+ All Categories
Home > Documents > Filosofie -Suport de Curs CRP I

Filosofie -Suport de Curs CRP I

Date post: 08-Apr-2018
Category:
Upload: ioana-cristiana-birla
View: 263 times
Download: 1 times
Share this document with a friend

of 92

Transcript
  • 8/6/2019 Filosofie -Suport de Curs CRP I

    1/92

    UNIVERSITATEA TRANSILVANIA DIN BRAOV

    FACULTATEA DE SOCIOLOGIE I COMUNICARECATEDRA DE SOCIOLOGIE I FILOSOFIE

    Romulus CHIRI

    FILOSOFIEEXEGEZ I ARGUMENTARE

    suport de curs pentru programul de studiiCOMUNICARE I RELAII PUBLICE

  • 8/6/2019 Filosofie -Suport de Curs CRP I

    2/92

    BRAOV2010

    CUPRINS

    Prefa5

    Cursul 1.Introducere: Obiectul i problematica filosofiei...6

    Cursul 2Filosofia n Grecia antic111. Geneza civilizaiei greceti.......112. Preistoria Greciei...123. Epoca istoric a antichitii greceti..15

    Cursul 3

    Protofilosofia greceasc..171. Caracterizare general...172. Poemele homerice.183. Creaia lui Hesiod..204. Orfismul21

    Cursul 4Geneza filosofiei..231. Periodizarea general a filosofiei antice greceti.....................232. Etapa clasic a filosofiei antice greceti...24

    2.1. Caracterizare general..24

    3. Socrate..263.1. Personalitatea si procesul..263.2. Concepia filosofic..29

    Cursul 5Platon.......................................................................................................................................311. Repere biografice..312. Opera.323. Concepia filosofic..32

    3.1. Mitul peterii paradigma alegoric a filosofiei platoniciene...333.2. Ontologia platonician. Teoria Ideilor...34

    3.3. Gnoseologia platonician. Teoria reamintirii (anamnesis)353.4. Teoria social politic...36

    Cursul 6Aristotel381. Repere biografice..382. Opera.393. Concepia filosofic..41

    3.1. Viziunea ontologic...413.2. Sistemul tiinelor..423.3. Teoria social-politic.43

    Cursul 7Filosofia Evului Mediu441. Caracterizare general...44

    2

  • 8/6/2019 Filosofie -Suport de Curs CRP I

    3/92

    2. Toma dAquino.472.1. Repere biografice...472.2. Doctrina teologico-filosofic.48

    Cursul 8Filosofia Epocii Moderne501. Caracterizare general...50

    2. Orientri fundamentale n filosofia epocii moderne.503. Empirismul: John Locke513.1.Repere biografice...513.2. Opera..523.3. Concepia filosofic...53

    Cursul 9Raionalismul: Ren Descartes.551. Repere biografice.552. Opera cartezian..563. Concepia filosofic.56

    3.1. Metoda cartesian.563.2. Argumentul cogito58

    Cursul 10Filosofia clasic german: Immanuel Kant601. Repere biografice602. Evoluia creaiei kantiene613. Sistemul filosofic62

    3.1. Gnoseologia.623.2. Etica.643.3. Estetica.65

    Cursul 11Filosofia iraionalist a secolului al XIX-lea...661. Arthur Schopenhauer...66

    1.1. Repere biografice..661.2. Concepia filosofic..67

    2. Friedrich W. Nietzsche.682.1. Repere biografice...682.2. Concepia filosofic...69

    Cursul 12

    Filosofia secolului al XX-lea...71Martin Heidegger..711. Repere biografice..712. Concepia filosofic..72

    2.1. Viaa neautentic...742.2. Viaa autentic..742.3. Moartea ca posibilitate i angoasa752.4. Viaa autentic i anticiparea morii.762.5. Limbajul i poezia.77

    Cursul 13

    Karl Popper.801. Repere biografice..802. Concepia filosofic..80

    3

  • 8/6/2019 Filosofie -Suport de Curs CRP I

    4/92

    2.1. Viziunea epistemologic802.2. Teoria social-politic..82

    Cursul 14Filosofia romneasc...84Lucian Blaga.84

    1. Repere biografice..842. Opera.853. Sistemul filosofic..86

    3.1. Cunoaterea paradisiac i cunoaterea luciferic863.2. Cenzura transcendent i Marele Anonim873.3. Filosofia culturii i a valorilor..89

    Bibliografie general..91

    4

  • 8/6/2019 Filosofie -Suport de Curs CRP I

    5/92

    PREFA

    Valoarea filosofiei se plaseaz exclusiv printre bunurilespiritului i numai aceia pe care aceste bunuri nu-i lasindifereni pot nelege c studiul filosofiei nu este opierdere de timp.

    Bertrand Russell

    Aceast lucrare este un curs universitardestinat studenilor Universitii Transilvaniadin Braov care au prevzut n planurile de nvmnt ale facultilor pe care le urmeaz cadisciplin de studiu Istoria filosofiei. El poate fi consultat cu folos i de elevi i profesori, cai de orice persoan care dorete s-i formeze, amplifice, aprofundeze sau reactualizezecultura istorico-filosofic general. Principalul su obiectiv este s contribuie la formarea iconsolidarea culturii filosofice a celor care l parcurg.

    Fiind destinat, cu precdere, unor studeni care nu se specializeaz n domeniulfilosofiei, prezentul curs are caracter introductiv, limitndu-se la prezentarea celor maiimportante achiziii ale principalelor etape ale evoluiei istorice afilosofiei occidentale. Pentruconturarea specificului fiecrei etape analizate, la nceputul prezentrii ei i-am fcut ocaracterizare general succint, pe care am ilustrat-o apoi prin examinarea celor mai

    semnificative viziuni filosofice din perimetrul su. Chiar i n prezentarea acestora perspectiva

    este preponderent sintetic, urmrindu-se doar evidenierea contribuiilor lor teoreticemajore. Am redus referinele exegetice la minimum, reinndu-le numai pe cele carecontribuie realmente la mai buna nelegere a problemelor examinate i care i-au ctigat oautoritate semnificativ n mediile filosofice. Consider c cititorul unei lucrri introductive deistoria filosofiei este interesat n mai mare msur de ideile filosofilor prezentai, dect deopiniile despre ele ale diferiilor exegei.

    Datorit dificultii comparrii valorilor teoretice i marii variabiliti a preferinelorindividuale ar fi riscant s susin c filosofii pe care i-am selectat sunt cei mai mari filosofiai Occidentului. Sunt ns convins c ei sunt printre cei mai reprezentativi pentru epocile imicrile de idei pe care le-au ilustrat. De asemenea, examinarea concepiilor lor ofer oimagine rezonabil de fidel a dinamicii filosofiei occidentale.

    Satisfacia autorului ar fi deplin dac acest curs ar declana sau ar stimula interesulconstant pentru filosofie al celor care l parcurg i le-ar forma convingerea c ea nu este unsimplu ornament al spiritului, ci o component esenial a formaiei spirituale a oricruiintelectual. n fond, cultura filosofic nu este dect un drum ctre noi nine, cluzit de celemai ilustre mini ale umanitii.

    n fine, dar nu n ultimul rnd, doresc s le mulumesc studenilor mei, care, prininteresul constant pe care l-au manifestat de-a lungul anilor pentru aceast disciplin i prinsugestiile pertinente pe care mi le-au fcut, au contribuit la structurarea i definitivarea acesteiforme a cursului.

    Autorul

    5

  • 8/6/2019 Filosofie -Suport de Curs CRP I

    6/92

    Cursul 1INTRODUCERE

    OBIECTUL I PROBLEMATICA FILOSOFIEI

    Etimologic termenulfilosofie provine din greaca veche din cuvintelephilos iubitorisophia nelepciune1. Conform acestei etimologii, prin filosofie ar trebui s nelegem, deci,o dragoste, o iubire de nelepciune. Dei sugestiv, aceast etimologie este vag iinsuficient pentru conturarea specificului filosofiei. Se impune, de aceea, o abordare cevamai analitic a obiectului i problematicii filosofiei. Studiul istoriei filosofiei nu poate ncepefr (re)amintirea i clarificarea prealabil a unor probleme privind trsturile definitorii aleacestei forme a culturii.

    La modul cel mai general, filosofia poate fi definit ca o concepie general desprelume i via, despre locul i rolul omului n Univers. Ea rspunde nevoii omului de nelegereraional a lumii ca totalitate i a propriei sale condiii, de descifrare a sensului i a

    perspectivelor existenei sale. Filosofia este una dintre cele mai vechi forme ale culturii, fiindanterioar constituirii tiinelor i devansat n ordine istoric doar de religie. Din aceastcaracterizare decurge c filosofia nu este o tiin, aa cum se afirm sau se consider demulte ori n mod eronat, ci o form distinct i autonom a culturii, alturi de tiin, art,religie, moral, politic, drept etc.

    Conform dicionarului de filosofie Oxford, cultura reprezint modul de via al unuipopor, care include atitudinile, valorile, credinele, artele, tiinele, modurile de percepere arealitii, obiceiurile de gndire i de aciune ale acestuia. Trsturile culturale sau formelede via sunt nvate, ns cel mai adesea suntem marcai de ele att de profund, nct neeste dificil s le sesizm din interior.

    Cele mai vechi creaii filosofice care ne-au parvenit integral sau parial dateaz dinmileniile III II .Hr. i sunt localizate n Orientul antic: Egipt, India, China, Mesopotamiaetc. Aa sunt, de exemplu, Poemul lui Ghilgame, Vedele, Upaniadele etc. n ele ideilefilosofice unele dintre ele de mare profunzime sunt intim corelate cu strvechi credine ireprezentri mitico-religioase, ceea ce nseamn n ele c gndul filosofic nu este nc epuratde elementele mitice, din care s-a desprins i s-a constituit la un moment dat filosofia.

    Datorit acestui fapt, numeroi istorici ai filosofiei apreciaz c, n accepia saconsacrat n cultura occidental, filosofia a aprut n Grecia antic n secolul al VI-lea . Hr.,cel dinti filosof fiind considerat Thales din Milet.

    Termenul filosofie a nceput s fie ntrebuinat ncepnd din secolul al VI-lea .Hr.,fiind introdus fie de Pythagoras fie de Heraclit din Efes.

    Potrivit unei relatri a filosofului roman Cicero (106-43 .Hr.), fcut n lucrarea saTusculane, aflndu-se n vizit la Phliunte (cetate greceasc din nord-vestul peninsuleiPeloponez), Pythagoras l-ar fi impresionat pe Leon, conductorul cetii, cu nelepciunea sa.La ntrebarea lui Leon care este ndeletnicirea sa, Pythagoras i-ar fi rspuns c el nu posednicio tiin anume, dar c este filosof. Surprins de noutatea termenului, Leon i-ar fi cerut

    1 Conform ediiei 2005 a Dicionarului ortografic, ortoepic i morfologic al limbii romne (DOOM) n limbaromn sunt acceptate ca fiind corecte dou forme de scriere a acestui termen: filosofie i filozofie. Toatedicionarele de limb romn din anii comunismului admiteau drept corect doar forma filozofie (dei se utilizauambele forme!), motivat lingvistic prin faptul c acest termen a ptruns n limba romn prin filier francez,limb n care, dei se scrie philosophie, se citete filozof, aplicndu-se norma etimologic (cum scriem aacitim) proprie limbii romne. Filosofii i unii filologi au obiectat c aceast grafie trdeaz etimologia

    termenului, adic nu mai trimite la sophia, ci la zophon, care n greaca veche nseamn ntuneric, obscuritate.Filosofia s-ar transforma, astfel, din dragoste de nelepciune, care a fost asociat ntotdeauna cu lumina iclaritatea, n opusul su, dragoste de ntuneric, de obscuritate! Unele persoane chiar i pronun filosofie ifilosof, ceea ce este, desigur, corect, dar mie mi se pare pedant.

    6

  • 8/6/2019 Filosofie -Suport de Curs CRP I

    7/92

    detalii. Pythagoras i-a spus c filosofii pun contemplarea dezinteresat a lumii i cercetareanaturii mai presus de orice alt activitate. Ei nu se consider nelepi, cci nelept nu

    poate fi dect Zeul; omul nu poate fi dect, cel mult, iubitor de nelepciune, adicfilosof. Dinrelatarea lui Cicero despre concepia lui Pythagoras asupra filosofiei decurg dou trsturi aleacesteia, ce vor caracteriza, ndeosebi, modul n care au conceput-o la origini grecii:

    a. filosofia este o activitate dezinteresat, gratuit, adic ea nu are nicio utilitate practic;

    b. filosofia se ocup cu cercetarea naturii, trstur caracteristic, ndeosebi, etapeipresocratice a filosofiei antice greceti, creia i-a aparinut Pythagoras.La rndul su, Heraclit din Efes vorbete n fragmentele care ne-au parvenit din

    lucrarea sa Despre naturdespre brbaii iubitori de nelepciune filsofoi andres caretrebuie s se informeze asupra unei sumedenii de lucruri, adugnd ns c mulimeacunotinelor polymatia nu te nva s ai minte. Filosofia nu se identific, deci, cuerudiia, cci nelepciunea autentic nseamn ca n vorb i n fapt s te conformeziadevrului, dnd ascultare naturii lucrurilor.

    Dei termenulfilosofie a fost creat, aa cum am artat mai sus, nc din secolul al VI-lea .Hr., el a intrat n uzul curent abia n secolul al IV-lea .Hr., fiind consacrat de Platon iAristotel. Filosofia mai este numit uneori i metafizic, dup titlul lucrrii fundamentale de

    filosofie a lui Aristotel, dei, n mod riguros, metafizica este numai teoria principiilorgenerale ale existenei i ale cunoaterii.

    La nceputuri filosofia includea totalitatea cunotinelor omului despre lume, att pecele cu caracter general (care vor rmne apanajul ei), ct i pe cele cu caracter particular(care vor trece n competena tiinelor). Procesul de desprindere a tiinelor din filosofie i deconstituire a lor ca discipline teoretice autonome a nceput n secolul al IV-lea .Hr. i estelegat, ndeosebi, de numele lui Aristotel. Acesta a fost, aa cum vom vedea cnd i vomexamina concepia, nu numai unul dintre cei mai importani filosofi ai tuturor timpurilor, ci iun mare savant, fiind considerat fondatorul majoritii tiinelor fundamentale. Estesemnificativ, n acest context, i faptul c el distingea ofilosofie prim, care ar studiafiina ca

    fiin i trsturile sale generale, i o filosofie secund, care ar studia aspectele particulareale existenei. Este evident faptul c filosofia prim corespunde filosofiei propriu-zise, ntimp ce filosofia secund, tiinelor.

    Obiectul filosofiei este, deci, lumea ca totalitate, existena n ansamblul su, dar nuabordat din perspectiva aspectelor sale particulare, ci a celor generale. n centrul interesuluisu se afl, explicit sau implicit, problematica omului, cci studiul tuturor celorlalte problemenu are relevan dect din perspectiva intereselor, aspiraiilor i idealurilor sale. Se spune deaceea c filosofia propune o viziune antropocentic(cf. gr. antropos om i lat. centros centru) asupra existenei, adic plaseaz omul i problemele sale n centrul interesului su.

    Dac pn n epoca modern filosofia a existat i a evoluat ca o disciplin teoreticunitar, n ultimele secole a nceput un proces de specializare n cadrul su, care a condus la

    constituirea unui mare numr de discipline filosofice relativ autonome. Cele mai importantedintre ele sunt: Ontologia (din gr. on, ontos existen i logos cuvnt, teorie) sau teoria existenei

    este disciplina filosofic ce studiaz problematica general a existenei: natura iesena existenei, domeniile i formele sale, atributele fundamentale ale existenei(spaiul, timpul, micarea etc.), sensul devenirii existenei etc.

    Gnoseologia (din gr. gnosis cunoatere i logos cuvnt, teorie) sau teoriacunoaterii este disciplina filosofic ce studiaz problematica general a cunoaterii:natura i structura procesului cunoaterii, dinamica sa, problematica adevrului,criteriile adevrului etc.

    Epistemologia (din gr. episteme cunoatere riguroas i logos cuvnt, teorie) sau

    teoria cunoaterii tiinifice este disciplina filosofic ce studiaz problematicafilosofic a cunoaterii tiinifice: natura, structura i dinamica cunoaterii tiinifice,formele sale, ipoteza tiinific, teoria tiinific i problematica sa etc. n ultimul

    7

  • 8/6/2019 Filosofie -Suport de Curs CRP I

    8/92

    secol n cadrul epistemologiei s-au constituit o serie de discipline nalt specializatecare studiaz particularitile procesului cognitiv n diferite domenii ale cunoateriitiinifice: epistemologia matematicii, a fizicii, a biologiei, a tiinelor umane etc.

    Antropologia filosofic(din antropos om i logos cuvnt, teorie) este disciplina cestudiaz problematica general a omului: natura i esena existenei umane, sensulexistenei umane, libertatea, fericirea, realizarea uman, moartea i semnificaiile sale

    filosofice etc. n afara antropologiei filosofice, exist i o antropologie fizic cestudiaz problemele omului cu ajutorul unor metode i concepte proprii tiinelor. Axiologia (gr. axia valoare i logos cuvnt, teorie) disciplin filosofic ce

    studiaz geneza, structura, interaciunea, tipologia, cunoaterea, realizarea,ierarhizarea i funciile valorilor n viaa social, corelaiile dintre ele, dinamicasistemelor de valori etc.

    Filosofia politic studiaz problemele i implicaiile filosofice ale vieii politice; Filosofia moralei studiaz problemele i implicaiile filosofice ale moralitii; Filosofia dreptului studiaz problemele i implicaiile filosofice ale domeniului

    juridic;

    Filosofia istoriei studiaz problemele i implicaiile filosofice ale devenii istorice; Filosofia religiei studiaz problemele i implicaiile filosofice ale fenomenuluireligios etc.De-a lungul evoluiei sale istorice, tot din filosofie s-au desprins i s-au constituit ca

    discipline relativ autonome i etica, estetica logica, psihologia, sociologia, politologia etc.Dei unele dintre ele nu-i mai recunosc (sau poate c nu-i cunosc!) ori i ignor origineafilosofic, nimeni nu poate contesta faptul c multe dintre problemele pe care ele le studiazau fost puse i abordate pentru prima dat n cadrul unor viziuni filosofice. Cu certitudine crevenirea lor periodic la originile filosofice s-a dovedi benefic pentru evoluiile lor.

    Pentru mai buna nelegere a specificului filosofiei este instructiv i analiza succint araporturilor sale cu celelalte forme ale culturii, ndeosebi cu cele apropiate de ea ca obiect,

    problematic ori metode. M voi limita, n acest context, la analiza raporturilor dintre filosofiei tiin i dintre filosofie i religie.

    Raporturile dintre filosofie i tiinAa cum am artat mai sus, filosofia nu este o tiin, ci o form distinct i autonom

    a culturii, care la originile sale includea totalitatea cunotinelor omului despre lume, inclusivpe cele care au intrat ulterior n competena tiinelor. n mod firesc, ntre filosofie i tiinexist o serie de asemnri, deosebiri i influene reciproce.

    Asemnrile dintre ele de refer, ndeosebi, la metodele i procedeele pe care leutilizeaz, n sensul c att filosofia ct i tiinele folosesc metode i procedee raionale cuajutorul crora urmresc soluionarea ct mai riguroas a problemelor pe care le abordeaz.

    Evident, filosofia nu poate atinge gradul de rigoare al demersurilor tiinelor, n primul rnddatorit faptului c, viznd cel puin implicit totalitatea, problemele pe care ea le abordeaz nuse preteaz la proceduri de testare i de verificare la fel de puternice ca cele utilizate de tiine.n timp ce demersurile tiinifice pot fi probate, de cele mai multe ori, enun cu enun,doctrinele filosofice pot fi probate numai global, relativ i n termeni de plauzibilitate. Ca iteoriile tiinifice, concepiile filosofice trebuie s satisfac, n primul rnd, exigene decoeren logic, adic s nu includ propoziii care se exclud reciproc. Ca i tiinele, filosofiatinde, deci, spre rigoare, spre clarificarea raional, spre demonstrarea ori argumentarea ctmai consistent a problemelor pe care le studiaz.

    Deosebirile dintre filosofie i tiine sunt importante i ele se refer, n primul rnd, laobiectele lor de studiu. n timp ce filosofia, vizeaz, aa cum artam mai sus, lumea catotalitate, existena n ansamblul su, adic infinitatea, tiinele cerceteaz domenii saucategorii de fenomene mai mult sau mai puin ample dar ntotdeauna finite ale existenei.O alt deosebire dintre tiine i filosofie, care este adesea reproat celei din urm, const n

    8

  • 8/6/2019 Filosofie -Suport de Curs CRP I

    9/92

    faptul c n timp ce cu privire la un anumit fenomen sau proces exist o singur teorietiinific adevrat, acelai fenomen sau proces poate face obiectul mai multor concepiifilosofice plauzibile, fiecare cu partea sa de adevr, fiecare cu ndreptirea sa, evident cucondiia ca ele s satisfac exigenele demersului teoretic (adic s nu fie autocontradictorii,s nu denatureze fenomenul sau procesul respectiv, s nu comit erori logice, teoretice orimetodologice etc.). Dac aceast situaie este inacceptabil din perspectiva tiinei, n filosofie

    ea este destul de frecvent i se explic prin faptul c, chiar i atunci cnd abordeaz probleme particulare, filosofia vizeaz ntotdeauna, cel puin implicit, lumea n ansamblul su,totalitatea, adic infinitatea, care, aa cum spuneam i mai sus, nu poate face obiectul unor

    proceduri de verificare la fel de riguroase. De asemenea, n timp ce tiinele abordeazproblemele pe care le studiaz ntr-o manier obiectiv, desubiectivizat (adic le ia nconsideraie aa cum sunt ele n realitate, eliminnd din activitatea de cercetare oriceimixtiune a intereselor, dorinelor, aspiraiilor etc. cercettorului ori a altor persoane saugrupuri sociale), filosofia raporteaz ntotdeauna problemele pe care le abordeaz la om i lainteresele, aspiraiile i idealurile sale. n timp ce tiina opereaz aproape n exclusivitate cu

    fapte, filosofia ia n considerare ntotdeauna (chiar i atunci cnd nu contientizeaz sau nurecunoate acest lucru) i valori, care sunt expresii ale intereselor, aspiraiilor sau idealurilor

    unor indivizi sau grupuri sociale determinate. Dac tiinele se limiteaz la ceea ce este,filosofia exploreaz i ncearc s impun i ceea ce consider c trebuie s fie sau c ar fi dedorit s fie. Ea nu doar opereaz cu valori, ci i propune ierarhii de valori, pe care ncearc sle legitimeze i s le impun existenei. n fine, n timp ce n tiine sunt importante soluiilecorecte propuse problemelor abordate (de regul, un savant este considerat cu att maiimportant cu ct a rezolvat probleme mai dificile, mai importante sau mai numeroase), nfilosofie conteaz mai mult problemele pertinente puse de un filosof sau altul. A pune o

    problem veritabil n filosofie (ca i n orice alt domeniu!) nseamn a deschide un nouorizont teoretic. Este mai puin important faptul c filosoful respectiv nu a reuit s ofere isoluia corect problemei veritabile pe care a pus-o; mai devreme sau mai trziu unul sau maimuli filosofi i vor gsi soluia corect. Dac vom examina, de exemplu, filosofia lui Platondin perspectiva soluiilor corecte pe care el le-a propus problemelor pe care le-a introdus nfilosofie, vom constata, probabil, c niciuna dintre ele nu a rezistat probei timpului. Prin

    problemele pe care le-a pus, Platon a fost, este i, cu certitudine, va continua s fie, pentrutotdeauna, unul dintre cei mai mari filosofi ai tuturor timpurilor, ntruct problemele pe care elle-a introdus n filosofie stimuleaz i astzi reflecia filosofic. n filosofie problemele suntasemenea pietrelor din proverbul romnesc, care rmn, n timp ce apa (soluiile) trece.

    Influenele reciproce dintre filosofie i tiin sunt i ele importante. Evident, filosofianu-i poate elabora, mai ales n epoca contemporan, concepia general despre lume pe careo propune fcnd abstracie de achiziiile tiinelor. Ea nu se limiteaz ns la simpla

    juxtapunere a datelor tiinelor, ci trebuie s le integreze ntr-o viziune unitar, coerent i

    consecvent, adic s propun, aa cum spun filosofii germani, un weltanschauung (germ. fel de a privi lumea, concepie despre lume). i tiinele au de ctigat din conlucrarea cufilosofia. Astfel, multe descoperiri tiinifice dintre cele mai importante (atomismul,evoluionismul biologic, heliocentrismul etc.) au fost anticipate n cadrul unor concepiifilosofice. De asemenea, cel puin unele dintre metodele i procedeele pe care le utilizeaztiinele au fost fundamentate n cadrul unor viziuni filosofice. n fine, tot filosofia este cea nmsur s evalueze semnificaiile i implicaiile umane i sociale ale descoperirilor sauevoluiilor tiinei, s realizeze controlul epistemologic al demersurilor sale, s fixeze normeetice, deontologice i axiologice ale cercetrii tiinifice etc.

    Raporturile dintre filosofie i religie

    Dac este adevrat c filosofia este o concepie general despre lume i via, desprelocul i rolul omului n univers, reciproca nu este adevrat: nu orice concepie generaldespre lume i via, despre locul i rolul omului n univers este filosofie. Este evident faptul

    9

  • 8/6/2019 Filosofie -Suport de Curs CRP I

    10/92

    c i religia ofer o astfel concepie, fr a se identifica, evident, cu filosofia.Ca i n cazul raporturilor dintre filosofie i tiin, i n cel al raporturilor dintre

    filosofie i religie exist asemnri, deosebiri i influene reciproce.Asemnrile dintre filosofie i religie se refer, ndeosebi, la obiectul lor de studiu:

    att filosofia, ct i religia cerceteaz existena n ansamblul su, lumea ca totalitate. Ca ifilosofia, orice religie conine consideraii, mai mult sau mai puin consistente, asupra

    genezei, structurii i perspectivelor lumii. De exemplu, n cretinism prima carte a Bibliei,Facerea (Geneza), prezint, aa cum sugereaz i denumirea sa, o viziune creaionist asupraoriginii i structurii lumii, iar ultima carte, Apocalipsa, este un scenariu escatologic1.Asemenea filosofiei, i religia plaseaz n centrul interesului su omul i problematica sa,ncercnd s dezlege cte ceva din misterul trecerii sale prin aceast lume. Decalogul biblicconstituie, de exemplu, un veritabil cod etic, n msur cluzeasc conduita uman, dar n

    Biblie exist i numeroase alte pilde, proverbe, recomandri etc. asupra modului n care omultrebuie s se comporte n cele mai diferite situaii de via pentru a putea spera la mntuireetc. Nu trebuie ignorat nici faptul c filosofia s-a nscut pe fondul unor viziuni mitico-religioase i c de-a lungul istoriei sale ea a interferat n diferite grade i modaliti cu religia.

    Deosebirile dintre filosofie i religie sunt ns numeroase i importante. Ele se refer,

    ndeosebi, la metodele i procedeele utilizate de ele pentru explorarea obiectului lor comun. ntimp ce filosofia, asemenea tiinei, se adreseaz cu precdere dei nu exclusiv! raiunii iutilizeaz metode i procedee raionale, religia se adreseaz cu precdere dei nu exclusiv! credinei i apeleaz, de multe ori, la dogme, adic enunuri nedemonstrate i adeseanedemonstrabile, solicitnd acceptarea lor necondiionat de ctre credincioi. Ele suntdeclarate adesea adevruri revelate, adic adevruri obinute pe o alt cale, presupus ca fiindinfailibil, dect raiunea. Filosofia este preocupat mai mult de existena terestr a omului ide sensul existenei sale n aceast lume, n timp ce religia este interesat mai mult de destinul

    postum al omului, de cile mntuirii sale. Dac filosofia este elaborat, de regul, conceptuali ntr-o form teoretic riguroas, fiind accesibil doar persoanelor cu un grad nalt deinstrucie, religia este elaborat, n cea mai mare parte, n termenii limbajului comun (adeseaarhaic, datorit forei tradiiei n religie i unei anumite rezistene a sa la nnoire), fiindaccesibil i persoanelor mai puin instruite. Oferta filosofiei este ns categoric inferioarcelei a religiei. Dac filosofia ncearc s-l ajute pe om s neleag raional lumea n caretriete i propria sa natur, s se acomodeze cu condiia sa finit i s i-o asume, religia

    propune omului o cale de salvare, de evadare din finitudine i de atingere a absolutului. Dacopiunea pentru filosofie este cu precdere raional, cea pentru religie este pronunat afectiv.Dei n multe privine sunt opuse, cele dou modaliti de raportare la existen suntconsiderate de multe persoane ca fiind complementare, putnd fi adoptate de una i aceeai

    persoan. Este semnificativ, n acest context, faimosul pariu al filosofului francez BlaisePascal (1623-1662), formulat n termenii unui raionament pragmatic: dac Dumnezeu nu

    exist i credem n El nu pierdem nimic, dar dac exist i credem n El, ctigm totul!Influenele reciproce dintre filosofie i religie sunt i ele importante. Cum spuneam imai sus, filosofia a aprut pe un fond mitico-religios preexistent. De asemenea, n multedintre formele sale, ea a coexistat cu diferite religii i chiar a ncercat s le legitimeze raional.ndeosebi n Evul Mediu occidental filosofia a avut o pronunat coloratur religioas, fiindredus la condiia de ancilla theologiae, adic de servitoare a teologiei, conform faimoaseiformule a lui Toma dAquino. n toate epocile au existat orientri filosofice care au ncercats concilieze filosofia cu religia, dat tot att de adevrat este i faptul c ateismul a fostlegitimat, de cele mai multe ori, cu argumente filosofice. La rndul su, religia a beneficiat demulte ori de achiziiile filosofiei. De exemplu, teologia cretin, elaborat pe parcursul EvuluiMediu, este de neconceput fr mprumuturile conceptuale, teoretice i metodologice din

    filosofia antic greco-roman.1Escatologie (gr. eschatos ultim i logos cuvnt, teorie) totalitatea concepiilor religioase care se refer lasfritul lumii, la judecata de apoi, rai i iad.

    10

  • 8/6/2019 Filosofie -Suport de Curs CRP I

    11/92

    Decurge c filosofia, tiina i religia, dei sunt forme distincte ale culturii, au multipleelemente comune i interferene, putnd fi considerate modaliti complementare de raportarea omului la existen, rspunznd unor necesiti, aspiraii i idealuri umane relativ distincte.

    Cursul 2FILOSOFIA N GRECIA ANTIC

    1. Geneza civilizaiei grecetiG.W.F. Hegel, cel mai important reprezentant al idealismului german modern, ncepe

    seciunea consacrat filosofiei antice greceti din lucrarea sa Prelegeri de istoriafilosofiei cuobservaia c toi oamenii cultivai din Europa se simt n largul lor cnd vine vorba despreGrecia. Ar exista, deci, o consonan spiritual ancestralcare-i face pe occidentali s sesimt la ei acas ori de cte ori aud vorbindu-se despre Grecia.

    Gndul filosofului german sugereaz c matca spiritului occidental este vechea Elad.n favoarea acestei teze pledeaz convingtor faptul c tiina, arta i filosofia occidental iau, toate, nu numai izvoarele, ci i matricea configuratoare fundamental n Grecia antic.Datorm grecilor attspiritul teoretic, ct i pe celpractic. Cci nu doarrigoarea gndului, cii contiinafaptei tot la ei a prins, pentru prima oar, consisten teoretic.

    Tot grecii au descoperit demnitatea individului i valoarea libertii, au gndit primiin termeni teoretici raporturile dintre individ i colectivitate, au cntrit binefacerile iexigenele traiului oamenilor n comun, punnd bazele tiinei politice i pe ale moralei iinventnd cea mai rezonabil form de organizare politic a societii din cte a cunoscutistoria democraia. Au creat i alfabetul grecesc, pe care-l va prelua aproape ntregulOccident, au furit tiparele logice definitive n care va gndi umanitatea, au ntemeiat unnumr impresionant de tiine, au fixat pentru milenii canoanele artei occidentale, au preuit

    frumuseea corpului i virtuile spiritului uman, au stimulat competiia liber a valorilori aucinstitspiritul sportiv...

    Cine sunt, de fapt, grecii, acest admirabil popor, care a marcat att de profund nu doar

    destinul Occidentului, ci i pe al ntregii umaniti?S precizm, mai nti, c grecii nu s-au numit niciodat pe ei nii greci (vor fibotezaigraeci mult mai trziude ctre romani); n epoca micenian(aprox. sec. XV-XII .Hr.) ei erau cunoscui, mai ales, sub numele de ahei sau aheeni, fapt atestat i de poemelehomerice, cele mai timpurii (aprox. sec. VIII . Hr.) creaii literare greceti care ne-au

    parvenit. La sfritul epocii obscure (sec. VIII .Hr.) toi termenii anteriori care-i denumeaufuseser deja nlocuii de hellen, iarHellas devenise denominativul care desemna arealul pecare-l ocupau. n ntreaga antichitate Hellas n-a denumit ns o ar, cci grecii nu vor finiciodat unii din punct de vedere teritorial sau politic, ci, mai degrab, o abstracie, cum vafi, de exemplu, cretintatea pentru Evul Mediu ori lumea arab pentru epoca noastr.Datorit roirii grecilor n ntregul bazin mediteranean i al Mrii Negre, ca urmare, mai

    ales, a colonizrilor timpurii masive,Hellas nu s-a limitat n antichitate la Grecia continentali la insulele din Marea Egee, ci a cuprins o arie teritorial imens, de forma unei elipseaplatizate (cci n afara Greciei propriu-zise civilizaia greac n-a depit dect n puinecazuri zonele litorale), incluznd i litoralul Mrii Negre, coastele vestice ale Asiei Mici,sudul Italiei i cea mai mare parte a Siciliei, continund spre vest pe ambele maluri aleMediteranei, pn la Cirene i Libia, pe malul african i pn la Marsilia i sudul Spaniei, pecel european. n pofida acestei ample dispersii, a frmirii politice i a numeroaselorrzboaie pe care le-au purtat ntre ei, grecii s-au caracterizat n ntreaga antichitate printr-oremarcabil unitate lingvistic i cultural i au avut contiina unitii lor etnice

    fundamentale, a crei expresie i simbol au devenit, ncepnd din anul 776 .Hr., Jocurileolimpice. Herodot scria, n acest sens, c toi grecii, indiferent unde locuiau, se considerau

    de-un neam i de-o limb, cu sanctuare ale zeilor i ritualuri comune, cu obiceiuriasemntoare. Ei i numeau pe toi cei care nu aveau ca limb matern greaca barbari(deoarece li se prea c vorbirea lor era aspr i de neneles, prnd a repeta la nesfrit o

    11

  • 8/6/2019 Filosofie -Suport de Curs CRP I

    12/92

    singur silab bar-bar-bar...) i i socoteau a fi nu numai diferii de ei, ci i, cel mai adesea,inferiori de la natur, fie c era vorba despre indivizi aparinnd unor civilizaii evoluate, caegiptenii ori perii, fie mai puin evoluate, ca sciii sau tracii.

    Grecia a fost dintotdeauna un inut muntos, sterp, srac, neprielnic att pentruagricultur, ct i pentru pstorit. Aceast ariditate a mediului natural a fcut ca populaiilemigratoare, care s-au revrsat n ntreaga antichitate dinspre Asia, s ocoleasc Grecia

    continental, preferndu-i cmpiile mnoase din centrul Europei. Grecii au avut astfel rgazuls-i mplineasc destinul, spre deosebire de alte popoare ale antichitii, al cror debut istoricpromitor a fost curmat de invazii strine devastatoare. Zgrcenia naturii i-a fcut pe greciinventivi i cumptai, i-a determinat s fac comer i s ntemeieze colonii. Cci nu spiritulde aventur i-a mpins s-i prseasc meleagurile natale i s cutreiere lumea, ci srcia.Prosperitatea grecilor, atta ct a existat n antichitate, nu a fost un dar al naturii, ca pentrualte popoare (Herodot spunea inspirat cEgiptul este un dar al Nilului), ci a fost cucerit pascu pas, printr-o permanent ncletare cu natura i cu propriile lor limite. Paradoxal, srcia(cele mai importante bogii naturale ale Greciei antice erau: mslinul, via de vie i...caprele, la care se poate aduga i... lutul, cu caliti plastice ntr-adevr excepionale, din caregrecii dezvoltat nc din preistorie o veritabil industrie ceramic, ce le furniza o mare parte a

    articolelor lor de export), care este considerat, de obicei, o nenorocire, a reprezentat pentrugreci o binefacere! Relieful accidentat al Greciei explic, cel puin n parte, i faptul c, n

    pofida contiinei timpurii a unitii etnice, locuitorii ei n-au reuit dar nici n-au dorit! nntreaga antichitate sformeze un stat unitar, dup model oriental sau egiptean, rmnnddivizai ntr-o puzderie de orae-stat. Acest relief este alctuit, n cea mai mare parte, dinmuni nali, puin accesibili, separai de vi nguste, n care s-au concentrat aezrile umane.Posibilitile de comunicaie terestr limitate au izolat comunitile umane i le-au obligat sdezvolte navigaia. Acest izolaionism relativ a determinat, pe fondul unitii etnicefundamentale, o mare diversitate de tradiii, credine, obiceiuri etc. locale, iar diversitateacultural constituie, se tie, cel mai puternic ferment al creativitii.

    2. Preistoria GrecieiActualul teritoriu al Greciei a fost locuit nentrerupt de la sfritul paleoliticului. n

    urm cu aproximativ 80.000 ani s-au stabilit aici primele grupuri de oameni de Neanderthal(localitate din Germania unde au fost descoperite n 1856 fosilele celor mai ndeprtaistrmoi ai omului) venii din Asia Mic, legat n acele vremuri strvechi de Europa printr-o

    punte terestr, ulterior scufundat datorit unui cataclism, din care a rmas la suprafapuzderia de insule din Marea Egee. Primele populaii umane primitive au creat pe teritoriulGreciei continentale civilizaia neolitic i pe cea a bronzului. Vechii locuitori ai acestei zonearide vor fi numii de grecii de mai trziupelasgi.

    n jurul anului 2000 .Hr. au nceput s ptrund n Grecia continental, venind dinsprenord, peste Munii Balcani, triburile elenice. Acestea aparineau grupului de populaii indo-europene i au venit din stepele Rusiei meridionale. Ele s-au succedat n trei mari valuri:

    1. Primul val a fost cel al ionienilor care au introdus n peninsul calul i roataolarului i au construit primele sanctuare i aezri fortificate ncepnd din jurul anului 2000.Hr.. n jurul anului 1600 .Hr. civilizaia ionian va fi subjugat sau silit s se refugieze ninsulele din Marea Egee i pe coastele occidentale ale Asiei Mici (zon care va fi denumit, nmod semnificativ, n ntreaga antichitate, Ionia), de ctre al doilea val elenic venit tot dinsprenord.

    2. Acest al doilea val migrator era alctuit din ahei si eoli. Cele dou grupuri depopulaii elenice (care s-au contopit, devenind, sub numele de ahei sau aheeni, indistincte) au

    ocupat ntreaga peninsul i au creat o civilizaie nfloritoare denumit civilizaia micenian,dup numele celui mai important centru politic i administrativ pe care l-au ntemeiat, oraulMicene. Ei vor fonda i oraele Atena, Argos, Pylos, Tirint, Teba etc. n jurul anului 1400

    12

  • 8/6/2019 Filosofie -Suport de Curs CRP I

    13/92

    .Hr. aheii au cucerit i jefuit insula Creta, dar vor suferi n secolele urmtoare influenacultural i civilizatorie a acesteia, care se va manifesta n special n art i religie. De lacretani aheii au deprins i arta navigaiei, devenind cea mai important for maritim aspaiului mediteranean al timpului. Ei vor crea primul sistem de scriere european, cunoscutsub denumirea de liniarul B. Acesta era o scriere silabic, derivat din alfabetul cretan(numit de filologi liniarul A), dar care transcria texte din limba protogreac. Liniarul B

    avea un uz exclusiv administrativ i a fost descifrat abia n anul 1953 de cercettorii britaniciMichal Ventris iJohn Chadwick. n ntreaga peninsul greceasc au fost descoperite mii detblie ceramice gravate cu acest alfabet, ceea ce a permis reconstituirea multor detalii alecivilizaiei miceniene.

    Cea mai important i ultima campanie militar desfurat de ahei a fost rzboiultroian, ale crui mobiluri, proporii i semnificaii au fost mult exagerate i transfiguratemitico-poetic de poemele homerice. Conform mitologiei greceti, acest rzboi ar fi izbucnitdatorit faptului cParis, fiul regelui Troiei, Priam, ar fi rpit-o pe Elena, soia lui Menelaus,regele Spartei, ceea ce ar fi strnit mnia aheilor i dorina lor de rzbunare. Troia era n adoua jumtate a mileniului al II-lea .Hr. o cetate nfloritoare care controla strmtoareaHelespontului (actuala strmtoare Dardanele), ce lega Marea Egee de Marea Neagr. Ruinele

    Troiei, considerat milenii de-a rndul un trm legendar, au fost descoperite n 1871 dearheologul german Heinich Schliemann pe malul asiatic al strmtorii Dardanele. Troia idatora prosperitatea att poziiei geografice favorabile (aflndu-se intersecia drumurilorcomerciale terestre i maritime care legau Europa de Asia i bazinul Mrii Negre de cel alMrii Mediterane percepea taxele vamale aferente), ct i bogatei zone agricole limitrofe.Opulena Troiei a strnit invidia aheilor, rzboiul troian fiind, n pofida idealizrii sale dectre poemele homerice, un rzboi tipic dejaf. Aheii au organizat sub comanda bazileuluiMicenei, Agamemnon, o coaliie militar format din 28 de ceti greceti, numrnd, dupaprecieri ulterioare, cu certitudine exagerate, 100.000 de oameni mbarcai pe 1.200 corbii,care au asediat Troia vreme de 10 ani, au cucerit-o (recurgnd pentru a sfrma drzarezisten troian la ingenioasa stratagem imaginat de Ulise a calului troian), au jefuit-o, audistrus-o i s-au retras. Rzboiul troian a avut loc dup datarea istoricului grec Eratostene nanul 1183 .Hr., dar unii istorici mping data sa cu pn la dou secole napoi.

    n pofida temperamentului lor belicos, aheii erau firi deschise, comunicative, curioase.Aveau plcerea dialogului, erau receptivi la nou i dotai cu un remarcabil sim artistic.

    3. La scurt timp dup victoria mpotriva Troiei civilizaia micenian se va prbui subloviturile ultimului val elenic dorienii. Ei ncepuser s ptrund n peninsul tot dinsprenord, ncepnd din jurul anului 1200 .Hr. Dorienii se aflau pe o treapt de civilizaieinferioar celei atinse de ahei i se deosebeau radical de acetia ca factur psihic. Erau viteji,orgolioi, taciturni i manifestau dispre fa de cultur. n circa un secol ei au cucerit idistrus toate cetile aheene, cu excepia Atenei, care va rezista, va conserva i transmite spre

    epoca istoric spiritul civilizaiei miceniene. Ei se vor stabili n cele din urm n peninsulaPeloponez, unde vor fonda oraul Sparta, care a exprimat n ntreaga antichitate greceascspiritul dorian.

    Efectele invaziei doriene asupra civilizaiei miceniene au fost dezastruoase, iar aportullor cultural i civilizator aproape nul. Nu este ns exclus ca dorienii s fi curmat la venirea lorn peninsul doar agonia unei lumi intrat de mai mult vreme n declin. Prosperitatea aheilorse datorase, n mare parte, comerului maritim pe care l practicau pe scar larg n ntregul

    bazin mediteranean, nu numai cu produse proprii, ci i n serviciul altor state din zon.Supremaia lor maritim a fost pare-se ntrerupt de ascensiunea misterioaselorpopoare alemrii (populaii eterogene de pirai i mercenari din zona euro-afro-asiatic mediteranean,

    printre care nu este exclus s se fi aflat i muli ahei, care nu se abineau de la astfel de

    ndeletniciri), care, prin aciuni piratereti i de jaf al regiunilor de coast, au perturbat gravechilibrul politic din Orientul apropiat i au pus capt comerului maritim intens din MareaMediteran. Fiind obinuite cu bunstarea, iar resursele interne ale Greciei nefiind n msur,

    13

    http://ro.wikipedia.org/wiki/Mitologie_greac%C4%83http://ro.wikipedia.org/wiki/Paris_(mitologie)http://ro.wikipedia.org/wiki/Paris_(mitologie)http://ro.wikipedia.org/wiki/Paris_(mitologie)http://ro.wikipedia.org/wiki/Elena_din_Troiahttp://ro.wikipedia.org/wiki/Menelaushttp://ro.wikipedia.org/wiki/Menelaushttp://ro.wikipedia.org/wiki/Spartahttp://ro.wikipedia.org/wiki/Mitologie_greac%C4%83http://ro.wikipedia.org/wiki/Paris_(mitologie)http://ro.wikipedia.org/wiki/Elena_din_Troiahttp://ro.wikipedia.org/wiki/Menelaushttp://ro.wikipedia.org/wiki/Sparta
  • 8/6/2019 Filosofie -Suport de Curs CRP I

    14/92

    n ntreaga lor istorie, s le-o asigure, cetile aheene se vor fi ntors, probabil, unele mpotrivaaltora (cum se va ntmpla, n attea rnduri, i n viitor), purtnd rzboaie fratricideinterminabile, care au ruinat, treptat, civilizaia micenian. Palatele au fost distruse,formaiunile politice s-au destrmat, meteugurile s-au restrns ca urmare a diminuriidrastice a comerului, srcia s-a generalizat i a determinat reducerea populaiei prin migraiamasiv spre insulele egeene sau coastele Asiei Mici. Astfel nct, conform unor estimri din

    ultimele decenii, s-ar putea ca dorienii s fi gsit la venirea lor n Grecia nu o lumenfloritoare, cum fusese cea a apogeului civilizaiei miceniene, ci una muribund, al creisfrit doar l-au grbit.

    Indiferent de cauzele prbuirii civilizaiei miceniene, n istoria Greciei urmeaz operioad de decdere (cca 1100-800 .Hr.), cunoscut sub denumirea de epoca obscur. Eaeste numit aa, n primul rnd, deoarece lipsesc informaiile scrise despre ea, ntruct greciiuit s scrie. Liniarul B avusese un uz exclusiv administrativ i ntruct n urma invazieidoriene activitile economico-sociale s-au restrns drastic, el a fost tot mai puin folosit,disprnd treptat. n al doilea rnd, obscuritatea acestei epoci const n faptul c ea areprezentat un regres considerabil sub raportul culturii i civilizaiei, n raport cu epocileanterioar i ulterioar. Ea a fost comparat adesea n posteritate cu Evul Mediu european,

    delimitat i el de dou epoci nfloritoare: antichitatea greco-roman i Renaterea.De i a fost analfabet, epoca obscur n-a fost lipsit de progrese lente, att n planul

    culturii, ct i al civilizaiei. Astfel, n aceast epoc a aprut metalurgia fierului (aheii n-aucunoscut prelucrarea fierului, armele i uneltele lor fiind furite din bronz), au fost compuse

    poemele homerice, a fost creat o ceramic stilizat foarte fin etc.Tot acum grecii reinventeaz scrierea inspirndu-se, de aceast dat, din alfabetul

    fenician, dar introducnd semne i pentru vocale, pe care modelul semit inspirator nu leconinea. Alfabetul grecesc este un sistem de scriere fonetic (nu silabic, cum fusese ceamicenian), alctuit din numai 27 de semne cu mare capacitate de redare a limbii vorbite.Alfabetul grecesc va fi preluat de limba latin i apoi, prin intermediul acesteia, de majoritateaalfabetelor occidentale. i, ca o ncununare a ntregii preistorii greceti, spre finalul epociiobscure se contureaz n ntregul spaiu elenic acea admirabil form de organizare social-

    politic, creaie original a grecilor, care este cetatea-stat polisul(cuvnt ce nsemna iniialfortrea, care, dac se afla pe o nlime, se numea akropolis fortreaa de sus).Anticipnd evoluii care se vor derula, n cea mai mare parte, n perioada istoric, dar care iau originile la sfritul epocii obscure, vom constata c regii locali ai comunitilortradiionale vor disprea discret, fr a lsa n memoria colectiv amintiri durabile despremprejurrile nlturrii lor, iar atunci cnd vor supravieui, cum este cazul dublei monarhii aSpartei, prerogativele li se vor restrnge drastic, devenind generali sau/i preoi ereditari. Ceamai mare parte a pmntului arabil va fi acaparat de mici grupuri de familii aristocratice,care exercitau puterea prin intermediul unor instituii cum ar fi sfaturile sau magistraturile.

    Autoritatea lor, de puine ori contestat, se legitima nu att prin avere, ct prin ascendenanobil, care putea urca pn la un erou legendar, dac nu chiar pn la un zeu. Ca urmare aposibilitilor limitate ale unei economii preponderent agrare i cu productivitate sczut de asatisface necesitile unei populaii n continu cretere, conflictele dintre aceast aristocraiedominant i masa oamenilor liberi, dar lipsii de mijloace de subzisten, vor deveni din ce nce mai frecvente i mai acute. Ele vor conduce, nu fr momente de acalmie i n forme cedifer de la caz la caz, la adoptarea unor sisteme de legi, care vor limita puterea aristocraiei ivor preciza drepturile i libertile ceteneti. Treptat, din aceste ncletri, n cea mai mare

    parte a lumii greceti va cpta o larg adeziune dictonul legea e rege, care diminuaabuzurile aristocraiei i consfinea egalitatea de drept a tuturor cetenilor n faa legii.Drumul spre regimul democratic era astfel deschis, dar el va fi urmat sau nu, n funcie de o

    multitudine de mprejurri, tradiii i condiii locale. Impus de particularitile geografice aleGreciei, dar, mai ales, de mentalitatea pe care locuitorii ei i-o formaser n ndelungata lorexperien de via comunitar despre relaiile dintre individ i colectivitatea creia-i

    14

  • 8/6/2019 Filosofie -Suport de Curs CRP I

    15/92

    aparinea, polisul va fi patria creia grecii i vor nchina ntreaga lor energie i inteligen.Restrns la oraul fortificatpropriu-zis, care ndeplinea rolul de centru politic, administrativ,comercial, religios i cultural, i la satele i zona agricol limitrof, oraul-stat constituiacadrul ideal de afirmare i de manifestare a individului, sursa libertii i a demnitii sale.Pentru a le putea garanta, el trebuia s dispun de autonomie, care, la rndul ei, eracondiionat de autarhie. Alturi de condiiile geografice i de patriotismul local, aceast

    convingere cvasiunanim a grecilor asupra caracteristicilororganizrii politice ideale, explicde ce, atta vreme ct i-au decis singuri destinul, ei n-au reuit i nici mcar n-au aspirat s-icreeze un stat unitar ori un imperiu dup model asiatic ori egiptean, chiar cnd le-a fostameninat independena. Polisul reprezenta, dup aprecierea lui Pericle din faimosul discursn care a fcut elogiul Atenei, n primul rnd, un mod de via. El era deci, nu att orealitate geografic, ct una uman. Se spunea de aceea m duc la Atena, dar comer sefcea cu atenienii. n ntreaga lume greceasc vor fiina peste 1.500 de astfel de stateliliputane, care, cu rare excepii, nu vor depi cteva zeci de mii de locuitori. Platon fixanumrul optim al cetenilor (nu al locuitorilor!) statului ideal pe care-l va imagina n dialogul

    Republica la numai 5.040! Fiecare polis avea propria sa form de guvernmnt cuorganismele aferente ale puterii, proprii sizei minori (zeii olimpieni erau venerai n ntreaga

    lume greceasc, dar fiecare cetate le consacra un cult diferit, le atribuia importan i chiarprerogative diferite, le aduga diviniti locale etc.), propria moned,armati, de multe ori,chiar propriul calendar isistem de msuri i greuti! Spre deosebire de locuitorii cetilormiceniene, care, asemenea membrilor tuturor statelor i imperiilor ntregii antichiti asiatice,erau supuii unui monarh absolutist, cei ai polisului devin ceteni, cu drept de decizie i decontrol asupra tuturor problemelor i instituiilor puterii care priveau traiul lor n comun.Grecul a fost, dup celebra formul a lui Aristotel, cel dinti zoon politicon (fiin politic)din istorie. Chiar i n timpul regimurilor tiranice, care au inspirat mai totdeauna oroaregrecilor, exercitarea puterii n-a fost dect n cazuri rarisime i pentru perioade scurte arbitrar,urmrindu-se realizarea unui consens social minimal, n absena cruia exercitarea puterii n-arfi fost posibil. Polisul i va da msura sa deplin cnd va adoptaforme politice democratice,care vor stimula la cote fr precedent inteligena i creativitatea cetenilori care explic,cel puin n parte, de ce Grecia reprezint apogeul culturii i civilizaiei antice. Trebuie sadugm ns c drepturile politice se limitau, chiar i n cele mai avansate democraii anticegreceti, numai la cetenii polisului respectiv, femeile, rezidenii strini (regimul de acordarea ceteniei celor care nu aveau unul sau chiar ambii prini originari din cetatea n cauz fiindexcesiv de restrictiv) i, cu att mai puin, sclavii (crora cele mai strlucite spirite aleantichitii Platon i Aristotel nu le recunoteau nici mcar condiia uman, numindu-iunelte vorbitoare!) neavnd niciun drept politic. De aceea supralicitarea virtuilordemocraiei antice greceti este tot att de pguboas ca i minimalizarea lor. Este nsindubitabil c civilizaia antic greceasc a marcat un progres remarcabil n teoria i practica

    politic. Dac prinscriere grecii au depit epoca obscur, prin polis ei vor intra n istorie.Spiritul grec era, n datele sale fundamentale, deplin format i-i ncepea marea aventur.

    3. Epoca istoric a antichitii grecetiIstoria antic greceasceste mprit n mod convenional n urmtoarele trei mari

    etape:1.Etapa arhaiceste cuprins aproximativ ntre anii 800 .Hr. sau, dup ali istorici,

    750 .Hr. i 500 .Hr., adic din perioada n care configuraia politic a Greciei continentale ia coastei greceti a Asiei Mici a devenit suficient de stabil, pn n momentul n care aunceput rzboaiele cu perii. Cele mai importante procese social-istorice care s-au desfurat

    n aceast etap au fost consolidarea structurilor politice, administrative i social-economiceale polisurilori colonizareamasiv a ntregului bazin mediteranean. Aceasta din urm afost determinat, n primul rnd, de incapacitatea resurselor economice ale Greciei

    15

  • 8/6/2019 Filosofie -Suport de Curs CRP I

    16/92

    continentale i microasiatice de a ntreine o populaie n continu cretere. Termenulcolonizare, utilizat pentru denumirea acestui proces, este relativ impropriu, ntruct elsugereaz similitudini cu cel iniiat n Europa epocii post-renascentiste. Coloniilentemeiate de polisurile greceti, dup o politic articulat n cele mai mici detalii, erau orae-state deplin independente, iar cetenii lor oameni tot att de liberi ca i cei ai metropolelorfondatoare, cu care ntreineau, n mod firesc, relaii economice, politice i interumane

    prefereniale, fr a avea ns niciun fel de obligaii, limitri sau interdicii n raporturile cuacestea sau cu vreun alt polis. La rndul lor, noile polisuri puteau fonda propriile lor coloniietc. Grecii s-au impus n zonele pe care le-au colonizat prin for sau pe cale panic, nfuncie de atitudinea fa de ei a btinailor, pe care i-au influenat n plan cultural icivilizatoriu, datorit nivelului lor superior de dezvoltare, au ntreinut relaii comerciale cu eii i-au antrenat n activitile economice pe care le-au iniiat. Colonizarea a lrgit imensorizontul de cultur al grecilor i a fost un important factor de difuzare timpurie a valorilorculturii i civilizaiei lor n ntreaga antichitate. Marea Mediteran a devenit n aceast

    perioad, dup o apreciere sugestiv, un lac grecesc!2. Etapa clasic, ntins pe durata secolelor V i IV .Hr., a dat msura deplin a

    spiritului grec. Rzboaiele cu perii i-au coalizat pe greci mpotriva dumanului comun, iar

    victoriile repurtate de ei n aceste rzboaie le-au amplificat sentimentul forei i valoriicivilizaiei lor. Timp de aproape dou secole ei vor fi stpnii necontestai i incontestabili aispaiului mediteranean. Este epoca apogeului polisurilor greceti, a triumfului regimului

    politic democratic n multe dintre ele, a nfloririi artei, tiinei i filosofiei greceti. Atenadevine acum adevrata capital a lumii greceti, iar regimul politic democratic instaurat dePericle temeiul unor mutaii social-economice, politice i spirituale care i vor pune amprentadefinitiv asupra destinului culturii i civilizaiei occidentale.

    3. Etapa elenistic, cuprins ntre 331 .Hr., anul cuceririi cetilor greceti deAlexandru Macedon (sau, dup ali istorici, 323 .Hr., anul n care faimosul rege devenitntre timp mprat! murea) i anul 31 .Hr. cnd ultimul stat al imensului imperiumacedonean, Egiptul, cdea sub stpnire roman. Este perioada de declin al cetilor greceticlasice, care, pierzndu-i independena, i-au pierdut cel mai adnc resort al forei icreativitii lor. Este, prin urmare, perioada de criz profund i ireversibil a lumii grecetitradiionale, care se manifest, deopotriv, n plan economic, social, politic i spiritual. Eaeste, totodat, i epoca de elenizare, adic de difuzare larg a valorilor culturii i civilizaieigreceti n ntreaga lume antic. Sinteza spiritului grec cu cel roman, realizat pe fondulapariiei i rspndirii rapide n ntregul Imperiu Roman a religiei cretine, va reprezentatemelia axiologic a civilizaiei occidentale.

    16

  • 8/6/2019 Filosofie -Suport de Curs CRP I

    17/92

    Cursul 3PROTOFILOSOFIA GRECEASC

    1. Caracterizare generalFilosofia greceasc n-a aprut dintr-o dat deplin format, precum s-ar fi ivit, potrivit

    legendei, zeia Atena, complet echipat de rzboi, din capul tatlui su Zeus, ci a fost precedat i pregtitde o experien de gndire imemorial, ce se confund practic cuetnogeneza greceasc. i ea, asemenea ntregii culturi i civilizaii a cror expresieemblematic este, a fost adesea considerat n posteritate o enigm sau un miracol, dar,asemenea lor, a avut o serie de premise care au fcut-o posibil.

    Ceea ce se va numi mai trziufilosofie nu a fost la origini o form de gndire distincti bine articulat, ci s-a constituit treptat, pe msura emanciprii spiritului grecesc de formelede gndire tradiionale.

    Dei termenul filosofie a aprut din secolul al VI-lea .Hr., fiind atribuit fie luiPythagoras, fie lui Heraclit din Efes, abia n a doua jumtate a secolului al IV-lea .Hr. Platoni Aristotel l vor consacra definitiv. Filosofia greceasc i are rdcinile n strvechilelegende care relatau miturile fondatoare ale civilizaiei greceti. La nceputuri filosofia nu-i

    punea probleme noi, ci le gsea n cultura timpului su, dar le oferea rspunsuri ce sendeprtau tot mai mult de reprezentarea mitic a lumii.

    n lucrareaAspecte ale mitului Mircea Eliade propune o definiie a mitului, despre careafirm c i se pare cea mai puin imperfect, ntruct este cea mai lung. El semnaleaz,astfel, dificultatea definirii mitului datorit complexitii i bogiei ncrcturii sale

    spirituale: mitul povestete o istorie sacr, relateaz un eveniment ce a avut loc n timpulprimordial, timpul fabulos al nceputului; altfel spus, mitul povestete cum, datorit isprvilor

    fiinelor supranaturale, o realitate s-a nscut, fie c e vorba de realitatea total, cosmosul, fiede o insul, o comportare uman, o instituie; e aadar ntotdeauna povestea unei faceri; ni sepovestete cum ceva a fost produs, a nceput sa fie. Mitul nu vorbete dect despre ce s-antmplat realmente, despre ce s-a ntmplat deplin. Personajele mitului sunt fiinesupranaturale. Ele sunt cunoscute mai ales pentru ce au fcut n timpul prestigios alnceputurilor

    Mitul are o anumit raionalitate, n pofida faptului c evenimentele pe care le nareazsunt plasate contexte fantastice. El rspunde nevoii omului de nelegere a lumii, chiar dac oface ntr-o modalitate transfigurat poetic. Tocmai aceast raionalitate a mitului era avut nvedere de Aristotel n Metafizica, atunci cnd afirma c: i iubitorul de mituri (philomythos)este ntr-un fel un iubitor de nelepciune (philosophus), cci mitul a fost creat pe baza unor

    ntmplri minunate pentru explicarea lor.Nucleul mitologiei greceti este reprezentat de miturile teogonice, adic de miturile cerelateaz naterea generailor succesive de zei i conflictele dintre ei, proces ncheiat prinvictoria lui Zeus asupra forelor divine mai vechi, victorie prin care a fost instaurat actualaordine a lumii.

    O particularitate a culturii greceti, esenial pentru naterea filosofiei, estereprezentat de faptul c spre sfritul epocii obscure (aprox. sec. VIII .Hr.) se nregistreazo ndeprtare semnificativ de modalitatea mitic de reprezentare a lumii, care, fr a fi ncfilosofie, reprezint un pas decisiv spre ea. Majoritatea istoricilor filosofiei prefer pentrudenumirea acestei etape prealabile naterii filosofiei termenulprotofilosofie (termen format cuajutorul prefixului de origine greceasc protos primul, cel dinti) termenului

    prefilosofie (format cu ajutorul latinescului pre anterior, nainte de), pentru a sugerafaptul c aceast etap nu este doar anterioar naterii filosofiei, ci ntruchipeaz i o primntruchipare, evident nc rudimentar i confuz, a acesteia.

    17

  • 8/6/2019 Filosofie -Suport de Curs CRP I

    18/92

    Protofilosofia reprezint, deci, termenul mediu care leag mitologia propriu-zis(pentru denumirea creia este potrivit i termenul de prefilosofie) de filosofia propriu-zisievideniaz complexitatea i caracterul procesual al genezei filosofiei.

    Cele mai semnificative expresii ale protofilosofiei greceti sunt: poemele homerice,creaia luiHesiodi orfismul.

    2. Poemele homericePoemele homerice sunt cele mai vechi expresii ale culturii culte greceti i occidentale

    care ne-au parvenit. Ele cuprind un ansamblu de legende reunite n dou epopei deexcepional valoare artistic:Iliada i Odiseea. Ele au fost considerate din vremuri strvechia ntruchipa expresia suprem a artei, religiei, moralei i nelepciunii greceti i s-au bucuratn ntreaga lume greceasc antic de o autoritate comparabil cu cea a Bibliei n era cretin(comparabil, dar nu identic din moment ce filosofi ca Heraclit din Efes, Xenofan dinColofon i Platon, nu numai c s-au ndoit de aceast autoritate, ci au fost de-a dreptulireverenioi fa de ea). Tradiia antic a atribuit cele dou epopei poetului orb Homer, darinformaiile despre personalitatea i creaia sa sunt vagi, incerte si contradictorii.

    Problema homericCa expresie a incertitudinilor legate de personalitatea i opera lui Homer, n epoca

    modern s-a constituit aa-numita problem homeric, cu antecedente nc n antichitateagreceasc, ce reunete o suit de ntrebri ale cror rspunsuri mai vechi sau mai noi suntnumai ipotetice. Iat cteva dintre ele:

    Dac Homer a existat ntr-adevr sau este numai un personaj legendar? Au fostformulate rspunsuri i teorii, mai mult sau mai puin convingtoare, n favoareaambelor variante. n antichitatea greceasc nu mai puin de apte ceti, printre care iAtena, i disputau onoarea de a-i fi patrie, cele mai plauzibile fiind Smirna i Chios,ambele situate n Ionia, pe coasta occidental egeean a Asiei Mici.

    n cazul n care Homer a existat cu adevrat, cnd a trit? Au fost propuse datecuprinse ntre secolul al XII-lea .Hr. (caz n care el ar fi fost contemporan cuevenimentele narate n cele dou epopei care-i sunt atribuite sau ar fi trit la scurt timpde la desfurarea lor) i secolul al VII-lea .Hr. (caz n care el ar fi trit cu puinnaintea consemnrii n scris a faimoaselor epopei). Poemele homerice au fostconsemnate n scris dup tradiia oral n secolul al VI-lea .Hr. la Atena n timpultiraniei luiPisistrate, dar au circulat oral din timpuri strvechi. Majoritatea cercetrilorcontemporani fixeaz ca data cea mai probabil a vieuirii ipoteticului Homer secolulal VIII-lea .Hr. Este ns cert c el a utilizat pentru elaborarea poemelor sale o seriede mituri si legende ce circulau oral cu mult vreme nainte.

    Dac poemele homerice sunt creaii folclorice sau culte? n epoca modern romanticiiau propus i argumentat, mai mult pasional dect teoretic, ipoteza caracteruluifolcloric al poemelor homerice, dar ea este n prezent complet abandonat. Majoritateacercettorilor contemporani susin caracterul lor cult i invoc numeroase argumente,care cu greu pot fi contestate:

    Elemente de prozodie: cele dou poeme sunt compuse din versuri lungi, n timpce majoritatea creaiilor folclorice sunt alctuite din versuri scurte;

    particulariti stilistice, vocabular elevat etc. Relatarea unor detalii de la curile basileilor (regii micenieni), cum ar fi

    descrierea interioarelor palatelor miceniene i a vestimentaiei celor care lelocuiau, invocarea unor reguli de protocol i a moravurilor aristocratice etc.,

    care nu puteau fi accesibile oamenilor din popor. Concepia despre zei implicat n cele dou poeme: unele personaje nu numai

    c nu sunt obediente, ci se manifest de-a dreptul ireverenios fa de diferite

    18

  • 8/6/2019 Filosofie -Suport de Curs CRP I

    19/92

    diviniti, atitudine care nu este caracteristic oamenilor simpli. Astfel,Diomede, unul dintre personajele Iliadei, o nfrunt pe zeia Afrodita: Cistrig vrtos Diomede: / Las rzboiul, tu fiic-a lui Zeus i du-te.

    Dac Iliada i Odiseea au fost create de singur autor, de doi sau de mai muli?Filologii au identificat mai multe straturi, niveluri i stiluri ale scriiturii celor dou

    poeme, au sesizat interpolri operate n momente desprite de cteva secole (de

    exemplu, referiri la arme de fier, care nu existau n epoca micenian, cnd s-adesfurat rzboiul troian) etc., care ar pleda pentru ipoteza a doi sau mai muli autoridiferii, dintre care n-ar fi exclus ca unul (cel care a scris Odiseea) s fi fost o femeie(s-a susinut, n acest sens, c un brbat n-ar fi niciodat capabil s neleag att deintim sufletul femeii, aa cum o face ipotetica autoare a Odiseei cu sufletul soiei luiUlise, Penelopa) etc.! Cei mai muli cercettori sunt de prere c cele dou poeme auun singur autor, Iliada fiind o oper de tineree, iar Odiseea una de maturitate sauchiar de btrnee, etc.

    Iliada relateaz mai multe episoade dramatice din ultimul an, al zecelea, al rzboiuluiaheilor mpotriva Troiei (numit de greci Ilion). Viziunea despre lume, conturat deosebit deexpresiv, este ampl, grandioas, iar la evenimentele povestite particip nu numai oameni, ci

    si zei, fie de o parte, fie de cealalt a beligeranilor. Sunt evocate personaje puternice, mistuitede patimi arztoare. Valoarea moral suprem care anim cele mai importante personaje ale

    Iliadei este virtutea (aret): aien aristeuein cai hypeirochon emmenai allon s fiintotdeauna cel mai bun i mereu deasupra celorlali.

    Odiseea continu ntr-un fel aciunea Iliadei, povestind peripeiile eroului aheean Ulise(Odysseus), pe drumul de ntoarcere de la rzboiul troian spre patria sa, Ithaka al crei

    basileu era unde l atepta fidel, rbdtoare i iubitoare soia sa Penelopa, asaltat depeitorii care rvneau tronul Ithaki. Viziunea despre lume conturat n Odiseea este mai puinampl (ceea ce i-a determinat pe unii cercettori s o considere o oper de maturitate sauchiar de btrnee a prezumtivului su autor), dar Ulise pune n joc, alturi de calitile

    personajelorIliadei, i inteligena pragmatic, o art machiavelic avant la lettre de a utilizamprejurrile, oamenii i chiar zeii ca simple mijloace pentru atingerea propriilor sale scopuri.La revenirea eroului aheean n Ithaka nsi zeia Atena i se adreseaz admirativ: Nu este zeucare s te ntreac n viclenie!

    Etica homericeste o etic eroic, centrat n jurul valorii supreme a virtuii. n prim-planul aciunii ambelor poeme se afl eroul aristocrat, care folosete orice prilej pentru a-ipune n valoare curajul i a-i apra demnitatea. Oamenii din popor implicai n evenimentele povestite au doar rol decorativ, rzboiul nsui fiind mai mult o suit de confruntriindividuale ntre aristocraii celor dou tabere, dect o lupt ntre dou armate. Destinuleroului homeric este nchis ntre limitele vieii sale, cci dup moarte nu mai este nimic desperat sau de ateptat.

    Ideea destinului implacabil(Moira sauAisa), care este una dintre notele definitorii alentregii spiritualiti antice greceti, apare cu deosebit pregnan n poemele homerice.Destinul, cruia i este supus ntreaga creaie, este conceput fie ca fiind impus de Zeus, fie cao for teluric mai presus chiar i dect printele zeilor i-al omenirii: Ce-i drept c nicichiar zeii / Nu pot scuti de moartea cea fireasc / Pe cine lor li-i drag, dac-l doboar /

    Nendurata soart, mna morii (Odiseea). Grecii erau ncredinai c destinul poate fi celmult cunoscut naintea mplinirii sale (prin consultarea oracolelor, cercetarea strii organelorinterne ale animalelor sacrificate cu prilejul diferitelor manifestri religioase, interpretareaanumitor semne ale naturii ori a viselor etc.), dar, n nici un caz, anulat i nici mcar schimbat.Este semnificativ n acest sens cazul lui Oedip, fiul lui Laios, regele Tebei, i al Iocastei, care,aflndu-i destinul tragic n urma consultrii Oracolului din Delphi, face tot ceea ce este

    omenete posibil pentru a-l evita, dar, n cele din urm, acesta i se impune exact n forma ncare-i fusese prezis. Omul trebuie deci s se supun destinului, ba chiar s i-l asume, dar s-i triasc viaa, atta ct i este dat, cu curaj i demnitate, astfel nct faima s-i

    19

  • 8/6/2019 Filosofie -Suport de Curs CRP I

    20/92

    supravieuiasc. tiind c i sunt date zile puine, Ahile nu precupeete nici un efort pentru ale da ct mai mult strlucire: Mam, de vreme ce-mi detei din natere zile puine, / Cinstemcar trebuia s-mi dea mie-mpratul olimpic.

    n poemele homerice nu este nc prezent ideea de suflet, ca parte a omului pregnantconturat, ca n filosofia greceasc de mai trziu, considerndu-se c dup moarte din om numai rmne dect un suflet fantomatic, o umbr palid lipsit de eficacitate. Personajele

    homerice colaboreaz sau se nfrunt cu zeii, cu care comunic mai ales n timpul somnuluiprin vise. Visele sunt ntotdeauna premonitorii, pretndu-se la o adevrat hermeneuticmitic, stpnit doar de iniiai.

    Importana poemelor homerice pentru filosofia greceasc de mai trziu a fostconsiderabil. n primul rnd, ele au reprezentat un adevrat rezervor pentru terminologia

    filosofic. Numeroi termeni filosofici ulteriori sunt resemnificri ale unor cuvinte care aparnIliada i Odiseea (de exemplu: aperion, arch, cosmos, haos, psych etc.). De asemenea, n

    Iliada este schiat un model cosmologic, gravat de Hefaistos nsui pe scutul lui Ahile. Zeulfocului i al meteugurilor furete pmntul i cerul i marea, Soarele-n veci cltor iLuna rotat i plin / Stelele toate, ale cerului zodii i mndra cunun, Cloca cu puii, Hiadelei Orionul / Cel luminos, ba i Ursa, ce-i zice i Carul cel mare, / Care, ochind Orionul, pe loc

    n vzduh se rotete, / Singurul care nu scapt-n apele lui Okeanos. Acest modelcosmologic va influena primele cosmologii filosofice. Dei este saturat de elementefantastice, el conine i o serie de elemente raionale ca: forma sferic a universului,distingerea a mai multor niveluri ale existentei, poziia fix pe cer a unor constelaii(Orionul) etc. Tocmai aceste elemente vor fi reinute, demitizate i dezvoltate de primiifilosofi.

    2. Creaia lui HesiodHesiod a fost un poet ran ce a trit n secolul al VII-lea .Hr. la Ascra n Beoia

    (provincie a Greciei situat la nord de Attica, provincia din care face parte i oraul Atena),cea mai bogat regiune a Greciei continentale. El a compus dou poeme care, alturi decreaia homeric, au avut o importan deosebit pentru configurarea culturii i civilizaieiantice greceti i, n special, pentru constituirea filosofiei: Theogonia (Naterea zeilor) i

    Erga (Munci i zile).Dac informaiile despre Homer sunt srace, incerte i contradictorii, despre Hesiod

    ele sunt ceva mai sigure, n primul rnd, deoarece se prezint el nsui n poemele sale. Astfel,n Theogonia el se descrie ca un tnr pstor beoian cruia, pe cnd se afla cu turma de oi pemuntele Helicona, i s-au artat copilele divine (muzele) care l-au nzestrat cu darul de atlmci oamenilor adevrul.

    Theogonia este un fel de catalog al zeilor olimpieni ce a avut o deosebit importan

    pentru constituirea spiritualitii greceti istorice ntruct ea a realizat o prim sistematizare alegendelor, care circulau oral din vremuri strvechi i erau, n multe privine, contradictorii.Hesiod a delimitat atribuiile zeilor olimpieni, le-a fixat ierarhia i i-a conturat fiecruia

    personalitatea. El nu s-a limitat la simpla juxtapunere a legendelor despre zei, ci a procedatcluzit de un veritabil sim teologic, ncercnd s raionalizeze religia greceasc timpurie, sintegreze legendele despre zei ntr-o viziune unitar, coerent i consecvent.

    Ca i Homer, dar mai aplicat dect acesta, Hesiod a schiat n Theogonia i un modelcosmogonicmitic, ce i-a inspirat, i el, pe primii filosofi. La nceput ar fi aprut haosul, dincare s-au desprins pe rnd Pmntul cu largile-i coapse, Tartarul ntunecat, Eros cesupune pe oameni i zei deopotriv, Noaptea cea neagr i Erebos apoi se iscar. Dinmpreunarea nopii cu ntunecatul Ereb s-ar fi nscut ziua i Eterul, iar Geea (pmntul)

    nscu asemenea iei / Cerul cu stele-mpnzit, Munii nali a nscut i marea ceastearp, pe-nspumatul Okeanos, pe Hiperion zeul luminii, pe Febe cu-aleas cunun,pe Tethys cea iubitoare i, la sfrit, pe Cronos cel cu gnduri ascunse.

    20

  • 8/6/2019 Filosofie -Suport de Curs CRP I

    21/92

    Munci i zile este un poem agrotehnic i didactic ce nfieaz amnunit modul devia al ranului grec din epoca arhaic. Viziunea despre lume este umil, cci ranul estecopleit de griji i necazuri, nu se ntovrete cu zeii pentru a-i atinge scopurile, cumfceau eroii homerici, i nici nu i nfrunt cnd destinul i se arat nedrept. El i ndeplinetecu sfinenie ndatoririle fa de zei, aa cum au fost fixate de tradiie, dar prefer s n-aib de-a face cu ei. Atmosfera general ce se degaj din poem este pronunat pesimist, fapt ilustrat,

    de exemplu, de motivul celor cinci vrste ale umanitii: de aur, de argint, de bronz, a eroilori de fier, ultima fiind cea n care tria el. Lumea ar fi ntr-o continu decdere, aa cumsugereaz i degradarea succesiv a nobleei metalelor care le denumesc pe patru dintre ele,iar acest motiv prezint similitudini formale cu mitul biblic al cderii omului n pcat. Lumeaar fi fost distrus i reconstruit de mai multe ori de zei, oamenii fiecrei vrste fiind

    pedepsii, ntruct i-au depit, de fiecare dat, limitele omeneti ncercnd s-i afle temeiuln ei nii. Nici viitorul nu-i apare lui Hesiod mai promitor deoarece moravurile se

    pervertesc ncontinuu, iar oamenii devin tot mai ri. Numai munca l-ar putea ajuta pe om s-irecapete mreia pierdut din vina sa, cci Fi-vei asemeni cu zeii, deci s munceti e mai

    bine. Czut prin voina divin, omul se poate ridica, deci, prin propriile-i fore. Muncaelogiat de Hesiod este cea agricol, pe care el o opune celui negustoreti, suspectat de

    nelciune. El este ataat, n mod evident, rnduielilor economice arhaice i denun dreptdecdere amplificarea schimbului de mrfuri, pe care progresele tehnologice l impuneau.Munci i zile este un adevrat tratat agrotehnic, deoarece prezint calendarul munciloragricole i ofer numeroase detalii asupra diferitelor tehnologii agricole, aa cum experienamilenar a ranilor greci le fixase. De asemenea, poemul lui Hesiod este i didactic, ntructconine numeroase sfaturi moralizatoare adresate de poet fratelui su, Perses, cruia nu-i prea

    plcea munca, dar, cu ajutorul unor judectori corupi (mnctori de daruri), reuise s-ldeposedeze de o parte din motenirea ce-i revenea de drept. Hesiod i ndeamn fratele i pecei asemenea lui s respecte dreptatea lui Zeus, cci, dac o ncalc, vor fi aprig pedepsii.

    Poemele ranului beoian au influenat filosofia greceasc de mai trziu prinsistematizarea i raionalizarea mitologiei greceti, prin cosmogonia pe care a schiat-o i prinelogierea muncii, prin care omul i-ar putea ctiga demnitatea.

    3. OrfismulOrfismul reprezint un ansamblu eterogen de strvechi credine religioase, practici

    rituale i creaii mitico-poetice atribuite sau care se revendic din spiritul poetului legendarprehomeric Orfeu (Orpheus), considerat de tradiia mitologic un profet al cultului zeuluiDionysos.

    Dei l menioneaz, Homer l plaseaz pe Dionysos la periferia lumii olimpicedatorit atributelor pe care le cumula, atribute ce contrastau cu valorile civice i cu etica

    eroic sub semnul crora fuseser plsmuite poemele homerice. Lui Dionysos i reveneau,potrivit tradiiei, atribuii multiple, cele mai cunoscute fiind de zeu al vinului i al beiei, dar ial pdurii i al forelor vitale ale naturii, care s-ar exprima n om sub forma pasiunilordezlnuite, eliberate de controlul pe care cetatea l exercita asupra membrilor ei prin legile icutumele sale.

    Cu timpul, chiar i aceast divinitate incomod pentru cetate va fi deplin acceptat npanteonul olimpic, dar manifestrile cultice vor mbrca forme ceva mai moderate, n acordcu viaa social i moral a cetii. La Atena lui Dionysos i vor fi consacrate srbtorispeciale i de cultul su sunt legate originile tragediei, spectacol teatral trit de greci ca oform de art i de cult religios, deopotriv. Aceast schimbare de atitudine demonstreaz cgrecii considerau ca fiind divine chiar i forele iraionale pe care le percepeau n intimitatea

    vieii lor interioare i cu care doreau s stabileasc raporturi compatibile cu sfera vieiipublice.Lui Orfeu i sunt atribuite mai multe lucrri: Legendele sacre o teogonie diferit de

    21

  • 8/6/2019 Filosofie -Suport de Curs CRP I

    22/92

    cea homerico-hesiodic oficial; Gigantomahia o epopee despre rzboiul dintre zeiiolimpieni i gigani; Tbliele sacre un tratat de medicin i psihologie; Argonautica un

    poem ce povestete peripeiile argonauilor n cutarea lnii de aur etc., dar, n cazul n care auexistat ntr-adevr, niciuna dintre ele nu ne-a parvenit. Muli filologi i istorici ai filosofiei lconsider pe Orfeu un personaj legendar.

    Potrivit tradiiei mitice, el ar fi fost fiul muzei poeziei epice (rapsodia, epopeea) i a

    elocvenei (puterea de convingere prin cuvnt) Calliope i al zeului-fluviu trac Oiagros, ar fifost iniiat de muze, iarApollo (zeul luminii i al artelor, divinitate profetic i tmduitoare,patronul oracolelor i ocrotitorul oraelor) i-ar fi druit propria sa lir, cu al crei cntec Orfeuar fi reuit s mite pietrele i s mblnzeasc fiarele. El ar fi fost unul dintre cei 50 (sau 53)de participani la expediia argonauilor pentru capturarea lnii de aur i ar fi jucat un rolimportant n succesul expediiei, potolind cu cntecul lirei sale furia valurilor i acoperindchemarea irezistibil a sirenelor. Cel mai cunoscut episod biografic al lui Orfeu, care ainspirat n arta antic, modern i contemporan numeroase capodopere, este iubirea saabsolut pentru soia sa Euridice (Eurydike), o nimf ntlnit de poet n Tracia natal dupntoarcerea din expediia argonautic. Datorit morii premature a lui Euridice (mucat,

    potrivit unei variante a legendei, de un arpe n chiar ziua nunii), Orfeu va cobor n Infern,

    reuind, prin cntul tnguitor al lirei sale, s-i nduplece pe zeii infernali, Hades si Persefone,s i-o restituie. Impresionai de suferina i de harul su, acetia l ndeamn s porneasc sprePmnt, cci Euridice l va urma, dar i interzic s o priveasc pan la ieirea din trmulmorii. Bnuind c a fost nelat de zei sau poate mistuit de dor, Orfeu ntoarce capul cunumai civa pai nainte de ieirea din Infern i o vede n urma sa pe Euridice alunecndnapoi n Infern i destrmndu-se ca o nluc, pierznd-o astfel pentru totdeauna. ndureratde aceast a doua pierdere a iubitei sale, Orfeu va reveni pe Pmnt i va avea un sfrit la felde tragic ca i iubirea sa, fiind sfiat de menade (nimfe bntuite de furii mistice ce nsoeaun trans cortegiul lui Dionysos) sau, potrivit altei variante a legendei, de femeile trace,ntruct le-ar fi respins ofertele de iubire. Capul retezat i lira i-au fost aruncate n rul Herbusi au plutit pe ape pn n insula Lesbos, care a devenit astfel patria poeziei lirice. Lira luiOrfeu a fost recuperat de muze i proiectat pe cer, transformndu-se n constelaiaomonim, iar capul a continuat s pluteasc pe mri cntnd un cntec de jale, pe care sespune c marinarii nefericii n dragoste l mai aud i azi, devenind un cap oracular autonom.

    De numele lui Orfeu sunt legate i aa-numitele mistere (gr. misterion ceremoniemisterioas, iniiere secret) orfice, un ansamblu de ritualuri de iniiere secret practicaten lumea greceasc. Prin ele se urmrea eliberarea sufletului de blestemul rencarnrilorsuccesive. Pentru a-i ctiga mntuirea sufletului orficii refuzau ntreinerea vieii lor princurmarea altor viei, ceea ce se traducea n alimentaia riguros vegetarian i n evitarea a totceea ce poate consolida nchisoarea corporal a sufletului, trupul fiind considerat principalaimpuritate a omului, trebuind s fie strunit i chiar mortificat printr-un mod de via ascetic.

    La sfritul iniierii de purificare sufletul ar fi fost primit n lumea divin a venicei fericiri,dar atingerea acestui el presupunea o instrucie amnunit (nvarea unor formule obscure,care ar fi trebuit s fie rostite de orficii decedai pentru obinerea mntuirii etc.).

    Importana lui Orfeu pentru filosofia greceasc de mai trziu const, n primul rnd, nfaptul c lui i se atribuie introducerea n spiritualitatea greceasc a motivului metempsihozei(credina, de sorginte probabil oriental, c sufletul este nemuritor i supus unui ciclu derencarnri succesive), motiv valorificat ulterior din perspectiv filosofic de o serie de marifilosofi, ca Pythagoras, Socrate i Platon. Tot de numele lui Orfeu este legat i credina ndestinaia postum dual a sufletului: Cmpiile Elisee, ca rsplat pentru cei buni, i Tartaros,ca pedeaps pentru cei ri. Legenda lui Orfeu este, totodat, i o pledoarie pentru mplinireaomului prin art.

    Protofilosofia greceasc a nsemnat, deci, o ndeprtare semnificativ de modalitateamitic de reprezentare a lumii i a acumulat premisele spirituale necesare apariiei filosofiei.

    22

  • 8/6/2019 Filosofie -Suport de Curs CRP I

    23/92

    Cursul 4

    GENEZA FILOSOFIEI

    1. Periodizarea general a filosofiei antice grecetiLa prima vedere pare surprinztor faptul cfilosofia n-a aprut i nici n-a fcut primii

    pai n Grecia continental, adic n matca n care s-a plmdit spiritul grecesc, ci spre zonele periferice ale elipsei aplatizate pe care forma arealului n care s-au rspndit grecii osugereaz. Departe de a fi o simpl expresie a hazardului, aceast situaie are o motivaiecomplex, n care fuzioneaz factori de natur economic, geografic, social-politic ispiritual.

    n general, regiunile continentale situate n afara marilor fluxuri comerciale terestre auritmuri evolutive lente i sunt prin excelen conservatoare. Aceast tendin general estevalabil, cu att mai mult, n cazul Greciei continentale, al crei relief accidentat ngreuna nunumai schimburile de mrfuri ci i pe cele de idei. Chiar i n zonele litorale ale peninsuleigreceti situaia nu era mult diferit datorit presiunii tradiionaliste a continentului. Estesemnificativ, n acest sens, faptul c primele procese intentate unor filosofi vor avea loc nAtena secolului al V-lea .Hr., n plin epoc clasic, i au avut ca obiect punerea sub semnulntrebrii de ctre acuzai a reprezentrii mitice a lumii.

    Cu totul diferit era ns situaia cetilor greceti de pe coastele occidentale ale AsieiMici, din sudul actualei Italii i din sud-estul Siciliei, zone colonizate de timpuriu de greci.Aceste regiuni se caracterizau printr-un dinamism social-economic i spiritual pronunat.Colonitii erau oameni activi, ntreprinztori, aventurieri chiar, fapt demonstrat, n primulrnd, de curajul lor de a-i prsi locurile de batin i a se stabili n zone att de ndeprtate.

    n coloniile pe care le vor fonda ei vor dezvolta, n special, meteugurile i comerulmaritim, spre deosebire de locuitorii cetilor din Grecia continental, a cror principalndeletnicire va rmne agricultura. Datorit rentabilitii sporite a meteugurilor i acomerului n raport cu agricultura, multe colonii greceti vor ajunge relativ rapid prospere,grecii din colonii scpnd de srcia tradiional a celor rmai acas.

    Cltorind mult ei vor cunoate oameni i civilizaii cu mentaliti, credine i stiluride via diferite de ale lor, vor deveni mult mai tolerani fa de alte moduri de reprezentare alumii i a vieii. Ca urmare a prosperitii pentru unii dintre grecii din colonii va aprea acelrgaz pentru meditaie, pe care Aristotel l considera una din condiiile prealabile necesarenaterii filosofiei. Aristotel sugereaz c pentru a avea disponibilitatea pentru filosofareindividul trebuie s aib un anumit grad de securitate existenial. Este puin probabil ca o

    persoan copleit de grija zilei de mine, care-i risipete ntreaga energie pentrusupravieuire s fie interesat de probleme filosofice.De asemenea, cltorind mult, cunoscnd civilizaii i oameni cu mentaliti i stiluri

    de via diferite de ale lor, grecii din colonii vor avea incomparabil mai multe prilejuri demirare dect cei rmai acas. Aristotel afirma, n acest sens, c filosofia s-a nscut dinmirare.

    Spre sfritul epocii arhaice (sec. al VI-lea .Hr.) ntr-o serie de ceti greceti de pecoastele egeene ale Asiei Mici, din sudul Italiei i din Sicilia s-au acumulat, astfel, condiiileobiective i subiective necesare naterii filosofiei.

    Filosofia antic greceasc a parcurs n evoluia sa istoric urmtoarele patru marietape:

    1. Etapa presocratic sau preclasic desfurat pe parcursul secolului al VI-lea.Hr. Ea a avut un caracter pronunat cosmologic, fizicalist, adic n centrul interesuluifilosofilor s-au aflat problemele cosmosului, ale naturii (pysis natur). Cei dinti filosofi au

    23

  • 8/6/2019 Filosofie -Suport de Curs CRP I

    24/92

    ncercat s indice un principiu (arch) de natur fizic (identificat, de regul, cu unul dintrecele patru elemente cosmologic ap, aer, pmnt, foc ori cu diferite amestecuri i dozajeale lor) din care toate lucrurile provin, ale crui expresii sunt i la care ele revin, dup un ciclude metamorfoze. n msura n care au fost abordate, problemele omului i ale vieii sociale aufost subordonate aceleiai perspective fizicaliste. Cei mai importani filosofi ai acestei

    perioade au fost: milesienii (Thales din Milet, Anaximandros din Milet i Anaximenes din

    Milet), Pythagoras, Heraclit din Efes, reprezentanii colii din Elea (Xenofan din Colofon,Parmenides din Elea, Melissos din Samos, Zenon din Elea), filosofii pluraliti (Anaxagorasdin Clazomene, Empedocles din Agrigent), reprezentanii atomismului ( Leucipp iDemocrit).

    2.Etapa clasic(sec. V-IV .Hr.) este etapa apogeului filosofiei antice greceti i aavut un caracter pronunat antropologic, adic n prim-planul interesului filosofilor au trecut

    problemele omului. Cei mai importani filosofi ai epocii clasice au fost: sofitii (Protagorasdin Abdeba, Gorgias din Leontinoi, Hippias din Iulis, Critias, Callicles, etc.) i cei maivaloroi filosofi greci: Socrate, Platon i Aristotel.

    3.Etapa elenistic(sec. III-I .Hr.) este etapa declinului culturii i civilizaiei anticegreceti, dar i de elenizare, adic de difuziune ampl a valorilor greceti n ntreaga lume

    antic. Filosofia acestei epoci a avut un caracter pronunat eticisti pesimist. Reprezentani:Epicur, stoicismul i scepticismul.

    4. Etapa roman(sec. I-IV d.Hr.) ntruct romanii n-au dat dovad de prea mareoriginalitate n filosofie, filosofia roman este considerat adesea ca ultima etap a filosofieigreceti. Cei mai importani filosofi romani: Cicero, Seneca, Marc Aureliu, Lucretius aumprumutat majoritatea temelor i motivelor pe care le-au abordat din filosofia greceasc. in aceast etap filosofia a avut un caracter eticist i pesimistntruct epoca respectiv eraepoca de declin a Imperiului Roman. De asemenea, n aceast epoc a avut loc fuziuneadintre spiritul grecesc i cel roman, care s-a realizat pe fondul constituirii i rspndiriirapide a religiei cretine, care va influena decisiv evoluia culturii i civilizaiei occidentale,inclusiv a filosofiei, urmtorului mileniu si jumtate.

    2. Etapa clasic a filosofiei antice greceti(sec. V lV . Hr.)

    2.1. Caracterizare generalnceputul secolului al V-lea marcheaz intrarea culturii i civilizaiei antice greceti n

    etapa apogeului su. Ca urmare a victoriilor strlucite obinute de rzboaiele cu perii (aa-numitele rzboaie medice), grecii au dobndit contiina valorii i superioritii civilizaieilor. Atena va deveni cea mai important for maritim a Mediteranei i multe alte ceti vor

    ajunge prospere.La mijlocul secolului al V-lea, n anul 445, este ales strateg al Atenei Pericle care vaimpune regimul politic democratic. Modelul democraiei ateniene va fi preluat de numeroasealte ceti din ntreaga lume greceasc. Regimul democratic a stimulat la cote fr precedentcreativitatea indivizilorastfel nct se nregistreaz progrese semnificative n toate domeniilede activitate. Atena devine adevrata capital a lumii greceti i impune un sistem de valoricare va influena evoluia culturii occidentale a urmtoarelor milenii. Astfel, este iniiat

    procesul de sistematizare urbanistic a Atenei i de construire edificiilor publice i religioasecare vor mpodobi Acropola i vor deveni simbolul etern al spiritului grecesc.

    n aceast perioad triesc i creeaz marii tragici: Eschil, Sofocle i Euripide, precumi cel mai valoros comedian grec, Aristofan.

    Artele plastice furesc tiparele fundamentale care vor configura arta occidentului.Triesc i creeaz opere nemuritoare cei mai valoroi sculptori greci: Phidias, Myron, Scopas,Praxiteles, Lysip etc. precum i cel mai important pictor grec Polygnot.

    24

  • 8/6/2019 Filosofie -Suport de Curs CRP I

    25/92

    Tot n epoca clasic triesc i i elaboreaz concepiile cei mai importani filosofi greci:Socrate, Platon i Aristotel.

    n filosofia greceasc se nregistreaz n etapa clasic o deplasare semnificativ acentrului de interes al filosofilor dinspre problemele naturii spre problemele omului, numit,n mod semnificativ, de istoricii filosofiei revoluia socratic. Sunt elocvente, n acest sens,deviza lui Socrate: cunoate-te pe tine nsui! i cel mai important fragment care ne-a parvenit

    din creaia celui mai important sofist, Protagoras din Abdera: omul este msura tuturorlucrurilor. Dac filosofia presocratic avusese un pregnant timbru cosmologic, fizicalist, netapa clasic ea va deveni preponderent antropologic, adic va pune n centrul interesului

    problematica socio-uman. Aceast mutaie de accent al interesului filosofic are att cauzelogice ct i cauze istorice. Sub raport logic problematica omului, care fusese numai implicitn filosofia presocratic, trebuia s fie explicit. Sub raport istoric deplasarea centrului deinteres al filosofiei dinspre natur spre om se explic prin mutaiile care au loc n viaa social-

    politic i n planul contiinei.Regimul democratic instaurat de Pericle reclama participarea cetenilor n cunotin de

    cauz la viaa public. Ei trebuiau s fie competeni pentru a se putea pronuna n cunotinde cauz n diferite probleme care vizau traiul lor n comun.

    n general, orice regim politic democratic presupune, pentru a fi funcional, un nivelrezonabil de instrucie i de responsabilitate a indivizilor. n noul context social-politic ispiritual filosofia era solicitat de problemele stringente pe care le ridica viaa public a cetiii ea trebuia s permit nelegerea de ctre ceteni a problematicii raporturilor dintre individi colectivitate, problematica legalitii i moralitii, adic problematica uman.

    De cele mai multe ori, cetenii atenieni, mai ales oamenii din popor, nu aveau pregtirea necesar participrii n cunotin de cauz la dezbaterea i soluionarea norganismele democratice nfiinate n acest scop a problemelor publice cu care se confruntacetatea. Acestei necesiti social-politice i culturale i-au rspunssofitii. Ei erau gnditori dinntreaga lume greceasc venii la Atena n secolul al V-lea .Hr. care i-au asumat n contextulsocial-politic i spiritual instaurat de regimul politic democratic rolul de educatori publicicontra cost. Termenul cu care ei sunt denumii deriv din grecescul sophos (nelept), dar,cu referire la ei, a fost utilizat de cele mai multe ori n antichitate cu o accepie peiorativ, n

    primul rnd deoarece ei pretindeau bani pentru nvtura pe care o ofereau.Regimul politic democratic instaurat de Pericle presupunea un nivel relativ nalt de

    cultur, de responsabilitate i de competen a cetenilor, pe care cei mai muli dintre grecinu-l aveau. Sistemul de nvmnt tradiional nu asigura dect o pregtire intelectual

    precar, care se limita la formarea deprinderilor intelectuale fundamentale de scris, citit isocotit, precum i la cunoaterea poemelor homerice. Noul context social-politic presupuneaatt capacitatea de nelegere a unor fenomene complexe, cum sunt cele social-politice,

    juridice i morale, ct i capacitatea de susinere i de argumentare a punctelor de vedere

    personale n numeroasele organisme deliberative create de regimul democratic. Estesemnificativ, n acest sens, faptul c dintre cei aproximativ 40.000 50.000 de ceteni (nu delocuitori; minorii, femeile, strinii stabilii la Atena i, evident, sclavii nu erau consideraiceteni i, drept urmare, nu aveau drepturi politice!), ci avea Atena secolului al V-lea, circa1


Recommended