+ All Categories
Home > Documents > Formate de Carte

Formate de Carte

Date post: 18-Jul-2015
Category:
Upload: iulianos33
View: 170 times
Download: 5 times
Share this document with a friend

of 38

Transcript

Formate de carte Formatul crii este dat de dimensiunea colii de hrtie pe care este tiprit cartea i de tipul de legtorie utilizat. Coala tipografic, fie c pornete de la formatele de hrtie uzuale (70x100 cm, 61x86 cm, 84x108 cm) sau de la alte formate fracionale sau unice, nu este altceva dect o coal de hrtie ndoit i mpturit (fluit) n aa fel nct s rezulte 16, 24 (foarte rar) sau 32 de pagini. Se ajunge astfel la formatele uzuale 16 din 61x86, sau 16 din 84x108, de exemplu, care sunt formatele cele mai rspndite pentru carte. n tabelul urmtor, formatul brut se refer la dimensiunea blocului de carte nainte de a fi tiat (rotunjit) la ghilotin, iar formatul finit este cel al crii dup rotunjire.

Formatul coalei de hrtie

Fraciunea din coal brut (cm)

Formatul crii

finit (cm) 21x29,5 14,7x20,5 10,2x14,7 24,5x33 17x24 12x16,5 20,5x26 13x20 10x12,5

61x86 cm

1/8 1/16 1/32

21,5x30,5 15,2x21,5 10,7x15,2 25x35 17,5x25 12,5x17,5 21x27 13,5x21 10,5x13,5

70x100 cm

1/8 1/16 1/32

84x108 cm

1/8 1/16 1/32

Legtoria. Colile fluite dup cum am artat mai sus, sunt adunate n blocul de carte i legate, mai nti ntre ele, apoi i cu coperta. Metodele de legare sunt prin coasere cu srm, coasere cu sfoar, broare la rece, broare la cald. Cea mai utilizat este broarea la cald. Cea mai rezistent i cea mai elegant este coaserea cu sfoar. Coaserea cu srm se face cu ajutorul unei maini de capsat, tip caiet pn la 48 de pagini i perpendicular pe blocul de carte pn la 224 de pagini, peste aceast grosime coaserea cu srm fiind imposibil. Coperta se aplic prin broare la rece. Coaserea cu sfoar permite orice dimensiune a blocului de carte, colile fiind cusute mai nti fiecare n parte, apoi toate mpreun de un suport textil. Acest suport textil va fi legat practic de coperta cartonat. Broarea la rece se face prin frezarea blocului de carte, depunerea pe cotor a unui strat de aracet i presarea blocului de carte i a copertei. Broarea la cald se face asemntor brorii la rece, dar se folosete un clei special, uor elastic dup rcire, care permite o mai bun elasticitate a cotorului.

Coperta crii i elementele obligatorii

Din punct de vedere tehnic, coperta crii poate fi de tip 1x1 (coperta cartonat, caerat sau cu supracopert), ceea ce n lumea anglo-saxon se numete hardcover, sau 1x2 (coperta din carton), ceea ce n lumea anglo-saxon se numete paperback. Din punct de vedere editorial, elementele de tip text sau grafic sunt repartizate pe faa i pe verso-ul copertei (coperta I, a II-a, a III-a i a IV-a), pe cotor i pe cele dou clape posibile. Coperta I. De reinut c sunt elemente obligatorii: autor, titlu, editur. Elemente facultative: anul apariiei, texte promoionale, meniuni editoriale, colecie. Elementele pot fi dispuse n regitri orizontali sau verticali, ilustraia poate s fie prezent pn la cuit (pe toat suprafaa copertei), sau doar pe o zon restrns. Coperta a II-a. Din motive economice, ea este puin folosit azi. n cazul n care coperta este proiectat cu clape, aici se poate face o prezentare a crii. Uneori, pentru cri speciale, de tip almanah, pagini galbene, coperta este folosit pentru inserarea de materiale publicitare. Coperta a III-a. La fel ca i coperta a II-a, conine mai rar elemente tiprite. n cazul n care coperta este proiectat cu clape, aici este inserat prezentarea autorului, eventual i fotografia acestuia. Coperta a IV-a. Elemente obligatorii de reinut: ISBN, cod de bare (introdus prin actuala Lege a crii ca obligatoriu ncepnd cu 1 ianuarie 2004). Elemente facultative: colecia, fotografia autorului, texte promoionale, numele ilustratorului. Cotorul. Poate conine elemente de tip text sau imagine doar de la o grosime mai mare de 0,7 cm. Elemente obligatorii de reinut: autor, titlu, editura sau sigla editurii. Pentru brouri, pn la 48 de pagini, legate tip caiet, mai este posibil i soluia copertei din coal, deci prima i ultima pagin din blocul de carte devin coperte. Aceast soluie este rar la carte, se utilizeaz mai ales pentru materiale promoionale, manuale de utilizare, alte produse.

Blocul de carte i elementele obligatorii Blocul de carte poate fi gndit doar ca multiplu de 8 pagini, cel mai bine ca multiplu de 16 pagini, pentru a te adapta la posibilitile oricrei tipografii. O carte are, deci, un numr par de pagini, divizibil cu 8 sau cu 16, astfel c o afirmaie de genul cartea are 311 pagini este ridicol. S explorm blocul de carte de la prima la ultima pagin: n cazul crii cu copert cartonat, primul element nu este pagina 1, ci forzaul (forsatz), o coal de hrtie caerat pe coperta a II-a i care face legtura cu i protejeaz blocul de carte. Forzaul poate fi tiprit cu diverse elemente grafice, dar, cel mai elegant, este s fie realizat din hrtie colorat n mas sau filigramat. Pagina 1, sau pagina de gard poate s rmn alb sau s conin sigla coleciei din care face parte cartea. Pagina a 2-a este rezervat bio-bibliografiei autorului, sau unei liste de genul Alte cri de acelai autor aprute n editura noastr. Unele contracte prin care apariia crii este sprijinit de organizaii guvernamentale sau non-guvernamentale impun inserarea pe aceast pagin a meniunilor de genul Aprut cu sprijinul... Pagina a 3-a sau pagina de tiltu, conine toate elemente obligatorii ale copertei I, autor, titlu, editur, precum i anul de apariie. Tot aici sunt menionai ali participani la realizarea crii, traductori, prefaatori etc.

3. Negociind cu autorul. Probleme de editare i redactare n cazul ficiunii (proz, teatru)

Acum tii ce este o carte i procesul prin care trece manuscrisul pe drumul de la autor la cititor. Vei ndeplini, mai ales ca stagiar, multe din celelalte activiti legate de producie, vei suplini colegi, vei descoperi ct este de ingrat s fii redactor, corector, s munceti la o carte i s nu-i apar numele pe ea. Va veni ns i ziua n care, de unul singur i fr nici un ajutor, te vei confrunta cu cea mai grea, dar i cea mai plcut, problem, aceea a muncii cu autorul, din momentul n care cartea acestuia este doar o idee, sau un manuscris propus cu timiditate editurii i pn n clipa n care vei scrie BT (Bun de Tipar) pe ea. Experiena de cititor, gustul de scriitor, cunoaterea pieei i a cumprtorilor, flerul i norocul, vei apela la toate, i le vei educa pe toate. Nu poi s fii perfect lucid, te fur, oricum, plcerea de a construi o carte, nu poi s fii imparial, te corupe gustul puterii, dar luciditatea i imparialitatea sunt obiective de atins.

De ce scrie autorul? Pentru c are talent! ai spune tu, ca la coal. Pentru c are ceva de comunicat semenilor... vei continua ncercnd s-i pstrezi ncrederea n oameni. Din pcate, rspunsul, foarte dur, dar nu pot s nu te dezamgesc acum i aici pentru ca s nu trieti n viitor momente penibile, rspunsul este altul: Autorul scrie din orgoliu, pentru bani, pentru c este grafoman. n proporii diferite de la un caz la altul. Talentul, da, exist, dar este datoria ta s-l identifici, tehnica, da, o nva, poate i sub ndrumarea ta, mesajul, da, mai mult sau mai puin original, de cele mai multe ori doar cu sprijinul tu descoper necesitatea acestuia. Dar autorul vrea s fie recunoscut i adulat, de confrai i de public, i vrea s ctige bani, apreciindu-i munca dup o scar a valorilor extrem de subiectiv. Am spus lucruri rele despre autor. n aparen! Dar, aa cum i-am spus, cartea este un obiect cultural i o marf, iar dorina autorului de a ajunge n centrul ateniei i de a face bani este i o condiie absolut necesar pentru succes. Cu autorul care nu-i dorete aa ceva este greu de lucrat, pentru c el nu are obiective msurabile de atins, triete n afara lumii reale. Ai putea s crezi c lucrurile pe care le spun se refer doar la autorul de romane comerciale, de literatur popular. Nu! Sunt valabile pentru orice prozator.

Cultura popular versus cultura pentru elite i se pare o problem enunul de mai sus? Hm, locul tu nu este aici, nici n calitate de autor, nici n calitate de scriitor. i asta pentru c, din ambele posturi, trebuie s urmreti satisfacerea celor dou sfere culturale, iar dac nu se poate, i de multe ori nu se poate, s nu faci greeala de a desconsidera o zon sau alta!

Primele ntrebri, primele criterii de evaluare Cu manuscrisul n fa i autorul la doi pai de tine vei fi, pentru cteva clipe, Dumnezeu n persoan. Cntrete-l din ochi, apoi deschide-l. Probabil c nu este nsoit de bio-bibliografia autorului i nu ai nici un sinopsis din care s rezulte despre ce este vorba. Mai mult, probabil c paginile nu sunt numerotate, sau sunt pline de tersturi, sau sunt scrise, poate din economie, cu un corp de liter att de mic nct textul este greu lizibil. Nu-l refuza, chiar dac autorul a nclcat toate regulile pe care le vei gsi la sfritul leciei de depunere a unui manuscris. Nu-l refuza nici dac autorul pute, este nepieptnat i slinios, sau plin de fie i mbrcat prea bine pentru gustul tu. nainte de a citi cteva fraze, nu poi s tii dac n faa ta st un Stephen King sau o mroag! Citete primele fraze la nimereal, ca i cum ai deschide o carte ntr-o librrie. ncearc s te concentrezi asupra lor chiar dac autorul te bombardeaz cu informaii inutile n acest moment. Ei, i

place? Sun bine n limba romn? Dac da, treci mai departe. Dac nu, hm, ine de personalitatea fiecruia modul n care te descurci s-l dai afar, cu tot cu manuscris. Sun bine. Dar despre ce este vorba? ntreab-l. Dac reuete s-i povesteasc totul ntr-o singur fraz, probabil c ii n mn un manuscris publicabil. Dac se ntinde la vorb i este tot mai dezlnat, constrnge-l s-i povesteasc romanul ntr-o singur fraz! Nu este o glum, orice roman bun poate suporta acest tratament dur, concentrarea povetii ntr-o singur fraz. Dac nu reuete, poate c este un prost povestitor, dei scrie bine, poate c romanul are defecte de construcie de care el nu-i d seama, defecte care pot fi ndreptate sau nu. Dac nu reuete, trimite-l acas cu aceast tem. Dac a reuit, cere un rgaz pentru lectur. Dou-trei sptmni, chiar dac i va lua o singur zi!

Prima lectur Deschide la pagina nti i ncepe lectura. Nu ai ncotro, trebuie s ajungi pn la ultima pagin! Roagte s-i fac plcere, roag-te s descoperi povestea pe care i-a concentrat-o ntr-o singur fraz. O s descoperi c, dac lectura a fost greoaie, dac nu i-a fcut plcere, nu te-a ncntat, ai n fa o carte proast. Sunt lucruri care se pot nva i lucruri care le simi. Dac nu i place i te plictisete, refuz propunerea de publicare. Este cel mai bine. Dac nu eti ncntat, vei face n sil toate celelalte lucruri legate de carte, inclusiv promovarea ei, i totul va fi un eec. Ia n considerare i msura n care textul se potrivete cu planul editorial general i cu proiectele coleciilor. Poate c este o carte bun, dar soarta ei este s apar n alt parte! Mai sunt anse dac lectura a fost greoaie? Uneori, da! Poate c ai citit un roman care trebuie rescris, n care sunt, n prima form, prea multe cuvinte, poate c ideea este att de original nct merit s te aezi lng autor i s-l ajui. Nu scriind tu! Incitndu-l pe el s scrie!

Cnd structura este ubred Despre structura unui roman s-au scris sute, poate mii, de cri. Trebuie s le citeti pe cele mai importante, dar n practic este bine s ncepi cu cteva lucruri simple: aciunile secundare trebuie s justifice, s poteneze, s defineasc personaje. Dac nu, jos cu paginile inutile, chiar dac acolo sunt cele mai frumoase imagini din carte; povestea trebuie s aib un scop, acela de a transmite o idee. Chiar dac materialul nu este organizat cronologic, dac nu are cap i coad, dac i las senzaia c nu se nchide, cititorul va avea senzaia c mesajul este lipit, nu rezult din aciune. Cea mai bun soluie este aceea de a lucra cu autorul la un sinopsis. Povestea foarte pe scurt. Scriind acest sinopsis chiar autorul i va da seama, dac este talentat, c unele lucruri scrie, c s-a lsat furat de val i a scris pagini inutile, c materia crii trebuie dispus altfel pentru a obine un efect mai bun asupra cititorului. Rescrierea, din acest punct, nu este chiar o tragedie. Acelai material va fi repoziionat altfel, eventual cu cteva pagini n plus sau n minus.

Cnd stilul este ubred Se mai poate face ceva? Orice este posibil. Dac povestea este corect, cele mai frecvente lucruri de ndreptat sunt: dialogurile puin credibile, n care personajele vorbesc fals, trebuie revzute;

imaginile, metaforele, care nu fac parte din stilul general al lucrrii i sunt lipite de amorul artei trebuie nlocuite sau chiar eliminate; ideile expuse de autor direct, printr-un discurs retoric, sau de ctre personaje, n monologuri sau dialoguri explicative i interminabile, trebuie nlocuite de aciune. Arta sugereaz, nu d lecii.

Avertisment pentru autori. Modalitatea de a propune un manuscris Fiecare editur are un protocol al ei pentru depunerea unui manuscris. Textul de mai jos este real i, n calitate de autor, te vei ntlni cu el cnd vei deschide ua unei edituri specializate n literatura SF.

Editura este interesat n publicarea autorilor romni, debutani sau consacrai, singurele condiii fiind calitatea lucrrii depuse i modul n care aceasta se integreaz n tiparele coleciilor noastre. Manuscrisele pot fi depuse n format digital (.rtf), sau dactilografiate standard (31 rnduri x 65 semne pe pagin). Indiferent de modalitatea aleas, nu uitai s menionai numele, adresa, e-mail-ul (dac este cazul) i telefonul autorului!

Atenie! Lucrrile propuse trebuie s fie originale! Verificai dac lucrarea dumneavoastr corespunde descrierii coleciei pentru care o propunei! Analizai dac v convin termenii contractuali pe care i propunem autorilor (7-10% din valoarea tirajului vndut, plata lunar pe msura vnzarii, acordarea drepturilor de editare pentru un termen de 5 ani, apariia primului tiraj n termen de 9 luni de la ncheierea contractului, primul tiraj de cel puin 1000 exemplare, 14 exemplare gratuite pentru autor). Nu sunt acceptate manuscrisele depuse simultan la mai multe edituri. Vei primi rspunsul nostru n maxim 30 de zile, iar n cazul n care el este negativ avei libertatea de a propune lucrarea oricrei alte edituri. nainte de depunerea manuscrisului integral, v rugm s ne trimitei un scurt sinopsis al lucrrii (maxim 3 pagini), o bio-bibliografie, primul capitol i nc un capitol oarecare, la alegerea dumneavoastr. Dac formatul ales nu recurge la capitole, echivalai un capitol cu 14 pagini standard. Manuscrisele depuse nu sunt returnate autorilor.

Informaii generale despre ceea ce dorim sa publicam Editura dorete s publice, n coleciile dedicate ficiunii, romane de dimensiuni medii, avnd ntre 400.000 i 800.000 de caractere.

Colecia Science-fiction

Publicul int este alctuit din cititori cu vrsta cuprins ntre 14 i 45 de ani, preponderent brbai, cu pregtire medie sau superioar, cu o satisfctoare cultur tiinific general. Romane cu plot bine definit, cu personaje credibile, cu un erou principal bine conturat i care s aparin fie categoriei supra-omului, fie categoriei anti-eroului (a eroului fr voie), scrise ntrun stil limpede, o scriitur cinematografic ar fi de preferat, fr recurgerea la tehnici experimentale. Romanul propus trebuie s poat fi povestit ntr-o singura fraz! Vor fi apreciate ideile originale, dialogurile credibile i coerena lumii imaginate, ca i existena unui conflict bine susinut i argumentat, eventual cu momente dramatice ct mai credibile i rsturnri de situaie puse n slujba subiectului. Nu ne intereseaz proza fantastic i romanul experimental cu coloratur SF.

Dar, mai ales, atenie la ceea ce considerm noi ca science-fiction de bun calitate! SF-ul este conceput ca un binom, tiin plus ficiune. tiina (i tehnica, n sensul aplicrii n practic a primei...) Perspectiva artistic asupra tiinei n SF trebuie s fie nuanat. Dac meditm i brodm pe marginea tiinei, facem, ntr-un fel, filozofie. Abordm tiina aa cum a fost ea, cndva, subsumat filozofiei. Puini scriitori, chiar dintre cei care poart stindardul SF-ului, fac parte din categoria oamenilor de tiin activi, mai toti ns, bine sau ru, intenionat sau nu, fac filozofia tiinei. Detaliul tiinific/tehnic i corecta interpretare a fenomenelor naturale nu sunt ns apanajul SF-ului. Cu toii am citit lucrri mainstream n care, de la reete culinare la portavioane, eventual i niscaiva acceleratoare de particule, autorul nu o lua razna, era credibil i documentat. Corect din punct de vedere tiinific/tehnic, fr a fi SF. Peste tot tiin n mainstream, atunci de ce tiina pare a fi diferena specific ntre literatur n general i genul SF n special? Din cauza speculaiei tiinifice, a picturii de nou, a pasului fcut dincolo de frontiera lucrurilor deja imaginate, gndite i testate. Mult dincolo! Nu mai este suficient doar s imaginai viitorul, s anticipai, trebuie s mergei mult mai adnc, mult mai departe! i dac au fost la mod, au produs SF tiinele exacte, matematica, automatica, astronomia, toate cele care te duc cu gndul la roboi, rachete, lasere, au intrat n aren i cibernetica, economia, istoria, psihologia, ba chiar i gramatica. Ne dorim s editm lucrri dedicate unor tiine nouvenite n universul sf. S-ul din SF trebuie s m uluiasc pe mine, editorul, cu o nou perspectiv asupra tiinei, cu o speculaie mcar la marginea credibilitii, cu un pas fcut prin poarta care duce dincolo. Oricte eforturi ar face autorul n ncercarea de a imagina un decor ultra-tehnologizat, sau rudimentar post-catastrofic, oricte cuvinte care s sune exotic ar intra in vocabularul utilizat, dac ele nu sunt justificate de nou n domeniul tiinific ales, atunci el nu i va ului cititorii. Va juca ntr-un registru modest.

Ficiune Este limpede c, la origine, au fost botezate science-fiction lucrri de ficiune tiinific, pentru a le deosebi de ficiunea mainstream, de non-fiction-ul din categoria tiin popularizat. n fond, nu ar fi nimic de spus despre ficiune, sau ar fi de spus toate cele care sunt valabile i pentru mainstream. Oricum, este vorba de imaginaie i de scriitur/stil. (O alt imaginaie dect aceea care ne-a dus cu tiina dincolo de cele cunoscute.) Pornind de la accidentul tiinific, de la mesajul pe care vreau s-l transmit (i TREBUIE s transmit un mesaj, nu neaprat o lecie, altfel tot efortul este inutil n plan uman i artistic), imaginez o lume, un personaj, o poveste/un plot. i

scriu folosind o retoric/un stil adaptat att subiectului (lume+personaj+plot), ct i mesajului. Dac am talent, am imaginaie i am ceva de spus, chiar dac ratez accidentul tiinific, produc o oper literar viabil. Science-fiction-ul este un caz particular al realismului fantastic/magic. Oricum ar fi, fie c este vorba de America anilor '50, fie c este vorba de Arrakis, fie c este vorba de lumea din Matrix, povestea este credibil doar dac lumea cu pricina este autentic, coerent, exact, real. i atunci, cum se leag toate astea de fantastic, de ceea ce se opune, prin definiie, realului? Cred c ai neles ce vreau s spun: lumea imaginat nu este real, mi aparine i m ascult doar pe mine, seamn doar cu visele mele, dar, pentru a fi neleas, trebuie s aib propria ei realitate, de care sunt responsabil.

i este momentul ca scriitorii s tie cum pot ajuta sau enerva un editor!

Cum poate ajuta? Lsndu-l pe editor s-i vad de munca lui s ntrebe, s provoace, s corecteze, s taie i s se consulte cu autorul. Fiind ct mai corect n munca sa. Cu ct editorul trebuie s se concentreze mai puin asupra greelilor de ortografie, cu att mai mult va avea timp i rbdare s se ocupe de lucrurile cu adevrat importante. Comunicnd permanent editorului ce face i care sunt motivele pentru modificrile fcute. Editorul are i el nevoie de prerea autorului!

Cum poate enerva? Refuznd s cread c procesul editorial este de tipul dai i primeti. Refuzul de a negocia duce la eecuri. Ascunzndu-se i eliminndu-l pe editor din procesul scrierii. Ateptnd ca editorul s corecteze TOATE greelile de gramatic i de ortografie.

Concluzia? Scriitorul face mizerabil viaa editorului atunci cnd este neprofesionist!

. Apelnd la consilierul tiinific. Probleme de editare i redactare n cazul non-ficiunii (lucrri tiinifice, istorie, filozofie, eseistic)

Publicate pentru un public educat, pornind de la absolvenii de liceu pn la cele mai nalte trepte ale ierarhiei tiinifice i culturale, cuprinznd de la titluri introductive ntr-un anumit domeniu pn la titlurile care vor s revoluioneze domeniul crora i aparin, lucrrile de acest gen comunic idei. Nu trebuie confundat acest domeniu cu cel al crilor colare i para-colare, manuale, culegeri, crestomaii, dar crile din categoria pe care o studiem pot s fie prezente n bibliografia colar. Autorii sunt cadre universitare, tineri cercettori, medici i ingineri cu experien practic, iar editorul, orict de bine ar fi pregtit ntr-un domeniu arareori poate aprecia de unul singur calitatea tiinific a

acestor lucrri, de aceea el trebuie s apeleze, dac este corect, la un consilier tiinific pe domeniul crii propuse. Contactul cu autorul este dificil din mai puncte de vedere. Autorul este o somitate n domeniul su i este greu de contrazis. Autorul nu crede n rolul editorului, l interpreteaz doar ca pe un intermediar ntre el i tipografie. Autorul are, de cele mai multe ori, experiena catedrei i defectul de a-i considera elevi pe cei din jurul su. Autorul tie, n marea majoritate a cazurilor, c prestigiul su profesional nu depinde dect ntr-o mai mic msur de apariia crii, acest prestigiu fiind deja obinut la catedr sau n revistele de specialitate. i totui! Editorul este cel care, cu sprijinul consilierului tiinific, trebuie s aprecieze ansa crii de a nsemna ceva, de a fi vandabil, chiar i pe piaa relativ mic pe care o are. Editorul este cel care, la un moment dat, verific corectitudinea surselor, a formulelor, coeziunea textului.

Probleme curente

Dicionarul, enciclopedia Intrrile sunt organizate alfabetic i fiecare articol trebuie s respecte urmtoarea structur: cuvnt/intrare (eventual cu bold), transcriere fonetic (i este util o anex cu sistemul de transcriere fonetic utilizat), descriere ca form gramatical (n cazul dicionarelor de limbi strine, mai ales), etimologie, descriere/explicaie (cnd exist mai multe variante, acestea se vor numerota 1, 2 etc.) cu eventuale trimiteri la alte intrri, iniialele autorului (cnd dicionarul are mai muli autori) Aa cum am mai spus-o, n colontitlul paginii de stnga este trecut prima intrare din pagin i n colontitlul paginii din dreapta este trecut ultima intrare din pagin. n cazul dicionarelor i al enciclopediilor traduse, este necesar reorganizarea alfabetic a materialului i revizia trimiterilor. Este de preferat ca o astfel de carte s fie introdus i ntr-o baz de date, eventual de tip MS Acces, pentru a o exploata i ca produsmultimedia.

Studiul tiinific Corectitudinea ideilor, a speculaiilor, trebuie apreciat cu ajutorul unui specialist n domeniu, iar acolo unde autorul nu are suficiente argumente tiinifice, trebuie operate corecturile necesare. O carte nu este un articol de senzaie ntr-o revist de popularizare! Marea majoritate a autorilor consider c o bibliografie exhaustiv crete valoarea tiinific a crii. Msura n care o alt lucrare a fost utilizat se verific simplu prin inventarierea titlurilor menionate n note. Titlurile care nu au fost menionate n aceste note sunt puse, de cele mai multe ori, doar ca s impresioneze. n acelai timp este bine s solicii note la toate citatele prezente n carte.

Capcanele istoriei i ale geografiei Dincolo de alte principii de redactare, o atenie suplimentar trebuie acordat anilor i numelor geografice. Fiecare an n parte trebuie verificat pentru a se evita greelile de tipar. Numele geografice,

mai ales cnd autorul a folosit surse n limbi strine, trebuie aduse la forma intrat n limba romn, operaie dificil mai ales pentru textele preluate din limba francez.

tiine exacte Pentru formulele matematice sau chimice, sunt utilizate editoare de text specializate. nainte de a apela la o astfel de aplicaie, este de verificat msura n care formulele pot fi exportate n programul de paginare. Se poate ntmpla ca o munc migloas i obositoare s fie inutil. n cazul culegerii formulelor ntr-o aplicaie separat, se va face o corectur preliminar a textului nainte de a fi exportat n programul de paginare.

Iconografia De cele mai multe ori bogat ilustrate cu figuri, schie, fotografii, aceste lucrri presupun o atenie suplimentar acordat iconografiei. Fiecare figur trebuie nsoit de o legend, care s precizeze numrul figurii, descrierea, sursa sau autorul figurii. Trimiterile din text la aceste figuri trebuie verificate cu extrem de mare atenie, mai ales cnd autorul a recurs la trimiteri de genul figura de mai sus, figura de mai jos, iar figura cu pricina se afl, dup paginare, pe o alt pagin. Este, n acest caz, de preferat o formul de genul figura precedent, figura urmtoare. Uneori, figurile color sunt grupate n colie. n cazul n care exist att figuri alb-negru, inserate n text, ct i figuri color, grupate n colie, numerotarea acestora se va face diferit, cu cifre arabe i cifre romane, de exemplu.

Hri Par simple, dar sunt realizate i ele cu respectarea unor reguli. Elementele obligatorii sunt: roza vnturilor cu indicarea Nordului geografic, scara hrii, att ca text ct i ca scar grafic i legenda hrii. Colorarea hrilor, chiar i prin hauri, pentru reproducerea alb-negru, se face dup reguli pentru care trebuie s apelai la specialiti. De asemenea, dac harta va depi o pagin de carte, ea va trebui fluit (mpturit) i lipit de coperta a IV-a sau inserat n carte, cu sau fr banderol. Aceast fluire se face i ea dup anumite reguli i este bine s ai confirmarea tipografului c tie s mptureasc o hart.

Citate Textele citate vor fi marcate n text fie prin paginarea aparte a paragrafelor cu pricina, fie prin scrierea acestora cu cursive sau ntre ghilimele. Nu trebuie s lipseasc menionarea sursei. Dimensiunea citatelor trebuie stabilit i conform legii drepturilor de autor. Aa cum vei afla din lecia dedicat acestui subiect, nu trebuie depit un barem de 6 pagini dactilo dintr-o singur oper citat.

Pentru absolvenii unor faculti cu profil tehnic sau tiinific, cariera de editor de carte este o oportunitate deosebit. Este bine s nu arunci cursurile din facultate, o s descoperi acolo mult informaie util5.

Un partener, traductorul. Tehnici de confruntare cu

originalul

O bun parte din planul editorial este rezervat azi traducerilor. Dorina de a avea acces la cunotinele i la divertismentul altor culturi este, poate, mai mare la romni dect la alte popoare, dovad i numrul mare de traduceri publicate, i existena mai multor versiuni, toate remarcabile, pentru marile texte ale literaturii universale. Cu excepia unor edituri cu un program dedicat literaturii romne, toate celelalte recurg la traduceri, fie pentru a-i rentabiliza planul editorial, fie pentru a oferi cele mai semnificative titluri n contextul unor colecii.

ntre cunoaterea aprofundat a limbii surs i cunoaterea creativ romne

Cine poate fi un bun traductor? Rspunsul imediat este: Un bun cunosctor al limbii surs. Condiia este, n practic, necesar, dar nu i suficient. Cunoaterea aprofundat a limbii surs este o condiie. Ea te ferete de capcane, de erori, dar, de la un anumit nivel ncolo poate fi suplinit de un dicionar bun. Cunoaterea aprofundat a culturii din care provine textul, sau a domeniului, n cazul non-ficiunii, chiar n absena unei cunoateri perfecte a limbii surs, ofer un atu suplimentar, o garanie c nu numai cuvintele, ci i ideile ajung intacte n versiunea n limba romn. Cunoaterea creativ a limbii romne este ns prima condiie pentru o traducere de bun calitate! De aceea, cei mai buni traductori sunt scriitorii i nu profesorii de limbi strine! n alegerea unui traductor, n context editorial, ordinea criteriilor va fi: 1. Cunoate i se exprim creativ n limba romn. 2. Cunoate cultura sau domeniul din care provine lucrarea. 3. Cunoate limba surs. De altfel, aceeai ordine trebuie s orienteze i opiunile traductorului, sau ale celui care intenioneaz s devin traductor. Traducerea nu este o copie ntr-o alt limb, ci o rescriere n alt limb a crii. Nu poi s-i asumi aceast responsabilitate dect dac ai o ndemnare similar cu a autorului n mnuirea limbii tale. Nu eti credibil i nu prinzi mesajul, ideile autorului dect dac eti interesat de lumea pe care acesta o trateaz la acelai nivel cu autorul.

ntre traducere i adaptare Fr nici o excepie, traducerea nu este identic originalului. Ea poate fi mai prost sau mai bine scris dect originalul, poate cuprinde toate ideile prezente la primul nivel de lectur, dar nu poate urmri n

ntregime subtextul i intertextul prezent n original, fiind receptat ntr-un alt spaiu cultural, deci este o adaptare. Poate doar textele de lege, n care forma nghite coninutul, s poat fi traduse perfect, dar... Problemele principale care trebuie rezolvate sunt: respectarea stilului i a retoricii autorului. Un text alert, cu propoziii scurte, nu va fi transformat a la Marquez; interpretarea argoului, a jargonului, a limbajului popular. Chiar dac exist dicionare de argou pentru francez, englez i german, cel puin, i poate fi preluat o variant propus de acestea, trebuie gndit n ce msur este folosit azi expresia cu pricina de cititorul romn; aprecierea just a datrilor textului. Mai ales n cazul textelor medievale, sau care imit, recreaz, aceast epoc, trebuie s acceptm c un text occidental de secol XVI nu poate fi tradus n limba noastr de secol XVI din cauza enormei diferene culturale. Pentru c istoria limbii noastre moderne este comprimat, poate c un vocabular similar poate fi regsit n textele romnetide secol XIX; sesizarea intertextului. Nu de puine ori, fr trimitere explicit, sunt citate n textul original fragmente i expresii din opere celebre, Sheakespeare fiind cel mai la ndemn exemplu, iar soluia cea mai elegant este aceea de a cuta fragmentul cu pricina ntr-o traducere/versiune impus deja n spaiul nostru cultural; sesizarea i explicarea prin note a sub-textului. Pentru autor i cititorul cruia i s-a adresat iniial, criza rachetelor, de exemplu, spune imediat rzboi rece, Cuba, America, Rusia, team, Kennedy etc. Pentru cititorul romn de nivel mediu poate s nu spun nimic, iar ideea pe care autorul dorea s o transmit se pierde, aa c este util o not. Cititorul romn nu trebuie ns subestimat! Sunt aberante notele referitoare la tot felul de mrci de rcoritoare i sunt utile cele legate, tiu i eu, de politica intern a Finlandei; corectitudinea termenilor militari, geografici, tiinifici, economici. Corect sau nu, unii termeni au intrat n limba noastr ntr-o anumit form, care trebuie respectat. Mici amnunte, cum ar fi problema calibrului armelor, adeseori ratat n ultimii ani, pot fi rezolvate uor cu ajutorul unui dicionar.

Tehnici de traducere i materiale auxiliare Sunt traductori care prefer s citeasc textul pe msur ce l traduc, pentru a nu se plictisi de el, dar sunt i traductori care prefer s citeasc, mcar pe fug, toat cartea, nainte de a ncepe lucrul. A doua variant este, poate, corect... Oricum, nainte de a ncepe traducerea este bine s-i pui la ndemn materialele auxiliare de care o s ai nevoie, un dicionar general, unul de argou, eventual unul de jargon, cnd este cazul, o istorie a rii autorului care s acopere perioada n care se ntmpl aciunea. Eu, unul, propun traductorilor i citirea altor traduceri existente din autorul strin, dac ele exist, ca i citirea unor articole critice, a unor recenzii despre cartea pe care o lucrm mpreun.

Nu numai confruntare cu originalul i ce ar mai avea de fcut editorul dup ce traductorul pred manuscrisul? Poate chiar mai multe lucruri dect n cazul crii unui autor romn! Prima etap este confruntarea cu originalul, adic urmrirea n paralel a celor dou texte, originalul i traducerea, pentru a sesiza absena unor propoziii, paragrafe (se ntmpl i la casele mari!), a restaura textul acolo unde traductorul a czut n diverse capcane.

O a doua etap, executat simultan cu prima n cazul unei traduceri bune, este redactarea textului n limba romn, ca i cum ar fi o lucrare original. Eliminarea repetiiilor suprtoare, a exprimrilor greoaie etc. O a treia etap este verificarea notelor de subsol, eliminarea celor inutile i scrierea unor note noi acolo unde se simte nevoia. Ultima etap este cu att mai complex cu ct este mai pretenioas ediia. Un autor strin merit o prefa, o introducere n opera sa, o bio-bibliografie.

Contractul de traducere Traducerea genereaz drepturi de autor! Un contract de traducere trebuie s specifice toi termenii obligatorii pentru un contract semnat direct cu autorul. Inclusiv dreptul traductorului de a revedea textul dup redactarea acestuia. Din punct de vedere financiar, la ce trebuie s te atepi ca traductor? Plaja tarifelor rezonabile este cuprins ntre 20 i 50 USD pe coala editorial (20 pagini, 31 de rnduri, 65 de semne pe rnd). O valoare mai mic este de neacceptat, chiar i pentru o lucrare extrem de simpl.

6. Simul limbii. Redactare, corectur, probleme de stil. Norme de editare.

ntre originalitate/experiment i corectitudine academic Limba vorbit bate limba scris, se spune, ceea ce nseamn c, treptat, formele ncetenite n limba vorbit vor fi preluate n limba scris, validate de normele academice ale limbii culte. Acest lucru se ntmpl sub ochii notri, dar nu este obligatoriu s fim prtai activi la aceast revoluie. Sub nici o form n cazul lucrrilor tiinifice! Sunt ns de respectat inveniile autorilor, mai ales ale poeilor i sunt acceptabile forme ale limbii vorbite, chiar i jargonul profesional sau argoul n cazul lucrrilor de ficiune. M ntreb ns, mereu, i ncerc s aflu pe ci ocolite de la autor, dac el cunoate n mod real argoul folosit, sau din surse livreti, caz n care poate fi utilizat n mod eronat, lucrarea devenind ridicol.

Atunci cnd editarea/redactarea devine rescriere Nu trebuie s cazi n capcana supra-redactrii. Atenia exagerat acordat sinonimelor posibile, tendina de a aduce stilul autorului la stilul tu personal va duce la o munc inutil i la conflicte. Dac nu-i place i nu crezi n stilul autorului, nu publica acea carte!

Norme de editare

ARGUMENT

Traversm o perioad n care i normele limbii s-au tulburat: cele care preau ferme devin labile, iar aberaiile de pn mai ieri tind s se instituie n norme. Pe de alt parte, am amendat abaterile cele mai frecvente pe care le-am ntlnit n munca editorial.

I

Trebuie adoptate, n principiu, normele ortografice ale Academiei (, sunt); alte opiuni ale autorilor originali ori chiar ale traductorilor sunt ns de respectat atunci cnd textul a fost scris dup introducerea normelor Academiei i autorul i justific opiunea (cele ntlnite pn acum fiind dou: , snt i , sunt). Atenie: n transliterrile din rus i alte limbi slave se va pstra . Manuscrisele trebuie prezentate ntr-o form decent (dactilogram standard de 32 de rnduri x 65 semne pe rnd sau situaie din ce n ce mai frecvent fiier de tip .doc sau .rtf) i pot fi refuzate dintru nceput, chiar de la prima vedere, dac se abat de la unele minime exigene, precum: hrtie curat, dactilografiat inteligibil pe o singur fa, la 2 rnduri; nu se accept dactilograme lipsite de semne diacritice specifice limbii romne; la majuscule, aceste semne se vor completa de mn dac nu au fost completate la main (, , etc.); fiecare capitol va ncepe pe o pagin nou; paragrafele vor fi retrase cu 5 semne; prefeele se vor culege cu un alt caracter dect cuprinsul crii (mai mic sau cursiv), afar de cazul cnd aparin autorilor nii, situaie n care fac parte din oper i sunt tratate ca atare; cuprinsul (sau tabla de materii) se plaseaz de preferin la sfrit. n cazurile mai speciale, redactorii se vor implica n tehnoredactare, indicnd paragrafele, spaiile albe, schimbarea de pagin (pagin nou de dreapta/de stnga/cum cade etc.), texte retrase, amplasarea ilustraiilor, tabelelor etc.

II

Indicaiile de copyright la autorii originali se pot prezenta n dou feluri: fie + numele autorului, dac acesta nu a cedat drepturile editurii; fie + Editura + pentru prezenta ediie, dac drepturile au fost cedate. La traduceri, se va respecta urmtoarea ordine (dar se va consulta obligatoriu contractul, unde pot aprea alte indicaii): + proprietar + an de apariie a originalului + autor + titlu n original. Indicaii de tipul + By arrangement (agreement) with se vor traduce n romnete prin Cu acordul...

III

n cazul reeditrilor de opere originale, se vor pstra formele de limb atestate n epoc sau caracteristicile autorului, dar se vor adapta grafiile, conform normelor ortografice n vigoare. Toate interveniile n text i justificarea lor se vor consemna ntr-o not asupra ediiei, care va preceda textul i va enumera i exemplifica toate tipurile de intervenii operate.

IV

n punctuaie, se vor urmri normele n vigoare, cu mare atenie la urmtoarele capcane: unele forme exclamative prinse n discurs (vai!) se vor izola prin cratime, nu prin virgule; formele cu intonaie interogativ (nu-i aa?) prinse n discurs vor pierde ns semnul ntrebrii i se vor izola prin virgule; se va pune virgul nainte de i, sau n enumerri; se va pune virgul nainte de dar (ci, ns), iar, deci, dar nu nainte de etc.; propoziiile secundare care preced principala vor fi desprite de aceasta prin virgul (cu excepia subiectivelor); nu se vor plasa ntre virgule conjuncii adversative i concluzive ca ns, deci, dar se va pune ntre virgule aadar, totui; se va evita dublarea (i, n orice caz, triplarea) semnelor de punctuaie (puncte sau virgule dup ? sau !); n nici un caz nu se va pune virgula nainte de cratima mare ori parantez; citatele n citate se vor marca n urmtoarea ordine a ghilimelelor: ghilimele rotunde jos () ghilimele ascuite ( ) ghilimele rotunde sus (); punctul i virgula sunt semne duble, n sensul c sunt urmate de pauz (exist i semne triple, dar uzajul ordinatoarelor le-a redus la duble); se va evita folosirea parantezelor n paranteze (al doilea rnd de paranteze fiind eventual nlocuit cu cratime mari), ca i frazele complet nchise n paranteze; dac ns acestea din urm par uneori de neocolit, punctul final se va plasa nainte de nchiderea parantezei; se va evita izolarea prin punct a unor pri nepredicative ale frazei, de obicei introduse prin gerunzii, sau a unor propoziii relative introduse cu care... (n afara unor efecte stilistice recognoscibile ca atare); se va prefera virgula; dialogurile indicndu-se cu linie de dialog, sistemul anglo-saxon (cu ghilimele) se va transpune n mod adecvat; situaiile de dialoguri ntrerupte de (un scurt) discurs narativ direct i reluate apoi de acelai vorbitor se vor rezolva dup caz (o sistematizare aici fiind aproape imposibil); punctuaia final n cazul ghilimelelor se sistematizeaz astfel:

1) La noi, la Srata, la voi, la Brila, Stegarul nfige n brnz zambila. La fel la Mizil, la fel la Chitila. 2) Luca Piu se consider un autor de texticole. 3) estov scrie: Cheile cerului sunt pe pmnt, la ndemna omului. 4) estov scrie: Cheile cerului sunt pe pmnt, la ndemna omului. Aceast idee formidabil a fost pentru ntia oar enunat de Socrate. 5) estov url: Cheile cerului sunt pe pmnt! 6) estov declar: Cheile cerului sunt pe pmnt... (Lev estov, Revelaiile morii, p. 174). Semnul de punctuaie final (punct, puncte de suspensie, semnul exclamrii i al ntrebrii) st nainte de ghilimele dac textul ntre ghilimele constituie un tot (1). n cazurile 3, 4, 5 punctul se pune nainte de ghilimele fiindc nchide vorbirea citat i folosirea lui n acest fel evit i dublarea semnelor de nchidere a frazei. Cnd textul cuprins ntre ghilimele se termin cu semnul ntrebrii, al exclamrii sau cu puncte de suspensie, ghilimelele se pun dup aceste semne i nu se mai pune nc un punct (5); situaiile !, ? i ... se asimileaz aadar cu situaia. (precum ?, !, ...cu.). n cazul 2, punctul se pune dup ghilimele, deoarece textul reprodus e integrat n fraz.

V

Notele se marcheaz cu cifre sau asterisc (nu i cu paranteze), la umrul cuvntului, naintea semnului de punctuaie; la sfrit de propoziie sau fraz, trimiterea se plaseaz dup punct, dac se refer la ntregul enun, sau nainte de punct, dac se refer la unul sau mai multe cuvinte i noiuni ori la un cuvnt izolat care ncheie propoziia sau fraza. Cu toate acestea, este de preferat nchiderea frazei n punct (i ordinea: ghilimele nchise + not + punct).

VI

n general, orice fel de titlu se subliniaz n dactilogram, pentru a fi cules cursiv, inclusiv titlurile de periodice. Pri din aceste ntreguri bibliografice (capitole, articole din reviste i ziare) vor fi ns citate ntre ghilimele. Tot subliniat (respectiv, cursiv) vor aprea i traducerile de titlu citate ntre paranteze; Univers de la fiction (Universul ficiunii). Cuvintele i sintagmele izolate din alte limbi dect romna se vor reproduce tot cursiv (subliniat n dactilogram), iar traducerea lor, cnd este cazul, va urma cu virgul i ntre ghilimele; ex. pain, pine, provine din lat. panem.

Se va evita folosirea i a ghilimelelor i a cursivelor pentru acelai cuvnt sau text. Citatele mai ample n limbi strine se vor da ntre ghilimele sau retras, n acest din urm caz semnele citrii nemaifiind necesare. La sfritul citatelor ample (n motto-uri, de pild) indicarea surselor se va face pe un rnd separat, la dreapta, ntre, ori fr paranteze, fr punct dac trimiterea const numai n titlu i cu punct dac dup titlu urmeaz i alte precizri (pagin, an etc.). Cnd trimiterile bibliografice sunt fcute n continuarea fragmentului citat n textul continuu, ele se vor nchide ntre paranteze, iar punctul va sta dup paranteze. n cadrul aceleiai trimiteri bibliografice se vor folosi virgule, nu puncte. La titlurile cu mai muli autori (peste doi, n general), se poate folosi dup primul nume prescurtarea et alii (et al.), , care, ca mai toate prescurtrile folosite n trimiteri (op. cit., idem, ibidem, supra, infra, loc. cit.), se subliniaz (i se culege cursiv).

VII

Numeralele cardinale se vor scrie cu litere n toate textele cu caracter literar sau discursiv, exceptnd situaiile cnd apare o argumentare cantitativ, matematic ori tiinific evident (msurtori, calcule exemplificate etc.), sau cnd e vorba de date calendaristice. n textele tiinifice, se vor folosi cifre; pentru mii, zeci de mii, milioane etc. se vor folosi spaii, nu puncte: 1 000. Secolele se vor scrie cu cifre romane, cu articole, fr prescurtri: secolul al XVI-lea, dar secolul I i secolul XX. Personal, menin vechile abrevieri .e.n. i e.n., considernd c nu au nimic infamant sau ideologic n ele, ba chiar, n anumite texte speciale, recomand scrierea lor neabreviat (era noastr, nainte de era noastr).

VIII

n ce privete regimul majusculelor, se vor adopta normele oficiale nc n vigoare (Dicionarul ortografic, ortoepic i morfologic al limbii romne, Editura Univers Enciclopedic, 2005), cu cteva excepii: titlurile anglo-americane de orice fel, reproduse n original, se scriu cu iniiale majuscule la toate cuvintele, minus cele ajuttoare; tot cu iniial majuscul se vor scrie Antichitatea, Evul Mediu, Renaterea, Reforma, Contrareforma, Epoca Luminilor, Revoluia din Octombrie (dar: Revoluia francez i Rzboiul civil, dac este vorba de cel din Spania), Coasta de Est (Vest), imperiile (Imperiul Roman etc.), minus cel arist, Maiestatea (Mria etc.) Sa. Rzboaiele mondiale (i orice alt rzboi) se vor scrie cu minuscule. Iad, Rai vor comporta majuscule numai n contexte religioase sau teologice. Strzile de aiurea se vor da n forma lor originar: Fifth Avenue, rue des Plantes.

IX

Abrevierile sunt de evitat n textele beletristice. Cu aceast rezerv, iat o list: a.c. = anul curent a.m. = antemeridian bd. = bulevardul cca. = circa d. ex. = de exemplu Dl, D-lui = Domnul, Domnului D-na, D-nei = Doamna, Doamnei Dr. = doctor D-ra, D-rei = Domnioara, Domnioarei Dvs. = Dumneavoastr ms., mss. = manuscrisul, manuscrisele n. = nota n.a. = nota autorului N.B. = nota bene n.ed. = nota editorului n. trad. = nota traductorului p. = pagina (dar: pp. = paginile) p.m. = postmeridian Sf. = Sfntul, Sfnta sq. = i urmtoarele .a. = i altele/alii .a.m.d. = i aa mai departe . cl. = i celelalte/ceilali La traduceri, pentru a se marca cuvintele strine din original (d. ex., cuvintele franuzeti dintr-un text englezesc), se va face not de subsol cu indicaia sumar (n cazul nostru): n fr. n orig.

X

n general, numele proprii urmeaz forma decis de purttorii lor sau potrivit ortografiei din limba de origine, cu excepia numelor istorice, mitologice, religioase i geografice intrate n uz sub o form romnizat bine consacrat. Numele scriitorilor occidentali din Evul Mediu, majoritatea de expresie latin, citai n forme adaptate diverselor zone lingvistice, se vor scrie n forme romnizate ori de cte ori este posibil, sau ct mai apropiat de forma latin. n cazul numelui Publius Vergilius Maro, se va adopta fie forma romnizat Virgiliu, fie aceea latin Vergilius. Este acceptabil forma Isus Cristos i Crist (dar harism, harismatic), pentru textele cretine de origine catolic sau protestant i Iisus Hristos pentru textele cretine ortodoxe.

XI

Indiferent de normele n vigoare, sunt ERORI: nediftongarea formelor verbale aeaz, neal i a substantivului greeal (aaz, nal, greal); se vor scrie (sau corecta) de aceea diftongat (cu ea); forma de conjunctiv s aibe; corect: s aib; lipsa posesivului alturi de adjectivul propriu; ex.: Propriul fiu i-a spus... va deveni, dup caz, Propriul lui (ei/su) fiu i-a spus...; trecerea unor verbe de conjugarea a II-a (-ea) la a III-a (-e); se va scrie (sau corecta) deci a prea (aprea, disprea), a plcea, a tcea, a zcea; verbul a concluziona; dei repertoriat de unele dicionare recente, l socotim eronat altfel dect n ntrebuinri ironice; se va folosi a conchide sau a trage concluzii; prepoziia datoritn contexte negative (Datorit frigului, mi-au degerat picioarele); corect, se va folosi din cauza (pricina) (Din pricina frigului, mi-au degerat picioarele); cderea pe cratim la capt de rnd, n cazul cuvintelor compuse i al locuiunilor care se scriu cu cratim (de tipul propriu-zis); responsabilitatea (ca i desprirea n silabe la capt de rnd) cad(e) n seama DTP; desprirea defectuoas n silabe la capt de rnd (foarte frecvent la culegerea pe calculator). Se vor scrie desprit (n trei cuvinte) urmtoarele locuiuni: o dat ce, o dat cu, de ndat cei o dat + participiu ( de asemenea: dintr-o dat). Se va scrie filozofie, dar: esoteric, disertaie, premis, disiden. Sunt corecte formele: prinii proprii (nu propri), propriii prini, maic-sii, nevesti-sii. Recomandabil este forma mnstire (i nu mnstire).

Prefixele de tipul supra, anti, hiper, super etc. se vor aglutina cu substantivul sau adjectivul secvent, renunndu-se la cratim; totui, cratima va fi meninut n cazul redublrii unor vocale (antiimperialist) sau consoane (hiper-realist). De asemenea, se va renuna pe ct posibil la cratim n cazul articulrii unor vocabule strine din ce n ce mai frecvente n romnete (bossul i nu boss-ul, jeepul, Mercedesul etc.).

autor

7. Drepturile de

Dincolo de raporturile morale i culturale care se stabilesc ntre autor i editor, publicarea operei autorului implic i formalitatea ncheierii unui contract de editare, prin care sunt stabilite o serie de detalii financiare i editoriale legate de cedarea dreptului de autor. Negocierea contractului este purtat parial sau integral de ctre editor. Dac poziia lui n editur nu este la nivel de management, atunci el stabilete detaliile contractului, l pregtete n form scris i particip la negocierea final ntre autor i directorul editurii. Editorul, chiar aflat n aceast poziie ceva mai modest, tot pstreaz un ascendent asupra autorului el poate s spun Nu! i s spulbere orice speran a acestuia. Am ataat un model de contract de editare, perfectibil i el, dar funcional, ca i cteva comentarii la cele mai importante articole din legea care stabilete cadrul juridic n acest domeniu. Principalele elemente de negociat sunt: durata contractului. El nu poate fi ncheiat pe termen nelimitat, aa cum nu poate fi ncheiat i pentru toate lucrrile pe care le va scrie din acel moment nainte autorul. Durata optim, favorabil i autorului care, eventual nemulumit de modul n care a fost publicat i promovat, se poate muta la o alt editura nainte ca opera lui s dateze, dar acceptabil i pentru editor, care, n cazul unui succes, poate vinde tiraje suplimentare, ediii noi, eventual revzute i adugite, este de 5 ani. Se poate negocia ntre 3 i 7 ani fr mari probleme. n afara acestor valori, fie autorul, fie editorul, pot avea dificulti. teritoriul i limba pentru care se cedeaz drepturile. Specificaia corect este n limba romn, fr a limita teritoriul pe care opera va fi distribuit, pentru a permite vnzarea i n alte ri, acolo unde se afl cititori de limba romn. termenul de apariie al primei ediii. Contractul este ncheiat, de multe ori, cnd opera exist, dar nu se afl n form final. Autorul mai are de lucrat, eventual de acceptat i realizat modificrile solicitate de editor. Toat lumea este interesat ns de momentul apariiei n librrii a crii. Normal este s se stabileasc un termen de cel puin 9 luni de la predarea manuscrisului n forma final. Autorul o s fie nemulumit, iar autorul cu experien n pres va fi chiar uimit, doar el scrie azi i mine este publicat la revista lui. Naterea unei cri dureaz cel puin 9 luni, asta este viaa. O editur nu public o singur carte, ea trebuie s atepte la rnd, trebuie pregtit editorial i tehnic, trebuie promovat. Explic-i autorului c graba stric treaba! cedarea drepturilor patrimoniale implic o remuneraie pentru autor. n mod corect, ea trebuie s fie proporional cu succesul comercial al crii, nu cu succesul la critic, sau cu valoarea literar a operei. Acest lucru este greu de explicat mai ales debutanilor, sau veleitarilor, oare de ce ajungi s semnezi un cintract cu acetia? n plus, mai ales pn cnd capei experien, nu te lsa amgit de afirmaii de genul eu asigur vnzarea a 1000 de exemplare, sau din titlul anterior editura a tras trei tiraje succesive, care s-au vndut peste noapte. Nu exist certitudine pe piaa crii. i cea mai bun carte poate fi un eec comercial. Autorul, dac i primete banii nainte de publicare, sau n momentul publicrii, este posibil s dispar, s nu mai fie interesat de promovarea crii sale. De aceea, cea mai bun variant este aceea a drepturilor sub forma unui procent din valoarea tirajului vndut. Atenie, preul de vnzare se calculeaz scznd din preul de raft timbrul literar.

Copyright, sau ficiunea proprietii...

Orice discuie despre dezvoltarea noilor tehnologii ajunge, mai devreme sau mai trziu, la problema proteciei drepturilor de autor. nca din primele zile ale digitalizrii i circulaiei prin Reea a informaiei, a publicrii ei fr mari eforturi i n cel mai scurt timp, cei care mncau o pine din exploatarea copyright-ului au ncercat s aplice n aceasta lume nou concepte stabilite pentru circulaia informaiei n strict legtur cu un obiect fizic, palpabil: o carte, un CD. n lumea veche lucrurile erau clare, o carte (sau alt obiect similar) era greu de realizat, avea n spatele ei o industrie care putea calcula preul de cost al suportului fizic. Putea fi controlat tirajul, preul de vnzare. Lucrurile au luat-o razna o dat cu apariia copiatorului, a casetofonului. Cu o investiie oarecare, puteai s obii un exemplar necontrolat de proprietarul drepturilor de autor. Cu ct tehnologia a avansat, copyright-ul a devenit o ficiune, i-a pierdut contactul cu realitatea. Suntem pui n situaia de a nlocui conceptul de protecie a drepturilor intelectuale din epoca industrial cu conceptul de cooperare intelectual din epoca informatic. Adepii vechii paradigme se zbat ncercnd s elaboreze sisteme de protecie ct mai sofisticate, parole, hasp-uri, sisteme de criptare, protecii la copiere. Funcioneaz oare? Ceva se va ntmpla. Oamenii continu s fac afaceri, iar n comunitatea aflat n afara legii copyrightului sunt instituite noi coduri de conduit, noi practici, alt sistem de valori. Chiar dac tehnologia nu poate s scrie coduri de legi, ea ofer alte metode pentru restaurarea drepturilor intelectuale. Fundamental este faptul c o idee o ai n exclusivitate atta timp ct nu o mprteti nimnui, dar din momentul n care ai divulgat-o ea intr i n posesia auditoriului, care nu poate fi somat s o arunce aa cum arunc un alt obiect i nici nu-l srcete pe emitor dect n masura n care o transform n bani fr acceptul acestuia. Ct timp sistemul de comunicare era de la persoan la persoan, iar distribuia n mas depindea de acoperirea costurilor de producie, cum am spus-o, lucrurile erau simple, dar acum ideile pleac singure la plimbare i pot fi citite oriunde n lume fr controlul autorului. Cum a putea fi pltit pentru ideile care mi prsesc mintea? Iar dac nu voi fi pltit, cine poate asigura continuarea eforturilor mele? O variant deja ncetenit este proiectul elaborat n colaborare, fiecare contribuie gratuit cu munca i imaginaia sa, toi beneficiaz de produsul final, fie prin utilizarea lui, fie chiar prin vnzarea lui, aa cum se ntmpl cu Linux-ul. Dac n domeniul software-ului funcioneaz, cum poate fi aplicat aceast metod n literatur i art n general? O metod simpl, dar cu circulaie redus n acest moment, este susinerea artistului i a accesului la reea, pentru publicarea pe web a operei, prin publicitate. Site-urile cele mai vizitate, i asta depinde, nu, de calitatea textelor, imaginilor, melodiilor, vor deveni un loc la fel de bun pentru promovarea unor produse ca i celelalte medii. Pot fi obinute venituri suplimentare prin trimiterea contra cost, prin e-mail, a unor materiale ctre cei care le solicit dup principiul dac v place ceea ce ai primit gratis, contra taxei de abonament primii i mai mult.

Model de contract de editare:

CONTRACT DE EDITARE Nr. ........ / ....................

ntre subsemnaii: Editura,

cu sediul n ___________________, tel. ________, nregistrat la Registrul Comerului cu nr.__________, reprezentat de ______________, numit n continuare Editura, pe de o parte i Dl/Dna.............................................................................................................................., cu domiciliul n ................................................................................................................,

tel.: ...................................., numit() n continuare Autorul, pe de alt parte, a intervenit urmtorul contract: Art. 1aObiectul contractului l constituie lucrarea Autorului, cu titlul/titlul provizoriu: ...................................................................................................................................., numit n continuare Opera. 1bn cazul n care titlul definitiv va fi stabilit ulterior, dreptul de decizie final l va avea Editura. Autorul poate protesta mpotriva acestui titlu doar n msura n care este lezat dreptul su de personalitate. 1c Autorul garanteaz c este singurul deintor al dreptului de autor asupra Operei i c nu a ntreprins nimic ce ar putea contraveni drepturilor cedate prin prezentul contract. Autorul garanteaz acelai lucru i n privina materialului grafic parte integrant a manuscrisului, ale crui drepturi de folosin le deine. Autorul va informa Editura, n msura n care deine informaii relevante, despre toate celelalte ilustraii i anexe grafice parte integrant a manuscrisului, ale cror drepturi de folosin le deine. 1d Autorul este obligat s informeze Editura cu privire la persoanele i/sau evenimentele descrise n Oper care pot constitui un risc juridic, n msura n care Opera le lezeaz imaginea public i drepturile personale i i asum deplina responsabilitate n privina coninutului Operei. Art. 2aAutorul cedeaz Edituri drepturile de autor pe durata a .......... ani, pentru o singur ediie, fr restricii privitoare la locul editrii, dreptul unic i exclusiv de a reproduce, difuza i comercializa Opera, n orice fel de ediie, pe teritoriul Romniei i al altor state, fr a limita numrul de exemplare. 2b Autorul cedeaz Editurii, pe ntreaga perioad menionat n Art. 2a, urmtoarele drepturi unice i exclusive, n totalitate: dreptul de publicare prealabil i de retiprire integral sau parial a Operei; dreptul de traducere n alt limb; dreptul de editare, tiprire i difuzare a unor ediii n limba romn, publicate n alte ri n care exist sau nu comuniti romneti; dreptul de publicare sub form de carte de buzunar, carte de popularizare, ediie special, ediie retiprit, manual colar sau ediie pentru cluburi ale crii; dreptul de multiplicare pe alte ci, n special prin procedee foto-mecanice sau prin procedee similare;

dreptul de nregistrare pe diferite dispozitive magnetice i/sau electronice, n scopul reproducerii prin imagine i/sau sunet, precum i dreptul de multiplicare i difuzare a acestora; dreptul de lectur i/sau nregistrare a Operei sau a fixrilor acesteia de pe/pe orice tip de suport video i/sauaudio, a transmisiunilor prin difuzoare sau a altor tipuri de transmisiuni; dreptul de lectur public a Operei prin intermediul unor teri; dreptul de prelucrare, editare, multiplicare i difuzare a Operei n variant multimedia, pe supori specifici, existeni n prezent sau n viitor. 2c Prelucrarea Operei se va face n direct colaborare cu Autorul i fr a se opera modificri de natur s pericliteze drepturile intelectuale i personale ale acestuia. Art. 3 Editura se oblig s multiplice Opera, s o distribuie i s i fac o publicitate corespunztoare. n toate materialele publicitare referitoare la Oper va aprea, n mod obligatoriu, i numele Autorului. Prezentarea grafic, coperta, tirajul, preul de vnzare i msurile publicitare vor fi stabilite de ctre Editur, innd seama de specificul Operei i de condiiile de pia. Editura i rezerv dreptul de a modifica preul, n funcie de condiiile concrete de vnzare. Art. 4 Editura se oblig s tipreasc prima ediie a Operei n cel mult ......... luni de la data predrii manuscrisului, cel mai trziu la data de ................................... Orice ntrziere datorat unor cauze de for major va fi adus la cunotina Autorului. Art. 5a Autorul va primi urmtorul onorariu: o sum corespunztoare unui procent de ....... la sut din valoarea (numarul de exemplare nmulit cu preul de distribuie/exemplar) tirajului comercial (tirajul total fara 100 exemplare, reprezentnd protocol i semnale pres). 5b Plata sumelor datorate Autorului se va face lunar, pe masura vnzrii i a raportului de stoc. 5c Onorariile obinute din vnzarea dreptului de traducere a Operei n alt limb vor fi mprite ntre Autor i Editur dup cum urmeaz: 75% Editura i 25% Autorul, dac respectivul contract a fost ncheiat prin efortul Editurii; 25% Editura i 75% Autorul, dac respectivul contract a fost ncheiat prin efortul Autorului. 5d Toate sumele pltite Autorului vor fi impozitate conform legislaiei n vigoare (Autorii scutii de impozit vor prezenta Editurii, din timp, documentele doveditoare). Sumele rmase vor fi puse la dispoziia Autorului n forma dorit de acesta (numerar, vrsmnt n cont personal etc.). 5e Autorul se oblig s accepte i s respecte prevederile legale privitoare la regimul impozitrii. 5f Exemplarele de autor, exemplarele de semnal, cele de lucru i cele destinate publicitii nu intr n calculul onorariului. 5g n cazul contractelor colective, atunci cnd exist doi sau mai muli autori, acetia vor stabili i vor comunica Editurii, n termen de cel mult 7 zile de la semnarea contractului, modul de mprire a sumei care li se cuvine. n caz contrar, Editura va mpri n mod egal suma, ntre autori. Art. 6Veniturile realizate din valorificarea drepturilor secundare vor fi mprite ntre Autor i Editur astfel: 25 % Autorul i 75 % Editura. Art. 7 Autorul va primi un numr de 14 exemplare din Opera tiprit, cu titlul de exemplare de autor. Autorul poate cumpra alte exemplare ale Operei (nu mai mult de 1000) direct de la Editur, cu un rabat de 20% fa de preul de vnzare.

Art. 8 Autorul se oblig s predea Editurii manuscrisul complet i multiplicabil listat la imprimant i nsoit de dischet sau dactilografiat, nsoit de toate materialele grafice anexe, cel mai trziu la data de ..................................... . n cazul nerespectrii acestui termen, se va acorda un termen suplimentar de ............ luni. n cazul nerespectrii termenului suplimentar, Editura este n drept s rezilieze prezentul contract. Art. 9 La cererea Editurii, Autorul va corecta Opera culeas i va acorda viza bun de tipar, prin care se vor aproba i eventualele abateri fa de manuscris. Copiile trimise Autorului vor fi considerate bun de tipar dac acesta nu s-a exprimat n legtur cu ele n termen de 30 zile calendaristice. n cazul n care Autorul aduce modificri textului dup paginare, cheltuielile suplimentare vor fi suportate de acesta, n cazul n care depesc 10% din costul de culegere. Art. 10Autorul va fi ntiinat n mod obligatoriu n scris dac o ediie a Operei tiprite s-a epuizat i cartea nu mai poate fi livrat distribuitorilor. Art. 11 Pentru executarea prezentului contract i pentru orice comunicri, prile i aleg domiciliile artate n contract. Prile se oblig s i comunice reciproc orice schimbare a adresei sau a numrului de telefon. Art. 12 Prezentul contract se completeaz cu dispoziiile legii 8/1996. Art. 13 n caz de litigiu, prile aleg competena Judectoriei sectorului _, Bucureti. Art. 14 Prezentul contract se completeaz cu dispoziiile legale n vigoare la data semnrii lui.

ncheiat astzi, ....................................., n dou exemplare, cte unul pentru fiecare parte.

EDITURA, AUTORUL,

(ntocmit) Director editorial, B.I. seria ........ nr. ................ elib. de .................................. la data de .............................. (avizat) Director general, CNP .......................................

.

Comentarii la LEGEA Nr. 8 din 14 martie 1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe PUBLICAT N: MONITORUL OFICIAL NR. 60 din 26 martie 1996

ART. 1 (1) Dreptul de autor asupra unei opere literare, artistice sau stiintifice, precum si asupra oricaror asemenea opere de creatie intelectuala, este recunoscut si garantat in conditiile prezentei legi. Acest drept este legat de persoana autorului si comporta atribute de ordin moral si patrimonial. (2) Opera de creatie intelectuala este recunoscuta si protejata, independent de aducerea la cunostinta publica, prin simplul fapt al realizarii ei, chiar neterminata. Comentariu: Autorul este unicul deintor al dreptului de autor i este protejat prin lege. Lucrarea este protejat nc din momentul scrierii, deci nu poate fi folosit integral sau parial dect cu asentimentul autorului. Chiar dac v este oferit un manuscris cu precizarea c ofertantul este deintorul unicului exemplar al operei, dac nu este i autor al operei, n ciuda oricror afirmaii pe care acesta le poate face, nu avei dreptul s editai lucrarea cu pricina.

ART. 5 (1) Este opera comuna opera creata de mai multi coautori, in colaborare. (2) Dreptul de autor asupra operei comune apartine coautorilor acesteia, intre care unul poate fi autorul principal, in conditiile prezentei legi. (3) In lipsa unei conventii contrare, coautorii nu pot exploata opera decit de comun acord. Refuzul consimtamintului din partea oricaruia dintre coautori trebuie sa fie temeinic justificat. (4) In cazul in care contributia fiecarui coautor este distincta, aceasta poate fi exploatata separat, cu conditia sa nu se prejudicieze exploatarea operei comune sau drepturile celorlalti coautori. (5) In cazul utilizarii operei create in colaborare, remuneratia se cuvine coautorilor in proportiile pe care acestia le-au convenit. In lipsa unei conventii, remuneratia se imparte proportional cu partile de contributie ale autorilor sau in mod egal, daca acestea nu se pot stabili. Comentariu: n cazul n care o s nchei un contract pentru o oper colectiv, orict de bine s-ar nelege, n aparen, autorii, specific n contract modul n care vor fi mprite drepturile de autor. Peste un an, poate c nu se vor mai nelege att de bine i vei deveni mediatorul unui conflict pe care nu i-l doreti.

ART. 6 (1) Este opera colectiva opera in care contributiile personale ale coautorilor formeaza un tot, fara a fi posibil, data fiind natura operei, sa se atribuie un drept distinct vreunuia dintre coautori asupra ansamblului operei create. (2) In lipsa unei conventii contrare, dreptul de autor asupra operei colective apartine persoanei fizice sau juridice din initiativa, sub responsabilitatea si sub numele careia a fost creata. Comentariu: Produsele multimedia sunt tot mai prezente i este posibil s fii implicat ntr-o astfel de editare. Dac opera apare la sugestia ta, a editorului, specific acest lucru n contract. Ca i faptul c este vorba de o oper colectiv. n acest fel, vei controla att coninutul, ca text, ct i design-ul, interfaa, sunetul, celelalte componente.

ART. 7

Constituie obiect al dreptului de autor operele originale de creatie intelectuala in domeniul literar, artistic sau stiintific, oricare ar fi modalitatea de creatie, modul sau forma concreta de exprimare si independent de valoarea si destinatia lor, cum sint: a) scrierile literare si publicistice, conferintele, predicile, pledoariile, prelegerile si orice alte opere scrise sau orale, precum si programele pentru calculator; b) operele stiintifice, scrise sau orale, cum ar fi: comunicarile, studiile, cursurile universitare, manualele scolare, proiectele si documentatiile stiintifice; c) compozitiile muzicale cu sau fara text; f) operele fotografice, precum si orice alte opere exprimate printr-un procedeu analog fotografiei; l) lucrarile plastice, hartile si desenele din domeniul topografiei, geografiei si stiintei in general. Comentariu: Mai pe scurt, cam tot ceea ce a-i putea edita este subiect al dreptului de autor. n sensul acestui articol, nu poi alctui o antologie de texte publicate prin periodice, de unul sau mai muli autori, dac nu ai contract cu fiecare autor n parte. Nu poi publica notiele de curs din facultate, chit c sunt scrise de mna ta. Nu poi folosi pentru ilustrarea copertei fotografii decupate fr discernmnt din reviste. Nu poi realiza o hart dect dac ai drepturile pentru ea, sau dac o realizezi de unul singur, situaie i ea amendat de alte legi.

ART. 8 Fara a prejudicia drepturile autorilor operei originale, constituie, de asemenea, obiect al dreptului de autor operele derivate care au fost create plecind de la una sau mai multe opere preexistente, si anume: a) traducerile, adaptarile, adnotarile, lucrarile documentare, aranjamentele muzicale si orice alte transformari ale unei opere literare, artistice sau stiintifice care reprezinta o munca intelectuala de creatie; b) culegerile de opere literare, artistice sau stiintifice, cum ar fi: enciclopediile si antologiile, colectiile sau compilatiile de materiale sau date, protejate ori nu, inclusiv bazele de date, care, prin alegerea sau dispunerea materialului, constituie creatii intelectuale. Comentariu: Dup 1989, prima mare greeal fcut de editorii debutani a fost preluare unor traduceri fr contactarea traductorilor. Chiar i cnd era vorba de o oper de patrimoniu, un Dumas, de exemplu, drepturile pentru traducere nc erau valabile i aparineau traductorului. Majoritatea proceselor s-au sfrit ru pentru editori...

ART. 9 Nu pot beneficia de protectia legala a dreptului de autor urmatoarele: a) ideile, teoriile, conceptele, descoperirile si inventiile, continute intr-o opera, oricare ar fi modul de preluare, de scriere, de explicare sau de exprimare; b) textele oficiale de natura politica, legislativa, administrativa, judiciara si traducerile oficiale ale acestora; c) simbolurile oficiale ale statului, ale autoritatilor publice si ale organizatiilor, cum ar fi: stema, sigiliul, drapelul, emblema, blazonul, insigna, ecusonul si medalia; d) mijloacele de plata;

e) stirile si informatiile de presa; f) simplele fapte si date. Comentariu: Pentru c totul poate fi interpretabil, preluarea unei idei, chiar i cu alte cuvinte, chiar dac va scpa de sub incidena legii, nu va scpa de oprobiul confrailor pentru plagiat. Editorul care susine acest plagiat va fi i el afectat, deci mare atenie la operele care i se par nc din prima clip ci aduc aminte de ceva!

ART. 10 Autorul unei opere are urmatoarele drepturi morale: a) dreptul de a decide daca, in ce mod si cind va fi adusa opera la cunostinta publica; b) dreptul de a pretinde recunoasterea calitatii de autor al operei; c) dreptul de a decide sub ce nume va fi adusa opera la cunostinta publica; d) dreptul de a pretinde respectarea integritatii operei si de a se opune oricarei modificari, precum si oricarei atingeri aduse operei, daca prejudiciaza onoarea sau reputatia sa; e) dreptul de a retracta opera, despagubind, daca este cazul, pe titularii drepturilor de exploatare, prejudiciati prin exercitarea retractarii. Comentariu: Nu este vorba numai de bani! De aceea, opera trebuie nsoit, att pe copert, ct i n toate materialele promoionale, de numele autorului. Modificrile, atunci cnd sunt necesare, trebuie supuse aprobrii autorului. Dac autorul este un profesionist i crede n profesionalismul editorului, lucrurile decurg fr incidente majore, iar autorul accept i preia modificrile. Este bine ca acestea s apar ntr-un manuscris purtnd viza autorului. Dac autorul nu este de acord, dar eti sigur de necesitatea modificrilor, obine viza acestuia chiar i prin ameninarea cu renunarea la publicarea operei, eventual chiar renun la oper, orict ai investit deja n aceasta, dect s o publici cu modificri fcute fr asentimentul autorului.

ART. 13 Utilizarea sau exploatarea unei opere da nastere la drepturi distincte si exclusive ale autorului de a autoriza: a) reproducerea integrala sau partiala a operei; b) difuzarea operei; c) importul in vederea comercializarii pe teritoriul Romaniei a copiilor de pe opera, realizate cu consimtamintul autorului; d) reprezentarea scenica, recitarea sau orice alta modalitate publica de executie sau de prezentare directa a operei; ART. 14 (2) Prin difuzare, in sensul prezentei legi, se intelege distribuirea catre public a originalului ori a copiilor unei opere, prin vinzare, inchiriere, imprumut sau prin orice alt mod de transmitere cu titlu oneros sau cu titlu gratuit.

Comentariu: Dei articolul conine mai multe precizri, ai grij s specifici n contract cel puin aceste puncte. Ai nevoie de autorizaia de a reproduce parial opera pentru eventuale antologii, pentru publicarea de fragmente n pres, pentru a atrage atenia cititorilor. Ai nevoie de dreptul de a DIFUZA opera, nu numai de a o edita, orict de ciudat ar fi, faptul c publici opera pentru a o vinde trebuie precizat. Trebuie precizat i teritoriul pe care vei difuza opera, aa cum vei descoperi n contractul model. Pentru ficiune, dreptul de reprezentare scenic, de ecranizare, poate aduce beneficii substaniale i nu trebuie uitat. n fond, chiar i pentru autorii americani, ale cror cri apar n tiraje uriae, ecranizarea este aceea care aduce cei mai muli bani.

ART. 16 Autorul unei opere are dreptul patrimonial exclusiv de a autoriza traducerea, publicarea in culegeri, adaptarea, precum si orice alta transformare a operei sale prin care se obtine o opera derivata. Comentariu: Sunt extrem de rare cazurile n care autorul se lupt pentru un contract de traducere. El ajunge s fie tradus ntr-o limb strin doar prin eforturile editorului sau ale agentului. i simplul fapt c poate arta/oferi opera tiprit unui posibil editor strin i se datoreaz, este o bil alb pentru el c a reuit s treac de un filtru editorial, deci nu risipi investiia n autor i precizeaz condiiile n care poi intermedia un contract de traducere pentru oper.

ART. 25 (1) Drepturile patrimoniale prevazute la art. 13, 16, 17, 18 si 21 dureaza tot timpul vietii autorului, iar dupa moartea acestuia se transmit prin mostenire, potrivit legislatiei civile, pe o perioada de 70 de ani, oricare ar fi data la care opera a fost adusa la cunostinta publica in mod legal. Daca nu exista mostenitori, exercitiul acestor drepturi revine organismului de gestiune colectiva mandatat in timpul vietii de catre autor sau, in lipsa unui mandat, organismului de gestiune colectiva cu cel mai mare numar de membri, din domeniul respectiv de creatie. (2) Persoana care, dupa incetarea protectiei dreptului de autor, aduce la cunostinta publica, in mod legal, pentru prima oara, o opera nepublicata inainte, beneficiaza de protectia echivalenta cu cea a drepturilor patrimoniale ale autorului. Durata protectiei acestor drepturi este de 25 de ani incepind din momentul in care a fost adusa pentru prima oara la cunostinta publica, in mod legal. ART. 27 (1) Durata drepturilor patrimoniale asupra operelor realizate in colaborare este de 70 de ani de la moartea ultimului coautor. ART. 32 Termenele stabilite in prezentul capitol se calculeaza incepind cu data de 1 ianuarie a anului urmator mortii autorului sau aducerii operei la cunostinta publica, dupa caz. Comentariu: Ai de reinut o cifr, 70. Ct timp nu au trecut cei 70 de ani de la decesul autorului, chiar dac nu exist motenitori cunoscui, lucrurile sunt delicate. Primesc 10-15 manuscrise pe sptmn, intrate n patrimoniu sunt, probabil, zeci de mii de titluri, deci nu este nevoie s riti, o s ai, n calitate de editor, o ofert asemntoare. Nu trebuie s crezi prea mult nici n varianta anunului la mica publicitate cu caut autor sau motenitori. Pentru ca totul s fie n regul, dincolo de anun, e nevoie s blochezi toate drepturile cuvenite ntr-un cont i tot nu eti ferit de consecine.

ART. 33

(1) Sint permise, fara consimtamintul autorului si fara plata vreunei remuneratii, urmatoarele utilizari ale unei opere aduse anterior la cunostinta publica, cu conditia ca acestea sa fie conforme bunelor uzante, sa nu contravina exploatarii normale a operei si sa nu il prejudicieze pe autor sau pe titularii drepturilor de exploatare: b) utilizarea de scurte citate dintr-o opera, in scop de analiza, comentariu sau critica ori cu titlu de exemplificare, in masura in care folosirea lor justifica intinderea citatului; (2) In cazurile prevazute la lit. b), c), e), f) si h) trebuie sa se mentioneze sursa si numele autorului, daca acesta apare pe lucrarea utilizata, iar in cazul operelor de arta plastica sau de arhitectura, si locul unde se gaseste originalul. Comentariu:Scurte citate... Cndva, baremul era stabilit la 6 pagini dactilo standard. Indiferent ct de ntins era lucrarea din care se cita, acest barem era considerat suficient pentru necesitile expuse n lege.

ART. 35 Transformarea unei opere, fara consimtamintul autorului si fara plata unei remuneratii, este permisa in urmatoarele cazuri: a) daca este o transformare privata, care nu este destinata si nu este pusa la dispozitia publicului; b) daca rezultatul transformarii este o parodie sau o caricatura, cu conditia ca rezultatul sa nu creeze confuzie in ce priveste opera originala si autorul acesteia; c) daca transformarea este impusa de scopul utilizarii permise de autor. Comentariu: Situaia cu care te vei confrunta cel mai des este aceea a parodiei. Eliminarea confuziei este greu de stabilit, dar condiia trebuie pus mai ales pentru titlu i numele personajelor.

ART. 39 (1) Autorul sau titularul dreptului de autor poate ceda prin contract altor persoane numai drepturile sale patrimoniale. (2) Cesiunea drepturilor patrimoniale ale autorului poate fi limitata la anumite drepturi, pentru un anumit teritoriu si pentru o anumita durata. (3) Drepturile patrimoniale ale autorului sau ale titularului dreptului de autor se pot transmite prin cesiune exclusiva ori neexclusiva. (4) In cazul cesiunii exclusive, insusi titularul dreptului de autor nu mai poate utiliza opera in modalitatile, pe termenul si pentru teritoriul convenite cu cesionarul si nici nu mai poate transmite dreptul respectiv unei alte persoane. Caracterul exclusiv al cesiunii trebuie sa fi expres prevazut in contract. (5) In cazul cesiunii neexclusive, titularul dreptului de autor poate utiliza el insusi opera si poate transmite dreptul neexclusiv si altor persoane. Comentariu: Pi, te ntrebi, ce alte drepturi dect cele patrimoniale ar mai putea ceda autorul? Ar putea ceda drepturile morale! Acest paragraf interzice, practic, munca negrilor, i le ofer o cale de atac celor obligai s scrie i s-i vad publicat opera sub o alt semntur. Atenie la dreptul autorului de a ceda drepturile n mod neexclusiv! Specific n contract c este vorba de o cedare exclusiv, altfel te vei trezi cu aceeai lucrare publicat la o alt editur, ceea ce i va da socotelile peste cap.

ART. 41 (1) Contractul de cesiune a drepturilor patrimoniale trebuie sa prevada drepturile patrimoniale transmise, modalitatile de exploatare, durata si intinderea cesiunii, precum si remuneratia titularului dreptului de autor. Absenta oricareia dintre aceste prevederi da dreptul partii interesate de a cere anularea contractului. (2) Cesiunea drepturilor patrimoniale privind totalitatea operelor viitoare ale autorului, nominalizate sau nenominalizate, este lovita de nulitate absoluta. Comentariu: Vezi cum sunt fcute aceste precizri n contractul model.

ART. 43 (1) Remuneratia cuvenita in temeiul unui contract de cesiune a drepturilor patrimoniale se stabileste prin acordul partilor. Cuantumul remuneratiei se calculeaza fie proportional cu incasarile provenite din exploatarea operei, fie in suma fixa sau in orice alt mod. (2) Cind remuneratia nu a fost stabilita prin contract, autorul poate solicita organelor jurisdictionale competente, potrivit legii, stabilirea remuneratiei. Aceasta se va face avind in vedere sumele platite uzual pentru aceeasi categorie de opere, destinatia si durata exploatarii, precum si alte circumstante ale cazului. (3) In cazul unei disproportii evidente intre remuneratia autorului operei si beneficiile celui care a obtinut cesiunea drepturilor patrimoniale, autorul poate solicita organelor jurisdictionale competente revizuirea contractului sau marirea convenabila a remuneratiei. Comentariu: Sistemul de plat cel mai echitabil este acela al drepturilor proporionale cu vnzarea lucrrii publicate, altfel spus un procent din valoarea tirajului vndut. Nu ceda presiunilor fcute de autor pentru o plat forfetar, este posibil s nu vinzi nici un exemplar, iar drepturile de autor pltite se vor aduna i ele la pagub.

ART. 44 (1) In lipsa unei clauze contractuale contrare, pentru operele create in cadrul unui contract individual de munca, drepturile patrimoniale apartin autorului operei create. Daca o asemenea clauza exista, aceasta urmeaza sa cuprinda termenul pentru care au fost cesionate drepturile patrimoniale de autor. In absenta precizarii termenului, acesta este de 3 ani de la data predarii operei. (2) La expirarea termenului mentionat in alin. (1) drepturile patrimoniale revin autorului. (3) Autorul unei opere create in cadrul unui contract individual de munca isi pastreaza dreptul exclusiv de utilizare a operei, ca parte din ansamblul creatiei sale. Comentariu: Nu pare s fie un caz posibil, i totui! i se propune manuscrisul unui dicionar. Autorul ntrete oferta cu argumentul c este cercettor la un institut de specialitate. Nu a fost oare dicionarul o sarcin de serviciu a autorului?

ART. 46 (1) Contractul de comanda a unei opere viitoare trebuie sa cuprinda atit termenul de predare, cit si termenul de acceptare a operei de catre utilizatori.

(2) Persoana care comanda opera are dreptul sa denunte contractul, daca opera nu indeplineste conditiile stabilite. In caz de denuntare a contractului, sumele incasate de autor ramin acestuia. Daca, in vederea crearii unei opere care a facut obiectul unui contract de comanda, s-au executat lucrari pregatitoare, autorul are dreptul la restituirea cheltuielilor efectuate. Comentariu: Termenul de predare, eventual nc un termen suplimentar acordat autorului, sunt condiii necesare pentru urmrirea contractului. Autorul ntrzie, mai ales n cazul lucrrilor comandate, aa c portia denunrii contractului pentru ntrziere poate fi salvatoare cnd lucrarea nu corespunde. ndeplinirea sau nendeplinirea condiiilor stabilite este foarte greu de demonstrat. Autorul a adus 200 de pagini, attea cte ai cerut, dar au ele coninutul dorit?

ART. 47 (1) Autorul poate solicita desfiintarea contractului de cesiune a dreptului patrimonial in cazul in care cesionarul nu il exploateaza sau il exploateaza intr-o masura insuficienta si daca, prin aceasta, interesele justificate ale autorului sint afectate considerabil. (2) Autorul nu poate solicita desfiintarea contractului de cesiune, daca motivele de neexploatare sau de exploatare insuficienta se datoreaza propriei culpe, faptei unui tert, unui caz fortuit sau de forta majora. (3) Desfiintarea contractului de cesiune, mentionata la alin. (1), nu poate fi solicitata inainte de expirarea a 2 ani de la data cesionarii dreptului patrimonial unei opere. In cazul operelor cedate pentru publicatiile cotidiene, acest termen va fi de 3 luni, iar in cazul publicatiilor periodice, de un an. Comentariu: Autorul poate orice. Chiar i dac nu are dreptate. Ateapt-te s se poarte peste capul tu o lupt ntre autor i factorii de decizie ai editurii.

ART. 48 (1) Prin contractul de editare, titularul dreptului de autor cedeaza editorului, in schimbul unei remuneratii, dreptul de a reproduce si de a difuza opera. (2) Nu constituie contract de editare conventia prin care titularul dreptului de autor imputerniceste, pe cheltuiala sa, pe un editor pentru a reproduce si, eventual, a difuza opera. ART. 49 Titularul dreptului de autor poate ceda editorului si dreptul de a autoriza traducerea si adaptarea operei. ART. 51 (1) Contractul de editare trebuie sa cuprinda clauze cu privire la: a) durata cesiunii; b) natura exclusiva sau neexclusiva si intinderea teritoriala a cesiunii; c) numarul maxim si minim al exemplarelor; d) remuneratia autorului, stabilita in conditiile prezentei legi; e) numarul de exemplare rezervate autorului cu titlu gratuit; f) termenul pentru aparitia si difuzarea exemplarelor fiecarei editii sau, dupa caz, ale fiecarui tiraj;

g) termenul de predare a originalului operei de catre autor; h) procedura de control al numarului de exemplare produse de catre editor. (2) Absenta oricareia dintre clauzele prevazute la lit. a), b) si d) da dreptul partii interesate de a cere anularea contractului. ART. 53 Editorul este obligat sa permita autorului sa aduca imbunatatiri sau alte modificari operei in cazul unei editii noi, cu conditia ca aceste imbunatatiri sau modificari sa nu mareasca esential costurile editorului si sa nu schimbe caracterul operei, daca in contract nu se prevede altfel. ART. 54 Editorul va putea ceda contractul de editare numai cu consimtamintul autorului. Comentariu:Vezi modelul de contract.

ART. 55 Editorul este obligat sa inapoieze autorului originalul operei, originalele operelor de arta, ilustratiile si orice alte documente primite pentru publicare, daca nu s-a convenit altfel. Comentariu: Bine este s se convin altfel, c originalul rmne n posesia editurii. De asemenea, precizeaz atunci cnd primeti un manuscris c autorul nu depune singurul exemplar al operei i c manuscrisele nepublicate nu sunt napoiate autorului. Aa cum spunea Umberto Eco, misiunea editorului este aceea de a pierde manuscrisele, eveniment de care nu poi scpa!

ART. 56 (1) In lipsa unei conventii contrare, contractul de editare va inceta dupa expirarea duratei stabilite sau dupa epuizarea ultimei editii convenite. (2) Se considera epuizate editia sau tirajul al caror numar de exemplare nevindute este mai mic de 5% din numarul total de exemplare si, in orice caz, daca este mai mic de 100 de exemplare. (3) Daca editorul nu publica opera in termenul convenit, autorul poate solicita, potrivit dreptului comun, desfiintarea contractului si daune pentru neexecutare. In acest caz, autorul pastreaza remuneratia primita sau, dupa caz, poate solicita plata remuneratiei integrale prevazute in contract. (4) Daca termenul pentru publicarea operei nu este prevazut in contract, editorul este obligat sa o publice in termen de cel mult un an de la data acceptarii acesteia. (5) In cazul in care editorul intentioneaza sa distruga copiile operei, ramase in stoc dupa o perioada de 2 ani de la data publicarii, si daca in contract nu se prevede o alta perioada, acesta este obligat sa le ofere mai intii autorului la pretul pe care l-ar fi obtinut prin vinzarea pentru distrugere. Comentariu:Vezi modelul de contract.

ART. 123

(1) Titularul dreptului de autor si ai drepturilor conexe isi pot exercita drepturile recunoscute prin prezenta lege in mod personal sau, la cererea lor, prin organismele de gestiune colectiva. (2) Dreptul de autor si drepturile conexe care, prin natura lor, corespund unui mod de exploatare a operelor sau a prestatiilor ce face impozibila autorizarea individuala, sint in mod deosebit susceptibile de a fi gestionate in colectiv. Fac parte din aceasta categorie in special drepturile prevazute la art. 13 lit. g), h), j), k) si l), art. 17, 18, 102, 107 si 109 din prezenta lege. ART. 124 Organismele de gestiune colectiva a dreptului de autor si a drepturilor conexe, denumite in cuprinsul legii organisme de gestiune colectiva, sint, in sensul prezentei legi, persoane juridice constituite prin libera asociere, care au ca obiect de activitate, in principal, colectarea si repartizarea drepturilor a caror gestiune le este incredintata de catre titulari. Comentariu:n cazul n care autorul este membru al unui organism de gestionare a drepturilor de autor, s fii sigur c plata ar trebui efectuat prin intermediul acestui organism. Autorii recurg, n general, la o practic imoral, solicit diverse ajutoare de la aceste organisme, dar impun editorului ca plata s se fac direct ctre autor, ocolind organismul de gestionare colectiv. Ia legtura cu acest organism pentru a evita conflicte stnjenitoare. n cazul n care apar conflicte, autorii pot solicita s fie asistai de acest organism colectiv.

Legile care gestioneaz problema drepturilor de autor:

Legea 8 din 1996 Legea dreptului de autor HG 60 din 1997 HG dreptului de autor Legea 186 din 2003 Legea privind promovarea culturii Legea 345 din 2002 Legea TVA Legea 414 din 2002 Legea impozitului pe profit Legea 422 din 2001 Legea monumentelor istorice Legea 64 din 1991 Legea brevetelor si inventiilor Legea 86 din 1998 Legea privind indicatiile geografice Convenia de la Berna

8. Corectura, tehnoredactarea i urmrirea producieiSemne utilizate n procesul de redactare i de corectur Notarea corecturii se compune, n general, dintr-un semn de corectur aplicat n blocul de text urmat de corectura propriu-zis, care se nscrie n afara textului. Semnul de corectur este un semn convenional care se folosete pentru ndreptarea greelilor i nepotrivirilor constatate pe print sau pe palt, pentru introducerea modificrilor i completrilor fa de culegerea executat. Corectura propriu-zis const n scrierea corect a unui semn, cuvnt sau text. n text se indic numai prin semn de corectur locul i elementul la care se refer corectura, iar corectura se nscrie numai pe rama alb a printului/paltului. La dreapta semnului de corectur, care se repet pe spaiul alb, n dreptul rndului unde se afl greeala, se scrie modificarea sau completarea necesar. Semnele de corectur se reproduc n ordine, de la stnga spre dreapta, pe partea stng a ramei albe pentru corecturile de pe jumtatea stng a textului i pe partea dreapt a ramei albe pentru corecturile de pe jumtatea dreapt a textului. Cnd semnul nsui indic precis corectura de executat, el se repet pe rama alb fr explicaii. n cazul cnd, din lips de spaiu, corectura propriu-zis nu se poate face n dreptul elementului respectiv (text pe mai multe coloane), se admite efectuarea ei n orice loc al ramei albe, ncadrnd-o cu un cerc, unit printr-o linie continu, tras printre rnduri, de greeala respectiv. Cnd acelai semn privete mai multe texte aflate n acelai rnd, semnul se scrie pe marginea manuscrisului o singur dat, completat, n paranteze, cu numrul de texte la care se refer.

Cnd este necesar, semnele sunt precizate prin prescurtri de cuvinte. n cazul n care semnul de notare nu precizeaz suficient semnalarea sau modificarea dorit, el poate fi completat cu o explicaie scris. Indicarea persoanei creia i se adreseaz notaia se face prin menionarea rolului pe care l are n editare (autor, traductor, redactor, tehnoredactor etc.) Corecturile se nseamn ct mai clar i cite cu cerneal sau creioane, colorate diferit de la un corector la altul. Fiecare manuscris, print sau palt corectat trebuie s poarte semntura redactorului/corectorului. Semnificaie Anularea unei indicaii date Micorarea spaiilor dintre cuvintele unui rnd

Semn de corectur

Suprimarea complet a unui spaiu dintre literele unui cuvnt, semne ortografice i de punctuaie sau mai multor cuvinte.

Mrirea distanei dintre rnduri. Se poate specifica i dimensiunea spaiului dorit, n puncte sau n milimetri Micorarea distanei dintre rnduri

Locul de unde ncepe un aliniat nou n text, aliniat care a fost omis sau nu exista la prima citire Trecerea unei litere, a unui cuvnt sau a unui grup de cuvinte dintr-un rnd ntr-o alt parte a textului

Alinierea rndului, eliminarea unui paragraf aprut accidental

Mrirea distanei dintre cuvinte, litere, care au fost unite greit

Eliminarea unor litere, cuvinte, rnduri de prisos

Schimbarea locului ntre litere

Schimbarea locului ntre cuvinte

Atenie, urmat de cel cruia i se adreseaz

Nu se nelege

Cuvintele subliniate s fie culese cu bold (aldine)

Cuvintele subliniate s fie culese cu cursive (italice)

Marcarea locului n care se va insera o liter sau mai multe ntr-un cuvnt. Poate fi marcat peste o liter, pentru a o nlocui, sau ntre dou litere, ntre care dorim inserarea

Ca mai sus, la sfritul cuvntului

Ca mai sus, la nceputul cuvntului

Marcarea exponentului. Fr aceast precizare, textul introdus ar fi cules cu acelai corp de liter i s-ar confunda

Marcarea deschiderii i nchiderii ghilimelelor


Recommended