+ All Categories
Home > Documents > FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de...

FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de...

Date post: 04-Jun-2018
Category:
Upload: petru-stefaroi
View: 228 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 67

Transcript
  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    1/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 1

    PetruSTEFAROIEXPLICAII EXISTENIAL-UMANISTE

    ALE TULBURRILOR DE ADAPTARE A COPILULUIN FAMILIA SUBSTITUTIV(ediie revizuit)

    Despre Colecia electronicFILOZOFIE I ASISTEN SOCIAL UMANIST /4

    Introducere /15

    Teoria i valorile existenial-umaniste n asistena social/21

    Tulburri de adaptare ale copilului n familia substitutiv/26

    Incongruena ontologic-empatetic copil familie substitutiv - explicaie fundamental a

    tulburrilor de adaptare /31Distorsiunile existenial-psihosociale n procesulde integrare /39

    Metode existenial-umaniste n practica asistenei socialea copilului i familiei /44

    Concluzii /52

    Bibliografie /62

    Brief presentation and summary /65

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    2/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 2

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    3/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 3

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    4/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 4

    DespreColecia electronic

    FILOZOFIE I ASISTEN SOCIAL UMANIST

    Filozofia asistenei sociale umaniste pornete de laconceptul de OM, i, n consecin, de la cel de umanism,de umanism social, promovnd paradigma ontologic-

    umanist, fenomenologic i existenialist a teoriei ipracticii specifice. De asemenea, contribuie, n mare

    msur,la constituirea sistemului de valori specifice dari la definirea misiunii fundamentale, a scopurilor i

    obiectivelor generale.Aport esenialare i n formulareanormelor, codurilor etice de practic ale profesionitilori serviciilor.

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    5/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 5

    Lucrarea de fa este publicat n cadrul Coleciei electroniceFILOZOFIE I ASISTEN SOCIAL UMANIST, la rndul eiparte a Proiectului ASISTENA SOCIAL UMANIST, care esteconceput i ca un cadru teoretic, axiologic i metodologic, unforum filozofic, tiinific i profesional, n care s se poatconstitui ceea ce s-ar putea numi teoria, axiologia i metodologiaasistenei sociale umaniste, pornindu-se de la ideea c nu este

    vorba totui de o form distinct de asisten social, ci maidegrab de o filozofie, care genereaz n consecin o reafirmare avalorilor umaniste fundamentale ale asistenei sociale,ncorpornd, totodat, ntr-o teorie coerent nou tot ce a ptrunsn asistena social n ultimile decenii din psihologia ipsihoterapia umanist, din microsociologie i sociologiaumanist, filozofia drepturilor omului i, mai ales, ceea ce s-a

    consacrat ca metod umanist n literatura i practica asisteneisociale.

    Modalitatea principal de promovare a obiectivelor proiectului oconstituie publicarea de articole i cri, att n format clasic ct ielectronic.

    Apariii n cadrul proiectului pot fi considerate i articolelenoastre aprute n Revista de Asisten Social (Social Work

    Review) a Facultii de Sociologie i Asisten Social din cadrulUniversitii Bucureti, publicat de Editura Polirom, respectivParadigma umanist a asistenei sociale sau scurt introducere nasistena social umanist (nr. 1, 2012), Perspectiva umanistasupra clientului n asistena social (nr. 1-2, 2009), Tulburri

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    6/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 6

    de dezvoltare socioafectiv ale copilului instituionalizat (nr. 1-2,2008) i Specificul managementului (eficient) n domeniul

    asistenei sociale (nr. 3, 2007). La acestea se adaug volumulpublicat la Editura Lumen n 2009, respectiv Teoria Fericirii nAsistena Social: De la managementul ngrijirii la managementulfericirii, prin care am ncercat s contribuim la o deplasareradical a accentului, n special n asistena social a copilului, depe practica ngrijirii pe practica fericirii, empowermentuluispiritual i dezvoltrii umane, propunnd totodat i o teorie a

    fericirii n asistena social, care s se alture celorlalte teorii, nmajoritate fundamentate pe paradigma structuralist sau pemodelul medical-emoional de reprezentare i abordare aclientului. n scopul promovrii valorilor, teoriilor i practicilorumaniste din asistena social i protecia copilului am publicat io serie de articole de popularizare tiinific i informare npublicaii zonale, pe care nu le mai enumerm.

    Lucrarea n care reuim s prezentm i s enunm n modasumat i clar obiectivele proiectului, i s explicitm, inclusiv dinpunct de vedere filozofic (valori, principii, deontologie, doctrinetc.), conceptul de asisten social umanist, ca a treia cale nteoaria i practica asistenei sociale contemporane, este Calitipsihologic-sufleteti ale profesionistului n asistena socialumanist, publicat prin CreateSpace, Charleston SC,

    Amazon.com, USA, volum n format tiprit, disponibil prinAmazon.com, CreateSpace.com i alte magazine online.

    O contribuie crucial n conturarea sistemului de valori, teorii imetode ale asistenei sociale umaniste i impunerea Proiectului cai cadru de promovare i publicare l-au avut i alte lucrripublicate n format electronic, n spaiul virtual; le enumerm pe

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    7/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 7

    cele mai reprezentative: Calitile sufleteti ale profesionistuluin practica asistenei sociale umaniste (dou ediii); Orientarea

    umanist n tiinele i practicile sociale; Sociologie umanist.Orientarea umanist n sociologia mileniului III; Empatia icompatia n relaiile i grupurile sociale; Paradigme i abordarisociologice contextualiste in asistena social; Integrarea social-ontologic a copilului n familia substitutiv; Sociologie iasisten social umanist, Noi provocri la adresa psihologieideterminate de comunicarea i convieuirea n mediul virtual;

    Spiritual Qualities of the Professional in Humanistic Social WorkPractice; Humanistic Social Work Theories and Methods.

    Lucrrile electronice sunt grupate i publicate, cele maiimportante, n trei colecii, respectiv Colecia ElectronicPsihologie i Asisten Social Umanist, Colecia ElectronicSociologie i Asisten Social Umanist i Colecia ElectronicFilosofie i Asisten Social Umanist.

    n ceea ce privete Colecia Electronic Filosofie i AsistenSocial Umanist, unde este publicat i lucrarea de fa, unuldintre scopurile de baz este acela de a contribui la statuarea ifundamentarea filozofic a teoriei, epistemologiei asisteneisociale umaniste n contextul disputei filosofic-doctrinare dintreasistena social tradiional (traditional social work) sauconvenional i asistena social critic (critical social work),

    radical sau structural. Intenia noastr fiind aceea de a susinei filosofic consacrarea asistenei sociale umaniste ca a treia cale,o paradigm de asisten social adecvat nceputului de mileniuIII, condiiilor sociale, economice, culturale i umane ale noilorvremuri.

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    8/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 8

    Totui, impunerea acesteia, n teoria i practica asistenei sociale,n mod consistent i definitiv nu este un proces uor i automat,

    nu se poate limita nici la o simpl cumulare a conceptelor,teoriilor i practicilor de orientare umanist, importate din altedomenii ale stiinelor i practicilor sociale, ci necesit construireaunui sistem/ cadru teoretico-metodologic propriu, structuratdup paradigma epistemologic-descriptiv consacrat a tiinelori practicile sociale, n care s fie abordate, n mod distict, aspectecheie, precum fundamentarea teoretic, valori de baz, teorii

    surs i specific, resursele i mijloacele de baz ale practicii,metode i specificul practicii, problema personalului, asistenasocial umanist a familiei i copilului, asistena social umanista vrstnicilor, persoanelor cu nevoi speciale, imigraniloretc.

    Mai departe, este necesar o clar definire a conceptului deasisten social umanist, specificul teoriei, contextului filosofic-doctrinar, origini, surse, modele, categoriile, valorile, orientrile,

    metodele i practicile umaniste din asistena social, sistemulasistenei sociale umaniste, domeniile, tiinele i practicilesociale de la care se alimenteaz teoretic i metodologic, nprincipal propria literatur umanist de specialitate, dar ifilosofia omului i fiinei (umane), tiinele sociale umaniste(psihologia i psihoterapia umanist, sociologia umanist,pedagogia umanist), teoriile i paradigmele epistemologic-

    metodologice postmoderne etc.O atenie sporit trebuie s se acorde conturrii unor orientriinterne sau forme, doctrine de asisten social umanist, precumasistena social umanist-solidarist i asistena socialumanist-pozitiv.

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    9/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 9

    ns sarcina cea mai important pare o fi aceea de a identifica idefini, i din punct de vadere filozofic, problematica specific,

    misiunea i obiectul asistenei sociale umaniste. Noi credem, dinacest punct de vedere, c esenial este reprezentarea problemeisociale ca problema uman/ sociouman; vulnerabilitatea,reziliena, situaia de risc, situaia de dificultate definite n primulrnd ca probleme umane apoi ca sociale.

    Obiect al evalurii i interveniei fiind, n aceast ordine de idei isuferina, trauma, nefericirea, nemplinirea personal, eecul,

    problemele existeniale, dramele personale i colective, pierderea,durerea, separarea, dezrdcinarea, neadaptarea, deviana,singurtatea, dezumanizarea prin degradare spiritual,educaional i moral, dezumanizarea prin tehnologie,nedezvoltarea personal, uman, sociouman i comunitar etc.

    n opinia noastr, punct de vedere exprimat n articolulPerspectiva umanist asupra clientului n asistena social,

    aprut n Revista de Asisten Social, nr. 1-2, 2009, notadefinitorie a teoriei asistenei sociale umaniste este dat de moduln care reprezentat i abordat clientul (individual i colectiv),prioritiznd, aadar, reprezentarea persoanei n primul rnd caeu, fiin uman, suflet, ca valoare i resurs principal apracticii, promovnd dreptul i nevoia persoanei la fericire,mplinire personal i demnitate (autonomie), n practic

    urmrind schimbarea i reabilitarea prin empowerment,umanizare i dezvoltare spiritual, opernd asupra dimensiuniiproiectiv-aspiraionale, urmrind nu doar integrarea socialelementar, mecanic ci i fericirea i mplinirea persoanei(clientului), bunstarea social, uman, spiritual i cultural,normalitatea/ normalizarea relaiilor i convieuirii umane n

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    10/67

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    11/67

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    12/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 12

    de autoorganizare i autogospodrire, abiliti, competene ideprinderi profesionale, creativitatea, eficiena personal,

    adaptabilitatea/ adaptarea i integrarea social/ sociouman).Paradigma ontologic reliefeaz n principal rolul sufletului ieului iar cea psihologic-comportamental rolul funciilor psihicei conduitei inter-personale.

    Noi operm cu teoria onto-personologic a personalitii n caresufletul este un produs social al interaciunii subiectului ontic cucellalt, cu mediul, valorile, habitatul domestic. Sufletul afectiv

    este reprezentat ca sum transmergent de persoane,determinnd ataamentul interpersonal, sentimentul de aparteni solidaritatea de grup, iar sufletul spiritual este reprezentat casum emergent/ transmergen de valori, sentimente generalumane, determinnd capacitatea empatic/ compatetic,sensibilitatea spiritual, sensibilitatea uman, iubirea de oameni.

    Teme emblematice ale asistenei sociale umaniste, din perspectiva

    personalitii ca resurs dar i ca problem pot fi: sufletul caresurs n practica asistenei sociale umaniste, personalitateaclientului, sistemul client i problema social/ uman,personalitatea clientului (social) i problema social/ uman,problemele/ tulburrile psihologic-sufleteti, imaturitatea/nedezvoltarea psihologic, imaturitatea/ nedezvoltareaaptitudinal-pragmatic, imaturitatea/ nedezvoltarea socio-

    comportamental, personalitatea imatur i sistemul client,personalitate imatur i problem social, clientul capersonalitate tulburat/ modificat, personalitatea ca factorproactiv i mijloc/ instrument de intervenie.

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    13/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 13

    Dac pn aici am schiat partea teoretic a ceea ce ar putea fi atreia cale n asistena social, n cele ce urmeaz ne vom referi la

    partea practic-metodologic i la problema personalului.

    Exist, i n acest caz, aspecte teoretice introductive care nu pot fievitate precum definirea specificului practicii i metodelor, aobiectivelor, valori i principii ale practicii n asistena socialumanist, concepte precum evaluarea i diagnoza, intervenia ischimbarea.

    n ceea ce privete metodele, cele mai folosite ar fi practicile imetodele adoptate/ adaptate din psihoterapia umanist, cuintervenia centrat pe client, intervenia centrat pe sistemulclient, intervenia centrat pe contextul sociouman, moral icultural, metodele gestaltiste, metodele tranzacionale, metodeleexistenialiste, metodele transpersonale i de emanciparespiritual, metodele i tehnicile de grup. Importante sunt imetodele pozitive i apreciative, metoda balanei, practicile bazate

    pe dovezi.

    Concluzionnd, i revenind la problema fundamentrii filosofice aasistenei sociale umaniste, ideea care se impune este aceea c trebuie s porneasc de la conceptul de OM, i, n consecin, dela cel de umanism, de umanism social, precum i concentrarea peparadigma ontologic-umanist, fenomenologic i existenialist ateoriei i practicii specifice.

    De asemenea, filosofia contribuie la constituirea sistemului devalori dar i la definirea misiunii fundamentale, scopurilor iobiectivelor generale. De asemenea, contribuie crucial are i nformularea normelor, codurilor etice de practic aleprofesionitilor i serviciilor. (Seciune preluat - adaptat i

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    14/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 14

    prelucrat - din volumul Caliti psihologic-sufleteti aleprofesionistului n asistena social umanist, Petru tefroi,

    2013, CreateSpace, Charleston SC, Amazon.com Company).

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    15/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 15

    INTRODUCERE

    ntruct procesul de integrare a unui copil, dup ce afost separat de grupul de origine, presupune

    contrapunerea/ congruena ontologic a dou existene,universuri existeniale distincte, copilul i familiasubstitutiv, considerm c sursa fundamental ainadaptrii copilului i previzibilelor tulburri, estereprezentat, n explicaie ontologic, existenial-

    umanist, tocmai de incongruena ontologic/existenial a celor dou onto-sisteme, aprioric unice,singulare, ireductibile.

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    16/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 16

    n perspectiva valorilor asistenei sociale umaniste creterea,educarea, ngrijirea copiilor altundeva dect n familia naturaleste o anomalie i o form foarte grav de maltratare, socio-afectiv.

    Studiile, dar i experiena practic relev aspectul c fenomenulpsihologic cel mai ngrijortor aferent creterii copilului n diferiteforme de plasament, inclusiv n familii substitutive, estedeteriorarea, tulburarea vieii i dezvoltrii socioafective aacestuia, cu efecte grave asupra creterii i dezvoltrii bio-psiho-sociale generale.

    Despre copiii care prsesc sistemul de protecie se tie c seintegreaz foarte greu n societate. i gsesc cu dificultate un locde munc sau l pierd cu uurin dup angajare, se integreazgreu n grupuri, au o via civic precar, au mari probleme n alega prietenii durabile, ntemeiaz cu dificultate familii proprii,sunt mai predispui la conduite deviante.

    Lucrurile nu s-a schimbat foarte mult, n ara noastr,nici dupce sistemul de protecie a copilului a cunoscut mbuntirimajore; au disprut multe centre mamut, de tip clasic, au aprutalternativele de tip familial, au avut i au loc mari investiii.

    Indiferent de nivelul de dezvoltare socio-economic, majoritatea

    rilor lumii se confrunt cu problema separrii copilului defamilia natural, n cele mai multe cazuri prin abandon. Chiar nstate foarte dezvoltate din punct de vedere economic sau socialfoarte muli copii sunt crescui i educai altundeva dect nfamilia natural. De exemplu, n Statele Unite ale Americii,conform US Department of Health and Human Services peste

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    17/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 17

    500 000 de copii sunt crescui n medii sau familii substitutive(foster care), marea majoritate fiind, nainte de instituionalizare,

    victime ale diferitelor forme de abuz i neglijare. Lucrurile suntdesigur mult mai grave n statele emergente sau srace.

    Din pcate, chiar dup plasamentul copilului n familiisubstitutive (foster family) sau instituii, cei mai muli dintre copiintregistreaz frecvente tulburri de adaptare, psihice saucomportamentale (A.J. Sedlak, D.D.Boadhurst, 1996). Indiferentde cauzele evidente i incontestabile explicaiile tulburrilor de

    adaptare a copilului n familia substitutiv, ca i a tuturorproblemelor sociale cu care se confrunt serviciile de asistensocial din toat lumea au variat n funcie de paradigmeletiinifice, filosofice sau epistemologice utilizate. Pe parcursultimpului, n gndirea social occidental, s-au profilat, cadominante, dou tipuri mari de explicaii/abordri epistemologic-metodologice fundamentale: universaliste i contextualiste, sau

    existenialiste.Explicaiile universaliste se bazeaz pe teza c realitile umaneau pattern-uri, tipare unitare, universale de structurare,funcionare, genez sau dezvoltare (C.H.Cuin, 2006), de aceeacunoaterea i modearea teoretic a unui caz particular permiteatribuirea caracteristicilor tuturor cazurilor din spea respectiv.n asisten social a familiei i copilului monada universalist

    opereaz prin reprezentarea structural-funcional a acesteia;prin plasarea copilului n familia substitutiv se reface, teoretic, osituaie de normalitate, copilul recptnd apriori statul pierdutde fiic/fiu, sor/frate, membru al unei familii etc.

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    18/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 18

    Spre deosebire de explicaiile i metodele de tip universalist celeexistenialist-contextualiste reprezint entitatea sociouman ca

    existen unic, nerecurent, foarte complex, multi-dimensional, de aceea adevrata cunotere sau succes alinterveniei sunt condiionate de luarea n considerare a tuturorfactorilor implicai, ontologic- contextuali culturali, socio-economici ori psihologici concrei i nu doar a unor esene saustructuri imuabile universale (L. M. Healy, 2007, p.12).

    Faptul c adminstrativ sau strict social copilul dobndete statutul

    de copil, fiu/ fiic etc. nu nseamn c integrarea este dejarealizat. Totul trebuie reluat de la zero, cu factorii ontologic-culturali specifici, contextul i persoanele concrete antrenate nproces, sub semnul noii realiti socio-umane create. Nu are locun simplu act de incluziune formal a unui element ntr-un sistemdat ci este un proces mutual de reconstrucie ontologic.

    Literatura social contextualist-existenialist reliefeaz i

    aspectul c fiecare ar, fiecare regiune, fiecare familie are untrecut propriu, cultur i condiii socio-economice specifice i deaceea problemele care intr n atenia serviciilor de asistensocial trebuiesc analizate, abordate i prin prisma acestorcaracteristici de unicitate.

    Interpretarea i abordarea superficial, neadaptat, addliteram, sau eronat a metodelor universale se constituie,

    probabil, n una dintre cauzele eecului multor programe deasisten social, a creterii numrului de persoane sau categoriisociale asistate, sau a slabului interes pentru asistena socialpreventiv (A. Muntean, J. Sagebiel, 2007, p.235). n activitateacurent de evaluare, a profesionitilor din asistena social,

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    19/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 19

    gndirea i metoda contextualist impune, n principalevideniarea unor specificiti locale i caracteristici de unicitate.

    Atenia se focalizeaz, n principal, pe:

    relaiile, fenomenele i procese psihosociale ori empatetice (deataament) specifice;

    caracteristici ale culturii organizaionale; caracterististicile socio-organizaionale; caracteristici legate de cultura local, religie, etnie; specificitii psiho-socio-culturale, antropologice i economice

    ale situaiei de dificultate;

    gradul de integrare cultural i ontologic-empatetic aclientului individual sau colectiv.

    Dihotomizarea epistemologic-metodologic se regsete i nsistemul de concepte, teorii sau n lucrrile aprute. Concepteprecum asisten social universal (universal social work) (M.Gray, J. Fook, J, 2004), sau asisten social internaional(international social work) (L. M. Healy, 2008) - n spiritulorientrii universaliste, i asisten social contextualist(contextualist social work) (L. Mjoset, 2009), asisten socialexistenialist ori umanist n spiritul gndirii existenial-

    contextualiste,sunt tot mai mult utilizate att n mediul academicct i n cel profesional. Gndirea social existenialist-umanisteste reflectat, printre altele, n lucrri precum Existenial SocialWork de D. F. Krill (1978), Humanistic Sociology de F.Znaniecki (1969) etc.

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    20/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 20

    n aceast lucrare ncercm s explicm tulburrile de adaptare(emoionale, de comportament etc) ale copilului din familia

    substitutiv prin intermediul teoriilor i paradigmelor existenial-umaniste ntr-o raportare epistemologic-metodologic laexplicaiile de tip univesalist.

    ntruct procesul de integrare a unui copil, dup ce a fost separatde grupul de origine, presupune contrapunerea/congruenaontologic a dou existene, universuri existeniale distincte,copilul i familia substitutiv, considerm c sursa fundamental

    a inadaptrii copilului i previzibilelor tulburri, estereprezentat, n explicaie existenial-umanist, tocmai deincongruena ontologic a celor dou sisteme, aprioric unice,singulare, ireductibile.

    Pentru cunoaterea i evaluarea acestor procese, acestor tipuri derelaii este util, aadar, i o abordare n paradigmele gndiriiexistenialiste, apelul la filozofia existenei (ontologie), la valorile

    fundamentale ale existenei umane, individuale i colective.Constituie o resurs extraordinar de mbogire a literaturiisociale, a metodelor/paradigmelor investigative i de intervenie,dar mai ales o ans n plus pentru copiii aflai n dificultate.

    Prin conceptele i valorilor acestei gndiri se pot integra n ecuaiacomplex diagnostic a unei situaii de dificultate postulate/concepte precum: comunitate empatetic familial, congruen/

    incongruen ontologic copil - familie substitutiv, metodeexistenial-umaniste de evaluare i intervenie etc.

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    21/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 21

    TEORIA I VALORILE EXISTENIAL-UMANISTE

    N ASISTENA SOCIAL

    n existenialism Fiina (persoanei) se construiete onto-genetic, ea nu exist aprioric ci se confecioneaz din

    multitudinea de experiene de la nivelul tritului saucontiinei prin interaciunea cu Cellalt (persoane, valorietc). IniialFiina este o lips, ns o lips ancestral, cu unproiect, iar rolul fundamental n constituirea Fiinei/proiectului este reprezentat de Cellalt, cellalt semnificativ.Lipsa fizic sau simbolic, inconsistena, fluctuaiaprezenei celuilalt reprezint surs crucial de angoas,nelinite i nedezvoltare personal, de constituiredefectuoas sau insuficient a Fiinei (inconsistenontologic). Eventuala separare definitiv de cellaltsemnificativ, dup constituirea Fiinei, conduce, ca tendin,la disoluie a sinelui, a fiinei, pentru c, mai ales n cazulcopiilor, Fiina se construiete ontogenetic preponderentprin contientizarea i trirea celuilalt drag (mama,tata). Cellalt devine altfel parte ontologic a sinelului/

    fiinei/eului i surs de Existenmplinit.

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    22/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 22

    Gndirea filozofic existenialist, prin filozofi precum M.Heiddeger, S. Kierkegaard, Hegel, Husserl, ori J.P. Sartre a

    ptruns treptat i n domeniile sau tiinele sociale, inclusiv nasistena social. Multe dintre problemele sociale, inclusivtulburrile de adaptare a copilului se exprim prin categorii alegndirii existenialiste, chiar dac sursa multor principii i valoriale asistenei sociale nu este nominalizat ca aparinnd acesteiorientri.

    Existenialismuli are originea n filozofia existenei sau a fiinei,

    temele sale, sau diversificat ns foarte mult antrennd marilecutri i probleme ale omului contemporan, inclusiv problemasocial sau metoda de intervenie. Tema fiinei/existenei a fcutparte din marile dialoguri ale filozofiei pe ntreg parcursulevoluiei acesteia, regsit n abordrile i temele ontologice saugnoseologice fundamentale precum existena, omul, libertatea,protocronismul, timpul, ordinea, binele, frumosul, Dumnezeu,

    fericirea, existena uman, sensul,Cellalt, lucrul, unu, calitatea,evenimentul, intenionalitatea, lipsa, esena, natura uman.

    J.P. Sartre (2004) insist asupra importanei celuilalt, nconstituirea i definirea sinelui, a fiinei umane. Prin cellaltmarele filosof francez nu se refer strict la persoane ci la tot ceeace exist n afara ordinii subiectului, cu care acesta are direct sauindirect legturi. Cellalt ptrunde, onto-gentetic, n constituia

    fiinei umane individuale, a persoanei. Doar prin cellalt persoanase relev ca fiin uman - cellalt persoan, cellaltgrup/comunitate sau cellalt valoare. Contiina de sine este defapt o inferen din contiina de cellalt. Prin cellalt persoana sevalorizeaz individual i social, se definete ca fiin, dobndeteidentitate uman.

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    23/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 23

    Pe lng faptul c existenialismul a adus n prim-planuldezbaterilor problema existenei umane, a existentului uman

    concret, a fiinei umane unice, singulare aduce contribuiisemnificative i cutrilor filosofice, psihologice, sociologice sauantropologice privind limitele fiinei umane, contingena tririlor,dificultile ontogenetice, fragilitatea fiinei umane, iminenamorii, neantul ca nefiin, angoasa existenial, raportullibertate-necesitate i implicaiile libertii, suferina, disperareaetc. Sunt teme care, n opoziie, cu ontologia supraomului la

    Nietsche, subliniaz nimicnicia i limitele existenei umaneindividuale.

    Spre deosebire de alte fiine, regnuri, specii, etc. fiina umaneste, generic vorbind, n construcie; istoria, cultura, civilizaia,viaa individual, ontogeneza sunt ci ctre fiin. Este motivulpentru care putem spune c gradul de entropie, nesiguran,anxietate sunt foarte ridicate, fiecare individ este o treapt, nc o

    ncercare pe care fiina o face pentru a a iei din ascundere(Heidegger, 1995).

    Entropia este maxim n fazele ontice incipiente (copilria,adolescena) i scade odat cu dezvoltarea structurilor depersonalitate i instituirea persoanei (existentul). Tot procesulde cretere i formare a fiinei umane este marcat de tensiune iconflicte ontologice (existeniale), cruciale, sursa acestora este

    att condiia libertii i contiina limitei ct i inegalitatea defore ntre existen (societate/valori) i fiin (individulpsihologic) inconsisten ontologic (V. Frankl, 2009)

    Dup Sartre, fiina se construiete ontogenetic, ea nu existaprioric ci se confecioneaz din multitudinea de experiene de la

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    24/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 24

    nivelul tritului sau contiinei prin interaciunea cu cellalt(persoane, valori etc). Iniial fiina este o lips, ns o lips

    ancestral, cu un proiect, iar rolul fundamental n constituireafiinei/ proiectului este reprezentat de cellalt, cellaltsemnificativ. Lipsa fizic sau simbolic, inconsistena, fluctuaiaprezenei celuilalt reprezint surs crucial de angoas, nelinitei nedezvoltare personal, de constituire defectuoas sauinsuficient a fiinei (inconsisten existenial).

    Eventuala separare definitiv de cellalt semnificativ, dup

    constituirea fiinei, conduce la disoluie a sinelui, a fiinei, pentruc, mai ales n cazul copiilor, fiina se construiete ontogeneticpreponderent prin contientizarea i trirea celuilalt. Cellaltdevine altfel parte ontologic a sinelului/fiinei/eului (fiinauman este fiina-mpreun - Heidegger, 1995). Separareadefinitiv de cellalt instituie o criz existenial, alienarea,angoasa, activeaz nefiina, suferina i contiina morii,

    conduce la regresie n planul dezvoltrii personale, pregteteterenul pentru tot felul de dezvoltri disfuncionale ori patologice,stri anxioase, fobii, devian comportamental, (introversiv sauextroversiv), suicid, ca soluii/strategii adaptative alternative desupravieuire.

    n tiinele sociale existenialismul se manifest i prin orietareaumanist sau existenial umanist. Aplicat la domeniul asistenei

    sociale orientarea existenialist-umanist presupune respingereatendinelor de abordare unidimensional sau universalist aclientului, sistemului client i situaiei de dificultate, chiar dactehnologia de evaluare i intervenie solicit inevitabil i acesteabordri; este recomandat a nu se pierde n nici un momentperspectiva contextualitii i unicitii sistemului client,

    http://ro.wikipedia.org/wiki/Martin_Heideggerhttp://ro.wikipedia.org/wiki/Martin_Heidegger
  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    25/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 25

    problemei sociale sau situaiei de dificultate. Clientul este opersonalitate, o individualitate existenial concret, aflat n

    criz existenial, nu un simplu element redundant al uneistructuri sociale sau un nume ntr-un dosar (tefroi, 2009).Acesta, ca persoan, triete ntr-un context existenial socio-uman particular, n organizaii i comuniti cu caracteristicideterminate. De ctre serviciile de asisten social este perceput,evaluat i abordat caproblem existenial uman i ca unicitatepsihologic, social, cultural. (Seciune preluat - adaptat i

    prelucrat - din volumul Caliti psihologic-sufleteti aleprofesionistului n asistena social umanist, Petru tefroi,2013, CreateSpace, Charston SC, Amazon.com Company).

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    26/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 26

    TULBURRI DE ADAPTARE

    ALE COPILULUI N FAMILIA SUBSTITUTIV

    Studiile concluzioneaz faptul c minorii din familiisubstitutive sunt, n general, mai introvertii, maipesimiti, au o disponibilitate prosocial redus,indiferen, au o rezonan afectiv foarte sczut isunt nclinai spre atitudini de ostilitate, au necesiti deafiliere sporit, posed tendine spre manifestri

    nevrotice, au o instabilitate emoional ridicat i otoleran la frustrare foarte slab. Cei mai muli secaracterizeaz i prin suspiciune ridicat, anxietate, unnivel redus al ncrederii n sine, sunt mai pasivi, mai

    lipsii de perspectiv i mai predispui la conduitedeviante.

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    27/67

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    28/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 28

    anxietate un nivel redus al ncrederii n sine, sunt mai pasivi imai retrai. Copiii din familiile alternative sau dezintegrate sunt

    mult mai prudeni, mai timizi, au o slab capacitate de contactsocial, tendine de rivalitate, egocentrism, demonstreazsentimente de culpabilitate, tendine depresive accentuate.

    Concluziile studiilor realizate, indiferent n ce ar din lume,evideniaz fr excepie faptul c viaa, dezvoltarea ontogenetic,personalitatea, adaptarea social sunt, statistic analiznd, afectatentr-un fel sau altul la majoritatea copiilor care nu cresc n

    familiile naturale. Impactul separrii de familia de origineafecteaz copilul ntr-o msur mai mare dect se presupune deobicei.

    Este o pierdere general a echilibrului interior cu efecte asupraconduitei interne i externe. Pentru restabilirea echilibrului,zdruncinat prin separarea de prini sau de experienele dureroasedin familia substitutiv, pentru nvingerea anxietii sunt nevoii s

    recurg la strategii defensive (izolare, auto-marginalizare) sauofensive (agresivitate verbal, ostilitate social, opoziie,confruntare, violen) precum i, n unele cazuri, la consumul dealcool, droguri, tutun.

    Fr ndoial, nu toi copiii crescui altundeva dect n familianatural sunt afectai, sau afectai n mod egal. Vulnerabilitatea lordepinde i de factori genetici, psihologic-personali ori de calitatea

    mediului n care au fost plasai. Astfel, unii nu manifest tulburripsihice sau de comportament, n timp ce alii pot dezvolta formeaccentuate. De regul. n faa unor situaii crora nu le poate facefa copilul crescut n familii substitutiv are de fcut, mai multsau mai puin contient, unele alegeri. Acestea depind de vrsta

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    29/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 29

    sa, de perioada care s-a scurs dup separarea de familia de originedar i de gradul personal de rezilien sau de climatul socio-

    empatetic din familie .

    Izolarea sau auto-marginalizarea social este o strategieincontient a personalitii copilului n scopul evitrii situaiilortraumatizante pe care le-ar putea tri n cazul n care ar alegesoluia expunerii. Eventuala confruntare a copilului cu priniisubstitut sau ceilali membri ai familiei oricum nu ar conducedect n cazuri limitate la impunerea propriei poziii i a propriilor

    nevoi, de aceea replierea pe sine, construirea unei juisaneinterioare homeostazice ca replic la disconfortul produs decondiiile traumatizante din mediul social este soluia aleas, nspecial de copiii cu temperament melancolic sau flegmatic. Dinpunct de vedere social presupune disocierea sau ngustareacmpului relaiilor sociale ale copilului, putndu-se manifesta attca separare (parial sau total) spaial-geografic/rezidenial,

    ct i n planul comunicrii, interaciunii, neimplicrii sociale (I.A. Popescu, 1993).

    Agresivitatea copilului are drept cauz, n cazul multorcopii, frustrrile repetate de care a avut parte copilul n tentativanereuit a-i menine homeostazia intern i strile pozitive, desatisfacie, de fericire fireasc, necesar oricrei copilrii. Iniialaceasta se manifest prin diferite forme de refuz sau izolare, dar

    depirea unor praguri de toleran i rezisten la frustrareconduce la soluii de tip ofensiv sau agresiv.

    Una din cauzele violenei copilului din familia substitutiv, i atuturor copiilor aflai n diferite forme de protecie, o reprezint i

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    30/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 30

    tendina grupurilor de copii de a-i izola, marginaliza, jigni saueticheta.

    Minciuna, furtul, tlhria, vagabondajul, absenteismul colar,consumul de droguri i alte conduite deviante sunt altealternative la frustrare, soluii adaptative extreme, deviante, dar iforme de rspuns, protest i pedepsire a societii, adulilor, carei-a nendreptit, care le-a oferit mult mai puine anse dectcopiilor normali (C. Bocancea, G. Neamu, 1999) .

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    31/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 31

    INCONGRUENA ONTOLOGIC-EMPATETICCOPIL - FAMILIE SUBSTITUTIV - EXPLICAIE

    FUNDAMENTAL A TULBURRILOR DE ADAPTARE

    Procesul de construcie ontologic/ compatetic a noului grupfamilial, prin ptrunderea noului membru, presupune iniialcontrapunerea,fortuit,a dou onto-sisteme distincte: onto-sistemul

    familiei de origine prezent n sufletul copilului i onto-sistemulfamlilial substitutiv. Familia substitutiv prin mecanismele ifunciile ei bine instituite va tinde doar s integrezemecaniccopilulprintre ceilali membri, neglijndsufletul iontologia particular aacestuia. Schimbarea rapid, pur i simplu, a coninutului istorical sufletului copilului cu cel al ontologiei noului mediu familial este

    naturalmente imposibil. Procesul de reconstrucie ontologic a

    sufletului copilului ar presupune construcia forat a unei noipersonaliti ontologic-empatetice, ori suprapuneri, configurrintmpltoare sau, caz nefericit, destrucia acesteia, alinarea. Aiciconsiderm c se afl sursa principal a tulburrilor de adaptare acopilului din familia substitutiv, n paradigmontologic-umanist:n incongruena ontologic dintre cele dou universuri existeniale.iniial distincte, ntresufletul, personalitatea ontologic-empatetic acopilului, condiionat compatetic n mediul social de provenien, i

    comunitatea ontologic-empatetic, compatetic a familiei substi-tutive.

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    32/67

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    33/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 33

    O paradigm interesant a personalitii, n perspectiva teorieiexistenial-umaniste este i cea a marelui gnditor medieval Toma

    din Aguino. Dup acesta, inspirndu-se din marii antici, dar i ncontextul scolasticii vremurilor, personalitatea are trei maidimensiuni: psihologic, ontologic i moral, vorbind chiar de opersonalitate psihologic, o personalitate ontologic, i opersonalitate moral (B. Davies, 1993). n procesul de integrare acopilului n familia substitutiv personalitatea ontologic (nversiunea sa empatetic), are un rol crucial. Cellalt concret,

    mediul proxim, habitatul domestic reprezint sursele generice,primare ale formrii acesteia, care se instituie ca mico-formaiunipsihice relativ autonome (P. tefroi, 2009, p.92).

    Unele dintre acestea, cum este mama, ndeosebi, capt osemnificaie existenial determinant. Aceste persoane au rol depivot n travaliul de constituire a personalitii empatetic-ontologice primare. Fizionomia, comportamentul, gestica etc. vor

    reprezenta treptat elemente de identificare i dezvoltare. ns nuaciunea direct a lor ca obiecte sau reprezentri, entiti cognitiv-senzoriale, opereaz ca factori formativi ci tririle i experieneleinterne pe care le determin. Instituirea personalitii ontologic-empatetice presupune, aadar, integrarea empatetic a acestorpersoane.

    Prin sfera ontologic-empatetic, personalitatea, aadar, nu este o

    existen autosuficient i autodeterminant ci devine puterniccondiionat i dependent de cellalt, de mediu, de trecut. nprocesul de integrare n familia substitutiv personalitateaontologic-empatetic a copilului este supus unui proces de re-adaptare la comunitatea empatetic familial dar i de

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    34/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 34

    recondiionare a personalitii. Familia substitutiv fiind la rndulei o realitate ontologic-empatetic.

    n procesul de integrare are loc contrapunerea celor douexistene: personalitatea ontologic-empatetic a copilului,constituit n mediile socioumane de provenien i comunitateaontologic-empatetic familial. n comunitatea ontologic-empatetic familial sunt cuprinse toate caracteristicile fizice,psihologice, sociale, culturale, morale ale persoanelor prezenteconstant i mediului de convieuire: caracteristici personale - vrste, aspect fizic, personalitate etc; relaii interpersonale senzorial-cognitive i afective specifice; litere i cuvinte de amor propriu; sistem comun/specific de valori, sensibiliti, gusturi, obiceiuri,

    reguli, cutume etc; specific cultural, de educaie al membrilor;

    comportamente, gesturi, activiti etc.

    Comunitatea empatetic familial se construiete i definetespecific prin circumstanele comune, trsturile i conduitelepersoanelor care o compune. Cuprinde n principal trei tipuri deprocese sau fenomene: afective, cognitive i spirituale. Fiecaremembru al unei comuniti empatetice familiale, ca grup social,

    este un produs al unei interaciuni unice, n funcie depersonalitatea celorlali (M. Golu, 1997, p. 136), loc, timp, nicultural, hazard.

    Consistena compatetic familial este dat de faptul cpersonalitile individuale sunt constituite din experienele

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    35/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 35

    comune, din faptul c n personalitatea fiecruia fiineaz prin,empatie i proiecie, ceilali. Se instituie o dependen existenial

    mutual; dispariia, plecarea sau nefericirea unuia este resimitca o angoas i afectare a propriei fiine de ctre cellalt. Existenai fericirea celuilalt este condiie a integritii i fericirii proprii.Existena i fericirea unuia influeneaz compatiacolectivului iargradul de compatie al colectivului influeneaz existena ifericirea fiecrui membru.

    Comunitatea empatetic familial funcioneaz, prin cultura

    organizaional, i ca un sistem de simboluri ori valori comune iunice.. Aadar, comunitatea empatetic familial este mai multdect un simplu sistem universal de relaii interpersonale, sociale,este un univers existenial unic i localde o complexitate enorm,n care opereaz specific timpul, spaiul, valorile, cutumele,ritualurile, juisana. Alturndu-se, oamenii vor sfri prin asemna unii cu alii (S.Moscovici, 1998, p. 116). Au loc complexe

    procese de compatibilizare, complementalizare, intercunoatere,interacceptare. Se instituie cadre de colaborare, interese, proiectei valori, reguli i obiceiuri comune.

    Spre deosebire de societatea sau comunitatea instituionalizat, ncare primeaz valorile i obiectivele colective ori instituionale, ncomunitatea empatetic familial primeaz, totui, valorile iscopurile persoanelor care o compun, relaiile fiind de regul

    interpersonale, directe, contextuale. Fenomenele i caracteristicileprezentate ne conduc la concluzia c ntre comunitatea empateticfamilial i membrii acesteia se instituie un echilibru ontologic-interempatetic, un optim existenial i funcional, n care sesatisfac, n principiu, n mod armonios i neconflictual, atttrebuinele personale ct i cele colective(tefroi, 2013).

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    36/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 36

    n concluzie fiecare familie este o simbioz unic, indestructibil,ntre membrii ei, ntre familie ca entitate ontic i fiecare membru

    n parte (Wiesman, 2000). Astfel c nici una dintre pri nu existdect prin cealalt. Aceast comunitate ontologic-empatetic esteo unicitate existenial care, printre altele, cuprinde:

    Sistemul socio-cognitiv. Cuprinde: limba, expresii uzuale;reprezentrile cu privire la corpurile, fizionomiile, expresiilefaciale, gesturile membrilor familiei; litere i cuvinte de amorpropriu; apercepiile i reprezentrilor referitoare la

    personalitate, caracter, interese ale celorlali; caracteristici desex, vrst, profesie etc.

    Sistemul conduitelor i competenelor membrilor familiei.Curpinde: modaliti de reacie i aciune, temperamente,egoism/altruism, conduitele verbale, asertivitatea, comunicareaverbal i nonverbal; abiliti, aptitudini, deprinderi, talente,competene, obiceiuri, hobiuri etc.

    Sistemul relaiilor i raporturilor rol-status. Antreneazfamilia ca grup social i organizaie. Chiar dac prin natura eifamilia este un grup mic informal, constituit de regul n modspontan i sub presiunea factorilor antropologic-culturali, ninteriorul acesteia, se instituie ontogenetic raporturi ierarhicede rol-status, de sarcin, poziie sau reputaie.

    Sistemul socio-afectiv. Dup J. Bowlby (1999) relaiile afectivedin cadrul familiei reprezint principalul factor de coeziune idurabilitate. Instituie ceea ce autorul a consacrat chiar, subforma unei teorii (teoria ataamentului), n relaiileinterpersonale, ataamentul. Este o relaie cu o forextraordinar. Este angajament, dragoste, apropiere, cldur

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    37/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 37

    uman (A. Bormaniuc, M. Borza, 2009, p.48). Familiile n carerelaiile de ataament se definesc ca nesigure sunt ameninate

    de destrmare, iar copii pot dezvolta tulburri graveemoionale, de dezvoltare sau de comportament. Ataamentuleste o valoare crucial n familiile de tip tradiional (tefroi,2008). De regul relaia mam-copil este esenial n coeziuneaunei familii (C. Levy-Strauss, 1969).

    Sistemul atitudinal, cultural i spiritual. Cuprinde: sistemul deatitudini fa de oameni, fa de lume, fa de munc; concepii,

    convingeri, valori la nivel individual sau colectiv; aspiraiile,proiectele de viitor, credina religioas, sentimentul estetic, eticetc. Acest sistem contribuie esenial la formarea personalitiiempatetic-spirituale prin valenele integrative i orientative aleacestuia.

    Procesul de construcie ontologic a noului grup familialpresupune iniial contrapunerea ontologic a celor dou onto-sisteme. Onto-sistemul familie de origine reprezentat npersonalitatea empatetic a copilului i onto-sistemul famlilialsubstitutiv. Familia substitutiv prin mecanismele i funciile eibine instituite va tinde doar s integreze copilul printre ceilalimembri, neglijnd ontologia particular a acestuia. Un factor devulnerabilitate i rezilien sczit este aspectul c minorul vine n

    nou familie, de regul dup o amputate sufleteasc grav prinruptura de familia de origine, n funcie de caz.

    Schimbarea rapid, pur i simplu, a coninutului istoric alpersonalitii ontologic-empatetice a copilului cu cel al ontologieinoului mediu familial este aproape imposibil. Reprezentrile i

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    38/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 38

    onto-sentimentele legate de vechiul mediu habitual i familial,vechile onto-sisteme, nu sunt doar coninuturi psihice sau

    structuri bio-psihice, ci pur i simplu reprezint constituia ontic-psihologic a copilului.

    Procesul de reconstrucie ontologic ar presupune construciaforat a unei noi personaliti ontologic-empatetice, orisuprapuneri, configurri ntmpltoare sau, caz nefericit,destrucia acesteia, alinarea. Aici considerm c se afl sursaprincipal a tulburrilor de adaptare a copilului din familia

    substitutiv, n perspectiv ontologic, n incongruenaontologic dintre cele dou universuri existeniale. iniialdistincte, ntre personalitatea ontologic-empatetic a copilului,condiionat empatetic n mediul social de provenien, icomunitatea ontologic-empatetic a familiei.

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    39/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 39

    DISTORSIUNILE EXISTENIAL-PSIHOSOCIALE NPROCESUL DE INTEGRARE

    Conceptul/ sentimentul de familie construit n ani dezile n cadrul familiei de provenienva fi supus unor

    schimbri/ rectificri/ transformri pentru care

    copilul foarte probabil nu deine instrumentele

    epistemologice i voliionale pentru a-l rectifica.

    Lucrurile sunt foarte complicate i pentru faptul c la

    copil reprezentrile/ tririle sociale sunt intens

    personalizate i impregnate afectiv ceea ce ne conduce

    automat la concluzia c de fapt mediul social

    substitutiv se va constitui, n mintea i sufletul

    copilului, automat, aprioric, ntr-o situaie de

    maltratare socio-afectiv.

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    40/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 40

    Distorsiuni i dificulti de definire a teritorialitii (acas) i aspaiului personal

    Copilul crescut altundeva dect acas resimte integrarea ca pe otraum major (P. tefroi, 2009b, p. 29), chiar dac face eforturipentru a disimula consecinele i a crea impresia c s-a adaptat nnoua locaie. Primii ani de via, pentru fiecare fiin uman sunt

    indestructibil legai de un anumit spaiu fizic, de un anumit loc, deun anumit design habitual, inclusiv mirosurile, sunetele sauculorile dominante, crend mpreun cu ali factori de ordinsimbolic sau social, ceea ce se mai numete spaiu personal. E.Hall (1966) utilizaz n acest sensc conceptul deproximitate.

    Att conceptul de proximitate ct i cel de spaiu personal cuprindpe lng elemente de natur fizic, geografic, topic i

    dimensiuni psihologice sau culturale. Subiectul stabilete legturiprofunde de ordin afectiv, tinde s se identifice social, s facasocieri i atribuiri cauzale complexe ntre destinul personal ilocul de care este legat naterea sau existena sa cotidian.Intervin mecanisme psihologice profunde de condiionare careinflueneaz nu doar atitudinea, afectul ci nsui procesul denvare sau de dezvoltare bio-psiho-social global, formareapersonalitii.

    Ruptura pentru o perioad ndelungat sau definitiv de acestspaiu originar, de acas a copilului nu este, aa cum am credela o prim analiz, doar o simpl disociere spaial, fizic ci i unaepistemologic, axiologic, social, antropologic sau afectiv.

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    41/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 41

    Presupune prsirea a ceea ce R. Altman numete teritoriuprimar.

    nserarea ntr-o alt familie presupune capaciti de adaptare irezilien pe care copii abandonai de cele mai multe ori nu le au.Respectarea, pe ct posibil, a teritorialitii domestice, fizice isociale, originare este o condiie fundamental a normalitii vieiii creterii copilului. Plasarea copilului ntr-un spaiu fizic i socialnecunoscut va tulbura radical att consistena i echilibruluipsihologic al copilului, echilibrul vieii sale afective, cognitive,

    motivaionale sau voliionale; de asemenea, va afecta profundnormalitatea dezvoltrii sale ontogenetice cu risc crescut deneadaptare i devian.

    Distorsiuni n procesele de influen i nvare social

    Literatura de specialitate subliniaz aspectul c dezvoltarea psiho-

    social i formarea personalitii copilului este n ultim analizexpresia unui lung proces de influen i nvare social. ntrecopil i agentul de influen/nvare social se stabilesc attrelaii sociale formale ct i informale, afective. Aceste relaiicapt consisten i continuitate fiind ntrite de valorilegrupului familial, de scopurile comune.

    Copilul care a fost crescut pn la o anumit vrst n familia

    natural i a stabilit astfel de legturi i procese de influen i vafi integrat ulterior ntr-o alt familie va suferi cu siguranprofund de pe urma acestei msuri. Agenii de influen nu vormai fi aceiai iar valorile, atitudinile i normele transmise, deasemenea, vor fi altele.

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    42/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 42

    Copilul rencepe procesul de nvare i social i este supus unuinou proces, forat, de influen i normalizare. Din pcate riscul

    de devian este foarte mare. Prin procesele de influen irenvare social practic se contrapun cele dou onto-sistemefamiliale, cel al familiei substitutive i cel reprezentat npersonalitatea ontologic-empatetic a copilului, provenind dinfamilia de origine. Cum influena, nvarea, normalizarea,presupune schimbarea de atitudini (Chelcea, 2003, p. 169), icontrapunerea celor dou onto-sisteme este practic forat riscul

    inadaptrii, devianei, sau tulburrilor emoionale este imens.

    Distorsiuni n reprezentarea realitii sociale (familiale) i nconstrucia conceptului de familie. Erorile de atribuire

    De regul ruptura dintre prinii naturali i copii este redus laocul emoional, ns ocul poate fi surprins i n plan socio-cognitiv, respectiv al reprezentrilor sociale, fenomenelor deatribuire i de percepie social. Tiparul, paternul de familie,construit n familia de originea s-ar putea s nu mai corespundcelui din familia substitutiv. Conceptul de familie construit n anide zile n cadrul familie naturale va fi supus unor schimbripentru care copilul foarte probabil nu deine instrumenteleepistemologice pentru a-l rectifica. Lucrurile sunt foartecomplicate i pentru faptul c la copil reprezentrile sociale sunt

    intens personalizate i impregnate afectiv ceea ce ne conduceautomat la concluzia c de fapt mediul social substitutiv se vaconstitui automat, aprioric ntr-o situaie de maltratare.

    Cunoaterea i construirea conceptual a noii realiti sociale/familiale de ctre copil ntmpin dificulti pentru faptul c el nu

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    43/67

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    44/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 44

    METODE EXISTENIAL-UMANISTE N PRACTICA

    ASISTENEI SOCIALEA COPILULUI I FAMILIEI

    Chiar dacdin punct de vedere ontologic n procesulde integrare totul trebuie luat de zero identificarea

    unor similariti i echilibre ntre condiiile mediului

    din care provine copilul i cele din mediul substitutiv

    faciliteaz mult procesul de adaptare. Att ancheta

    social existenial-umanist ct i metoda balanei

    sau alte tehnici ori metode existenialist-contextualiste

    ajut asistentul social n demersul de modelare

    evaluativ/ explicativ a relaiei copil-familie

    substitutiv dar se constituie i n instrumente

    eficiente de intervenie.

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    45/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 45

    Metodele existenialiste sau umaniste de diagnostic i intervenies-au impus cu precdere n psihologie, ns din ce n ce mai multsunt abordate i de ctre asistenii sociali sau de ctre altecategorii de profesioniti din domeniul social. Fr a desconsiderarolul celorlalte metode sau tipuri de abordri, consacrate,profesionitii din domeniile sociale apeleaz tot mai mult la elepentru c problematica social capt, din ce n ce mai mult,dimensiuni mai complexe i mai profunde, solicitnd i abordri

    metodologice de acest tip, dar i pentru c literatura i practica despecialitate evideniaz nevoia unor noi perspective i paradigmen condiiile n care metodele clasice au, n mod firesc, limitele lor.

    Prin metodele de tip existenial-umanist asistentul socialantreneaz n procesul de evaluare sau intervenie laturi sauperspective neglijate n evalurile clasice, care pot avea nssemnificaie crucial n modelarea sau depirea situaia de

    dificultate a clientului (tefroi, 2012).

    Metoda existenial-umanist face parte din categoriametodelor/abordrilor de tip calitativ/comprehensiv i esteoperabil n toate zonele sau nivelurile de analiz ori interveniesocial, psihosocial. n ceea ce privete asistena social acopilului, n spe a copilului din familia substitutiv, activitateaasistentului social existenialist-umanist ar presupune:

    evaluarea i managementul cazului n paradigma conceptual-metodologic existenialist-umanist;

    analiza i modelarea existenial-umanist a situaiei sociale(background-ului) copilului;

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    46/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 46

    analiza ontologic a impactului separrii i integrrii;

    definirea n concepte existenialiste a situaiei de dificultate acopilului;

    identificarea surselor de alienare social, depersonalizare; identificarea cauzalitii existeniale a tulburrilor de adaptare; modelarea onto-sistemelor care susin situaia social de

    dificultate a copilului;

    modelarea ontologic a raporturilor dintre onto-tulburri itulburrile de adaptare; identificarea i definirea situaiilorde impas social existenial i

    criz existenial;

    identificarea i aplicarea soluiilor de tip existenial-umanistsau integrarea acestora n metodologia general amanagementului cazului (tefroi, 2007).

    Fr ndoial metodele existenialiste, contextualiste sauumaniste se coreleaz cu celelalte tipuri de abordri, saureprezint o component important a metodologiei unitare deevaluare, intervenie sau monitorizare. Asistentul socialexistenialist evideniaz sfera, problema socio-existenial acopilului i familiei. n planul interveniei sau socio-terapieiscopul principal este reprezentat de obiectivul armonizriiontologice a relaiilor din interiorul familiei substitutive, cuefecte asupra creterii consistenei socio-empatetice apersonalitii copiluluii diminurii riscului inadaptrii.

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    47/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 47

    Ancheta social existenial-umanist

    Se definete n strns legtur cu ceea ce s-a consacrat npsihoterapie ca analiza existenial. Analiza existenial ca teoriei metod terapeutic este legat o serie de nume precum RolloMay, Ludwig Biswanger, Max Scheler sau Viktor Frankl. Opereazcu termeni/categorii precum: impas existenial, crizexistenial, sens existenial, anxietate existenial, sistemaxiologic, dialog existenial, scenariul existenial etc.

    Analiza/ ancheta existenial nu abordeaz clientul ca pe un cazpatologic, n aceast abordare nu exist boal psihic ci numaisituaii problematice i impasuri existeniale, ceea ce nseamnpierderea sensului existenial (I. Mitrofan, D. Buzducea, 2000).S-a impus ca replic la excesele din abordrile psihologiste clasice,precum i la psihanaliz. Dup Frank (2009), neglijareadimensiunii sensului, a ontologiei persoanei sau a laturiispirituale poate conduce la apariia unor tulburri psihice saucomportamentale.

    Ancheta social existenial poate fi cu succes utilizat de ctreprofesionistul social n managementul situaiilor sau problemorsociale, n asistena social a copilului, n procedurile specifice demanagement de caz (msuri de protecie), ori pur li simplu nactivitatea concret de intervenie i reabilitare social oripsihologic.

    Prin analiz existenial asistentul social poate lucra la construciaunui nou modus vivendi, a unei noi realiti sociale cuinstrumente umanist-existenialei pe baza unui scenariu social

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    48/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 48

    existenial. Scopul este acela de a redescoperi sensul co-existeneii motivaia de tri a clientului. Presupune:

    modelarea existenial a situaiei materiale, sociale ipsihosociale actuale;

    modelarea existenia cultural/axiologic a situaiei dedificultate;

    identificarea i consemnarea situaiilor socioumane de impasexistenial, criz existenial, pierderea sensului;

    evidenierea legturilor dintre anxietatea existenial, pierdereasensului existenial i situaia problem/problema social.

    Aceast activitate are cu precdere rol de evaluare ns anchetaexistenial propune i metode sau tehnici de intervenie, prinstabiliea unui nou sistem axiologic, reconstrucia ontologic-empatetic a comunitii, exploatarea resurselor proprii,reconstrucia realitii sociale, analiza i clarificarea valoriloretc. Utilizarea acestora n activitatea asistentului social serealizeaz prin corelare cu metodele consacrate n asistenasocial (tefroi, 2012).

    Metoda balanei

    Situaia de dificultate a copilului din familia substitutiv se

    descrie i printr-o serie de grave dezechilibre existeniale.Instrumentarea acestui aspect n managementul cazului de ctreasistentul social este o bun oportunitate de a identifica soluii deameliorare n procesul de integrare, sau de identificare de msurioptime n hotrrea de plasament (alegerea familiei substitut).Vom numi aceast cale metoda balanei. n asistena social a

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    49/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 49

    copilului din familia substitutiv se pot modela o multitudine debalane, printre care:

    Balana onto-sistemelor socio-cognitive. Privete evaluareaprin contrapunere a reprezentrilor/sentimentelor socialerelative la familia de origine i familia substitutiv. Vor fiurmrite aspecte cu privire la constituia fizic, numrul istructura pe roluri sau vrste a celor dou familii, aspectereferitoare la referitoare la personalitate, caracter, interese alemembrilor celor dou grupuri. Vom meniona aici i

    importana punerii n balan a aspectelor rederitoare lahabitat, obiecte sau fiine dragi. De exemplu, integrareacopilului n familia substitutiv este mult mai uoar dac vaavea acelai tip de jucrii, sau aceiai ras de cine, ori dac eposibil, jucriile i celul din mediul familia de origine.

    Balana onto-sistemelor conduitelor, competenelor iobiceiurilori. Modalitile de reacie i aciune a noilorparteneri de via, temperamentele, altruismul, conduiteleverbale, comunicarea nonverbal, abilitile, aptitudinile,deprinderile, obiceiurile, hobiuri-le, modul n care este servitmasa, cum sunt aniversate diferite srbtori constituieconinutul efectiv al unei zile i elementele cele mai evidente cucare intr copilul n contact n noua familie. Dac foarte multedintre elementele enumerate, cu un anumit specific n mediul

    de provenien, nu se vor regsi n modaliti asemntoare nmediul alternativ atunci este foarte probalil ca mediulsubstitutiv s fie perceput aprioric ca ostil, iar procesul deconstrucie a unei noi existene comune s ntmpine dificultisuplimentare.

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    50/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 50

    Balana onto-sistemelor socio-afective. Este un instrumentimportant care poate fi folosit de ctre profesionaistul social nprocesul de integrare. Privete analiza n contrapondere arelaiilor i structurilor relaiilor de ataament pe care le-a avutcopilul n grupul de origine i cel substitut. Dac dup multtimp de la integrare se constat o slab relaie de ataament cumembrii noii familii, n condiiile n care n familia de origine aavut legturi afective puternice, atunci situaia estengrijortoare i constituie un indiciu clar de inadaptare, de

    apariie a unor posobile tulburri emoionale sau decomportament.

    Balana onto-sistemelor relaiilor i raporturilor rol-statuspoate fi realizat destul de uor, iar echilibrul la fel. Este totuiutil s se evalueze dup un timp de la plasament poziiacopilului n familie i modul n care o percepe el prin raportarela situaia pe care a avut-o n familia de origine.

    Balana onto-sistemelor atitudinale, culturale i spirituale. Deregul n managementul de caz i n hotrrea de plasament nuse acord o importan foarte mare acestor aspecte. nsimportana lor poate fi mare. Nu ne referim la nivelul saustandardul cultural/moral al celor dou familii ci la aspecte desensibilitate, gusturi, orientri, sau estetic social, de exemplu.Par mici detalii ns n sufletul copilului pot avea o semnificaie

    special.

    Chiar dac, aa cum s-a subliniat ntr-o seciune anterioar, dinpunct de vedere ontologic n procesul de integrare totul trebuieluat de zero identificarea unor similariti i echilibre ntre

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    51/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 51

    condiiile mediului din care provine copilul i cele din mediulsubstitutiv faciliteaz mult procesul de adaptare. Att ancheta

    social existenial-umanist ct i metoda balanei sau alte tehniciori metode existenialist-contextualise ajut asistentul social attn demersul de modelare explicativ a relaiei copil-familiesubstitutiv dar se constituie i n instrumente eficiente deintervenie(tefroi, 2013).

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    52/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 52

    CONCLUZII

    Unitatea ontologic dintre sufletul copilului i mediul sude via substitutiv este condiia primordial a dezvoltriiifericirii autentice a copilului, a dezvoltrii psihologice imorale, a formrii personalitii optimale, capacitiiadaptative, a performanei colare. Pierderea acestei

    uniti dezorganizeaz ntreaga personalitate a copilului,perturb procesul de dezvoltare, adaptarea social,instituie suferina i nefericirea ca triri i stri personalecurente, i deviana ca trstur de comportament. Deaceea, n asistena social umanist a copiluluidezvoltarea, creterea ontogeneza copilului este, n primulrnd un proces de umanizare prin dezvoltare sufleteasc

    echilibrat, de formare a capacitii de adaptare socio-umanprin dezvoltare spiritual, cultural i moral. Deaceea, una dintre soluiile la care se poate recurge pentrua preveni tulburrile de adaptare ale copilului n familiasubstitutiv, este aceea a empowermentului spiritual/cultural al acestuia, ceea ce face ca sufletul copilului s serentregeasc/ reechilibreze parial, prin compensare,dup tulburarea produs ca urmare a amputrii afectiv-sufleteti provocate de separarea de persoanele dragi dinmediul social de provenien.

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    53/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 53

    n practica asistenei sociale umaniste, una dintre soluiile la carese poate recurge pentru a preveni tulburrile de adaptare alecopilului, i alte probleme de cretere sau integrarea socioumandup prsirea familiei substitutive, este aceea a dezvoltrii/empowermentului spiritual al acestuia.

    S-a dovedit prin studii c prin educaie spiritual (estetic, ludic,religioas, moral, intelectual etc.), cu ajutorul i prin calitileumane i spirituale ale adulilor din anturaj personalitateacopilului se superizeaz, dobndete autonomie, energie moral,orientare spre oameni i valori, astfel sporind ansele de integraresocio-uman i fericire (Miller, 1999, Cristea, 1994, pp. 56-57).Aceast educaie i dezvoltare face ca sufletul copilului s serentregeasc, prin compensare, ca urmare a nedezvoltrii sauamputrii sufleteti provocate de separarea de rude, de pierderi,de rupturi sociale cu foarte mare impact afectiv-sufletesc.

    Prin compensare i personalitatea ontologic se poate reechilibrai chiar ntri consistent, dezvoltarea sufletului spiritual, nprincipal prin componentele intelectuale, estetice, morale, ludicei religioase genernd o form de dezvoltare psihologic-ontologicgeneral superioar, cu efecte asupra dezvoltrii globale apersonalitii, autonomiei i capacitii de adaptare.

    Pentru realizarea adevratelor obiective ale serviciilor de asistensocial, n special n creterea i educaia copiluluiinstituionalizat, inclusiv a celui din familia substitutiv, esterecomandat astfel soluia valorificrii formative asentimentelor/ tririlor pozitive, resurselor psihologic spirituale ia fericirii n scop de educaie i dezvoltare personal (tefroi,

    http://www.amazon.com/John-P.-Miller/e/B001HPXPQI/ref=ntt_athr_dp_pel_1http://www.amazon.com/John-P.-Miller/e/B001HPXPQI/ref=ntt_athr_dp_pel_1
  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    54/67

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    55/67

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    56/67

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    57/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 57

    organismului i de formare/ constituire a personalitii ontologic-spirituale, psihologic-praxiologice i socio-morale, formrii

    capacitii de adaptare i integrare social, atingerea obiectivuluide formare a fiinei umane. n aceast paradigm trec n plansecund, dar nu sunt desconsiderate, obiectivele sanitare, sociale,economice sau politice i se prioritizeaz persoana ca fiinspiritual, cu suflet, persoana n unicitatea i subiectivitatea ei.Dezvoltarea nu este doar un proces de formare a fiinei sociale, aindividului eficient i integrat n comunitate, ci i un proces de

    constituire a unei fiine n sine, ca valoare n sine, fericit,mplinit personal i uman.

    Presupune n primul rnd asimilarea, prin formarea personalitiiontologice i sufletului, a ontosistemului environmental.Congruen ontologic dintre sufletul copilului i onto-sistemulenviromental se constituie n indicatori eseniali a gradului debunstare onto-spiritual a copilului. Calitatea procesului de

    dezvoltare ontologic-spiritual este determinat de consistena icontinuitatea prezenei acelorai persoane, contexte sau valori nviaa social a copilului. Prin convieuire sociouman n condiiide constan i continuite personal, environmental i culturalse stabilesc relaii ontologic-socioumane unice ntrepersonalitatea/ sufletul copilului i aceste elemente,personalitatea copilului condiionndu-se ontologic i

    dezvoltndu-se cu trsturile acestora.Acestea sunt internalizate i asimilate ca experiene subiectivepersonale, sunt ontificate ca elemente i fundamente alepersonalitii ontologice i bunstrii spirituale. n exprimare maisimpl, se poate vorbi chiar de un transfer, prin mecanismepsihologic-empatetice de transfer al a personalitii celorlali n

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    58/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 58

    personalitatea copilului. Obiectivele de dezvoltare ontologic-spiritual pot fi evaluate prin luarea n considerare i a

    consistenei psihologic-ontologice a sufletului.

    i dezvoltarea mintal, consistena motivaional, echilibrulemoional, voina, capacitatea empatetic, eul, autocontrolul,contiiciozitatea, agreabilitatea, extra-versiunea, pragmatismul,hrnicia, aptitudinile, creativitatea, comportamentul eficient suntobiective umaniste ale procesului de dezvoltare a copilului; multcondiionate i de prezena unor stimuli sau activiti care s

    antreneze i echipamentul anatomic-fiziologic, cerebral i neuro-psihologic al copilului.

    Calitatea dezvoltrii umane a copilului poate fi cel mai bineapreciat la nivelul personalitii sociomorale care este multinfluenatde calitatea climatului moral i cultural din mediul devia al copilului, de calitatea uman i moral a persoanelor dereferin, de calitile umane i sufleteti ale profesionitilor, de

    consistena i continuitatea sistemului de valori. Consistena euluisocial i eului moral, contiina moral solid, caracterul i voinamoral puternice, virtutea, comportamentul prosocial, fericireaetc. sunt, prin raportare la vrsta copilului, indicatori siguri dedezvoltare socio-moral. Formarea consistent a sferei moraledetermin la nivelul personalitii globale trsturi precumaltruismul, generozitatea, agreabilitate, cinstea, dar i

    adaptabilitatea sociouman ori eficiena social (DeVries, Zan,2012).

    Att dezvoltarea ontologic ct i cea psihologic sau moral nusunt scopuri n sine sau doar procese de compatibilizare cusocietatea n care va convieui copilul dup ce va deveni adult ci i

    http://www.amazon.com/Rheta-DeVries/e/B001HP864Y/ref=ntt_athr_dp_pel_1http://www.amazon.com/s/ref=ntt_athr_dp_sr_2?ie=UTF8&field-author=Betty+Zan&search-alias=books&text=Betty+Zan&sort=relevancerankhttp://www.amazon.com/s/ref=ntt_athr_dp_sr_2?ie=UTF8&field-author=Betty+Zan&search-alias=books&text=Betty+Zan&sort=relevancerankhttp://www.amazon.com/Rheta-DeVries/e/B001HP864Y/ref=ntt_athr_dp_pel_1
  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    59/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 59

    procese care conduc la mplinire personal i uman. mplinireapersonal este legat de ontologia, juisana i subiectivitatea

    intrinsec, de proiectele mai mult sau mai puin asumate debunstare, fericire, mplinire profesional, familial etc. iar ceauman de atingere a condiei de fiin uman cu caracteristicilesale de universalitate i ancestralitate, dar i de unicitate. Prinumanizare copilul nu este un receptor pasiv al valorilor umanitiici asimileaz istoria i cultura umanitii, valorile specifice iuniverale care confer validitate ontologic-spiritual ontogenezei,

    personalitii, eului i comportamentului (Hamblin i al., 1971).Bunstarea onto-psiho-moral, fericirea, dezvoltarea i mplinireauman sunt condiii cruciale ale capacitii adaptative a copilului.Un copil adaptat i integrat sociouman se afl n situaii debunstare uman general i multipl congruen ontologic ipsihologic-moral c mediul. Principala congruen este cupersoanele din mediul de via al copilului dar i cu sistemul de

    valori. i adaptarea presupune unitatea ontologic-empateticcopil-mediu, respectiv suflet - ontosistem environmental.

    n cazul n care aceast congruen este mare se evideniaz lanivelul relaiei i comunitii un grad nalt de compatie. Compatiaacioneaz ca un factor ontologic i psihologic unificator ridicndautomat capacitatea adaptativ a copilului. Prezena npersonalitile membrilor comunitii a aceloroi valori, persoane,

    ori inter-prezena ontologic-empatetic determin n primul rndcompatia i adaptabilitatea.

    Sunt importante i calitile ori performanele psihologice alemembrilor, ns personalitile psihologice nu interacioneazdect foarte puin ontologic-empatetic, fiecare personalitate

    http://www.amazon.com/s/ref=ntt_athr_dp_sr_1?_encoding=UTF8&field-author=Hamblin&search-alias=books&sort=relevancerankhttp://www.amazon.com/s/ref=ntt_athr_dp_sr_1?_encoding=UTF8&field-author=Hamblin&search-alias=books&sort=relevancerank
  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    60/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 60

    acioneaz prin motivaia i voina distincte ca entiti n sine. nschimb personalitatea ontologic-spiritual, care este produsul

    asimilrii mediului, se instituie ca parte constitutiv a acestuia icomunitii ontologic-empatetice i sporete coeziunea social.

    Afirmaiile sunt mai mult valabile n mediile familiale, ngrupurile mici unde cresc copii. n colectiviti mai mari, norganizaiile profesionale, n societate, este importantpersonalitatea psihologic i personalitatea socio-moral, undeintegrarea este preponderent normativ i mai puin onto-

    empatetic. i la acest nivel ns, n perspectiva integrrii sociale acopilului la maturitate consistena ontologic a personalitii icongruena , n principal cu sistemul de valori este important.

    Oricum gradul de umanizare al personalitii dobndit ncopilrie i pune n mod crucial, determinant amprenta asuprapersonalitii, comportamentului i adaptabilitii viitorului adult,dezvoltarea uman, ontologic-spiritual, moral i psihologic,

    presupune i o asimilare a celuilalt universal, instituindu-se astfelo compatie i capacitate adaptativ aprioric ridicat la tot ce esteuman, social, cultural, moral n lumea n care va tri.

    De aceea este foarte important pentru copiii aflai n dificultate, nspecial cei separai de prini, care au amputat sufletul afectiv, sfie crescui i educai prin valori spirituale, prin creativitate,dezvoltarea personalitii spirituale, compensnd parial, n

    virtutea legilor compensaiei, homeostaziei i integralitiiontologice a personalitii, lipsurile de la nivelul sufletului afectiv.n cazul n care nu se contientizeaz acest aspect i se neglijeazfactorul spiritual n educaia copilului personalitatea ontologic aacestuia se va forma incomplet sau cu grave deturnri,

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    61/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 61

    dezumanizri, afectnd n mod iremediabil ntreg procesul deformare a personalitii globale, bunstarea i fericirea,

    capacitatea acestuia de a se integra social i mplini n planpersonal (Seciune parial preluat - adaptat i prelucrat - dinvolumul Caliti psihologic-sufleteti ale profesionistului nasistena social umanist, Petru tefroi, 2013, CreateSpace,Charston SC, Amazon.com Company).

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    62/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 62

    BIBLIOGRAFIE

    Bltescu, S. (2009), Fericirea n contextul social al tranziieipostcomuniste din Romnia. Editura Universitii din Oradea.

    Bocancea, C., Neamu, G., (1999),Elemente de asisten social, Iai:Editura Polirom.

    Bormaniuc, A., Borza M., (2009), Stilul de ataament i stresul ca factorice influeneaz erorile de activare a unei scheme sociale, nPsihologiasocial, Buletinul laboratorului Psihologia cmpului social, Iai:Editura Polirom.

    Bowlby , J., (1999),Attachment and Loss(vol. 1) (2nd ed.), New York:Basic Books.

    Cristea, M. (1994),Sistemul educaional i personalitatea. Dimensiunea

    estetic, Bucureti: Editura Didactic i Pedagogic.Cuin, C.H., (2006), The nomologic approach in sociology (are theresociological laws?),Revue suisse de sociologie, Switzerland:Seismo

    Verlag.

    Davies, Brian, (1993), The Thought of Thomas Aquinas. OxfordUniversity Press.

    DeVries, R., Zan, B. (2012),Moral Classrooms, Moral Children:Creating a Constructivist Atmosphere in Early Education, Teachers

    College Press.

    Frankl, V., (2009), Teoria i terapia nevrozelor Introducere nlogoterapie i analiza existenial, trad. n lb. romn Danielatefnescu, Bucureti: Editura Trei.

  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    63/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 63

    Golu, M., (1997), Condiionarea psihologic a cmpurilor relaionaleinterindividuale i intergrupale, n M. Zlate,Psihologia vieii cotidiene,

    Iai: Editura Polirom.Gray, M., Fook, J., (2004), The quest for a universal social work: Someissues and implications,Social Work Education, 23(5).

    Hall, E., (1966), The Hidden Dimension, New York: Anchor Books.

    Hamblin, R. L., Buckholdt, D., Ferritor, D., Kozloff, M., Blackwell, L.(1971), The Humanization Processes: A Social, Behavioral Analysis ofChildren's Problems, Krieger Pub Co.

    Healy, L.M., (2007), Universalism and Cultural Relativism in SocialWork Ethics, nInternational Social Work50(1): 11-26.,http://isw.sagepub.com/content/50/1/11.

    Healy, L.M., (2008),International Social Work: Professional Action inan Interdependent World, 2nd edn. New York: Oxford University Press.

    Heidegger, M, (1995) Introducere in metafizic, Bucureti: Humanitas.

    Krill., D. F., (1978),Existential social work, New York: Free Press.

    Levi-Strauss, C., (1969), The elementary structures of kinship, Boston:Beacon Press.

    Mitrofan, I, Buzducea, D, (2000), Analiza existenial sau drumul ctresens, Orientarea experienial n psihoterapie, Bucureti: Editura Sper.

    Mjoset, L., 2009, The contextualist approch to social sciencemetodology, n David, B., Ragin, Ch.C., The SAGE hanbook of case-based metods, London: SAGE Publication Ltd.,

    Miller, J.P. (1999),Education and the Soul: Toward a SpiritualCurriculum, State University of New York Press.

    Moscovici, S., (1998),Psihologia social a relaiilor cu cellalt, Iai:Editura Polirom.

    Muntean A., Sagebiel J., (2007),Practici n asistena social. Romniai Germania, Iai: Editura Polirom.

    http://isw.sagepub.com/content/50/1/11http://isw.sagepub.com/content/50/1/11
  • 8/13/2019 FILOZOFIE SI ASISTENTA SOCIALA UMANISTA - Explicatii Existential-umaniste ale Tulburarilor de Adaptare a Copilului

    64/67

    Colecia electronic

    Explicaii existenial-umaniste ale tulburrilor de adaptare a copilului n familia substitutiv 64

    Popescu I.A., (1993), Izolare social, n Zamfir C.,Vlsceanu L.,(coord.),Dicionar de sociologie, Bucureti: Editura Babel.

    Sartre, J.P., (2004),Fiina i neantul. Eseu de ontologiefenomenologic, Bucureti: Editura Paralela 45.

    Sedlak AJ, Boadhurst DD., (1996), The Third National Incidence Studyof Child Abuse and Neglec,. Washington, DC: US Department of Healthand Human Services, Administration for Children, Youth, and Families.

    tefroi, P. (2007), Specificul managementului (eficient) n domeniulasistenei sociale,Revista de Asisten Social, nr. 3, Iai: Editura

    Polirom.tefroi, P. (2008), Tulburri de dezvoltare socio-afectiv a copiluluiinstituionalizat,Revista de Asisten Social, Nr. 1-2, Iai: EdituraPolirom.

    tefroi, P. (2009),Perspectiva umanist asupra clientului n asistenasociala, n Revista de Asisten Social, Nr. 1-2, Iai, Editura Polirom.

    tefroi, P. (2009), Teoria fericirii n asistena social, Iai, EdituraLumen.

    tefroi, P. (2012), Paradigma umanist a asistenei sociale sau scurtintroducere n asistena social umanist,Revista de Asisten Social,Nr. 1, Iai: Editura Polirom.

    tefroi, P. (2013), Caliti psihologic-sufleteti ale profesionistului nasistena social umanist, CreateSpace, Charleston SC,Amazon.comCompany.

    Znaniecki, F., (1969),Humanistic Sociology, Chicago: University of

    Chicago Press.Weissman, David, (2000),A social ontology, London: Yale UniversityPress.

    *** Buletinul CNPAC, 2005, nr. 1., Dezvoltarea psihosocial a copiilor nfamiliile dezintegrate din R. Moldova: cercetri i dezbateri, Im


Recommended