+ All Categories
Home > Documents > Filozofia Patologiei Si Dezvoltarii Societatii Noastre

Filozofia Patologiei Si Dezvoltarii Societatii Noastre

Date post: 30-May-2018
Category:
Upload: itzhakstern
View: 231 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 236

Transcript
  • 8/14/2019 Filozofia Patologiei Si Dezvoltarii Societatii Noastre

    1/236

    Universitatea de Stat de Medicini Farmacie Nicolae Testemianu

    Liga Medicilor din Republica Moldova

    Asociaia de Filozofie i Bioetic

    Centrul de Promovare a Democraiei i Toleranei din Republica Moldova

    ION MEREU

    Filozofia patologieii dezvoltrii

    societii noastre

    Chiinu, 2003

  • 8/14/2019 Filozofia Patologiei Si Dezvoltarii Societatii Noastre

    2/236

    CZU: 17:616-058M59

    Recenzeni:Gheorghe Rusnacprofesor universitar, academician, rectorul Universitii

    de Stat din MoldovaVasile apoc doctor habilitat n filozofie, profesor universitar, eful

    Catedrei de filozofie i metodologie a tiinei, Universitatea de Stat din MoldovaBoris Melnic profesor universitar, academician al A a RMConstantin Eco doctor habilitat n medicin, profesor universitar, eful

    Catedrei de sntate public, management i psihopedagogie, USMFN. Testemianu, academician al Academiei Noosfera din Moscova

    Lucrarea evideniaz prin prisma cogniiei omului i societiimoldoveneti unele maladii sociale i ale sociumului.

    Autorul expune i argumenteaz necesitatea formrii Homo

    humanitas, a gndirii noosferice i a intelectului universal, o viziuneproprie privind edificarea unei ecologii sociale i dezvoltarea umandurabil n Moldova.

    Lucrarea este destinat studenilor, rezidenilor, doctoranzilor,profesorilor, medicilor, politologilor, oamenilor politici, tuturor celor care sunt preocupai de problemele dezvoltrii societii moldoveneti.

    Descrierea CIP a Camerei Naionale a Crii

    Mereu, IonFilozofia patologiei i dezvoltrii societii noastre / Ion Mereu. - Ch.:

    S. n., 2003 (Tipogr. A a Rep. Moldova). - 235p.Bibliogr. p. 233-235 (79 tit.)ISBN 9975-9655-5-5200 ex.

    17:616-058

    Ion Mereu, 2003

  • 8/14/2019 Filozofia Patologiei Si Dezvoltarii Societatii Noastre

    3/236

    Cuprins

    Prefa ................................................................................................................................................. 6Cuvntul autorului ............................................................................................................................. 7

    Capitolul I. Universul, sociumul i Moldova ............................................................................... 151.1. Aspecte socio-cognitologice ale apariiei i dezvoltrii statului

    i sociumului moldovenesc ..................................................................................................... 171.2. Viziuni cognitologice ale evoluiei societii moldoveneti ..................................................... 34

    Capitolul II. Aspecte filozofice i cognitologice ale fenomenelori maladiilor societii moldoveneti ................................................................................... 47- Actualitatea filozofic: omul, societatea i maladia ............................................................. 47- Maladia sociali maladia societii .................................................................................... 47- Depresia economici criza social-economic .................................................................... 48

    - Maladia sau criza sistemic a puterii de stat ........................................................................ 492.1. Cognitologia social a maladiilor societii moldoveneti ....................................................... 502.1.1. Maladia dezinformrii relative............................................................................................... 502.1.2. Intolerana .............................................................................................................................. 512.1.3. Desfrul i dezmul .............................................................................................................. 512.1.4. Extremismul i separatismul .................................................................................................. 542.1.5. Birocratismul .......................................................................................................................... 562.1.6. Nihilismul .............................................................................................................................. 572.1.7. Sociopatiile ............................................................................................................................ 582.1.8. Invidia .................................................................................................................................... 602.1.9. Egocentrismul i egoismul ..................................................................................................... 61

    2.1.10. Gerontocraia i conservatorismul ....................................................................................... 622.1.11. Indiferena i absenteismul .................................................................................................. 632.1.12. Mercantilismul: mita, corupia i abuzul ............................................................................. 632.1.13. Srcia .................................................................................................................................. 642.1.14. Trdarea................................................................................................................................ 652.1.15. Ura ........................................................................................................................................ 652.1.16. Maladia seleciei inversate ................................................................................................... 662.1.17. Maladia inutilitii profesionale postfuncionale ................................................................ 662.1.18. Mndria, prostia i nebunia ................................................................................................. 672.1.19. Nencrederea ........................................................................................................................ 682.1.20. Frica social ......................................................................................................................... 68

    2.1.21. Nemulumirea ...................................................................................................................... 682.1.22. Parazitismul .......................................................................................................................... 692.1.23. Favoritismul ......................................................................................................................... 692.1.24. Meschinria i obscurantismul ............................................................................................ 702.2. Cogniia filozofic a maladiilor sociale ................................................................................. 702.2.1. Narcomania i toxicomania ................................................................................................... 702.2.2. Alcoolismul ............................................................................................................................ 712.2.3. Maladiile psihice .................................................................................................................... 732.2.4. Cancerul ................................................................................................................................. 732.2.5. Tuberculoza ............................................................................................................................ 742.2.6. Maladiile sexual-transmisibile i HIV SIDA ......................................................................... 74

    2.2.7. Homosexualitatea i prostituia .............................................................................................. 752.2.8. Handicapul ............................................................................................................................. 752.2.9. Malformaiile congenitale ...................................................................................................... 76

  • 8/14/2019 Filozofia Patologiei Si Dezvoltarii Societatii Noastre

    4/236

    2.2.10. Diabetul zaharat i maladiile metabolice ............................................................................. 772.2.11. Stresul ................................................................................................................................... 772.2.12. Hipodinamia ......................................................................................................................... 772.2.13. Alte maladii cu caracter social ............................................................................................. 782.3. Cogniia fenomenelor sociale .................................................................................................... 78

    2.3.1. Fenomenele demografice: nateri, decese, migraii ............................................................... 782.3.1.1. Scderea natalitii .............................................................................................................. 782.3.1.2. Creterea mortalitii ........................................................................................................... 792.3.1.3. Migraiile ............................................................................................................................. 802.3.2. mbtrnirea societii ............................................................................................................ 812.3.3. omajul .................................................................................................................................. 822.3.4. Ceritul i copiii strzii .......................................................................................................... 94

    Capitolul III. Cogniia omului, a vieii, sntii i morii ........................................................ 953.1. Cunoaterea Eu-lui propriu ....................................................................................................... 953.2. Omul i viaa ............................................................................................................................. 96

    3.3. Omul, sntatea i calitatea vieii ............................................................................................. 993.4. Omul, natura i ecologia ......................................................................................................... 1073.5. Omul i necesitile ................................................................................................................. 1083.6. Omul, dorina i posibilitatea .................................................................................................. 1113.7. Omul i munca ........................................................................................................................ 1123.8. Omul i libertatea .................................................................................................................... 1143.9. Omul i legislaia .................................................................................................................... 1153.10. Omul, pluralismul i pragmatismul ...................................................................................... 1163.11. Omul, poporul i patria ......................................................................................................... 1183.12. Omul i solidaritatea social ................................................................................................. 1203.13. Omul i religia ....................................................................................................................... 1223.14. Omul i blasfemia ................................................................................................................. 123

    3.15. Omul i cultura ...................................................................................................................... 1233.16. Omul i sentimentul .............................................................................................................. 1243.17. Omul i norocul ..................................................................................................................... 1253.18. Omul i fericirea .................................................................................................................... 1263.19. Omul i frumosul .................................................................................................................. 1283.20. Omul i adevrul ................................................................................................................... 1283.21. Omul, gndirea i tehnologiile informaionale ..................................................................... 1293.22. Omul i soarta ....................................................................................................................... 1313.23. Omul i moartea .................................................................................................................... 1313.24. Sufletul i nemurirea lui ........................................................................................................ 133

    Capitolul IV. Aspecte filozofice ale dreptului medical ............................................................. 1394.1. Unele aspecte istorice ale responsabilitii n activitatea medical ........................................ 1394.2. Erorile i greelile medicale. Responsabilitatea moral a activitii medicale ....................... 1424.3. Controlul etic al experienelor biomedicale ............................................................................ 1514.4. Responsabilitatea penali activitatea medical. Culpele ..................................................... 1564.5. Respectarea secretului profesional (confidenialitatea) .......................................................... 182

    Capitolul V. Viziuni de raiune noosferic, supravieuirei dezvoltare uman durabil a societii noastre ........................................................... 188

    ncheiere ......................................................................................................................................... 230Articole, studii i lucrri de referin ............................................................................................. 233

  • 8/14/2019 Filozofia Patologiei Si Dezvoltarii Societatii Noastre

    5/236

    Dedic aceast lucrarecolii filozofice din Moldova,

    cugettorilor medici

    Nu exist nici o deosebire ntre filozofie i medicin, tot cecuprinde prima, ntlneti n a doua: abnegaie, pudoare, modestie

    n mbrcminte, judecat, calm, fermitate, curenie, tonsentenios, cunoatere a folositorului i trebuinciosului n via,dobndire a ceea ce purific, dezbrare de superstiie,

    superioritate divin.

    Hipocrate

  • 8/14/2019 Filozofia Patologiei Si Dezvoltarii Societatii Noastre

    6/236

    6

    ION MEREU

    Filozofia este medicina sufletului

    P r e f a

    Despre filozofia individului, a naturii, a biosferei, a societii s-ascris mult. Sunt deja afirmate filozofia istoriei, filozofia dreptului, nultimul timp prinde contururi filozofia mediului ambiant etc.

    ncercarea, pentru prima dat, de a aduce la ramp problemelefilozofice ale patologiilor individului, ale maladiilor sociale i mai alesale maladiilor sociumului, este un pas nainte n socio-cognitologie i

    filozofia ecologiei sociale.i acest pas este marcat prin apariia filozofieipatologiei umane i a societii. Autorul pornete de la formarea statuluii a sociumului moldovenesc, apeleaz la filozofia istoric, trasnd caleade la domnie la democraie, pluripartidism i parlamentarism pentruca, trecnd respectivele fapte prin viziunea sa ca om, ca medic, om

    politic i filozof, s identifice maladiile societii noastre i s caute oieire din situaia n care s-a pomenit aceasta, inclusiv raportnd-o laaspectele moderne ale dezvoltrii umane durabile i ale supravieuirii.Astfel, autorul propune mecanisme de realizare a concepiei dezvoltriiumane durabile i de supravieuire a omului gndire i intelect global,raiune noosferic, toleran social, educaie i cultur, integrareeuropeani mondial etc.

    Consider c lucrarea profesorului universitar Ion MereuFilozofia patologiei i dezvoltrii societii noastre va mbuntigndirea filosofic contemporan din Republica Moldova.

    Totodat, aceast monografie apare, semnificativ, n anul 2003 Anul Dimitrie Cantemir.Sper c lucrarea va ateniona societatea noastr asupra problemelor

    ce ne frmnt i trebuie soluionate pentru dezvoltarea societiinoastre.

    acad. Mihai Cimpoi,preedintele Uniunii Scriitorilor din Moldova

  • 8/14/2019 Filozofia Patologiei Si Dezvoltarii Societatii Noastre

    7/236

    7

    FILOZOFIA PATOLOGIEI I DEZVOLTRII SOCIETII NOASTRE

    Cuvntul autorului

    Moldova, ar de veacuri ptimit, frmntat, plnsi chinuitatt la hotare, ct i n inima ei...Secole la rnd, marii notri crturari au descris Moldova n cronici,

    n lucrri fundamentale, n poezii. Unul dintre acetia a fost domnitorulDimitrie Cantemir om politic, diplomat, filozof, spirit enciclopedic(cunotea 11 limbi), membru al Academiei din Berlin o personalitatede anvergur european. Tocmai de aceea, cu ocazia celor 330 de anide la naterea ilustrului nainta, guvernul moldovean a declarat anul2003 ca fiind Anul Dimitrie Cantemir.

    Descriptio Moldaviae (Descrierea Moldovei) a lui Cantemir lucrare antologic, scris n latin la solicitarea Academiei din Berlin reprezint o oglind n care vedem Moldova de acum 300 de ani. araaceasta are un vzduh aa de senin, scrie D. Cantemir, nct uneori sevede n asfinit Ceahlul. Vremea este cumpniti apele i pdurilesunt aa mprite, nct belugul se revars de pretutindeni.... i, cadovad, marele Cantemir continu: Merele din ara de sus i mlaiuldin ara de jos n-au coaj. Mierea i laptele curg ca o sfnt man

    pentru muieri i prunci i vinul chihlimbariu spumeaz n cupe de lutpentru oteni cu zale i plete... Livezile-s ct nite pduri. Iazurile se inlan, vitele cresc fr numr n suhaturi....

    Peste aproape dou secole, un alt crturar, Mihail Sadoveanu, scria nlucrarea sa Drumuri basarabene cvede Moldova cea veche de la muni

    pn-n Nistru i la mare, cu ceti de piatri plin de sate de-a lungulapelor... Lanuri, turme i prisci, o ar ca o grdin, pe care au dorit-o toi.

    Aceast idee este un laitmotiv i la D. Cantemir. Muli crai i

    mprai au ntemeiat la hotarele Moldovei vremelnic st pnire ungurii i leii, turcii i ttarii. Cu toi acetia, zice Cantemir, au avutmoldovenii multe valuri, n vremea cnd i aprau ei slobozenia lor...

    ntr-adevr, sfnt i frumos pmnt a avut i are Moldova, darrareori oamenii de pe acest pmnt s-au bucurat din plin de bogiilesale. n toate timpurile, trupul frumos al Moldovei a sngerat, iar

    poporul a plns. Nu o dat, acest trup frumos a fost cioprit,mprit, n zilele noastre rana sngernd a Moldovei fiind Nistruli enclava separatist din stnga lui. Poporul, ca s supravieuiasc, a

    plecat capul, cci, spune o vorb din btrni, capul plecat sabia nu-ltaie. Aceast cuminenie a rzleit, a dispersat acest popor, astfel

  • 8/14/2019 Filozofia Patologiei Si Dezvoltarii Societatii Noastre

    8/236

    8

    ION MEREU

    nct, astzi, moldovenii pot fi lesne caracterizai de versul moldoveniicnd se strng, () la un col de mas plng, la alt col de mas cnt.O alt trstur a moldovenilor este c ntrzie s ia deciziile adecvate

    nu n zadar, de secole, dinuie zicala mintea moldoveanului cea depe urm. Dar poate, totui, n veacuri ceva se va schimba i cei tari sevor smeri, i cei umilii se vor nla...!

    Gndirea filozofic moldoveneasc i are la origini nelepciunearanului moldovean. ranul rze din Moldova era detept, nelept,avea un mod deosebit de a gndi. Desigur c, la modul general, ideilefilozofice au fost determinate de situaia social-politic a unei sau alteiepoci, precum i de dezvoltarea formaiunilor social-economice, adicde evoluia sociumului. Astfel, n sec. XVII-XVIII, la baza gndirii

    filozofice au stat aspiraiile de libertate i lupta pentru independen.Un reprezentant al gndirii filozofice din acea epoc este Nicolae

    Milescu Sptarul. El a dezvoltat concepiile filozofice, promovndideea de lupt pentru libertate i valorile iluminismului, a dezvoltatgndirea tiinific naturalist, unele principii ale dezvoltrii sociale,ale progresului social i ale prieteniei dintre popoare.

    Precum am menionat mai sus, un crturar de vaz al epocii a fostDimitrie Cantemir. Ca filozof, el a dezvoltat idei n domeniul logicii,

    eticii, literaturii, istoriei, politicii . a. De asemenea, Cantemir a fostpreocupat de ideile teologice i cele privind natura. AcademicianulT. rdea nota, n acest context, c importana ideilor lui D. Cantemirdespre univers i logic const n aprarea tezelor lui Aristotel. Un altreprezentat al gndirii filozofice din sec. XVIII este Amfilohie Hotiniul,care a dezvoltat gndirea filozofic moldoveneasc n domeniilegeografiei i matematicii.

    n secolul XIX gndirea filozofic din Moldova a fost, n mare,determinat de scriitorii epocii. n afirmarea iluminismului n Moldovaun rol deosebit l-au avut scriitorii Gh. Asachi, Andronache Donici,A. Russo, V. Alecsandri, M. Koglniceanu, C. Stamati iC. Negruzzi. Totodat, o importan deosebit au avut-o i narodniciimoldoveni Z. Arbure-Ralli, N. Zubcu-Codreanu, I. Maisiodams,M. Negrescu, V. Varzari, V. Dicescu, C. Ursu, L. Frunz . a. inaturalitii moldoveni din prima jumtate a secolului XIX A. Grosu-Tolsoi, A. Denhiuc, Ia. Cihal, C. Vrnav, T. Stamati,A. Hjdu au contribuit la dezvoltarea gndirii filozofice. n a doua

    jumtate a secolului XIX, concepiile filozofice au fost marcate,dezvoltate i consolidate de personaliti precum C. Stamati-Ciurea,

  • 8/14/2019 Filozofia Patologiei Si Dezvoltarii Societatii Noastre

    9/236

    9

    FILOZOFIA PATOLOGIEI I DEZVOLTRII SOCIETII NOASTRE

    B. Petriceicu Hasdeu i, desigur, de Mihai Eminescu, autori ai croridei filozofice erau democratice i progresiste.

    La sfritul sec. XIX, ca urmare a rspndirii lor n toat lumea,

    i n Moldova ptrund ideile marxiste. ncetul cu ncetul, prinde contururigndirea filozofic marxist, urmat de cea marxist-leninist, care s-aafirmat n special dup cel de-al doilea rzboi mondial. n aceast

    perioad, gndirea filozofic a fost determinat de ornduirea social-politic comunist i de directivele Partidului Comunist. Toateafirmaiile filozofice erau scrise i aduse pe altarul tiinei nconformitate cu articolele 6 i 7 ale constituiilor republicilor sovietice.Gndirea filozofic se plmdea n academiile de tiine. Analizetiinifice i filozofice au fost efectuate i la Academia de tiine din

    Republica Moldova, dari n alte instituii de nvmnt superior.Un rol important l-au avut lucrrile lui F. Veranu, M. Bulgaru, S. Coand,Gh. Bobn, A. Babii, D. Cldare, Gh. Rusnac, N. Cojocaru, V.apoc,

    N. Mihai, A. Ursul, P. Vizir, T. rdea, P. Rumleanschi . a.Lucrrile filozofice elaborate i publicate mai trziu au fost

    influenate de filozofia ciberneticii i a informatizrii societii, cei maiimportani reprezentani ai acestui curent fiind A. Ursul i T. rdea.Lucrri importante n dezvoltarea gndirii filozofice au semnat I. Srbu,

    A. Jolondcovschi, I. Fonari i muli alii. Studiile acestor filozofi suntcunoscute, fiind publicate n revistele de profil din diferite ri, astfelnct putem spune c, la acea etap, coala filozofic din RepublicaMoldova a reuit s se afirme pe plan internaional. Ulterior, au aprutlucrri importante ale savanilor-filozofi A. Zavtur, A. Roca, P. Pascaru,A. Timu, V. Moneaga, Gh. Rusnac . a. Sunt studiate problemelefilozofice n domeniul religiei i al ateismului (A. Babii, V. Gajos,L.Crianov, I. urcanu), n domeniul esteticii (T. Melnic, A. Suslov,I. Cojocaru, G. Vasilescu), au aprut lucrri n domeniul filozofieidreptului (A. Galben, N. Andronic . a.).

    Un eveniment deosebit pentru viaa tiinific din RepublicaMoldova a fost crearea, de ctre academicianul T. rdea, n cadrulCatedrei de filozofie a USMF N. Testemianu, a cursului de bioetic.Cu concursul i sub diriguirea dumnealui, filozofia a cptat dimensiuneainterdisciplinari s-a dezvoltat la tangena filozofie-medicin-bioetic,aceste preocupri soldndu-se cu lucrri importante, ntre care le putemmeniona pe cele semnate de P. Berlinschi, E. Ppuoi, C. Eco. Un rol

    deosebit n studierea problemelor de deontologie medical l-au avutI. Ababii i Gh. Ghidirim.

  • 8/14/2019 Filozofia Patologiei Si Dezvoltarii Societatii Noastre

    10/236

    10

    ION MEREU

    n ultimii ani, au aprut i s-au format i medici-filozofi mai tineri.Au vzut lumina tiparului mai multe lucrri ce au ca tematic sistemelede sntate, problemele medico-sociale ale dezvoltrii umane durabile,

    problema securitii sntii populaiei, a supravieuirii omului, aspectefilozofice ale dreptului medical, ale cunoaterii omului, ale vieii,sntii i morii. n lucrarea de fa, am ncercat s dezvolt o nouconcepie filozofic, i anume filozofia maladiilor i a fenomenelornegative ale sociumului moldovenesc, filozofia patologiei umane i a

    purificrii sociumului. Aceste idei ar putea fi i o soluie pentru viitor.De ce, totui, am fcut aceast incursiune n trecut? Fiindc ne

    dorim cu toii s fim oameni moderni i s construim o societatemodern. Dar modernitatea nu poate exista fr un fundament solid,

    iar acest fundament, n cazul filozofiei, sunt filozofii clasici, pe caretrebuie s-i studiem i s-i cunoatem.

    Istoria omenirii ne argumenteaz evoluia att a omului, ct i acivilizaiei. Acest proces, considerm, a fost evolutiv. Teoriile luiDarwin, Lamarck au demonstrat acest lucru. Att dezvoltarea Omului,ct i a Sociumului au fost apreciate de creier, de nivelul dezvoltriilui i a moralei. Este evident c omul nu are simul moral, chiar de lanatere, cum susine Kant, dar considerm c simul moral, atitudinea

    moral a omului fa de om, dup cum susine i Spencer, este unrezultat al evoluiei.Aadar, societatea, trecnd prin diferite etape de dezvoltare, ar trebui

    s progreseze evolutiv. Aceasta se refer att la Om, la Eul su, ct i laSocium. Omul pentru om trebuie s fie Om, nu lup potrivit dictonuluiHomo homini lupus. n cazul acesta, chiar la un nivel nalt dedezvoltare a Sociumului, vom vorbi daor de semicivilizaie. Cauzeleacestui fenomen pot fi diverse. Noi am cutat explicaia acestui fenomeni la Comenius, la Kant, Rousseau, Pestalozzi, la ali gnditori, precumi n gndirea determinist a lui Bacon, John Locke i Spencer, i trebuiesmenionm c substratul anatomic al intelectului i al spiritului desigureste dobndit prin natere, prin aspect biologic, dar dezvoltarea lor esteapreciat evolutiv i social. De menionat c rdcinile biologice,caracteristice pentru fiecare individ, au i o latur determinist.

    Analiznd comportamentul oamenilor n Socium, putem afirma cei fac binele i tot ei fac rul. Maladiile societii, rul i au, considerm,nceputul tot de la om, iar omul apreciaz comportamentul, aciunile

    sau inaciunile cu ajutorul creierului su. Anume creierul este factoruldeterminant n aprecierea binelui i dezvoltrii societii umane fr

  • 8/14/2019 Filozofia Patologiei Si Dezvoltarii Societatii Noastre

    11/236

    11

    FILOZOFIA PATOLOGIEI I DEZVOLTRII SOCIETII NOASTRE

    ur, agresivitate, crim etc. Aceste vicii ale Sociumului apar atunci cndcreierul se decerebralizeazi aciunile sale sunt apreciate de prileinferioare, poate biologice, ale sale.

    Susin ntru totul ideea academicianului Mihai Drgnescu dinRomnia care susine, la rndul lui, gndurile acad. Gr. T. Popa cntr-o vreme, la Atena sau la Roma, conductorii trebuiau s cunoasc

    bine poezia i atletismul, n timpul Renaterii, ei trebuiau s cunoasctot aa de bine logica, gramatica i filozofia, iar n timpul nostru ar fiindispensabil ca ei s cunoasc creierul.

    Creierul apreciaz contiina uman. Considerm c factorii derisc n apariia maladiilor sociumului, a fenomenelor sociale nefaste,a tuturor relelor este creierul. Dac creierul se va dezvolta n direcia

    structurilor superioare, atunci nu va fi loc pentru violen, ur, crimi teroare, nedreptate etc.

    Esena acestei lucrri este evidenierea rului din societatea noastri, prin regndirea firii umane, a sporirii nelepciunii, s dezvoltmsocietatea noastri umanismul, s intrm n lumea inteligibilului.

    Ca om, ca cetean, ca medic, ca deputat n parlamentul RepubliciiMoldova de legislatura a XXII-ea, ca pedagog n coala superioar,ca cercettortiinific, om politic i funcionar de stat, am cunoscut

    ceteanul Moldovei omul cu durerea lui fizic i spiritual,necazurile i necesitile lui. De asemenea, am simit ndeaproape problemele grupurilor de ceteni sntoi, bolnavi, handicapai,socialmente vulnerabili.

    Anume medicina, secondat de cunotinele din domeniulfilozofiei, politicii i sociologiei, m-au ajutat s identific maladiasomatic att la un individ, ct i la un grup de oameni, i s nelegcare este maladia social ce afecteaz grupurile mari. Activitatea

    politic, implicit, ntlnirile cu oamenii, m-au fcut s neleg maladiilesociumului. Astfel, am ajuns la concluzia c maladia individului,maladiile sociale i maladiile sociumului se constituie n patologiantregii societi. i anume filozofia, ca regin a tiinei, le poate

    percepe, depista i trata. n paginile ce urmeaz, am ncercat s redauaceste aspecte cognitive ale patologiei societii noastre, aa cum le-am perceput la aceast perioad de dezvoltare a Eu-lui meu.

    Consider c apariia acestei lucrri va fi oportun n AnulDimitrie Cantemir. A fi bucuros, dac lucrarea ntructva ar interesa

    cetenii Moldovei n dezvoltarea comunitii noastre. Autorul

  • 8/14/2019 Filozofia Patologiei Si Dezvoltarii Societatii Noastre

    12/236

    12

    ION MEREU

    Discurs rostit la cea de-a de 65-ea aniversarea academicianului Teodor rdea

    Mult stimai profesori universitari, academicieni!Colegi! Onoratasisten!Domnule academician Teodorrdea!Sunt copleit de emoii, fiind mpreun cu dvs., personaliti

    notorii ale culturii, tiinei i medicinei naionale contemporane, laacest popas n timp 65 de ani din ziua naterii academicianului Teodorrdea. S-mi fie iertat ndrzneala de a vorbi despre rezultateletiinifice ale domnului academician i, evident, despre filozofia dinlume i din Republica Moldova.

    Majoritatea filozofilor s-au nscut n familii nobile, preponderentcu rdcini sociale burgheze slujitori ai cultelor, politicieni, juritii matematicieni, fizicieni, cazuri ca cel al lui Johann Fichte, care

    provenea din prini cu o modest condiie rneasc, fcnd rareexcepii. Aveau origine greceasc, evreiasc, portughez sau germani, pentru a deveni filozofi, studiau i activau la Londra, Paris, Romaetc. Recurgnd la o paralel cronologic nsoit de deducii filozoficen timp, ncepnd cu filozofii presocratici, urmai de Socrate, Platon,

    Aristotel, continund cu filozofii Evului Mediu, apoi cu gnditori caLeibnitz, Kant, Hegel i ajungnd pn la Bergson i Croce, am dedusurmtoarele n marea epopee a gndirii umane profesionalizate:

    Toi erau nsetai s cunoasc Cartea lumii; Majoritatea aveau tangen cu natura, cu biologia i, mai ales,

    cu medicina; Unii, precum Socrate i Aristotel, chiar s-au nscut n familii de

    medici; Alii veneau n filozofie din teologie, fizici matematic, sau

    din politic, precum Heraclit i Seneca.Ei nu erau filozofi, ci au devenit filozofi prin faptele lor. n

    antologiile filozofice se poate citi, printre rnduri, c politica vedelumea prin prisma puterii, iar filozofia prin puterea raiunii i anelepciunii. Dar toi filozofii pre- i socratici apelau la fiziologie,

    biologie, medicin pentru a-i deduce gndurile filozofice. Ei au studiatnoiunile de intelect, voin, respect, datorie, om ca scop, virtute idobndirea acesteia, caracter i legi morale, determinism universal,

    libertate uman, ncredere i progres uman, om i societate, poporiiubire de patrie, idee de adevri frumos. De asemenea, au avut ca

  • 8/14/2019 Filozofia Patologiei Si Dezvoltarii Societatii Noastre

    13/236

    13

    FILOZOFIA PATOLOGIEI I DEZVOLTRII SOCIETII NOASTRE

    preocupare diferite aspecte ale artelor, logica, ideea de frumos, lumeaspiritului, Dumnezeu i istoria, lumea ca reprezentare i ca voin,relativitatea cunoaterii, ordinea i progresul, fenomenele spiritului

    omenesc, legea cauzalitii universale, fundamentul induciei, credinan existena lumii exterioare, valoarea logica a silogismului, utilitarismul,incognoscibilul i limita fetiismului universal n spirit, legile evoluiei,factorii mentali ca factori ai evoluiei, libertatea i determinismul, emoiaestetic, artistici moral, puterea vieii i a aciunii, corelaiile filozofie-religie-tiin, filozofie-tiin, noiunea de suflet, principiile devenirii

    psihice, legile dezvoltrii psihice, instinctul, inteligena, intuiia, obligaiauman, pragmatismul i corelaia religie-meliorism-pragmatism,cunoaterea intuitivi interdependena ei fade cea intelectual, adevrul,

    natura i spiritul, infinitatea contiinei, societatea ca sistem i altele.

    Onoratasisten!Se observ corelaia dintre pregtirea profesionali deduciile

    tiinifico-filozofice.Acest studiu n paralel, cu permisiunea dvs. i a domnului

    academician, o s-l efectuez raportat la personalitatea filozofuluicontemporan Teodorrdea. Vine dintr-o familie de gospodari de

    prin prile Sorocii, din miracolul fizico-matematicii, trece prin politici ajunge n medicin, filozofie i bioetic. E greu i e riscant, dar,fiind discipolul domnului filozof-academician, o s ncerc s identificn mod cronologic ideile filozofice i conceptele aduse pe altarulCrii lumii de ctre domnul profesor T. rdea:

    1. Teoriile filozofice ale informatizrii societii, alesociocognitologiei.

    2. Problemele filozofice ale progresului tehnico-tiinific.3. Omul i informatizarea, conceptul civilizaiei tehniciste.4. Existena omului i problemele supravieuirii umane.5. Dezvoltarea uman durabil, problemele securitii umane.6. Bioetica i biopolitica.7. Problemele filozofice ale interaciunii i interconexiunii dintre

    diferite tiine.8. Teoriile de noosferizare a personalitii i lumii, dezvoltarea

    noosferic, noosferologia.9. Problemele sinergeticii, ale linearitii i autoorganizrii.

    10. Ecologizarea contiinei umane, ecologia social, eticaecologic, contiina ecologic.

  • 8/14/2019 Filozofia Patologiei Si Dezvoltarii Societatii Noastre

    14/236

    14

    ION MEREU

    11. Biodiversitatea i globalizarea etc.Astfel, se observ o corelaie direct ntre educaia familial,

    profesionali evoluia gndului filozofic al academicianului T.rdea.

    Personalitatea academicianului T. rdea se nscrie n istoriafilozofiei din Republica Moldova, alturi de filozofi ca A. Ursul,N. Mihai, P. Rumleanschi . a.

    Putem afirma c dl T. rdea, filozof contemporan din RepublicaMoldova, a dezvoltat ideile filozofice ale altor gnditori, aflndu-sens aici, acas, n patrie, alturi de neam i popor.

    Parafrazndu-l pe Kant, care, dei nu a prsit niciodat locul debatin, Knigsbergul su natal, a dus faima gndirii filozofice nlume, din Legea Fundamental a raiunii practice pure, sau imperativul

    categoric, v spun:

    Domnule academician, T. rdea!Fptuii sntos i mai departe! Aa ca maxima voinei domniei

    voastre s poat fi totdeauna, n acelai timp, principiu al unei legiuniversale... Lucrrile dvs. s dinuiasc n veacuri. Nici tumultulanilor, nici neantul uitrii s nu le ascund...

    Aa sa vajute Dumnezeu!

    Al dvs. discipol n filozofie,Ion Mereu, d.h.m., prof. univ.

    28.08.02

  • 8/14/2019 Filozofia Patologiei Si Dezvoltarii Societatii Noastre

    15/236

    15

    FILOZOFIA PATOLOGIEI I DEZVOLTRII SOCIETII NOASTRE

    Capitolul IUniversul, sociumul i Moldova

    Societatea este forma superioar de micarea materiei. Asuprasocietii acioneaz att factorii externi lumea nconjurtoare, natura,universul ct i factorii specifici societii, adic cei sociali.

    La premisele naturale ale apariiei formei sociale de micare anaturii se refer mediul geografic i populaia, susine academicianulT. rdea. Dar, din punct de vedere filozofic, acest mediu geografictrebuie raportat iniial la univers i ulterior la mediul ambiant naturali artificial.

    Universul, mediul ambiant corelat cu viaa creeaz biosfera.Aceasta, la rndul su perceput, transformati perfecionat deom, de raiunea lui d natere la o nou calitate a biosferei, i anumenoosfera. Ea apare la cel mai nalt grad de dezvoltare a sociumului ia omenirii. Procesul de studiere att a universului, a mediului ambiant,ct i a sociumului, a noosferei, este determinat de procesul decunoatere. Anume studiul universului, sociumocognitologia inoosferologia, trebuie s stea la baza noii gndiri filozofice universale,

    pentru ca el, omul, s paot supravieui pe mapamond. Considermc, pentru nceput, trebuie s stabilim problemele universul, lumeai Republica Moldova, apariia statului moldovenesc i evoluia lui nistorie, apariia i dezvoltarea sociumului moldovenesc. Toate trebuie

    privite prin prisma mediului geografic, a schimbrilor produse de-alungul veacurilor, i a mediului populaional, care a fost specific pentru

    poporul nostru i societatea moldoveneasc.ntr-adevr, n contiina noastr universul este unul. Credem c

    universul este totul el este infinit, imobil, existi va exista. Nu-lpoi aprecia nici n timp, nici n spaiu, cci el nu se mici nu aremargini, este infinit, nu crete i nu se micoreaz. Lui nu i se adaugnimic nici nu i se ia nimic. Acest infinit nu are componente, pri carear fi concepute n raport cu ceva. Lucrurile n afara lui nu exist. El,universul, parc nu este materie, parc nu are formi nici configuraie.El nu este nici determinat, nici determinabil. Totul este n unul. iacest unul este universul. El, universul, nu este margine, nici form,nici materie, nici suflet. n el, indivizibilul nu se deosebete de divizibil,

    simplul de compus, iar centrul de circumferin. Aici, infinituleste tot ce poate s fie. Punctul nu se deosebete de cerc, finitul de

  • 8/14/2019 Filozofia Patologiei Si Dezvoltarii Societatii Noastre

    16/236

    16

    ION MEREU

    infinit, cel mare de cel mic. Aici, fiecare lucru este n fiecare lucru.Universul cuprinde toat existena. Toate lucrurile sunt n univers iuniversul este n toate lucrurile. Noi suntem n el, el este n noi. Acest

    neant univers este etern. El este neant i este aceea ce este n afara acestuia.Filozofii care au gsit aceast unitate s-au bazat pe multitudineatiinelor, dari pe nelepciunea i adevrul cunoaterii. Universulntreg, necuprins cu gndul i vechi n timp, se constituie din stelesau sori, din planete ce se rotesc n jurul lori comete. Sunt 5691 destelele vizibile cu ochiul liber i 108 milioane de stele ce pot fivizualizate optic. Unele sunt aezate ntr-o spiral uria, la mijloculcreia se afl sistemul solar, din care face parte i planeta noastr.Extremitile sistemului solar apar ca un fluviu, numit Calea Lactee.

    Distana dintre stele e msurat n ani-lumin. Cea mai apropiat stease afl la o distande 4,2 ani-lumin de la Soare. De la Soare la Pmntsunt 500 de secunde-lumin sau circa 149,5 mln. km.

    Sistemul solar este compus din Soare i nou planete mari, cu 28satelii ai lor, i alte 1152 planete mai mici sau asteroizi.

    Pmntul i are locul su n sistemul solar alturi de Mercur,Venus, Marte, Jupiter, Saturn, Uranus, Neptun i Pluton. Luna, singurulsatelit al Pmntului, se deplaseaz n jurul acestuia la o distanmedie

    de 384.392 km, fcnd o rotaie timp de 27 zile 7 ore 43 min. terestre.La ecuator, pmntul are o raz de 6377,4 km, iar la pol de6356,1 km. Ecuatorul e de 40.070,364 km, un meridian avnd40.003,423 km.

    Suprafaa Pmntului e de 509.950.714 km2,, dintre care 29,2% esteuscat i 70,8% ap. nlimea maxim deasupra nivelului mrii este de8848 m, iar adncimea maxim de 10.480 m. Orbita Pmntului e de939.120.000 km. Viteza de deplasare a Pmntului e de 29,77 km pesecund, orbita fiind parcurs n 365,24 zile medii, care constituie un an.Perioada de rotaie este de 24 de ore, viteza medie fiind de 465 m/s laecuatori de 310 m/s n Romnia i Republica Moldova.

    Poate c au trecut milioane de ani de cnd Pmntul s-a desprinsde Soare i au trecut milioane de ani pn cnd planeta noastr aajuns s fie aa cum o tim astzi. Pe msur ce se rcea, Pmntul seschimba, prin urmare i geografia a fost n permanent schimbare.Cele mai importante etape n evoluia Pmntului se numesc ereiacestea au fost dup cum urmeaz: Arhaic 1200 mln. ani; Paleozoic

    450 mln. ani; Mezozoic 150 mln. ani; Noozoic cca. 9850 mln.ani. n cele din urm, s-au creat continentele actuale Eurasia, Africa,

  • 8/14/2019 Filozofia Patologiei Si Dezvoltarii Societatii Noastre

    17/236

    17

    FILOZOFIA PATOLOGIEI I DEZVOLTRII SOCIETII NOASTRE

    Australia i Oceania, cele douAmerici, Antarctida. Pe aceste continenteau aprut rase i popoare: rasa mediteranean, cu ramurile: indo-europenii (germanii, anglosaxonii, romanicii, celii, slavii, iranienii,

    indienii), semiti hamit. Rasa galben fino-ugrii, care i-a dat pefinlandezi, laponi, maghiari, bulgari, samoezi, mongoli, chinezi, japonezi, turci. De asemenea, au aprut rasele malaiez, american,negroid. Reprezentanii acestor rase au mprtitdiferite religii:cretin ortodoci, catolici, protestani; mahomedan sunii, iii;hindui; israelii; buditi; pgni.

    Aceste popoare au avut diferite graiuri, dup nrudirile lor limbiindo-europene cu ramurile indo-iranic, romanic, german, slav,

    baltic; limbi semito-hamite; limbile popoarelor caucaziene; japon-

    corean; sud-mongolice; malaiezo-polineziene; americane; limbileafricane; limbile interiorului Africii; limbile dravidiene etc.

    Limbile cu circulaie mare chineza, hindi, engleza, rusa,germana, franceza, japoneza, spaniola, italiana, malaeza, polona,

    portugheza, romna, araba, scandinava, ceha, olandeza.Actualmente, n lume sunt cca 240 de state.

    1.1. Aspecte socio-cognitologice ale apariiei i dezvoltrii

    statului i sociumului moldovenescCea mai lungi mai obscurperioad a preistoriei este reprezentatpe teritoriul Moldovei, ca pretutindeni n lume, de paleolitic. n paleolitic,caracterizat prin condiii vitrege ale climei cuaternarului pe teritoriulEuropei, n spaiul carpato-dunrean, precum i n cel ce cuprinde Prutuli Nistrul, are loc procesul de antropogenez. Anume acum se producetransformarea i trecerea de laprehominizi laHomo sapiens. Omul sestabilete la poalele munilori lng ruri.

    n paleoliticul mijlociu anii 1.000.000100.000 .e.n. se atestprimele unelte folosite de om, fcute din piatri din lemn. Existenaacestor procese este dovedit de descoperirile arheologice realizate nzilele noastre n diverse localiti, inclusiv Valea Lungului din judeulIai, Romnia. Perioada paleoliticului mijlociu, n care se dezvoltcultura Musterian, aparine Omului de Neandertal. Anume n acestinterval de timp sunt puse premisele comunitii gentilice matriliniare.

    Paleoliticul superior a. 40.00010.000 este caracterizat printransformarea Omului de Neandertal n neontropul sauHomo sapiens

    fossilis. Cultura material a paleoliticului mijlociu Musterian este nlocuit de culturaAurignacian, urmat de cultura Gravettian

  • 8/14/2019 Filozofia Patologiei Si Dezvoltarii Societatii Noastre

    18/236

    18

    ION MEREU

    oriental. Dovezi ale acestora au fost descoperite n unele localitidin Vest, precum i n Moldova: la Barda Dealul Viei, judeul Bcu,la Diru Ceahlu, judeul Neam, Romnia. n aceast perioad,

    tipul i aspectele vieii spirituale se cristalizeaz, dominnd societateagentilic matriliniar.n mezolitic a. 10.0005500 .e.n. se produce schimbarea

    climei, care devine mai blnd, ceea ce determini modificri aleflorei i faunei. Omul ncepe s mnuiasc arcul i sgeile. n aceeai

    perioad, n Moldova, lng Ceahlu, judeul Neam, a fost atestatexistena unor triburi campigniene, precum i a unor grupuri devntori i pescari aparinnd culturii Romanello-Aziliene. nmezoliticul trziu, n Moldova, este atestat cultura Tardenosian.

    n neolitic, omul descoper culturile tehnico-agricole, precum suntorzul i altele, i ncepe s practice creterea animalelor, domesticindoaia, capra, porcul, cornutele mari. Totodat, n viaa comunitiineolitice, un rol important rmne s-l ocupe vnatul i pescuitul. Serspndete toporul furit, roata olarului, rzboiul de esut. n aceast

    perioad se constituie tribul, ca form de organizare superioar ginii.Apare cultul mamei. Numeroasele triburi care populeaz spaiilegeografice romneti aparin, din punct de vedere etnic, grupului

    preindo-european. Aceste triburi au avut diferite culturi materiale cultura Starcevo-Cri, Ceramica liniar , Vina-Turda , Boian,Gumelnia, Cucutenii altele.

    n perioada de tranziie de la neolitic la epoca bronzului, sporeteimportana uneltelor de aram. Se dezvolt pstoritul, este domesticitcalul, apar obiectele de argint. Se rspndesc i se afirm graiurileindo-europene. La Sudul Moldovei ia natere cultura Cernavod.

    n aceeai perioad se instituie cultul Soarelui, marcat de apariiadiverselor simboluri solare. n Muntenia i Transilvania se instaureazcultura Glina, care se extinde i n Moldova. Aceasta este urmat decultura Otomani, care conduce la apariia primei epoci a fierului nregiunile romneti. CulturaNoua a fost reprezentat prin obiecte deos i de corn, ceea ce confirm predominarea pstoritului n viaaeconomic din acea perioad.

    Dup arami bronz, epoca fierului a. 800 .e.n. a nsemnat oetap deosebit n dezvoltarea societii umane, respectiva perioadfiind caracterizat ca o epoc a democraiei militare.

    Apar primele centre metalurgice aborigene. n sec. VI .e.n., n adoua jumtate a culturii Greceti, n regiunile carpato-dunrene sunt

  • 8/14/2019 Filozofia Patologiei Si Dezvoltarii Societatii Noastre

    19/236

    19

    FILOZOFIA PATOLOGIEI I DEZVOLTRII SOCIETII NOASTRE

    atestate influene scitice. Mortirile i monedele greceti ptrund pe ntregteritoriul n special, n zonele riverane, inclusiv n cea a Prutului.

    n sec. V .e.n. apar primele informaii despre gei, pe care Herodot,

    cu prilejul conflictului acestora cu regele perilor, Darius I (513 .e.n.),i numea cei mai viteji i cei mai drepi dintre traci. Menionm c,prin anii 300 .e.n., armata getic numra cca. 30.000 de oameni.

    Geto-dacii sunt o ramur a tracilor care vorbeau o limb trac, deorigine indo-european. Religia geto-dacilor a fost politeist,divinitatea suprem a acestora fiind Zamolxe.

    Denumirea deDacia este atestat pentru prima dat la Pliniu celBtrn i Tacitus, n sec. I .e.n., cnd regele dac Burebista creeaz unstat centralizat al geto-dacilor (ntins i n sudul Dunrii, pn la actualii

    muni Balcani), unind triburile geto-dacice din regiunile intra- i extra-carpatice, i nvinge pe celii din vestul Transilvaniei, supune cetilegreceti din nordul i vestul Mrii Negre i intervine n rzboiul dintreCezari Pompei (48 .e.n.). Acum se consolideaz sau se construiesc,

    pe nlimi, piscuri sau promontorii greu accesibile, numeroase ceti ifortificaii dacice, organizate ntr-un sistem de aprare. Tezaurelemonetare i vestigiile arheologice dovedesc vaste relaii comerciale cuspaiul Mediteranei de rsrit, o evoluie spre aezri de tip urban i o

    cert prosperitate a societii geto-dacice n sec. I .e.n. I e. n. Uneleceti erau i centre religioase.Statul s-a destrmat n urma asasinrii lui Burebista (44 .e.n.),

    triburile dacice unindu-se din nou sub conducerea lui Decebal(87106 e. n.) ntr-un stat centralizat, puternic economic i militar,care obine unele victorii mpotriva armatelor romane. Astfel, a douaEpoc a fierului 450300 .e.n.106 e. n. se caracterizeaz prinafirmarea culturii geto-dacilor. Are loc diviziunea muncii i ameteugurilor geto-dacilor, se dezvolt arta; de la nceputul anilor80, ncepe ptrunderea masiv pe teritoriul locuit de geto-daci adinarului roman de argint. Pe plan social-politic, se adncete

    procesul de difereniere social, prin nlocuirea obtii patriarhale cuobtea steasci prin instaurarea democraiei militare. Se stabilesc

    premisele statului de tip sclavagist incipient. Aceast perioad edefinit de cercettori ca o perioad clasic a civilizaiei geto-dacice.Capitala statului condus de Decebal a fost oraul Sarmizegetusa,

    principal aezare dacic din Munii Ortiei, situat la o altitudine

    de cca 1200 m. Sarmizegetusa a fost distrus la sfritul celui de-aldoilea rzboi daco-roman (105106 e. n.), apoi refcutde romani.

  • 8/14/2019 Filozofia Patologiei Si Dezvoltarii Societatii Noastre

    20/236

    20

    ION MEREU

    Dup nfrngerea lui Decebal n 106, regatul dac este desfiinat i pe o mare parte a teritoriului su se constituie provincia Dacia,administrat de un mputernicit al mpratului roman. ncepe

    romanizarea. Populaia dac, ncercat greu de dou rzboaie, acumtrebuie s sufere influena culturii romane, a limbii i a obiceiuriloracestora. Limba latin se impune la toate nivelurile provinciei. n celedin urm, ntre anii 106271, se instaureaz dominaia roman n Dacia.n aceast perioad, are loc un proces intens de formare a culturiiLatinegeto-dacice pe ntregul teritoriu locuit de daci. Apare moneda de argintgeto-dac, venind s confirme dezvoltarea social-economic a populaiei

    btinae. ncetul cu ncetul, se formeaz populaia daco-roman,vorbitoare de limb latin.

    Convieuirea colonitilor cu autohtonii (prezen doveditarheologic i prin numele de pe inscripii) a impus dacilor limba latin

    popular. Astfel, din cele 3000 de inscripii descoperite n Daciaroman, numai 37 sunt n limba greac. Din 27.000 de nume de

    persoane menionate n aceste inscripii, 75% sunt romane, 13%greceti, 4% traco-dacice, 4% illirice.

    n anul 113, la Roma, este inaugurat Columna lui Traian simbolul devenirii poporului romn. Avnd o nlime de 29,78 m,

    monumentul este acoperit cu basoreliefuri ce evoc 124 de episoadedin luptele mpratului Traian cu dacii.ntr-o inscripie din anii 117118 este atestat denumirea de

    Sarmizegetusa, vechea capital a statului lui Decebal. Acolo, romaniiau ntemeiat primul ora din Dacia, capitala provinciei, colonia UlpiaTraiana Augusta Dacica Sarmizegetusa. n anul 132, aici este instalatun apeduct. n anul 158, metropola Daciei numr 20.000 de locuitori.

    n aceast perioad, are loc o mprire administrativ a provincieinDacia Superior, Dacia InferioriDacia Porolissensis, iar ntre anii167169 are loc unificarea acestor trei teritorii n Dacia Malvensis.Colonitii au adus forme de organizare i de via proprii, caracteristiceunei civilizaii superioare. S-au construit drumuri, s-a intensificatcomerul, au nflorit meteugurile, construciile, mineritul i agricultura,au aprut noi orae ntre anii 193211, n Dacia existau zece orae.Populaia participa activ la viaa economici politic a imperiului. n222235, n timpul domniei mpratului Severus Alexander, esteatestat, pentru prima dat,Adunarea provinciala Daciei cu sediul la

    Sarmizegetusa. S-au dezvoltat artele i s-a rspndit scrisul. n sec.IIIII n Dacia apar primii adepi ai cretinismului.

  • 8/14/2019 Filozofia Patologiei Si Dezvoltarii Societatii Noastre

    21/236

    21

    FILOZOFIA PATOLOGIEI I DEZVOLTRII SOCIETII NOASTRE

    Dup asasinarea, n 235, a lui Severus Alexander, i pn lavenirea pe tron, n 284, a lui Diocleian, la conducerea ImperiuluiRoman s-au perindat, succesiv, peste 25 de mprai! A fost o perioad

    de stagnare economic i de instabilitate. Pentru Dacia, situat lahotarele imperiului, aceast perioad a fost una de grele ncercri ideteriorare a vieii economice. Totodat, pe teritoriile Daciei seinfiltreaz diferite triburi nomade de pstori sarmai (populaie iraniannrudit cu sciii), care intr n raporturi strnse cu populaia autohtoni a cror prezen n aceast regiune este atestat pn n sec. IV.

    n anul 271, nteirea atacurilor populaiilor barbare l-audeterminat pe mpratul Aurelian s dispun retragerea armatei iadministraiei romane din Dacia, acestea organiznd, la sud de Dunre,

    o nou provincie cu denumireaDacia. Dar, chiari dup retragereaaurelian, teritoriile vechii Dacii au rmas sub influena politic,economici cultural a Imperiului Romano-Bizantin.

    Populaia daco-roman de limb latin, ireversibil romanizat, armas pe loc, pstrnd nentrerupte legturile economice, culturale i

    politice cu Imperiul Roman, inclusiv agricultura, pstoritul, vechiletradiii romane provinciale. Procesul de romanizare a continuat, faptcare a contribuit la meninerea limbii latine i a tradiiilor romane.

    Astfel, romanitatea local devine fundamentul transformrilor social-economice, etnice i culturale ale etnogenezei poporului nostru.Retragerea roman de pe teritoriul Daciei a marcat sfritul relaiei

    de producere sclavagist. Urmtoarea epoc s-a caracterizat prin existenaobtilor steti comuna vicinal o form social-politicde organizarea populaiei autohtone. Pn la 602, populaia daco-roman cunoateun proces de formare i trecere la ornduirea feudal. n aceeai

    perioad au loc numeroase ciocniri dintre popoarele migratoare i daciiliberi. Pe parcursul sec. VII, slavii popor indo-european din grupulsatem vor ocupa nite inuturi ntre cursul superior al Elbei i Nistrului.

    Slavii, aflai n stadiul de trecere de la societatea primitiv la ceafeudal, au exercitat o influen considerabil asupra organizrii social-

    politice, asupra limbii, obiceiurilor, vieii sociale i culturale aleautohtonilor romanici. Ei au grbit formarea relaiilor feudale. n sec.VII-VIII i chiar X, limba roman se dezvolta de sine stttor. Contactulcu slavii confer limbii populaiei un caracter specific n cadrul limbilorneolatine, numeroase cuvinte slave fiind integrate n tiparul fonetic i

    gramatical al limbii autohtonilor romanici. La sfritul sec. X se ncheieprocesul, de lung durat, de formare a limbii i poporului romn.

  • 8/14/2019 Filozofia Patologiei Si Dezvoltarii Societatii Noastre

    22/236

    22

    ION MEREU

    n anii 940965 apare prima meniune documentarprivind o aezaremedieval oreneasc de pe teritoriul Moldovei: Cetatea Alb, subnumele deMaurocastron, iar anterior antica cetate greco-romanTyras.

    La sfritul veacului X ncep problemele legate de biseric. n iulie 1054are loc Marea schism separarea canonic a bisericilor cretine de laRoma (catolicism) i cea de la Constantinopol (ortodoxism). Romniirmn n grupul de popoare care in de cultul ortodox.

    n aceast perioad, n istorie sunt menionate multe oraeromneti: Alba-Iulia (1097), Bihor (1111), Arad (1156), Brlad(1174), Cluj (1316), Timi (1212) etc. ntre anii 13101352,domnitorul Basarab I ntemeiaz statul feudal ara Romneasc. n13341335 este menionat oraul Civitas Moldaviae Baia.

    n anul 1241, nordul i sudul Moldovei este invadat de ttari,dup care ntreaga regiune este controlat politic de Hoarda de Aur.Bineneles, populaia autohton era nemulumit de dominaia ttar.La 1359, voievodul maramureean Bogdan I descalec n Moldovai, cu sprijinul populaiei, este recunoscut drept domnitori ntemeiazPrincipatul Moldovei care, la sfritul sec. XIV, va cuprinde teritoriile

    pn la Nistru i Marea Neagr. n timpul domniei lui Bogdan I a fostconstruitBiserica Sfntul Nicolae din Rdui, cel mai vechi edificiu

    religios pstrat n Moldova, cu arhitectur getici bizantin.ntre anii 13751391, n timpul domniei lui Petru I Muat,Moldova cunoate o perioad de prosperitate economic. n acestrstimp a fost organizat administraia i justiia; au fost construitecetile cheia, Neami Suceava, ultima devenind capital (1388); afost btut prima moned din istoria rii gro-ulde argint.

    n septembrie 1387, la Lvov, Petru I depune jurmnt de vasalitatefa de Polonia, recunoscnd suveranitatea regelui polon WladislavII Iagiello. Moldova a fost integrat n sistemul de aliane al statului

    polono-lituanian.Anii 1400-1432 sunt anii domniei lui Alexandru cel Bun. Marea

    preocupare a acestui domnitor a fost consolidarea statului pe plan interni extern, graniele lui ajungnd pn la Nistru i Marea Neagr, precumi organizarea lui instituional. A sprijinit comerul, a nfiinat naltedregtorii boiereti. n aceastperioad, este atestati noiunea de dregtor

    personal al domnitorului: 1408 paharnicsau ceanic, responsabil pentrubutura necesar la mesele de la curte; 1432 stolnic, responsabil pentru

    aprovizionarea curii domneti cu alimente, fiind eful buctarilor, alpescarilori al grdinarilor, i care gusta bucatele naintea domnitorului.

  • 8/14/2019 Filozofia Patologiei Si Dezvoltarii Societatii Noastre

    23/236

    23

    FILOZOFIA PATOLOGIEI I DEZVOLTRII SOCIETII NOASTRE

    n 1431, sunt atestai husiii, Moldova fiind singurul stat din Europa undehusiii erau recunoscui ca o comunitate legal.

    Alexandru cel Bun a aplanat conflictul cu Patriarhia

    Constantinopolului, care a recunoscut Mitropolia de la Suceava i l-anumit pe Iosif ca Mitropolit al Moldovei; de asemenea, el a ntemeiatepiscopiile din Roman i Rdui i a ctitorit mnstirile Moldovia iBistria. A contribuit mult la dezvoltarea culturii. Drept dovad cera iubit de popor vine i un epitrahil (patrafir) lucrat n Moldova nanii 1427-1431 care, pe lng temele religioase, are brodat, la capete,

    portretele lui Alexandru cel Bun i al soiei sale, Marena. Alturi detoate acestea, Alexandru cel Bun a respins primul atac al turcilor asupraMoldovei (1420).

    ntre 14 aprilie 1457 i 2 iulie 1504, Moldova se afl sub domnialuitefan cel Mare, fiu al lui Bogdan II. Este una dintre personalitilede excepie ale istoriei romneti, voievod ajuns legendar la scurtvreme dup dispariia sa. Bun gospodar, remarcabil comandant deoti, iscusit diplomat, om politic i de stat, tefan cel Mare a ntritautoritatea domneasc n Moldova, fcnd enorm pentru organizareai prosperarea rii i a economiei acesteia. El a sprijinit meteugurile,negoul i trgurile n aceast perioad, se face comer cu

    Transilvania, iar regele ungar Matei Corvin le acord moldovenilorgaranii n negustorie. Totodat, a ntrit otimea i cetile,transformnd Moldova ntr-o for de prim rang n spaiul central iest-european. Stabilitatea intern, rod al unei politici de maximeficien, a fcut din Moldova o for militar (poarta cretintii)n faa pericolului otoman i un partener respectat n relaiileinternaionale. Totodat, tefan cel Mare a fost un remarcabilsprijinitor al bisericii i culturii: a ctitorit numeroase locae sfinte,multe dintre care au fost nlate chiar pe locurile vestitelor sale btlii;a pus nceputul epocii de aur a picturii i arhitecturii medievaleromneti i moldoveneti; a sprijinit activitatea de scriere a cronicilori crilor religioase, chiar dup moartea lui fiind editate Cronicamoldo-german, Cronica moldo-poloni Cronica moldo-rus.

    Astfel, sub stpnirea lui tefan cel Mare, statul moldovenesc acunoscut o epoc de avnt economic, consolidare social-politic,mbogire cultural-religioas perioad ce a reprezentat apogeulstatalitii medievale moldoveneti, eforturile diplomatice i

    numeroasele lupte purtate de domnitor asigurnd independena riiMoldovei. Pentru faptele sale de aprtor al cretintii (la victoriile

  • 8/14/2019 Filozofia Patologiei Si Dezvoltarii Societatii Noastre

    24/236

    24

    ION MEREU

    sale adugndu-se i zidirea a peste 40 de biserici i mnstiri nMoldova, Muntenia, Transilvania i pe muntele Athos), poporul l-anumit cel Mare i Sfnt.A fost canonizat la 20 iunie 1992.

    Anii de dup domnia lui tefan cel Mare au fost marcai de lupteinterne pentru tronul domnesc, de trdare sub influena forelor externe(turci, poloni, ttari etc.). Au urmat domniile lui Bogdan,tefni, MoiseVod, Petru Rare, Iulius Rare, tefan Rare, Alexandru Lpuneanu,Bogdan Lpuneanu. Iat doar cteva mrturii din acele vremuri.

    n februarie 1572iunie 1574, la tronul Moldovei se afl IoanVod cel Cumplit. n 1574, Ioan Vod se ridic mpotriva turciloricere ajutor cazacilor zaporojeni, dar acetia l proclam domn pe Petruchiopul. n toamna lui 1577, sprijinit de cazaci, Ioan Nicoar

    Potcoav ocup Iaii i se proclam domn, alungndu-l pe Petruchiopul nara Romneasc. Astfel, ca de-attea alte ori, moldoveniiluptau ntre ei, n timp ce i ara Romneasc, i Moldova, continuaus fie atacate de turci, ttari i polonezi.

    n august 1595, domnitorul de atunci al Moldovei, Ieremia Movil,recunoate suveranitatea polon i declar Moldova ca membrucredincios al coroanei polone. n luna mai, anul 1600, Mihai Viteazul,care domnea n ara Romneasc din 1593 i care cucerise deja

    Transilvania, l alung pe Ieremia Movili ocup Moldova, reuindastfel prima unire politic a celor trei ri romne. Dar aceast unirenu a durat dect cteva luni: n septembrie 1600, oastea polon ocupMoldova i-l reinstaleaz n domnie pe Ieremia Movil. Poporul serevolti, la 1606, izbucnete o rscoal rneasc, dar, cu ajutorextern, Ieremia Movil o nbu. Lupta pentru tronul Moldoveicontinu ntre septembriedecembrie 1607 i se d ntre fii lui Ieremiai Simion Movil. n cele din urm, domn al Moldovei devineConstantin Movil, fiul lui Ieremia Movil.

    n 1611, turcii i retrag influena i tefan Toma devine domn alMoldovei, iar n mai 1615, Alexandru Movil, sprijinit de nobilii polonezi,l nfrnge petefan Toma i devine domn al Moldovei. Acest protectorat

    polonez asupra Moldovei s-a pstrat pn n august 1616.n timpul domniilor lui Vasile Lupu (16341653) n Moldova i

    a lui Matei Basarab (16321654) n ara Romneasc, s-a dezvoltatatt domeniul agrar, ct i cel legislativ, n aceast perioadncetenindu-se termenii de prescripie pe vecinii fugii, reform

    fiscal, dari agravndu-se obligaiile fiscale ale rnimii.n anul 1640, apare prima carte tiprit n ara Romneasc. n

  • 8/14/2019 Filozofia Patologiei Si Dezvoltarii Societatii Noastre

    25/236

    25

    FILOZOFIA PATOLOGIEI I DEZVOLTRII SOCIETII NOASTRE

    1642, tiparul apare i n Moldova cu ajutorul lui Petru Movil,Mitropolit al Kievului, la Biserica Trei Ierarhi din Iai este adus

    prima tipografie. Sinodul de la Iai adopt Mrturisirea ortodox a

    lui Petru Movil, publicat la Iai, care a fost i cea dinti tipriturdin Moldova. Ulterior, Cazania lui Varlaam a fost un factor principalde unificare i cultivare a limbii romne literare.

    n mai 1646, apare primul Cod de legi tiprit n limba romn Pravila lui Vasile Lupu. n 1673 este tiprit Psaltirea n versuria mitropolitului Dosoftei al Moldovei. Aceasta a fost prima operversificat n limba romn, una dintre cele mai reuite tlmciri nversuri a psalmilor ntr-o limb naional.

    n 1675, Miron Costin d la copiat, n Iai, Letopiseul rii

    Moldovei de la Aron-Vod ncoace. Cltoria lui Nicolae MilescuSptarul n China, rezultat cu un jurnal de cltorie Cltorii de-alungul Siberiei de la Tobolsk la Nereinski la hotarul Chinei i culucrarea Descrierea Chinei, au jucat, de asemenea, un rol deosebit ncunotina moldoveneasc despre lume. n anul 1677, Miron Costinredacteaz n limba polon Cronica rilor Moldovei i a Munteniei(Cronica polon) i Istorie n versuri polone despre Polonia i araRomneasc (Poema polon), iar n 1685 capodopera De neamul

    moldovenilor, n care face referiri la originea roman a poporului i alimbii romne.n 1678, n Moldova aflat sub domnia lui Gh. Duca, societatea

    simte o mare povar fiscal. Se introduc impozite noi, ntre caregotina dare care se percepea n oi, porci sau vaci.

    n 1705, la Constantinopol, Dimitrie Cantemir scrie primul romanoriginal al literaturii romne Istoria ieroglific.

    Un rol important n relaiile externe ale rii noastre i n ceea ceprivete definirea viitorului ei vector politic l-au avut misiunile n Rusiaale lui David Cobrea n anii 1702, 1705, 1706. n 1707, David Cobreantr n slujba arului. n 1710, Dimitrie Cantemir devine domn alMoldovei, iar ntre 2-13 aprilie 1711, este ncheiat tratatul de aliandintre Moldova i Rusia, semnat la Luck (Luk) de ctre Cantemiriarul rus Petru I. Ruii duc rzboi cu turcii, iar la 24 iunie Petru I sosetela Iai i se ntlnete cu Dimitrie Cantemir. Acesta din urm se refugiaz,dup btlia de la Stnileti, n Rusia, devenind consilier intim al arului.

    O dat cu numirea, n 1711, ca domnitor a lui Nicolae Mavrocordat,

    n Moldova ncepe regimul fanariot. n anul 1712, Nicolae Costin, fiullui Miron Costin, termin lucrarea Letopiseulrii Moldovei. 1709

  • 8/14/2019 Filozofia Patologiei Si Dezvoltarii Societatii Noastre

    26/236

    26

    ION MEREU

    1711, care a fost cronica celei dinti domnii fanariote n Moldova.Aceast lucrare venea imediat dup Descrierea Moldovei de la zidirealumii pn la 1601, de acelai autor.

    n Rusia, Dimitrie Cantemir scrie Historia incrementorul at quedecrementorum Aulae Othomanicae (Istoria creteriii descreteriiImperiului Otoman ) i Descriptio Moldaviae (Descrierea Moldovei) opere fundamentale pentru istoria naionali cea universal, care,iniial, au fost tiprite n german i rus, apoi i n alte limbi. n1743, Ion Neculce continu cronica lui Miron Costin i semneazLetopiseul rii Moldovei de la Dabija Vod pn la a doua domniea lui Constantin Mavrocordat. Precedat de 46 de legende istoricesau O sam de cuvinte, aceast lucrare este o expresie artistic a

    vechii culturi romneti i o mare cronic moldoveneasc.n anii 1749-1753, Moldova se afl sub domnia lui Constantin

    Racovi, caracterizat prin introducerea unei fiscaliti dure iinfluena enorm a boierilor greci n viaa statului.

    n 1750, n Moldova apare prima traducere din limba francez.Acest eveniment a marcat procesul integrrii culturale a poporuluiromn la valorile europene.

    n anul 1758, ttarii nvlesc iari n Moldova, iar n 1770 armata

    rus i zdrobete pe turci la Larga i Cahul.n 1772, apar traduceri din Voltaire, iar n 1774-1776, un anonimncheie Letopiseul rii de la 1773 pn la 1774. n anul 1778, nMoldova a fost gsit un manuscris de matematic; tot n acest an,trupele austriece intr n Iai.

    n 1790, apare la Iai ziarul n limba francez Courrier deMoldavie.

    n anul 1802, Poarta Otoman acordMoldovei un ir de privilegii, prin care confirm prevederile firmanelor de la 1774, 1783, 1791.Totodat, Constantinopolul stabilete regimul delegaiunilor materialei fixeaz durata domniilor la apte ani. Domnii puteau fi maziliinumai cu acordul Rusiei i al naltei Pori.

    La 16 mai 1812, n urma Pcii de la Bucureti, inutul dintre Pruti Nistru, Dunre (Braul Chilia) i partea de Nord-Est a Bucovineieste anexat de Rusia arist, fiind denumit oficial Basarabia. Motivulalegerii tocmai a acestei denumiri a fost unul politic. AutonomiaBasarabia avea un teritoriu de cca 44.500 km ptrai, populaia

    autohton fiind reprezentat prin administraie i prin limb. Dar, n1828, aceast autonomie a fost anulat. ntre anii 18281917,

  • 8/14/2019 Filozofia Patologiei Si Dezvoltarii Societatii Noastre

    27/236

    27

    FILOZOFIA PATOLOGIEI I DEZVOLTRII SOCIETII NOASTRE

    Basarabia a fost supus unei colonizri forate cu rui, ucraineni,bulgari, gguzi, germani. Dei componena etnic a populaiei s-aschimbat considerabil, elementul autohton romnesc a continuat totui

    s domine. Aceasta n pofida faptului c politica dus de Rusia nacest teritoriu a fost una de diminuare a importanei limbii romne ncoli, biseric, instituiile de stat, viaa sociali cea economic, iarstatutul Basarabiei n cadrul Imperiului arist era unul de gubernieagrari furnizor de materie prim.

    n anul 1829, Rusia arist anexeaz Delta Dunrii cu Insulaerpilor. La nceputul anului 1856, Rusia retrocedeaz Moldovei

    judeele din sudul Basarabiei Bolgrad, Cahul i Ismail dar leanexeaz din nou n 1878, dup Congresul de la Berlin.

    Revenind la unele aspecte istorice, trebuie s menionm c, nsec. XVIII, statele pe atunci moderne ale Europei sunt n bun parteconstituite de ctre dinastiile ntemeietoare. Imperiul Romano-Germanse restrnge la Germania; Peninsula Iberic e pe 2/3 eliberat demusulmani; Imperiul Bizantin e restabilit n Europa. Sec. XIV aduceimportante schimbri n Vest, dari mai mari n Est (Lituania Mare).ara Romneasc i Moldova pun barier hoardelor asiatice; nBalcani, dup Serbia Mare (1331-1355), vine ameninarea otoman.

    n a doua jumtate a sec. XIV, rile romne rezist presiunii exercitatede ctre patru mari puteri: Regatul Ungariei (care stpnea jumtatedin teritoriul romnesc), regatul Poloniei, Hanatul ttar din Crimeeai Imperiul Otoman (cel mai nou i mai primejdios la acea vreme).Muntenia anexa pe atunci Banatul suveran, Amlaul i Fgraul.Moldovenii sunt n expansiune, ocupnd definitiv ara epeniuluii, provizoriu, Pocuia. La hotarul Dunrii i al mrii, de asemenea,rile romne erau n plin expansiune, ocupnd porturile genovezeChilia (Licostomo) i Cetatea Alb (Maurocastron), precum i toatDobrogea de la Gura Chiliei pn la Balcic.Din nenorocire, turcii,dup ce supun vijelios toat peninsula Balcanic, lovesc la hotaruldunrean i rpesc Dobrogea. n aceast perioad, Frana, de aproape100 de ani, era n rzboi cu Anglia, iar romnii duceau rzboi de 100de ani cu turcii. Dup domnia lui Mircea cel Btrn,ara Romneasc

    pierde Dobrogea, Turnul i Giurgiul, care sunt luate de turci, i lepltete acestora un tribut anual. Dar nu toi domnitorii au respectatacest angajament: muli dintre ei, precum ar fi Dan II, Vlad Dracul

    sau Vlad epe, se aliaz cu regii unguri pentru a rupe legturile devasalitate fa de Poarta Otoman. Regatul Ungariei ajunge s fie

  • 8/14/2019 Filozofia Patologiei Si Dezvoltarii Societatii Noastre

    28/236

    28

    ION MEREU

    condus de doi romni care devin eroi ai cretintii: Ioan Corvin deHuniade i regele Matei Corvin. Ambii lupt cu turcii pentru a-i alunga

    pe acetia de la Dunre i caut s-i aib n ascultare pe domnii

    Munteniei i al Moldovei.Dup btlia de la Baia (1467), tefan cel Mare, domn alMoldovei, zdrnicete planurile lui Matei Corvin i chiar obine dela el teritorii n Transilvania (Ciceiul); totodat, anexeazinutul Putnade la Muntenia. n cumplitele rzboaie cu turcii, tefan cel Mare aizbutit de cteva ori s exercite o supremaie i asupra Munteniei, dardomnii pui de el n scaunul muntenesc l trdau i treceau de parteaturcilor. Neajutat de vecini, tefan cel Mare pierde cheile Moldovei Chilia i Cetatea Alb, cucerite de turci dar dobndete Pocuia n

    anul 1490. Domnii Munteniei primesc Geoagiul i Vinul, dup anul1462, n locul Fgraului i Amlaului, nsara devine vasalTurciei.

    La nceputul Evului Modern, statele europene sunt pe deplinconstituite ca monarhii absolute: Frana, Anglia, Spania, Portugalia,Scoia, Danemarca cu Norvegia, Suedia, Polonia cu Lituania, Ungaria,Muntenia, Moldova. Numai Imperiul Romano-German i-a pstratornduirea feudal, iar Italia Nordic a fost dezmembrat n mai multerepublici: Veneia, Genova, Florena etc. Totodat, se consolidau dou

    puteri asiatice: Imperiul Otoman i Hanatul Crimeei, care ameninaurestul Europei. Drept rspuns, romnii, ungurii i polonezii au fcut,din rile lor, un zid de aprare n faa Constantinopolului. Dar ImperiulOtoman crea i o barier comercial ntre Europa i rile bogate din

    peninsula Arab, India i China. Schimbul de mrfuri se efectua prinrepublicile italiene, procesul stagnnd dup 1453. n aceast perioad,

    portughezii i spaniolii cutau alt drum spre India. n aceste condiiiau fost fcute mari descoperiri geografice.

    Pn n anul 1555, timp de o jumtate de secol, politica Europeieste dominat de doumari puteri Imperiul lui Carol Quintul (SfntulImperiu Roman de Naiune German) i Imperiul Otoman. Primulunete Spania cu posesiunile italiene, cele burgunde i ImperiulGerman, formnd cea mai puternic putere cretin modern de peatunci. Ocupat, n Apus, de rzboiul cu Frana (Francisc I), Carol Vlas fratelui su Ferdinand domeniul austriac n lupta cu turcii. nacelai timp, Imperiul Otoman atinge, sub conducerea lui Suleiman IMagnificul, apogeul expansiunii sale: controleaz teritoriile de la Don

    pn la Nil, cucerete centrul Ungariei i le menine ca tributare pecele trei principate carpatice. i Polonia atinge apogeul expansiunii

  • 8/14/2019 Filozofia Patologiei Si Dezvoltarii Societatii Noastre

    29/236

    29

    FILOZOFIA PATOLOGIEI I DEZVOLTRII SOCIETII NOASTRE

    teritoriale, iararatul Moscovei, anexnd Kazanul i Astrahanul, sepregtea pentru un mare rol politic n viitor. Pe aceast canava deinterese politice, apare o micare religioas reformatoare, cu rzboaiele

    sale confesionale, precum i o micare cultural Renaterea.n a doua jumtate a sec. XVI, rile romne i principatulTransilvaniei, creat n 1542 din dezmembrarea Ungariei, ajung vasaliai Imperiului Otoman. Domnii Moldovei i Munteniei sunt obligais intervin n Ardeal din ordinul sultanului i, astfel, se creeaz osimbioz politic ntre cele trei principate care, sub influena ideilorRenaterii, tind spre unirea lor politic n cadrul vechii Dacii.Adevratul realizator al aceste idei a fost Mihai Viteazul.

    n sec. XVII, nu se produc schimbri pn la Pacea de la Westfalia

    (1648), care a ncheiat hegemonia spaniol n Europa, a pus captcelui din urm dintre rzboaiele religioase i a creat o nou ordineeuropean, determinnd destrmarea Sfntului Imperiu Roman de

    Naiune German.Dup 1648, Elveia i Olanda devin state libere, iar dinastia de

    Habsburg, stins n Spania, i mrete domeniul austriac, n Rsrit, prineliberarea Ungariei i anexarea Transilvaniei, iar n Apus (dup rzboiul

    pentru motenirea Spaniei), prin anexarearilor de Jos, a Toscanei i a

    Milanului. Alte dou state care se despart definitiv de imperiu sunt RegatulSardinia (fost Savoia) i Regatul Prusia, a crui politicmilitarist l aduce,sub Frederic II, la rang de mare putere. Polonia cedeaz teritorii ntinseRusiei moscovite, care ajunge mare putere european sub Petru cel Mare,instalndu-se pn pe rmul Mrii Baltice.

    n urma Revoluiei franceze, care a zguduit din temelie Frana,dndu-i regimul voinei naionale, se instaureaz ca monarhie, n anul1799, apoi n 1804, domnia lui Napoleon Bonaparte. n chingileimperiului su militar era cuprins toatEuropa Apuseani Central.n 1812, cnd otirile lui Napoleon pornesc spre Moscova, mpratulfrancez avea deja nscrise victorii militare n btlii cu armatele Prusiei,Austriei sau ale Angliei. Dar campania din Rusia se ncheie cu undezastru militar, n martie 1914 Parisul fiind ocupat de forele aliateale Rusiei, Prusiei, Austriei i Angliei, care impun abdicarea i exilullui Napoleon.

    Pacea de la Viena (1815) a pus capt imperiului lui Bonaparte i,astfel, ncepe reorganizarea Europei contemporane. Sfnta Alian

    s-a prbuit, crendu-se condiii pentru construcia statelor naionale Belgia, Serbia, Romnia, Ungaria, Polonia etc.

  • 8/14/2019 Filozofia Patologiei Si Dezvoltarii Societatii Noastre

    30/236

    30

    ION MEREU

    Dup 1848, n Frana ia natere un nou imperiu, condus deNapoleon III, caracterizat prin politica de sprijinire a naiunilor latine:romnii n 1856 i 1859, italienii n 1859-1860, spaniolii n

    1870. Astfel, se ntemeiaz Regatul Italian, prin rzboiul de eliberaredin 1859 cu Austria i din 1860 cu regiunea Neapole, dar i princonvenii externe (Veneia, 1866; Roma, 1870). n 1859, are loc unireaPrincipatelor romneti Principatele Unite ale Moldovei i riiRomneti; din 1862, cnd s-a realizat unirea administrativ iconstituional, statul unit a cptat numele Romnia. Statele germaneformeaz o confederaie care, n 1869, se unete cu Prusia, se elibereazde Austria, iar n 1870 alctuiete Imperiul German. n 1867, se formeazAustro-Ungaria. ntre 1856 (Pacea de la Paris) i 1912, marea politic

    european e fcut de cele apte mari puteri, grupate n dou mariconstelaii: Tripla Alian(Germania, Austro-Ungaria i Italia) iDublaAlian (Frana i Rusia), devenit apoi Cvadrupla nelegere, prinaderarea Angliei i trecerea Italiei la Aliana franco-rus. Puterile sedumneau ntre ele din diferite motive economice i culturale.

    Trebuie smenionm, n acest context, c regiunea transnistreana Republicii Moldova a avut o evoluie istoric deosebit.

    n sec. VII .e.n. sec. I .e.n., teritoriul dintre Nistru i Bug era

    populat de triburi iraniene i geto-dacice. n timpul nfiinrii Dacieide ctre Burebista, acest teritoriu a intrat n componena Daciei pedurata unui secol i jumtate. Ulterior, n anul 106 e.n., Traian, cucerindDacia, domini pe aceste teritorii, pn dincolo de Tyras.

    ntre sec. XIIIIII .e.n., au loc mari migraii ale diferitelor popoare,n special ale bulgarilor, ungurilor, pecenegilor, cumanilori ttarilor.n partea de nord a teritoriului dintre Nistru i Bug a fost ntemeiatstatul ara Bolohovenilor o populaie veche dacic. n partea desud a acestor pmnturi stpni erau cumanii, care au fost substituiide ctre ttari.

    La sfritul sec. XIV i XV, partea de nord a acestor teritorii se afln componena cnezatului lituanian, iar partea de sud rmne subcontrolul ttarilor din Crimeea. Cronicile arat c, n sec. XV-XVII, aicilocuiau populaii de romni, n special, pstori. n 1679, domnitorulmoldovean Duca Vodeste numit domn al Moldovei i hatman al Ucrainei,iar n sec. XVIII se atestdominaia, n acest teritoriu, a Imperiului Otoman.

    n anul 1703, inuturile Racov i Movilu aparineau (pn la

    1812) curii domneti de la Iai. n anul 1774, Rusia i extindeteritoriile pe rul Bug, iar n 1792, n urma rzboiului ruso-turc i a

  • 8/14/2019 Filozofia Patologiei Si Dezvoltarii Societatii Noastre

    31/236

    31

    FILOZOFIA PATOLOGIEI I DEZVOLTRII SOCIETII NOASTRE

    Tratatului de pace de la Iai, Rusia se extinde la vest de Nistru. i cureferire la aceast perioad, documentele de arhiv atest c aici locuiauromni. Astfel, n anul 1799, n judeul Tiraspol locuiau 69,2% romni,

    12,2% armeni, 2,5% evrei, 2% rui. n 1812, Imperiul Rus anexeazBasarabia i hotarul Rusiei se instaleaz pe Prut. Drept urmare, n adoua jumtate a sec. XIX, acest inut este populat, preponderent, derui i ucraineni. Ctre anii 19051906, n judeul Tiraspol locuiau42,3% romni, 21,2% ucraineni, 14,2% rui, 9,2% evrei, 4,1% nemi,3,3% bulgari. n anul 1917 au loc diferite congrese i adunri alemoldovenilor din Ucraina i din partea transnistrean. La Tiraspoleste organizat primul congres al moldovenilor (romnilor) dinTransnistria, la care sunt naintate revendicri de ordin naional i

    politico-administrativ. Toate aceste micri s-au soldat cu faptul c,n toamna lui 1917, n Rada ucrainean au fost alei doi deputai din

    partea a 80.000 de romni din partea stng a Nistrului. Pe parcursulanului 1918, lupta pentru identitate a continuat.

    La 24 octombrie 1924, n cadrul RSS Ucrainene s-a formatRepublica Autonom Sovietic SocialistMoldoveneasc (RASSM),cu capitala la Balta. n 1929, capitala este transferat la Tiraspol. n

    perioada anilor 1932-1938, n RASSM s-a folosit scrisul latin. La 2

    august 1940, Sovietul Suprem al Uniunii Sovietice formeazRepublica Sovietic Socialist Moldoveneasc (RSSM) cu capitalala Chiinu, iar la 4 noiembrie sunt stabilite graniele dintre RSSMoldoveneasc i RSS Ucrainean. n conformitate cu acestea, suduli nordul Basarabiei, nordul Bucovinei, inutul Hera i opt raioaneale RASSM sunt trecute n componena Ucrainei.

    Rentorcndu-ne n timp, sub un alt unghi de vedere, trebuie smenionm c, la 2 decembrie 1917, Basarabia este proclamatRepublic Democratic Moldoveneasc, iar la 24 ianuarie 1918 estedeclarat independena Republicii Democratice Moldoveneti.

    La 27 martie 1918, Sfatul rii decide unirea ntregii Basarabii inuturile dintre Prut, Nistru, Dunre i Marea Neagr cu Romnia.Acelai lucru l declar Bucovina, la 15 noiembrie 1918. Dar abia n1920 marile puteri Marea Britanie, Frana, Italia, Japonia ratificunirea Basarabiei cu Romnia.

    La 26-27 iunie 1940, n urma pactului Ribbentrop-Molotov, Rusiai cere, n mod ultimativ, Romniei s renune la Basarabia i nordul

    Bucovinei. La 22 iulie 1940, Romnia i retrage armata iadministraia din Basarabia i Bucovina. Conducerea sovietic

  • 8/14/2019 Filozofia Patologiei Si Dezvoltarii Societatii Noastre

    32/236

    32

    ION MEREU

    destram aceste teritorii i judeele basarabene Hotin, Ismail i CetateaAlb, precum i nordul Bucovinei i inutul Hera, sunt incluse ncomponena RSS Ucrainene. Numai ase din cele nou judee i ase

    din cele 14 raioane ale fostei RASSM (proclamat la 12 octombrie1924) au intrat n componena RSSM cu un teritoriu de 33.300 km2.Ulterior, ca urmare a unor tactici ce urmreau schimbarea componeneietnice a Moldovei, au loc deportri n mas 1940-1941, 1944-1948,1946-1947, 1949, 1954-1964 dari o migrare natural a oamenilor,ceea ce a condus la schimbri semnificative ale structurii populaiein aceast zon.

    n aprilie 1986 a nceputperestroika lui Gorbaciov. Pluralismul,libertatea cuvntului, autodeterminarea au condus la aceea c, la 31

    august 1989, Sovietul Suprem al RSS Moldoveneti adoptLegea cuprivire la statutul limbii de stati revenirea ei la grafia latin. Luptapentru demnitatea naional a fost laitmotivul vieii social-politicedin Moldova din acea perioad. Astfel, n februarie 1990, n Moldovase face simit aerul libertii i al democraiei. La 25 februarie i 10martie 1990 au avut loc primele alegeri libere n Sovietul Suprem alrepublicii. S-a purces la elaborarea i adoptarea atributelor statale aleRSS Moldoveneti. La 27 aprilie, acelai an, a fost adoptatLegea

    privind drapelul de stat Tricolorul albastru-galben-rou, care a fostarborat pe cldirea Parlamentului de ctre fostul disident GheorgheGhimpu, iar la 23 iunie a fost adoptatDeclaraia de suveranitate a

    RSS Moldova. La 3 noiembrie este adoptat Stema de stat, carereprezint un cap de bour, iar la 3 septembrie 1990 este ales primul

    preedinte al republicii Mircea Snegur. La 23 mai 1991, RSSMoldova devine Republica Moldova, iar la 27 august 1991, n bazadeciziei Marii Adunri Naionale, a fost adoptatDeclaraia de

    Independena Republicii Moldova.La 21 decembrie a aceluiai an, la Alma-At, conductorii a 11 state,

    foste republici unionale semneazDeclaraia de constituire a ComunitiiStatelor Independente (CSI). Pe parcursul anului 1992, Republica Moldovadevine membru al ONU i este recunoscut de ctre 112 state.

    Pe durata a peste un deceniu, statul moldovenesc s-a afirmat pearena internaional, a devenit membru al diferitelor organizaiiinternaionale, la nivel european i mondial. A continuat s se dezvoltedemocraia i libertile omului. n anul 1994 au avut loc alegeri

    parlamentare pe principii pluripartidiste, principiu care a devenit unatribut al democraiei n R. Moldova. Acest fapt a fost dovedit,

  • 8/14/2019 Filozofia Patologiei Si Dezvoltarii Societatii Noastre

    33/236

    33

    FILOZOFIA PATOLOGIEI I DEZVOLTRII SOCIETII NOASTRE

    deopotriv cu un nivel avansat de maturitate politic, i la alegeriledin anul 1998, apoi la cele din 2001. Statul i-a demonstrat viabilitatea,n pofida acelei rni n corp care sngereaz chiar de la declararea

    independenei R. Moldova diferendul transnistrean, rzboiul dinprimvara anului 1992 i consecinele acestuia... n toi aceti ani,s-a ncercat unificarea rii, dar n zadar separatismul se menine ncontinuare, dei guvernarea de la Chiinu a cutat diferite metode derentregire a teritoriului republicii. Actualul preedinte al R. Moldova,dl Vladimir Voronin, a propus ca la baza soluionrii diferenduluitransnistrean s fie pus o nou constituie a statului, n care regiuniitransnistrene s-i fie acordat un statut special. Acest proiect estesusinut de majoritatea organismelor internaionale, inclusiv OSCE.

    S sperm c problema transnistreani integrarea rii se va soldacu succes. n aa fel, vom unifica ara i poporul.

    Toi se ntreab: ce fel de stat construim noi n Moldova, ce fel desocietate socialist sau capitalist? La prima vedere, ntrebarea estecorect dar, totui, aceasta a fost caracteristic pentru mileniul II. Dupnoi, rspunsul ar fi c cetenii R. Moldova trebuie s construiasc unstat i o societate constituional. i, ntr-adevr, exponentulsuveranitii i singura surs a puterii de stat n R. Moldova este i

    trebuie s fie poporul. Construim un stat democratic, bazat pe drept, pe principiul separrii celor trei puteri legislativ, executiv ijudectoreasc. Desigur c mass media se va constitui, dup cum e inormal, n puterea a patra.

    Ultimele constituii sovietice, dar i, ulterior, ConstituiaRepublicii Moldova, stipulau c drepturile i libertile omului ocupun loc de frunte n relaiile interne i externe ale statului. StatulRepublica Moldova ntrunete unele elemente de baz sau dimensiuniistorico-politice: populaia, ca element personal, teritoriul rii, caelement material, i autoritatea politic exclusiv sau suveran. nConstituia Republicii Moldova sunt consfinite drepturile, libertilei obligaiile fundamentale ale ceteanului acestui stat. Nu doar s-audeclarat, ci i se traduc n via urmtoarele principii democratice:universalitatea drepturilor, libertilori ndatoririlor fundamentale aleomului; neretroactivitatea legii; egalitatea n drepturi a cetenilor;deinerea funciilor publice doar de ctre persoanele care sunt ceteni aiRepublicii Moldova; protecia cetenilor Republicii Moldova n

    strintate; protecia juridic a cetenilor strini i a apatrizilor; ceteniiRepublicii Moldova nu pot fi extrdai sau expulzai din ar; prioritatea

  • 8/14/2019 Filozofia Patologiei Si Dezvoltarii Societatii Noastre

    34/236

    34

    ION MEREU

    reglementrilor internaionale; accesul liber la justiie, caracterul deexcepie al restrngerii exerciiului unor drepturi sau a unor liberti.

    Trebuie s construim un stat puternic, pe principii democratice,

    cu o economie puternic bazat pe legile pieei, i un stat social, careva promova o politic social adecvat, prin prisma proteciei socialea omului. Doar ndeplinirea acestor condiii va asigura dezvoltareauman durabil n Republica Moldova.

    1.2. Viziuni cognitologice ale evoluiei societii moldovenetiSocietatea este un ansamblu unitar de relaii interumane, istoricete

    determinate, rezultat al unei forme superioare de micare a materiei.Ea se mai caracterizeaz ca un grup de oameni care triesc mpreun

    i care sunt legai prin anumite relaii de producie. Aceast asocierede persoane formeaz ornduirea social-economic, excluznd-o pecea sclavagist. n limba latin, societate nseamn ntovrire, unirede oameni, comunitate.

    Sociumul moldovenesc a aprut puin nainte de a lua fiin statulmoldovenesc, adic atunci cnd s-a constituit societatea moldoveneasc.Desigur c oamenii principala component a acestei societi au fostde diferit snge. Strmoii moldovenilor au fost geto-dacii, crora le-a

    urmat culturaproto-roman, apoi cea romano-bizantin. La nceputulsec. XII, este atestatara Brondicilor, iar n anul 1300 este menionatdocumentar localitatea Baia Civitas Moldaviae.

    Referitor la problema etnogenezei neamului romnesc n generali a celui moldovenesc, n special, n literatura de specialitate existmai multe teorii.

    n primul rnd, menionm teoriaimigraionistsau balcanicalui R. Rsler. Ea este bazat pe urmtoarele argumente: Dupcucerirea Daciei de ctre romani, populaia autohton a fostexterminat. ntre anii 106-271 nu a avut loc un proces de romanizare,ci de colonizare a Daciei. Dup anii 271-275, la sud de Dunre, s-aretras majoritatea populaiei romanizate. Vieuind, mai multe veacuri,la sud de Dunre, n Balcani, dup sec. IX, populaia romanizat aimigrat n nordul fluviului. Aceste afirmaii Robert Rsler le face nlucrarea Studii romneti (1871), cu scopul de a nega continuitateadaco-romanic a poporului romn i pentru a respinge preteniilelegitime ale majoritii romneti din Transilvania la drepturi politice

    egale cu ale ungurilor.n rndul doi, este vorba de teoria celor doupopoare romanice

  • 8/14/2019 Filozofia Patologiei Si Dezvoltarii Societatii Noastre

    35/236

    35

    FILOZOFIA PATOLOGIEI I DEZVOLTRII SOCIETII NOASTRE

    sau teoria carpatic, elaborat de ctre istoriografia sovietic. Aceastanu neag continuitatea daco-romanic pn n sec. XI. Consider c,n urma migraiunii slavilor, s-au format dou etnii romnii i

    moldovenii i, respectiv, dou limbi. Bineneles c, potrivit teoriein cauz, n acest proces un rol deosebit l-a avut elementul slav.Respectiva teorie are preponderent un caracter politic, i tocmai acestadin urm a determinat trecerile ulterioare ale acestor inuturi ba ncomponena Romniei, ba n componena Rusiei i Uniunii Sovietice.Scopul ei a fost s demonstreze diferena etnic dintre poporul romni cel moldovenesc.

    A treia teorie este cea a continuitiii este susinut, pe baztiinific, de majoritatea istoricilor strini i autohtoni. Aceast teorie

    afirm c poporul romn cu cultura, limba, profilul naional unic este continuatorul direct a populaiei daco-romanice.

    n mileniul II i pn n sec. XIII . Chr., epoca tracilor, are locdesvrirea procesului de indoeuropenizare i formare a tracilor,inclusiv arealul lor de trai, relaiile lor, principalele ocupaii, culturamateriali spiritual.

    n sec. VIII . Chr. i pn n anul 106 d. Chr., are loc divizareatracilor, conturndu-se epoca civilizaiei geto-dacice. Apar ocupaiile i

    etapele epocii fierului. Civilizaiile vecine grecii, sciii, celii, bastarnii au cultura, religia i evoluia social specific epocii. Apar tendinestatale timpurii. Are loc unificarea statului geto-dac, sub conducerea luiBurebista. Tot n aceastperioadeste atestat influena elementului romann Dacia. Epoca este prelungitprin formarea statului lui Decebal, formarea

    provinciei Moesia. Se dezlnuie rzboaiele daco-romane, n urma croraDacia este cucerit de ctre romani.

    Epoca romanizrii (106-275) n cadrul provinciei romane


Recommended