+ All Categories
Home > Documents > Filosofie.docx

Filosofie.docx

Date post: 18-Nov-2015
Category:
Upload: urtimud-ucanoi
View: 216 times
Download: 4 times
Share this document with a friend
55
OBIECTUL ŞI PROBLEMATICA FILOSOFIEI CULTURII 1. Obiectul filosofiei culturii Bogăţia spirituală a omului contemporan care-şi făureşte conştient propria sa istorie conferă o deosebită importanţă şi semnificaţie problemelor culturii. Factorul cultural, sub numeroasele şi variatele lui aspecte, constituie un mobil mereu activ şi stimulator. Dezvoltarea contemporană a culturii face necesar ca problemele privind filo'sofia culturii - disciplină filosofică, relativ de sine stătătoare, - aşa cum sunt etica, estetica etc. în cadrul şi pe baza filosofiei generale, să fie supuse unei analize şi dezvoltări sistematice. Problematica unei asemenea discipline este vastă şi variată. Filosofia culturii se găseşte la un nivel de generalizare mult mai ridicat decât ştiinţele culturale speciale (etnografia, istoria, sociologia etc.). Ea generalizează asupra rezultatelor pe care le oferă disciplinele speciale ale culturii în acelaşi mod în care filosofia naturii generalizează asupra materialului pe care îl oferă ansamblul ştiinţelor particulare ale naturii. Obiectul şi problematica filosofiei culturii cuprind: - procesul creaţiei umane şi rezultatul specific al acestui proces - fenomenul cultural în multidimensionalitatea sa; - generalizarea maximă a elementelor structurale ale procesului istoric (economice, social-politice, ideologice, practico-tehnice, meşteşugăreşti, ştiinţifice, artistice, morale, religioase, mitolologice, filosofice, naţional- populare, de trai etc.), stabilirea interacţiunii acestor elemente structurale şi raportul lor cu diferite tipuri de cultură şi culturi; - legile genezei şi dezvoltării culturii; - definirea genetică, structurală şi funcţională a fenomenului cultural; - filosofia valorii - axiologia; definirea, structura şi funcţionarea valorilor, clasificarea acestora; -raportul dintre cultură şi civilizaţie; - condiţiile creaţiei de excepţie; - statutul uman şi cultura etc. 2. Conceptul de cultură a) Definirea culturii O definiţie universală a culturii nu există. Sunt posibile diverse descrieri funcţionale din domeniul culturii, formulate de fiecare dată în funcţie de scopurile concrete ale cercetării (istorice, sociologice, etnografice, axiologice, semiotice, etice, estetice etc.), însă o definiţie integrală, esenţială a culturii, care ar căpăta o răspândire unanim recunoscută nu există, deşi volumul semantic al acestei noţiuni este considerat ca fiind intuitiv clar. Definirea conceptului de cultură se impune cu atât mai mult cu cât el circulă în limba cotidiană şi chiar, în cea ştiinţifică, având sensuri variate. Culturologii americani A.Kroeber şi Kluckholn au constatat că în lucrările de specialitate, noţiunea de “cultură” a primit 164 de definiţii, un alt specialist în problemele culturii A. Moles a înregistrat înjur de 250, iar R. Robin - 500 de definiţii. Etimologic, cuvântul “cultură” era vechi în limba latină. Rădăcina din care a derivat e verbul “colere” ce înseamnă, în primul rând, “a cultiva” anumite lucruri, cu înţelesul de a le “îngriji” spre a le ameliora calitatea sau a le spori productivitatea. La început noţiunea de cultură prevedea influienţa utilă a omului asupra naturii (cultivarea, prelucrarea pământului etc.), la fel educaţia şi instruirea omului. Horaţius îl folosea cu sensul de cultivare a spiritului,
Transcript

OBIECTUL I PROBLEMATICA FILOSOFIEI CULTURII1. Obiectul filosofiei culturiiBogia spiritual a omului contemporan care-i furete contient propria sa istorie confer o deosebit importan i semnificaie problemelor culturii. Factorul cultural, sub numeroasele i variatele lui aspecte, constituie un mobil mereu activ i stimulator.Dezvoltarea contemporan a culturii face necesar ca problemele privind filo'sofia culturii - disciplin filosofic, relativ de sine stttoare, - aa cum sunt etica, estetica etc. n cadrul i pe baza filosofiei generale, s fie supuse unei analize i dezvoltri sistematice. Problematica unei asemenea discipline este vast i variat.Filosofia culturii se gsete la un nivel de generalizare mult mai ridicat dect tiinele culturale speciale (etnografia, istoria, sociologia etc.). Ea generalizeaz asupra rezultatelor pe care le ofer disciplinele speciale ale culturii n acelai mod n care filosofia naturii generalizeaz asupra materialului pe care l ofer ansamblul tiinelor particulare ale naturii.Obiectul i problematica filosofiei culturii cuprind: procesul creaiei umane i rezultatul specific al acestui proces - fenomenul cultural n multidimensionalitatea sa; generalizarea maxim a elementelor structurale ale procesului istoric (economice, social-politice, ideologice, practico-tehnice, meteugreti, tiinifice, artistice, morale, religioase, mitolologice, filosofice, naional-populare, de trai etc.), stabilirea interaciunii acestor elemente structurale i raportul lor cu diferite tipuri de cultur i culturi; legile genezei i dezvoltrii culturii; definirea genetic, structural i funcional a fenomenului cultural; filosofia valorii - axiologia; definirea, structura i funcionarea valorilor, clasificarea acestora;-raportul dintre cultur i civilizaie; condiiile creaiei de excepie; statutul uman i cultura etc.2. Conceptul de cultura) Definirea culturiiO definiie universal a culturii nu exist. Sunt posibile diverse descrieri funcionale din domeniul culturii, formulate de fiecare dat n funcie de scopurile concrete ale cercetrii (istorice, sociologice, etnografice, axiologice, semiotice, etice, estetice etc.), ns o definiie integral, esenial a culturii, care ar cpta o rspndire unanim recunoscut nu exist, dei volumul semantic al acestei noiuni este considerat ca fiind intuitiv clar.Definirea conceptului de cultur se impune cu att mai mult cu ct el circul n limba cotidian i chiar, n cea tiinific, avnd sensuri variate. Culturologii americani A.Kroeber i Kluckholn au constatat c n lucrrile de specialitate, noiunea de cultur a primit 164 de definiii, un alt specialist n problemele culturii A. Moles a nregistrat njur de 250, iar R. Robin - 500 de definiii.Etimologic, cuvntul cultur era vechi n limba latin. Rdcina din care a derivat e verbul colere ce nseamn, n primul rnd, a cultiva anumite lucruri, cu nelesul de a le ngriji spre a le ameliora calitatea sau a le spori productivitatea.La nceput noiunea de cultur prevedea influiena util a omului asupra naturii (cultivarea, prelucrarea pmntului etc.), la fel educaia i instruirea omului. Horaius l folosea cu sensul de cultivare a spiritului, iar Cicero punea n discuie cultura agrorum i cultura animi, prin aceasta din urm nelegnd un efort educaional cu mare efect n rodirea sufletului, efort educaional ce nsumeaz att procesul de nvmnt, ct i experiena personal a fiecrui individ.Cu toate c noiunea de cultur e folosit pe larg i n sens tiinific din a doua jumtate a sec. al XVIIl-lea de ctre savaniieuropeni, nchipuiri asemntoare pot fi evideniate la treptele timpurii de dezvoltare a diferitelor civilizaii att din Orient, ct i din Occident. n cultura chinez e folosit termenul jnF, n cea indian - dharma, la greci - paideieElinii vedeau n paideie educaia aleas principala lor deosebire de la barbarii fr de cultur.n Evul mediu se mbogete coninutul acestei noiuni, care e legat de modul de via orenesc i se apropie de coninutul noiunii de civilizaie ce apare mai trziu. Cuvntul cultur se asociaz cu nivelul desvririi personalitii. n epoca Renaterii desvrirea cultural e neleas n corespundere cu idealul umanist al omului, iar mai trziu-cu idealul iluminitilor.Reprezentanii epocii iluminismului (secolul XVIII) Voltaire, J.-J. Rousseau, Condorsier etc. acord atenie deosebit problemelor culturii. Aflndu-se pe poziiile raionalismului, nelegnd prin cultur nelepciunea uman, autodezvoltarea spiritual a societii i omului, care se manifest n astfel de domenii ale vieii spirituale, cum sunt: arta, morala, religia, tiina etc. Voltaire afirma, c cultura e nemijlocit legat de procesul de dezvoltare a raiunii umane. Nivelul de cultur i civilizaie a unei naiuni, ri depinde de caracterul raional, de rezonabilitatea acestor societi, de structurile politice, de nivelul de dezvoltare a tiinei i artei. Iar scopul culturii corespunde menirii raiunii - ca toi oamenii s fie fericii, s triasc n conformitate cu necesitile fireti.J.-J. Rousseau supune unei critici cultura i civilizaia uman ca o mrturie a decderii moravurilor. Popoarele civilizate au o moral stricat, n descompunere, desfrnat. El opune acestei morale curenia i naturaleea moravurilor societii patriarhale ( primitive). Tendinele iluminitilor n tratarea i fundamentarea noiunii de cultur n continuare se pstreaz. Filosoful german I.Kant afirm c cea mia ampl dezvoltare a spiritului omenesc are loc ntr-o astfel de sfer a culturii cum este morala, iar Hegel consider c la acest rol pretinde filosofia.Schimbrile profunde ce s-au produs n epoca modern au influenat i sensul, i semnificaia conceptului de cultur. S-a creat astfel premiza nelegerii culturii ca proces i stare de cultivare n lumina unui ideal de perfeciune sau ca ansamblu de opere, urmare a unei intense munci intelectuale i afective.Un rol important n mbogirea sensurilor culturii l-a avut micarea romantic, prin extinderea valorii culturii populare, a tradiiei artelor i obiceiurilor distinctive ale popoarelor ce vor alctui cu timpul autentice nuclee ale culturilor naionale, ca manifestri specifice i originale ale spiritualitii umane.n mare msur a contribuit la nelegerea culturii i Herder. Au trecut peste dou secole de cnd Herder deplngea faptul c nimic nu este mai vag dect cuvntul cultur. El a insistat asupra faptului c termenul cultur ar putea avea un destin filosofic n msura n care ar viza totalitatea obiceiurilor, moravurilor, formelor de gndire i modalitilor de aciune caracteristice unei societi particulare i n msura s-i asigure acesteia participarea la ideea mai ptrunztoare de humanitas (umanitate).mprumutnd termenul de cultur de la Herder, E.Tylor l-a introdus n registrul tiinific al antropologiei culturale. n cuvntul introductiv la tratatul Cultura primitiv (1871) el descria cultura ca ansamblu al achiziiilor (unelte, cunotine, obiceiuri etc.). S-a deschis astfel drum diverselor abordri non-filosofice ale culturii din secolul nostru.Filosofia culturii nu poate ns rezuma cultura doar la ceea ce inteligena i nelepciunea uman au realizat de-a lungul secolelor: unelte, simboluri, mituri, limbaje, arte, tiine, moravuri, sisteme de legi, concepii filosofice, religii, instituii etc. Dac s-ar opri aici, ar aprea riscul de a trata cultura ca o totalitate de componente neacordate ntre ele. O filosofie a culturii presupune c universul culturii nu e o simpl aglomerare de componente separate. Punctul ei de plecare i ipoteza ei de lucru rezid n convingerea c multiplele i aparent mprtiatele-i componente pot fi adunate i readuse la un focar comun.Tipurile de definire a culturii n perioada contemporan - discriptiviste, istoriste, psihologiste, normativiste, sociologiste, structuraliste, naturaliste, organiciste, pozitiviste etc. - care circul n lucrri de antropologie cultural, sociologie, psihologie, etnografie, culturologie etc., fiind lipsite de o viziune filosofic integratoare, oscileaz ntre extreme. Extind sfera culturii (n cazul definiiilor istorice, care - subsumndu-i tot ceea ce este un produs al ereditii sociale, non-biologice - ajung s identifice cultura cu socialul) sau o ngusteaz n limitele expresiilor ei simbolice - prescriptive (n cazuldefiniiilor normative). Deplaseaz accentul spre momentul subiectiv al culturii (n definiiile psihologice) sau deschid drumul spre construirea unor modele apte s surprind (n definiiile structurale) momentul ei obiectiv. Apeleaz la definiii enumerativ-discriptive, frecvente n etnologie (E. Tylor), desemnnd prin cultur tot ce ar contura o stare caracteristic modului de via al unei societi, sau recurg la definiii genetice i ntrevd n cultur un ideal al perfectibilitii socio-umane.Ieirea n afara acestor alternative o poate oferi, numai trecerea de la tipurile de definiii non-filosofice la determinaia filosofic a culturii, n cadrele categoriale ale unei ontologii a umanului axio- centrice, care va apela la virtuiile metodologice ale conceptului de valoare.Dintr-o astfel de perspectiv, n sens larg, cultura cuprinde totalitatea valorilor materiale i spirituale n att de dramaticul proces istoric de afirmare a omului ca om, proces care evideniaz progresul omenirii n cunoaterea, transformarea i stpnirea naturii, a societii i a cunoaterii nsi (I. Btlan).Fr a subaprecia aceste eforturi, avem ca premiz realizrile celor doi cercettori americani - Kroeber i Kluckholn - care, ncercnd s deslueasc specificul culturii cer ca aceasta s fie analizat ntr-o tripl relaie: raportul dintre cultur i natur; raportul dintre cultur i societate; raportul dintre cultur i valoare.In literatura de specialitate se vorbete despre o structur specific a culturii, ca i despre tipologii specifice culturale.In primul caz se are n vedere o structur ce ar cuprinde domeniile mari ce alctuiesc sfera culturii: domeniul valorilor materiale i spirituale, domeniul mijloacelor comunicaiilor de mas (teatru, cinematografie, televiziune, pres, biblioteci, muzee etc.), adic ceea ce e numit mass-media, instituiile culturale, ct i relaiile dintre acestea.Clasificarea tipurilor de cultur se face n funcie de urmtoarele criterii: criteriul temporal, istoric, ne d posibilitatea de a vorbi de o cultur antic, medieval, renascentist, modern, contemporan; criteriul spaial-geografic ajut la mprirea culturii n culturi Oriental i Occidental, cultur egiptean, cultur greac .etc;- criteriul tipologic, care mparte culturile n: primitiv, arhaic, evoluat.Tipul de cultur prezint un sistem de relaii al tuturor componenilor procesului istoric (economici, politico-sociali, ideologici, tehnici, tiinifici, artistici, morali, religioi, filosofici etc.) dintr-o anumit perioad istoric i spaiu geografic. Acest sistem e un ntreg, un aliaj cu o structur specific ce exprim esena lui material i spiritual. Raportul dintre cultur i naturIstoria culturii universale ne aduce dovezi c ntre cultur - om - natur a existat o legtur permanent. Apariia, dezvoltarea i nflorirea multor civilizaii au depins n mod direct de condiiile climaterice, peisaj i de atitudinea omului fa de natur (ca stpn al naturii - cum e n civilizaiile europene sau ca copil al naturii divinizate - cum e n civilizaiile Orientale (China, Japonia)).Omul e o fiin biosocial. n acelai timp e o parte a naturii i subiect i obiect al culturii. Omul are dou nceputuri: natural i cultural. Istoricete raportul dintre aceste dou nceputuri erau privite n mod diferit.n gndirea mitologic naturalul i culturalul nu se contra- puneau. n antichitate, unde mitologia privea raportul dintre corporal i cultural ca o armonie, nceputul cultural n om, cu toate c era recunoscut nsemntatea lui, era plasat pe planul doi fa de cel cultural. Cosmosul material era neles ca ceva absolut perfect n comparaie cu corporalul omenesc, care nu totdeauna e perfect. Pentru elini cultura e acel mijloc cu ajutorul cruia se poate aduce starea corporal la nivelul perfeciunii. n Evul mediu, invers, culturalul (spiritualul) e neles nu ca un mijloc de nnobilare a corporalului, ci ca un scop n sine. Corporalul e pus mult mai jos dect spiritualul i se transform ntr-un simbol al rului. Umanitii epocii Renaterii reabiliteaz armonia dintre nceputurile cultural i natural n om. Dar ncepnd cu epoci modern i pn n zilele noastre, epocilor pline de dramatism i de colizii tragice, raportul dintre aceste dou nceputuri se complic, adeseori se ajunge la conflicte i corespunztor apar noi concepte referitoare la problema dat.Dac ne vom referi nemijlocit la problema raportului dintre cultur i natur, apoi putem evidenia momente de unitate i momente distinctive.Analiza comparativ a naturii i culturii, dup cum menioneaz savantul romn I. Btlan, dezvluie o serie de particulariti n baza crora este posibil o determinare a lor n plan conceptual.Una din aceste particulariti const n faptul c n timp ce obiectele i procesele din natur fiineaz i se manifest numai spontan, relaiile domeniului cultural presupun cu necesitate prezena factorului contient. Cultura este existena contientizat sau contiina finalizat n existen. Natura este existena obiectiv, adic ea fiineaz n sine, n afar i independent de om i contiina uman.O alt particularitate const n faptul c natura este supus n integralitatea ei determinismului obiectiv. Ea se supune unor cauze, unor legi, necesiti sau ntmplri obiective. Domeniul culturii apare ca o expresie,a libertii umane. Orice act de libertate uman este un act de cultur i invers, orice creaie cultural este un pas n spaiul libertii. Cultura este tocmai rezultatul efortului uman n supunerea realitii brute, a naturii, a societii.Dac abordm natura i cultura din punct de vedere al devenirii lor se evideniaz o alt particularitate. In cadrul proceselor naturale predomin repetabilitatea, n timp ce fenomenul cultural evolueaz numai prin creaie. In domeniul naturii se manifest circuitul venic al materiei; micarea se realizeaz ca dezvoltare prin mulimea tendinelor ntmpltoare. Prin cultur omul depete relaiile externe, lsnd n urma sa o lume nou, care se adaug peste cea natural. Cultura reprezint tocmai acele relaii pe care oamenii creatori le adaug naturii, relaii la care natura nu ar fi ajuns n baza legitilor sale. Grania dintre natur i cultur se gsete acolo unde subiectul uman prelucreaz naturalul, transformndu-1 n cultural.Unitatea dintre cultur i natur apare n primul rnd prin faptul c relaiile culturale sunt prelungiri ale naturii. Orice construcie cultural are la baz un element natural dei acest lucru nu apare cu eviden i mai ales pentru toi oamenii. Mijloacele de munc ca domeniu cultural sunt create de oameni prin prelucrarea materiilor prime ce ni le ofer natura. Chiar i n domeniile dintre cele mai ndeprtate de natur, cum sunt valorile spirituale, elementul natural nu dispare.Pe de alt parte, cultura, care pare i chiar este o prelungire a naturii i extinde domeniul, ptrunde n sfera naturii. Podurile sau numeroasele tuneluri sau viaducte ce fac drumul accesibil pot fi exemple n acest sens. Natura devine prin aciune uman contient o natur cultivat.Suntem de acord cu prerea susinut de savanii romni T. Vianu, A. Tnase, 1. Btlan precum c principala determinare distinctiv a culturii n raport cu natura trebuie s fie umanizarea.Prin cultur, omul supune procesual lumea exterioar, o transform ntr-o lume a sa, pe msura propriei sale esene. Procesul umanizrii, ca dimensiune fundamental a culturii, se realizeaz direct, n raport cu natura, cu viaa social, cu individualitatea uman nsi. Prin cultivare, natura natural devine natur umanizat, o treapt a istoriei sociale se transform n alta, mai uman, omul devine mai om. Raportul dintre cultur i societateRealitatea culturii nu poate fi conceput n afara cadrului social, pentru c furitorul valorilor culturale, omul, este un podus social. n esen omul e o fiin social. El creaz cultura n aceast calitate exprimnd idealuri, aspiraii sociale, confruntndu-se prin creaia sa cu nzuinele celorlali oameni sau chiar ale ntregii umaniti.Furirea valorilor culturale ntr-un domeniu sau altul are loc n condiii social determinate, care i las urm pe natura, structura, funciile valorilor. Tocmai de aceea, vorbim de cultura unei anumite societi sau alteia, dintr-o epoc istoric sau alta.Evoluia, destinul culturii sunt n funcie de dezvoltarea societilor. Ea nflorete i se dezvolt pe anumite direcii, stagneaz sau regreseaz ntr-un raport determinat cu societatea n care fiineaz.Orice realitate cultural este totodat o realitate social, dar nu se poate spune c orice realitate social este n acelai timp i fenomen cultural. Exist fenomene sociale cu caracter acultural (cum ar fi relaiile social-economice) sau anticultural (cum ar fi rzboaiele sau politica de tip totalitar). Raportul dintre valoare i culturDeparte de a fi numai o component a ei, filosofia este instana privelegiat a culturii, prin care aceasta - scrutnd universul valorilor - prinde tire de sine i i ntreine contiina vocaiei umaniste. Mai mult de dou milenii de cutri au condus filosofia, n a doua jumtate a sec. al XlX-lea, la dezvluirea unui univers al valorilor, ireductibil la universul fizic sau biologic. Constituirea axiologiei i detectarea unei lumi a valorilor a deschis o pagin nou n explorarea modului specific de a fi a omului, ca fiin care creaz valorile i se creaz prin valori.In sens restrns, aa cum am vzut, cultura este definit ca ansamblul valorilor existente la un moment dat n societate. n continuare ne vom referi la domeniul valorilor, pentru a elucida o parte din problematica ce o implic.Condiia primordial a ntregii existene rezid n activitatea specific omeneasc de creare, cunoatere i receptare a valorilor. Forma suprem de obiectivare a esenei umane, actul producerii i transmiterii valorilor marchez mplinirea deplin a forelor demiurgice ale omului, realizarea posibilitilor sale mereu sporite de stpnire i transformare a naturii. Valorile msoar nivelurile de civilizaie ale societii, dimensioneaz capacitile creatoare ale omului, dau sens i finalitate aciunilor sale, concretiznd n realitatea practic scopurile, inteniile, proiectele, dorinele i idealurile prezente n orice tip de atitudine uman.Omul triete, se fomeaz i se afirm ntr-un climat de valori, oferind umanitii rodul energiilor sale fizice i intelectuale preschimbate n diverse forme valorice. Dac vrei s te bucuri de propria ta valoare, atunci confer o valoare lumii (Goethe).Preocupare dintre cele mai timpurii - primele reflexii se ntlnesc n vechea filosofie chinez i indian, dezvoltate de cugetarea greac, de concepiile Evului mediu i Renaterii - problematica axiologic ocup un loc central n gndirea modern (Locke, Descartes, Pascal, Diderot, Leibniz, Spinoza, Kant etc.) pentru a fi reluat sub raport genetic n filosofia contemporan (Lotze, care utilizeaz primul termenul de valoare dedus din latinescul valor - valoris, coala de laBaden, Dewey, Durkheim, Morris, de structuraliti, existenialiti etc.).n cultura romn preocupri notabile de filosofia valorilor au avut: A. Xenopol, V. Prvan, L. Blaga, M. Florian, T. Vianu, M. Ralea, L. Grunberg etc.Geneza i natura valorilor. Valorile i au originea n procesul muncii, n aciunea social-istoric de procurare a celor necesare traiului, de umanizare a mediului nconjurtor. Adugnd calitilor primare (mecanice, fizice, chimice, biologice) ale lucrurilor existente obiectiv, concret, neutru, o parte tot mai nsemnat de creativitate, omul a reuit s-i fureasc un cadru existenial nou, populat de bunuri nnobilate cu nsuiri suplimentare, de larg semnificaie, purttoare de valori, capabile s satisfac cerinele comunitii umane, s asigure mersul ascendent al societii.Existena valorii este, astfel, condiionat de prezena concomitent a obiectului, cu suma nsuirilor ce-i aparin intrinsec, i a subiectului n stare s le preuiasc, folosindu-le potrivit multiplelor sale nevoi. tiina valorilor, axiologia insist asupra naturii particulare a realitii axiologice provenit din contactul activ al subiectului valorizator cu obiectul valorizat. Fenomene raionale, valorile nu exist n sine i nici pentru sine, nereducndu-se, ca atare, nici la substanialitatea ontologic a lumii sensibile, nici la idealitatea tririlor subiective, ci fiineaz ca unitate a amndoura, ca simbioz dialectic a ceva preuit de ctre cineva apt s poat aprecia. Esena referenial a valorii se distinge att pe planul valorificrii elementelor naturale preumane, ct i n sfera estimrii bunurilor create de mintea i mna omului. Valorile reprezint sinteze sublimate ale calitilor i nsuirilor subiectului uman rsfrnte asupra lucrurilor i bunurilor, cu care se afl n permanente raporturi pe temeiurile furnizate de proprietile caracteristice de care dispun obiectele i fenomenele nsei.Valoarea, dup cum menioneaz 1. Btlan, reprezint un raport ntre un obiect n genere (un bun material, o creaie spiritual, un principiu, o idee, un comportament) i un subiect care apreciaz obiectul respectiv. Valoarea este valoarea unui obiect pentru un subiect, pentru omul care evalueaz, apreciaz, nzuiete ctre aceste determinri calitative pe care le posed un obiect, un fenomen, o idee.Obiectul devine obiect al valorizrii n virtutea calitilor pe care le are. Subiectul apreciaz aceste caliti n msura n care ele i satisfac anumite necesiti, de ordin material sau spiritual.Raportul dintre obiect i subiect n cadrul valorii se stabilete ntr-un context socio-uman determinat. Subiectul realizeaz actul de valorizare n virtutea unor criterii care variaz de la o epoc la alta, de la un grup social la altul. Actul de conservare al valorilor aparine colectivitilor umane i nu indivizilor izolai. Un bun material, o idee, n principiu devin valori numai cnd sunt recunoscute ca atare de o colectivitate, iar individul apreciaz lumea din jurul su cu ajutorul unor criterii pe care le ofer societatea.O problem mult dezbtut i controversat este cea legat de natura valorilor. Ce sunt valorile? Exist ele obiectiv sau sunt proiecia dorinei mele?Filosofii s-au ferit s declare c valorile sunt existen obiectiv sau subiecfiv. i aceasta pentru c este o relaie ntre subiect i obiect, dup cum afirm I. Btlan. Ea nu este o existen anume, ci o coexisten i anume o coexisten obiectiv subiectiv.Dac am ncerca o definiie, am adera la cea dat de L. Grunberg: Valorea este acea relaie ntre subiect i obiect n care, prin polariti i ierarhie, se exprim preuirea acordat (de o persoan sau o colectivitate uman) unor nsuiri sau fapte (naturale, sociale, psihologice) n virtutea capacitii acestora de a satisface trebuine, necesiti, aspiraii umane istoricete determinate1.Clasificarea valorilor: Registrul valorilor cuprinde practic ntreaga existen, ceea ce impune clasificarea lor ct mai riguroas. Criteriile i perspectivele de selectare, ordonare i ierarhizare axiologic au evoluat n timp i spaiu, disputndu-i ntietatea, completndu-se ori negndu-se reciproc.Clasificarea n valori materiale i spirituale aproape unanim acceptat a suscitat ndelungi dispute i contestri pe planul relaiilor i influenelor dintre ele.Numeroase coli i orientri au susinut c valorile eman de la un subiect transcedental (fenomenologia), c simbolizeaz libertatea absolut (existenialismul), c provin din triri refulate, atemporale (psihanaliza), sau c indic un comportament preferenial, o atitudine specific etc. Viziunile raionaliste au evideniat dependena valorilor culturale de primordialitatea celor economice, sociale, dar i relativa lor autonomie.La fel de discutat s-a dovedit i clasificarea dup obiectul, respectiv domeniul fiinrii lor, n valori politice, filosofice, tiinifice, etice, estetice, sub raportul corelaiilor reciproce, a faptului c dei distincte, cu individualitate i funcionalitate ireductibile, valorile formeaz o suit nentrerupt de interaciuni i intercondiionri. Estetismul, de exemplu, propovduia o detaare absolut a artei, contra- punnd-o celorlalte valori, operaie prin care nsei valorile estetice par njosite (T. Vianu).Estetica tiinific subliniaz unitatea, strnsa conlucrare a tuturor valorilor, legturile indisolubile dintre ele, fr a ignora specificitatea, determinat de faptul c fiecare specie de valori rspunde anumitor cerine ale omului.Clasificrile n valori ideale, cele care anticipeaz o realizare uman i valori reale, concretizri ale activitii creatoare; n valori ale lucrurilor i valori ale persoanelor, individuale sau socio-cultu- rale; n valori relative i absolute, obiective i subiective; pozitive sau negative; n valori care se adreseaz raiunii, sensibilitii sau voinei; n valori fundamentale i derivate, alturi de multe altele, sugereaz complexitatea axiologicului, multitudinea punctelor de referin ntr-o atare ntreprindere. Enumerarea trebuie completat cu mprirea n valori-mijloc i valori-scop, respectiv, n valori dorite pentru serviciul ce-1 poate aduce n dobndirea altora i valori permanente, precum adevrul, binele i frumosul ce se regsesc pe parcursul ntregii istorii i asigur dimensiunile fundamentale ale civilizaiei, coordonatele de durat ale omenirii.Sistemul axiologic, ca ansamblu de ordonri i ierarhizri de norme i interrelaii, dei comport unele prioriti temporare, se poate alctui numai n interiorul aceleiai clase de valori, deoarece originalitatea i ireductibilitatea valorilor nu admite superioriti de rang. ntre valoare i nonvaloare se cuprinde o ntreag gam de valori mai nalte i mai joase. Polaritatea valorilor: adevrat - neadevrat, bine - ru, frumos - urt etc., funcioneaz ca un important criteriu n delimitarea valorilor autentice, reale de pseudovalori.e) Momentele definitorii ale culturiiPe baza unor realizri ale cercetrilor filosofice romneti (A. Tnase, I. Btlan) vom ncerca s determinm spectrul fenomenelor culturale.Cultura, ca ansamblu de produse cumulative ale cunoaterii i practicii umane, cuprinde urmtoarele momente constitutive ntr-o succesiune logico-istoric ce reflect nsi dialectica practicii sociale.Cunoaterea (momentul cognitiv): reflectarea mai mult sau mai puin adevrat a unor legi, fapte sau procese naturale sau sociale \ obiective sau subiective. nainte de a fi ntruchipare valoric ce impli- ' c judecat de valoare, apreciere critic, cultura este un act de cunoatere.Valoarea (momentul axiologic): raportarea rezultatelor cunoaterii la nevoile, trebuinele sau aspiraiile omului, aprecierea lor critic n funcie de interesele social-umane. Viabilitatea i perenitatea unei valori culturale sunt condiionate de cantitatea i calitatea de cunoatere pe care o ntruchipeaz. Valoarea este un moment central i esenial al culturii, dar nu unicul. Ea se refer la finalizarea uman a culturii, este o rezultant sintetic a activitii de cunoatere. Cele dou momente se implic reciproc: valoarea e condiionat i precedat de cunoatere; n creaia tiinific, ca i n cea artistic, cunoaterea obiectului supus investigaiei, a faptelor i proceselor din natur i societate sau din viaa personal a oamenilor preced i condiioneaz furirea unor valori culturale. La rndul ei, cunoaterea pleac de la rezultate valorice deja dobndite de societate i duce cu necesitate la furirea unor valori noi.Creaia (momentul creator): este factorul cel mai dinamic al procesului cultural. Creaia este momentul de salt calitativ de la un fapt natural sau social, individual sau colectiv, de la un act psihic sau cognitiv la un fapt de cultur. Valorile culturale poteniale pe care le cuprinde ntreaga existen i contiin uman, mprejurrile externe ca i universul spiritual intern al omului devin valori culturale active, reale, tocmai prin intermediul actului creator. Din cultur face parte deci nu numai ansamblul constituit al valorilor finite, ci i nsui procesul creator prin care iau natere aceste valori.Generalizarea social i asimilarea critic a valorilor culturale (momentul praxiologic): integrarea culturii n totalitatea praxisului social, realizarea funciei sale sociale, a rosturilor sale umane. Prin acest proces se dezvolt contiina i sensibilitatea oamenilor, receptivitatea lor cultural, dar se mbogesc totodat nsei valorile culturale, n funcie de nivelul de dezvoltare cultural a societii i criteriile sale de valorificare, de exigenele culturale ale epocii.Momentele actului cultural au fost prezentate n mod izolat i ntr-o anumit succesiune. In realitate ele se interptrund, coexist, i schimb ordinea. Generalizarea valorilor nou create nu este numai un act final n care celelalte momente fiineaz doar ca rezultat, ci presupune cunoaterea valorii, aprecierea ei, recrearea ei de ctre comunitile umane care le asimileaz i le fac s triasc.Dac inem seama de unitatea acestor aspecte prezente att n cazul fenomenelor culturale, ct i a celor sociale apare ca evident dificultatea trasrii unei linii de demarcare net ntre cultural i social. innd cont de momentele actului cultural putem acum s avem un argument n plus n favoarea tezei ce susine c nu orice act social este i act cultural. Argumentul vizeaz faptul c n urma analizei actelor sociale nu la toate gsim cele patru momente analizate mai sus: cunoaterea, valorizarea, creaia i generalizarea.Totui, cultura nu este corp aparte, distinct al societii, ci societatea ntr-o ipostaz anume, pe direcia creativitii sale. Cultura reprezint, dup cum afirm I. Btlan, efortul omenirii desfurat n cadrul vieii sociale, este depirea nivelului de existen dat (natural, social, individual) n domenii particulare (tiinific, politic, moral, filosofic, juridic etc.) sau pe ansamblu, cultura fiind creasta valului prin care societatea avanseaz n istorie. Funciile culturiiOmul e n acelai timp i subiect i obiect al culturii. Cultura ntotdeauna e orientat spre subiect. Ea este legat de dezvoltarea subiectului, a individului uman. Toate valorile spirituale, toate bunurile create de societate, doar atunci devin cultur cnd acestea sunt valorificate de individ, devin o avuie personal a acestuia. Pentru a deveni cultur, valorile create de societate trebuie s capete forme strict individuale i personale de existen. Asimilnd cultura creatanterior, omul o transform ntr-o premiz a activitii sale i el nsui furete, crend noi valori, materializnd capacitile sale, cunotinele i iscusina. Numai n baza acestui principiu se lrgete orizontul omului, se manifest dinamismul culturii.Problematica omului, a destinului su, a sensului existenei sale a fost i rmne cea mai nltoare problematic din cte a abordat gndirea filosofic de-a lungul istoriei sale.Din toate cele relatate pn acum despre cultur, apare ideea c n confruntarea dintre lumea subiectiv i cea obiectiv ia natere o nou realitate. In actul de cultur subiectul se druiete obiectului, realizndu-se n valoare, se deposedeaz pe sine, renun la atributele \ sale i le atribuie realitii nou create.*'Care sunt factorii ce fac omul s capete statut existenial aparte, s fie existen demiurgic (creatoare), autoexisten?Unul dintre aceti factori importani este cultura, instan major care prin funciile ei creaz mutaii ontologice de mare importan. Fr a neglija i ali factori, considerm c omul este Om i poate deveni superior n plan uman dac este i se face, contient, beneficiarul funciilor modelatoare ale culturii.Din mulimea funciilor pe care le ndeplinete cultura ne vom referi la cteva.Cultura ndeplinete, n primul rnd, funcia de cunoatere. Accesul la ea ofer omului posibilitatea de a recepta i nelege esena profund a lucrurilor, a proceselor i evenimentelor naturale i sociale i, nu n ultimul rnd, de a se cunoate pe sine ca om.Cunoaterea i nelegerea ofer posibilitatea omului s se raporteze corect i eficient la realitate, aprecieze corespunztor unor criterii valorice superioare aciunile, evenimentele, relaiile sociale sau interumane i s opteze corespunztor acestor criterii pentru ca viaa lui s capete temeiuri puternice. Cu alte cuvinte, cultura i dovedete prin aceasta i o important funcie axiologic.Prin cunoaterea autentic i aprecierea just, att a poten- ialitilor proprii ct i a naturii relaiilor sociale, cultura l poate ajuta pe om s se ncadreze n social, -i optimeze activitatea, ocoleasc pe ct posibil obstacole, greuti, fenomene de nstrinare uman, conflicte interumane. Toate acestea in de importanta funcie socializatoare a culturii, care asigur efectiv realizarea omului n ceeace are el ca trstur definitorie, sociabilitatea, acea trstur de esen fr de care omul n-ar putea fi om.Una dintre cele mai importante funcii ale culturii este frncia transformatoare. n plan natural ea, datorit existenelor nou create, altele dect cele pe care le-a zmislit natura, adaug "peste natura natural o nou existen, transformnd-o pe aceasta dintr-o natur pentru sine ntr-o natur pentru om. O semnificativ influien transformatoare o are cultura n plan social. Cultura, dup cum am menionat mai sus, se manifest ca un fel de creast a valului, ce contribuie decisiv la transformarea socialului. Cea mai important influien transformatoare a culturii e asupra omului.lefuirea interioritii, modelarea personalitii noastre, poten- ierea n plan superior a valenelor umaniste, cizelarea sensibilitii i rezonanei omeniei noastre la umanul de lng noi este de fapt funcia umanizatoare a culturii, care nal umanul din noi la cote calitativ superioare. Raportul dintre cultur i civilizaien continuare e necesar s ne referim la coninutul noiunii civilizaie, care se folosete n filosofia culturii de rnd cu termenul cultur. Termenul civilizaie este folosit n literatura filosofic n urmtoarele sensuri:3. de sinonim al culturii, uneori de sinonim al culturii materiale;4. de nivel, treapt a dezvoltrii sociale, dezvoltrii materiale i spirituale (civilizaia antic, civilizaia egiptean etc.);5. de treapt a dezvoltrii societii, ce urmeaz dup slbticie i barbarie (L. Morgan, B. Tylor);6. de etap final a dezvoltrii culturii n stadiul de degradare a acesteia (O. Spengler).Termenul de civilizaie nu exist n limba latin, nici n antichitatea clasic i nici n evul mediu. El apare trziu, ctre sfritul Renaterii i nceputul timpurilor moderne, cnd majoritatea gnditorilor foloseau limba latin de circulaie internaional pentru afacilita relaiile dintre ei i, n special, pentru comunicarea reciproc a cercetrilor.Termenul de civilizaie apare din vechile rdcini latine: civis i civitas, civilis i civilitas. Termenul civis (cetean) desemna la romani un om care nu tria izolat precum un pustnic, ci n interiorul unei comuniti umane cu o astfel de organizare care s favorizeze viaa lor n comun, adic ntr-o civitas (cetate, stat). Cuvntul roman civilis semnifica sentimentele pe care ar trebui s le posede un cetean pentru a merita s poarte acest nume. Aceste sentimente trebuiau s-l fac a fi n raport cu semenii si modest, moderat, simplu, amabil etc. Civilitas desemna, deci, amabilitatea, buntatea, simplitatea purtrii, blndeea, dar i tiina guvernrii. Cu timpul prin evoluia sensului i semnificaiei au aprut din rdcina dw'/ic verbul civilizare i substantivul civilizaie.Fcnd abstracie att de accepiunea etnografic a conceptului de civilizaie (care desemneaz particularitile unei colectiviti determinate, n virtutea crora vorbim despre civilizaia aztec, etrusc sau daco-getic), ct i de accepiunea istoric (viznd un stadiu evoluat atins n dezvoltarea umanitii, deosebit de slbticie i barbarie prin apariia scrisului, a oraelor i creterea complexitii organizrii vieii sociale), filosofia culturii confer un alt sens conceptului de civilizaie, desemnnd universul valorilor nscrise n orizontul satisfacerii trebuinelor materiale. Din acest ultim punct de vedere, n sfera civilizaiei sunt incluse componente prin excelen de natur utilitar: tehnic i tehnologie, locuine, alimentaia, mbrcmintea, construciile publice i mijloacele de comunicaie, activitile economice i administrative, organizarea social-politic, militar i juridic, mediul artificial care asigur gradul de confort al vieii cotidiene etc.Dincolo de unele conotaii semantice distincte n diverse limbi romanice i germanice, precum i de unele concepii speciale conferite de cutare sau cutare autor, conceptul de cultur este utilizat n dezbaterea filosofic la care ne referim punndu-se ntre paranteze sensul larg, axiologic (cultura - totalitatea valorilor materiale i spirituale), pentru a se apela la un sens ngust al conceptului, spre a desemna numai acele valori care slujesc trebuinei de organ spiritual (descoperirea necunoscutului, cutarea unui ideal de via, revelarea de sine, cutarea i regsirea n cellalt, setea de absolut, contemplareafrumosului, exercitarea liber a creativitii etc.). Din acest ultim punct de vedere, sferei culturii i aparin doar valori spirituale, obiectivate n datini i obiceiuri, credine i practici religioase, opere tiinifice i filosofice, literatur i muzic, arhitectur, pictur, sculptur i arte decorative sau aplicate. O asemenea conceptualizare sugerat de scrierile lui Nietzsche i sprijinit de direcia net a civilizaiei, ca ansamblu al valorilor materiale, de cultur, ca ansamblu al valorilor spirituale, a condus n cele din urm, prin lucrrile lui Weber, Spengler, Toynbee, la teza opoziiei ireconciliabile dintre cultur i civilizaie. Aceast tez a fost sintetizat de filosoful germanO.Spengler ntr-o carte de mare rsunet (Declinul Occidentului, 1918). El susinea c accentul pus pe valorile strict utilitare, tehnico- economice, are efect negativ n plan spiritual (criza moral, nencrederea n idealurile democratice i umaniste, marginalizarea filosofiei i artei etc.), astfel nct civilizaia ar marca amurgul culturilor, faza lor de degenerare i declin. Sub influiena lui Spengler i Toynbee, n ultimul deceniu este promovat de filosoful i sociologul american Osborn ideea unei fatale rmneri n urm a culturii, ntr-un raport invers proporional cu progresul civilizaiei. Ca o reacie la acest punct de vedere au aprut concepii filosofice (H. Marcuse. Scrieri filosofice, Buc., 1977) care ridic un imn de slav societilor guvernate de o raionalitate tehnologic i o mentalitate consumatorist, utilitarist, considernd progresul culturii realizabil prin aplatizarea orizontului spiritual. n ambele concepii - fie c privelegiaz cultura din perspectiv spiritualist, fie c o depreciaz din perspectiva tehnocratic - exist un moment esenial comun: civilizaia este privit ca o entitate ce s-ar opune culturii. Ori, pe de o parte, delimitarea strict a valorilor materiale de cele spirituale are semnificaie doar n anumite contexte (cnd dorim s evideniem c valorile materiale sunt valori-mijloc i numai valorile spirituale pot aspira ndreptit la rangul de valori-scop), rezistnd oricrei tentative de absolutizare. Pe de alt parte, distincia ntre civilizaie (material) i cultur (spiritual) nu implic un conflict dect n societi bolnave: efectele negative ale tehnocratismului, alergia regimurilor totaliltare fa de valorile culturii spirituale.Dac suntem consecveni cu nelegerea filosofico-axeologic a culturii, n sens larg, ca ansamblu al valorilor materiale i spirituale structurate n cursul istoriei, dup cum menioneaz I. Grunberg,conceptul de civilizaie - aa cum este angajat n dialogul filosofic contemporan - nu vizeaz ceva exterior i opus culturii, ci se refer tot la cultur, dar la o cultur parial, definit exclusiv prin valorile materiale, care au o finalitate practic-utilitar.De aceea, cum remarc T. Vianu, nu trebuie s dorim distrugerea civilizaiei pentru a obine cultura; trebuie cel mult s dorim completarea ei, iar cnd recunoatem c ntr-un anumit mediu valorile civilizaiei propriu-zise au crescut, trebuie s ne ntrebm numai dac cultivarea exclusiv a acestor inte este suficient i dac nu cumva ea trebuie completat cu urmrirea celorlalte finaliti culturale ale omenirii. Cu alte cuvinte, civilizaia nu trebuie s fie desconsiderat pentru a salva cultura, ci se cere a fi dezvoltat i ntregit. Avem nevoie de o cultur integral, n care toate formele sale autonome s evolueze ntr-o conexiune fireasc.Riscul conflictului apare atunci cnd se desconsider diferenierea valorilor-scop (inerente culturii spirituale) de valorile-mijloc (caracteristice civilizaiei materiale), transformndu-se aberant valorile utilitare, tehnico-economice sau politice din mijloace eficiente pentru mplinirea uman n scopuri n sine. Clinescu afirm cu siguran, c civilizaia e strns mpletit cu cultura, pn ntr-acolo c e greu a le separa. Singura distincie legitim este aceea c n unele valori accentul cade asupra utilului universal, iar n altele asupra gratuitului specific.Un alt culturolog romn, 1. Btlan, afirm c lund natere pe terenul vieii sociale, realizrile frontului cultural se rentorc la acestea, structurndu-se i funcionnd ca civilizaie. Orice valoare cultural, devenit n procesul generalizrii i asimilrii fapt social, este un bun al civilizaiei. ntre cultur i civilizaie nu exist o identitate deplin, dup cum, i invers, ele nu pot fi desprite n mod absolut. Cultura este civilizaia n construcie, civilizaie virtual i n acest sens ea poate aprea ca fiind contradictorie n raport cu treapta de civilizaie premergtoare. Dintr-o alt perspectiv, ea formeaz o unitate cu civilizaia care se construiete n baza ei i ca o prelungire a ei. Civilizaia, la rndul ei, este cultura n aciune, devenit via social cotidian, trit de oameni ntr-un fel anumit, n structurile lor sociale, n stare de funcionare etc. Cultura se depoziteaz h civilizaie. Civilizaia nu este numai rezultatul efortului culturii, ci i baza de pornire i realizare a oricrei culturi.Partea IIISTORIACULTURIIUNIVERSALECULTURA EPOCILOR PREISTORICE Cronologia i periodizarea culturii epocilor preistoriceOrice criterii n-ar fi puse la baza periodizrii societii umane (formaiile social-economice sau alte criterii) este clar c n istoria omenirii a existat o perioad ndelungat - epoca preistoric.Unele compartimente ale istoriei culturii au la baz studierea diferitor manuscrise, iar cultura epocilor preistorice nu dispune de asemenea surse. Reconstituirea ei reprezint rezultatul sintezei datelor a mai multor tiine, n primul rnd a etnografiei, arheologiei, lingvisticii etc.Studierea acestei perioade vizeaz un ir de probleme, actuale i n prezent: Cum a aprut omul pe pmnt - ca rezultat al dezvoltrii evoluioniste sau ca rezultat al interveniei unor fiine extraterestre sau divine? Cum a aprut cultura material: uneltele de munc, locuinele, mbrcmintea? Cum a aprut cultura spiritual: morala, arta, religia? Ce a determinat apariia familiei monogame i a proprietii private? Cum a decurs prima diviziune a muncii?Lund n considerare faptul c multe popoare din Asia, Africa i America Latin, Oceania pn nu demult s-au aflat (i continu s se afle) la diferite niveluri de dezvoltare a societii primitive, interesul fa de aceste probleme crete, deoarece cultura primitiv se contopete cu cultura contemporan a acestor popoare.Societatea primitiv a fost, ca durat, cea mai ndelungat perioad din istoria omenirii. Aprecierea celei mai timpurii perioade nu este deloc uoar. Conform datelor arheologice, unii savani afirm c omul strvechi a aprut cu 1,5-2 mln. de ani n urm. ns hotarele trecerii de la ornduirea primitiv la societatea cu clase pe diferite continente e diferit. n Asia i Africa primele societi i statecu clase se formeaz la frontiera mileniilor 4 si 3 pn la e.n., n alte regiuni i mai trziu.Exist diferite criterii care stau la baza periodizrii societii primitive. Pentru noi prezint un interes deosebit periodizarea arheologic la baza creia sunt puse deosebirile dintre materialele i tehnica confecionrii uneltelor de munc. Periodizarea istoriei strvechi n trei epoci - de piatr, de bronz, de fier, cunoscut deja de ctre filosofii antici chinezi i romani, a cptat fundamentare tiinific n sec. XIX-XX.Epoca de piatr are cteva perioade: paleolitic, mezolitic, neolitic i eneolitic. Aceast datare se bazeaz pe diferite metode folosite de ctre tiinele concrete. Epoca de piatr:7. Perioada paleolitic'.b) paleoliticul inferior - 2,5 mln. - 100-80 mii ani;c) paleoliticul mediu - 100 - 80 mii ani - 45 - 30 mii ani;d) paleoliticul superior - 45 - 40 mii ani - 12 - 10 mii ani.8. Perioada mezolitic - 12-7 mii ani.9. Perioada neolitic - 7-6 mii ani - 4 mii ani.10. Perioada eneolitic - 4-3 mii ani. Epoca de bronz - 3-2 mii ani. Epoca de fier - 2-1 mii ani pn la e.n. i dureaz pn n ziua de astzi.Aceast periodizare, care, de altfel, nu e lipsit de deficiene (ea nu este universal), a fost o descoperire tiinific destul de important. Ea a dat posibilitatea de a se judeca despre dezvoltarea uneltelor de munc, iar n legtur cu aceasta, i despre relaiile sociale.Pentru noi reprezint interes periodizarea ce se bazeaz att pe datele etnografice, ct i pe cele arheologice. Savantul american L.Morgan pornete de la cercetrile istoricilor din sec. al XVIII-lea, ce mpart procesul istoric n etapa slbticiei, barbariei i a civilizaiei i care se bazeaz n principiu pe nivelul dezvoltrii forelor de producie, evideniind n fiecare dintre ele stadiile inferior, mediu i superior. Stadiul inferior al slbticiei ncepe cu apariia omului i a limbii ca mijloc de comunicare ntre oameni, cel mediu - cu apariia pescuitului i a folosirii focului, cel superior - cu inventarea arcului i a sgeilor. Trecerea la stadiul inferior al barbariei e legat de apariia ceramicii, la cel mediu - de nsuirea agriculturii i a creterii animalelor, la cel superior - de folosirea fierului. Odat cu inventarea scrisului ieroglific i a celui alfabetic ncepe epoca civilizaiei. Epoca slbticiei e legat mai mult cu economia de consum, iar a barbariei - cu economia de producie. Pe aceleai poziii se afl i vestitul savant englez al sec. al XlX-lea A.Taylor.Istoricii contemporani ncearc s pun la baza periodizrii modul de organizare social a oamenilor. Aceast periodizare e n legtur direct cu periodizarea arheologic: Epoca cnd oamenii triau n turme corespunde paleoliticului inferior i mediu. Epoca comunitii primitive gentilice. Stadiul timpuriu corespunde paleoliticului superior i mezoliticului. Aceeai se refer i la stadiul inferior al neoliticului. Epoca apariiei claselor corespunde neoliticului trziu, eneoliticului.Pe aceste periodizri luate n ansamblu ne vom baza, cnd vom analiza geneza culturii materiale, ct i cultura spiritual a societii primitive.11. Originea culturii materialeE logic de a ncepe tratarea acestei teme cu problema originii omului, deoarece omul e creatorul culturii. Experiena de via material i spiritual, valorile create. n timpul activitii omului devin nucleul culturii umane. Aceasta e o problem ce trebuie s fie studiat aparte.Noi tindem s parcurgem calea ce a parcurs-o omul, fcnd primii pai n via, i s dm rspuns la un ir de chestiuni legate de geneza culturii.Oare cultura omeneasc ncepe s apar cu confecionarea primelor unelte de munc? Credem c da. Dup cum ne demonstreaz datele arheologice, primele unelte de munc au fost confecionate aproximativ 1 mln. de ani n urm. Aceasta e perioada paleolitic inferioar, cnd omul triete, n turme i numai ce s-a separat de ltnnea animal.Turma uman se deosebete de turma animalelor. Pentru a supravieui este nevoie de o munc colectiv, de educaia colectiv a urmailor. n legtur cu dificultile pe care le ntlnea omul n obinerea bunurilor pentru existen, n mod individual sau chiar n perechi familiare n-ar fi putut exista. Ei puteau s supravieuiasc i s-i continuie neamul numai n colectivul aa-numit turm, unde lipseau familiile monogame. Spre deosebire de turmele de animale, n care un mascul st n fruntea turmei, n turma de oameni toi brbaii erau egali n drepturi, iar lipsa sentimentului de gelozie a fost una dintre condiiile pstrrii att de ndelungate a acestor grupuri de oameni. Familia poligam e prima form a csniciei. Relaiile sexuale se rezolvau n mod panic. Sentimentul de gelozie ns apare mult mai trziu.n perioada aceasta att de ndelungat a convieuirii oamenilor n turme s-a nregistrat un progres tehnico-cultural, s-a dezvoltat industria de confecionare a uneltelor de munc, ncepnd cu uneltele cele mai simple i terminnd cu cele mai complicate: cuite din piatr, bte, .a. Descoperirea secretului de dobndire a focului i folosirea lui n pregtirea hranei i n timpul vntorii e nespus de important (focul ncepe s fie folosit aproximativ 500 mii ani n urm de ctre omul sinantrop).Multe evenimente s-au petrecut pe pmnt n perioada ct omul a trit n turme ( 2 mln. ani): de nenumrate ori s-a schimbat configuraia continentelor, mrilor i rurilor, de cteva ori s-a schimbat clima (nclzindu-se sau rcindu-se), au aprut i au disprut de pe faa pmntului multe specii de animale (mamuii, tigrii cu dinii-sabie, ursul de peter etc.).i totui, omul - fiin mult mai slab - a rmas s supravieuiasc i s-a rspndit pe toate continentele. Apariia omului constituie un eveniment epocal n dezvoltarea vieii pe pmnt. Dac majoritatea organismelor vii se acomodeaz doar la mediul n care vieuiesc, atunci omul i schimb acest mediu prin munca sa. Datorit muncii sale, omul creaz un mediu artificial care l apr de influena direct a mediului natural. Mediul artificial nu este altceva dect omosfera n afara creia omul nu poate s existe. Exclus din omosfer, omul slbticete, se transform ntr-un animal homoferus.Cu toate c turmele animalelor i turma uman au ceva comun ntre ele (de exemplu, ajutorul acordat n caz de primejdie), totui eledifer esenial. Conform datelor etnografice, turma oamenilor primitivi consta din 20 - 30 de indivizi: conductorii turmei fiind 3-5 brbai, femei n turm erau 3-5, oameni n vrst 2-3, restul erau copii; durata vieii era n mediu de 30 ani. Brbaii se ndeletniceau cu vntoarea, iar femeile cu culesul seminelor, pomuoarelor, creterea i educaia copiilor, ele fiind i ocrotitoarele focului; btrnii confecionau arme de vntoare i se ocupau de educaia copiilor, transmi- ndu-le experiena de via. Astfel munca i organiza i disciplina pe oamenii din aceste grupuri.Deja n paleoliticul mediu ntre membrii turmei apar relaii, care pot fi interpretate drept un nceput de relaii umane. Au fost gsite morminte ale omului neandertal, care au mai mult de 100 mii ani. Faptul c individul decedat nu era aruncat i nici nu este mncat, ci ngropat, ne demonstreaz c omul ncepea s simt grij fa de aproapele su. Deseori n fundul gropilor era pus lut rou, oase vopsite n culoare roie. Se presupune c ele erau puse cu scopul de a prelungi viaa rposatului. In aceast perioad gsim primele semne ale genezei artei, moralei, religiei.Cele menionate se refer la homo habilis (omul care putea lucra, confeciona obiecte de munc), n continuare ns vom relata despre o perioad mult mai rodnic n istoria ornduirii primitive - paleoliticul superior, cnd n locul turmei apare comunitatea gentilic, iar odat cu apariia omului dotat cu contiin (homo sapiens) se formeaz condiii pentru crearea culturii spirituale (moralei, artei, religiei, mitologiei).Aceast perioad ine de epoca matriarhatului, trstura caracteristic a creia const n rolul predominant al femeii n comunitatea gentilic ca prima form stabilit de organizare social-economic.In perioadele precedente grupurile de oameni ce convieuiau n turme apreau i dispreau spontan; legturile dintre indivizi nu erau stabile, multe grupuri disprnd fr urm. i totui, grupurile ce s-au pstrat, s-au unit n gini. Astfel apreau noi colective bazate pe legturi de rudenii, unite ntre ele, organizate i stabile. Bineneles, pe rudenia de snge se bazau i turmele omeneti, ns aceast rudenie nu era recunoscut ca atare. Au trecut multe mii de ani pn cnd rudenia de snge a devenit o norm a vieii spirituale a strmoilor notri.nsui faptul c n ginta primitiv legturile de rudenii se stabileau pe linia mamei are temeiuri obiective.Pe primul plan trebuie pus rolul femeii n gospodrie. Cu toate c brbaii se ocupau cu vntoarea, de cele mai multe ori ei se ntorceau cu minile goale. i atunci principale deveneau proviziile acumulate de femei, adolesceni i btrni. Pe lng aceasta femeia mai ntreinea i focul.Mamele erau n centrul ateniei colectivelor. Gradul de rudenie se socotea dup mam, deoarece n urma legturilor sexuale haotice nu se tia cine e tatl.Totodat femeia este i autorul a mai multor invenii n cultura material: acul i aa, dispozitivele pentru esut, nclmintea i mbrcmintea, vasele din lut, courile mpletite.mblnzirea animalelor i domesticirea lor e un merit tot al femeii. Femeia mai cretea i educa copiii. Tot ea acumula cunotinele legate de tratarea bolilor. i n genere ea era generatorul forei spirituale i morale.n dezvoltarea matriarhatului pot fi evideniate dou stadii: timpurie i trzie. Pentru primul stadiu este caracteristic gospodria de consum (folosirea produselor de-a gata) bazat pe vntoare, pescuit, cules. Familia n aceast perioad era poligam. Brbaii dintr-o gint convieuiau cu femeile din alt gint, cstoriile n snul gintei fiind categoric interzise. Membrii familiei triau izolat: brbaii n ginta lor, iar femeile ntr-a lor. Doar spre sfritul acestui stadiu apar familiile monogame. Exista o egalitate n sfera de producere i n cea a distribuirii bunurilor materiale; distribuirea hranei era totui n funcie de munca depus. Brbaii se ocupau cu vntoarea, cheltuind mai mult energie, primeau mai mult hran dect femeile, copiii i btrnii.Al doilea stadiu al matriarhatului ine de perioada mezolitic i nceputul perioadei neolitice, cnd ndeletnicirile de baz erau agricultura, creterea animalelor de cas, vntoarea i pescuitul. nalta productivitate a lor se baza, n primul rnd, pe inventarea arcului ca arm de vntoare la distan i perfecionarea uneltelor de munc. Familia monogam treptat devine dominant, brbatul fiind ales de ctre femeie i trece cu traiul n ginta ei. Are loc destrmarea treptat a matriarhatului. Originea culturii spirituale: moralei, artei, religiei, mitologiein aceast perioad (paleoliticul superior) apare morala, arta, religia, mitologia. Ce necesiti umane au condus la apariia acestor forme ale contiinei sociale? Ce condiii au fost necesare pentru ca ele s apar? n ce mod aceste forme ale contiinei sociale s-au manifestat n contextul vieii spirituale a comunitii primitive?Originea moralei. Judecnd dup datele pe care ni le furnizeaz o serie de tiine, n etapele timpurii ale dezvoltrii sale omul avea o contiin arhaic, ce constituia o unitate indestructibil, n care nc nu se difereniase atitudinea cognitiv, moral, artistic fa de lume. Numai n ornduirea gentilic iau natere procesele de difereniere a formelor contiinei sociaie. Iat de ce referitor la cele mai ndeprtate epoci ale istoriei umane nu poate fi pus dect problema apariiei unor germeni ai moralei n cadrul acestei contiine nedez- membrabile (sincretice).n literatura modern din domeniul eticii au o larg rspndire dou concepte n legtur cu originea moralei. Primul se reduce la aceea c morala ar fi aprut odat cu primele aciuni colective de munc care asigur reglementarea lor (A. ikin, E. Fedorenko, S. Utkin). Adepii celui de al doilea (A. Guseinov, O. Drobnikii) consider, c morala apare nu odat cu separarea omului de lumea animal, ci numai la o etap mult mai avansat n istoria formrii omului, odat cu primele diferenieri sociale n cadrul tribului.Munca este prima for motric a dezvoltrii sociale. Ea semnific apariia unei noi forme de transmitere i acumulare a experienei, form ce se deosebea de acomodarea biologic la mediu i de selecia natural, form cu o puternic surs de autodezvoltare - perfecionarea uneltelor. n procesul muncii se constituiau de asemenea cele mai elementare relaii sociale.Productivitatea extraordinar de redus a primilor germeni ai activitii de munc determin i o serie de particulariti ce trezesc protest n contiina omului contemporan. n turmele preumane, n etapele timpurii ale evoluiei lor, oamenii i ucideau i i mncau nu numai pe dumani din hoardele strine, ci i pe conveuitorii btrni, bolnavi din propriul lor grup. Atare fenomen era o consecin a unei foamete crunte care putea pune n pericol nsi existena ntregii comuniti umane. Canibalismul, prin urmare, n-a fost nici o manifestare a amoralismului, nici o virtute a omului primitiv. El nu se ncadreaz n sfera reglementrii morale, fiind o rmi specific a acomodrii animalelor la mediu. Odat cu creterea eficienei activitii de munc, cu consolidarea relaiilor sociale, canibalismul treptat dispare - la nceput n cadrul tribului, iar apoi i n relaiile dintre triburi.Coordonarea activitii de munc a oamenilor primitivi n-a putut fi realizat de la nceput pe calea reglementrii morale. Iniial ea era realizat pe calea executrii unor cerine naturale i de producie. Aceste cerine organic necesare nu aveau nevoie de asigurare moral special atta timp ct oamenii nu erau n stare s produc mai mult dect era necesar pentru existena lor fizic. Omul primitiv nu era pus n situaia de a-i alege ocupaia. El nc nu dispunea de posibilitatea de a face o alegere individual, iar aciunile lui erau subordonate intereselor tribului n mod firesc. Numai odat cu dezvoltarea relaiilor sociale - diviziunea muncii n funcie de sex i vrst, separarea ginilor n cadrul triburilor, reglementarea relaiilor sexuale - apare necesitatea reglementrii morale contiente, consfinirii morale a unor anumite relaii sociale, reglementrii contradiciilor sociale care luau natere. n modul acesta, munca predetermin dezvoltarea tuturor relaiilor, iar prin intermediul lor - apariia moralei.Ornduirea gentilic constituie fundamentul real al dezvoltrii istorice ulterioare a societii. Aici se pune temelia culturii materiale i spirituale a omenirii, se dezvolt contiina i vorbirea uman. Una dintre cele mai importante realizri ale culturii spirituale din perioada respectiv poate fi considerat formarea i dezvoltarea principiilor vieii morale a oamenilor de cele mai elementare reguli de contact, a sentimentelor de comunitate, ajutor reciproc .a. Ulterior, dup ce s-au transformat n deprinderi, ele sunt concepute ca ceva de la sine neles, pe care se bazeaz ntreaga moral. Relaiile morale ce se formau la nceput capt nti de toate semnificaia de nelegere a rudeniei de snge, a unitii tuturor membrilor unui trib. Colectivizmul primitiv este leagnul dezvoltrii moralei.La nceput relaiile morale dintre oamenii primitivi aveau un caracter concret-senzorial, nefiind concepute n form abstract. Primele prescripii morale, deprinderi erau transmise nu att prin legendeorale (mituri, fabule), ct mai ales direct n timpul aciunilor comune. Drept mrturie a acestui fapt servete un astfel de obicei specific ornduirii gentilice cum sunt iniierile. n timpul pregtirilor legate de iniierea tineretului n chestiunile vitale, acesta nsuea deprinderi practice privind vnatul, pescuitul, n aceste condiii clindu-se voina lui i fora lui fizic. Tinerii membri ai tribului erau iniiai n ceea ce privete mprirea egal a przii, perceperea diferenierilor de neam i de sex, care s-au constituit n cadrul tribului ca fapte incontestabile. n timpul iniierii tinerii si demonstrau abilitatea, fora, rbdarea. La iniiere ei primeau nume noi, luau cunotin de legendele i tainele tribului. Coninutul moralizator al acestor legende se reducea la consfinirea necesitii de ajutorare reciproc, de supunere n faa celor mai n vrst . a. Ritualurile constituiau un mijloc practic concret de consfinire a relaiilor de rudenie, de snge n interiorul tribului.Generalizarea concret-sensorial constituit n cadrul tribului a jucat n aceast etap rolul care mai trziu va reveni abstraciilor purttoare de semnificaii morale (normelor, principiilor, aprecierilor). Dat fiind c contiina moral a individului nu era nc dezvoltat, o importan deosebit n viaa practic o aveau restriciile. Morala se fixa n contiina oamenilor prin intermediul legendelor, miturilor, cntecelor, ritualurilor . a. Atitudinea artistic fa de lume coninea nemijlocit momentul moralizator. Moravurile ornduirii gentilice consolidau cea mai important regul a vieii din perioada respectiv- egalitatea. Aici toi munceau n mod egal, dispunnd n mod egal de rezultatele muncii, consfinite n obiceiuri, tabuuri (interdicii) . a. n opoziia dintre bine i ru omul primitiv a gsit un model deja existent de apreciere a diferitor fenomene nconjurtoare, a relaiilor sale cu ali oameni. nelegerea acestei contradicii este o mrturie a unui progres calitativ n contiina moral.O trstur deosebit a contiinei morale primitive o constituie extinderea aprecierilor morale asupra fenomenelor naturii. Aceasta este una dintre manifestrile unitii omului i a naturii: el nc nu se opune naturii de parc ar tri n lumea stihiilor, obiceiurilor, animalelor i fenomenelor bune i rele.Gndirea omului primitiv era, n genere, orientat asupra lumii exterioare; contiina de sine, autoaprecierea abia se nteau. Dup cum menioneaz etnografii, n triburile primitive condamnarea sau justificarea ntotdeauna se referea la ceva din afar: la spiritulstrmoilor, la tradiii i obiceiuri, interdicii magice. Chiar remu- crile, acest intim reglator al conduitei, erau concepute ca urmare a aciunii forelor din afar. Tabuurile care jucau un mare rol n reglementarea conduitei omului, erau nite imperative incontestabile pur exterioare, ce nu necesitau nici un fel de motivare sau argumentare. Orientarea contiinei morale spre exterior era depit anevoios, meninndu-se intr-o anumit msur chiar i n ornduirea sclavilor i n cea feudal.Aadar, reglementarea moral a comportrii omului se nfap- tuia prin intermediul obiceiurilor, tradiiilor, ritualurilor de producie .a . Caracterul obligatoriu general, simpleea i fora prescripiilor morale ale ornduirii gentilice nu erau consecina unei alegeri morale n semnificaia actual a cuvntului. Caracterul dezvoltat al omului nu era ca personalitate, ci n corespundere cu procedeele elementare, napoiate, de reglementare a conduitei lui.Contiina moral a omului primitiv avea un caracter relativ noncontradictoriu: cerinele i comportarea, aprecierile i aciunile nc nu erau difereniate unele de altele, ci e manifestau n unitatea lor primar natural. In epocile istorice urmtoare contiina moral si pierde aceast trstur specific.Originea artei. Pentru cultura societii primitive un eveniment destul de nsemnat l constituia apariia artei. Arta, la fel ca i morala, apare n perioada paleolitic superioar, aproximativ 40 - 50 mii de ani n urm.n aceast perioad cnd deja s-a format omul cu contiin, putem vorbi despre viaa spiritual a acestei societi, care este destul de bogat. Se dezvolt gndirea i contiina social, se formeaz bogia sentimentelor umane (sentimentelor morale, simurilor estetice i religioase). Apare necesitatea de a pstra, dezvolta i transmite aceast experien spiritual. ns modalitile de transmitere a cestor informaii sunt relativ limitate.Este tiut c n aceast perioad nu exista nc tiina, iar cunotinele despre lume se transmiteau ca o informaie empiric. Limba nu era dezvoltat, un cuvnt avea o mulime de sensuri. De aceea chiar i experiena vntorii, diferite deprinderi de munc erau transmise de la o generaie la alta numai n mod direct - prin instruire. Lumea spiritual se manifest n simurile i sentimentele sociale, n viziunea lumii, care la rndul lor trebuiau transmise de la o gerneraiela alta. n afar de acest canal viu de transmitere a informaiei spirituale destul de complicate, altele nici nu existau. Cultura spiritual se pstra numai ca experiena vie a unui colectiv n sfera activitii i a contactelor nemijlocite.Pe msura dezvoltrii individului ca o celul social, el ncearc s gseasc anumite canale de comunicare a acestei bogate experiene spirituale. Arta apare ca un fenomen firesc i legitim pentru a satisface aceste necesiti. Fr art societatea nu putea s-i pstreze n mod deplin natura social, lumea sa spiritual. Arta e mijlocul de pstrare a experienei materiale i spirituale a societii.Pentru ca s apar arta, omenirea trebuia nu pur i simplu s se nvee a mnui anumite instrumente (unelte) i cu ajutorul lor s deseneze anumite imagini pe pereii peterelor, s emit sunete, ea trebuia s capete (s-i dezvolte) capacitatea de a gndi i a percepe lumea prin imagini artistice. Aceast capacitate nu-i este dat omului de la natur. Conceperea artistic a lumii e rezultatul procesului complicat de prelucrare a senzaiilor de ctre contiina omului. Chiar i cele mai simple desene, sculpturi nu sunt o copie a obiectelor concrete, dar reflect o nchipuire generalizat, care red trsturile cele mai eseniale ale unui bizon, cerb, mamut. Gndirea prin imagini artistice apare cu mult naintea gndirii logico-abstracte. De aceea arta e unicul mijloc de concepere spiritual a lumii.n centrul cunoaterii artistice se afl acele obiecte ce reprezint o valoare pentru om i anume, valoarea existenei este obiectul cunoaterii artistice. Nu ntmpltor arta plastic primitiv se bazeaz pe stilul animalic. Desenele ce reprezint animale, scene de vntoare sunt legate nemijlocit de modul de via i aspiraiile omului primitiv.Reprezint o enigm pentru savani venerele paleolitice gsite n multe ri, ncepnd cu Frana i pn n Siberia Rsritean. Cu toate c se deosebesc prin dimensiuni, materialul din care sunt confecionate, stil, aceste figuri plastice au i multe momente comune: n primul rnd, corpul femeii este nud, proporiile corpului sunt hipertrofiate (snii, burta, bazinul mare, nu sunt redate trsturile feei .a.). Este foarte curios faptul c nu ntlnim nici ntr-un muzeu al lumii sculpturi cu chip de brbat.Probabil, c i pe atunci femeia era o enigm, i anume, cum nate ea? Aceast tain a fost descifrat mult mai trziu. n vremurile strvechi se considera c tot aa cum pmntul rodete tot aa ifemeia nate. Se presupune c aceste figuri sunt legate de cultul fertilitii i aceste proporii hipertrofiate ne vorbesc despre menirea social a femeii - de a continua neamul omenesc. Deci, n perioada matriarhatului n gint femeia era figura central: ea era pstrtoarea i stpna vetrei casnice, interprettoarea ritualurilor vntoreti. Ea era stimat i chiar divinizat de ctre membrii tribului. Puterea ei era nelimitat, femeia putea s scoat penele de pe capul conductorului de trib i s-l prefac n osta de rnd.Dansul magic din ajunul vntoarei ne demonstreaz c apar i alte ramuri ale artei. Treptat se formeaz arta cuvntului, arta muzical, arta coreografic i cea decorativ aplicat. Dansul magic reprezint o sintez a contiinei morale, artistice i religioase. Destinul lui este de al face pe om s devin Om.ncepnd din timpurile cele mai strvechi, arta este nu numai un mijloc de comunicare a informaiei acumulate, dar i un mijloc de cunoatere a lumii, apreciere i educaie a oamenilor.Originea religiei. Problema aceasta este foarte complicat i nu putem s-o reducem Ia felul cum este ea neleas n marxism, adic religia ar fi o reflectare fantastic n contiina oamenilor a celor forte exterioare ce predomin asupra lor n viaa cotidian, cum c credina n supranatural apare n urma neputinei omului n faa forelor naturii i ale societii.Aceast afirmaie se refer nu numai la religiile mondiale, dar i la formele de manifestare a religiei n societatea primitiv. Nemaivorbind despre diferite culturi (cultul naturii, cultul cerului, cultul apei, cultul focului .a.), dar i despre animism, magie, fetiism etc.Ce este totui animismul? Animismul este credina n spirite i suflet, n fiine nemateriale, spirituale. Dar animismul, credina n spirit i suflete este un moment component nu numai al religiilor primitive, ci i a! religiilor mondiale (cretinismului, islamului, bud- dhismului, iudaismului). Cu att mai mult c n cretinism i bud- dhism animismul este cu mult mai perfect: ideea c sufletul omului este imaterial, nchipuirile despre ngeri i demoni .a.Din cele menionate mai sus nu rezult c animismul este o form a religiei. Dimpotriv, animismul este o parte component i integr a oricrei religii. Cu att mai mult, dup cum ne demonstreaz cercetrile entnografice, imaginile animiste ale diferitor popoare eraulegate de diferite sfere ale vieii omului, de di ferite forme ale relaiilor sociale; rdcinile diferitelor nchipuiri animiste, de asemenea, sunt diverse (spiritul amanilor); frica fa de fenomenele naturii creaz prin intermediul fanteziei aa imagini, cum sunt spiritele munilor, muma pdurilor .a. Este clar c aceste imagini ale fanteziei religioase au origini diferite.Cam aceeai caracteristic poate fi dat i noiunii de magie. Ca i animismul, magia este legat de anumite ritualuri i nchipuiri. Aceste ritualuri i nchipuiri se deosebesc nu numai dup coninut, ci i dup origine:ritualuriledevrciuiresuntlegate cu medicinapopular, ritualurile magiei militare - cu ostilitatea diferitor triburi .a. Magia, de asemenea, devine o parte component a religiilor de mai trziu. Materialul factologic ne demonstreaz c exist magii care au aprut n timpurile cele mai strvechi i magii care au aprut mai trziu.Fetiismul se aseamn cu animismul i magia. Ca i animismul i magia, fetiismul era privit de ctre unii savani ca form a religiei (dintre cele mai timpurii). Dar ce este totui fetiismul? Fetiismul este atribuirea calitilor supranaturale obiectelor nensufleite (uneori i nsufleite) i nchinarea n faa lor. Dar n ce religii nu putem observa astfel de ritualuri? Ele sunt n toate religiile i la toate popoarele. ncepnd cu cele mai primitive i terminnd cu cele din zilele noastre. Aceleai icoane fctoare de minuni i relicve sunt fetie.Originea religiilor i a anumitor forme ale ei este legat nu de un oarecare spaiu abstract, ci de anumite fenomene concrete, relaii i mod de via. Credinele religioase sunt, n primul rnd, legate ntre ele ntr-un anumit mod, n al doilea rnd, ele sunt legate, de regul, de anumite ritualuri, culturi i magii practice, n al treilea rnd, sunt legate totdeauna de anumite aspecte ale actuvitii omului i de anumite tipuri de relaii sociale. n afara acestor relaii concrete credinele nu exist i nici nu pot exista.Aceste relaii ce sunt legate cu existena social pot fi reflectate n contiina religioas (ca form a contiinei sociale) n mod schimonosit sau chiar fantastic.Dac vom lua una dintre cele mai vechi forme de manifestare a religiei - totemismul, apoi, fr doar i poate, c la origine el are specificul su. Prin totemism se obinuiete a nelege credina nlegtura de rudenie supranatural, care ar exista ntre un grup de oameni i oarecare obiecte materiale, cel mai des animale i mai rar plante. Acest grup de oameni fie c e un trib, fie c e o gint. Tribul poart numele unui animal (plant): acesta e totemul su. Membrii tribului se consider n legtur de rudenie cu totemul, care e considerat drept tata sau fratele mai mare. Animalul-totem nu poate fi omort sau folosit n hran. Se consider c ntre membrii colectivului i totem exist o legtur magic. n mituri se povestete despre originea tribului de la totem.Totemismul reflect relaiile dintre oameni i psihologia lor, dintre om i natur, modul de via i conceptul despre lume. Acesta e terenul material i psihologic pe care apar credinele totemice.Magia, de asemenea, apare pentru a satisface anumite necesiti ale omului primitiv, i anume, de a influena prin mijloace supranaturale (vrji) asupra obiectelor i fenomenelor din lumea nconjurtoare. Ea apare din necesitatea practic nesatisfacut - de a influena asupra naturii.Ce reprezint mitologia? Nu vom gsi n sfera spiritual un alt fenomen n jurul cruia s-ar fi purtat i se poart attea discuii ca n jurul mitologiei. Unii autori o identific cu relegia, alii o contrapun religiei. Unii confund mitologia cu legendele i povetile populare, alii le deosebesc. Unii consider c mitologia e un factor negativ n dezvoltarea vieii spirituale, alii, invers, c e un factor pozitiv. i totui ce este mitologia? Care este legtura ei cu folclorul? Cnd i de ce apare?Pentru a nelege esena mitologiei mai nti de toate vom ncerca s constatm ce atitudine are ea fa de legende, poveti, credine religioase.Mitul i legenda nu este uor s le deosebim. De regul, legendele sunt operele creaiei populare, la baza crora sunt puse anumite evenimente istorice: legendele despre originea oraului Roma, despre rzboaie, despre oameni de vaz. Prin mituri se neleg povestirile ce sunt lipsite de o baz istoric: coninutul, de regul, este legat de anumite fenomene ale naturii, i nu de evenimente istorice.Deosebirea aceasta este convenional. Dac analizm mitologia greac, observm c n componena ei intr povestiri despre formarea oraelor, rzboiul cu Troia. ns stabilirea unor hotare distincte este dificil, deoarece n aceste evenimente istorice ce au locparticip zei i alte fiine supranaturale. Cu att mai mult, c nu dispunem de surse, ce ne-ar demonstra c Heracle, Ahil, Odiseu au trit ntr-adevr pe pmnt sau au fost inventai.Mitul i povestea sunt i mai dificil de a le deosebi, deoarece mitul este o poveste care d rspuns la ntrebarea: de ce? n ce mod? Mitul e prima ncercare a contiinei omului de a gsi legtura cauzal dintre fenomene. Mitul este o filosofie primitiv, tiin, imagine artistic. Mitul apare ca o lege, ca un mijloc de concepere spiritual a lumii, n timp ce povestea, spre deosebire de mit, ntr-o msur mai mic este legat de ritualuri, culte, ea reflect tendinele, visurile omului.ntre mit i poveste este comun faptul c ambele personific fenomenele naturii sau calitile omeneti. i n poveste, i n mit fe- monenele naturii, animalele, obiectele au chipuri de om i se comport ca i oamenii. n acelai timp povestea are drept scop de a-1 distra pe om, a-i da povee morale, ns nu explic nimic, n timp ce mitul ncearc s explice existena uman. Acest interes pentru a gsi cauzele anumitor fenomene este legat de faptul c omul, prin esen , este o fiin curioas. i cu ct omul se ridic pe o treapt de dezvoltare intelectual mai nalt, cu att relaiile de producie sunt mai perfecte, i gradul de curiozitate crete. Aadar, dezvoltarea curiozitii i a mitologiei ce o satisface se afl n legturi directe cu producerea material, cu nivelul dezvoltrii forelor de producie.Din cele expuse mai sus este clar c mitul reprezint explicarea unui fenomen prin personificarea Iui. Aceast trstur, dup cum am vzut, este caracteristic i pentru poveste i totui personificarea mitologic difer de cea poetic (n poveti) esenial. n primul' rnd, pentru c n mit oamenii cred, ns povestea este considerat de povestitori o nscocire, invenie. n al doilea rnd, personificarea mitologic totdeauna e legat cu o sfer (trstur) a mediului ce l nconjoar pe om i reprezint o ncercare naiv de a explica aceast sfer, fapt ce nu se nlnete n poveste. i, n sfrit, mai este o trstur specific a personificrii mitologice, fanteziei mitologice ce deosebete mutul de poveste. Aceast trstur poate fi lmurit prin noiunea timp mitologic. n orice mit tipic evenimentele mitologice au loc n timpurile cele mai strvechi.Problemele interaciunii mitologiei i religiei sunt mai complicate. Prin originea sa mitologia nu este legat de religie, ea arerdcini i e legat de curiozitatea elementar a omului primitiv, ce crete pe msura sporirii experienei de munc. Ins de la bun nceput mitologia n mod organic este legat de ritualurile magice i religioase, ea parial servete drept baz spiritual. n felul acesta mitologia devine parte component a credinelor religioase. Coninutul miturilor devine coninutul religiei, i acest fapt este mult mai evident atunci cnd religia ncepe s-i ndeplineasc rolul su principal - de supunere a majoritii de ctre minoriti. Miturile i ajut religiei s ndeplineasc aceast funcie, devenind astfel dogme religioase.ns fantezia mitologic poate s pstreze i o oarecare independen fa de religie. Cu toate c mitologia joac un rol de seam n istoria religiei (ca coninut al credinelor religioase), ea nu constituie aspectul cel mai important al religiei. n religiile strvechi esenialul nu erau credinele, dogmele, ci ritualurile la care trebuiau s participe toi membrii comunitii.n multe religii aspectul mitologic se afl pe planul doi. De exemplu, n religia greac, unde mitologia a atins un nivel destul de dezvoltat, miturile nu reprezint coninutul esenial al religiei. Nimeni nu era impus s cread n mituri. Muli oameni culi chiar luau n derdere miturile i nicidecum nu erau nvinuii de necredin, att timp ct ei stimau zeitile i participau la ritualurile religioase. Sunt cunoscute religii n care nceputul mitologic e destul de nensemnat. Aa a fost religia roman pn cnd romanii n-au mprumutat de la greci mitologia destul de bogat. Aproape c lipsete aspectul mitologic n religia confucian.n sfrit, putem constata c mitologia reprezint operele fanteziei populare, care reflect n sine lmurirea personificat, naiv a factorilor lumii reale. Miturile apar din curiozitatea fireasc a contiinei omeneti n etapele cele mai timpurii ale dezvoltrii ei pe baza experienei de munc.Din punct de vedere teoretic este posibil de a face o analiz a diferitor sfere ale vieii spirituale a societii primitive. Realitatea ns era cu mult mai complicat, deoarece morala, arta, religia, mitologia n cultura societii primitive reprezentau o sintez organic, un sincretism. Acest sincretism se destram cu mult mai trziu, odat cu apariia primelor civilizaii.Spre sfritul perioadei mezolitice i nceputul perioadei neolitice au loc schimbri eseniale n toate sferele vieii sociale asocietii primitive. Are loc trecerea de la economia de consum la economia de producere, trecerea de la matriarhat la patriarhat, prima diviziune a muncii (apar agricultorii i cresctorii de vite), se stabilete familia monogam, apare proprietatea privat. Se creaz condiiile pentru apariia primelor civilizaii n Mesopotamia i Egipt. Dar cum are loc procesul de trecere de la societatea primitiv la primele civilizaii antice, care sunt cile i specificul civilizaiilor orientale i occidentale e o alt problem, ce o vom studia n prelegerile urmtoare.CULTURA MESOPOTAMIEI ANTICE Caracteristica generalOrientul Antic este leagnul primelor civilizaii. Din cele mai vechi timpuri n vile fluviilor apar primele localiti omeneti. Fluviile Tigru i Eufrat, Nil, Indus i Galben nu numai au asigurat oamenii cu hran, ci au devenit centre ale culturii i civilizaiei. Aici au luptat pentru dreptul de a locui sute de generaii ale popoarelor ce au dezvoltat civilizaiile i mai ales culturile - mesopotamian, egiptean, indian i chinez. n jurul acestor cuvilizaii mari, stabile apreau temporar civilizaii mai mici, numite de savani satelite. Printre civilizaiile satelite prezint interes pentru dezvoltarea culturii universale cea ebraic, fenician, persan, japonez etc.Pn la nceputul secolului al XlX-lea informaiile despre cultura Orientului Antic erau foarte limitate, haotice, contradictorii. Spturile arheologice ncepute n anul 1877 au scos la iveal peste 30 000 de tblie cuneiforme. Dup ce francezul Shampillion (1790 1832) a ptruns n tainele ieroglifelor egiptene, iar neamul Grotefend (1775-1853) a descifrat semnele cuneiforme, a fost posibil citirea documentelor gsite pn atunci. n aceast perioad au fost descoperite oraele ebraice din Palestina, cunoscute numai din Biblie; oraul Ninive din Mesopotamia, unde a fost gsit biblioteca regelui asirian Aurbanipal (669-626) care coninea 25000 de tblie cuneiforme. n bibliotec se pstra corespondena diplomatic, tratate, rugciuni, mituri religioase ce aparin mileniilor IVIII .e.n. Cele mai valoroase lucrri - Epopeea lui Ghilgalme, poemul cosmogonic Enuma-eli, Codul de legi al lui Hammurabi, Almanahul plugarului - descriu viaa de toate zilele, problemele cu care se confruntau, viziunea asupra diferitor fenomene. Descoperirile arheologice i cercetrile efectuate n secolele XIX i XX au relevat c cultura european s-a inspirat i a evoluat din cultura popoarelor Orientului Antic.Mesopotamia, sau, cum au numit-o grecii, ara dintre fluvii constituie una dintre cele mai vechi i mai dezvoltate civilizaii i culturi din lumea antic. Civilizaia mesopotamian sintetizeaz creaia a trei popoare - sumerienii, akkadenienii i asirienii. Sumerienii populeaz sudul Mesopotamiei la sfritul mileniului IV .e.n. Sunt un neam de origine indo-european, ce vorbesc o limb aglutinar, asemntoare celei turce vechi. Akkadenienii, de origine semit, ocup teritoriul de mijloc al Mesopotamiei n mileniul al III-lea .e.n. Despre asirieni, triburi de cresctori de vite, ce locuiau pe o poriune nu prea ntins din nordul Mesopotamiei, aflm c la sfritul mileniului al III-lea .e.n. au construit cetatea Assur, dedicat zeitii lor supreme.Din mileniul al IV-lea .e.n. sumerienii practic agricultura, cresc animale (domesticiser deja oaia, capra, porcul), se ndeletnicesc cu esutul i olritul, folosesc unelte de piatr, dar se ntlnesc i obiecte mici din aram. Akkadenienii i sumerienii au dus mai multe rzboaie pentru dominaie care s-au succedat cu victorii alternative, pn cnd regele Sargon I (2361-2351) supune Sumerul i unific ntregul teritoriu dintre Tigru i Eufrat, ntemeind statul akkadenian- babiJonian. Unificarea celor dou mari state a pregtit constituirea primului imperiu din Orientul antic. Sargon I este cunoscut ca organizator al primei armate permanente care numra 5400 de soldai. El a amplificat sistemul canalelor de irigaie.Sumero-babilonienii sunt autorii primului Cod de legi care le- au reglementat ntreaga via social. Codul de legi al lui Hammurabi (1792-1749), redactat n a doua jumtate a secolului al XVIII-lea .e.n. reprezint o culegere de 282 de precepte, sentine, de norme de drept civil i penal, administrativ i comercial, al familiei .a. Mitologia din MesopotamiaCivilizaiile dezvoltate ntre Tigru i Eufrat i-au mprumutat unele altora principalele mituri. In acest context se poate vorbi despre o mitilogie mesopotamian comun. Rdcinile acestor mituri se gsesc n tradiiile timpurii ale culturii sumeriene. Cunoscutul orientalist american S.N. Kramer conchide c primele informaii privindnumeroasele concepii mitologico-religioase s-au pstrat n textele sumeriene ce aparin mileniului III .e.n. Aceste texte reflect munca de clasificare i de sistematizare efectuat de ctre preoi.Organizat ierarhic dup modul omenesc, panteonul sumerian avea n primul rnd o aristrocraie, n care erau inclui 4 zei creatori, 7 zei supremi i 50 de zei mari. Filosofii Sumerului au fost nevoii s explice activitatea acestui numeros panteon printr-o teorie rspndit apoi n tot Orientul Apropiat antic - teoria forei creatoare a verbului divin.Cei patru zei de baz - An, Enlit, Enki, i Niuhursag, care sunt ca diriguitori i supraveghetori ai cosmosului, simbolizeaz i cele 4 elemente ale lui: cerul, pmntul, aerul i apa.Dintre celelalte diviniti menionm pe Shamash - zeu babilonian complex (zeu al soarelui, al fulgerului, dar mai ales al justiiei); Ishtar- divinitate universal cu mai multe atribute (zeia viril, a btliilor, zeia sapienial, simboliznd atotputernicia nelepciunii, zeia dragostei sub toate aspectele, zeia astral); Marduc - zeu suprem i zeu total, cruia i se atribuie 50 de nume. n urma reformei religioase efectuate de Hammurabi Marduc devine unul dintre cei mai cumularzi zei din mitologia universal. Deasemenea menionm zeia Asur - zeu suprem i al rzboiului n Asiria. Capt mai trziu aceleai atribute ca i ceilali zei supremi, devenind i ocrotitoarea Asiriei.Dup Nammurabi, mitologia a fost motenit de la sumerieni, reformat de preoii babilonieni n mai multe etape. Mitologia trece printr-o faz de astralizare. Arta mesopotamianForma dominant a artei mesopotamiene este arhitectura. Despre arhitectura mesopotamian ne povestesc oraele sumero- babiloniene, care ne impresioneaz prin dimensiunile enorme ale construciilor. Oraele erau fortificate cu ziduri de incint de proporii nemaivzute pn atunci. Oraul sumerian Uruk era nconjurat cu un zid dublu, construit n jurul anului 2300 .e.n. Zidul era de 9 km lungime, de 5 m grosime i 6 m nlime, cu 800 turnuri de aprare.n secolul al VUI-lea .e.n. au fost construite zidurile Korsabadului, care aveau 7 pori de aprare i 7 bastioane de 20 m nlime. Zidul exterior al Babilonului avea grosimea de 7,8 m, iar cel interior - de 7,12 m. Capodopere ale arhitecturii mesopotamiene pot fi numite palatele regale i templele. Palatele construite din crmizi nearse erau nconjurate de ziduri nalte. Palatele erau construite pe terase artificiale aflate la nlimea de 12-15 m, avnd accesul doar pe scri i rampe. Intrarea n palat se fcea prin pori strjuite de turnuri. Planul palatului avea o form dreptunghiular. ncperile oficiale, camerele de locuit erau grupate n jurul unor curi interioare care asigurau iluminarea ncperilor lipsite de ferestre. n interiorul palatului existau dou construcii importante: templul i ziguratul.Templul - edificiu sacru se construia, de regul, pe terase de 13 m nlime. Exemplu caracteristic al templului mesopotamian rmne Templul alb.Ziguratul avea forma unei suprapuneri de prisme din ce n ce mai mici. De obicei se construiau 7 prisme, fiecare fiind dedicat unui astru. Exteriorul fiecrei prisme era colorat diferit, cu plci de ceramic. Decorul corespundea unei simbolici mistice proprii popoarelor din zon. Ziguratul servea i ca centru astrologie. Fiecare ora avea ziguratul su ce se ridica lng sanctuarul principal. De la planul dreptunghiular s-a trecut la cel ptrat. Calea de acces este rampa continuie n spiral, scri perpendiculare pe laturi amenajate n masa edificiului. Funcia ziguratelor era legat nu numai de observaiile astronomice, ci i de srbtorile Anului Nou.Dintre cele mai importante monumente ale arhitecturii mesopotamiene menionm renumitul palat regal al lui Sargon I din Akkad; marele palat al lui Nabucodonosor din Babilon; ziguratul din Babilon, pomenit n Biblie ca Turnul Babei. Cea mai mare faim a artei mesopotamiene o au Grdinile suspendate. Grdinile Semiramidei, ridicate la comanda lui Nabucodonosor n apropierea palatului regal, constituie unul dintre cele mai frumoase monumente de art dedicat dragostei.Sculptura n Mesopotamia este mai puin reprezentativ. Puine statui au fost dedicate zeilor. Acestea erau plasate n temple. Printre statuile unor persoane neoficiale, celebre sunt cele din diorit negru,de la sfritul mileniului III .e.n. ale lui Gudea (2144-2124), crmuitor (ensi) al oraului-stat Laga din Sumer. Prezentat n picioaresau stnd pe tron Gudea are uneori pe genunchi un plan, probabil, proiectul oraului s-au al unei construcii.Reliefurile, datnd din mileniul al III-lea .e.n., au valoare mai degrab documentar dect artistic. Cele mai vechi: Stindardul din Ur, Stela regelui Eannatum (numit i Stela vulturilor sau Stela victoriei, descoperit la Tello-Lagasch), Stela lui Naram-Sin - prezint compoziii cu stilizri antropomorfe i zoomorfe. Cea mai renumit este Stela de diorit gsit la Susa, pe care este reprezentat Hammurabi n faa zeului Shamash, primind Codul de legi.La nceputul mileniului I .e.n. Asiria devine un mare centru de art. Zidurile palatelor erau acoperite cu suprafee mari de basoreliefuri, de o calitate artistic nalt. Temele basoreliefului asirian sunt dominate de caracterul rzboinic al poporului, mai rspndite fiind scene de btlie, masacre, iruri de care de rzboi, soldai clrei i pedestrime, convoaie de prizonieri, populaii duse n captivitate, popoarele supuse aducnd tributul nvingtorilor. Artistul plastic nu era preocupat s redea adevrul istoric, ci s compun un subiect, care s fie un elogiu adus puterii regale, vitejiei i iscusinei regale n conducerea rzboiului i organizarea vntorii. Marea cantitate de basoreliefuri, dimensiunile lor, execuia desvrit ca tehnic atest c compoziia perfect a artitilor era friza, desfurarea subiectelor, a naraiei pe suprafee impuntoare. Scrierea, literatura sumerian, babilonian i asirianCea mai veche scriere n lume apare la mijlocul mileniului IV .e.n. prin stilizarea unor semne pictografice, semne care desemnau diferite obiecte i fiine. Iniial pictograma avea valoare de substantiv. Apoi a fost compus verbul, prin alturarea a dou pictograme, de pild: picio i drum, ceea ce nseamn a merge. Ulterior, cnd pictograma a cptat o valoare fonetic, figura n-a mai reprezentat respectivul obiect sau fiin, ci a ajuns s exprime un sunet sau o silab. In faza urmtoare a evolurii ei, figura sugera nu un sunet sau o silab, ci o idee. Din acest moment pictograma a devenit ideogram. Prin schematizarea extrem a figurilor desemnate de pictograme i a gruprilor lor s-a ajuns ( din necesitatea de a scrie mai rapid) la semnerbitrare, gravate pe tblie de argil proaspt cu ajutorul unui stilet de trestie cu captul tiat oblic, care lsa pe tbli o urm asemntoare celei de cui. De la cunus - cui - provine numele primei scrieri cuneiform. Scrierea cuneiform este o realizare a poporului sumerian, dar a fost rspndit n Egipt i n Asia Mic, aproape la toate popoarele din Orientul Antic.Scribii Mesopotamiei au inventat i plicul. Tblia scris i semnat era nfurat ntr-o foaie subire de lut pe care scribul repeta textul de pe tbli, precum i semnturile martorilor i ale prilor contractante. Dificila scriere cuneiform se nva n coli. Existena acestora este documentat, ncepnd cu mileniul III .e.n. La nceput colile erau deschise pe lng temple, curi regale, iar mai trziu devin nite instituii laice n care obiectul principal de studiu era scrierea. Dup scriere n sistemul de nvmnt au fost introduse: matematica, geografia, metrologia, geodezia, iar din mileniul II .e.n. n coli se nva i limba sumerian.colile sumero-babiloniene erau adevrate centre ale culturii, ncepnd cu secolul al VUI-lea .e.n. colilor le sunt anexate biblioteci, bine dotate i organizate. colile n care i desfurau activitatea scribii, ce proveneau din familii bogate, nu se limitau la instruirea copiilor, la copierea i redactarea diferitor texte, ci desfurau o intens activitate literar.Una din capodoperele literaturii mesopotamiene este poemul cosmogonic Enuma-eli. Enuma-eli expiic teza creaionist, formuleaz ideea unitii lumii, ncearc s explice unele probleme ale existenei umane. Prin unitatea lumii mesopotamiene se subnelege: existena constituie un Tot congruient; omul este o parte a acestui Tot; omul beneficiaz de funcionarea normal a ntregului Tot, acesta se exprim prin rodnicia ogoarelor.Aceste teze formulate n diferite scrieri cu coninut mistic, astronomic i n poemul cosmogonic ne sugereaz ideea c mesopotamienii au observat relaia dintre unitatea cosmic i caracterul comunitar al existenei sociale a omului. Problema omului n filosofia (gndirea prereflexiv) mesopotamian apare sub trei aspecte: originea omului, semnificaia morii, natura organismului uman.Coborrea zeiei Ishtar n infern este un poem frumos ce confirm dragostea de via a mesapotamieniior, dragostea fa desemenii si i zei. Depind obstacolele, eroii centrali ai poemului ajung la nelegerea corect a sensului existenei umane. Finalul optimist confirm ncrederea sumerienilor n iubire care este mai puternic dect moartea. Sub semnul iubirii natura renate la o nou via, pmntul din nou asigur existena oamenilor. Poemul era cntat la srbtorile primverii ca text de spectacol tematic sacru.Epopeea lui Ghilgalme sau Poemul lui Ghilgalme este o lucrare de excepie penrtu explorarea emoional a sensului vieii. Privit n totalitatea sa, poemul depete condiiile acumulrii narative a informaiilor despre mediul fizic i social, de