaza selectia

    subiectilor in esantion. Esantionul trebuie sa fie suficient de mare pentru a

    putea fi reprezentativ. S-a stabilit ca marimea esantionului este invers

    proportionala cu patratul erorii de esantionare.

    6.3 Marimea esantionului determinarea marimii esantionului se realizeaza

    printr-un process de analiza in care intra pe langa elementele statistice ,

    costurile si alte aspecte de posibilitatile de care dispune la un moment dat.

    37

  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    38/47

    6.4 Eroarea de esantionare in momentul proiectarii esantionului, se

    stabileste nivelul dorit al erorii de estimare a valorilor populatiei totale pe

    intervalul 1

    Capitolul VII

    METODA SOCIOLOGIC

    Paul-Marie Boulanger scria n 19801 : (p. 11). Muli ali autori ar putea fi citai, n ratificarea

    definiiei lui Paul-Marie Boulanger i proslvirea teoriei definite n frumoasa i

    severa sa rigoare, conform imaginii tiinelor aa-numite exacte. Cu toate acestea,

    toi vor fi gata s recunoasc c aceast teorie este puin frecvent n tiinele

    sociale, pentru care ea constituie n cel mai bun caz un ideal de atins, un fel de

    tem de realizat sau de finalitate ultim a cercetrii fr mare utilitate imediat (N.

    K. Denzin : 1970, p. 43)2.

    1Paul-Marie BOULANGER (1980), "Introduction l'usage de quelques concepts pistmologiques dans le champ de la dmographie",Louvain-la-Neuve, Dpartement de dmographie, Universit Catholique de Louvain, Working Papern 82, 1980.2N.K. DENZIN, Sociological methods. A sourcebook, Chicago, Aldine Publishing Co., 1970

    38

  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    39/47

    Astfel, Jean Ladrire (1974, p. 15)3 sublinia c . Teoria este un discurs n curs de a se face, de a se desface si de a se

    reface de-a lungul cercetrii, inerent procesului nsui al cercetrii i care

    marcheaz etapele care trebuie depite, pentru c obiectivul vizat fiind

    cunoaterea tiinific, teoria ramne un instrument necesar.

    Inelegem prin cunotine dobndite i tiinific

    recunoscute i prin rezultatul confruntrii bazelor teoretice ale

    cercetrii cu empiria n cadrul unei etape anterioare unui plus al cunoaterii.

    Teoria i empiria dialogheaz pentru a confirma sau infirma, pentru a sugera

    piste noi sau a aminti ci deja parcurse.

    Teoretizarea este un proces efemer i ntotdeauna de depit, care ia

    natere odat cu elaborarea ntrebrii-origine a cercetrii i continu n

    permanen tentnd s progreseze, cu ezitri i regresii de-a lungul unei duble

    micri : micare de expansiune, pe de o parte, viznd includerea unui numr

    crescnd de concepte, identificarea altor dimensiuni ale conceptelor incluse,

    complexificarea relaiilor i amplificarea ntinderii lor i pe de alt parte o

    micare de contracie, graie unor definiii care ncadreaz mai bine conceptele

    reducnd numrul dimensiunilor lor, pn la eliminarea unor concepte prea

    rebele. Aceasta dubl micare este inerent prilor discursive i intuitive ale

    procesului de teoretizare i este accentuat prin confruntarea cu partenerul su

    necesar, empiria. Teoria este deci relativ, ea nu este obiectiv n sine, ea este

    instrument al cunoaterii, pentru c teoretizm pentru a cunoate i nu invers.

    Dup cum spunea Huber Grard a dori prea mult s protejezi o teorie, o face s

    devin un ecran n calea cunoaterii (H. Grard : 1987, p. 267-281)4.

    3Jean LADRIERE, "Prface". In : Paul De Bruyne, Jacques Herman et Marc De Schoutheete, pp. 5-19, 19744Huber GERARD, "Thories et thorisation". In : Chaire Quetelet 1987. L'explication en sciences sociales. La recherche des causes endmographie, CIACO Editeur, Institut de Dmographie Louvain, 1987.

    39

  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    40/47

    La rndul su M. Bunge scria : (1975, p.

    197)5.

    Sociologiei i se pretind rezolvri pentru optimizarea posibilitilor de

    existen, propuneri de intervenii pentru situaiile deficitare prezente sau

    preconizate etc., ceea ce demonstreaz c ea arepreponderent o funcie practic.

    Activitatea practic n sociologie nseamn, de fapt totalitatea aciunilor de

    cercetare a problemelor sociale; sociologul ramne ntotdeauna un cercettor

    pentru c nu deine abilitatea de decizie intervenionist, ci doar capacitatea dediagnosticare.

    Activitatea de cercetare din orice tiin revendic metode adecvate

    obiectului de investigat (n greceste, methodos nseamn cale, mijloc, mod de

    expunere), subsumate ale metodei (tehnici, procedee, instrumente) precum i

    respectarea unor reguli, norme, principii.

    n sociologie, n funcie de problema de cercetat, pot fi folosite metodespecifice dar i metode mprumutate sau adaptate de la alte tiine. n special

    acestea din urma dovedesc preocuparea sociologiei pentru profunzimea

    cunoaterii i, totodat, nevoia sociologului de a deine o concepie teoretic cu

    rol strategic, orientat n efectuarea de mprumuturi, n utilizarea metodelor i

    subsumatelor lor.

    Ansamblul metodelor utilizate n cunoaterea socialului n conformitate

    cu o strategie de investigare poart denumirea de metodologie. n domeniul

    tiinelor socioumane conceptul de metod este subordonat celui de metodologie

    dar este, n acelai timp, folosit cu o semnificaie ambigu. Imprecizia se

    datoreaz mai ales faptului c, adesea, nu se opereaz distinciile dintre metoda,

    tehnica, procedeu, instrument de cercetare i nu se stabilesc clar raporturile

    dintre aceste ci de cercetare.

    5M. BUNGE,Philosophie de la physique, (trad. de l 'anglais), Paris, Ed. du Seuil, 1975.

    40

  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    41/47

    Dac n privina accepiunilor date acestor termeni nu exist unanimitate,

    n ceea ce privete dispunerea lor pe poziii de supraordonare (respectiv

    subordonare) sau n ceea ce privete diferenele de grad de abstractizare pe care

    l presupun, acordul teoreticienilor este mai pronunat.

    S. Chelcea, spre exemplu, reprezint schematic relaia dintre cile de

    cercetare astfel6:

    Nivelul

    teoretic al

    cercetrii

    (Metodologie)

    Metode M1

    M2 .................

    ...... Mn

    Metode

    Tehnici T1

    T2 ...................

    ..... Tn

    Tehnici

    Procedee P1 P2P3 ..................

    Pn

    Procedee

    Instrumente de

    investigare

    I1 I2 I3

    I4 ............... In

    Instrumente

    de investigare

    Nivelul

    empiric al

    cercetrii

    Fig. 1 Relaiile dintre cile de cercetare

    7.1 Metode, tehnici, procedee i instrumente de lucru.6 S. Chelcea Metode i tehnici de cercetare sociologica, Bucureti, 1992, pp. 25-30.

    41

  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    42/47

    a. Metoda este utilizat n funcie de o metodologie i presupune

    ,,nlnuirea ordonat a mai multor tehnici7 care, la rndul lor, vor fi

    operaionalizate n moduri de utilizare sau procedee aplicate instrumentelor

    concrete de investigare. Spre explicitare, drumul de la teoretic la empiric sau

    traseul operationalizrii este lmurit de S. Chelcea n urmtorul exemplu: ,,dac

    ancheta reprezint o metod, chestionarul apare ca tehnic, modul de aplicare...

    prin autoadministrare, ca un procedeu, iar lista propriu-zis de ntrebri

    (chestionarul tiprit) ca instrument de investigare.

    La fel am putea detalia i n ceea ce priveste metoda observaiei n cazul

    unei anchete de explorare: c tehnica ar putea figura n acest caz ,,observaiaparticipativ, un procedeu pentru acest tip de observaie ar fi modalitatea de

    nregistrare a datelor iar ca instrument de investigare ghidul de observaie.

    Aprut sub presiunea unor insuficiene ale funcionrii socialului,

    sociologia a evoluat prinproliferarea metodelorpn la a-i contura metodologii

    de investigare bazate pe o anumit concepie epistemologic.

    Numrul metodelor fiind foarte mare, se impune utilizarea unor criterii degrupare prin care s se surprind apropierea sau convergenta lor.

    Dup criteriul temporal, J. C. Plano8 vorbete de metode longitudinale

    sau ,,viziunea n lungime (biografia, studiul de caz, studiile panel etc.) i

    metode transversale sau ,,viziunea n ltime (observaia, ancheta, testele etc).

    Dac se cerceteaz, exemplific autorul, performanele academice ale

    unui grup de studeni se poate recurge la metoda longitudinal, ceea ce

    presupune cercetarea aceluiai grup pe toat durata colegiului sau facultii ori

    se poate folosi metoda transversal ceea ce nseamn cercetarea simultan a mai

    multor grupuri cte unul pentru fiecare an de studiu. Prin metoda longitudinal

    studiul se va termina in ctiva ani n timp ce, prin metoda transversal, studiul se

    ncheie ntr-un singur an.

    7 G. Friedman, P. Naville Trait du sociologie du travail, Paris, Armand Colin, 1961, p.44.8 J.C. Plano Dictionar de analiz politic, Editura Ecce Homo, Bucureti, 1993, p. 97.

    42

  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    43/47

    Dup criteriul functiei indeplinite9 n procesul cercetrii putem vorbi de:

    a) metode de proiectare a cercetrii (eantionarea, operaionalizarea

    conceptelor etc.);

    b) metode de recoltare a datelor (interviul, chestionarul, documentarea

    etc.);

    c) metode de analiza i interpretare (scalarea, analiza factorial,

    comparaia, analiza de coninut etc.).

    Dup criteriul credibilitii datelor10 obinute n cercetare se poate face

    distincia ntre metode principale i metode secundare. Primele (observaia,

    experimentul, documentarea) ofer informaii cu valoare de fapte i nlesnesc ocunoatere predominant sociologic iar secundele (interviul, chestionarul,

    sondajul, tehnica scalelor, tehnica testelor, tehnica sociometric) ofer informaii

    cu valoare de opinie i permit o cunoatere predominant psihosociologic.

    Metodele sociologiei ar putea fi clasificate i dup alte criterii: numrul

    unitilor sociale luate n studiu (metode statistice i metode cazuistice), dup

    gradul de corelare i asociere n cercetare, dup gradul de implicare acercettorului n provocarea manifestrilor socialului s.a.m.d.

    Indiferent de varietatea tipurilor de metode, spune acelai J. Plano,

    metoda tiinific presupune urmtoarele momente:

    a) ,,identificarea clar a problemei ce trebuie cercetat;

    b) formularea unei ipoteze ce exprim o relaie ntre variabile;

    c) raionare deductiv atent n ceea ce priveste ipoteza pentru a investiga

    implicaiile problemei: stabilirea tehnicilor i procedeelor aferente;

    d.culegerea de date pentru testarea empiric a ipotezei;

    e) analiza cantitativ i calitativ a datelor;

    f) acceptarea, respingerea sau reformularea ipotezei11.

    9I. Coanda Sociologie economic, Bucureti, 1987, pp. 202-203.10V.Miftode Introducere n metodologia investigatiei sociologice, EdituraJunimea,Iai, 1982, p.5911J.C. Plano Dictionar de analiz politic, Editura Ecce Homo, Bucureti, 1993, p. 96.

    43

  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    44/47

    Metoda este o parte component a procesului de cercetare, este legat

    intimprin adecvare de problema de cercetat i este pus n valoare de o anumit

    metodologie.

    Se consider c:

    a) metodologia ofer nu att metoda, ct principiile care ghideaz

    cercetarea problematicii sociologiei;

    b) metodologia ofer cadrele prin care se garanteaz validitatea i

    fidelitatea demersului de cercetare;

    c) metodologia determin normele de folosire a metodelor, tehnicilor,

    procedeelor;d) metodologia stabileste valoarea i limitele fiecrui tip de metod;

    e) metodologia recomand cercettorului supunerea fa de judecata

    epistemologic a tuturor faptelor culese pentru a stabili valoarea lor tiinific.

    Dac acceptm ideea c ,,sociologia s-a nscut nu ntmpltor ntr-o

    perioad de criz12, atunci suntem obligai sa legm destinul acestei tiine de

    ansa de a depi ceea ce numim problema social. C. Zamfir defineteproblema social ca ,, un proces, o caracteristic, o situaie despre care

    societatea sau un sistem al ei consider c trebuie schimbat13 i stabilete

    clasele de fenomene care intr n aceast categorie:

    a) starea social nvechit (organizare deficitar, tensiunile rasiale etc.);

    b) procesele sociale considerate n sine ca negative n orice sistem social

    (furtul, omuciderea, nelaciunea, anomia etc.);

    c) consecinele negative ale unui proces social pozitiv (ex: efectele

    negative ale industrializrii sau urbnizrii);

    d) fluctuaiile factorilor externi, naturali sau sociali (catastrofele naturale,

    rzboaiele etc.);

    e) decalaje produse de dezvoltare (diferenele de ritm, tensiuni, contradicii

    ntre elemente etc.);12S.M. Rdulescu Homo sociologus, Casa de Editursi Pres,,ansa, Bucureti, 1994, p. 9713C. Zamfir Strategii ale dezvoltrii sociale, Editura Politic, Bucureti, 1997, pp.47, 50-55

    44

  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    45/47

    f) apariia de noi necesiti (creterea aspiraiilor, problema creterii

    gradului de calificare n raport cu tehnologiile folosite, problema petrecerii

    neadecvate a timpului liber, etc.);

    g) probleme de dezvoltare (aspecte de perspectiv mai indeprtat).

    Orientarea sociologilor spre emiterea de paradigme ale cunoaterii

    socialului ar constitui dovad formulrii de metodologii (dar nu i a unei

    metodologii unitare ntruct nu exist o teorie orientativ unanim acceptat i

    nici metode standardizate, unanim recunoscute). Sociologia este o tiin

    preparadigmatic n raport cu tiinele naturii.

    Metodologia cercetrii sociologice are o relativ independen fa deteoria sociologic prin faptul c teoria social nu poate fi redus la metodologie,

    iar metodologia nu trebuie s fie un obstacol n afirmarea virtuilor imaginaiei

    sociologice din cauza existenelor tehnice i normative. De altfel, n succesiunea

    fazelor unei cercetri sociologice, cea cu privire la metodologie decurge logic

    din modul de formulare a temei i a ipotezei, din operaionalizarea conceptelor

    i din exegeza teoretic Orict de rafinate ar fi tehnicile de cercetare, ele nu potdescifra sensurile adnci ale unui proces social dect dac deriv dintr-o

    perspectiv teoretic. Constituirea fondului teoretic al metodologiei sociologice

    este o condiie obligatorie a dezvoltrii cercetri, dar i un efect al acesteia.

    In demersul tiinific al cercetrii sociologice se impune dispunerea de

    ctre sociolog a unui minim de cunotine despre problema studiat, necesare n

    delimitarea temei i n formularea ipotezelor. Este analiza prealabil,

    operaiunea de trecere de la experiena comun, de la imaginea confuz despre

    realitatea social la noiuni i concepte conturate i definite. In faza de analiz

    prealabil un rol esenial il are capacitatea sociologului de a generaliza i

    inelege fenomenele i procesele sociale

    Un prim stadiu al analizei prealabile este formalizarea verbal, adic

    redarea verbal a ceva pe baza unor exemple reale: adolescentul X este

    delincvent deoarece a agresat pe colegul sau Y. In acest stadiu, primele

    45

  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    46/47

    cunotine despre un fapt social sunt prezentate verbal pornind de la experiene

    cunoscute. In a doua faza se realizeaz o analiz conceptual a acestor observaii

    nemijlocite i singulare, i se introduc indicatori care exprim un raport ntre

    fapte i concepte, operaie care se concretizeaz n elaborarea unei clasificri

    empirice n temeiul diferenelor clare ntre fenomene. In a treia faz se

    realizeaz o selecie a imaginilor i indicatorilor principali cu privire la o situaie

    dat. Urmeaz unificarea indicatorilor ntr-un indice, cum sunt, nivelul de

    instrucie, calitatea vieii, etc.

    Un alt demers il reprezint operaionalizarea conceptelor, act de

    transformare a prediciilor teoretice in proporii care pot fi verificate prinmsurare. Definiia operaional este o descriere a producerii uilizate in

    msurare. Cercetarea sociologic descifreaz relaia cauzal prin testarea

    anumitor legturi ntre variabile. Variabila este o trstur a unui fenomen sau

    proces social care se schimb in anumite condiii, i este studiat ca mrimi,

    niveluri sau forme. Studiile sociologice folosesc variabile cum sunt sexul,

    vrsta, naionalitatea, zona istoric sau cultural, nivelul de instrucie, etc.Trebuie fcut distincia dintre variabila independent, care determin un efect

    i variabila dependent, care este o variabila influenat. Variabila

    independent precede in timp variabila dependent. Variabilele sunt fie realiti

    sociale manifestate, observabile direct, fie stri latente, care nu pot fi msurabile

    dect prin ali indicatori in mod nemijlocit observabili.

    Stabilirea variabilelor se face i n funcie deipoteza

    cercetrii. Ipoteza

    este o afirmaie despre relaia dintre dou sau mai multe variabile ce urmeaz a

    fi testate prin fapte supuse observaiei sistemice. Formularea ipotezei este una

    dintre cele mai dificile operaiuni ale unei cercetri. Trebuie spus c nu orice

    enun despre existena unei relaii ntre dou sau mai multe variabile poate fi

    considerat ca fiind o ipotez, ci numai acela care este supus verificrii printr-o

    cercetare empiric.

    46

  • 7/31/2019 Fundamente Ale Stiintelor Sociale-Jurnalism-Fr

    47/47

    Intre variabile exist anumite corelaii pe care cercettorul trebuie s le

    descopere. Corela


Recommended