+ All Categories
Home > Documents > Flux Psihologia Fericirii

Flux Psihologia Fericirii

Date post: 03-Apr-2018
Category:
Upload: mihaela-miki
View: 291 times
Download: 3 times
Share this document with a friend

of 28

Transcript
  • 7/28/2019 Flux Psihologia Fericirii

    1/28

    1

    Din nou despre fericire

    Introducere

    Acum dou mii trei sute de ani, Aristotel a ajuns la concluzia

    c omul dorete, mai mult dect orice pe lume, fericirea.1

    n

    timp ce fericirea este preuit n sine, toate celelalte scopuri -

    sntate, frumusee, bani sau putere - sunt valorizate numai

    pentru c presupunem c ne vor face fericii. Multe s-au schim-

    bat ns de pe vremea lui Aristotel: cunoaterea lumii stelelor

    i a atomilor s-a extins dincolo de ateptrile noastre, iar zeii

    grecilor par neputincioi pe lng omenirea de azi i puterile

    de care dispune ea. i totui, n privina acestui subiect foarte

    important - fericirea -, secolele care au trecut au adus puine

    schimbri. Despre fericire nu tim mai mult dect Aristotel, iar

    n ceea ce privete atingerea acestei stri binecuvntate s-ar

    putea spune c nu am fcut nici un progres.

    Cu toate c astzi oamenii sunt mai sntoi i triesc mai

    mult, cu toate c pn i cei mai puin avui dintre noi suntnconjurai de un confort material de neimaginat acum cteva

    secole2 (n palatul Regelui Soare existau doar cteva bi i nu

    existau deloc WC-uri, scaunele erau rare chiar i n cele mai

    impozante castele din Evul Mediu, iar mpraii romani nu puteau

    s se uite la... televizor cnd se plictiseau), cu toate c accesul

    la cultur i tiin s-a democratizat, oamenii au adesea senti-

    mentul c viaa le-a fost irosit, c anii lor, n loc s fie plini

    de fericire, au fost petrecui n nelinite i plictiseal.

  • 7/28/2019 Flux Psihologia Fericirii

    2/28

    12 / FLUX

    Este oare destinul omenirii s rmn nemplinit, dorind

    mai mult dect poate avea? Sau insatisfacia, care apare n celemai preioase clipe, provine din faptul c individul caut feri-

    cirea n locuri nepotrivite ori, cu alte cuvinte, nu o caut acolo

    unde se gsete? Intenia acestei cri este ca, folosind instru-

    mentele de cunoatere ale psihologiei modeme, s dea un rs-

    puns la ntrebarea veche de cnd lumea: Cnd se simt oamenii

    cu adevrat fericii?

    Acum mai bine de douzeci i cinci de ani, am fcut o des-

    coperire" despre fericire. Poate c termenul este impropriu,

    pentru c descoperirea" mea era cunoscut dintotdeauna de

    toat lumea, dar neexplicat; aa c mi-am petrecut un sfert

    de secol investignd acest fenomen evaziv.

    Descoperirea" era ct se poate de simpl: fericirea nu este

    ceva ce apare pe neateptate, nu este rezultatul norocului sau

    al ansei ntmpltoare, nu se poate cumpra i nu se comand,

    nu depinde de evenimente externe, ci, mai degrab, de felul

    n care sunt ele interpretate. Fericirea este o stare care se pre-

    gtete, se cultiv i se apr de ctre fiecare individ n parte.

    Cei care nva s-i controleze experiena interioar vor fi n

    stare s-i influeneze calitatea vieii i vor reui s se apropie

    din ce n ce mai mult de ceea ce nseamn s fii fericit. Marele

    filozof englez John Stuart Mill (1806-1873) spunea: ntrea-

    b-te dac eti fericit i vei nceta s mai fii." Gsim fericirea

    prin implicarea total n fiecare detaliu al vieii noas tre, inu cutnd-o n mod direct. Psihologul austriac Viktor Frankl

    (1905-1997) a rezumat accst lucru n mod remarcabil n prefaa

    crii sale din 1946, Man s Search for Meaning (Omul n cuta-

    rea sensului): Nu urmri succesul - cu ct tinzi mai mult spre

    el, cu att riti s-1 ratezi. Pentru c succesul, ca i fericirea, ^

    nu trebuie urmrit, el survine... ca un efect secundar, neinten-

    ionat, al implicrii ntr-un proiect mai important dect propria

    noastr persoan."

  • 7/28/2019 Flux Psihologia Fericirii

    3/28

    DIN NOU DESPRE FERICIRE / 13

    Cum putem totui realiza acest scop, la care nu se ajunge

    pc o cale direct? Cercetrile mele m-au convins c exist o posi-bilitate: este un drum circular care ncepe cu obinerea contro-

    lului asupra coninutului contiinei.

    Percepiile privind viaa noastr sunt rezultatul mai multor

    fore care modeleaz experiena trit, fiecare avnd o influ-

    en asupra bunei sau proastei noastre dispoziii. Cele mai multe

    dintre forele n discuie nu pot fi controlate de noi. Se poate

    schimba temperamentul? Se pot alege prinii sau locul naterii?

    Se poate hotr ct de nali sau ct de detepi vom fi? Instruc-iunile coninute n gene, legea gravitaiei, calitatea aerului,

    perioada istoric n care ne natem .a.m.d. determin ceea ce

    vedem, cum ne simim i ce facem. Nu e de mirare c atia oameni

    cred c soarta le este determinat de puteri exterioare.

    Cu toate acestea, am trit cu toii momente n care, n loc

    s fim n voia unor forte anonime, am simit c avem controlul

    asupra aciunilor noastre, c suntem stpni ai propriului destin,

    n asemenea rare momente, suntem ntr-o stare de ncntareprofund, a crei amintire este durabil i rmne un fel de reper

    a ceea ce ar trebui s fie viaa.

    Vom numi aceast stare experien optimal". Este ceea

    ce simte un navigator cnd a nlat pnzele, cnd vntul i

    biciuiete faa, iar ambarcaiunea spintec valurile ca o spad.

    Este ceea ce simte un pictor cnd culorile ncep s interacioneze

    una cu cealalt i o form nou, avnd via proprie, prinde

    contur pe canava, n faa creatorului uimit. Este sentimentul tritde un printe atunci cnd copilul i rspunde la zmbet pentru

    prima oar. Asemenea evenimente nu se petrec numai atunci

    cnd condiiile externe sunt favorabile: cei care au supravieuit

    lagrelor de concentrare sau au trecut prin pericole fizice

    deosebit de grave i amintesc adesea c, n acele ncercri cum-

    plite, au trit i stri intense de mare bucurie, provocate de eveni-

    mente simple, cum ar fi cntecul unei psri, terminarea cu bine

    a unei corvezi sau mprirea unui col de pine cu un camarad.

  • 7/28/2019 Flux Psihologia Fericirii

    4/28

    14 / FLUX

    Contrar a ceea ce se crede de obicei, asemenea momente,

    cele mai frumoase din viaa noastr", nu apar cnd persoanaeste pasiv sau n repaos (chiar dac i repaosul poate fi un

    moment plcut dup un mare efort). Aceste momente survin

    atunci cnd corpul sau mintea sunt mpinse pn la limita lor,

    ntr-un efort deliberat de a realiza ceva dificil i valoros. Expe-

    riena optimal este ceva ce facem s se ntmple. Pentru un

    copil ar putea fi aezarea grijulie a ultimului cub pe turnul

    construit, mai nalt dect toate celelalte de pn acum; pentru

    un nottor ar putea fi ncercarea de a-i depi propriul record;

    pentru un violonist - stpnirea unui pasaj muzical dificil. Pen-

    tru fiecare dintre noi exist mii de posibiliti, mii de imbol-

    duri de a tri experiena optimal.

    Asemenea experiene nu sunt neaprat plcute atunci cnd

    se produc. nottorul poate avea dureri n brae, o imens obo-

    seal i plmnii gata s-i explodeze - aceste momente fiind

    totui printre cele mai fericite din viaa sa. Controlul propriei

    viei nu este niciodat uor, ba poate fi chiar dureros. Pe termen

    lung ns, experiena optimal d un sentiment de control - sau,

    mai bine zis, un sentiment de participare Ia determinarea

    coninutului vieii - care sa apropie, mai mult dect orice

    altceva, de ceea ce nelegem n mod obinuit prin fericire.

    Pe parcursul cercetrilor mele, am ncercat s neleg ct

    se poate de exact cum se simt oamenii cnd sunt n culmea

    fericirii i de ce. Am studiat mai nti cteva sute de experi":artiti, atlei, muzicieni, maetri de ah i chirurgi - cu alte

    cuvinte, persoane care preau s-i petreac timpul fcnd exact

    ce le plcea. Pe baza relatrilor acestor oameni, am dezvoltat

    o teorie a experienei optimale bazat pe conceptul de flux' -

    starea n care persoanele sunt att de profund implicate ntr-o

    activitate, nct nimic altceva nu pare s mai conteze; expe-

    riena n sine este att de plcut, nct persoanele ar face-o

    cu orice pre, numai pentru plcerea de a o face.

  • 7/28/2019 Flux Psihologia Fericirii

    5/28

    DIN NOU DESPRE FERICIRE / 15

    Cu ajutorul acestui model teoretic au fost realizate, de ctre

    echipa mea de cercetare de la Universitatea din Chicago i, maiapoi, de ctre colegi din toat lumea, mii de interviuri cu per-

    soane din diverse medii sociale. Rezultatele au artat c expe-

    rienele optimale erau descrise n acelai mod de brbai i de

    femei, de tineri i de btrni, indiferent de mediile culturale

    din care proveneau. Experiena optimal nu este deci un apanaj

    al elitelor occidentale industrializate. Ea a fost descris n aceiai

    termeni de btrne din Coreea, de aduli din Thailanda i din

    India, de adolesceni din Tokio, de indieni Navajo, de fermieridin Alpii italieni i de muncitori din Chicago.

    La nceputul cercetrilor noastre, datele proveneau din inter-

    viuri i chestionare. n timp, pentru o mai mare precizie, am

    elaborat o nou metod de msurare a calitii experienei

    subiective, pe care am numit-o Metoda de eantionare a ex-

    perienei subiective" -Experience Sampling Method (ESM)4;

    ea const n dotarea subiecilor cu un dispozitiv electronic de

    semnalizare de tip pager, care este activat de un transmitor

    radio de cinci pn la opt ori pe zi, la intervale neregulate; cnd

    dispozitivul sun, subiecii trebuie s noteze ce simt i Ia ce

    se gndesc. n funcie de necesitile cercetrii i de dispo-

    nibilitatea subiecilor, aceast procedur poate dura cteva zile

    sau cteva sptmni. La fiecare sfrit de sptmn, subiec-

    tul i prezint nsemnrile, un fel de nregistrare din mers, un

    videoclip scris al vieii personale, compus din momente repre-

    zentative. S-au colectat peste o sut de mii de astfel de con-

    semnri, din toate colurile lumii, ale corelaiei dintre gndurile,

    emoiile i activitile unui individ aflat n mediul su natural.

    Concluziile volumului de fa se bazeaz pe acest corp de date.

    Studiul experienei optimale, pe care l-am nceput la Uni-

    versitatea din Chicago, se face acum n toat lumea. Cercettori

    din Canada, Germania, Italia, Japonia i Australia au realizat

    acelai tip de investigaii. Universitatea din Chicago deine n

    prezent cel mai mare volum de date, urmat de Institutul de

  • 7/28/2019 Flux Psihologia Fericirii

    6/28

    16 / FLUX

    Psihologie al Universitii din Milano, Italia. Conceptul de flux"

    a fost considerat util de psihologii care studiaz fericirea, gra-dul de satisfacie i motivaia intrinsec; de sociologii care l

    consider un concept opus celor de anomie i de alienare; de

    antropologii interesai de fenomenele fervorii colective i de

    ritualuri. Ali cercettori au extins implicaiile experienei opti-

    male la studiile privind evoluia omenirii i la analiza feno-

    menelor religioase.

    Dar experiena optimal nu este doar un subiect de studiu

    academic. La numai civa ani de la prima publicare, teoria anceput s fie aplicat n diferite domenii pentru rezolvarea unor

    probleme practice. Ori de cte ori obiectivul propus este mbu-

    ntirea calitii vieii, teoria experienei optimale poate indica

    un drum. Ea a fost o surs de inspiraie pentru programele co-

    lare experimentale, pregtirea i perfecionarea oamenilor de

    afaceri, elaborarea unor produse i servicii destinate petrecerii

    timpului liber. Experiena optimal este folosit pentru a genera

    idei i practici n psihoterapia clinic, n reabilitareadelincvenilor juvenili, n organizarea de activiti n cminele

    de btrni, n scenografia expoziiilor i n terapia ocupaional

    pentru persoanele cu handicap. Toate acestea au fost consecina

    primelor articole despre experiena optimal publicat n reviste

    academice, dar sunt semne c ecourile teoriei vor fi i mai

    puternice n anii ce vor urma.

    Prezentare general

    Dei s-au scris multe articole i cri despre experiena

    optimal, prezentm acum pentru prima dat cercetrile noastre

    publicului larg, analiznd totodat implicaiile asupra vieii coti-

    diene. Asta nu nseamn c vei citi un ghid sau un manual

    practic de genul Cum s...". Astfel de cri exist cu miile pe

    rafturile librriilor; ele i explic cum s devii bogat, puternic,

  • 7/28/2019 Flux Psihologia Fericirii

    7/28

    DIN NOU DESPRE FERICIRE / 17

    iubit sau cum s slbeti. Asemenea cri de bucate te nvacum s atingi un scop specific, limitat; ns metoda-reet este

    urinat pn la capt de foarte puin lume. i chiar dac sfa-

    turile date sunt pertinente, care poate fi rezultatul n situaia,

    puin probabil, cnd cititorul chiar ajunge un milionar zvelt,

    puternic i iubit? De obicei, aceast persoan va reveni la linia

    de start cu o nou list de dorine, la fel de nemulumit ca la

    nceput. Cnd caui fericirea, soluiile pariale nu sunt eficiente.

    Adevrata mulumire nu e consecina unui corp zvelt sau abogiei, ci vine din sentimentul profund de a te simi bine cu

    tine nsui.

    Orict de bine intenionate ar fi, crile nu pot da reeta feri-

    cirii. Cum experiena optimal depinde de aptitudinea de a con-

    trola ce se ntmpl n contiin clip de clip, fiecare persoan

    trebuie s-i dezvolte aceast aptitudine pe baza efortului i a

    creativitii proprii. Ce poate face ns o carte, ce i propune

    i cartea de fa, este s prezinte exemple despre cum poate fifcut mai plcut viaa, exemple ordonate n cadrul unei teorii;

    cititorii vor reflecta la ele i i vor formula propriile concluzii

    practice.

    n loc s prezinte liste de lucruri permise i interzise, aceast

    carte se vrea o cltorie pe trmul minii umane, cltorie ntre-

    prins cu instrumentele tiinei. Ca toate aventurile care i

    merit numele, nu va fi una uoar. Fr un anumit efort inte-

    lectual i o reflecie susinut asupra propriei experiene inte-rioare, nu vei profita de ceea ce urmeaz.

    Vom analiza pe larg procesul obinerii fericirii prin controlul

    vieii interioare. Vom ncepe prin a examina cum funcioneaz

    contiina i cum poate fi ea controlat (Capitolul 2), pentru

    c doar dac nelegem modul n cate se formeaz strile su-

    biective le putem stpni. Tot ceea ce trim - bucurie sau sufe-

    rin, interes sau plictiseal - este reprezentat n minte ca

    informaie. Dac putem controla aceast informaie, putem hotrcum va fi viaa noastr.

  • 7/28/2019 Flux Psihologia Fericirii

    8/28

    18 / FLUX

    Starea optim a experienei interioare este aceea n careexist ordine n contiin. Asta se ntmpl atunci cnd energia

    psihic - sau atenia - este investit n scopuri realiste i cnd

    aptitudinile sunt pe msura posibilitilor de aciune. Urmrirea

    unui scop aduce ordine n contiin, deoarece persoana trebuie

    s se concentreze pe sarcina prezent i, pe moment, uit orice

    altceva5. Aceste perioade de lupt pentru depirea obstacolelor

    sunt considerate de oameni momentele cele mai plcute din

    viaa lor (Capitolul 3). O persoan care izbutete s-i controlezeenergia psihic i care o investete n scopuri alese contient

    va deveni automat o fiin mai complex. Dezvoltndu-i

    aptitudinile, tinznd spre obiective i mai incitante, o asemenea

    persoan va deveni din ce n ce mai ieit din comun.

    Pentru a nelege de ce anumite lucruri pe care le facem sunt

    mai plcute dect altele, vom trece n revist condiiile expe-

    rienei optimale de flux (Capitolul 4). Flux" - iat termenul

    cu care subiecii i-au descris starea de spirit pe care o au atunci

    cnd contiina este ordonat armonios i cnd ei vor s conti-

    nue ceea ce fac de dragul lucrului n sine. Vom trece n revist

    cteva dintre activitile susceptibile de a produce experiene

    optimale - cum ar fi sportul, jocurile, arta, hobby-urile; vom

    nelege astfel mai uor ce anume i face fericii pe oameni.

    Dar nu ne putem bizui doar pe jocuri i pe art pentru a ne

    mbunti calitatea vieii. Ca s avem control asupra a ceea ce

    se ntmpl n minte, putem face apel la o infinitate de activiti

    plcute - de la cele care cer aptitudini fizice i senzoriale, de

    la atletism i yoga (Capitolul 5) pn la cele care cer dezvol-

    tarea aptitudinilor simbolice, cum ar fi poezia, filozofia sau

    matematica (Capitolul 6).

    Majoritatea oamenilor i petrec cea mai mare parte din via

    muncind i interacionnd cu alii, mai ales cu membrii familiei.

    De aceea, este esenial s aflm cum se transform munca ntr-oactivitate generatoare de experiene optimale (Capitolul 7) i

  • 7/28/2019 Flux Psihologia Fericirii

    9/28

    DIN NOU DESPRE FERICIRE / 19

    .1 IM- imaginm relaii ct mai plcute cu prinii, partenerul,,. y/// i prietenii (Capitolul 8).

    Mulle viei sunt tulburate de accidente tragice; chiar i cei

    MI.II norocoi dintre noi se confrunt cu tot felul de situaii

    .liesantc. .i totui, loviturile sorii nu conduc n mod necesar

    l.i nefericire. Ceea ce-i face pe oameni s ias ctigai sau

    nefericii dintr-o tragedie este modul n care reacioneaz la

    .iie\. C Capitolul 9 descrie diverse feluri n care oamenii reuesc

    ../ s c bucure de via n ciuda nenorocirilor.Iar in final vom analiza cum integreaz oamenii experienele

    mute ntr-un proiect care d sens vieii (Capitolul 10). Cnd

    leu . im aceast asamblare, cnd simim c deinem controlul

    .isupra vieii noastre i c viaa are sens, nu mai avem ce s

    ne dorim. uvoiul dorinelor imperioase s-a calmat, nevoile

    nemplinite nu ne mai tulbur sufletul. Chiar i cele mai anodine

    experiene devin plcute.

    Cartea de fa va explora ce presupune atingerea acestorscopuri. Cum se controleaz contiina? Cum se poate ea ordona

    pentru ca experiena subiectiv s ne bucure mai mult? Cum

    se obine complexitatea? i, n final, cum se creeaz sensul?

    Modul n care pot fi atinse aceste obiective este relativ simplu

    ui teorie, dar destul de dificil n practic. Regulile n sine sunt

    clare i la ndemna oricui, dar obstacole interne i externe

    bareaz drumul. Este cam ca atunci cnd ncerci s slbeti:

    toat lumea tie ce trebuie fcut, toat lumea vrea, i totui pentrucei mai muli este practic imposibil. n cazul fericirii, miza este,

    bineneles, mai mare, pentru c nu e vorba d^ar de a pierde

    cteva kilograme... Este vorba de a pierde ansa unei viei care

    s merite trit.

    nainte de a descrie cum poate fi obinut experiena opti-

    mal de flux, trebuie s identificm cteva dintre obstacolele

    inerente condiiei umane, aflate pe drumul spre fericire. n

    basme, nainte de a tri fericit pn la adnci btrnei, eroultrebuie s se lupte cu zmei vicleni i balauri fioroi. Aceast

  • 7/28/2019 Flux Psihologia Fericirii

    10/28

    20 / FLUX

    metafor se aplic i explorrii psihicului. Susin n carte cfericirea se obine att de greu n primul rnd pentru c universul

    nu a fost creat ca s rspund nevoilor noastre (contrar miturilor

    construite de omenire spre consolare). Frustrarea este profund

    ntreesut n trama vieii. i ori de cte ori nevoile noastre

    sunt temporar satisfcute, imediat ncepem s ne dorim mai

    mult. Aceast insatisfacie cronic este al doilea obstacol n

    calea fericirii.

    Pentru a face fa acestor obstacole, fiecare civilizaie adezvoltat, cu timpul, mecanisme de protecie (religii, filozofii,

    arte, confort material), care au ajutat-o s se apere de haos.

    Aceste mecanisme ne ajut s credem c avem controlul asupra

    a ceea ce se ntmpl i ne d motive s fim satisfcui de soarta

    noastr. Dar aceste scuturi sunt eficiente numai o vreme; dup

    cteva secole, uneori dup cteva decenii, o religie sau o

    credin se uzeaz i nu mai ofer sprijinul spiritual de altdat.

    Atunci cnd ncearc s obin fericirea pe cont propriu, farajutorul unei credine, oamenii vizeaz de obicei maximizarea"

    plcerilor, care sunt fie programate genetic, fie considerate

    atractive de societatea n care triesc. Bogia, puterea i sexul

    devin principalele inte spre care se orienteaz aspiraiile. Dar

    nu aa poate fi mbuntit calitatea vieii. Numai controlul

    direct asupra experienei trite i aptitudinea de a ne bucura

    clip de clip de tot ceea ce facem pot nltura obstacolele din

    calea mplinirii de sine.

    Rdcinile nemulumirii

    Fericirea este att de greu de atins mai ales pentru c uni-

    versul nu a fost creat cu gndul la confortul fiinelor umane.

    Universul este imens i aproape n totalitate ostil, vid i rece.

    Este scena unor violene extreme, ca n cazul exploziei uneistele, care transform totul n cenu pe o raz de miliarde de

  • 7/28/2019 Flux Psihologia Fericirii

    11/28

    DIN NOU DESPRE FERICIRE / 21

    i ll< uncii i Puinele planete a cror gravitaie nu ne-ar strivi sunt

    un ii|uiate de gaze letale. Chiar i planeta Pmnt, cea att dekIIIu .i i de pitoreasc, nu e definitiv cucerit. Pentru a supra-

    ie(iii, locuitorii ei se lupt de mii de ani cu gheaa, focul, apa,

    alele slbatice i microorganismele invizibile care apar nu

    l ie de unde pentru a ne anihila.

    N at prea c ori de cte ori un pericol dispare, altul nou,

    IN.II sofisticat, se ivete la orizont. Imediat ce inventm o sub-

    i uia noua, polum mediul. De-a lungul timpului, armele

    11 ncepute pentru aprare i-au inversat scopul, ameninnd s-i Ir.ti uga creatorii. Pe msur ce unele boli sunt eradicate, altele

    LI MII din ce n ce mai virulente; iar dac mortalitatea scade o

    \ iei ne, ncepe s ne amenine spectrul suprapopulrii. Cei patru

    i avalcri ai Apocalipsei nu sunt niciodat departe... Pmntul

    i .le singura noastr cas, dar este o cas minat, cu capcane

    ascunse, gata s explodeze oricnd.

    Asta nu nseamn c universul este aleator, n sens mate-

    matic abstract. Micarea stelelor, transformarea energiei i altefenomene ce se petrec n univers pot fi anticipate i explicate

    destul de bine. Dar procesele naturale nu iau n considerare

    dorinele umane. Aceste procese sunt surde i oarbe fa de

    nevoile noastre i n consecin sunt aleatoare, n contrast cu

    ordinea pe care ncercm s-o stabilim prin obiectivele noastre.

    Un meteorit care urmeaz s cad peste oraul New York se

    supune tuturor legilor universului, i totui este o pacoste pentru

    noi. Virusul ce atac celulele unui Mozart nu face dect ceeace este nscris n natura sa, dei provoac umanitii o pier-

    dere imens. Universul nu este ostil i nu este nici priete-

    nos - este pur i simplu indiferent", a spus filozoful John Haynes

    llolmes (1879-1964).

    Haosuleste unul dintre cele mai vechi concepte din mituri

    i religie. Trebuie s distingem ntre sensul termenului n tiin-

    ele zise exacte (teoria haosului", de exemplu, i propune s

    descrie regulariti n ceea ce pare a fi complet aleatoriu) i

  • 7/28/2019 Flux Psihologia Fericirii

    12/28

    22 / FLUX

    sensul din psihologie i alte tiine umaniste, deoarece, dac

    lum ca punct de plecare scopurile i dorinele umane, trebuie srecunoatem c n univers domnete o dezordine ireconciliabil.

    Ca indivizi, noi nu putem face mare lucru pentru a schimba

    modul n care funcioneaz universul. Pe parcursul vieii exer-

    citm o slab influen asupra forelor ce interfereaz cu bun-

    starea noastr. E important s facem tot ce ne st n putin

    pentru a preveni un rzboi nuclear, pentru a aboli injustiia

    social, pentru a eradica foametea i bolile. Dar e prudent s

    nu ne facem iluzii c eforturile de a schimba condiiile exte-rioare vor mbunti pe dat i calitatea vieii. Aa cum scria

    i John Stuart Mill: Pentru ca mici ameliorri s poat fi

    posibile n starea actual a umanitii , este nevoie de o schim-

    bare radical a fundamentelor nsei ale modurilor sale de

    gndire."

    Felul n care ne percepem pe noi nine, bucuria de a tri

    depind direct, pn la urm, de modul n care filtreaz i inter-

    preteaz mintea experienele cotidiene. Starea de fericire depin-de de armonia interioar, nu de controlul pe care l exercitm

    asupra forelor universului. Desigur, trebuie s nvm tot timpul

    cum s stpnim mediul, supravieuirea noastr fizic depinznd

    de acest efort. Iar pentru a ajunge la armonie interioar, trebuie

    s nvm s obinem controlul asupra propriei contiine.

    Fiecare dintre noi are o imagine mai mult sau mai puin vag

    despre ce ar vrea s realizeze nainte de a muri. Ct de aproape

    suntem de ndeplinirea acestui scop devine msura calitii vieiinoastre. Dac scopul rmne de neatins, ne resemnm sau deve-

    nim resentimentari; dac este mcar n parte realizat, avem un

    sentiment de fericire i de satisfacie.

    Pentru marea majoritate a oamenilor, scopurile n via sunt

    simple: s supravieuiasc, s lase n urm copii care, la rndul

    lor, s supravieuiasc i, dac este posibil, s fac toate acestea

    cu un anume grad de confort i de demnitate. n aa-numitele

    favelas din oraele sud-americane, n regiunile deertice din

  • 7/28/2019 Flux Psihologia Fericirii

    13/28

    DIN NOU DESPRE FERICIRE / 23

    Africa, printre milioanele de asiatici care se confrunt zilnic

    ai problema foametei, nici nu se poate spera la mai mult.6

    I )ar de ndat ce problemele fundamentale de supravieuire

    .unt rezolvate, a avea hran i un adpost confortabil nu mai

    suni condiii suficiente pentru a-i face pe oameni mulumii.

    Ai alte nevoi, se nasc alte dorine. Odat cu abundena i cu

    puterea, ateptrile devin tot mai mari i, pe msur ce nivelul

    de avuie i de confort crete, sentimentul de bunstare perso-

    nala la care speram pare a se ndeprta treptat7. Pe vremea cnd

    ('rus cel Mare (secolul al Vl-lea .Cr.) deinea zece mii debuctari pentru a-i pregti feluri noi de mncare, restul Persiei

    abia dac avea ce mnca. n zilele noastre, orice individ din

    rile dezvoltate (lumea nti") are acces la feluri de mncare

    variate i rafinate i poate reconstitui ospeele mprailor de

    odinioar. Aceast ans" l face oare mai fericit?

    Paradoxul escaladei dorinelor poate lsa impresia c mbu-

    ntirea calitii vieii este o sarcin insurmontabil. De fapt,

    nu e nimic inerent ru n dorina noastr de a ne propune scopurilot mai nalte att timp ct drumul spre ele ne face plcere. Exist

    o problem doar dac oamenii sunt obsedai n aa msur de

    ceea ce vor s obin, nct nceteaz s se bucure de prezent.

    Iar dac se ntmpl asta, rateaz ansa unei viei mplinite.

    Dei dovezile arat c majoritatea oamenilor sunt prini n

    aceast frustrant capcan a escaladei dorinelor, muli au gsit

    portie de ieire. E vorba de cei care, indiferent de condiia lor

    material, au fost capabili s-i amelioreze calitatea vieii, deoameni mulumii i care tiu cum s-i fac i pe ceilali un

    pic mai fericii.

    Asemenea indivizi duc o via energic, sunt deschii la

    experiene noi i variate, nva pn la sfritul vieii, au leg-

    turi puternice cu alte persoane i sunt devotai mediului n care

    triesc. Le place tot ce fac, indiferent ct de obositor sau dificil

    ar fi, rareori se plictisesc i trec cu uurin peste orice obstacol.

    Probabil c atuul lor cel mai important este faptul c dein

  • 7/28/2019 Flux Psihologia Fericirii

    14/28

    24 / FLUX

    controlul asupra vieii /or8. Vom vedea ulterior cum au ajuns

    aici. Dar, mai nainte, s facem inventarul ctorva mecanismede protecie mpotriva haosului elaborate de-a lungul timpului

    i s explicm de ce aceste scuturi externe sunt adesea inadecvate.

    Scuturile culturii

    Pe parcursul evoluiei umane, pe msur ce au devenit gru-

    purile umane tot mai contiente de enormitatea izolrii lor n

    cosmos i de precaritatea instrumentelor de care dispuneau

    pentru a-i asigura supravieuirea, ele au dezvoltat mituri i cre-

    dine pentru a transforma forele aleatoare, copleitoare ale

    universului n scheme maniabile sau mcar comprehensibile.

    Iat una dintre funciile majore ale fiecrei culturi: s-i prote-

    jeze membrii contra haosului, s-i conving de propria lor

    importan i s-i asigure c pn la urm vor reui. Eschimosul,vntorul din bazinul Amazonului, chinezul, indianul Navajo,

    aborigenul australian, newyorkezul - toi consider c triesc

    n centrul universului i c se bucur de un privilegiu special

    care le arat drumul cel mai scurt spre viitor. Fr o astfel de

    ncredere n privilegii exclusive", ne-ar fi greu s nfruntm

    vitregiile existenei.

    i chiar aa trebuie s fe. Dar exist momente cnd senti-

    mentul c eti n siguran n snul unui cosmos prietenos de-

    vine periculos. O ncredere nerealist de mare n protecie, n

    miturile culturale poate genera decepii la fel de mari atunci cnd

    acestea eueaz. Asta se ntmpl ori de cte ori o cultur are

    o perioad fast i pare a fi reuit ntr-adevr s controleze for-

    ele naturii. n acel moment, este logic s apar credina c e

    vorba de un popor ales, care nu mai are de ce s se team.

    Romanii au atins punctul critic dup mai multe secole de domi-

  • 7/28/2019 Flux Psihologia Fericirii

    15/28

    DIN NOU DESPRE FERICIRE / 25

    naie a bazinului mediteranean, chinezii au crezut n superioritatea

    lor imuabil pn la invazia mongol, aztecii - pn la sosi-rea spaniolilor.

    Hybrisul cultural sau presupunerile arogante despre ce avem

    dreptul s primim de la un univers care, de fapt, este complet

    insensibil la nevoile umane genereaz de obicei probleme. Iar

    sentimentul de siguran nefondat duce, mai devreme sau mai

    trziu, la o trezire brutal. Cnd ncep s cread c progresul

    este inevitabil i viaa uoar, oamenii i pierd adeseori curajul

    i hotrrea n faa primelor semne de nenorocire. Pe msurce i dau seama c lucrurile n care au crezut nu sunt n ntre-

    gime adevrate, i pierd ncrederea n tot ce au nvat i, lipsii

    de reperele valorilor culturale, se las prad anxietii i apatiei9.

    Asemenea simptome ale deziluziei nu sunt greu de decelat

    azi n jurul nostru. Cele mai evidente se refer la indiferena care

    afecteaz attea viei. Oamenii cu adevrat fericii sunt puini

    i greu de gsit. Ci dintre cunoscuii dumneavoastr sunt ncn-

    tai de ceea ce fac, sunt mulumii ntr-o msur rezonabil deceea ce au, nu regret trecutul i privesc spre viitor cu ncredere

    sincer? Dac acum dou mii trei sute de ani lui Diogene i

    era greu, cu felinarul su aprins, s gseasc un om cinstit, pro-

    babil c azi i-ar fi i mai greu s gseasc un om fericit.

    Aceast stare general de ru nu are cauze externe nemij-

    locite. Spre deosebire de alte naiuni din lumea contemporan,

    societile occidentale dezvoltate nu pot da vina pe mediul geo-

    grafic neprielnic, pe srcia generalizat sau pe o armat strinde ocupaie. Rdcinile nemulumirii sunt interne, deci fiecare

    persoan trebuie s se descurce singur, dup propriile puteri.

    Scuturile eficiente n trecut - religia, patriotismul, tradiiile etnice

    i cutumele sociale - nu mai sunt funcionale pentru un numr

    din ce n ce mai mare de oameni, care se simt abandonai n

    btaia vnturilor tioase ale haosului.

    Lipsa de ordine interioar se manifest sub forma acelei

    condiii subiective numite anxietate ontologic sau angoas

  • 7/28/2019 Flux Psihologia Fericirii

    16/28

    26 / FLUX

    existenial. Este vorba, n esen, de teama de a fi, de sentimen-

    tul c viaa nu are sens i c existena nu merit continuat.Nimic nu parc s aib sens. n ultimele decenii, spectrul rz-

    boiului nuclear a dat o lovitur iar precedent speranelor

    noastre. Lupta dus de omenire de-a lungul istoriei pare acum

    inutil. Suntem nite grune uitate, plutind n deriv n vid.

    Cu fiecare an care trece, haosul universului fizic se reflect

    amplificat n mintea celor muli.

    Pe msur ce oamenii nainteaz n via, trecnd de la igno-

    rana plin de speran a tinereii la maturitatea cea treaz, ontrebare revine din ce n ce mai frecvent: Asta s fie viaa?"

    Ei sper c mai trziu va fi mai bine, dar oglinda arat inevitabil

    primele fire de pr alb, primele riduri; vederea ncepe s sl-

    beasc i dureri misterioase sgeteaz corpul. Parc am fi ntr-un

    restaurant n care chelnerii au nceput s aranjeze mesele pentru

    micul dejun, n timp ce noi nc lum cina... Mesajul e clar:

    i-a trecut vremea, e timpul s iei din scen." Puini oameni

    sunt pregtii s-1 aud: Stai un pic, nu mi se poate ntmplaaa ceva. nc n-am nceput s triesc. Unde sunt banii pe

    care ar fi trebuit s-i ctig? Unde sunt distraciile de care ar

    fi trebuit s profit?"

    Sentimentul c ai fost pclit sau nelat este o consecin

    uor de neles a acestei contientizri. nc din primii ani de

    via, am fost programai s credem c sorii ne sunt favorabili.

    La urma urmei, toat lumea afirma c avem norocul s trim

    n cea mai bogat ar din lume, n vremurile cele mai avansatedin punct de vedere tiinific, c suntem nconjurai de tehno-

    logiile cele mai eficiente, protejai de Constituia cea mai ne-

    leapt - deci vom avea o via mai bogat i mai plin de sens

    dect oricare dintre naintai. Dac bunicii notri, trind n acel

    trecut ridicol de primitiv, puteau fi mulumii, nchipuii-v ct

    de fericii ar trebui s fim noi! Aa ne-au spus oamenii de tiin,

    aa ni s-a predicat din amvonul bisericilor, iar mii de reclame

    TV care celebrau bunstarea ne-au confirmat-o. ns n ciuda

  • 7/28/2019 Flux Psihologia Fericirii

    17/28

    DIN NOU DESPRE FERICIRE / 27

    acestor asigurri, mai devreme sau mai trziu ne trezim singuri,

    cu sentimentul c aceast lume abundent, tiinific i sofis-lical IUI ne va aduce defel fericirea.

    Reaciile la aceast lent contientizare sunt numeroase i

    diferite. Unii ncearc s-o ignore i i dubleaz eforturile ca

    sa obin mai mult din ceea ce se spune c ne-ar face viaa mai

    bun: case i maini mai mari, mai mult putere la locul de

    munc, un stil de via mai strlucitor. Uneori aceast soluie

    da rezultate, pentru c persoana este att de prins n competiie,

    nct n-are timp s-i dea seama c scopul este la fel de nde-

    prtat. Dar dac persoana se oprete un pic ca s reflecteze,

    deziluzia revine: dup fiecare succes, devine i mai clar c banii,

    puterea, statutul social i presiunile nu adaug, prin ele nsele,

    nici un strop de calitate vieii.

    Alii se hotrsc s combat simptomele amenintoare. De

    exemplu, de ndat ce corpul trage un prim semnal de alarm,

    se pun pe diete, se nscriu la cluburi de fitness, fac gimnastic

    sau recurg la serviciile chirurgiei plastice. Dac au impresia

    c restul lumii nu-i bag n seam, cumpr cri despre cum

    s te afirmi n societate sau cum s-i faci prieteni i se nscriu

    la cursuri de comunicare asertiv. Dup o vreme, devine ns

    evident c astfel de soluii pariale nu sunt nici ele eficiente.

    Refuznd, descurajai, s se mai supun attor exigene im-

    posibile, alii se vor resemna i se vor retrage elegant ntr-o

    relativ uitare. Precum Candide al lui Voltaire, vor renuna lalume i se vor ocupa de grdinrit sau se vor cufunda n alte

    forme inofensive de evaziune, cum ar fi un hobby sau diverse

    colecii. Mai exist cei care-i neac necazul n alcool ori n

    droguri. Dei plcerile exotice i distraciile costisitoare te fac

    s uii temporar ntrebarea asta s fie viaa?", puini pretind

    c au gsit rspunsul pe aceast cale.

    n mod tradiional, problema existenei a fost abordat ct

    se poate de direct de religie, i de aceea un numr tot mai mare

  • 7/28/2019 Flux Psihologia Fericirii

    18/28

    28 / FLUX

    de dezamgii se ndreapt spre ea, alegnd fie un cult tradi-

    ional, fie ceva mai ezoteric, de tip oriental. Este adevrat c,de-a lungul istoriei, religiile au explicat n mod convingtor

    problemele existenei umane i au oferit rspunsuri credibile

    la ntrebrile despre sensul vieii. Dar valabilitatea n timp a

    acestor precepte se dovedete limitat, tocmai pentru c ele au

    fost condiionate istoric10. Din secolul al IV-lea pn n secolul

    al VIII-lea, n Europa s-a rspndit cretinismul, n Orientul

    Mijlociu islamismul i n Asia budismul. Timp de sute de ani,

    aceste religii au furnizat oamenilor o raiune de a tri, dar astzi

    e destul de dificil s acceptm ca definitive teoriile lor despre

    lume. Forma sub care i-au prezentat religiile adevrurile -

    mituri, revelaii, texte sfinte - nu mai inspir credin n era

    raionalitii tiinifice, dei substana adevrurilor a rmas ne-

    schimbat. S-ar putea ca ntr-o bun zi s apar o nou religie

    important. Pn atunci, cei care caut consolare n bisericile

    existente pltesc adesea pentru linitea lor spiritual un pre:

    acela de a trece voit sub tcere o bun parte din ceea ce se tie

    despre modul n care funcioneaz lumea.

    Nici una dintre aceste soluii nu s-a dovedit eficace. Socie-

    tatea noastr, aflat la apogeul splendorii materiale - continu

    s sufere de maladii ciudate. Profiturile de pe urma traficului

    ilegal de droguri i mbogesc pe criminali i pe teroriti. Ne

    putem ntreba dac nu cumva n viitorul apropiat societile

    noastre vor fi conduse de o oligarhie a fotilor traficani de dro-guri, care ctig rapid avuii i putere pe socoteala cetenilor

    cinstii. i n viaa noastr sexual, prin eliminarea lanurilor

    ipocriziei" morale, am lsat s se dezlnuie virusuri aduc-

    toare de moarte.

    Tendinele din statistici ne tulbur ntr-att, nct nu de puine

    ori preferm s le ignorm, dei tim c strategia struului, de

    evitare a tirilor proaste, nu este deloc productiv. Cu toate c

    venitul pe cap de locuitor crete constant, srcia face i ea mari

  • 7/28/2019 Flux Psihologia Fericirii

    19/28

    DIN NOU DESPRE FERICIRE / 29

    progrese" n rile cele mai dezvoltate, cum ar fi Canada,hana i SUA. Numrul crimelor violente i al divorurilor

    crete continuu, la fel i cel al patologiilor sociale, al maladiilor

    mentale i al bolilor cu transmitere sexual. De la tineri ne

    parvin semnale ngrijortoare: delincvena, violena, comporta-

    mentele autodistructive se manifest n forme mai virulente

    dect la aduli, n timp ce nivelul de cunotine (verbale i scrise)

    scade constant. E drept c, dei bugetul american pentru edu-

    caie a crescut - ca i cel militar - de trei ori n valoare absolut,el este de 17 ori mai mic dect cel militar (17,4 miliarde de

    dolari i, respectiv, 284,7 miliarde de dolari n 1985).

    De ce oare, dei am realizat miracole de progres, prem mai

    neajutorai n faa vieii dect naintaii notri mai puin favo-

    rizai"? Rspunsul pare clar: dei omenirea i-a nmiit puterile

    materiale, ea nu a avansat prea mult n termeni de mbuntire

    a coninutului experienei trite.

    Asumarea experienei trite

    Nu exist ieire din aceast situaie neplcut dect dac

    individul i asum destinul i responsabilitatea fa de el nsui.

    Cnd valorile i instituiile nu mai ofer o structur de sprijin

    ca altdat, fiecare persoan trebuie s foloseasc toate resursele

    disponibile pentru a-i asigura o via plcut i cu sens. Psiho-logia, spre exemplu, ofer unul dintre instrumentele cele mai

    eficiente n acest demers. Una dintre principalele sale contri-

    buii a constat n explicarea influenei pe care o au evenimentele

    trecute asupra comportamentului prezent. Am devenit astfel

    contieni de faptul c naionalitatea adulilor este adesea re-

    zultatul frustrrilor din copilrie. Dar psihologia ne poate ajuta

    s gsim rspunsul i la ntrebarea: Dat fiind c suntem cine

    suntem, cu complicaiile i reprimrile noastre inerente, ceputem face pentru a ne ameliora vi itorul?"

  • 7/28/2019 Flux Psihologia Fericirii

    20/28

    30 / FLUX

    Dominarea anxietilor i a depresiilor provocate de viaa

    din ziua de astzi cere o mai mare autonomie a indivizilor fa

    de mediul lor social: mai precis, reaciile lor nu trebuie s de-

    pind exclusiv de recompensele i de pedepsele repartizate"

    de societate. Pentru a ctiga aceast autonomie, fiecare ins

    trebuie s nvee s i ofere singur recompense, s-i dezvolte

    aptitudinea de a se bucura i de a-i da un sens, indiferent de

    circumstanele externe. Obiectivul este, totodat, i mai uor,

    i mai greu de realizat dect pare: mai uor pentru c dobn-

    direa acestei aptitudini se afl la ndemna fiecruia; mai greu,

    pentru c cere disciplin i perseveren, caliti destul de rare

    n orice er, dar n special n prezent. i, nainte de orice, pentru

    a deine controlul asupra experienei noastre de via, este nece-

    sar o schimbare radical, drastic, n privina a ceea ce consi-

    derm c este sau nu important.

    Prin educaia primit, cretem cu credina c lucrurile pe

    care le considerm a fi cele mai importante pentru noi se vor

    ntmpla n viitor. Prinii i nva pe copii c, dac acum se

    comport frumos, le va fi mai bine ca aduli. Profesorii le spun

    elevilor c materiile plictisitoare se vor dovedi utile mai trziu,

    cnd vor cuta un loc de munc. Patronul i sftuiete pe noii

    angajai s aib rbdare i s munceasc din greu pentru a fi

    promovai n anii ce vin. Iar spre finalul ndelungatei lupte pen-

    tru avansare, ne face cu ochiul vrsta de aur a pensionrii. n-

    totdeauna suntem gata s trim, dar niciodat nu trim", scria

    poetul i filozoful Ralph Waldo Emerson (1803-1882). Sau,

    ca ntr-o cunoscut poveste pentru copii: pinea cu dulcea

    nu e pentru azi, pinea cu dulcea e ntotdeauna pentru mine.

    Desigur c acest accent pus pe amnarea recompensei este,

    ntr-o anumit msur, inevitabil i necesar. Dup cum a scris

    Freud i muli alii, civilizaia construit pe reprimarea dorin-

    elor i a pulsiunilor individuale". Nici o ordine social, nici

    o diviziune complex a muncii nu ar fi posibile dac indivizii

    nu ar fi forai s-i dezvolte aptitudini i s adopte cutumele

  • 7/28/2019 Flux Psihologia Fericirii

    21/28

    DIN NOU DESPRE FERICIRE / 31

    i cnite dc societate, indiferent dac le place sau nu. Socializarea,sau transformarea unui organism uman ntr-o persoan ce func-

    ioneaz armonios ntr-un sistem social anume, nu poate fi evitat.

    I sena ei este de a-i face pe oameni dependeni de controlul

    social, de a-i determina s reacioneze conform sistemului de

    pedeaps i de rsplat. Socializarea e izbutit atunci cnd

    oamenii se identific att de bine cu ordinea social, nct nu

    :;e mai pot imagina nclcnd vreuna dintre regulile sale.

    n efortul de a ne angaja n lupta de atingere a elurilor ei,.societatea poate conta pe doi aliai puternici: nevoile noastre

    biologice i condiionarea genetic12. Toate metodele de control

    social se bazeaz, n ultim instan, pe ameninarea instinctului

    dc supravieuire (populaia unei ri ocupate se supune cuceri-

    torilor, deoarece vrea s triasc). Pn nu demult, legile unor

    ri dintre cele mai civilizate (cum ar fi Marea Britanie) erau im-

    puse sub ameninarea btii, biciuirii, mutilrii sau chiar a morii.

    Atunci cnd nu recurg la pedepse, sistemele sociale folosescplcerea ca mijloc de acceptare a normelor. Traiul bun" promis

    ca rsplat dup o via de munc nencetat i respectare a

    legilor este o construcie ideologic bazat pe propriul nostru

    program genetic. Practic, fiecare dorin care a ajuns s fie parte

    integrant din firea uman, de la sexualitate la agresivitate, de

    la nevoia de securitate la receptivitatea la nou, a fost exploa-

    tat de ctre politicieni, biserici, bresle sau agenii de publicitate,

    pentru un control social ct mai eficient. n secolul al XVT-lea,sultanii otomani recrutau soldai, promindu-le, ca recompens,

    siluirea femeilor din teritoriile cucerite; afiele publicitare de

    azi ale forelor armate le promit tinerilor c, dac se nroleaz,

    vor vedea lumea".

    Cutarea plcerii este o pulsiune nscris n gene, pentru

    conservarea speciei, nu pentru profitul nostru personal13 . Este

    important s tim acest lucru. Plcerea de a mnca, de exemplu,

    este o cale eficient de a asigura supravieuirea corpului. Plce-rea asociat actului sexual este, i ea, o soluie practic de

  • 7/28/2019 Flux Psihologia Fericirii

    22/28

    32 / FLUX

    programare a corpului pentru reproducere i deci pentru perpe-tuarea speciei. Atunci cnd un brbat este atras fizic de o femeie

    (sau viceversa), el se gndete c dorina sa este o expresie a

    alegerii, a intereselor i a inteniilor sale. n realitate, cel mai

    adesea, dorina este manipulat de invizibilul cod genetic, care

    i duce la ndeplinire misiunea. Att timp ct atracia este un

    reflex bazat pe reacii pur fizice, inteniile contiente ale persoa-

    nei joac doar un rol minimal. Dar nu e deloc ru s dm curs

    acestei programri genetice i s profitm de plcerea pe carene-o furnizeaz, cu condiia de a ne da seama despre ce este

    vorba i de a menine un anumit control, pe care s-1 exerci-

    tm cnd vrem s tindem spre alte obiective - prioritile

    noastre personale.

    Problema este c, recent, referirile la orice vine din interior

    ca la autentica voce a naturii au ajuns la mod. Azi, singura

    autoritate n care au ncredere muli oameni este instinctul. Dac

    te simi bine fcnd ceva, dac e natural i spontan, atunci n-

    seamn c acel ceva este bun. Numai c, atunci cnd un om

    urmeaz strict, far a reflecta, instruciunile genetice i sociale,

    el abandoneaz controlul contient i devine jucria neputin-

    cioas a unor forte impersonale. Persoana care nu poate rezista

    la mncare sau la alcool ori care se gndete continuu la sex

    nu este liber s i canalizeze energia psihic n direcia cea bun.

    Viziunea eliberat" asupra naturii umane, care accept i

    urmeaz fiecare instinct sau pornire pe care se ntmpl s-1

    avem, comport consecine reacionare. Mare parte din realismul"

    contemporan se dovedete a fi doar o variaie a bine-cunos-

    cutului fatalism: oamenii se simt despovrai de responsabilitate

    prin invocarea conceptului de natur". n mod natural, s

    recunoatem, ne-am nscut ignorani. Nu ar mai fi trebuit, de

    aceea, s nvm nimic? Unii indivizi produc o cantitate de

    hormoni androgeni peste medie i, din aceast cauz, devin maiagresivi. Trebuie ei s i exprime n mod liber violena? Datele

  • 7/28/2019 Flux Psihologia Fericirii

    23/28

    DIN NOU DESPRE FERICIRE / 33

    naturii umane nu pot fi negate, dar asta nu nseamn c nu

    iiebuie s ncercm s le controlm.

    Supunerea la instmciunile programrii genetice poate de-

    veni periculoas, deoarece ne las neajutorai. O persoan care

    nu poate ignora aceste instruciuni atunci cnd e necesar devine

    III permanen vulnerabil. n loc s decid cum s acioneze

    in luncie de scopurile sale, ea trebuie s cedeze n faa lucrurilor

    pentru care corpul a fost programat (sau deprogramat) . Pentru

    .1 obine o independen sntoas fa de societate, trebuie s

    nvm cum s ne controlm pornirile instinctuale, deoarece

    att timp ct vom rspunde previzibil la ceea ce ni se pare bun

    sau ru, ceilali ne pot manipula cu uurin n interesul lor.14

    Individul care se las ns ghidat numai de recompensele

    pe care ceilali le-au hotrt pentru el este fragil i perdant pe

    loat linia. Acesta rateaz mii de posibile experiene profitabile,

    satisfctoare, fiind prins n imensa mainrie a controlului

    social, care, oricum, i trimite mesaje contradictorii: pe de o parte,

    instituiile oficiale l incit s munceasc i s economiseasc,

    iar pe de alta, negutori de tot felul l ndeamn s cheltuie.

    I n final, economia subteran l ademenete cu plceri interzise

    (dac e capabil s le plteasc). Mesajele sunt foarte diferite,

    dar rezultatul lor este n esen acelai: s l fac dependent

    de un sistem social care i exploateaz energiile pentru propriile

    sale interese.

    Este evident c pentru a supravieui i, mai ales, pentru a

    supravieui ntr-o societate complex e necesar s muncim n

    vederea unor scopuri ce nu ne aparin i s amnm recom-

    pensele imediate. Ceea ce nu nseamn c trebuie s devenim

    marionete manevrate de sistemele sociale de control. Soluia

    rezid n renunarea treptat la recompensele sociale i n nlo-

    cuirea lor cu unele alese de noi. Un asemenea obiectiv nu presu-

    pune respingerea oricrui proiect propus de. societate, ci, mai

    degrab, implic completarea sau substituirea ideilor sugerate

    de alii cu unele care s ne aparin.

  • 7/28/2019 Flux Psihologia Fericirii

    24/28

    34 / FLUX

    Pasul cel mai important pentru desprinderea de controlul

    social este dezvoltarea capacitii de a descoperi plceri i

    recompense n evenimentele cotidiene. Dac o persoan nva

    cum s se bucure i s dea sensuri experienelor din viaa de

    zi cu zi, povara controlului social se ridic automat de pe umerii

    ei. Puterea ajunge n minile omului care nu ateapt ca recom-

    pensele s vin de la alii. ncepnd din acea clip, el nu mai

    trebuie s tind spre scopuri care par a se ndeprta tot mai mult

    n viitor i nici s-i sfreasc fiecare zi plictisitoare cu sperana

    c va urma una mai fast, ci culege roadele autenticei plceride a tri. Dar nu scpm de influena sistemelor sociale de con-

    trol abandonndu-ne n voia dorinelor instinctuale. Trebuie s

    devenim independeni i de dictatele corpului i s nvm s

    controlm ceea ce se petrece n minte. Durerea i plcerea apar

    n contiin i exist doar acolo. Att timp ct ne supunem

    schemelor de rspuns la stimulii condiionai social, care ne

    exploateaz nclinaiile biologice, suntem controlai din afar,

    n msura n care o reclam ne face s salivm dup produsulrespectiv sau o ncruntare a efului ne stric ziua, nu suntem

    liberi s ne determinm coninutul experienei. i totui, doar

    experiena trit contient constituie realitatea fiecruia. Este

    deci posibil s transformm realitatea n msura n care influen-

    m ce se ntmpl n contiin. Oamenii nu se tem de lucruri,

    ci de modul n care le vd", a spus Epictet (55-135 d.Cr.) cu

    mult timp n urm.

    Cile eliberrii

    Controlul asupra contiinei determin calitatea vieii. Acest

    adevr simplu este tiut de mult vreme. Deviza Cunoate-te

    pe tine nsui", nscris pe frontonul oracolului de la Delfi, l

    implic. EI era evident i pentru Aristotel, care vorbete de o

    activitate virtuoas a sufletului". n acelai sens merg i

  • 7/28/2019 Flux Psihologia Fericirii

    25/28

    DIN NOU DESPRE FERICIRE / 35

    diversele metode de canalizare a gndurilor i a dorinelor prin

    voin, elaborate de Ignaiu de Loyola (1491-1556) n fai-

    moasele sale Exerciii spirituale. Ultima mare ncercare de

    eliberare a contiinei de sub dominaia impulsurilor i a contro-

    lului social a fost psihanaliza; Freud a identificat doi tirani ce

    lupt pentru controlul asupra minii: primul este n serviciul

    genelor i al corpului (inele), al doilea este lacheul societii

    (Supraeul). n opoziie se afl Eul, care reprezint adevratele

    nevoi ale persoanei, n contact cu mediul su concret.

    n Orient, tehnicile de obinere a controlului asupra con-

    tiinei au proliferat i au atins niveluri de foarte mare sofis-

    ticare: yoga n India, taoismul n China i diferitele varieti

    Xen ale budismului n Japonia - toate caut s elibereze con-

    tiina de influenele deterministe ale forelor externe sau interne

    (lie ele de natur biologic sau social). De exemplu, un yoghin

    ii poate disciplina mintea pentru a ignora o durere, pe care

    oamenii normali" nu ar putea s o in n afara contiinei; la

    lei, el poate ignora semnalele insistente ale foamei sau ale do-

    rinei sexuale, n faa crora cei mai muli oameni de rnd nu

    ar putea rezista. Acelai efect poate fi obinut pe diferite ci,

    ori prin perfectarea unei discipline mentale severe, cum este

    cazul n yoga, ori prin cultivarea spontaneitii, cum este cazul

    n Zen. Dar scopul urmrit este identic: eliberarea vieii inte-

    rioare de ameninarea haosului i de condiionarea rigid a

    necesitilor biologice.

    Dac este adevrat c oamenii tiu de mii de ani ce trebuie

    s fac pentru a fi liberi i pentru a-i controla viaa, de ce nu

    am progresat mai mult n acest sens? De ce suntem tot att de

    neajutorai ca naintaii notri, n nfruntarea obstacolelor ce

    stau n calea fericirii? Sunt cel puin dou explicaii. Prima este

    aceea c tipul de cunoatere necesar pentru emanciparea con-

    tiinei nu este cumulativ. Aceast tiin" nu poate fi conden-

    sat ntr-o formul, nu poate fi memorat, nu poate fi transmis

    direct i nu se aplic automat. Ea se dobndete prin ncercri

  • 7/28/2019 Flux Psihologia Fericirii

    26/28

    36 / FLUX

    i erori, de ctre fiecare individ i generaie, ca i alte forme

    complexe de expertiz, cum ar fi o judecat politic matur sau

    un sim estetic rafinat. Controlul asupra contiinei nu este o

    simpl capacitate cognitiv. Ca i inteligena, el presupune im-

    plicarea voinei i a emoiilor. Nu este suficient' s tii cum s

    faci, trebuie s faci ceea ce tii i s depui eforturi constante,

    s te antrenezi ca atleii sau s exersezi ca muzicienii. i nu e

    niciodat uor. Progresul este relativ rapid n domeniile n care

    tiina" intervine pentru ameliorarea lumii materiale. Dar devine

    dureros de lent atunci cnd ea trebuie aplicat pentru modifi-carea propriilor noastre obiceiuri i dorine.

    A doua explicaie se refer la contextul cultural (civilizaia

    n care trim). Cile de control al contiinei trebuie s fie re-

    formulate cu fiecare schimbare a contextului cultural. nelep-

    ciunea misticilor, a sufitilor, a marilor yoghini, a maetrilor Zen

    a fost excelent la vremea lor - i poate c ar continua s fie

    cea mai bun dac am tri n acele vremuri i n acele culturi.

    Dar, atunci cnd sunt transplantate n contextul occidental, aceste

    sisteme i pierd puterea originar. Anumite componente sunt

    specifice contextului lor originar i, atunci cnd ele nu sunt

    separate de ceea ce este esenial, calea spre libertate e mpo-

    vrat cu crmpeie de ritualuri lipsite de sens. Forma ritualic

    predomin asupra fondului i cuttorul se regsete n punctul

    de unde a plecat.

    Controlul asupra contiinei nu poate fi instituionalizat. n

    momentul n care a devenit parte a sistemului de reguli i de

    norme sociale, el nu mai este la fel de eficient ca la nceput. Din

    nefericire, rutina tinde s se instaleze foarte repede. Freud era

    nc n via cnd propria-i teorie de emancipare a eu lui de

    instanele oprimante a fost convertit ntr-o ideologie ferm i

    o profesie strict reglementat. Marx a fost i mai puin norocos:

    teoria sa de eliberare a contiinei de tirania exploatrii econo-

    mice a fost revendicat ca fundament al unui sistem de repre-

    siune extrem de puternic (care nc mai supravieuiete pe ici,

  • 7/28/2019 Flux Psihologia Fericirii

    27/28

    DIN NOU DESPRE FERICIRE / 37

    pe colo). Iar dup Dostoievski, dac Cristos ar fi revenit s-i

    predice mesajul de mntuire n Evul Mediu, ar fi fost cruci-

    ficat din nou de ctre conductorii aceleiai Biserici, a crei

    putere lumeasc fusese construit n numele Lui.

    Condiiile i exigenele autonomiei contiinei trebuie regn-

    (li le i reformulate cu fiecare nou epoc, cu fiecare genera-

    ie sau, mai curnd, la fiecare schimbare istoric. La nceput,

    cretinismul a ajutat masele s se elibereze de sub dominaia

    unui regim imperial rigidizat i a unei ideologii ce ddea sens

    numai vieilor celor bogai i puternici. Apoi, Reforma protes-lant (secolul al XVI-lea) a eliberat oamenii de exploatarea

    politic i ideologic a Bisericii Romano-Catolice. Filozofii i,

    mai trziu, oamenii de stat care au redactat Constituia ameri-

    can au rezistat controlului exercitat de regi, papi i aristocraie.

    Atunci cnd condiiile inumane de lucru n fabrici au devenit

    obstacolul cel mai evident n calea libertii muncitorilor de a

    tri o via decent, aa cum se ntmpla n Europa secolului

    al XIX-lea, mesajul unui Marx s-a dovedit a fi relevant. Contro-lul mai subtil, dar nu mai puin coercitiv (din punct de vedere

    social) pe care l exercita burghezia din Viena a fcut ca drumul

    spre eliberare propus de Freud s fie auzit de cei ce se simeau

    ncorsetai n acea societate. Nu sunt puini cei care, n Occident,

    i-au consacrat viaa - i, uneori, i-au sacrificat-o - pentru

    libertatea i fericirea celorlali. Multe dintre aceste tentative

    par a fi nc valide, de actualitate, chiar dac au fost pervertite

    n aplicarea lor. Ceea ce, cu siguran, nu epuizeaz nici pro-

    blema, nici soluiile.

    Dar s ne ntoarcem la ntrebarea Cum s obinem controlul

    asupra propriei noastre viei?" i s vedem care este stadiul

    cunoaterii actuale n materie. Cum putem ajuta pe cineva s

    nvee s se debaraseze de temeri i de anxieti, s scape de

    controlul societii, s-i aleag singur/ scopurile i recom-

    pensele? Aa cum am spus deja, acestea se obin printr-un control

    asupra contiinei, care conduce, la rndul su, la un control

    asupra calitii vieii. Orice ctig, ct de mic, n aceast direcie

  • 7/28/2019 Flux Psihologia Fericirii

    28/28

    38 / FLUX

    ne va mbogi traiul, facndu-1 mai plcut, mai plin de sens.

    nainte de a explora modurile n care ne putem mbunti cali-

    tatea vieii, trebuie s analizm cum funcioneaz contiina i

    ce nseamn de fapt s ai experiene". narmai cu aceste

    cunotine, vom examina cile de eliberare personal i mijloa-

    cele ce ne sunt necesare pentru a tri experiene optimale.


Recommended