+ All Categories
Home > Documents > Formare Duhovniceasca- Lucrare de Seminar

Formare Duhovniceasca- Lucrare de Seminar

Date post: 03-Apr-2018
Category:
Upload: marian-gaman
View: 268 times
Download: 4 times
Share this document with a friend

of 15

Transcript
  • 7/29/2019 Formare Duhovniceasca- Lucrare de Seminar

    1/15

    1

    Facultatea de Teologie Dumitru Stniloae a Universitii Al. I. Cuza din Iai

    COMPETENA I SMERENIA

    Lucrare de seminar la disciplina Formare duhovniceasc

    Anul I - Teologie Pastoral

    2009

    ndrumtor Student

    Pr. Lect. Adrian Dinu Gaman Marian

  • 7/29/2019 Formare Duhovniceasca- Lucrare de Seminar

    2/15

    2

    cui te lovete peste obrazul drept,

    ntoarce-i i pe cellalt.

    (Mt. 5,39)

  • 7/29/2019 Formare Duhovniceasca- Lucrare de Seminar

    3/15

    3

    Cuprins

    INTRODUCERE...1

    PROBLEMA NCERCRILOR...2

    a. Hristos- adevratul model al smereniei...3

    b. Ndejdea tnrului muntenegrean...3

    LEPDAREA DE SINE...4

    DRAGOSTEA FA DE APROAPELE.6

    a. Cine este aproapele nostru?.....................................................................7

    b. Facei bine celor ce va ursc pe voi.7

    TINERII DE ASTZI...9

    CONCLUZII...10BIBLIOGRAFIE.11

    ANEXE...12

  • 7/29/2019 Formare Duhovniceasca- Lucrare de Seminar

    4/15

    4

    Introducere

    A fi competent nseamn a face lucrtor n tine cuvntul evanghelic alMntuitorului ntregii lumi, Iisus Hristos. Aceasta este pe scurt, viziunea cretina tot ceea ce nseamn progres i mai apoi realizare n via, n cuprinsulntregului sens al noiunii de competen, pentru c omul i realizeaz existenan msura n care se nal la Dumnezeu i se unete cu El 1. Mrturie n aceastprivin ne stau cuvintele Celui ce a zis: Eu sunt Calea, Adevrul i Viaa(In .14,6).

    n perspectiva cretin termenul de competen este perceput n sensul

    realitii vieii spirituale pe care omul o triete indiferent de faptul ca el opercepe, o primete n inima sa i se angajeaz nflcrat de zel n a o desvri,fie, se pronun mpotriva acestei realiti negnd-o cu vehemen; practic, un om

    ca cel din urm prezentat nu vrea sdevin colaborator si mpreun-lucrtor cuharul dumnezeiesc i mntuitor care izvorte din Fiina divin a celor treiipostasuri, adic din nsui Dumnezeu care l-a creat, iar astfel nu face dect s-icreeze propria realitate, o fals realitate datorat bolii spirituale care i-antunecat sufletul, a crui existen el nsuii o neag.

    Insistnd mai mult asupra acestui exemplu de situaie uman, foarte des

    ntlnit i astzi n lume datorit curentului ateist i laicizant care intoxicreligiozitatea omului modern, putem aduga c scopurile i aspiraiile la caretinde un astfel de om devin altele dect cele ale omului credincios i datoritfaptului c el este ntinat de patimi, rob al trupului, spaiului i timpului i angajat,metaforic vorbind, ntr-o curs virtual n care trofeele sunt inexistente. Aadar,dup cum spuneam, scopurile unui astfel de tip uman devin alte le, avnd uncaracter pur efemer i anume: dobndirea naltelor demniti, a faimei, arenumelui, iar n cele mai multe cazuri hedonismul, mult promovat ca principiu

    moral de tinerii din ziua de astzi, precum fceau odinioar epicureii.Am fcut aceast scurt analiz a modului n care omul contemporan ateupercepe adevrul implacabil al fiinei umane pentru a nelege mai uor de ce naccepiunea sa lucrurile mbrac o cu totul alt logic, ca i n cazul situaiei carese reliefeaz prin supunerea la criticile celor dou feluri de gndire(moduri depercepie), cel cretin i cel ateu, a celor dou noiuni care compun obiectul te meinoastre i anume: competena i smerenia.

    1Cursul I al Pr. Lect. Adrian Dinu, titularul catedrei de Formare duhovniceasc la Facultatea de Teologie Dumitru Stniloae

    din Iai, p. 4

  • 7/29/2019 Formare Duhovniceasca- Lucrare de Seminar

    5/15

    5

    Situaia concret care ne face s avem viziune clar asupra temei pe carene-am propus s o discutm este aceea n care un cretin sufer insulte, batjocori

    i chiar agresiuni din partea celor necredincioi pentru numele lui Hristos ipentru credin.

    Lucrarea de fa i propune s fac o analiz just a unor astfel dentmplri, din pcate prezente n viaa noastr de zi cu zi, tocmai pentruactualitatea fenomenului care ia amploare mai ales n secolul i societatea n caretrim.

    Problemancercrilor

    Nu puini sunt cretinii care cel puin odat n viaa lor s-au confruntat cusituaii n care au fost mcar insultai sau luai n rs pentru credina ce omrturiseaudac nu i agresai fizic. Acceptarea unor astfel de ncercri i ispitenu este grea dup cum ne asigur Mntuitorul atunci cnd zice: Luai jugul Meu asupra voastr. Cci jugul Meu e bun i povara Mea uoar(Mt. 11, 29-30) idup cum bine tim fiecare dintre noi din experiena viei c Dumnezeu nu pune

    niciodat pe umerii notri sarcinile ispitelor pe care nu le putem purta. Asumareacrucii, care reprezint totalitatea suferinelor i necazurilor survenite din partealui Dumnezeu cu scopul de a ne ncerca dragostea ce o avem fa de El esteabsolut necesar pentru mntuire. Acest lucru reiese i din spusele SfntuluiAntonie cel Mare: Nimeni neispitit nu va putea intra n mpria cerurilor. 2Ccis-a zis: Ridic ispitele i nimeni nu este care s se mntuiasc.3

    Virtutea de cpti pe care cretinul trebuie s o dobndeasc pentru aputea trece cu bine peste toate lucrurile rele care i s-ar putea ntmpla n via

    este smerenia: Am vzut

    zice Avva Antonie

    toate cursele vrjmaului ntinsepe pmnt i suspinnd am zis: Oare cine poate s le treac pe acestea?. i amauzit glas zicndu-mi: Smerenia!.4

    a. Hristos- adevratul model al smereniei

    nsuii Fiul lui Dumnezeu S-a fcut nou pild de smerenie. Smerenia Luireiese n primul rnd din taina ntruprii Sale celei din fecioar, cci S-a deertat

    2Patericul, Ed. Rentregirea, Alba Iulia, 2003, p. 4

    3Evagrie 5 apud op.cit.

    4Ibidem, p. 4

  • 7/29/2019 Formare Duhovniceasca- Lucrare de Seminar

    6/15

    6

    pe Sine, chip de rob lund, fcndu-se asemenea oamenilor(Filip. 2,7), n aldoilea rnd din ndemnurile pe care le-a predicat: nvai-v de la Mine c sunt

    blnd i smerit cu inima(Mt. 11,29), dar mai ales prin patima Sa cea de voie: S-asmerit pe Sine, asculttor fcndu-Se pn la moarte, i nc moarte pe

    cruce(Filip. 2,8). Privete icoana ptimirii Sale, cum a fost osndit de poporulpentru care S-a ntrupat(Mt. 27,22), batjocorit de ostaii romani(Mt. 27, 27-29),scuipat(Mt. 27,30), adpat cu oet(In. 19,29), hulit de trectori(Mt. 27,39), pn iunul dintre tlharii cei rstignii mpreun cu El l ocra(Lc. 23,39) i ia aminte cla toate acestea El rspundea cu dragoste cci se ruga Tatlui pentru cei ce-lprigoneau(Lc. 23,34). Smerenia Sa cea mare se vede i din faptul c a primit sfac voia Tatlui Sui nu a crtit conformndu-se proorocului care zice: ca unmiel spre junghiere s-a adus i ca o oaie fr de glas naintea celor ce o tund, aanu i-a deschis gura Sa(Is. 53,7). La aceast msur a smereniei ne chem i pe

    noi Hristos: Noispune Mitropolitul Hierotheos Vlachossuntem chemai s

    dobndim acest chip al robului Hristos. Smerenia, blndeea, pacea, jertfa idruirea sunt acele lucruri care este necesar s fie ctigate.5

    Ca o concluzie a celor relatate n acest capitol spunem c suferina idurerea n viaa noastr sunt necesare, pentru c este participare la Patima luiHristos.6

    b. Ndejdeatnrului muntenegrean

    Pentru a putea trece cu bine peste lucrurile rele care apar n via estenevoie s avem pe lng smerenie i ndejde. Tocmai faptul c ndjduim nrspltiri venice ne ntrete n necazuri, de aceea i Dumnezeu trimite harul Su

    n sufletele noastre pentru a ne ntri cu rbdare. Dar dac omul i pune toatndejdea numai n lucrurile sale, iar la Dumnezeu alearg numai atunci cnd sevede mpresurat de nite nenorociri neateptate, i el, negsind n propriile saleputeri mijloace ndestultoare pentru a le nltura, ncepe s se ndrepteze ctreajutorul lui Dumnezeu, atunci o astfel de alergare nu cuprinde n sine o ndejde

    adevrat, ci deart i amgitoare, ca una ce nu este izvort din credin, ci dinfric.7Spre deosebire de falsa ndejde, cea adevrat, care izvorte din credineste singura surs care ne ofer puterea de mrturisire. Acest lucru se vede clardin una din amrciunile pe care un tnr muntenegrean 8 le-a rbdatn armatpentru c nu s-a ruinatde credin. Caporalul, istorisete el,pune s se alinieze

    5Mitropolitul Hierotheos Vlachos, Psihoterapia ortodox, trad. din lb. greac: prof. Ion Diaconescu i prof. Nicolae Ionescu,

    Ed. Sophia, Bucureti, 2001, p. 176

    Ibidem, p. 1457

    Arhim. Dosoftei Morariu, Sfntul Serafim de Sarov, ediia a II-a, Editura Mnstirea Sihstria, 2004,p. 376-3778

    Sfntul Nicolae Velimirovici, Rspunsuri la ntrebri ale lumii de astzi, ed. a II-a, vol. 2, trad. din lb. srb de Adrian

    Tnsescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucureti, 2008, p. 243

  • 7/29/2019 Formare Duhovniceasca- Lucrare de Seminar

    7/15

    7

    grupa noastr i-mi strig: Ivane, cine e Dumnezeul tu? Iar eu rspund ndat:Dumnezeul meu este Cel preanalt din ceruri. La care el m plmuiete peste

    unul dintre obraji. Eu sunt Dumnezeul tu, zice caporalul. Nu, nu eti, irspund, tu eti caporalul meu, iar Dumnezeul meu este n ceruri. Iari o

    palm peste obrazul cellalt. Dar pe mine nu m durea, ci mi cretea inima dedulcea c iat, rabd i eu puin chin pentru Domnul i Fctorul meu.9

    Lepdarea de sine

    Pentru credinciosul de rnd porunca lui Hristos: Fii dar voi desvrii,precum Tatl vostru cel ceresc desvrit este(Mt. 5,48) care l chem laasumarea aceleiai cruci, pe care El nsuii a purtat-o, i se pare mult prea grea icu neputin de mplinit nct nici mcar nu ncearc s o mplineasc. Pe de altparte avem exemplele sfinilor, care au ajuns prin viaa lor s mplineasc aceastporunc, dintre care unii s-au botezat cu botezul cu care S-a botezat Hristos i au

    but paharul pe care L-a but Hristos(Mc. 10,39), acetia fiind sfinii mucenici imartiri, oameni ca i noi dar care s-au sfinit.

    Un caz de astfel de oameni gsim ntr-una din scrisorile misionare aleSfntului Nicolae Velimirovici. Rspunznd unui vecin jignit care i punentrebarea dac nu cumva porunca Mntuitorului de a face bine celui ce ne urteeste mpotriva firii omeneti i peste putin de ndeplinit sfntul i spune: Oriceporunc a lui Hristos i pare grea celui ce niciodat nu ncearc s omplineasc.10 Deci, primul pas pe care trebuie s-l fac cretinul spre

    desvrire este ncercarea de a mplini poruncile. Continund cele spuse mai susSfntul Nicolae Velimirovici zice: De ai fi ncercat, ai fi vzut c aceast porunc aDomnului poate fi mplinit i se potrivete firii mbuntite a omului.11 Aceastao spune convins de faptul c atunci cnd omul i silete voia la mplinireaporuncilor evanghelice ndat apare i lucrarea proniatoare a lui Dumnezeu carelucreaz nevzut la mntuirea noastr. Practic, Dumnezeu cere de la noi

    lepdarea voii propriiOricine voiete s vin dup Mine s se lepede de sine,

    9Ibidem, p. 243-244

    10Ibidem, p. 247

    11Ibidem

  • 7/29/2019 Formare Duhovniceasca- Lucrare de Seminar

    8/15

    8

    s-i ia crucea i s-mi urmeze Mie.(Mc. 8,34)i lsarea noastr cu totul n voia

    Lui.Edificator n acest sens este rspunsul unui printe iscusit dat unui fiu

    duhovnicesc atunci cnd este ntrebat despre felul n care voia omului se unete

    cu voia lui Dumnezeu: Fiule, i rspunde parc adresndu-se i nouunireavoii omului cu voia lui Dumnezeu este aceasta i n acest chip: Doamne, iat deacum nainte mi unesc toat voia mea cu a Ta, ca de acum nainte s nu se maimpotriveasc, nici s mai bnuiasc voia mea voii Tale, ci orice va vrea i va fiiubit voii Tale, aceea va vrea i va iubi voia mea. De va vrea i va fi plcut voii Tales nu-mi vin mie scrbe i neajunsuri, sau boal trupului meu, sau orice alteprimejdii, sau pedeaps, acelea le va vrea i vor fi plcute i bine primite i voiimele. Aijderea, de va vrea i va fi primitibine plcut voii Tale i se va porni un

    frate oarecare asupra mea cu mare ocar i sudalm i defimare pn i cubtaie, acestea vor fi plcute i bine primite i voii mele. Toate care vor fi primite,plcute i iubite voii Tale, acelea vor fi plcute, iubite i primite i voii mele i deacum nainte voia mea din voia Ta nu va iei, nici nu se va despri, tiind c voiaTa este totdeauna spre binele i folosul meu i fr de voia Ta nimic nu selucreaz nici nu se face n lume.12

    Observm din aceast lung nvtur paterical c pentru a putea primicu bucurie toate suprrile care ne vin din partea aproapelui trebuie s nensuim aceast mare tain a punerii voii proprii n raza voii divine. Odat ce

    omul a realizat aceast unificare el a atins elul pe care l-a avut la nceput, nsdrumul su nu se oprete aici ci continu s nainteze n virtute pentru cDumnezeu este infinit n cunoatere. Traseul care conduce la mplinirea acesteiunificri se construiete prin exersarea virtuilorcare nseamn printre altele iacceptarea tuturor adversitilor i ntmplrilor nefaste care se ivesc n via.

    Dragostea fa de aproapele

    n Evanghelia lui Hristos ntlnim o mulime de ndemnuri la svrireavirtuilor. Suntem ndemnai la post i rugciune, la rbdare, blndee, smerenie,lepdarea sinelui propriu, dar mai presus dect acestea Mntuitorul a aezatdragostea fa de Creatorul nostru mai nti (Mt. 22,37), apoi dragostea fa de

    12Patericul, Ed. Rentregirea, Alba Iulia, 2003, p. 367

  • 7/29/2019 Formare Duhovniceasca- Lucrare de Seminar

    9/15

    9

    aproapele nostru cnd zice: S iubeti pe aproapele tu ca pe tine nsui(Mt.22,39).

    Dac nu iubeti pe aproapele tu nu poi spune c ai dobndit vreo virtutepentru c toate virtuile se ctig prin aproapele nostru. Chiar dac am posti

    cinci zile pe sptmn i am face miide metanii, sau dac am fugi n locuri pustiii ne-am ruga nencetat de dimineaa pn seara iar dragoste fa de aproapelenostru nu manifestm dragoste am fi dup cuvntul Apostolului Pavel aramsuntoare i chimval rsuntor.(I Cor. 13,1) Exemple foarte gritoare n acestsens gsim n scrierile patericale i sunt o mulime. Citim astfel despre muliprini ai pustiei care erau cunoscui ca mari ascei dar n fond aveau uncomportament irascibil i neprietenos pentru c nu aveau dragoste fa deaproapele.

    Mai mult dect att, dac nu avem dragoste fa de aproapele dovedim cnu-L iubim pe Dumnezeu care ne-a dat via cci spune apostolul i evanghelistulIoan: Dac zice cineva: iubesc pe Dumnezeu, iar pe fratele su l urte, mincinoseste! Pentru c cel ce nu iubete pe fratele su, pe care l-a vzut, pe Dumnezeu, peCare nu L-a vzut, nu poate s-L iubeasc.(I In. 4,20) Cele dou porunci ale lui

    Hristosiubirea de Dumnezeu i iubirea de aproapelesunt inseparabile. Dac

    credem c vieuim n Dumnezeu i c-L iubim pe Dumnezeu urndu-l n acelaitimp pe aproapele nostru, ne nelm i ne gsim n rtcire.13

    a. Cine este aproapele nostru?

    n aria de nelegere a sintagmei aproapele nostru se cuprind toi oameniipentru c toi sunt creai din venica putere a luiDumnezeu, fie c sunt ei buni

    sau ri.n Vechiul Testament prin aproapele se nelegea, n primul rnd cel de

    acelai snge, sau cel de un neam cu evreii, iar n al doilea rnd, strinii carelocuiau mpreun cu evreii, trind n relaii de via cu ei.14

    n Noul testament ns, Mntuitorul lrgete sfera noiunii aproapele,

    precizndu-l clar n parabola samarineanului milostiv (Lc. 10,29-37). Din aceastparabol rezult c aproapele nostru este orice om, adic chiar strinul saudumanul nostru.15

    b. Facei bine celor ce va ursc pe voi

    13Arhimandritul Sofronie, Viaa i nvtura stareului Siluan Athonitul, ediia a II-a, trad. de pr. prof. dr. Ioan Ic, Ed.

    Deisis, Sibiu, p. 129-13014

    Arhid. Prof. Dr. Ioan Zgrean, Morala cretin, ediia a IV-a, Ed. Rentregirea, Cluj-Napoca, 2004, p. 22915

    Ibidem, p. 230

  • 7/29/2019 Formare Duhovniceasca- Lucrare de Seminar

    10/15

    10

    Aa cum am spus n subcapitolul precedent, oamenii care ne fac ru sunt,cu toate infirmitile sufleteti de care acetia dau dovad atunci cnd ne insult

    sau batjocoresc, aproapele nostru. Foarte posibil este ca atunci cnd ni sentmpl astfel de ncercri s se nasc n sufletul nostru dumnia. De aceea i

    Sfntul Ioan Hrisostom referindu-se la dumnia ce ar putea s ne in departe defratele nostru pentru toat viaa i departe de mntuire spune: Orice i-ar fifcut, s nu ntrzii s tai frnghia care te ine legat de dumnie. Dac nu facilucrul acesta astzi, mine va fi mai greu. Poimine, i mai greu. Cu fiecare zi cetrece, ruinea ta va crete i odat cu ea, dumnia va prinde rdcini puternice ninima ta.16Sfntul Ioan ne sftuiete s punem capt dumniei chiar din clipa ncare n inima noastr s-ar ivi gndul de ur pentru ca ea s nu prind rdciniputernice; de aceea i arat n continuare cum s facem acest lucru: Umple-mde bucurie spunndu-mi c ai fost la dumanul tu, l-ai prins n brae, l-ai strnscu iubire i l-ai srutat cu lacrimi n ochi.17

    Foarte reprezentativ n acest sens, tocmai pentru actualitatea ei, esteurmtoarea mrturisire a unui stean pe care o gsim ntr-una din scrisorilemisionare ale Sfntului Nicolae Velimirovici: ntre mine i un vecin al meu,spunea steanul, crescuse ura ca nite mrcini, i nicidecum nu ne putem privica oamenii.18Deci, n inima sa dumnia prinsese rdcini puternice. Faptul carel-a determinat s pun capt dumniei ce-i desprea a fost poruncaMntuitorului. ntr-o noapte de iarn19n timp ce l asculta pe bieelul su care

    i citea din Noul Testament a auzit printre altele cuvintele Mntuitorului carespun: Facei bine celor ce v ursc pe voi.20 De ajuns! strig dintr-o dat

    copilului. ntreaga noapte, mrturisete el, nu am putut s dorm tot gndindu-mi rzgndindu-m cum s mplinesc aceast porunc a lui Dumnezeu i cum aputea dobndi prilejul de a face vreun bine vecinului meu.21Vedem c poruncalui Hristos l-a ptruns la inim. S-a aprins de dragoste fa de aproapele su, nsnu gsea modalitatea potrivit s i-o manifeste. Dumnezeu ateapt de la noi,dup cum am spus i ntr-un capitol anterior, s ne punem voia proprie nconcordan cu voia Sa iar restul decurge din lucrarea proniei divine. Acest lucrul-a constatat i steanul nostru pentru c spune: Dar unde este bunvoin aparei prilejul.22

    16Sfntul Ioan Gur de Aur, Problemele vieii, traducere de Cristian Sptrelu i Daniela Filioreanu, Ed. Egumenia, p. 241

    17Ibidem

    18Sfntul Nicolae Velimirovici, op. cit., p. 247

    19Ibidem

    20Ibidem

    21Ibidem

    22Ibidem

  • 7/29/2019 Formare Duhovniceasca- Lucrare de Seminar

    11/15

    11

    ntr-una din zile afl c stpnirea i-a luat toate vitele vecinului su i le-adus la primrie ca s i le vnd pentru acoperirea impozitelor nepltite.23Luai

    aminte la fapta bun pe care a fcut-o pentru cel care l ura i cum schimbaceasta pe cei ri: Am plecat ndat la primrie, am pltit impozitele pentru omul

    care m ura cel mai mult pe lume i i-am adus vitele napoi acas. Dup ce a aflataceasta, ai mei l-au vzut mergnd gnditor n jurul casei sale. Era ntuneric. M-astrigat pe nume, iar eu i-am rspuns, apropiindu-m de gard.

    De ce m-ai strigat?l ntreb. A izbucnit n plns. i n-a putut s-mi

    spun nici o vorb, ci doar plngea. De atunci trim n mare dragoste, ca nitefrai buni.24

    Dup aceast minunat istorisire Sfntul Nicolae Velimirovici conchide:

    Iat ce dulci i minunate roade odrslesc din svrirea poruncii Domnului.25

    Tinerii de astzi

    Vedem n societatea actual cum tinerii cretini, adevraii tineri cretini,sunt njosii de ceilali tineri pentru c particip la slujbele Bisericii, se mbrac

    cretinete, au n sfera lor de discuii subiecte legate de credin i Dumnezeu, aun general un comportament cu totul deosebit de al celorlali .

    Astfel de cazuri am cunoscut i eu, mai ales n calitate de seminarist. n

    parohia de care aparin, spre exemplu, exist o mare rceal ntre tinerii carefrecventeaz biserica i cei care prefer discoteca. Practic, i unii i alii se abins i vorbeasc unii altora atunci cnd se ntlnesc pe strad chiar dac odat eiau fost colegi sau chiar buni prieteni n copilrie. Ceea ce i desparte este stilul devia diferit.

    Ct despre lipsa de sociabilitate ntre cele dou categorii de tineri nu midau seama care e motivul ei dar bnuiesc c vine din ambele pri. Tinerii care auapucat pe calea greit consider c nu au timp i nu vor s stea de vorb cunite tradiionaliti nvechii i habotnici, iar pe de alt parte tinerii cu adevrat

    cretinispun aa pentru c i unii i alii sunt botezaidintr-un instinct

    nelept evit s discute cu acetia pentru a nu fi luai n rs i s devin astfelinta amuzamentului lor. De altfel, la acest lucru ne ndeamn i prinii Bisericii.

    23Ibidem

    24Ibidem, p. 247-248

    25Ibidem, p. 248

  • 7/29/2019 Formare Duhovniceasca- Lucrare de Seminar

    12/15

    12

    Iat ce ne recomand Sfntul Antonie cel Mare: Nu spune mulimii cuvintedespre evlavie i buna vieuire. Nu din pizm zic, dar socotesc c vei fi luat n rs

    de cei smintii.26Din acest motiv muli dintre tineri, dac ne referim la toate cazurile de

    acest fel, prefer s se izoleze fa de majoritate gsind bucuria n cadrulgrupurilor cu aceleai idealuri i aspiraii cci ce asemenea se bucur de celeasemenea.27

    Concluzii

    Prima concluzie pe care o tragem sintetiznd capitolele parcurse este aceeac la toate insultele, batjocurile, ponegririle i rutile cte ni s-ar ntmpla dinpricina mrturisirii credinei trebuie s rspundem cu dragoste dup cuvntulapostolului care zice: Nu te lsa biruit de ru, ci biruieti rul cu binele.(Rom.12,21)

    S nu ncercm s ne sustragem de la misiunea pe care o avem n calitatede fii ai lui Dumnezeu. S nu fugim de crucea rbdrii pentru c orice suferin,suportat cu credin i rbdare, este gruntele care va da mai apoi marebucurie28dup cum ne arat i Sfntul Apostol Pavel, care scrie: Orice mustrare,la nceput nu pare c e de bucurie, ci de ntristare, dar mai pe urm d celorncercai cu ea roada panic adreptii(Evr. 12,11)

    Eti osta? Sufer pentru Evanghelie, lupta cea bun.29 Nu suntemndreptii s rostim rugciunea domneasc atta timp ct avem ceva asupra

    unui frate de-al nostru pentru c cerem de la Tatl cel ceresc s ne ierte greelilenoastre precum i noi iertm greiilor notri(Mt. 6,12). Dac ne rugm astfel,fr s iertm aproapelui nostru rugciunea nu va avea nici un folos, badimpotriv, vom atrage asupra noastr osnd.

    26Filocalia, vol. 1, traducere din grecete, introduceri i note de Preotul Profesor Dr. Dumitru Stn iloae,

    EIBMBOR, Bucureti- 2008, p. 3127

    Ibidem28

    Arhimandrit Serafim Alexiev, Rbdarea, trad. din lb. bulgar de Gheorghi Ciocioi, Ed. Sophia, Bucureti,

    2007, p. 9429 Sfntul Vasile cel Mare, , p. 43

  • 7/29/2019 Formare Duhovniceasca- Lucrare de Seminar

    13/15

    13

    S iertm aadar, toate lucrurile rele pe care cei din jur le aduc asupranoastr i s ne rugm pentru ndreptarea lor, pentru ca ei vznd smerenia i

    rbdarea noastr s slveasc pe Tatl nostru al tuturor, Dumnezeu .

    Bibliografie

    A- Scrieri biblice

    1. Biblia sau Sfnta Scriptur, Editura Institutului Biblic i de Misiune al BisericiiOrtodoxe Romne, Bucureti, 1988

    B- Scrieri patristice

    1. Filocalia, vol. 1, traducere din grecete, introduceri i note de Preotul Profesor Dr.

    Dumitru Stniloae, EIBMBOR, Bucureti, 2008

    2. Sfntul Ioan Gur de Aur, Problemele vieii, traducere de Cristian Sptrelu i Daniela

    Filioreanu, Editura Egumenia

    3. Sfntul Vasile cel Mare, Omilii i cuvntri, traducere din limba greac veche i notede Preotul profesor Dumitru Fecioru, EIBMBOR, Bucureti, 2004

    C- Izvoare duhovniceti

    1. Patericul, Editura Rentregirea, Alba Iulia, 2003

    D- Lucrri

    1. Alexiev, Arhimandrit Serafim, Rbdarea, traducere din limba bulgar de Gheorghi

    Ciocioi, Editura Sophia, Bucureti, 2007

    2. Morariu, Arhim. Dosoftei, Sfntul Serafim de Sarov, ediia a II-a, Editura Mnstirea

    Sihstria, 2004

    3. Sofronie, Arhimandritul, Viaa i nvtura stareului Siluan Athonitul, ediia a II-a,

    traducere de pr. prof. dr. Ioan Ic, Editura Deisis, Sibiu

    4. Sfntul Nicolae Velimirovici, Rspunsuri la ntrebri ale lumii de astzi, ediia a II-a,

    vol. 2, traducere din limba srb de Adrian Tnsescu-Vlas, Editura Sophia, Bucureti, 2008

  • 7/29/2019 Formare Duhovniceasca- Lucrare de Seminar

    14/15

    14

    5. Vlachos, Mitropolitul Hierotheos, Psihoterapia ortodox, traducere din limba greac:

    prof. Ion Diaconescu i prof. Nicolae Ionescu, Editura Sophia, Bucureti, 2001

    6. Zgrean, Arhid. Prof. Dr. Ioan, Morala cretin, ediia a IV-a, Editura Renaterea, Cluj-

    Napoca, 2004

    exe

    I. Rstignirea Mntuitorului nostru Iisus Hristos (coala Cretan sec. XVII)

  • 7/29/2019 Formare Duhovniceasca- Lucrare de Seminar

    15/15

    15

    II. Uciderea Sfntului Arhidiacon tefan


Recommended