+ All Categories
Home > Documents > Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare ... · Formare continuă/Studii...

Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare ... · Formare continuă/Studii...

Date post: 04-Jan-2020
Category:
Upload: others
View: 19 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
33
1 Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare prin utilizarea jocurilor CHERMUG Proiect de rapoarte livrabile Livrabile nr. 24 Nume livrabile Scenarii de Utilizare Pachete de lucru WP6 Sarcină Data livrabilelor Contractual: Actual: 06-01-2014 Codul Scenarii de utilizare Versiunea 2.0 Draft Final X Tipul de livrabile Produs Securitate (nivel de distribuție) Colaboratori SAMK, OUNL,UMCFV,UWS Autori (Partner) Anne Kärki, Tiina Pennanen, Sirpa Isberg Persoana de contact Anne Kärki WP/Responsabil sarcini SAMK EC Ofițer de proiect Rezumat (pentru diseminare) În următoarele 6 Scenarii de Utilizare partenerii au descris multiplele situații didactice prin care partenerii testau jocurile CHERMUG. În scenariile de utilizare sunt definite multe aspecte: situația problemă cu diferitele părți interesate și problemele lor; contextul în care apare problema; etapa obiectivului: dezideratul pentru situația finală; soluția funcțională la situația problemă dorința de a atinge obiectivul dorit; condiții și cerințe (Factorii critici de succes care influențează utilizarea sau punerea în aplicare a soluției); indicatorii de validare: indicatori de performanță pentru a testa dacă obiectivele propuse sunt atinse în urma implementării contextuale. Listă cuvinte cheie CHERMUG, scenariu de caz, Jocuri serioase, metode de cercetare și statistică CHERMUG Project Coordination at: University of the West of Scotland Contact: Dr. Liz Boyle [email protected]
Transcript
Page 1: Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare ... · Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare prin utilizarea jocurilor CHERMUG Proiect de rapoarte

1

Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare prin utilizarea jocurilor

CHERMUG

Proiect de rapoarte livrabile

Livrabile nr. 24

Nume livrabile Scenarii de Utilizare

Pachete de lucru WP6

Sarcină

Data livrabilelor Contractual: Actual: 06-01-2014

Codul Scenarii de utilizare Versiunea 2.0 Draft Final X

Tipul de livrabile Produs

Securitate (nivel de distribuție)

Colaboratori SAMK, OUNL,UMCFV,UWS

Autori (Partner) Anne Kärki, Tiina Pennanen, Sirpa Isberg

Persoana de contact Anne Kärki

WP/Responsabil sarcini SAMK

EC Ofițer de proiect

Rezumat

(pentru diseminare)

În următoarele 6 Scenarii de Utilizare partenerii au descris multiplele situații didactice prin care partenerii testau jocurile CHERMUG. În scenariile de utilizare sunt definite multe aspecte: situația problemă cu diferitele părți interesate și problemele lor; contextul în care apare problema; etapa obiectivului: dezideratul pentru situația finală; soluția funcțională la situația problemă dorința de a atinge obiectivul dorit; condiții și cerințe (Factorii critici de succes care influențează utilizarea sau punerea în aplicare a soluției); indicatorii de validare: indicatori de performanță pentru a testa dacă obiectivele propuse sunt atinse în urma implementării contextuale.

Listă cuvinte cheie

CHERMUG, scenariu de caz, Jocuri serioase, metode de cercetare și statistică

CHERMUG Project Coordination at: University of the West of Scotland

Contact: Dr. Liz Boyle [email protected]

Page 2: Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare ... · Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare prin utilizarea jocurilor CHERMUG Proiect de rapoarte

2

Page 3: Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare ... · Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare prin utilizarea jocurilor CHERMUG Proiect de rapoarte

3

Scenarii de Utilizare pentru Jocurile Cantitative și

Calitative CHERMUG

Page 4: Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare ... · Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare prin utilizarea jocurilor CHERMUG Proiect de rapoarte

4

Table of Contents

Scenarii de Utilizare pentru Jocurile Cantitative și Calitative CHERMUG ........... ¡Error! Marcador no definido.

Sumar executiv ................................................................................................... ¡Error! Marcador no definido.

Utilizarea jocurilor CHERMUG: 6 Scenarii de Utilizare........................................ ¡Error! Marcador no definido.

Rezumate ale Scenariilor de Utilizare ................................................................. ¡Error! Marcador no definido.

Șablon de Scenarii de Utilizare pentru jocuri CHERMUG ................................... ¡Error! Marcador no definido.

Scenarii de Utilizare pentru jocuri CHERMUG ................................................... ¡Error! Marcador no definido.

1 Utilizarea jocurilor CHERMUG în cadrul altor jocuri .............................. ¡Error! Marcador no definido.

2 Utilizarea jocurilor CHERMUG de către personalul ce învață o abordare de cercetare mai puțin

familiară .......................................................................................................... ¡Error! Marcador no definido.

3 Utilizarea jocurilor CHERMUG de către studenții care învață o abordare alternativă asupra

cercetării......................................................................................................................................................¡E

rror! Marcador no definido.

4 Utilizarea jocurilor CHERMUG pentru a învăța terminologia metodelor de cercetare și statistică

într-o altă limbă .............................................................................................. ¡Error! Marcador no definido.

5 Utilizarea jocurilor Chermug ca material de învățare independentă .................................................. 27

6 Utilizarea jocului CHERMUG pentru asistenții medicali care participă la un curs de revizuire a

metodelor de cercetare (cursuri postuniversitare) ..................................................................................... 30

Page 5: Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare ... · Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare prin utilizarea jocurilor CHERMUG Proiect de rapoarte

5

Sumar executiv

Proiectul CHERMUG este un consorțiu internațional care implică parteneri multidisciplinari. Unul dintre

cele mai importante aspecte este acela de a crea un teren comun, în scopul de a comunica și de a ajuta la

dezvoltarea proiectului.

Cele șase Scenarii de Utilizare selectate și puse în executare de către parteneri sunt:

Utilizarea jocurilor CHERMUG, ca parte din alte jocuri

Utilizarea jocurilor CHERMUG de către personalul ce învață o abordare de cercetare mai puțin familiară

Utilizarea jocurilor CHERMUG de către studenții care învață o abordare alternativă asupra cercetării

Utilizarea jocurilor CHERMUG pentru a învăța terminologia metodelor de cercetare și statistică

într-o altă limbă

Utilizarea jocurilor Chermug ca material de învățare independentă

Utilizarea jocului CHERMUG pentru asistenții medicali care participă la un curs de revizuire a metodelor de

cercetare (cursuri postuniversitare)

Page 6: Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare ... · Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare prin utilizarea jocurilor CHERMUG Proiect de rapoarte

6

Utilizarea jocurilor CHERMUG: 6 Scenarii de Utilizare

Proiectul CHERMUG este un consorțiu internațional care implică parteneri multidisciplinari. Unul dintre

cele mai importante aspecte este acela de a crea un teren comun, în scopul de a comunica și de a ajuta la

dezvoltarea proiectului

În următoarele 6 Scenarii de Utilizare partenerii au descris multiplele situații didactice prin care partenerii

testau jocurile CHERMUG. În scenariile de utilizare sunt definite multe aspecte:

situația problemă cu diferitele părți interesate și problemele lor;

contextul în care apare problema;

etapa obiectivului: dezideratul pentru situația finală;

soluția funcțională la situația problemă, dorința de a atinge obiectivul dorit;

condiții și cerințe (Factorii critici de succes care influențează utilizarea sau punerea în aplicare a

soluției);

indicatorii de validare: indicatori de performanță pentru a testa dacă obiectivele propuse sunt

atinse în urma implementării contextuale.

Unele note și referințe pot fi găsite sub forma unor detalii suplimentare menite a clarifica contextul.

Cele șase Scenarii de Utilizare selectate și puse în executare de către parteneri sunt:

1.Utilizarea jocurilor CHERMUG, ca parte din alte jocuri

2. Utilizarea jocurilor CHERMUG de către personalul ce învață o abordare de cercetare mai puțin familiară

3. Utilizarea jocurilor CHERMUG de către studenții care învață o abordare alternativă asupra cercetării

4. Utilizarea jocurilor CHERMUG pentru a învăța terminologia metodelor de cercetare și statistică

într-o altă limbă

5. Utilizarea jocurilor CHERMUG ca material de învățare independentă

6. Utilizarea jocului CHERMUG pentru asistenții medicali care participă la un curs de revizuire a metodelor

de cercetare (cursuri postuniversitare)

Page 7: Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare ... · Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare prin utilizarea jocurilor CHERMUG Proiect de rapoarte

7

Rezumate ale Scenariilor de Utilizare

1 Utilizarea jocurilor CHERMUG, ca parte din alte jocuri

Metodele de cercetare și statistică sunt bine-cunoscute pentru ambiguitatea lor. O utilizare corectă a

Metodelor și Statisticii presupune înțelegerea corectă și îndeplinirea mai multor condiții. Jocuri în Jocuri

intenționează să ofere un exercițiu bazat pe implicare directă într-un cadru virtual închis. Cursanților li se va

permite să se implice activ într-un studiu de caz de cercetare cu ajutorul unei întregi varietăți de resurse.

Aceștia sunt liberi să își aleagă propriile acțiuni, pas cu pas decelând ,,adevărul”, analizând prezentări

conflictuale și resurse sau analizând informațiile disponibile ei înșiși.

Jocurile CHERMUG sunt folosite pentru a exersa și a demonstra un ciclu de cercetare complet și detaliile

sale cele mai importante, în diferite grade de dificultate. Jocurile CHERMUG îl ghidează cu atenție pe

student prin ciclul de cercetare și, în special jocurile cantitative, după fiecare etapă indică alegerea corectă.

Jocuri in Jocuri reprezintă o îmbunătățire și o continuare a jocurilor CHERMUG. Odată conștienți de

principalele etape ale ciclului de cercetare cu ajutorul jocurilor CHERMUG, studenții sunt invitați să aleagă

măsurile necesare ei înșiși și în primul rând discută rezultatele, atunci când o soluție este prezentată. Jocuri

în Jocuri împreună cu anumite părți selectate din jocurile CHERMUG oferă studentului șansa de a analiza o

problemă de cercetare într-un cadru aproape real, de a descoperi și experimenta ambiguitatea ca și modul

de pregătire pentru adevăratul exercițiu.

2 Utilizarea jocurilor CHERMUG de către personalul ce învață o abordare de cercetare mai puțin

familiară

În multe discipline una dintre abordările de cercetare (calitativă sau cantitativă) este mai importantă decât

cealaltă. De exemplu, în cazul materiilor cu profil real (Știință, Tehnologie, Inginerie și Matematică),

abordarea cantitativă a cercetării este un element cheie, în timp ce abordarea calitativă este mai

importantă pentru mulți cercetători care analizează științele sociale.

Acest scenariu de utilizare sugerează că jocurile CHERMUG pot fi utilizate de către personalul academic și

profesioniști, care sunt mult mai familiarizați cu o abordare de cercetare pentru a îi ajuta să își dezvolte

înțelegerea asupra celeilalte abordări. Jocurile ar putea fi, de asemenea, utilizate de către personalul

academic, care nu a trebuit sa efectueze recent cercetări pentru revizuirea aptitudinilor lor metodologice.

Jocurile CHERMUG oferă suport atât pentru abordarea cantitativă cât și pentru cea calitativă. Ambele

jocuri urmează ciclul de activități asociat ciclului de cercetare, dar accentuează activități diferite. Folosirea

jocurilor CHERMUG în armonie cu ghidurile pentru personal și studenți îi va ajuta pe membrii personalului

în demersul acestora de a învăța mai multe despre metoda alternativă. Nivelul 1 de joc calitativ este util în

special pentru revizuirea celor două abordări, deoarece compară în mod explicit abordări calitative și

Page 8: Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare ... · Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare prin utilizarea jocurilor CHERMUG Proiect de rapoarte

8

cantitative cu privire la bazele teoretice, caracteristicile generale, tipurile de date, analiza datelor și

scenariile tipice.

3 Utilizarea jocurilor CHERMUG de către studenții care învață o abordare alternativă asupra

cercetării

În majoritatea disciplinelor una dintre abordările de cercetare (calitativă sau cantitativă) este mai

importantă decât cealaltă. De exemplu studenții la disciplinele cu profil real (Știință, Tehnologie, Inginerie

și Matematică), vor avea o mai bună înțelegere a abordării cantitative de cercetare în comparație cu

abordarea calitativă. În contrast mulți studenți de științe sociale vor fi mult mai familiarizați cu abordarea

calitativă a cercetării în comparație cu abordarea cantitativă.

Proiectul CHERMUG a creat jocuri pentru a susține atât abordarea calitativă cât și pe cea cantitativă cu

privire la abordările asupra cercetării. Acest scenariu de utilizare sugerează că jocurile CHERMUG ar putea

fi folosite de către studenții care sunt mult mai familiarizați cu o abordare de cercetare pentru a extinde

înțelegerea lor asupra celeilalte abordări de cercetare. De exemplu, studenții cu o bună înțelegere a

abordării cantitative ar putea folosi jocurile calitative pentru a sprijini procesul de învățare cu privire la

abordarea calitativă. În mod similar studenții cu o bună înțelegere a abordării calitative de cercetare ar

putea folosi jocurile cantitative și ghidurile pentru studenți pentru a sprijini procesul de învățare cu privire

la această abordare. Nivelul 1 al jocului calitativ ar fi deosebit de util în acest sens, pentru a învăța despre

cele două abordări, deoarece compară în mod explicit abordările calitative și cantitative cu privire la date,

caracteristicile și scenariile tipice.

În mod ideal, profesorii ar introduce noua abordare de cercetare (calitativă sau cantitativă), prin furnizarea

unei scurte introduceri în cadrul jocurilor, permițând studenților să joace jocuri adecvate, într-o sesiune de

laborator de o oră. Alternativ, profesorii ar putea recomanda studenților să joace jocuri la domiciliu, ca

teme suport.

4 Utilizarea jocurilor CHERMUG pentru a învăța terminologia metodelor de cercetare și statistică

într-o altă limbă

Cunoașterea terminologiei generale de cercetare este o condiție prealabilă pentru utilizarea rezultatelor

cercetării în toate disciplinele. Activitatea de a juca jocuri CHERMUG îi ajută pe studenți să învețe concepte

de cercetare în limba engleză și le permite acestora să evalueze, să învețe și să aplice noi cunoștințe.

Este dificil să fie însușite metodologii de cercetare la începutul studiilor, deoarece conceptele și abordările

sunt noi și provocatoare. Jocurile CHERMUG pot fi utilizate pentru a oferi studenților o înțelegere a unei

varietăți de moduri de realizare a cercetării, precum si prin implementarea unei importante metodologii de

achiziție de date și analiză. În plus, studenții învață terminologia în limba engleză, care este limba

Page 9: Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare ... · Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare prin utilizarea jocurilor CHERMUG Proiect de rapoarte

9

internațională a științei. Drept urmare, devine mai ușor pentru ei să citească rapoartele internaționale de

cercetare. Jocurile în limba engleză sunt, în special, potrivite pentru studenții la nivel de masterat.

5 Utilizarea jocurilor CHERMUG ca material de învățare independentă

Activitatea de a juca jocuri Chermug poate fi integrată în planul de curs astfel încât jocul independent

poate fi încurajat și studenții vor folosi propriul lor timp, atunci când gradul de concentrare pentru jocuri

este ridicat.

Jocurile pot fi de asemenea utilizate pentru studiu independent. Studenții își pot aprofunda abilitățile de

cercetare, pot să aplice cunoștințele lor, și mai târziu să revizuiască diferite aspecte de cercetare. Jocurile

ajută studenții să devină conștienți de propria lor capacitate de învățare și îi stimulează în timp ce aceștia

învață . Drept urmare, învățarea devine mai ușoară și conceptele dificile devin mai accesibile.

Conținutul cursului și, de asemenea, examenele și eventualele teme ar trebui să reflecteze asupra

conținutului jocurilor. Gradului de conștientizare al cadrelor didactice legat de jocuri ar trebui să crească

având în vedere faptul că este nevoie de sprijinul lor pentru a facilita utilizarea independentă a jocurilor,

atunci când studenții învață metode de cercetare, statistici și desfășoară activitatea lor asociată tezei.

6 Utilizarea jocului CHERMUG pentru asistenții medicali care participă la un curs de revizuire a

metodelor de cercetare (cursuri postuniversitare)

Asistenții medicali ar trebui să utilizeze informațiile obținute în cadrul practicii lor pentru a demonstra

utilitatea profesiei și pentru a găsi soluții optime pentru activitatea profesională. Acest lucru poate fi

realizat prin utilizarea de metode de cercetare, astfel încât actualizarea cunoștințelor despre cercetare să

fie un obiectiv constant pentru cursurile de educație continuă după absolvire. Am dezvoltat un astfel de

curs, folosind jocuri CHERMUG - versiunea ,,hârtie și creion", la care au participat asistenții medicali din

medicina de familie. Dificultatea pentru participanți a fost lipsa de calculatoare, dar materialul folosit și

tradus în limba română, împreună cu o demonstrație făcută de profesor în laborator demonstrează

eficiența modulului CHERMUG.

Page 10: Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare ... · Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare prin utilizarea jocurilor CHERMUG Proiect de rapoarte

10

Șablon de Scenarii de Utilizare pentru jocuri CHERMUG

Scenarii de utilizare: [un cadru nominal specific, scurt, mic pentru Scenariul de utilizare, în mod

ideal scris în formatul verb-substantiv(ex. ,,împrumută cărți”, ,,retrage

bani”)]

Autor(i): [Nume autor(i)], [organizație], [e-mail autor(i)]

Progres: [versiune: [nr.]]

Categorie: [referire la obiectivul general vizat de Scenariul de utilizare, ex.: (1) Jocuri

CHERMUG ca parte a altor planuri de lecții; jocuri CHERMUG ca parte din

alte materiale (3) detaliere specifică a jocurilor CHERMUG]

Rezumat: [o descriere scurtă a esenței acestui Scenariu de utilizare, incluzând măcar

problema și soluția propusă pentru această problemă]

Situații problemă: [În ,,Situații problemă” diferitele părți interesate de problemele lor ar trebui

să fie descrise: Cine are această problemă? (părți interesate) Ce face această

problemă o problemă? De ce este important pentru a rezolva problema? În

multe cazuri, următorii factori interesați se pot distinge:

a. Studenți

b. Profesori / îndrumători / moderatori

c. Decanul(ca reprezentant al facultății)

d. Personal ICT ]

Context: [descriere a contextului în care apare problema. Include informații despre:

părțile interesate (cei care pot decide cu privire la punerea în aplicare a

sistemului), grupul/grupurile țintă (cele pentru care sistemul este menit),

actori (cei care interacționează direct cu sistemul odată ce acesta este pus în

aplicare), de organizare, resurse și materiale disponibile.]

Situația atingerii

obiectivului:

[descriere a situației atingerii obiectivului: dezideratul pentru rezultatul

final, care poate fi atins prin soluție/soluții. Stadiul atingerii obiectivului

trebuie să fie realist: ceva care poate fi dobândit în condiții rezonabile,

așadar nu situația ideală. Ai putea folosi listarea diferitelor părți interesate,

așa cum sunt descrise în ,,situație problemă", ca o structură inițială pentru

Page 11: Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare ... · Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare prin utilizarea jocurilor CHERMUG Proiect de rapoarte

11

acest domeniu]

Soluție/Soluții: [funcțional, nu tehnic, soluțiile prevăzute la situația problemei, pentru a

ajunge la obiectivul dorit. Ai putea folosi lista diferitelor părți interesate, așa

cum sunt descrise în ,,situație problemă", ca o structură inițială pentru acest

domeniu]

Condiții și cerințe: [descrierea factorilor critici de succes care influențează utilizarea sau

implementarea soluției (ex. roluri necesare, resurse) nevoia de a fi disponibil

pentru soluționarea problemei]

Indicatori de validare: [Indicatori de performanță pentru a testa dacă obiectivele propuse sunt

atinse în urma implementării contextuale. Acești indicatori sunt formulați ca

fiind specifici și măsurabili în funcție de posibilitățile nivelului respectiv. Ai

putea folosi lista diferitelor părți interesate, așa cum sunt descrise în

,,situație problemă", ca o structură inițială pentru acest domeniu] ]

Note: [orice precizări adiționale utile în interpretarea Scenariului de utilizare , ex.

presupuneri, excepții, recomandări]

Mulțumiri: [Oamenilor și organizațiilor care au oferit ajutorul lor, menționând acest

lucru în Scenariul de utilizare ]

Terminologie utilizată: [o listă a definițiilor pentru toți termenii importanți folosiți în acest Scenariu

de utilizare]

Bibliografie: Articole/URL-uri/documentație legată de Scenariul de utilizare

Șablonul pentru Scenariul de utilizare adaptat după: Hensgens et al. (2008) D3.1 Use cases, scenarios:

guidelines & existing services. Pp 25-26. Disponibil online la: http://hdl.handle.net/1820/1699

Page 12: Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare ... · Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare prin utilizarea jocurilor CHERMUG Proiect de rapoarte

12

Scenarii de Utilizare pentru jocurile CHERMUG

1 Utilizarea jocurilor CHERMUG ca parte a altor jocuri

Scenariu de utilizare: Utilizarea jocurilor CHERMUG ca parte a altor jocuri

Autor(i): Peter van Rosmalen, John van der Baaren, Wim Westera

Progres: Final

Categorie: Jocuri CHERMUG încorporate în alte materiale

Rezumat: Metodele de cercetare și statistica sunt bine-cunoscute pentru

ambiguitatea lor. O utilizare corectă a Metodelor și Statisticii presupune

înțelegerea corectă și îndeplinirea mai multor condiții. Jocuri în Jocuri

intenționează să ofere un exercițiu bazat pe implicare directă într-un cadru

virtual închis. Cursanților li se va permite să se implice activ într-un studiu

de caz de cercetare cu ajutorul unei întregi varietăți de resurse. Aceștia

sunt liberi să își aleagă propriile acțiuni, pas cu pas decelând ,,adevărul”,

analizând prezentări conflictuale și resurse sau analizând informațiile

disponibile ei înșiși.

Jocurile CHERMUG sunt folosite pentru a exersa și a demonstra un ciclu de

cercetare complet, cât și detaliile sale cele mai importante, în diferite grade

de dificultate. Jocurile CHERMUG îl ghidează cu atenție pe student prin

ciclul de cercetare și, în special jocurile cantitative, după fiecare etapă indică

alegerea corectă.

Jocuri in Jocuri reprezintă o îmbunătățire și o continuare a jocurilor

CHERMUG. Odată conștienți de principalele etape ale ciclului de cercetare

cu ajutorul jocurilor CHERMUG, studenții sunt invitați să aleagă măsurile

necesare ei înșiși și în primul rând discută rezultatele, atunci când o soluție

este prezentată. Jocuri în Jocuri împreună cu anumite părți selectate din

jocurile CHERMUG oferă studentului șansa de a analiza o problemă de

cercetare într-un cadru aproape real, de a descoperi și experimenta

ambiguitatea ca și modul de pregătire pentru adevăratul exercițiu.

Situații problemă: Metodele de cercetare și statistica sunt bine-cunoscute pentru

ambiguitatea lor. O utilizare corectă a Metodelor și Statisticii presupune

Page 13: Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare ... · Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare prin utilizarea jocurilor CHERMUG Proiect de rapoarte

13

înțelegerea corectă și îndeplinirea mai multor condiții. Utilizarea de statistici

(de exemplu, cu ajutorul SPSS), poate da rezultate clare, dar nejustificate

din cauza unor presupuneri incorecte. Practica bazată pe implicare directă

este limitată în mediile educaționale curente, cu toate acestea, este necesar

ca studenții să fie în măsură să se pregătească pentru sarcinile practice și de

lucru. Pentru profesor este dificil, neavând suficient timp pentru a oferi

suficientă îndrumare și susținere.

Context: Grupul țintă. Grupul țintă este de obicei constituit de studenții din primul

sau al doilea an de medicină sau științe sociale, care posedă cunoștințe de

bază legate de metode de cercetare și statistici (alternativ, ca și cu jocurile

CHERMUG, grupul țintă poate fi extins la alți studenți, de exemplu pentru o

analiză sau împrospătare a subiectului). Soluția propusă susține atât

învățământul normal cât și pe cel bazat pe studiul individual la distanță, o

temă de studiu sau un exercițiu în sala de clasă.

Actori. Profesori/îndrumători care creează/ghidează planuri de lecție în

metodologia cercetării și în statistică. Implementează ,, jocuri în jocuri” ca

parte a planului lor de lecție.

Materiale. Materiale. ,,Jocuri în jocuri" este autonom. Profesorul/

îndrumătorul, în funcție de context, va trebui doar să-l prezinte și să discute

rezultatele cu studenții. Cerințele tehnice sunt limitate de accesul la

internet cu versiunile recente de browser.

Situația atingerii

obiectivului:

Scopul nostru este acela de a concepe și dezvolta un joc care poate oferi

studenților un exercițiu interactiv în baza unor metode de cercetare într-un

cadru realist și autentic în continuarea jocurilor CHERMUG. Jocurile

CHERMUG vor constitui prima serie de exerciții, prezentând ciclul de

cercetare și pregătirea inițială într-un cadru stabil. Jocuri în Jocuri va

investiga un nivel adițional de pregătire. În scenariul prezentat, studentul va

trebui să preia inițiativa decizând care vor fi următoarele informații

explorate și când să înceteze.

Soluție/Soluții: Programul Jocuri în Jocuri va oferi materiale interactive pentru metode de

cercetare și statistică.

Studenții vor avea acces la materiale care să le permită îmbunătățirea

abilităților practice fără a fi nevoie de îndrumare continuă.

Profesorii pot integra materialul în planul lor de lecție pentru a da

Page 14: Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare ... · Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare prin utilizarea jocurilor CHERMUG Proiect de rapoarte

14

studenților posibilitatea de a exersa sau pentru a-i examina pe aceștia.

Condiții și cerințe: Principalele cerințe pentru a concepe și dezvolta ,,Jocuri în Jocuri ” se

bazează pe conectarea unuia sau mai multor scenarii, a materialelor

adiacente care să fie compatibile cu setul structural și metodologia jocului

Emergo. Scenariul ar trebui să fie de interes general pentru studenții din

diferite discipline, fără cerințe specifice de cunoștințe într-un anumit

domeniu.

Roluri. Profesorii ca fiind responsabili pentru planul de lecție în care

programul Jocuri în jocuri va fi inclus, înlesnind acces și îndrumare (de

exemplu, discută rezultatele cu studenții lor). Cerințele pentru studenți sunt

aceleași ca și pentru jocurile CHERMUG.

Indicatori de validare: Profesor. Reducerea timpului necesar profesorului pentru a concepe și

îndruma exercițiile și/sau pentru a crește exercițiile directe. Ușurarea

integrării prin planul de lecție al profesorilor.

Studenții. Ușurința în utilizare. Eficacitate: creșterea cunoașterii metodelor

de cercetare. Aspecte motivaționale: interes legat de metodele de

cercetare.

Cazuri de Scenarii de

Utilizare:

Inaplicabil

Note: Setul structural și metodologia jocului Emergo au fost concepute să ajute la

însușirea unor abilități complexe. Scenariile de jocuri similare ,,Jocuri în

Jocuri” au fost dezvoltate pentru o varietate de abilități complexe.

Mulțumiri: Inaplicabil

Termeni folosiți: Inaplicabil

Bibliografie: Vezi http://emergo.ou.nl/emergo/community/EN/emergo.htm pentru o

descriere a setului structural aparținând jocului EMERGO, fiind incluse și

metodologia, prezentări și articole.

Page 15: Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare ... · Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare prin utilizarea jocurilor CHERMUG Proiect de rapoarte

15

2 Utilizarea jocurilor CHERMUG de către personalul ce învață o abordare de

cercetare mai puțin familiară

Scenariu de utilizare: Utilizarea jocurilor CHERMUG de către personalul ce învață o abordare de

cercetare mai puțin familiară

Autor(i): Elizabeth A Boyle, UWS, [email protected]; Sharon McGregor,

[email protected]

Progres: Final

Categorie: Un scenariu de utilizare care arată cum jocurile CHERMUG pot fi folosite de către

personalul care este mai familiarizat cu una dintre abordările de cercetare, mărind

sfera de înțelegere a celeilalte abordări prin cercetare sau prin personalul care

dorește o reîmprospătare a cunoștințelor prin cercetare.

Sumar: În majoritatea disciplinelor una dintre abordările de cercetare (calitativă sau

cantitativă) este mai importantă decât cealaltă. De exemplu studenții la disciplinele

cu profil real (Știință, Tehnologie, Inginerie și Matematică), vor avea o mai bună

înțelegere a abordării cantitative de cercetare în comparație cu abordarea

calitativă. În contrast mulți studenți de la științe sociale vor fi mult mai familiarizați

cu abordarea calitativă a cercetării în comparație cu abordarea cantitativă.

Proiectul CHERMUG a creat jocuri pentru a susține atât abordarea calitativă cât și

pe cea cantitativă cu privire la abordările asupra cercetării. Acest scenariu de

utilizare sugerează că jocurile CHERMUG ar putea fi folosite de către studenții care

sunt mult mai familiarizați cu o abordare de cercetare pentru a extinde înțelegerea

lor asupra celeilalte abordări de cercetare. De exemplu, studenții cu o bună

înțelegere a abordării cantitative ar putea folosi jocurile calitative pentru a sprijini

procesul de învățare cu privire la abordarea calitativă. În mod similar studenții cu o

bună înțelegere a abordării calitative de cercetare ar putea folosi jocurile cantitative

și ghidurile pentru studenți pentru a sprijini procesul de învățare cu privire la

această abordare. Nivelul 1 al jocului calitativ ar fi deosebit de util în acest sens,

pentru a învăța despre cele două abordări, deoarece compară în mod explicit

abordările calitative și cantitative cu privire la date, caracteristicile și scenariile

tipice.

Abordarea problemei: Având în vedere accentul diferit alocat diverselor discipline, multe cadre didactice

vor atinge o mult mai bună înțelegere a unei abordări de cercetare în raport cu

cealaltă. Cu toate acestea, este tot mai recunoscut faptul că, în abordarea multor

probleme din lumea reală, este foarte util să se cunoască ambele abordări de

cercetare. Triangulația în cercetare se referă la situația în care se utilizează două

sau mai multe metode de cercetare pentru a investiga același fenomen, fiind privită

Page 16: Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare ... · Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare prin utilizarea jocurilor CHERMUG Proiect de rapoarte

16

ca o tehnică foarte utilă în cercetările sociale (Bogdan & Biklen, 2006).

Cu toate acestea, există o serie de situații în care personalul academic și

profesioniștii, care sunt mult mai familiarizați cu o abordare de cercetare vor trebui

să ajungă rapid să înțeleagă cealaltă abordare. Un astfel de personal s-ar vedea

nevoit să predea un modul bazat pe noua abordare sau s-ar putea înscrie în cadrul

unui proiect de cercetare unde li se cere să cunoască noua abordare. În plus, cei

care au lucrat mai mult ca specialiști sau ca profesori, dar care acum sunt încurajați

să desfășoare activitate de cercetare, vor dori să înțeleagă mai bine cercetarea.

Există și cazuri de discipline în care există o acceptare progresivă a valorii unei

abordări diferite față de cercetare. De exemplu, în ultimii 20 de ani, importanța

abordării calitative de cercetare a fost recunoscută în psihologie ca permițând o

înțelegere mai aprofundată care poate sprijini abordarea mai tradițională

cantitativă. Prin urmare, mai mult personal din psihologie dorește să își

îmbunătățească abilitățile de cercetare calitativă.

Exemplele asupra cărora s-au concentrat jocurile CHERMUG, în zona de conținut a

obezității, ilustrează valoarea ambelor metode, calitativă și cantitativă, în

abordarea respectivei problematici. Exemplele sunt și ele bazate pe lucrări

științifice publicate în domeniu (Holsten, Deatrick, Kumanyika, Pinto-Martin și

Compher, 2012; Cooke and Wardle, 2005).

Context: Grupul țintă. Grupul țintă pentru această situație de utilizare este format din

membri ai personalului academic și profesioniști în sănătate, asistență medicală și

științele sociale care au nevoie să ajungă să înțeleagă o abordare de cercetare cu

care sunt mai puțin familiarizați. Dacă jocurile sunt orientate în primul rând asupra

celor din asistența medicală, din sănătate sau din științe sociale, acestea ar putea fi,

de asemenea, utilizate de către cei din alte discipline care doresc să învețe despre o

altă abordare de cercetare.

Materiale. Videoclipurile CHERMUG oferă îndrumări pentru personalul academic,

care sunt în căutarea de materiale care i-ar putea ajuta să învețe o abordare

alternativă față de cercetare.

Ghidurile de personal și de sprijinire a studenților oferă un context pentru

activitățile incluse în jocuri și descrierile jocurilor. Personalul va găsi atât ghidurile

de personal cât și ghidurile de sprijinire a studenților utile, deoarece personalul este

în acest caz format din studenți.

Cerințele tehnice limitează accesul la internet, fiind preferat browser-ul Chrome.

Este, de asemenea, nevoie de instrucțiuni cu privire la modalitatea de descărcare și

de folosire pentru jocurile calitative.

Situația atingerii Jocurile CHERMUG permit personalului să practice și să aplice metodele proprii de

cercetare și abilități de statistici într-un mod mai activ decât metodele tradiționale

Page 17: Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare ... · Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare prin utilizarea jocurilor CHERMUG Proiect de rapoarte

17

obiectivului: de învățare. Scopul pentru acest scenariu de utilizare specific fiecărui caz ar fi ca

personalul academic și profesioniștii să folosească jocurile pentru a îi ajuta să-și

consolideze înțelegerea legată de o abordare de cercetare față de care aceștia sunt

mai puțin familiarizați. Personalul ar utiliza cel mai probabil, jocurile CHERMUG pe

cont propriu la domiciliu sau la locul de muncă.

Soluție/Soluții: Folosind jocurile CHERMUG va fi sprijinit personalul pentru ca membrii să

dobândească o înțelegere de bază a unei abordări specifice de cercetare cu care

sunt mai puțin familiarizați. Personalul ar identifica nevoia de a dobândi noi

competențe, ca parte a planificării de dezvoltare personală. Videoclipurile

CHERMUG ar ajuta personalul la identificarea jocurilor CHERMUG ca fiind o resursă

potențial utilă pentru achiziționarea noului set de aptitudini dorite. De obicei

personalul ar folosi jocurile CHERMUG pe cont propriu, ca parte a demersului de

învățare auto-dirijată de la domiciliu sau de la locul de muncă. În cazul în care un

grup de angajați ar vrea în unanimitate să învețe abordarea alternativă, un curs de

scurtă durată ar putea fi implementat pentru a îi sprijini, incluzând aici jocurile

CHERMUG ca pe un exercițiu de laborator.

Clipuri video Clipurile video oferă informații care ar putea să ajute personalul să

identifice jocurile ca fiind o resursă utilă pentru susținere și învățare.

Ghiduri de personal și de sprijinire a studenților Ghidurile de personal și de sprijinire

a studenților furnizează informații contextuale pentru utilizarea jocurilor, precum și

descrieri ale jocurilor și activităților de joc. Personalul ar găsi atât ghidurile de

personal cât și ghidurile de sprijinire a studenților utile, deoarece personalul este în

acest caz format din studenți.

Condiții și cerințe: Roluri. Personalul ar utiliza cel mai probabil, jocurile, ca parte a activităților de

învățare auto-direcționată. Personalul însuși va identifica decalajul de calificare, cu

scopul de a achiziționa aceste abilități și ar identifica și selecta jocurile CHERMUG ca

fiind utile în atingerea acestui obiectiv. În unele cazuri, managerul de linie al

personalului ar identifica nevoia ca mai mulți membri ai personalului să

dobândească noi competențe și ar recomanda utilizarea de jocuri CHERMUG. În

cazul în care mai multor membri ai personalului li s-ar solicita să învețe o nouă

abordare de cercetare, managerul de linie ar putea susține un curs de scurtă durată

care încorporează jocurile CHERMUG.

Indicatori de validare: Profesor. Reducerea timpului necesar personalului pentru a să învăța metoda

alternativă, ușurința în utilizarea de jocuri cu scopul de a învăța metoda alternativă.

Studenții. În acest caz, membrii personalului academic sunt studenții, deoarece

identifică nevoile proprii de pregătire și achiziție de aptitudini.

Note: Inaplicabil

Page 18: Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare ... · Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare prin utilizarea jocurilor CHERMUG Proiect de rapoarte

18

Mulțumiri: Nu există

Termeni utilizați: Abordarea calitativă: o cercetare ce are ca scop experiențele oamenilor și întreabă

de ce? cum? și în ce fel?

Abordarea cantitativă: o abordare de cercetare care se ocupă cu dimensiunea

numerică și întreabă câte? câți? cât de des? în ce măsură?

Bibliografie: Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (2006). Qualitative research in education: An

introduction to theory and methods. Allyn & Bacon.

Cooke, L. J. and Wardle, J. (2005). Age and gender differences in children’s food

preferences. British Journal of Nutrition, 93, 741–746.

Holsten, J. E., Deatrick, J. A., Kumanyika, S., Pinto-Martin, J., & Compher, C. W.

(2012). Children’s food choice process in the home environment. A qualitative

descriptive study, Appetite, 58, 64–73.

Page 19: Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare ... · Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare prin utilizarea jocurilor CHERMUG Proiect de rapoarte

19

3 Utilizarea jocurilor CHERMUG de către studenții care învață o abordare

alternativă asupra cercetării

Scenariu de utilizare: Utilizarea jocurilor CHERMUG de către studenții care învață o abordare

alternativă asupra cercetării

Autor(i): Elizabeth A Boyle, UWS, [email protected]; Sharon McGregor,

[email protected]

Progres: Final

Categorie: Un Scenariu de utilizare, care arată modul în care jocurile CHERMUG pot fi

folosite de către studenții care sunt mult mai familiarizați cu o abordare de

cercetare pentru a extinde înțelegerea lor asupra celeilalte abordări de

cercetare.

Rezumat: În majoritatea disciplinelor una dintre abordările de cercetare (calitativă sau

cantitativă) este mai importantă decât cealaltă. De exemplu studenții la

disciplinele cu profil real (Știință, Tehnologie, Inginerie și Matematică), vor

avea o mai bună înțelegere a abordării cantitative de cercetare în

comparație cu abordarea calitativă. În contrast mulți studenți de științe

sociale vor fi mult mai familiarizați cu abordarea calitativă a cercetării în

comparație cu abordarea cantitativă.

Proiectul CHERMUG a creat jocuri pentru a susține atât abordarea calitativă

cât și pe cea cantitativă cu privire la abordările asupra cercetării. Acest

scenariu de utilizare sugerează că jocurile CHERMUG ar putea fi folosite de

către studenții care sunt mult mai familiarizați cu o abordare de cercetare

pentru a extinde înțelegerea lor asupra celeilalte abordări de cercetare. De

exemplu, studenții cu o bună înțelegere a abordării cantitative ar putea

folosi jocurile calitative pentru a sprijini procesul de învățare cu privire la

abordarea calitativă. În mod similar studenții cu o bună înțelegere a

abordării calitative de cercetare ar putea folosi jocurile cantitative și

ghidurile pentru studenți pentru a sprijini procesul de învățare cu privire la

această abordare. Nivelul 1 al jocului calitativ ar fi deosebit de util în acest

sens, pentru a învăța despre cele două abordări, deoarece compară în mod

explicit abordările calitative și cantitative cu privire la date, caracteristicile și

scenariile tipice.

În mod ideal, profesorii ar introduce noua abordare de cercetare (calitativă

Page 20: Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare ... · Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare prin utilizarea jocurilor CHERMUG Proiect de rapoarte

20

sau cantitativă), prin furnizarea unei scurte introduceri în cadrul jocurilor,

permițând studenților să joace jocuri adecvate, într-o sesiune de laborator

de o oră. Alternativ, profesorii ar putea recomanda studenților să joace

jocuri la domiciliu, ca teme suport.

Situații problemă: Având în vedere accentul diferit alocat diverselor discipline, mulți studenți

vor atinge o mult mai bună înțelegere a unei abordări de cercetare în raport

cu cealaltă. De exemplu, studenții de la știință și inginerie vor fi, probabil,

mult mai familiarizați cu abordarea cantitativă a cercetării în comparație cu

abordarea calitativă, în timp ce studenții din domeniul științelor sociale,

cum ar fi politica socială și științele politice, vor fi, probabil, mult mai

familiarizați cu abordarea calitativă.

Cu toate acestea, este tot mai recunoscut faptul că, în abordarea

multor probleme din lumea reală, este foarte util să se cunoască

ambele abordări de cercetare. Triangulația în cercetare se referă la

situația în care se utilizează două sau mai multe metode de cercetare

pentru a investiga același fenomen, fiind privită ca o tehnică foarte

utilă în cercetările sociale (Bogdan & Biklen, 2006). Exemplele

prezentate în mini-jocurile CHERMUG se concentrează asupra

obezității atât din perspectiva cantitativă(Cooke & Wardle, 2005) cât

și din punct de vedere calitativ (Holsten, Deatrick, Kumanyika, Pinto-

Martin & Compher, 2012), abordări care au produs importante probe

de cercetare.

În multe situații, studenților li se va cere să dezvolte o înțelegere a unei

abordării de cercetare cu care aceștia sunt mai puțin familiarizați. Acest

lucru s-ar aplica, de exemplu, studenților care încep studierea unei noi

discipline, studenților eminenți, studenților care își schimbă cursuri sau

studenților care lucrează în cadrul unor proiecte interdisciplinare .

Având în vedere că jocurile CHERMUG pot susține ambele abordări de

cercetare, acestea ar trebui să ajute pentru a sublinia unele dintre

caracteristicile cheie ale abordării alternative. Utilizarea jocurilor CHERMUG

corespunzătoare îi va sprijini pe acești studenți în demersul lor de a învăța

Page 21: Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare ... · Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare prin utilizarea jocurilor CHERMUG Proiect de rapoarte

21

mai multe despre metoda alternativă.

Jocurile plus ghidurile pentru studenți sunt toate proiectate pentru a fi

utilizate pentru a suplimenta capacitatea de înțelegere a studenților.

Studenții care au jucat jocurile au constatat că acestea oferă o recapitulare

utilă a unei metode pe care aceștia o cunosc deja. Ar fi posibil ca studenții să

joace jocuri corespunzătoare metodei pe care o cunosc, urmând jocuri

referitoare la noua abordare.

Ambele jocuri urmează ciclul de activități asociat cu ciclul de cercetare, dar

accentuează activități diferite. Jocurile CHERMUG, în special jocurile

cantitative, ghidează cu atenție studentul prin diferitele etape din ciclul de

cercetare.

Context: Grupul țintă. Grupul țintă este reprezentat de studenții care au nevoie să

dobândească o înțelegere a abordării de cercetare cu care sunt mai puțin

familiarizați. Jocurile sunt orientate în primul rând către studenții din

sănătate sau de la științe sociale, dar ar putea fi, de asemenea, utilizate de

către studenții altor discipline care doresc să învețe despre o altă abordare

de cercetare.

Pare probabil că studenților care vor fi în anii finali ai studiilor lor,

dobândind deja o bună înțelegere a unei abordări de cercetare, li se va cere

să își dezvolte aptitudinile într-o nouă sferă de abordări. Acest lucru s-ar

aplica, de exemplu, studenților eminenți, studenților care își schimbă

cursurile, studenților cu studii postuniversitare care încep o nouă disciplină,

prin cercetare sau printr-un program predat, sau studenților care lucrează

pe proiecte interdisciplinare. În timp ce jocurile oferă suportul pentru orice

modul de introducere, în această situație de utilizare studenții ar ști deja

despre celelalte abordări, dar ar fi efectiv începători pe noua abordare.

Studenții care au jucat jocurile au constatat că acestea oferă o recapitulare

utilă a unei metode pe care aceștia o cunosc deja. Ar fi posibil ca studenții să

joace jocuri corespunzătoare metodei pe care o cunosc, urmând jocuri

referitoare la noua abordare.

Actori. Profesori/îndrumători care creează/ghidează planuri de lecție în

metodologia cercetării și în statistică.

Materiale. Jocurile și clipurile video calitative și cantitative. Clipurile video

Page 22: Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare ... · Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare prin utilizarea jocurilor CHERMUG Proiect de rapoarte

22

CHERMUG oferă îndrumare pentru cadrele didactice care ar putea dori să

utilizeze jocurile, în timp ce ghidurile suport pentru personal și studenți ar

furniza un cadru contextual pentru activitățile incluse în jocuri. Cerințele

tehnice sunt limitate de accesul la internet cu versiunile recente de browser.

Soluția propusă suportă atât învățământul la distanță cât și studiul

individual normal, o temă de studiu sau un exercițiu în sala de clasă.

Situația atingerii

obiectivului:

Jocurile CHERMUG permit studenților să exerseze și să aplice înțelegerea lor

legată de metode de cercetare și statistici într-un mod mai activ decât

metodele tradiționale de învățare. Scopul pentru această utilizare specifică

fiecărui caz ar fi de a folosi jocuri pentru a ajuta studenții să-și consolideze

mai eficient înțelegerea asupra unei abordări de cercetare care este nouă

pentru ei. Jocurile ar fi utile în cazul utilizării ca activități care sunt

încorporate de către un îndrumător sub forma unui exercițiu necesar într-un

modul, decât ca pe un exercițiu de sine stătător.

Soluție/Soluții: Scopul de a ajuta studenții să-și consolideze mai eficient capacitatea de

înțelegere a unei abordări specifice de cercetare ar putea fi atins cel mai

eficient de către personal într-o sesiune de laborator cu studenții.

Personalul poate recomanda, de asemenea, utilizarea de jocuri studenților,

ca parte a temelor. Ca și alte activități de învățare, jocurile ar avea tendința

de a funcționa cel mai bine în cazul în care acestea ar fi ,,prescrise", de către

tutore într-un modul la momentul potrivit.

Studenții vor avea acces la materiale care să le dezvolte abilitățile practice,

fără a fi nevoie de îndrumare continuă.

Profesorii pot integra materialul aferent în planul lor de lecție pentru a

facilita utilizarea exercițiilor și pentru a îi ajuta pe studenți la recapitularea

cunoștințelor.

Condiții și cerințe: Inaplicabil

Indicatori de validare: Profesor. Din punctul de vedere al profesorilor jocurile ar trebui să ofere

activități care vor reduce timpul necesar unui profesor pentru a dezvolta

activități de sprijin. Materialele publicate de susținere a personalului arată

modul în care jocurile se adaptează în cadrul predării metodelor de

cercetare

Studenții. În mod ideal, jocurile ar trebui să ajute studenții să dobândească

abilități în metodele de cercetare într-un mod mai interesant, care ar trebui

Page 23: Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare ... · Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare prin utilizarea jocurilor CHERMUG Proiect de rapoarte

23

să ajute pentru a motiva studenții într-o zonă pe care aceștia o găsesc de

obicei grea, uscată, abstractă și plictisitoare. Evaluarea jocului a indicat că

studenții percep jocul ca fiind mai captivant decât exercițiile bazate pe

modulul analog Moodle.

Note: Nu există

Mulțumiri: Nu există

Termeni folosiți: Abordarea calitativă: o cercetare ce are ca scop experiențele oamenilor și întreabă de ce? cum? și în ce fel?

Abordarea cantitativă: o abordare de cercetare care se ocupă cu

dimensiunea numerică și întreabă câte? câți? cât de des? în ce

măsură?

Moodle: Mediu virtual de învățare on-line (MVÎ) folosit de către cadrele

didactice pentru a organiza și susține procesul de învățare

Bibliografie: Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (2006). Qualitative research in education: An

introduction to theory and methods. Allyn & Bacon.

Cooke, L. J. & Wardle, J. (2005). Age and gender differences in children’s

food preferences. British Journal of Nutrition, 93, 741–746.

Holsten, J. E., Deatrick, J. A., Kumanyika, S., Pinto-Martin, J., & Compher, C.

W. (2012). Children’s food choice process in the home environment. A

qualitative descriptive study. Appetite, 58, 64–73.

Page 24: Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare ... · Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare prin utilizarea jocurilor CHERMUG Proiect de rapoarte

24

4 Utilizarea jocurilor CHERMUG pentru a învăța terminologia metodelor de

cercetare și statistică într-o altă limbă

Scenariu de Utilizare: Utilizarea jocurilor CHERMUG pentru a învăța terminologia metodelor de

cercetare și statistică într-o altă limbă

Autor(i): Tiina Pennanen, SAMK, [email protected]; Sirpa Isberg, SAMK,

[email protected]

Progres: Final

Categorie: Un Scenariu de utilizare vizând folosirea jocurilor CHERMUG ca parte a altor

materiale de studiu

Rezumat: Cunoașterea terminologiei generale de cercetare este o condiție prealabilă

pentru utilizarea rezultatelor cercetării în toate disciplinele. Activitatea de a

juca jocuri CHERMUG îi ajută pe studenți să învețe concepte de cercetare în

limba engleză și le permite acestora să evalueze, să învețe și să aplice noi

cunoștințe.

Este dificil să fie însușite metodologii de cercetare la începutul studiilor,

deoarece conceptele și abordările sunt noi și provocatoare. Jocurile

CHERMUG pot fi utilizate pentru a oferi studenților o înțelegere a unei

varietăți de moduri de realizare a cercetării, precum si prin implementarea

unei importante metodologii de achiziție de date și analiză. În plus, studenții

învață terminologia în limba engleză, care este limba internațională a

științei. Drept urmare, devine mai ușor pentru ei să citească rapoartele

internaționale de cercetare. Jocurile în limba engleză sunt, în special,

potrivite pentru studenții la nivel de masterat.

Situații problemă: Chiar dacă în majoritatea țărilor europene studenții studiază limba engleză,

acest nivel de limbaj nu include terminologie specifică de cercetare.

Studenții care beneficiază de educație profesională într-o altă limbă decât

limba engleză vor întâlni dificultăți atunci când vor avea nevoie să

folosească și să înțeleagă terminologia specifică a metodelor de cercetare și

statistică, în limba engleză, chiar dacă aceștia ar putea avea abilități

excelente de limba engleză.

Analiza datelor calitative și cantitative este o provocare chiar și în limba

maternă ca să nu mai vorbim de limba engleză. Acest lucru este valabil mai

Page 25: Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare ... · Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare prin utilizarea jocurilor CHERMUG Proiect de rapoarte

25

ales cu privire la cercetarea calitativă, deoarece analiza se bazează pe limbă

/ text și interpretarea sa. Cu toate acestea, jocurile, în cazul în care ar fi

jucate în limba engleză, ajută Studenții să învețe conceptele și metodele de

jocuri calitative și cantitative și abordările lor pentru cercetare în limba

engleză. Acest lucru ajută studenții să efectueze propriile sarcini de

cercetare, să citească și să aplice terminologie de cercetare internațională.

Context: Grupurile țintă și actori: toți studenții și profesorii a căror limbă maternă și

limbă de educație nu este limba engleză, care vor utiliza jocurile Chermug.

Jocurile în limba engleză sunt destinate pentru toți (studenții și furnizorii de

asistență medicală) cei care doresc să învețe cum se efectuează activitatea

de cercetare și cum este ea pusă în practică.

Jocurile oferă de asemenea profesorilor un nou cadru pentru predarea

metodelor de cercetare

Materiale: în jocurile în limba engleză se recomandă ca terminologia de

sprijin să fie în limba maternă.

Ghidul cadrelor didactice ar trebui să fie atât în limba engleză cât și în limba

maternă a profesorului, chiar dacă jocurile în limba engleză sunt utilizate în

procesul de formare și pregătire, acest material îi va ajuta pe profesori să-i

ghideze mai bine pe studenți.

Situația atingerii

obiectivului:

Jocurile Chermug în limba engleză pot sprijini studenții de învățământ

superior pentru a învăța terminologia științifică în limba engleză facilitând

citirea și înțelegerea rapoartelor de cercetare aplicând totodată

cunoștințele dobândite în zona practică.

Nivelul de înțelegere a terminologiei și metodologiei de cercetare și

statistică în limba engleză a studenților ar putea fi evaluate. Abilitățile lor de

a citi literatura de specialitate în limba engleză vor fi dezvoltate și ar putea

provoca, de asemenea, utilizarea mai largă de noi informații în sarcinile de

educație și în cadrul tezelor de licență / de master.

Soluție/Soluții: Folosirea jocurilor CHERMUG în limba engleză ar trebui planificată pentru o

bună optimizare a timpului alocat, iar studenții cât și profesorii, care nu

utilizează limba engleză ca limbă maternă în educație, să se poată orienta

înspre o terminologie în engleză înaintea începerii jocului.

Materialul suport pentru studenți ar trebui să fie la îndemână tot timpul

Page 26: Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare ... · Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare prin utilizarea jocurilor CHERMUG Proiect de rapoarte

26

(traduceri de termeni)

Materialul suport pentru profesor pentru a-i îndruma pe studenți ar trebui

să fie tot timpul disponibil atât în engleză cât și în limba maternă.

Utilizarea de jocuri ar trebui să fie disponibilă în mod liber pentru învățarea

independentă și în cazul în care jocurile sau materialele incluse ar fi parte a

examinării studenții ar putea fi motivați pentru a juca independent după

vizionarea tutorialelor.

Condiții și cerințe: Jocurile ar trebui să fie în platformă deschisa, accesibile și de acasă, nu

numai în edificiul de învățământ.

Materialul suport (traduceri) ar trebui să fie alături de jocuri.

Jocurile ar trebui să faciliteze învățarea prin sisteme de feedback.

Jocurile sunt recomandate absolvenților cu studii superioare

Indicatori de validare: Utilizarea de bibliografie în limba engleză (rapoarte de cercetare, articole),

este văzută ca factor de creștere pentru jocurile Chermug. Atunci când joacă

jocuri de câteva ori, nevoia studenților de sprijin din partea tutorelui lui și

de traduceri scade.

Studenți folosesc jocurile independent în pregătirea pentru examen.

Activitatea cadrelor didactice poate fi, de asemenea, evaluată, după

utilizarea jocurilor Chermug, de mai multe ori abilitățile profesorilor în

îndrumare s-au dezvoltat și ghidul profesorului este mai puțin folosit.

Angajamentul profesorilor față de utilizarea jocurilor în limba engleză a

crescut și jocurile fac parte din protocolul de educație.

Note: Inaplicabil

Mulțumiri: Tuturor profesorilor de statistică și metode de cercetare care au oferit

feedback asupra jocurilor Universității de Științe Aplicate Satakunta

Tuturor studenților licențiați în asistență medicală, servicii sociale și

fizioterapie specializată care au participat la programul pilot de jocuri

Tuturor studenților cu studii masterale

Termeni utilizați: Nu există

Page 27: Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare ... · Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare prin utilizarea jocurilor CHERMUG Proiect de rapoarte

27

Bibliografie: Nu există

5 Utilizarea jocurilor Chermug ca material de învățare independentă

Scenariu de Utilizare: Utilizarea jocurilor Chermug ca material de învățare independentă

Autor(i): Tiina Pennanen, SAMK, [email protected]; Sirpa Isberg, SAMK,

[email protected]

Progres: Final

Categorie: Utilizarea jocurilor CHERMUG ca material pentru studiul independent

Rezumat: Activitatea de a juca jocuri Chermug poate fi integrată în planul de curs

astfel încât jocul independent poate fi încurajat și studenții vor folosi

propriul lor timp, atunci când gradul de concentrare pentru jocuri este

ridicat.

Jocurile pot fi de asemenea utilizate pentru studiu independent. Studenții își

pot aprofunda abilitățile de cercetare, pot să aplice cunoștințele lor, și mai

târziu să revizuiască diferite aspecte de cercetare. Jocurile ajută studenții să

devină conștienți de propria lor capacitate de învățare și îi stimulează în

timp ce aceștia învață. Drept urmare, învățarea devine mai ușoară și

conceptele dificile devin mai accesibile.

Conținutul cursului și, de asemenea, examenele și eventualele teme ar

trebui să reflecteze asupra conținutului jocurilor. Gradul de conștientizare

al cadrelor didactice legat de jocuri ar trebui să crească având în vedere

faptul că este nevoie de sprijinul lor pentru a facilita utilizarea independentă

a jocurilor, atunci când studenții învață metode de cercetare, statistici și

desfășoară activitatea lor asociată tezei.

Problem situation: Studenții au adesea mai multe cursuri și o mulțime de teme în același timp.

De asemenea, capacitatea lor de a învăța lucruri noi variază. Uneori, ei sunt

în imposibilitatea de a participa la cursuri. Prin urmare, este bine să avem

Page 28: Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare ... · Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare prin utilizarea jocurilor CHERMUG Proiect de rapoarte

28

material de studiu independent.

Învățarea independentă ar trebui susținută, iar utilizarea învățării

independente ar trebui să aibă o răspândire semnificativă. Prioritățile ar

trebui să fie definite în planul de curs și conținutul de jocuri ar trebui să fie

parte a cursului, precum și parte a examenului sau a temelor. În cazul în

care jocurile vor fi folosite în mod regulat și toți profesorii în domeniul

educației le-ar cunoaște utilizarea, ar putea fi susținută în mai multe

moduri.

Jocurile Chermug oferă oportunitatea de aprofundare a abilităților, aplicând

cunoștințele lor privire la diferitele aspecte revizuite ale cercetării, ori de

câte ori este necesar. Jocurile le arată studenților, în cazul în care au nevoie,

ce aptitudini trebuie să-și îmbunătățească și asupra căror elemente să se

concentreze în cadrul studiilor lor.

Profesorii ar trebui să încurajeze studenții să joace jocuri independent, să

învețe și să recapituleze metode de cercetare.

Context: Grup țintă:

Jocurile sunt destinate licențiaților sau celor cu diplome de master în

vederea studiului independent și ca material suport pentru cursurile în

metodologia cercetării.

Profesorii ar trebui să încurajeze studenții să joace jocurile în diferite etape

ale studiilor lor. Scopul este ca studenții să înțeleagă procesele calitative și

cantitative de cercetare și cele mai importante proceduri de analiză a

datelor.

Situația atingerii

obiectivelor:

Scopul este ca atât licențiații cât și cei cu diplome masterale să poată folosi

jocurile calitative și cantitative pentru a-și susține propriile studii asupra

metodelor de cercetare și pentru a revizui procesul de cercetare atunci când

își redactează teza.

Soluție/Soluție: Jocul independent ar trebui să fie introdus în planul de curs de mai multe

cadre didactice, nu numai de către profesorii de metode de cercetare și

statistici, dar, de asemenea, și de către profesorii îndrumători pentru teze

de licență și de master. Motivarea studenților să folosească jocuri de auto-

evaluare ar trebui să fie parte din conținutul cursului.

Condiții și cerințe: Acces liber la jocuri (atât în limba engleză cât și în limba maternă), de acasă

Page 29: Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare ... · Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare prin utilizarea jocurilor CHERMUG Proiect de rapoarte

29

și de la universitate

Feedback constant asupra rezultatelor proprii și datelor comparative

Indicatori de validare: Profesorii pot urmări utilizarea de jocuri în fiecare curs în cazul în care face

parte din conținutul cursului

Compararea rezultatelor învățării, studenții care au jucat și cei care nu

făcut-o

Note: Se va propune ca jocurile să facă parte din cursurile de metodologie și

statistică în viitor

Mulțumiri: Tuturor profesorilor de statistică și metode de cercetare care au oferit

feedback asupra jocurilor Universității de Științe Aplicate Satakunta

Tuturor studenților licențiați în asistență medicală, servicii sociale și

fizioterapie specializată care au participat la programul pilot de jocuri

Tuturor studenților cu studii masterale

Termeni utilizați: Inaplicabil

Bibliografie: Nu există

Page 30: Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare ... · Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare prin utilizarea jocurilor CHERMUG Proiect de rapoarte

30

6 Utilizarea jocului CHERMUG pentru asistenții medicali care

participă la un curs de revizuire a metodelor de cercetare (cursuri

postuniversitare)

Scenariu de utilizare: Utilizarea jocului CHERMUG pentru asistenții medicali care participă la un

curs de revizuire a metodelor de cercetare (cursuri postuniversitare)

Autor(i): Mădălina Manea, University de Medicină și Farmacie Craiova

[email protected]

Progres: Final

Categorie: Folosirea jocurilor CHERMUG drept material de învățare de tip ,,hârtie și

creion’’ pentru profesioniștii din sănătate sub forma unui curs de învățare

care durează toată viața

Rezumat: Asistenții medicali ar trebui să utilizeze informațiile obținute în cadrul

practicii lor pentru a demonstra utilitatea profesiei și pentru a găsi soluții

optime pentru activitatea profesională. Acest lucru poate fi realizat prin

utilizarea de metode de cercetare, astfel încât actualizarea cunoștințelor

despre cercetare să fie un obiectiv constant pentru cursurile de educație

continuă după absolvire. Am dezvoltat un astfel de curs, folosind jocuri

CHERMUG - versiunea ,,hârtie și creion", la care au participat asistenții

medicali din medicina de familie. Dificultatea pentru participanți a fost lipsa

de calculatoare, dar materialul folosit și tradus în limba română, împreună

cu o demonstrație făcută de profesor în laborator demonstrează eficiența

modulului CHERMUG.

Situații problemă: Învățarea sau reîmprospătarea cunoștințelor cu privire la metodele de

cercetare reprezintă un obiectiv destul de evaziv atunci când vine vorba de

profesioniștii din sănătate, de obicei, au fost de acord cu privire la

importanța cercetării pentru profesia lor, dar nu este atât de ușor să

găsească timpul, resursele și uneori motivația pentru a chema asistenții

medicali la un curs de reîmprospătare a metodelor de cercetare.

De asemenea, este important de menționat lipsa de experiență, în special în

rândul asistentelor medicale în vârstă, cu privire la calculator și utilizarea

jocurilor electronice; au exprimat chiar teama că nu pot fi competitive în

acest domeniu.

Page 31: Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare ... · Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare prin utilizarea jocurilor CHERMUG Proiect de rapoarte

31

Pe de altă parte liderii asistenților medicali care au organizat cursuri de

instruire au fost sceptici la ideea că un curs de cercetare ar fi atractiv pentru

un asistent medical.

Nivelul de cunoștințe al unui asistent medical în cercetare pare a fi foarte

scăzut, uneori chiar absent, iar motivația lor pentru un astfel de curs este

demoralizatoare pentru un instructor care trebuie să facă față acestei

situații. Profesorul a avut de a face, de asemenea, cu lipsa de calculatoare

(locul cursului a fost o cameră de la Asociația Asistenților Medicali) și asta

pentru o perioadă limitată de timp pentru un curs, deoarece asistenții

trebuie să meargă la locul de muncă (FHN sunt angajați de către medici care

nu sunt interesați de dezvoltarea profesiei de asistent medical.

Context: Asociația Asistenților Medicali din România (RNA), decide că trebuie să fie

luate măsuri pentru a ajuta asistentele medicale să-și îmbunătățească

aptitudinile prin metode de cercetare și acest deziderat s-ar putea

concretiza printr-un curs postuniversitar. Cursul de cercetare trebuie să fie

atractiv și ușor de învățat. Din acest motiv, a fost acceptat jocul CHERMUG,

dar versiunea ,,hârtie și creion", din cauza lipsei de calculatoare în sala

oferită de RNA pentru curs. Participanții au primit materialele de curs

traduse în limba română, profesorul a prezentat cursul de cercetare,

utilizând prezentări PPT. Participanții au susținut un pre-test și un post-test,

au ,,jucat’’ jocul folosind formatul tipărit tradus în limba română și apoi au

urmărit demonstrația jocului electronic care a rulat pe calculatorul

profesorului.

Situația atingerii

obiectivului:

Dorim ca la sfârșitul cursului participanții să înțeleagă avantajele utilizării

cercetării în exersare, să știe câte tipuri de cercetare există, când să le

folosească și mai ales trebuie să știe să efectueze o activitate simplă de

cercetare. Am creat o infrastructură de învățare plăcută, iar exemplele

oferite de către jocurile CHERMUG au translatat în mod facil teoria în

practică.

Soluție/Soluții: Asistenții medicali , în special asistenții medicali de familie și în primul rând

cei mai bătrâni, trebuie să știe cum să efectueze o activitate de cercetare –

drept pentru care au nevoie de un curs postuniversitar despre metodele de

cercetare. Inițial nu au fost entuziasmați de propunerea noastră, dar au

acceptat-o ca pe un experiment. Am oferit materialele de curs și expertiza

noastră, iar Asociația Asistenților Medicali a oferit locul pentru cursuri, dar

nu și suportul logistic (nu există calculatoare disponibile), motiv pentru care

Page 32: Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare ... · Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare prin utilizarea jocurilor CHERMUG Proiect de rapoarte

32

am decis să folosim metoda ,,creion pe hârtie’’ alternativă a jocurilor

CHERMUG, versiunea în limba română. Liderii Asociației Asistenților

Medicali au fost curioși cu privire la rezultatele acestui curs de formare, iar

în cazul unui rezultat pozitiv vor include cursul de cercetare în lista

permanentă de cursuri postuniversitare pentru asistenți medicali;

participanții au fost curioși să vadă dacă înțeleg ceva despre cercetare, iar

dacă vor reuși cu această nouă abordare de învățare - în speranța de a fi în

măsură să facă cercetări simple; am fost nerăbdători să vedem rezultatele

versiunii de joc CHERMUG creionul pe hârtie și să probăm eficiența acestei

metode.

Condiții și cerințe: Profesorul (Mădălina Manea) a avut experiență în predarea acestui curs

deoarece a fost implicată în programul pilot al cursului la nivel de

preparatori și studenți înainte de acest demers, atât în format electronic cât

și în format creion-pe-hârtie. Avantajul a fost oferit de existența jocului

CHERMUG în versiunea creion-pe-hârtie în limba română. Fiecare

participant a fost interesat să câștige ceva în urma acestei experiențe –

nimeni nu a fost obligat să participe , asistenții medicali au fost invitați și au

onorat invitația pentru că așa au dorit.

Indicatori de validare: Răspunsurile pre-test și post-test, perceperea autoevaluării, evaluarea

cursului făcută de către participanți. Pe viitor: prezența studiilor de

cercetare sub egida Asociației Asistenților.

Note: Jocul CHERMUG creion-pe-hârtie nu oferă aceeași satisfacție ca și versiunea

electronică a jocului, participantul nu are posibilitatea să se întoarcă, să ia o

altă decizie, pentru a primi un feedback imediat, pentru a fi fericit în

legătură cu "filmul" oferit de computere. Participanții și reprezentanții NRA,

la curs au înțeles nevoia imperativă de a achiziționa calculatoare pentru

cursuri postuniversitare, văzând demonstrația video realizată de către

profesor pe calculatorul său, rulând jocuri calitative CHERMUG.

Mulțumiri: Sincere mulțumiri doamnei Ecaterina Gulie, președinte a Asociației

Asistenților Medicali din România care a oferit întreaga susținere a

asociației pentru dezvoltarea unui astfel de experiment și totodată dorim a

mulțumi participanților, Asistentelor Medicale de Familie, care au participat

la acest curs în timpul dumnealor liber.

Termeni utilizați: Inaplicabil

Bibliografie: Nu există

Page 33: Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare ... · Formare continuă/Studii superioare în Metode de Cercetare prin utilizarea jocurilor CHERMUG Proiect de rapoarte

33


Recommended