+ All Categories
Home > Documents > FLOARE ALBASTRA.ppt

FLOARE ALBASTRA.ppt

Date post: 21-Nov-2015
Category:
Upload: mihaelagirlea
View: 1,098 times
Download: 59 times
Share this document with a friend
10
de MIHAI EMINESCU ANALIZA TEXTULUI LITERAR
Transcript
  • de MIHAI EMINESCU

    ANALIZA TEXTULUI LITERAR

  • Floare albastr este o poezie publicat la 1 septembrie 1873 n revista Convorbiri literare, constituind, dup cum spunea Vladimir Streinu primul mare semn al operei viitoare.

    i are punctul de plecare n mitul romantic al aspiraiei ctre un ideal prin iubirea pur, desvrit.

    Din punct de vedere al specie literare, Floare albastr poate fi considerat o meditaie pe tema iubirii, o idil desfurat ntr-un cadru feeric, o eglog pe tema fericirii i a iubirii ca form de cunoatere, o elegie care prezint condiia uman tragic.

  • Titlul poeziei este alctuit dintr-o sintagm cu valoare metaforic subsitantivul floare, reprezentnd frumuseea, delicateea, efemeritatea, planul terestru, uman i adjectivul albastr sugernd puritatea, infinitul cosmic, aspiraia spre infinit. Motivul romantic al florii albastre este frecvent ntlnit n literatura german, la Novalis, unde floarea albastr se metamorfozeaz n femeie lund chipul iubitei i tulburnd inima eroului, dar i in poezia romantic italian a lui Leopardi. La Eminescu, motivul floarii albastre sugereaz nostalgia infinitului i femeia ideal. Temele sunt multiple, specific romantice: dragostea, natura, condiia omului de geniu care aspir ctre cunoaterea absolut att n plan spiritual ct i sentimental

  • Structural, poezia ia forma unui monolog dialogat, un dialog rememorat de eul liric masculin, fapt pentru care pot fi distinse dou planuri, inegale ca ntindere: un plan este al femeii, cellalt al brbatului. Cele dou planuri alterneaz, conturnd 4 secvene lirice: - primele trei strofe aparin vocii lirice feminine care reproeaz brbatului retragerea ntr-un univers apolinic (al cunoaterii, rece, izolat), incompatibil iubirii- strofa aIV-a introduce vocea masculin meditativ care va reevala afirmaiile de odinioar ale fetei- strofele 5 13 reiau vocea liric feminin care cheam la iubire, conturnd totdat, sub forma feeric a reverie (n imaginaie), spaiul i povestea ntlnirii- ultimele dou strofe recuperez vocea eului liric masculin care reflecteaz trist la inutilitatea ncercrii de a atinge absolutul prin iubire

  • Prima secven (strofele 1-3) cuprinde un repro determinat de intuiia feminin. Fata simte n preocuprile abstracte (intelectuale) ale brbatului pericolul nstrinrii de ea. Cufundarea lui n stele i n nori i-n ceruri nalte, gndirea lui plin de imaginile cmpiilor Asire, ale ntunecatei mri i ale nvechitelor piramide care urc-n cer vrful lor mare o determin s-l avertizeze asupra capcanei n care ar putea s cad, confundnd cile fericirii: Nu cta n departare/ Fericirea ta, iubite!.

  • A doua secven (strofa 4) are dublu rol, fixeaz povestea n amintirea eului liric i confer poeziei caracter de meditaie. Senzaia de poveste evocat este dat de prezena n text a unui narator, marcat de pronumele personal eu, i a unor scurte precizri, care delimiteaz planurile: Astfel zise mititica/ Dulce netezindu-mi prulExclamaia meditativ: Ah! Ea spuse adevrul/ Eu am rs, n-am zis nimica demonstreaz c povestea de dragoste este pus ntr-o ram, ntr-o alt poveste, a brbatului. Prima secven capt astfel sensuri profunde, fiind marcat de o iremediabil tristee care va umbri idila din secvena urmtoare i va culmina n finalul poeziei

  • A treia secven (strofele 5 - 12) este o lecie de iniiere ntr-un segment al existenei pe care brbatul l minimalizeaz. De aceea natura este paradisiac, iubita este frumoas i nebun, adic dispreuitoare de convenii, dragostea este neprefacut i total. Eminescu recompune idila imaginat de fat dup modelul biblic al perechii unice din grdina raiului. Cadrul natural este ns autohtonizat: e gura raiului din cntecul popular, cu luminiuri, cu stnci gata s se prvale n prpastie, cu izvoare care plng, cu trestii nalte i foi de mure, cu soare i lun. Popular este i limbajul copilei, care se alint n spiritul oralitii rneti: de nu m-ai uitat ncalte, voi cerca, mi-oi desface, cine treab are. Povestea fetei reprezint n fapt o alternativ (variant) existenial mpotriva durerii de care sufer barbatul eminescian, provocat de dorina nemsurat de cunoatere. A acceptarea existenei sentimentelor aduce fericirea, desvrirea n plan uman. Dulcea copil apare astfel ntr-o alt ipostaz, mult mai profund, devine simbol al unei sperane la care omul n-a renunat niciodat, aceea de mplinire. Ea descoperise pe ci mai simple i mai directe, un adevr fundamental, pe care brbatul se ncpneaz s-l ignore, anume c fericirea nu poate fi descoperit n lumea lipsit de via a crilor, n singurtate: Ah! Ea spuse adevarul/ Eu am rs, n-am zis nimica.

  • Ultima secven (strofele 13 - 14) ne readuce ntr-un prezent ulterior (care urmeaz) idilei descrise. Primul catren este de tranziie, cuprinznd o scurt micare narativ prin care este recuperat vocea poetului: nc-o gur - i dispare/ Ca un stlp eu stau n lun!/ Ce frumoas, ce nebun/ E albastra-mi, dulce floare!.Punctele de suspensie fac loc refleciei poetului i marcheaz ierea din reverie.Strofa final vorbete despre moartea simbolic a iubirii care las loc sentimentului de regret: i te-ai dus, dulce minune/ -a murit iubirea noastr, sentiment accentuat prin repetiia Floare-albastr! floare-albastr!Ultimul vers Totui este trist n lume! reia ideea iniial a dublei interpretri a experienei trite dragoste dar i cale de cunoatere, experien pus n slujba dorinei de atingere a idealului. Din perspectiva eecului suferit, poetul constat ca i cum s-ar afla n faa unei scene pe care piesa a luat demult sfrit c nici aceast cale de cunoatere nu i-a adus fericirea pe care i-o dorea a mplinirii spiritual totale: n lumea oamenilor comuni este la fel de mult singurtate i tristee ca i n lumea crilor.

  • Din punct de vedere stilistic, Floare albastr surprinde, ca i celelalte idile, prin prospeimea i naturaleea limbajului, prin graia exprimrii. Aceste trsturi rezult din valorificarea extraordinar de rafinat a lexicului popular, a vorbirii rneti i a fonetismelor caracteristice graiului moldovenesc prin care este conturat portretul fetei si un cadru natural paradisiac: ncalte, codrul de verdea, izvoare, stnca, bolta cea senin, foi de mure, sat, vale, al porii prag, ntunecime etc.Acest cadru, care reface imaginea Edenului cu unele elemente autohtone, se afl n antitez cu cel sugerat la inceput n monologul fetei, unde stelele, norii, cmpiile Asire, ntunecata mare i piramidele nvechite construiesc un spaiu strin i abstract, incompatibil cu locul iubirii. Cuvintele, dei foarte cunoscute, aparin acum altui orizont lingvistic, fata ncercnd prin ele s schieze universul spiritual al poetului. De reinut n al doilea rnd, verbele care sugereaz oralitatea popular, cu unele accente regionale:, vom sedea, mi-i spune, voi cerca, mi-i inea, cui ce-i pasa

  • Versificaia poeziei este trohaic, n spiritul ritmului popular, ceea ce nseamn ca accentele produc un ritm cobortor, trist, de alintare, dar i de tnguire. Nu altfel sunt manifestrile fetei care se plnge gale de pericolul de a fi prsit i se alint ntr-un spectacol erotic, prin care ncearc s-l seduc pe brbatul ales.Versurile sunt scurte i uniforme; aproape toate au opt silabe, cu excepia versului nti i patru din strofele apte, zece, doisprezece care sunt de apte silabe. Rima mbriat are rare asonane (caldur-gur, frunze-ascunse), ceea ce confer versurilor de mijloc o sonoritate melodioas, nalt


Recommended