+ All Categories
Home > Documents > florovsky

florovsky

Date post: 16-Nov-2015
Category:
Upload: vlad-samoila
View: 44 times
Download: 3 times
Share this document with a friend
Description:
teo
430
Părintele George Florovsky Biserica, Scriptura, Tradiţia - Trupul viu al lui Hristos - Trad. din limba engleză de: Florin Caragiu şi Gabriel Mândrilă Mulţumim Preasfinţitului Alexander Miieant pentru permisiunea şi binecuvântarea de a publica materialele ce alcătuiesc prezentul volum Colecţia Isihasm 2005
Transcript
  • Printele George Florovsky

    Biserica, Scriptura, Tradiia - Trupul viu al lui Hristos -

    Trad. din limba englez de:Florin Caragiu i Gabriel Mndril

    Mulumim Preasfinitului Alexander Miieant pentru permisiunea i binecuvntarea de a publica materialele ce alctuiesc prezentul volum

    Colecia Isihasm2005

  • Redactor: Vioreanu Valentin Coperta: Ctlin Gherghina

    Traducerea s-a efectuat, cu permisiunea Preasfinitului Alexander Miieant, dup: Revelation and interpretation, The lost scriptural min, The catholicity of the Church, The Ascetic Ideal and the New Testament, On Church and Tradition. An Eastern Orthodox View, The Ever-Virgin Mother ofGod, The Sacrament of Pentecost, Tije darkness of night, The last things and the last events, Excerpts from "Christianity and Culture", The limits of the church, The "hnmortality" of the soul, St. Gregory Palamas and the Tradition of the Fathers.Aceste materiale sunt cuprinse nMissionary Leaflet # E95, # E095b, # E95d, # E95h, # E 095j, # E095k, # E095s,Holy Trinity Orthodox Mission, 466 Foothill Blvd, Box 397, La Canada, Ca 91011 i Holy Protection Russian Orthodox Church, 2049 Argyle Ave. Los Angeles, California 90068.Editor: Bishop Alexander (Miieant)

    Descrierea CIP a Bibliotecii Naionale a Romniei

    FLOROVSCHI, GEORGE Biserica, scriptura, tradiia:trupul viu al lui Hristos / printele George Florovschi. - Bucureti: Platytera, 2005 ISBN 973-87321-3-1 281.95

    Tiparul executat la S.C. LUMINA TIPO s.r.L str. Luigi Galvani nr. 20 bis, sect. 2, Bucureti

    tel./fax 211.32.60; tel. 212.29.27 E-mail: [email protected]

    www.luminatipo.com

    ISBN 973-87321-3-1 Editura Platytera, pentru prezenta traducere n limba romn.

    mailto:[email protected]://www.luminatipo.com

  • Cuvnt nainte

    Avem n fa un volum semnat de cel mai important teolog al diasporei ortodoxe apusene, o personalitate remarcabil, cu preocupri multiple: s-a distins ca istoric al gndirii cretine, lider al micrii ecumenice i, totodat i nu mai puin important, ca interpret al literaturii ruse, o minte luminat, un caracter studios, cu tendina abordrii generale a cunoaterii.

    Protopresbiterul Gheorghe Vasilievich Florovsky s-a nscut la 25 August 1893 n apropiere de Odessa (Ucraina), fiind cel mai mic dintre copiii familiei Florovsky. Tatl su Vasile Antonovici Florovsky (1852- 1928), a fost preot, rector al Academiei Teologice din Odessa i paroh al Bisericii Schimbrii la Fa, iar mama sa, Claudia Popruzenko, fiica protopopului Gheorghe Ivanovici Propruzenko, profesor de greac i ebraic la Seminarul Teologic din localitate. ntreaga sa familie era strns legat de Biserica Ortodox.

    Prima sa lucrare despre Arcul reflex salivar", scris sub ndrumarea unuia dintre elevii lui Pavlov a fost publicat n 1917 n englez n The Bulletin of the Imperial Academy of Science.

    A studiat filosofia, istoria i tiinele naturii la Universitatea din Odessa unde pentru scurt vreme, n 1919, ajunge asistent al Academiei Teologice. Aceast formaie multidisciplinar, cu un vast orizont, a constituit fundamentul necesar al preocuprilor sale teologice ulterioare punndu-i amprenta asupra metodei sale de investigaie teologic. Prin mijlocirea profesorului N. N. Lange, elev al lui Wilhelm Wundt, Florovsky a intrat sub influena colii neo-kantiene de la Marburg, a lui Georg Cantor i Edmund Husserl. n paralel, ncepe s studieze cu un interes deosebit teologia i scrierile patristice, aplecndu-i atenia n mod deosebit, dintr-o perspectiv istoric, asupra problematicii dogmatice, ecleziologice i liturgice.

    Din cauza Revoluiei Ruse a emigrat dimpreun cu prinii la Sofia n Bulgaria (1919-1920), lsnd n urm un frate care va muri n timpul foametei din 1924 i o sor care va ajunge profesor de istorie la Universitatea din oraul natal.

    n decembrie 1921, Florovsky a prsit Sofia, fiind numit confereniar universitar la Facultatea de Drept a Universitii Ruse din Praga, unde va activa pn n 1926, prednd Istoria filozofiei dreptului.

  • S-a cstorit n 1922 cu Xenia Ivanova Simonova, zugrav de icoane, n cele din urm s-a stabilit la Paris (1926-1948), unde a fost co-fondator al Institutului Sfntul Serghie" i profesor la catedra de Patrologie, acolo unde ncepe propriu-zis activitatea sa teologic. Este hirotonit preot n 1932 i intr sub ascultarea canonic de Patriarhia de Constantinopol.

    S-a stabilit n America din 1948 unde a fost profesor i decan (din 1950) la Seminarul Teologic Sf Vladimir, pn n 1955. n paralel a predat la Columbia, dar i la Union Theological Seminary. Din 1956 pn n 1964 a preluat catedra de Istorie a Bisericii Rsritene la Harvar Divinity School, iar ntre 1962-1965 a predat Istorie i Studii Slave la aceeai Facultate.

    Pr. Florovsky a fost vice-preedinte al Consiliului Naional al Bisericilor ntre 1954-1957, iar n 1969 a fost ales director al Institutului Ecumenic fondat de papa Ioan Paul al Vl-lea, lng Ierusalim. De asemenea, ntre 1965-1972, dup ce s-a retras de la Harvard, a fost profesor de Studii Slave la Universitatea Princeton, unde ncepuse s in prelegeri nc din 1964.

    Printre multele distincii cu care a fost ncununat, o amintim pe cea de Doctor Honoris Causa al Universitilor din Boston, Tesalonic (1959), Princeton, Yale, Atena (1965). A fost membru al Academiei din Atena, al Academiei Americane de Art i tiin, al Academiei Britanice .a.

    Cunosctor al filozofiei clasice, dar i al celei contemporane, poliglot, erudit de nalt inut, a ajuns n scurt vreme cel mai cunoscut ambasador al teologiei ortodoxe n Apus. Opera sa (conferine, prelegeri, articole) a dat un nou impuls Teologiei Ortodoxe. Participarea sa activ la proaspta micare ecumenic a urmrit mplinirea funciei de pzire i semnare, n mijlocul crizei contemporane, a credinei apostolice i a Tradiiei, a comorii harului pstrate n deplintatea sa" de Biserica Ortodox prin nencetata succesiune i propovduire apostolic".

    ntr-un articol numit Reflecii legate de participarea ortodocilor la Micarea Ecumenic i la Consiliul Mondial al Bisericilor", Arhim. Gheorghios Capsanis, egumenul Sf. Mnstiri Grigoriu de la Muntele Athos remarc: Ar putea cineva s se ntrebe dac sunt mpotriva ecumenismului. Rspunsul meu este: sunt mpotriva ecumenismului sincretist. Acceptm ns un ecumenism ortodox aa cum a fost exprimat de fericitul ntru pomenire Printe Gheorghe Florovski: Ca

  • mdular i preot al Bisericii Ortodoxe, cred c Biserica n snul creia m-am botezat i am crescut este Biserica, adevrata Biseric, unica Biseric adevrat. i cred aceasta din mai multe motive: din ncredinare personal, din sigurana luntric a Duhului Care sufl n Tainele Bisericii, i din tot ceea ce pot cunoate din Scriptur i din Tradiia Bisericii; sunt obligat, deci, s consider toate celelalte Biserici ca nedepline i, n multe cazuri, pot s stabilesc lipsurile lor cu precizie maxim. De aceea, unirea cretinilor, dup mine, nseamn ntoarcerea la Ortodoxie. Nu am nici o convingere izvort din obligaie, ci ea aparine desvrit de Una Sanctav'.

    In acest sens, al feririi de orice ideologizare i relativizare a nelegerii unitii i sobornicitii Trupului lui Hristos, Arhim. Gheorghios afirm: Ecumenicitatea constituie expresia deplintii Bisericii i se propune i celorlali, fr s se mpart sau s se ajusteze dup concepiile omeneti. Deoarece, aadar, Biserica noastr Ortodox este ecumenic i deoarece ntreaga lume are cu adevrat nevoie de ecumenicitatea ei, este necesar ca ea s se menin ecumenic i s nu cad n ecumenism. Iar aceasta nu numai pentru a-i pstra identitatea ei, ci i pentru a ajuta cu adevrat lumea"2.

    Printele Florovski considera c faptul de a mrturisi adevrul revelat, de a vesti adevrurile de credin, este o datorie din partea Bisericii Ortodoxe n fiecare vreme i loc, fiindc atunci cnd nici o teologie nu este propovduit, se adopt nite ideologii bizare, care apoi sunt amestecate cu fragmente de credine tradiionale". n acest sens, plecnd de la cunoaterea i experierea aprofundat a propriei identiti cuprinse n Trupul viu al lui Hristos", se va putea aborda mai departe n spirit apostolic, cu discernmnt duhovnicesc, confruntarea i dialogul cu celelalte moduri de cugetare filosofic i religioas.

    n 1936, cu prilejul Primului Congres de Teologie Ortodox de la

    1 George Florovsky, Teme de Teologie ortodox, traducere greac, Ed. Artos Zois, Atena, 1973, p. 219

    2 Arhimandit dr. Gheorghios Capsanis, interviu n Hristianike, 6 martie 1997, p. 1-4, n; Dimensiunea duhovniceasc a misiunii, Grigore Dinu Mo (comunicare tiinific, Simpozionul internaional Misiunea Bisericii n Sfnta Scriptur i n istorie", 16-17 octombrie 2004, Cluj-Napoca).

  • Atena1, Printele Florovski a lansat memorabilul ndemn spre ntoarcerea la Prini", considerat de unii teologi drept moment de natere a teologiei neopatristice. Acest apel a nsufleit generaiile urmtoare spre nnoirea cugetrii teologice i confruntarea ecumenic cu problemele lumii actuale dinluntrul ethosului Bisericii, Scripturii i Tradiiei. Gndirea sa teologic ampl i echilibrat urmeaz erminia cugetrii biblice i patristice, ncercnd a asimila creator cultura modern i istoria umanitii n icoana unei vederi duhovniceti.

    Prin ntreaga sa oper i activitate creatoare, Printele Florovski nu numai c a s-a strduit s descopere lumii apusene Ortodoxia n lumina-i autentic, dar acelai timp a adus i aprofundat n raza acesteia o vast problematic aparinnd vremii n care a trit, spiritualitii i culturii moderne aflate ntr-o stare de criz. A avut rara nzestrare s arate capacitatea teologiei i vieii Bisericii de a intra n contact i a preface nnoitor viaa i cultura omului din orice timp, asimilnd critic i dospind" duhovnicete valorile cu care intr n contact.

    Abordarea teologic interdisciplinar, depirea scolasticismului i evitarea sistematizrii n expunerea teologic i a raionalizrii teologhisirii nsei sunt elemente constitutive centrale ale metodei i perspectivei sale de lucru. Opera Pr. Florovski strnete uimirea prin naturaleea i spiritul unitar al abordrii sale teologice, n chestiuni ce aparin unor ramuri" actualmente separate n procesul teologico- didactic universitar": imnografia i dogma, evoluia istoric a Bisericii, ecumenismul...De altfel, el nsui i-a numit opera sintez neo- patristic".

    Credina Bisericii este aceasta: Sfnta Scriptur nu este un produs exclusiv uman, ci este o realitate divino-uman att de complex nct nu poate fi neleas dect prin analogie cu taina nsi a ntruprii

    1 Cu privire la acesta, Pr. dr. Gheorghe Holbea remarc, n studiul su Teologia ortodox greac n secolul al XX-lea": Amploarea participrilor, diversitatea problemelor discutate i nivelul teologic al discuiilor rmn incomparabile pn astzi. La acest Congres, teologul rus Gheorghe Florovsky a proclamat ntoarcerea la teologia Sfinilor Prini ca o exigen recuperatoare i nnoitoare n teologia contemporan." (Georgios Martzelos, Sfinii Prini i problematica teologic'', Ed. Bizantin, Bucureti, 2000, p. 15).

  • Fiului lui Dumnezeu, cum afirm marele teolog al veacului XX George Florovski", scrie Printele Constantin Coman n Erminia Duhului"'. Pentru Printele Florovski, Sfnta Scriptur este Cuvntul lui Dumnezeu n limbaj omenesc", iar inspiraia este nsi taina comuniunii divino-umane", care nu anuleaz, ci transfigureaz ceea ce este omenesc. n cuvntul omenesc sufl Duhul dumnezeiesc i n felul acesta este posibil ca omul s pronune cuvintele lui Dumnezeu, s vorbeasc despre Dumnezeu"2.

    Preasfinitul Kallistos Ware arat esena teologiei neopatristice n unirea nedesprit ntre cuvntul despre Dumnezeu i rugciune, cuvntul ctre Dumnezeu: Dac ne referim la teologia patristic, de exemplu, marele teolog rus din secolul XX, printele George Florovski vorbea mereu despre noua sintez patristic i trebuina de a avea o minte-nelegere patristic. Ce nseamn asta? nseamn c teologia i rugciunea sunt legate mpreun."3.

    Printele Florovski accentueaz importana crucial a istoricitii lucrrii personale a lui Dumnezeu spre mntuirea lumii. ntr-adevr, natura apofatic a omului nu se reduce la vreo dispoziie sau alctuire static" (acestea innd mai degrab de reflectarea n gndire a lucrrii naturii, de aspectul catafatic al cunoaterii), iar temeiul (chipul, raiunea) ce-i susine existena se afl tot n (lucrarea istoric a lui) Dumnezeu. De fapt, ntreaga istorie este ptruns i micat de dinamismul i tensiunea drumului omului de la Chip la Asemnare.

    n acest sens, ntreaga istorie, nu numai un eveniment culminant, este cuprins n Taina ntruprii dumnezeieti, aa cum vedem n viziunea cosmic i liturgic a Sf. Maxim Mrturisitorul. nsi alctuirea omului, creat dup Chipul lui Dumnezeu", i arat natura sa cuprins n elanul istoric de mplinire a asemnrii dumnezeieti i prtiei la slava lui Dumnezeu. Natura omului, n sensul pur biblic- ortodox, este astfel imprimat de pecetea Chipului Dumnezeiesc, de Chipul lucrrii lui Dumnezeu, Care atrage istoria spre taina Vederii

    1 Pr. dr. Constantin Coman, Erminia Duhului", Ed. Bizantin, Bucureti, 2002, p. 13.2 Ibid., p. 13.3 ,J3iserica este prelungirea dragostei Sfintei Treimi n fiecare persoan uman'', P.S. Ep. Kallistos Ware, Oxford, nov. 2002, n: Cluz Ortodox, periodic editai de Episcopia Dunrii de Jos, anul XIV, iulie-augusl 2003, nr. 176-177.

  • fa ctre fa" a Veacului ce va s vin.Una din caracteristicile principale ale cugetrii Printelui Florovski

    este pstrarea intact a viziunii asupra prezenei creaiei n Dumnezeu i a lui Dumnezeu n creaie, a ntreptrunderii ntre planul dumnezeiesc i planul creat, perspectiva contemplrii i unirii celor dou ntr-o unic icoan" (icoana lui Hristos ntrupat, icoana mpriei Cerurilor), fr de amestec (sincretism) sau desprire (dualism). ntreptrundere care d istoriei fiin i sens, orizontul ntlnirii i mprtirii de iubire a omului cu Dumnezeu.

    A deschide un drum n istorie nseamn tocmai a tinde spre acest orizont al veniciei. Procesul dublei ntrupri" - a lui Dumnezeu n creaie i a creaiei n Dumnezeu prin mprtirea ei de slava divin - presupune din partea omului un efort continuu de asimilare duhovniceasc a memoriilor lumii, spre a le drui spre prefacere lui Dumnezeu. ntreptrunderea teologiei i culturii este valorizat tocmai n acest sens de mplinire a chipului omului de hotar de ntlnire i mprtire ntre Dumnezeu i creaia Sa.

    n acest sens, scrie Prof. Dr. Theodor Nikolaou1, George Florovski, unul dintre cei mai mari teologi ortodoci ai timpului nostru i renumit patrolog, a descris nc din 1936, n referatul su Patristics and Modern Theology", prezentat la ntiul Congres de Teologie Ortodox, nelegerea ortodox asupra legitimitii omogenizrii elementului elenist, respectiv, grec, cu cel cretin, cu alte cuvinte a drumului comun al Omenescului mpreun cu Dumnezeiescul. Elenismul, scrie el, este ntr-adevr, s spunem aa, canonizat. Este un Elenism nou, Cretin".

    n acelai timp, abordarea Printelui Florovski, cu un pronunat caracter hristologie2, deschide calea unei reasumri a logicii

    personaliste, specifice viziunii biblic-patristice. O viziune unitar n care hristologia, pneumatologia, triadologia i ecleziologia nu pot fi

    separate. n aceast logic perihoretic", lucrarea dumnezeiasc i cea a creaiei se mpletesc, sunt cuprinse una ntr-alta, n iconomia

    mntuirii. De asemeni, Persoanele Dumnezeieti sunt mpreun

    1 Thgodor Nikolaou, Die Bedeutung der patristischen Tradition fuer die Einheit der Kirche", Persoan i Comuniune, Prinos de cinstire Preotului Profesor Academician Dumitru Stniloae, 1903-1993", Facultatea de Teologie Ortodox Andrei aguna" din Sibiu, Ed. Arhiep. Ortodoxe Sibiu, Sibiu, 1993.2 Ioannis Zizioulas, Fiina eclezial", Ed. Bizantin, Bucureti, 1996, p. 136.

    10

  • prezente, tainic, ns nu mai puin plenar, n artarea ctre om a Uneia dintre Ele.

    Astfel, dac implicaia logic se rezum la o schem ce trece liniar de la un subiect la altul, prsind cele dinapoi spre cele dinainte i pstrndu-le pe primele numai n calitate de cauz logic, n discursul biblic-patristic, avem o logic a contemplrii i implicrii, a sinergiei i mprtirii personale, o logic ce depete cauzalitatea logic liniar, actualiznd treimicitatea ontologic-iconic a limbajului.

    Adic, discursul zugrvete un cuvnt spre cellalt ca expresie a unui act ce tinde spre mprtirea reciproc, nu n singularizarea relaiei, ci n mpreun cuprinderea i mprtirea celuilalt - celui deal treilea", mereu prezent n mod implicit, chenotic, mbrind i plinind tainic cuminecarea.

    Prin accentul hristologic pus n problematica eclesiologic, spre a evita tendina dehristologizrii cultului1, - ca urmare a unei viziuni dualist-intelectualiste asupra contemplrii i adorrii lui Dumnezeu - i nelegerea Bisericii mai curnd ca o Societate harismatic dect ca Trupul lui Hristos (consecin a accenturii excesive a laturii pneumatologice), arat Mitropolitul Ioannis Zizioulas, Florovsky a ridicat, indirect, problema sintezei ntre hristologie i pneumatologie"2.

    Volumul de fa, att prin cuprinsul capitolelor, ct i n cadrul fiecruia dintre ele, zugrvete dup asemnarea desfurrii istorice a Revelaiei dumnezeieti, drumul ce trece neobosit de la cuvntul revelat al Scripturii, prin trupul viu al Bisericii, purttoare a Duhului Sfnt i Tradiiei, spre hotarul transfigurrii eshatologice. Cunoaterea biblic, dogmatic i cultural-istoric se ntlnesc i se ntreptrund ntr-un stil i suflu debordant, zugrvind prezena lui Dumnezeu n viaa lumii.

    Aceast prezen i lucrare a Altuia n mine, de care amintete ntr- un dialog filosoful Jacques Der rida, este cea care mi definete libertatea, fr a-i anula responsabilitatea, ci implicnd-o n deschiderea i participarea la ceea ce urmeaz s vin". Ea cheam necontenit rspunsul participativ i exerciiul libertii omeneti.

    n viziunea teologic cretin, ceea ce va surveni" dnd spaiu

    1 George Florovsky, Aspects of Church History, Nordland Publishing Company Belmont, MAAS, 1975, p. 93, vezi i Pr. Philotheos Pharos, nstrinarea Ethosului Cretin", Ed. Platytera, Bucureti, 2004, p. 137.2 Ioannis Zizioulas, ibid., p. 136.

    11

  • libertii este nsi taina iconomiei dumnezeieti, n care se scrie" dialogul ntre om i Creator. Viaa duhovniceasc rspunde chemrii omului de a da continuu trup" Tainei ntlnirii i mprtirii cu Dumnezeu prin druirea lumii pe altarul iubirii. Pecetea dinamic a actului creator dumnezeiesc d fiin i orientare creaiei, istoriei. Imprimat de Chipul Treimic al iubirii dumnezeieti, fiina omului are esen liturgic-dialogal.

    Spre deosebire de teologia de coal, caracterizat printr-un schematism i o relativ izolare a domeniului de studiu urmrite n vederea atingerii unei clariti conceptuale i a unei mai uoare predri, observ Karl Christian Felmy1, teologia neopatristic ncearc s depeasc treapta acestui schematism printr-o abordare unitar i cuprinztoare inserat n ritmul ascetic i liturgic al vieii ecleziale, dup erminia patristic. n timp ce aa-numita teologie de coal accentueaz pe lng autoritatea Sfintei Scripturi ndeosebi cele apte Sinoade Ecumenice, teologia mai nou orientat mai puternic spre experiena eclezial - fr a pune n discuie autoritatea Sinoadelor - pune accentul mai mult pe teologia rugciunii i prin aceasta pe celebrarea i textele cultice. Printele Georges Florovski accentueaz ndeosebi acest lucru: Exist multe lucruri care atest Biserica nu n mod dogmatic, ci liturgic: n simbolismul ritualului Tainelor, n limbajul n imagini (pictural, iconic, n. r.) al rugciunii, n ciclul bine rnduit de pomeniri i praznice ale anului bisericesc. Mrturia liturgic e ns deopotriv valabil ca i mrturia dogmatic. Concreteea simbolurilor este uneori chiar mai vie, mai limpede i mai expresiv dect orice concepie logic. Printele Florovski vede n ntoarcerea de la sala de clas la cultul divin care susine Biserica o sarcin a teologiei". Unitatea ntre experien i cunoatere, ntre gest i cuvnt, dintre liturghie i dogm exprim nsui ethosul Bisericii, Trupul eclezial viu, deschis creterii i naintrii infinite n taina dumnezeiasc.

    Printele Florovski pleac de la Cuvntul revelat al Scripturii, prin aezarea sa n cadrul hermeneutic al vieii ecleziale ce l renate continuu sub forma Tradiiei. n vederea acestei nateri din nou a cuvntului biblic n actualitate, interpretarea Scripturii se cere a fi un rspuns la chemarea lui Dumnezeu, o concretizare a dialogului viu

    1 ,J)ogmatica experienei ecleziale. nnoirea teologiei ortodoxe contemporane". Ed. Deisis, Sibiu, 1999, p.66.

    12

  • ntre om i Dumnezeu. Pentru a purta plintatea vieii i adevrului, rspunsul omului se cere adus dinluntrul Trupului lui Hristos, ntru care este Viaa Lui. Cugetul Bisericii pstreaz, prin Duhul Sfnt ce l strbate i cluzete, sinergia i echilibrul ntre latura omeneasc i dumnezeiasc a iconomiei mntuirii.

    Tocmai de aceea, regsirea cugetului scriptural pierdut" presupune o reconectare la Viaa Trupului lui Hristos, o rensufleire de Duhul lucrtor n Biseric, Scriptur i Tradiie.

    Aceasta este nsi inta nevoinelor ascetice, i Pr. Florovski face o minunat apologie a vieii monahale, artnd legtura ei direct i organic cu poruncile desvririi cretine n iubire zugrvite n Noul Testament. Fundamentarea biblic a chipului vieuirii ascetice monahale l arat pe acesta ca un model esenial i dinamic al vieii ecleziale, al conlucrrii omului cu Dumnezeu n calea spre hotarul mplinirii eshatologice.

    Consideraiile istorice asupra funciei tradiiei n Biserica Primar, a autoritii Vechilor Sinoade i a Tradiiilor Prinilor au rostul de a ne ajuta s regsim vectorul, orientarea autentic n abordarea eternei problematici a relaiei dintre revelaie, teologie i filosofie. Problema personalitii creatoare a omului n istorie se cere pus, pentru Printele Florovski, n lumina ntemeierii creaiei n voina i actul creator dumnezeiesc, ce susin i ndreapt continuu viaa creat, cu rspunsul ei propriu i liber, spre mplinire.

    Noua creaie" inaugurat de ntruparea lui Hristos, trece prin taina dumnezeietii materniti a Preacuratei Fecioare Maria, prin care unica Persoan a Fiului lui Dumnezeu se face om. Taina ntruprii dumnezeieti este piatra de temelie a nvturii despre Biseric, numit de Pr. Florovski sugestiv extindere a ntruprii".

    ntemeierea istoric a Bisericii are loc la Cincizecime cnd odat cu pogorrea Duhului Sfnt. Cincizecimea apare ca plintatea i izvorul tuturor tainelor i lucrrilor sacramentale, unica i inepuizabila fntn a ntregii viei duhovniceti i mistice a Bisericii. A locui sau a tri n Biseric implic o participare la Cincizecime. Mai mult, Cincizecimea devine venic n succesiunea apostolic". Pentru Pr. Florovski, unitatea Trupului lui Hristos izvorte din unitatea Cinei Euharistice i a Pogorrii Duhului Sfnt. Succesiunea apostolic i Tradiia Bisericii sunt nedesprite, cci Tradiia nu este arheologie a Bisericii, ci via

  • duhovniceasc". Ea este memoria Bisericii", desvrirea Cincizecimii: cnd va veni Acela, Duhul adevrului, v va cluzi la tot adevrul (In. 16,13)".

    Cum drumul spre desvrire trece prin realitatea concret a tensiunii ntre realitatea istoriei i cea a veniciei, am considerat de cuviin a aeza n continuare abordarea de ctre Pr. Florovski a problematicii nemuririi sufletului, n perspectiva celor dou mari provocri existeniale: cea a rului i cea eshatologic. Ultimele sunt ascunse n taina iubirii dumnezeieti ce las spaiu rspunsului liber al fpturii pecetluite cu Chipul Su venic. Este fcut distincia ntre nedesvrirea fireasc" proprie condiiei creaturale, ce tinde continuu spre cretere i desvrire, i starea pervertit a libertii nrobite pcatului, ce trimite spre taina de neptruns a existenei iadului.

    n fragmentul extras din lucrarea Cretinism i Cultur", Pr. Florovski aprofundeaz teme foarte actuale privind rolul Bisericii n lume, funcia ei de unire a celor desprite prin pcat, de arc a mntuirii n care sunt cuprinse tendine aparent ireconciliabile precum cele privind fuga de lume" i menirea de a fi aluat ce dospete toat frmnttura" lumii. Sunt privite n lumina tensiunii eshatologice, n confruntarea i ntreptrunderea demersului lor credina i cultura, imperiul i pustia, ethosul cretin i civilizaia lumii. Pr. Florovski trateaz n continuare Problema Social n Biserica Ortodox Rsritean", punnd n lumin esena comunitar a cretinismului, omul ca umanitate fiind creat dup chipul dumnezeiesc al comuniunii Treimice.

    Dup Printele Florovski, acest accent comunitar a fost n mod deosebit de viu exprimat n tradiia Rsritean i el constituie nc ethosul distinctiv al Bisericii Ortodoxe Rsritene". Recunoscnd eecul" n multe din desfurrile istorice concrete, el readuce n atenie cugetul Prinilor Bisericii din primele veacuri, i ndeosebi al Sf. Vasile cel Mare i al Sf. Ioan Gur de Aur, pentru care omul este o fiin social", avnd de recldit societatea existent dup icoana vieii monahale de obte", n duhul comuniunii freti.

    Tocmai n strdania continu a Bisericii celei Una de reconvertire i alipire a sufletelor la Trupul lui Hristos, n dorul ei de plinire a Acestuia, i mai ales n confruntarea ei dramatic cu sfierile dinuntru, duse uneori pn la nstrinarea de sine a unor mdulare

  • prin schism sau erezie, a aprut problema limitelor Bisericii. Pe acest teren controversat, Pr. Florovski aduce n atenie concepia Fer. Augustin despre valabilitatea i eficacitatea tainelor la schismatici i eretici, n dorina de a explica practica tradiional canonic a Bisericii n cazul rentoarcerii i reprimirii acestora.

    Volumul de fa este ncununat de punerea n lumin a unor aspecte din nvtura Sfntului Grigorie Palama, care este o cheie de nelegere i o punte fundamental de legtur cu nvtura Prinilor", cu Tradiia apostolic a Bisericii.

    Prin aceast alctuire a sa prezentat mai sus, volumul de fa se constituie ca un model coerent i unitar al vastei sinteze neopatristice" ntreprinse de marele teolog rus. Aceast apariie mult ateptat a primei traduceri consistente n limba romn din Pr. George Florovski vine n acelai timp s completeze n mod fericit nelegerea publicului larg romnesc despre micarea de nnoire a teologiei neopatristice" . nelegere de care a avut darul s se mprteasc prin nu mai puin valoroasa i vasta oper de sintez patristic a Pr. Dumitru Stniloae, sau prin traducerile din ali mari teologi contemporani aparinnd aceluiai curent.

    Traductorii

    15

  • I

    I

    : ;t Revelaie i interpretare1fe

    Cci ce este dac unii n-au crezut? Oare necredina lor va nimici

    credincioia lui Dumnezeu?" (Rom. 3, 3)

    Mesaj i mrturie

    Ce este Biblia? Este o carte ca oricare alta destinat unui cititor de ocazie, de la care te atepi s priceap ndat? Mai degrab este o carte sfnt adresat n primul rnd credincioilor. Desigur, o carte sfnt poate fi citit foarte bine de ctre oricine, ca literatur. Dar acest lucru este lipsit de importan pentru scopul nostru imediat. Acum nu suntem interesai de sensul literal, ci de mesaj. Sfntul Ilarie a pus aceast problem ntr-o form emfatic: Scriptura est non in legendo, sed in intelligendo (Scriptura nu st n lectur, ci n nelegere). Exist vreun anume mesaj precis n Biblie, luat ca un ntreg, ca o singur carte? Iar n cazul n care exist, cui i este el propriu-zis adresat? Unor individualiti care ar fi, n aceast calitate, ndreptite s-l neleag i s-l expun? Sau comunitii, iar persoanelor particulare numai n msura n care sunt membri ai acestei comuniti?

    Indiferent de originea fiecrei cri cuprinse n ea, este evident c Scriptura luat ca un ntreg unitar a fost o creaie a comunitii, att n Legea Veche, ct i n Biserica Cretin. Biblia nu este nicidecum o colecie complet a tuturor scrierilor istorice, legislative i religioase care s-au scris, ci cuprinde o selecie a unora dintre ele i anume a celor autorizate i autentificate de

    1 Mulumim Preasfinitului Alexander Mileant pentru permisiunea i binecuvntarea de a publica acest material. Traducerea s-a efectuat dup: "Revelation and interpretation", Missionary Leaflet # E95, 466 Foothill Blvd, Box 397, La Canada, Ca 91011. Editor: Bishop Alexander (Mileant)(revelation_interpretation.doc, 01-09-2002). Edited by Donald Shufran http://www.fatheralexander.org/booklets/english/revelation_interpretation.htm

    17

    http://www.fatheralexander.org/booklets/english/revelation_interpretation.htm

  • folosirea lor (n primul rnd liturgic) n cadrul comunitii i n cele din urm de autoritatea oficial a Bisericii. Totodat/ a existat un scop foarte precis care a cluzit i verificat efectuarea acestei selecii: Deci i alte multe minuni a fcut Iisus naintea ucenicilor Si, care nu sunt scrise n cartea aceasta. Iar acestea s-au scris, ca s credei c Iisus este Hristosul, Fiul lui Dumnezeu i, creznd, via s avei n numele Lui" (In. 20, 30-31). Acest lucru, este valabil, mai mult sau mai puin, pentru ntreaga Scriptur. Anumite scrieri au fost astfel alese, prelucrate i redactate, apoi puse laolalt i mprtite credincioilor, poporului, ca o versiune autorizat a mesajului dumnezeiesc. Mesajul este divin; vine de la Dumnezeu; este Cuvntul lui Dumnezeu. Dar comunitatea credincioas este aceea care confirm Cuvntul primit i i atest autenticitatea. Caracterul sacru al Bibliei este recunoscut prin credin. Scriptura, ca i carte, a fost alctuit n cadrul comunitii, fiind destinat iniial edificrii credincioilor. Biblia i Biserica nu pot fi separate. Cartea i Legmntul i aparin reciproc, iar Legmntul presupune oameni. Poporul Legmntului a fost cel cruia i-a fost ncredinat Cuvntul lui Dumnezeu sub Legea Veche (Rom. 3, 2) i Biserica Cuvntului ntrupat este cea care pstreaz mesajul mpriei. Biblia este Cuvntul lui Dumnezeu ntr-adevr, dar ea se ine prin mrturia Bisericii. Canonul scripturistic este n mod evident stabilit i autorizat de ctre Biseric.

    Nu trebuie, n orice caz, trecut cu vederea cadrul misionar al Noului Testament. Propovduirea apostolic", ntrupat i consemnat aici, avea un dublu scop: edificarea credincioilor i convertirea lumii. Astfel, Noul Testament nu este o carte a comunitii n acelai sens exclusiv pe care l avea cu siguran Vechiul Testament. Este, totui, o carte misionar. Cu toate acestea, nu este mai puin ferit de intrui. Atitudinea lui Tertulian fa de Scripturi era tipic. El nu era dispus s discute subiectele de controvers ale credinei cu ereticii pe baz scriptural. Scripturile aparineau Bisericii. Recursul ereticilor la

  • ele era ilegal. Ei nu aveau nici un drept pe o proprietate strin. Acesta a fost principalul su argument n celebrul tratat: De prae- scriptione haereticorum. Un necredincios nu are acces la mesaj, tocmai pentru c nu-1 primete. Pentru el, nu exist nici un mesaj n Scriptur.

    Nu este o ntmplare faptul c o antologie variat de scrieri, compus la diferite date i de diveri scriitori, a ajuns s fie considerat ca o singur carte. Ta biblia (x (3i(3Aux) este desigur la plural, ns Biblia e n mod evident la singular. Scripturile alctuiesc cu adevrat o singur Sfnt Scriptur, o singur Scriere Sfnt. Exist o tem principal i un mesaj principal ce se reliefeaz de-a lungul ntregii istorisiri. Pentru c este vorba de o povestire. Sau, chiar mai mult, Biblia nsi este aceast povestire, istoria raporturilor lui Dumnezeu cu poporul Su ales. Biblia mrturisete nti de toate despre lucrrile i faptele minunate ale lui Dumnezeu, Magnolia Dei. Desfurarea a fost iniiat de Dumnezeu. Exist un nceput i un sfrit, care reprezint totodat o int. Exist un punct de nceput: fiat-ul dumnezeiesc iniial - la nceput" (Fac. 1, 1). i va fi un sfrit: Amin! Vino, Doamne Iisuse!" (Apoc. 22, 20). De la Facere pn la Apocalips se petrece o poveste complex i totui unic. Iar aceast poveste este istorie. ntre aceste dou puncte terminale se desfoar un proces. Iar acest proces are o direcie precis. Exist un scop ultim, este ateptat o desvrire final. Fiecare moment particular este corelat cu ambele limite i are n consecin un loc unic n cadrul ntregului. Nici un moment nu poate fi astfel neles dect n ntregul context i n perspectiva deplin.

    Dumnezeu a grit n multe rnduri i n multe chipuri" (Evr.1, 1). El S-a descoperit pe Sine de-a lungul epocilor, nu dintr-o dat, ci n mod constant, iari i iari. El i-a condus poporul de la adevr la adevr. n revelarea Sa au existat trepte: per incrementa. Aceast diversitate i varietate nu trebuie ignorat i trecut cu vederea. Cu toate acestea, a fost ntotdeauna acelai Dumnezeu, iar mesajul Su ultim a fost mereu acelai. Tocmai

  • identitatea mesajului este cea care d diferitelor scrieri unitatea lor real, n pofida diversitii manierelor. Versiuni diferite au fost preluate n carte aa cum erau. Biserica s-a opus tuturor ncercrilor de a nlocui cele patru diferite Evanghelii cu o singur Evanghelie sintetic, de a transforma Tetraevangelion-ul ntr-un Dia-tessaron, n ciuda dificultilor implicate n nepotrivirile dintre Evangheliti" (cu care se lupta Fer. Augustin). Aceste patru Evanghelii au asigurat destul de bine unitatea mesajului, i poate ntr-o form mai concret dect ar fi putut-o face orice alt compilaie.

    Biblia este o carte despre Dumnezeu. ns Dumnezeul Bibliei nu este Deus absconditus, ci Deus revelatus. Dumnezeu se manifest i se descoper pe Sine, Dumnezeu intervine n viaa omului. Iar Biblia nu este o simpl consemnare a acestor intervenii i fapte dumnezeieti, ci este ea nsi o intervenie divin. Ea poart cu sine un mesaj dumnezeiesc. Lucrrile lui Dumnezeu constituie ele nsele un mesaj. Pentru a-L ntlni pe Dumnezeu, nu e nevoie s evadezi din timp i istorie, cci Dumnezeu l ntmpin pe om n istorie, i.e. n elementul omenesc, n miezul existenei de zi cu zi a omului. Istoria i aparine lui Dumnezeu, iar Dumnezeu intr n istoria umanitii. Biblia este n sine o carte istoric: nu e att o prezentare a tainelor venice ale lui Dumnezeu, ct o consemnare a lucrrilor dumnezeieti, iar aceste taine nsele sunt accesibile numai printr-o mediere istoric. Pe Dumnezeu nimeni nu L-a vzut vreodat; Fiul cel Unul-Nscut, Care este n snul Tatlui, Acela L-a fcut cunoscut" (In. 1,18). i El L-a mrturisit intrnd n istorie, n sfnta Sa ntrupare. Astfel, cadrul istoric al revelaiei nu este ceva ce trebuie nlturat. Nu e nevoie s se scoat adevrul revelat din cadrul n care s-au petrecut descoperirile. Dimpotriv, o astfel de ndeprtare ar fi desfiinat n acelai timp adevrul. Cci Adevrul nu este o idee, ci o persoan, nsui Domnul Cel ntrupat.

    Suntem frapai n Biblie de legtura intim a lui Dumnezeu cu omul i a omului cu Dumnezeu. Este o intimitate a

  • legmntului, o intimitate a alegerii i nfierii. Iar aceast intimitate culmineaz n ntrupare. Iar cnd a venit plinirea vremii, Dumnezeu a trimis pe Fiul Su, nscut din femeie, nscut sub Lege" (Gal. 4, 4). In Biblie vedem nu numai pe Dumnezeu, ci i pe om. Este descoperirea lui Dumnezeu, dar ceea ce se descoper de fapt este grija lui Dumnezeu fa de om. Dumnezeu se descoper pe Sine omului, apare" naintea sa, vorbete" i dialogheaz cu el pentru a-i revela sensul ascuns al propriei existene i inta ultim a vieii sale. Vedem n Scriptur cum Dumnezeu vine s se descopere pe Sine omului, iar omul l ntlnete pe Dumnezeu, nu numai ascultndu-I glasul, ci i rspunzndu-I. n Biblie se face auzit nu numai glasul lui Dumnezeu, ci i glasul omului care i rspunde - n cuvinte de rugciune, mulumire i adorare, team i iubire, prere de ru i pocin, bucurie, speran sau dezndejde. n Legmnt sunt, cum s-ar spune, doi parteneri, Dumnezeu i omul, aflndu-se mpreun, n taina adevratei ntlniri dumnezeiesc-omeneti descrise i consemnate n istorisirea Legmntului. Rspunsul omului este integrat n taina Cuvntului lui Dumnezeu. Nu are loc un monolog divin, ci mai curnd un dialog, n care ambii vorbesc: Dumnezeu i omul. ns rugciunile i invocrile psalmistului nchintor sunt nu mai puin Cuvntul lui Dumnezeu". Dumnezeu vrea i ateapt, i cere acest rspuns i reacie din partea omului. Chiar pentru aceasta i se descoper i i griete. Ateapt, cum s-ar zice, ca omul s dialogheze cu El. Dumnezeu stabilete Legmntul Su cu fiii oamenUor. Toat aceast intimitate nu afecteaz ns dumnezeiasca suveranitate i transcenden. Dumnezeu locuiete ntru lumin neapropiat" (I Titn. 6, 16). Aceast lumin, totui, lumineaz pe tot omul care vine n lume" (In. 1, 9). Aceasta constituie taina, paradoxul" Revelaiei.

    Revelaia este istoria Legmntului. Revelaia consemnat, i. e. Sfnta Scriptur, este deci, nainte de toate, istorie. Legea i profeii, psalmii i profeiile, toate sunt cuprinse i, cum s-ar

  • spune, ntreesute n pnza istoric vie. Revelaia nu este doar un sistem de oracole divine, ci nti de toate ansamblul faptelor dumnezeieti; s-ar putea spune c revelaia a fost calea lui Dumnezeu n istorie. Iar punctul culminant a fost atins atunci cnd Dumnezeu nsui a intrat n istorie i aceasta odat pentru totdeauna; atunci cnd Cuvntul lui Dumnezeu S-a ntrupat i S- a fcut om". Pe de alt parte, Cartea Revelaiei este n acelai timp o carte a destinului omenesc. nti de toate, ea este o carte care relateaz despre creaia, cderea i mntuirea omului. Este istoria mntuirii, i astfel omul aparine organic istoriei. Ea ne arat omul n ascultarea i n rzvrtirea lui ncpnat, n cderea i restaurarea sa. i ntreaga soart a omului este concentrat i nfiat n destinul lui Israel, cel vechi i cel nou, poporul ales al lui Dumnezeu, un popor pentru motenirea lui Dumnezeu. Faptul alegerii este aici de o importan fundamental. Un popor a fost ales, desprit de toate celelalte naiuni, constituit ca o oaz sacr n mijlocul neornduielii omeneti. Cu un singur popor de pe pmnt a instituit Dumnezeu Legmntul Su, druindu-i legea Sa sacr. Doar aici a fost creat o adevrat preoie, chiar dac numai una provizorie. n aceast naiune, doar adevraii profei erau cinstii, care griau cuvinte inspirate de Duhul lui Dumnezeu. Era un centru sacru, dei tinuit, al ntregii lumi, o oaz druit de milostivirea lui Dumnezeu, n mijlocul unei lumi czute, pctoase, pierdute i nemntuite. Toate acestea nu constituie litera, ci nsui miezul mesajului biblic. i toate acestea au venit de la Dumnezeu, nu prin vrednicia sau realizrile omului, ns de dragul omului, pentru noi oamenii i pentru a noastr mntuire". Toate aceste privilegii druite lui Israel cel vechi erau subordonate scopului ultim, acela al unei mntuiri universale: cci mntuirea din evrei este" (In. 4, 22). inta mntuitoare este ntotdeauna universal, ntr-adevr, dar este mplinit ntotdeauna prin separare, alegere sau punere deoparte, n mijlocul cderii i ruinei omeneti, Dumnezeu ridic o oaz sacr. Biserica este la rndul ei o oaz, nc, desprit, dei nu

  • scoas din lume. Cci, pe de alt parte, oaza nu constituie numai un refugiu sau adpost, ci i o citadel, o avangard a lui Dumnezeu.

    n istorisirea biblic exist un centru sau un punct crucial n irul evenimentelor temporale. Este un nou nceput nluntrul procesului, care, n orice caz, nu-1 divide sau fragmenteaz n pri, ci mai degrab i confer o coeziune i unitate fundamental. Distincia ntre cele dou Testamente aparine ea nsi unitii revelaiei biblice. Cele dou Testamente trebuie difereniate cu grij, i niciodat confundate. Totui, ele sunt legate mpreun n chip organic, nu numai ca dou sisteme, ci n primul rnd n persoana lui Hristos. Iisus Hristos aparine ambelor. El este plinitorul legii vechi i prin nsui actul n care mplinete cele vechi, Legea i profeii", El inaugureaz noul, i astfel devine mplinitorul desvrit al ambelor, i.e. al ntregului. El este nsui centrul Bibliei, tocmai fiindc el este arche-ul i telos- ul - nceputul i sfritul. i n chip neateptat, aceast tainic identitate a nceputului, centrului i sfritului, n loc de a distruge realitatea existenial a timpului, confer procesului temporal realitatea sa genuin i deplinul neles. Nu mai exist simple ntmplri care se petrec, ci mai curnd evenimente i realizri, i noi lucruri vin la existen, care nu au mai fost nainte. Iat, le facem pe toate noi" (Apoc. 21, 5)

    n cele din urm, Vechiul Testament ca ntreg trebuie considerat ca o carte a neamului lui Iisus Hristos, fiul lui David, fiul lui Avraam" (Mt. 1,1). Era perioada fgduinelor i ateptrii, timpul legmintelor i profeiilor. Nu numai proorocii au profeit, ci i evenimentele. ntreaga istorisire era profetic sau tipic", un semn profetic indicnd spre svrirea care se apropie. Acum, timpul ateptrii este ncheiat. Fgduina a fost mplinit. Domnul a venit. i El a venit s locuiasc n mijlocul poporului Su pentru totdeauna. Istoria crnii i sngelui este ncheiat i se deschide istoria Duhului: harul i adevrul au venit prin Iisus Hristos" (In. 1,17) . ns a avut loc o mplinire, i

    23

  • nu o distrugere a vechiului. Vetus Testamentum in Novo patet (Vechiul Testament se deschide n cel Nou).

    i patet nseamn tocmai: se descoper, se deschide, se desvrete. Prin urmare, crile evreilor sunt nc sacre, chiar pentru noul Israel al lui Hristos - nu trebuie prsite sau ignorate. Ele ne vorbesc nc despre istoria mntuirii, Magnalia Dei. Ele dau nc mrturie despre Hristos, urmeaz s fie citite n Biseric ca o carte de istorie sfnt, i nu transformate ntr-o colecie de probe doveditoare sau de locuri teologice (loci theologici), ori ntr-o carte de parabole. Profeia s-a mplinit i legea a fost covrit de har. ns nimic nu a fost lepdat. In istoria sfnt, trecutul" nu nseamn numai ceea ce a fost depit" sau ceea ce s-a consumat", ci n primul rnd ceea ce s-a mplinit i desvrit, mplinirea" constituie categoria fundamental a revelaiei. Ceea ce a devenit sfinit, rmne consacrat i sfnt pentru totdeauna, are pecetea Duhului.

    Iar Duhul respir nc n cuvintele inspirate de El odat. E adevrat, poate c n Biseric i pentru noi, cei de acum, Vechiul Testament nu reprezint mai mult dect o carte, tocmai pentru c Legea i Proorocii au fost nlocuite de Evanghelie. Noul Testament este evident mai mult dect o carte. Noi nine aparinem Noului Testament, suntem poporul Noului Legmnt. Tocmai din acest motiv, sesizm n Vechiul Testament revelaia n primul rnd drept Cuvntul: suntem martori ai Duhului care a grit prin profei". Cci n Noul Testament Dumnezeu a vorbit prin Fiul Su, i suntem chemai nu numai s ascultm, dar s i lum seama. Ce am vzut i am auzit, v vestim i vou" (1 In. 1, 3).

    Plintatea revelaiei este Iisus Hristos. Iar Noul Testament nseamn istorie nu mai puin dect cel Vechi: istoria evanghelic a Cuvntului ntrupat i nceputurile istoriei bisericeti, i de asemeni profeia apocaliptic. Evanghelia este istorie. Evenimentele istorice sunt izvorul i temelia ntregii credine i ndejdi cretine. La baza Noului Testament stau fapte, ntmplri,

    24

  • lucrri - nu numai nvturi, porunci sau cuvinte. Chiar dintru nceput, din chiar ziua Cincizecimii, atunci cnd Sf. Petru a mrturisit ca un martor ocular (Fapte 2, 32: Cruia noi toi suntem martori" - faoTUQec;, martyres) despre mplinirea mntuirii n Domnul nviat, propovduirea apostolic a avut un pronunat caracter istoric. Biserica st prin aceast mrturie istoric. Simbolurile de credin au de asemeni o structur istoric, fac trimitere la evenimente. Din nou, este o istorie sfnt. Taina lui Hristos const tocmai n aceea c ntru El locuiete, trupete, toat plintatea dumnezeirii" (Col. 2, 9). Aceast tain nu poate fi neleas doar nluntrul planului pmntesc, ci are i o alt dimensiune. ns graniele istorice nu sunt anulate, nu sunt eclipsate: n reprezentarea sfnt, trsturile istorice se descoper n mod delicat. Propovduirea credinei a fost ntotdeauna o istorisire, o relatare a ceea ce s-a ntmplat cu adevrat, hic et nune. ns ceea ce s-a ntmplat a fost fundamental i nou: Cuvntul s-a fcut trup" (In. 1, 14). Desigur, ntruparea, nvierea, nlarea sunt fapte istorice, nu chiar n acelai sens sau la acelai nivel ca ntmplrile vieii noastre de zi cu zi. Ins ele nu sunt prin aceasta mai puin istorice, nu sunt mai puin faptice. Din contr, ele sunt mai pronunat istorice - ele sunt n chip fundamental memorabile. n mod evident, ele nu pot fi lmurite pe deplin dect prin credin. Totui aceasta nu le scoate din contextul istoric. Credina descoper numai o nou dimensiune, nelege datum-ul istoric n toat profunzimea sa, n realitatea sa deplin i ultim. Evanghelitii i Apostolii nu erau cronicari. Misiunea lor nu sttea n a pstra consemnarea complet a tot ceea ce a svrit Iisus, zi de zi, an de an. Ei i nfieaz viaa i i descriu lucrrile, aa nct s ne druiasc imaginea Sa: o imagine istoric, i totui una dumnezeiasc. Nu este vorba de un portret, ci mai curnd de o icoan - ns desigur un eikon istoric, un chip al Domnului ntrupat. Credina nu creeaz o nou valoare, ci o descoper numai pe cea intrinsec. Credina nsi este un fel de viziune, dovedirea lucrurilor celor nevzute" (Evr.

  • 11, 1; Sfntul Ioan Gur de Aur tlcuiete elenchos exact ca opsis). Nevzutul" nu este mai puin real dect vzutul" - este chiar mai real. Nimeni nu poate s zic: Domn este Iisus, - dect n Duhul Sfnt" (1 Cor. 12, 3). Aceasta nseamn c Evanghelia nsi poate fi neleas n plintatea bogiei i profunzimii sale numai n experiena duhovniceasc. Dar ceea ce se descoper prin credin este adevrul nsui. Evangheliile sunt scrise nluntrul Bisericii. n acest sens, ele sunt mrturia Bisericii. Ele sunt consemnri ale experienei i credinei Bisericii. ns ele nu sunt mai puin relatri istorice i aduc mrturie despre ceea ce s-a ntmplat n realitate, n spaiu i timp. Dac prin credin" descoperim mult mai mult dect poate fi sesizat prin simuri", aceasta dezvluie numai extrema inadecvare a simurilor" n cunoaterea lucrurilor duhovniceti. Cci ceea ce s-a ntmplat cu adevrat a fost fapta minunat a Dumnezeului Mntuitor, intervenia Sa hotrtoare n cursul evenimentelor istorice. Faptul" i sensul" nu trebuie separate - ambele sunt date n realitate.

    Revelaia este pstrat n Biseric. Astfel, Biserica e interpretul autentic i prim al Revelaiei. Aceasta este protejat i ntrit de cuvintele scrise; protejat, dar nu epuizat. Cuvintele omeneti nu sunt dect semne. Mrturia Duhului rensufleete cuvintele scrise. Nu ne referim acum la iluminrile ocazionale ale unor persoane prin lucrarea Duhului Sfnt, ci n primul rnd la nentrerupta asisten oferit de ctre Duhul Bisericii, stlpul i temelia adevrului" (I Tim. 3, 15). Scripturile au nevoie de interpretare. Nu frazarea, ci mesajul constituie miezul. Iar Biserica este martorul dumnezeiete desemnat i permanent al nsui adevrului i al sensului deplin al acestui mesaj, pur i simplu pentru c Biserica aparine ea nsi revelaiei, ca Trup al Domnului ntrupat. Vestirea Evangheliei, propovduirea Cuvntului lui Dumnezeu aparine n mod evident fiinei Bisericii. Biserica dinuie prin revelaia divin i mrturia Sa. Dar aceast mrturie nu constituie o simpl referire la trecut, nu este

    26

  • doar o reminescen, ci mai degrab o redescoperire continu a mesajului ncredinat odat sfinilor i de atunci nentrerupt pstrat prin credin. Mai mult, acest mesaj este mereu reactualizat n viaa Bisericii. Hristos nsui este nencetat prezent n Biseric, ca Mntuitorul i Capul Trupului Su, i continu lucrarea Sa de mntuire n Biseric. n Biseric, mntuirea nu este numai vestit i proclamat, ci cu adevrat trit. Istoria sfnt se continu nc. Faptele minunate ale lui Dumnezeu se desfoar nc. Magnolia Dei nu se limiteaz la trecut, ele sunt pururi prezente i se continu n Biseric i, prin Biseric, n lume. Biserica este ea nsi parte integrant a mesajului Noului Testament. Biserica nsi este parte a revelaiei - istoria Hristosului ntreg" (totus Christus: caput et corpus, n exprimarea Fer. Augustin) i a Sfntului Duh. inta ultim a revelaiei, telos- ul ei nu a fost nc atins. i numai nluntrul experienei Bisericii este Noul Testament cu adevrat i n ntregime viu. Istoria Bisericii este ea nsi o relatare a mntuirii. Adevrul crii este descoperit i aprat de creterea Trupului.

    Istorie i Sistem

    Trebuie s admitem dintru nceput c Biblia este o carte dificil, o carte pecetluit cu apte pecei. i, pe msur ce trece timpul, nu devine mai uoar. Motivul principal pentru acest lucru nu este, totui, acela c Scriptura e scris ntr-o limb necunoscut" sau conine unele cuvinte secrete pe care omul nu trebuie s le rosteasc". Dimpotriv, piatra de poticnire a Bibliei este tocmai desvrita ei simplitate: tainele lui Dumnezeu sunt ncadrate n viaa zilnic a omului obinuit, i ntreaga relatare poate s par a fi mult prea omeneasc, aa cum nsui Domnul ntrupat a prut a fi un om obinuit.

    Scripturile sunt inspirate", ele sunt Cuvntul lui Dumnezeu. Ce anume este inspiraia, nu poate fi propriu-zis definit - este o tain aici, o tain a ntlnirii dumnezeiesc-omeneti. Nu putem s

    27

  • nelegem pe de-a-ntregul modul n care oamenii sfini ai lui Dumnezeu" au auzit Cuvntul Domnului lor i cum l-au articulat pe acesta n cuvinte ale propriei lor limbi. Totui, chiar n transmiterea lor omeneasc era prezent glasul lui Dumnezeu. Aici se afl minunea i taina Bibliei, anume Cuvntul lui Dumnezeu n limbajul omenesc. i, oricare ar fi modul n care nelegem inspiraia, un factor nu trebuie trecut cu vederea: Scripturile transmit i pstreaz Cuvntul lui Dumnezeu chiar n limbajul omului. Dumnezeu i-a grit cu adevrat omului, ns i revine omului s-l asculte i s-l neleag. Antropomorfismul" este astfel inerent n sine. Nu este vorba de o acomodare la slbiciunea omului. Sensul st mai curnd n faptul c limba omului nu-i pierde trsturile omeneti atunci cnd devine un vehicul al revelaiei dumnezeieti. Dac vrem s ne rsune limpede cuvntul divin, nu trebuie ca limba noastr s nceteze a fi omeneasc. Ceea ce este omenesc nu este nlturat de inspiraia divin, ci numai transfigurat. Supranaturalul" nu distruge ceea ce este natural": hyper physin (vtieq (iucrLv) nu nseamn para physin (nag c>ucriv). Limbajul omenesc nu trdeaz sau micoreaz splendoarea revelaiei, nu limiteaz puterea Cuvntului lui Dumnezeu. Cuvntul lui Dumnezeu nu-i pierde strlucirea cnd rsun n limba omului. Cci omul este creat dup chipul i asemnarea lui Dumnezeu - aceast legtur analogic" (iconic, n. red.) face cu putin comunicarea. i cum Dumnezeu a binevoit s vorbeasc omului, cuvntul omului nsui cpt o nou profunzime i putere i se transfigureaz. Duhul dumnezeiesc respir n organismul vorbirii omeneti. Astfel ajunge omul s poat spune cuvinte ale lui Dumnezeu, s vorbeasc despre Dumnezeu. Teologia" devine cu putin - theologia 0oAoya), i.e. logos peri theou (Aoyog tceql eoO). Strict vorbind, teologia devine posibil numai prin revelaie. Ea este rspunsul omului adresat lui Dumnezeu, Cel care a vorbit primul; este mrturia omului ctre Dumnezeu Care i-a grit, al Crui cuvnt l-a auzit, ale Crui cuvinte le-a pzit, iar acum le

    28

  • consemneaz i le repet. Bineneles c acest rspuns nu este niciodat complet. Teologia este angrenat mereu n procesul formrii. Baza i punctul de plecare sunt ntotdeauna aceleai: Cuvntul lui Dumnezeu, Revelaia. Teologia rspunde revelaiei. Mrturisete n diferite moduri: n simboluri de credin, n dogme, n sfinte ritualuri i simboluri. ns ntr-un anume sens, Scriptura nsi este n acelai timp Cuvntul lui Dumnezeu i rspunsul omului - Cuvntul lui Dumnezeu mediat prin rspunsul plin de credin al omului. n orice redare scriptural a Cuvntului dumnezeiesc se gsete negreit i o anume interpretare omeneasc, astfel nct este ntotdeauna i inevitabil condiionat de mprejurri". i este oare cu putin omului s evadeze din situaia sa omeneasc?

    Biserica a rezumat mesajul Scripturii n simboluri de credin i n multe alte modaliti i metode. Credina cretin s-a dezvoltat sau a crescut pn la un ansamblu de credine i convingeri. n orice asemenea sistem este proclamat structura interioar a mesajului de baz, i toate articolele particulare de credin sunt prezentate n interdependena lor reciproc. n mod evident, avem nevoie de un sistem aa cum avem nevoie de o hart n cltoriile noastre. ns hrile se refer la un inut real. La rndul su, orice sistem doctrinal trebuie s fie legat de revelaie. Este extrem de important faptul c Biserica nu i-a gndit niciodat sistemul dogmatic ca pe un fel de substitut pentru Scriptur. Ambele trebuie s fie inute alturi: o redare pe undeva abstract sau generalizat a mesajului principal ntr-un simbol de credin sau ntr-un sistem, i toate documentele particulare referitoare la cazurile concrete ale revelaiei. S-ar putea spune: un sistem i istoria nsi.

    Aici se ridic o problem: cum, i n ce msur, poate fi istoria ncadrat ntr-un sistem? Aceasta este problema principal a hermeneuticii teologice. Care este ntrebuinarea teologic a Scripturii? Cum pot fi folosite feluritele mrturii concrete, care acoper veacuri, pentru construirea unei singure scheme? Biblia

  • este, ntr-adevr, una, i totui este, de fapt, o colecie de diverse mrturii. Nu suntem ndreptii s ignorm acest fapt. Soluia depinde n cele din urm de concepia noastr asupra istoriei, de viziunea noastr asupra timpului. Cea mai facil soluie ar fi fost, ntr-adevr, dac am fi putut pur i simplu s trecem cu vederea sau s nvingem diversitatea vremurilor, durata procesului nsui. Cretintatea s-a confruntat cu o astfel de tentaie de la o dat timpurie. Ea a stat la rdcina tuturor interpretrilor alegorice, de la Philon i Pseudo-Bamaba pn la noua renatere a alegorismului n timpurile de dup Reform; a constituit o permanent ispit pentru toi misticii.

    Biblia este privit ca o carte de parabole sfinte, scris ntr-un limbaj simbolic specific, iar sarcina exegezei este de a surprinde sensul lor ascuns, de a descoperi Cuvntul venic, care s-a ntmplat s fie revelat n diferite moduri i sub diferite vluri. Perspectiva i adevrul istoric sunt irelevante n acest caz. Concreteea istoric nu este dect un cadru pictural, o imagerie poetic. Te afli n cutarea nelesurilor eterne. ntreaga Biblie ar fi atunci reconceput ca o carte de exemple edificatoare, de simboluri glorioase, care indic spre adevrul supratemporal. Nu este adevrul lui Dumnezeu mereu acelai, neschimbat i venic? n aceast stare de spirit, apare chiar firesc s caui n Vechiul Testament evidenele tuturor credinelor i convingerilor distinctive. Dou Testamente sunt ca i cum ar fuziona ntr-unul, supra-temporal, cu trsturile lor distinctive anulate. Pericolele i neajunsurile unei asemenea abordri hermeneutice sunt prea evidente pentru a fi nevoie de o combatere extensiv. ns singurul remediu mpotriva acestei tentaii ar fi restabilirea nelegerii istorice.

    nti de toate, trebuie s fie un sens istoric. Totui, pe de alt parte, aceast istorie este o istorie sacr - nu o istorie alctuit din convingeri umane i evoluia lor, ci o istorie a faptelor minunate ale lui Dumnezeu. Iar aceste fapte nu constituie erupii izolate ale lui Dumnezeu n viaa omului. Se manifesta o intim unitate i

    30

  • coeziune. Ele conduceau i cluzeau poporul ales spre scopul suprem al lui Dumnezeu, ctre Hristos. Prin urmare, ntr-un sens, cele mai timpurii se oglindeau, cum s-ar spune, sau erau implicite n cele ulterioare. Exista o continuitate a lucrrii dumnezeieti, aa cum exista de asemeni o identitate de scop i intenie. Aceast continuitate este baza aa-numitei interpretri tipologice". Terminologia patristic era n acest punct destul de fluent. Exista totui ntotdeauna o clar distincie ntre cele dou metode i abordri. Alegoria" era, desigur, o metod exegetic. Un alegorist avea de-a face n primul rnd cu textele; el cuta s extrag sensul ascuns i absolut al fragmentelor, frazelor i chiar cuvintelor particulare ale Scripturii, sensul din spatele i de dedesubtul literei". Tipologia", din contr, nu reprezenta o exegez a textelor nsele, ci mai curnd o interpretare a evenimentelor. Era o metod istoric, i nu doar una filologic. Corespondena interioar a evenimentelor nsele n cele dou Testamente este cea care se cerea descoperit, stabilit i promovat. Un tipologist nu cuta paralelele" sau similaritile. ns nu toate ntmplrile din Vechiul Testament i au corespondena" n cel Nou. Cu toate acestea, sunt anumite evenimente fundamentale n legea veche care au reprezentat figurile" sau tipurile" evenimentelor fundamentale din Noul Testament. Corespondena" lor era din rnduial dumnezeiasc: ele erau, cum s-ar zice, stadii ale unui unic curs al iconomiei mntuitoare. n acest fel, tipologia" era deja folosit la Sf. Pavel (chiar dac sub numele unei alegorii": Gal. 4, 24: Hatina estin allegoroumena (cmva eotlv AAi]yoQou|aeva), unele ca acestea sunt [nelese] n mod alegoric). Dincolo de toate aceste intervenii atotputernice exist un acelai scop, i acesta a fost revelat deplin n Hristos. Fer. Augustin a exprimat acest lucru foarte clar: in ipso facto, non solum in dicto, mysterium requirere debemus"- trebuie s cutm taina nu numai n cuvnt, ci i n faptul nsui (n ps. 68, sermo 2, 6). Iar taina" Vechiului Testament era Hristos, nu numai n sensul c Moise sau profeii vorbeau" despre El, ci n primul

    31

  • rnd deoarece ntregul curs al istoriei sfinte era n chip dumnezeiesc orientat spre El. i n acest sens, El era mplinirea tuturor profeiilor. Din acest motiv, numai n lumina lui Hristos poate fi Vechiul Testament neles cum se cuvine i tainele" sale dezvluite - ele sunt, de fapt, descoperite prin venirea Celui Care va s vin". Adevratul neles profetic al proorociilor poate fi limpede neles, se poate spune, numai privind retrospectiv, dup ce ele n fapt s-au mplinit. O profeie nemplinit este ntotdeauna neclar i enigmatic (aa sunt profeiile Crii Apocalipsei, care indic spre ceea ce se ateapt nc s vin, la urm"). Dar aceasta nu nseamn c introducem pur i simplu un sens nou n vechiul text. Atunci cnd, spre exemplu, identificm, n Biseric, pe Slujitorul care Sufer (n cartea lui Isaia) cu Hristos cel rstignit, nu aplicm" numai o viziune vechi-testamentar la un eveniment nou-testamentar: descoperim nsui sensul viziunii, dei acest sens cu siguran c nu ar fi putut fi identificat n mod clar n timpurile premergtoare venirii lui Hristos. ns ceea ce a constituit nti numai o viziune (i.e. o anticipare"), a devenit un fapt istoric.

    Un alt aspect este extrem de important. Pentru un alegorist", imaginile" pe care le interpreteaz sunt oglindiri ale prototipului pre-existent, sau chiar imagini ale unui adevr" abstract sau etern. Ele indic spre ceva din afara timpului. Tipologia, din contr, este orientat spre viitor. Tipurile" sunt anticipri, pre-figurri; prototipul" lor urmeaz nc s vin. Tipologia este astfel mai mult o metod istoric dect una filologic. Presupune i implic n mod intrinsec realitatea istoriei, crmuit i cluzit de ctre Dumnezeu. Aceasta se leag organic cu ideea legmntului. Trecutul, prezentul i viitorul sunt aici legate ntr-o unitate a planului dumnezeiesc, iar scopul era Hristos. Tipologia prezint deci n chip pregnant un sens hristologie (Biserica este cuprins aici ca Trupul i Mireasa lui Hristos). n practic, desigur, nu s-a pstrat niciodat cu strictee un echilibru real. Chiar n ntrebuinarea patristic, tipologia a

  • fost n diverse moduri contaminat prin abateri sau adaosuri alegorice, ndeosebi n cadrul de rugciune i n cel omiletic. Ceea ce este important de remarcat este, n orice caz, faptul c n tradiia catehetic a Bisericii Primare, strns legat de administrarea tainelor, acest echilibru a fost ntotdeauna pstrat. Aceasta era tradiia Bisericii, iar abaterile se datorau mai mult curiozitii sau imaginaiei unor nvai aparte. Biserica avea, n toat sobrietatea, un caracter istoric. Odat cu prezentarea doctrinei (i.e. un sistem), Sfnta Scriptur era ntotdeauna citit n Biserici, cu scopul deliberat de a reaminti credincioilor fundamentul i cadrul istoric al credinei i ndejdii lor.

    Fer. Augustin sugera faptul c profeii au vorbit despre Biseric chiar mai clar dect despre nsui Hristos, i. e. despre Mesia (n ps. 30.2, enarratio, 2, M.L., 36, 244). ntr-un sens, acest lucru era i natural. Cci exista deja o Biseric. Israel, poporul ales, poporul legmntului, era mult mai mult dect o naiune ca celelalte naiuni". Ta ethne (x 0vrj), nationes sau gentes - aceti termeni nrudii erau ntrebuinai n Biblie (i mai trziu) anume pentru a-i nfia pe necredincioi i pgni n contrast cu singura naiune sau singurul popor care era de asemenea (i esenialmente) o Biseric a lui Dumnezeu. Legea a fost dat lui Israel tocmai n calitatea sa de a fi ca o Biseric. mbria ntreaga via a poporului, att pe cea temporal", ct i pe cea spiritual", tocmai fiindc ntreaga existen a omului avea s fie reglementat de poruncile dumnezeieti. Iar mprirea vieii n domenii temporale" i spirituale" este, la drept vorbind, nejustificat. n orice caz, Israel era o comunitate de credincioi n chip dumnezeiesc constituit, acetia fiind unii prin Legea lui Dumnezeu, credina adevrat, ritualurile sfinte i ierarhia - regsim aici toate elementele definiiei tradiionale a Bisericii. Legea veche s-a desvrit n cea nou, legmntul a fost reinstituit, iar vechiul Israel a fost prsit, din pricina extremei sale necredine: el a pierdut ziua ncercrii sale. Singura continuare autentic a vechiului legmnt a fost n Biserica lui

    33

  • Hristos (s ne amintim c ambii termeni sunt de origine ebraic: Biserica este qahal i Hristos nseamn Messiah). Ea este adevratul Israel, kata pneuma (xax 7tvU(aa), dup duh. n acest sens, deja Sf, Iustin respingea ferm ideea c Vechiul Testament era o legtur innd mpreun Biserica i Sinagoga. Pentru el, era adevrat exact opusul. Toate preteniile iudeilor aveau s fie formal respinse: Vechiul Testament nu mai aparinea iudeilor, cum ei nu crezuser n Iisus Hristos. Vechiul Testament aparinea acum doar Bisericii. Nimeni nu mai putea s-i revendice pe Moise i profei, dac nu era cu Iisus Hristos. Cci Biserica era Noul Israel i singura motenitoare a fgduinelor celui vechi. n aceste exprimri rigoriste ale apologetului cretin timpuriu era implicat un nou i important principiu hermeneutic. Vechiul Testament trebuia s fie citit i interpretat ca o carte a Bisericii. Cartea despre Biseric, am aduga.

    Legea a fost nlturat de adevr, aflndu-i n el plinirea, i astfel a fost abrogat. Nu mai trebuia s fie impus noilor convertii. Noul Israel i avea propriul mod de organizare. Aceast parte a Vechiului Testament s-a perimat. S-a dovedit a fi fundamental condiionat de situaie" - nu att n sensul relativitii istorice generale, ct ntr-un sens providenial mai adnc. Noua aezare mntuitoare fusese creat sau inaugurat de Domnul: o situaie nou n perspectiva sfnt a mntuirii. Tot ceea ce aparinea n mod esenial de stadiul sau faza anterioar i pierduse acum nelesul, sau mai curnd i-a pstrat semnificaia numai ca prefigurare. Chiar i Decalogul, poate c n-a fost scutit nici el de la aceast regul i a fost trecut sub dominaia noii porunci". Vechiul Testament va fi de acum ntrebuinat numai n legtura sa cu Biserica. Sub legea veche, Biserica era limitat la o singur naiune. n cea nou, toate discriminrile sunt n mod energic abrogate: nu mai exist deosebire ntre un iudeu i un grec - toi sunt privii fr discriminare n acelai Hristos. Cu alte cuvinte, n-ai dreptul s izolezi anumite elemente ale legii vechi, separat de relaia lor nemijlocit cu viaa Bisericii, i s le

    34

  • consideri ca un model scjriptural pentru viaa temporal a naiunilor. Vechiul Israel era o Biseric provizorie, dar nu era o naiune model, se poate spune. Evident, putem nva multe din Biblie despre dreptatea social - acesta era parte a mesajului mpriei ce va s vin. Putem nva multe despre o organizare politic, social i economic particular a iudeilor de-a lungul veacurilor. Toate acestea ne pot fi de mare ajutor n discuiile noastre sociologice. i totui cu greu se poate admite a surprinde n Biblie (anume n Vechiul Testament) un model permanent sau ideal de reglementare politic sau economic pentru prezent sau pentru orice alt fel de domeniu istoric. Putem nva o mulime de lucruri din istoria ebraic. Aceasta va constitui, ns, numai o lecie istoric, nu i una teologic. Aplicarea fundamentalismului biblic n sociologie nu este mai bun dect n oricare alt parte. Biblia nu este o autoritate pentru tiina social, la fel cum nu este o autoritate pentru astronomie. Singura lecie sociologic ce poate fi extras din Biblie este nsi realitatea Bisericii, Trupul lui Hristos. Nici o referire la Biblie n chestiunile temporale" nu poate fi neleas ca o eviden scriptural". Evidenele scripturale" sunt numai n teologie. Aceasta nu nseamn c n Biblie nu poate fi gsit sau mcar cutat nici un fel de cluzire, n orice caz, o asemenea cutare nu va fi o folosire teologic" a Bibliei. i poate c leciile istoriei ebraice vechi sunt pe acelai nivel cu oricare alte lecii ale trecutului. Trebuie s facem o deosebire mai atent ntre ceea ce era netrector i ceea ce nu efa dect provizoriu (sau condiionat de situaie") n vechiul legmnt (i nti de toate avem de depit limitrile sale naionale). Altfel am fi n pericolul de a trece cu vederea ceea ce a fost nou n noul legmnt. Chiar i n Noul Testament, trebuie s facem o distincie clar ntre aspectele sale istorice i cele profetice. Adevrata tem a ntregii Biblii este Hristos i Biserica Sa, nu naiuni sau societi, nici cerul i pmntul. Vechiul Israel era tipul" noului, i. e. al Bisericii Universale, nu al vreunei naiuni particulare sau de circumstan. Cadrul naional al

    35

  • Bisericii provizorii a fost nlturat de universalitatea mntuirii. Nu exist, dup Hristos, dect o singur naiune", genus Christianum - n clasica expresie, tertium genus - i. e. nsi Biserica, unicul popor al Iui Dumnezeu, i nici o alt descriere naional nu poate s pretind vreo chezie scriptural n plus: deosebirile naionale aparin ordinii naturii i sunt irelevante n ordinea harului.

    Biblia este complet. ns istoria sfnt nu s-a ncheiat nc. Canonul biblic nsui include o carte profetic: Apocalipsa. Exist mpria ce va s vin, desvrirea ultim, i prin urmare i n Noul Testament sunt profeii. ntreaga fiin a Bisericii este ntr-un sens profetic. Totui, viitorul are un neles diferit post Christum natum. Tensiunea ntre prezent i viitor are n Biserica lui Hristos un alt sens i caracter dect sub legea veche. Cci Hristos nu mai este doar n viitor, ci i n trecut, i prin urmare i n prezent. Aceast* perspectiv eshatologic este de o importan fundamental pentru dreapta nelegere a Scripturii. Toate principiile" i regulile" hermeneutice ar trebui re-gndite i reexaminate n aceast perspectiv eshatologic. Exist dou pericole majore ce se cer evitate. Pe de o parte, nu se poate stabili nici o analogie strict ntre cele dou Testamente, circumstanele legmintelor" lor fiind profund diferite: ele sunt descrise ca figura" i adevrul". O idee tradiional a exegezei patristice era aceea c Cuvntul lui Dumnezeu se descoper pe Sine n mod continuu i n diferite moduri, de-a lungul ntregului Vechi Testament. Totui, toate aceste teofanii ale Vechiului Testament nu pot fi puse niciodat pe acelai nivel sau n aceeai dimensiune cu ntruparea Cuvntului, ca nu cumva evenimentul crucial al mntuirii s fie dizolvat ntr-o umbr alegoric. Un tip" este mai mult dect o umbr" sau o imagine. In Noul Testament avem faptul nsui. Noul Testament este astfel mai mult dect o simpl figur" a mpriei ce va s vin. El este n esen sfera desvririi. Pe de alt parte, este prematur s vorbim de o eshatologie realizat", pur i simplu fiindc eschaton-ul nsui nu

    36

  • este nc realizat: istoria sfnt nu s-a sfrit nc. Ar putea fi preferat expresia: eshatologie inaugurat". Aceasta red n mod acurat caracterizarea biblic - punctul crucial al revelaiei se afl deja n trecut. Realitatea ultim" (sau noul") a intrat deja n istorie, dei stadiul final nu este nc atins. Nu mai ne aflm doar ntr-o lume de semne, ci suntem deja n lumea realitii, ns sub semnul Crucii. mpria a fost deja inaugurat, ns nu s-a mplinit nc. nsui canonul stabilit al Scripturii simbolizeaz o mplinire. Biblia este ncheiat tocmai pentru c Logosul lui Dumnezeu S-a ntrupat. Termenul nostru ultim de referin nu mai este acum o carte, ci o persoan vie. Cu toate acestea, Biblia i pstreaz nc autoritatea - nu numai ca o consemnare a trecutului, ci i ca o carte profetic, plin de indicii care arat spre viitor, spre captul final.

    Istoria sfnt a mntuirii se desfoar nc. Ea este acum istoria Bisericii care este Trupul lui Hristos. Duhul Mngietor locuiete deja n Biseric. Nici un sistem complet de credin cretin nu este totui posibil, cci Biserica se afl nc n pelerinajul ei. Iar Biserica pstreaz Biblia ca pe o carte de istorie, pentru a aduce aminte credincioilor despre natura dinamic a revelaiei dumnezeieti, n multe rnduri i n multe chipuri".

    37

  • Mintea scriptural pierdut1

    Aa cum este adevrul ntru Iisus"

    Nu se ateapt de Ia preoii cretini ca ei s-i propovduiasc propriile lor preri particulare, cel puin atunci cnd predic de la amvon. Preoii sunt mputernicii i hirotonii n Biseric anume pentru a propovdui Cuvntul lui Dumnezeu. Le sunt dai anumii termeni stabili de referin - anume, Evanghelia lui Iisus Hristos - i sunt angajai n vestirea acestui unic i venic mesaj. Este de ateptat de la ei s rspndeasc i s susin credina care a fost predat odinioar sfinilor". Desigur, Cuvntul lui Dumnezeu se cere s fie propovduit n chip eficace". Adic, ar trebui nfiat de fiecare dat n aa fel nct s transmit convingerea i s insufle' credina fiecrei noi generaii i fiecrui grup n parte. Mesajul poate fi reformulat n noi categorii, dac mprejurrile o cer. ns, nainte de toate, identitatea sa trebuie s fie pstrat.

    Trebuie s avem certitudinea c este propovduit aceeai evanghelie care ne-a fost predat, iar nu introdus n schimb vreo oarecare evanghelie strin" a cuiva. Cuvntul lui Dumnezeu nu poate fi potrivit sau adaptat n chip facil obiceiurilor i mentalitilor trectoare ale fiecrei perioade particulare, incluznd aici i timpurile noastre moderne. Din nefericire, suntem adesea nclinai s evalum Cuvntul lui Dumnezeu cu propria noastr msur, n loc de a ne conduce mintea dup

    1 Mulumim Preasfinitului Alexander Miieant pentru permisiunea i binecuvntarea de a publica acest material."The lost scriptural mind" a fost editat ntia oar n nr. din 19 dec. 1951 al revistei The Christian Century" sub titlul As the Truth is in Jesus". Copyr.: The Christian Century Foundation. Missionary Leaflet # E95, 466 Foothill Blvd, Box 397, La Canada, Ca 91011, Ed.: Bishop Alexander (Miieant)(revelation_interpretation.doc, 01-09-2002). Ed. by Donald Shufran, The lost

    ptural mind http://www.fatheralexander.org/booklets/english/scriptural_mind.htm

    http://www.fatheralexander.org/booklets/english/scriptural_mind.htm

  • msura lui Hristos. Mintea modern" este supus i ea judecii Cuvntului lui Dumnezeu.

    Omul modem i Scriptura

    ns tocmai n acest punct se face simit principala noastr dificultate. Cei mai muli dintre noi i-au pierdut integritatea minii scripturale, chiar dac mai pstreaz nc frnturi din modul de exprimare biblic. Omul modern se plnge ades c adevrul lui Dumnezeu i este oferit ntr-un idiom arhaic" - i.e. n limbajul Bibliei - care nu-1 mai reprezint i nu mai poate fi folosit n chip spontan. S-a sugerat recent c Scriptura ar trebui demitologizat" radical, aceasta nsemnnd a nlocui nvechitele categorii ale Scrierii Sfinte prin ceva mai actual. Totui urmtoarea problem nu poate fi ocolit: oare limbajul Scripturii nu este n realitate nimic altceva dect un nveli accidental i exterior din care urmeaz a fi degajat i eliberat o anumit idee etern" sau este mai curnd un vehicul venic al mesajului dumnezeiesc, care a fost mprtit odat pentru totdeauna?

    n procesul continuei reinterpretri", suntem n pericol de a pierde unicitatea Cuvntului lui Dumnezeu. Cum ns putem tlcui o poveste dac am uitat limbajul originar? N-ar fi oare mai sigur s ne plecm cugetul nostru spre particularitile mentale ale limbajului biblic i s renvm graiul Bibliei? Nimeni nu poate recepta evanghelia pn nu afl pocina - schimbarea minii sale". Cci n limbajul evanghelic pocina" (^ETavome - metanoeite) nu nseamn simpla recunoatere i cin sau peniten pentru pcate, ci exact o schimbare a minii" - o schimbare profund a atitudinii mentale i emoionale a omului, o nnoire integral a sinelui su, transformare care i are nceputul n lepdarea de sine, fiind desvrit i pecetluit de Preasfntul Duh.

    Trim acum o perioad de haos i dezintegrare intelectual. Se pare c omul modern nu a luat nc o hotrre, iar varietatea

  • prerilor nu las s se ntrevad nici o speran de mpcare. Poate c singurul stlp indicator pe care-1 avem spre orientare n ceaa mental a epocii noastre dezndjduite este tocmai credina care a fost predat odinioar sfinilor", n chipul aa de nvechit sau arhaic cum poate prea graiul Bisericii Primare, judecat prin prisma standardelor noastre schimbtoare.

    Propovduiete Dogmele Credinei!

    Ce anume, atunci, avem s propovduim? Ce a putea propovdui contemporanilor mei ntr-o vreme ca aceasta"? Nu este loc pentru nici o ezitare: sunt gata s propovduiesc i s binevestesc tuturor celor care m cheam s le mprtesc cuvntul mntuirii, aa cum a fost el transmis din generaie n generaie pn la mine printr-o tradiie nentrerupt a Bisericii Universale (Soborniceti, n. tr.). Nu m voi izola n mentalitatea vremii mele. Cu alte cuvinte, sunt gata s propovduiesc dogmele credinei".

    Sunt foarte contient de faptul c Adevrurile de credin constituie o piatr de poticnire pentru muli oameni din generaia noastr. Adevrurile de credin sunt simboluri venerabile, asemeni steagurilor zdrenroase fluturnd pe zidurile bisericilor naionale; dar pentru luptele actuale purtate de biserici n Asia, Africa, Europa i America aceste crezuri sunt aproape la fel de folositoare ca i halebardele sau archebuzele n minile unui soldat modem". Aceste rnduri au fost scrise cu civa ani n urm de un renumit crturar britanic, care este n acelai timp un devotat preot. Poate c nu le-ar mai fi scris n condiiile de astzi. Cu toate acestea, sunt nc muli care i-ar impropria din toat inima afirmaia viguroas de mai sus. S ne aducem aminte, oricum, c simbolurile de credin erau gndite n mod deliberat a fi scripturale, i tocmai stilul lor scriptural de exprimare face dificil receptarea lor de ctre omul modem.

  • ntmpinm astfel din nou aceeai problem: Ce putem oferi n locul Sfintei Scripturi? A prefera limbajul Tradiiei, nu din cauza unui conservatorism" lene i credul, sau a unei ascultri" oarbe fa de anumite autoriti" exterioare, ci din simplul motiv c nu pot afla o alt frazeologie mai potrivit. Sunt pregtit s m expun nvinuirii inevitabile de colecionar de antichiti" i fundamentalist". i a protesta, numind o asemenea acuzaie gratuit i eronat. Pzesc i mbriez dogmele credinei" ntru cunotin i din toat inima, deoarece am neles prin credin adecvarea i relevana lor peren la toate epocile i mprejurrile, inclusiv la o vreme ca aceasta de fa". i cred c tocmai aceste dogme ale credinei" pot impulsiona o generaie disperat ca a noastr, spre a ne rectiga curajul i viziunea cretin.

    Tradiia este vie

    Biserica nu este nici un muzeu de depozite fr via, nici o societate de cercetare". Depozitele sunt vii - depositum juvenescens, ca s folosim expresia Sfntului Irineu. Simbolul de credin nu este o relicv a trecutului, ci mai degrab sabia Duhului". Ceea ce avem de propovduit n zilele noastre este tocmai reconvertirea lumii la Cretinism. Este singura cale de ieire din impasul n care lumea a fost aruncat prin eecul cretinilor ce nu au reuit s fie cu adevrat cretini. Evident, doctrina cretin nu rspunde n mod direct oricrei probleme practice ivite n cmpul vieii politice sau economice. Aceasta nu o face de altfel nici Evanghelia lui Hristos. Cu toate acestea, impactul su asupra ntregului curs al istoriei omenirii a fost uria. Recunoaterea demnitii umane, mila i dreptatea i au rdcinile n Evanghelie. Noua lume poate fi ridicat numai de un om nnoit.

  • Ce a nsemnat Calcedonul

    i S-a fcut om". Care este semnificaia ultim a acestei afirmaii din Simbolul de credin? Sau, altfel spus, cine a fost Iisus, Hristosul i Domnul? Ce nseamn, n limbajul Sinodului de la Calcedon, faptul c acelai Iisus a fost om desvrit" i Dumnezeu desvrit", i totui o singur i unic personalitate? Omul modern" este de obicei foarte critic fa de aceast definiie de la Calcedon. Ea nu reuete s-i transmit nici un neles. Imageria" Simbolului de credin, dac i spune ceva, nu reprezint pentru el dect cel mult o producie poetic. Demersul su este, cred eu, n ntregime greit. Definiia" de la Calcedon nu constituie o afirmaie metafizic i nu s-a voit nicicnd a fi tratat n acest fel. Nici taina ntruprii" nu a fost neleas doar ca un miracol metafizic". Formula de la Calcedon era o mrturisire de credin, i prin urmare nu poate fi neleas cum se cuvine atunci cnd este scoas din experiena deplin a Bisericii. De fapt, este o afirmaie existenial".

    Formula de la Calcedon este, cum s-ar spune, un hotar intelectual al tainei sesizate prin credin. Mntuitorul nostru nu este un simplu om, ci nsui Dumnezeu. Aici se gsete accentul existenial al afirmaiei. Mntuitorul nostru este cineva care S-a pogort" i care, fcndu-se om", S-a identificat cu oamenii n frietatea unei viei i naturi cu adevrat umane. Nu numai iniiativa a fost dumnezeiasc, ci nsui Domnul Izbvirii a fost o Persoan divin. Deplintatea firii omeneti a lui Hristos nseamn tocmai adecvarea i adevrul acestei identificri mntuitoare. Dumnezeu intr n istoria omenirii i devine o persoan istoric.

    Aceasta sun paradoxal. Cu adevrat este o tain. i mai presus

  • omului (i preocupat n mod precis de destinul fiecruia dintre cei mici") nct a intervenit El nsui n haosul i mizeria vieii cufundate n pierzare. Iconomia divin nu este deci o simpl guvernare atotputernic a universului, mplinit de la o distan august de ctre maiestatea divin, ci o chenoz, o micorare- smerire de sine" a Dumnezeului slavei. ntre Dumnezeu i om este o relaie personal.

    Tragedia ntr-o Nou Lumin

    ntreaga tragedie uman apare deci ntr-o nou lumin. Taina ntruprii este o tain a iubirii dumnezeieti, a identificrii divine cu omul pierdut. Iar apogeul ntruprii a fost Crucea. Este momentul de cotitur al destinului omenesc. ns taina nfricoat a Crucii poate fi neleas numai n perspectiva mai larg a unei hristologii integrale, adic numai atunci cnd credem c Rstignitul era cu adevrat Fiul Dumnezeului celui viu". Moartea lui Hristos a reprezentat intrarea lui Dumnezeu n suferina morii omeneti (din nou n persoan), o pogorre la iad, iar aceasta nsemna sfritul domniei morii i inaugurarea Vieii venice pentru om.

    Corpul doctrinei tradiionale prezint o uimitoare coeren, ns aceast doctrin poate fi sesizat i neleas numai n contextul viu al credinei, adic ntr-o comuniune personal cu Dumnezeul personal. Numai credina face ca formulele s apar convingtoare; doar credina le d via. Pare paradoxal, i totui experiena tuturor celor ce au respectat lucrurile duhovniceti o arat limpede: nimeni nu ctig vreun folos de pe urma Evangheliilor pn ce mai nti nu se ndrgostete de Hristos". Cci Hristos nu este un text, ci o Persoan vie, i El locuiete n Trupul Su, Biserica.

    43

  • Un nou nestorianism

    Poate prea ridicol faptul de a sugera c ar trebui propovduit doctrina de la Calcedon ntr-o vreme ca aceasta". i totui exact aceast doctrin - realitatea despre care aceast doctrin depune mrturie - poate schimba ntreaga perspectiv duhovniceasc a omului modem. i aduce o libertate autentic. Omul nu este singur n aceast lume, i Dumnezeu se implic personal n evenimentele istoriei omeneti. Aceasta urmeaz direct din concepia integral a ntruprii. Prerea c disputele hristologice din trecut sunt irelevante pentru situaiile contemporane este o iluzie. De fapt, ele se continu i se repet n controversele vremii noastre. Omul modern, n chip deliberat sau incontient, este ispitit de extrema nestorian. Asta vrea s spun c el nu ia n serios ntruparea; Nu ndrznete s cread c Hristos este o persoan dumnezeiasc. Ar vrea s aib un mntuitor omenesc, care s fie doar asistat de Dumnezeu. Omul modem este mai preocupat de psihologia uman a Mntuitorului dect de taina iubirii dumnezeieti. Aceasta deoarece, n ultim instan, el se ncrede n mod optimist n demnitatea omului.

    Un nou monof izitism

    La cealalt extrem, asistm n zilele noastre la o renviere a tendinelor monofizite" n teologie i religie, cnd omul este redus la o total pasivitate, fiindu-i ngduit numai s asculte i s spere. Actuala tensiune ntre liberalism" i neo-ortodoxie" este n fapt o repunere n act a vechii confruntri hristologice, pe un plan existenial nou i ntr-o nou cheie spiritual. Conflictul nu se va putea aplana sau rezolva nicicnd n cmpul teologiei, pn nu va fi mbriat o viziune mai cuprinztoare.

    n Biserica primar, propovduirea avea un accentuat caracter teologic. Nu constituia o simpl speculaie. Noul Testament nsui este o carte teologic. Neglijarea teologiei n

    44

  • nvmntul laic din timpurile modeme este responsabil att pentru decderea religiei personale, ct i pentru sentimentul de frustrare ce domin spiritul modernitii. ntr-o vreme ca aceasta", ceea ce avem nevoie n Cretinism este tocmai o teologie profund i existenial. n realitate, att clerul ct i laicii sunt nsetai de teologie. i cum de obicei nu este propovduit teologia, ei ajung s-i nsueasc unele ideologii strine" i s le combine cu fragmente de convingeri tradiionale. Toat atracia evangheliilor rivale" din zilele noastre st n aceea c ele ofer un fel de pseudo-teologie, un sistem de pseudo-dogme. Ele sunt acceptate cu entuziasm de aceia care nu pot afla nici o teologie n cretinismul srcit al stilului modern". Acea alternativ existenial cu care muli oameni ai zilelor noastre se confrunt a fost pe bun dreptate formulat de un teolog englez astfel: Dogm sau... moarte". Epoca a-dogmatismului sau pragmatismului a luat sfrit. i prin urmare, slujitorii Bisericii trebuie s propovduiasc din nou doctrinele i dogmele - Cuvntul lui Dumnezeu.

    Criza modern

    Prima sarcin a propovduitorului contemporan este reconstruirea credinei". Nu este nicidecum o strdanie intelectual. Credina este harta adevratei lumi, i nu trebuie confundat cu realitatea nsi. Omul modern a fost prea mult preocupat de propriile sale idei i convingeri, de propriile sale atitudini i reacii. Criza modern precipitat de umanism (fapt incontestabil) a fost prilejuit de redescoperirea lumii reale, n care noi credem. Redescoperirea Bisericii este cel mai hotrtor aspect al acestui nou realism duhovnicesc. Realitatea nu mai este desprit de noi prin paravanul propriilor noastre idei. Ni se face iari accesibil. Realizm iari c Biserica nu este o simpl tovrie de credincioi, ci Trupul lui Hristos". Aceasta reprezint o descoperire a unei noi dimensiuni, o revelare a

    45

  • prezenei continue a Mntuitorului n mijlocul turmei Sale credincioase. Aceast descoperire arunc o nou lumin asupra suferinei prezente n existena noastr supus dezintegrrii, ntr-o lume cu totul secularizat. Este un fapt recunoscut deja de ctre muli, acela c adevrata soluie a tuturor problemelor sociale st cumva n reconstrucia Bisericii. ntr-o vreme ca aceasta", e nevoie s fie propovduit Hristos ntreg", Hristos i Biserica - totus Christus, caput et corpus, ca s ntrebuinm celebra expresie a Fer. Augustin. Poate c acest mod de a propovdui este nc neobinuit, dar pare s fie singura cale eficient de a binevesti Cuvntul lui Dumnezeu ntr-o perioad de descompunere i dezndejde ca aceea n care trim.

    Relevana Prinilor

    Triesc adesea un sentiment neobinuit. Atunci cnd citesc din vechii clasici ai teologiei cretine, i gsesc mai relevani pentru necazurile i problemele propriei mele epoci dect teologii moderni. Prinii erau angajai ntr-o lupt corp la corp cu problemele existeniale, cu acele descoperiri ale eternelor probleme descrise i consemnate n Sfnta Scriptur. A risca chiar s sugerez c Sf. Atanasie i Fer. Augustin sunt mult mai la zi dect muli dintre teologii notri contemporani. Raiunea este foarte simpl: ei aveau de-a face cu lucruri i nu cu hri, erau preocupai att de ce poate s cread omul, ct de ceea ce a fcut Dumnezeu pentru om. ntr-o vreme ca aceasta", este nevoie s ne lrgim perspectiva pentru a-i recunoate pe maetrii din vechime, i s ntreprindem pentru propria noastr epoc o sintez existenial a experienei cretine.

  • Catholicitatea Bisericii1

    Unirea teantropic i Biserica

    Hristos a biruit lumea. Biruina Sa const n faptul de a-i fi creat propria Sa Biseric. n mijlocul deertciunii i srciei, a slbiciunii i suferinei ce strbat istoria omenirii, El a aezat temeliile unei fiine noi". Biserica este lucrarea lui Hristos pe pmnt; este chipul i lcaul sfintei Sale Prezene n lume. Iar n ziua Cincizecimii, Duhul Sfnt S-a pogort asupra Bisericii, care era atunci reprezentat de cei doisprezece apostoli i cei mpreun cu ei. El a intrat n lume ca s locuiasc mpreun cu noi i s lucreze mai deplin dect o fcuse vreodat nainte, cci nc nu era dat Duhul, pentru c Iisus nu fusese nc preaslvit" (In. 7, 39). Sfntul Duh S-a pogort o dat pentru totdeauna. Aceasta este o tain nfricotoare i neptruns. El viaz i locuiete nencetat n biseric. n Biseric primim Duhul nfierii (Rom. 8, 15). Prin cutarea i primirea Duhului Sfnt devenim ai lui Dumnezeu n venicie. n Biseric se desvrete mntuirea noastr; sfinirea i transfigurarea, ndumnezeirea (Seoxru; - theosis) firii omeneti este nfptuit.

    Extra Ecclesiam nulla salus: n afara Bisericii nu este mntuire. Toat fora i ideea categoric a acestui aforism st n tautologia sa. n afara Bisericii nu este mntuire, pentru c mntuirea este Biserica. Cci mntuirea este descoperirea cii pentru oricine crede n numele lui Hristos. Revelaia poate fi aflat numai n Biseric, n Biseric, ca n Trupul lui Hristos, n organismul Su divino-

    Mulumim Preasfinitului Alexander Mileant pentru acordul i binecuvntarea de a traduce i publica textul de mai sus n limba romn. Traducerea s-a efectuat dup: "The catholicity of the Church", Missionary Leaflet # E95, Copyright 2002 Holy Trinity Orthodox Mission, 466 Foothill Blvd, Box 397, La Canada, Ca 91011, Editor: Bishop Alexander (Mileant), (catholicity_church_florovsky.doc, 01-08-2002), Edited by Donald Shufran, http://www.fatheralexander.org/booklets/english/catholicity_church_florovsky.htm

    http://www.fatheralexander.org/booklets/english/catholicity_church_florovsky.htm

  • uman, taina ntruprii, taina celor dou firi", indisolubil unite, se mplinete n mod continuu. n ntruparea Cuvntului este plintatea revelaiei, o revelaie nu numai despre Dumnezeu, ci i despre om. Cci Fiul lui Dumnezeu S-a fcut Fiul Omului", scrie Sf. Irineu, pentru ca omul la rndul lui s poat deveni fiul lui Dumnezeu" (Adv. Haeres. 3,10, 2). n Hristos, ca Dumnezeu-Om, sensul existenei omeneti nu este numai revelat, ci i mplinit. n Hristos, natura uman este desvrit, este nnoit, creat din nou. Destinul omenesc i atinge scopul, i de aici nainte viaa omului este, dup cuvntul Apostolului, ascuns cu Hristos n Dumnezeu" (Col. 3, 3). n acest sens, Hristos este Ultimul Adam" (1 Cor. 15, 45), om adevrat. n El este msura i limita vieii omeneti. El a nviat din mori ca nceptur (a nvierii) celor adormii" (1 Cor. 15, 20-22). El S-a nlat la Cer, i a ezut de-a dreapta lui Dumnezeu. Slava Sa este slava ntregii existene omeneti. Hristos a intrat ntru slava mai dinainte de veci, a intrat ntru ea ca Om i a chemat ntreaga umanitate s locuiasc mpreun cu El i n El. Dumnezeu, bogat fiind n mil, pentru multa Sa iubire cu care ne-a iubit, pe noi cei ce eram mori prin greealele noastre, ne-a fcut vii mpreun cu Hristos... i mpreun cu El ne-a sculat i mpreun ne-a aezat ntru ceruri, n Hristos Iisus (Ef. 2, 4-6). n aceasta st taina Bisericii ca Trup al lui Hristos. Biserica este deplintate (to nAi^ptopa) adic, desvrire, plinire (Ef. 1, 23). Sf. Ioan Gur de Aur tlcuiete cuvintele Apostolului dup cum urmeaz: Biserica este plinirea lui Hristos n acelai mod n care capul ntregete trupul i trupul este ntregit de cap. nelegem prin urmare de ce Apostolul observ c Hristos, ca i Cap are trebuin de toate mdularele Sale. Deoarece dac muli dintre noi n-ar fi fost unul mna, unul piciorul, unul vreun oarecare alt mdular, trupul Su n-ar fi fost complet. Trupul Su este astfel alctuit din toate mdularele. Aceasta nseamn: capul va fi plinit numai atunci cnd trupul este ntreg; atunci cnd toi suntem unii i ntrii n chipul cel mai deplin". (In Ephes. Hom. 3, 2; Migne, P.G. LXII. c. 26). Episcopul Teofan reia

  • tlcuirea lui Hrisostom: Biserica este plinirea lui Hristos n acelai fel cum pomul este plinirea smnei. Tot ceea ce este coninut n smn n chip condensat, i primete deplina dezvoltare n pom... El nsui este deplin i atot-desvrit, dar nu a atras nc la Sine umanitatea n deplintatea final. Omenirea intr numai treptat n Comuniune cu El i aa d o nou prisosin lucrrii Sale, care i atinge n acest fel desvrita sa mplinire. (Explan. Of Ep. To Ephes. M. 1893, 2. pp. 93-94. Pentru acelai punct de vedere, cf. the late Very Rev. J. Armitage Robinson, St. Paul's Epistle to the Ephesians, pp. 44-45,1. 403; short ed. pp. 57-60).

    Biserica este ea nsi deplintate; este continuarea i plinirea unirii dumnezeiesc-omeneti. Biserica este umanitate transfigurat i regenerat. Sensul acestei regenerri i transfigurri st n faptul c n Biseric omenirea devine o unitate, ntr-un trup" (/. 2, 16). Viaa Bisericii nseamn unitate i unire. Trupul este legat" i crete" (Col. 2,19) n unitatea Duhului, n unitatea dragostei. Domeniul Bisericii este unitatea. i, desigur, aceast unitate nu este una exterioar, ci este luntric, organic. Este unitatea trupului viu, unitatea organismului. Biserica constituie o unitate nu numai n sensul c este una i unic; este o unitate, nti de toate, deoarece nsi fiina sa const n a uni din nou umanitatea frmiat i dezbinat. Tocmai aceast unitate nseamn sobomicitatea" sau catholicitatea" Bisericii. n Biseric, omenirea trece ntr-un alt plan, ncepe un nou mod de existen. O nou via devine cu putin, o via autentic, deplin i desvrit, o via soborniceasc (catholic), n unitatea Duhului, ntru legtura pcii" (/. 4, 3). ncepe o nou existen, un nou principiu de via, dup cum Tu, Printe, ntru Mine i Eu ntru Tine, aa i acetia n Noi... ca s fie una, precum Noi una suntem" (In. 17, 21-22).

    Aceasta este taina reunirii finale dup chipul Unitii Preasfintei Treimi. Ea se realizeaz n viaa i zidirea Bisericii; este taina sobornicitii,


Recommended