+ All Categories
Home > Documents > Formarea Personalitatii a Preadolescentilor Institutionalizati

Formarea Personalitatii a Preadolescentilor Institutionalizati

Date post: 15-Oct-2015
Category:
Upload: petrvasi
View: 130 times
Download: 5 times
Share this document with a friend

of 81

Transcript

CUPRINS

ArgumentCapitolul I - Personalitatea :

1. Definitia personalitatii...1

2. Conceptul de personalitate3

3. Descrierea personalitatii6

3.1. Explicarea personalitatii7

3.2. Monist vs. pluralist n explicarea i descrierea personalitii.....................................73.3. Nemotetic vs. idiografic n explicarea i descrierea personalitii...............................7Capitolul II - Dezvoltarea personalitii preadolescenilor :

1. Preadolescenta definitie si prezentare..10

2. Etape ale dezvoltrii personalitii preadolescentului....11

3. Preadolescenii si cunoasterea de sine.....14

4. Stima de sine : definitii , varietati ale stimei de sine...15

5. Stima de sine vector al personalitii preadolescentului..........17

Capitolul III - STUDIU DE CAZ : Investigarea imaginii i stimei de sine la preadolescenii instituionalizai. O abordare comparativ :

1. Scopul i obiectivele cercetrii...22

2. Ipotezele cercetrii..23

3. Metodologia utilizat :....23

3.1 Descrierea loturilor de preadolesceni investigate.....233.2 Instrumentele utilizate pentru colectarea datelor...244. Rezultatele obinute i interpretarea lor......27

Capitolul IV - Familia si rolul ei in dezvoltarea preadolescentului : Conceptul de familie..33

Caracterizarea si functiile sistemului familial.......39

Familia si rolul ei in dezvoltarea personalitii preadolescentului....52

Capitolul V - Concluzii. Dificultatile preadolescenilor instituionalizai i factorii de potenare ai inseriei sociale

Cauzele instituionalizrii...60 Factorii personalitii preadolescenilor instituionalizai..63

Concluzii

AnexeBibliografieARGUMENT

Lucrarea de fa prezint sinteza unor investigaii prezentate n literatura de specialitate, pe problematica preadolescenilor instituionalizai i a particularitilor personalitii acestora, precum i rezultatele unei cercetri personale, prin care mi-am propus investigarea imaginii i a stimei de sine n rndul preadolescenilor instituionalizai, prin comparaie cu un lot de preadolesceni provenii din familii normale.

Preadolescenta suscita un viu interes datorita semnificatiei deosebite a proceselor care o definesc, ca trecere de la copilarie, considerata o vrsta a dependentei, la vrsta adulta care este etapa de maxima productivitate a personalitatii.

Un individ este n realitate o unitate vie, n permanenta dinamica, suferind n fiecare moment influentele mediului social, care l schimba continuu. Pe de alta parte, infinita varietate a indivizilor umani permite realizarea unor combinatii de trasaturi la fel de variate, ceea ce face practic, pe planeta noastra, ca nici un om sa nu semene cu altul.

Datorita faptului ca personalitatea umana e foarte complexa, greu de descifrat si fiecare om e diferit, unic am evitat generalizarea trasaturilor preadolescentilor pe care i-am cunoscut si cu care am lucrat.Binenteles ca exista trasaturi comune unora dintre ei, dar nu trebuie sa uitam ca ceea ce ne diferentiaza sunt micile noastre particularitati pe care nu trebuie sa le ignoram. Ele ne fac unici. Acestor trasaturi le trebuie acordata o importanta deosebita.

Aa cum au artat numeroi autori, instituionalizarea se asociaz cu o serie de caracteristici ale mediului instituional, avnd repercursiuni asupra personalitii i conduitei copiilor, viitori adolesceni, a cror cretere i dezvoltare nu are loc n aceleai condiii ca n cazul copiilor din familii. Efectele instituionalizrii se resimt la toate nivelele personalitii copilului instituionalizat i n toate domeniile funcionrii acesteia: dezvoltarea cognitiv, maturizarea afectiv-emoional, sistem de interese i valori, comportamente manifeste, formarea contiinei de sine, natura imaginii i a respectului de sine.

Lucrarea este organizat n cinci capitole, dintre care primele trei abordeaz o serie de probleme teoretice, legate de: perspectivele de abordare n psihologie ale conceptului de personalitate, particularitile dezvoltrii personalitii preadolescenilor (am insistat asupra formrii contiinei de sine la preadolesceni, precum i asupra rolului pe care l joac stima de sine n dinamica personalitii i n funcionarea copilului i preadolescentului), rolul familiei n dezvoltarea personalitii preadolescentului, problematica instituionalizrii (cauzele i riscurile acestei situaii n care se afl muli dintre copii i preadolesceni), precum i caracteristicile personalitii preadolescenilor instituionalizai.

n cea de-a doua parte a lucrrii, am prezentat obiectivele, ipotezele, metodologia utilizat, precum i rezultatele unei cercetri, prin care am comparat imaginea i stima de sine, evaluate pe un lot de 47 de preadolesceni instituionalizai cu imaginea i stima de sine, evaluate pe un lot de 55 preadolesceni neinstituionalizai.

Datele obinute au confirmat ambele ipoteze generale de la care am pornit, indicnd faptul c preadolescenii instituionalizai manifest tendina de a prezenta o discrepan mai accentuat ntre autopercepiile cu privire la Eu-l actual i expectanele cu privire la Eu-l ideal.

Dei nu am obinut o diferen semnificativ ntre nivelul stimei de sine global a preadolescenilor instituionalizai i nivelul prezent la preadolescenii neinstituionalizai, comparaiile detaliate au relevat o serie de diferene ntre cele dou loturi de preadolesceni, care sunt prezentate detaliat n capitolul 3.

CAPITOLUL I

PERSONALITATEA

CAPITOLUL I

PERSONALITATEA

1. Definitia personalitatii

S-au dat foarte multe definiii noiunii de personalitate, nct o ncercare de a le prezenta doar pe cele mai cunoscute sau, i mai mult, de a le clasifica pe toate ar depi cu mult spaiul acestei lucrri.

Exista astfel o serie de definitii date personalitatii:Personalitatea este suma totala a tuturor dispozitiilor, impulsurilor, tendintelor, dorintelor si instinctelor biologice innascute ale individului, precum si a dispozitiilor si tendintelor dobandite prin experienta.

Personalitatea este intreaga organizare mentala a fiintei umane in orice stadiu al dezvoltarii sale; ea imbratiseaza fiecare aspect al caracterului uman: intelect, temperament, abilitate, moralitate si fiecare atitudine care s-a format in cursul vietii cuiva.

Personalitatea este ansamblul organizat al proceselor si starilor psihologice apartinand individului.

Personalitatea este o schema unificata a experientei, o organizare de valori care sunt compatibile intre ele.

Personalitatea este o structura complexa care implica un ansamblu de substructuri, si functionand sistematic, materiile prime ale personalitatii fiind: constitutia fizica, temperamentul si inteligenta. Tinca Cretu stabileste urmatoarele substructuri ale personalitatii:

1.anolog motivelor si scopurilor fundamentale ale activitatii umane, in structura personalitatii intalnim subsistemul de orientare, ce cuprinde comandamentele orientative majore, strategice ale personalitatii (conceptii despre lume si viata, idealul de viata, imaginea de sine):

2.subsistemului substantial-energetic al activitatii ii corespunde, in structura personalitatii, subsistemul bio-energetic, semnificativ pentru dinamica vietii psihice;

3.mijloacelor interne si externe ale activitatii le corespunde subsistemul instrumental al personalitatii si actiunilor ei in raport cu solicitarile ambiantei;

4.componentelor autoreglatoare si organizatoare ale activitatii le corespunde subsistemul relational-valoric si de autoreglaj.

La aceste patru mai putem adauga si subsistemul rezolutiv-productiv (ce cuprinde inteligenta) si subsistemul transformativ-constructiv ( ce cuprinde creativitatea).

I. Dafinoiu (2002), n lucrarea Personalitatea. Metode calitative de abordare.Observaia i interviul (2002), ne explic problematica definirii personalitii: termenii persoan i personalitate sunt att de utilizai n limbajul cotidian, nct fiecare are sentimentul ntrebuinrii lor corecte n cele mai diverse situaii. n schimb, utilizarea lor ca termeni ai tiinei psihologice pune attea probleme nct, parafrazndu-1 pe P. Fraisse, am putea spune c istoria psihologiei se confund (ntre anumite limite) cu istoria rspunsurilor la ntrebarea ?

Pentru psihologie, personalitatea este o calitate pe care o poate dobndi orice individ uman, ntr-o anumit etap a dezvoltrii sale, ntrunind anumite note sau caracteristici definitorii. Renumitul personolog G. W. Allport definete personalitatea ca fiind ,,organizarea dinamic n cadrul individului a acelor sisteme psihofizice care determin gndirea i comportamentul su caracteristic (Allport, 1991). De asemenea, acelai autor consider c personalitatea reprezint ,,ceea ce o persoan este n mod real, indiferent de modul n care ceilali i percep calitile sau de metodele prin care le studiem.

Dup N. Sillamy (1996) ,,personalitatea este, n esen, elementul stabil al conduitei unei persoane, modul su obinuit de a fi, ceea ce o difereniaz de altele. Orice om este, n acelai timp, asemntor cu ali indivizi din grupul su cultural i diferit de ei prin caracterul unic al experienelor trite; singularitatea sa, fraciunea cea mai original a eului su constituie esenialul personalitii sale.

n concepia psihologului romn P. Popescu-Neveanu (1978), personalitatea este subiectul uman considerat ca unitate bio-psiho-social, ca purttor al funciilor epistemice, pragmatice i axiologice sau un microsistem al invarianilor informaionali i operaionali ce se exprim constant n conduit i sunt definitorii sau caracteristici pentru subiect.

M. Golu (1993) consider c personalitatea este ,,un ansamblu de condiii interne care se structureaz la nivelul fiecrei persoane sub forma unor nsuiri sau trsturi psihice, relativ stabile. Aceste condiii interne au rol de mediere i filtrare a solicitrilor externe la care este supus omul n decursul vieii sale.

S. Chelcea (1998) afirm c personalitatea uman poate fi definit att ,,din exterior ca ansamblul trsturilor i conduitelor umane care provoac rspunsuri psihocomportamentale din partea altora, ct i ,,din interior ca ansamblu structurat de elemente biologice, psihologice i socio-morale, elemente care sunt achiziionate n procesul socializrii individului.

n ciuda diferenelor privind definirea termenului de personalitate, putem identifica cteva caracteristici ale acesteia (Perron, 1985; apud Dafinoiu, 2002): a) globalitatea personalitatea este alctuit dintr-o serie de caracteristici care permit descrierea i identificarea unei anumite persoane, aceste caracteristici transformnd-o ntr-o entitate unic; b) coerena - existena unei anume organizri i interdependene a elementelor componente ale personalitii; postulatul coerenei este indispensabil studiului structurilor de personalitate i al dezvoltrii lor; personalitatea nu este un ansamblu de elemente juxtapuse, ci un system funcional format din elemente interdependente i c) permanena (stabilitatea) temporal - personalitatea este un sistem funcional, n virtutea coerenei sale genernd anumite legi de organizare a cror aciune este permanent.; fiina uman are contiina existenei sale, sentimentul continuitii i identitii personale, n ciuda transformrilor pe care le sufer de-a lungul ntregii sale viei.

In opinie mea, personalitatea este totalitatea psihologica ce caracterizeaza si individualizeaza un om particular. Ea este omul viu, concret, empiric, pasional, rational, deci omul asa cum este el resimtit in afara noastra sau in propria noastra fiinta, omul asa cum exista si cum se manifesta in viata curenta, cotidiana.2. Conceptul de personalitateSe pare ca toata lumea stie ce este personalitatea, dar nimeni nu poate sa o descrie sigur, fiind disponibile multe definitii ale acesteia.Spunem ca o cunostiinta Nu are personalitate si despre alta E plina de personalitate.Intelegem prin aceaste ca persoana pe care o cunoastem produce sau nu un efect asupra altor persoane..

Un cercetator si-a asumat sarcina de a determina care sunt calitatile necesare unei aprecieri superioare a personalitatii printre invatatoare. O invatatoare cu multa personalitate se dovedeste a fi o persoana care pare sa prezinte pentru ceilalti opt calitati atractive. Ea este interesanta in conversatie, e competenta, are interese largi, este inteligenta, atletica, buna sportiva si este atat sincera cat si adaptabila. Astfel, conceptia populara despre personalitate se refera la un manunchi de trasaturi care sunt atragatoare si eficiente, din punct de vedere social. Nu putem afirma ca o persoana are mai multa sau mai putina personalitate decat alta.Cei lipsiti de farmec sunt la fel de bogat dotati ca si cei care au si sunt intrutotul interesanti pentru stiinta.

Originile termenului personalitate: Cuvantul personalitate si radacina sa, persoana, au fascinat indelung pe cercetatorii limbii. Termenii personality in limba engleza, personalite, in franceza si personlichkeit in germana se aseamana foarte mult cu personalitas din latina medievala. Toti savantii sunt de acord ca acest cuvant inseamna la origine masca. Iar in antichitate, persona semnifica inclusiv actorul din spatele mastii, adica adevarata reunire a calitatilor interne si personale. Dar cea mai faimoasa definitie a termenului persona a fost data de Boethius in secolul al VI-lea: Persona est substantia individua rationalis naturae- persoana este o substanta individuala de natura rationala. Tipuri de personalitate:

De obicei, clasificarea tipurilor de personalitati se face in functie de nivelurile calitativ distincte la care ajunge personalitatea in evolutia ei. Luand in considerare unele aspecte structural-functionale si altele ce vizeaza finalitatea adaptativa a personalitatii, desprindem urmatoatele tipuri:

-personalitati imature psihologic si social, caracterizate prin simplitatea structurilor psihice componente, pri lipsa corelatiei logice dintre ele, printr-o functionalitate ineficienta;

-personalitati mature psihologic si social, ce se disting printr-o mare complexitate structural-functionala, prin adaptarea lor supla si flexibila la cele mai diverse situatii, prin eficienta sporita;

-personalitati accentuate, cu o serie de caracteristici ce ies din comun, mai acute fata de media populatiei, care manifesta tendinta de a aluneca in anormal, fara a deveni anormale, fapt care afecteaza serios capacitatile adaptative ale individului;

-personalitati destructurate, care se deosebesc total fata de media populatiei, incapabile de a se adapta solicitarilor si imprejurarilor vietii.

Omul nu se naste cu personalitate, ci devine o personalitate. Nu putem spune despre un nou-nascut ca are personalitate, deoarece ii lipseste o organizare caracteristica a sistemelor psihofizice..Procesul construirii personalitatii incepe din primele zile ale copilariei si continua toata viata omului. Desi acesta se produce de-a lungul intregii vieti a individului, exista unele perioade , unele varste cand el cunoaste o mai mare accentuare, implicand restructurari majore sau stabilizari partiale. Specialistii considera ca in jurul varstei de trei ani, ( in prescolaritate) sunt puse majoritatea premiselor personalitatii, pentru ca in adolescenta personalitatea sa fie , in linii mari, constituita.

Kurt Lewin distingea trei niveluri de srtucturare a personalitatii: nivelul structurulor primare; nivelul structurilor semi-dezvoltat; nivelul structurilor dezvoltate

Daca omul nu se naste cu personalitate, ci devine personalitate, atunci cand devine personalitate? Si care sunt criteriile dupa care am putea aprecia ca s-a ajuns la acest stadiu Raspunsul la aceste intrebari s-a aflat in 1988, cand s-a elaborat un material referitor la adolescenta ca perioada a devenirii si definirii personalitatii tanarului, fiind propuse un set de zece criterii ca fiind relevante pentru devenirea personalitatii.Asadar, omul devine personalitate atunci cand: devine constient de lume, de altii, de sine-constiinta de sine fiind esentiala in construirea personalitatii; .isi elaboreza un sistem propriu, personal de reprezentari, conceptii, motive, scopuri, atitudini, convingeri in raport cu lumea si cu sine; desfasoara activitati socialmente utile si recunoscute, nu gratuite, inutile sau chiar destructive; numai aceste activitati permit insertia optima a individului in societate, asumarea responsabilitatilor sociale; emite, sustine si argumenteaza judecati de valoare intemeiate, punand sub semnul intrebarii unele aspecte care intra in contradictie cu modul sau de a fi, gandi, actiona, cu sistemul de idei si conceptii formate pana la un moment dat; creeaza valori sociale, se transforma din consumatori de valori in producatori de valori, desfasurand o activitate in conformitate cu esenta sa creatoare; are un profil moral bine conturat, nobil, coerent, care ii permite sa se dedice unor idei, idealuri militand pentru traducerea lor in fapr; si-a format capacitatea de control si autocontrol in concordanta cu semnificatia situatiilor, cu cerintele lor permisive si restrictive, traind afectiv, la inalta tensiune, ceea ce crede si face, asumandu-si constient responsabilitatile si consecintele actelor sale se integreaza armonios si util in colectivitate; omul este prin excelenta o fiinta sociala si nu una solitara; desprins, izolat de altii el nu s-ar forma niciodata ca personalitare si nici ca om; stie sa se puna in valoare, sa se faca recunoscut de altii; ni-i suficient ca o persoana sa dispuna de multe cunostinte, deprinderi, capacitati pentru a reprezenta o personalitate, daca ea nu stie sa-si valorifice aceste disponibiltati va ramane anonima, va trece neobservata; poate fi luat drept model pentru formarea altor personalitati; din perspectiva acestui criteriu trebuie sa intelegem ca personalitate are valoare de model educational, ea neformandu-se intr-un vacuum social, ci intr-un context in care altii s-au ilustrat si tocmai de aceea sunt luati ca puncte de reper in plamadirea noilor personalitati.3. Descrierea personalitatii:De cele mai multe ori explicatiile sunt construite n termeni biologici sau psihosociali. Din aceasta perspectiva - a principiilor metodologico-explicative -majoritatea teoriilor personalitatii pot fi circumscrise urmatoarelor orientari (Golu, M., 1993): biologista, experimentalista, psihometrica si socio--culturala si antropologica.Fara a intra n analiza detaliata a teoriilor personalitatii, evidentiem doar cteva din principiile de baza ce fac ca una sau alta din aceste teorii sa fie circumscrise orientarilor mentionate. Astfel, orientarea biologista circumscrie si subordoneaza ntreaga organizare psihocomportamentala a omului structurii lui morfofunctionale, accentueaza rolul motivelor biologice si supraliciteaza experienta timpurie - pre- si postnatala - n devenirea ulterioara a personalitatii, construind explicatiile n termenii unor trasaturi considerate primare : dependenta, agresivitatea, sexualitatea etc.Necesitatea abordarii experimentaliste a personalitatii a fost explicit formulata de Stanford (1963): "Studiul personalitatii este studiul modului n care oamenii difera pe un registru foarte ntins n ceea ce au nvatat: fiecare persoana este deci unica. Dar toti au nvatat n concordanta cu aceleasi legi generale". Din aceasta perspectiva, diverse teorii au abordat ndeosebi procesele de nvatare, procesele perceptiei (receptia selectiva si interpretarea evenimentelor externe) si procesele cognitive superioare (implicate n decizie si orientare spre scop).Orientarea psihometrica se centreaza pe studiul trasaturilor exprimabile sub forma unor liste de atribute ce caracterizeaza persoana n cadrul unei situatii. Desi multe teorii privesc trasaturile ca variabile dispozitionale, n general, nu se minimalizeaza rolul determinantilor situationali ai comportamentului. Teoriile apartinnd acestei orientari au fundamentat alcatuirea unui numar mare de tehnici si instrumente de masura - scale, chestionare, inventare si probe proiective - care faciliteaza rezolvarea mai rapida a sarcinilor de psihodiagnostic n clinica si n activitatea de orientare scolara si selectie profesionala.Orientarea socio-culturala si antropologica se ntemeiaza pe ideea ca personalitatea poate fi deplin nteleasa numai considernd contextul social n care individul traieste si se dezvolta, si numai comparnd indivizii apartinnd unor populatii si culturi diferite (Mead, M., Linton, R.). Astfel, concepte precum modelul, rolul, statusul devin principii explicative centrale. Potrivit teoriei rolurilor, indivizii doar n aparenta poseda caracteristici fixe ; n realitate, ei raspund doar cerintelor si expectatiilor pe care le implica diferitele lor roluri sociale. Repertoriul de roluri al unui individ ne furnizeaza o imagine fidela a personalitatii lui.4. Explicarea personalitatiiExplicarea personalitatii am evidentiato pe 2 categorii:

Monist vs. pluralist n explicarea i descrierea personalitiiSimplificnd la extrem concepiile despre personalitate, se poate vorbi despre dou tendine fundamentale sesizate de-a lungul timpului: viziunea monist, tinznd spre unificarea la maxim a explicaiei psihicului concret i viziunea pluralist, mergnd pe linia acceptrii a numeroase trebuine i aptitudini primare (sau trsturi).

Din prima categorie fac parte concepiile psihanalitice, n special teoria lui S. Freud. La cellalt pol se afl ndeosebi coala american, care sau se bazeaz pe analiza factorial (calcul matematic ce urmrete s evidenieze factorii ce explic forme de comportament mai mult sau mai puin nrudite), sau pornesc de la tradiia colii lui McDougall, ajungnd pn la urm s explice personalitatea printr-un mare numr de trebuine i trsturi.

Dup M. Golu (1993), n psihologia personalitii, pot fi identificate patru orientri principale:

a) orientarea biologist (care se bazeaz pe ideea c personalitatea este rezultatul interaciunii dintre zestrea genetic, experiena timpurie a individului i background-ul evolutiv al organismului su);

b) orientarea experimentalist (care pornete de la ideea c exist similitudini n funcionarea psihologic a oamenilor, aa nct indivizii trebuie studiai i interpretai n termenii unor procese psihice relative uniforme, generate de aceleai legi);

c) orientarea psihometric (care are n vedere studiul trsturilor de personalitate, exprimabile sub forma unor atribute care caracterizeaz persoana aflat ntr-o anumit situaie)

d) orientarea socio-cultural i antropologic (care are la baz ideea c personalitatea poate fi neleas numai lund n considerare contextul socio-cultural n care individul triete i se dezvolt).

Nemotetic vs. idiografic n explicarea i descrierea personalitiiLa un mod foarte general, discuia despre teoriile i modelele explicative ale personalitii trebuie s cuprind i diferenierea altor dou tendine majore care s-au prelungit i n elaborarea metodelor de psihodiagnoz a personalitii (Allport, 1991): abordarea nomotetic axat pe definirea legilor ce guverneaz funcionarea personalitii i abordarea idiografic centrat pe studiul individului uman considerat n unicitatea i globalitatea personalitii sale.

n psihologie, abordarea nomotetic are ca obiectiv studierea a ceea ce indivizii au n comun. Ea permite identificarea trsturilor sau tipurilor de personalitate.

Psihometricienii i behavioritii sunt susintori ferveni ai acestei concepii (R. B. Cattell, H. J. Eysenck). Abordarea idiografc, dimpotriv, analizeaz individul n globalitatea sa, innd cont de toate componentele care intr n interaciune; ea privilegiaz studiul cazului ntr-o perspectiv dinamic (de exemplu analiza parcursului vieii). Muli autori (de exemplu, G. W. Allport, S. Freud, J. Piaget) sunt favorabili acestei abordri.

Dac abordrii nomotetice i se reproeaz o perspectiv elementarist, atomist, incapabil s explice complexitatea conduitei umane, abordrii idiografice si se imput lipsa rigorii i faptul c ofer o imagine mai degrab impresionist asupra personalitii. Dei fiecare avnd limite specifice, aceste dou abordri au difereniat ntr-o manier fundamental diversele teorii asupra personalitii i metodele ei de evaluare (apud Dafinoiu, 2002).

Literatura de specialitate (vezi Hayes i Orrell, 1997) consider trei coli principale de psihologie care au contribuit la dezvoltarea teoriilor i modelelor personalitii: coala psihanalitic a lui S. Freud i a discipolilor si, coala psihometric, reprezentat n principal de R. B. Cattell i H. J. Eysenck i coala umanist reprezentat prin C. Rogers i A. Maslow.

Economia alocat prii teoretice a acestei lucrri nu ne permite s le prezentm pe toate, cu numai pe acelea relevante pentru abordarea nomotetic creia i corespunde i utilizarea testelor n vederea evalurii diferitelor dimensiuni/trsturi de personalitate.

Cele dou abordri ale personalitii (idiografic i nomotetic) au generat i metode de evaluare diferite. Astfel, din perspectiv idiografic, deosebim metode clinice de evaluare a personalitii (observaia, convorbirea, metoda biografic, studiul de caz, studiul produselor activitii personale i tehnicile proiective), iar din perspectiv nomotetic, distingem metodele psihometrice (testele de personalitate).

ntre cele dou categorii de metode apar diferene n funcie de scopul urmrit, de obiectivitate i de gradul de precizie (Dafinoiu, 2002). Astfel, n cazul metodelor clinice, orientarea predominant este una calitativ, deoarece ele i propun o cunoatere ct mai amnunit a persoanei i explicaia evoluiei sale, ns sunt lipsite de criterii precise de interpretare, ele depinznd de subiectivitatea celui care face analiza.

Metodele psihometrice se orienteaz spre stabilirea poziiei persoanei n raport cu o populaie normal, n ceea ce privete o anumit caracteristic sau variabil a personalitii i, datorit faptului c folosesc verificri statistice riguroase, ele sunt mult mai exacte iar interpretarea este predominant cantitativ.

Dei se reproeaz metodei clinice lipsa unei teorii unitare i producerea unor date negeneralizabile, n practic majoritatea clinicienilor se raporteaz, mai mult sau mai puin explicit, la un anume cadru teoretic, iar ceea ce se numete de obicei sim clinic este expresia experienei clinicienilor dobndit prin raportarea cazurilor individuale la un numr de alte cazuri studiate/tratate de acetia.

Analiza resurselor i limitelor abordrii clinice comparativ cu cele ale abordrii psihometrice ne conduce la idea complementaritii. n ciuda disputelor teoretice, practica clinic valorific deja resursele acestora prin utilizarea combinat, n funcie de obiectivele evalurii clinice, a metodelor clinice i psihometrice.

Allport (1991), considera c teoriile personalitii i metodele de evaluare ale acesteia trebuie s gseasc un anume echilibru ntre cele dou direcii: Psihologia personalitii nu este exclusiv nomotetic, nici exclusiv idiografc. Ea caut un echilibru ntre cele dou extreme.

CAPITOLUL II

DEZVOLTAREA PERSONALITII PREADOLESCENIILORCAPITOLUL II

DEZVOLTAREA PERSONALITII PREADOLESCENILOR1. Preadolescenta, definire si prezentare

Preadolescena este o faz timpurie a adolescenei, ntre 10-11/13-14 ani, perioad a transformrilor profunde fizice i fiziologice, a unor conturri complicate a intereselor, aptitudinilor i concepiei morale a copilului.

La iesirea din copilrie i nceputul preadolescenei, ca i n tot decursul acestei perioade, avem n faa noastr dezvoltarea impetuoasa a unei personalitai cu trsturi n plin formare.

Aspectul exterior se caracterizeaz prin lipsa de armonie, minile fiind mai lungi dect trunchiul, nasul disproporionat n raport cu faa, ntreaga conformaie lsnd impresia unei fiine deirate.

Se constat schimbri evidente la nivelul vieii psihice. Actele de autoritate ale prinilor sunt cu greu suportate, fiind supuse unui acut discernmnt critic dac nu sunt ntemeiate i necesare. Se mainfest o schimbare n comportamentul copilului, ce ar avea urmtoarea explicaie: pn n aceast perioad cunotinele prinilor, n majoritatea cazurilor au fost suficiente pentru lmurirea diferitelor probleme din viaa copilului, iar capacitatea intelectual a acestuia era nca puin dezvoltat spre a-i da seama de unele insuficiene ale prinilor. Acum ns, venind n contact cu cunotine variate i profunde, iar gndirea dezvoltndu-se la capacitatea realului, insuficienele printeti nu mai trec neobservate.Adolescena propriu-zis se caracterizeaz printr-o echilibrare intim i complicare a concepiei despre lume, prin clarificarea idealurilor omului, printr-o mare dezvoltare a laturii cognitive, afective i voliionale a personalitii. Se formeaz o serie de trsturi de caracter legate de sentimentul responsabilitii. Se constituie mai intens interese profesionale, dup momente de ezitri i contradicii.

Copilul, preadolescentul i tnrul au avut i au nevoie, de cnd exist lumea, de educaie, de care orice profesor ar trebui s fie preocupat. De asemenea familia i societatea au un rol important n educaia tinerilor.

S facem din elevii notri persoane cu caracter, care ntruchipeaz bunvoina, solicitudinea i amabilitatea. Cel care are caracter vegheaz mereu la igiena i disciplina sever a moravurilor i caut s domine lucrurile prin inteligen.

Fr iubire inteligena omului scade. Cel care iubete (prinii, patria, aproapele) i poate valorifica toate capacitile la maximum.

Nietzche arta c a-i iubi pe ceilali este cel mai rafinat sentiment dintre cele dobndite de oameni.S-i nvm pe elevii notri s se furieze n inimile celorlali, fcnd o pasiune pentru adevr i dragoste, pentru toleran i pentru iertare!

Iertarea este puterea celui tare; ea nate linitea minii i pacea sufletului. Iertarea i blndeea sunt calitile celor ce au dobndit stpnirea de sine.

Marcus Aurelius spunea c gndirea desctuat de ur devine o adevrat fortrea, iar omul care o posed devine de nenfrnt. Egoistul este nsoit pretutindeni de orgoliu, mndrie trufa i vanitate.Pretutindeni exist dou categorii de oameni: una care posed averea material i i sunt indiferente satisfaciile intelectuale i spirituale i alta, care posed bogia spiritual i detest preocuprile materiale excesive. Ar fi bine dac am nelege c averea reprezint o valoare relativ; spiritul fiind averea pe care nu ne-o poate lua nimeni.

Toi oamenii se nasc liberi, dar unii vor cu orice pre s ajung servili, practicnd lingueala, uitnd c dezvoltarea mental a speciei umane se datoreaz poziiei verticale. Sa-i nvm pe elevi ce-nsemn CINSTEA, CORECTITUDINEA i DEMNITATEA! Heraclit susinea c oamenii superiori prefer un singur lucru tuturor celorlalte: gloria venic fa de cele trectoare", iar Plutarh scria n Vieile paralele c singurul mijloc ce-i st la ndemn omului de a dobndi nemurirea este CREAIA, deoarece n actul de creaie primeaz raiunea cu care se caut adevrul i frumosul.2. Etape ale dezvoltarii personalitatii preadolescentului

Preadolescenta este o perioada de tranzitie ntre copilarie si adolescentaSe caracterizeaza prin dezvoltare accentuata, att din punct de vedere fizic si psihic, ct si al relatiilor si atitudinilor sociale. activitatea dominanta este nvatatura dezvoltarea fizica n preadolescenta este foarte intensa. o Cresterea n naltime atinge 6-7 cm, iar n greutate 5-6 kg pe an; se fortifica mult forta fizica (musculara). o Dezvoltarea fizica este nsa inegala. Cresc mai mult membrele si mai putin corpul (cutia toracica) ceea ce duce la o nfatisare disproportionata, apare stngacia n miscari. o Inima creste aproape de doua ori iar vasele sanguine mai putin, ceea ce provoaca tensiune arteriala, dereglari n ritmul inimii, palpitatii. o Creierul, nefiind suficient irigat, genereaza fenomene de oboseala la efort prea mare, somnolenta s.a. Creierul se dezvolta mai ales sub aspectul structurii interne a activitatii functionale; creste numarul fibrelor, se diferentiaza numarul circumvolutiunilor. o Scoarta cerebrala devine capabila de procese fine de analiza si sinteza, ceea ce vine n sprijinul activitatii intelectuale.o Intra n functiune noi glande endocrine, unele din ele cu actiune dominanta - glandele sexuale. o ncepe procesul maturizarii sexuale, apar caractere secundare (schimbarea vocii, glandele mamare, cresterea parului axial). Maturizarea sexuala (care se manifesta la fete cu doi ani mai devreme) influenteaza excitabilitatea scoartei cerebrale. Elevii devin impulsivi, neastmparati; apare atractia pentru sexul opus, de aici preocupari pentru tinuta vestimentara; apar schimbari n limbaj si comportare. o Toate acestea impun pregatirea din timp a preadolescentilor (prin orele educative cu caracter sanitar) pentru maturizarea sexuala; li se vor explica cerintele ce decurg de aici sub aspect fiziologic, al igienei corporale si al relatiilor sociale. Dezvoltarea psihica a preadolescentilor marcheaza mutatii importante. o Sub influenta activitatii scolare mai intense, perceptia din predominant globala (cum se prezinta la vrsta scolara mica) devine treptat predominant analitica, o atentia este mai stabila, memoria din predominant mecanica devine logica, se dezvolta gndirea abstracta, critica, logica.o Elevii sunt capabili sa faca analiza, sinteza, generalizari, abstractizari.o Se dezvolta operatiile formale, capacitatea de a rationa ipotetico-deductiv. o Limbajul se dezvolta att cantitativ (creste vocabularul stiintific ca urmare a studiului sistematic a disciplinelor scolare) ct si calitativ - este mai bine stapnita structura gramaticala. Elevii pot surprinde relatii complexe ntre obiecte, cauze, conditii, consecinte. Viata sociala si afectiva devine mai bogata si mai variata.

Se dezvolta sentimentele intelectuale (dorinta de a sti), estetice, sociale, sentimentul datoriei, colectivismului, patriotismului. Sentimentul prieteniei ia o forma noua: preadolescentul si cauta un prieten adevarat, sincer, unic, caruia sa i se destainuie.Interesele devin mai stabile, mai bine orientate spre un obiect de nvatamnt sau altul sau spre un domeniu n afara disciplinelor studiate n scoala. Relatiile sociale se diversifica:

Apar diferentieri subtile ntre fete si baieti, o discreta distantare si o competitie care mbraca uneori forma rivalitatii .

La 14 ani preadolescentul primeste buletinul de identitate ceea ce semnifica schimbarea statutului lui social.

Viata sociala a preadolescentului este marcata de etapa specifica acestei vrste - trecerea de la copilarie la maturitate.

De aceea psihologia si conduita lui este jumatate de copil si jumatate de adult; mai ales n prima perioada (cl V - VI) comportamentele lui sunt impregnate de atitudini copilaresti, cerinte de protectie, cu tendinte spre autonomie si independenta.

Preadolescentului i place sa fie considerat adult, si atribuie mai multa experienta, pricepere, maturitate dect are n realitate. El cauta sa dea dovada de curaj, i plac situatiile primejdioase, pline de riscuri. Aceasta impune sa se ncredinteze elevilor unele sarcini individuale, antrenarea lor la actiuni colective, de creatie, obstesti, sociale.

Preadolescentii manifesta atitudine critica fata de parinti si profesor pe care i apreciaza n functie de pregatire si calitatile lor reale.

Dorinta spre independenta se materializeaza n tendinta de a petrece tot mai mult timpul cu cei de vrsta lor, de a nu mai participa la micile iesiri cu familia. Refuzul acesta se poate manifesta pasiv (se face ca nu aude) sau activ (pretexteaza ca are ceva de facut) sau refuznd zgomotos.

Sub aspect afectiv preadolescentul dovedeste o mare sensibilitate, remarcndu-se prin treceri succesive de la o stare la alta, prin numeroase fluctuatii n dispozitiile si trairile psihice. Nu rareori, se manifesta lipsa de concordanta dintre dorinte, aspiratii si capacitatile de care dispune. Transformarile fizice si psihice profunde la vrsta preadolescentului influenteaza si ele reactiile emotionale.

Procesul de interiorizare se manifesta prin tendinta mai evidenta de ntoarcere spre sine, refugiu n lumea propriilor trairi, nsotite de izbucniri violente, de nesupunere si neascultare etc.3. Preadolescentii si cunoasterea de sine

La aceast vrst se dezvolt contiina de sine, preadolescentul fiind animat de dorina de a-i cunoate propriile sale posibiliti, pentru a-i da seama n ce msur poate fi util colectivului.

Idealul preadolescentului este de a deveni un om util societii, cu o nalt contiin a datoriei, n orice domeniu ar activa (tiinific, literar, artistic, tehnic, etc.).

Sfera intereselor se lrgete ca urmare a creterii orizontului cultural i a mbogirii experienei de via. Interesele preadolescentului nu graviteaza doar n jurul activitii colare, ci se extind i la alte domenii ale tiinei, tehnicii, artei.

Interesele devin mai stabile, fiind legate de domenii mai cunoscute, sau spre care se manifest aptitudini evidente. Interesele devin mai contiente ele fiind urmrite cu tenacitate n vederea unui scop anumit. Sunt interese active, eficiente; au caracter selectiv; sunt diverse din punct de vedere al continutului: interese cognitive, interese pentru tehnic, interese pentru lectur, interese politico-sociale, interese pentru sport, interese pentru munc.

Afirmarea propriei personalitatiDescrierea, orict de schematica, a "portretului" preadolescentei nu poate ignora problema originalitatii ca atribut predilect al indivizilor care o traverseaza. Dorinta de originalitate reprezinta, din punct de vedere psihologic, o caracteristica esentiala a preadolescentei, numita tendinta afirmarii de sine, tendinta de afirmare a propriei personalitati.Dorind sa atraga atentia asupra sa, preadolescentul se considera punctul central n jurul caruia trebuie sa se petreaca toate evenimentele. Fortele proprii sunt considerate superioare fata de ale celorlalti oameni, opinie care decurge dintr-o insuficienta cunoastere de sine. Acesta doreste ca toate actiunile sale sa fie cunoscute si apreciate de adult.n strnsa legatura cu limbajul, tentatia originalitatii se exprima si n corespondenta preadolescentilor, caracterizata prin aceeasi "ploaie" de citate, prezenta n limbajul lor.Dominanta pentru tentatia originalitatii la aceasta vrsta este prezenta spiritului de contradictie. n special discutiile dintre adulti, la care iau parte si preadolescentii, ajung repede sa fie monopolizate de ntrebarile iscoditoare ale acestora din urma, de afirmarea spiritului lor de contradictie. El e mobilizat atunci de aceeasi statornica tentatie de a atrage atentia asupra sa, de a se afirma, de a fi luat n seama.Preadolescentii manifesta tendinta de a se afirma nu numai individual ci si n grup: vor sa activeze, sa se distreze mpreuna. Ei sunt atrasi si de viata politica; n politica preadolescentul vede o nalta activitate sociala. Integrarea socialaEsenta integrarii sociale consta n atasamentul din ce n ce mai constient si mai activ la grupul caruia i apartine (clasa, scoala, marele organism social). Cu ct nainteaza n vrsta, cu att el este mai obiectiv n judecatile sale, aprecierile efectundu-se n functie de criteriile sociale pe care si le-a nsusit. Dorinta de a cunoaste valorile sociale si culturale se manifesta riguros si tenace. Integrarea preadolescentilor n aceste valori ale colectivitatii contribuie la formarea conceptiei despre lume si viata.Datorita experientei de viata limitata si a lipsei unor criterii de autoapreciere corecta, preadolescentii au nevoie de consiliere si ndrumare discreta, fiind sprijiniti sa-si formeze idealul de viata, sa-si perfectioneze judecatile morale si sa-si ridice nivelul constiintei si al conduitei morale.4. Stima de sine : definitie , varietati ale stimei de sineStima de sine reprezint componenta evaluativ a sinelui i se refer la trirea afectiv, emoiile pe care le ncearc persoana atunci cnd se refer la propria persoan (Constantin, 2004).

Stima de sine reprezint o evaluare pe care o facem despre noi nine i care poate avea diferite forme (globale sau multidimensionale, de stare sau dispoziionale, personale sau colective). De exemplu Rosenberg (1979) face distincia dintre stim de sine ridicat (pozitiv) i stim de sine sczut (negativ). Lutanen i Crocker, n 1992, vorbesc de stim de sine personal - cu trimitere la evaluarea subiectiv a atributelor care i sunt proprii, specifice individului i stim de sine colectiv - cu trimitere la judeci de valoare asupra caracteristicilor grupului sau grupurilor cu care persoana se identific. Pornind de la "Scala stimei de sine " a lui Rosenberg, Heatherton i Polivy construiesc n 1991, un instrument pentru a msura stima de sine general sau ca trstur i stima de sine ca

stare sau momentan.Cei mai muli psihologi definesc stima de sine ca fiind evaluarea global a valorii proprii in calitate de persoan. Este vorba de evaluarea pe care o persoana o face cu privire la propria sa valoare, cu alte cuvinte, asupra gradului de mulumire fa de propria persoan. (Harter, 1998). Stima de sine poate fi definit i ca tonalitatea afectiv a reprezentrii conceptului de sine. (Tap, 1998). Rosenberg (1979) definete stima de sine ca o sintez cognitiv i afectiv complex. El consider c stima de sine dicteaz atitudinea mai mult sau mai puin bun a individului fa de propria persoan. Baumeister (1998) definete stima de sine folosind termeni sinonimi ca: mndrie, egoism, arogan, narcisism, un fel de superioritate.

Stima de sine este unul din acele concepte psihologice cu care ne ntlnim frecvent n viaa cotidian. Fiecare are o anume idee despre ceea ce este stima de sine. Prinii i doresc copii cu o stim de sine ct mai mare, profesorii ncearc s-i ajute elevii s i-o mbunteasc sau, se mai ntmpl, le-o desfiineaz (bineneles, de cele mai multe ori, involuntar), avocaii i politicienii se pare c au o stim de sine prea ridicat n timp ce pacienii duc o mare lips de ea.

Conform opiniei exprimate de Crandall (1973) n timp, stima de sine a fost pus n relaie cu aproape oricare alt variabil (p. 45). ntr-adevr, stima de sine este o variabil care ndeplinete n funcionarea psihic multiple i variate funcii de mediator sau moderator (Baron i Kenny, 1986).

Cercetrile au demonstrat faptul c stima de sine este o variabil psihologic implicat n:

abuzul de substane (Higgins, Clough i Wallerstedt, 1995; Turner, 1995);

comportamentele delincvente (Anderson, 1994);

depresie (Brown et al., 1986; Kernis, Granneman i Mathis, 1991; Tennen i Herzberger, 1987);

furie, ostilitate i comportamentul agresiv (Baumeister, Smart i Boden, 1996; Kernis, Grannemann i Barclay, 1989);

aprecierea satisfaciei de via / calitii vieii (Diener i Diener, 1995);

evaluarea intimitii i a satisfaciei n relaiile interpersonale (Griffin i Bartolomew, 1994; Rusbult, Morrow i Johnson, 1987);

reactivitatea la evenimentele evaluative (Brown i Dutton, 1995; Cambell, Chew i Scratchley, 1991; Kernis, Brockner i Frankel, 1989) etc.

Varieti ale stimei de sine i caracteristicile lorVarieti ale stimei de sineCaracteristici

Stima de sine defensivsentimentele pozitive fa de sine necesit o continu confirmare din partea celorlali i aceast confirmare este cutat activ; individul expune public sentimente pozitive fa de sine mascndu-se sentimente negative din interior

Stima de sine naturalindividul triete sentimente pozitive fa de sine fr a simi nevoia s caute aprobare din partea altora sau s obin performane deosebite; individul expune public sentimente pozitive fa de sine i acestea coincid cu ceea ce simte realmente pentru sine

Stima de sine implicitindividul nu este contient de sentimentele negative sau pozitive pe care le are fa de sine

Stima de sine explicitindividul este contient de sentimentele negative sau pozitive pe care le are fa de sine

Stima de sine contingentauto-evaluarea pozitiv depinde de atingerea unor obiective, confirmarea unor expectane, conformarea cu standarde etc.

Stima de sine veritabilauto-evaluare pozitiv este relativ imun la fluctuaiile i numrul realizrilor sau insucceselor i nu necesit continu validare

Stima de sine labilfluctuaii ale stimei de sine n cursul zilei care sunt determinate de evenimente externe pozitive sau negative cu valen auto-evaluativ

Stima de sine instabilsentimente momentane raportate la propriul eu care sunt supuse unor fluctuaii de scurt durat determinate de dinamica intern sau extern

5. Stima de sine vector al personalitii preadolescentuluiDificultile pe care un individ le poate ntmpina n viaa colar sau profesional reflect, adesea, o lips de motivare sau de implicare fa de anumite sarcini cerute. Ori, interesul reuitei colare sau profesionale depinde, n mare parte, de imaginea pe care o persoan o are despre sine. Sentimentele pozitive i valorificarea imaginii de sine sunt factori importani pentru motivarea activitii. n copilrie, indivizii i formeaz o imagine despre ei nii fondat pe modul n care sunt tratai de ctre persoanele care joac un rol important n viaa lor: prini, profesori, prieteni, colegi de coal etc. Aceast apreciere pozitiv sau negativ despre imaginea de sine constituie stima de sine.

S. Coopersmith (1984) definete stima de sine ca fiind un ansamblu de atitudini i opinii pe care indivizii le pun n joc, n raporturile lor cu lumea exterioar. ncrederea n reuita personal, mobilizarea n vederea atingerii unor obiective, resimirea mai mult sau mai puin a unui eec, ameliorarea performanelor prin valorificarea experienelor anterioare sunt atitudini legate strict de stima de sine. Cu alte cuvinte, stima de sine cuprinde o dispoziie mental care pregtete individul pentru a reaciona conform cu ateptrile sale de succes, acceptarea i determinarea personal.

Stima de sine este expresia unei aprobri sau dezaprobri privind sinele nsui. Ea ne indic n ce msur un individ se crede capabil i important. Este o experien subiectiv care se traduce la fel de bine att verbal, ct i prin comportamente semnificative. Anumii autori consider c, spre mijlocul copilriei, individul i formeaz o imagine despre el care rmne relativ constant n cursul vieii. Aceast apreciere a sinelui va fi afectat, n decursul evenimentelor vieii, dar, se pare c i regsete nivelul obinuit, atunci cnd condiiile mediului se normalizeaz. S-a demonstrat c aprecierile despre sine rezist relativ bine schimbrilor, nevoia de coeren i stabilitate fiind mai puternice.

Atitudinile privind sinele, ca i toate celelalte atitudini pot fi sau nu contiente. Ele poart anumite conotaii afective pozitive sau negative strns legate de procesele cognitive i motivaionale.

Stima de sine are un rol esenial n realizarea echilibrului nostru psihologic: atunci cnd are un nivel ridicat i o anumit stabilitate, ea conduce la aciuni eficiente, ne poate ajuta s facem fa dificultilor, s obinem performane bune i foarte bune n activitatea desfurat i s ntreinem relaii bune cu cei din jur; n cazul n care stima de sine este instabil i are un nivel sczut, efectele constau n inadaptare, frustrare, eficien sczut n aciuni.

Persoanele cu un nivel sczut al acestei variabile de personalitate au sentimentul c nu se cunosc prea bine, vorbesc despre ele mai degrab ntr-o manier neutr, nesigur, ambigu, au o prere despre propria persoan care depinde de circumstane i interlocutori; ns, pot avea o bun capacitate de adaptare la interlocutori i un sim al nuanei. Amn lurile de decizii, sunt adesea nelinitite de consecinele posibile ale alegerilor lor, sunt influenate de anturaj n luarea deciziilor, sunt uneori ezitante sau convenionale n luarea deciziilor. Astfel de persoane reacioneaz emoional la eec, se simt respinse dac sunt criticate n domeniile n care se consider competent, se justific dup obinerea unui eec, caut informaiile negative despre ele, manifest anxietate puternic n faa evalurii de ctre ceilali; au o bun motivaie de a nu eua i capacitate de a asculta criticile.

Persoanele cu un nivel ridicat al stimei de sine au preri clare i stabile despre ele nsele, ntruct acestea nu depind prea mult de context, vorbesc despre ele nsele ntr-un mod tranant, coerent, pozitiv; risc s fac exces de certitudini i simplificri; acioneaz eficient, in cont de ele nsele n luarea deciziilor, persevereaz n hotrrile lor, n ciuda dificultilor, pot fi inovatoare, ns, uneori, sunt prea sensibile la interesele lor pe termen scurt. Eecul nu las urme emoionale durabile asupra unor astfel de persoane, pot rezista la criticile asupra punctelor lor sensibile, nu se simt obligate la justificarea unui eec i nici nu se simt respinse dac sunt criticate, ns se poate ntmpla s nu in cont de critic.

Persoanele reacioneaz diferit, n funcie de nivelul stimei de sine i n faa succesului, i n ceea ce privete alegerile importante n via. Astfel, cele cu o stim de sine sczut nu au o atitudine realist n faa succesului, neapreciindu-se la justa lor valoare i, de cele mai multe ori, atribuie succesul factorilor externi i nu propriilor lor resurse; reuita le poate produce teama de a nu mai fi la nlime n viitor (bucurie anxioas), adic teama de eec; n faa acestor temeri, multe dintre ele sunt prudente, nu-i asum riscuri, prefer s fie mediocre, progreseaz lent. Dimpotriv, la persoanele cu o nalt stim de sine, reuita le confirm imaginea stimei de sine, le provoac emoii pozitive i motivaie crescut; ele sunt, ns, dependente de recompense. Astfel de persoane i asum riscuri, caut s i depeasc limitele, se simt stimulate de noi experiene, au un progres rapid i raioneaz n funcie de succese.

n orice activitate ntreprindem, cutm s satisfacem dou trebuine indispensabile stimei de sine: necesitatea de a fi iubit (apreciat, dorit, simpatizat) i necesitatea de a fi competent (performant, abil, nzestrat). Aceste trebuine se cer a fi satisfcute permanent, ntruct stima de sine reprezint o dimensiune mobil i foarte important a personalitii umane. La un nivel ridicat al stimei de sine se poate ajunge prin iubire i educaie, iniial, din partea prinilor, apoi, din partea prietenilor, colegilor, a tuturor persoanelor semnificative, pentru un individ, de-a lungul vieii sale.

Se pune problema de la ce vrst putem vorbi despre existena stimei de sine. tiinific, nceputurile stimei de sine sunt corelate cu apariia contiinei de sine a crei component este; copiii, abia la 8 ani, au o reprezentare psihic global despre ei nii, care poate fi evaluat tiinific. ns, i nainte de aceast vrst, ntlnim elemente care stau la baza constituirii stimei de sine. Astfel conceptul de stim de sine este strns legat de ideea de acceptare social (msura n care un individ este plcut de grupul din care face parte) care apare la copiii de 3-4 ani, dar i de dorina de valorizare a propriei persoane ntlnit la copii de 5-8 ani.

Experienele acumulate n timpul copilriei pun bazele stimei de sine, prin maniera n care copilul este nvat s fac fa succesului i eecului, prin modul n care este susinut de prinii si, prin tipul de relaii pe care le stabilete i cultiv cu cei din jur. Astfel, o bun rezisten la eec, performanele colare, bunele relaii cu copii de aceeai vrst, contientizarea domeniilor de competen reprezint factori care conduc la constituirea unui nivel ridicat al stimei de sine.

n universul existenei unui copil, exist patru surse de judeci semnificative (surse ale stimei de sine): prinii, profesorii (coala), colegii i prietenii apropiai. La copiii mici, cea mai mare influen o exercit prinii; pe parcursul dezvoltrii, important devine i prerea prietenilor, n ceea ce privete aspectul fizic, aptitudinile sportive i popularitatea; prerea prinilor rmne important n domeniul conformismului comportamental i n cel al reuitei colare. Aprobarea parental este important i n adolescen, aceast importan diminundu-se abia atunci cnd tnrul prsete familia. Susinerea parental, n formarea unei bune stime de sine, este foarte important, deoarece copilul se hrnete cu dragostea primit de la prinii si. De asemenea, colarizarea i modul n care copilul percepe schimbarea din momentul nceputului colarizrii, influeneaz att nivelul, ct i stabilitatea stimei de sine.

Copilul trebuie pregtit s fie competent social, s se simt n largul su n cadrul grupurilor, s se afirme fr agresivitate sau ludroenie, s reueasc n sarcinile cerute de societate, s fie dorit, acceptat, aprobat i admirat de cei din jurul su. i, pentru ca aceast pregtire s se realizeze, este necesar susinerea parental care poate fi de dou tipuri: necondiionat sau condiionat (de comportamentul copilului).

Susinerea necondiionat pare a influena nivelul stimei de sine (cu ct copilul este mai iubit, cu att stima de sine este mai nalt), pe cnd susinerea condiionat pare a influena stabilitatea stimei de sine (n cazul n care copilul este iubit, cu ct acesta va fi mai educat, cu att stima de sine va fi mai stabil).

Numeroase cercetri de laborator i de teren ntresc opinia clinicienilor asupra importanei stimei de sine n viaa persoanl i n raporturile sociale. Studii asupra motivaiei sugereaz c voina de a ajunge la un statut social mai elevat sau o puternic recunoatere social provin din dorina de a pstra o imagine pozitiv de sine. Lucrri experimentale au artat c persoanele care au un nivel sczut al stimei de sine sunt mai puin capabile de a rezista opiniilor altora i sunt mai puin apte de a percepe tentativele de influenare sau de intimidare. Dimpotriv, persoanele cu o nalt stim de sine i fac o ide pozitiv despre capacitatea i individualitatea lor.

S-a demonstrat, de asemenea, c persoanele creative au o nalt stim de sine, avnd convingerea c i pot impune propriul model; stima de sine pare a fi un element fundamental al creativitii. Persoanele care au un nivel de stim ridicat sunt mai susceptibile dect altele de a-i asuma un rol activ n grupurile sociale, de a se exprima liber i eficace.

Coopersmith (1984) consider c, cu ct un individ este eliberat de ndoieli i ambivalene, cu att acesta rezist mai bine ameninrilor, este degajat de tulburri minore de personalitate; astfel, cel care are o nalt stim de sine poate s-i ating scopurile pe care i le-a fixat.CAPITOLUL III

STUDIU DE CAZ : INVESTIGAREA IMAGINII I STIMEI DE SINE LA PREADOLESCENII INSTITUIONALIZAI

O ABORDARE COMPARATIV

CAPITOLUL IIISTUDIU DE CAZ : INVESTIGAREA IMAGINII I STIMEI DE SINE LA PREADOLESCENII INSTITUIONALIZAI O ABORDARE COMPARATIV1. Scopul i obiectivele cercetrii

Cercetarea de fa a avut un caracter constatativ-descriptiv.

Scopul a fost de a arta cum se prezint imaginea i stima de sine n rndul preadolescenilor institutionalizai, prin comparaie cu un lot de preadolesceni provenii din familii normale, care nu au cunoscut abandonul parental sub o form sau alta.Aa cum am vzut n partea teoretic a lucrrii, literatura de specialitate a subliniat n repetate rnduri importana legturii afective primare ntre copil i prini (in special mam), a crei lips va avea mai trziu repercursiuni n structurarea, maturizarea i dezvoltarea personalitii copilului, pe toate palierele ei.

Privarea copilului de nevoile afective i va crea un handicap n plan emoional i n planul structurrii propriului Eu, n legtur cu care imaginea de sine reprezint o component principal.

O alt nevoie fundamental a oricrui copil este dobndirea autoaprecierii realiste i a respectului de sine. Copilul care crete n instituie va ntmpina dificulti n structurarea unui Eu armonios i capabil de adaptare la status-rolurile cerute oricrui individ, ntruct mediul instituional nu l ajut n formarea unei reprezentri de sine complete i coerente (lipsesc reperele evaluative, asa cum se ntampl n cazul copiilor abandonai care nu beneficiaz de o ingrijire individualizat, ci doar de o norm de grup).

innd cont de observaiile de mai sus, am pornit de la presupunerea c preadolescenii institutionalizai vor prezenta o stima de sine deficitara, acest aspect datorndu-se n primul rnd lipsei satisfacerii unor nevoi fundamentale pentru dezvoltarea ontogenetica a oricrui individ uman.

Obiectivele pe care le-am urmrit au fost:

identificarea unor instrumente psihologice valide, prin care s evalum imaginea i stima de sine;

administrarea instrumentelor pe dou loturi de preadolesceni: instituionalizai i preadolesceni provenii din familii normale (neinstituionalizai);

cotarea rspunsurilor, conform instruciunilor autorilor instrumentelor, realizarea unei baze de date i analiza statistic a datelor obinute, n vederea identificrii tendinei, n rndul preadolescenilor institutionalizai, precum i a celor neinstituionalizai, n ceea ce privete natura imaginii de sine i nivelul stimei de sine;

pe baza observaiilor din literatura de specialitate, precum i a rezultatelor cercetrii, am urmrit proiectarea unui program de intervenie, centrat pe mbuntirea imaginii de sine i pe creterea nivelului respectului de sine la preadolescenii institutionalizai.

2. Ipotezele cercetrii

Pornind de la observaiile din literatura de specialitate, am presupus c:

Predolescenii instituionalizai au o imagine de sine negativ, mai accentuat comparativ cu adolesceii neinstituionalizai.

Preadolescenii instiuionalizai au o stim de sine mai sczut, n acord cu natura negativ a imaginii de sine, comparativ cu cei neinstituionalizai.

Ipotezele de lucru (operaionale) care ne-au orientat n analiza cantitativ a rspunsurilor participanilor au fost:

Preadolescenii instituionalizai vor obine, n medie, scoruri semnificativ mai mari la chestionarul destinat evalurii imaginii de sine, comparativ cu adolescenii neinstituionalizai. Lotul preadolescenilor instituionalizai va obine o medie a scorurilor la stima de sine semnificativ mai sczut, comparativ cu lotul de adolesceni neinstituionalizai.

3. Metodologia utilizat

Descrierea loturilor de preadolesceni investigai

n cercetarea noastr, am investigat dou loturi de preadolesceni, dintre care 47 de preadolesceni instituionalizai (Centrul de Plasament Oituz Arad) i 55 de preadolesceni provenii din familii normale, deci neinstituionalizai (elevi ai Liceului Teoretic ,,Vasile Goldis din Arad). n total, au fost investigai 102 preadolesceni (58 de biei i 44 de fete), cu vrste cuprinse ntre 10 i 15 de ani ( x = 11.6 ani; s = 1.2 ani).

Dintre preadolescenii instituionalizai, 20 au fost fete i 27 biei, cu vrste cuprinse ntre 10 i 15 de ani ( x = 11.7 ani; s = 1.4 ani). Motivele instituionalizrii acestora n Centrul de plasament Oituz ineau de: abandon, decesul ambilor prini, decderea printelui din familia monoparental din drepturi sau a ambilor prini, situaii familiale precare din punct de vedere socio-economic, familii dezintegrate, etc. Pe lng simptomele specifice instituionalizrii, unii dintre preadolescenii instituionalizai prezentau o serie de tulburri de comportament specifice.

Dintre preadolescenii provenii din familii normale (neinstituionalizai), 24 au fost fete i 31 biei. Vrstele acestora au variat ntre 10 i 13 ani, fiind elevi n clasele V-VIII ale Liceului Teoretic ,,Vasile Goldis din Arad. Vrsta medie a preadolescenilor neinstituionalizai, provenii din familii normale a fost de 11.5 ani (s = 0.9 ani).

Preadolescenii din lotul celor instituionalizai au completat chestionarele care le-au fost administrate n grupuri mici (5-6 subieci), n mai multe zile diferite, pe perioada a dou sptmni. Am acordat o atenie special supravegherii acestora, pentru a se evita situaia contaminrii rspunsurilor prin influen reciproc.

Culegerea datelor a fost realizat n luna mai anul trecut.

Instrumentele utilizate pentru colectarea datelor

Pentru colectarea datelor referitoare la stima i la imaginea de sine, am aplicat dou

chestionare:

Scala de stim de sine ETES (Echelle Toulousaine dEstime de Soi) versiunea pentru puberi i preaadolesceni.

Chestionarul de autoapreciere a imaginii de sine, inspirat de cercetrile asupra imaginii de sine i a rolului acesteia n psihoterapie, ntreprinse de C. Rogers acest chestionar este prezentat ntr-o traducere i adaptare romneasc de Ion Dafinoiu, n lucrarea coordonat de Adrian Neculau, 26 de teste pentru cunoaterea celuilalt (Editura Polirom, Iai, 2003).Scala Toulouse de Stima de Sine (ETES) a fost inspirat din instrumente dj existente (scalele lui Coopersmith, Rosenberg, etc.), fiind publicat pentru prima dat n 1994, de N. Oubrayrie, M. Lonardis i C. Safont, n Revista European de Psihologie Aplicat. Deoarece integreaz diferite faete ale stimei de sine, ETES permite obinerea unui scor global i a cinci scoruri pariale, corespunztoare celor cinci aspecte pe care le operaionalizeaz. Dou dintre acestea, respectiv aprecierea controlului emoional i evaluarea sinelui proiectiv, sunt dimensiunile sau faetele pe care ETES-ul le propune n plus, fa de scalele anterioare omoloage, focalizate mai mult pe sondarea sinelui fizic, social i/sau colar.

n varianta construit pentru puberi i preadolesceni, scala ETES este alctuit din 60 de itemi cu rspunsuri dihotomice de tip DA/NU (Anexa 1), repartizai cte 12 pe fiecare din cele cinci dimensiuni.Fiecare item este cotat cu un punct dac subiectul a rspuns conform grilei de corectare. Scorurile pentru fiecare dintre subscale se obin prin nsumarea scorurilor la itemii componeni. De asemenea, se poate calcula un scor total, nsumandu-se scorurile la cele cinci subscale.

n cercetrile cu caracter teoretic sau aplicativ, autorii recomand s se opereze att cu scorurile pe dimensiuni, ct i cu cel global. Dar n scopuri de diagnostic pentru orientare, selecie sau pentru consiliere a adolescentului/puberului pe anumite probleme, scorurile la Sinele emoional, social, scolar, fizic, respectiv proiectiv sunt mult mai informative i au o valoarea prognostica mai mare dect scorul global la scal.

Tabelul 1 prezint pe scurt semnificaiile fiecreia dintre cele cinci subscale (corespunztoare dimensiunilor sau faetelor sinelui).Tabelul 1Dimensiuni ale

stimei de sineSemnificaii

Sine emoional

Exprim reprezentarea controlului emoiilor, capacitatea de stpnire a impulsivitii; importana sa n cadrul scalei poate fi justificat prin aceea c un control eficient al emoiilor permite organizarea adecvat a activitilor, faciliteaz planificarea unor scopuri realiste, precum i a unor strategii eficiente prin care acestea pot fi atinse (de exemplu, itemul: mi pierd cu uurin calmul cnd mi se fac reprouri).

Sine social

Condenseaz reprezentarea interaciunilor cu ceilali (prini, colegi, prieteni) i a sentimentului de recunoatere sociala (de exemplu, itemul: Cnd sunt ntr-un grup, mi place s m fac remarcat i apreciat)

Sine colar

Reflect percepia pe care individul o are asupra propriilor lui competene, biectivabile n propriile comportamente i performane colare (de exemplu, itemul: M descurajez cu usurina la coal).

Sine fizic

Oglindete gradul de acceptare de ctre subiect faa de nfiarea sa fizic (de exemplu, itemul: Cred c sunt prea gras/slab).

Sine proiectiv

(prospectiv)

Vizeaz reprezentrile subiectului asupra propriului viitor, transparente n: atitudinea faa de oferta anilor care vor veni (de exemplu, itemul: Am ncredere n viitor), intele vizate (de exemplu, itemul: Scopul meu principal este de a avea o meserie care s-mi plac), rolurile dorite sau ateptate (de exemplu, itemul: A dori s particip la micri de solidaritate), etc. Aceast dimensiune a fost introdus de autorii scalei pe baza supoziiei existenei unei legturi ntre stima de sine i reprezentrile subiectului asupra propriului viitor, considerate a diferi fa de cele actuale.

Aplicaiile experimentale ale ETES-ului, efectuate de cei trei autori pe grupe de puberi i preadolesceni colarizai, au relevat aspecte interesante privind importana unor dimensiuni ale stimei de sine i a diferenelor de autoevaluare n raport cu vrsta i sexul subiecilor.

Structura multidimensional a scalei ETES permite lrgirea i rafinarea posibilitilor de lucru ale psihologului consilier colar, psihoterapeutului sau ale clinicianului i asta pentru c, autoevaluarile pe care le permite posibile scala nseamn, pentru subiect, o nou treapt n contientizarea propriilor triri asociate caracteristicilor i competenelor sale i, prin aceasta, o cale de reajustare a stimei de sine, de asumare i clarificare a propriei identiti, de cretere a eficienei propriilor aciuni.

Chestionarul de autoapreciere a imaginii de sine integreaz rezultatele i observaiile din cercetrile ntreprinse de Carl Rogers asupra acestei dimensiuni a personalitii, pe care autorul citat a considerat-o ca avnd o relevana deosebit n procesul terapeutic.

Fundamentul teoretic include ideea potrivit creia oamenii au competenele necesare pentru a se privi din exterior, cu alte cuvinte pentru a-i analiza propria lor persoan. Rogers a observat c multe dintre persoanele care se prezentau la psihoterapie aveau o imagine de sine negativ, prezentau o discordan (discrepan) ntre ceea ce ar fi dorit s fie i ceea ce credeau c sunt, n momentul respectiv. Astfel de discrepane ntre felul n care se vedeau persoanele respective i ceea ce ar fi dorit s fie ele l-au condus pe Rogers ctre elaborarea teoriei conflictului dintre Eul actual i Eul ideal. Acest conflict poate conduce la sentimente de frustrare, stres i la o stim de sine sczut.

Pentru unii dintre noi, conflictul ntre Eul actual i cel ideal poate prea copleitor i poate conduce chiar la depresie, n timp ce pentru alii un astfel de conflict poate constitui modalitatea prin care i mobilizeaz resursele necesare atingerii idealurilor propuse.

Chestionarul prezint o list de 32 de adjective (Anexa 2), reprezentnd att caracteristici personale pozitive (de exemplu: plin de umor, entuziast, demn de ncredere, politicos, sincer, puternic etc.), ct i negative (de exemplu: emotiv, fragil, interiorizat, cinic, invidios, impulsiv etc.). Chestionarul nu implic rspunsuri greite sau corecte, ,,bune sau ,,rele, ceea ce conteaz fiind felul n care subiectul se vede i se evalueaz pe sine nsui.

Subiecii trebuie s citeasc cu atenie lista i s pun, n coloana Cum sunt n prezent, cte un ,,X n dreptul fiecrui adjectiv, pe care l consider ca fiindu-I caracteristic. Apoi, fr a privi semnele fcute n prima coloan, trebuie s reciteasc lista de adjective i s pun cte un ,,0, n coloana Cum a dori s fiu, n dreptul fiecrui adjectiv, pe care ar dori s-l caracterizeze.

Scorarea se face acordnd cte un punct pentru fiecare adjectiv notat cu ,,X, respectiv cu ,,0 n cele dou coloane, respectiv pentru fiecare dintre adjectivele care nu au fost notate n nici una dintre cele dou coloane. Apoi, se nsumeaz punctele obinute, astfel obinndu-se o msur aproximativ a discrepanei dintre Eul actual, respectiv cel ideal.4. Rezultatele obinute i interpretarea lorAm comparat mediile obinute de lotul de adolesceni instituionalizai, la chestionarul pentru evaluarea imaginii de sine, respectiv la scala pentru evaluarea stimei de sine cu mediile obinute de lotul de adolesceni neinstituionalizai. Comparaii au fost efectuate, utilizndu-se testul t-Student pentru compararea mediilor a dou eantioane independente. Toate prelucrrile au fost efectuate, utilizndu-se opiunile aplicaiei SPSS 10.00 for Windows. Tabelul 2 prezint datele obinute.

Tabelul 2

Datele obinute au indicat o diferen semnificativ statistic (t = 4.91; p < 0.001) ntre media notelor la chestionarul pentru autoaprecierea imaginii de sine obinute de preadolescenii instituionalizai i media notelor obinute de preadolescenii neinstituionalizai.

Lotul preadolescenilor instituionalizai a obinut note, n medie, semnificativ mai mari la autoaprecierea imaginii de sine, comparativ cu lotul preadolescenilor neinstituionalizai (a se vedea graficul 1).

Graficul 1

Conform observaiilor lui Carl Rogers, cu ct nota la chestionarul de autoapreciere a imaginii de sine este mai ridicat, cu att discrepana dintre Eul actual i cel ideal, perceput subiectiv de o persoan, este mai ridicat. Analiznd datele din tabelul 2, rezult clar tendina preadolescenilor instituionalizai de a prezenta o discrepan mai mare ntre Eul actual i cel ideal, comparativ cu preadolescenii neinstituionalizai.

Aadar, datele pe care le-am obinut au confirmat prima dintre ipotezele generale (i de lucru) de la care am pornit.

Acest rezultat confirm observaiile din literatura de specialitate, care arat dificultile pe care le ntmpin adolescenii instituionalizai, n ceea ce privete formarea reprezentrii despre propria persoan. Acestora le lipsesc reperele (prini, frai, prieteni), despre care tim c joac un rol foarte important n formarea imaginii de sine, prin judecile de valoare pe care le emit referitor la persoana unui individ (judeci referitoare la: conduit, competene, capacitate de interrelaionare, etc.).

Comparaiile ntre mediile obinute de preadolescenii instituionalizai i mediile obinute de cei neinstituionalizai la scala ETES, destinat evalurii stimei de sine globale i a componentelor acesteia, au indicat diferene semnificative statistic pentru urmtoarele patru dimensiuni legate de stima de sine: sine emoional (t = - 2.72; p < 0.01), sine social (t = - 2.39; p < 0.05), sine colar (t = 2.50; p < 0.05) i sine proiectiv (t = - 2.04; p < 0.05) (a se vedea graficele 2 - a, b, c i d). Cele dou loturi de adolesceni nu s-au difereniat semnificativ, n ceea ce privete nivelul global al stimei de sine, dei lotul preadolescenilor instituionalizai a obinut o medie mai sczut, comparativ cu lotul preadolescenilor neinstituionalizaiGraficul 2-a.Graficul 2-b

Graficul 2-c

Graficul 2-d

Pentru prima dimensiune legat de stima de sine, diferena a fost semnificativ n favoarea lotului de preadolesceni neinstituionalizai, care au obinut o medie mai mare, comparativ cu cei instituionalizai.

Acest rezultat trebuie interpretat din perspectiva lipsei de afectivitate i a carenelor n planul conduitei emoionale, specifice n cazul preadolescenilor instituionalizai. Legturile afective slabe sau chiar absente, pe care preadolescentul instituionalizat le are cu familia sa i pun amprenta asupra capacitii acestuia de gestionare a emoiilor, asupra maturitii n planul conduitei emoionale.

i pentru cea de-a doua dimensiune a stimei de sine, preadolescenii neinstituionalizai au obinut o medie mai mare, comparativ cu cei instituionalizai.

Acest rezultat trebuie privit din perspectiva dimensiunii sociale, specifice dezvoltrii preadolescenilor instituionalizai. ntr-adevr, o caracteristic a mediului instituional o constituie srcia relaiilor interpersonale i a celor afective, preadolescenii instituionalizai avnd un cerc restrns de prieteni i de persoane semnificative, precum i competene slab dezvoltate, n ceea ce privete interrelaionarea.

Este normal ca autopercepia preadolescenilor instituionalizai, legat de aceast stare de lucruri, s influeneze nivelul stimei de sine, legat de competenele n plan social.

n schimb, n ceea ce privete sinele colar, preadolescenii instituionalizai au obinut o medie semnificativ mai ridicat, comparativ cu cei neinstituionalizai. Acest rezultat pare nefiresc, dac ne gndim la nivelul abilitii colare a copiilor instituionalizai, care, de regul, prezint probleme legate de dezvoltarea cognitiv (ntrzieri datorate lipsei de stimulare, precum i blocaje datorate unei ntrzieri n dezvoltarea psihic n general). Rezultatul obinut ar putea constitui expresia unei reprezentri nerealiste n rndul preadolescenilor instituionalizai, cu privire la propriile lor competene colare, acetia manifestnd tendina de a-i percepe propriile lor competene cu mult peste nivelul real la care se situeaz.

La fel de plauzibil este i ipoteza potrivit creia, preadolescenii instituionalizai manifest voluntar tendina de a exagera dimensiunile legate de propriul sine, reuind astfel s se autoprezinte ntr-o lumin care s le fie favorabil.Mai remarcm o diferen n favoarea preadolescenilor instituionalizai, n ceea ce privete sinele fizic (medie a notelor mai ridicat), ns diferena fa de preadolescenii neinstituionalizai nu a fost semnificativ statistic.

n schimb, lotul de preadolesceni instituionalizai a obinut o medie a notelor la dimensiunea stimei de sine, legat de sinele proiectiv, semnificativ mai sczut, comparative cu lotul de preadolesceni neinstituionalizai. Acest rezultat trebuie legat de perspective sumbr a viitorului, aa cum aceasta tinde s apar, probabil, n percepia preadolescenilor instituionalizai, care sunt lipsii de sprijinul emoional, moral i material al familiei, necesar orientrii preadolescentului n ceea ce privete cariera profesional i planurile de ntemeiere a propriei lui familii.

Observm c datele obinute, n urma efecturii comparaiilor, exprim tendina preadolescenilor instituionalizai de a avea reprezentri mai slab structurate cu privire la propriile competene n plan emoional, precum i cu privire la propriul viitor. Beneficiind de o educaie adecvat i de sprijinul afectiv i material al familiei, preadolescenii neinstituionalizai manifest tendina de a avea o mai mare ncredere n oferta anilor care vor urma, comparativ cu preadolescenii care i-au petrecut o parte sau toat copilria n centrele de plasament, neavnd astfel posibilitatea de a-i forma o imagine clar despre propriile lor resurse, precum i un plan coerent de dezvoltare personal.

n ciuda diferenelor constatate la patru dintre cele cinci dimensiuni legate de stima de sine, preadolescenii instituionalizai nu au diferit semnificativ fa de cei neinstituionalizai, n ceea ce privete notele globale la scala ETES. Totui, lotul preadolescenilor instituionalizai a obinut o medie mai sczut a notelor globale la scala pentru evaluarea stimei de sine, comparativ cu lotul de elevi neinstituionalizai.

Aadar, datele pe care le-am obinut, n urma efecturii comparaiilor ntre mediile obinute de preadolescenii instituionalizai i cele obinute de preadolescenii neinstituionalizai, au confirmat parial i cea de-a doua dintre ipotezele generale (de lucru) de la care am pornit.CAPITOLUL IV

FAMILIA I ROLUL LOR N DEZVOLTAREA PREADOLESCENTULUI

CAPITOLUL IV

FAMILIA I ROLUL LOR N DEYVOLTAREA PREADOLESCENTULUI1. Conceptul de familie

Din punct de vedere etimologic, semnificaiile conceptului de familie pun n eviden variabilitatea istoric a instituiei pe care o desemneaz.

Termenul familie provine de la latinescul famulus (servitor), ceea ce, potrivit Dicionarului etimologic al limbii latine, desemneaz ansamblul sclavilor i al servitorilor ce triau sub acelai acoperi, iar mai apoi casa n ntregime: stpnul - pe de o parte, soia, copiii i servitorii - pe de alta. Prin extensie de sens, familia a ajuns s cuprind agnati (rudele pe linie patern) i cognati (rudele pe linie matern) i s devin sinonim cu gens (comunitate format din toate rudele de snge) n limbajul curent, dar nu i n cel juridic.

Ceea ce unete familia antic este un fapt mult mai puternic dect naterea, dect sentimentele sau dect fora fizic, este religia cminului i a strmoilor. Familia antic este o asociaie religioas ce depete simpla asociaie potrivit naturii. n acest neles, termenul de familie l ntlnim pn n secolul al XIV-lea. Pentru Calvin, de exemplu, educaia din familie nseamn educaia servitorilor i a cameristelor.

Pentru Olivier i Serres, familia este ansamblul stpnilor i al servitorilor, iar atunci cnd el vrea s i disting pe unii de alii, i numete pe servitori familia de jos. nsoind omul n ntreaga lui existen, familia s-a dovedit a fi una dintre cele mai vechi i mai stabile forme de comunitate uman, cea care asigur perpetuarea neamului omenesc, evoluia i continuitatea vieii sociale. Asupra genezei familiei, a evoluiei i specificului, ca i asupra definirii ei, i-au spus cuvntul specialiti din diverse domenii de activitate.

Astfel, etnologul american G.P.Murdock definete familia ca un grup social ai crui membri sunt legai prin raporturi de vrst, cstorie sau adopiune i care triesc mpreun, coopereaz sub raport economic i au grij de copii. n opinia antropologului francez Claude Levi Strauss, familia este acel grup social care i are originea n cstorie, const din so, soie i copiii nscui din relaia lor (dei acestui grup restrns i se pot aduga i alte rude), unit prin drepturi i obligaii morale, juridice, economice, religioase i sociale.

Dup J.Szczepanski, familia este un grup de persoane unite prin legturi de cstorie i paterne, avnd misiunea de procreaie i sarcina de socializare. Sociologii americani Burges i Locke apreciau c familia se deosebete de alte grupuri sociale prin urmtoarele caracteristici: este format din persoane unite prin relaii de cstorie, snge, adopiune; membrii locuiesc, de regul, sub acelai acoperi, alctuind un singur menaj; este compus din persoane ce interacioneaz, intercomunic n cadrul rolurilor so-soie, tat-mam etc.; susine i perpetueaz o cultur comun, derivat, n principal, din cultura societii date, prezentnd i caracteristici proprii familiei respective.

T.Herseni sublinia c familia ca instituie social, organizat i sancionat prin reguli colective cuprinse n obiceiuri sau legi, cel puin n societile primitive i arhaice, dar n mare parte pn azi, exercit mai ales dou funcii: creterea copiilor i completarea socio-economic a celor dou sexe, pentru a forma mpreun o unitate social eficient Cu toate c nu exist deplin convergen ntre punctele de vedere exprimate, se poate constata reinerea n toate definiiile, sau n majoritatea, a unor trsturi de baz ale familiei:

este alctuit din persoane unite prin cstorie i, n cele mai multe cazuri, prin legturi paterne (uneori de adopiune);

ntre membrii ei se stabilesc o diversitate de relaii biologice, moral-afective, spirituale, juridice etc.; presupune un sistem determinat de drepturi i obligaii, ndatoriri reciproce; are anumite sarcini specifice i ndeplinete anumite funcii specifice.

Astfel, putem conchide c familia reprezint, n orice societate, o form de comunitate uman alctuit din cel puin doi indivizi, unii prin cstorie i/sau descenden, legai ntre ei prin relaii biologice, economice, moral-afective, spirituale i juridice, care au anumite drepturi i obligaii reciproce, legiferate sau nu, i care desfoar o serie de activiti, ndeplinete o serie de funcii specifice att n folosul su ca grup i al membrilor acestuia, ct i al societii.

Propunem aceast definiie, avnd n vedere faptul c realitatea social a generat o diversitate de familii ce se pot rezuma doar la unul din cele dou aspecte prezentate n perechi.

n general, viaa desfurat de indivizi n cadrul instituional al familiei cuprinde dou elemente eseniale: o latur biologic, constant, rmas n forma aproape neschimbat de-a lungul timpului, i o latur social, venic schimbtoare, reprezentnd morala, educaia, aspectele economice, juridice, psihosociale etc.

n ncercrile de a defini familia putem delimita dou abordri: una sociologic i alta juridic.

Din perspectiv sociologic, familia poate fi definit ca un grup social constituit pe baza relaiilor de cstorie, consanguinitate i rudenie, membrii grupului mprtind sentimente, aspiraii i valori comune. Din aceast perspectiv, familia este un grup primar n care predomin relaiile directe, informale, nemediate. Calitatea de grup primar nu semnific absena normelor i a reglementrilor. Dimpotriv, familia este unul dintre grupurile primare cu cea mai mare responsabilitate normativ. Din perspectiv juridic, familia este un grup de persoane ntre care s-au stabilit un set de drepturi i obligaii, reglementat prin legi i alte acte normative. Aceste norme stabilesc modul de ncheiere a cstoriei, paternitatea, drepturile i obligaiile soilor, relaiile dintre prini i copii, modul de transmitere a motenirii etc.

Cele dou perspective se suprapun parial. n unele situaii sensul sociologic al noiunii de familie este mult mai larg dect sensul juridic.

De exemplu, cuplurile consensuale, care au luat o mare extindere n societatea contemporan, sunt considerate de ctre sociologii familiei, ntruct ele ndeplinesc majoritatea funciilor unei familii. Din punct de vedere juridic, cuplul consensual nu este o familie, deoarece raporturile dintre parteneri nu sunt sancionate prin cstorie legal. n alte situaii, sensul juridic poate fi mai larg dect sensul sociologic. De exemplu, un cuplu separat prin divor nu mai este o familie, ntruct nu mai ndeplinete funciile definitorii eseniale ale familiei. Totui, separarea celor doi parteneri n menaje diferite nu semnific ncetarea oricror raporturi juridice ntre ei. n situaia n care partenerii care divoreaz au copii, ntre ei continu s existe anumite raporturi juridice privind ncredinarea copiilor unuia dintre soi, obligaiile celuilalt so pentru sprijinul financiar al copiilor minori, dreptul la vizit etc. Cele dou perspective de abordare a familiei se completeaz reciproc. n unele situaii, perspective sociologic poate conduce la modificarea perspectivei juridice i, implicit, la schimbarea reglementrilor legale privind familia. Familia reprezint un ansamblu de relaii sociale reglementat prin norme juridice sau prin norme sociale difuze. Relaiile din cadrul familiei pot fi reduse la cteva categorii principale: relaii ntre soi (parteneri) reglementate prin cstorie sau prin consens; relaii ntre prini i copii (ntre ascendeni i descendeni); relaii nte descendeni (ntre copiii aceluiai cuplu); relaii de rudenie ntre membrii cuplului familial i alte personae (prinii din familia de origine, socri, cumnai etc.).

Familia nucleara

n limbajul comun, termenul de familie este folosit n mod nedifereniat att pentru familia din care provine individul, ct i pentru propria familie constituit prin cstorie. Analiza sociologic distinge mai multe tipuri de familie, n funcie de anumite criterii:

n funcie de numrul de generaii, exist:

familia nuclear, restrns sau conjugal, alctuit din so, soie i, dac este cazul, urmaii lor. Familia nuclear complet presupune ocuparea celor trei poziii-tip (tat, mam, copil) i, prin urmare, existena a cel puin trei diade nucleare: so-soie, tat-copil, mam-copil (precum i, eventual, un numr variabil de diade copil-copil). Familia nuclear incomplet implic ocuparea doar a uneia sau a dou poziii din cele trei posibile n familia nuclear; familia extins sau lrgit, format din mai multe familii nucleare, aparinnd unor generaii succesive. Sociologul American N.Smelser aprecia c familia extins reprezint o anumit continuitate, nelegndu-se prin aceasta c n aceeai cas btrneasc triesc mai multe generaii, continundu-se tradiiile, preocuprile i obiceiurile familiei respective. n acest caz, indivizii pot s dispar, sunt trectori, dar familia ca grup se menine peste generaii. Putem delimita familia extins patriliniar, atunci cnd familiile sunt legate pe linie brbteasc, i familia extins matriliniar, cnd legtura este stabilit pe linie feminin. n funcie de criteriul locuinei, putem delimita: familia de reziden, care const din toate persoanele ce locuiesc n aceeai cas, deci au locuin comun i desfoar unele activiti comune. Sociologul american T.Burch apreciaz c persoanele care triesc n aceeai locuin, indifferent dac sunt sau nu rude, sunt considerate membri ai aceleiai uniti familiale; familia de interaciune, care reprezint grupul de personae ntre care exist, n primul rnd, relaii de rudenie, dar i relaii de ajutor reciproc, de schimburi de produse, vizite reciproce etc. (este vorba, mai ales, de situaia n care unul sau mai muli membri ai unei familii sunt plecai la munc / studii sau au prsit familia, deci nu mpart aceeai locuin, dar pstreaz puternice legturi cu familia din care au plecat). n dependen de poziia unei persoane n cadrul familiei, putem distinge: familia de origine (de orientare), prin care desemnm familia n care te nati i creti i care este format din mam, tat, frai, surori. Mai este denumit i familie consanguin pentru a desemna faptul c ntre respectiva persoan i ceilali membri ai familiei (prini, frai i surori) sunt legturi de snge; familia proprie constituit prin cstorie i care include soul, soia i copiii acestora. Se mai numete i familie de procreare (avndu-se n vedere funcia demografic a acesteia) sau familie conjugal (sugernd c se origineaz n cstoria partenerilor ajuni la maturitate).

Este important a meniona c majoritatea oamenilor aparin att unei familii de origine, ct i unei proprii. n funcie de criteriul normalitii, vom deosebi, innd cont de aspectele structural-funcionale, juridice i etice ale normalitii: familii normale, alctuite din so, soie i copii; ndeplinesc adecvat funciile familiei; sunt constituite prin cstorie ncheiat conform normelor juridice existente i sunt ntemeiate pe dragoste reciproc, respect i stim. Cu referire la viaa de familie, termenul normal, dincolo de ncrcarea axiologic, semnific ceea ce este permisibil social, ce se ntlnete, de regul, n cele mai multe familii. Altfel spus, dup cum se exprim H.H.Stahl, sensurile termenului de normal variaz de la:- accepiunea curent, dup care frecvena unui fenomen determin normalitatea sa. Potrivit acestui sens, familia normal este compus din so, soie i copii;

- sensul conferit de lege normalitii. Din aceast perspectiv, normale sunt familiile ntemeiate prin actul juridic al cstoriei;

- sensul etic al normalitii ia n considerare ntemeierea familiei pe baza sentimentelor de dragoste, respect reciproc, stim, cu precizarea c dimensiunea etic a familiei este dificil sau chiar imposibil de a o cuantifica;

familii anormale, din care lipsesc copiii (familie incomplet) sau lipsete unul din partenerii cuplului conjugal (familie monoparental); nu-i ndeplinesc corespunztor funciile care la revin; nu sunt constituite prin cstorie; sunt constituite potrivit unor calcule i interese materiale.

O tipologie interesant a familiei este prezentat de F.Le Play care a delimitat patru tipuri familiale, ultimele dou reprezentnd ns forme derivate ale familiei patriarhale sau instabile. Dar s vedem prin ce se caracterizeaz tipurile familiale identificate de coala lui Le Play, aa cum au fost ele sintetizate de Ilie Bdescu:Familia patriarhal

n cadrul acestui tip de familie, individul este anihilat i complet absorbit de comunitate. Societile care deriv din acest tip ori care i-l asociaz sunt conservatoare, stagnante i, consider elevii lui Le Play, napoiate. Caracteristicile morfologice ale acestui tip sunt:

- autoritatea patriarhului;

- dependena complet a copiilor de comunitatea familiei;

- instrucia este familial, i nu personal.

Respectul este elementul strategic al ordinii n familia patriarhal.

Sporirea numrului de membri peste capacitatea de hran a domeniului i dimensiunile interioare generate de autoritatea slbit a patriarhului sunt principalele cauze ale disoluiei familiei patriarhale.

Familia tulpin

Reprezint o reproducere, n cadre diminuate, a tipului patriarhal.

Diferena esenial rezid ns n faptul c acest sistem familial ncurajeaz anatomia i dezvoltarea unor menaje noi, oferind n acest scop suportul material i social. Familia tulpin ngduie, aadar, mulirea familiilor tinere, pstrnd o relativ interdependen ntre ele, graie provenienei din aceeai matc familial. Aa cum remarca R.Nisbet, acest tip combin ceea ce este mai bun din sistemul patriarchal cu individualismul familiei instabile.

Familia particularist

n societile n care predomin acest tip individul prevaleaz asupra comunitii, viaa privat asupra celei publice, profesiunile utile asupra celor liberale i administrative. Individul nu se bazeaz n aciunile sale pe familie, ci pe capacitile i iniiativa lui proprie. Familia particularist formeaz caractere independente la tineri, capabili de iniiativ i cu putere organizatoric, pregtii s conduc afaceri i activiti comerciale n mod independent. Acest tip de familie, cel puin din punct de vedere istoric, st la baza familiei instabile.

Familia instabil

Trsturile familiei instabile sunt cel mai bine sintetizate de R.Pinot. Acesta consider c, spre deosebire de familia patriarhal, familia instabil i crete copiii fr a le comunica respectul autoritii i al tradiiilor i, n acelai timp, nu-i pregtete pentru a fi originali, aa cum se face n cazul tipului particularist de familie. n familia instabil, calitatea subordonrii i cea a iniiativei sunt deopotriv absente, iar individul, care n realitate nu a primit nici o educaie sau instrucie i care nu e capabil de nimic, devine prad a statelor i a guvernelor.

Prezentnd aceast tipologie am avut ca scop de a reliefa faptul c familia, ca grup social, constituie unul dintre cele mai complexe microsisteme sociale, n ea regsindu-se, practic, imensa majoritate a elementelor structurale ale sistemului global. Reprezentnd laboratorul n care oamenii se formeaz i i petrec o bun parte a vieii lor, familia este cadrul n care se transmit valori i norme sociale, influennd decisiv formarea spiritual a oamenilor, modul de raportare a acestora la ei nii, la semenii lor, la societate n ansamblu.

2. Caracterizarea si functiile sistemului familial Familia ca sistem. n psihologia familiei, teoria general a sistemelor i cibernetica (prin Norbert Wiener, Ludwig von Bertalanffy) au avut un cuvnt important de spus, ca i n alte domenii tiinifice. Astfel, a fost preluat ideea de sistem, definit ca ansamblu de elemente aflate ntr-o ordine nonntmpltoare, care funcioneaz pe baza unor reguli i dispune de homeostazie (echilibru). Bertalanffy a lansat ideea conform creia un sistem este mai mult dect suma prilor lui, deci, cu alte cuvinte, aplicat la familie, familia este mai mult dect suma membrilor ei componeni. Adic, ceea ce conteaz n abordarea familiei este i interaciunea dintre aceti membri, care se realizeaz dup anumite reguli, avnd anumite funcii i cutnd s i mein un anumit echilibru.Exist sisteme nchise (care nu comunic cu mediul, nu fac schimb de resurse cu mediul nconjurtor) i sisteme deschise (care comunic cu mediul, fac schimb


Recommended