+ All Categories
Home > Documents > Franta Secolului 19

Franta Secolului 19

Date post: 29-Sep-2015
Category:
Upload: luana-sandu
View: 107 times
Download: 4 times
Share this document with a friend
Description:
franta
21
UNIVERSITATEA DE TEATRU SI CINEMATOGRAFIE “I. L. CARAGIALE” Facultatea de Teatru Departamentul de Scenografie FRANŢA SECOLUL XIX Eugene Labiche Pălăria florentină Student: Ana-Maria Madalina SANDU Profesor coord.: Prof. Univ. Dr. Stefania CENEAN
Transcript

FRANTA SECOLUL al XIX-leaEugene Labiche - Plria FlorentinaAna-Maria Madalina SANDU

UNIVERSITATEA DE TEATRU SI CINEMATOGRAFIE I. L. CARAGIALE

Facultatea de Teatru

Departamentul de Scenografie

FRANA SECOLUL XIXEugene Labiche

Plria florentinStudent: Ana-Maria Madalina SANDU

Profesor coord.: Prof. Univ. Dr. Stefania CENEAN

5 martie 2015Frana secolului al XIX-leaPlria Florentin - Eugene Labiche

Parisul, cel mai vizitat ora din zilele noastre i poate chiar unul din cele mai frumoase orae n viziunea unora, pstreaz nc mireasma secolelor ce i-au pus amprenta asupra sa. In secolul al XIX-lea, acesta a cunoscut ntr-adevr schimbarea i reforma, att n plan politic ct i economic, dar mai ales arhitectural, mai precis urbanistic.Pe plan politic, schimbarea formei de guvernmnt era la ordinea zilei. In primii ani ai secolului, prima republic francez, instaurat dup Revoluia francez din 1789, nc funciona sub forma unui consulat ce l avea ca prim-consul pe generalul Napoleon Bonaparte. In anul 1804, are loc o lovitur de stat iniiat de Napoleon Bonaparte, se revine la monarhie, iar acesta se autoproclam mprat al Primului Imperiu al Franei. Napoleon Bonaparte este cunoscut drept un mare rzboinic ce iubea armele, n special tunul i i dorea sa cucereasc ntreaga lume. Fire rzboinic i cu nclinaie de general, reuete sa strng cea mai mare armat cunoscut pn atunci, 670.000 de soldai, cu care reuete s obin nenumrate victorii, impunnd controlul Franei asupra Europei Continentale. Este perioada n care Frana cunoate cea mai mare ntindere. Impulsionat de multele victorii mpotriva Austriei i a Prusiei, Napoleon comite greeala de a iniia rzboi pe doua fronturi. Pierde n faa Angliei, la Trafalgar n 1805. In ciuda nfrngerii, se aventureaz ctre Rusia, n 1812 sufer o nfrngere, iar n 1814 este nevoit s abdice. Napoleon I, locuia n capital, la Paris, printre parizienii ce sunt recunoscui din cele mai vechi timpuri ca fiind revoltai i revoluionari. Napoleon era pierdut deoarece nu i putea controla n timpul unei revolte, singura lui metod era trasul cu tunul, iar organizarea Parisului de la vremea aceea nu i permitea risipirea tuturor dintr-o singur lovitur. Napoleon i dorete bulevarde mari ce se intersecteaz ntr-un singur punct (Piaa Charles de Gaulle Etoilles de astzi). Planul a fost realizat n timpul lui Napoleon al III-lea, ntre anii 1852-1859, n parteneriat cu George Eugene Haussmann, prezentat publicului drept un plan de igienizare a Parisului.Dup abdicarea lui Napoleon I, n Frana se reinstaureaz dinastia de Bourbon, ce guvernase pn la Revoluia din 1789. Se revine la absolutism sub domnia lui Ludovic al XVIII-lea. Fostul mprat este readus n secret in Frana, unde avuseser loc revolte mpotriva ntoarcerii absolutismului i a casei de Bourbon la putere, i revine la domnie pentru nc 100 de zile, fiind nfrnt definitiv la Waterloo n 1815.Soarta Franei rmne aadar n minile Congresului de la Viena din 1815, cel mai important congres de pace din secolul al XIX-lea, deoarece prevederile sale au rmas valabile aproape 100 de ani. Congresul i propune readucerea echilibrului de fore n Europa, reduce Frana la graniele din 1792, creeaz dou state tampon: Elveia i rile de Jos ( Belgia i Olanda) i readuce la putere absolutismul n Frana, cu Ludovic de Bourbon la tron, ce va domni pn n 1824.Anul 1830, marcheaz nceputul revoluiei industriale, situaia social se nrutete. Oamenii sunt nlocuii de maini, pierzndu-i muli locul de munc, se declaneaz o revoluie mpotriva sistemului. Datorit puterii revoluionare a parizienilor, revoluia este un succes, familia de Bourbon este nlturat i nlocuit cu rudele sale, Casa de Orleans.Nemulumii de absolutismul dinastiei de Orleans, parizienii se revolt iar, de data aceasta nlturnd definitiv monarhia de la conducere i instaurnd ca form de guvernmnt republica, a doua republic cunoscut de Frana (1848-1852). Aceasta aduce cu sine sufrajul universal masculin dar i abolirea sclavagismului. Motto-ul revoluiei de la 1848 este regsit i astzi, Liberte, Egalite, Fraternite!. Ctigtorul alegerilor a fost Louis-Napoleon Bonaparte, nepotului lui Napoleon Bonaparte, susinut de ctre orleaniti n sperana c acesta se va ntoarce la monarhie. Simbolul republicii va fi Marianne, nfiarea unei femei cu drapelul fluturnd, susinnd ntru-totul moto-ul Revoluiei. Francezii se mpart n dou tabere, susintorii lui Louis-Napoleon i doritorii de monarhie.In 1852, o alt lovitur de stat apare n Frana, LouisNapoleon este denumit rege al Celui de-al Doilea Imperiu al Franei, sub numele de Napoleon al-III-lea. Acesta ncearc s duc mai departe Imperiul creat de unchiul su, Marele Napoleon I, erou al Revoluiei Franceze. Regimul lui Naoleon al-III-lea este cunoscut n istorie sub numele de Bonapartism. Propria constituie prevedea votul universal masculin, cenzura crilor, dar i verificarea ndeaproape a tuturor publicaiilor. Economia rii a cunoscut o cretere considerabil n perioada sa. In anul 1870 este nvins n rzboiul franco-prusac de ctre Germania, eveniment ce marcheaz i cderea celui de-al doilea imperiu. In 1870 Frana redevine republic, ce va rmne pn la sfritul celui de-ai Doilea Rzboi Mondial.Revoluia industrial ncepe s capete proporii n Frana ceva mai trziu, abia n 1830, i are influene mari economice, sociale, politice i culturale. Economia Franei era preponderent agrara, mai ales dup reforma agrara ce impunea mproprietrirea locuitorilor din marile domenii. Agricultura ocup dou treimi din economia Franei, iar cealalt treime era ocupat de ntreprinderile mici i mijlocii. Dup rzboaiele conduse de Napoleon, Fraa sufer pierderi n fora de munc, agricultura fiind cea mai afectat. Intre francezi se instaleaz srcia. Neavnd posibiliti financiare, se feresc s ntemeieze familii, n consecin numrul populaiei se micoreaz drastic. In prima jumtate a secolului, economia se prbuete, 80% dintre ntreprinderi ajungnd s aib 3-5 lucrtori cu tot cu patronii. n cea de-a doua jumtate a secolului, Frana ncearc s remedieze situaia ncheind un tratat cu Anglia ce privete liberul schimb de marf, nelegere ce se va dovedi a fi n defavoarea Franei. Descoperirea metalului influeneaz deosebit de mult viaa francezilor. Se inventeaz maina de cusut i astfel se creeaz industria textil. De asemenea metalul este folosit i n construcii, acesta putnd s asigure cldiri cu deschideri mari. Astfel, n Paris apar Halele, Biblioteca central din Paris, funcionala i n zilele noastre, gri. Metalul a revoluionat i transporturile, au nceput construciile de poduri de mari dimensiuni, dar i cile ferate. Prima cale ferat internaional a fost inaugurat n 1841, pe un traseu de 140 de km, ntre Strasbourg i Basel.Industrializarea, apariia fabricilor, reorganizeaz fora de munc, concentrnd-o n oraele mari, ndeprtndu-i de agricultur. In felul acesta, spaiile urbane s-au aglomerat, iar cazarea tuturor cetenilor a devenit o necesitate. Astfel au fost construite cldiri de apartamente destinate nchirierilor.O invenie marcant a secolului este fotografia, inventat n 1829 de ctre francezul Joseph Nicphore Nipce, un fizician de provincie. Zece ani mai trziu, este elaborat i prezentat n cadrul Academiei Franceze de tiine, n anul 1939, de ctre Louis Jacques Mand Delaguerre. Delaguerre era un cunoscut personaj la vremea respectiva, artist plastic, decorator de teatru iniial, iar apoi pictor de decoruri, autor remarcabil de decoruri la Opera i Sala Aladin din Paris.Secolul al XVIII-lea i secolul al XIX-lea, au marcat o arhitectur preponderent neoclasic i eclectismul - specific mai mult secolului al XIX-lea. Se ncearc ntoarcerea ctre arhitectura clasic greac i roman i nlturarea barocului. Printre construciile neoclasice se enumer i Arcul de Triumf din Piaa Charles de Gaulle Etoiles, construit ntre anii 1806 i 1836, Opera din Paris, 1825-1898. In timpul primului imperiu, neoclasicul era stilul oficial. Odat cu acesta, faadele caselor se uniformizeaz, ctig n amploare, apar coloane nalte. In interior predomin albul i auriul, iar nlimea camerei scade odat cu creterea numrului de nivele. In general parterul blocurilor erau ocupate cu magazine, deseori urcau i la urmtorul nivel, numit i mezanin. La mansard, camerele cele mai joase, erau nchiriate cu preuri mici, de obicei de studeni, acetia avnd puterea financiar redus.Reconstrucia Parisului condus de Napoleon al III-lea, n strns legtur cu Haussmann reprezint cel mai mare proiect de acest fel din Europa. Continentul nu mai cunoscuse o astfel de refacere a unui ora, care era nc n picioare. Londra, Roma sau Lisabona au mai avut astfel de proiecte ns numai dup mari dezastre naturale: cutremure, erupii de vulcan, etc. Micarea a nceput cu dorina lui Napoleon de a lega printr-un bulevard Muzeul Luvru de LHotel de Ville (Primria) i astfel a creat Bulevardul Strasbourg. Cu ocazia reorganizrii, s-a reuit mbuntirea infrastructurii oraului, a fost alimentat cu ap, iar traficul a fost mbuntit. Deasemenea, Parisul a cptat un nou aer, construindu-se spaii verzi, parcuri, hale noi din metal combinat cu sticl, i s-a extins de la 12 la 20 de arondismente, la graniele sale moderne. Din punct de vedere arhitectural, Haussmann a ncercat s pstreze o unitate n Paris, de-a lungul bulevardelor construind cldiri n acelai stil, folosind piatra crem pentru a crea o identitate specific parizian. Oraul era mbrcat ntr-o uniform, casa nu mai este cartea de identitate a proprietarului, devine identitatea oraului, n ceea ce privete faada. Aa cum afirm i Victor Hugo, nu se mai distingea cldirea din fa - s fie teatru, librrie sau magazin?.De asemenea romantismul i face simit prezena la nceputul secolului al XIX-lea n arhitectur, dar mai ales n literatur. Acesta a fost asociat cu perioada monarhic, aadar dup revenirea dinastiei de Bourbon. Romantismul s-a manifestat mult n teatrul parizian cu produciile lui Shakespeare. Francezii au nceput s scrie mai trziu, abia n anii 20. Printre scriitorii romantici francezi rsuna nume precum: Alexandre Dumas cu opera sa Contele de Monte Cristo, Victor Hugo cu Mizerabilii i Cocoatul de la Notre Dame, Standhal cu romanul psihologic i realist Rou i Negru, Marcel Proust cu romanul In cutarea timpului, Alfred de Musset, George Sand. Ca reacie a romantismului, se dezvolt n Frana, simbolismul, promovat i de Charles Baudelaire n Les fleurs du mal i Paul Verlaire cu Arta poetica. ("Deci, muzica nti de toate / Astfel, Imparele prefer, / Mai vagi, mai libere-n eter, / Fiind n tot, plutind n toate." Paul Verlaire - Arta poetica). Romantismul i pune amprenta i n muzic, n prima jumtate a secolului al XIX-lea fiind predominant. Secolul al XIX-lea vine cu o noutate, ncep s se organizeze concerte, recitaluri i spectacole de oper n centre europene, fiind uor accesibile publicului larg. Romantismul apare ca reacie a Clasicismului, ce impunea un tipar de construcie i reguli stricte ale compoziiei. Romantismul d libertate de exprimare artistului, punndu-se accent nu pe forma, ci pe emoia i sentimentele transmise prin muzic. Printre muzicienii ce au adoptat acest stil se regsesc: Carl Maria von Weber, Franz Schubert, Niccol Paganini, Gioacchino Rossini, Robert Schumann i Frederic Chopin.Filozofia epocii este pozitivismul, al crei fondator este Auguste Comte. Pozitivismul, n viziunea filozofului, considera c singura cunoatere autentic a oamenilor este tiina. Filozofia lui Auguste Comte a trecut prin trei faze, prima teologic, a doua metafizic i ultima pozitivist. In prima faza a studiat omul nainte de Iluminism cnd omul credea orbete n divinitate, credea ntr-o for supranatural ce guverna tot. In cea de-a doua faz, Comte se ntoarce la studiile lui Aristotel i a marilor filosofi antici greci, i afirm c drepturile omului sunt mai presus de tot i asta ar trebui s fie fora guvernatoare n stat. In aceasta perioad oamenii ncep s i pun ntrebri i s conteste ceea ce le este impus de religie. Aa ncepe ultima faz, n care omul reuete s i rspund ntrebrilor prin tiin. Deci tiina este singura cunoatere autentic. Aceast teorie a aprut dup Revoluia francez (1789) i eecul lui Napoleon I (1814) cnd oamenii au reuit s gseasc soluii problemelor sociale, fr a apela la voina lui Dumnezeu sau la Drepturile omului. Observnd ndeaproape acest fenomen, Comte a pus bazele unei noi tiine i anume sociologia, ce a fost dezvoltat mai trziu i de Karl Marx i Herbert Spencer. O contribuie deosebit a lui Comte a fost i clasificarea tiinelor, acesta le-a ordonat n funcie de complexitatea instrumentelor i cea a fenomenelor. Filozoful consider matematica cea mai general i complex din punct de vedere al instrumentelor, ns la captul opus, din punct de vedere al fenomenelor, al experimentelor. n vrful piramidei fenomenelor, acesta aeaz sociologia. Totodat tinele nu pot evolua independent unele de celelalte, spre exemplu, fr matematic nu se poate face nici fizic, chimie, dar nici sociologie.Un tablou complet al epocii, nu se poate obine fr o privire asupra oamenilor ce populeaz strzile Parisului i modul n care acetia se prezint. In secolul al XIX-lea, instabilitatea politic se reflect i n vestimentaie, mai ales n cea a doamnelor. nceputul secolului, surprinde o ntoarcere ctre Grecia antic, rochiile erau lungi, cu o singur custur sub sni, talia este ridicat, decolteurile ample, iar mneca deseori scrut i bufant. inutele se remarc prin simplitate, sunt realizate din materiale uoare, predominant fiind culoarea alb. In ceea ce privete moda brbailor, provine din secolul trecut, pstrndu-se redingotele, vestele i cizmele de piele. Hainele sunt simplificate, ornamentele fiind purtate numai n cadrul petrecerilor oficiale sau la curtea imperial. Sub influena Greciei antice, att brbaii ct i femeile poart prul scurt i buclat. Femeile continu s poarte alul din camir al anilor 1600 i inevitabilele mnui lungi ce completeaz mneca scurt i bufant a rochiei. Primul imperiu este momentul n care negrul ncepe s apar n garderoba burghezilor.Dup moartea lui Napoleon I, se renun la influena Greciei antice, romantismul reflectndu-se i asupra acestui aspect. Rochiile doamnelor au devenit mai complexe, avnd o structur, simplitatea s-a transformat intr-un exces al decoraiunilor, mai ales asupra fustei. Reapare corsetul, iar fusta capt forma unui con, se scurteaz pn deasupra gleznei. Mnecile devin i mai bufante pentru a accentua subirimea taliei care revine uor uor la poziia sa normal. Plriile ajung la o dimensiune extrem i sunt decorate cu pene i diferite panglici. In inutele de sear erau nelipsite cocurile deosebit de nalte susinute de un piepten special. Brbaii pstreaz moda impus de englezi, sobr, ns cu timpul renun la izmene. Plria devine accesoriu indispensabil i capt form i nlime. Acest lucru se va menine pn la sfritul celui de-al Doilea rzboi mondial. Anii 1830 creeaz prima siluet n form de clepsidr. Decolteurile de tip barc las la vedere umerii, a cror amploare este cobort la nivelul cotului, unde mnecile capt un volum uria. Talia revine la poziia sa normal, iar fusta ctig mai mult n volum datorit numrului din ce n ce mai mare de jupe. Coafura se simplific, se renun la cocurile nalte n favoarea cocurilor mpletite. Plriile mari se nlocuiesc cu les petites bibis.Anii 1840 sunt caracterizai de bucle lsate i fuste trte. Fusta revine la lungimea sa maxim, ctig i mai mult n amploare, crete n continuare numrul jupelor folosite. Mnecile pierd din volum, se face o diferen ntre rochia de zi i rochia de sear. Rochia de zi ascunde decolteul, se renun la ornamente, cptnd un aer auster, pe cnd rochia de sear las la vedere umerii i debordeaz n ornamente i decoraiuni. Plria se micoreaz i se evazeaz lsnd la vedere buclele gen tirbuon ce coboar pn la nivelul umerilor. Culorile devin mai nchise, iar imprimeurile capt popularitate. La brbai plria pierde din amploare i nlime, haina este mai lung n spate asemenea fracului cu revere late, vesta este elegant, brodat, iar la gt se poart o earf ampl. Pantalonii sunt trei sferturi din picior, amplii, iar pantofii se poart neaprat cu ghetre. Accesoriile cele mai ntlnite sunt: ochelarii, monoclu, bastonul, ceasul de buzunar i butonii.In anii 1850, apare velurul, iar bogia de materiale duce la eliminarea ornamentelor superficiale, readucnd o anumit simplitate. Corsetul este la ordinea zilei, acompaniat cu dantela doar n cazul rochiilor de pnz sau de mtase. Mnecile sunt largi sus i foarte largi jos, pentru a lsa la vedere mnuile din mtase ce acord o nota de graie feminin inutei. Fusta se tot lrgea, iar greutatea jupelor ajunsese de nesuportat, aa c n 1856 s-a descoperit crinolina mbriat de aproape toate doamnele, chiar i de servitoare. Brbaii adopt fracul negru, asortat cu o cravat alb prins sub gulerul cmii. Vesta este discret, ornat cu nasturi. Pantalonul, puin larg, are o tietur dreapt deasupra ghetelor frumos lustruite. Redingota scurt alturi de plria cu boruri evazate i ridicate n pri completeaz inuta.In 1860 drapajul se ntoarce pe rochii, botinele lustruite ies cu timpul la vedere. Mnecile se aplatizeaz, rochia crete n volum, ns mai mult spre spate, crinolinele capt o form oval. Plriile se mresc, bijuteriile capt o importan deosebit, coafurile se rezum la mpletituri i cocuri, ntlnite ndeosebi joase. Spre sfritul secolului, ncepnd cu anii 80, apare turnura, tot drapajul regsit pe fust se leag la spate, exagernd posteriorul doamnelor. Rochia pierde din circumferin, iar uor uor ctre anii 1900 se renun i la turnur. Plria rmne n continuare un articol esenial n orice vestimentaie, indiferent de rangul social. Eugene Labiche a fost un dramaturg francez nscut la 6 mai 1815 la Paris, unde i moare la data de 22 ianuarie 1888. Vede lumina zilei ntr-o familie burghez i are parte de educaie, bacalaureatul neridicndu-i probleme, urmeaz imediat cursurile de Drept pn la licen. Moartea mamei sale i deschide apetitul pentru scris, ns un an mai trziu pleac, nsoindu-i tatl n Italia pentru o perioad de mai mult de ase luni. Pe parcursul facultii public scurte nuvele n reviste mici, astfel ntlnindu-i i pe Auguste Lefranc i Michel Marc, alturi de care va nfiina o asociaie n vederea scrierii de piese de teatru. Vor publica sub pseudonimul Paul Dandre. Piesele sale au un succes deosebit, nu ntmpin probleme n calea spre succes, Labiche nsui mrturisind apoi Imi este ruine de uurina debutului meu ...

ncep prin a aborda comedia, considernd-o un gen inferior dramei, ns succesul acestor spectacole i fr ndoial caracterul vesel i fantezist i incit i hotrsc a se dedica exclusiv acestui gen vaudeville, farsa i alte derivate. Opera sa este reprezentativ vaudeville-ului, piesele sale degajnd o vivacitate i un sim al ridiculului ce ascund neputina sa de a creiona perfect personajele. Vaudeville-ul reprezint un text cu o structur dramatic subire, prezentnd probleme puine, fiind uor mbriat de publicul larg. Lucrurile sunt spuse direct, grosolan, are un caracter frivol punnd accent pe provocarea erotic. In general prezint personaje din mediul burghez mijlociu i mic n plin via parizian. Accentul se pune pe viaa conjugal, cstorii ncurcate, amoruri imposibile. Aspectul comic provine din contraste.Debuteaz n 1837, ns menine o producie modest, doua trei piese pe an, iar cteodat niciuna din cauza cltoriilor sale n strintate. Duce o via de tnr burghez care cocheteaz cu arta teatral, ns nu are nevoie de scris pentru a tri. n aceast perioad scrie primul i singurul su roman. Dup anul 1848 , activitatea sa artistic se intensific, ajunge s scrie 10 piese pe an, pn n 1859. Primul mare succes al su fiind Plria florentin n anul 1851. Apoi ritmul su de lucru scade progresiv datorit schimbrilor din viaa sa.

In 1842 se cstorete cu o tnr bogat, cumpr castelul Launoy din Souvigny-en-Sologne, pe care l gestioneaz singur. In 1868 este numit primar la Souvigny. Dup spusele sale, numirea se datoreaz faptului ca era singurul din comun care tia s foloseasc batista. S-a aventurat i n politic n 1848, de partea republicanilor. Este nfrnt, se aliaz cu Louis-Napoleon Bonaparte i este printre primii care, ntr-o lume a spectacolului, susine lovitura de stat din 1851. Susinerea lui Napoleon ce va deveni apoi mprat, i permite s beneficieze de numeroase atuuri n a-i promova opera literar.In anii 1860 a cunoscut apogeul cu o serie de succes, printre care : Le Voyage de M. Perrichon (1860), La Poudre aux yeux (1861), La Station Champbaudet (1862) et La Cagnotte (1864). Scrie cteva livrete pentru operet, unele n colaborare cu Alfred Delacour.

Rzboiul din 1870 favorizeaz oprirea produciei artistice a lui Labiche. A scris 176 de piese. Fr concurena cinema-ului i a televiziunii, teatrele erau puternic solicitate de un public doritor de distracie i directorii teatrelor cereau constant spectacole noi. Succesul teatral cunoscut de Eugene Labiche se datoreaz indiscutabil talentului su de dramaturg.Este adevrat c o parte din cele 176 de piese nu sunt dect farse nesemnificative (dup spusele lui Gilbert Sigaux), totui el apare ca un veritabil autor satiric, fin observator al burgheziei creia i aparinea. Dintre toate piesele sale, numai patru au fost scrise de Labiche singur: Un jeune homme press (1848), Un garon de chez Vry (1850), Le Petit Voyage (1868), 29 degrs l'ombre (1873). Pentru celelalte, el se inconjura de 2-3 persoane. In total, au fost asociate 46 de persoane operei literare a lui Labiche.

Plria florentin, Un chapeau de paille d'Italie a fost scris n 1851, i a fost prima dintre piesele sale care a cunoscut un succes deosebit. Piesa se ncadreaz teatrului bulevardier, este o pies scurt, fiind scris ntr-o perioad de vad teatral cnd Parisul era n reconstruire, spectatorii trebuiau atrai la teatru prin producii scurte, uor de neles pentru oricine. In plin revoluie industrial cnd cantitatea era deosebit de important s-a creat i aa numita Uzin de teatru, piesele erau scrise pe band, nu exista timp, ritmul era unul rapid, viteza era cea care conta.

Este o comedie n 5 acte a crei poveste surprinde ziua nunii tnrului Ferdinard, un burghez parizian care se cstorete cu fata fermierului Nonacourt, Helene. O ntmplare pe drumul su de ntoarcere de la ferma viitorului socru, cnd calul su mnnc o plrie de paie a unei dame infidele, cauzeaz probleme pentru ntreaga zi. Acesta ajunge n diverse ncurcturi i peripeii, pentru ca n final totul s se termine frumos. Piesa surprinde viaa industrial, cnd erau oameni cu ifose, dar nu i cu posibiliti financiare. Plria florentin are ca reprezentant principal pe Helene, mireasa, care nu izbutete s rezolve nimic, alergnd mereu dup cai verzi pe perei. Toat piesa reprezint o alergare a personajului principal, Ferdinard, dup o plrie de paie, timp n care celelalte personaje, participanii la nunt, consider c rezolv scopul principal al zilei, ns nereuind s rezolve cu adevrat ceva. Acest tip de teatru a fost creat special pentru oamenii de atunci i cu personajele ce i reflectau perfect, fr a-i ataca direct. Personajele sunt ironizri ale burgheziei mici i mijlocii, n situaii de zi cu zi, cu scopul de a reflecta defectele i de a le ndrepta. Finalul este ntotdeauna unul fericit, ns cu scop moral.

Prima reprezentaie a piesei a fost n august 1851 la Paris, iar prima realizare cinematografic n 1910. Plria florentin a ajuns i pe scenele de teatru din Romnia. In 1998, la Teatrul de Comedie din Bucureti, n regia lui Horaiu Mlele i la Teatru Naional Vasile Alecsandri din Iai, n regia lui Silviu Purcrete, n anul 2012.In concluzie, secolul al XIX-lea cuprinde multe schimbri politice, alternri ntre republic i monarhie ce aduce dup sine i multe schimbri n viaa de zi cu zi a parizienilor. Revoluia industrial, mai ales descoperirea metalului influeneaz modul de munc, industrializarea nlocuind manufactura. Instabilitatea se poate observa i n mod, aceasta schimbndu-se drastic din deceniu n deceniu. Labiche reuete s sublinieze frumos viaa din acea perioad, surprinznd n Plria florentin schimbrile frecvente ntlnite n viaa parizienilor burghezi, care ncearc s aib ifose de mari burghezi, dar fr susinere financiar, sunt ridiculizai, surprinzndu-le cu umor defectele.Bibliografie:Dicionar de scriitori francezi, Valentina Bianchi, Editura Polirom, Iai.

Istoria Franei, volumul 2, Jaques Madauile, editura Politic

A History of the Modern World, Joel Colton i Robert Roswell Palmer, New York: McGraw-Hill, Inc., 1992."Bourbon Restoration". Britannica.com. Encyclopaedia Britannica.

The Napoleonic Wars, The Rise and Fall of an Empire, Todd Fisher & Gregory Fremont-Barnes

La Deuxime Rpublique et le Second Empire, Sylvie Aprile, Pygmalion, 2000

France: A Modern History, Albert Gurard,

Collected Works of Karl Marx and Frederick Engels, volumele 6, 7, 10, 11

Revolutia industriala in dezvoltarea societatii, Roman Valter, Bucuresti; Editura Stiintifica, 1965

http://dianaciupitu.blogspot.ro/2013/01/revolutia-industriala-franceza.htmlhttp://www.scritub.com/stiinta/arhitectura-constructii/Arhitectura-din-a-treia-generatie.phpNeo-classicism. Style and Civilisation, Hugh Honour, 1968, (Reprinted 1977)

Early Neoclassicism in France, Svend Eriksen, 1974

The Romantic Period Volume D, Reidhead et al., Norton Anthology of English Literature, (W.W. Norton & Company Ltd.) 2006

Romantic Affinities: Portraits From an Age, 17801830, Rupert Christiansen, 1989, Cardinal

A general view of positivism, Auguste Comte, [Discours sur l'Esprit positif 1844] London, 1856 Internet ArchiveLe Paris d'Haussmann, Patrice de Moncan, (2012), Les Editions du Mcne, Paris

Napoleon III and the Rebuilding of Paris, David H.Pinkney (Princeton University Press, 1958)

http://ro.wikipedia.org/wiki/Fotografie#Istorichttp://ro.wikipedia.org/wiki/Louis_DaguerreAuguste Comte, Stanford Encyclopedia of Philosophy, Sursa internethttp://vintagefashionguild.org/fashion-timeline/Mode fminine parisienne & provenale: XVIIIeXIXesicle, Jacqueline Chiappetta, Toulon, Les Presses du Midi, DL 2008

Encyclopdie du costume, (ditions Albert Moranc)

Costume History and Style, Douglas Russell, New Jersey: Prentice Hall, 1983

Theatre complet, Eugene Labiche, Paris, Calmann-Levy, Internet Archive14


Recommended