+ All Categories
Home > Documents > Fundamente ale Comunicarii

Fundamente ale Comunicarii

Date post: 03-Apr-2018
Category:
Upload: georgiana-bianca
View: 264 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 31

Transcript
  • 7/28/2019 Fundamente ale Comunicarii

    1/31

    Fundamentele ComunicariiDETERMINARI CONCEPTUALE

    1.1. DEFINIIA COMUNICRII

    Conceptului de comunicare, urmndu-l pe Franck E.X. Dance,i putem asocia cel puin 14 nelesuri1:

    schimb verbal de gnduri sau idei; proces prin care noi i nelegem pe alii i, alternativ, ne

    strduim s fim nelei de ei; interaciune (chiar la nivel biologic); proces care ia natere din nevoia de a reduce incertitudinea,

    de a aciona efectiv i de a apra sau ntri eul; proces de transmitere a informaiilor, ideilor, emoiilor sau

    priceperilor, prin folosirea simbolurilor (cuvinte, imagini,figuri, diagrame etc.);

    transfer, schimb, transmitere sau mprtire; proces care face comun mai multora ceea ce este monopol

    al unuia sau al unora; totalitate a mijloacelor de transmitere a mesajelor militare,

    a ordinelor etc. (telefon, telegraf, radio, curieri); proces de ndreptare a ateniei ctre o alt persoan n

    scopul reproducerii ideilor; rspuns discriminatoriu (sau constant) al unui organism la

    un stimul; transmitere a informaiei (care const din stimuli constani)

    de la o surs la un receptor; proces prin care o surs transmite un mesaj ctre un

    receptor cu intenia de a-i influena comportamenteleulterioare;

    proces de tranziie de la o situaie structurat n general la o

    1

    Franck E. X. Dance, The Concept of Communication, n Journal of Communication,20, 1970, pp. 201-210; apudStephen W. Littlejohn, Theories of Human Communication,3rd edition Wadsworth Publishing Company Belmont 1989 p 5

  • 7/28/2019 Fundamente ale Comunicarii

    2/31

    alt situaie, aflat ntr-o form preferat; mecanism prin care este exercitat puterea.

    Dac am subscrie la axioma metacomunicativ formulat de

    Paul Watzlawick Nu putem s nu comunicm

    2

    , ar trebui sadmitem caracterul fatal al comunicrii i, implicit, scoaterea desub rspundere a protagonitilor comunicrii n ce privetesuccesul, eficiena sau moralitatea comportamentelor pe care lemanifest. Cel care nu are posibilitatea de a nu comunica nu poatefi confruntat cu reguli ale comunicrii i nu trebuie s se simtresponsabil pentru felul n care comunic. Or, cea mai profitabilperspectiv asupra procesului de comunicare, att sub raport

    teoretic ct i din punct de vedere practic, este, fr ndoial, unade ordin normativ.

    Comunicarea nu se reduce la aciunea unui individ de a emiteun complex de semne. In acest caz am contrazice sensuletimologic al conceptului de comunicare: commnic, re, vi,tum = 1. a face comun (dnd), a mpri ceva cu cineva, amprti; a face comun (lund), a-i asocia, a lua asupra sa3.

    Comunicarea nu poate fi restrns nici la reacia unui individ nfaa unui complex de semne, indiferent dac acest complex esteprezent ca atare n realitate sau este emis de un alt individ.

    Comunicarea presupune nsumarea aciunii de a emite uncomplex de semne cu aciunea de a-l recepta. Cele dou aciuniconjugate sunt la fel de necesare pentru realizarea comunicrii itrebuie s li se acorde o importan egal4.

    Comunicarea este unfenomen social, care presupune, n aceeai

    msur, o intenie de emitere i o intenie de receptare a unui2 Paul Watzlawick, Janet H. Beavin i Don D. Jackson, Menschliche Kommunikation, 6.Auflage, Verlag Hans Huber, Bern, 1982, p. 53.3 Gheorghe Guu,Dicionar latin-romn, Editura tiinific, Bucureti, 1993, p. 89.4 Dorind s atrag atenia asupra faptului c nu putem reduce comunicarea la simplaformulare a unui complex de semne, Robert Hopper i Jack L. Whitehead, Jr. au trecut nextrema cealalt, la fel de nepotrivit, susinnd c fenomenul comunicrii survine atuncicnd mesajele sunt receptate i interpretate. Potrivit acestei concepii, de pild, cnd

    scriem o carte nu este vorba de comunicare; este comunicare cnd citeti i nelegi una.Robert Hopper i Jack L. Whitehead, Jr., Communication Concepts and Skills, Harper &Row New York 1979 p 5

  • 7/28/2019 Fundamente ale Comunicarii

    3/31

    mesaj.Comportamentele semiotice adoptate de un emitent A i un

    receptor B pot fi corelate, sub raport intenional, n patru situaiidistincte:

    1. SITUAIA DE INFLUENARE RECIPROC INCONTIENT: Aemite involuntar un complex de semne, iar B l recepteaztot fr intenie,

    2. SITUAIA DE OBSERVARE: A emite involuntar un complexde semne, ns B l recepteaz n mod intenionat,

    3. SITUAIA DE INOCULARE: A emite cu intenie un complexde semne, dar B l recepteaz n mod involuntar i

    4. SITUAIADECOMUNICARE: A emite intenionat un complexde semne, iar B l recepteaz, de asemenea, cu intenie.

    1.2. SEMNELE MIJLOACE DE REALIZARE ACOMUNICRII

    Inelesul termenuluisemn:

    -John Locke, semnele sunt obiecte sensibile i perceptibile princare pot fi fcute cunoscute acele idei invizibile din care suntformate gndurile omului5.

    -Gottlieb Frege, le coreleza att cu obiectele pe care ledesemneaz, ct i cu modurile n care aceste obiecte desemnate nesunt date.

    -Charles Sanders Peirce: semnul (numit i representamen) esteun obiect (perceptibil, imaginabil sau chiar neimaginabil) care

    ine locul a ceva pentru cineva, n anumite privine sau n virtuteaanumitor nsuiri6.

    -Ferdinand de Saussure a definit semnul (n spe, semnullingvistic) drept entitatea psihic ce rezult din combinarea unuiconcept cu o imagine acustic7.

    La o analiz, fie i superficial, a definiiilor de mai sus putem5 John Locke, Eseu asupra intelectului omenesc, vol. II, Editura tiinific, Bucureti,1961, p.10.6 Charles S. Peirce, Semnificaie i aciune, Editura Humanitas, Bucureti, 1990, p. 269.7 F de Saussure Curs de lingvistic general Editura Polirom Iai 1998 pp 85-86

  • 7/28/2019 Fundamente ale Comunicarii

    4/31

    constata c semnul poate fi privit ca obiect (simplu ori compus),dar i ca funcie. Natura lui poate fi considerat n egal msurmaterial, psihic sau mixt. Or, antrenarea tuturor acestoracccepiuni n contextul aceluiai univers de discurs nu poate dects provoace confuzie. De aceea, vom asuma un neles alconceptului de semn care este n acord cu ct mai multe definiiideja formulate.

    Semnele sunt stimuli din realitate, adic obiecte fizice care potfi percepute fie direct, prin simurile noastre, fie indirect, prinintervenia unor instrumente diverse. Caracterul material iperceptibil al semnului este condiia necesar a confirmrii

    faptului c mai muli indivizi se raporteaz n mod similar lasemnul respectiv. Diferena specific prin care putem disociasemnele de celelalte obiecte senzoriale este asigurat decapacitatea acestora de a sta pentru altceva sau de a trimite laaltceva, cu alte cuvinte, de disponibilitatea lor de a provoca maimult dect o simpl percepie. Semnul se individualizeaz n raportcu celelalte obiecte prin faptul c poate fi pus n coresponden cuosemnificaie.

    Potrivit unei ipoteze ce pare a fi n acord cu simul comun icare este acceptat de foarte muli semioticieni, semnificaia unuisemn este obiectulsau faptul din realitatepentru care st semnul,respectiv ideea care ne apare n minte atunci cnd ne raportm lael.

    Cel puin trei obiecii pot fi aduse la identificarea semnificaieiunui semn cupurttorul(sau denotatul) din realitate al acestuia:

    -prima dintre ele privete cazurile n care un semn i pstreazsemnificaia, n ciuda faptului c denotatul lui a ncetat s existe8.-a doua vizeaz posibilitatea de a nelege i nva semne care

    nu pot fi puse n coresponden cu perceperea unor obiecte dinrealitate: nume inconsistente, nume ficionale, nume abstracte,adverbe, prepoziii, conjuncii etc.

    -cea de-a treia obiecie se refer la faptul c lmurireasemnificaiei unui semn o dat cu indicarea purttorului acesteia 8 Ludwig Wittgenstein, Philosophische Untersuchungen, n Ludwig Wittgenstein,Werkausgabe Band 1 Suhrkamp Verlag Frankfurt am Main 1984 p 262

  • 7/28/2019 Fundamente ale Comunicarii

    5/31

    prin aa-numita definiie ostensiv nu poate fi nici primul, nicisingurul pas n nelegerea acelui semn.

    O posibil replic la cele trei obiecii ridicate ar fi aceea cpurttorul unui semn nu este un obiect din realitate, ci o entitatesui generis care apare de ndat ce semnul este acceptat ca atare nalctuirea unui limbaj. Atunci cnd o comunitate de utilizatoriconsimte s-i atribuie unui stimul calitatea de semn, ea i asociazimplicit o semnificaie extensional9, care nu presupune automatexistena real sau posibilitatea reprezentrii.

    Conform lui Ludwig Wittgenstein, semnificaia unui semn segaseste n chiar jocurile de limbaj n care intervine. Mai precis,

    semnificaia unui cuvnt este rolul pe care acesta l joac ncalculul limbii; altfel spus, ea trebuie asociat cu ntrebuinareape care o putem da cuvntului ntr-unul sau altul dintre variatelejocuri de limbaj realizate n diversele procese de comunicare.

    Lmurirea semnificaiei unui semn pentru cel care se angajeazn nvarea acesteia poate fi considerat satisfctoare dac inumai dac elpoate iniia cu acest semn alte jocuri de limbaj. Spreexemplu, el ar putea folosi semnul neles n contexte extrem de

    variate, pentru a mustra, a luda, a seduce, a distra, a plictisi, afelicita etc. Dac cineva nu poate folosi un semn pentru a ncepeun joc de limbaj, altfel spus, dac nu este n situaia de a ti scontinue aciunea semiotic n cauz (asemenea aceluia care,ascultnd o poveste, este n msur s spun de-aici pot continuaeu), atunci se poate conchide c el nu a dobndit semnificaiaacelui semn.

    In concluzie, semnele sunt stimuli care dobndesc osemnificaie n virtutea faptului c sunt ntrebuinai n diverselejocuri de limbaj practicate n cadrul unei comuniti. Am spus cstimulii dobndesc o semnificaie i nu c au o semnificaie pentrua sublinia faptul c nu exist semne absolute, id eststimuli cares aib n orice mprejurare o semnificaie, datorit proprietilor

    9

    Cu privire la problema semnificaiilor extensionale (cercetate n mod special deStanislav Leniewski), recomandm studiul lui G. Kng The Meaning of the Quantifiersin the Logic of Leniewski din Studia Logica vol 36 nr 1-2 1977 p 306

  • 7/28/2019 Fundamente ale Comunicarii

    6/31

    lor intrinseci10. Comunitatea utilizatorilor i nu respectiveleproprieti asigur semnificaii anumitor stimuli, crora le confer,astfel, statutul de semn. Mai mult, aceste semnificaii nu suntentiti, care s aib un locus. Ele mai curnd apar (ntr-o situaiesemiotic sau alta) dect exist. De aceea, comunicarea poate fitratat i ca tranzacie n care omul inventeaz i atribuiesemnificaii pentru a-i atinge scopurile11.

    1.3. TIPURI DE SEMNE

    Clasificari relevante din literatura de specialitate:-Franck Dance i Carl Larson propun distincia semn-simbol,pentru a diferenia stimulii nnscui sau nvai care au orelaie fix, invariabil i necondiionat cu ceea ce eisemnaleaz de stimulii care au o relaie arbitrar iconvenional cu obiectele pentru care stau12.

    -Roland Burkart distinge ntre semnele naturale i semneleartificiale, cele dinti fiind componente ale realitii independente

    de noi, iar cele din urm, artefacte sau creaii ale unor comunitide utilizatori.

    -Charles Sanders Peirce propune trei trihotomii, pe bazaurmtoarelor criterii: (a) semnul este o simpl calitate, un existentreal, sau o lege? (b) relaia semnului cu obiectul (sau denotatul)su const n faptul c semnul are o nsuire n el nsui, ntr-o

    10

    Herbert Blumer susine, n acelai sens, c semnificaia nu este produsul proprietilorobiectului care funcioneaz ca semn i nici rezultatul mbinrii unor elementepsihologice n individ, ci rezultatul procesului interactiv n care se angajeaz diferitepersoane. Herbert Blumer, Der methodologische Standort des symbolischenInteraktionismus, n Roland Burkard i Walter Hmberg (ed.), Kommunikationstheorien.Ein Textbuch zur Einfhrung, Wilhelm Braumller, Wien, 1992, p. 26.11 Dean C. Barnlud,A Transactional Model of Communication, n Kenneth K. Sereno iDavid Mortensen (eds.), Foundations of Communication Theory, Harper & Row, NewYork, 1970, p. 88.12 Franck E.X. Dance i Carl E. Larson, The Functions of Human Communication. A

    Theoretical Approach, Holt, Rinehart and Winston, New York, 1976, p. 33. Pentru ceidoi autori, semnele stimuleaz comunicarea, dar nu formeaz substana ei, adevrateleinstrumente ale acesteia fiind simbolurile

  • 7/28/2019 Fundamente ale Comunicarii

    7/31

    relaie existenial cu acel obiect, sau n relaia sa cu uninterpretant? (c) interpretantul semnului l reprezint pe acesta caun semn de posibilitate, ca un semn de fapt, sau ca un semn deraiune?

    Potrivit primei clasificri, semnele se dovedesc a fi qualisemne,sinsemne sau legisemne. Qualisemnele sunt caliti carefuncioneaz ca semne numai dac se materializeaz ntr-un obiectsingular. Sinsemnele sunt lucruri sau evenimente reale caredobndesc statutul de semn doar prin calitile sale. n sfrit,legisemnele sunt obiceiuri instituite de o comunitate, aa cum sentmpl cu deosebire n cazul semnelor convenionale.

    A doua clasificare a semnelor se concretizeaz n claseleiconilor, indicilor, respectiv simbolurilor, altfel spus, n clasasemnelor care sunt asemntoare denotatului, n clasa semnelor aun mod necesar o calitate n comun cu denotatele lor i care serefer la acestea tocmai n privina calitii comune, respectiv nclasa semnelor care se refer la denotatele lor n virtutea uneiasocieri de idei generale care determin aceast referire.

    Cea de-a treia trihotomie propus de Charles Sanders Peirce

    reunete remele,semnele dicenti raionamentele, cu alte cuvinte,semnele care-i reprezint denotatul n nsuirile sale, sub aspectulexistenei reale, respectiv n caracterul lor de semn.

    Ni se pare suficient n acest context s grupm semnele n patrucategorii principale indicii, iconii, simbolurile i cuvintele , nconformitate cu natura relaiei dintre semne i semnificaiile lor.

    Relaia dintre semn i semnificaialui este:

    Semnul este:

    necesar indice

    prin asemnare icon

    prin analogie simbol

  • 7/28/2019 Fundamente ale Comunicarii

    8/31

    arbitrar cuvnt

    1.3.1. cuvintele numite isemne verbale (sau lingvistice) auo pondere sczut n totalul mesajelor antrenate n fluxulcomunicrii (dup Albert Mehrabian, ea ar fi de circa 7 %) 13, nsau o importan covritoare n viaa socio-cultural a umanitii,prin faptul c sunt cele mai eficiente instrumente de formulare,tezaurizare i transmitere a cunotinelor. Ele au un rol delocneglijabil i la nivel afectiv sau la nivel comportamental.

    Sistemele de cuvinte limbile naturale se disting de toatecelelalte ansambluri de semne prin faptul c sunt universale inchise. Ca atare, ele le ngduie utilizatorilor s se refere la oricedomeniu al realitii i i sunt propriul lor metalimbaj (nu trebuies se apeleze la alte tipuri de semne pentru a fi prezentate iexplicate).

    Prin contrast, indicii, iconii i simbolurile reprezint doar parialrealitatea i nu sunt independente n raport cu cuvintele atunci

    cnd se pune problema oglindirii sistemelor pe care le formeaz.Indiferent de varianta n care apar (rostit, respectiv scris),cuvintele se individualizeaz prin patru proprieti remarcabile:

    1. arbitrarietatea,2. convenionalitatea,3. discontinuitatea i4. linearitatea.

    Arbitrarietatea i convenionalitatea vizeaz faptul c nu existalt legtur ntre cuvinte i semnificaiile lor dect aceea care esteasigurat de convenia social instituit n acest sens.

    Discontinuitatea i linearitatea, au in atentie forma semnelor iposibilitatea emiterii acestora. Fiecrui cuvnt i este alocat oform bine determinat, astfel nct el s poat fi separat completde ntregul din care face parte. n plus, relaionate ca entitidistincte, cuvintele nu pot fi emise, respectiv receptate

    13 Cf. Allan Pease, Limbajul trupului. Cum pot fi citite gndurile altora din gesturile lor,Editura Polimark 1995 p 12

  • 7/28/2019 Fundamente ale Comunicarii

    9/31

    concomitent, ci numai succesiv.

    1.3.2. INDICII sunt mijloace naturale de cunoatere care trimitcu necesitate la fenomenul desemnat. Mai precis, indicii apar camanifestri periferice, pri, efecte etc. ale unui obiect, fenomensau proces, iar operaia de desemnare poate fi judecat n termeniirelaiei de metonimie. Legtura dintre indice i semnificaia luieste necesar, iar nu arbitrar. n aceste condiii, convenia deutilizare a indicelui nu face dect s consacre corelaia naturaldescoperit. De pild, o dat ce s-a stabilit c nu se poate face foc,

    fr s ias fum, suntem ntr-un fel constrni s ne raportm lafum ca indice al focului.Una dintre problemele pe care le ridic indicii este legat de

    caracterul natural al acestora. Atunci cnd susinem c oexpresie facial, o micare a minilor, o postur etc. sunt indici,afirmm, implicit, c ele sunt manifestri sau pri ale unorobiecte, stri, atitudini etc. care exist n mod real. Nefiind creaiiartificiale, indicii s-ar sustrage tentativelor de utilizare a lor n

    sensul inducerii n eroare i, astfel, ar servi la comunicarea unormesaje sub semnul sinceritii i al adevrului. Or, nu sunt raresituaiile cnd se ncearc nelarea semenilor n procesulcomunicrii prin folosirea unor indici fali. De pild, cineva arputea simula prin mimic, postur sau gesturi c este deosebit dencntat de spusele cuiva, dei, n realitate, acestea l-au indispusgrozav.

    Trebuie s tratm ca indici aceste expresii faciale, posturi saugesturi? Aparent surprinztor, rspunsul este afirmativ att pentrupersoanele care le interpreteaz n sensul dorit de emitent (i care,astfel, se las induse n eroare), ct i pentru persoanele caresesizeaz inconsistena lor cu adevraii indici ai strii n care seafl. n primul caz, expresiile faciale, posturile sau gesturile ncauz sunt indici ai strii de ncntare a emitentului, iar n cel de-aldoilea, indici ai frniciei emitentului. Aceasta nseamn c

    tratarea unui obiect (n sens larg) ca indice i, n general, ca semndepinde de atribuirea unei semnificaii, adic de interpretarea lui

  • 7/28/2019 Fundamente ale Comunicarii

    10/31

    ntr-un fel sau altul.O alt problem, poate mai spinoas, privete caracterul

    intenionat (sau nu) al folosirii indicilor, ndeosebi a celor care inde limbajul trupului. ntruct nu se afl sub constrngerealinearitii, indicii pot fi antrenai ntr-o emitere simultan i,parial, involuntar. Or, n procesul de comunicare, nu avem de-aface dect cu interaciuni semiotice intenionate. Consecina ar fic nu pot interveni n comunicare dect indicii emii n modcontient, toi ceilali subsumndu-se comportamentului expresiv,obiect al aciunii de observare.

    Din varietatea indicilor cu care se opereaz n procesul de

    comunicare, i supunem ateniei doar pe aceia care au aprutconstant n lucrrile semioticienilor: (a) elementele de paralimbaj,(b) micrile i posturile corpului, (c) tipul corporal, (d) charisma,(e) vestimentaia i accesoriile, (f) utilizarea spaiului i impunereaunor distane sociale, (g) contactul tactil i (h) indicii de control atimpului14.

    (a) Paralimbajul are drept suport comunicarea verbal i estealctuit din elementele perceptibile care particularizeaz rostirea

    sau scrierea cuvintelor. n limitele comunicrii orale, elementelede paralimbaj sunt ritmul, intensitatea, volumul, calitatea isunetele de acoperire a pauzelor din vorbire, iar n cele alecomunicrii scrise, mrimea, forma i calitatea literelor, ordinea ncare sunt niruite propoziiile, dispunerea rndurilor pe coala descris, prezena, respectiv absena unor stereotipii etc..

    (b) Micrile i posturile corpului formeaz o clas de indici

    ai strilor fizice sau psihice n care se afl comunicatorii. Dincuprinsul acesteia, fac parte mimica, comportamentul ocular,gesturile, posturile, i micrile de adaptare la circumstanelecomunicrii.

    (c) Tipul corporal, derivat din datele antropometrice, poate ssemnaleze ntr-o form statistic emoii, sentimente, trsturi de

    14 Referirile la aceste categorii de indici au drept surse majore urmtoarele lucrri:

    Ronald B. Adler i Neil Towne,Looking Out / Looking In. Interpersonal Communication,4th ed., Holt, Rinehart and Winston, 1984; [7]; Larry L. Barker, Communication, 4th ed.,Prentice-Hall Englewood Cliffs New Jersey 1987

  • 7/28/2019 Fundamente ale Comunicarii

    11/31

    personalitate, deprinderi virtuoase, sau vicioase etc. ce s-auconsolidat n structura interlocutorilor.

    (d) Charisma manifest prin influena remarcabil asupracelorlali (dac se accept o asemenea influen) estecatalizatorul comunicrii care este datorat vorbitorului.

    (e) Un rol deloc neglijabil n comunicare l au vestimentaia iaccesoriile. Chiar dac astzi mbrcmintea nu este impus destatutul social ocupat, ea poate indica destule alte aspecte cuprivire la cei care o poart. Prin mbrcminte se exprimausteritatea, felul ordonat de a fi sau modestia unora, respectivspiritul boem sau fanfaronada altora. Tot prin mbrcminte i

    podoabe se exprim atitudinea fa de ceilali participani lacomunicare i, n general, fa de conveniile sociale n vigoare.(f) Utilizarea spaiului i impunerea unor distane sociale.

    Analiza acestor relaii spaiale ca modaliti de comunicare s-aimpus n literatura semiologic sub eticheta unei tiine speciale,proxemica. De aceast disciplin in n mod concret joculteritoriilor, modul de a percepe spaiul n diferite culturi, efectelesimbolice ale organizrii spaiale, distanele fizice ale

    comunicrii, probleme de care i-a legat n mod deosebit numeleEdward T. Hall.

    (g) Contactul tactil joac un rol remarcabil att n activitateade comunicare. Prin atingere se creeaz o zon de familiaritatecare i d vorbitorului un sentiment de siguran i care lndeamn s adopte o atitudine sincer; de asemenea, receptoruleste atras ntr-o relaie de comunicare personalizat i astfel este

    stimulat n practicarea unei ascultri de nalt calitate.(h) Controlul timpului este un instrument de comunicarenonverbal prin care se face referire la diferena de statut social ainterlocutorilor. Persoana care ocup un loc ierarhic superior i vaimpune partenerului de comunicare anumite constrngeritemporale.

    1.3.3. ICONII sunt semne care dobndesc capacitate referenial

    n virtutea asemnrii lor cu obiectele denotate. Fotografiile,portretele, caricaturile, diagramele, hrile, graficele, unele reclame

  • 7/28/2019 Fundamente ale Comunicarii

    12/31

    vizuale i elementele de ghidare n spaiul social semnele decirculaie rutier, semnele care fac trimitere la anumite locuripublice (zone n care fumatul este interzis, toalete, staii deautobuz, intrri sau ieiri din cldiri, localuri publice de aunanumit tip etc.) se numr printre cele mai importante specii deiconi.

    1.3.4. SIMBOLURILE, ultima specie de semne pe care o aducemn atenie, ilustreaz, poate, cel mai bine neputina de a limitasemnificaia unui semn la un obiect bine delimitat din realitate.Definind semnul ca fragment al lumii senzoriale ce trimite i la

    altceva dect la el nsui, am afirmat implicit doar faptul c elcapt ntrebuinri care l fac s fie mai mult dect un simpluobiect al percepiei. Chiar dac printre aceste ntrebuinri ontlnim foarte adesea i pe aceea de a numi un obiect, nu putemidentifica obiectul numit cu semnificaia semnului. n spe,simboluri precum crucea, semiluna, ramura de mslin,balana, zvastica sau secera i ciocanul fac trimitere n modgeneric la cretinism, islamism, pace, justiie, nazism, respectiv

    comunism, ns nu pare a fi foarte la ndemn delimitarea net aacestor obiecte sui generis ca semnificaii ale semnelorcorespunztoare. n sensul tezei lui Wittgenstein cum csemnificaia unui cuvnt este rolul pe care acesta l joac ncalculul limbii sau folosirea acestuia n cadrul limbii, am puteaafirma cu mai mult ndreptire c simbolurile sunt semne carecondenseaz practici sociale bine nrdcinate ntr-o anumit

    comunitate i care declaneaz sau ntrein forme de solidaritatesocial.

  • 7/28/2019 Fundamente ale Comunicarii

    13/31

    2. FACTORII CONSTITUTIVIAI PROCESULUI DE COMUNICARE

    2.1. AGENII COMUNICRII: EMITENTUL IRECEPTORUL

    EMITENTUL (sau LOCUTORUL) este iniiatorul comunicrii, adiccel care face primul pas n stabilirea unei interaciuni semiotice,

    n timp ce RECEPTORUL (sau ALOCUTORUL) este individul care selas antrenat n aceast interaciune. Pentru a semnala egalitatea destatut, vom folosi termenul COMUNICATOR pentru a ne referigeneric att la emitent, ct i la receptor.

    Abordarea comunicrii dintr-o perspectiv normativ impunedeterminarea gradului de autonomie i responsabilitate aindivizilor implicai. n acest sens, ar trebui s optm ntre doupuncte de vedere diametral opuse:

    1. comunicatorii sunt produse schimbtoare ale situaiilorprin care trec;

    2. comunicatorii sunt persoane care au un set de trsturiconstante i care, tocmai datorit acestui fapt, se comport de-omanier consistent i predictibil n orice situaie15.Primul punct de vedere comport dificulti mult prea mari

    pentru a fi acceptat. Astfel, dac este redus doar la ceea ce este n

    relaie cu persoana cu care comunic, un comunicator nu poate ficonfruntat cu respectarea necondiionat n orice situaie a unorreguli de comportament. Multitudinea i varietatea situaiilor decomunicare n care se angajeaz i-ar ngdui acestui comunicators fie imprevizibil i, pn la un punct, iresponsabil.

    Evaluarea comportamentelor manifestate ntr-o situaie decomunicare i, ntr-o msur mai mare, prezicereacomportamentelor comunicative viitoare reclam o mai bun15 Cf. W. Barnet Pearce i Stewart M. Sharp, Self-Disclosing Communication, n TheJournal of Communication vol 23 1973 p 412

  • 7/28/2019 Fundamente ale Comunicarii

    14/31

    determinare a comunicatorilor. Evident, aceast determinare nu vamerge pn la a corela calitatea comunicrii cu totalitateacaracteristicilor fizice, psihice i sociale ale emitentului ireceptorului.

    Specificitatea strii interne se rsfrnge asupra percepiei, astfelnct procesul de selectare, organizare i interpretare a stimulilorsensibili din mediu ntr-un tablou coerent i inteligibil difer nproporii variabile de la un comunicator la altul. Diferenele depercepie care pot fi localizate la nivelul comunicatorilor suntpricinuite, dup William Haney, de urmtoarele tendine:

    1. tendina de a percepe ceea ce ne ateptm sau vrem s

    percepem;2. tendina de a percepe caracteristicile unei persoane nfuncie de impresia general pe care ne-o las aceapersoan;

    3. tendina de a percepe n alii trsturi pe care le avem noinine, dar pe care nu vrem sau nu putem s le cunoatem;

    4. tendina de a ne conserva prima impresie despre obiectulpercepiei noastre;

    5. tendina de a percepe o persoan n contextulcaracteristicilor pe care le posed grupul din care aceastpersoan face parte;

    6. tendina de a percepe comportamentul unei persoane ntermenii relaiei de cauzalitate, fr a avea garania c aufost identificate riguros respectivele cauze.

    Comportamentele manifestate ntr-o situaie de comunicare

    trebuie corelate, n al doilea rnd, cu conceptul de sine care estepus n joc de autorii acestora. Conceptul de sine este un set deeluri personale, competene, convingeri i valori prin care nevedem pe noi nine16 sau, ntr-o alt variant, ceea ce tim csuntem n relaie cu lumea i cu semenii notri17. El se manifest n

    16 Allan R. Cohen, Stephen L. Fink, Herman Gadon i Robin D. Willits, EffectiveBehavior in Organizations. Learning from the Interplay of Cases, Concepts, and Student

    Experiences, Richard D. Irvin, Inc., Homewood, 1976, p. 126.17 Ron Ludlow i Fergus Panton, The Essence of Effective Communication, Prentice Hall,New York 1992 p 7

  • 7/28/2019 Fundamente ale Comunicarii

    15/31

    comportamentele emitentului i ale receptorului nu ca un datimuabil, ci ca imagine de sine susceptibil de schimbare.

    n contextul relaiei dintre emitent i receptor, evoluiaconceptului de sine este reflectat de urmtoarele dou secvene:

    (i) conceptul de sine prim al emitentului comportamenteleemitentului reaciile receptorului conceptul de sinesecund al emitentului ...

    (ii) conceptul de sine prim al receptorului comportamentelereceptorului reaciile emitentului conceptul de sinesecund al receptorului ...

    Rezumnd cele consemnate mai sus, putem spune c locutoruli alocutorul se angajeaz n procesul de comunicare ca purttoriai unei personaliti distincte, ce rezult din mbinarea unei striinterne cu un concept de sine, altfel spus, din unirea a ceea ce uncomunicator este cu ceea ce el tie c este. Personalitatea fiecruicomunicator este o unitate dinamic, care se manifest n modnecesar doar n interaciunile acestuia cu lumea i cu semenii lui,dar care nu poate fi reconstituit complet din reaciile date la

    aceste manifestri.

    2.2. MESAJUL

    Poate fi definit ca acea combinaie de semne pe care emitentul otransmite receptorului. Din nefericire, simplitatea acestei definiiieste contrabalansat de faptul c nu exist un punct de vedere

    unanim acceptat cu privire la proprietile intrinseci ale mesajului.Astfel, pentru Saundra Hybels i Richard Weaver mesajul estealctuit din ideile, emoiile i sentimentele pe care locutorul vreas le transmit alocutorului sub forma material a semnelor18.

    Aceast poziie presupune reducerea semnificaiei semnelor laanumite entiti psihice private, care pot fi transmise de la unindivid la altul n diverse situaii de comunicare.Or, unul i acelaisemn se asociaz, n funcie de context, cu seturi de idei, credine,18 Saundra Hybels i Richard L. Weaver, Communicating Effectively, Random House,New York 1986 p 8

  • 7/28/2019 Fundamente ale Comunicarii

    16/31

    atitudini, emoii sau sentimente diferite. ntr-o variant mainuanat, Tatiana Slama-Cazacu susine c mesajul (material)poart cu sine i semnificaia, astfel nct alocutorul primete odat cu stimulii perceptibili i germenii productivi ai sensului19.

    Nici acest punct de vedere nu ni se pare ntru totul acceptabil.Fr ndoial, atunci cnd formuleaz un mesaj, emitentul are ointenie de comunicare i coreleaz semnele din alctuireamesajului cu semnificaiile aferente. ns, intenia de comunicarei semnificaiile n cauz nu intr n alctuirea mesajului, pentru a-iforma coninutul. Dac ar fi aa, atunci receptorul ar ficondamnat s-l neleag perfect pe emitent, devreme ce, intrnd

    n posesia mesajului, a preluat att intenia de comunicare, ct isemnificaiile emitentului. Or, nu sunt rare situaiile n carereceptorul sau nu nelege, sau nelege parial, sau nelege greitmesajele primite.

    n consecin, putem spune c ceea ce se transmite este oform i nu un sens20. Cu alte cuvinte, locutorul acioneaz nmod intenionat asupra alocutorului prin intermediul unui complexde semne pur material i perceptibil, interpretarea acestuia t

    corelarea lui cu anumite obiecte materiale sau mentale, cu anumitesisteme i practici sociale, cu anumite comportamente etc. fiindopera exclusiv a receptorului. Firete, aceast informaierecreat, dei aparine alocutorului, este pus apoi, cu mai multsau mai puin ndreptire, n seama locutorului, ca autor almesajului primit.

    2.3. CODULPotrivit unei definiii laconice, codul (C) este un sistem

    semiotic alctuit din semne i reguli de utilizare a respectivelorsemne.

    Regulile de utilizare aferente semnelor sunt fie reguli de (bun)

    19 Tatiana Slama-Cazacu, Psiholingvistica o tiin a comunicrii, Editura ALL,

    Bucureti, 1999, p. 104.20 Jean Dubois et collab., Dictionnaire de linguistique et des sciences du lagage,Larousse Paris 1994 pp 298-299

  • 7/28/2019 Fundamente ale Comunicarii

    17/31

    formare (sau de concatenare), fie reguli de desemnare. Regulile deformare permit construirea sau recunoaterea secvenelor corectede semne, iar regulile de desemnare asigur corespondena dintresemne i semnificaiile lor.

    Precizri suplimentare:(i) Codurile sunt sisteme eterogene, alctuite din mai multe

    categorii de semne.(ii) Codurile sunt apanaje ale unor colectiviti, nu bunuri

    private ale unor indivizi izolai.(iii) Codurile sunt entiti dinamice, aflate ntr-o permanent

    schimbare.

    (iv) Codurile nu pot fi nsuite pe deplin de nici uncomunicator.(v) Regulile de formare a mesajelor sunt nsuite deopotriv

    prin studiu sistematic i prin imitaie.(vi) Regulile de desemnare coreleaz semnele din cod cu

    semnificaiile lor contextuale. Conform unei terminologii curenten teoria comunicrii, regulile de desemnare sunt reguli de referirei, ca atare, ele asigur semantica aferent codului. Altfel spus,

    regulile de desemnare ne-ar ngdui s punem n corespondensemnele din cod cu anumite obiecte din afara codului.

    2.4. SITUAIA

    Este cel mai dificil de definit. De aceea, vom cuta s-odeterminm succesiv, artnd mai curnd ce nu este dect ce este.

    (i) Situaia nu cuprinde ntreaga realitatea fizic.(ii) Situaia nu coincide cu ansamblul semnificaiilorcontextuale

    (iii) Situaia nu este o nscocire a unui individ izolat. nlucrareaHow Real is Real, Paul Watzlawick a fcut n acest sens oremarc interesant, dar oarecum neclar:

    Cea mai periculoas iluzie este aceea c exist o singurrealitate. Ceea ce exist n fapt sunt diferite versiuni ale

    realitii, unele dintre ele contradictorii, toate fiind nsrezultate ale comunicrii, iar nu reflecii ale adevrurilor eterne

  • 7/28/2019 Fundamente ale Comunicarii

    18/31

    i obiective21.(iv) Situaia conine, deopotriv, fapte brute i fapte

    instituionale22. Cu alte cuvinte, n alctuirea situaiei la care se

    refer comunicatorii intr att lucrurile independente de voinauman (precum inundaiile, venirea primverii, rcirea vremiietc.), ct i faptele care exist doar n virtutea unor acorduri ntreoameni (cum ar fi cstoriile, botezurile, declaraiile de rzboi,ncheierea unor tratate de pace etc.). Or, chiar i procesele decomunicare au un caracter instituional. Ele pot fi incluse ntr-osituaie aferent unei metacomunicri.

    (v) Situaia este vizat prin orice tip de enun.

    n concluzie, situaia este realitatea extra-semic la care facreferire membrii unei comuniti prin folosirea unui cod. Ea nueste ceva dat, ci o realitate care se transform n strictcoresponden cu evoluia codului.

    2.5. CANALUL DE TRANSMITERE

    Cile pe care circul semnele ntre emiteni i receptori pot finaturale sau artificiale. Canalele naturale de transmitere corespundorganelor noastre de sim (vizual, auditiv, olfactiv, tactil igustativ), iar cele artificiale sunt produse tehnice ale omului:benzile de frecven radio, sisteme mecanice sau electronice,cabluri electrice etc.

    Cea mai important cerin pe care trebuie s o respectecanalele de transmitere este aceea de a asigura transmiterea ct mai

    eficient i ct mai puin distorsionat a mesajelor, n ciudazgomotelor sau a bruiajelor care le afecteaz.Ar mai fi de consemnat aici faptul c natura canalului de

    transmitere folosit, ne permite s determinm, ntr-o oarecaremsur, caracteristicile relaiei sociale care s-a stabilit ntre emitenti receptor n rstimpul comunicrii.

    21 Paul Watzlawick, How Real is Real. Confusion, Disinformation, Communication,

    Vintage Books, New York, 1977, p. x.22 Distincia fapte brute-fapte instituionale este fundamentat riguros de John R. Searlen lucrarea Realitatea ca proiect social (Editura Polirom Iai 2000)

  • 7/28/2019 Fundamente ale Comunicarii

    19/31

    ANALIZA ACTELOR DE DISCURS

    Teoria actelor de discurs vizeaz cu precdere comunicarealingvistic (n spe, comunicarea oral).

    1.1. ACTE LOCUIONARE.

    Conform lui John Austin orice locutor care se adreseazunui alocutor sub o anumit intenie de comunicare svrete un

    act locuionar, alctuit din trei subacte:1. un act fonetic,2. un act fatic i3. un act retic.John Austin identific actul fonetic cu actul de producere a unor

    zgomote23, (prin zgomote nelegem pronunarea unor sunetearticulate).

    Dintre sunetele articulate datorate ndeplinirii actului fonetic,

    intr n alctuirea mesajelor verbale doar acelea care se prezint ica rezultate ale unui act fatic, adic sunetele care pot firecunoscute ca elemente ale unui cod. Succesul actului fatic nu arenici o legtur cu sensul i denotaia. Exemplu: Mtua fluviuluiNil este suprat pe produsul numerelor doi i trei Deicomplexul de sunete este lipsit de sens, el se constituie ca act faticn msura n care l privim ca enun construit din cuvinte

    aparinnd unui cod.Actul retic vizeaz complexul de sunete crora le putemidentifica sensul i smnificaia.

    John R. Searle a refcut analiza actului locuionar identificnddou componente:

    1. actul de enunare, corespunztor actului fatic i celui fonetic2. actul propoziional24, corespunznd actului retic

    23 n original: the act of uttering certain noises. John L. Austin,How to Do Things withWords Harvard University Press Cambridge Massachusetts 1975 p 95

  • 7/28/2019 Fundamente ale Comunicarii

    20/31

    1.2. ACTE ILOCUTIONARE.

    Mesajele adresate de locutor alocutorului sunt instrumente derealizare a unoracte ilocuionare, care nu sunt focalizate pe cadrulreferenial al comunicrii, ci pe participanii la procesul decomunicare.

    n funcie de criteriul veridicitii25 distngem enunuriconstatative (sau declarative) i enunuri performative (ex: Tesftuiesc s nu faci asta, Te sftuiesc s nu faci asta).Enunurile performative sunt individualizate de realizarea aciuniinon-locuionare care este numit (ntr-un fel sau altul) n timpul

    svririi actului locuionar (o dat ce rostesc enunul Te sftuiescs nu faci asta eu chiar sftuiesc, adic acionez n sensul verbuluifolosit).

    Probleme: (a) identificarea mrcilor lingvistice ale actelorilocuionare, (b) posibilitatea de a trasa o grani ferm ntreenunurile performative (dotate cu o component ilocuionar) ienunurile constatative (care par a fi lipsite de o asemenea for

    comunicativ).Observaii (a): se pot constitui, n anumite condiii, ca

    indicatori ai actului ilocuionar: 1. unele verbe ziseperformativede ex. a declara, a susine, a avertiza, a remarca, aluda, a ordona, a ruga, a solicita, a critica, a se scuza,a blama, a aproba, a saluta, a promite, a regreta etc.Precizare: conteaz forma de conjugare a verbului. Realizarea

    aciunii ilocuionare pe care o exprim verbul performativ estecondiionat de conjugarea acestui verb la diateza activ, modulindicativ, timpul prezent, persoana I. (ex: Te-am avertizat sa i ieiumbrela- enun declarativ; Te avertizez s i iei umbrela- enunperformativ)2. anumite componente paraverbale ale enunurilor: topica,

    24 John R. Searle, Les actes de langage. Essai de philosophie du langage, Collection

    Savoir, Hermann, Paris, 1972, p. 61.25 John L. Austin, Performative-Constative, n John R. Searle (ed.), The Philosophy ofLanguage Oxford University Press Oxford 1971 pp 1322;

  • 7/28/2019 Fundamente ale Comunicarii

    21/31

    accentul, intonaia, punctuaia (n cazul enunurilor scrise) etc.3. unele elemente din contextul comunicrii. De pild, nscrisul

    Cine ru nu este, ca atare, un enun performativ, ba nici nu esteenun. Cu toate acestea, indivizii sesizeaz ca amprentilocuionar a nscrisului avertismentulc proprietatea cu pricinaeste aprat de un cine neprietenos cu eventualii intrui.

    (b): 1. toate enunurile constatative pot fireformulate n mod valid ca enunuri performative. Punctul, ncomunicarea scris, i intonaia (descendent), n comunicareaoral, sunt suficiente pentru a semnala prezena unei aseriuni, caact ilocuionar.

    1.3. ACTE PERLOCUIONARE.

    Actele perlocuionare revin la realizarea anumitor efecteasupra emoiilor, sentimentelor, atitudinilor, cunotinelor,convingerilor sau comportamentelor alocutorilor.Austin atrage atenia asupra unei nuane de neignorat: aciunile

    ilocuionare se realizeaz spunnd ceva adic n timp ce spunem

    ceva (in saying) , pe cnd aciunile perlocuionare care se rsfrngasupra alocutorului se realizeaz prin faptul de a spune (by saying)ceva. De regul, actele perlocuionare succed actului de enunarerealizat de locutor. Exemplu: formulnd enunul Te avertizez cla urmtoarea absen nemotivat vei fi concediat, directorul uneifirme realizeaz un act ilocuionar, n spe, un avertisment.Acelai director ns se folosete de enun pentru a svri un act

    perlocuionar, n msura n care, potrivit inteniei sale decomunicare modific sau influeneaz starea salariatului avertizat,acesta devenind nfricoat, mai docil, mai srguincios.

    John Searle asociaz actele prelocuionare n mod explicit cuconsecinele sau efectele [nonverbale] pe care actele ilocuionare leau asupra comportamentelor, gndurilor, convingerilor, afecteloretc. auditoriului.

    Actele perlocuionare nu sunt dependente de consimmntul

    interlocutorilor cu privire la intenia de comunicare i nici nudecurg direct i univoc din semnificaiile semnelor folosite n

  • 7/28/2019 Fundamente ale Comunicarii

    22/31

    comunicare. Ba uneori, anunarea inteniei de a realiza anumiteaciuni perlocuionare poate antrena eecul rsuntor al acestora(ex: dac un politician local, nainte de a rosti n faa alegtorilorenunul V asigur n mod ferm c dup ce partidul nostru vactiga alegerile parlamentare toat lumea o s prospere, ar spuneexplicit care sunt actele perlocuionare pe care se vizeaz a fisvrite n maniera: De fapt vreau s v ctig simpatia, maiexact, voturile. , ar putea fi sigur de nerealizarea efectelorvizate.)

  • 7/28/2019 Fundamente ale Comunicarii

    23/31

    3. INTERACIUNI SUBSUMATE PROCESULUI DE COMUNICARE

    Atunci cnd transmite un mesaj receptorului, emitentul acioneaz n patru planuri

    distincte planul realitii, planul relaiei, planul autorevelrii i planul apelului ,cutnd s rspund, prin intermediul semnelor care alctuiesc mesajul, la urmtoarelentrebri:

    1. Despre ce l informez pe receptor?2. Cum l tratez pe receptor i cum vd relaia mea cu el?3. Ce spun despre mine receptorului?4. La ce l ndemn pe receptor?

    Este de remarcat faptul c fiecare emitent se plaseaz n rstimpul formulrii mesajuluila toate cele patru niveluri, ns nu n aceeai msur. Accentul deosebit pus pe odimensiune a comunicrii sau alta este determinat n mare parte de particularitilecontextelor n care se desfoar comunicarea. Evident, acest lucru nu nseamn c

    celelalte dimensiuni ale comunicrii sunt cu totul ignorate. Avnd statutul de partener cudrepturi egale, alocutorul realizeaz o serie de aciuni complementare celor svrite delocutor. n acest sens, el se plaseaz concomitent n planul realitii, planul relaiei, planulautorevelrii i planul apelului i caut s rspund la urmtoarele ntrebri:

    1. Cum trebuie s neleg realitatea?2. Cum m trateaz locutorul?3. n ce stare psihologic se afl locutorul?4. Ce vrea locutorul s simt, s gndesc sau s fac?

    Priceperea de a evolua la toate cele patru niveluri ale comunicrii, abilitatea de adeslui inteniile de comunicare ale locutorului aferente fiecrui nivel i capacitatea de arspunde adecvat la aceste intenii dau msura aportului adus de alocutor la succesul unei

    comunicri.Orice instan a procesului de comunicare presupune desfurarea unor aciuni la

    nivelul tuturor variabilelor care intervin n structura ei: emitentul, receptorul, mesajul,codul, situaia i canalul de transmitere. Aceste aciuni sunt svrite de ctre emitent ireceptor ca pri complementare ale unei interaciuni, n vederea atingerii urmtoarelorobiective:

    1. manifestarea personalitii proprii, determinarea unui concept de sineconvenabil i cultivarea stimei de sine;

    2. satisfacerea unei nevoi n raport cu semenii (obinerea unor bunuri materiale,servicii, informaii, ncurajri, sfaturi, laude etc., respectiv creterea gradului depredictibilitate a comportamentelor celorlali);

    3. mbuntirea performanei comunicative, prin asimilarea n propriul idiolect (odat cu emiterea, respectiv receptarea mesajelor) a unei pri ct mai nsemnate dincod;

    4. probarea folosirii corecte a codului, prin intermediul controlului intersubiectiv;5. construirea unei versiuni ct mai fidele a realitii, astfel nct s se simt n

    siguran i s-i sporeasc ansele de reuit n toate celelalte aciuni pe care lentreprind;

    6. integrarea ntr-un grup social, pentru a putea beneficia de cooperarea semenilor

  • 7/28/2019 Fundamente ale Comunicarii

    24/31

    lor.innd cont de precizrile menionate mai sus, vom prezenta perechile de aciuni ale

    interlocutorilor.

    Parametriicomunicrii

    vizai

    Actele de limbajrealizate de ctre

    emitent

    Actele de limbajrealizate de ctre

    receptorEMITENT act de autorevelare act de discernere

    RECEPTOR act de influenare act de rspuns

    MESAJ act de emitere act de receptare

    COD act de informaresintactic

    act de nelegeresintactic

    SITUAIE act de referire act de coreferire

    CANAL DETRANSMITERE

    act de relaionare act de corelaionare

    3.1. AUTOREVELARE-DISCERNERE.Contribuia emitentului la acest nivel semiotic, AUTOREVELAREA (sau

    AUTODEZVLUIREA), revine la dezvluirea unor aspecte personale (emoii, sentimente,impresii, atitudini, convingeri, sperane, intenii, angajamente etc.), care sunt inute deregul ascunse, cu intenia de a nlesni comunicarea prezent.

    Precizri:(i)Autorevelarea este o aciune voluntar.(ii)Autorevelarea furnizeaz informaii care vizeaz exclusiv persoana emitentului(iii)Informaiile transmise n actul autorevelrii sunt inedite pentru receptor.(iv)Autorevelarea este menit s catalizeze comunicarea.

    (v)Autorevelarea este, prin definiie, o aciune onest.Autorevelarea se distinge de celelalte aciuni care compun procesul de comunicare

    prin urmtoarele ase dimensiuni sau caliti26:1. informaia,2. valena,

    26 Cf. Joseph A. DeVito, The Communication Handbook. A Dictionary, Harper & Row, New York, 1986, pp. 277-278;[18b: 230-232]. DeVito i Hargie raporteaz autorevelarea i la dimensiunea sinceritii. Noi am preferat s tratmsinceritatea ca proprietate intrinsec (i subneleas) a autorevelrii.

  • 7/28/2019 Fundamente ale Comunicarii

    25/31

    3. acurateea,4. oportunitatea,5. accesibilitatea i6. eficacitatea.

    Ca orice comportament voluntar, autodezvluirea vizeaz atingerea unor obiective,

    dintre care cinci par a avea o importan deosebit:a. dezvoltarea conceptului de sine;b. iniierea sau deblocarea comunicrii;c. ncurajarea reciprocitii;d. obinerea unor informaii relevante despre persoana receptorului;e. identificarea i fructificarea unor similariti cu receptorul.

    Pentru a observa cu mai mult acuratee autodezvluirea practicat de cineva i pentrua o putea fructifica n mod eficient, este bine s inem seama de factorii care oinflueneaz n mod semnificativ:

    1. efectul diadic;2. mrimea auditoriului;

    3. subiectele vizate;4. valena;5. sexul, rasa, naionalitatea i vrsta;6. relaia cu receptorul.

    Pe linia partajrii contribuiilor aduse de interlocutori la realizarea comunicrii, actulde autorevelare al emitentului trebuie corelat cu actul de DISCERNERE al receptorului.

    Aceast aciune complementar svrit de receptor poate fi definit, ntr-oprim instan, ca un comportament contient orientat spre decelarea aspectelor careformeaz starea proprie sau conceptul de sine al emitentului: acuitatea simurilor,acurateea sistemului conceptual, trsturile de caracter, afectele, atitudinile, cunotinele,convingerile, capacitatea de focalizare a ateniei, puterea voinei, interesul manifestat nducerea la bun sfrit a comunicrii etc.

    Precizri:(i)Discernerea nu este o consecin a autorevelrii.(ii) Aciunea de discernere exclude observarea comportamentelor expresive ale

    emitentului(iii)Practicnd discernerea, receptorul trebuie s afle ce este emitentul, dar i ce tie

    el c este(iv)Discernerea este cumulativ.(v)Amploarea discernerii n-o poate depi pe cea a autodezvluirii. Dintre

    dimensiunile sau calitile care pot servi la caracterizarea actului de discernere, cel puinpatru ni se par a avea o importan deosebit:

    1. promptitudinea,2. precizia,3. completitudinea i4. fineea.

    Nivelul de realizare a actului de discernere este influenat ntr-o msur considerabilde urmtorii patru factori:

    1. interesul receptorului fa de persoana emitentului;

  • 7/28/2019 Fundamente ale Comunicarii

    26/31

    2. calitatea autorevelrii;3. contextul comunicrii;4. experiena de comunicare a receptorului.

    La ncheierea consideraiilor privind interaciunea autorevelare-discernere, ni se parepotrivit s invocm modelul Johari, ca punct de plecare pentru o tipologie interesant a

    protagonitilor procesului de comunicare. Construit de Joseph Luft i Harry Ingham27

    ,acest model asigur o reprezentare diagramatic a patru tipuri de eu sau poate mai exact a patru zone din alctuirea eului, dup cum emitentul i receptorul le cunosc sau nu.

    Cunoscut de sine Necunoscut de sine

    Cunoscutde alii

    EULDESCHIS EULORB

    Necunoscutde alii

    EULASCUNS EULNECUNOSCUT

    n acord cu prestaia lui William Haney, vom distinge ca tipuri ideale decomunicatori comunicativul, flecarul, iscoditorul i ermitul, dup cum, n cazul lor, estemai mare i evident zona deschis, zona oarb, zona ascuns, respectiv zonanecunoscut a eului, potrivit disponibilitii de a practica autorevelarea i discernerea.

    3.2. INFLUENARE-RSPUNS. Centrat pe alocutor, acest cuplu de aciuni subsumeazefortul contient al emitentului de a produce o schimbare la nivelul receptorului, precumi disponibilitatea, de asemenea contient, a acestuia din urm de a reaciona n raport cuinfluena resimit.

    Interaciunea influenare-rspuns manifest n cel mai nalt grad intenia sub care esterealizat procesul de comunicare i, ca atare, valorile care i sunt atribuite pot fi alocatentregului proces din care face parte. De aceea, caracterizarea prestaiilor comunicatorilorla acest punct ar trebui s aib un grad nalt de claritate i cuprindere.

    Precizari:(i)Influenarea este un comportament semiotic intenionat.(ii) n contextul procesului de comunicare, influenarea este exercitat i suportat

    numai de ctre persoane libere.(iii)Influenarea este un act de voin.(iv)Intenia sub care este realizat influenarea este precizat de scopurile atinse.(v)Influenarea este condiionat necesar de stabilirea unei relaii de cooperare ntre

    emitent i receptor.

    27 Group Processes: An Introduction to Group Dynamics, National Press Books, Palo Alto, California, 1970, p.11;apud [19: 172-174] i William V. Haney, Communication and Interpersonal Relations. Text and Cases, 4th ed.,Richard D. Irwin, Inc., Illinois, 1979, pp. 126-134.

  • 7/28/2019 Fundamente ale Comunicarii

    27/31

    Sub raport metodologic, putem distinge trei tipuri de influen comunicativ: (a)afectiv, (b) cognitiv i (c)praxiologic.

    Prin intermediul lor, emitentul caut s provoace la nivelul receptorului schimbri (a)ale emoiilor, sentimentelor, predispoziiilor i atitudinilor, (b) ale cunotinelor,

    opiniilor, convingerilor, credinelor, idealurilor i valorilor, respectiv (c) ale modurilor(sociale) de comportament.Aceste tipuri de influen nu apar sub o form pur n situaiile de comunicare i nu

    se asociaz strict cu rostirea anumitor enunuri. Oricare ar fi mesajul pe care l adreseazreceptorului, emitentul exercit, n grade diferite, toate cele trei forme de influen.

    Evaluarea actelor de influenare poate fi realizat prin prisma urmtoarelor cincidimensiuni sau caliti:

    1. legitimitatea,2. amplitudinea,3. specificitatea,

    4. delicateea i5. valena.

    Dintre factorii care determin eficacitatea influenrii comunicative, patru ni se par aavea o importan deosebit:

    1. statutul social al emitentului,2. natura relaiei dintre emitent i receptor,3. circumstanele comunicrii i4. experiena de comunicare a emitentului.

    Aflat sub influena comunicativ exercitat de ctre emitent, receptorul adopt, n liniigenerale, trei comportamente distincte:

    1. manifest o reacie care concord mai mult sau mai puin cu intenia decomunicare a emitentului,

    2. transmite un mesaj-obiect, iniiind, astfel, urmtoarea secven comunicaionalelementar i

    3. realizeaz unfeedback, aducnd la cunotina emitentului prin intermediul unuimetamesaj felul cum decurge comunicarea.

    Succesul comunicrii este condiionat de manifestarea unei retroaciuni efective, carenu este automat una pozitiv. Mai exact, o retroaciune trebuie considerat efectiv, daci numai dac se dovedete a fi:

    1. nentrziat,2. onest,3. adecvat,4. clar i5. informativ.

    Pentru a se ajunge la o comunicare reuit manifestarea unei retroaciuni efectivetrebuie dublat de o ct mai bun receptare a acesteia. Se poate spune c emitentulreacioneaz aa cum se cuvine lafeedback-ul receptorului, dac i numai dac:

    1. dovedete sensibilitate, percepnd chiar i cele mai subtile forme de manifestare aretroaciunii,

  • 7/28/2019 Fundamente ale Comunicarii

    28/31

    2. l ncurajeaz pe receptor s manifeste unfeedback, fie el i negativ,3. este dispus s perceap i s neleag ceea ce l contrariaz din retroaciunea

    receptorului,4. l ajut pe receptor n formularea ct mai precis a metamesajului i5. se strduiete s transpun retroaciunea primit n comportamente observabile.

    ncrucind gradul n care este exercitat influenarea (n calitate de emitent) i graduln care se rspunde la influenrile semenilor (n calitate de receptor) putem determinaalte patru tipuri de protagoniti ai comunicrii: (i) indolentul, (ii)servilul, (iii) dictatoruli (iv)sociabilul.

    Aceste patru categorii distincte de interlocutori pot fi asociate cu anumite strategii derezolvare a problemelor sociale (n spe, a situaiilor conflictuale).

    3.3. EMITERE-RECEPTARE. Separabil doar sub raport metodologic din ntreguldinamic al comunicrii izolarea complet a mesajului de toate celelalte variabile alecomunicrii fiind practic imposibil , aceast interaciune vizeaz mesajul ca mesaj,adic mesajul detaat n cea mai mare msur posibil de proprietile lui extrinseci.

    Funcionnd ca suport al tuturor celorlalte interaciuni, cuplul dinamic emitere-receptareare prea puine proprieti intrinseci i, de aceea, consideraiile care l privesc vor fi multmai lapidare.

    Actul de EMITERE (care subsumeaz actul fonetic i cel fatic de la Austin, respectivactul de enunare de la Searle, din comunicarea verbal) se petrece n orizont sintactic idovedeteperformana semiotic a locutorului, adic gradul n care a transpus n propriulidiolect codurile puse n joc de comunitatea creia i aparine. Aflat ntr-o situaie decomunicare specific, locutorul trebuie s-i alctuiasc mesajele astfel nct acestea sexprime cel mai bine intenia sa de comunicare i s aib cele mai mari anse de a fireceptate i nelese de ctre alocutor. n acest sens, el face mai nti o selecie a semnelorcare pot servi ca mijloace de realizare a obiectivelor semiotice pe care i le-a propus, iar

    mai apoi, caut scombine

    respectivele semne n acord cu regulile de (bun) formareaflate n vigoare i cu posibilitile prezumtive de receptare ale alocutorului. n msura ncare procedeaz la selecia i combinarea unor semne n acord cu regulile statornicite de ocomunitate, locutorul realizeaz un joc (n spe, un joc de limbaj), ndeplinind astfelfuncia ludic a a oricrui limbaj.

    Tot n orizont sintactic se petrece actul de RECEPTARE al alocutorului, adic aciuneaacestuia de a distinge complexul de semne transmis de locutor de toate celelalte obiectecare i se prezint ca stimuli din mediu.

    Dei este un comportament aproape mecanic (sau reflex), receptarea nu se realizeazntr-un mod satisfctor dect n urma unei practici comunicaionale asidue. Receptareapresupune focalizarea ateniei asupra unor stimuli semnificani care apar mpreun cu osumedenie de ali stimuli, lucru care numai aparent se desfoar fr dificulti. Depild, receptarea unui mesaj verbal n comunicarea oral presupune (a) difereniereasunetelor produse de locutor de toi ceilali stimuli acustici, (b) identificarea sunetelorselectate cu anumii constitueni din vocabularul limbii folosite i (c) tratarea ntreguluicomplex de sunete perceput ca mesaj (unitar), realizat prin aplicarea regulilor de formareaferente codului utilizat.

    3.4. INFORMARE SINTACTIC-NELEGERE SINTACTIC. La fel ca interaciunea

  • 7/28/2019 Fundamente ale Comunicarii

    29/31

    precedent, acest cuplu de aciuni se realizeaz n orizont sintactic (fcndu-se abstraciede cadrul referenial al comunicrii, de participanii la comunicare i de relaiile caresubzist ntre acetia), ns foarte important de reinut el se plaseaz la un nivelmetasemiotic.

    Cu alte cuvinte, atunci cnd comunic n legtur cu un fragment al realitii,

    emitentul i receptorul transmit i primesc informaii relative la nsi comunicarea lor,mai exact informaii privind instrumentul exclusiv de realizare a comunicrii: codul.Pentru a putea prezenta, mcar n linii generale, aceast problem redutabil, trebuie

    s asumm o definiie convenabil a conceptului de informaie. n acest sens, definim maintisituaia ca ansamblu de obiecte i fapte. Msura n care o situaie este impredictibilconstituie informaia situaiei, iar gradul n care o situaie este predictibil coincide curedundana situaiei. Cele mai multe situaii sunt parial predictibile; prin urmare, celemai multe situaii sunt surse de informaie.

    Toate codurile folosite n comunicarea uman inclusiv limbile, ca sisteme cuvinte pot fi tratate ca situaii parial predictibile. Aadar, toate mesajele construite n perimetrullor prezint, n grade diferite, att informaie sintactic, ct i redundan sintactic.

    Informaia sintactic permite apariia noului n situaiile de comunicare, iar redundanasintactic are menirea de a nlesni receptarea, prin compensarea bruiajelor din canalul detransmitere i prin facilitarea unei anumite anticipri a componentelor mesajului lanivelul alocutorului.

    Gradul de nelegere sintactic a mesajului transmis de emitent corespunde grossomodo gradului de anticipare a succesiunii de semne receptate i ilustreaz competenareceptorului n utilizarea codului antrenat n comunicare.

    3.5. REFERIRE-COREFERIRE. Situat, prin excelen, la nivel semantic, aceastinteraciune le permite interlocutorilor s-i ancoreze mesajele ntr-un cadru referenial,care poate fi realitatea fizic sau o alt lume posibil.

    Indiferent de tipul enunurilor folosite n alctuirea mesajului pe care intenioneaz s-l transmit, emitentul se vede constrns s se refere la starea sau evoluia unor obiecte,evenimente, aciuni, procese etc. dintr-un context dat. Spre exemplu, formulndpromisiunea i voi mprumuta pentru dou sptmni romanul Muntele vrjit deThomas Mann, emitentul face referire la dou persoane (el i receptorul), la un scriitor(Thomas Mann) i la unul dintre romanele acestuia (Muntele vrjit), precum i la ostare de lucruri viitoare (mprumutarea respectivei cri).

    Semnificaia semantic pe care emitentul o ataeaz mesajului este determinat n ceamai mare msur de exactitatea termenilor folosii, precum i de rigiditatea regulilor decombinare a termenilor n enunuri simple i a enunurilor simple n enunuri compuse.

    Exactitatea termenilor poate fi definit suficient de bine prin negaie, mai exact, prinindicarea celor dou erori logice care i se opun: (a) obscuritatea sensului i (b)ambiguitatea sensului.

    Obscuritatea, neclaritatea sau indeterminarea sensului survine n urmtoarelemprejurri:

    1. compunerea arbitrar a termenilor,2. utilizarea indistinct a unui termen ca semn al unui obiect din realitate, dar i ca

    semn pentru el nsui,3. accenturi diferite ale aceluiai termen i

  • 7/28/2019 Fundamente ale Comunicarii

    30/31

    4. trecerea succesiv, n acelai univers de discurs, a termenilor de la nivelul relaieintreg parte la nivelul relaiei gen specie.

    Ambiguitatea sensului apare atunci cnd este folosit un nume polisemantic, dotat cumai multe nelesuri. Utilizarea unui nume cu nelesuri distincte pare a fi tipul de sofismcu cel mai mare impact n disputele politice i n certurile academice.

    n ce privete rigiditatea regulilor de combinare a semnelor, lucrurile sunt mult maicomplicate. De regul, aceste reguli sunt restrnse la categoria semnelor lingvistice,uitndu-se faptul c este practic imposibil formularea unui mesaj pur verbal. ns nicimcar la nivel lingvistic nu avem de-a face cu reguli de formare ferme.

    S vedem n cele ce urmeaz cteva dificulti pe care le ntmpin receptorul nrealizarea actului de coreferire. ntr-o prim instan, se poate spune c receptorul nu arede fcut altceva dect s ancoreze mesajul primit n contextul referenial asumat deemitent, coreferindu-se la aceleai obiecte, stri de lucruri, evenimente, aciuni, proceseetc. la care s-a raportat i acesta.

    Prima problem care apare n acest context este dat de faptul c mesajul transmis deemitent este receptat fatalmente distorsionat de ctre receptor prin cinci mecanisme

    distincte

    28

    :1. condensare,2. accentuare,3. asimilare,4. mascare i5. decodare reductiv.

    Ar mai fi de reinut aici faptul c obinuina de a juca un anumit rol social i determinpe cei mai muli oameni s interpreteze mesajele primite n concordan cu acest rol.Profesorii, avocaii, medicii, preoii, politicienii, ziaritii etc. manifest n multe situaiide comunicare acel defect profesional care conduce de multe ori la o nelegeredefectuoas a interlocutorilor.

    3.6. RELAIONARE-CORELAIONARE. Aceast ultim interaciune pe care o distingemn cadrul procesului de comunicare este centrat pe canalul de transmitere i poate fi pusn coresponden cu raporturile sociale care se instituie, se menin sau se modific ncursul comunicrii.

    Atand o semnificaie mesajului pe care l transmite receptorului, emitentul ncearcs-i negocieze o poziie social ct mai favorabil n raport cu acesta. Comunicareaeste condiia sine qua non a socializrii (n spe, a colaborrii), dar i mecanismulnumrul unu de stabilire, modificare sau anulare a relaiilor de putere.

    Pe msur ce formuleaz mesajul, emitentul schieaz natura raportului pe care doretes-l ntrein cu receptorul. Spre exemplu, el poate da de neles c preconizeaz o

    comunicare formal n care s-i manifeste ascendentul asupra receptorului, dar, la fel debine, poate prefigura o situaie de comunicare informal i o egalitate de statut social.Respectul sau dispreul, dragostea sau ura, interesul sau dezinteresul etc. sunt valori alerelaiilor sociale pe care emitentul le manifest n mod necesar fa de receptor n toatesituaiile de comunicare. Din nefericire (sau, poate, din fericire), puini sunt aceia care potvedea aceste valori ndrtul semnelor care le exprim.

    28 Charles Conrad, Strategic Organizational Communication. An Integrated Perspective, 2nd ed., Harcourt BraceJovanovich College Publishers, Orlando, 1990, p. 128.

  • 7/28/2019 Fundamente ale Comunicarii

    31/31

    Reacia eminamente social a receptorului la mesajul primit vizeaz determinarea ctmai precis a relaiei pe care o ntreine cu emitentul.

    Potrivit unor studii de psihologie social, n stabilirea unei relaii sociale, se parcurg,de regul, urmtoarele cinci faze:

    1. iniierea,

    2. tatonarea,3. intensificarea,4. integrarea,5. unirea.

    Dizolvarea unei relaii sociale s-ar petrece, la rndul ei, n cinci faze, prezente nurmtoarea succesiune:

    1. diferenierea,2. limitarea,3. stagnarea,4. evitarea,5. ncetarea29.

    La cele consemnate mai sus, inem s adugm doar cteva consideraii privind celedou tipuri de climat defensiv, respectiv suportiv care marcheaz relaia social dintrecomunicatori.

    CLIMAT DEFENSIV CLIMAT SUPORTIV

    1. evaluare 1. descriere

    2. control 2. orientare spre problem

    3. strategie 3. spontaneitate

    4. neutralitate 4. empatie5. superioritate 5. egalitate

    6. siguran 6. provizorat

    29 M.L. Knapp i A.L. Vangelisti, Stages of Coming Together and Coming Apart, n Mark V. Redmond,InterpersonalCommunication. Readings in Theory and Research, harcourt Brace College Publishers, Orlando, 1995, pp. 57- 77.


Recommended